• fib3rlight
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:08
Sempy schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:39:
[...]

Vampire Survivors
Assasins Creed Shadows
Assasins Creed Mirage
Hogwarts
Stray
Dave the Diver
Ball x Pit

Laatste game pas recent aangeschaft, maar erg verslavend en zeker een aanrader voor iedereen die Vampire Survivors leuk vond. Je kan ze evt ook als bundel kopen, Vampire Survivors en Ball x Pit voor €14.
nice, dankjewel, stray schijnt ook erg cool te zijn idd...

• fib3rlight
Tank80 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:40:
Aanvullend op andere top 5s:
Subnautica
Elden Ring + eerste uitbreiding
Sekiro
Factorio
Dredge
Mass Effect trilogie
Prey

Sowieso is de deck geweldig voor Indies, dikke tip om daar op rond te zoeken op Reddit/YouTube etc
thx!!! zoveel nieuwe games haha

• fib3rlight
Causs schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:52:
[...]

Zware spellen speel ik via GeForce NOW dus ik beperk mij tot een deel van de spellen die ik native op de Deck speel of heb gespeeld;
1. Hades (deze kan je doormiddel van een tweak 16x10 fullscreen i.p.v. 16x9 spelen)
2. Balatro
3. Brotato
4. Vampire Survivors
5. Tinykin
ja geforce now, die techniek wil ik gebruiken om bijv. forbidden west te streamen vanaf mn pc straks.

• easygoingfox
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02:21
fib3rlight schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:43:
willen jullie je top 5 games die echt fijn vind op de SteamDeck met mij delen? ik heb nog een mooi potje budget op mn account :)
Portal 2
Dredge
Cocoon
Octopath Traveler 2
Sleeping Dogs: Definitive Edition

Zijn er 5 die ik met veel plezier en volledig op de SD (uit)gespeeld heb :)

• fib3rlight
easygoingfox schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:23:
[...]

Portal 2
Dredge
Cocoon
Octopath Traveler 2
Sleeping Dogs: Definitive Edition

Zijn er 5 die ik met veel plezier en volledig op de SD (uit)gespeeld heb :)
cool

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:45
Net de volgende aankopen in de Steam Sale gedaan. Steamdeck verified en met een dikke korting, dus mogelijk voor meer mensen hier interessant.

Quantic Dream Collection €8,09/-90%
Heavy Rain / Beyond: Two Souls / Detroit: Become Human / Fahrenheit
4 thrillers/games met zeer goede reviews. Als je een of meerdere games al hebt, betaal je enkel de ontbrekende game(s)

New Super Lucky Tales € 2,79 / -90%
Kleurrijke 3D-platformer met zeer goede reviews

• Causs
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:26
fib3rlight schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:14:
[...]

ja geforce now, die techniek wil ik gebruiken om bijv. forbidden west te streamen vanaf mn pc straks.
Ik zou eerst goed kijken welke spellen via Geforce NOW draaien. O.a. de spellen van Sony zijn niet via GFN te streamen, helaas.

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-01 07:37
willen jullie je top 5 games die echt fijn vind op de SteamDeck met mij delen? ik heb nog een mooi potje budget op mn account :)
  1. Control (Raytracing werkt tegenwoordig met mods :*) )
  2. Witcher 3
  3. Death Stranding
  4. No Mans Sky
  5. Middle-earth: Shadow of Mordor

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• fib3rlight
Sempy schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:35:
Net de volgende aankopen in de Steam Sale gedaan. Steamdeck verified en met een dikke korting, dus mogelijk voor meer mensen hier interessant.

Quantic Dream Collection €8,09/-90%
Heavy Rain / Beyond: Two Souls / Detroit: Become Human / Fahrenheit
4 thrillers/games met zeer goede reviews. Als je een of meerdere games al hebt, betaal je enkel de ontbrekende game(s)

New Super Lucky Tales € 2,79 / -90%
Kleurrijke 3D-platformer met zeer goede reviews
cool ga ik onderzoeken

• fib3rlight
Causs schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:38:
[...]

Ik zou eerst goed kijken welke spellen via Geforce NOW draaien. O.a. de spellen van Sony zijn niet via GFN te streamen, helaas.
ik bedoelde: streamen via steam op mijn PC (waar forbidden west op staat bijv.)

• fib3rlight
XanderDrake schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 15:03:
[...]
  1. Control (Raytracing werkt tegenwoordig met mods :*) )
  2. Witcher 3
  3. Death Stranding
  4. No Mans Sky
  5. Middle-earth: Shadow of Mordor
cool lijstje, nog meer huiswerk :D haha

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-01 21:32
Random volgorde:

Supaplex
Ori 1&2
Forza Horizon 4
Overcooked (via de dock op de tv)
GTA V
simulatie spul wat volgens mij hier niet besproken mag worden
(en mijn zoon en dochter Bluey)

• fib3rlight
FrankRicard schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:42:
Random volgorde:

Supaplex
Ori 1&2
Forza Horizon 4
Overcooked (via de dock op de tv)
GTA V
simulatie spul wat volgens mij hier niet besproken mag worden
(en mijn zoon en dochter Bluey)
supaplex, hahaha :D <3

• Dreamert
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21-01 16:53
Ook maar weer de backlog gevuld.

Bring you home en all of you pack
En de divinity 1 en 2 bundle gehaald.

Nu maar weer verder met de backlog...
Mijn steam deck favorieten zijn denk ik...
Mass Effect Legendary Edition, laatst van begin tot eind op de deck gedaan en alle achievements gehaald, draait perfect.
Titanfall 2, kortere game maar geweldige campaign en draait ook prima.
Dark Souls 1 en 2... Waarschijnlijk ook 3 en Elden Ring maar daar ben ik nog niet aan toegekomen. 1 (remaster) en 2 draaien in ieder geval top en heb ik ook volledig op de deck alle achievements gehaald.
Nog wel heel wat meer maar dit zijn de echte toppers als ik mijn historie kijk van wat ik op de deck gespeeld heb.
Misschien als honorable mention nog kingdoms of Amalur re-reckoning, maar die, net als the outer worlds (1), liggen mij gewoon toevallig heel erg goed terwijl de algemene mening iets minder is geloof ik. Beiden wel ook volledig alle achievements op de deck gehaald.

Ondertussen ben ik zelf over naar een Xbox Ally X met Bazzite er op. Nieuwere games vind ik de deck toch steeds vaker iets te zwak voor en met de staat van de industrie verwacht ik geen betere deal de komende paar jaar. En hopelijk als de boel dan langzaam weer tot rust komt is het tijd voor de steam deck 2 :+

Gamertag: FinrazielNL

• fib3rlight
Super gaaf dat er zoveel reacties zijn, perfecte tijd voor steamdeck d8 ik zo :)

Iemand al arc raiders gespeeld op de deck? Lijkt me een vette game maar twijfel ivm de prijs.

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-01 18:07
Hallo allemaal,

Hoe is jullie ervarimg met de Oled versie mbt de ergonomie? Is het niet te zwaar om hem in je handen te houden?

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

The GUI

ClickOps < DevOps

Nee hij is verrassend licht zelfs! En waar ik met de Switch verkrampte handen krijg is de Deck echt een verademing. Ook de plaatsing van de joysticks helpt daarbij.
De batterij is eerder leeg dan dat ik er moe van ben :P

Volvo EX40 Ultra Twin Motor MY26 | 13,2 kWp ZZW

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-01 16:38
hotymoty schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 09:00:
Hallo allemaal,

Hoe is jullie ervarimg met de Oled versie mbt de ergonomie? Is het niet te zwaar om hem in je handen te houden?
Hij ligt goed in de hand. Met een kussentje eronder is het perfect!

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-01 17:50
fib3rlight schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 21:33:
Super gaaf dat er zoveel reacties zijn, perfecte tijd voor steamdeck d8 ik zo :)

Iemand al arc raiders gespeeld op de deck? Lijkt me een vette game maar twijfel ivm de prijs.
26€ op verschillende key websites. Ik wou dat die op console zo goedkoop was :P wacht nog altijd op een sale

• RazorMaron
  • Laatst online: 21-01 20:05
Heeft iemand Dragon Age: Origins aan de praat gekregen op de Steam Deck? Ik heb de LAA patch uitgevoerd maar in de launcher gebeurt er niks als ik op ‘play’ klik (desktop mode). Via Steam krijg ik een error via een verlopen website als ik de game wil starten.

De patch zou de game juist playable moeten maken, maar ook zonder de patch werkt het niet.

[ Voor 15% gewijzigd door RazorMaron op 20-12-2025 10:47 ]

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

• XanderDrake
Vele die hier vaak komen hebben al gereageerd op het nieuwsbericht, maar om het hier nog een keer te delen: de Steam Deck LCD SKUs gaan eruit. Dus de aanbieding van een paar maanden geleden was de laatste, bij de huidige kerst sales zijn ze niet te krijgen. Erg jammer dat Valve niet nog een laatste toegift doet voor deze machines, maar anderzijds ook logisch. Het DDR5 geheugen wordt zo duur dat het prijspunt niet meer te handhaven is.

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

• niels2322
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21-01 07:39
Iemand een idee wat tegenwoordig met de huidige prijzen een goede SSD is voor de steam deck? Ik heb nu 64GB maar wil upgraden naar 500GB/1TB.

De Crucial P310 M.2 2230 1TB / WD Black SN770M 1TB leek me wel een goede optie:
uitvoering: Crucial P310 M.2 2230 1TB
uitvoering: WD Black SN770M 1TB

[ Voor 16% gewijzigd door niels2322 op 22-12-2025 15:33 ]

• XanderDrake
niels2322 schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:44:
Iemand een idee wat tegenwoordig met de huidige prijzen een goede SSD is voor de steam deck? Ik heb nu 64GB maar wil upgraden naar 500GB/1TB.

De Crucial P310 M.2 2230 1TB / WD Black SN770M 1TB leek me wel een goede optie:
uitvoering: Crucial P310 M.2 2230 1TB
uitvoering: WD Black SN770M 1TB
Ik vind ze beide duur, een hoge snelheid haal je toch niet op de Deck. Ik zou kijken naar een refurb 512gb 2230, die heb je soms uit geupgrade laptops.

[ Voor 3% gewijzigd door XanderDrake op 22-12-2025 20:49 ]

• niels2322
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21-01 07:39
XanderDrake schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:48:
[...]

Ik vind ze beide duur, een hoge snelheid haal je toch niet op de Deck. Ik zou kijken naar een refurb 512gb 2230, die heb je soms uit geupgrade laptops.
Thanks! Op Amazon voor 77 euro een 1TB 2230 retourdeal aan de haak geslagen, hopelijk is dat wat!

• DigiMike
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-01 11:28
Ik ben sinds de kerst de trotse eigenaar van de steam deck Oled (met dank aan de vrouw).

Top apparaat, heerlijk op de bank gamen en vooral via steamlink de zwaardere games streamen. Ik loop alleen tegen iets aan wat ik maar niet krijg opgelost.

Als ik BF6 naar de deck stream dan kan ik de voicechat niet gebruiken. De microfoon van de steamdeck registreert niks, de headset middels Bluetooth en bedraad registreert ook niks op de microfoon. Ik hoor wel geluid alleen de microfoons registeren niks, iemand enig idee hoe of wat?

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-01 17:13

marapuru

db.

XanderDrake schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:59:
Vele die hier vaak komen hebben al gereageerd op het nieuwsbericht, maar om het hier nog een keer te delen: de Steam Deck LCD SKUs gaan eruit. Dus de aanbieding van een paar maanden geleden was de laatste, bij de huidige kerst sales zijn ze niet te krijgen. Erg jammer dat Valve niet nog een laatste toegift doet voor deze machines, maar anderzijds ook logisch. Het DDR5 geheugen wordt zo duur dat het prijspunt niet meer te handhaven is.
Het lijkt iets anders te liggen. Het heeft waarschijnlijk meer te maken met de introductieprijs van de nieuwe hardware. Ik las laatst deze post
I believe that the end of the LCD line is an entirely strategic move.

With the discontinuation of the LCD and the introduction of the Machine and Frame, the OLED will suddenly occupy the "Pricing Anchor" slot for Valve's first-party lineup of gaming hardware.

Crucially, I believe Valve sees the $399 price as too low.

Not because they're losing money on it, but because of your squishy little monkey brains.

Let's say that the entry level Steam Machine is $649. Like it or not (and despite them being different SKUs) gamers won't help but to compare $399 to $649. They will then say "no way, Jose."

A mockup of the Steam Hardware store page showing speculative prices for the Steam Machine and the Steam Frame The truth is, a $529 price anchor for the Steam Deck will make the entry level spread of Steam Hardware seem more palatable.

A mockup of the Steam Hardware store page showing the new lowest tier of the Steam Deck plus speculative prices for the Steam Machine and the Steam Frame

Gamers already know that the Deck is a great deal and now being able to compare $529 against (the hypothetical) $649? That starts to make the Steam Machine look like an obvious (not to mention affordable) upgrade.
In het kort:
- De goedkoopste variant van de steamdeck was altijd een lokkertje
- Product / price sandwiching is een standaard techniek in sales
- De stap van 399 naar 649 (verwachte prijs steam machine) is te groot

Ongetwijfeld zullen geheugenprijzen meespelen. Maar ik vond dit een plausibelere redenering.

• fib3rlight
DigiMike schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 08:53:
Ik ben sinds de kerst de trotse eigenaar van de steam deck Oled (met dank aan de vrouw).

Top apparaat, heerlijk op de bank gamen en vooral via steamlink de zwaardere games streamen. Ik loop alleen tegen iets aan wat ik maar niet krijg opgelost.

Als ik BF6 naar de deck stream dan kan ik de voicechat niet gebruiken. De microfoon van de steamdeck registreert niks, de headset middels Bluetooth en bedraad registreert ook niks op de microfoon. Ik hoor wel geluid alleen de microfoons registeren niks, iemand enig idee hoe of wat?
je geluid kan ik je niet mee helpen, maar ben benieuwd wat jij bedoelt met Steamlink, bedoel je dan dat je de game streamt via je PC via steam?

• XanderDrake
marapuru schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:54:
In het kort:
- De goedkoopste variant van de steamdeck was altijd een lokkertje
- Product / price sandwiching is een standaard techniek in sales

Ongetwijfeld zullen geheugenprijzen meespelen. Maar ik vond dit een plausibelere redenering.
Klinkt niet onlogisch. 399€ was in begin 2022 al een zeer scherpe prijs, en sindsdien hebben we ook gewoon ~18% inflatie gehad dus dat maakt dit prijspunt nu (en 349€ tijdens aanbiedingen) eigenlijk extreem laag. In landen zoals de VS zijn dingen ook veel duurder ondertussen dus een nieuw prijspunt van 569€ is niet onlogisch. Het grootste probleem is wel de Switch 2. Het is niet helemaal appels met appels vergelijken, maar die kan je nog wel krijgen voor 449€.

Als Valve de Deck uit zijn niche wil halen (4 miljoen units sold, versus 154 miljoen Switches), moeten ze nog wel een stap zetten ergens... Of performance, of prijs, of... iets anders?

PS. 649€ voor de Steam Machine is heel netjes in deze markt. Heck, tegenwoordig koop je voor dat geld slechts je geheugen...

[ Voor 5% gewijzigd door XanderDrake op 30-12-2025 10:50 ]

• DigiMike
fib3rlight schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:05:
[...]

je geluid kan ik je niet mee helpen, maar ben benieuwd wat jij bedoelt met Steamlink, bedoel je dan dat je de game streamt via je PC via steam?
Dat klopt, de steamdeck maakt verbinding met steam op de PC, hiermee stream ik de games vanaf de pc naar steamdeck.

• fib3rlight
DigiMike schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:54:
[...]

Dat klopt, de steamdeck maakt verbinding met steam op de PC, hiermee stream ik de games vanaf de pc naar steamdeck.
ja idd, dat gebruik ik idd om forbidden west te kunnen spelen op de deck, ik dacht miss bedoel jij wat anders :)
DigiMike schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:54:
Dit beantwoordt niet expliciet de vraag. Gebruik je Steam Link ("Remote Play") om te streamen?

Dit is een belangrijke vraag om eerst te beantwoorden. Er zijn ook andere mogelijkheden dan Steam Link waarmee je Steam en spellen daaruit kan streamen, ieder met andere functionaliteit.

Voor Steam Link/Remote Play:
Voice recording over streaming is not currently supported.
Hetzelfde met Sunshine+Moonlight, helaas. Mogelijk kan je wat je wilt bereiken voor elkaar krijgen m.b.v. AudioRelay.

[ Voor 13% gewijzigd door The Zep Man op 30-12-2025 12:06 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• Gundogan
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:34

Gundogan

Rip and tear, until it is done

marapuru schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:54:

649? In this economy? :+

999 lijkt me realistischer tenzij Valve zwaar verlies wil gaan lijden op hardware (in 2026 en 2027 als de AI scam zo door blijft gaan).

Goedkope Steam consoles zullen we denk ik voorlopig niet (meer) zien, zelfs niet als ze uitvogelen hoe het allemaal op ARM hardware kan.

Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 9060 XT 16GB

• sas_andrea
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-01 11:32
Ik speel veel:
Asphalt unite (gratis, maar ik neem elke maand een season pass 🙈)
Balatro
Slay the Spire (net mee begonnen, maar wat gaat de tijd opeens snel 😜) Balatro en Slay the Spire zijn ook in de sale!

Op m'n Claw speel ik Dreamlight Valley en Fortnite (kan niet native op Steam Deck) plus nog wat andere dingen. Maar dit zijn mijn 5 meest gespeelde games.

• DigiMike
The Zep Man schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:56:
[...]

Dit beantwoordt niet expliciet de vraag. Gebruik je Steam Link ("Remote Play") om te streamen?

Dit is een belangrijke vraag om eerst te beantwoorden. Er zijn ook andere mogelijkheden dan Steam Link waarmee je Steam en spellen daaruit kan streamen, ieder met andere functionaliteit.

Voor Steam Link/Remote Play:

[...]

Hetzelfde met Sunshine+Moonlight, helaas. Mogelijk kan je wat je wilt bereiken voor elkaar krijgen m.b.v. AudioRelay.
Scherp opgemerkt! Ik heb over dat gedeelte heen gelezen toen ik t aan t uitzoeken was. Wel jammer dat die mogelijkheid er niet is

• fib3rlight
sas_andrea schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:34:
[...]

Ik speel veel:
Asphalt unite (gratis, maar ik neem elke maand een season pass 🙈)
Balatro
Slay the Spire (net mee begonnen, maar wat gaat de tijd opeens snel 😜) Balatro en Slay the Spire zijn ook in de sale!

Op m'n Claw speel ik Dreamlight Valley en Fortnite (kan niet native op Steam Deck) plus nog wat andere dingen. Maar dit zijn mijn 5 meest gespeelde games.
thx!! ga ik bekijken!
Gundogan schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:58:
[...]

649? In this economy? :+

999 lijkt me realistischer tenzij Valve zwaar verlies wil gaan lijden op hardware (in 2026 en 2027 als de AI scam zo door blijft gaan).

Goedkope Steam consoles zullen we denk ik voorlopig niet (meer) zien, zelfs niet als ze uitvogelen hoe het allemaal op ARM hardware kan.
Ik vermoed dat dat wel meevalt... De prijzen die wij in de winkel zien is niet per se wat een fabrikant betaalt en er zit maar 16 GB in... Ok 24 met vram er bij. De bill of materials voor deze rampocalypse werd op ongeveer 450 dollar geschat. Dat zal nu wel een stuk hoger zijn, maar 650 lijkt me niet compleet onrealistisch als ze scherp in de markt willen zitten en 999 extreem hoog. Maar we zullen het gaan zien...

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:31
Finraziel schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:07:
[...]

Ik vermoed dat dat wel meevalt... De prijzen die wij in de winkel zien is niet per se wat een fabrikant betaalt en er zit maar 16 GB in... Ok 24 met vram er bij. De bill of materials voor deze rampocalypse werd op ongeveer 450 dollar geschat. Dat zal nu wel een stuk hoger zijn, maar 650 lijkt me niet compleet onrealistisch als ze scherp in de markt willen zitten en 999 extreem hoog. Maar we zullen het gaan zien...
Natuurlijk betalen fabrikanten niet hetzelfde voor onderdelen als eindconsumenten, maar aangezien ram-prijzen 3 tot 4 keer over de kop zijn gegaan, hebben we het niet over een tientje of 2 meer. Ook voor fabrikanten niet.

Een paar maanden geleden zou ik rond de €699 verwachten, meeste analyses die ik serieus neem zaten ook rond de $700-750 (wat in euro minstens net zoveel zal zijn). Maar met de huidige ram-prijzen verwacht ik zeker niet onder de €799, eerder €899. En €999 zou me ook niet verbazen.

Jouw €650 om 'scherp in de markt te zitten' lijkt me heel erg wishful thinking, ook omdat Valve volgens mij al had gezegd dat ze de Steam Machine een goede marge wilden geven, en niet zo goedkoop mogelijk wilden maken (zoals ze bij de Steam Deck wel hebben gedaan, in ieder geval in het begin).

The devil is in the details.

Hahn schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:33:
[...]

Natuurlijk betalen fabrikanten niet hetzelfde voor onderdelen als eindconsumenten, maar aangezien ram-prijzen 3 tot 4 keer over de kop zijn gegaan, hebben we het niet over een tientje of 2 meer. Ook voor fabrikanten niet.

Een paar maanden geleden zou ik rond de €699 verwachten, meeste analyses die ik serieus neem zaten ook rond de $700-750 (wat in euro minstens net zoveel zal zijn). Maar met de huidige ram-prijzen verwacht ik zeker niet onder de €799, eerder €899. En €999 zou me ook niet verbazen.

Jouw €650 om 'scherp in de markt te zitten' lijkt me heel erg wishful thinking, ook omdat Valve volgens mij al had gezegd dat ze de Steam Machine een goede marge wilden geven, en niet zo goedkoop mogelijk wilden maken (zoals ze bij de Steam Deck wel hebben gedaan, in ieder geval in het begin).
Ja het hangt een beetje van je startpunt af, mijn verwachting was 499 voor de ram crisis. En wat Valve gezegd heeft is zo multi-interpretabel dat iedereen er iets anders van maakt. Ik ging vooral mee met de redenatie van Moore's law is dead.
Voor de ram crisis kon je voor 700 vrij makkelijk een beter systeem maken (qua specs) dan de steam machine, daarom kon ik me niet voorstellen dat dat de prijs zou gaan worden. Op dit moment geldt dat nog steeds voor 1000...

• Hahn
Finraziel schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:15:
[...]

Ja het hangt een beetje van je startpunt af, mijn verwachting was 499 voor de ram crisis. En wat Valve gezegd heeft is zo multi-interpretabel dat iedereen er iets anders van maakt. Ik ging vooral mee met de redenatie van Moore's law is dead.
Voor de ram crisis kon je voor 700 vrij makkelijk een beter systeem maken (qua specs) dan de steam machine, daarom kon ik me niet voorstellen dat dat de prijs zou gaan worden. Op dit moment geldt dat nog steeds voor 1000...
In die 'vrij makkelijk een beter systeem maken voor 700 euro' reken je urenlang onderdelen uitzoeken, bestellen op de goedkoopste plekken, dagen wachten tot alles binnen is, daarna urenlang alles in elkaar zetten, instellen en OS installeren mee?

Want al die tijd en moeite is ook wat waard. Voor de diehard tweaker die de absolute beste bang-for-buck wil is de Steam Machine sowieso nooit bedoeld geweest.

Maar ja, als je echt absoluut alleen maar de materialen meerekent, dan was 699,- voor de ram-crisis geen geweldige deal. Als je álles meerekent, dan was het helemaal niet zo gek.

Hahn schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:20:
[...]

In die 'vrij makkelijk een beter systeem maken voor 700 euro' reken je urenlang onderdelen uitzoeken, bestellen op de goedkoopste plekken, dagen wachten tot alles binnen is, daarna urenlang alles in elkaar zetten, instellen en OS installeren mee?

Want al die tijd en moeite is ook wat waard. Voor de diehard tweaker die de absolute beste bang-for-buck wil is de Steam Machine sowieso nooit bedoeld geweest.

Maar ja, als je echt absoluut alleen maar de materialen meerekent, dan was 699,- voor de ram-crisis geen geweldige deal. Als je álles meerekent, dan was het helemaal niet zo gek.
Nee niet op die manier... Sowieso ook het compacte formaat, de integratie met steam os en hdmi cec is allemaal wat waard. Ik bedoel, Valve had iets gezegd van dat het ongeveer op het niveau zou zijn van als je zelf zo'n systeem zou samen stellen. Zoals gezegd, het systeem is krachtiger dan de steam machine want de exacte CPU en GPU zijn niet los te krijgen (want het zijn de scraps waar AMD niet vanaf kwam). Goed, 500 was dan misschien nog wat te optimistisch, maar het zou wel minder dan die 700 toen moeten zijn geweest denk ik. Aan de andere kant denk ik dat ze het wel voor 500 op de markt hadden kunnen zetten zonder verlies te lijden er op. Maar ja waarschijnlijk weet Valve nu zelf niet wat het ze de komende tijd gaat kosten en hebben we daarom nog geen prijzen van hun gehoord...

En als we overigens wel naar aantrekkelijkheid kijken voor iemand die het niet erg vindt om zelf een systeem samen te stellen... Leg een klein beetje extra geld bij en je hebt een videokaart die veel meer extra performance biedt dan dat het extra geld kost. Dus dat speelde wel ook mee in mijn redenatie dat de prijs niet te hoog zou kunnen zijn.

• iwaarden
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:17
Finraziel schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:15:
[...]

De Steamdeck OLED 512GB kost €569, de 1TB kost €679

De Steammachine komt in 512GB en 2TB. De minimale prijs van een Steammachine gaat denk ik richting de €769 voor de 512GB en dan €879 voor de 2TB.

Dit vanwege de hardware en prijs differentiatie met de Steamdeck. Ik verwacht geen overlap tussen de 2, de Steammachine word toch echt als nieuwer en sterker neergezet en dus op een hoger prijspunt dan de Steamdeck. Wat ze met de hogere RAM prijzen gaan doen is dan nog de vraag.

Valve gaat niet voor goedkoop, de Valve Index bril koste ook €539 terwijl de complete set voor €1079 ging. De Steam Frame moet ook nog ergens komen qua prijs, ben benieuwd waar ze die neerzetten.
iwaarden schreef op woensdag 31 december 2025 @ 18:28:
[...]

De Steamdeck OLED 512GB kost €569, de 1TB kost €679

De Steammachine komt in 512GB en 2TB. De minimale prijs van een Steammachine gaat denk ik richting de €769 voor de 512GB en dan €879 voor de 2TB.

Dit vanwege de hardware en prijs differentiatie met de Steamdeck. Ik verwacht geen overlap tussen de 2, de Steammachine word toch echt als nieuwer en sterker neergezet en dus op een hoger prijspunt dan de Steamdeck. Wat ze met de hogere RAM prijzen gaan doen is dan nog de vraag.

Valve gaat niet voor goedkoop, de Valve Index bril koste ook €539 terwijl de complete set voor €1079 ging. De Steam Frame moet ook nog ergens komen qua prijs, ben benieuwd waar ze die neerzetten.
Mja, dat zou kunnen... Maar op zich dat vergelijken met de steam deck lijkt me niet zo zinnig. Portable hardware is altijd duurder voor de power die het heeft dan niet portable hardware. Bovendien zit er geen scherm, accu en ingebouwde controller in. Ik ga er vanuit dat de Steam Controller niet inbegrepen is in de prijs van de Steam machine straks namelijk, genoeg mensen die namelijk zelf al een controller hebben liggen en dat dus liever besparen. En Valve biedt vaker die optie om alleen te kopen wat je nodig hebt, zoals ze inderdaad ook al met de Index deden.

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:14
https://playsense.nl/7255...he-webshop-en-schrikt-af/

Volgens dit artikel moeten we denken aan prijzen tussen de 880 en 1000 euro voor de Steam Machine.

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
macdushi schreef op maandag 12 januari 2026 @ 21:34:
https://playsense.nl/7255...he-webshop-en-schrikt-af/

Volgens dit artikel moeten we denken aan prijzen tussen de 880 en 1000 euro voor de Steam Machine.
Maar waarom zou een random retailer in Tsjechië de echte prijs weten? Lijkt me eerder een placeholder prijs.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Hahn
Dezelfde discussie heeft al plaatsgevonden in het Steam Machine-topic, vanaf: steefje in "De nieuwe Steam Machine"

Misschien goed om vanaf nu daar alles over de Steam Machine te plaatsen, zodat dit topic weer kan gaan over de Steam Deck :P

• Daan0s
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08:23
Iemand toevallig ervaring met Witcher 3 op SteamOS (steamdeck of andere handheld) en lossless scaling en Decky LSFG-VK? Werkt voor mij bij alle games perfect, Witcher 3 gaat ook goed maar zodra ik het Quests scherm open bevriest het beeld en kan ik niks meer. Zodra ik de command weghaal en dus geen framegen maar heb gaat t weer gewoon goed.

Heb niet echt iets kunnen vinden online, proton versies geprobeerd etc maar blijft maar vastlopen op het Quests scherm.

Las nog wel iets over VRAM en dat ie dan teveel vraagt opeens en daarom vastloopt. Maar heb VRAM op 8gb staan en hij komt niet boven de 4.7 uit ingame.

[ Voor 14% gewijzigd door Daan0s op 13-01-2026 21:57 ]

• XanderDrake
nieuws: Valve: Steam Deck Verified-games werken ook op Steam Machine
Wat een non-nieuws :+ Nogal wiedes dat dit zo werkt.
Ik klaag een beetje hier want op de mainpage krijg ik meteen een -1 aan mijn broek. Ik begin een beetje sceptisch te worden mbt de Steam Machine. Ik geloof niet dat er genoeg betaalbaar RAM zal zijn om de 24GB van de machine te vullen...

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:43
XanderDrake schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:03:
Ik klaag een beetje hier want op de mainpage krijg ik meteen een -1 aan mijn broek. Ik begin een beetje sceptisch te worden mbt de Steam Machine. Ik geloof niet dat er genoeg betaalbaar RAM zal zijn om de 24GB van de machine te vullen...
Beetje hetzelfde als "wat op Steam Deck draait, zal ook op mijn desktop draaien", common sense dus met een krachtiger apparaat.

• fib3rlight
XanderDrake schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:03:
ik denk dat je niet moet vergeten hoe groot en sterk VALVE is.
VALVE is een grote speler in de gaming markt.
die zullen top-notch inkopers hebben :)

• Hahn
fib3rlight schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:59:
[...]

ik denk dat je niet moet vergeten hoe groot en sterk VALVE is.
VALVE is een grote speler in de gaming markt.
die zullen top-notch inkopers hebben :)
Valve is een grote naam in de gamingsoftwarewereld, maar qua gaminghardware, waarbij ook onderdelen zoals RAM en SSDs nodig zijn, hebben ze momenteel eigenlijk alleen de Steam Decks. Dus daarin zijn ze niet bijzonder groot.

Nu zal de Steam Machine vast goed gaan verkopen en zullen ze zeker wat schaal hebben, maar we hebben het niet over een bedrijf zoals Samsung of Apple waar het gaat over honderden miljoenen apparaten per jaar.

• XanderDrake
Hahn schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:15:
[...]

Valve is een grote naam in de gamingsoftwarewereld, maar qua gaminghardware, waarbij ook onderdelen zoals RAM en SSDs nodig zijn, hebben ze momenteel eigenlijk alleen de Steam Decks. Dus daarin zijn ze niet bijzonder groot.

Nu zal de Steam Machine vast goed gaan verkopen en zullen ze zeker wat schaal hebben, maar we hebben het niet over een bedrijf zoals Samsung of Apple waar het gaat over honderden miljoenen apparaten per jaar.
Apple heeft directe first level access to TSMC, en Samsung is zélf een geheugenproducent. Nee dat is inderdaad niet te vergelijken. Ik lees dat videokaarten zoals de 5070 Ti en 5080 van de prioriteit-lijst gehaald worden en de 5060 8GB modellen niet puur omdat ze van die meer kunnen leveren. ik heb weinig hoop.

• Hahn
XanderDrake schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 20:57:
[...]

Apple heeft directe first level access to TSMC, en Samsung is zélf een geheugenproducent. Nee dat is inderdaad niet te vergelijken. Ik lees dat videokaarten zoals de 5070 Ti en 5080 van de prioriteit-lijst gehaald worden en de 5060 8GB modellen niet puur omdat ze van die meer kunnen leveren. ik heb weinig hoop.
Het scheelt dat Valve geen Nvidia-GPU's gebruikt ;)

• XanderDrake
Hahn schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 21:21:
[...]

Het scheelt dat Valve geen Nvidia-GPU's gebruikt ;)
Deze opmerking is natuurlijk half ironisch bedoeld, maar ik vind het persoonlijk erg zorgelijk dat het meest vermogende bedrijf van de wereld, met de beste toegang tot hardware en kapitaal van iedereen, niet in staat is om bepaalde populaire SKU's van zijn videokaarten te leveren. Ik vrees het ergste voor iedereen anders, niet te min Valve.

In meer positief nieuws: Larian gaat zijn best doen om hun nieuwe Divinity te laten passen in de hardware limitaties van de Deck. Ze melden specifiek dat ze dit doen vanwege de geheugentekorten. d:)b

XanderDrake schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:18:
Deze opmerking is natuurlijk half ironisch bedoeld, maar ik vind het persoonlijk erg zorgelijk dat het meest vermogende bedrijf van de wereld, met de beste toegang tot hardware en kapitaal van iedereen, niet in staat is om bepaalde populaire SKU's van zijn videokaarten te leveren. Ik vrees het ergste voor iedereen anders, niet te min Valve.
Chips van Nvidia zijn sowieso niet echt een keuze voor Valve om verschillende redenen. Valve wil een PC uitbrengen, dus is beperkt tot de x86-instructieset. Ook wil Valve CPU+GPU op een enkele chip om kosten te drukken. Nvidia valt daardoor hardwarematig af, want ze leveren enkel ARM SoC's en losse GPU's. Er blijven twee leveranciers over: Intel en AMD. Intel's integrated GPU's zijn minder krachtig en waarschijnlijk zijn de CPU's duurder. Dus blijft AMD met diens APU's over. Het is niet voor niets dat zowel Microsoft als Sony daar twee generaties aan consoles al voor gaan.

Verder is softwarematig Nvidia (nog steeds) niet volwassen genoeg in Linux.
In meer positief nieuws: Larian gaat zijn best doen om hun nieuwe Divinity te laten passen in de hardware limitaties van de Deck. Ze melden specifiek dat ze dit doen vanwege de geheugentekorten. d:)b
Dat is positief. Waarschijnlijk gaan andere slimme ontwikkelaars (dus niet per se AAA(A) met MBA's aan het roer) dit ook doen. Anders is de doelgroep te klein.

[ Voor 15% gewijzigd door The Zep Man op 16-01-2026 10:17 ]

XanderDrake schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:18:
maar ik vind het persoonlijk erg zorgelijk dat het meest vermogende bedrijf van de wereld, met de beste toegang tot hardware en kapitaal van iedereen, niet in staat is om bepaalde populaire SKU's van zijn videokaarten te leveren.
Niet in staat is wel een conclusie waar ik niet zo zeker van zou zijn... Ik denk dat ze er vooral niet zoveel prioriteit aan geven. Vergeet niet dat datzelfde Nvidia obscene hoeveelheden geld verdient aan gpu's voor ai verkopen. Dus het zou me niks verbazen dat ze vooral gewoon bijna alles wat ze kunnen kopen daarvoor in willen zetten. Ze zullen de kraan niet helemaal dicht draaien want dat zou de deur te ver open zetten voor amd om marktaandeel weg te vangen en de gamer markt is toch nog wel leuk als vangnet mocht de ai goudkraan opdrogen, maar vooral niet meer dan het minimale.

Edit: of misschien gaat die kraan toch verder dicht... Maar AMD gaat vooralsnog gewoon door: YouTube: Nvidia KILLS RTX 5080, 5070, 5060 Ti to Supply AI Bubble! (Laptops I...

[ Voor 13% gewijzigd door Finraziel op 16-01-2026 10:50 ]

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:44
The Zep Man schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:14:
[...]

Chips van Nvidia zijn sowieso niet echt een keuze voor Valve om verschillende redenen. Valve wil een PC uitbrengen, dus is beperkt tot de x86-instructieset.
Valve heeft recent een ARM Steam versie uitgebracht.
YouTube: Steam is Breaking The Hardware Barrier
Je punt over de x86 is niet helemaal meer van toepassing. Tuurlijk duurt het nog even maar als ik zie wat ik op een simpele M2 Macbook Air via Crossover kan draaien valt me dat zeker niet tegen.
Dat is vooralsnog specifiek voor een VR-bril, niet voor een PC.

Er zijn nog geen goede ARM-chips om fatsoenlijk x86-software te draaien gebruikt in PC's, buiten wat Apple doet. Apple gebruikt hiervoor specifieke hardware extensies. Wellicht komt dat nog voor andere PC's. Ik denk echter niet dat je dat snel van Nvidia hoeft te verwachten. Diens aandacht ligt op dit moment elders.

Ik denk wel dat er meer ARM-chips zullen komen die fatsoenlijk x86 software kunnen draaien, maar dat dit voor nu niet interessant is voor PC's. Waarom een ARM-chip als je native x86 kan draaien voor geen/een verwaarloosbare meerprijs en een paar watt meer of minder geen probleem is?

[ Voor 22% gewijzigd door The Zep Man op 16-01-2026 14:47 ]

• GranCanaria
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Wat waren de spellen waar je de meeste tijd in hebt gestopt afgelopen jaar op de steam deck?

• Mizojojo
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:18
Baldursgate 3

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
GranCanaria schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:25:
Wat waren de spellen waar je de meeste tijd in hebt gestopt afgelopen jaar op de steam deck?
Project Diva, Hogwart Legacy, Oblivion Remastered, Skyrim en De Sims 4.

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

In 2025 volgens Steam Replay:
Divinity: original sin
Weird west
Euro Truck simulator

• JanAd
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21-01 20:27

JanAd

Wind’s howling

Voor mij zitten de meeste uren in: Stranded: Alien Dawn op de Deck zelf.
Infection Free Zone, via een docking station met muis en TB.

In de zomer heel veel tijd gestoken in Subnautica en Below Zero.

“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”

• MaffeMaarten
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-01 15:29
"It takes two" en "Split fiction"

• TopHop
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 07:25
Satisfactory en eFootball, met name die eerste gaat ongemerkt ongeloofelijk veel tijd in zitten

• PinusRigida
  • Laatst online: 21-01 16:23

PinusRigida

I put the p in pool.

Ik deel mijn antwoord een beetje op:

Steek ik elk jaar veel tijd in:

- Alien Isolation (208,3 uur in totaal) na tig keer uitgespeeld te hebben, blijft het me trekken. (in mindere mate ook de dlc's)
- Snowrunner (381,1 uur in totaal)

afgelopen jaar:
- dus de twee hierboven en...

- No Mans Sky (112,9u)
- Wolfenstein: The new Order (74,2u)
- Wolfenstein: The new Colossus (100,5u)
- Doom: The Dark Ages (29,9u)
- Uncharted: Legacy of Thieves collection (38,9u)
- Star Trucker (31,3u)
- Guardians of the Galaxy (44,4u)
- Aliens: Fireteam Elite (38,6u)
- Alien: Rogue Incursion (16,1u)
- Hades (33,2u)
- Planetbase (129,5u)

Wat staat al klaar voor dit jaar maar nog niet aan begonnen:
- Control (ultimate edition) game dat ik ooit op Google Stadia speelde, nooit uitgespeeld, ik ken het wel al, maar ik pak het dit jaar terug op op SD
- What remains of Edith Finch (stiekem wel al aan begonnen maar eigenlijk gewoon om de aard van de game te testen, spreekwoordelijke teen in het water steken, lijkt me wel leuk... vooral relax)

Staan in verlanglijst (wachtend op release en/of genoeg korting :D )
- Falling Frontier
- Terminator Dark Fate Defiance
- Subnautica 2
- God of War Ragnarök
- The Last of Us Part 2 Remastered
- A Plague Tale: Requiem
- Battlestar Galactica: Scattered Hopes
- Cronos: The New Dawn
- Planetbase 2
- Star Wars Galactic Racer
- Control Resonant
- Dispatch

[ Voor 3% gewijzigd door PinusRigida op 20-01-2026 13:45 ]

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-01 13:14
TopHop schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:16:
[...]

Satisfactory en eFootball, met name die eerste gaat ongemerkt ongeloofelijk veel tijd in zitten
Draait Satisfactory een beetje goed en dan met name wanneer je wat verder in het spel bent?

Ik zag laatst dat Satisfactory Steam Deck Verified is geworden. Ik moet er zelf nog aan beginnen, maar ik ben nu nog teveel bezig met Foundry en Factorio.
Ik ben wel benieuwd of je Satisfactory met een redelijke framerate uit kunt spelen op de Steam Deck.

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:54
Eerder in het afgelopen jaar enthousiast begonnen aan Cyberpunk, maar stiekem het meeste uurtjes verstookt aan een erg chill puzzelspelletje Dorfromantik

https://store.steampowered.com/app/1455840/Dorfromantik/

• TopHop
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 07:25
Jeroen O schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:29:
[...]

Draait Satisfactory een beetje goed en dan met name wanneer je wat verder in het spel bent?

Ik zag laatst dat Satisfactory Steam Deck Verified is geworden. Ik moet er zelf nog aan beginnen, maar ik ben nu nog teveel bezig met Foundry en Factorio.
Ik ben wel benieuwd of je Satisfactory met een redelijke framerate uit kunt spelen op de Steam Deck.
Ik ben zelf momenteel bezig met phase 4 van de 5. De laatste phase schijnt nog een flinke factor zwaarder te zijn. Tot nu toe draait hij op low/medium settings nog prima. Wel bouw ik om iedere fabriek steevast een blok beton zodat hij niet de hele tijd al die banden hoeft te renderen. Ik heb wel mijn twijfels of hij tot het eind lekker blijft draaien.

• kaasszje
  • Laatst online: 07:43

kaasszje

Live to Dare, Dare to Live

No man's sky
Subnautica 1 en 2 (zo veelste doorloop, blijft zo'n chill game)
Assassin's Creed Shadows
Prince of Persia the Lost Crown
It takes two
Split fiction

Ik ben verstopt zoek een ander :P

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Mijn top 3 5
Stardew Valley
(Wederom) Final Fantasy XII (beste FF gemaakt)
No Man Sky
Dave the diver
Howarts Legacy
phYzar schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:45:
Eerder in het afgelopen jaar enthousiast begonnen aan Cyberpunk, maar stiekem het meeste uurtjes verstookt aan een erg chill puzzelspelletje Dorfromantik

https://store.steampowered.com/app/1455840/Dorfromantik/
Doet me heel erg aan Carcassonne denken d:)b

Ik heb hem op mijn wishlist gezet. Thanks!

Meer dan ik dacht...

• Mizgala28
In mijn geval:

- meerdere VNs gespeeld (tikt aardig aan qua uren)
- Stardew Valley
- Persona 5 Royal, 2 keer (want new game plus)

Niet super lange lijst, maar ik tel alleen de games die ik langer dan 30 uur had gespeeld.
Cambionn schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:19:
[...]
Project Diva, Hogwart Legacy, Oblivion Remastered, Skyrim en De Sims 4.
Project Diva als in MegaMix?

Ik heb het maar opgegeven met de PC versie daarvan, op 6 verschillende systemen (waaronder 2 Steam Decks) allerei tips geprobeerd om de issues die dat spel heeft op te lossen, zonder succes dus terug naar de PS4 en Switch versie.

Taiko no Tatsujin werkt wel goed op de Deck, maar ik speel deze liever op een groot scherm.

• XanderDrake
  1. Witcher 3
  2. No Man's Sky
  3. Mad Max

• Cambionn
  • Niet online
Mizgala28 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 18:08:
Project Diva als in MegaMix?

Ik heb het maar opgegeven met de PC versie daarvan, op 6 verschillende systemen (waaronder 2 Steam Decks) allerei tips geprobeerd om de issues die dat spel heeft op te lossen, zonder succes dus terug naar de PS4 en Switch versie.

Taiko no Tatsujin werkt wel goed op de Deck, maar ik speel deze liever op een groot scherm.
Ja, Mega Mix+.

Werkt hier eigenlijk prima, geen issues gehad nog. Heb hem ook op de Switch, waar hij opzich prima werkt maar in handheld soms wat lag in de music video (maar niet de input gerelateerde dingen noch audio) heeft. Maar ik wou graag Future Tone shaders, dus daarom nog maals voor m'n Steam Deck gekocht.

Heb zelf wat mods om overal Future Tone shaders te hebben (ook in menu’s), de Japanse namen voor scores, en de paar missende nummers uit Arcade/PlayStation. Maar geen extra songpacks of modules ofzo, en dus ook geen dingen om over limieten te gaan. Inmiddels bijna alle nummers op hard gecleared (moet er nog 6) en goed bezig op extreme terwijl ik langzaam die laatste nummers oppak. Is dus ook niet alsof ik niet gespeelt heb of dat het zo easy is dat bugs niet uitmaken :+ .

Als compleet a-rythmisch persoon die weigert macro's te gebruiken, ben ik best trots op hoe ver ik ben O-)

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

• Mizgala28
Cambionn schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 00:11:
[...]
Ja, Mega Mix+.

Werkt hier eigenlijk prima, geen issues gehad nog. Heb hem ook op de Switch, waar hij opzich prima werkt maar in handheld soms wat lag in de music video (maar niet de input gerelateerde dingen noch audio) heeft. Maar ik wou graag Future Tone shaders, dus daarom nog maals voor m'n Steam Deck gekocht.

Heb zelf wat mods om overal Future Tone shaders te hebben (ook in menu’s), de Japanse namen voor scores, en de paar missende nummers uit Arcade/PlayStation. Maar geen extra songpacks of modules ofzo, en dus ook geen dingen om over limieten te gaan. Inmiddels bijna alle nummers op hard gecleared (moet er nog 6) en goed bezig op extreme terwijl ik langzaam die laatste nummers oppak. Is dus ook niet alsof ik niet gespeelt heb of dat het zo easy is dat bugs niet uitmaken :+ .

Als compleet a-rythmisch persoon die weigert macro's te gebruiken, ben ik best trots op hoe ver ik ben O-)
Bij mij is de ervaring op PC gewoon mager (en niks lijkt daar verandering in te brengen).

Op Switch en PS4 haal ik met meeste liedjes Excellent (Normal of Hard, varieert) zonder problemen (ik speel op mijn monitor, dus met Switch 1 had ik geen issues, handheld ervaring was slechter daarmee. Switch 2 heeft dat performance probleem niet in handheld maar dat ding is gewoon te lomp).

Op PC voelt het alsof ik door modder loop, zelfs op Easy haal ik slechte resultaten door micro stutters.

Het voelt ook zo enorm random met dat spel, ik heb het maar opgegeven op PC.

even de ziljoen adviezen en tweaks erover die ik online kon vinden (ik heb dat spel op PC sinds de launch daarvan), van de logische tot meest absurde, ik en mijn partner hebben beide een Steam Deck, beide draaien hele verschillende SteamOS versies en beide hebben micro stutter met dat spel. Laptop met Windows 11 heeft ook problemen, een MSI Claw ook, PC van mijn partner en mijn eigen PC ook issues, ik had ook issues op Windows 10 en tussendoor heb ik de GPU en CPU vervangen, nog steeds issues

Maar ik ga te ver off topic, feit is dat ik dat spel vervloek op de PC.

Gelukkig zat andere games om te spelen op mijn Deck, binnenkort maar eens Rune Factory 5 starten.

• GranCanaria
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Ik heb zelf de volgende spellen het meeste gespeeld:

Dit is overigens een mix van GOG, Steam en Epic games.

- Hogwarts Legacy
- Cyberpunk 2077
- Dredge
- Dave the diver
- Breathedge

Ik heb gisteren Sir Whoopass, Mr Prepper (demo), Dragon Quest VII reimagined (demo) erop gezet. En ben een leuke aanbieding voor Final Fantasy 7 Remake Intergrade aan het zoeken. Hiernaast ben ik van plan de Lossless Scaling app te kopen voor de extra performance boost.

[ Voor 4% gewijzigd door GranCanaria op 21-01-2026 08:45 ]

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:29

Damian

Insane Obtrusion

Red Dead Redemption 2 is ook een hele fijne op de Deck.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• Cambionn
  • Niet online
Mizgala28 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 01:55:
Bij mij is de ervaring op PC gewoon mager (en niks lijkt daar verandering in te brengen).

Op Switch en PS4 haal ik met meeste liedjes Excellent (Normal of Hard, varieert) zonder problemen (ik speel op mijn monitor, dus met Switch 1 had ik geen issues, handheld ervaring was slechter daarmee. Switch 2 heeft dat performance probleem niet in handheld maar dat ding is gewoon te lomp).

Op PC voelt het alsof ik door modder loop, zelfs op Easy haal ik slechte resultaten door micro stutters.

Het voelt ook zo enorm random met dat spel, ik heb het maar opgegeven op PC.

even de ziljoen adviezen en tweaks erover die ik online kon vinden (ik heb dat spel op PC sinds de launch daarvan), van de logische tot meest absurde, ik en mijn partner hebben beide een Steam Deck, beide draaien hele verschillende SteamOS versies en beide hebben micro stutter met dat spel. Laptop met Windows 11 heeft ook problemen, een MSI Claw ook, PC van mijn partner en mijn eigen PC ook issues, ik had ook issues op Windows 10 en tussendoor heb ik de GPU en CPU vervangen, nog steeds issues

Maar ik ga te ver off topic, feit is dat ik dat spel vervloek op de PC.

Gelukkig zat andere games om te spelen op mijn Deck, binnenkort maar eens Rune Factory 5 starten.
Ik snap dan dat je het vervoekt :| . Ik durf niet te zeggen waar het door komt en of het gefixed kan worden. Ik heb hem geïnstalleerd en "it just works", maar lees het wel vaker van mensen dat ze wel problemen hebben. Dat soort problemen die sommige hebben en anderen niet zijn vaak de meeste kutte om op te lossen helaas.

Speel zowel handheld als op TV. Switch is op TV idd prima, maar handheld meh. Echter, gezien het enkel de music video is en ik toch niet daarna naar kijk als ik speel dus wel te doen, alleen wel stuk lastiger focussen. Ik clear de nummers, maar haal geen nieuwe high-scores op handheld. Steam Deck werkt hier prima met beide (met Future Tone shaders <3 ). Switch 2 heb ik niet.

Maar als ik echt high-scores wil halen, of met de laatste paar nummer van hard mode danwel alles behalve de eerste paar op extreme bezig ben, speel ik altijd op TV. Maar dat is meer omdat een DS4 gewoon net fijner spelen is dan de Steam Deck zelf, en niet zo zeer om performance. Dat verschil in controller maakt wel uit op dat punt. Maar alles daaronder is inmiddels casual play en lukt ook handheld wel prima.

Mizgala28 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 01:55:
Gebruikt dat spel geen Unreal engine? Dat is rode vlag nummer 1. Micro-stutters kan men voorkomen, maar dan moet men expliciet optimaliseren voor PC. Voor een spel als dat lijkt het mij sterk dat ze dat doen.

Het spel gebruikt Denuvo. Dat is rode vlag nummer 2. Indien brak geïmplementeerd kan het invloed hebben op framerates en stuttering veroorzaken.

Probeer eens de Switch versie te emuleren en kijk of dat beter gaat.

• De Ingenieur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:31
Ik heb sinds twee maanden een Steam Deck. Door jong gezin al bijna 5 jaar niet gegamed, dus kan me perfect vermaken met oudere spellen

Speel nu voornamelijk
The Division 1
Hitman Absolution
F1 2016

Al gekocht en op de to do list
Red dead redemption 2
Assassin's Creed Valhalla
Hogwarts

• Bartske
Ik heb net Viewfinder uitgespeeld, zeker een aanrader en loopt heel soepel op de deck. Was in de kerst/nieuwjaar periode gratis op EPIC games.

• nDirect090
Ik heb hier een jseaux dock staan, met het idee gekocht dat ik hem daar in zet na een speelsessie. En hij altijd vol is wanneer ik hem de volgende keer weer oppak.

Nu ben ik er dus achter gekomen dat hij gewoon leeg loopt terwijl hij wel degelijk stroom krijgt van de dock. De oplader zelf is het niet, dit is de originele die bij de steamdeck kwam. Haal ik deze oplader uit de dock en sluit ik hem direct aan de steam deck, dan laad hij wel gewoon direct op.

Het lijkt dus wel of de dock de power limiteert, en de steam deck meer verbruikt dan binnen krijgt.

• Nederlandhc
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-01 14:06
De Ingenieur schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:12:
Ik heb sinds twee maanden een Steam Deck. Door jong gezin al bijna 5 jaar niet gegamed, dus kan me perfect vermaken met oudere spellen

Speel nu voornamelijk
The Division 1
Hitman Absolution
F1 2016

Al gekocht en op de to do list
Red dead redemption 2
Assassin's Creed Valhalla
Hogwarts
AC:Valhalla vind ik persoonlijk echt een aanrader van je lijstje, hier heb ik ook op de steam deck (og) genoeg uurtjes ingestopt! _/-\o_
Hogwarts kon ik niet echt inkomen op de deck, alleen nietr gevonden waarom.

• Mizgala28
The Zep Man schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:07:
[...]

Gebruikt dat spel geen Unreal engine? Dat is rode vlag nummer 1. Micro-stutters kan men voorkomen, maar dan moet men expliciet optimaliseren voor PC. Voor een spel als dat lijkt het mij sterk dat ze dat doen.

Het spel gebruikt Denuvo. Dat is rode vlag nummer 2. Indien brak geïmplementeerd kan het invloed hebben op framerates en stuttering veroorzaken.

Probeer eens de Switch versie te emuleren en kijk of dat beter gaat.
Het gebruikt een zwaar aangepaste versie van Sega hun eigen Dragon Engine (die oa. Yakuza games gebruiken)

Qua Denuvo, nooit problemen mee gehad sinds dat ik 8 core CPUs gebruik (2019), zou dan specifiek aan de implementatie daarvan in dit spel moeten liggen maar... dan zou iedereen die issues consistent moeten hebben.

Het is vrij zeker gebrek aan optimalisaties die dat spel heeft, en (mijn aanname) een brakke DRM.

Heb geen toegang tot Switch emulator (gebruik ik niet, geen behoefte eraan).

[ Voor 21% gewijzigd door Mizgala28 op 21-01-2026 13:18 ]

nDirect090 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:54:
Ik heb hier een jseaux dock staan,
(...)
Nu ben ik er dus achter gekomen dat hij gewoon leeg loopt terwijl hij wel degelijk stroom krijgt van de dock. De oplader zelf is het niet, dit is de originele die bij de steamdeck kwam. Haal ik deze oplader uit de dock en sluit ik hem direct aan de steam deck, dan laad hij wel gewoon direct op.
JSAUX schrijft:
NOTE for Deck LCD/OLED: While a 45W PD charger can charge at full speed, we recommend using a 65W PD charger when docking — this ensures more stable power delivery and faster charging, especially if you connect multiple USB accessories.
Heb je het wel eens geprobeerd met een USB-C PD lader met meer vermogen?

• nDirect090
The Zep Man schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:15:
[...]

JSAUX schrijft:

[...]

Heb je het wel eens geprobeerd met een USB-C PD lader met meer vermogen?
Niet geprobeerd nog, thanks! Ik ben benieuwd. Ik ging er stom vanuit dat die van de steam deck prima moet zijn, maar dit klinkt plausible.
nDirect090 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:43:
Niet geprobeerd nog, thanks! Ik ben benieuwd. Ik ging er stom vanuit dat die van de steam deck prima moet zijn, maar dit klinkt plausible.
Volgens mij wordt voor het originele dock uitgegaan dat die 5 watt kan gebruiken, waardoor er met de meegeleverde voeding (van 45 watt, dezelfde als de Steam Deck LCD) 40 watt overblijft voor de Deck. Andere docks kunnen meer energie verbruiken, wat ten kostte gaat van wat de Deck krijgt.

Pak voor het testen bijvoorbeeld een 65 watt USB-C voeding van een laptop als je die ergens hebt liggen. Al wil je uiteindelijk een voeding kopen: die van UGREEN zijn naar mijn ervaring goed en uit China en lokaal (bijv. Amazon) verkrijgbaar.

• DFJCTW033
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08:36
In de zomer ben ik veel onderweg en mis het soms om even te gamen. Daarom ben ik aan het overwegen om een Steam Deck te kopen, maar was benieuwd hoe games als Anno 1800 en Cities: Skylines op de SD werken. Mensen ervaring hiermee? Is dat beetje te doen of is het scherm eigenlijk veel te klein?

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
DFJCTW033 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:26:
In de zomer ben ik veel onderweg en mis het soms om even te gamen. Daarom ben ik aan het overwegen om een Steam Deck te kopen, maar was benieuwd hoe games als Anno 1800 en Cities: Skylines op de SD werken. Mensen ervaring hiermee? Is dat beetje te doen of is het scherm eigenlijk veel te klein?
Los van het gepriegel met kleine tekst ga je late game ook tegen performance issues aanlopen als je steden te groot worden.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• DFJCTW033
g0tanks schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:33:
[...]

Los van het gepriegel met kleine tekst ga je late game ook tegen performance issues aanlopen als je steden te groot worden.
Ja, zo'n vermoeden had ik al. Zijn er wel bepaalde soortgelijke games die wel goed werken op SD?
Ondanks mijn vermoeden gaat er denk ik gewoon een SD komen haha

• Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 08:37
@DFJCTW033 Je kan ook een keer rondneuzen door de Steam 100 most played games on Steam Deck, zitten heeeeeeel veel leuke spellen tussen: https://store.steampowere...amdecktopplayed/pastmonth

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Hier ook serieus aan het overwegen er 1 te kopen. (iemand nog een suggestie hoe ik hem zakelijk zou kunnen kopen dan graag)
Speel op de pc en heb wel wat games (waaronder de lijstjes hier boven) gezien die me geinig lijken om casual te doen. Ook op vakantie ed. Ps5 staat stof te happen dus die ga ik verkopen.
Natuurlijk ook naar de portal gekeken maar vind het mooie van steam juist dat je goedkope goede games hebt en de combi met dezelfde bibliotheek als op je pc.
Zit nog ff te twijfelen maar heb hem al een paar keer in het winkelwagentje gehad ;)
Overigens ook 2e hands gekeken maar vind het prijsverschil erg beperkt meestal...

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• Bartske
DFJCTW033 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:27:
[...]

Ja, zo'n vermoeden had ik al. Zijn er wel bepaalde soortgelijke games die wel goed werken op SD?
Factorio? Wel een ander soort spel maar zou goed moeten werken. Op een gegeven moment loop je wel tegen limitaties aan natuurlijk.

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
RoelsRules schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:10:
Hier ook serieus aan het overwegen er 1 te kopen. (iemand nog een suggestie hoe ik hem zakelijk zou kunnen kopen dan graag)
Als het voor zakelijk gebruik is, kan je het niet gewoon via de normale weg kopen en later je btw terugvragen?

Altamyr schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:50:
@DFJCTW033 Je kan ook een keer rondneuzen door de Steam 100 most played games on Steam Deck, zitten heeeeeeel veel leuke spellen tussen: https://store.steampowere...amdecktopplayed/pastmonth
Stuk of 100 schat ik zo? :+

Ok, flauw... Maar ik heb voor de gein eens door die lijst gekeken en er staat serieus weinig in waar ik niet direct van kan zeggen ja dat is een aanrader... En dan voornamelijk omdat ik een game niet ken, en een hele enkeling wat gewoon niet mijn smaak is maar waarschijnlijk alsnog wel goed.

• RoelsRules
  • Nu online
g0tanks schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:33:
[...]

Als het voor zakelijk gebruik is, kan je het niet gewoon via de normale weg kopen en later je btw terugvragen?
Daar zit ie in, zakelijk gebruik is erg beperkt. Gaat me overigens niet om de btw, wel om zakelijke kosten indien mogelijk maar ben er bang voor. Vandaar de ps5 maar in de verkoop

• joahn93
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:36
DFJCTW033 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:26:
Ik heb Cities gehad, maar kreeg de controls niet lekker werkend. Binnen 2u refund gedaan en gekregen van Steam.

Transport Fever 2 kan ik mij aardig mee vermaken op de SD. Zeker omdat ook de volledige modbibliotheek te gebruiken is

• easygoingfox
RoelsRules schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:25:
[...]

Daar zit ie in, zakelijk gebruik is erg beperkt. Gaat me overigens niet om de btw, wel om zakelijke kosten indien mogelijk maar ben er bang voor. Vandaar de ps5 maar in de verkoop
Inboeken als mobiele werkplek / alternatief voor een laptop? En ook op het werk moet je kunnen ontspannen dus als de fiscus langskomt kun je het game-gedeelte ook nog wel verantwoorden ;)
DFJCTW033 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:27:
[...]

Een stuk simplistischer, maar Kingdoms & Castles vond ik zelf erg leuk en is volgens mij Steam Deck Verified.

• DFJCTW033
easygoingfox schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 02:20:
[...]

Inboeken als mobiele werkplek / alternatief voor een laptop? En ook op het werk moet je kunnen ontspannen dus als de fiscus langskomt kun je het game-gedeelte ook nog wel verantwoorden ;)

[...]

Een stuk simplistischer, maar Kingdoms & Castles vond ik zelf erg leuk en is volgens mij Steam Deck Verified.
Kingdoms & Castles ziet er top uit. Ik ga ook een vervolg: https://store.steampowered.com/app/2426560/Nova_Roma_Demo/.
Misschien iets simpelere versie van Anno 117, maar lijkt mij top.
Ik denk dat ik de SD gewoon maar moet gaan bestellen :)

• RoelsRules
  • Nu online
easygoingfox schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 02:20:
[...]

Haha dat laatste weet ik niet maar dat eerste zat ik ook aan te denken. Is er iets van een tekst verwerker oid om het werken op de sd te verantwoorden beschikbaar?

Pagina: 1 ... 120 121 Laatste

Let op:
V&A (of dit topic) is niet bedoeld voor animo/interesse/pre-order advertenties.

Discussies en vragen met betrekking tot reservering, bestelling en levering horen in Steam Deck - reservering, bestelling & levering

Voor informatie over de prestaties en speelbaarheid van specifieke games op de Steam Deck en tips om ze beter te laten werken, kijk op ProtonDB.