I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Dat zijn inderdaad bekende routes. De website verwijst door naar de Proloog. Op gravelrides.cc staan ook grofweg dezelfde routes. Daarvan heb ik flinke delen al gedaan en dat is meer dan prima te doen op mijn 40mm's.CedricD schreef op zondag 10 april 2022 @ 15:58:
[...]
Normaal doe ik daar eigenlijk altijd de MTB routes. Technisch zijn deze toch niet als ik het me herinner (tenzij mijn geheugen me echt in de steek laat). Heb 45mm bandjes op de gravel dus dat zou ook geen issue mogen zijn.
Zijn dit routes die aangeraden zijn? https://www.opdeheuvelrug...ielrenroutes/gravelroutes
Informaticus of vakkundig Googler?
Lang-lang. Winter tight met ondershirt en jersey.DieAnder schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:02:
[...]
En? Wat is het geworden?
Zelf ben ik tegen 9:00 vertrokken met een bibshort + tight er over, dikke sokken in mijn zomerschoenen + teenstukken, kort shirt + lang shirt + gabba, buff om m'n hals en een petje onder de helm. En dunne handschoenen. Ik heb de hele dag (6 uur rijden) alles aangehouden want man wat was het koud!
Vond het wel prima. Regelmatig zo’n, dus weinig jou gehad.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Nu kan ik op de sites van de grote merken hele leuke modellen vinden. Echter datgene wat ik zoek in een fiets is bijna niet te vinden.
- Belt drive
- Naaf versnellingen
- Straight bar
Santos heeft wel twee modellen. Het geld groeit me echter niet op de rug. Dus is er ook iets te krijgen tussen de €2500 en €4000 euro? Desnoods iets wat ik zelf kan customizen?
Dan kom je eerder op sportieve urban bikes zoals de Cube Hyde. Ik zou dat echter niet bestempelen als een geschikte fiets om het bos mee in te duiken.Ysili schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 19:09:
Ik ben me aan het verdiepen in een gravelbike. Jaren geleden een racefiets gehad (Pinarello FP3) en lang daarvoor een mountainbike (Koga Sky Alloy). Ooit gestopt met fietsen omdat de racefiets mij niet kon bekoren, ik miste het afwisselende werk op de MTB.
Nu kan ik op de sites van de grote merken hele leuke modellen vinden. Echter datgene wat ik zoek in een fiets is bijna niet te vinden.
- Belt drive
- Naaf versnellingen
- Straight bar
Santos heeft wel twee modellen. Het geld groeit me echter niet op de rug. Dus is er ook iets te krijgen tussen de €2500 en €4000 euro? Desnoods iets wat ik zelf kan customizen?
Die was ik inderdaad tegengekomen, en ik had dezelfde gedachte. Dat is ook slechts 8 versnellingen geloof ik. Ik heb zelf een Cube Travel Pro met een alfine naaf maar die naaf lijkt me niet geschikt voor het zwaardere trap werk.DjVe schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 19:37:
[...]
Dan kom je eerder op sportieve urban bikes zoals de Cube Hyde. Ik zou dat echter niet bestempelen als een geschikte fiets om het bos mee in te duiken.
In Renkum (naast Arnhem) zit een fietsenwinkel die sportieve Rohloff en Pinion fietsen doet. Wellicht dat die je verder kunnen helpen.
Maat van me heeft dit:Ysili schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 19:09:
Ik ben me aan het verdiepen in een gravelbike. Jaren geleden een racefiets gehad (Pinarello FP3) en lang daarvoor een mountainbike (Koga Sky Alloy). Ooit gestopt met fietsen omdat de racefiets mij niet kon bekoren, ik miste het afwisselende werk op de MTB.
- Belt drive
- Naaf versnellingen
- Straight bar
:strip_exif()/f/image/VgFRs1aZu65sdD6ETESzzwup.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij ben je op zoek naar zoiets. Dit is een Van Nicholas Zion, Rohloff naaf en belt. Hij heeft hem bij Bongers Bikes in Apeldoorn vandaan (kwalitatief zeer goed, wel wat prijzig). Doen veel met Rohloff. Zit je wel aan de bovengrens van je budget waarschijnlijk, maar hebben soms ook oud demo modellen of kwalitatief goede inruilers.
hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....
maarre...hoort deze niet in het MTB topic dan?f4stf0rw4rd schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:10:
[...]
Maat van me heeft dit:
[Afbeelding]
Volgens mij ben je op zoek naar zoiets. Dit is een Van Nicholas Zion, Rohloff naaf en belt. Hij heeft hem bij Bongers Bikes in Apeldoorn vandaan (kwalitatief zeer goed, wel wat prijzig). Doen veel met Rohloff. Zit je wel aan de bovengrens van je budget waarschijnlijk, maar hebben soms ook oud demo modellen of kwalitatief goede inruilers.

Hi Ha Hopjesvla
Is het een gravelbike met een recht stuur of een MTB met een starre vork? Hm....Hopjesvla79 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:46:
[...]
maarre...hoort deze niet in het MTB topic dan?
Apart topic dan maar?
Hij wil.
hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....
Interessante keuze, voor mij zou het stuur doorslaggevend zijnf4stf0rw4rd schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:57:
@Hopjesvla79 @klaaas Het is een beetje een grensgeval inderdaad. Maar volgens mij zitten er 42 of 45 mm bandjes op. Valt voor mij dus in de categorie gravel bike
Hi Ha Hopjesvla
Origineel wordt de Zion verkocht als MTB zie ik. Inclusief dikkere banden. Maar kun je iets preciezer aangeven wat je met de fiets wilt doen? Zo hard mogelijk over gravel, MTB-routes rijden, lange tochten met bepakking etc.?f4stf0rw4rd schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:57:
@Hopjesvla79 @klaaas Het is een beetje een grensgeval inderdaad. Maar volgens mij zitten er 42 of 45 mm bandjes op. Valt voor mij dus in de categorie gravel bike
Hij wil.
Er zijn zo veel verschillende soorten fietsen die zich een gravelbike noemen dat we dit topic beter om kunnen noemen naar "Het grote non binaire fiets topic" maar dat is wel weer erg woke.
volgens mij moet @Ysili je vraag beantwoorden. Ik ben erg tevreden met mijn Grail 7 eTapklaaas schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:32:
[...]
Origineel wordt de Zion verkocht als MTB zie ik. Inclusief dikkere banden. Maar kun je iets preciezer aangeven wat je met de fiets wilt doen? Zo hard mogelijk over gravel, MTB-routes rijden, lange tochten met bepakking etc.?

Maar volgens mij is zoiets precies wat @Ysili wil:
Maar om nu nóg een topic over fietsen te openen op GoT- Belt drive
- Naaf versnellingen
- Straight bar

O ja, ik zit een beetje onzorgvuldig te lezen en te quotenf4stf0rw4rd schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:55:
[...]
volgens mij moet @Ysili je vraag beantwoorden. Ik ben erg tevreden met mijn Grail 7 eTap![]()
Maar volgens mij is zoiets precies wat @Ysili wil:
[...]
Maar om nu nóg een topic over fietsen te openen op GoT

Maar volgens mij wilde @Ysili ook het budget nog een beetje binnen de perken houden. Zo'n Van Nicholas in gewoon staal zou dan nog wat meer voor de hand liggen (maar is er niet, ik weet het). Ik denk dat een Tout Terrain ms wel interessant kan zijn.
Hij wil.
Wellicht ook een oplossing?: https://www.veercycle.com/klaaas schreef op woensdag 13 april 2022 @ 12:07:
[...]
O ja, ik zit een beetje onzorgvuldig te lezen en te quoten![]()
Maar volgens mij wilde @Ysili ook het budget nog een beetje binnen de perken houden. Zo'n Van Nicholas in gewoon staal zou dan nog wat meer voor de hand liggen (maar is er niet, ik weet het). Ik denk dat een Tout Terrain ms wel interessant kan zijn.
Ef anders hier eens grasduinen: https://www.gatescarbondr...%20road&bikeregion=europe
En de naaf versnelling/belt eis komt dan voort uit een hekel aan onderhoud o.i.d.? Want op zich kun je wat jij wilt ook prima met een ketting en derailleur.Ysili schreef op woensdag 13 april 2022 @ 19:11:
Voornamelijk voor gebruik op gravel/schelp afgewisseld met single track... En aansluitend op de weg maar dat is puur noodzaak.
Hoe dan ook, een Tout Terrain Outback of Scrambler zijn m.i. prima opties. Beide met Pinion ipv naafversnelling, maar ik neem aan dat dat ook een optie is?
Hij wil.
Misschien ligt het aan mijn hoor, maar ik ben na iedere rit m'n fiets aan het poetsen, omdat de drivetrain weer vies is.klaaas schreef op woensdag 13 april 2022 @ 23:52:
[...]
En de naaf versnelling/belt eis komt dan voort uit een hekel aan onderhoud o.i.d.? Want op zich kun je wat jij wilt ook prima met een ketting en derailleur.
Hoe dan ook, een Tout Terrain Outback of Scrambler zijn m.i. prima opties. Beide met Pinion ipv naafversnelling, maar ik neem aan dat dat ook een optie is?
Ik heb wel een nieuwe ketting, dus misschien komt het door het fabrieksvet. Ik ga in ieder geval op wax overstappen.
Ik kan me voorstellen dat niet iedereen zin heeft om na iedere rit te gaan poetsen. Mijn hobby is het ook niet. Maar een zwarte drivetrain is ook weer niet wat ik wil.
Mijn vraag was niet passief agressief bedoeldhoi1234 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 08:00:
[...]
Misschien ligt het aan mijn hoor, maar ik ben na iedere rit m'n fiets aan het poetsen, omdat de drivetrain weer vies is.
Ik heb wel een nieuwe ketting, dus misschien komt het door het fabrieksvet. Ik ga in ieder geval op wax overstappen.
Ik kan me voorstellen dat niet iedereen zin heeft om na iedere rit te gaan poetsen. Mijn hobby is het ook niet. Maar een zwarte drivetrain is ook weer niet wat ik wil.
Hij wil.
hier na een paar ritten met fabrieksvet ook over op wax en tot nu toe erg tevreden. Lijkt inderdaad veel minder troep aan te blijven hangen. Alles wordt wel een beetje dof, niet zo shiny als fabrieks-af in de olie, maar dat valt niet echt op. Belangrijk is alles heel goed ontvetten vooraf.hoi1234 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 08:00:
[...]
Misschien ligt het aan mijn hoor, maar ik ben na iedere rit m'n fiets aan het poetsen, omdat de drivetrain weer vies is.
Tot nu toe, zonder natte omstandigheden, niets meer aan hoeven te doen de laatste ritten qua schoonmaken.
Hi Ha Hopjesvla
Ik hoef mijn fiets alleen even af te spoelen om de x aantal ritjes. Doekje erover en de ketting blinkt weer (en dan een paar druppels wax erop)
Gewoon doekje over ketting en eventueel nieuw laagje squirt.hoi1234 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 08:00:
[...]
1 minuutje werk.
Pfoe, daar vraag je wat. Off the shelf zie je rohloff en pinion niet zo veel, dus maakt het eigenlijk per definitie duur. Een Rohloff naaf kost je al snel €1k en een pinion €1,5k. Dus dat gaat hard.Ysili schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 19:09:
- Belt drive
- Naaf versnellingen
- Straight bar
Vanwaar de straight bar? Daarmee maak je het jezelf extra lastig
Eerlijk gezegd, zou ik met dit budget eens gaan kijken of je niet een frame custom kan laten maken... Er liep bij de buren een topic over prijsvriendelijke framebouwers (voor een kinderfiets met pinion
If you can see, look. If you can look, observe
De naafversnelling of trapas versnelling i.c.m. een riem is om twee redenen:klaaas schreef op woensdag 13 april 2022 @ 23:52:
[...]
En de naaf versnelling/belt eis komt dan voort uit een hekel aan onderhoud o.i.d.? Want op zich kun je wat jij wilt ook prima met een ketting en derailleur.
- Minder en makkelijker onderhoud.
- En relatief geluidloos.
Het schoonmaken van het fietsframe ervaar ik niet als vervelend. Maar ik ben een pietje precies oftewel bij mij ging vroeger met regelmaat de ketting er geheel af. Ik heb een hekel aan een ketting die niet soepel loopt, piept of kraakt. En misschien het belangrijkste ik besteed mijn tijd liever aan fietsen i.p.v. poetsen.
Ik ben er bekend mee dat de Rohloff naaf in bepaalde versnellingen overigens wel geluid produceert. Stiekem ben ik een beetje verliefd geworden op mijn Alfine naaf + riem. Heerlijk die rust en alleen de wind en het banden geluid te horen.
De lokale fietsenmaker vond mijn wensen wel interessant. En heeft aangegeven te kijken wat er mogelijk is. Daarbij heb ik aangegeven dat gewicht van de fiets van ondergeschikt belang is, en de prijs zo laag mogelijk dient te zijn.
Keuze voor een straight bar is vanwege stabiliteit en meer gevoel met de ondergrond. Een race/gravel stuur lijkt me verschrikkelijk nerveus. Bijkomend ben ik stijver dan een hark, iets wat ik op mijn race fiets niet echt prettig vond. Wel begreep ik dat het gravel stuur iets anders van vorm is waardoor een en ander stabieler voelt.
Bedankt voor alle enthousiaste reacties tot nu toe! Ik heb o.a. al bij Idworx, Touterrain en andere gekeken.
[ Voor 11% gewijzigd door Ysili op 14-04-2022 14:16 ]
Nu denk ik dat ik geen verende voorvork nodig heb, maar ik moet zeggen dat de Lauf-vork me best interessant lijkt. Hoe bevalt die @Appie? En de Lauf-fiets voor de rest?
Racestuur, ik kan er ook niet aan wennen. Heb altijd op een MTB gefietst maar ook een poos een race- en later een gravelbike geprobeerd. Zo'n, racestuur heb ik voor de recreatieve fietser heb ik nooit begrepen, zie nooit iemand onder in het stuur hangen toch? Op een Gravel bike staat het stuur vaak iets meer naar buiten (flare). Daarnaast zitten de remmen, voor mij, op een niet handige plek. Zou eens een creatieve designer mee aan de slag moeten ;-)Ysili schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:12:
[...]
Keuze voor een straight bar is vanwege stabiliteit en meer gevoel met de ondergrond. Een race/gravel stuur lijkt me verschrikkelijk nerveus. Bijkomend ben ik stijver dan een hark, iets wat ik op mijn race fiets niet echt prettig vond. Wel begreep ik dat het gravel stuur iets anders van vorm is waardoor een en ander stabieler voelt.
Dat komt waarschijnlijk doordat de meeste recreatieve fietsers minder op hun houding/bikefit letten, maar meer op de looks van een geslammed stuur.Switek schreef op zondag 17 april 2022 @ 09:13:
[...]
Racestuur, ik kan er ook niet aan wennen. Heb altijd op een MTB gefietst maar ook een poos een race- en later een gravelbike geprobeerd. Zo'n, racestuur heb ik voor de recreatieve fietser heb ik nooit begrepen, zie nooit iemand onder in het stuur hangen toch?
Dat is ook de voornaamste reden dat ik alle spacers eronder laat zitten. Ik kan daardoor makkelijk een uur lang onderin het stuur hangen.
Nu twijfel ik even over welke binnenband geschikt zal zijn. Ik heb een Cannondale Topstone 4 en volgens de site zit daar een WTB Riddler Comp, 700 x 37c buitenband op. Nu denk ik dat de Schwalbe SV17 daar prima binnen past echter wil ik graag even bevestiging aangezien ik qua maatvoering 700x35C en 700x38c zie staan maar niet specifiek 700x37c. Nu kan ik me niet voorstellen dat deze band niet zou passen maar voor ik vijf stuks bestel zou ik het toch graag zeker weten.
Iemand die het verlossende antwoord kan geven?
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
37C ligt ruim tussen de ondergrens van 28C en de bovengrens van 45C dus dat past gewoon.Tsurany schreef op zondag 17 april 2022 @ 18:44:
Gisteren voor het eerst lek gereden, wilde vanochtend de fiets pakken en de band was plat en er stak een metalen pinnetje in. Nu heb ik hem geplakt en ik denk dat het nu goed zit maar ik wil wel voor de zekerheid de binnenband vervangen, zeker gezien de kosten van een nieuwe binnenband marginaal zijn, en dan een paar binnenbanden mee voor onderweg.
Nu twijfel ik even over welke binnenband geschikt zal zijn. Ik heb een Cannondale Topstone 4 en volgens de site zit daar een WTB Riddler Comp, 700 x 37c buitenband op. Nu denk ik dat de Schwalbe SV17 daar prima binnen past echter wil ik graag even bevestiging aangezien ik qua maatvoering 700x35C en 700x38c zie staan maar niet specifiek 700x37c. Nu kan ik me niet voorstellen dat deze band niet zou passen maar voor ik vijf stuks bestel zou ik het toch graag zeker weten.
Iemand die het verlossende antwoord kan geven?
Vrij simpel, of begrijp ik de vraag niet?
Informaticus of vakkundig Googler?
Het leek mij ook vrij evident maar voor ik met een of andere typische maat zit waarbij er net weer een uitzondering is... zie namelijk nergens 37C terug komen behalve bij dit merk buitenbandenTheTinusNL schreef op zondag 17 april 2022 @ 19:15:
[...]
37C ligt ruim tussen de ondergrens van 28C en de bovengrens van 45C dus dat past gewoon.
Vrij simpel, of begrijp ik de vraag niet?
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ik gebruik die SV17 iig naar grote tevredenheid op m'n Topstone 2.Tsurany schreef op zondag 17 april 2022 @ 19:20:
[...]
Het leek mij ook vrij evident maar voor ik met een of andere typische maat zit waarbij er net weer een uitzondering is... zie namelijk nergens 37C terug komen behalve bij dit merk buitenbanden
Ik kan je Ekar van harte aanraden. Inmiddels bijna 6.000km gereden met mijn gravelbike met de Ekar groepset, het bevalt me prima. Fiets is nu klaar gemaakt voor een fietsvakantie naar Zwitserlandbegintmeta schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 12:39:
Ik ben van plan toch maar eens een nieuwe fiets te halen. Heb een wielrenfiets, die op zich voldoet voor het normale wegfietsen hier in de buurg (zuid-limburg), maar ik ga graag "gewoon ergens naartoe" en dan kom ik wel eens op onverharde paden uit met 24mm slicks... en daarom ben ik steeds vaker gewoon op de stadsfiets onderweg. Denk dat ik een Campagnolo Ekar (heb een Chorus op mijn andere fiets, vind de handgrepen in principe pretig)) of een SRAM eTap 1x12 zal kiezen.
11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric
Ik ben erg tevreden over de lauf. Het is een snelle, agressieve fiets, met veel compliance: de vork en de smoothy bar (carbon) helpen hier veel mee. Het frame is endurance focused met een comfortable, maar aggro setup.begintmeta schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 12:39:
Ik ben van plan toch maar eens een nieuwe fiets te halen. Heb een wielrenfiets, die op zich voldoet voor het normale wegfietsen hier in de buurg (zuid-limburg), maar ik ga graag "gewoon ergens naartoe" en dan kom ik wel eens op onverharde paden uit met 24mm slicks... en daarom ben ik steeds vaker gewoon op de stadsfiets onderweg. Denk dat ik een Campagnolo Ekar (heb een Chorus op mijn andere fiets, vind de handgrepen in principe pretig)) of een SRAM eTap 1x12 zal kiezen.
Nu denk ik dat ik geen verende voorvork nodig heb, maar ik moet zeggen dat de Lauf-vork me best interessant lijkt. Hoe bevalt die @Appie? En de Lauf-fiets voor de rest?
De vork merk je eigenlijk niet, totdat je een fiets rijdt zonder wat demping. De fork helpt veel met small bump compliance en tezamen met de smoothy geeft je bovenlichaam veel rust. Waar ik rij hebben we behoorlijk veel grof gravel - vooral nu we in een periode zitten met veel regen en "flood warnings". Het gevolg is dat op veel plekken het fijne gravel weg is en alleen het grove gravel over is (zie plaatje).
:strip_exif()/f/image/tpl60tKOHPUaVVDfXvQDMzFF.jpg?f=fotoalbum_large)
De vork haalt zeker niet alle schokken uit de weg, maar ik rij hier doorheen met 17-18mph( 26-29kph), volledig in controle juist doordat de fork en frame zijn werk goed doet.
Met deze fiets rij ik momenteel zowel weg, als gravel, als singletrack (green, blue, black) met wat kleine sprongetjes - een mooie do-it-all. Al moet ik wel zeggen dat Lauf heeft ook een nieuwe fiets aangekondigd voor wat grotere wielformaten: De Seigla die misschien nog wat meer singetrack/gnarlier georiënteerd is.
Qua ervaringen die ik heb ondervonden:
1. De vork is meer gevoelig voor crosswinds, omdat je meer oppervlakte hebt merk je we dat als de wind van de zijkant komt dat er wat meer druk op je voorwiel komt. Niet erg, maar wel merkbaar in het begin.
2. In het begin voelt het wat raar aan wanneer je op de pedalen staat, er is een lichte 'bobbing' voelbaar in de vork, maar na 3-5 ritjes merk je daar niks meer aan (en qua efficiency verlies je niks tot haast niks).
3. Dropperposts; frame kan alleen met external dropper of AXS
4. Door de vork merk je wel dat de achterkant meer als een hardtail is. Dit is aan te passen met een demping seatpost (of the dropper met ingebouwde demping) waardoor je dat wat minder ervaart.
Lauf heeft zowel Campagnolo Ekar als de SRAM AXS, dus je hebt keuze met beide. Ik rij AXS en hierdoor kan ik onderdelen uitwisselen met mijn MTB en ook qua dropper werkt het allemaal met dezelfde shfiters.
Geen ervaring met de Ekar's, maar als je SRAM's 10-44T (10-44t:10,11,13,15,17,19,21,24,28,32,38,44) niet fijn vind kan je ook voor de e13 gaan (te koop alleen op Lauf's website). (E13 9-45: 9-11-13-15-17-19-22-25-28-32-38-45, Weight: 310g.)
Ikzelf heb voor mijn race een MTB AXS erop gezet i.p.v. XPLR, maar dat is meer omdat ik voor singetrack een bailout (9-50) will hebben voor mijn 100M - 10K FT klimmen afstand. Na de race zet ik de XPLR er weer op tezamen met de 9-45.
Huidige staat met dropper, die toch wel erg prettig is om te hebben:
:strip_exif()/f/image/bR8qUIokpY91mS0IabjaPq7U.jpg?f=fotoalbum_large)
You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!
Zal er even over nadenken, vooral ook of ik een nieuwe fiets kan verantwoorden(of ik het ding ook echt zal gaan gebruiken), en zal ook nog even blijven twijfelen tussen zo'n verende vork of gewoon een ongeveerde...
[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 18-04-2022 21:53 ]
Vraag me wel af wat ik nu kan verwachten. Band was bijna leeg, bij een boer opgepompt. Leek op druk te blijven, maar tijd later toch weer leeg.
Fietspomp geleend. Na oppompen duidelijk sissend geluid. Plek gevonden, een gat/scheurtje midden op het loopvlak.
De latex probeerde het gat te dichten, maar dat lukte niet. Even dicht gehouden en toen leek het in orde.
Thuis was ie weer leeg. Maar nu was er na oppompen niks meer te horen en blijft ie hard. Wat is jullie tubeless ervaring met soortgelijke lekken?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QbdnfMn1BIyKpg37u7tSO6lS.jpg?f=user_large)
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Dat het verstandig is om een eigen pomp mee te nemen.magic_nl schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:55: Wat is jullie tubeless ervaring met soortgelijke lekken?
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Klopt. Heb ik meestal ook bij op langere ritten.mhr-zip schreef op maandag 18 april 2022 @ 22:17:
[...]
Dat het verstandig is om een eigen pomp mee te nemen.
Systeemspecificaties
Mijn ervaring is dat je ook op kortere ritten lek kan rijden.magic_nl schreef op maandag 18 april 2022 @ 22:19:
[...]
Klopt. Heb ik meestal ook bij op langere ritten.
Maar ff serieus: Dynaplug (en biba voor als plug ook niet werkt) en zorg dat je je shit op orde hebt en alleen bij overmacht wat moet bietsen onderweg.
[ Voor 18% gewijzigd door mhr-zip op 18-04-2022 22:43 ]
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
In ieder geval geen Viagra erin stoppen.magic_nl schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:55:
Maar nu was er na oppompen niks meer te horen en blijft ie hard. Wat is jullie tubeless ervaring met soortgelijke lekken?
[Afbeelding]
Tiewraps. Sinds ik m'n cadanssensor vastgezet heb met 2 tiewraps, ben ik hem nooit meer kwijtgeraakt.magic_nl schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:55:
Vanmiddag even een ritje gemaakt. Onderweg cadans sensor kwijtgeraakt en lek gereden. Geen geweldige rit dus. Wel fantastisch weer en behulpzame mensen.
Vraag me wel af wat ik nu kan verwachten. Band was bijna leeg, bij een boer opgepompt. Leek op druk te blijven, maar tijd later toch weer leeg.
Fietspomp geleend. Na oppompen duidelijk sissend geluid. Plek gevonden, een gat/scheurtje midden op het loopvlak.
De latex probeerde het gat te dichten, maar dat lukte niet. Even dicht gehouden en toen leek het in orde.
Thuis was ie weer leeg. Maar nu was er na oppompen niks meer te horen en blijft ie hard. Wat is jullie tubeless ervaring met soortgelijke lekken?
[Afbeelding]
Wat ik niet lees is of je er een baconstrip ingestopt hebt? Als het gat groot genoeg is moet je een bacon strip (of een Stan's dart or een andere variant) in het gat duwen, dat helpt de latex om het gat te dichten.magic_nl schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:55:
Vanmiddag even een ritje gemaakt. Onderweg cadans sensor kwijtgeraakt en lek gereden. Geen geweldige rit dus. Wel fantastisch weer en behulpzame mensen.
[Afbeelding]
Verder atlijd met pomp of c02 rijden + bacon strips.
Ik heb met meerdere banden gereden, de ramblers zijn een goede combinatie van wat meer grip en toch relatief laag rolling resistance. Veel mensen vinden de Specialized Pathfinders een nog betere combo, maar ik hou wel van wat meer zij noppen.begintmeta schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:47:
@Irby & @Appie , dank jullie voor het delen van de ervaring. Ik moet zeggen dat zo'n Lauf True Grit best een mooi "pakket" lijkt, ook met Ekar... maar ik moet dan toch spul voor een ander verzet gaan kopen (ik zou eerder voor 40 voor en 10-44 achter gaan), banden vervangen zal er misschien ook nog van komen (maar heb totaal geen idee van gravelbanden, dus die Maxxis Ramblers zal ik dan toch eerst maar gebruiken (al denk ik dat ik eigenlijk een nog wat meer asfaltbanden-gebruiker zal zijn)).
Zal er even over nadenken, vooral ook of ik een nieuwe fiets kan verantwoorden(of ik het ding ook echt zal gaan gebruiken), en zal ook nog even blijven twijfelen tussen zo'n verende vork of gewoon een ongeveerde...
Qua aflevering is de lauf een geweldige prijs combinatie.
Laat maar weten als je meer vragen hebt.
Aankomende weekend organiseert LSRF (live slow ride fast) weer een event namelijk gravel fest.
Ik heb een kaartje maar kan vanwege de verschoven datum niet deelnemen aan dit event. Het is een zaterdag (23-04) ticket. Is er iemand in dit topic die mijn ticket wil overnemen of wellicht iemand kent die nog op zoek is naar een ticket? Ik hoor het graag.
Zie voor meer informatie op de site.
https://ltdgravelfest.cc/
Groetjes Ben
Feeling lucky...Phunk
Ik had helaas niets bij.Appie schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 06:58:
[...]
Wat ik niet lees is of je er een baconstrip ingestopt hebt? Als het gat groot genoeg is moet je een bacon strip (of een Stan's dart or een andere variant) in het gat duwen, dat helpt de latex om het gat te dichten.
Verder atlijd met pomp of c02 rijden + bacon strips.
Het gat zou groot genoeg zijn geweest voor zo'n baconstrip.
Maar na de tweede keer oppompen en even dichthouden kwam er geen lucht meer uit.
Daarmee heb ik het gered tot thuis. Toen was ie weer nagenoeg leeg. Ik vermoed dat de latex onder het fietsen scheurde. Nu staat ie al een hele nacht hard. Maar ik vraag me af of het stabiel genoeg is om er mee te gaan fietsen. In ieder geval ga ik de latex bijvullen, want heel de zadelbuis zat onder.
Systeemspecificaties
Goede tip. Alleen iedere keer als ik dat doe krijg ik 'battery low' meldingen op m'n Garmin.hoi1234 schreef op maandag 18 april 2022 @ 23:18:
[...]
Tiewraps. Sinds ik m'n cadanssensor vastgezet heb met 2 tiewraps, ben ik hem nooit meer kwijtgeraakt.
Systeemspecificaties
Nee, wel nieuwe latex, want volgens mij is er best wat uitgekomen.
Systeemspecificaties
Kun je niet zelf wat fabriceren? Zo heb ik m'n Garmin Vario met een touwtje vastgezet, nadat ik deze tijdens de eerste rit dat ik hem gebruikte mocht zoeken.magic_nl schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 09:35:
[...]
Goede tip. Alleen iedere keer als ik dat doe krijg ik 'battery low' meldingen op m'n Garmin.
Overigens weet je dat je tiewraps kunt hergebruiken? Als je het palletje wegduwt, komt de tiewrap zo los.
Maar misschien dat jij ook minder vaak dingen kwijtraakt dan ik. Ik heb van die sensoren van magene. Het verschil tussen de bijgeleverde elastiekjes en die van Garmin zijn wel groot.
Even het laatste stuk een beetje bijgelezen, ik ga 'm nu ook volgen!
Ik ben relatief nieuw in zowel gravelen als racefietsen überhaupt. In november 2020 kocht ik mijn eerste racefiets, inmiddels is de harem uitgebreid met een fiets voor binnen op de Tacx (als het echt te smerig is buiten) en in afgelopen december ook met een gravelbike. Ik heb een (stock) Giant Revolt 0.
We wonen vlakbij de bos-/heidegebieden van het gooi, dus daar gaan we vaak naartoe en af en toe zoeken we ook eens wat andere locaties op, zoals bijv de Veluwe. Volgende maand gaan we voor het eerst daarvoor de grens over, om een paar gravelroutes in het Sauerland te gaan fietsen.

Ik zou er nog een bacon strip in drukken voor alle zekerheid, als je nu een gat hebt met een latex laagje dat zal snel genoeg breken als er teveel ruimte in zit. Die ruimte vul je op met je bacon strip.magic_nl schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 09:34:
[...]
Ik had helaas niets bij.
Het gat zou groot genoeg zijn geweest voor zo'n baconstrip.
Maar na de tweede keer oppompen en even dichthouden kwam er geen lucht meer uit.
Daarmee heb ik het gered tot thuis. Toen was ie weer nagenoeg leeg. Ik vermoed dat de latex onder het fietsen scheurde. Nu staat ie al een hele nacht hard. Maar ik vraag me af of het stabiel genoeg is om er mee te gaan fietsen. In ieder geval ga ik de latex bijvullen, want heel de zadelbuis zat onder.
Ondertussen dus nog even kijken welke pedalen ik wil. Zou de fiets graag gebruiken om ook als daily commuter te gebruiken richting de fitness of kleinere ritjes (+-10km)
Hierdoor dacht ik aan combi pedalen spd/flat, maar ik zie niet echt welke ik zou moeten nemen.
Zelf al op deze uitgekomen:
- Shimano PD-EH500 (momenteel precies waar ik naar neig)
- Crankbrothers Double Shot 1 (lees reviews dat het kliksysteem minder goed is)
Weet niet of er nog leuke opties zijn die ik mis. Zoek er vooral waar ik makkelijk in kan klikken maar evenzeer fijn mee kan rijden met gewone schoenen.
Voor SPD-SL heb je adapters om met normale schoenen te rijden. Weet niet of dat ook bestaat voor SPD. Vaak zie je namelijk dat combipedalen wat lomp zijn. Is dan weer onhandig met bochtenwerk. Alles went echter. Overigens weet ik ook helemaal niet hoe goed die adapters werken.Sakke1994 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:34:
Al een tijdje aan het fietsen op de baan en nu dan ook maar een gravelfiets besteld. Binnenkort staat er dus ook een Grail 7 bij in de collectie rond half juni.
Ondertussen dus nog even kijken welke pedalen ik wil. Zou de fiets graag gebruiken om ook als daily commuter te gebruiken richting de fitness of kleinere ritjes (+-10km)
Hierdoor dacht ik aan combi pedalen spd/flat, maar ik zie niet echt welke ik zou moeten nemen.
Zelf al op deze uitgekomen:
- Shimano PD-EH500 (momenteel precies waar ik naar neig)
Weet niet of er nog leuke opties zijn die ik mis. Zoek er vooral waar ik makkelijk in kan klikken maar evenzeer fijn mee kan rijden met gewone schoenen.
Ik was van het principe dat ik nu met SPD-SL ook maar aan één kant kan inklikken, dus dat het in de realiteit niet echt anders als nu zou zijn met combi flat/spd.hoi1234 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:38:
[...]
Voor SPD-SL heb je adapters om met normale schoenen te rijden. Weet niet of dat ook bestaat voor SPD. Vaak zie je namelijk dat combipedalen wat lomp zijn. Is dan weer onhandig met bochtenwerk. Alles went echter. Overigens weet ik ook helemaal niet hoe goed die adapters werken.
https://pedal-plate.cc/product/spd-x-track/
Heb ze wel voor spd-sl, en doet wat het moet doen.
Even bedenken wat je irritanter vindt: bij duo pedalen maar één kant kunnen inklikken en dus zoeken, of deze dingen erop klikken als je eens niet je fietsschoenen aan doet.
Heb deze op de gravelbike en ben er redelijk tevreden over. inklikken heb je redelijk snel door, als je voelt dat je niet op de klik kant zit is het even voet optillen voor een halve slag en dan zit je weer goed. Daarnaast is de extra float van crankbrothers heerlijk voor off road werk.Sakke1994 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:34:
Grootste minpunt is het onderhoud, dacht dat het wel mee zou vallen maar binnen een jaar zijn de lagers al rauw en een klein beetje axiale speling. De eggbeaters op mijn MTB zijn niet anders. Zijn wel lagersetjes te krijgen maar dat zijn toch weer extra kosten en werk (en voor de double shot niet zo standaard verkrijgbaar)
Heb zelf die EH500 pedalen op mijn gravelfiets en je hoeft helemaal niet te zoeken, aangezien ze altijd hetzelfde vallen. De platte kant voor normale schoenen naar voren en de SPD kant altijd naar achteren.defusion schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:44:
@Sakke1994 er zijn ook van die opklikplaatjes voor spd pedalen.
https://pedal-plate.cc/product/spd-x-track/
Heb ze wel voor spd-sl, en doet wat het moet doen.
Even bedenken wat je irritanter vindt: bij duo pedalen maar één kant kunnen inklikken en dus zoeken, of deze dingen erop klikken als je eens niet je fietsschoenen aan doet.
En daarnaast zou ik niet weten waarom je SPD-SL zou willen hebben op je gravelfiets.
Vooral in de drukke stad of op technische stukken vind ik ze wel fijn, pas weer inklikken op rustige wegen.
Ok ideaal, dat was een beetje de ervaring die ik zochtNewbieNeo schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:17:
[...]
Heb zelf die EH500 pedalen op mijn gravelfiets en je hoeft helemaal niet te zoeken, aangezien ze altijd hetzelfde vallen. De platte kant voor normale schoenen naar voren en de SPD kant altijd naar achteren.
En daarnaast zou ik niet weten waarom je SPD-SL zou willen hebben op je gravelfiets.
Nu nog afwachten op de fiets zelf
Goed om te weten dat ze altijd hetzelfde vallen. Dan werkt het hetzelfde als SPD-SL en is dat niet perse een nadeel.
SPD-SL heb ik niet (meer) op de gravelfiets, maar wel nog de ervaring met de klikplaatjes, en dat dat op zich prima werkt voor korte ritjes met normale schoenen.
Ik overweeg ze nu ook aan te schaffen voor SPD, want dat gebruik ik nu.
Maar eerlijk gezegd: ik doe gewoon de fietsschoenen aan, met verder 'normale' kleding, als ik even naar de supermarkt ga op de fiets of een ander kort ritje doe. Of ik trap gewoon oncomfortabel direct op de pedalen als het echt héél kort is. Of ik leen de fiets van m'n vriendin
Gelijk weer normale SPD's erop gezet.
Ik rij zelf met crank brothers op al mijn fietsen (XC/Trail/Enduro, e-MTB, Gravel) en mijn ervaring met crank brothers is erg positief. Erg makkelijk inklikken en je hebt meerdere opties qua hoek de cleats uitklikken.Sakke1994 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:34:
Ik rij soms zelf met normal schoenen op zowel de eggbeaters (gravel) als de Mallets, en dat werkt erg goed op de mallets and redelijk goed op de eggbeaters, al zal ik het niet echt aanraden daar deze geen platform hebben.
Alhoewel je voor ritjes >10 km prima met je gewone schoenen op SPD pedalen kan fietsen lijkt me.
[ Voor 14% gewijzigd door MaSw85 op 21-04-2022 16:34 ]
Dan ga je niet goed de bocht door (verkeerde voet boven of blijven trappen terwijl dat niet kan). Dat ligt niet aan het pedaal.sheepdog schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:31:
Hier ook EH500 pedalen, bevallen goed maar let inderdaad wel op met bochten. De eerste keer dat ik er mee reed zat ik al aan de grond en brak er een hoekje van het pedaal af. Was in een bochtje dat ik met normale SPD pedalen makkelijk haalde zonder mijn pedalen op te tillen.
Vooral in de drukke stad of op technische stukken vind ik ze wel fijn, pas weer inklikken op rustige wegen.
Ik heb inderdaad de Adidas Velosamba. Ideaal voor woon-werk ritten. Clubgenoot van mij heeft ze zelfs gebruikt om naar Italië te fietsen.
Nou heb ik het vermoeden dat dat voor ons NL gravel eigenlijk wel voldoende is. Daar we niet heel veel slechte offroad wegen hebben in NL. Iemand die dat kan bevestigen?
Verder ben ik benieuwd of er meer mensen zijn die een aparte gravel wielset hebben voor hun racer. Hoe bevalt dat?
Een nieuwe fiets kopen is natuurlijk ook erg leuk, immers N+1. Maar een wielset met banden, remschijven etc kost toch aanzienlijk minder dan een nieuwe fiets.
Zoek iets met een velg breedte van minimaal 22mm (intern).
Als je in de winter in Limburg gaat fietsen zal het met 38mm met weinig profiel best spannend worden.
De Canyon Grail CF (Gravel) verkopen ze met 40mm banden, heb deze fiets en in Noord NL hier nog geen enkel probleem gehad.Noxa schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 21:36:
Ik overweeg een wielset met gravel banden te kopen voor mijn Domane. Die heeft een aardige clearance en zou 38mm banden kwijt moeten kunnen.
Nou heb ik het vermoeden dat dat voor ons NL gravel eigenlijk wel voldoende is. Daar we niet heel veel slechte offroad wegen hebben in NL. Iemand die dat kan bevestigen?
Verder ben ik benieuwd of er meer mensen zijn die een aparte gravel wielset hebben voor hun racer. Hoe bevalt dat?
Een nieuwe fiets kopen is natuurlijk ook erg leuk, immers N+1. Maar een wielset met banden, remschijven etc kost toch aanzienlijk minder dan een nieuwe fiets.
Ik heb een Domane AL5 en kan, met uitzondering van mul zand, zelfs uit de voeten met de 32mm slicks die er standaard bij zaten.Noxa schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 21:36:
Ik overweeg een wielset met gravel banden te kopen voor mijn Domane. Die heeft een aardige clearance en zou 38mm banden kwijt moeten kunnen.
Als je wat kan sturen en rekening houdt met de beperkingen kun je al ver komen.
De brede set is fijner qua comfort, maar niet nodig.
Enige uitzondering voor mij is mul zand, daar kun je met dikke banden tubeless op 2 bar makkelijk doorheen. Misschien als je hard trapt en je gewicht beter op je achterwiel kan houden dat het ook wel prima lukt met dunnere slicks.
In Frankrijk, Ardennen, Gardameer en de Zwitserse Jura gaat voor mij wel op: breder is beter, ivm rotsen en grotere stenen. Kom je in Nederland bijna niet tegen.
Ja maar dat gaat ook prima op 30mm (en zelfs op 25mm)DjVe schreef op zondag 24 april 2022 @ 06:12:
Daarentegen zijn 38 mm semi-slicks op een droge ondergrond enorm leuk om te rijden. Heerlijk om slippend een bocht door te gaan (voel me direct weer 6).
Vandaag ook lekker wat gravelpaadjes meegepakt rond Hiversum en Heuvelrug.
Nou schoonmaken lukte wel, maar door mijn actie ben ik een deel van de kogeltjes kwijt. Ik zie dat er twee maten kogeltjes in zaten (waarschijnlijk een verschil met links/rechts) maar ik zou eigenlijk niet goed weten wat voor maten dat zijn, hoe kan ik daar achterkomen?
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Verwijderd
Naven met losse kogels zijn enorm makkelijk zelf te onderhouden zonder speciaal gereedschap en dure vervangingslagers, het is alleen iets meer werk. Het makkelijkste is om de as net ver genoeg terug te duwen dat je bij de kogels kan, zonder dat ze er aan de andere kant uit vallen. Maar daar was je waarschijnlijk al achter
Voor de maat van de kogels:
1. Opmeten (schuifmaat)
2. Naar de fietsenmaker
3. Specs van de naaf opzoeken
Aan de andere kant is het verschil dan toch ook wel goed merkbaar en geeft het mij in ieder geval een stuk meer rust en comfort. Ik heb ook een Domane AL5 (ik zie ze bijna nooit trouwenswisselwerking schreef op zondag 24 april 2022 @ 19:06:
[...]
Ik heb een Domane AL5 en kan, met uitzondering van mul zand, zelfs uit de voeten met de 32mm slicks die er standaard bij zaten.
Als je wat kan sturen en rekening houdt met de beperkingen kun je al ver komen.
Misschien voor @Noxa: de onderkant van mijn Domane was onbeschermd. Ik weet niet hoe zuinig je bent op je fiets, maar voor offroad wellicht in ieder geval iets van bescherming onder de onderbuis aanbrengen?
Lekkere laag gruis/stof over hele fiets

Hij wil.
Ik heb een wielset voor de weg bij mijn gravelbike, maar principe is hetzelfde natuurlijk. Om zo min mogelijk tijd kwijt te zijn bij het wisselen, heb ik voor een wielset gekozen die dezelfde naaf (en dus afmetingen) heeft als de wielset voor gravel. Vaak gaat het wisselen zonder aanpassingen, soms moet je even de remmen afstellen (~2 min werk voor beide wielen).Noxa schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 21:36:
Rijd hem zelf ook regelmatig met 25mm ja.McMiGHtY schreef op maandag 25 april 2022 @ 11:20:
Ik wil niet opscheppen...maar dit soort paadjes doe ik gewoon met 28mm!
Waren nog wel paar paadjes met meer los grind/kuilen. (maargoed ook dat gaat prima met 25mm, je glijd alleen wat meer in de bochten)
Je mag ze van mij noemen zoals je wiltDDX schreef op maandag 25 april 2022 @ 11:56:
[...]
Waarom niet ?
Foto is trouwens rond Hilversum gemaakt.
Het gesprek ging volgens mij over wat voor banden je in NL nodig hebt om gravel te rijden. Jouw bericht illustreert goed dat het voor die vraag nogal uitmaakt wat je onder gravel rijden in NL verstaat. Pak je vooral asfalt en dit soort paadjes dan kom je op een ander antwoord uit dan wanneer je wat ruigere ritten maakt. En dat is in NL (ook buiten Zuid Limburg) prima mogelijk. Ik rijd voornamelijk op de Veluwe en dan zijn dit soort paden echt het lichtste off-road wat er is. 38/40mm is voor mij wel het minimale om een beetje fatsoenlijk rond te rijden.
Hij wil.
Dat is an en goede tip. Heb best een fancy paint job, zou zonde zijn als dat er naar een paar ritjes af gaat.Korakal schreef op maandag 25 april 2022 @ 08:50:
[...]
Aan de andere kant is het verschil dan toch ook wel goed merkbaar en geeft het mij in ieder geval een stuk meer rust en comfort. Ik heb ook een Domane AL5 (ik zie ze bijna nooit trouwens) met 32mm Pirelli Cinturato; als ik soms wel eens een stukje bospad op de route heb dan merk ik goed het verschil met de handelbaarheid ten opzichte van de 38mm (met ook geschikter profiel) op de Giant. Die zou ik overigens bij een eerstvolgende gelegenheid wel naar 40mm brengen.
Misschien voor @Noxa: de onderkant van mijn Domane was onbeschermd. Ik weet niet hoe zuinig je bent op je fiets, maar voor offroad wellicht in ieder geval iets van bescherming onder de onderbuis aanbrengen?
Ik met 23mm! Vind je me nu cool?McMiGHtY schreef op maandag 25 april 2022 @ 11:20:
Ik wil niet opscheppen...maar dit soort paadjes doe ik gewoon met 28mm!
Veluwe wil ik niet echt gravel meer noemen, dat is gewoon mtb gebied.klaaas schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:15:
[...]
. Ik rijd voornamelijk op de Veluwe en dan zijn dit soort paden echt het lichtste off-road wat er is. 38/40mm is voor mij wel het minimale om een beetje fatsoenlijk rond te rijden.
Dan zit je gewoon over onverhard bos/zand te rijden
Gravelbike is dan gewoon een snelle mtb zegmaar.
Beetje wat we in de pwn duinen ook hebben, heeft ook weinig met 'gravel' te maken.
[ Voor 8% gewijzigd door DDX op 25-04-2022 13:11 ]
Als bewoner van de Veluwe moet ik hier toch echt even ingrijpenDDX schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:10:
[...]
Veluwe wil ik niet echt gravel meer noemen, dat is gewoon mtb gebied.
Kan met gemak kilometers gravel aan elkaar lussen zonder een single-/doubletrack of zandpad tegen te komen.
Ik heb ook wel eens een zandpad gepakt bij Radio Kootwijk met m'n racefiets (25mm) en even oppassen dat je niet je voorrem inknijpt als het echt los zand is maar zolang je gewoon rechtuit gaat/weer plek met vaste ondergrond ziet overleef je dat ook wel.
Als je gravel zo letterlijk neemt dan is de Veluwe in ieder geval ook geen MTB gebied. Geen berg te zien hierDDX schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:10:
[...]
Veluwe wil ik niet echt gravel meer noemen, dat is gewoon mtb gebied.
Dan zit je gewoon over onverhard bos/zand te rijden
Gravelbike is dan gewoon een snelle mtb zegmaar.
Beetje wat we in de pwn duinen ook hebben, heeft ook weinig met 'gravel' te maken.
Maar volgens mij hanteer je nu ook een behoorlijk strikte definitie van gravel. Als ik kijk wat door de bank genomen in NL wordt aangemerkt als 'gravel' dan is dat wel een stuk breder dan enkel paden met steentjes. Er zijn op de Veluwe (maar ook daarbuiten) zat paden waar een gravelfiets veel beter tot zijn recht komt dan een MTB. Dat neemt niet weg dat je soms stukjes tegenkomt die wellicht beter op een MTB gaan, maar zo kun je andersom ook redeneren dat je ook stukken tegenkomt die op een echte racer beter gaan.
Hij wil.
Er is gewoon geen standaard antwoord, hangt echt vanaf waar je wilt gaan fietsen en wanneer.
Paden die ik gisteren gepakt heb. (ook aantal bospaden met boomstronken) zou ik vandaag met de regen niet snel nemen met m'n racefiets.
En paar maanden geleden had je daar niet eens doorheen gekomen met blubber bende.
ElGreco schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:03:
[...]
Eigenlijk niet echt nee.
@McMiGHtY is wel cool. Vooral in het echt.
Ik vind het overigens allemaal leuk om te doen. Aangezien ik een racefiets, gravel en mtb heb, ga ik niet bewust met de racefiets op grindpaden rijden. Puur om het feit dat ik dan lek rijden probeer te voorkomen, maar het kan natuurlijk allemaal :-)
Vorig jaar in Limburg bij een gravelrit (route van gravelrides.cc) in een afdaling bij Sint Geertruid ook een band kapot gereden. En ook meerdere afdalingen waar ik met vol de rem er op naar beneden gerold ben, echt niet geschikt voor 40mm of smaller. Op dat moment even zweten maar achteraf lach je er om.wienesroa schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:16:
Als ik kijk wat de gravel tourtochten in Zuid Limburg onder gravel verstaan, kan ik net zo goed al mijn fietsen wegdoen en alleen de Fully houden. Dat zijn soms echt ruige singletracks die je ondermeer in Vijlen, Epen of Brunsummerheide vindt. Ik vind dat niet erg, maar niet te vergelijken met de geasvalteerde paadjes waar wat grind los ligt ;-).
Dit heb ik dus ook, als ik ergens een mooi pad zie pak ik die de volgende keer wel op de gravelbike mee. Is toch veel leuker als je dat op een geschikte fiets doet. Ookal pak ik nu de locale mtb routes ook gewoon mee op de gravelbike bij tijdelijk gebrek aan beter.Ik vind het overigens allemaal leuk om te doen. Aangezien ik een racefiets, gravel en mtb heb, ga ik niet bewust met de racefiets op grindpaden rijden. Puur om het feit dat ik dan lek rijden probeer te voorkomen, maar het kan natuurlijk allemaal :-)

Na 20km glibberen en glijden en 3 keer een bijna onderuit de weg op gegaan en daar lekker gaan fietsen.
Leuk die klei, die dan ook nog eens in je profiel/noppen gaat vastzitten waardoor je effectief slicks hebt.
Ik zou daar nog aan toe willen voegen: en wat je leuk vindt. Als je het leuk vind om zo hard mogelijk te fietsen dan zul je ws andere banden (en paden) kiezen dan ondergetekende. Het comfort en de mogelijkheden die 50mm banden me bieden vind ik dan weer veel belangrijker dan potentiële tijd- of snelheidswinst. (En dat is wat mij betreft niet beter of slechter. Gewoon anders.)DDX schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:54:
Er is gewoon geen standaard antwoord, hangt echt vanaf waar je wilt gaan fietsen en wanneer.
Hij wil.
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Ja dat merk ik ook of ik mijn gravelbike pak met 34mm 700c of 2.1" 650b wielenklaaas schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:08:
[...]
Ik zou daar nog aan toe willen voegen: en wat je leuk vindt. Als je het leuk vind om zo hard mogelijk te fietsen dan zul je ws andere banden (en paden) kiezen dan ondergetekende. Het comfort en de mogelijkheden die 50mm banden me bieden vind ik dan weer veel belangrijker dan potentiële tijd- of snelheidswinst. (En dat is wat mij betreft niet beter of slechter. Gewoon anders.)
Of dat ik mijn strandfiets pak met 55mm 29inch (of heet dat ook 700c, leuk al die benamingen)
Totaal andere beleving, en beetje glibberen en glijden is soms deel van de fun.
Leuk als je als een tractor over alle boomstronken/hobbels kan rijden maar deel van de fun is ook beetje glijden in de bochten.
In mijn hoofd ontstaat er kortsluiting als je mm's en inches gaat mixenDDX schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:40:
[...]
Of dat ik mijn strandfiets pak met 55mm 29inch (of heet dat ook 700c, leuk al die benamingen)
Hij wil.
Mja al die wiel/banden maten. Dan weer in mm, dan weer in inch en dan weer in franse matenklaaas schreef op maandag 25 april 2022 @ 17:09:
[...]
In mijn hoofd ontstaat er kortsluiting als je mm's en inches gaat mixen