Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 16 ... 85 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:35
SirLenncelot schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:55:
ik heb op mijn gravel fiets hele goedkope pedalen die flat & spd zijn. Nu is het zo dat ik bij het zetten van wat meer kracht mijn spd systeem zo los trek. Eigenlijk heb ik hier niet eerder over nagedacht omdat het me logisch leek dat het bij SPD makkelijker zou moeten zijn om los te komen bijvoorbeeld op eneven terrein. Maar nu ik de schoen lostrek als ik een heuveltje op trek begin ik wel te twijfelen.

Hoe los moet een SPD verbinding zitten? Is het normaal om het zo los te kunnen trekken (ook zonder zijwaartse beweging)? zou het lonen om andere pedalen te kopen?
inderdaad veerspanning checken,maar wat ook kan: heb je toevallig SPD multi-release plaatjes op je schoenen zitten ipv de single release?

De eerste is zilver, de ander is zwart.

Zie hier het verschil:
https://www.mantel.com/sh...ti-release-schoenplaatjes

vs

https://www.mantel.com/sh...le-release-schoenplaatjes

Afbeeldingslocatie: https://www.planetatriatlon.com/wp-content/uploads/2018/12/Shimano-SPD-SM-SH51-SH56-tacos-par-Single-Crankbrother-Multi-liberaci-n-Pedal-tacos-w-Tapones.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Hopjesvla79 op 18-05-2022 08:15 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Yes, had ik niet vermeld maar ik heb al eens lopen stoeien met de spanning.

Ik heb inderdaad multi-release gekregen van de LBS. Oef daar lees ik nu op mountainbike fora geen positieve dingen over. Misschien even vervangen door een ander plaatje.

Wel typisch, meestal regel ik alle aanbouw op de fiets zelf maar deze keer het de LBS gegund. De spatborden waren matig gemonteerd (duwde tegen de voorderailleur aan) en overdreven grote pedalen met dus blijkbaar de toerders variant van het klikmechanisme. Terwijl ik wel duidelijk aangegeven heb dat ik de fiets voor gravel-tochten wil gebruiken en als bijzaak als stadsfiets.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:29

Stoney3K

Flatsehats!

tabaqui schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 21:27:
[...]

je zou eerst is met de veerspanning kunnen spelen, mogelijk staat deze nu te los wat het lostrekken erg makkelijk maakt.
Dit. Er moet op het pedaal als het goed is een inbusje aan de achterkant zitten waarmee je de veerspanning van het klikmechanisme strakker of losser kan stellen.

Ik heb die van mij (min of meer bewust) vrij los staan, dus als ik mijn voet optil dan neem ik het pedaal mee, maar mocht ik in paniek mijn voet los willen rukken omdat ik heel snel ergens even een voetje nodig heb, dan komt mijn schoen gewoon los van het pedaal.

Ook in de stad met veel verkeerslichten zijn losse SPD's wat handiger, tenzij je natuurlijk met platte pedalen rijdt in de stad.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
SirLenncelot schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:25:
Yes, had ik niet vermeld maar ik heb al eens lopen stoeien met de spanning.

Ik heb inderdaad multi-release gekregen van de LBS. Oef daar lees ik nu op mountainbike fora geen positieve dingen over. Misschien even vervangen door een ander plaatje.

Wel typisch, meestal regel ik alle aanbouw op de fiets zelf maar deze keer het de LBS gegund. De spatborden waren matig gemonteerd (duwde tegen de voorderailleur aan) en overdreven grote pedalen met dus blijkbaar de toerders variant van het klikmechanisme. Terwijl ik wel duidelijk aangegeven heb dat ik de fiets voor gravel-tochten wil gebruiken en als bijzaak als stadsfiets.
Ben wel benieuwd naar het gebruik van een gravelbike als stadsfiets. Is dat überhaupt praktisch? Als je hem op gaat tuigen met spatborden, een standaard en een slot, dan zie ik mezelf er nog niet snel mee toeren of het bos induiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
De komende weken gaan denk ik erg leuk worden op de gravel bike. De volgende ritten staan bij mij op de planning:

- 130-140km met de Abdijen Gravel Tocht komende zondag
- 125km in de Hoge Venen en Eifel met Hemelvaart, even het gebied van Dirty Boar verkennen.
- 185km in de Veluwe met Pinksteren

Ontzettend veel zin in allemaal.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Yakolev schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:40:
De komende weken gaan denk ik erg leuk worden op de gravel bike. De volgende ritten staan bij mij op de planning:

- 130-140km met de Abdijen Gravel Tocht komende zondag
- 125km in de Hoge Venen en Eifel met Hemelvaart, even het gebied van Dirty Boar verkennen.
- 185km in de Veluwe met Pinksteren

Ontzettend veel zin in allemaal.
Leuk! Die eerste fiets ik ook. Heb je een @Yakolev jersey aan? Dan zwaai ik naar je :w

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-08 17:30
Doen jullie nog bijzondere dingen tbh onderhoud van de gravelfiets tov een normale racefiets? Merk dat er wel wat sneller krassen etc op het frame komen vergeleken met mijn normale racefiets, wat natuurlijk logisch is en opzich geen grote ramp maar zou wel graag iets doen om erger worden te voorkomen of iets om het te herstellen. Is het kopen van een wax hier een goede oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:13
Verona27 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:09:
Doen jullie nog bijzondere dingen tbh onderhoud van de gravelfiets tov een normale racefiets? Merk dat er wel wat sneller krassen etc op het frame komen vergeleken met mijn normale racefiets, wat natuurlijk logisch is en opzich geen grote ramp maar zou wel graag iets doen om erger worden te voorkomen of iets om het te herstellen. Is het kopen van een wax hier een goede oplossing voor?
Ik heb transparante tape geplakt op alle delen die snel beschadigd kunnen worden (hele onderzijde downtube, vork, chain stay). De tape is Skin Armor van het merk Zefal. Bijna niet te zien op een glossy frame, op een matte fiets misschien wel wat lelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Nu online
Verona27 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:09:
Je hebt allerlei vormen van protection tape; voor specifieke plekken (waar kabels het frame raken of waar je bikepacking tassen wil monteren) of zelfs op maakt voor je hele frame.

Specifieke coating kan ook maar volgens mij is dat vooral zodat ie makkelijker schoon te houden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Mijn Rondo zit onder de krassen en lakschade (vooral op de crank), kan me er totaal niet druk over maken.

In Zuid-Limburg waar ik voornamelijk fiets krijg ik met regelmaat wel een grote steen tegen mijn fiets aan, weet niet hoe effectief tape dan daadwerkelijk is.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
Ja, denk dat ik ook maar gewoon beetje moet accepteren dat er krassen ed op komen. Ben ook niet van plan deze fiets nog door te verkopen maar gewoon op te rijden. Zo'n sticker mss nog wel handig op de chainstay, ter bescherming van de lak. Maar echt oppoetsen om te krassen weg te krijgen oid zit er dus niet zo in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:53
Ik gebruik shelter tape van effetto mariposa op plekken waar bikepacking tassen of mijn tailfin klem het carbon raakt. Zonder ga je echt snel serieuze beschadigingen krijgen denk ik. Zelfde op stalen frame. Krassen maakt me niet echt uit, die zitten ook overal een beetje onderhand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
pjlgt schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:19:
[...]

Ben wel benieuwd naar het gebruik van een gravelbike als stadsfiets. Is dat überhaupt praktisch? Als je hem op gaat tuigen met spatborden, een standaard en een slot, dan zie ik mezelf er nog niet snel mee toeren of het bos induiken.
ha, ja het is natuurlijk een beetje passen en meten maar:
  • spatborden kun je zo maken dat je ze er makkelijk af kunt klikken. Ik heb wel een permanente variant en dat gaat ook prima. Een enkele keer is een tak ertussen gekomen
  • Slot gebruik ik deze: https://www.mantel.com/abus-bordo-lite-vouwslot die kun je op de plek van de bidonhouder monteren. Als ik een langere tocht ga fietsen dan wissel ik deze om.
  • Standaard heb ik er niet op gezet
Verder vind ik het prima hoor. Ik gebruikte voorheen altijd een zelf omgebouwde oude racefiets, de gravelbike biedt net wat meer comfort als stadsfiets dan. Grootste nadeel kan zijn dat bij een korte jas je onderrug erg open is voor koude.

[ Voor 12% gewijzigd door SirLenncelot op 18-05-2022 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
cedrix5 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:04:
Ik gebruik shelter tape van effetto mariposa op plekken waar bikepacking tassen of mijn tailfin klem het carbon raakt. Zonder ga je echt snel serieuze beschadigingen krijgen denk ik. Zelfde op stalen frame. Krassen maakt me niet echt uit, die zitten ook overal een beetje onderhand
thanks dat ziet er goed uit, zal wel zo'n kit bestellen in ieder geval voor de chainstay, om erger te voorkomen. 15.99 euro ook geen gekke prijs. Rijd zelf gravel op een cyclocross-fiets dus echt met uitgebreide bepakking heb ik niet te maken, maar kan mij voorstellen dat dat problemen kan gaan opleveren op termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 17:20

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

magic_nl schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:55:
Vanmiddag even een ritje gemaakt. Onderweg cadans sensor kwijtgeraakt en lek gereden. Geen geweldige rit dus. Wel fantastisch weer en behulpzame mensen.

Vraag me wel af wat ik nu kan verwachten. Band was bijna leeg, bij een boer opgepompt. Leek op druk te blijven, maar tijd later toch weer leeg.
Fietspomp geleend. Na oppompen duidelijk sissend geluid. Plek gevonden, een gat/scheurtje midden op het loopvlak.
De latex probeerde het gat te dichten, maar dat lukte niet. Even dicht gehouden en toen leek het in orde.
Thuis was ie weer leeg. Maar nu was er na oppompen niks meer te horen en blijft ie hard. Wat is jullie tubeless ervaring met soortgelijke lekken?

[Afbeelding]
Ik heb het nu een tijdje aangekeken.
Opzich blijft de band hard, maar tijdens het fietsen werkt de scheur waardoor er latex ontsnapt.
Vanavond geprobeerd om langs binnen te plakken, maar dat was geen succes omdat het plakkertje niet bleef kleven.
Dat onderin de latex zat maakte het niet handiger.
Zijn er manieren om de latex te bewaren en hergebruiken?
Dan zou ik de complete band van de velg kunnen halen en makkelijker kunnen plakken.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Ik zou gewoon een nieuwe band kopen. Tenzij deze ook bijna nieuw was, dan kan je 1 kant van de velg halen, tyre boot erin stoppen (of stukje folie ofzo) en hopen dat de latex dan wel zen werk doet. Een beetje aaneen naaien met een plug kan ook werken misschien, maar ik zie die dingen meer als thuiskomertjes dan permanente oplossingen

Zelf net een traag lek bij ventiel opgelost met een nieuw ventiel. Mijn tape job zag er wel nog gewoon goed uit, maar ook de nieuwe werd pas luchtdicht na toevoegen van sealant.

[ Voor 21% gewijzigd door cedrix5 op 18-05-2022 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Hoe oud is de Latex? Na enige tijd kan deze beter vervangen worden. Mijn fietsenmaker zegt eens per jaar, fabrikanten adviseren een kortere interval. Ik zou de latex gewoon lekker vervangen. Heb je meteen frisse latex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

De band (net als de fiets) is 2 maanden oud. Vandaar dat ik alle opties onderzoek.

Na het lek heb ik de latex bijgevuld met verse. Dat is het probleem niet.

De scheur zit midden op het loop vlak en werkt zodra er druk op komt. Daardoor gaat ie steeds weer een beetje open.

Ik heb een nieuwe band liggen dus doe optie blijft over.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Wat ik me trouwens nog afvraag:

Ik was van de week naar de Ardennen en heb daar m'n achterband kapot gereden. Ik heb toen z'n Simson buitenbandplakker geplakt en naar de fietsenmaker gegaan voor een nieuwe buitenband.

Nu wil ik een vervangende buitenbandplakker kopen, maar deze kan ik nergens vinden. Kun je ook met ductape of een binnenband een eventuele kapotte buitenband repareren, of schuurt dit kapot en heb je echt iets anders nodig. Om nou weer alles nieuw te kopen. Vind ik ook zoiets. Straks zit ik met 300 bandenlichters, 100 pincetten, 100 krijtjes enz. die ik niet gebruikt. Zonde van de grondstoffen is dat dan.

Fietsenmakers zijn altijd wel in de buurt, dus het hoeft geen 100'den kilometers te werken. Maar altijd wel handig als je een fatsoenlijke oplossing hebt, mocht de fietsenmaker dicht zijn of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:59
hoi1234 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 23:41:

Ik was van de week naar de Ardennen en heb daar m'n achterband kapot gereden. Ik heb toen z'n Simson buitenbandplakker geplakt en naar de fietsenmaker gegaan voor een nieuwe buitenband.

Nu wil ik een vervangende buitenbandplakker kopen, maar deze kan ik nergens vinden. Kun je ook met ductape of een binnenband een eventuele kapotte buitenband repareren, of schuurt dit kapot en heb je echt iets anders nodig. Om nou weer alles nieuw te kopen. Vind ik ook zoiets. Straks zit ik met 300 bandenlichters, 100 pincetten, 100 krijtjes enz. die ik niet gebruikt. Zonde van de grondstoffen is dat dan.

Fietsenmakers zijn altijd wel in de buurt, dus het hoeft geen 100'den kilometers te werken. Maar altijd wel handig als je een fatsoenlijke oplossing hebt, mocht de fietsenmaker dicht zijn of zo.
Uit ervaring weet ik dat bij een scheurtje waar ruimte is voor een stukje binnenband deze er waarschijnlijk doorheen zal steken.
Zelf heb ik wel eens een stukje schuurpapier gebruikt met schuurkant uiteraard richting het gat. Ook heb ik wel een een dubbel gevouwen euro biljet gebruikt. Of het schuurpapier goed blijft bij fietsen in de regen kan ik je niet vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014

Een reepje van een oude buitenband meenemen en deze erachter steken. Goedkoopste en meest eenvoudige thuiskomer.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:23

De volgende tips zijn bij mijn weten al tig keer voorbij gekomen in het wielrentopic. Ik zou niet weten waarom dat anders zou zijn bij het graveltopic.

binnenband plakker
parktool tb-2
schuurpapier
dicht gevouwen duct tape
briefgeld
pluk gras
stukje oude buitenband
gel verpakkingen
naald en draad

De truc is dat je binnenband er niet doorheen komt/bescherming heeft, zodat hij niet lek gaat.
Als student kan je best zelf bepalen welke optie het meest en welke het mist kans op succes geven.

Voor de meeste mensen geldt, de grootste truc zit er in dat je überhaupt wat bij je hebt.
PS: fietsenmakers zijn niet altijd open hé

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Stufferdt schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 07:44:
[...]

Een reepje van een oude buitenband meenemen en deze erachter steken. Goedkoopste en meest eenvoudige thuiskomer.
Dat bedoel ik. Dus van een oude binnenband een lap knippen en in de binnenkant vastplakken. Ik vroeg me alleen af of dit niet te dun is?

Een binnenband is natuurlijk niet gemaakt om als buitenband te gebruiken. Dus het kan prima zo zijn dat het doorslijt. Maar dat is dus niet het geval.

Dan bestel ik alleen een nieuw tubetje solutie, dan heb ik dat tenminste. Als ik m'n buitenband kapot rijd, rijd je meestal ook je binnenband kapot. Dus dan heb je meteen een lap. Alleen even een zakmes of schaar meenemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
hoi1234 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:23:
[...]

Dat bedoel ik. Dus van een oude binnenband een lap knippen en in de binnenkant vastplakken. Ik vroeg me alleen af of dit niet te dun is?
Nee, staat toch echt stukje buitenband. Zoals je zelf aangeeft is een stukje binnenband te dun cq. niet stevig genoeg.

[ Voor 11% gewijzigd door pdukers op 19-05-2022 11:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
pdukers schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:26:
[...]

Nee, staat toch echt stukje buitenband. Zoals je zelf aangeeft is een stukje binnenband te dun cq. niet stevig genoeg.
Let it go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Ik ben benieuwd hoe de paden eruit zien na die 20 minuten aan regen vanmiddag. Vanavond een route van 70k op het programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Al die Shimano bleedkits voor Dura Ace t/m Tiagra in de recente modellen werken toch ook gewoon voor GRX?
In de dealers manual van DA t/m Tiagra in vele modellen (https://si.shimano.com/ap...R01/DM-RADBR01-09-ENG.pdf) zie ik bijvoorbeeld dezelfde bleed screw en O-ring als in de GRX dealers manual (https://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-GADBR01-01-ENG.pdf). Ook de afbeeldingen bij de calipers lijken gewoon copy-paste en dat hoort volgens mij ook bij het imago dat GRX gewoon gravel rebranded Tiagra/105/Ultegra is.

Ik ben op zoek naar een bleedkit (zie ook TheTinusNL in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"), maar man man man wat een voorraden. |:(

https://www.futurumshop.n...mano-met-m7-adapter.phtml lijkt binnenkort weer te komen en is aantrekkelijk geprijsd, maar daar lees ik in een review (20 januari 2021): "Deze set heeft geen adapter voor GRX-rem, ondanks dat in de vraag en antwoord staat dat deze set geschikt is voor GRX. Ik kan voor de rest het product niet beoordelen."

In het andere topic zag ik bijvoorbeeld Epicbleedsolutions aangeraden worden, daar zie ik ook geen specifieke GRX beeldkits?
Begrijp inmiddels wel dat de MTB kits niet passen :+

Zoals in mijn andere reactie staat: schijfremmen zijn nieuw voor mij. Ik heb al wel wat filmpjes gekeken en het ziet er niet zo moeilijk uit.
Het hoeft voor mij allemaal niet professioneel, als het maar werkt. Maar ik koop wel graag iets dat werkt :+

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:41
Road en gravelgroepen zijn volgens mij idd identiek als het om bleeden gaat. Je hebt een verloopje nodig omdat de funnel die op MTB remmen past niet op road groepen past. Dat is deze en zoals je kunt zien is die voor zowel weg als gravelgroepen geschikt. Ik neem aan dat de M7-adpter van de kit die je linkt hetzelfde doet. Dat die er volgens een beoordeling niet bij zit lijkt me gek, want uit andere beoordeling blijkt dat ze wel wegremmen gebleed hebben en zonder verloopje gaat dat niet.

De gelinkte set is trouwens ook op voorraad te vinden: hier b.v..

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 14:22
Hoi, even tot 1-2-3-4 tellen en door? :+

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
klaaas schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 22:04:
Road en gravelgroepen zijn volgens mij idd identiek als het om bleeden gaat. Je hebt een verloopje nodig omdat de funnel die op MTB remmen past niet op road groepen past. Dat is deze en zoals je kunt zien is die voor zowel weg als gravelgroepen geschikt. Ik neem aan dat de M7-adpter van de kit die je linkt hetzelfde doet. Dat die er volgens een beoordeling niet bij zit lijkt me gek, want uit andere beoordeling blijkt dat ze wel wegremmen gebleed hebben en zonder verloopje gaat dat niet.

De gelinkte set is trouwens ook op voorraad te vinden: hier b.v..
Dat dacht ik dus, fijn om de bevestiging te zien.

Die voorraad is inmiddels weer op :+, maar hij gaat op het houd-in-de-gaten lijstje en ik ga nog even verder zoeken. Bedankt!

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
De route van de Abdijentocht is nu ook bekend; ziet er qua moeilijkheid weinig spectaculair uit. Ben alsnog erg benieuwd.

Edit: Oh, aan die Social Ride wil ik ook binnenkort eens meedoen.

[ Voor 22% gewijzigd door Yakolev op 20-05-2022 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
magic_nl schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:08:
De band (net als de fiets) is 2 maanden oud. Vandaar dat ik alle opties onderzoek.

De scheur zit midden op het loop vlak en werkt zodra er druk op komt. Daardoor gaat ie steeds weer een beetje open.

Latex weggooien, gewoon nieuwe gebruiken. Band van binnen helemaal schoonmaken met een doek, eventueel ontvetter/schuren en dan zou de plakker moeten blijven plakken. Welke sealant gebruik je overigens? Ben zelf overgestapt van Stan's notube/Schwalbe naar Effetto Mariposa Caffélatex. Lijkt echt een stuk beter te werken

Overigens moet je wel eerst een rondje gaan fietsen voor dat de latex helemaal goed werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:59
Iemand een idee welke olie ik het beste kan gebruiken voor het bleeden? Heb nog dot4 van laatst auto remmen ontluchten maar ik weet dat dat absoluut niet kan. (Want geen olie, is hygroscopisch of whatever).
Kan hydrauliek olie wel? Heb nog wel wat staan van de agrarische hydrauliekpomp/trekker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:51

DjVe

Hatsaflats!

Verschild per merk. Shimano moet bijvoorbeeld minerale olie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Ik heb ook weleens gehoord dat babyolie gebruikt wordt bij gebrek aan beter. Google gewoon eens naar alternatieven zou ik zeggen. Vraag is of je het aandurft en waarom je niet gewoon een flesje compatibele/orginele olie koopt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-09 11:35

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

hoi1234 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 06:55:
Ik heb ook weleens gehoord dat babyolie gebruikt wordt bij gebrek aan beter. Google gewoon eens naar alternatieven zou ik zeggen. Vraag is of je het aandurft en waarom je niet gewoon een flesje compatibele/orginele olie koopt.
Als ik babyolie voor iets anders gebruik dan voor de baby gaan alle remmen los! oOo

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001

Stoney3K

Flatsehats!

Nutterd schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 08:21:
[...]

Als ik babyolie voor iets anders gebruik dan voor de baby gaan alle remmen los! oOo
In het geval van remschijven, letterlijk :+

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

magic_nl schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:08:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-3r-jHULst4SRLsoZBlSlUHbCM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2GpYAaOr0CG7nuC1FeDQlsiP.jpg?f=fotoalbum_large

Nog een keer de oude band geprobeerd te lijmen. Plakker bleef nu wel kleven, maar toch bleef de band bubbelen.
Besloten verdere ergernis te besparen en nu dus de nieuwe band erop gelegd.

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:53
Ben nieuw in de gravelbike wereld. Heb nu een racefiets (Bulls Harrier) maar wil meer comfort en minder voorover zitten. Dikkere banden leveren gelijk meer comfort op lijkt mij maar hoe zit het met de zithouding? Is die altijd meer rechtop bij een gravelbike in vergelijking met een racefiets?

Lastig is dat een fiets in de winkel kopen en passen zo goed als niet mogelijk is omdat alles is uitverkocht. Je komt dan al snel bij bijvoorbeeld Canyon uit. Erg mooie fietsen maar passen is er niet bij. Ik vind de Grail 7 eTap een mooie fiets. Hier ervaring met deze fiets ivm een racefiets en hoe de zithouding is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:30
Met bredere banden moet je ook wel wat meer vermogen trappen om dezelfde snelheid te maken. Heeft natuurlijk ook te maken met de druk.

Een gravel bike is wat luier. De wielbasis is wat langer. Dit geeft mede de mogelijkheid om met bredere en daarbij ook hogere banden te rijden.

Qua zit bepaal je het zelf. Ik heb er voor gekozen (en ook voor mevr Stillekracht) om exact dezelfde zit aan te houden als onze wegfietsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:30
Vandaag een paar uurtjes in het bos gespeeld op de trekkers samen met mevr Stillekracht.

Eerder deze week had ik een mooi rondje op de racefiets gereden na het werk. Nu dezelfde contouren van deze route aangehouden, maar de gravel paden gekozen. Echt een prachtige route. Erg rustig. Mooie mix van onverhard, technisch en beton/asfalt. Een paar keer over een boomstam moeten stappen. Er zaten een paar brede zandpaden (tankbanen??) tussen, maar die waren na de regen prima te fietsen. Op zich had ik zand er zoveel mogelijk uit-gemanaged, maar dat geeft nog geen garantie. Op een paar plaatsen kon je echt pas op het laatste moment het pad zien waar je in moest.

Ik had de auto geparkeerd bij de schietbaan. Daar staat een mooi tapwaterpunt. Lekker ff opfrissen voor we weer de auto in zijn gestapt.

Na de praatjes de route en het plaatje.

https://connect.garmin.com/modern/course/106187394

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LmajtyRivcGsKJq-jnhsfuZqeWk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K2Fjxtd1SEbX9KXU0rvGbot4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
GoEV6 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 19:37:
Lastig is dat een fiets in de winkel kopen en passen zo goed als niet mogelijk is omdat alles is uitverkocht. Je komt dan al snel bij bijvoorbeeld Canyon uit. Erg mooie fietsen maar passen is er niet bij.
Je kunt bij Canyon 'gewoon' langs gaan in het experience centre in Koblenz. Daar is het een lopende band werk van mensen die fietsen uitproberen.

Niet voor iedereen op reisafstand, maar als je deze zomer met de caravan naar Zuid-Europa trekt misschien wel de moeite waard om even te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
GerbenBK schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:47:
[...]

Leuk! Die eerste fiets ik ook. Heb je een @Yakolev jersey aan? Dan zwaai ik naar je :w
Hoe is het nog bevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
SirLenncelot schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:30:
[...]

Je kunt bij Canyon 'gewoon' langs gaan in het experience centre in Koblenz. Daar is het een lopende band werk van mensen die fietsen uitproberen.

Niet voor iedereen op reisafstand, maar als je deze zomer met de caravan naar Zuid-Europa trekt misschien wel de moeite waard om even te stoppen.
En iets dichter in de buurt:
https://www.canyon.com/nl...ence-partner-shimano.html

@GoEV6 verder zou je naar de geometrie tabellen kunnen kijken/vergelijken. Je kunt wel beetje generaliseren dat 'de meeste' gravelfietsen meer op comfort zijn gericht dan 'de meeste' racefietsen, maar je moet echt de individuele fiets vergelijken om er iets concreets over te kunnen zeggen.
Je hebt ook erg racy gravelfietsen en erg relaxte racefietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:02

aerofreak

Steve Jobs

hmmm tempting.... De Grizl is te bestellen bij Canyon....

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Nu online
Yakolev schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:48:
[...]

Hoe is het nog bevallen?
Mooi ritje! Nooit geweten dat Belgie zo vlak kon zijn ;), Maar er zaten zonder hoogtemeters heel mooie stukken in de route van 135km! Daarnaast was het weer geweldig, dus dat werkte ook nog lekker mee.

Het was niet echt druk, of misschien waren wij wat laat. We starten om 8.30 ongeveer omdat we eerst nog 2,5 uur moesten rijden. Bij de start nog even een gratis Il Magistrale koffie meegepakt. We hebben daarna overal lekker kunnen doorrijden behalve bij 2 lekke banden bij twee vrienden van me (waarvan er één tubeless reed, wtf.. :+ )
Jij ook nog lekker gereden?

Sfeerbeelden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/69oW7MyIhFO4wPdYnVrtq1x32LU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vh7eLmWeZx41cE7ATCevZoFZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9r747Rpix1K7891WXMiBfJhSMkM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zKSWRnVFS6XMGi5mIcNWPR08.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fh8cSH51ytCOqmTBlKh23y3P9Qc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hyvDpxCDfuJxeZ0ctHU5w8d9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door GerbenBK op 25-07-2022 16:36 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
defusion schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:31:
[...]

En iets dichter in de buurt:
https://www.canyon.com/nl...ence-partner-shimano.html

@GoEV6 verder zou je naar de geometrie tabellen kunnen kijken/vergelijken. Je kunt wel beetje generaliseren dat 'de meeste' gravelfietsen meer op comfort zijn gericht dan 'de meeste' racefietsen, maar je moet echt de individuele fiets vergelijken om er iets concreets over te kunnen zeggen.
Je hebt ook erg racy gravelfietsen en erg relaxte racefietsen.
Yes dank je hebt de tabellen gevonden. Zie dat bv de Canyon Endurance gericht is op comfort. Ze hebben nu ook een uitvoering met dikkere banden voor extra comfort.

Op dit moment hebt ik een Bulls Harrier uit 2015. Heb net daarvan de geometrie tabellen gevonden en moet concluderen dat er er met de Endurance bijna niks op vooruit zal gaan op stack en reach.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
GerbenBK schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:06:
[...]

Mooi ritje! Nooit geweten dat Belgie zo vlak kon zijn ;), Maar er zaten zonder hoogtemeters heel mooie stukken in de route van 135km!
Mijn Komoot belde waar ik de GPX kon vinden.
(waarvan er één tubeless reed, wtf.. :+ )
HOAX!!

Was het gaatje te pluggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
GerbenBK schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:06:
[...]

Mooi ritje! Nooit geweten dat Belgie zo vlak kon zijn ;), Maar er zaten zonder hoogtemeters heel mooie stukken in de route van 135km! Daarnaast was het weer geweldig, dus dat werkte ook nog lekker mee.

Het was niet echt druk, of misschien waren wij wat laat. We starten om 8.30 ongeveer omdat we eerst nog 2,5 uur moesten rijden. Bij de start nog even een gratis Il Magistrale koffie meegepajt. We hebben daarna overal lekker kunnen doorrijden behalve bij 2 lekker banden bij twee vrienden van me (waarvan er één tubeless reed, wtf.. :+ )
Jij ook nog lekker gereden?

Sfeerbeelden:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja het was gisteren heelijk.

De route zelf was niet moeilijk (vergeleken met Zuid-Limburg), maar veel van de onverharde stukken waren echt een genot om op te rijden.
Verder was de organisatie ook gewoon top, en het weer was inderdaad perfect.

Voor mij vlogen de 135km ook voorbij, maar dat is ook niet gek met bijna 27 gemiddeld.

[ Voor 67% gewijzigd door Yakolev op 23-05-2022 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Nu online
mhr-zip schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:18:
[...]

[...]

HOAX!!

Was het gaatje te pluggen?
Ja ik kon het ook niet geloven! :*)
Hier staan de routes.

https://abdijentochtgravel.be/nl/het-parcours/

Ik heb (voor het eerst) geprobeerd het scheurtje te pluggen (was een mm of 3 in een MTB band). De sealant kreeg het niet goed dicht maar mijn bacon strips waren te groot en we kregen ze er niet in. Dus toen toch maar een binnenband geplaatst.

Goede les voor mij om wat verschillende maten strips mee te nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door GerbenBK op 23-05-2022 11:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
GerbenBK schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:26:
[...]

Goede les voor mij om wat verschillende maten strips mee te nemen.
Ik hoor van ervaringsdeskundige @DDX altijd deze
Yakolev schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:24:
[...]

Voor mij vlogen de 135km ook voorbij, maar dat is ook niet gek met bijna 27 gemiddeld.
humble brag

[ Voor 25% gewijzigd door mhr-zip op 23-05-2022 11:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Nu online
Ja, wij deden ook rustig aan met 27,4kmu gemiddeld omdat er dus 1 MTBer bij was ;) :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

mhr-zip schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:18:
[...]

https://abdijentochtgravel.be/nl/het-parcours/

Never mind.. topic nog niet compleet gelezen

[ Voor 11% gewijzigd door magic_nl op 23-05-2022 12:58 ]

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
GoEV6 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:15:
[...]

Yes dank je hebt de tabellen gevonden. Zie dat bv de Canyon Endurance gericht is op comfort. Ze hebben nu ook een uitvoering met dikkere banden voor extra comfort.

Op dit moment hebt ik een Bulls Harrier uit 2015. Heb net daarvan de geometrie tabellen gevonden en moet concluderen dat er er met de Endurance bijna niks op vooruit zal gaan op stack en reach.
Ik heb een kona rove st, die zit een stuk relaxter dan mijn canyon grizl (bijna gelijk aan endurace). Kun je ook prima 700c wielset in stoppen met 30-40mm slickbanden. Dan is het een comfy racefiets, stalen frame is ook vergevingsgezind qua schokken vind ik. Als je een carbon zadelpen monteert (bv de canyon vcls versies met bladveer) en redshift shockstop stuurpen heb je ook nog wat vering met minimaal extra gewicht.
Zelfde geldt voor een genesis croix de fer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
Gaan er nog Tweakers naar Graveller Drenthe op 11-12 juni? (Ik wel trouwens)

Vorig jaar de Veluwe editie gedaan, dat was ook ontzettend leuk. Die is eind augustus opnieuw.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
cedrix5 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:18:
[...]

Ik heb een kona rove st, die zit een stuk relaxter dan mijn canyon grizl (bijna gelijk aan endurace). Kun je ook prima 700c wielset in stoppen met 30-40mm slickbanden. Dan is het een comfy racefiets, stalen frame is ook vergevingsgezind qua schokken vind ik. Als je een carbon zadelpen monteert (bv de canyon vcls versies met bladveer) en redshift shockstop stuurpen heb je ook nog wat vering met minimaal extra gewicht.
Zelfde geldt voor een genesis croix de fer
Dank voor je tip.

Ik probeer eerst met bredere banden en een aanpassing van het stuur het fietsplezier wat te vergroten. Hij staat nu bij de FM. Mocht dat onvoldoende zijn dan kan ik altijd nog een andere fiets aanschaffen 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
begintmeta schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:48:
[...]

Denk dat ik zo’n (ongeveerde) anywhere wil gaan kopen, M of L zou allebei passend te maken zijn… denk dat ik de L ga nemen. Geometrie is wat minder extreem “anders” (tov wielrenfietsen) de hierboven genoemde BMC URS, maar toch behoorlijk anders dan de wegfiets en stads fiets die ik nu gebruik… dus even goed bekijken.
Heb een Anywhere besteld in L... ben benieuwd of ik tzt de stem moet aanpassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Boh, net het 90km trainingsrondje gedaan van Dirty Boar. Pittig, maar ontzettend gaaf.

Letterlijk geen idee hoe ik 170km+ moet gaan doen.

[ Voor 23% gewijzigd door Yakolev op 26-05-2022 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Yakolev schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 17:30:
Boh, net het 90km trainingsrondje gedaan van Dirty Boar. Pittig, maar ontzettend gaaf.

Blijven trappen en hopen op veel wind mee:) Uiteindelijk haal je de finish.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
Yakolev schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 17:30:

Zaten er technische passages tussen of was het nog best ok qua de afmetingen van de 'gravel'?
Ik doe ook de 170km in het najaar, zal pittig zijn maar als het een beetje doortrapt prima te doen denk ik.
Over enkele dagen hun bikepacker :)

[ Voor 3% gewijzigd door cedrix5 op 26-05-2022 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
cedrix5 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 18:48:
[...]

Zaten er technische passages tussen of was het nog best ok qua de afmetingen van de 'gravel'?
Ik doe ook de 170km in het najaar, zal pittig zijn maar als het een beetje doortrapt prima te doen denk ik.
Over enkele dagen hun bikepacker :)
Heel weinig, op de 90km waren het misschien 5km die ik technisch zou willen noemen.
Ergens vermoed ik wel dat zuidelijker (richting de Ardennen) er wel meer technische stukken komen.

Maar vrijwel alle paden in de Hoge Venen en de Eifel waren breed en snelrollend. Wel 2 rivierenoversteekjes moeten doen. Lekker sompige sokken.

[ Voor 4% gewijzigd door Yakolev op 27-05-2022 08:29 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• MistW
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-12-2024
Een tijdje terug heb ik na enig twijfelen een Canyon Grizl gekocht. Eind dit jaar wil ik op de fiets op vakantie (niet backpackend) en wilde graag de mogelijkheid hebben overal te fietsen. Zodoende kwam ik bij de gravelbikes uit. Na enig lezen van dit forum en andere bronnen de knoop doorgehakt en een fiets gekocht.
Afgelopen dagen eens uitgeprobeerd of alle gedachten ook in de praktijk werkbaar bleken. Grotendeels bleek dat zo :) Helaas stond er wel een harde wind (en heb ik in Groningen en Friesland gefiets (veel vlakten)), maar los daarvan heerlijke dagen gehad. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yvoPyFoP3J_4f9FdxwtwD0b2smE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q1nkbcSZOC7gnhYipOb3x586.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tabaqui
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:39
Vandaag heerlijk in het gooi wezen fietsen, 44 km route van Gravelrides.cc in Bussum uitgezocht.
Heerlijk fietsen, paar keer verkeerd gereden doordat ik niet zat op te letten maar zat te genieten en route aanwijzingen soms achterliepen op m'n Garmin.

Blij verrast over de hoeveelheid mooie paden daar in de omgeving en van het genot waarop ik er soms overheen leek te fladderen en het gemak waarop ik de soms kleine stukjes zandpad meenam.

Maak van jouw probleem niet mijn probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:21
Volgende week een 200km gravel rit doen. Zijn er meer hier die mee doen? Wordt georganiseerd door randonneurs.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
wisselwerking schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 22:51:
Volgende week een 200km gravel rit doen. Zijn er meer hier die mee doen? Wordt georganiseerd door randonneurs.nl.
Iedereen die volgende week zaterdag tijd heeft om te gravelen: Het Grote - 2022 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
mhr-zip schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 22:59:
[...]

Iedereen die volgende week zaterdag tijd heeft om te gravelen: Het Grote - 2022 Tweakers Social Ride- Topic!
Dat is waar ook. Dan zal ik inderdaad wel de enige zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:09
https://randonneurs.nl/brevet/zuidlaren-2022-200/ <-- hij ziet er wel erg leuk uit.. a

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
wisselwerking schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 23:03:
[...]

Dat is waar ook. Dan zal ik inderdaad wel de enige zijn
Hoe was het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
Mooi! Wel zwaar door die wind, en toch ook wel wat zware paden, maar voor herhaling vatbaar. Uiteindelijk 230km gefietst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
Her en der wat foto's op Strava gezien...zag er idd pittig uit... Veel mensen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
McMiGHtY schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 19:01:
Her en der wat foto's op Strava gezien...zag er idd pittig uit... Veel mensen?
Ongeveer 60. Dat is voor een BRM een prima aantal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-09 18:59
Ik kan het op het internet niet goed vinden, eerlijk gezegd weet ik ook niet exact hoe ik de zoekterm moet formuleren. Gisteren tijdens een schoonmaakbeurt zag ik dat het vet/pasta (?) in de freewheel (tussen de thru-axle en freewheel) behoorlijk vervuild is. Als ik dit schoonmaak, wat voor een vet kan ik hier het beste op smeren? Is bijvoorbeeld Cyclon course Grease (PTFE vet) hiervoor geschikt?

Foto van mijn achterwiel van de Cannondale Topstone 1 Alu (formula cartridge bearing centerlock 12x142mm) met nog wat viezigheid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDVkXEYMqcLXM5mrcA-WP6-Nk9A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C89Tx0oudceqXGG6Fi6MJdMa.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie bijvoorbeeld dat dit bij mijn Trek Emonda SL6 wielset ook is ingevet, maar waarmee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xArksRocNqP-gGaWM_PWRDkCdY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sn285wCOuKeSZfh2NWtuNoJ5.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: de thru-axle zelf loopt prima, echter de freewheel klinkt wat .rauw'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Lagervet lijkt me prima daarvoor. Bij een bouwmarkt kun je het vast goedkoper vinden, maar ik vind deze tube prima.

[ Voor 68% gewijzigd door SirLenncelot op 04-06-2022 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenbr
SirLenncelot schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 20:27:
Lagervet lijkt me prima daarvoor. Bij een bouwmarkt kun je het vast goedkoper vinden, maar ik vind deze tube prima.
Thanks voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
wisselwerking schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 19:19:
[...]

Ongeveer 60. Dat is voor een BRM een prima aantal
Zekers, begreep tijdens de ALV dat het ook een try out was, kijken of het aansluit, dus 60 is perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:27

_Eend_

🌻🇺🇦

SirLenncelot schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 20:27:
Dit vet biedt geen extra bescherming tegen zout en suiker uit sportdrank, wat de Cyclon Course Grease wel geeft
Toch wel een belangrijk puntje :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:24
Lagervet is voor IN de lager. Niet erop.

Als je wat extra bescherming wilt geven aan je lagers tegen vocht, kun je een dun laagje marine grease smeren aan de buitenkant. En dan het endcapje er tegen aan (als die er is, soms heb je alleen een dopje is het grootste deel van de lager gewoon bloot).

Marine grease is goedkoop maar toch heel effectief. Het wordt gebruikt in schepen (duh) op alle plekken waar geen zout water en vocht mag komen. Het heeft een hoge hechtingswaarde en speelt niet zomaar weg.

Als je body rauw aanvoelt zal een of beide lagers richting het einde zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door ElGreco op 04-06-2022 21:46 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenbr
ElGreco schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 21:42:

Als je wat extra bescherming wilt geven aan je lagers tegen vocht, kun je een dun laagje marine grease smeren aan de buitenkant. En dan het endcapje er tegen aan (als die er is, soms heb je alleen een dopje is het grootste deel van de lager gewoon bloot).

Marine grease is goedkoop maar toch heel effectief. Het wordt gebruikt in schepen (duh) op alle plekken waar geen zout water en vocht mag komen. Het heeft een hoge hechtingswaarde en speelt niet zomaar weg.

Hmm oke. Bedankt voor de tip! Fiets heeft <750km gemaakt. Voor zover als mij bijstaat loopt de lager wat rauwer nadat ik halverwege een rit zag dat de achteras niet goed was aangedraaid. Slordigheid van de FM tijdens een eerste servicebeurt. Hij klinkt trouwens, uiteraard, enkel rauw als die vrijloopt.

[ Voor 3% gewijzigd door Koenbr op 04-06-2022 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:51

DjVe

Hatsaflats!

Ik zou sowieso nooit een vet kopen met een poly-fluor toevoeging (PTFE/Teflon). Het is extreem slecht voor het milieu (en jezelf).

Ik gebruik al jaren gewoon lagervet en dat gaat prima. Ik heb nu de Xand lagervet en die is erg prettig om mee te werken (en is 100% plantaardig).

Die tip over marine grease is ook wel interessant. Als dit potje leeg is ga ik me daar eens in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenbr
ElGreco schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 21:42:

Ik heb er verder even naar gekeken, cassette er nogmaals afgehaald en opnieuw geplaatst. Ik zie dat er speling zit op de freehub. Speling is normaal, maar ook in deze mate? Het betreft een formula cartridge bearing waar ik niet al te veel positiefs over lees…

De cassette zit er goed strak op.

Video: YouTube: 5 juni 2022

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:24
Koenbr schreef op zondag 5 juni 2022 @ 09:57:
[...]

Ik heb er verder even naar gekeken, cassette er nogmaals afgehaald en opnieuw geplaatst. Ik zie dat er speling zit op de freehub. Speling is normaal, maar ook in deze mate? Het betreft een formula cartridge bearing waar ik niet al te veel positiefs over lees…

De cassette zit er goed strak op.

Video: YouTube: 5 juni 2022
In vind dit niet normaal.
Je kunt beide lagers vervangen en hopen dat het daar aan lag. Wel voor goede lagers zoals SKF/NTN/FAG oid.
Ik lees dit soort verhalen over Formula naven wel vaker.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Gisteren een rit van 180km gemaakt rondom de Veluwe. Eerst begonnen met wat klimmetjes in de Veluwezoom, als Zuid-Limburger aangenaam verrast dat er toch flink wat hoogteverschil is. Daarna omhoog gereden naar Uddel om vanaf daar Kroondomein het Loo in te gaan. Dan helemaal richting het westen en via allerlei omwegen (nog langs Radio Kootwijk) om terug in Rozendaal te komen.

Rond de 150km fietsen was ik mentaal echt gebroken, maar kon me gelukkig nog in de laatste 15 nog herpakken. Nog een paar van zulke ritten en dan moet die Gravel Boar wel te doen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mG_UOV4MnsS43eSXYAANUFySX8g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XuNKLlYBjGAuG26mno9ky0go.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenbr
ElGreco schreef op zondag 5 juni 2022 @ 11:37:
[...]

In vind dit niet normaal.
Je kunt beide lagers vervangen en hopen dat het daar aan lag. Wel voor goede lagers zoals SKF/NTN/FAG oid.
Ik lees dit soort verhalen over Formula naven wel vaker.
Oké, bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Iemand nog leuke evenementen op de planning? Ik zoek eind Juli nog een evenement (minimaal 150km) om te doen, dus mocht iemand wat weten, ik houd bij aanbevolen.

Ga denk ik ook mijn stock Ruut wielen vervangen door iets anders. Diepe carbon velgen voor de gravel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaSw85
Yakolev schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:19:
Iemand nog leuke evenementen op de planning? Ik zoek eind Juli nog een evenement (minimaal 150km) om te doen, dus mocht iemand wat weten, ik houd bij aanbevolen.

Ga denk ik ook mijn stock Ruut wielen vervangen door iets anders. Diepe carbon velgen voor de gravel?
Komend weekend Graveller Drenthe. En de Veluwe versie is eind augustus voor de tweede keer.

Komoot

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• wdbtje
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:11
Met enkele maanden vertraging kan ik me weer in dit topic begeven. Via 2dehands (marktplaats :+ ) een Scott Addict Gravel 20 op de kop kunnen tikken. Meteen een testrit gedaan nadat het hier de hele dag geregend had. Snelle gravel fiets waar ik hopelijk veel plezier aan zal beleven.
Moet alleen nog even kijken hoe ik gemakkelijk wat spacers kan verwijderen...

Plaatje bij praatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aPF-6eCiMrfRlXtFbKOBSe6Az2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iaUZNxh4dMiHhPYEgsTsKtM3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 20:49
wdbtje schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 22:05:
Moet alleen nog even kijken hoe ik gemakkelijk wat spacers kan verwijderen...
Als je mazzel hebt zijn het deelbare spacers. Anders is de gemakkelijkste manier om een fiets te kopen zonder geïntegreerde hydraulische leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worldwide
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Worldwide

Vinyl

MaSw85 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:19:
Gaan er nog Tweakers naar Graveller Drenthe op 11-12 juni? (Ik wel trouwens)

Vorig jaar de Veluwe editie gedaan, dat was ook ontzettend leuk. Die is eind augustus opnieuw.
Ik ga ook. Welke afstanden ga je rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
Worldwide schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:27:
[...]

Ik ga ook. Welke afstanden ga je rijden?
Morgen de ~75 km. En zondag de korte variant of nogmaals de ~75 km. Vooral omdat de twee vrienden waar ik mee fiets nog bar weinig kilometers hebben gemaakt dit jaar. Welke afstanden ga jij doen?

De lange zaterdagroute komt bij mij door het dorp (Annen). Heb het noordelijke deel van de routes afgelopen weekend voor de organisatie verkend trouwens, dat lag er toen prima bij. Ik hoop met de droge dagen vanaf gisteren dat het weer wat opgedroogd is in de bossen. In ieder geval zijn de routes prachtig!

[ Voor 10% gewijzigd door MaSw85 op 10-06-2022 09:47 ]

Komoot

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• wisselwerking
Gisteravond om 21.30 uur op de fiets gestapt voor een mini gravelbikepacking avontuur. Heerlijke paadjes gepakt, wat foto's gemaakt, geslapen in een uitkijktoren en vanmorgen om 06.45 uur weer thuis. Genieten!

Strava activiteit (met foto's)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/RY3aQ4psPQXe7CLZs9iGCwqN.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door wisselwerking op 10-06-2022 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Tof! Bekende omgeving. Mijn vrouw zou me voor gek verklaren denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worldwide
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Worldwide

Vinyl

MaSw85 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:39:
[...]

Morgen de ~75 km. En zondag de korte variant of nogmaals de ~75 km. Vooral omdat de twee vrienden waar ik mee fiets nog bar weinig kilometers hebben gemaakt dit jaar. Welke afstanden ga jij doen?

De lange zaterdagroute komt bij mij door het dorp (Annen). Heb het noordelijke deel van de routes afgelopen weekend voor de organisatie verkend trouwens, dat lag er toen prima bij. Ik hoop met de droge dagen vanaf gisteren dat het weer wat opgedroogd is in de bossen. In ieder geval zijn de routes prachtig!
Ik ben van plan om morgen de 115 km en zondag de 110 km variant te doen.
Afhankelijk van hoe fris ik mij voel na de zaterdag zou dat ook de 75 km variant kunnen worden op zondag.

Ik kom zelf niet uit de omgeving, weet je of er veel technisch moeilijke delen in de route zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
Worldwide schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:28:
[...]

Ik ben van plan om morgen de 115 km en zondag de 110 km variant te doen.
Afhankelijk van hoe fris ik mij voel na de zaterdag zou dat ook de 75 km variant kunnen worden op zondag.

Ik kom zelf niet uit de omgeving, weet je of er veel technisch moeilijke delen in de route zitten?
Voor zover ik dat kan beoordelen zitten er geen technisch moeilijke delen in. Ligt er natuurlijk ook aan wat je daar onder verstaat, maar ik ben bijvoorbeeld geen held met mul zand ofzo en dat zit er nagenoeg niet in (en waar dat wel het geval is, kan je vaak wel kiezen voor het fietspad ernaast).

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
pjlgt schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:26:
Tof! Bekende omgeving. Mijn vrouw zou me voor gek verklaren denk ik.
Dat ben ik inmiddels gewend. Er zijn waarschijnlijk nog weinig mensen die mij nog niet voor gek hebben verklaard. De meesten hebben dat al meerdere malen gedaan.

Jij komt dus ook uit de buurt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
wisselwerking schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:54:
[...]

Dat ben ik inmiddels gewend. Er zijn waarschijnlijk nog weinig mensen die mij nog niet voor gek hebben verklaard. De meesten hebben dat al meerdere malen gedaan.

Jij komt dus ook uit de buurt?
Woon in Assen, dus ik kom inderdaad ook wel eens in die omgeving. Ook jaren Assen - Groningen woon-werk gedaan op de fiets dus dan leer je wel variëren in route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
wisselwerking schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:06:
Gisteravond om 21.30 uur op de fiets gestapt voor een mini gravelbikepacking avontuur. Heerlijke paadjes gepakt, wat foto's gemaakt, geslapen in een uitkijktoren en vanmorgen om 06.45 uur weer thuis. Genieten!

Strava activiteit (met foto's)
Tof man, mag dat zomaar?

Morgen doe ik zelf ook een rondje van 100km in Noord-Limburg. Niks geks dit weekend helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:33

vhal

ಠ_ಠ

En toen was er een kop van een boutje van een bagagerack afgebroken, het restant zit nog in het frame en helaas heb ik 0 grip om het restant er uit te draaien :+

Klinkt als een klusje voor de FM, ik heb de spullen er toch niet voor (kleine boor en linkse tap).

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:41
vhal schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:41:
En toen was er een kop van een boutje van een bagagerack afgebroken, het restant zit nog in het frame en helaas heb ik 0 grip om het restant er uit te draaien :+

Klinkt als een klusje voor de FM, ik heb de spullen er toch niet voor (kleine boor en linkse tap).
Setje linkse tappen (taps?) is altijd handig om te hebben en kost je de kop niet.

Hij wil.

Pagina: 1 ... 16 ... 85 Laatste