Mwah echt een console ervaring vind ik de SteamOS op de Deck nou ook niet (bugs met sleep terzijde).
Maar dat is juist goed, wat SteamOS kan is precies wat ik wil, een tussenweg die werkt.
Maar ik zal niet zeggen dat ik Windows even negatief zie op zo'n handheld, SteamOS is veel beter op dat front, maar Windows heeft ook voordelen.
Proton is een prachtig stukje software, maar nu ik mijn Deck steeds meer ben gaan gebruiken, tref ik ook steeds meer games met issues, want ik speel veel meer dan alleen de "blockbusters" of populaire indies, die draaien sowieso prima, en als niet out of the box dan met een beetje getweak krijg je het alsnog werkend.
Maar niet altijd helpt dat, van de week trof ik een game die ik juist heel graag op de Steam Deck wou spelen (want enorm lang), en dat werkte maar half, zelfs met andere (nieuwere en oudere) versies van proton.
Dan trof ik ook nog paar games die gewoon niet werken, en dan doel ik niet alleen op games die een eigen launcher, anticheat of DRM gebruiken, maar gewoon games zonder die dingen met issues.
Zolang ik het op populaire games hou werkt het 90% van de tijd zonder issues, inclusief games die niet verified zijn.
Maar op het moment dat ik de meer niche games speel, en daar zijn er genoeg van in mijn bibliotheek is het vaak een "flip a coin", het werkt volledig, of half, en soms gewoon niet.
Maar ik verwacht wel dat er eventueel oplossingen voor komen, dan wel via Valve of de community, want vooral dat laatste is groot geworden bij de Deck, een apparaat dat het echt nodig heeft.
Rog Ally (en andere Windows based handhelds) heeft in mijn ogen de community veel minder nodig, juist vanwege Windows omdat eventuele issues daar vooral met de interface te maken hebben.
In ieder geval ben ik wel blij met mijn Deck, en mijn partner heeft er ook eentje sinds vorige week, aangezien de keuze daarop viel vanwege het support van beide de community en Valve.
Ik hoop alleen dat Valve paar bugs oplost waar ik zelf mee zit, nog steeds zijn er sleep issues met veel games die ik heb, ook de populaire (audio die na sleep niet afspeelt of kraakt, games die crashen en soms werkt de input niet).
Gelukkig lost opnieuw opstarten van een game dat gewoon op, maar niet altijd is dat een optie.
Andere issue is de clock speed bug, ik heb er nog geen last van gehad maar mijn partner inmiddels wel waarbij de Deck aan de lader werd gehangen bij 18% over, en de clock speeds hebben zich vastgezet op het laagst mogelijke, ik was er ruim half uur mee bezig om dat op te lossen (half uur vooral omdat mensen dit al vaker hebben meegemaakt, en eventuele oplossingen hebben gegeven)
En er zijn er wel meer, ik hoop dat Valve zich daar meer op focust.
In ieder geval, hoewel ik op bepaalde fronten kritiek heb op de Deck, de voordelen wegen veel meer dan de eventuele nadelen, dit alles had ik overwogen voor ik de mijne had gekocht, dus ik wist ervan.
Maar ik hoop wel dat ze opgelost worden.