begintmeta schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 12:39:
Ik ben van plan toch maar eens een nieuwe fiets te halen. Heb een wielrenfiets, die op zich voldoet voor het normale wegfietsen hier in de buurg (zuid-limburg), maar ik ga graag "gewoon ergens naartoe" en dan kom ik wel eens op onverharde paden uit met 24mm slicks... en daarom ben ik steeds vaker gewoon op de stadsfiets onderweg. Denk dat ik een Campagnolo Ekar (heb een Chorus op mijn andere fiets, vind de handgrepen in principe pretig)) of een SRAM eTap 1x12 zal kiezen.
Nu denk ik dat ik geen verende voorvork nodig heb, maar ik moet zeggen dat de
Lauf-vork me best interessant lijkt. Hoe bevalt die @
Appie? En de Lauf-fiets voor de rest?
Ik ben erg tevreden over de lauf. Het is een snelle, agressieve fiets, met veel compliance: de vork en de smoothy bar (carbon) helpen hier veel mee. Het frame is endurance focused met een comfortable, maar aggro setup.
De vork merk je eigenlijk niet, totdat je een fiets rijdt zonder wat demping. De fork helpt veel met small bump compliance en tezamen met de smoothy geeft je bovenlichaam veel rust. Waar ik rij hebben we behoorlijk veel grof gravel - vooral nu we in een periode zitten met veel regen en "flood warnings". Het gevolg is dat op veel plekken het fijne gravel weg is en alleen het grove gravel over is (zie plaatje).
De vork haalt zeker niet alle schokken uit de weg, maar ik rij hier doorheen met 17-18mph( 26-29kph), volledig in controle juist doordat de fork en frame zijn werk goed doet.
Met deze fiets rij ik momenteel zowel weg, als gravel, als singletrack (green, blue, black) met wat kleine sprongetjes - een mooie do-it-all. Al moet ik wel zeggen dat Lauf heeft ook een nieuwe fiets aangekondigd voor wat grotere wielformaten: De
Seigla die misschien nog wat meer singetrack/gnarlier georiënteerd is.
Qua ervaringen die ik heb ondervonden:
1. De vork is meer gevoelig voor crosswinds, omdat je meer oppervlakte hebt merk je we dat als de wind van de zijkant komt dat er wat meer druk op je voorwiel komt. Niet erg, maar wel merkbaar in het begin.
2. In het begin voelt het wat raar aan wanneer je op de pedalen staat, er is een lichte 'bobbing' voelbaar in de vork, maar na 3-5 ritjes merk je daar niks meer aan (en qua efficiency verlies je niks tot haast niks).
3. Dropperposts; frame kan alleen met external dropper of AXS
4. Door de vork merk je wel dat de achterkant meer als een hardtail is. Dit is aan te passen met een demping seatpost (of the dropper met ingebouwde demping) waardoor je dat wat minder ervaart.
Lauf heeft zowel Campagnolo Ekar als de SRAM AXS, dus je hebt keuze met beide. Ik rij AXS en hierdoor kan ik onderdelen uitwisselen met mijn MTB en ook qua dropper werkt het allemaal met dezelfde shfiters.
Geen ervaring met de Ekar's, maar als je SRAM's 10-44T (10-44t:10,11,13,15,17,19,21,24,28,32,38,44) niet fijn vind kan je ook voor de e13 gaan (te koop alleen op
Lauf's website). (E13 9-45: 9-11-13-15-17-19-22-25-28-32-38-45, Weight: 310g.)
Ikzelf heb voor mijn race een MTB AXS erop gezet i.p.v. XPLR, maar dat is meer omdat ik voor singetrack een bailout (9-50) will hebben voor mijn 100M - 10K FT klimmen afstand. Na de race zet ik de XPLR er weer op tezamen met de 9-45.
Huidige staat met dropper, die toch wel erg prettig is om te hebben: