Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:43

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

streamnl schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:00:
Ik moet tegenwoordig games verwijderen als ik een nieuwe game wil spelen. Irritant.

De standaard kaart (ssd?) zit er nog in. Ik vind het niet erg om wat moeite te doen, als ik daardoor weer vooruit kan. Wat is wijsheid?
Een andere (grotere) kaart erin of gewoon een geheugenkaart gebruiken?
Merk je überhaupt verschil in snelheid of het blazen van de ventilator als je een (goeie) geheugenkaart gebruik?
Ik heb een 512G versie en een sandisk extreme (ofzo) erbij gezet, ik vind dat prima werken.
Alternatief is je SD openschroeven (WEL JE SD KAART ERUITHALEN) en de NVME die erinzit vervangen.

Uiteindelijk is het 'gewoon' een pc die Linux draait.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• minimensje
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-09 11:52
Ik heb de 64gb ssd (die heel langzaam is) door een wd sn740 van 2TB vervangen.

Als je een 64gb hebt zou ik die sowieso vervangen.
Tussen sdkaart (sandisk extreme) en ssd merk ik alleen verschil bij het installeren of updaten, dus de schrijfsnelheid. De leessnelheid is doorgaans afdoend.
Persoonlijk gebruik ik eigenlijk de ssd voor grote titels en de sdkaart voor kleinere games en roms.

Die 2TB is een beetje overkill, maar heb die 60-40 verdeeld tussen steamos en win10 (dual-boot omwille van gamepass en anticheat (Crew 2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-09 00:56
Dit is wellicht een interessante bundel:
https://www.humblebundle....-devil-trigger-collection

Games werken allemaal goed op de steamdeck, al hebben de eerste wel wat aanpassingen nodig voor de cutscenes kennelijk.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techkeizer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08-09 18:38
Ik heb momenteel de keuze om een Steam Deck oled 512gb te halen versus een Legion Go S 1tb 32gb ram met Z2 GO chip. 400 vs 500 euro. Wat is de betere optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:47

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Techkeizer schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 19:28:
Ik heb momenteel de keuze om een Steam Deck oled 512gb te halen versus een Legion Go S 1tb 32gb ram met Z2 GO chip. 400 vs 500 euro. Wat is de betere optie?
Je zit in het Steam Deck forum dus het antwoord lijkt me evident ;)

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techkeizer
The GUI schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 20:02:
[...]

Je zit in het Steam Deck forum dus het antwoord lijkt me evident ;)
Nja de Legion go s heeft geen dedicated forum, dus ik dacht ik vraag het even:).

De Legion Go S 1tb 32gb ram met SteamOS is 700 nieuw en 500 tweedehands en de Steam Deck oled overal uitverkocht, maar dus nu voor 400 tweedehands. Wat is de betere keus momenteel denk je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:31

Polariteit

Fietsende fotografeur

Ik koos uiteindelijk ook voor de steamdeck vanwege de touchpads, die heeft de lenovo niet. Voor sommige games die ik speel: goud waard.

Zal afhankelijk zijn van de soort games die je vooral speelt of dat dit voor jou ook vn toepassing is

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Ergonomisch kies ik voor de Steam Deck. Hij ligt met grote handen erg fijn in de hand. Ook dat de thumb sticks op dezelfde hoogte zitten helpen daarbij mee.
Verder steun ik ook gewoon Valve’s initiatief met gamen op Linux, dus ik gun het ze. Als je ziet hoeveel er veranderd is de afgelopen jaren puur door de komst van de Steam Deck.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Steam Deck is gewoon makkelijk, omdat (in mijn geval) de meeste games via Steam zijn aangeschaft.
Het is een veelzijdig en erg compleet platform.
Ik was niet zo zeer op zoek naar een powerhouse van een handheld, maar zocht meer de nostalgie die ik vroeger met de Gameboy had: het overal je favoriete games kunnen spelen.

Omdat Steam Deck wereldwijd een grote userbase heeft is er zeer veel over gedeeld en geschreven.
Het houd je bezig. Zelfs als je weet dat het niet de snelste handheld is, het heeft wel iets magisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik moet tegenwoordig games verwijderen als ik een nieuwe game wil spelen. Irritant.

De standaard kaart (ssd?) zit er nog in. Ik vind het niet erg om wat moeite te doen, als ik daardoor weer vooruit kan. Wat is wijsheid?
Merk je überhaupt verschil in snelheid of het blazen van de ventilator als je een (goeie) geheugenkaart gebruik?
Een goed SD kaartje zal voor veel games prima zijn, maar er zijn wel games die het minder leuk vinden. Toen ik mijn eerste steam deck net had heb ik er wat mee geweest. Fallout 4 laadt duidelijk langzamer (inclusief het laden als je een deur door gaat of zo). Borderlands 3 had stutters die weg waren toen hij op de SSD stond (assets die te langzaam inladen van de SD denk ik).

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Techkeizer schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 19:28:
Ik zou nu voor de Legion Go S gaan, mits het de steam os versie is of je het niet erg vindt dat er zelf op te zetten (ga er even vanuit dat dat makkelijk kan maar niet in verdiept).

De touch pads zijn wel fijn op de steam deck maar zo vaak gebruik ik ze zelf niet. Prestatie is van de Go S niet goed genoeg om naar toe te upgraden maar wel beter dan een steam deck op dit moment.

Het scherm is groter, hogere resolutie en ondersteunt vrr. Je mist wel weer oled. Het is een beetje wat je belangrijker vindt maar ik zou op dit moment voor dat grotere scherm kiezen. Hogere resolutie kan natuurlijk ook een nadeel zijn maar ik heb niet zo'n probleem met niet pixel perfect scaling. En lichtere games kunnen wel op die hogere resolutie.

Wat ik echter niet zeker weet is hoe de Go S in de hand ligt... Op YouTube zegt iedereen dat hij heel comfortabel is maar ik heb er zelf geen ervaring mee. De steam deck is inderdaad briljant en vooral dat de sticks, dpad en knoppen naast elkaar zitten ipv boven elkaar werkt erg prettig. Ik heb bv ook een Gamesir telescopische controller voor mijn switch 2 maar dat valt eigenlijk tegen want de rechter stick en de dpad zitten bijna recht onder de knoppen en linker stick en mijn duim beweegt niet die kant op... Om die goed te kunnen gebruiken moet ik echt het ding lager vastpakken. Maar de Go S heeft ze wel meer schuin onder elkaar, dus misschien werkt dat wel beter. Ik weet wel wat wanneer ik naar een volgende handheld ga dat ik deze absoluut eerst in mijn handen wil hebben om te voelen of mijn handen dat wat gaan vinden, of het ergens kopen waar hij zeker weten zonder problemen naar toe terug kan.

[ Voor 4% gewijzigd door Finraziel op 18-07-2025 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techkeizer
Bedankt voor de feedback!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Anoniemand
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:48

Ik heb zelf een grotere SSD erin gezet (256 —> 1TB). Ik merkte zelf dat sommige spellen op een SD kaart niet helemaal lekker speelde.

Voor wat betreft vervangen: er staan veel filmpjes op Youtube, maar vond zelf de tutorial van iFixit het prettigst. Ik heb wel vanuit een ander fora de disk inhoud 1 op 1 overgezet, zodat ik SteamOS niet opnieuw hoefde te installeren.

Ging allemaal vrij eenvoudig. Ben nog het langst bezig geweest met mijn root password. Die had ik ooit aangemaakt maar nergens genoteerd 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogheid
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:18
Anoniemand schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 07:51:
[...]

Ik heb zelf een grotere SSD erin gezet (256 —> 1TB). Ik merkte zelf dat sommige spellen op een SD kaart niet helemaal lekker speelde.

Voor wat betreft vervangen: er staan veel filmpjes op Youtube, maar vond zelf de tutorial van iFixit het prettigst. Ik heb wel vanuit een ander fora de disk inhoud 1 op 1 overgezet, zodat ik SteamOS niet opnieuw hoefde te installeren.

Ging allemaal vrij eenvoudig. Ben nog het langst bezig geweest met mijn root password. Die had ik ooit aangemaakt maar nergens genoteerd 8)7
Root password? Ik heb twee jaar geleden de 64 GB SSD vervangen voor een 1 TB SSD maar kan mij helemaal niet herinneren dat ik iets met een root password heb gedaan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anoniemand
Hoogheid schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 08:19:
[...]

Root password? Ik heb twee jaar geleden de 64 GB SSD vervangen voor een 1 TB SSD maar kan mij helemaal niet herinneren dat ik iets met een root password heb gedaan..
Niet specifiek voor de vervanging, maar om de inhoud van de “oude” naar de “nieuwe” SSD te kopieëren heb je root nodig. Dat vond ik dan weer handig. Scheelt installatie SteamOS en installatie vd games.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hoogheid
Bedankt voor je reactie @Anoniemand ! Ik heb inderdaad Steam OS opnieuw geïnstalleerd. Het was een redelijke no brainer omdat ik toch nog niets had geïnstalleerd op de Steam Deck.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:45
Anoniemand schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 10:24:
[...]

Niet specifiek voor de vervanging, maar om de inhoud van de “oude” naar de “nieuwe” SSD te kopieëren heb je root nodig. Dat vond ik dan weer handig. Scheelt installatie SteamOS en installatie vd games.
Als je een 1-op-1 clone maakt buitenom (dus met een PC waarbij je met clone disk software werkt) lijkt me root niet nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Heb ik ook gedaan met Clonezilla en een dock. Image wegschrijven en restoren vanaf een SMB share.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Er staan bij mij niet zo veel games op. Dus een schone installatie vind ik dan wel prettig. Iedereen bedankt voor de reacties! Leuk klusje voor na de vakantie.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke, nieuwe toffe ervaring: gyro gebruiken voor aiming in fps of 3rd person shooters.
Wat is het toch een fijne handheld!

Werkt dit ook goed voor bijv. Wii games? Die hebben ook motion controllers toch? Mariokart met zo'n motion control stuurtje enz.
Weet iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Militia Pilot
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17:36

Militia Pilot

Standby For Titanfall!

Verwijderd schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:13:
Oke, nieuwe toffe ervaring: gyro gebruiken voor aiming in fps of 3rd person shooters.
Wat is het toch een fijne handheld!

Werkt dit ook goed voor bijv. Wii games? Die hebben ook motion controllers toch? Mariokart met zo'n motion control stuurtje enz.
Weet iemand dit?
Ik neem aan dat je emulatie bedoelt?
GyroDSU zit ingebakken bij EmuDeck afaik, moet je wel handmatig aanzetten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Hij is vaker genoemd, maar vanavond eindelijk eens Titanfall 2 op de deck gaan spelen... Wat een geweldige game is het toch :) en hij draait gewoon vrij stabiel 80 fps (op 90 was het ook prima maar zag ik in de graph regelmatig drops dus maar iets lager gezet).
Moest wel een beetje rommelen voordat het werkte, heb hem een keer opgestart in desktop mode (weet niet zeker of dat nodig was) en proton naar ik geloof experimental gezet. Ligt aan de belachelijke launcher van EA...

Maar de game ziet er nog steeds fenomenaal uit en is een goed voorbeeld van waarom ik me afvraag waar de game industrie toch mee bezig is... Nieuwe games kunnen er soms heel mooi uitzien, maar vaak vind ik het echt niet zoveel bijzonderder dan wat tf2 dus 9 jaar geleden al liet zien, maar die nieuwe games draaien wel met 1/3e van de frames of zo 8)7

De reden dat ik Titanfall 2 ging installeren was overigens dat het me een goede game leek om met lossless scaling frame gen te testen of ik iets van verhoogde inputlag merkte, maar met lsfg aan deed de game het weer niet. Ik had lsfg wel al getest met twee andere games...
Twin Mirror, een Don't Nod game in dezelfde trant als Life is Strange... Dat werkte heel behoorlijk. Game beperkt op 40 of 45 fps en dan 2x frame gen. Bij nieuwe content (als je draait en er komt iets achter een muurtje vandaan of zo) zie je wel artifacts maar het valt niet heel erg op. Het is wel duidelijk supersmooth.
Hogwarts Legacy... Heb die game nog niet echt gespeeld maar hij stond al geïnstalleerd en leek me goed om een zwaardere game te testen. Heb in de grot waar je voor het eerst vrij rond kan lopen beetje getest, maar vond het hier niet geweldig werken omdat als je de camera draait je rond je character behoorlijke artifacting ziet. Wederom wel weer heel vloeiend.

Nog niet echt getest met een game waar inputlag echt belangrijk wordt... Maar het is me nu eigenlijk al duidelijk dat het interessante techniek is, en het kan af en toe misschien handig zijn, maar het is, in ieder geval in de huidige implementatie, zeker niet de grote redder die sommige mensen claimen dat het is. Als een game te weinig fps heeft zonder framegen dan blijft de game sluggish aanvoelen hoeveel fake frames je ook toevoegt. Fake frames kunnen immers niet op jouw input reageren. En als een game wel al op 40+ fps draait dan is het een afweging of je de artifacts voor lief noemt om een wat vloeiender beeld te hebben.

Ik denk dat we uiteindelijk gewoon nieuwe hardware nodig hebben voor echt goede frame gen (en dan kan het op zich wel wat toevoegen, maar die artifacting moet minder). Oh en meer dan 2x vond ik er gelijk veel te erg uitzien, dan wordt de artifacting echt erg. Wat mij betreft beetje nutteloos dat ze meer dan 2x er in gestopt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coase
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-09 10:11
Iemand het volgende al meegemaakt?

De Steam knop en … knop schakelt enkel de schermlezer aan/uit. De oorspronkelijke functies van deze knoppen zijn verdwenen, gigantisch irritant dus. Ik heb al gedowngraded, bèta upgrades, … Als ik even schakel naar bureaublad en dan terug naar gamingmode werken de knoppen 1 sec. De knoppen worden trouwens perfect herkend in de kalibratie.

Wat kan ik nog proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Zelf niet eerder meegemaakt.
Misschien per ongeluk controller instellingen of toegankelijkheidsopties aangepast? Dat synct mee met je account en zou verklaren waarom het na downgrades en reinstalls blijft gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 00:58

McLambo

MTB Junky

Op vakantie naar camping zonder wifi; spannend boek meegenomen en de steamdeck om Mass Effect Legendary verder te spelen.

Helaas; geen wifi betekent geen Mass Effect. De launcher heeft een internet verbinding nodig.

Gelukkig ook nog wat andere games thuis voor geïnstalleerd die het wel doen zoals Broforce, Prince of Persia sands of Time, etc

[ Voor 23% gewijzigd door McLambo op 25-07-2025 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:16
McLambo schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:17:
Op vakantie naar camping zonder wifi; spannend boek meegenomen en de steamdeck om Mass Effect Legendary verder te spelen.

Helaas; geen wifi betekent geen Mass Effect. De launcher heeft een internet verbinding nodig.

Gelukkig ook nog wat andere games thuis voor geïnstalleerd die het wel doen zoals Broforce, Prince of Persia sands of Time, etc
Hotspotje?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 18:33
@McLambo ik weet niet of het nog steeds zo werkt, maar blijkbaar heeft de launcher wel een offline mode. Je moet alleen online zijn om dit te activeren in de settings 7(8)7
Dus even hotspotje maken, aanpassen en lekker gamen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 07:53
Technisch gezien gaat mijn vraag over een soort van Steam Deck:)

Ik heb een Legion Go S gekocht, de Windows versie. Nu vind ik overal voorbeelden van dual boot vanaf SteamOS, maar hoe doe je dat vanaf Windows? Zou het echt alleen kunnen door eerst een wipe te doen, SteamOS erop en dan Dual booten?

Ryzen 5 5600X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600 | MSI B550 Tomahawk | MSI RTX 3080 Suprim X | GT1 Evo | Fanatec DD1 | Clubsport V3 | F1 2020 Limited |

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:43

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Kloever schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:48:

Ik heb een Legion Go S gekocht, de Windows versie. Nu vind ik overal voorbeelden van dual boot vanaf SteamOS, maar hoe doe je dat vanaf Windows? Zou het echt alleen kunnen door eerst een wipe te doen, SteamOS erop en dan Dual booten?
in dit topic zou je het advies kunnen krijgen naar steam.com te gaan en een SD te kopen...

Daarnaast: ook een Legion blabla is gewoon een pc. Daar kan je dus gewoon een usbhub op aansluiten, toetsenbord muis en monitor aansluiten en simpelweg van usb booten, net zoals je dat met een laptop of andere normaalformaat machine zou doen.

SteamOS is gewoon een linuxdistro dus heel moeilijk kan het niet zijn.

Omdat je Windows hebt zal je eerst de disk moeten resizen, dan booten van usb, installeren etc, dan boot je windows weer en dat lukt niet want je moet bit locker unlocken. Dat kan zomaar meermaals moeten, gelukkig had je een keyboard aangesloten. Toch?

Mocht dit te ingewikkeld lijken of zijn, zie het stukje in italic.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Heb vandaag een Steam Deck OLED + dock opgepikt die ik van een mede-tweaker over heb genomen voor een leuke prijs.

Eind dit jaar heb ik 1,5 maand vacantie naar het thuisland van mijn partner, maar ivm de communistische staat daar en hun acties (Vietnam) wil ik geen werkspul meenemen. Mijn eigen laptop heeft het echter 2 jaar geleden begeven en mijn desktop weegt 15kg en pas sowieso niet in m'n koffer. De Steam Deck gaat dus mee als handheld gaming + fallback als ik PC nodig ben. Daarnaast ook fijn voor andere reizen, gezien ik regelmatig lange treinreizen maakt. De Switch heeft me best wel verkocht aan het idee van in de trein spelen en thuis op de TV door.

Ben nu bezig Oblivion Remastered, Dragon Age: The Veilguard, Dragon Age: Inquisition, Fable Aniversary, Overlord Raising Hell, Overlord II en The Sims 4 te downloaden, terwijl ik m'n mods en savegames van m'n desktop aan het plukken ben (heb hele slechte ervaringen met de Steam Cloud, hoewel dat al jaren terug is, dus regel het liever zelf). Gezien die Manjaro KDE draait zal dat aardig copy-paste gaan. ESO gaat er waarschijnlijk ook op, maar meer zodat ik dailies kan claimen of eventueel met dock en dan muis & toetsenbord. Dat spel heeft wel controller support maar in MMO's vind ik dat niet fijn.

Alleen Inquisition wordt straks ff puzzlen, gezien die nog op een oude offline Windows partitie staat ivm Frosty modmanager mods. Maar las dat er inmiddels wat mogelijkheden zijn voor Frosty op Linux dus we gaan een poging doen. The Sims wordt vooral ff puzzlen kwa controls maar zag online dat mensen dat ook redelijk mooi werkend hadden met custom keybindings.

Heel excited om straks erop te gaan spelen. Eerste indruk van de interface en desktop modus zijn iig al goed. Moet zeggen dat ik hem verassend licht vind van gewicht. Ben er nog niet helemaal overuit of ik het fijn vind of flimsy vind voelen, maar verder licht hij fijn in de hand en de touchpads met haptic feedback voelen erg fijn (veel fijner dan de touchpad op mijn DS4 controller, mede door de feedback die er in zit).

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Kloever schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:48:

Dit was met een snelle Google: https://legiongolife.com/...steamos-on-the-legion-go/

Wat ik heb begrepen is SteamOS nog steeds niet ready voor elk device. Ik dacht dat ze dit wel willen gaan doen, maar je hebt SteamOS legacy en je hebt de nieuwe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kloever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 07:53
HollowGamer schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:56:
[...]

Dit was met een snelle Google: https://legiongolife.com/...steamos-on-the-legion-go/

Wat ik heb begrepen is SteamOS nog steeds niet ready voor elk device. Ik dacht dat ze dit wel willen gaan doen, maar je hebt SteamOS legacy en je hebt de nieuwe.
Die had ik gezien, maar ook weer vanuit SteamOS. Maar ik denk dat als ik het omdraai ook wel moet lukken. En anders fail ik en proberen we opnieuw.

Ryzen 5 5600X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600 | MSI B550 Tomahawk | MSI RTX 3080 Suprim X | GT1 Evo | Fanatec DD1 | Clubsport V3 | F1 2020 Limited |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Kloever schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 18:02:
[...]

Die had ik gezien, maar ook weer vanuit SteamOS. Maar ik denk dat als ik het omdraai ook wel moet lukken. En anders fail ik en proberen we opnieuw.
Ja, het kan werken, anders kun je kijken naar iets Bazzite. Het is niet mijn favorite distro, maar ze hebben dacht ik ook een SteamOS schil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hoogheid
Toch even een tip:

Steam Racing Fest sale is begonnen en loopt vanaf 29 juli t/m 4 augustus 10.00 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-09 15:17
Hoogheid schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:55:
Toch even een tip:

Steam Racing Fest sale is begonnen en loopt vanaf 29 juli t/m 4 augustus 10.00 uur.
Ik heb vorige week mijn 1TB Oled versie binnen, welke race games raad je aan? NFS2 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoM
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-09 21:49
Sinds vorige week wil mijn SD oled niet meer opstarten. Knipperend witte led en fan die op en af gaat. Lukt niet om in Bios te komen.

Is van november 2023. Van Valve mag ik hem opsturen. Zal wel een andere terugkrijgen. Toch al de 2e die ik terug heb moeten sturen.

Ik mis 'm :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d4rkn4pst3r
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 15:13
MarcoM schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:32:
Sinds vorige week wil mijn SD oled niet meer opstarten. Knipperend witte led en fan die op en af gaat. Lukt niet om in Bios te komen.

Is van november 2023. Van Valve mag ik hem opsturen. Zal wel een andere terugkrijgen. Toch al de 2e die ik terug heb moeten sturen.

Ik mis 'm :(
Ik heb dit probleem ook gehad en opgelost met deze reddit post:
https://www.reddit.com/r/..._blink_from_power_button/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JohnStaakke schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:30:
[...]

Ik heb vorige week mijn 1TB Oled versie binnen, welke race games raad je aan? NFS2 ?
Ik weet niet precies welke je bedoelt met NFS2, maar EA games zijn helaas vaak een gok of ze het doen en blijven doen op de steam deck (of Linux in het algemeen), en of het getweak kost.
Zelf wel net NFS heat, payback en unbound gekocht, maar met het idee dat ik ze op mijn pc speel of misschien naar de steam deck stream.

De beste arcade racer voor de steam deck is helaas niet meer te krijgen... Forza Horizon 4. Die is een tijdje geleden delisted. 5 heb ik zelf niet voor Steam (wel op Xbox gespeeld) maar die schijnt een stuk zwaarder te zijn. Gaat ook wel op de deck maar niet zo mooi als 4. Er zijn nog wel keys te krijgen maar dat zijn allemaal Microsoft store keys dus werken niet op Steam Deck...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:53
[...]

New star GP!

https://store.steampowered.com/app/2217580/New_Star_GP/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hostje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 16:51
[...]

HOT WHEELS UNLEASHED™ 2 - Turbocharged

Zeer vermakelijke game en ziet er echt heel goed uit op de SteamDeck. Momenteel ook flinke korting op.

[ Voor 6% gewijzigd door hostje op 04-08-2025 16:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 10:52
[...]

Ik speel zelf Need for Speed Rivals op mn Steam deck Oled.
Enorm veel plezier aan om on the go te spelen, lekker dom arcade racen en ook leuk om zelf als cop te racen en street racers kapot te beuken ala burnout style.

Als je een wat meer serieuzere racer zoekt is Grid Legends een aanrader, ik heb m nog niet zelf op mn Deck gespeeld, maar afgaande van de video's moet dat ook goed en soepel draaien

[ Voor 23% gewijzigd door Turismo op 04-08-2025 17:35 ]

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjitz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-08 11:30
[...]
Is emulatorpraat toegestaan hier? Want de ALLERBESTE arcade racer serie ooit is Ridge Racer! Zowel de PSP als PS3 versies zijn perfecte games! 2 en 7 dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 23:29
[...]

Net te laat (was toch niet de beste prijs), maar Automobilista 2 speelt erg lekker op de SD (was tijdens de summersale minder dan 4 euro) dus even wishlisten als je interesse hebt.

Je kan ook Gyro gebruiken met de meeste racegames :

Zelf speel ik vooral racegames op de SD die je niet meer op de officiele manier kan krijgen en ze dan modden zoals Grid (1) met de career life mod, Blur met de online patch en Test Drive Unlimited met online.

En natuurlijk Outrun 2006 Coast 2 Coast _/-\o_

Voor moderne racegames kruip ik toch liever in de racerig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoM
De youtube YouTube: Fixing Black Screen Issue on Valve Steam Deck: Step-by-Step Guide was voor mij wel de fix. Raar dat Valve hier niet mee kwam.

Dank voor de hint!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Och Blur.. brings back memories. Die game is helaas zo onbekend gebleven. Ik ga eens checken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoM
Beakzz schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 19:05:
[...]

Net te laat (was toch niet de beste prijs), maar Automobilista 2 speelt erg lekker op de SD (was tijdens de summersale minder dan 4 euro) dus even wishlisten als je interesse hebt.

Je kan ook Gyro gebruiken met de meeste racegames :

[YouTube: Gyro Input Transforms Racing Games On The Steam Deck ! - Settings Guide]

Zelf speel ik vooral racegames op de SD die je niet meer op de officiele manier kan krijgen en ze dan modden zoals Grid (1) met de career life mod, Blur met de online patch en Test Drive Unlimited met online.

En natuurlijk Outrun 2006 Coast 2 Coast _/-\o_

Voor moderne racegames kruip ik toch liever in de racerig.
Ik heb Assetto Corsa met Content manager en CSP en pure aan de praat. Een custom app voor de chase cam en eentje voor gamepad controller. Speelt niet normaal goed :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Blur was inderdaad cool... Ik had hem voor Xbox geloof ik, helaas niet in Steam. Blijft zo stom dat ze zulke games gewoon niet meer verkopen.
Wat betreft onofficiële weg wil ik eigenlijk ook nog eens kijken voor nfs most wanted (2005). Dat blijft toch mijn favoriete NFS. Ik heb de retail pc versie zelfs nog wel ergens liggen, maar ja als die schijfjes al nog werken heb ik niks meer om ze mee in te lezen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 23:29
Finraziel schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 23:39:
Blur was inderdaad cool... Ik had hem voor Xbox geloof ik, helaas niet in Steam. Blijft zo stom dat ze zulke games gewoon niet meer verkopen.
Wat betreft onofficiële weg wil ik eigenlijk ook nog eens kijken voor nfs most wanted (2005). Dat blijft toch mijn favoriete NFS. Ik heb de retail pc versie zelfs nog wel ergens liggen, maar ja als die schijfjes al nog werken heb ik niks meer om ze mee in te lezen :+
Ja zonde inderdaad dat die bedrijven zelf niet zorgen dat je een paar euro neer kan leggen om de games officieel te krijgen. Gelukkig bestaat het archief zullen we maar zeggen.

NFS MW met de Redux mod heb ik inderdaad ook op de SD en blijft goed.

Blur op de Xbox 360 is samen met Trials Evolution en Wrecked nog altijd populair als er vrienden op bezoek zijn _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door Beakzz op 05-08-2025 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-08 09:33
Sinds 1 jaar eigenaar van een Steam Deck, en ik moet zeggen dat dit geen miskoop is gebleken. Wat een veelzijdig apparaat, wat nog tot verbazingwekkende prestaties in staat is. Ik zat er namelijk aan te denken om een nieuwe gaminglaptop aan te schaffen, maar na 1 jaar Steam Deck ben ik erachter gekomen dat ik hier het geld niet voor wil uitgeven voor wat ik er mee wil doen. Aansluiten op een (portable) monitor met toetsenbord en muis zou prima moeten volstaan. Wil ik een nieuwere game spelen, kan ik altijd Geforce Now een maandje doen.
Nu heb ik al zitten rondkijken voor een monitor, waarbij er best veel aanbod is. Ik wil het dus gebruiken voor de Steam Deck, maar ook als 2e monitor voor de laptop. Zelf kom ik (ook qua prijs) uit bij de Arzopa Z1FC. 16 inch is voor mij voldoende, en portable vanwege het compacte. Hebben jullie nog tips voor een vergelijkbare monitor qua prijs/specs?

[ Voor 3% gewijzigd door Barryz op 11-08-2025 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels2322
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11-09 21:25
Barryz schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:47:
Sinds 1 jaar eigenaar van een Steam Deck, en ik moet zeggen dat dit geen miskoop is gebleken. Wat een veelzijdig apparaat, wat nog tot verbazingwekkende prestaties in staat is. Ik zat er namelijk aan te denken om een nieuwe gaminglaptop aan te schaffen, maar na 1 jaar Steam Deck ben ik erachter gekomen dat ik hier het geld niet voor wil uitgeven voor wat ik er mee wil doen. Aansluiten op een (portable) monitor met toetsenbord en muis zou prima moeten volstaan. Wil ik een nieuwere game spelen, kan ik altijd Geforce Now een maandje doen.
Nu heb ik al zitten rondkijken voor een monitor, waarbij er best veel aanbod is. Ik wil het dus gebruiken voor de Steam Deck, maar ook als 2e monitor voor de laptop. Zelf kom ik (ook qua prijs) uit bij de Arzopa Z1FC. 16 inch is voor mij voldoende, en portable vanwege het compacte. Hebben jullie nog tips voor een vergelijkbare monitor qua prijs/specs?
Bij geforce now moet je de game zelf toch ook nog kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anoniemand
niels2322 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:10:
[...]

Bij geforce now moet je de game zelf toch ook nog kopen?
Klopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Corvo
  • Laatst online: 20:23
Voor de volledigheid: Geforce Now is, kort door de bocht, een PC in de cloud.
Daarmee wil ik zeggen dat je een game niet koopt specifiek voor het Geforce Now platform, je koopt een game bij 1 van de ondersteunde stores (die je kunt linken) en dat zijn voor zover ik weet: Steam, Epic en Ubisoft.

Dus je kunt bijvoorbeeld thuis met een stabiele internetverbinding een game in volle glorie streamen op de Steam Deck en op vakantie kun je datzelfde spel met wat consessies toch verder spelen op de Deck zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Corvo schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:19:
Voor de volledigheid: Geforce Now is, kort door de bocht, een PC in de cloud.
Daarmee wil ik zeggen dat je een game niet koopt specifiek voor het Geforce Now platform, je koopt een game bij 1 van de ondersteunde stores (die je kunt linken) en dat zijn voor zover ik weet: Steam, Epic en Ubisoft.

Dus je kunt bijvoorbeeld thuis met een stabiele internetverbinding een game in volle glorie streamen op de Steam Deck en op vakantie kun je datzelfde spel met wat consessies toch verder spelen op de Deck zelf.
Met de kanttekening dat niet alle games in die stores ook werken met GeForce Now omdat sommige uitgevers dat niet willen en het blokkeren (waarschijnlijk omdat ze je dan liever hun eigen streaming dienst verkopen). Ik meen dat je bijvoorbeeld alle Sony games kunt vergeten.

On another note, net Heretic + Hexen aangeschaft... Dat speelt weer erg lekker op de Steam Deck! 5 watt tdp en superstrak 90 fps tot nu toe (eerste 3 levels van eerste campaign gespeeld). Lagere tdp gaat ook nog wel maar dan kraakt het geluid soms (wellicht met lagere fps zou het nog verder kunnen, 90 is leuk maar eigenlijk niet echt nodig). En als je de originele Doom nog leuk vindt om te spelen dan is dit ook weer geweldig :)

Overigens is handmatig een max tdp instellen niet nodig hoor, het verlengt de accu duur iets maar niet veel. Ik was voornamelijk benieuwd omdat op YouTube iemand aan het zeggen was dat de game wel veel resources zou vragen (omdat ie de gpu load af en toe naar 50% zag gaan... Maar dat zegt niks omdat met een lagere tdp je cpu en gpu load cijfers omhoog gaan omdat de maximum load verlaagd wordt... Kort door de bocht)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 19:01
Wolfenstein the new colossus werkt ook echt als een trein!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:04
Ik heb sinds launch de Deck. Maar merk dat ik er eigenlijk effectief weinig gebruik van maak. Meer ook omdat ik geen tijd heb en dat ik dus andere dingen doe. Ook wel gamen, maar niet op de Deck. Eigenlijk lijk ik niet de juiste spellen te kunnen vinden. Maar dat komt vast wel weer een keer en lijkt me een persoonlijk ding. Gebruik het vaak voor emulatoren op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Laatst online: 18:54
Zijn er hier mensen die cyberpunk hebben gespeeld op de deck? Ik kan maar niet wennen aan de controls voor de game. Zodra het hectisch word is richten met guns niet te doen. Meer die dat ervaren en een oplossing ervoor hebben geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 18:33
Mjelnir schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:46:
Zijn er hier mensen die cyberpunk hebben gespeeld op de deck? Ik kan maar niet wennen aan de controls voor de game. Zodra het hectisch word is richten met guns niet te doen. Meer die dat ervaren en een oplossing ervoor hebben geprobeerd?
Ik speel cyberpunk op de steamdeck, maar dan wel via remote play op de PS5. Met PS5 controller speelt het fijner, sticks hebben each grotere reach waardoor je makkelijker nauwkeurig kan richten. Maar heb verder niet heel veel problemen op de steamdeck. Heb je auto aim wel aan staan? Hij is niet super sterk in cyberpunk, maar maakt wel een duidelijk verschil.
Verder misschien even switchen tussen verschillende controler layouts en gevoeligheid van de sticks aanpassen. Kan zijn dat die te hoog staat waardoor je te ver doorschiet met richten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jobius
  • Laatst online: 13-09 00:41
Mjelnir schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:46:
Shooters op de SD. Altijd Gyro aanzetten.
Zodra je aan Gyro gewend bent wil je nooit meer terug.

Voor als je het nog niet gewend bent. Je wilt met je stick de grote bewegingen maken (45 graden draaien bijvoorbeeld) en met de gyro aim het nauwkeurige werk. Probeer niet al het richt werk met gyro te doen, dat is niet te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 22:11
Ik heb net Subnautica op de SD uitgespeeld. Dat spel speelt wel heerlijk op de SD. Bijna alsof t er voor gemaakt is.

• Yadas
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:48
Vuikie schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 17:54:
Ik heb net Subnautica op de SD uitgespeeld. Dat spel speelt wel heerlijk op de SD. Bijna alsof t er voor gemaakt is.
Is alles ook een beetje normaal te lezen of toch wel aan de kleine kant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Yadas schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:10:
Je kan volgens mij de grootte van de interface en tekst aanpassen.

Ik heb ooit Subnautica uitgespeeld op de Deck. Volgens mij was de interface prima.

[ Voor 14% gewijzigd door The Zep Man op 14-08-2025 10:32 ]

• 571Pro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-08 16:10
Sinds paar dagen terug, Desperados III nog eens geprobeerd want vond het een afknapper op de computer om eerlijk te zijn. En moet zeggen het bevalt me goed! speelt vlot met de controls van de Steamdeck, terug de feeling van sneaking around. Al dat niet 100% is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yadas
571Pro schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:12:
Sinds paar dagen terug, Desperados III nog eens geprobeerd want vond het een afknapper op de computer om eerlijk te zijn. En moet zeggen het bevalt me goed! speelt vlot met de controls van de Steamdeck, terug de feeling van sneaking around. Al dat niet 100% is.
Ik heb Eriksholm: The Stolen Dream op mijn wishlist staan is ook zoiets.
https://store.steampowere...iksholm_The_Stolen_Dream/

Heeft ook een demo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuikie
Yadas schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:10:
[...]

Unknown worlds heeft een aantal jaar geleden een speciale update gedaan om het spel te optimaliseren voor de SD, alle tekst en items zien er heel gelikt uit op de SD.
Dus mn opmerkingen over dat het spel voor de SD gemaakt is slaat de plank niet helemaal mis ;)

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:11
Het is weer weekend! Tijd voor Deck nieuwtjes :)
De afgelopen maand gaat het los op over de tool Lossless Scaling. De tool is een soort add-on om upscalers en frame generators te injecteren in bestaande spellen, zonder daarvoor het spel zelf te moeten modden zoals het geval is met de DLSS dll van een paar jaar geleden. LS gebruikt bestaande upscales zoals FSR, maar heeft ook een eigen upscaler gebaseerd op machine learning, genaamd LS1. Tevens hebben ze een frame gen versie genaamd LSFG 3.1, waarbij je in de tool kan zeggen; doe mij 3x de FPS en de generator gaat aan de slag. De tool is erg populair, mensen zweren erbij, ondanks dat het geld kost om te gebruiken.
Ik vraag me al een tijdje af waar de heisa over gaat. Hoe kan een random dude op Steam nu een betere upscaler maken dan bijv. AMD? Maar sinds Lossless Scaling geport is naar de Vulkan backend en uit is gekomen op de Decky loader, is iedereen om. Ze gebruiken het ipv FSR 2 en 3 in spellen zoals RDR2 en God of War en het verschil is niet echt te zien, minus natuurlijk de bijna verdubbeling van performance. Zelfs ETA Prime heeft een tutorial gemaakt:
Persoonlijk vind ik het nog iets teveel werk om het aan de praat te krijgen, maar who knows, en heb ik de extra frames nodig in een specifiek spel?

Een nieuwe milestone is bereikt: Er zijn nu officieel 20.000 spellen op Steam die werken op de Deck. Ook lijkt het tempo van de testers niet te temperen. We hebben het over vele duizenden games per jaar die getest of werkend worden gemaakt, dus we kunnen al aftellen naar de 30k ;)

Op XDA is er een interessant artikel over een feature uitgekomen die ik niet kende maar nu niet meer kan missen: de Nested Desktop. Je kan het actieveren in SteamOS als een standaard optie, en het is simpelweg je Linux Desktop omgeving als een game/app in je SteamOS lijst. Super handig als je Desktop applicaties wil gebruiken zoals bepaalde emulatoren of Discord. Of je moet een bijzondere disk mounten om bij je games te kunnen. Of je wilt snel iets nieuws installeren via Heroic? Allemaal zonder je Deck te herstarten _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://garcias-garage.de/posts/2023-10-06+Nested%20Desktop+steamdeck/assets/steamclient.jpg

Valve wil in 2026 speciale niche events en kortingsacties organiseren specifiek voor de Steam Deck. Het is niet dat mijn hoop op een speciale Valve game op de Deck die uitkomt, en ook niet de eindelijke release van de Deckard, maar een paar leuke Deck acties zijn ook prima... ;)

Zoals altijd probeer ik te eindigen met een nieuwe Blockbuster game die uitkomt of Verified is op de Deck. Ik had gehoopt op een soepelere versie van Clair Obscur: Expedition 33 met FSR maar die laat nog op zich wachten blijkbaar. Dan kijk ik naar de andere optie, een Deck Verified versie van Senua Saga: Hellblade 2. Ik heb de eerste editie gespeeld in VR en ik vind het een geweldig spel. Ik zou het niet op de Deck spelen omdat het een game is waar al je sensoren goed moeten kunnen concentreren, en op de bank werkt dat bij mij minder. Gelukkig is de optie er nu wel voor iedereen anders :)

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:27
Ik kan maar niet wennen aan shooters en RPG’s op de SD zoals Cyberpunk 2077 en RDR2. Ik lees hierboven dingen als gyro gebruiken, maar dat vind ik helemaal niet fijn spelen. Daarnaast vind ik dit soort games altijd minder immersive, terwijl ik dit juist graag speel. Hierdoor heb ik al wel veel leuke indietitels ontdekt, maar het lukt mij helaas niet om in die games te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan0s
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23:10
@XanderDrake Installatie van LS valt mee hoor ;) Maar ik ben ook groot fan ervan. Gebruik het op mijn Legion Go S waarbij de fps toch al goed is maar LS geeft net dat laatste zetje voor nog betere fps en dat ik zeker boven de 60 blijf bij veeleisende games. En dat voor maar €7 ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LSFG installeren was inderdaad makkelijk en dat het geld kost... Ja eenmalig €6,89. Dat vond ik nou niet het probleem. Ik heb alleen nog niet gekeken hoe makkelijk het is om ook weer te upgraden want volgens mij is die plugin alweer flink veranderd sinds ik hem geïnstalleerd heb.

Alleen, ik ben niet zo laaiend enthousiast als velen online. Bij sommige games kan het goed werken, maar waar ik bij de diverse video's die artifacting bij Nvidia's frame gen laten zien altijd heel erg goed moet kijken en niet denk dat me dat tijdens het spelen echt op zou vallen... Is het bij lsfg vaak echt overduidelijk. Vooral als je de lichtere variant die aangeraden wordt voor de steam deck gebruikt.

Ik heb het een tijdje terug met twee games getest. Bij Broken Mirror was het heel aardig, bij mijn testen viel de artifacting me alleen op als ik de camera draaide en er verscheen nieuwe informatie van achter een hoek van een kamer of zo. De game is ook heel traag en geen actie (het is een don't nod game, net als Life is Strange) dus dat werkt prima. Maar bij Hogwarts Legacy zag ik continu artifacting rond mijn eigen karakter als ik de camera draaide. Als ik de lichte modus uitzette was het wel beter te doen leek het en had ik nog steeds meer fps dan anders, maar artifacting was nog steeds duidelijk zichtbaar.

Maar het grootste probleem... De game ziet er vloeiender uit, maar voelt niet vloeiender. Ik merkte bij mijn testen dat de reden dat ik meer fps wil soms echt gaat om dat gevoel en dat het er vloeiender uitziet vind ik eigenlijk helemaal niet zo spannend. In een YouTube video ziet het er geweldig uit want jij bestuurt de game niet dus dat gevoel heb je niet, maar zelf spelend zag ik eigenlijk weinig waarde er in. Of liever gezegd... Ja het vloeiender uitzien heeft absoluut waarde, maar omdat ik ook eigenlijk altijd artifacting blijf zien is het altijd een afweging waarbij ik al snel liever kies voor geen artifacting. Het probleem hierbij is ook dat rustigere games waar frame gen het makkelijker heeft en je minder last van de nadelen hebt, ook precies de games zijn die je net zo goed met lagere framerates kunt spelen. Net de games waar hoge framerates echt welkom zijn werkt frame gen niet zo goed op.

Grappig genoeg was mijn conclusie uit het testen van LSFG voornamelijk dat de extra inputlag van frame gen me dan weer veel minder stoorde dan ik verwacht had en als die artifacting niet zo sterk zou zijn dat ik het dan waarschijnlijk wel vaker zou gebruiken... Oftewel, ik ben eigenlijk vooral positiever naar de oplossing van Nvidia gaan kijken, en naar de mogelijkheid dat toekomstige AMD hardware ook betere frame gen zal kunnen bieden. Maar de huidige LSFG oplossing... Het is heel cool dat het kan en dat een enkele developer dit gedaan heeft (de originele LSFG, voor de conversie naar Linux was weer iemand anders), dat is echt heel erg knap. Maar het is niet de second coming voor de steam deck die sommige mensen er van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Orangelights23 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 06:45:
Ik kan maar niet wennen aan shooters en RPG’s op de SD zoals Cyberpunk 2077 en RDR2. Ik lees hierboven dingen als gyro gebruiken, maar dat vind ik helemaal niet fijn spelen. Daarnaast vind ik dit soort games altijd minder immersive, terwijl ik dit juist graag speel. Hierdoor heb ik al wel veel leuke indietitels ontdekt, maar het lukt mij helaas niet om in die games te komen.
Ik ben ook niet zo'n fan van gyro, maar in Heretic + Hexen ben ik het nu toch gaan gebruiken... Alleen niet op de standaard manier die veel mensen zo fijn vinden waarbij gyro geactiveerd is als je de rechter stick aanraakt, dat vind ik juist desoriënterend omdat ik dan met de stick probeer te bewegen en onbewuste bewegingen met de deck bewegen de camera dan ook. Ik heb in plaats daarvan een van de back buttons ingesteld om gyro te activeren en gebruik het alleen als ik even precies moet richten of een vijand wat verder weg wil tracken.

Heretic + Hexen draait overigens geweldig op de Steam Deck. Dat mag ook wel voor zo'n oude game natuurlijk, maar de Doom + Doom II rerelease eerder heb ik vanuit gamepass op PC gespeeld ipv in Steam te kopen en vreemd genoeg had die game het af en toe zwaar op mijn 5800X3D en 7900XT op 4k, heb daar toen op een gegeven moment de resolutie terug moeten zetten. Dat was een bug, in eerste instantie hielp rebooten van Windows, maar later niet meer. Maar goed, bij deze release op de Steam Deck in ieder geval dus geen last van. Heretic ondertussen ook uitgespeeld en aan Hexen begonnen... Ben in de tweede hub geloof ik, maar ik weet nog niet of ik deze ook uitspeel. Het speelt nog steeds prima, maar Hexen leunt veel meer op 'puzzels', wat neerkomt op een knop ergens vinden, of over het juiste stukje lopen, en dan uitvogelen wat er ergens veranderd is waar je dan weer door kunt... En dat kan in verschillende levels zijn want de game bestaat dus uit hubs van verschillende levels die met portals gekoppeld zijn en je vrij tussen heen en weer kunt bewegen, in tegenstelling tot de meer lineaire opzet van Doom en Heretic (die laatste is gewoon Doom met een fantasy sausje). Online zie ik mensen ook adviseren om de eerste keer dat je Hexen speelt er een YouTube playthrough naast te hebben of zo, maar ik weet nog niet of ik daar nou zin in heb.

Maar goed de game was 15 euro, onafgeprijsd, en ik had al 20 uur in Heretic zitten dus prima value wat mij betreft. Er zat ook nog een derde game in, en nieuwe episodes voor zowel Heretic als Hexen waar ik nog niet naar gekeken heb.

Verder gisteren ook Parking Garage Rally Circuit uitgeprobeerd. Dat is een game in Dreamcast stijl als ik het goed begrijp (zelf nooit Dreamcast gespeeld), met lage resolutie en scanlines en zo. Je kunt echter ook de resolutie op 2x zetten wat ik gedaan heb want ik heb geen nostalgie naar dat tijdperk van consoles. De game draait echter ook met gemak 90 fps op de oled deck en haalt dan volgens de interface nog makkelijk 6+ uur met de accu (ditzelfde geldt trouwens voor Heretic + Hexen). Hij speelt erg lekker, het rijden en driften gaat soepel (het is wel heel erg arcade, Mario Kart stijl driften met een knopje en je krijgt daar boost van). Het zijn korte tracks waarbij je tegen ghosts rijdt om de brons, zilver of goud tijden te verslaan. Het gaat makkelijk mis, waarbij je auto ineens over de kop vliegt of zo, maar een druk op dpad omhoog herstart de race en dat is instant, alleen de 2 seconden countdown of zo en je rijdt weer. Erg leuk, al had ik na drie kwartier er ook alweer even genoeg van want het is best intens (en het was ook al laat). Hoe dan ook een aanrader voor wie van dit soort dingen houdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vanmorgen eindelijk eens Apollo (fork van Sunlight) en Moonlight geïnstalleerd... Dat ging vrij soepel, al moest ik een paar settings aanpassen omdat ik in eerste instantie alleen een zwart scherm kreeg op de steam deck. Vond eerst ergens dat ik headless mode aan moest zetten maar dat hielp nog niet, maar vervolgens in de display settings de virtuele monitor als primary instellen en toen werkte het :)
Paar uur Starfield zitten spelen net met alles op ultra rocksolid 90 fps... zag er perfect uit en speelt heerlijk :)
Eigenlijk gewoon helemaal niks te merken van dat het streaming was tijdens het spelen.
Dit kan denk ik de drang naar een andere handheld bij mij voorlopig wel wegnemen. Enige nadeel is vooralsnog dat steam os alleen maar ziet dat je 'moonlight' speelt en je dus handmatig van controller configs moet schakelen. Op de PC start ik ook wel weer steam big picture mode, maar die ziet geloof ik alleen een reguliere xbox controller (al heb ik nog niet echt verder daarin gedoken).
Maar meestal speel ik toch maar 1 'grote' game tegelijk, en een kleine game ter afwisseling kan meestal prima lokaal op de steam deck draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Recentelijk begonnen met Baldur's Gate 3 op de Deck. Met wat kleine aanpassingen draait dat met 40 FPS stabiel, in ieder geval aan het begin van het spel.

Verder veel lol met Peak (60 FPS) en Hollow Knight (90 FPS). :+

Moonlight gebruik ik soms i.c.m. Sunshine voor wat andere spellen. Apollo heb ik niet nodig. De PC is headless i.c.m. een HDMI dummy, en dat werkt prima voor mij.

[ Voor 26% gewijzigd door The Zep Man op 24-08-2025 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Zep Man schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 13:08:
Recentelijk begonnen met Baldur's Gate 3 op de Deck. Met wat kleine aanpassingen draait dat met 40 FPS stabiel, in ieder geval aan het begin van het spel.

Verder veel lol met Peak (60 FPS) en Hollow Knight (90 FPS). :+

Moonlight gebruik ik soms i.c.m. Sunshine voor wat andere spellen. Apollo heb ik niet nodig. De PC is headless i.c.m. een HDMI dummy, en dat werkt prima voor mij.
Ja jij hebt volgens mij al wel vaker verteld hoe je dat allemaal met je eigen scripts aan elkaar hebt hangen. Apollo is meer voor wie geen zin heeft om dat allemaal zelf in te stellen maar neemt je dat grotendeels uit handen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Nu de serie Alien: Earth een hit is, ben ik tussen de afleveringen door nog eens aan Alien Isolation begonnen.
Ik had deze al eens uitgespeeld op de pc, maar wilde hem ook nog eens completen op de Steam Deck OLED.
Draait lekker, gewoon standaard 60 fps.
Was vergeten hoe spannend een goede game toch kon zijn, maar soms maak je weinig progress omdat je gewoon niet goed durft :P :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Laatst online: 18:54
Jobius schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:20:
[...]

Shooters op de SD. Altijd Gyro aanzetten.
Zodra je aan Gyro gewend bent wil je nooit meer terug.

Voor als je het nog niet gewend bent. Je wilt met je stick de grote bewegingen maken (45 graden draaien bijvoorbeeld) en met de gyro aim het nauwkeurige werk. Probeer niet al het richt werk met gyro te doen, dat is niet te doen.
Ben ook deze route opgegaan. Ik speel CP via geforce now en dat werkt over het algemeen goed. Aimen met Gyro gaat wel steeds beter maar ik moet nog wel ff werken aan een goede sensitivity setup. Maar moet wel zeggen dat dit shooters meer dan speelbaar maakt op de steamdeck.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:00
Ik heb sinds een aantal maanden een steam deck na 40 jaar pc gamer en 20 jaar af en toe xbox/playstation ernaast.
Ik heb een sealed 512GB OLED gekocht in een leuke deal.
Wat een leuke ervaring.
Wat opvalt is dat ik eigenlijk altijd wel een PC gamer ben geweest die neigt naar de AAA of in ieder geval AA games, 144hz monitor moet dan ook wel minimaal 120fps weergeven op high, jullie kennen het wel.

Met de steam deck maak in ineens kennis met games als Dome Keeper en andere indie titels zoals Dave The Diver waar ik uren mee zoet ben en niet eens weet wat de framerate is. Games die ik nooit zou spelen op de pc zijn zo heerlijk makkelijk en snel met pick up and play op de bank met een SD.

Het veranderd mijn relatie met gaming, sessie duren soms maar 10 minuten maar dat is prima, alles werkt gewoon zo lekker simpel en er zit niets tussen mij en de games in.

Ik ben echt dol op dat ding, het is perfect voor een heel segment aan games die ik anders links laat liggen, deze games zijn betaalbaar en hebben enorme variateit en gaan terug naar de basis van het gamen.

Super toffe ervaring.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B@rt_d@_M@n
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 16:28

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

R3m3d7 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 19:43:
Ik heb sinds een aantal maanden een steam deck na 40 jaar pc gamer en 20 jaar af en toe xbox/playstation ernaast.
Wat een leuke ervaring.
Wat opvalt is dat ik eigenlijk altijd wel een PC gamer ben geweest die neigt naar de AAA of in ieder geval AA games, 144hz monitor moet dan ook wel minimaal 120fps weergeven op high, jullie kennen het wel.

Met de steam deck maak in ineens kennis met games als Dome Keeper en andere indie titels zoals Dave The Diver waar ik uren mee zoet ben en niet eens weet wat de framerate is. Games die ik nooit zou spelen op de pc zijn zo heerlijk makkelijk en snel met pick up and play op de bank met een SD.

Het veranderd mijn relatie met gaming, sessie duren soms maar 10 minuten maar dat is prima, alles werkt gewoon zo lekker simpel en er zit niets tussen mij en de games in.

Ik ben echt dol op dat ding, het is perfect voor een heel segment aan games die ik anders links laat liggen, deze games zijn betaalbaar en hebben enorme variateit en gaan terug naar de basis van het gamen.

Super toffe ervaring.
Ja, precies ook mijn ervaring!
En om de paar dagen even de Steam winkel bezoeken, vandaag bijv. kom ik een oude parel tegen; Alan Wake voor €0,79. Ongelofelijk toch?

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:00
B@rt_d@_M@n schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:38:
[...]

En om de paar dagen even de Steam winkel bezoeken, vandaag bijv. kom ik een oude parel tegen; Alan Wake voor €0,79. Ongelofelijk toch?
Ha, lachen, meteen ook maar even gekocht.
Ja, het steam shoppen is een heel ander soort sidequest met de steam deck aangezien de meeste games daarvoor vaak voor enkele euro’s te vinden zijn, erg leuk ding.
Mjelnir schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 10:47:
[...]

Ben ook deze route opgegaan. Ik speel CP via geforce now en dat werkt over het algemeen goed. Aimen met Gyro gaat wel steeds beter maar ik moet nog wel ff werken aan een goede sensitivity setup. Maar moet wel zeggen dat dit shooters meer dan speelbaar maakt op de steamdeck.
Heb het idee dat het ook van de game af hangt... Bij Heretic + Hexen werkt het echt top, maar ik denk dat ik daar gyro naar muis heb. Nu speel ik Starfield via Moonlight, maar die game ondersteunt niet gelijktijdig controller en muis input, dus moet gyro naar analoge stick en dat is minder fijn. Bij kleine bewegingen heb ik vaak dat hij niet of veel te weinig reageert en bij grotere bewegingen schiet ik gelijk te ver door. Het is net alsof je met muis acceleratie een shooter probeert te spelen. Heb van alles geprobeerd qua settings maar krijg het toch niet lekker.
Hopelijk dat games met de tijd meer gewoon zowel controller als muis input accepteren want dat is met steam input wel vaker handig... Maar ontwikkelaars moeten nog even van die harde scheiding tussen de twee af in hun filosofie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yadas
R3m3d7 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 19:43:
Wat een leuke ervaring.

Super toffe ervaring.
Echt precies waarom ik ook een steam deck heb. Zitten best pareltjes tussen die lekker wegspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaffeMaarten
  • Laatst online: 11-09 10:41
Finraziel schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:13:
[...]

Heb het idee dat het ook van de game af hangt... Bij Heretic + Hexen werkt het echt top, maar ik denk dat ik daar gyro naar muis heb. Nu speel ik Starfield via Moonlight, maar die game ondersteunt niet gelijktijdig controller en muis input, dus moet gyro naar analoge stick en dat is minder fijn. Bij kleine bewegingen heb ik vaak dat hij niet of veel te weinig reageert en bij grotere bewegingen schiet ik gelijk te ver door. Het is net alsof je met muis acceleratie een shooter probeert te spelen. Heb van alles geprobeerd qua settings maar krijg het toch niet lekker.
Hopelijk dat games met de tijd meer gewoon zowel controller als muis input accepteren want dat is met steam input wel vaker handig... Maar ontwikkelaars moeten nog even van die harde scheiding tussen de twee af in hun filosofie.
Ja, precies waar ik ook wel eens mee gestoeid heb bij een ander spel (ik denk Control).
Nog even geprobeerd in modus "dan maar alles naar keyboard mappen", linkerstick naar wasd enzo, maar dat was nog veel ongemakkelijker. 8)7

Uiteindelijk toch wel een redelijke kalibratie van de gyro naar joystick voor elkaar gekregen, maar zo lekker als spellen die het gewoon naar muis laten mappen (of nog beter, naar "camera movement") is het nooit geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MaffeMaarten schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:03:
[...]

Ja, precies waar ik ook wel eens mee gestoeid heb bij een ander spel (ik denk Control).
Nog even geprobeerd in modus "dan maar alles naar keyboard mappen", linkerstick naar wasd enzo, maar dat was nog veel ongemakkelijker. 8)7

Uiteindelijk toch wel een redelijke kalibratie van de gyro naar joystick voor elkaar gekregen, maar zo lekker als spellen die het gewoon naar muis laten mappen (of nog beter, naar "camera movement") is het nooit geworden.
Ja alles via keyboard heeft weer andere nadelen. Zo moet je alle controls zelf onthouden want meestal kloppen eventuele prompts op het scherm dan niet meer, en voor lopen zijn analoge sticks gewoon ook erg fijn omdat het zoveel meer controle geeft over je snelheid en eventueel geluid wat je maakt als dat een factor is in de game. Wellicht als analoge keyboards breder geaccepteerd worden dat dit ook helpt om devs uit die controller/keyboard split te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• continue12345
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 16:32
B@rt_d@_M@n schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:38:
[...]

Thx meteen Alan Wake aangeschaft:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jobius
  • Laatst online: 13-09 00:41
Ik heb ook zowel Alan Wake als Control aangeschaft dit weekend. Control speelt echt top. Ik heb de Gyro aangezet voor het mikken (+sticky aim in game). Speelt lekker hele steady 40fps op de low-preset. Ziet ook ook echt prima uit op die setting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:22

MaDLiVe

.-Observer-.

Tijdelijk de steamdeck verkocht hier. Bij launch de originele gehad, en toen de OLED. Wou graag weer even terug naar de PS5 (pro) exclusives, die ik heb gemist deze generatie, dus ism met een PS portal daar even doorheen. Ik kom terug, maar merkte dat ik op de steamdeck vooral heel heel aan het tweaken was :D

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 23:44
Waarom een ps portal? Ik stream naar mijn sd, werkt prima.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
ymoona schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:54:
Waarom een ps portal? Ik stream naar mijn sd, werkt prima.
Groter scherm, streamen vanuit de cloud, rumble.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MennoE
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
MennoE schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:03:
[...]

Groter scherm, streamen vanuit de cloud, rumble, lichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja het is jammer dat er geen echte jailbreak is voor dat ding nog voor zover ik zo snel kon zien, als er Moonlight op kon zou het nog best interessant zijn om naast de steam deck te hebben als stream apparaat :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik kwam laatst ergens de back buttons accessoire van skull & co voor de Steam Deck tegen en eens besteld om te proberen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s52hgc5uBQJYbPWU0L5NBtySQFU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3BvbMtMc7V0YaMPhimbZtn17.jpg?f=fotoalbum_large

Net even wat ori and the blind forest gespeeld en vind het wel fijner voelen dan de 'naakte' back buttons. Het zijn gewoon een soort risers op de knoppen geplakt, maar doordat je vingers minder ver om de grip heen moeten en daar nog kracht uitoefenen is het makkelijker de knoppen in te drukken. En vind het paars er ook wel cool uitzien 8)
Ze zitten verder ook niet in de weg in de case. In de Amazon reviews hadden wat mensen last van dat ze los lieten, maar heb geprobeerd de knopjes met een microvezeldoek goed schoon te vegen... En anders zitten er nog 20 extra plakkers bij (standaard zaten er twee op elk knopje, maar als ze loslaten kan ik er dus ook 3 op elke doen, 4 past niet denk ik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iwaarden
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 20:30
Na Vampire Survivors en een beetje Duke Nukem was ik op zoek naar de volgende game die lekker is op de SD en na verhalen van hier, de reviews en de trailers heb ik in de sale Snowrunner gekocht.

Ik vind de game heel erg hetzelfde gevoel geven als Death Stranding wat bezorgen betreft en de wereld herstellen, etc. Ik vond het begin wat pittig met slecht uitgeruste trucks die met geen mogelijjkheid door de modder komen. Heb de game al een paar keer opgepakt om hem na een sessie weer aan de kant te schuiven. Maar nu ik sinds eergister de eerste dikke offroad truck heb gaat het lekker en speel ik al 3 avonden op rij de batterij leeg en vanavond aan de lading verder gegaan. Heerlijk!

Helaas gaat de batterij flink sneller bij zo’n zware 3D game in vergelijking met een vampire Survivors.

[ Voor 10% gewijzigd door iwaarden op 11-09-2025 00:13 ]

• twowheeler
  • Laatst online: 12-09 19:01
iwaarden schreef op donderdag 11 september 2025 @ 00:10:
Na Vampire Survivors en een beetje Duke Nukem was ik op zoek naar de volgende game die lekker is op de SD en na verhalen van hier, de reviews en de trailers heb ik in de sale Snowrunner gekocht.

Ik vind de game heel erg hetzelfde gevoel geven als Death Stranding wat bezorgen betreft en de wereld herstellen, etc. Ik vond het begin wat pittig met slecht uitgeruste trucks die met geen mogelijjkheid door de modder komen. Heb de game al een paar keer opgepakt om hem na een sessie weer aan de kant te schuiven. Maar nu ik sinds eergister de eerste dikke offroad truck heb gaat het lekker en speel ik al 3 avonden op rij de batterij leeg en vanavond aan de lading verder gegaan. Heerlijk!

Helaas gaat de batterij flink sneller bij zo’n zware 3D game in vergelijking met een vampire Survivors.
Ik vindt die game heerlijk met wat eigen muziek. Lekker beetje klooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuikie
Speelt iemand hier Elite: Dangerous op de Deck? Sinds de laatste updates van E:D crashed het spel in de launcher. Ik kan het spel wel killen, maar, helaas, doet ie t niet meer. Ik heb al zitten spelen met verschillende Proton versies. Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen?

*Edit*
Nou, schiet mij maar lek. Nu doet ie t weer 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Vuikie op 11-09-2025 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iwaarden schreef op donderdag 11 september 2025 @ 00:10:
Ik heb een voorganger (MudRunner) volledig "uitgespeeld" op de Deck (iedere map met een enkele ster voltooid op de moeilijkste moeilijkheidsgraad). Ondanks dat SnowRunner een goede tutorial heeft, is het duidelijk dat ervaring met MudRunner (of het andere spel in de serie dat ik nooit gespeeld heb) zeker helpt in het begin van het spel. Je leert daarmee de trucs van hoe je met beperkte middelen (met name on-road trucks) door de modder komt.

Het jammere van SnowRunner is dat het een DLC-fest is. Ik wacht wel totdat er een ultimate edition uitkomt die alles bevat voor een aardige prijs. :P

[ Voor 6% gewijzigd door The Zep Man op 12-09-2025 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwaarden
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 20:30
The Zep Man schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 08:53:
[...]

Ik heb een voorganger (MudRunner) volledig "uitgespeeld" op de Deck (iedere map met een enkele ster voltooid op de moeilijkste moeilijkheidsgraad). Ondanks dat SnowRunner een goede tutorial heeft, is het duidelijk dat ervaring met MudRunner (of het andere spel in de serie dat ik nooit gespeeld heb) zeker helpt in het begin van het spel. Je leert daarmee de trucs van hoe je met beperkte middelen (met name on-road trucks) door de modder komt.

Het jammere van SnowRunner is dat het een DLC-fest is. Ik wacht wel totdat er een ultimate edition uitkomt die alles bevat voor een aardige prijs. :P
Mudrunner kost op dit moment €3,99 is het het waard om deze te kopen voor naast Snowrunner of is het een stap terug ten opzichte van Snowrunner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iwaarden schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:50:
Mudrunner kost op dit moment €3,99 is het het waard om deze te kopen voor naast Snowrunner of is het een stap terug ten opzichte van Snowrunner?
SnowRunner presenteert een volledige (open, persistente) wereld om langdurig in te spelen. MudRunner heeft enkel kleinschalige losse kaarten om maar één soort missie mee te doen (transporteer boomstronken van punt A naar B). Unlockables zijn beperkt tot voertuigen.

Mogelijk is dat het niet waard als je SnowRunner al gewend bent. Ik heb mij er wel mee vermaakt, omdat het ook een beetje een puzzelspel betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-09 15:49

JanAd

Wind’s howling

Vuikie schreef op donderdag 11 september 2025 @ 20:53:
Speelt iemand hier Elite: Dangerous op de Deck? Sinds de laatste updates van E:D crashed het spel in de launcher. Ik kan het spel wel killen, maar, helaas, doet ie t niet meer. Ik heb al zitten spelen met verschillende Proton versies. Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen?

*Edit*
Nou, schiet mij maar lek. Nu doet ie t weer 8)7
Werkt dat vlot? Ik heb ED vroeger wat gespeeld op de Xbox, maar aangezien de ontwikkeling voor console zowat dood is heb ik het spel allang niet meer aangeraakt. Mss kan ik het eens opnieuw proberen op m'n SD.

“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Finraziel schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 15:04:
Ja het is jammer dat er geen echte jailbreak is voor dat ding nog voor zover ik zo snel kon zien, als er Moonlight op kon zou het nog best interessant zijn om naast de steam deck te hebben als stream apparaat :9
Het is 8inch LCD tablet met twee halve controllers.
Je kan een tablet halen en daar de Playstation remote play app op zetten en een controller aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
JanAd schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:49:
[...]

Werkt dat vlot? Ik heb ED vroeger wat gespeeld op de Xbox, maar aangezien de ontwikkeling voor console zowat dood is heb ik het spel allang niet meer aangeraakt. Mss kan ik het eens opnieuw proberen op m'n SD.
Ja, best wel goed eigenlijk. Over het algemeen 60fps met af en toe wat dipjes richting de 50, heel soms 40 als je een groot/druk system of station in dropt. En de tekst is af en toe niet heel goed leesbaar.
Ik stoor me er niet heel erg aan, maar toegegeven, het haalt het niet bij mn vr opstelling met HOTAS O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Schway schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:27:
[...]

Het is 8inch LCD tablet met twee halve controllers.
Je kan een tablet halen en daar de Playstation remote play app op zetten en een controller aansluiten.
Ja, dat kan, maar is toch niet hetzelfde. Sowieso natuurlijk met jouw voorstel moet je de tablet ergens neerzetten wat naar mijn mening toch echt een andere ervaring is dan de game tussen je handen hebben. Je hebt ook telescopische controllers maar in mijn ervaring werkt dat toch ook niet echt lekker. Ik heb zelf een Gamesir G8+, gekocht voor de switch 2, maar vind hem niet fijn omdat de controls toch te dicht op elkaar zitten en vooral dat de rechter stick en dpad eigenlijk te laag zitten voor mijn duimen. Qua kwaliteit verder heel goed maar doordat ze die dingen altijd compact proberen te maken (echt zinloos naar mijn idee want door het telescoop mechanisme kun je hem echt niet zo in een tas gooien, dus wat helpt het uitsparen van een paar cm nou) liggen ze imho toch niet echt goed in de hand.
Bovendien blijft het toch altijd wat fragiel omdat de tablet en controller niet echt een geheel zijn.
Voordeel van de portal lijkt nou net te zijn dat het als een echte controller voelt, en het is een geheel dus tablet deel kan er niet uitvallen of zo (of dat je ze los van elkaar moet opladen).

Die compacte controls is trouwens ook wat ik altijd een beetje als zorg heb als ik naar alternatieven kijk voor de steam deck. Ze proberen het altijd wat compacter te maken dan de steam deck maar ik ben bang dat het daardoor dus slechter in de hand ligt. Geen enkele van die pc handhelds steek je zo even in een zak dus vind het echt een slechte trade-off. Vandaar dat ik voorlopig dus lekker games die te zwaar zijn vanaf mijn pc naar de steam deck stream als ik handheld wil gamen (en thuis ben, wat voor mij >95% van mijn steam deck gebruik is) en rustig wacht of Valve nog eens met een steam deck 2 komt.

Pagina: 1 ... 117 118 Laatste

Let op:
V&A (of dit topic) is niet bedoeld voor animo/interesse/pre-order advertenties.

Discussies en vragen met betrekking tot reservering, bestelling en levering horen in Steam Deck - reservering, bestelling & levering

Voor informatie over de prestaties en speelbaarheid van specifieke games op de Steam Deck en tips om ze beter te laten werken, kijk op ProtonDB.