Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linksquest
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:27

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Ja inderdaad, een beetje een combinatie tussen GTA 2 en GTA4 :P

Every Game has A Story, Only One is A Legend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01-06 11:12
571Pro schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 21:28:
Deze net gekocht en ook Steam verified "The Precinct"
https://store.steampowered.com/app/490110/The_Precinct/

Is net gereleased spel dat nu tijdelijk in aanbieding staat.

Heeft beetje alures van oudere games met bovenaanzicht
[Afbeelding]
Heb deze ook voorbij zien komen, maar ben nog niet overtuigd van de speelbaarheid op een Steam Deck. Wat zijn jouw ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-06 15:36

PinusRigida

I put the p in pool.

el1989 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 18:18:
[...]

Heb trouwens geen ervaringen met met de goedkopere en gratis abbo van geforce. Misschien werkt dat ook goed
Gratis abo is echt af te raden, moet je vaak 15 à 20 minuten in een wachtrij staan voordat je je game kan beginnen spelen dus "even zin om snel dit of dat te spelen" zit er niet in, en dan ben je gelimiteerd tot speelsessie van 59 minuten en kom je weer in een que terecht, echt frustrerend, we weten allemaal dat, eens je aan het gamen bent, een uur voelt als 0,01 nanoseconde. :D

Ik stond op het punt om een betalend GeForce abo aan te gaan om Warhammer 40k: Space Marine 2 uit te spelen maar toen werd de game dankzij framegeneration native vlot speelbaar op de SD. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 571Pro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 16:33
Barryz schreef op zondag 18 mei 2025 @ 13:40:
[...]

Heb deze ook voorbij zien komen, maar ben nog niet overtuigd van de speelbaarheid op een Steam Deck. Wat zijn jouw ervaringen?
De graphics zijn wel mooi maar ik heb wel het idee het soms wat stroever gaat op bepaalde momenten.
Ook de controls zijn niet zo handig imho.
Ik ben wel geen doorwinterde ervaren gamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:34
Barryz schreef op zondag 18 mei 2025 @ 13:40:
[...]

Ik speel deze zowel op mijn desktop en mijn SD. Grappig genoeg vind ik het fijner spelen op de SD. Op desktop met 3080 als videokaart speelt het toch beetje stotterend, en ben ik veelal met de settings bezig.. En de controls zijn clunky..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-06 17:14
Hi, ik heb een vraagje: ik heb mijn SD in een Valve Steam Deck Dock zitten en gebruik dan de hele oude Steam Controllers vanaf de bank. Echter vallen die al wat uit elkaar, en niet goed te combineren met een game die op mijn PC binnen Epic Games draait (GTA V).

Mijn vraag: welke losse controller zijn jullie fan van icm SD en PC en waarom?

(Als dit al in een ander topic staat, zou je daar een linkje van kunnen sturen?)
Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:47
AceAceAce schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:34:
Hi, ik heb een vraagje: ik heb mijn SD in een Valve Steam Deck Dock zitten en gebruik dan de hele oude Steam Controllers vanaf de bank. Echter vallen die al wat uit elkaar, en niet goed te combineren met een game die op mijn PC binnen Epic Games draait (GTA V).

(Als dit al in een ander topic staat, zou je daar een linkje van kunnen sturen?)
Alvast bedankt!
Over het algemeen kiezen mensen tussen een Xbox en een PS4/PS5? controller, en volgens mij werken Switch controllers ook. Er is zelfs in de steam settings een x/y flip voor Nintendo controllers dacht ik. Ik heb altijd voorkeur gehad voor de Xbox layout en gebruik zelf een Xbox Series S/x en een Elite 2 controller, afwisselend. Beiden werken goed en vrijwel de meeste games hebben support om de knop prompts te tonen zoals de controller is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:10
AceAceAce schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:34:

Alvast bedankt!
Ik ben fan van de 8bitdo Ultimate. Nooit problemen qua latency, Hall effect sensors en ligt prettig in de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AceAceAce
Bazziek schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 16:47:
[...]
Ik ben fan van de 8bitdo Ultimate. Nooit problemen qua latency, Hall effect sensors en ligt prettig in de hand.
Interessante!
Niet de Ultimate 2 denk ik toch? Lees daar dat die dan niet meer compatible is met Steam OS 8)7 maar de reguliere Ultimate wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazziek
AceAceAce schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 18:00:
[...]

Interessante!
Niet de Ultimate 2 denk ik toch? Lees daar dat die dan niet meer compatible is met Steam OS 8)7 maar de reguliere Ultimate wel
Ik heb inderdaad de Ultimate, jammer om te lezen dat de 2 niet meer compatible is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
Bazziek schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 18:18:
[...]

Ik heb inderdaad de Ultimate, jammer om te lezen dat de 2 niet meer compatible is.
Inderdaad. Zie wel dat de '2' ook maar de helft van de prijs is (30-40 ipv 55). Goedkopere massaproductie ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold_as_ijs
  • Laatst online: 16:23
Mijn ervaring is dat 8bitdo wel vaker rare besluiten neemt met zijn controllers. Heb de m30 BT versie voor mijn sega MD en voor de saturn. Als retrogamer met teveel consoles probeer ik het aantal controllers wat te beperken.
Ik krijg de mapping niet gefikst icm blueretro adapter dat terwijl ze met hun eigen adapters out of the box werken. Mijn ds4 controller werkt wel zoals verwacht. Ik vermoed dat ze niet aan de x-input standaard houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogheid
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:36
Ik gebruik de Google Stadia controllers en ben daar erg tevreden over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-06 11:51
Ik gebruik voor pc-spellen nog xbox360 controllers, vrijwel altijd native support. (wil eigenlijk nog een keer een nieuwere xbox-controller kopen in de hoop dat die een betere d-pad heeft). Voor nes/snes/switch-emulatie heb ik 2 sn30pro's van 8bitdo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-06 17:21
FrankRicard schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 23:22:
Ik gebruik voor pc-spellen nog xbox360 controllers, vrijwel altijd native support.
8BitDo Ultimate 2C wordt native ondersteund via meegeleverde dongle, Bluetooth en USB. Voor verbinding via dongle heb je met meerdere controllers evenveel dongles aangesloten.

Het is een goed en betaalbaar alternatief/opvolger op de klassieke Xbox 360/One controllers. Zeker gezien de prijzen van nieuwe "officiële" controllers. Je kan een exemplaar krijgen voor minder dan 30 EUR inclusief verzendkosten. Ze liggen lekker in de hand en hebben hall effect sensoren.

Ik heb twee Black Myth: Wukong-exemplaren. Dat is de enige variant van de Ultimate 2C in een fatsoenlijke kleur. Het spel zelf heb ik niet en nooit gespeeld. :+ Komt met de juiste ABXY-layout.

[edit]
Er is sinds een tijdje ook een "dark blue"-variant die er niet verkeerd uitziet, maar wel de ABXY-knoppen in de verkeerde (Nintendo) volgorde heeft. Alles beter dan pastelkleuren. :P

[ Voor 51% gewijzigd door The Zep Man op 21-05-2025 09:11 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Ik ben met Schedule 1 bezig op de Steam Deck. Dat spel heeft (nog?) geen ondersteuning voor controllers. Ik heb een populaire community layout gepakt en aangepast omdat een aantal belangrijke functies niet ondersteund werden. Speelt nu prima. De vier knoppen achterop zijn handig om minder gebruikte maar nog steeds belangrijke functies aan toe te wijzen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:25

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik gebruikte eerst vooral de 8Bitdo Ultimate 2.4G (met dockingstation). Veel fijner dan al mijn PS4-controllers die ik hiervoor gebruikte voor pc-gaming. Die PS4-gevallen voelen echt vaag sponzig in vergeljking met de 8Bitdo.

Recent toch weer op zoek naar iets anders, omdat ik bij lange sessies de houding van de 8Bitdo niet fijn vind: door de rechte handvatten zit je erg met je armen bij elkaar.

Uitgekomen bij de GameSir Cyclone 2 (ook inclusief docking station) die echt nog véél fijner is dan de 8Bitdo en alle first-party controllers die ik ooit in mijn hand heb gehad. En voor een nog steeds bescheiden prijsje (€59). Komt ook goed uit veel reviews, zoals:

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sas_andrea
  • Laatst online: 22:40
Ik gebruik een Xbox (series s/x) controller of een Steam Controller. Werken beide prima.
Ik heb ook nog voor m'n Ipad een 8bitdo gamepad lite 2. Maar dat is alleen leuk voor korte speelsessies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Gizz schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:16:
Veel fijner dan al mijn PS4-controllers die ik hiervoor gebruikte voor pc-gaming. Die PS4-gevallen voelen echt vaag sponzig in vergeljking met de 8Bitdo.
Ik gebruik liever geen PS4-controllers omdat ik de Xbox layout gewend ben. Tevens hebben maar een handjevol spellen ondersteuning voor PS button prompts ten opzichte van het geheel. Alle spellen met ondersteuning voor controllers ondersteunen sowieso de Xbox layout. Dat werkt altijd met de Deck zelf en met veel controllers.

Hier een geschreven review van de GameSir Cyclone 2 voor degenen die geen boodschap hebben aan schreeuwerige YouTube thumbnails.

[ Voor 16% gewijzigd door The Zep Man op 21-05-2025 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:56

marapuru

db.

571Pro schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 21:28:
Deze net gekocht en ook Steam verified "The Precinct"
https://store.steampowered.com/app/490110/The_Precinct/

Is net gereleased spel dat nu tijdelijk in aanbieding staat.

Heeft beetje alures van oudere games met bovenaanzicht
[Afbeelding]
Ik las in wat reviews op Steam dat het spel snel in 'herhaling' valt en dat de content vrij snel op raakt. Herken je dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 571Pro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 16:33
marapuru schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:37:
[...]

Ik las in wat reviews op Steam dat het spel snel in 'herhaling' valt en dat de content vrij snel op raakt. Herken je dat ook?
Zoveel heb ik het nog niet gespeeld. Ik heb maar af en toe eens tijd om wat te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
Gizz schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:16:
Ik gebruikte eerst vooral de 8Bitdo Ultimate 2.4G (met dockingstation). Veel fijner dan al mijn PS4-controllers die ik hiervoor gebruikte voor pc-gaming. Die PS4-gevallen voelen echt vaag sponzig in vergeljking met de 8Bitdo.

Recent toch weer op zoek naar iets anders, omdat ik bij lange sessies de houding van de 8Bitdo niet fijn vind: door de rechte handvatten zit je erg met je armen bij elkaar.

Uitgekomen bij de GameSir Cyclone 2 (ook inclusief docking station) die echt nog véél fijner is dan de 8Bitdo en alle first-party controllers die ik ooit in mijn hand heb gehad. En voor een nog steeds bescheiden prijsje (€59). Komt ook goed uit veel reviews, zoals:

[YouTube: Wait… Is THIS the best controller? - GameSir Cyclone 2]
Is die cyclone 2 lekker via Bluetooth op de steam deck te gebruiken? Of gebruik je dan de 2.4 ghz dongle die je in de dock stopt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hostje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:38
Hoogheid schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:15:
Ik gebruik de Google Stadia controllers en ben daar erg tevreden over!
Hier ook een zeer tevreden Stadia controller gebruiker icm de Steam Deck. Vind dat ding zelfs fijner in de hand liggen dan de PS5 controller. Wel even de bluetooth firmware flashen op dat ding. En hij is niet meer officieel te kopen dus je zult hem 2de hands moeten zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

AceAceAce schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 22:15:
[...]

Is die cyclone 2 lekker via Bluetooth op de steam deck te gebruiken? Of gebruik je dan de 2.4 ghz dongle die je in de dock stopt?
Heb ik eigenlijk niet geprobeerd. De 'oplaadhouder' met daarin de 2.4Ghz dongle zit met usb ingeplugd op het docking station van mijn Steam Deck en zo gebruik ik 'm altijd.
The Zep Man schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:21:
[...]

Hier een geschreven review van de GameSir Cyclone 2 voor degenen die geen boodschap hebben aan schreeuwerige YouTube thumbnails.
Ja, die thumbnails zijn vervelend. Daarop had ik dit filmpje niet uitgekozen, ik vond het inhoudelijk een prettige review. Fijne aan filmpjes is dat je kunt horen hoe fijn (of juist niet) alle knopjes klinken, dat haal je lastig uit een geschreven review. Maar goede aanvulling voor mensen die liever lezen :)

[ Voor 43% gewijzigd door Gizz op 22-05-2025 10:13 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier ook fan van de cyclone v2, maar niet op de deck gebruikt (die speel ik alleen handheld). Ligt imho veel fijner in de hand van de 8bitdo ultimate waar ik er ook een van heb (oudere versie).

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Linksquest

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Valve heeft een nieuwe update uitgebracht, versie 3.7.8

Voor de lijst met alle verbeteringen: download: SteamOS 3.7.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Militia Pilot
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:58

Militia Pilot

Standby For Titanfall!

Hoe kan ik het beste een haperende aanknop van een Steam Deck LCD fixen?
Heb iets gehoord over een klein sprietsje WD40 in de kier van de knop, maar no clue of dat een goed idee is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jgsr
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:23
Militia Pilot schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:54:
Heb iets gehoord over een klein sprietsje WD40 in de kier van de knop, maar no clue of dat een goed idee is.
NEE niet doen, gebruik enkel op alcohol basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
jgsr schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 13:17:
[...]

NEE niet doen, gebruik enkel op alcohol basis.
Dit kan toch ook je knoppen kleur wegvreten?

Ik probeer meestal eerst met een hoge druk spuit het eromheen schoon te spuiten.
Maar gok dat het een hardware probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UncleEddy
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-06 08:56
HollowGamer schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 20:59:
[...]

Dit kan toch ook je knoppen kleur wegvreten?

Ik probeer meestal eerst met een hoge druk spuit het eromheen schoon te spuiten.
Maar gok dat het een hardware probleem is.
Daarvoor heb je verschil in puurheid :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-05 09:11
UncleEddy schreef op zondag 25 mei 2025 @ 00:09:
[...]

Daarvoor heb je verschil in puurheid :)
Dat maakt niet uit, sommige plastics worden aangevreten door alcohol. Vooral ABS plastic. Isopropyl doet dat volgens mij niet, of maakt het alleen meer dof.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sigmundfreund
Militia Pilot schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:54:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fEgvm6LVZH2UkcwGWGu4KaCjTGM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/PUe3c28RDz2ob2BTE7b0ctAZ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V8NhJYXcon2sQi2KTdPwNsIqDVk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/qxeqRuvtYD18jUQWAnVA12ke.png?f=fotoalbum_tile

Hier zie je het systeem. De knop is plastic wat drukt op de schakelaar (die helaas op het moederbord gesoldeerd is, maar niet heel spannend).

Je kan iso alcohol er in drukken in de hoop dat het wat gunk of iets weghaalt als dat de oorzaak is, anders wordt het echt openmaken om te kijken of er iets tussen zit. In het ergste geval is het een nieuwe knop er op solderen of evt. RMA via Valve. Ik gok dat Valve het moederbord zal vervangen in dit geval dus zonder garantie zou ik kijken naar dit DIY doen of laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHA1337
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:46
YouTube: GeForce NOW | Supercharge Your Steam Deck

Heb geen deck, maar zou dit nu GFN ondersteund word, wat zijn incl docking & controller om ook als console te gebruiken op een tv?

GFN wel op een laptop geprobeerd. Dat werkt (voor mij) prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
sigmundfreund schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:15:
Je kan iso alcohol er in drukken in de hoop dat het wat gunk of iets weghaalt als dat de oorzaak is,
Voordat je met alcohol aan de slag gaat zou ik eerst kijken of de knop op het moederbord gewoon werkt of niet. Het kan zijn dat het plastic geen contact meer maakt. Ik had zoiets met de linker schouderknop van een Deck lang geleden. Het plastic dat contact moest maken was afgesleten (nooit een bijtend goedje op gebruikt). Met wat creativiteit en ik geloof een tandenstoker of paperclip was dat opgelost.

Of als die onder garantie valt natuurlijk gewoon laten vervangen. :)

[ Voor 5% gewijzigd door The Zep Man op 29-05-2025 23:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sigmundfreund
The Zep Man schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 22:50:
[...]

Voordat je met alcohol aan de slag gaat zou ik eerst kijken of de knop op het moederbord gewoon werkt of niet. Het kan zijn dat het plastic geen contact meer maakt. Ik had zoiets met de linker schouderknop van een dek lang geleden. Het plastic dat contact moest maken was afgesleten (nooit een bijtend goedje op gebruikt). Met wat creativiteit en ik geloof een tandenstoker of paperclip was dat opgelost.

Of als die onder garantie valt natuurlijk gewoon laten vervangen. :)
Mwah, alcohol er in om potentieel troep los te maken is minder moeite dan de schroevendraaier pakken (denk aan de microsd!). Ik volg altijd het pad van minste inspanning -> meeste inspanning bij troubleshooten.

Toegegeven, had ik jouw advies gevolgd had ik gezien dat mijn LB knop los zat van de PCB en maar soms contact maakte. Voor alles een manier :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:15
GeForce Now is beschikbaar, maar kost het nou echt bijna een tientje per maand om het te kunnen gebruiken? Dan blijf ik Moonlight gebruiken, werkt ook prima

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Orangelights23 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 07:17:
GeForce Now is beschikbaar, maar kost het nou echt bijna een tientje per maand om het te kunnen gebruiken? Dan blijf ik Moonlight gebruiken, werkt ook prima
Je kunt natuurlijk de gratis variant gebruiken maar de wachttijden schijnen wel pittig te zijn en je kunt maximaal een uur spelen voor je weer in de wachtrij moet geloof ik (zelf niet geprobeerd).
Maar als je veel speelt kan het zelfs aan stroomkosten al de moeite waard zijn. Stel je betaalt 30 cent per kwh, je game pc verbruikt 400 watt gemiddeld en speelt gemiddeld 3 uur per dag dan heb je het al er uit. Dat is 0,4 kW x 0,3 euro per kWh x 3 uur per dag x 30 dagen in de maand is €10,80.
En dat is als je al een flinke machine hebt staan. Voor mensen die geen dikke game pc hebben is het helemaal een mooie deal natuurlijk.
Grootste nadeel wat mij betreft is nog dat niet alle games beschikbaar zijn op GeForce now, hoewel ik daar ook niet meer recent naar gekeken heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Finraziel schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 08:21:
[...]

Je kunt natuurlijk de gratis variant gebruiken maar de wachttijden schijnen wel pittig te zijn en je kunt maximaal een uur spelen voor je weer in de wachtrij moet geloof ik (zelf niet geprobeerd).
Maar als je veel speelt kan het zelfs aan stroomkosten al de moeite waard zijn. Stel je betaalt 30 cent per kwh, je game pc verbruikt 400 watt gemiddeld en speelt gemiddeld 3 uur per dag dan heb je het al er uit. Dat is 0,4 kW x 0,3 euro per kWh x 3 uur per dag x 30 dagen in de maand is €10,80.
En dat is als je al een flinke machine hebt staan. Voor mensen die geen dikke game pc hebben is het helemaal een mooie deal natuurlijk.
Grootste nadeel wat mij betreft is nog dat niet alle games beschikbaar zijn op GeForce now, hoewel ik daar ook niet meer recent naar gekeken heb.
Is GFN ook niet zonder games? Je krijgt van hun de machine, maar dacht dat je games nog altijd zelf moet aanschaffen of huren.

Game Pass heeft dat wel, maar wat was dat langzaam de laatste keer dat ik het probeerde.

Moonlight heb ik geprobeerd, het nadeel vond ik toch echt de installatie ervan. Toen zat ik wel meer op de Flatpaks, misschien werkt dat op Arch fijner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
HollowGamer schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 08:32:
Moonlight heb ik geprobeerd, het nadeel vond ik toch echt de installatie ervan. Toen zat ik wel meer op de Flatpaks, misschien werkt dat op Arch fijner.
Ik heb Moonlight als Flatpak geïnstalleerd en gebruik dat op de Deck in gaming mode om met een Sunshine server te verbinden, soms via een VPN. Werkt prima.

De server schakelt over naar 1280x800@60 of 90 Hz met HDR aan of uit (gebaseerd op wat Moonlight vraagt). Heb zo al veel spellen gespeeld.

[ Voor 22% gewijzigd door The Zep Man op 30-05-2025 08:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HollowGamer schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 08:32:
[...]

Is GFN ook niet zonder games? Je krijgt van hun de machine, maar dacht dat je games nog altijd zelf moet aanschaffen of huren.

Game Pass heeft dat wel, maar wat was dat langzaam de laatste keer dat ik het probeerde.

Klopt, bij GeForce now gebruik je gewoon je bestaande library van verschillende stores. Maar dat is hetzelfde als wanneer je met sun/moonlight het van je eigen pc streamt dus geen differentiërende factor. Ten opzichte van gamepass wel maar de kwaliteit van gamepass streaming is wel een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Laatst online: 22:15
Finraziel schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 08:21:
[...]

Interessant. Ik speel zelf helaas minder dan ik zou willen door te weinig vrije tijd, dus de betaalde versie biedt weinig toegevoegde waarde. Ik woon zelf in Zweden en ik betaal slechts een paar cent per KwH, maar met de huidige prijzen in Nederland kan ik me voorstellen dat het wel redelijk snel interessant kan worden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• el1989
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:50
Zelf maanden lang de ultimate abbo gehad. Geforce now werkt al veeeeeel langer op de Steam deck alleen was er de native app nog niet maar je speelde in een browser . Ik speelde alleen call of duty online en Fortnite door de anti-cheat gezeur . Speelde echt top ik merkte geen input lag en kon gewoon prima mee komen die native speelde op pc/console . Let op ik gebruikte de duurste abbo , heb die nu afgezegd omdat ik niet meer die spellen speelde en de rest prima gewoon op de deck kan spelen. Ik probeerde vorige week de gratis variant uit van geforce met call of duty ; 10 min in wachtrij en onspeelbaar kwa input lag en schokkerige beelden . Zit dus wel verschil in

Nintendo | Valve Steam Deck Oled 1TB | iPad Air | iPhone 15 pro | Allergisch voor Windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-06 15:36

PinusRigida

I put the p in pool.

hostje schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 23:14:
[...]

Hier ook een zeer tevreden Stadia controller gebruiker icm de Steam Deck. Vind dat ding zelfs fijner in de hand liggen dan de PS5 controller. Wel even de bluetooth firmware flashen op dat ding. En hij is niet meer officieel te kopen dus je zult hem 2de hands moeten zoeken.
Hier ook een Stadia en een PS5 dual shock controller-gebruiker op de Steam Deck... Moet zeggen dat ik het wat dubbel vind:

Stadia-controller ligt idd. lekkerder in de handen, ietsjes meer 'oempf' om vol te kunnen vasthouden, heb de indruk dat de PS5 controller steeds wat losser in de hand ligt.

Anderzijds vind ik de hardware op de PS5 toch echt wel lekkerder werken en aanvoelen: thumbsticks hebben leuk gevoel, triggers zijn toch wel véél beter dan op de Stadia controller en dan heb ik persoonlijk op m'n Stadia controller ook wel al wat last van piepende knoppen en een Dpad waarvan 'up' bijna niet meer werkt (moet hard doorduwen eer hij reageert)...

Wat me bij Stadia contoller dan weer wel verbaast is de batterijduur, die gaat lekker lang mee én verliest ook heel weinig capaciteit bij lang niet gebruiken. m'n PS5 controller ligt makkelijk dubbel zo snel aan de laadkabel.

Is wel fijn om 2 controllers te hebben i.v.m. als de éne oplaadt, de andere kunnen gebruiken. Compatibiliteit op SD is ook wel top!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Causs
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-06 22:03
Ik gebruik GeForce NOW ook al een tijdje (op mijn TV, laptop en Steam Deck) maar die nieuwe native app voor de Steam Deck is top! Nu 90fps en HDR beschikbaar. Batterijduur ook meer dan prima. Ik blij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd
  • Laatst online: 15-06 12:28

JanAd

Wind’s howling

Ik ben mij wat aan het inlezen rond de Steam Deck en ik zit met wat vraagjes.
Als voormalig pc-gamer (nu Xbox-speler) heb ik 36 games in m'n oude Steam bib zitten, waarvan de meeste 'speelbaar' zijn, een paar volledig compatibel en een paar niet ondersteund. Dus ik heb al zeker wat games om mee te (her)starten. Ik heb daarnaast nog een hoopje games gekocht via andere kanalen/launchers (bv. Epic)

Nu heb ik wat keuze stress, de 512GB versie met glossy scherm of direct 1TB met mat scherm.
Wat zijn jullie meningen over het verschil van scherm?
Qua opslag heb ik al gezien dat een Micro SD van 512GB ongeveer evenveel kost al de meerprijs voor de 1TB versie. Dus m'n keuze zal puur van het scherm afhangen.

Ik zou vooral in onze living spelen, in de zetel naast een groot raam. Dus er is altijd vrij veel licht.

Wat zijn de ervaringen met de Total War-games op de SD? Ik zag dat er een aantal speelbaar waren, sommige ook niet.

Zijn er zo nog andere zaken waar je als 'starter' eventueel aan moet denken? Hoe meer ik erover lees, hoe meer mogelijkheden er blijken te zijn.

Ahja, de reden hier om een SD aan te schaffen is, zoals bij vele, een partner en zoontje waarmee de tv gedeeld moet worden en graag lekker relax in de zetel, tuin, bed of op verplaatsing, snel een spelletje spelen...

“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

JanAd schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 10:59:
Nu heb ik wat keuze stress, de 512GB versie met glossy scherm of direct 1TB met mat scherm.
Wat zijn jullie meningen over het verschil van scherm?
Ik heb nooit de 1TB-variant in het echt gezien. Maar de meeste eigenaren van een Steam Deck plakken er een screenprotector op verwacht ik en dan is het die screenprotector die bepaalt of je scherm glanst of mat is. Ik heb zelf een matte protector op mijn 512GB Steam Deck OLED geplakt.
Qua opslag heb ik al gezien dat een Micro SD van 512GB ongeveer evenveel kost al de meerprijs voor de 1TB versie.
De opslag in de Steam Deck is wel veel sneller dan een SD-kaartje. Dat kun je merken bij laadtijden in games. Maar ook een game van tientallen GB's updaten op de SD-kaart duurt langer dan op de interne storage.
Wat zijn de ervaringen met de Total War-games op de SD? Ik zag dat er een aantal speelbaar waren, sommige ook niet.
Ga niet alleen af op het labeltje 'Speelbaar' (of het ontbreken daarvan) in Steam. Check, zoals ook in de topicwarning staat, de ervaringen van andere Steam Deck gebruikers op ProtonDB:
Voor informatie over de prestaties en speelbaarheid van specifieke games op de Steam Deck en tips om ze beter te laten werken, kijk op ProtonDB.

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 31-05-2025 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MennoE
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15-06 15:32
Causs schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 09:22:
Ik gebruik GeForce NOW ook al een tijdje (op mijn TV, laptop en Steam Deck) maar die nieuwe native app voor de Steam Deck is top! Nu 90fps en HDR beschikbaar. Batterijduur ook meer dan prima. Ik blij!
Hier ook een fan. Blijft toch bijzonder om een spel als Cyberpunk 2077 met de maximale grafische instellingen te spelen op je SD, en zonder dat de ventilator aangaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Gizz schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 11:04:
[...]

Ik heb nooit de 1TB-variant in het echt gezien. Maar de meeste eigenaren van een Steam Deck plakken er een screenprotector op verwacht ik en dan is het die screenprotector die bepaalt of je scherm glanst of mat is. Ik heb zelf een matte protector op mijn 512GB Steam Deck OLED geplakt.

[...]

De opslag in de Steam Deck is wel veel sneller dan een SD-kaartje. Dat kun je merken bij laadtijden in games. Maar ook een game van tientallen GB's updaten op de SD-kaart duurt langer dan op de interne storage.

[...]

Ga niet alleen af op het labeltje 'Speelbaar' (of het ontbreken daarvan) in Steam. Check, zoals ook in de topicwarning staat, de ervaringen van andere Steam Deck gebruikers op ProtonDB:

[...]
Tnx!

Ik gebruik nu zelf zowat nooit screen protectors, maar ik zag dat veel YouTubers ook de glossy variant verkiezen of de 1TB versie met een glossy protector. Mss toch eens overwegen dan.
Als er effectief veel snelheid verschil zit tussen de lokale opslag en de MicroSD, dan zou ik precies al eerder voor 1TB gaan. Bij m’n Xbox vind ik die 1TB echt wel nodig.
Of zijn er hier veel die zelf een 2TB kaartje plaatsen in de 512GB versie, die prijzen heb ik nog niet opgezocht. Maar het plaatsen zag er heel eenvoudig uit (en ik heb meer dan genoeg ervaring met hardware/laptops/pc’s)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JanAd schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 11:25:
[...]

Tnx!

Ik gebruik nu zelf zowat nooit screen protectors, maar ik zag dat veel YouTubers ook de glossy variant verkiezen of de 1TB versie met een glossy protector. Mss toch eens overwegen dan.
Als er effectief veel snelheid verschil zit tussen de lokale opslag en de MicroSD, dan zou ik precies al eerder voor 1TB gaan. Bij m’n Xbox vind ik die 1TB echt wel nodig.
Of zijn er hier veel die zelf een 2TB kaartje plaatsen in de 512GB versie, die prijzen heb ik nog niet opgezocht. Maar het plaatsen zag er heel eenvoudig uit (en ik heb meer dan genoeg ervaring met hardware/laptops/pc’s)
Voor YouTubers speelt wellicht ook mee dat ze opnames maken van de steam deck en dan ook nog eens onder fel studio licht. Dat klinkt misschien alsof het etched glass dan een voordeel zou zijn maar dat is het niet want dat licht kunnen ze zo plaatsen dat er geen reflecties te zien zijn maar omdat het zo fel is geeft het wel het effect waar ze soms over klagen dat het zwart minder zwart maakt. Dat etched glass werkt immers door de reflecties meer te verstrooien dus met meer licht is zwart niet zo zwart dan bij glossy wat zo gepositioneerd is dat je geen last van reflecties hebt.

Ik heb zelf de 1 TB oled, dus met etched glass, en ben er heel blij mee. Hiervoor had ik een glossy lcd model en heb die naast elkaar vergeleken voordat ik de lcd verkocht. Het etched glass is echt veel beter tegen reflecties. Je kunt nog wel reflecties zien maar omdat ze wazig zijn focust je oog er niet zo op. Het glossy scherm is meer als een spiegel en als er dus genoeg licht is dat je je eigen gezicht ziet vind ik dat heel afleidend.

Zelf speel ik vaak op de bank met het raam achter me. Alsnog trek ik dan het gordijn een stukje dicht want het helpt nog steeds, maar het is minder nodig dan bij de glossy. Wel is mijn appartement op het noorden gericht dus ik heb niet echt invallende zon. Een screen protector gebruik ik ook niet, zie ik niet zo het nut van in.

En de 1 TB is ook fijn. Ik zou zeker niet een 512 GB SD naast 512 GB SSD als equivalent zien. Voor veel games maakt het misschien niet uit, maar voor sommige echt wel. Zo heb ik, lang geleden ondertussen maar denk niet dat het veranderd is, getest met Fallout 4 die duidelijk tragere laadtijden had van SD (inclusief al die area wissels) en Borderlands 3 had last van stutters die weg waren op de SSD. Bovendien zit je bij één grote drive niet steeds te kijken op welke drive je iets moet installeren en heb je effectief iets meer ruimte omdat je ze allebei niet helemaal vol wil hebben.

Edit: oh als toevoeging... Ik heb ook een lg b1 77" oled tv aan de muur hangen en een c4 42" in gebruik als monitor bij mijn game pc, dus ik ben oled gewend... Maar het oled scherm met etched glass ziet er nog steeds prachtig uit. Misschien een klein verschil dat het met glossy net iets mooier kan zijn maar het verschil is dan erg klein tenzij je onder studio verlichting zit zoals die YouTubers die dramatische verschillen lieten zien.

[ Voor 7% gewijzigd door Finraziel op 31-05-2025 12:11 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-06 08:13
Ik ben steamdeck gebruiker van ongeveer het eerste uur. En heb er al heel wat uurtjes opgespeeld, maar merkte de laatste tijd dat ik weer spellen speel die niet op de sd spelen of niet krachtig genoeg is. Nu heb via kpn een ps5 gekregen, en blijkbaar is remote play een ding. Werkt erg prima, kan nu gewoon mijn ps5 games streamen naar de sd. Werkt best wel prima, en idd hoge grafische settings en sd kan weer lekker lang op de accu. Leuke toevoeging weer.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
ymoona schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 21:02:
Ik ben steamdeck gebruiker van ongeveer het eerste uur. En heb er al heel wat uurtjes opgespeeld, maar merkte de laatste tijd dat ik weer spellen speel die niet op de sd spelen of niet krachtig genoeg is. Nu heb via kpn een ps5 gekregen, en blijkbaar is remote play een ding. Werkt erg prima, kan nu gewoon mijn ps5 games streamen naar de sd. Werkt best wel prima, en idd hoge grafische settings en sd kan weer lekker lang op de accu. Leuke toevoeging weer.
Gebruik je dan een specifieke app voor het stream en, of hoe doe je het dan? Heb boven een dikke game pc staan, maar nog nooit echt in verdiept merk ik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-06 22:09

lasharor

7 december 2004

AceAceAce schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:48:
[...]

Gebruik je dan een specifieke app voor het stream en, of hoe doe je het dan? Heb boven een dikke game pc staan, maar nog nooit echt in verdiept merk ik
Moonlight/Sunshine (of in mijn ogen beter de fork; Apollo) https://github.com/ClassicOldSong/Apollo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-06 08:13
@AceAceAce ik gebruik Chiaki, maar die ps5 specifiek.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@AceAceAce je kunt ook gewoon beginnen met de ingebouwde streaming functie in Steam. Dat is het makkelijkst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Mijn SteamDeck is onderweg en ik ben al rond aan het kijken wat ik er allemaal op los kan laten.

Decky Loader en Proton DB (oid) al zeker direct installeren, met Bottles of Heroic Games Launcher zou ik Epic GS kunnen installeren.
Voor Gamepass zou dit mogelijk moeten lukken, maar ik las precies ook dat je rechtstreeks kan streamen vanaf je eigen Xbox. Iemand daar ervaring mee?

Edit: of ook streamen via Moonlight/Sunshine zoals hierboven vermeld?

[ Voor 6% gewijzigd door JanAd op 02-06-2025 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polariteit
  • Laatst online: 21:46

Polariteit

Fietsende fotografeur

JanAd schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:17:

Voor Gamepass zou dit mogelijk moeten lukken, maar ik las precies ook dat je rechtstreeks kan streamen vanaf je eigen Xbox. Iemand daar ervaring mee?

Edit: of ook streamen via Moonlight/Sunshine zoals hierboven vermeld?
Ik stream rechtstreeks vanaf de xbox, werkt doorgaans uitstekend. Ik gebruik hier (volgens mij) de app 'xbplay' voor, maar kan het straks wel even nakijken; heb de SD niet bij de hand.

Voordeel is dat je dan gewoon kan spelen ongeacht of het een gamepassgame, zelf gekochte digitale game of een discgame is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Laatst online: 12-06 14:49
Ben laatst begonnen met "Ready or not" op de deck, die draait echt verbazingwekkend goed op hoge(re) resoluties etc. Ik heb ook dual boot windows en speel incidenteel Warzone met vrienden, daar heeft de deck het wel echt zwaar mee, op de lowest settings incl FPS boosting is het net speelbaar. Alleen de FPS is daar te leeg om serieus mee te kunnen spelen.

Ready or not daarintegen draait echt vlekkeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Polariteit schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:23:
[...]

Ik stream rechtstreeks vanaf de xbox, werkt doorgaans uitstekend. Ik gebruik hier (volgens mij) de app 'xbplay' voor, maar kan het straks wel even nakijken; heb de SD niet bij de hand.

Voordeel is dat je dan gewoon kan spelen ongeacht of het een gamepassgame, zelf gekochte digitale game of een discgame is :)
Tnx, het zou wel handig zijn, want ik heb redelijk wat games gekocht de voorbije jaren op Xbox. Dat in combo met m'n oude Steam collectie geeft mij al direct een stevige verzameling om mee te starten op de SD.

Hoewel m'n Verlanglijstje op Steam ook al stevig begint aan te dikken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:08

jdh009

FP ProMod
Heeft iemand hier ervaring met het laten repareren van een Steam Deck via de officiële route (Valve/Steam Support)? Ik overweeg om mijn toestel in te sturen en ben benieuwd hoe anderen dit hebben ervaren.
Hi there,

I'll be happy to provide some clarity.

The warranty for your Steam Deck begins on the day the original purchase was made and will also be determined based on the region it was purchased in.

Additional warranty information can be found in the following link: Valve Hardware Warranty.

We can accept your return so that our repair team can evaluate the device. If they find evidence that the issue is being caused by a fault or other serious problem with the device itself, they can proceed with complimentary repair service. However, if evidence is found that the device was damaged during use or no fault directly related to the problem can be found, complimentary service will not be available.

In this case, we would instead offer you a paid repair service through our official repair partner. Based on the issues you have described, we estimate that your costs for repair would be EUR 200. This price includes applicable VAT and estimated shipping costs.

Please note that this estimate is not a quote and your final price may change if the repair team finds multiple issues or the damage is more severe than anticipated. In any case, you will have the option to decline the service and have the unit returned to you if you choose. Costs for most minor repairs are EUR 136, and costs for most major repairs are EUR 200 (including taxes). A final price will be quoted to you by the repair team once they've had a chance to inspect your return.

Once your device is received, our repair team will perform a diagnostic assessment to determine the issues with your Steam Deck.

This process usually takes 5–7 business days (weekend and holidays excluded) after receipt. Please keep in mind that your return will first be delivered to a staging facility in Nürnberg. From there, it will be prepared for shipment to our repair team in Prague. Expect up to two additional days for transport from Nürnberg to Prague. If you are located in Czech Republic, the provided label may ship directly to Prague instead.

Once the assessment is complete, our repair team will contact you with the final price for the repair. They'll also let you know if they discover any other issues and will update you with the final costs of your repair, should it be different from our original estimate. When they reach out to you with their assessment of your device, you may choose to decline the repair and they will send you back your device at no additional charge.

Should you choose to move forward with the repair service, it will be carried out by our official repair partner, Reconext.

The repaired device is guaranteed for the remainder of the original device's warranty period or for 90 days, whichever is longer. More information for Valve hardware products can be found in the link provided towards the beginning of my message.

[...]

We also recommend shipping your Steam Deck placed inside the original carrying case and remove any items that were not included with your original purchase.

Additionally, we will not be able to accommodate your request to drop off and pick up the device in person.
[...]
Ik ben benieuwd hoe anderen de reparatieservice hebben ervaren. Was het probleem uiteindelijk goed verholpen, hoe verliep de communicatie en afhandeling, en zou je achteraf opnieuw voor deze route kiezen?

Ik ben ook benieuwd naar ervaringen met Reconext, het bedrijf dat de reparaties voor Valve. Hebben zij het goed afgehandeld e.d.?

Zijn er in Nederland zelf nog goede en betrouwbare alternatieven voor reparatie van Steam Decks?

Het gaat om een hardnekkig probleem dat al sinds het begin af en toe voorkomt, en de laatste tijd vrijwel permanent aanwezig is. Hieronder een samenvatting van de klachten na een vrij lang troubleshoojt traject:
Samenvatting van de klachten – Steam Deck

Algemeen gedrag:
Het apparaat start meestal niet op, ondanks een volledig opgeladen batterij.
Soms is er een kort moment waarop het apparaat wel opstart, maar dit gebeurt zelden en zonder duidelijk patroon.

Wat wel werkt / zichtbare tekenen van activiteit:
LED-indicator:
Bij aansluiting op de oplader licht de witte LED op zoals verwacht (aan bij aansluiten, uit bij loskoppelen).
Soms knippert de LED 3 keer bij het indrukken van de aan-knop, soms knippert deze voortdurend bij aansluiten, soms is er helemaal geen licht.
Geluid:
Bij het indrukken van de aan-knop is soms een systeemgeluid (chime) hoorbaar.
Haptische feedback:
De touchpads geven meestal nog voelbare feedback bij aanraking, ook als het scherm zwart blijft.
Ventilator:
Gaat soms aan, ook als het scherm niet oplicht.
Warmte:
Het apparaat wordt warm als het is aangesloten op de oplader, zelfs als het verder niet lijkt te functioneren.

Wat niet werkt:
Scherm:
Blijft zwart, toont geen backlight of beeld (ook niet met een zaklamp gecontroleerd).
BIOS-menu openen:
Pogingen via Volume + + Power leiden soms tot een chime, maar nooit tot zichtbare output op het scherm.
Recovery/factory reset combinaties:
Zoals Volume - + ... + Power geven geen bruikbaar resultaat meer.

Externe weergave via Steam Dock:
Geen beeld op externe monitor via de officiële Steam Dock.
In één zeldzaam geval werkte de Steam Deck kortstondig, waarbij zowel het interne scherm als het externe scherm via de Dock normaal functioneerden.

Opstart in zeldzame gevallen:
Eén keer verscheen een boot-menu met de keuze tussen een huidige en oudere OS-versie.
Na het kiezen van "Continue" werkte de Steam Deck tijdelijk normaal (met 80% batterij).
Na afsluiten via het menu keerde het probleem terug: zwart scherm, geen opstart, alleen haptische feedback.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan0s
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:52
timmert26 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:30:
Ben laatst begonnen met "Ready or not" op de deck, die draait echt verbazingwekkend goed op hoge(re) resoluties etc. Ik heb ook dual boot windows en speel incidenteel Warzone met vrienden, daar heeft de deck het wel echt zwaar mee, op de lowest settings incl FPS boosting is het net speelbaar. Alleen de FPS is daar te leeg om serieus mee te kunnen spelen.

Ready or not daarintegen draait echt vlekkeloos.
Wat is verbazingwekkend goed? Qua fps bedoel ik dan. Haalt ie de 60 bijvoorbeeld? Of iig in de buurt? Heb de Legion Go S (steamOS) en die heeft betere hardware, dus als ie op SteamDeck al zo goed draait dan moet ik f kijken of ik wacht op de PlayStation versie of m gewoon op Steam haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• continue12345
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-06 20:56
Is dat Ready or Not een aanrader qua game?Het viel me namelijk op dat hij niet hoog in de Deck hitlijst op Steam staat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mauz1978
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:37

Mauz1978

Console War Veteran

jdh009 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:09:
Heeft iemand hier ervaring met het laten repareren van een Steam Deck via de officiële route (Valve/Steam Support)? Ik overweeg om mijn toestel in te sturen en ben benieuwd hoe anderen dit hebben ervaren.

[...]

Ik ben benieuwd hoe anderen de reparatieservice hebben ervaren. Was het probleem uiteindelijk goed verholpen, hoe verliep de communicatie en afhandeling, en zou je achteraf opnieuw voor deze route kiezen?

Ik ben ook benieuwd naar ervaringen met Reconext, het bedrijf dat de reparaties voor Valve. Hebben zij het goed afgehandeld e.d.?

Zijn er in Nederland zelf nog goede en betrouwbare alternatieven voor reparatie van Steam Decks?

Het gaat om een hardnekkig probleem dat al sinds het begin af en toe voorkomt, en de laatste tijd vrijwel permanent aanwezig is. Hieronder een samenvatting van de klachten na een vrij lang troubleshoojt traject:

[...]
Ik heb mn steamdeck opgestuurd omdat ie niet meer oplaadde. Communicatie ging een beetje traag omdat de support in de USA zit, terwijl ik het ding naar Duitsland mocht sturen. Ik kreeg snel een gloednieuwe (ondanks de SD net een jaar oud was) omdat ze het probleem niet konden fixen (als in: goedkoper om een nieuwe te sturen). Dit heeft bij elkaar zo’n twee weken geduurd. Ik was meer dan tevreden.

Something under the bed is drooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linksquest

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Een vraagje aan mensen die de Heroic Games Launcher gebruiken, ik wilde gisteren LEGO Star Was (een game uit 2009) spelen, die heb ik op GOG en geïnstalleerd via de Heroic Games Launcher. Echter als ik het spel opstart, dan blijft hij zoeken naar een muis, en krijg de controller functies niet aan de praat.

De knoppen van de Steam Deck zelf ziet hij niet, en als ik de knoppen handmatig wil toekennen, dan kom ik niet verder dan de eerste instel keuze. Iemand hier toevallig ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Laatst online: 12-06 14:49
Daan0s schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:07:
[...]

Wat is verbazingwekkend goed? Qua fps bedoel ik dan. Haalt ie de 60 bijvoorbeeld? Of iig in de buurt? Heb de Legion Go S (steamOS) en die heeft betere hardware, dus als ie op SteamDeck al zo goed draait dan moet ik f kijken of ik wacht op de PlayStation versie of m gewoon op Steam haal.
Ik zal in deze dagen even de FPS checken!
continue12345 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:59:
Is dat Ready or Not een aanrader qua game?Het viel me namelijk op dat hij niet hoog in de Deck hitlijst op Steam staat
Als shooters je genre zijn wel, het is slow play en vooral een tactische game. Het is zeker wel een uitdagende game. Deze zomer komt de game ook uit op PS5 en XBOX en kun je ook crossplay multiplayer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Linksquest schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:42:
Een vraagje aan mensen die de Heroic Games Launcher gebruiken, ik wilde gisteren LEGO Star Was (een game uit 2009) spelen, die heb ik op GOG en geïnstalleerd via de Heroic Games Launcher. Echter als ik het spel opstart, dan blijft hij zoeken naar een muis, en krijg de controller functies niet aan de praat.

De knoppen van de Steam Deck zelf ziet hij niet, en als ik de knoppen handmatig wil toekennen, dan kom ik niet verder dan de eerste instel keuze. Iemand hier toevallig ervaring mee?
Heb je dit al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linksquest

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Ik had dat wel al gevonden, maar het spel heb ik niet via Steam maar via GOG. Ik gebruik Heroic Games Launcher om spellen van onder andere GOG en Epic Game Store zo op de Steam Deck te spelen. Is de eerste keer dat ik dit probleem tegen kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Linksquest schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:35:
Ik had dat wel al gevonden, maar het spel heb ik niet via Steam maar via GOG. Ik gebruik Heroic Games Launcher om spellen van onder andere GOG en Epic Game Store zo op de Steam Deck te spelen. Is de eerste keer dat ik dit probleem tegen kom.
Vanuit Heroic kan je geïnstalleerde spellen aan Steam toevoegen als non-Steam games. Daarna kan je dergelijke zaken van Steam erop toepassen en het spel starten vanuit Steam, ook in gaming mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linksquest

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

The Zep Man schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:37:
[...]

Vanuit Heroic kan je geïnstalleerde spellen aan Steam toevoegen als non-Steam games. Daarna kan je dergelijke zaken van Steam erop toepassen en het spel starten vanuit Steam, ook in gaming mode.
Dan ga ik dat vanavond eens proberen, want ik start die games altijd op vanuit de Heroic zelf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
Linksquest schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:39:
Dan ga ik dat vanavond eens proberen, want ik start die games altijd op vanuit de Heroic zelf
(Direct) vanuit Steam in gaming mode is beter. Je hebt dan ook zaken als Steam Input en de flexibiliteit die dat brengt.

Als je veel spellen van buiten Steam installeer kan je ook eens kijken naar NSL. Overigens niets mis met Heroic. :)

[ Voor 22% gewijzigd door The Zep Man op 04-06-2025 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linksquest

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

The Zep Man schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:40:
[...]

(Direct) vanuit Steam in gaming mode is beter. Je hebt dan ook zaken als Steam Input en de flexibiliteit die dat brengt.

Als je veel spellen van buiten Steam installeer kan je ook eens kijken naar NSL. Overigens niets mis met Heroic. :)
Ga me daar eens in verdiepen, toevallig toen ik over een dual bood aan het spreken was (Windows), adviseerde me een mede Tweaker Heroic, sindsdien gebruik ik dat, net als Emudeck dat ook erg goed werkt voor mijn gevoel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Ik heb de SD sinds gisteren. Heel de avond vooral bezig geweest met instellen (Decky Loader) en dingen uitproberen.
Ik het streamen van Gamepass-games in orde gekregen. Daarnaast ook een hoopje Steam games geïnstalleerd.
Ik vind het matte OLED scherm prachtig, ook de case en de SD zelf zijn wel 'sjiek'. De touchpads werken ook heel goed vind ik. Ik snap wel dat dit als een gemis wordt gezien bij bv de Legion Go S.

Ik was aangenaam verrast door The Witcher 3 en Halflife 2, dat draait uitstekend.
Total War Warhammer en They Are Billions werken, maar de 'bediening' is nog niet op punt precies.

Bij de komende Steam Summer Sales ga ik m'n collectie eens flink uitbreiden :)

Nu eerst eens bekijken met welke games ik effectief aan de slag ga gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Militia Pilot
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:58

Militia Pilot

Standby For Titanfall!

JanAd schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:57:
Ik heb de SD sinds gisteren. Heel de avond vooral bezig geweest met instellen (Decky Loader) en dingen uitproberen.
Ik het streamen van Gamepass-games in orde gekregen. Daarnaast ook een hoopje Steam games geïnstalleerd.
Ik vind het matte OLED scherm prachtig, ook de case en de SD zelf zijn wel 'sjiek'. De touchpads werken ook heel goed vind ik. Ik snap wel dat dit als een gemis wordt gezien bij bv de Legion Go S.

Ik was aangenaam verrast door The Witcher 3 en Halflife 2, dat draait uitstekend.
Total War Warhammer en They Are Billions werken, maar de 'bediening' is nog niet op punt precies.

Bij de komende Steam Summer Sales ga ik m'n collectie eens flink uitbreiden :)

Nu eerst eens bekijken met welke games ik effectief aan de slag ga gaan.
Cassette Beasts is ook een leuke, en is tot vanavond 45% afgeprijsd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polariteit
  • Laatst online: 21:46

Polariteit

Fietsende fotografeur

JanAd schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:57:

Herkenbaar! Bij dit soort games, vooral als ze native geen controller ondersteunen, is het vaak even zoeken tot je een layout hebt gevonden die voor jou lekker werkt. Gelukkig heb je idd wel de touchpads, die zijn (wat mij betreft) onmisbaar bij games die je normaal met muis moet spelen.

Enne veel plezier met je aanwinst :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bazziek
Militia Pilot schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:13:
[...]

Cassette Beasts is ook een leuke, en is tot vanavond 45% afgeprijsd ;)
Spellen in de aanbieding linken zou verboden moeten worden. Gekocht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru

marapuru

db.

Heeft er iemand ervaring met de aanschaf en gebruik van een Steamdeck voor in de woonkamer? Ik overweeg de aanschaf, heb een aardige steam library en meestal sluit ik mijzelf op zolder op om te gaan gamen achter de PC.

Ik overweeg nu een Steamdeck aan te schaffen als TV console en om incidenteel mee te gamen op een luie stoel / onderweg.

Met al het nieuws rondom de launch van de Switch is mijn interesse wat aangewakkerd in een goede console. En liefst ook eentje waar ik later (redelijk betaalbaar) met andere gezinsleden op kan spelen. Co-op games a-la Mario Kart / Party bijvoorbeeld.

Ik heb al een Xbox controller die ik gebruikte voor games als Red Dead, The Witcher 3 en Hades. Dan is een extra controller later natuurlijk wel wenselijk.

Heeft iemand advies of ik met een Steamdeck voor elkaar ga krijgen wat ik wil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-06 20:04
@marapuru Zeker voor oudere en indi games of emulatie is de Steam Deck ideaal. Ik weet alleen niet of de resolutie nog steeds hard locked is aan de resolutie van het scherm van de SD zelf. Dat was namelijk wel zo. Als je de SD via een dock op je hd tv aansluit, dan ziet dat er wat vreemd uit, maar in principe moet t wel werken.

Ik heb gisteren DOOM: the dark ages op mn deck gespeeld en dat was een... interessante ervaring :+
Het was geen slide show, in rustige delen, haalde ik tussen de 21 en 25 fps, maar bij wat heftigere delen dan dipte het naar 15, soms 11 fps . Geen single digits, maar ook niet smooth O-)
Maar ondanks dat wel onder de indruk dat ie überhaupt deed. Ik ben ook nog niet aan de slag gegaan met settings, eventuele optimalisaties of andere Proton versies. Dus misschien is er nog wel wat te halen. Maar hij draait wel...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:57
In principe speel je op de TV in dezelfde resolutie als op de Steam Deck, maar je kunt het wijzigen. Door in de Steam Deck een optie te wijzigen (per spel) kun je ook een andere resolutie instellen in het spel.

Verder is het afhankelijk van hoe zwaar het spel is. Verwacht niet dat zware spellen goed gaan draaien op een hogere resolutie dan die van de Steam Deck zelf.

Verder zit er nog verschil in of je de Steam Deck aansluit op een Full-HD of een 4K TV.
Wanneer je een spel in de resolutie van de Steam Deck moet spelen (800p of 720p op een 16:9 scherm), dan gaat dat op een 4K TV beter dan op een Full HD TV. Dat komt omdat 720p precies 3x in de resolutie van 4K past, dus dat schaalt heel mooi. Natuurlijk is het minder scherp dan echt 4K, maar op een afstandje zie je dat niet zo goed.

720p schaalt niet naar Full HD zonder dat het er raar uit ziet. Wel heb je de mogelijkheid om het schalen uit te zetten, maar dan gebruik je niet de volledige grootte van het scherm.

[ Voor 5% gewijzigd door Jeroen O op 06-06-2025 06:28 ]

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
marapuru schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:26:
Heeft er iemand ervaring met de aanschaf en gebruik van een Steamdeck voor in de woonkamer? Ik overweeg de aanschaf, heb een aardige steam library en meestal sluit ik mijzelf op zolder op om te gaan gamen achter de PC.

Ik overweeg nu een Steamdeck aan te schaffen als TV console en om incidenteel mee te gamen op een luie stoel / onderweg.
Zelf heb ik een Steam Deck voor gaming-on-the-go. Ook gebruik ik die in een mediakamer aangesloten op een TV om via Moonlight en Sunshine spellen te streamen vanaf mijn spel-PC. De Deck is hiervoor beter dan mijn Shield TV omdat meer hardware (beter) ondersteund wordt, zoals 8BitDo controllers m.b.v. de meegeleverde dongles.

De Deck zelf draait in 1080p@120Hz met HDR voor de verbinding met de TV. Dat kan die prima aan voor streaming. Voor lokale spellen is dat echt wat teveel, of het moeten bijzonder simpele spellen zijn. :P

[ Voor 7% gewijzigd door The Zep Man op 06-06-2025 08:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Borderlands 2 gratis te grijpen voor de liefhebbers:
https://store.steampowered.com/app/49520/Borderlands_2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Mogelijk een reactie op dit nieuws.

Eenzijdig EULA's van bestaande gekochte licenties veranderen is dubieus. De informatie die "over het algemeen" verzameld wordt is best wel veel en er is geen opt-out.

Buiten dat om:
Requires 3rd-Party Account: SHiFT (Supports Linking to Steam Account)
Nah. Als ik Borderlands 2 wil spelen dan haal ik het wel op uit een alternatieve bron en speel ik het wel in LAN mode als ik met anderen speel.

[ Voor 20% gewijzigd door The Zep Man op 06-06-2025 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-06 10:26

Mavamaarten

Omdat het kan!

marapuru schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:26:

Met al het nieuws rondom de launch van de Switch is mijn interesse wat aangewakkerd in een goede console. En liefst ook eentje waar ik later (redelijk betaalbaar) met andere gezinsleden op kan spelen. Co-op games a-la Mario Kart / Party bijvoorbeeld.

Ik heb al een Xbox controller die ik gebruikte voor games als Red Dead, The Witcher 3 en Hades. Dan is een extra controller later natuurlijk wel wenselijk.

Heeft iemand advies of ik met een Steamdeck voor elkaar ga krijgen wat ik wil?
Als TV console doet hij het goed icm een dock, maar in mijn ogen eigenlijk alleen wanneer je via Moonlight / Steam remote play speelt. Een steam deck is perfect om spellen op 1280x800 te spelen in de vorm van een console in je hand, maar als je hem aansluit op een TV is die resolutie eigenlijk echt te onscherp. Je kan zeker en vast de output resolutie op 4K zetten, maar een SD is gewoon niet krachtig genoeg om spellen als RDR2 en The Witcher te spelen op hoge resolutie.

Ik gebruik hem om te gamen op de bank, met de SD in mijn handen. Of om met Moonlight krachtigere spellen te spelen op mijn PC die elders in het huis staat. Met bekabeld internet geeft dat een perfecte speelervaring.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cold_as_ijs
@marapuru Ik heb een dock voor de steam deck en die heb ik welgeteld 1x gebruikt. Ik speel alleen maar handheld, ook op de bank. Dat is of om native te spelen op de steam deck, of voor remote play op de PS5 zodat mijn vriendin lekker haar series kan kijken. Nu ben ik bijvoorbeeld met banjo kazooie te spelen via emulator. Spelen nu met een groepje retro gamers door de game. Sommige op de n64, andere op de X360 en een aantal via emulator. Ik had ook mijn N64 af kunnen stoffer ervoor maar dit vond ik makkelijker :D

Speel het overigens via retro deck, heb emudeck geprobeerd maar dat vond ik een drama om eerlijk te zijn. Kreeg de games niet toegevoegd. Ja er zijn vast wat guides te vinden, maar stoorde me er aan dat ik een keyboard moest gaan aansluiten zodat ik dan de games kon toevoegen. Het lijk foolproof vanwege de mooie gui, maar zonder guide is het niet te doen imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru

marapuru

db.

Bedankt voor de reacties. Het is mij in ieder geval duidelijk dat het een stuk minder plug&play is dan ik dacht op een televisie. Mijn tv is ook niet heel groot.

Ik laat m lekker aan me voorbij gaan en game nog wel door op m’n pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:57
Mavamaarten schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 10:24:
[...]

Je kan zeker en vast de output resolutie op 4K zetten, maar een SD is gewoon niet krachtig genoeg om spellen als RDR2 en The Witcher te spelen op hoge resolutie.
Instellen op full-hd is ook nog een optie. Voor lichtere spellen is een Steam Deck krachtig genoeg voor deze resolutie. Ik speel Factorio op full HD resolutie (op een 4K TV) @ 60 FPS en het ziet er gewoon scherp uit.

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UncleEddy
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-06 08:56
marapuru schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:42:
Bedankt voor de reacties. Het is mij in ieder geval duidelijk dat het een stuk minder plug&play is dan ik dacht op een televisie. Mijn tv is ook niet heel groot.

Ik laat m lekker aan me voorbij gaan en game nog wel door op m’n pc
Ik vind ‘m daarentegen juist wel plug & play. As we speak it takes two aan het uitspelen, op 4K resolutie zelfs! Heel af en toe een frame drop, maar overall draait de game zeer smooth op 60FPS. Ik gebruik de Steam Deck dan ook zelden als handheld. Geweldig apparaat om lekker aan de wat oudere games uit je backlog te spelen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hoogheid
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:36
UncleEddy schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 13:52:
[...]

Ik vind ‘m daarentegen juist wel plug & play. As we speak it takes two aan het uitspelen, op 4K resolutie zelfs! Heel af en toe een frame drop, maar overall draait de game zeer smooth op 60FPS. Ik gebruik de Steam Deck dan ook zelden als handheld. Geweldig apparaat om lekker aan de wat oudere games uit je backlog te spelen!
Ik herken mijzelf hier wel in! Ik gebruik hem vooral in de dock en vond zelfs Red Dead Redemption 2 acceptabel om met de Steam Deck te spelen. Natuurlijk is de kwaliteit van deze game echt onvergelijkbaar naast mijn pc maar toch, prima speelbaar!

Games die minder vragen van de Steam Deck komen wel echt beter tot zijn recht. Al met al zou ik de Steam Deck nog steeds aanraden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amdk6II
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06 14:55
Nou ik heb de Steamdeck Oled 2e hands gekocht; dock zat erbij.
Nu heb ik wat DNF Duel gespeeld met mijn dochter; maar dit ging niet met 2 spelers op de steamdeck zelf, omdat ik de Xbox one controllers met geen mogelijkheid kon verbinden via bluetooth.
Ik heb blijkbaar de oude xbox one controllers die met een dongel gaan.. :(.

Met micro-usb poort in de Xbox one controller kan ik ook niet veel naar de usb-c poort op de sreamdeck.
Toen wel blij dat ik die dock erbij had, micro usb kabeltje naar USB-A (3 poorten op de dock).
Na even op 720P gegamed te hebben (dat zag er redelijk uit), dacht ik.. wat nou als ik even fullhd, 1440p en 4k probeer?

DNF draait op Steamdeck op 720P op 60fps met 10 watt TDP. Op Full HD draait die op 60fps op 15 watt TDP. Ook heel kort 1440p en 4K geprobeerd (maar in het menu zat ik al op 32 en 15 fps)..
Maar, 1080P ziet er best wel goed uit op een 4K tv en dat draait goed (ik heb geen merkbare stotters of framedips gemerkt).

Witcher 3 speelt prima op steamdeck en ziet er goed uit op Steamdeck profiel of op medium.
Het Oled scherm en HDR op de Steamdeck maakt het ondanks dat Witcher 3 niet voluit kan draaien nog steeds een mooie game. Ik had niet verwacht dat ik de hoge settings op mijn gamelaptop (3060RTX) + raytracing niet zou missen. Ik denk wel dat je verwachtingen realistisch moet zijn. Over een tijdje zal ik worms W.M.D. docked proberen, uitstekende couch coop game en zeker handiger dan dat ik mijn laptop aan de tv hang (casten is te traag over wifi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15-06 11:19

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Hoi, ik ben nieuw in dit topic. Maar door de switch 2 is mijn interesse in handheld gaming wel aangewakkerd. Nu zie ik verschillende handhelds verschijnen zoals die van Lenovo en Asus en natuurlijk de steamdeck.
Is het anno 2025 nog verstandig om een steamdeck aan te schaffen? Of ligt het in de lijn der verwachting dat er op korte termijn een opvolger in de pijplijn zit?

Merk dat ik moeilijk vind om de verschillende opties af te wegen ten opzichte van elkaar.

(ik hoef dus niet perse die nintendo games te spelen, anders moet je sowieso voor de switch gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milly
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hangt er vanaf wat je op de deck wil doen. Om je backlog van kleinere of oudere games weg te spelen, blijft hij natuurlijk ideaal, en de komende jaren nog relevant. Ik gebruik m'n Steam Deck uitsluitend voor oudere spellen en casual / indie games. Dikke nieuwe games doe ik wel op m'n PC.

[ Voor 14% gewijzigd door Milly op 11-06-2025 13:19 ]

This is what happens when you find a stranger in the Alps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Oblivion Remasterd speel ik op de PC, maar San Andreas en Deadly premenition op mijn steamdeck.
Dingen die niet grafisch zwaar zijn, zijn prima te doen. Of games waar het minder uit maakt.
Het is een klein scherm dus spellen met kleine lettertypes zijn weer lastig.
SD is niet voor elke spel geschikt, en Switch games kun je officieel niet spelen op de Steamdeck.
Maar er zijn wel zat games die het er goed op doen. De Steamdeck rating is best goed, en modden is ook niet onmogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-06 21:02
Chrosser schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:09:
Hoi, ik ben nieuw in dit topic. Maar door de switch 2 is mijn interesse in handheld gaming wel aangewakkerd. Nu zie ik verschillende handhelds verschijnen zoals die van Lenovo en Asus en natuurlijk de steamdeck.
Is het anno 2025 nog verstandig om een steamdeck aan te schaffen? Of ligt het in de lijn der verwachting dat er op korte termijn een opvolger in de pijplijn zit?

Merk dat ik moeilijk vind om de verschillende opties af te wegen ten opzichte van elkaar.

(ik hoef dus niet perse die nintendo games te spelen, anders moet je sowieso voor de switch gaan).
Zoek op protondb de spellen op die je wil spelen, dan zie je of een steamdeck interessant is. Ik zou vooral kijken wat nu interessant is voor je. Er is volgende week nog geen opvolger, er is ook nog niks aangekondigd. Daar zou ik dus niet op wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Een steam deck 2 verwacht ik sowieso nog niet snel. Valve heeft aangegeven dat ze dat pas willen doen als er een generationele sprong in performance mogelijk is zonder de accuduur volledig om zeep te helpen en ze hebben ook gezegd dat er geen steam deck met een Z2 chipset zal komen.

Er komen echter wel langzaam andere opties met steam os. Zo is er de Lenovo Legion go s die met steam os leverbaar is, maar alleen met een Z2 go of een Z1 extreme. Die zijn wel sneller dan de steam deck maar niet heel erg veel. Er komen echter ook handhelds aan met de Z2 extreme en steam os zal daar waarschijnlijk ook op geïnstalleerd kunnen worden, al is er nog niks bekend over of er ook een model komt wat het al meteen out of the box zal draaien.

Daarnaast zijn er natuurlijk ook de Windows varianten. Op dit moment is Windows op een handheld niet heel fijn (al heeft niet iedereen daar evenveel moeite mee, maar je bent hier in het steam deck topic natuurlijk :+) maar Microsoft heeft net aangekondigd dat ze met Asus samenwerken om een 'Xbox' versie van de ROG Ally uit te brengen. Interessanter daaraan is echter dat ze ook aangaven nu echt serieus werk te maken van een game mode voor Windows, waarbij de handheld rechtstreeks in die game mode boot en de hele desktop omgeving niet eens geladen wordt (al blijft het wel mogelijk die op te starten, precies zoals Steam os dat dus al op Linux doet). Voordeel daarvan is dat je dus meer power hebt met die Z2e (al zal de prijs waarschijnlijk ook niet mals zijn) en Windows blijft toch de betere compatibiliteit hebben met games, vooral als je multiplayer games met anti cheat wil spelen.

Maar zoals de eerdere reacties al aangaven, de steam deck is op dit moment nog altijd een geweldig apparaat met een aantrekkelijke prijs, vooral als je niet per se de nieuwste en zwaarste games hoeft te spelen. Als je wel een capabele desktop pc hebt zou je die zware games eventueel ook nog naar de steam deck kunnen streamen, of hetzelfde doen zonder eigen pc met een GeForce now abonnement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cold_as_ijs
@Finraziel vraag me af of MS het nu echt voor elkaar krijgt. Vaak komen ze met de halve oplossing is mijn ervaring, maar wie weet gaan zie nu verrassen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iwaarden
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-06 14:43
Chrosser schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:09:

Ik heb mijn Steamdeck 2dehands voor €250 gekocht (256gb model met 512gb sd kaart), das geen geld voor wat het bied, dan kun je mooi uittesten of het wat voor je is en mocht het je niet bevallen kun je hem voor die prijs ook zo weer kwijt.

Ik kan het zeker aanraden, alleen al de ergonomie van de Steamdeck is het waard, geen kramp meer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cold_as_ijs
Van de week Zelda Majora’s mask recompiled geïnstalleerd op mijn SD met HD texturepack.
De foto is nog zonder texturepack. Maar game draait strak 60fps en voelt totaal niet meer als een N64 spel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7sEmpHq3B5AzdSmcW8rZZchu2uc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dkxb0Ddg9W5mOEXgcd9Vw8qm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Mijn eerste week met de Steam Deck zit er ondertussen op.

Ik heb m'n tijd vooral gevuld met een oude Steam game Kingdom and Castles. Draait vlotjes, alleen als je stad groot wordt hoor je de Steam Deck wel zweten.

Daarnaast ook Stray aan het spelen, leuk en werkt prima.

Verder veel met XBplay gewerkt en Grounded aan het streamen geweest (Gamepass). Werkt ook heel vlot.

Binnenkort met de sales m'n collectie eens aanvullen met (hopelijk) The Last of Us 1 en Horizon Zero Dawn, die had ik allang willen spelen (maar dat ging niet echt op m'n Xbox). Mss Subnautica of Rimworld ook wel.

Het enige wat niet echt lukte zijn de Total War games en ook het spel Hades Star: Dark Nebula krijg ik niet fatsoenlijk aan de praat. (controller issues).

Tot nu toe zeer gelukkig met m'n aankoop!

[ Voor 10% gewijzigd door JanAd op 12-06-2025 13:00 . Reden: Linkjes toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easygoingfox
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15-06 11:48
cold_as_ijs schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:50:
Van de week Zelda Majora’s mask recompiled geïnstalleerd op mijn SD met HD texturepack.
De foto is nog zonder texturepack. Maar game draait strak 60fps en voelt totaal niet meer als een N64 spel.

[Afbeelding]
Interessant! Heb je een link met info over hoe dat te doen, en werkt het ook met Ocarina? Beiden nog nooit écht gespeeld dus dit kan wel een mooie kans zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cold_as_ijs
easygoingfox schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:25:
[...]

Interessant! Heb je een link met info over hoe dat te doen, en werkt het ook met Ocarina? Beiden nog nooit écht gespeeld dus dit kan wel een mooie kans zijn.
Ocarina is nog niet recompiled. Daar zijn ze wel mee bezig.

Hier kan je de recompiled versie van Majora’s mask vinden. Kwestie van flatpack downloaden in desktop mode en installeren. Je moet nog wel zelf de ROM aanleveren. Maar daar ga ik vanuit dat je braaf een cartridge koopt van de game om dan middels een romdumper die te verkrijgen ;)
https://github.com/Zelda64Recomp/Zelda64Recomp

Mods kan je hier vinden https://thunderstore.io/c...ng=most-downloaded&page=1

Let wel dat als je via de steamdeck ze download dat de links niet lijken te reageren. Maar op de achtergrond wordt de boel gewoon gedownload. Had op een gegeven moment de HD texture pack 10x gedownload a 3.3 GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurrowedLurker
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:48
verkoop, of reclame voor advertenties is op het forum niet toegestaan

[ Voor 80% gewijzigd door BM op 15-06-2025 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easygoingfox
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15-06 11:48
cold_as_ijs schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:57:
[...]

Ocarina is nog niet recompiled. Daar zijn ze wel mee bezig.

Hier kan je de recompiled versie van Majora’s mask vinden. Kwestie van flatpack downloaden in desktop mode en installeren. Je moet nog wel zelf de ROM aanleveren. Maar daar ga ik vanuit dat je braaf een cartridge koopt van de game om dan middels een romdumper die te verkrijgen ;)
https://github.com/Zelda64Recomp/Zelda64Recomp

Mods kan je hier vinden https://thunderstore.io/c...ng=most-downloaded&page=1

Let wel dat als je via de steamdeck ze download dat de links niet lijken te reageren. Maar op de achtergrond wordt de boel gewoon gedownload. Had op een gegeven moment de HD texture pack 10x gedownload a 3.3 GB
Veel dank, ga ik proberen!
Pagina: 1 ... 115 116 Laatste

Let op:
V&A (of dit topic) is niet bedoeld voor animo/interesse/pre-order advertenties.

Discussies en vragen met betrekking tot reservering, bestelling en levering horen in Steam Deck - reservering, bestelling & levering

Voor informatie over de prestaties en speelbaarheid van specifieke games op de Steam Deck en tips om ze beter te laten werken, kijk op ProtonDB.