Nee ligt aan de netwerkchip volgens mij. Ooit wel ergens gelezen op Github toen ik zelf nog niet wist wat er aan de hand was.
Het is de netwerkchip zoals @Causs al zei. De chip gaat na X tijd in een soort eco/slaap mode heb ik destijds gelezen. Nadat je hem eenmalig uit/aan (of vliegtuigmodus) triggered, gebeurd het niet meer gedurende je sessie. Gezien OLED deze netwerk/wifi chip heeft en de LCD een andere, heeft alleen het OLED model hier last van.
Volgens mij kan je dit uitzetten onder developer settings, ik geloof dat Disable Wifi Power Management dit oplost.nDirect090 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 15:11:
[...]
Het is de netwerkchip zoals @Causs al zei. De chip gaat na X tijd in een soort eco/slaap mode heb ik destijds gelezen. Nadat je hem eenmalig uit/aan (of vliegtuigmodus) triggered, gebeurd het niet meer gedurende je sessie. Gezien OLED deze netwerk/wifi chip heeft en de LCD een andere, heeft alleen het OLED model hier last van.
@PinusRigida
Nope, hielp hier in ieder geval niet.Militia Pilot schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:53:
[...]
Volgens mij kan je dit uitzetten onder developer settings, ik geloof dat Disable Wifi Power Management dit oplost.
@PinusRigida
Gamertag: FinrazielNL
Het volgende is geen kritiek naar jou en ik kan goed begrijpen dat mensen zich er niet mee bezig houden, maar het is toch best wel ironisch dat in een Steam Deck topic Geforce Now geadviseerd wordt. Die service komt er hier niet in iig. (Makkelijk praten gezien ik hoe dan ook geen moderne 3D games op een klein scherm wil spelen en een redelijke high end PC heb staan )PinusRigida schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 10:22:
Ok, ik wou nochtans niet nóg een abonnement op iets...
...maar het bleef toch wat in m'n been bijten: wetende dat Nvidia GeForce Now Free écht s***t is... zo erg zelfs dat het me lange tijd heeft afgeschrokken om een betaald lidmaatschap te overwegen.
...Maar steeds meer las ik mensen lovend... ook hier in dit topic.
---
En tja... laat ik zeggen dat ik m'n daypass heb laten overgaan in een abbo, en ik nu weer 10 euro/maand armer ben.
NVIDIA is 1 van de hoofdverantwoordelijke in deze AI "bubbel" en daarmee de stijgende hardware kosten. Met als gevolg dat een Steam machine uitgesteld wordt en een Steam Deck 2 al helemaal geen optie meer is de komende 5 jaar (en dan ben ik heel positief). En volgens velen staan we nog maar aan het begin en gaat geheugen en opslag minstens nog een keer over de kop.
Dus straks komen we in een situatie terecht dat een deel van de gamers afhankelijk worden van (en gewend geraakt zijn aan) een service als Geforce Now en ze dan de prijzen kunnen laten stijgen tot zeg 50/75 euro per maand en de enige optie is dan spelen wat je hardware aan kan of betalen als je de nieuwste games in volle glorie zou willen spelen. Nogmaals geen kritiek naar jouw persoon en ik game hier ook zwaar hypocriet met een NVIDIA GPU in mijn PC
Het is verder ook niet zo dat deze service boycotten nut heeft, want dit is ondertussen wisselgeld voor ze
Mwa, ik vind dit toch wel een beetje doomerism hoor... Het is net een paar maanden gaande en niemand kan in de toekomst kijken. Om nu al te zeggen dat een steam deck 2 zeker 5 jaar niet alleen niet komt maar niet eens een optie is en dat dat heel positief is? Nee dude echt niet, je bent hier extreem negatief. Ik acht de kans nog steeds vrij goed dat we met een jaar of 2 een rdna5 steam deck 2 zullen zien.Beakzz schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:49:
Met als gevolg dat een Steam machine uitgesteld wordt en een Steam Deck 2 al helemaal geen optie meer is de komende 5 jaar (en dan ben ik heel positief). En volgens velen staan we nog maar aan het begin en gaat geheugen en opslag minstens nog een keer over de kop.
@Beakzz heeft wellicht geen ongelijk, maar het is allemaal wat overtrokken.Finraziel schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:16:
[...]
Mwa, ik vind dit toch wel een beetje doomerism hoor... Het is net een paar maanden gaande en niemand kan in de toekomst kijken. Om nu al te zeggen dat een steam deck 2 zeker 5 jaar niet alleen niet komt maar niet eens een optie is en dat dat heel positief is? Nee dude echt niet, je bent hier extreem negatief. Ik acht de kans nog steeds vrij goed dat we met een jaar of 2 een rdna5 steam deck 2 zullen zien.
Ook de laatste alinea; 50 - 75 euro/maand voor gamestreaming? Dat is ook niet in Nvidia's voordeel want dan maken ze hun eigen platform kapot, dan zitten ze niet meer in het vaarwater van "wat willen klanten betalen" maar "hoeveel van onze klanten blijven er over die dit kunnen betalen?"... en dan maken mensen prioriteiten, gamestreaming is daar niet 1 van.
Bovendien heeft GeForce Now wel wat alternatieven om op over te stappen wanneer de consument het te duur vindt worden. Rolls Royce, they are not...
Zullen hun prijzen nog stijgen de komende jaren? Wellicht, maar dan in lijn met verwachtingen.
Ik snap de frustratie. Maar 5 jaar? Er worden momenteel geheugenfabs uit de grond gestampt waar je eng van wordt. Duurt zon twee jaar om een fab te bouwen en bepaalde fabrikanten zagen de bui al hangen, dus die zijn midden vorig jaar begonnen met bouwen. Het is extreem lucratief om komende twee jaar geheugen te verkopen, dus geloof me dat er capaciteit bij komt.Beakzz schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:49:
NVIDIA is 1 van de hoofdverantwoordelijke in deze AI "bubbel" en daarmee de stijgende hardware kosten. Met als gevolg dat een Steam machine uitgesteld wordt en een Steam Deck 2 al helemaal geen optie meer is de komende 5 jaar (en dan ben ik heel positief). En volgens velen staan we nog maar aan het begin en gaat geheugen en opslag minstens nog een keer over de kop.
Daarbij, ik hoor signalen dat over een half jaar een gebrek komt aan server ruimtes voor al de AI GPUs. Dus de meeste gekochte hardware komt dan in een warenhuis, niet heel nuttig gezien de ontwaarding (er komen allerlei nieuwe chipdesigns uit dus dan verouderen degene die je net gekocht hebt). Ik denk dat rond die periode de grote opkoperij die we nu meemaken flink zal verminderen.
Dus nog 2 jaar? Denk ik. Ook om simpelweg Steam Decks die nu verslijten te vervangen, want nu kunnen we geen nieuwe meer kopen..
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Net even gekeken maar energiebeheer voor wifi staat al uitgeschakeld. Toch bedankt!Militia Pilot schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:53:
[...]
Volgens mij kan je dit uitzetten onder developer settings, ik geloof dat Disable Wifi Power Management dit oplost.
@PinusRigida
@Causs gisteren nog eens het probleem gereproduceerd, duurde niet lang of ik had weer stutters maar idd; WiFi-schuivertje uit en weer aan does the trick!
Vanaf dan 3u lang Metro Exodus Enhanced gespeeld, ultra graphics, full RT, hairworks, enhanced Physx, tesselation etc... zonder enige hapering.
...wel een beetje dubbel gevoel bij deze game... enerzijds knap mooi, maar de voiceovers in het Engels zijn zo karikaturaal met dat Russisch accent en wat irritant op de duur (en er wordt wel wat véél gepraat in deze game, jeezes die Anna en die Miller zwijgen gewoon niet!
[ Voor 41% gewijzigd door PinusRigida op 04-03-2026 11:06 ]
Ik zie hier geen verschil tussen lokale transfers of via internet bij de Steam Deck oled 512GB. Bedraad gaat dit in beide gevallen met de 800+ Mbit/s. Netwerk is 2.5Gbps, internet is 1.4Gbps down. Ik draai de laatste stable, geen beta. Steam Deck zit in deze dock van UGREEN, waarvan de netwerkpoort 1Gbps is.Finraziel schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:30:
Wat ze duidelijk nog niet gefixt hebben is de lage snelheid bij transfer vanaf een lokale pc.
Aan je systeem zal het inderdaad niet liggen, hier maar een aanleverend computertje met een 5800X.Dat is een 9800X3D systeem met 32 GB DDR5-6000 en een 2 TB PCI-E 4.0 nvme drive die maar ongeveer half vol zit, wat verder uit zijn neus stond te eten (voor het geval iemand denkt dat het aan het source systeem zou liggen).
[ Voor 9% gewijzigd door Gizz op 04-03-2026 11:13 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Oh netjes. Wellicht is er dan toch ergens een andere factor. Ik zit wel op WiFi, maar ja de download van 800 Mbps ging over dezelfde WiFi. En toen de functie nieuw was zag ik veel mensen op de steam fora klagen over hetzelfde issue.Gizz schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:03:
[...]
Ik zie hier geen verschil tussen lokale transfers of via internet bij de Steam Deck oled 512GB. Bedraad gaat dit in beide gevallen met de 800+ Mbit/s. Netwerk is 2.5Gbps, internet is 1.4Gbps down. Ik draai de laatste stable, geen beta. Steam Deck zit in deze dock van UGREEN, waarvan de netwerkpoort 1Gbps is.
[...]
Aan je systeem zal het inderdaad niet liggen, hier maar een aanleverend computertje met een 5800X.
En moet je dit dan om de 20 min doen? Of is het ok voor de rest van de speelsessie?PinusRigida schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:41:
[...]
Net even gekeken maar energiebeheer voor wifi staat al uitgeschakeld. Toch bedankt!
@Causs gisteren nog eens het probleem gereproduceerd, duurde niet lang of ik had weer stutters maar idd; WiFi-schuivertje uit en weer aan does the trick!
Vanaf dan 3u lang Metro Exodus Enhanced gespeeld, ultra graphics, full RT, hairworks, enhanced Physx, tesselation etc... zonder enige hapering.
...wel een beetje dubbel gevoel bij deze game... enerzijds knap mooi, maar de voiceovers in het Engels zijn zo karikaturaal met dat Russisch accent en wat irritant op de duur (en er wordt wel wat véél gepraat in deze game, jeezes die Anna en die Miller zwijgen gewoon niet!)... ik had de taal naar Russisch gezet, beter qua immersie maar dan begrijp ik er geen z*k meer van natuurlijk.
Gelukkig is het ok nadat je 1x de wifi-slider uit en aan hebt gezet, vanaf dan gebeurt het niet meer tijdens je volledige speelsessie. Het lijkt echt alsof die netwerkchip eens even 'wakker geschud' moet worden.giantgiantus schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:48:
[...]
En moet je dit dan om de 20 min doen? Of is het ok voor de rest van de speelsessie?
Vandaag heb ik trouwens al 2 gamesessies gehad van telkens zo'n anderhalf uur en heb het probleem nog niet gehad
[ Voor 48% gewijzigd door PinusRigida op 04-03-2026 14:12 ]
Sinds vandaag bij wat zwaardere spellen dat de steam deck crashed. Zwart scherm en fan uit. Soms na wat tijd en soms direct een reboot. Via internet kom ik niet echt verder. Iemand een idee?
Dank voor je antwoord. Aan de lader helaas hetzelfde en aan de accu tijd heb ik nog niet veel gemerkt. Maar eigenlijk zeg je dus dat de piekspanning te hoog is?Finraziel schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:00:
Is je accuduur de laatste tijd toevallig ook minder? Doet ie het ook aan de lader?
Het doet mij aan een stervende accu denken namelijk.
@Pendora (vergeten te quoten dus mention even)
@Pendora je hebt toch geen undervolt toegepast?
Mwa als het aan de lader ook gebeurt dan zal dat het denk ik niet zijn... Dan zou ik het zo niet durven zeggen.Pendora schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:10:
[...]
Dank voor je antwoord. Aan de lader helaas hetzelfde en aan de accu tijd heb ik nog niet veel gemerkt. Maar eigenlijk zeg je dus dat de piekspanning te hoog is?
Wat zijn de temperaturen wanneer dat gebeurt?
Zou weleens daar aan kunnen liggen.
[ Voor 13% gewijzigd door Mizgala28 op 15-03-2026 14:40 ]
Helaas niet.cold_as_ijs schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:46:
@Pendora je hebt toch geen undervolt toegepast?
Heb als test even de TDW op max 14W gezet. Dan blijven de spellen het wel doen. Je hebt me iig op een spoort gezetFinraziel schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:33:
[...]
Mwa als het aan de lader ook gebeurt dan zal dat het denk ik niet zijn... Dan zou ik het zo niet durven zeggen.
Eerste wat ik controleerde. De crash gebeurd rondom 50 ºC en lijkt me dus geen invloed te hebben.Mizgala28 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:39:
Wat zijn de temperaturen wanneer dat gebeurt?
Accu's health is nog maar 81%, misschien wat vroeg om het niet meer aan te kunnen maar verklaard veel. Zag net ook dat die nog maar op max 95% blijft steken.Finraziel schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:00:
Is je accuduur de laatste tijd toevallig ook minder? Doet ie het ook aan de lader?
Het doet mij aan een stervende accu denken namelijk.
@Pendora (vergeten te quoten dus mention even)
Thanks!
bron: https://www.techpowerup.c...pment-a-long-wait-remainsWith Valve today officially announcing pricing and availability for the Steam Controller, it was only a matter of time before people started asking questions about the Steam Machine and even the Steam Deck 2. Fortunately, in a recent comment to IGN, Valve developer, Pierre-Loup Griffais, has addressed the latter right off the bat. Griffais commented that the Steam Deck 2 is actively being worked on at Valve, although neither he nor the gaming giant can divulge any more concrete information about the upcoming gaming handheld, let alone a potential release window. He does note that the Steam Deck 2 will be a culmination of the lesson Valve learned during the development of its previous hardware projects.
Given prior comments that the Steam Deck 2 would need to be a sizeable performance leap over the current Steam Deck, it would not be surprising to see Valve wait until something like RDNA 4 or 5 reaches sufficient efficiency, performance, and pricing figures to be stuffed into a handheld APU without severely impacting the battery life. At that point, the Steam Deck 2 may have more serious competition to contend with, specifically from the likes of Sony. It has recently been rumored that the Steam Deck 2 would not use a semi-custom AMD APU but would launch in 2028 like the original Steam Deck, instead being powered by an off-the-shelf unit—a move that may offer Valve more flexibility to react to different market conditions and new mid-cycle CPU refreshes.
De Steam Frame gebruikt ARM, het zou me niks verbazen als de nieuwe deck ook ARM gaat gebruiken. Ik game nog wel eens op een macbook air M3 en ben altijd verbaasd hoe goed de spellen daarop draaien i.v.t. x86 hardware. De Air heeft dan ook nog geen actieve koeling en draait games via virtualisatie..
Een maand of wat geleden vroeg the Phawx zichzelf dezelfde vraag af. Hij maakte de volgende video:TLDR: Zijn conclusie, na het reviewen van de nieuwste Snapdragon hardware en de originele Deck is dat voor de usecase van veel Steam games een Snapdragon APU niet veel beter is dan een AMD APU. Er zijn verbeteringen bij ARM mbt CPU gebruik, standby verbruik en allicht 2D games, maar zodra de GPU flink aan de slag moet, gebruikt deze behoorlijk wat Watt. Zeker als je ook nog moet emuleren, met alle issues van dien. De RDNA architectuur is gewoon best zuinig voor lage core counts en workloads, en je hoeft dus niet een nieuwe custom ARM chip te maken.Brilsmurfffje schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:44:
[...]
bron: https://www.techpowerup.c...pment-a-long-wait-remains
De Steam Frame gebruikt ARM, het zou me niks verbazen als de nieuwe deck ook ARM gaat gebruiken. Ik game nog wel eens op een macbook air M3 en ben altijd verbaasd hoe goed de spellen daarop draaien i.v.t. x86 hardware. De Air heeft dan ook nog geen actieve koeling en draait games via virtualisatie..
De Steam Frame kan stand alone waarschijnlijk veel leunen op 'lichtere' VR games, sommige zelfs met native ARM versies. Daar zit een betere use-case.
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Naast wat Xander al aanhaalt, vergis je ook niet dat de goede performance van Apple Silicon betekent dat ARM altijd zo goed zou zijn... Het is veel meer dat Apple gewoon bizar goede chips weet te maken.Brilsmurfffje schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:44:
[...]
bron: https://www.techpowerup.c...pment-a-long-wait-remains
Verder is de Frame echt bedoeld als hybride apparaat waarbij je sommige dingen lokaal kan draaien, maar het ook echt gericht is op streamen vanaf een pc voor zwaardere zaken, of als het gewoon niet werkt op ARM.
Zelf speel ik wel ook wat steam games op mijn AYN Thor via Gamenative, en het is erg cool dat dat kan... Maar het zijn toch vooral de lichte indie titels waar dat leuk bij is en dan nog werkt lang niet alles (of krijg je later bv ineens crashes).
Ik verwacht 'gewoon' een rdna5 AMD apu in de Steam Deck 2 uiteindelijk... Maar dat zal inderdaad nog wel even duren.
Na de introductie van de Steam Controller launch prijs, ging IGN even langs Valves harware developer Griffais om te vragen hoe het zit met de Steam Deck 2.
TLDR: niet veel nieuwe info, nog geen time-frame. Maar wel toezeggingen dat ze druk bezig zijn met de Deck 2. Dat is in ieder geval positief, gezien de huidige staat van de wereld. RAM en SSDs zijn een probleem momenteel, maar het kan niet eeuwig duren.
Daarnaast hebben we wel een Timeframe voor RDNA5, namelijk over ongeveer een jaar. Als die zuinig blijkt te zijn, dan wordt het interessant. Tussen de introductie van RDNA 2.0 en de OG Deck zat een kleine 2 jaar, maar dat hoeft geen vaste regel zijn.
TLDR: niet veel nieuwe info, nog geen time-frame. Maar wel toezeggingen dat ze druk bezig zijn met de Deck 2. Dat is in ieder geval positief, gezien de huidige staat van de wereld. RAM en SSDs zijn een probleem momenteel, maar het kan niet eeuwig duren.
Daarnaast hebben we wel een Timeframe voor RDNA5, namelijk over ongeveer een jaar. Als die zuinig blijkt te zijn, dan wordt het interessant. Tussen de introductie van RDNA 2.0 en de OG Deck zat een kleine 2 jaar, maar dat hoeft geen vaste regel zijn.
Het is logisch dat ze druk bezig zijn met de Deck 2. Daar zal een (grof) ontwerp voor zijn, die ze mettertijd en met het beschikbaar komen van nieuwe technologie bijwerken. Ik verwacht dat de volgende stadiums van het traject op de kalender meeschuiven met de hoge hardwareprijzen. Valve kan het zich permitteren om dit simpelweg later te doen, want hardware is niet hun primaire bron van inkomsten.XanderDrake schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:19:
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Heeft hier ook iemand een blu ray speler docked aan zn deck werkend ?
Desnoods met een ander os, wil heel af en toe een blu ray kijken
[ Voor 19% gewijzigd door eenhoorntje op 10-05-2026 13:42 ]
Sinds paar maanden heel blij met mijn Steam Deck, maar ik zou nog graag een docking station willen. Zag dat die bij Valve uitverkocht zijn. Met dit soort dingen wil ik die het liefst van de ontwikkelaar zelf of zijn die van andere merken ook prima? Of iemand een idee hoe ik nog aan een docking station van Valve zelf kan komen?
@DFJCTW033 het is 'gewoon' een usb-c docking station, maar dan in een vorm waar je de Steam Deck makkelijk op kan zetten. Hij heeft geen speciale features die je alleen hebt omdat je een docking station 'van de ontwikkelaar zelf' koopt.
In dit topic worden regelmatig andere docking stations genoemd die ook gevormd zijn om je Steam Deck netjes op te zetten en ze werken allemaal prima. Zelf heb ik er eentje van Ugreen die perfect werkt voor een fractie van het bedrag van het docking station van Valve.
In dit topic worden regelmatig andere docking stations genoemd die ook gevormd zijn om je Steam Deck netjes op te zetten en ze werken allemaal prima. Zelf heb ik er eentje van Ugreen die perfect werkt voor een fractie van het bedrag van het docking station van Valve.
[ Voor 6% gewijzigd door Gizz op 13-05-2026 16:55 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Duidelijk, thanks! Dan ga ik eens naar verschillende opties kijken.Gizz schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:54:
@DFJCTW033 het is 'gewoon' een usb-c docking station, maar dan in een vorm waar je de Steam Deck makkelijk op kan zetten. Hij heeft geen speciale features die je alleen hebt omdat je een docking station 'van de ontwikkelaar zelf' koopt.
Poeh wat een stijging. Ik ga goed zuinig zijn op m’n Steamdeck. Wat een prijzen zeg
PSN: xMaurice93
Wat een geld voor hardware dat voor 679 euro (1TB) alweer 2,5 jaar geleden op de markt kwam.wes- schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:37:
Steamdeck is weer op voorraad (en in prijs verhoogd)
512GB: 779,-
1TB: 919,-
Belooft weinig goeds voor de prijzen van de Steam Machine.
Poeh, dan zou ik toch echt eerder voor een Xbox Ally (al dan niet X) gaan nu... 1 TB model is maar een tientje goedkoper dan de X die echt veel krachtiger is, 512 GB model is €210 euro duurder dan de non-X met vergelijkbare power als de Steam Deck. Dan moet je wel écht graag OLED en/of touchpads willen. En ja OLED is mooi, maar 120 Hz FHD VRR ook.
Nadeel is potentieel Windows natuurlijk, maar je kunt er altijd zelf Bazzite opzetten. In mijn ervaring praktisch even goed als Steam OS op de Deck zelf.
Nadeel is potentieel Windows natuurlijk, maar je kunt er altijd zelf Bazzite opzetten. In mijn ervaring praktisch even goed als Steam OS op de Deck zelf.
Benieuwd wat dit gaat betekenen voor de tweedehands markt. Ik denk dat de prijzen daar ook wel gaan wijzigen
Precies!Maurice079 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:58:
Poeh wat een stijging. Ik ga goed zuinig zijn op m’n Steamdeck. Wat een prijzen zeg
Ik ben sowieso zuinig op mijn spullen, maar ik heb altijd in mijn achterhoofd gehad dat als die stuk gaat, ik dan meteen een nieuwe bestel. Die gedachte bestaat nu niet meer
Extra voorzichtig nu en extra dankbaar. Ook voor mijn andere apparaten.
A long, long time ago, a massive backlog awaited me.
Die goedkopere Xbox ROG Ally is eigenlijk vaak zwakker dan de Deck.Finraziel schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 20:58:
Poeh, dan zou ik toch echt eerder voor een Xbox Ally (al dan niet X) gaan nu... 1 TB model is maar een tientje goedkoper dan de X die echt veel krachtiger is, 512 GB model is €210 euro duurder dan de non-X met vergelijkbare power als de Steam Deck. Dan moet je wel écht graag OLED en/of touchpads willen. En ja OLED is mooi, maar 120 Hz FHD VRR ook.
Maar, de oudere MSI Claw met Core Ultra 7 is beter dan beide en nog voor net onder 500 euro nieuw te vinden.
Betreffende de Xbox ROG Ally X ben ik het mee eens, deze en de MSi Claw AI 8+ zijn de kleine meerprijs zeker waard, vraag is meer hoe lang dit zo blijft want MSI is al bezig met een nieuwe Intel handheld die nog krachtiger is, maar door de huidige markt volgens geruchten 1600 euro gaat kosten.
Lenovo heeft de ene handheld fors qua prijs verhoogd, en de ander (met LCD) is niet meer te koop.
Ik zie Asus de prijs van beide systemen verhogen als de oude stock op is, en dan is de Deck ineens "meer betaalbaar" (dat is niet positief bedoeld gezien de markt nu).
Ik zie de hele PC handheld markt op ten duur instorten, of weer extreem niche worden zoals vroeger, met de bijbehorende prijzen.
Hopen dat de AI bubbel barst maar dat gebeurt gewoon niet (helaas), nog recent met iemand een discussie gehad erover en die zei "ik gebruik AI en wil juist meer innovatie, en toen ik 2 jaar geleden mijn laptop en telefoon kocht was het niet zo duur".
Ja... 2 jaar, zelfs vorig jaar viel het mee.
Ben benieuwd hoe diegene piept als ie zijn hardware dit jaar wil upgraden/vervangen (was diegene van plan, maar die volgt de prijzen niet).
Ik ben zuinig op mijn spullen, maar mijn LCD Deck is al bijna 4 jaar oud dus hopelijk gaat er niet plots iets mis mee.Maurice079 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:58:
[ Voor 7% gewijzigd door Mizgala28 op 27-05-2026 22:40 ]
Die prijzen waren al erg gestegen. 650 euro voor 1TB oled launch day (dus geen garantie meer) is al een flink aantal weken de standaard. Daar zal nu mogelijk nog iets bovenop komen, maar veel verwacht ik niet.nDirect090 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 21:58:
Benieuwd wat dit gaat betekenen voor de tweedehands markt. Ik denk dat de prijzen daar ook wel gaan wijzigen
Bedoel je dan, als je alles op native resolutie draait? Want die Ally kun je ook gewoon op 720p zetten he... En volgens mij is hij dan iets sterker dan de steam deck. En met vrr ook nog makkelijker om een vloeiende ervaring te hebben.Mizgala28 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:39:
[...]
Die goedkopere Xbox ROG Ally is eigenlijk vaak zwakker dan de Deck.
Dank je Valve (nouja, AI bubble) voor het blijven wegnemen van mijn buyers remorse van de 330 euro LCD versie.wes- schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:37:
Steamdeck is weer op voorraad (en in prijs verhoogd)
512GB: 779,-
1TB: 919,-
Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 9060 XT 16GB
Nee, 720p 15 watt zodat de accu beetje redelijk is.Finraziel schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 00:05:
[...]
Bedoel je dan, als je alles op native resolutie draait? Want die Ally kun je ook gewoon op 720p zetten he... En volgens mij is hij dan iets sterker dan de steam deck. En met vrr ook nog makkelijker om een vloeiende ervaring te hebben.
Maar ook op 20watt (de max voor die niet X model) valt hij in bepaalde games tegen.Behalve de video ken ik iemand die van een Deck LCD naar de Xbox ROG Ally is gegaan, en in de meeste games die diegene speelt is de performance on par of slechter dan de Deck.
MAAR, op Windows, geen idee of Bazzite of andere distro daar verandering in kunnen brengen, maar wat diegene speelt werkt niet op Linux (want anti cheat die gewoon niet compatible is) dus Linux is voor diegene geen optie.
Dat maakt de Xbox ROG Ally niet slecht gezien de prijs verschil, maar het is zeker iets om rekening mee te houden.
Ik zou nog liever de oudere MSI Claw (met Core Ultra 7 155h) halen die nog goedkoper is, accuduur is slechter dan de Ally, maar je krijgt meer performance, hall effect sticks, betere speakers en thunderbolt 4.
Ik heb daarvan de Core Ultra 5 135h variant die wat zwakker is dan de 155h, en het is een fors beter apparaat dan de Deck qua performance, dus ook de Xbox ROG Ally.
Wel natuurlijk slechter dan nieuwere Claw AI 8+ of Xbox ROG Ally X, maar voor de prijs (onder 500 euro bij Megekko) is de oudere MSI Claw de betere koop.
Maar slechtere accuduur, daarom speel ik daarop alleen games die niet lekker werken op Linux, en voor de rest gebruik ik mijn LCD Deck (ik wou geen Windows erop, en de Claw was vorig jaar nog veel goedkoper dan nu te koop).
[ Voor 17% gewijzigd door Mizgala28 op 28-05-2026 01:42 ]
Ik heb zelf een legion go S z2go voor een leuke prijs kunnen halen. Als je twijfels over een steam deck, dan is de Lenovo zeker een goed alternatief (zelfs nog net iets krachtiger)
https://www.proshop.nl/Game-console/Lenovo-Legion-Go-S-8-16GB-512GB-STEAM-OS/3429867
https://www.proshop.nl/Game-console/Lenovo-Legion-Go-S-8-16GB-512GB-STEAM-OS/3429867
In de VS ondanks nieuwe prijs toch alweer uitverkocht.
https://www.ign.com/articles/the-steam-deck-is-sold-out-again-even-after-the-huge-price-rise
https://www.ign.com/articles/the-steam-deck-is-sold-out-again-even-after-the-huge-price-rise
Hoi allemaal,
Ik ben me aan het oriënteren op een handheld console en ben daarbij uitgekomen op de Steam Deck OLED. Het idee is om deze vooral op de bank te gebruiken voor het spelen van oudere pc-games, zoals Command & Conquer, Heroes of Might and Magic en vergelijkbare titels.
Ik vraag me af hoe goed dit soort oudere spellen op de Steam Deck draaien. Werken ze over het algemeen soepel en zonder veel problemen, of kom je regelmatig compatibiliteitsissues tegen?
Daarnaast ben ik geen echte tweaker. Mocht een spel niet direct werken, hoe eenvoudig is het dan om dit op te lossen? Is dat meestal een kwestie van een paar instellingen aanpassen, of moet je regelmatig met allerlei technische tweaks aan de slag?
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van Steam Deck-gebruikers die vooral oudere pc-games spelen.
Ik ben me aan het oriënteren op een handheld console en ben daarbij uitgekomen op de Steam Deck OLED. Het idee is om deze vooral op de bank te gebruiken voor het spelen van oudere pc-games, zoals Command & Conquer, Heroes of Might and Magic en vergelijkbare titels.
Ik vraag me af hoe goed dit soort oudere spellen op de Steam Deck draaien. Werken ze over het algemeen soepel en zonder veel problemen, of kom je regelmatig compatibiliteitsissues tegen?
Daarnaast ben ik geen echte tweaker. Mocht een spel niet direct werken, hoe eenvoudig is het dan om dit op te lossen? Is dat meestal een kwestie van een paar instellingen aanpassen, of moet je regelmatig met allerlei technische tweaks aan de slag?
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van Steam Deck-gebruikers die vooral oudere pc-games spelen.
Compatibiliteit met de Steam Deck kun je eenvoudig checken op de Steam Store pagina van de game. Daar zie je een Steam Deck compatibility check mark in het groen/geel/grijs staan. In de praktijk heb ik gemerkt dat zelfs ''unsupported'' (grijs) games vaak gewoon prima werken. Daarnaast kun je ook op ProtonDB de status checken.Kneepie schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 11:39:
Hoi allemaal,
Mijn ervaring met oudere games is eigenlijk wel prima. Vaak zijn het kleine tweaks zoals een regeltje in de launch options of een andere proton versie selecteren voldoende. Dat is ten op zichte van pak em beet 3 jaar geleden sterk verbeterd. En je hebt hoe dan ook makkelijk een fix gevonden als je op fora etc een beetje zoekt.
De games die je noemt zijn oorspronkelijk bedoeld voor muis/KB, dat kan met de touchpads op de SD maar ideeal vind ik dat zelf niet.
Ik zou oppassen met dat groene vinkje, 2 dingen heb ik inmiddels al vaker meegemaakt.skonak schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:45:
[...]
Compatibiliteit met de Steam Deck kun je eenvoudig checken op de Steam Store pagina van de game. Daar zie je een Steam Deck compatibility check mark in het groen/geel/grijs staan.
Game heeft een groen vinkje "omdat het werkt", in de zin van "25fps met FSR op Ultra perfomance".
Tweede issue die ik wat vaker ben tegengekomen zijn games die oorspronkelijk goed werkten op de Deck en die een (groen) vinkje hebben gekregen, maar dat na updates dit niet meer helemaal waar is.
Wat mij betreft mag Valve daar wat strenger mee omgaan, games die na updates niet meer 100% groen vinkje verdienen horen een nieuwe gele moeten krijgen.
En games als Doom The Dark Ages zouden NOOIT een groen vinkje moeten verdienen op de Deck.
Meeste games werken prima, mee eens, en ik heb heel veel games gespeeld die unsupported zijn en gewoon prima werken.
Maar... ik heb ook games gezien die "verified" (groen) waren of geel, en waarvan de game eigenlijk te veel issues had (zoals cutscenes die niet werken, moet je codecs op linux installeren en dan werkt het wel, maar beetje absurd dat zo'n game een groen vinkje krijgt).
Niche games, dat wel.
Wat @Kneepie gaat spelen zal prima werken, daar maak ik mij niet echt druk om.
Maar ik zou wel opletten met nieuwere games.
Voor de rest is dat mijn ervaring.In de praktijk heb ik gemerkt dat zelfs ''unsupported'' (grijs) games vaak gewoon prima werken. Daarnaast kun je ook op ProtonDB de status checken.
Mijn ervaring met oudere games is eigenlijk wel prima. Vaak zijn het kleine tweaks zoals een regeltje in de launch options of een andere proton versie selecteren voldoende. Dat is ten op zichte van pak em beet 3 jaar geleden sterk verbeterd. En je hebt hoe dan ook makkelijk een fix gevonden als je op fora etc een beetje zoekt.
De games die je noemt zijn oorspronkelijk bedoeld voor muis/KB, dat kan met de touchpads op de SD maar ideeal vind ik dat zelf niet.
Moet zeggen. Aanzich ben ik echt blij verast hoe goed sommige M&K games op de Deck werken. De opties tot mapping in de OS en de 2 touchpads (met feedback, wat erg helpt) en extra knoppen achterop zijn daarin echt gamechangers. Heb een paar echte M&K spellen die ik toch wel met enige regelmaat zo speel.skonak schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:45:
Net zo fijn als met M&K idd niet, gaat je denk ik ook niet lukken op zo'n handeld. Maar in aardig wat spellen wel prima te doen (hoewel dat wel beetje per spel verschilt). Als je dan handheld wil spelen, zou ik daarom de Steam Deck boven de huidige andere opties zetten.
[ Voor 7% gewijzigd door Cambionn op 12-06-2026 19:18 ]
I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.
Opzich snap ik je, maar zeker nieuwe spellen speel ik prima op low op 30FPS. De low van nu is de ultra van 10 jaar terug, en dat vind ik absoluut niet storent (upscaling zet ik wel uit. Dat vind ik echt verschrikkelijk grafisch). 30fps is voor veel games ook genoeg om te kunnen spelen. Crimson Dessert en Oblivion Remasterd speel ik vaak op mijn Deck bijv. Het verschilt ook per persoon wat de eisen zijn.Mizgala28 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:17:
Game heeft een groen vinkje "omdat het werkt", in de zin van "25fps met FSR op Ultra perfomance".
Denk dat het vinkje zetten niet zo'n probleem is. Te verwachten performance ergens neerzetten is wellicht wel een goede toevoeging. Maarja, dat zou een hoop meer test-tijd kosten, en is nog verandelijker dan algemene "werkt het". Meestal wordt het beter met de updates aan o.a. Proton (en alles wat daarin draait, zoals DXVK), maar soms idd ook slechter.
Overigens wel eens dat een groen vinkje out of the box zou moeten werken. Als je codecs moet installeren moet dat of in het installscript zitten, of moet het een oranje vinkje zijn ofzo. Expliciete waarschuwing wát er mis is/moet gebeuren is dan ook fijn. Dat vind je nu vaak wel op ProtonDB, maar dat is user-generated content met mogelijke fouten en info voor alle Linux distros. Officiele info voor de Deck op verified games is toch wat anders.
[ Voor 15% gewijzigd door Cambionn op 12-06-2026 19:30 ]
I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.
Ik heb ook niks tegen een vrij stabiele 30fps, meeste games op mijn Deck speel ik op 30 a 40fps (tenzij erg licht) zodat ik langere accu duur heb, als ik hogere framerate wil dan ga ik wel op mijn desktop gamen.Cambionn schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 19:25:
[...]
Opzich snap ik je, maar zeker nieuwe spellen speel ik prima op low op 30FPS. De low van nu is de ultra van 10 jaar terug, en dat vind ik absoluut niet storent (upscaling zet ik wel uit. Dat vind ik echt verschrikkelijk grafisch). 30fps is voor veel games ook genoeg om te kunnen spelen. Crimson Dessert en Oblivion Remasterd speel ik vaak op mijn Deck bijv. Het verschilt ook per persoon wat de eisen zijn.
ik heb veel PS Vita, 3DS, PS2 enz enz games gespeeld die soms 25fps "in best case" waren, zelfs Metal Gear Solid Peace Walker op de PSP vond ik prima terwijl dat spel op 20 fps draait, wel stabiel en vooral dat is belangrijk.
Maar, en misschien vinden mensen mij een beetje ouderwets, vrij stabiele 30fps op laagste settings kan ik accepteren ZONDER tricks zoals framegen of FSR, ik vind dat beide technologieen echt zinvol zijn onder andere omstandigheden.
En er komen steeds meer games uit die "technisch gezien" werken op de Deck, maar in praktijk te veel moeten inleveren daarvoor.
Voor de rest prima, maar noem het niet speelbaar via de verified vinkje denk ik dan.
Tja, ik zet dat soort tricks dus ook zo veel mogelijk uit waar kan, en anders tweak ik de settings om het zo minimaal mogelijk te houden. Vind het vaak vooral rare pixelated blurs geven op bewegende beelden en niet veel toevoegen (op lage settings iig). Maar toch draaien die nieuwe games hier wel op de Deck op die manier. Moet zeggen dat ik wel verschil hoor over performance, alsof niet elke Deck het even goed doet. Meer dan op andere hardware (wat het idee dat wellicht mensen ook gewoon overdrijven over hoe slecht het is minder logisch maakt, iig als enige oorzaak). Maar misschien dat dat ook puur gevoelsmatig is, heb nooit echt statestieken ofzo bijgehouden.Mizgala28 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 19:37:
[...]
Ik heb ook niks tegen een vrij stabiele 30fps, meeste games op mijn Deck speel ik op 30 a 40fps (tenzij erg licht) zodat ik langere accu duur heb, als ik hogere framerate wil dan ga ik wel op mijn desktop gamen.
ik heb veel PS Vita, 3DS, PS2 enz enz games gespeeld die soms 25fps "in best case" waren, zelfs Metal Gear Solid Peace Walker op de PSP vond ik prima terwijl dat spel op 20 fps draait, wel stabiel en vooral dat is belangrijk.
Maar, en misschien vinden mensen mij een beetje ouderwets, vrij stabiele 30fps op laagste settings kan ik accepteren ZONDER tricks zoals framegen of FSR, ik vind dat beide technologieen echt zinvol zijn onder andere omstandigheden.
En er komen steeds meer games uit die "technisch gezien" werken op de Deck, maar in praktijk te veel moeten inleveren daarvoor.
Voor de rest prima, maar noem het niet speelbaar via de verified vinkje denk ik dan.
Vind verder sowieso dat alles met upscaling, frame generating, etc uit de system requirements moet blijven (ook buiten de verified). Werd daar bij de minimum specs van Crimson Dessert bijv. ook allergies van. "Draait op deze resolutie (mits upscaled vanuit minder)". Dan draait het dus niet op die resolutie he
Wel eerlijk, Crimson Dessert draait nog leuk genoeg maar denk dat het niet lang meer duurt voor de nieuwe releases niet meer lekker werken. Dat samen met de recente prijsverhoging (die ik verder goed snap) vind ik toch wel pijnlijk voor de Steam Deck.
Overigens ben ik zelfs ook zo'n gek die nog op oude consoles speelt. PS2 en PS3 (mede voor PS1 games) staan nog altijd aangesloten in de woonkamer, de 3DS en DS Lite (voor de GBA games en DS games die dat slot gebruiken) liggen altijd klaar. Heb het idee dat dat type mens idd wat meer "kan hebben" kwa graphics en performance (val jij dus ook onder, voor de duidelijkheid
[ Voor 6% gewijzigd door Cambionn op 12-06-2026 20:38 ]
Hoe dat het op de deck geïnstalleerd kan worden weet ik niet, maar voor afspelen van bluray met vlc in linux gebruikt men libbluray en libaacs.eenhoorntje schreef op zondag 10 mei 2026 @ 13:38:
Heeft hier ook iemand een blu ray speler docked aan zn deck werkend ?
Indien ik geïnteresseerd was in de diarree van de duivel had ik mijn vraag wel direct aan een llm gesteld.
Hoe laat is dat Nederlandse tijd?Signs schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:25:
Iedereen de portemonnee weer gevuld en paraat ?
[Afbeelding]
Ik ga mij flink inhouden deze keer. Waarschijnlijk wat dlc's voor games die ik vaak speel. Al teveel geld aan Steam gegeven voor niet gespeelde gamesSigns schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:25:
Iedereen de portemonnee weer gevuld en paraat ?
[Afbeelding]
Prepare for Summer Sale 2026 on SteamBeakzz schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 02:22:
[...]
Ik ga mij flink inhouden deze keer. Waarschijnlijk wat dlc's voor games die ik vaak speel. Al teveel geld aan Steam gegeven voor niet gespeelde gamesEn al die deals komen toch heel het jaar verdeeld langs in de wekelijkse sales. De tijd dat de Summer en Winter sales echt veel beter waren ligt ver achter ons helaas.
1. Compare game prices before you make a purchase
2. Get even better discounts with Steam bundles
3. Hunt for historical low prices
4. Find hidden gems from the Steam Summer Sale with our Deal rating
5. Sell your Steam Trading Cards and get funds in your wallet
6. Use GG.deals wishlist instead of Steam wishlist
7. Narrow down your search with GG.deals filters
8. Wait for the end of the sale before buying anything
9. Don't buy unless you're sure you'll play the game
https://gg.deals/blog/pre...will-help-you-save-money/
Leaping Lab Rats!
Nou dit idd. De summer sales zijn eigenlijk al aardig wat jaren niet zo heel bijzonder meer. Vroeger had je echt extreme deals, maar de tijd dat dat zo was voelt wel beetje als een ander tijdperk inmiddels. Voel er dan ook best weinig bij tegenwoordigBeakzz schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 02:22:
En al die deals komen toch heel het jaar verdeeld langs in de wekelijkse sales. De tijd dat de Summer en Winter sales echt veel beter waren ligt ver achter ons helaas.
Dat is naar mijn idee al zo sinds Steam gestopt is met flash en daily sales... en dat is 10 jaar geleden. Sindsdien is er weinig aan wat mij betreft. En er zijn ook zoveel sales door het jaar heen dat zelfs games die alleen op Steam zelf te krijgen zijn (geen keys) zo vaak terugkomen in de sale dat fomo echt nergens voor nodig is.Cambionn schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:44:
[...]
Nou dit idd. De summer sales zijn eigenlijk al aardig wat jaren niet zo heel bijzonder meer. Vroeger had je echt extreme deals, maar de tijd dat dat zo was voelt wel beetje als een ander tijdperk inmiddels. Voel er dan ook best weinig bij tegenwoordig.
Hehe mooi lijstje wat idd aansluit op mijn ervaringen. Vooral punt 8. Vaak begonnen met een winkelmandje van €200+, maar door het te laten staan en eens te kijken wat ik nog in de backlog had staan bleef er dan uiteindelijk weinig over.d3vlin schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:16:
[...]
Prepare for Summer Sale 2026 on Steam
1. Compare game prices before you make a purchase
2. Get even better discounts with Steam bundles
3. Hunt for historical low prices
4. Find hidden gems from the Steam Summer Sale with our Deal rating
5. Sell your Steam Trading Cards and get funds in your wallet
6. Use GG.deals wishlist instead of Steam wishlist
7. Narrow down your search with GG.deals filters
8. Wait for the end of the sale before buying anything
9. Don't buy unless you're sure you'll play the game
https://gg.deals/blog/pre...will-help-you-save-money/
Ik heb serieus knallers als Cyberpunk + DLC in mijn backlog staan dus ik zou hoe dan ook niks mogen kopen 😅
Mijn strategie is een doorlopende shortlist van games met daarbij een gewenst prijspunt. Dat prijspunt bepaal ik op basis van de prijshistorie (en dan weet je ook gelijk hoe vaak een game in de aanbieding is) en wat ik zelf in gedachten heb, met een alert voor wanneer de game voor de gewenste prijs of minder in een legale store (dus geen keyshops) te koop is. Tijdens sales periodes is het gewoon wat vaker raak en je kunt dan nog steeds overwegen of je een titel op dat moment wel of niet voor die prijs aan wil schaffen. Los daarvan koop ik sommige games met minder korting omdat er direct behoefte is om die te spelen, ook al is er nog een backlog.
De gemiddelde korting op mijn Steam bibliotheek zit momenteel op 82,15%.
Gameranx had recentelijk trouwens een aardige video over koopgedrag van gamers:
YouTube: Why The HELL is NOBODY Buying Games?
En natuurlijk Yoooo what's going on guys...
YouTube: 6 BIG Tips to Survive STEAM Summer Sale 2026!
[ Voor 10% gewijzigd door d3vlin op 25-06-2026 12:55 ]
Leaping Lab Rats!
“De gemiddelde korting op mijn Steam bibliotheek zit momenteel op 82,15%”d3vlin schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:04:
Mijn strategie is een doorlopende shortlist van games met daarbij een gewenst prijspunt. Dat prijspunt bepaal ik op basis van de prijshistorie (en dan weet je ook gelijk hoe vaak een game in de aanbieding is) en wat ik zelf in gedachten heb, met een alert voor wanneer de game voor de gewenste prijs of minder in een legale store (dus geen keyshops) te koop is. Tijdens sales periodes is het gewoon wat vaker raak en je kunt dan nog steeds overwegen of je een titel op dat moment wel of niet voor die prijs aan wil schaffen. Los daarvan koop ik sommige games met minder korting omdat er direct behoefte is om die te spelen, ook al is er nog een backlog.
Hoe kan je dat zien? Thanks!
Niet, zelf bijhouden...Pro-prutser schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:05:
Hoe kan je dat zien? Thanks!
Leaping Lab Rats!
Ja de echt goede tijden zijn idd minimaal zo lang terug. Pfff, dank voor de reminder dat ik me tegenwoordig ook oud mag voelenFinraziel schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:25:
Dat is naar mijn idee al zo sinds Steam gestopt is met flash en daily sales... en dat is 10 jaar geleden. Sindsdien is er weinig aan wat mij betreft.
Ben nu bezig met uncharted legacy of thiefs, leuke gametwowheeler schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:54:
Nog Absolute toptips voor de deck specifiek?
Zeker.twowheeler schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:54:
Dave the Diver. Nooit gedacht dat ik hier zo veel lol van had (70 uur nu). Moet nog aan de jungle beginnen. Ook wat leuke gratis DLC, zoals Dredge. Zelfs de aftiteling van de game is een game
Dave the Diver kost nu een tientje.
Meestal zou linken naar zo'n top played lijstje een enorme dooddoener zijn, met vooral veel free to play onzin... maar de steam deck top played is gewoon echt een verdomd goed greatest hits lijstje. Niet alleen voor de Steam Deck overigens, het zijn gewoon bijna allemaal uitmuntende games. Mensen met Steam Decks hebben gewoon goede smaak of zo
Heb net in een kleine 90 uur Mass Effect Legendary Edition uitgespeeld op de deck. Voor het eerst sinds de originele releases gespeeld. Wat een saga, en wat een world building en lore. Moest toch weer een klein traantje wegpinken aan het einde.
De game(s) draaien perfect op de deck. Alleen in 3, tegen het einde, wat kleine stutters af en toe. Verder strak 60fps, met 3,5-4 uur batterijduur op de OLED.
De game(s) draaien perfect op de deck. Alleen in 3, tegen het einde, wat kleine stutters af en toe. Verder strak 60fps, met 3,5-4 uur batterijduur op de OLED.
Volvo EX40 Ultra Twin Motor MY26 | 13,2 kWp ZZW
Ik vind dredge verrassend leuk, net als Dungeons of Hinterberg en de Ori games zien er prachtig uit op de deck. GTA 4 en RDR 2 draaien ook als een zonnetje.twowheeler schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:54:
Ik heb Dredge gespeeld op PS5 en verrast door de game. Goed verhaal en mooie graphics. Zie nu dat er aardig wat extra content is uitgebracht.
Ik stap op over op Steam editie want voor €20 haal je echt wel wat in huis.
Misschien nog een tip voor een "verborgen" collectie aan games voor de deck:Stef120 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 10:21:
Ik heb Dredge gespeeld op PS5 en verrast door de game. Goed verhaal en mooie graphics. Zie nu dat er aardig wat extra content is uitgebracht.
Via de Epic Games launcher kan je een behoorlijke collectie hebben opgebouwd door steeds de gratis games te claimen (200-250+ games inmiddels). Zat ook een keer Dredge tussen kwam ik toevallig achter.
Niet dat ik een fan ben van de Epic launcher, maar gratis games = gratis games. En via de Heroic launcher kan je eenvoudig games daaruit (en ook je collectie op GoG) op je deck/linux spelen.
Iedereen hier die nog een mooi apparaat voor 'weinig' in huis wilt halen, de refurbished OLED Deck's zijn weer beschikbaar in de officiele winkel: https://store.steampowere...mdeckrefurbished/?l=dutch.
Steam Deck 512 GB OLED voor 619€ vind ik eigenlijk vrij schappelijk, net als de non-OLED voor 379€. Een Steam machine kost 1000+€ en krijg je waarschijnlijk pas in de winter...
Steam Deck 512 GB OLED voor 619€ vind ik eigenlijk vrij schappelijk, net als de non-OLED voor 379€. Een Steam machine kost 1000+€ en krijg je waarschijnlijk pas in de winter...
[ Voor 4% gewijzigd door XanderDrake op 08-07-2026 08:41 ]
Ik vind €739 voor de 1 TB toch de betere deal. Met de huidige SSD prijzen (€200 voor 1 TB) is het de moeite niet meer waard waard om 512GB te kopen en dan upgraden.XanderDrake schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:10:
Iedereen hier die nog een mooi apparaat voor 'weinig' in huis wilt halen, de refurbished OLED Deck's zijn weer beschikbaar in de officiele winkel: https://store.steampowere...mdeckrefurbished/?l=dutch.
Steam Deck 512 GB OLED voor 619€ vind ik eigenlijk vrij schappelijk, net als de non-OLED voor 379€. Een Steam machine kost 1000+€ en krijg je waarschijnlijk was in de winter...
Kwam net deze tegen: https://www.techpowerup.c...deck-lcd-spares-at-ifixit
Weet niet of dit PR technisch een goede stap is van Valve. Wat duidelijk een (Marketing) win was door samen te werken met ifixit, voelt het nu stoppen met onderdelen leveren wel wat snel, daar ze de verkoop hiervan nog niet zo heel lang geleden hebben stopgezet. Wordt zo toch misschien weer een controverse op een moment waar Valve die denk ik niet echt kan hebben, terwijl dit juist een enorme plus was.
Weet niet of dit PR technisch een goede stap is van Valve. Wat duidelijk een (Marketing) win was door samen te werken met ifixit, voelt het nu stoppen met onderdelen leveren wel wat snel, daar ze de verkoop hiervan nog niet zo heel lang geleden hebben stopgezet. Wordt zo toch misschien weer een controverse op een moment waar Valve die denk ik niet echt kan hebben, terwijl dit juist een enorme plus was.
Ik denk (hoop) dat ze niet-officiële alternatieven gaan aanbieden zoals ifixit dat wel met meer onderdelen doet voor oudere hardware. Het zal hopelijk in praktijk niet zoveel uitmaken, maar wel jammer dat Valve de officiële support zo snel stopzet.Dennism schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:29:
iFixit EU heeft ze nog wel.Gundogan schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:35:
[...]
Ik denk (hoop) dat ze niet-officiële alternatieven gaan aanbieden zoals ifixit dat wel met meer onderdelen doet voor oudere hardware. Het zal hopelijk in praktijk niet zoveel uitmaken, maar wel jammer dat Valve de officiële support zo snel stopzet.
Maar ze zijn hier nooit echt goedkoop geweest.
https://www.ifixit.com/en...ry?variant=55643673788795
Ik denk dat een deel van het probleem ook wel iets is wat Valve al vaker heet genoemd: ze zijn een kleine speler in de hardware markt en krijgen daardoor overal hoge tarieven en lage prioriteit. Ik kan me indenken dat ze moeten kiezen tussen dit of minder batterijen voor hardware die ze nog maken (en dus nog langere wachtlijsten en out-of-stock tijden) of dat enkel de repairs zelfs zo weinig afname is dat de leverancier er geen zin in heeft voor een normaal bedrag. Ik denk ergens niet dat dit puur is omdat Valve er geen zin meer in heeft, of toch niet zo veel om repairability geeft en het puur als marketing gebruikte. Zo zwart-wit zou ik het niet maken.Dennism schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:29:
Hoe dan ook zou het wel beter zijn als Valve hier gewoon een duidelijk statement over zou maken, ipv dat de batterijen stilletjes verdwijnen uit de ifixit shops en dat we van hun moeten horen dat ze waarschijnlijk niet meer komen. Het feit dat ze zo stilletjes zijn, is namelijk wel pijnlijk en oogt niet goed. Dat vind ik een groter probleem dan dat het stopt (mits daar een degelijke uitleg voor is).
Ik denk ook niet direct dat ze dit doen omdat het het leuk vinden (hoop het niet althans), maar door zo snel eigenlijk een deel van de support te stoppen voor iets dat mensen tot niet al te lang geleden nog nieuw konden kopen loop je mijn inziens de kans dat je de goodwill die je hebt opgebouwd met dit programma in de community ook direct weer af te breken. En het gezegde is niet voor niets vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Wat zegt zoiets immers over de verkrijgbaarheid van onderdelen voor toekomstige modellen.Cambionn schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:45:
Ik denk ergens niet dat dit puur is omdat Valve er geen zin meer in heeft, of toch niet zo veel om repairability geeft en het puur als marketing gebruikte. Zo zwart-wit zou ik het niet maken.
Als ze dit nu doen 3 jaar (of beter 5 jaar) nadat de laatste Steamdeck LCD verkocht is, kan je dat mijn inziens nog verkopen aan de klant (al zal een deel 3 jaar nog te snel vinden). Maar nog geen halfjaar nadat de laatste modellen de winkel uit gegaan zijn zal vermoed ik niet goed vallen.
Vergis je niet, ze zijn inderdaad geen enorm hardware bedrijf, maar ze zijn an sich wel een enorm miljarden bedrijf, in private handen, wat in principe normaal juist gunstig is voor het nemen van beslissingen die misschien op korte termijn wat kosten, maar je op lange termijn mindshare kunnen opleveren ten opzichte van een publiek verhandeld bedrijf dat van kwartaalcijfers naar kwartaalcijfers gaat.
Verder zijn het ook geen onderdelen met geheugen e.d. behalve het moederbord dat ze ook verkochten. Dus ik zou eigenlijk ook niet verwachten dat deze batterijen ineens honderden procenten duurder zijn dan voorheen.
Ik vergis me niet, maar Valve heeft over de jaren al vaak aangegeven moeite te hebben met hardwareleveranciers omdat ze op die markt een kleine speler zijn. Hun afname is enorm klein in die leverancier hun ogen, en voor reserveonderdelen van een product dat niet meer gemaakt wordt zal dat nog veel kleiner worden. Dat Valve in andere markten veel verdiend, maakt het niet per se makkelijker tussen hun en een hardwareleverancier. Die leverancier heeft immers meer dingen om te overwegen, inclusief andere klanten. En als die Valve een nee verkoopt omdat het in deze nog kleinere oplages gewoon niet meer interesant is (of iig niet onder enigsinds normale voorwaarden)... Zelfs een miljardenbedrijf kan niet zomaar alles redelijkerwijs doen, zeker niet buiten hun gebied. Anders dan wat men vaak denkt; zo simpel als "dan maar verlies voor de sake van langetermijnsreputatie" is het niet altijd, of eigenlijk meestal niet. En we weten niet wat er precies speelt in deze casus.Dennism schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:05:
Vergis je niet, ze zijn inderdaad geen enorm hardware bedrijf, maar ze zijn an sich wel een enorm miljarden bedrijf, in private handen, wat in principe normaal juist gunstig is voor het nemen van beslissingen die misschien op korte termijn wat kosten, maar je op lange termijn mindshare kunnen opleveren ten opzichte van een publiek verhandeld bedrijf dat van kwartaalcijfers naar kwartaalcijfers gaat.
Verder zijn het ook geen onderdelen met geheugen e.d. behalve het moederbord dat ze ook verkochten. Dus ik zou eigenlijk ook niet verwachten dat deze batterijen ineens honderden procenten duurder zijn dan voorheen.
Dat het hier niet om dramahardware als werkgeheugen gaat, zegt ook niet dat de leverancier niet moeilijk kan doen. Ook in een normale stabiele markt, tussen alle telefoonaccu's en andere dingen, kunnen ze moeilijk doen als de oplages hun te klein worden.
Ik ben het verder met je eens kwa goodwill. Daarom zou ik ook juist een goed statement van Valve willen zien. Nu blijft alles speculeren. En ik snap dat mensen niet blij zijn dan. Het is idd een privaat bedrijf en we weten niet hoe veel deze keuze afhangt van simpele winstmarges vs redelijkheid in haalbaarheid. Als Valve kan uitleggen "hey de leverancier zegt X, en dat zou Y gevolgen hebben voor ons en Z voor de consument. Dat is niet te doen (of leverancier weigert überhaupt) dus moeten we stoppen" is het een stuk makkelijker begrip te krijgen dan het stilletjes stopzetten waarbij ifixit de enige is die er iets over zegt. Het gebrek aan communicatie vanuit Valve is imho het grootste issue, of iig het meest zekere issue. Nu voelt het namelijk wel een beetje weggemoffelt, en dat neem ik Valve dan ook zeker kwalijk.
Ik probeer ook niet te zeggen dat Valve hier sowieso hun best heeft gedaan, of dat het sowieso bij de leverancier ligt. Wellicht is dit idd gewoon een winstkeuze vanuit Valve, ook dat kan. Eerlijk, ondanks dat ik de Steam Deck prachtig vind en waardeer wat ze voor gamen op Linux hebben betekent, ben ik geen Valve fan met hoe ze hun monopoly van Steam op de PC-gaming markt gebruiken. In dat opzicht kan ik me een winst-gerelateerde reden ook indenken. Maar het feit is dat Valve al langer aangeeft te stuggelen met hardwareleveranciers door hun kleine aandeel daar, en dat we het gewoon niet weten wat betreft deze casus. En dat er waarschijnlijk ergens wat nuance zit en het niet zo zwart-wit is. Vermoed dat de realiteit ergens in het midden ligt, de vraag is vooral hoe ver naar link of rechts.
Ik geloof het verhaal van moeilijke leveranciers niet zo voor reparatieonderdelen. De oplage van
reparatieonderdelen is sowieso laag; op het moment dat je stopt met regulier produceren weet je dat de productie van je onderdelen ook gaat stoppen. Wat je als Valve dan moet doen is een redelijke voorraad van die onderdelen kopen en die ergens in een opslag (laten) leggen, zodat je voor een aantal jaar genoeg hebt. Als het dan op is kun je zeggen dat het echt op is.
Die batterijen worden echt niet per 10 gemaakt zodra de voorraad van IFixIt op is.
reparatieonderdelen is sowieso laag; op het moment dat je stopt met regulier produceren weet je dat de productie van je onderdelen ook gaat stoppen. Wat je als Valve dan moet doen is een redelijke voorraad van die onderdelen kopen en die ergens in een opslag (laten) leggen, zodat je voor een aantal jaar genoeg hebt. Als het dan op is kun je zeggen dat het echt op is.
Die batterijen worden echt niet per 10 gemaakt zodra de voorraad van IFixIt op is.
Ik dacht eerst; Fijn kan ik tenminste daar nog terecht. Toen ging ik echt kijken, 180 f***ng euro. Binnen die context is mijn LCD 64gb een total loss. Ik ga even bij een Chinees kijken om hem te stock-pilen. Wat een onzinMizgala28 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:47:
[...]
iFixit EU heeft ze nog wel.
Niet goedkoop is nogal een understatement.Mizgala28 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:47:
[...]
iFixit EU heeft ze nog wel.
Op Aliexpress zijn ze 40-50 euro, maar dat is een grote dodgy loterij en uiteraard niet aan te raden (in ieder geval om er een lukraak te kopen).
[ Voor 6% gewijzigd door Gundogan op 15-07-2026 16:21 ]
gewoon een steam deck OLED batterij erin doen. Is de kans kleiner dat je huis affiktXanderDrake schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:18:
[...]
Ik dacht eerst; Fijn kan ik tenminste daar nog terecht. Toen ging ik echt kijken, 180 f***ng euro. Binnen die context is mijn LCD 64gb een total loss. Ik ga even bij een Chinees kijken om hem te stock-pilen. Wat een onzin
https://www.reddit.com/r/SteamDeck/comments/1lwovt6/put_steam_larger_oled_battery_in_my_lcd_deck/
@XanderDrake @Gundogan ze waren als ik mij goed herinner vorig jaar rond 90 a 100 euro bij iFixit, vond het toen ook al aan de prijs.
@cold_as_ijs zelfs als deze zou werken, de OLED batterij is door de hogere capaciteit ook fysiek groter.
Er zijn mensen die het voor elkaar kregen, maar of dat nou de moeite waard is... nee.
@cold_as_ijs zelfs als deze zou werken, de OLED batterij is door de hogere capaciteit ook fysiek groter.
Er zijn mensen die het voor elkaar kregen, maar of dat nou de moeite waard is... nee.
Volgens de berichten is de OLED batterij maar minimaal hoger dan de LCD batterij. En je krijgt er 20% meer batterij voor terug, van een veilige leverancier. Ik zou liever een OLED batterij installeren in mijn steam deck dan de batterij loterij van Alie/Amazon uit te proberen. Als je beetje pech hebt zijn het batterijen van slechte kwaliteit en moet je blij zijn als het ding niet zomaar in de fik vliegt want er wordt wat rommel verkocht.Mizgala28 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:14:
Ik lees online dat de LCD-variant qua firmware niet compatibel is met de OLED-accu. Wellicht met een nieuwe firmware update?cold_as_ijs schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:48:
Ik zou liever een OLED batterij installeren in mijn steam deck dan de batterij loterij van Alie/Amazon uit te proberen.
Minimaal dikker (~66%) zou ik het niet noemen, hangt af hoe hard je het erin wilt proppen.cold_as_ijs schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:48:
[...]
Volgens de berichten is de OLED batterij maar minimaal hoger dan de LCD batterij. En je krijgt er 20% meer batterij voor terug, van een veilige leverancier. Ik zou liever een OLED batterij installeren in mijn steam deck dan de batterij loterij van Alie/Amazon uit te proberen. Als je beetje pech hebt zijn het batterijen van slechte kwaliteit en moet je blij zijn als het ding niet zomaar in de fik vliegt want er wordt wat rommel verkocht.
The Steam Deck LCD battery (40Wh) measures roughly 15.25 × 5.72 × 0.75 cm. The Steam Deck OLED battery (50Wh) has a slightly larger capacity and differs in physical dimensions, measuring approximately 15.5 × 5.8 × 1.25 cm
Valve lijkt na de kritiek redelijk snel gedraaid te zijn of verkeerde informatie verstrekt te hebben aan ifixit: nieuws: Valve blijft toch Steam Deck LCD-accu's verkopen via iFixit
Of Valve was nooit van plan te stoppen en heeft niks tegen ifixit gezegd omdat het gewoon de zoveelste out-of-stock perdiode was rondom hun hardware.Dennism schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 09:40:
Valve lijkt na de kritiek redelijk snel gedraaid te zijn of verkeerde informatie verstrekt te hebben aan ifixit: nieuws: Valve blijft toch Steam Deck LCD-accu's verkopen via iFixit
Als ik de mail bekijk waar het mee begon, claimed ifixit nergens dat Valve zegt niet meer te leveren. Ze zeggen dat "it is looking less likely that we will continue receiving OEM Steam Deck LCD batteries." Maar dat kan natuurlijk ook gewoon gebaseerd zijn op eigen ervaringen van ifixit. Als in "als het zo lang duurt, komt het vaak niet meer". Dat is best normaal in retail, heb het zelf ook weleens gezegd toen ik bij de MM werkte naast mijn studie. Je wil gewoon zo goed mogelijk de klant helpen, en als de leverancier niks zegt ga je op ervaring af om de vraag te beantwoorden. Meestal zei ik er wel bij dat ik niks vanuit de leverancier heb gehoord en het een educated guess is, maar niet iedereen deed/doet dat.
Voor de mensen die niet 2 linkjes hebben doorgeklikt, dit is de mail die ifixit naar een klant stuurde waarmee de geruchten begonnen:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DI3UWIFbGNzvTj5RNIg9QJEP.jpg?f=user_large)
Ook de latere "verduidelijking" zegt niet dat Valve iets verteld heeft aan ifixit, enkel dat ifixit ze niet kan bestellen. Best normaal bij lange out-of-stock periodes, heb zelfs leveranciers gezien die back-orders dan stilletjes verwijderde zodat ze niet eeuwig ooen stonden.
Die verduidelijking was namelijk puur een Reddit comment met de volgende inhoud:
Gezien dat puur een Reddit comment van (ik denk) een medewerker is, zal dus ook niet langs een PR team zijn geweest. "Starting to sunset" zou ik dus ook niet te letterlijk nemen als confirmatie dat Valve er mee stopt. Sterker nog, z'n 2e reactie lijkt het idee van "er is gewoon lang geen stock" te ondersteunen. Daar staat:To add clarity: it’s not that we’re choosing to not stock these anymore. Unfortunately, Valve is just starting to sunset these parts. We’re looking at alternatives!
"Haven't been (and most likely" klinkt als een estimated guess en geen statement dat ifixit van Valve heeft gehad.I’ve been needing one for my personal Deck too. They haven’t been (and most likely won’t be) available to us.
Random medewerkers zijn vaak net zo goed in interpretatie of verkeerde woordkeuzes als andere random mensen online, en gezien de latere reactie dat hij zelf (persoonlijk) ook een accu zoekt lijkt dit me geen business account. Het lijken wel mensen
Denk eerlijk gezegd dat de hele situatie een storm in een glas water was, en het gewoon domweg een lang out-of-stock ding was.
[ Voor 43% gewijzigd door Cambionn op 16-07-2026 12:06 ]
Ik heb 1 van de eerte LCD versies en mijn accu rapporteert nog 88% gelukkig, maar is ook nauwelijks gebruikt....
Hier sinds een paar weken een Steam Deck. Had ik veel en veel eerder moeten doen. Heerlijk voor wat oudere titels. Lekker op de bank bezig met de Wolfenstein reboots, en net voor het eerst sinds release Mirror’s Edge uitgespeeld. Perfect op dit apparaat.
Was echt huiverig om na de price hike een SD te kopen maar ik ben er toch wel heel blij mee. Desalniettemin had ik dit veel en veel eerder moeten doen. Ik had gelukkig nog wat oude early CS:GO skins in mijn verzameling die ik heb kunnen verkopen op de Marketplace voor een behoorlijk bedrag waardoor ik lang niet de volle mep heb hoeven betalen. Heb ik toch nog wat overgehouden aan mijn Counter Strike verslaving 10+ jaar terug
.
Was echt huiverig om na de price hike een SD te kopen maar ik ben er toch wel heel blij mee. Desalniettemin had ik dit veel en veel eerder moeten doen. Ik had gelukkig nog wat oude early CS:GO skins in mijn verzameling die ik heb kunnen verkopen op de Marketplace voor een behoorlijk bedrag waardoor ik lang niet de volle mep heb hoeven betalen. Heb ik toch nog wat overgehouden aan mijn Counter Strike verslaving 10+ jaar terug
Moest alweer een rollback doen, blijkbaar geen geluk met 3.8.x hier.
Ik had 3.7.x en 3.8.x in stable en beta al vaker geprobeerd, geen idee wat Valve om zeep had geholpen maar er zijn gewoon te veel issues ermee, op beide Steam Decks thuis.
- frametime stutters in Persona 5 Royal, tenzij je 60fps forceert (ik speel op 40hz/40fps en dat gaat prima op oudere builds, vanaf 3.7 is dat dus een zooitje)
- Manual GPU en TDP instellingen die niet onthouden worden (moet steeds aan en uit om te triggeren, UI zegt dat het aan staat maar ik zie aan de grafieken dat het niet zo is)
- Manual GPU en TDP instellingen die volgens SteamOS aan staan, maar dat niet zijn (deze is erg raar, met bepaalde games triggert hij 1 van de 2, terwijl die uit staan en nooit ingeschakeld waren, ook hier moet je het aan en uit zetten om het te fixen)
En speciaal vanaf 3.8.x, wifi issues (wifi die dropt terwijl ik naast de router zit, 3.7 en ervoor hadden deze issues niet.
(bovenstaande zijn de problemen die ik met 3.8.16 had, als ik een hele lijst maak voor issues die ik in verschillende updates had meegemaakt dan wordt het een enorm lang zooitje hier)
Zijn er helemaal geen goede dingen? Naja, 1 game draait ineens super soepel (Atelier Sophie 2 draait op 60fps zonder problemen, met de oudere versies en zelfde instellingen pers je max 40~45fps uit ongeacht de Proton versie).
Ik weet dat niet iedereen issues heeft, het hangt enorm af van je geluk (of pech) en wat je speelt.
Moet wel zeggen dat ik op beide Decks gewoon alles makkelijk kon triggeren, dus het ligt specifiek aan wat ik speel (weer eens bewijs dat Verified vinkje niet stand houdt).
Maar het zou Valve sieren om SteamOS eindelijk eens te fixen, laatste versie waar ik nul problemen mee had was 3.4.11, vanaf 3.5. kwamen er steeds meer problemen bovenop, van bepaalde games die slechtere performance hadden (en nog steeds dat hebben sinds die update) tot dingen zoals controller issues, TDP slider die verdwijnt en ineens terug is, wifi issues (vooral op de OLED, ik heb de LCD en dat is een meer recente probleem) en ga zo door.
Genoeg mensen die CP2077 erop starten en helemaal happy zijn... maar ik begin de rollbacks een beetje moe te worden, en wat mij vooral opvalt is dat Stable updates vaker issues hebben dan de Beta tegenwoordig, ik vind dat bizar.
3.9 getest en die lijkt prima te werken qua wifi overigens, en die zit op de Main channel dus eigenlijk ironisch, maar bepaalde andere issues zijn daar (nog) niet opgelost, dus ik wacht af en probeer het een andere keer.
(op 3.9 na test ik vooral de Stable updates, zelden Beta tenzij ik daar een reden voor heb).
Sorry voor de rant, mijn Deck werkt prima op de oude software, mij partner heeft minder geluk (draait nieuwere) dus daar zijn wel issues mee.
Misschien moet ik eens oudere SteamOS daarop vers installeren.
ik gebruik geen Decky, nooit gebruikt, geen interesse in. Proton QT is de enige "tweak" die ik gebruik, omdat bepaalde niet verified games alleen daarmee werken, verder is mijn deck zo goed als vanilla, de Deck van mijn partner is echt vanilla want daar staat Proton QT niet op.
Edit: of ik probeer een andere distro, wie weet is het gras echt groener aan de overkant.
Ik had 3.7.x en 3.8.x in stable en beta al vaker geprobeerd, geen idee wat Valve om zeep had geholpen maar er zijn gewoon te veel issues ermee, op beide Steam Decks thuis.
- frametime stutters in Persona 5 Royal, tenzij je 60fps forceert (ik speel op 40hz/40fps en dat gaat prima op oudere builds, vanaf 3.7 is dat dus een zooitje)
- Manual GPU en TDP instellingen die niet onthouden worden (moet steeds aan en uit om te triggeren, UI zegt dat het aan staat maar ik zie aan de grafieken dat het niet zo is)
- Manual GPU en TDP instellingen die volgens SteamOS aan staan, maar dat niet zijn (deze is erg raar, met bepaalde games triggert hij 1 van de 2, terwijl die uit staan en nooit ingeschakeld waren, ook hier moet je het aan en uit zetten om het te fixen)
En speciaal vanaf 3.8.x, wifi issues (wifi die dropt terwijl ik naast de router zit, 3.7 en ervoor hadden deze issues niet.
(bovenstaande zijn de problemen die ik met 3.8.16 had, als ik een hele lijst maak voor issues die ik in verschillende updates had meegemaakt dan wordt het een enorm lang zooitje hier)
Zijn er helemaal geen goede dingen? Naja, 1 game draait ineens super soepel (Atelier Sophie 2 draait op 60fps zonder problemen, met de oudere versies en zelfde instellingen pers je max 40~45fps uit ongeacht de Proton versie).
Ik weet dat niet iedereen issues heeft, het hangt enorm af van je geluk (of pech) en wat je speelt.
Moet wel zeggen dat ik op beide Decks gewoon alles makkelijk kon triggeren, dus het ligt specifiek aan wat ik speel (weer eens bewijs dat Verified vinkje niet stand houdt).
Maar het zou Valve sieren om SteamOS eindelijk eens te fixen, laatste versie waar ik nul problemen mee had was 3.4.11, vanaf 3.5. kwamen er steeds meer problemen bovenop, van bepaalde games die slechtere performance hadden (en nog steeds dat hebben sinds die update) tot dingen zoals controller issues, TDP slider die verdwijnt en ineens terug is, wifi issues (vooral op de OLED, ik heb de LCD en dat is een meer recente probleem) en ga zo door.
Genoeg mensen die CP2077 erop starten en helemaal happy zijn... maar ik begin de rollbacks een beetje moe te worden, en wat mij vooral opvalt is dat Stable updates vaker issues hebben dan de Beta tegenwoordig, ik vind dat bizar.
3.9 getest en die lijkt prima te werken qua wifi overigens, en die zit op de Main channel dus eigenlijk ironisch, maar bepaalde andere issues zijn daar (nog) niet opgelost, dus ik wacht af en probeer het een andere keer.
(op 3.9 na test ik vooral de Stable updates, zelden Beta tenzij ik daar een reden voor heb).
Sorry voor de rant, mijn Deck werkt prima op de oude software, mij partner heeft minder geluk (draait nieuwere) dus daar zijn wel issues mee.
Misschien moet ik eens oudere SteamOS daarop vers installeren.
ik gebruik geen Decky, nooit gebruikt, geen interesse in. Proton QT is de enige "tweak" die ik gebruik, omdat bepaalde niet verified games alleen daarmee werken, verder is mijn deck zo goed als vanilla, de Deck van mijn partner is echt vanilla want daar staat Proton QT niet op.
Edit: of ik probeer een andere distro, wie weet is het gras echt groener aan de overkant.
[ Voor 15% gewijzigd door Mizgala28 op 20-07-2026 00:39 ]
Door de prijsverhogingen zijn de verkopen van de Steam Deck ingestort.

Eerst doordat hij niet beschikbaar was. Daarna doordat de prijs omhoog ging. De schatting is een daling van 82%. De prijs elasticiteit van een Deck is dus erg hoog. RIP
Eerst doordat hij niet beschikbaar was. Daarna doordat de prijs omhoog ging. De schatting is een daling van 82%. De prijs elasticiteit van een Deck is dus erg hoog. RIP
De vraag is natuurlijk hoe erg de kosten zijn gestegen voor Valve, en vooral wat de huidige productiekosten überhaupt zijn. Zeker als het lijntje nu redelijk recht blijft (en dat moeten we overtijd maar zien, dat het nu even recht is zegt vrij weinig voor lange termijn. Een (veel) lagere hoeveelheid verkopen tegen een (veel) hogere unitprijs kán prima meer winst opleveren. Zeker als er na alle hardwareprijsverhogingen bijv. verlies per device werd gedraait en nu winst per device. 1,4K~3K units per week is wellicht niet veel, maar alsnog niet niks voor een product dat al niche is.XanderDrake schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 10:26:
Door de prijsverhogingen zijn de verkopen van de Steam Deck ingestort.
[Afbeelding]
Daarbij zal een nichemarkt meestal wat instorten tenzij er een nut is in continue upgraden, omdat de core van geïntreseerden voorzien is.
Anyhow, punt is niet dat het geen slecht nieuws kan zijn. Punt is dat we niet weten of dat dit RIP Steam Deck is. Enkel verkoopcijfers is maar een deel van het verhaal.
Ik hoop natuurlijk ook niet dat het een kwestie van RIP is. Maar positief is het niet. Deze beperkte hoeveelheid geleverde Decks betekend dat er in NL echt maar een paar per week bij komen. Dus op een gegeven moment drogen ook de Refurbished en tweedehandsmarkt op, zeker als je bedenkt dat bepaalde reserve onderdelen extreem duur worden.Cambionn schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:06:
Anyhow, punt is niet dat het geen slecht nieuws kan zijn. Punt is dat we niet weten of dat dit RIP Steam Deck is. Enkel verkoopcijfers is maar een deel van het verhaal.
Let op:
V&A (of dit topic) is niet bedoeld voor animo/interesse/pre-order advertenties.
Discussies en vragen met betrekking tot reservering, bestelling en levering horen in Steam Deck - reservering, bestelling & levering
Voor informatie over de prestaties en speelbaarheid van specifieke games op de Steam Deck en tips om ze beter te laten werken, kijk op ProtonDB.
V&A (of dit topic) is niet bedoeld voor animo/interesse/pre-order advertenties.
Discussies en vragen met betrekking tot reservering, bestelling en levering horen in Steam Deck - reservering, bestelling & levering
Voor informatie over de prestaties en speelbaarheid van specifieke games op de Steam Deck en tips om ze beter te laten werken, kijk op ProtonDB.
/f/image/J5pVaHaTt2apI76DGjZ6VtGL.png?f=fotoalbum_large)