Er zijn docks beschikbaar voor de steamdeck. Zelf heb ik de deck wel eens met een USB-C kabel aangesloten op mijn monitor om zo in desktop mode wat zaken sneller voor elkaar te krijgen. Met een dock heb ik geen ervaring. Er is een officiële variant en er zijn aftermarket varianten van UGreen en JSAUX. Misschien dat anderen daar ervaring mee hebben hier of even zoeken in het topic op JSAUX of UGreen.eenhoorntje schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:56:
@Linksquest
Bedankt!
Ik speel ze zelf niet, maar een van mn dochters.
Gebruik je je SteamDeck ook op een groter scherm?
Genshin Impact kan ik spelen via Heroic en Epic Games. Kostte mij toen wel wat trial en error tijd om dit werkend te krijgen maar het werkt wel. Het belangrijkste is volgens mij de juist proton versie selecteren in Heroic.eenhoorntje schreef op zondag 7 december 2025 @ 19:43:
Ben op dit moment nogal zoekende, nog geen deck en/of windows gaming handheld.
Speelt er iemand hier ook Genshin Inpact, Zenless Zone Zero en Honkai Star Rail op zn/haar deck met een of andere workaround?
Ik heb een lading games op Steam en wil eigenlijk die paar games er ook op kunnen laten draaien indien mogelijk.
Jazeker, ik heb daar een dokje voor en dat werkt erg goed.eenhoorntje schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:56:
@Linksquest
Bedankt!
Ik speel ze zelf niet, maar een van mn dochters.
Gebruik je je SteamDeck ook op een groter scherm?
Every Game has A Story, Only One is A Legend.
Heb net een 12 urige vlucht achter de rug. Meestal speel ik thuis op de TV en af en toe ff in de trein of op werk met LAN-parties ofzo. Moet zeggen dat de Steam Deck erg goed bevalt met zo'n vlucht. Blijft lekker in de hand liggen voor zo'n tijd in zo'n krappe stoel. Daar ben ik eigenlijk best wel blij verast mee.
Dat ding is mee als zowel game device als "laptop" (heb muis en dock in m'n tas, toetsenbord in m'n koffer). Dat is ook m'n enige computer (naast m'n smartphone) de komende 1,5 maand, dus wordt wel ff een ultime test voor dat ding. Zo ver geen spijt nog.
Dat ding is mee als zowel game device als "laptop" (heb muis en dock in m'n tas, toetsenbord in m'n koffer). Dat is ook m'n enige computer (naast m'n smartphone) de komende 1,5 maand, dus wordt wel ff een ultime test voor dat ding. Zo ver geen spijt nog.
I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.
Ze zijn alle drie te spelen via GeForce NOW, dat kan ook een optie zijn. Alhoewel je dan wel weer extra kosten hebt.eenhoorntje schreef op zondag 7 december 2025 @ 19:43:
Ben op dit moment nogal zoekende, nog geen deck en/of windows gaming handheld.
Speelt er iemand hier ook Genshin Inpact, Zenless Zone Zero en Honkai Star Rail op zn/haar deck met een of andere workaround?
Ik heb een lading games op Steam en wil eigenlijk die paar games er ook op kunnen laten draaien indien mogelijk.
Daar gebeurd dat op dit moment op, werkt goed.Causs schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:49:
[...]
Ze zijn alle drie te spelen via GeForce NOW, dat kan ook een optie zijn. Alhoewel je dan wel weer extra kosten hebt.
Maar inderdaad terugkomende kosten elke maand. Bedankt voor het meedenken
@Cambionn Zo was mijn idee ook een beetje, af en toe een tekstdocumentje. Verder hier ook geen laptop of pc nodig!
[ Voor 14% gewijzigd door eenhoorntje op 09-12-2025 19:55 ]
Nu enkele maanden een Steamdeck in gebruik (LCD sale). Leuk technologie dingetje, hoewel ik niet helemaal in de doelgroep pas (geen transportable hamdheld nodig, heb al een gamepc en hoef de tv niet te delen met anderen).
Viel me wel op dat max tdp gaming vrijwel onmogelijk werd na een aantal weken. GPU en CPU werden snel 100 graden en uiteraard klokt de deck dan terug naar 200/400mhz. Bij naderende inspectie was de hoeveelheid thermal paste wel erg mager en voornamelijk naast de APU. Gelukkig had ik nog wat PTM7950 liggen. Nu wordt de deck 70-75 graden ondrr full load.
Maar nog steeds matig dat een nieuwe deck dit probleem kan hebben.
Viel me wel op dat max tdp gaming vrijwel onmogelijk werd na een aantal weken. GPU en CPU werden snel 100 graden en uiteraard klokt de deck dan terug naar 200/400mhz. Bij naderende inspectie was de hoeveelheid thermal paste wel erg mager en voornamelijk naast de APU. Gelukkig had ik nog wat PTM7950 liggen. Nu wordt de deck 70-75 graden ondrr full load.
Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 9060 XT 16GB
Dat is de eerste keer dat ik dat hoor... Maar wel slecht ja. Was dit een refurb of gewoon nieuw?Gundogan schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:00:
Nu enkele maanden een Steamdeck in gebruik (LCD sale). Leuk technologie dingetje, hoewel ik niet helemaal in de doelgroep pas (geen transportable hamdheld nodig, heb al een gamepc en hoef de tv niet te delen met anderen).
Gamertag: FinrazielNL
Nieuwe 256gb LCD. Als je op youtube kijkt naar hoe games spelen op de deck dan zie je soms ook verschillen van 10-20 graden tussen youtubers op dezelfde type decks. Tuurlijk spelen factoren als de omgevingstemperatuur ook mee, maar toch.Finraziel schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:11:
[...]
Dat is de eerste keer dat ik dat hoor... Maar wel slecht ja. Was dit een refurb of gewoon nieuw?
Op fora lees je dan dat je de TDP moet terugschroeven, maar je mag er toch ook vanuit gaan dat spelen op max TDP voor een redelijke periode mogelijk is. Zeker als bij anderen gewoon werkt.
Ja zeker, dit was gewoon een gevalletje garantie geweest, als je het niet al zelf had opgelost.Gundogan schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:37:
[...]
Nieuwe 256gb LCD. Als je op youtube kijkt naar hoe games spelen op de deck dan zie je soms ook verschillen van 10-20 graden tussen youtubers op dezelfde type decks. Tuurlijk spelen factoren als de omgevingstemperatuur ook mee, maar toch.
Op fora lees je dan dat je de TDP moet terugschroeven, maar je mag er toch ook vanuit gaan dat spelen op max TDP voor een redelijke periode mogelijk is. Zeker als bij anderen gewoon werkt.
Maar goed, bij elk product kun je wel eens een maandagochtend model hebben. Temperatuur verschil kan gebeuren, maar niet throttlen wat jij had.
Ik weet niet of dit helemaal de juiste plek is maar GeForce NOW doet de laatste tijd vreemd op mijn Steam Deck. Ik gebruik de native cliënt. Ik speel uitsluitend The Witcher 3 de afgelopen weken. Soms wordt de verbinding heel stroperig, soms stopt de sessie ineens en andere keren kan ik gewoon spelen zonder gedoe. Dit is de eerste keer dat GeForce NOW dit doet bij mij. Dit kan aan verschillende factoren liggen maar wellicht komt dit iemand bekend voor of heeft tips.
zet je power settings van de wifi uit op de steamdeck, dat verbeterd al een hoop.Causs schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:07:
Ik weet niet of dit helemaal de juiste plek is maar GeForce NOW doet de laatste tijd vreemd op mijn Steam Deck. Ik gebruik de native cliënt. Ik speel uitsluitend The Witcher 3 die afgelopen weken. Soms wordt de verbinding heel stroperig, soms stopt de sessie ineens en andere keren kan ik gewoon spelen zonder gedoe. Dit is de eerste keer dat GeForce NOW dit doet bij mij.Dit kan aan verschillende factoren liggen maar wellicht komt dit iemand bekend voor of heeft tips.
https://www.reddit.com/r/...wer_management_is_a_must/
[ Voor 7% gewijzigd door Dirtyrockers op 11-12-2025 12:18 ]
Ik had wel met Moonlight nog dat ondanks uitzetten van die powersaving WiFi af en toe even een seconde of zo slecht leek te zijn en dan weer terug kwam. Volgens mij is de WiFi van de Steam Deck gewoon niet echt het beste aspect van het systeem.
Hopelijk is dat overigens geen issue straks op de Frame...
Hopelijk is dat overigens geen issue straks op de Frame...
Als je stiekem al weet dat het offtopic is, volgende keer beter niet doen
[ Voor 92% gewijzigd door BM op 13-12-2025 15:45 ]
Geen problemen mee. Ik gebruik Moonlight al jaren op de Deck.Finraziel schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:11:
Ik had wel met Moonlight nog dat ondanks uitzetten van die powersaving WiFi af en toe even een seconde of zo slecht leek te zijn en dan weer terug kwam.
Probeer eens een andere access point of een ander 5 GHz kanaal.
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Het is weer weekend! Tijd voor nieuwtjes 
We zijn vele jaren voorbij de release van de Deck, en ondanks dat Valve zijn hardware focus flink heeft uitgebreid, is er nog steeds allerlei nieuws te melden. Laten we beginnen met alle geruchten rondom de Deck 2. Bij elke grote hardware aankondiging van Valve komen de fans weer terug bij een volgende versie van de Deck. Om die reden heeft IGN in een interview met Pierre-Loup Griffais, de hoofd developer voor de Deck bij Valve, gevraagd wat de plannen zijn met de opvolger van de Deck. Het antwoord blijft wat vaag, maar het is duidelijk dat zelfs 50% meer performance met dezelfde hoeveelheid accutijd niet voldoende is voor een volgende versie. Valve weet wat ze zoeken en ze wil de grenzen opzoeken, het probleem is dat er momenteel nog geen SoC is die aan deze wensen voldoen. Maar er komt zeker wel een Deck 2, op termijn! Ik heb wat voorspellingen, waar ik later op terug kom.
Valve heeft ook al plannen voor een Deck Travel Case waarmee je tevens je Deck kan opladen! Dit blijkt uit patent schema's die zijn gelekt op internet. Mogelijk kan deze case ook draadloos apparaten opladen, zoals de nieuwe Steam Controller, of misschien zelfs een Deck 2? We gaan het nog zien.

Recentelijk heeft Valve een update aan het SteamOS beta kanaal voor de Deck uitgebracht, waarmee je games kan downloaden in low-powered modus, met het scherm op standby. Daarmee kan je zonder veel stress je Deck aan laten staan terwijl grote games of updates binnen worden gehengeld. Als je nog aan het downloaden bent maar je accu onder de 20% gaat, zal de Deck zichzelf op standby zetten.
Een mooie verbetering op de status quo. Maar Valve heeft grotere plannen: zij willen dat je Deck automatisch wordt geupdate op de achtergrond, in low powered mode. Het heeft behoorlijk wat voeten in de aarde, maar het lijken mij prima QoL verbeteringen die onze favo handheld telkens een beetje beter maken!
Ook The Verge had een interview met Pierre, over de toekomst van Steam op ARM. De FEX translatie laag komt uitgebreid aan bod. Het ziet er naar uit dat als FEX op de Steam Frame een succes wordt, andere apparaten ook worden overwogen. ARM SoCs hebben natuurlijk het voordeel dat ze in standby en low powered mode aanzienlijk efficienter zijn dan x86. Ook zijn high-end SoCs efficient bij wat zwaardere workloads, zoals je kan zien bij de Apple M serie.
Mijn voorspellingen zijn dat Valve over een paar jaar twee tiers van de Steam Deck zal uitbrengen: een High end x86 Deck met bijv OLED, en een goedkopere, compacte Deck met een ARM SoC. Het zal niet lang duren eer betaalbare ARM SoCs de performance van de huidige Deck SoC zal evenaren. Ik kijk er al naar uit: ik vind de Deck te lomp om mee te nemen in de trein of werk rugzak. Mijn GPD Win Mini is al een stuk beter, maar ook die is niet zo compact als een gemiddelde Anbernic handheld.
Ikzelf heb ook een nieuwtje: ik heb mijn interne SSD een upgrade gegeven, van 64GB naar een 256GB 2230 NVME SSD! Die laatste kon ik op de kop tikken voor 15€ inclusief verzenden, dus dat was voor mij doorslaggevend.
:strip_exif()/f/image/TeLh0vmcr9b5l0Brg5BE5Taq.jpg?f=fotoalbum_large)
Werkt uitstekend, hoewel het installatie proces soms wat priegelig was, zowel bij de SSD als bij het OS.
:strip_exif()/f/image/5ms33C7G8bxuZKTYMCtZROMY.jpg?f=fotoalbum_large)
En om af te ronden nog een game update:
Clair Obscur: Expedition 33 is de grote winnaar op de Game Awards gisteren. Om dat te vieren, hebben de developers net voor de speech een nieuwe patch online gezet. Versie 1.5.0 heeft allerlei verbeteringen specifieks voor handhelds doorgevoerd! De HUD kan gescaled worden, tekst is beter leesbaar geworden, en er zijn optimalisaties doorgevoerd. Er is nu ook een Steam Deck preset, en zodoende is dit topspel nu ook Deck Verified! Hier zijn alle release notes te lezen.
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Bedankt allen voor het mee denken. Inmiddels weet ik (mede door dit topic op Github) dat het ligt aan de OLED versie, en dan specifiek de Wi-Fi adapter. Workaround is de Wi-Fi even uit en aan zetten zodra het stotteren begint. Daarna geen last meer van tot de volgende sessie. Overigens had ik hiervan last bij GeForce NOW maar het kan ook gebeuren met Moonlight of een andere streaming dienst.
[ Voor 14% gewijzigd door Causs op 14-12-2025 09:30 ]
Ik dacht eerlijk dat dit al was opgelost in een van de laatste updates. Toegegeven dat ik al een tijdje geen streaming meer heb gedaan op de deck. Of zit die fix nog altijd in een beta versie van het osCauss schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:29:
Bedankt allen voor het mee denken. Inmiddels weet ik (mede door dit topic op Github) dat het ligt aan de OLED versie, en dan specifiek de Wi-Fi adapter. Workaround is de Wi-Fi even uit en aan zetten zodra het stotteren begint. Daarna geen last meer van tot de volgende sessie. Overigens had ik hiervan last bij GeForce NOW maar het kan ook gebeuren met Moonlight of een andere streaming dienst.
Herken de slechte wifi performance van de deck. Streaming was helaas geen succes met her apparat.
Misschien kun je dit eens proberen?
Heb zelf een LCD dus kan het niet testen,
Maar blijkbaar zou de steam OS update voor een andere issue zijn en zou deze driver het probleem wel oplossen
https://github.com/Wander...teamdeck-oled-ath11k-dkms
PS met mijn LCD had ik ook problemen maar enkel op mijn archer c7 v2 router, als ik op de Wi-Fi 6 van de experia v12 overschakel is alles soepel (ook op mijn ruckus 610s met Wi-Fi 5)
Heb zelf een LCD dus kan het niet testen,
Maar blijkbaar zou de steam OS update voor een andere issue zijn en zou deze driver het probleem wel oplossen
https://github.com/Wander...teamdeck-oled-ath11k-dkms
PS met mijn LCD had ik ook problemen maar enkel op mijn archer c7 v2 router, als ik op de Wi-Fi 6 van de experia v12 overschakel is alles soepel (ook op mijn ruckus 610s met Wi-Fi 5)
Draadloos of in dock?giantgiantus schreef op zondag 14 december 2025 @ 16:28:
Herken de slechte wifi performance van de deck. Streaming was helaas geen succes met her apparat.
Dreadloos. Bekend probleem met de Steam Deck Oled.
in de nieuwe release hebben ze een toggle toegevoegd die je wifi connectie uit en aanzet als die connectie verliest staat ergens in je settings als je dev mode aanzet.Causs schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:29:
ik hoop dat de steam deck zelf ook in de sale komt? of dat de refurbished apparaten weer eens beschikbaar komen?
Gezien dat:fib3rlight schreef op woensdag 17 december 2025 @ 17:48:
[...]
ik hoop dat de steam deck zelf ook in de sale komt? of dat de refurbished apparaten weer eens beschikbaar komen?
1. RAM prijzen enorm gestegen zijn
2. Beide 512gb OLED en 256gb LCD uitverkocht zijn
Betwijfel ik dat de Steam Deck on sale komt.
Sterker nog, ik verwacht dat er een langere poos überhaupt geen nieuwe voorraad komt, zelfs als de 1tb OLED straks ook uitverkocht is.
Wat refurbished modellen betreft, ze zijn vaak heel snel weg valt mij op, nog recent paar keer op voorraad gezien.
[ Voor 14% gewijzigd door Mizgala28 op 17-12-2025 19:07 ]
Ja goeie analyse denk ik ook, ik kan een oled 512gb op de kop tikken voor 375, goeie deal?Mizgala28 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 19:05:
[...]
Gezien dat:
1. RAM prijzen enorm gestegen zijn
2. Beide 512gb OLED en 256gb LCD uitverkocht zijn
Betwijfel ik dat de Steam Deck on sale komt.
Sterker nog, ik verwacht dat er een langere poos überhaupt geen nieuwe voorraad komt, zelfs als de 1tb OLED straks ook uitverkocht is.
Wat refurbished modellen betreft, ze zijn vaak heel snel weg valt mij op, nog recent paar keer op voorraad gezien.
Ja lijkt me een prima deal. Instappen nu het kan!
GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti
Tip van flip, HiFi Rush. Vanmiddag aangeschaft met een leuke discount. Maar ook full price is de game wat mij betreft het zeer waard. Het speelt heerlijk weg, de vibratie op de steam deck werkt geweldig en de hele game speelt gewoon heerlijk.
Mocht ie weer in de sale komen dan is het echt wel een must buy voor de SD.
Mocht ie weer in de sale komen dan is het echt wel een must buy voor de SD.
Zeker! Tip; zet je wishlist in GG Deals, dan heb je ook het vergelijk met andere officiële stores (en eventueel ook keystores) en historical low prices. Daarnaast makkelijk filteren, sorteren, etc.
Leaping Lab Rats!
Decky er maar afgeggooid. Afgelopen weken paar maal gehad dat de hele SD bij het aangaan daarop vastsloeg en er pas na een hoop gemiep weer in kwam. Mooi progie, maar zit me in de weg en ik heb juist de SD om aan te zetten en te gamen.
hallo allemaal, ik haal vanavond mijn 512GB OLED Steam deck op met docking station en extra 256GB opslag 
wat zijn de goto-tips die jullie hebben voor mij als nieuwe STEAM deck gebruiker?
#minihype
wat zijn de goto-tips die jullie hebben voor mij als nieuwe STEAM deck gebruiker?
#minihype
Welke spellen heb je al? Het is wel de perfecte tijd van het jaar om een steam deck te krijgen, want vandaag/morgen begint de Winter Sale!fib3rlight schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:43:
hallo allemaal, ik haal vanavond mijn 512GB OLED Steam deck op met docking station en extra 256GB opslag
#minihype
@fib3rlight ga lekker spelen. Eventuele plugins en dergelijke komen later wel als je merkt dat je bepaalde functionaliteiten mist.
Als je je spellenverzameling wil uitbreiden kan Steam Deck Top Played een goede inspiratiebron zijn. Je kunt daar de 100 populairste games op de Steam Deck van de afgelopen week / maand / jaar bekijken.
Als je je afvraagt hoe goed een game draait op de Steam Deck, check dan ProtonDB (zie de topicwarning).
Als je je spellenverzameling wil uitbreiden kan Steam Deck Top Played een goede inspiratiebron zijn. Je kunt daar de 100 populairste games op de Steam Deck van de afgelopen week / maand / jaar bekijken.
Als je je afvraagt hoe goed een game draait op de Steam Deck, check dan ProtonDB (zie de topicwarning).
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
ja ik heb een mini backlogje, want ik herken veel van de backlog verhalen (zelf jong gezin, eigen onderneming etc.)Altamyr schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:47:
[...]
Welke spellen heb je al? Het is wel de perfecte tijd van het jaar om een steam deck te krijgen, want vandaag/morgen begint de Winter Sale!![]()
- Ghost of Tsushima (die wil ik echt een keer uitspelen, vette game lijkt me dat)
- The Witcher 3, eentje waar ik op de PC niet echt de tijd voor kan/wil nemen, hopen dat het op de deck wel lukt
- ik zou een TLOU new game+ ook wel zien zitten
verder qua games, ik heb nog 150 euro budget in de steam store, dus jou opmerking voor de juiste timing ivm winter sale volg ik
ow wat vet, dankjewel, erg behulpzame input!!!Gizz schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:49:
@fib3rlight ga lekker spelen. Eventuele plugins en dergelijke komen later wel als je merkt dat je bepaalde functionaliteiten mist.
Dit herken ik ook heel erg. Ik ben 10 jaar geleden gestopt met gamen en heb sinds een paar weken de Steam Deck gekocht. Ik vermaak met prima met de toppers die in de tussentijd zijn uitgekomen (Witcher, Red Dead Redemption, Hitman Absolution, wat Assassin's Creed).fib3rlight schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:53:
[...]
ja ik heb een mini backlogje, want ik herken veel van de backlog verhalen (zelf jong gezin, eigen onderneming etc.)
- Ghost of Tsushima (die wil ik echt een keer uitspelen, vette game lijkt me dat)
- The Witcher 3, eentje waar ik op de PC niet echt de tijd voor kan/wil nemen, hopen dat het op de deck wel lukt
- ik zou een TLOU new game+ ook wel zien zitten
verder qua games, ik heb nog 150 euro budget in de steam store, dus jou opmerking voor de juiste timing ivm winter sale volg ik
Ik moet me weer inhouden om niet teveel spellen te kopen, die ik vervolgens dan weer niet ga spelen. De tijd blijft schaars en heb ook nog andere hobbies en klussen te doen
ProtonDB is inderdaad de beste tip om te checken of je een spel kunt spelen en hoe deze het beste draait. Ook spellen die op Steam als Unverified of Playable staan, zijn vaak prima te spelen met de juiste instellingen die je daar vindt.
Haha thx!!De Ingenieur schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:21:
[...]
Dit herken ik ook heel erg. Ik ben 10 jaar geleden gestopt met gamen en heb sinds een paar weken de Steam Deck gekocht. Ik vermaak met prima met de toppers die in de tussentijd zijn uitgekomen (Witcher, Red Dead Redemption, Hitman Absolution, wat Assassin's Creed).
Ik moet me weer inhouden om niet teveel spellen te kopen, die ik vervolgens dan weer niet ga spelen. De tijd blijft schaars en heb ook nog andere hobbies en klussen te doen
ProtonDB is inderdaad de beste tip om te checken of je een spel kunt spelen en hoe deze het beste draait. Ook spellen die op Steam als Unverified of Playable staan, zijn vaak prima te spelen met de juiste instellingen die je daar vindt.
@fib3rlight de eerste dagen moet je niet gamen maar allemaal onzin installeren, emulators, tweaks, undervolten etc.
/sarcasm
Wat betreft Sunshine: ja dat doe ik regelmatig met zwaardere games. Steam BPM opstarten vanaf Moonlight en dan de game starten. Soms is er nog een alt + tabje nodig, dus ik moet dan wel switchen naar mouse input (is geloof ik de options knop even ingedrukt houden).
Werkt erg goed
Wat betreft Sunshine: ja dat doe ik regelmatig met zwaardere games. Steam BPM opstarten vanaf Moonlight en dan de game starten. Soms is er nog een alt + tabje nodig, dus ik moet dan wel switchen naar mouse input (is geloof ik de options knop even ingedrukt houden).
Werkt erg goed
vet, ik ga eerst gewoon de games lekker lokaal spelen/installeren idd!The GUI schreef op donderdag 18 december 2025 @ 19:21:
@fib3rlight de eerste dagen moet je niet gamen maar allemaal onzin installeren, emulators, tweaks, undervolten etc./sarcasm
Werkt erg goed
Laatste tijd even niet meer (en ehhh ik heb stiekem een Xbox Ally X gekocht ondertussenfib3rlight schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:56:
zijn er trouwens veel mensen die moonlight/sunshine(apollo) gebruiken voor lokaal streamen naar de deck?
of gebruik je dan gewoon de steam integratie (streamen lokaal via steam) bijvoorbeeld voor horizon forbidden west?
willen jullie je top 5 games die echt fijn vind op de SteamDeck met mij delen? ik heb nog een mooi potje budget op mn account
Ik speel nu veel gta 4. (met fusion fix mod, dat is ideaal maar geen eis).fib3rlight schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:43:
willen jullie je top 5 games die echt fijn vind op de SteamDeck met mij delen? ik heb nog een mooi potje budget op mn account
Fallout 4 ook top.
Witcher 3.
Snowrunner
Stardew valley
vet, witcher 3 > geinstalleerd, zeker mee beginnen, snowrunnen ga ik opzoeken en stardew valley gisteravond gekocht, benieuwd hoe dat is!twowheeler schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:44:
[...]
Ik speel nu veel gta 4. (met fusion fix mod, dat is ideaal maar geen eis).
Fallout 4 ook top.
Witcher 3.
Snowrunner
Stardew valley
thx!
(fallout ken ik niet)
Hades (1&2), Vampire Survivors, Hollow Knight, Slay the Spire zijn mijn top 4 als dat ook oké isfib3rlight schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:43:
In willekeurige volgorde:fib3rlight schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:43:
*Eurotruck simulator
*divinity: original sin (dl1)
*Steamworld heist
*Xcom chimera squad
*Alien: isolation
hades had ik al, geen idee hoe die werkt, die moet ik ff uitzoeken (weet niet hoe moeilijk die is, haha)Altamyr schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:48:
[...]
Hades (1&2), Vampire Survivors, Hollow Knight, Slay the Spire zijn mijn top 4 als dat ook oké is
ik heb ORI deel 2 ook ff toegevoegd, die was ik al vergeten
Ik speel nu The Ascent trouwens op de Deck, speelt ook best lekker weg. Las her en der dat de performance redelijk bagger is; maar na wat aanpassingen die ik op protondb vond loopt het voor mij prima 
Erg toffe game-omgevingen in dit spel als je van cyberpunk-achtige settings houdt
Erg toffe game-omgevingen in dit spel als je van cyberpunk-achtige settings houdt
Hier zijn de volgende favoriet:fib3rlight schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:43:
・Oblivion Remastered
・Yakuza (momenteel bij deel 3, OG versie)
・Hogwarts Legancy
・Project Diva Mega Mix +
・Dragon Age: The Veilguard
Dragon Age: Inquisition werkt ook prima maar iets meer hacky tweaking omdat de controller support niet lekker draait op Linux (iig niet nadat ik de frosty mods aan de praat had gekregen). Sims 4 werkt ook verassend lekker maar enkel in handheld modus. Die heeft echt de extra knoppen/touchpads nodig en werkt daarom niet met losse controller (wellicht straks wel met de Valve controller die aangecondigd is).
Verder werkt eigenlijk alles wat net controller werkt veilloos. Zat laatst bijv. ook NieR: Automata te doen.
[ Voor 7% gewijzigd door Cambionn op 19-12-2025 12:36 ]
I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.
Oblivion Remastered - Werkt dat een beetje fijn op de deck? Ik zie verified staan maar in het algemeen zijn de beoordelingen matig vanwege de optimalisatie.Cambionn schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:33:
[...]
Hier zijn de volgende favoriet:
・Oblivion Remastered
・Hogwarts Legancy
・Project Diva Mega Mix +
Dragon Age: Inquisition werkt ook top maar iets meer hacky tweaking. Sims 4 werkt ook lekker maar enkel in handheld modus. Die heeft echt de extra knoppen/touchpads nodig en werkt daarom niet met losse controller (wellicht straks wel met de Valve controller die aangecondigd is).
Verder werkt eigenlijk alles wat net controller werkt veilloos. Zat laatst bijv. ook NieR: Automata te doen.
Vampire Survivorsfib3rlight schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:43:
Assasins Creed Shadows
Assasins Creed Mirage
Hogwarts
Stray
Dave the Diver
Ball x Pit
Laatste game pas recent aangeschaft, maar erg verslavend en zeker een aanrader voor iedereen die Vampire Survivors leuk vond. Je kan ze evt ook als bundel kopen, Vampire Survivors en Ball x Pit voor €14.
[ Voor 9% gewijzigd door Sempy op 19-12-2025 12:45 ]
Aanvullend op andere top 5s:
Subnautica
Elden Ring + eerste uitbreiding
Sekiro
Factorio
Dredge
Mass Effect trilogie
Prey
Sowieso is de deck geweldig voor Indies, dikke tip om daar op rond te zoeken op Reddit/YouTube etc
Subnautica
Sekiro
Factorio
Dredge
Mass Effect trilogie
Prey
Sowieso is de deck geweldig voor Indies, dikke tip om daar op rond te zoeken op Reddit/YouTube etc
Je imiteert me mateloos.
Draait hier prima en niet heel lelijk met wat getweakte settings, grofweg tussen medium en low in. Ziet er prima uit voor een handheld. Ook prima stabiel, op issues uit OG Oblivion na (zoals de ugrid loading stutters), maar die heb je dus ook met de OG release en liggen meer aan de engine en scripting dan echte performance issues. Maarja, ik speel ook nog daadwerkelijke PS1/PS2 games dus ben niet de meest veeleisende gamer.vinpower schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:35:
Oblivion Remastered - Werkt dat een beetje fijn op de deck? Ik zie verified staan maar in het algemeen zijn de beoordelingen matig vanwege de optimalisatie.
Zie hier fotootje van tijdje terug in de trein. Met wat mods overigens, dat werkt dus ook
[ Voor 10% gewijzigd door Cambionn op 20-12-2025 01:50 ]
Zware spellen speel ik via GeForce NOW dus ik beperk mij tot een deel van de spellen die ik native op de Deck speel of heb gespeeld;fib3rlight schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:43:
1. Hades (deze kan je doormiddel van een tweak 16x10 fullscreen i.p.v. 16x9 spelen)
2. Balatro
3. Brotato
4. Vampire Survivors
5. Tinykin
thx, mooi lijstje, ga ik onderzoekenCambionn schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:33:
[...]
Hier zijn de volgende favoriet:
・Oblivion Remastered
・Hogwarts Legancy
・Project Diva Mega Mix +
Dragon Age: Inquisition werkt ook prima maar iets meer hacky tweaking omdat de controller support niet lekker draait op Linux (iig niet nadat ik de frosty mods aan de praat had gekregen). Sims 4 werkt ook verassend lekker maar enkel in handheld modus. Die heeft echt de extra knoppen/touchpads nodig en werkt daarom niet met losse controller (wellicht straks wel met de Valve controller die aangecondigd is).
nice, dankjewel, stray schijnt ook erg cool te zijn idd...Sempy schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:39:
[...]
Vampire Survivors
Assasins Creed Shadows
Assasins Creed Mirage
Hogwarts
Stray
Dave the Diver
Ball x Pit
Laatste game pas recent aangeschaft, maar erg verslavend en zeker een aanrader voor iedereen die Vampire Survivors leuk vond. Je kan ze evt ook als bundel kopen, Vampire Survivors en Ball x Pit voor €14.
thx!!! zoveel nieuwe games hahaTank80 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:40:
Aanvullend op andere top 5s:
Subnautica
Sekiro
Factorio
Dredge
Mass Effect trilogie
Prey
ja geforce now, die techniek wil ik gebruiken om bijv. forbidden west te streamen vanaf mn pc straks.Causs schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:52:
[...]
Zware spellen speel ik via GeForce NOW dus ik beperk mij tot een deel van de spellen die ik native op de Deck speel of heb gespeeld;
1. Hades (deze kan je doormiddel van een tweak 16x10 fullscreen i.p.v. 16x9 spelen)
2. Balatro
3. Brotato
4. Vampire Survivors
5. Tinykin
Portal 2fib3rlight schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:43:
Dredge
Cocoon
Octopath Traveler 2
Sleeping Dogs: Definitive Edition
Zijn er 5 die ik met veel plezier en volledig op de SD (uit)gespeeld heb
cooleasygoingfox schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:23:
[...]
Portal 2
Dredge
Cocoon
Octopath Traveler 2
Sleeping Dogs: Definitive Edition
Zijn er 5 die ik met veel plezier en volledig op de SD (uit)gespeeld heb
Net de volgende aankopen in de Steam Sale gedaan. Steamdeck verified en met een dikke korting, dus mogelijk voor meer mensen hier interessant.
Quantic Dream Collection €8,09/-90%
Heavy Rain / Beyond: Two Souls / Detroit: Become Human / Fahrenheit
4 thrillers/games met zeer goede reviews. Als je een of meerdere games al hebt, betaal je enkel de ontbrekende game(s)
New Super Lucky Tales € 2,79 / -90%
Kleurrijke 3D-platformer met zeer goede reviews
4 thrillers/games met zeer goede reviews. Als je een of meerdere games al hebt, betaal je enkel de ontbrekende game(s)
Ik zou eerst goed kijken welke spellen via Geforce NOW draaien. O.a. de spellen van Sony zijn niet via GFN te streamen, helaas.fib3rlight schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:14:
[...]
ja geforce now, die techniek wil ik gebruiken om bijv. forbidden west te streamen vanaf mn pc straks.
fib3rlight schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:43:
- Control (Raytracing werkt tegenwoordig met mods
)
- Witcher 3
- Death Stranding
- No Mans Sky
- Middle-earth: Shadow of Mordor
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
cool ga ik onderzoekenSempy schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:35:
Net de volgende aankopen in de Steam Sale gedaan. Steamdeck verified en met een dikke korting, dus mogelijk voor meer mensen hier interessant.
ik bedoelde: streamen via steam op mijn PC (waar forbidden west op staat bijv.)Causs schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:38:
[...]
Ik zou eerst goed kijken welke spellen via Geforce NOW draaien. O.a. de spellen van Sony zijn niet via GFN te streamen, helaas.
cool lijstje, nog meer huiswerkXanderDrake schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 15:03:
[...]
- Control (Raytracing werkt tegenwoordig met mods
)
- Witcher 3
- Death Stranding
- No Mans Sky
- Middle-earth: Shadow of Mordor
Random volgorde:
Supaplex
Ori 1&2
Forza Horizon 4
Overcooked (via de dock op de tv)
GTA V
simulatie spul wat volgens mij hier niet besproken mag worden
(en mijn zoon en dochter Bluey)
Supaplex
Ori 1&2
Forza Horizon 4
GTA V
supaplex, hahahaFrankRicard schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:42:
Random volgorde:
Supaplex
Ori 1&2
Forza Horizon 4
GTA V
Ook maar weer de backlog gevuld.
Bring you home en all of you pack
En de divinity 1 en 2 bundle gehaald.
Nu maar weer verder met de backlog...
Bring you home en all of you pack
En de divinity 1 en 2 bundle gehaald.
Nu maar weer verder met de backlog...
Mijn steam deck favorieten zijn denk ik...
Mass Effect Legendary Edition, laatst van begin tot eind op de deck gedaan en alle achievements gehaald, draait perfect.
Titanfall 2, kortere game maar geweldige campaign en draait ook prima.
Dark Souls 1 en 2... Waarschijnlijk ook 3 en Elden Ring maar daar ben ik nog niet aan toegekomen. 1 (remaster) en 2 draaien in ieder geval top en heb ik ook volledig op de deck alle achievements gehaald.
Nog wel heel wat meer maar dit zijn de echte toppers als ik mijn historie kijk van wat ik op de deck gespeeld heb.
Misschien als honorable mention nog kingdoms of Amalur re-reckoning, maar die, net als the outer worlds (1), liggen mij gewoon toevallig heel erg goed terwijl de algemene mening iets minder is geloof ik. Beiden wel ook volledig alle achievements op de deck gehaald.
Ondertussen ben ik zelf over naar een Xbox Ally X met Bazzite er op. Nieuwere games vind ik de deck toch steeds vaker iets te zwak voor en met de staat van de industrie verwacht ik geen betere deal de komende paar jaar. En hopelijk als de boel dan langzaam weer tot rust komt is het tijd voor de steam deck 2
Mass Effect Legendary Edition, laatst van begin tot eind op de deck gedaan en alle achievements gehaald, draait perfect.
Titanfall 2, kortere game maar geweldige campaign en draait ook prima.
Dark Souls 1 en 2... Waarschijnlijk ook 3 en Elden Ring maar daar ben ik nog niet aan toegekomen. 1 (remaster) en 2 draaien in ieder geval top en heb ik ook volledig op de deck alle achievements gehaald.
Nog wel heel wat meer maar dit zijn de echte toppers als ik mijn historie kijk van wat ik op de deck gespeeld heb.
Misschien als honorable mention nog kingdoms of Amalur re-reckoning, maar die, net als the outer worlds (1), liggen mij gewoon toevallig heel erg goed terwijl de algemene mening iets minder is geloof ik. Beiden wel ook volledig alle achievements op de deck gehaald.
Ondertussen ben ik zelf over naar een Xbox Ally X met Bazzite er op. Nieuwere games vind ik de deck toch steeds vaker iets te zwak voor en met de staat van de industrie verwacht ik geen betere deal de komende paar jaar. En hopelijk als de boel dan langzaam weer tot rust komt is het tijd voor de steam deck 2
Super gaaf dat er zoveel reacties zijn, perfecte tijd voor steamdeck d8 ik zo 
Iemand al arc raiders gespeeld op de deck? Lijkt me een vette game maar twijfel ivm de prijs.
Iemand al arc raiders gespeeld op de deck? Lijkt me een vette game maar twijfel ivm de prijs.
Hallo allemaal,
Hoe is jullie ervarimg met de Oled versie mbt de ergonomie? Is het niet te zwaar om hem in je handen te houden?
Hoe is jullie ervarimg met de Oled versie mbt de ergonomie? Is het niet te zwaar om hem in je handen te houden?
Nee hij is verrassend licht zelfs! En waar ik met de Switch verkrampte handen krijg is de Deck echt een verademing. Ook de plaatsing van de joysticks helpt daarbij.
De batterij is eerder leeg dan dat ik er moe van ben
De batterij is eerder leeg dan dat ik er moe van ben
Hij ligt goed in de hand. Met een kussentje eronder is het perfect!hotymoty schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 09:00:
Hallo allemaal,
26€ op verschillende key websites. Ik wou dat die op console zo goedkoop wasfib3rlight schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 21:33:
Super gaaf dat er zoveel reacties zijn, perfecte tijd voor steamdeck d8 ik zo
Heeft iemand Dragon Age: Origins aan de praat gekregen op de Steam Deck? Ik heb de LAA patch uitgevoerd maar in de launcher gebeurt er niks als ik op ‘play’ klik (desktop mode). Via Steam krijg ik een error via een verlopen website als ik de game wil starten.
De patch zou de game juist playable moeten maken, maar ook zonder de patch werkt het niet.
De patch zou de game juist playable moeten maken, maar ook zonder de patch werkt het niet.
[ Voor 15% gewijzigd door RazorMaron op 20-12-2025 10:47 ]
Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.
Vele die hier vaak komen hebben al gereageerd op het nieuwsbericht, maar om het hier nog een keer te delen: de Steam Deck LCD SKUs gaan eruit. Dus de aanbieding van een paar maanden geleden was de laatste, bij de huidige kerst sales zijn ze niet te krijgen. Erg jammer dat Valve niet nog een laatste toegift doet voor deze machines, maar anderzijds ook logisch. Het DDR5 geheugen wordt zo duur dat het prijspunt niet meer te handhaven is.
Iemand een idee wat tegenwoordig met de huidige prijzen een goede SSD is voor de steam deck? Ik heb nu 64GB maar wil upgraden naar 500GB/1TB.
De Crucial P310 M.2 2230 1TB / WD Black SN770M 1TB leek me wel een goede optie:
uitvoering: Crucial P310 M.2 2230 1TB
uitvoering: WD Black SN770M 1TB
[ Voor 16% gewijzigd door niels2322 op 22-12-2025 15:33 ]
Ik vind ze beide duur, een hoge snelheid haal je toch niet op de Deck. Ik zou kijken naar een refurb 512gb 2230, die heb je soms uit geupgrade laptops.niels2322 schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:44:
Iemand een idee wat tegenwoordig met de huidige prijzen een goede SSD is voor de steam deck? Ik heb nu 64GB maar wil upgraden naar 500GB/1TB.
[ Voor 3% gewijzigd door XanderDrake op 22-12-2025 20:49 ]
Thanks! Op Amazon voor 77 euro een 1TB 2230 retourdeal aan de haak geslagen, hopelijk is dat wat!XanderDrake schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:48:
[...]
Ik vind ze beide duur, een hoge snelheid haal je toch niet op de Deck. Ik zou kijken naar een refurb 512gb 2230, die heb je soms uit geupgrade laptops.
Ik ben sinds de kerst de trotse eigenaar van de steam deck Oled (met dank aan de vrouw).
Top apparaat, heerlijk op de bank gamen en vooral via steamlink de zwaardere games streamen. Ik loop alleen tegen iets aan wat ik maar niet krijg opgelost.
Als ik BF6 naar de deck stream dan kan ik de voicechat niet gebruiken. De microfoon van de steamdeck registreert niks, de headset middels Bluetooth en bedraad registreert ook niks op de microfoon. Ik hoor wel geluid alleen de microfoons registeren niks, iemand enig idee hoe of wat?
Top apparaat, heerlijk op de bank gamen en vooral via steamlink de zwaardere games streamen. Ik loop alleen tegen iets aan wat ik maar niet krijg opgelost.
Als ik BF6 naar de deck stream dan kan ik de voicechat niet gebruiken. De microfoon van de steamdeck registreert niks, de headset middels Bluetooth en bedraad registreert ook niks op de microfoon. Ik hoor wel geluid alleen de microfoons registeren niks, iemand enig idee hoe of wat?
Het lijkt iets anders te liggen. Het heeft waarschijnlijk meer te maken met de introductieprijs van de nieuwe hardware. Ik las laatst deze postXanderDrake schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:59:
Vele die hier vaak komen hebben al gereageerd op het nieuwsbericht, maar om het hier nog een keer te delen: de Steam Deck LCD SKUs gaan eruit. Dus de aanbieding van een paar maanden geleden was de laatste, bij de huidige kerst sales zijn ze niet te krijgen. Erg jammer dat Valve niet nog een laatste toegift doet voor deze machines, maar anderzijds ook logisch. Het DDR5 geheugen wordt zo duur dat het prijspunt niet meer te handhaven is.
In het kort:I believe that the end of the LCD line is an entirely strategic move.
With the discontinuation of the LCD and the introduction of the Machine and Frame, the OLED will suddenly occupy the "Pricing Anchor" slot for Valve's first-party lineup of gaming hardware.
Crucially, I believe Valve sees the $399 price as too low.
Not because they're losing money on it, but because of your squishy little monkey brains.
Let's say that the entry level Steam Machine is $649. Like it or not (and despite them being different SKUs) gamers won't help but to compare $399 to $649. They will then say "no way, Jose."
A mockup of the Steam Hardware store page showing speculative prices for the Steam Machine and the Steam Frame The truth is, a $529 price anchor for the Steam Deck will make the entry level spread of Steam Hardware seem more palatable.
A mockup of the Steam Hardware store page showing the new lowest tier of the Steam Deck plus speculative prices for the Steam Machine and the Steam Frame
Gamers already know that the Deck is a great deal and now being able to compare $529 against (the hypothetical) $649? That starts to make the Steam Machine look like an obvious (not to mention affordable) upgrade.
- De goedkoopste variant van de steamdeck was altijd een lokkertje
- Product / price sandwiching is een standaard techniek in sales
- De stap van 399 naar 649 (verwachte prijs steam machine) is te groot
Ongetwijfeld zullen geheugenprijzen meespelen. Maar ik vond dit een plausibelere redenering.
je geluid kan ik je niet mee helpen, maar ben benieuwd wat jij bedoelt met Steamlink, bedoel je dan dat je de game streamt via je PC via steam?DigiMike schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 08:53:
Ik ben sinds de kerst de trotse eigenaar van de steam deck Oled (met dank aan de vrouw).
Klinkt niet onlogisch. 399€ was in begin 2022 al een zeer scherpe prijs, en sindsdien hebben we ook gewoon ~18% inflatie gehad dus dat maakt dit prijspunt nu (en 349€ tijdens aanbiedingen) eigenlijk extreem laag. In landen zoals de VS zijn dingen ook veel duurder ondertussen dus een nieuw prijspunt van 569€ is niet onlogisch. Het grootste probleem is wel de Switch 2. Het is niet helemaal appels met appels vergelijken, maar die kan je nog wel krijgen voor 449€.marapuru schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:54:
In het kort:
- De goedkoopste variant van de steamdeck was altijd een lokkertje
- Product / price sandwiching is een standaard techniek in sales
Ongetwijfeld zullen geheugenprijzen meespelen. Maar ik vond dit een plausibelere redenering.
Als Valve de Deck uit zijn niche wil halen (4 miljoen units sold, versus 154 miljoen Switches), moeten ze nog wel een stap zetten ergens... Of performance, of prijs, of... iets anders?
PS. 649€ voor de Steam Machine is heel netjes in deze markt. Heck, tegenwoordig koop je voor dat geld slechts je geheugen...
[ Voor 5% gewijzigd door XanderDrake op 30-12-2025 10:50 ]
Dat klopt, de steamdeck maakt verbinding met steam op de PC, hiermee stream ik de games vanaf de pc naar steamdeck.fib3rlight schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:05:
[...]
je geluid kan ik je niet mee helpen, maar ben benieuwd wat jij bedoelt met Steamlink, bedoel je dan dat je de game streamt via je PC via steam?
ja idd, dat gebruik ik idd om forbidden west te kunnen spelen op de deck, ik dacht miss bedoel jij wat andersDigiMike schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:54:
[...]
Dat klopt, de steamdeck maakt verbinding met steam op de PC, hiermee stream ik de games vanaf de pc naar steamdeck.
Dit beantwoordt niet expliciet de vraag. Gebruik je Steam Link ("Remote Play") om te streamen?DigiMike schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:54:
Dat klopt, de steamdeck maakt verbinding met steam op de PC, hiermee stream ik de games vanaf de pc naar steamdeck.
Dit is een belangrijke vraag om eerst te beantwoorden. Er zijn ook andere mogelijkheden dan Steam Link waarmee je Steam en spellen daaruit kan streamen, ieder met andere functionaliteit.
Voor Steam Link/Remote Play:
Hetzelfde met Sunshine+Moonlight, helaas. Mogelijk kan je wat je wilt bereiken voor elkaar krijgen m.b.v. AudioRelay.Voice recording over streaming is not currently supported.
[ Voor 13% gewijzigd door The Zep Man op 30-12-2025 12:06 ]
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
649? In this economy?marapuru schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:54:
999 lijkt me realistischer tenzij Valve zwaar verlies wil gaan lijden op hardware (in 2026 en 2027 als de AI scam zo door blijft gaan).
Goedkope Steam consoles zullen we denk ik voorlopig niet (meer) zien, zelfs niet als ze uitvogelen hoe het allemaal op ARM hardware kan.
Ik speel veel:fib3rlight schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:43:
Asphalt unite (gratis, maar ik neem elke maand een season pass 🙈)
Balatro
Slay the Spire (net mee begonnen, maar wat gaat de tijd opeens snel 😜) Balatro en Slay the Spire zijn ook in de sale!
Op m'n Claw speel ik Dreamlight Valley en Fortnite (kan niet native op Steam Deck) plus nog wat andere dingen. Maar dit zijn mijn 5 meest gespeelde games.
Scherp opgemerkt! Ik heb over dat gedeelte heen gelezen toen ik t aan t uitzoeken was. Wel jammer dat die mogelijkheid er niet isThe Zep Man schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:56:
[...]
Dit beantwoordt niet expliciet de vraag. Gebruik je Steam Link ("Remote Play") om te streamen?
Dit is een belangrijke vraag om eerst te beantwoorden. Er zijn ook andere mogelijkheden dan Steam Link waarmee je Steam en spellen daaruit kan streamen, ieder met andere functionaliteit.
Voor Steam Link/Remote Play:
[...]
Hetzelfde met Sunshine+Moonlight, helaas. Mogelijk kan je wat je wilt bereiken voor elkaar krijgen m.b.v. AudioRelay.
thx!! ga ik bekijken!sas_andrea schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:34:
[...]
Ik speel veel:
Asphalt unite (gratis, maar ik neem elke maand een season pass 🙈)
Balatro
Slay the Spire (net mee begonnen, maar wat gaat de tijd opeens snel 😜) Balatro en Slay the Spire zijn ook in de sale!
Op m'n Claw speel ik Dreamlight Valley en Fortnite (kan niet native op Steam Deck) plus nog wat andere dingen. Maar dit zijn mijn 5 meest gespeelde games.
Ik vermoed dat dat wel meevalt... De prijzen die wij in de winkel zien is niet per se wat een fabrikant betaalt en er zit maar 16 GB in... Ok 24 met vram er bij. De bill of materials voor deze rampocalypse werd op ongeveer 450 dollar geschat. Dat zal nu wel een stuk hoger zijn, maar 650 lijkt me niet compleet onrealistisch als ze scherp in de markt willen zitten en 999 extreem hoog. Maar we zullen het gaan zien...Gundogan schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:58:
[...]
649? In this economy?
999 lijkt me realistischer tenzij Valve zwaar verlies wil gaan lijden op hardware (in 2026 en 2027 als de AI scam zo door blijft gaan).
Goedkope Steam consoles zullen we denk ik voorlopig niet (meer) zien, zelfs niet als ze uitvogelen hoe het allemaal op ARM hardware kan.
Natuurlijk betalen fabrikanten niet hetzelfde voor onderdelen als eindconsumenten, maar aangezien ram-prijzen 3 tot 4 keer over de kop zijn gegaan, hebben we het niet over een tientje of 2 meer. Ook voor fabrikanten niet.Finraziel schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:07:
[...]
Ik vermoed dat dat wel meevalt... De prijzen die wij in de winkel zien is niet per se wat een fabrikant betaalt en er zit maar 16 GB in... Ok 24 met vram er bij. De bill of materials voor deze rampocalypse werd op ongeveer 450 dollar geschat. Dat zal nu wel een stuk hoger zijn, maar 650 lijkt me niet compleet onrealistisch als ze scherp in de markt willen zitten en 999 extreem hoog. Maar we zullen het gaan zien...
Een paar maanden geleden zou ik rond de €699 verwachten, meeste analyses die ik serieus neem zaten ook rond de $700-750 (wat in euro minstens net zoveel zal zijn). Maar met de huidige ram-prijzen verwacht ik zeker niet onder de €799, eerder €899. En €999 zou me ook niet verbazen.
Jouw €650 om 'scherp in de markt te zitten' lijkt me heel erg wishful thinking, ook omdat Valve volgens mij al had gezegd dat ze de Steam Machine een goede marge wilden geven, en niet zo goedkoop mogelijk wilden maken (zoals ze bij de Steam Deck wel hebben gedaan, in ieder geval in het begin).
The devil is in the details.
Ja het hangt een beetje van je startpunt af, mijn verwachting was 499 voor de ram crisis. En wat Valve gezegd heeft is zo multi-interpretabel dat iedereen er iets anders van maakt. Ik ging vooral mee met de redenatie van Moore's law is dead.Hahn schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:33:
[...]
Natuurlijk betalen fabrikanten niet hetzelfde voor onderdelen als eindconsumenten, maar aangezien ram-prijzen 3 tot 4 keer over de kop zijn gegaan, hebben we het niet over een tientje of 2 meer. Ook voor fabrikanten niet.
Een paar maanden geleden zou ik rond de €699 verwachten, meeste analyses die ik serieus neem zaten ook rond de $700-750 (wat in euro minstens net zoveel zal zijn). Maar met de huidige ram-prijzen verwacht ik zeker niet onder de €799, eerder €899. En €999 zou me ook niet verbazen.
Jouw €650 om 'scherp in de markt te zitten' lijkt me heel erg wishful thinking, ook omdat Valve volgens mij al had gezegd dat ze de Steam Machine een goede marge wilden geven, en niet zo goedkoop mogelijk wilden maken (zoals ze bij de Steam Deck wel hebben gedaan, in ieder geval in het begin).
Voor de ram crisis kon je voor 700 vrij makkelijk een beter systeem maken (qua specs) dan de steam machine, daarom kon ik me niet voorstellen dat dat de prijs zou gaan worden. Op dit moment geldt dat nog steeds voor 1000...
In die 'vrij makkelijk een beter systeem maken voor 700 euro' reken je urenlang onderdelen uitzoeken, bestellen op de goedkoopste plekken, dagen wachten tot alles binnen is, daarna urenlang alles in elkaar zetten, instellen en OS installeren mee?Finraziel schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:15:
[...]
Ja het hangt een beetje van je startpunt af, mijn verwachting was 499 voor de ram crisis. En wat Valve gezegd heeft is zo multi-interpretabel dat iedereen er iets anders van maakt. Ik ging vooral mee met de redenatie van Moore's law is dead.
Voor de ram crisis kon je voor 700 vrij makkelijk een beter systeem maken (qua specs) dan de steam machine, daarom kon ik me niet voorstellen dat dat de prijs zou gaan worden. Op dit moment geldt dat nog steeds voor 1000...
Want al die tijd en moeite is ook wat waard. Voor de diehard tweaker die de absolute beste bang-for-buck wil is de Steam Machine sowieso nooit bedoeld geweest.
Maar ja, als je echt absoluut alleen maar de materialen meerekent, dan was 699,- voor de ram-crisis geen geweldige deal. Als je álles meerekent, dan was het helemaal niet zo gek.
The devil is in the details.
Nee niet op die manier... Sowieso ook het compacte formaat, de integratie met steam os en hdmi cec is allemaal wat waard. Ik bedoel, Valve had iets gezegd van dat het ongeveer op het niveau zou zijn van als je zelf zo'n systeem zou samen stellen. Zoals gezegd, het systeem is krachtiger dan de steam machine want de exacte CPU en GPU zijn niet los te krijgen (want het zijn de scraps waar AMD niet vanaf kwam). Goed, 500 was dan misschien nog wat te optimistisch, maar het zou wel minder dan die 700 toen moeten zijn geweest denk ik. Aan de andere kant denk ik dat ze het wel voor 500 op de markt hadden kunnen zetten zonder verlies te lijden er op. Maar ja waarschijnlijk weet Valve nu zelf niet wat het ze de komende tijd gaat kosten en hebben we daarom nog geen prijzen van hun gehoord...Hahn schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:20:
[...]
In die 'vrij makkelijk een beter systeem maken voor 700 euro' reken je urenlang onderdelen uitzoeken, bestellen op de goedkoopste plekken, dagen wachten tot alles binnen is, daarna urenlang alles in elkaar zetten, instellen en OS installeren mee?
Want al die tijd en moeite is ook wat waard. Voor de diehard tweaker die de absolute beste bang-for-buck wil is de Steam Machine sowieso nooit bedoeld geweest.
Maar ja, als je echt absoluut alleen maar de materialen meerekent, dan was 699,- voor de ram-crisis geen geweldige deal. Als je álles meerekent, dan was het helemaal niet zo gek.
En als we overigens wel naar aantrekkelijkheid kijken voor iemand die het niet erg vindt om zelf een systeem samen te stellen... Leg een klein beetje extra geld bij en je hebt een videokaart die veel meer extra performance biedt dan dat het extra geld kost. Dus dat speelde wel ook mee in mijn redenatie dat de prijs niet te hoog zou kunnen zijn.
De Steamdeck OLED 512GB kost €569, de 1TB kost €679Finraziel schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:15:
[...]
Ja het hangt een beetje van je startpunt af, mijn verwachting was 499 voor de ram crisis. En wat Valve gezegd heeft is zo multi-interpretabel dat iedereen er iets anders van maakt. Ik ging vooral mee met de redenatie van Moore's law is dead.
De Steammachine komt in 512GB en 2TB. De minimale prijs van een Steammachine gaat denk ik richting de €769 voor de 512GB en dan €879 voor de 2TB.
Dit vanwege de hardware en prijs differentiatie met de Steamdeck. Ik verwacht geen overlap tussen de 2, de Steammachine word toch echt als nieuwer en sterker neergezet en dus op een hoger prijspunt dan de Steamdeck. Wat ze met de hogere RAM prijzen gaan doen is dan nog de vraag.
Valve gaat niet voor goedkoop, de Valve Index bril koste ook €539 terwijl de complete set voor €1079 ging. De Steam Frame moet ook nog ergens komen qua prijs, ben benieuwd waar ze die neerzetten.
Mja, dat zou kunnen... Maar op zich dat vergelijken met de steam deck lijkt me niet zo zinnig. Portable hardware is altijd duurder voor de power die het heeft dan niet portable hardware. Bovendien zit er geen scherm, accu en ingebouwde controller in. Ik ga er vanuit dat de Steam Controller niet inbegrepen is in de prijs van de Steam machine straks namelijk, genoeg mensen die namelijk zelf al een controller hebben liggen en dat dus liever besparen. En Valve biedt vaker die optie om alleen te kopen wat je nodig hebt, zoals ze inderdaad ook al met de Index deden.iwaarden schreef op woensdag 31 december 2025 @ 18:28:
[...]
De Steamdeck OLED 512GB kost €569, de 1TB kost €679
De Steammachine komt in 512GB en 2TB. De minimale prijs van een Steammachine gaat denk ik richting de €769 voor de 512GB en dan €879 voor de 2TB.
Dit vanwege de hardware en prijs differentiatie met de Steamdeck. Ik verwacht geen overlap tussen de 2, de Steammachine word toch echt als nieuwer en sterker neergezet en dus op een hoger prijspunt dan de Steamdeck. Wat ze met de hogere RAM prijzen gaan doen is dan nog de vraag.
Valve gaat niet voor goedkoop, de Valve Index bril koste ook €539 terwijl de complete set voor €1079 ging. De Steam Frame moet ook nog ergens komen qua prijs, ben benieuwd waar ze die neerzetten.
Let op:
V&A (of dit topic) is niet bedoeld voor animo/interesse/pre-order advertenties.
Discussies en vragen met betrekking tot reservering, bestelling en levering horen in Steam Deck - reservering, bestelling & levering
Voor informatie over de prestaties en speelbaarheid van specifieke games op de Steam Deck en tips om ze beter te laten werken, kijk op ProtonDB.
V&A (of dit topic) is niet bedoeld voor animo/interesse/pre-order advertenties.
Discussies en vragen met betrekking tot reservering, bestelling en levering horen in Steam Deck - reservering, bestelling & levering
Voor informatie over de prestaties en speelbaarheid van specifieke games op de Steam Deck en tips om ze beter te laten werken, kijk op ProtonDB.
/f/image/FXYOfga0GVy6qWsE10gbzjcN.png?f=fotoalbum_large)