Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Moah, het idee is dat je een aparaat hebt met minderoverhead dan een reguliere gamepc en consequent dezelfde specs zodat ontwikkelaars maar op 1 set hardware hoeven te focussen ipv een miljoen verschillende combinaties.XanderDrake schreef op woensdag 12 november 2025 @ 23:56:
[...]
Niet helemaal een verrassing natuurlijk. Een paar maanden geleden had ik een nieuwspost over de Fremont cpu die uit gelekt was, waarbij toen al gezegd werd dat het om een console achtig apparaat zou gaan. Fremont is exact wat we nu zien in deze Steam Machine!
Interessant concept, een console die uitkomt in 2026 met tech van 2023. Het zal wel goed geprijsd worden, maar verder zou ik hem zelf niet kopen denk ik.
Aan de andere kant... ik heb ooit een SteamDeck gekocht omdat ik eigenlijk zelden nog achter een console zat...
Ik heb een dock voor de SteamDeck die ik aan de TV heb hangen, als ik de "console-ervaring" wil hebben, gebruik ik die. Dat werkt verrassend goed. Als je dus tevreden bent met de SteamDeck en maar af en toe op een groter scherm wil spelen, dan zou je dat kunnen proberen, Allicht goedkoper dan nog een console aanschaffenstreamnl schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:01:
Ik ben wel heel erg benieuwd naar de prijs, want ik heb zeker wel interesse hierin.
Aan de andere kant... ik heb ooit een SteamDeck gekocht omdat ik eigenlijk zelden nog achter een console zat...
[ Voor 56% gewijzigd door Soullie op 13-11-2025 11:27 ]
Hoezo niet meer verkrijgbaar? Hij is simpelweg niet op voorraad momenteel.gibsonneke schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:59:
Over een dock gesproken. Aangezien de officiële niet meer verkrijgbaar is, welke is aan te raden als alternatief?
Sinds bijna half jaar.UncleEddy schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:50:
[...]
Hoezo niet meer verkrijgbaar? Hij is simpelweg niet op voorraad momenteel.
hetzelfde geldt voor bepaalde onderdelen bij iFixit EU store
Ja daar was ook nieuws over. Deze Frame blijkt over een snapdragon ARM SoC te beschikken. Helaas geen AMD APU, erg jammer, en daarom heb ik daar ook geen interesse meer in....Soullie schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:27:
Ben wel benieuwd naar die VR headset, ook wordt er indirect over Steamdeck 2 wat gezegd, zal er binnen 1 a 2 jaar toch wel komen dan.
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Ja, idem hier (vervang alleen het woord 'console' door 'gamelaptop')... M'n hart maakte ook wel direct een sprongetje als ik las "nieuwe Steam Machine"... maar meteen maakte ik me ook de bedenking: beneden aan TV in de woonkamer? neen, die Tv wordt teveel door andere gezinsleden gebruikt, dus dan maar boven in m'n thuiskantoor/mediazolder aan TV of aan monitor, maar dat is de reden waarom ik m'n SD kocht, zodat ik 's avonds niet meer boven moest gaan zitten. (en ja, technisch gezien kan ik met m'n gamelaptop wel beneden in de woonkamer komen gamen ook maar zo'n ding van 3,7 kilogram die steeds aan de stroom moet, op je schoot in de bank én een hand voor muis vrij hebben is niet ideaal.streamnl schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:01:
Ik ben wel heel erg benieuwd naar de prijs, want ik heb zeker wel interesse hierin.
Nog even afwachten, als de prijs écht aantrekkelijk is, ga ik misschien toch overstag... but then again... àls ik 700 -ish euro uitgeef, dan liever nog wat langer wachten op Steam Deck 2... (hopelijk 2027, vroeger zal onrealistisch zijn)
[ Voor 83% gewijzigd door twowheeler op 13-11-2025 13:45 ]
Dan kunnen we het hier lekker over de Steam Deck hebben
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Je kunt eventueel ook altijd nog streamen van de steam machine naar de steam deck (voor games die net niet lekker genoeg draaien op de deck zelf).PinusRigida schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:34:
[...]
Ja, idem hier (vervang alleen het woord 'console' door 'gamelaptop')... M'n hart maakte ook wel direct een sprongetje als ik las "nieuwe Steam Machine"... maar meteen maakte ik me ook de bedenking: beneden aan TV in de woonkamer? neen, die Tv wordt teveel door andere gezinsleden gebruikt, dus dan maar boven in m'n thuiskantoor/mediazolder aan TV of aan monitor, maar dat is de reden waarom ik m'n SD kocht, zodat ik 's avonds niet meer boven moest gaan zitten. (en ja, technisch gezien kan ik met m'n gamelaptop wel beneden in de woonkamer komen gamen ook maar zo'n ding van 3,7 kilogram die steeds aan de stroom moet, op je schoot in de bank én een hand voor muis vrij hebben is niet ideaal.)
Nog even afwachten, als de prijs écht aantrekkelijk is, ga ik misschien toch overstag... but then again... àls ik 700 -ish euro uitgeef, dan liever nog wat langer wachten op Steam Deck 2... (hopelijk 2027, vroeger zal onrealistisch zijn)
Gamertag: FinrazielNL
Ik heb ook zo'n dock, werkt goed. Achteraf erg blij dat ik hem via ALi heb gehaald en niet de originele. Want de keren dat ik hem gebruikt heb...fub schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:51:
[...]
Ik heb een dock voor de SteamDeck die ik aan de TV heb hangen, als ik de "console-ervaring" wil hebben, gebruik ik die. Dat werkt verrassend goed. Als je dus tevreden bent met de SteamDeck en maar af en toe op een groter scherm wil spelen, dan zou je dat kunnen proberen, Allicht goedkoper dan nog een console aanschaffen
@gibsonneke , volgens mij had ik mijn dock ooit in dit topic ooit gemeld. ALs ik hem gebruik, doet ie wat ie moet doen.
Die console is wel iets waar ik interesse in heb, lekker makkelijk PC games op de TV spelen. Ik doe dat nu ook wel al, en het werkt goed met een dok, maar het kan en mag altijd beterPukson schreef op woensdag 12 november 2025 @ 19:21:
Nice! Valve verrast ons.
https://store.steampowered.com/sale/steammachine
Every Game has A Story, Only One is A Legend.
Doe ik nu ook al, maar dan met name met streaming van mijn eigen PC. Zo'n PC hoeft dus niet in de buurt te staan van een TV, en is ook bruikbaar met andere TV's.Linksquest schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:47:
Die console is wel iets waar ik interesse in heb, lekker makkelijk PC games op de TV spelen.
En uiteraard kan ik ook streamen naar mijn Steam Deck, lokaal en over het internet. En mijn Steam Deck kan dat ook weer tonen op een TV elders.
[ Voor 16% gewijzigd door The Zep Man op 13-11-2025 22:45 ]
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Is het geen 1 grote pixelfest als je Steam Deck op 4k aansluit? Aangezien de Deck niet krachtig genoeg is. Of valt het mee? En ben ik toch benieuwd welke dock je dan gebruikt?fub schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:51:
[...]
Ik heb een dock voor de SteamDeck die ik aan de TV heb hangen, als ik de "console-ervaring" wil hebben, gebruik ik die. Dat werkt verrassend goed. Als je dus tevreden bent met de SteamDeck en maar af en toe op een groter scherm wil spelen, dan zou je dat kunnen proberen, Allicht goedkoper dan nog een console aanschaffen
steam deck ondersteund maximaal full-hd.hotymoty schreef op donderdag 13 november 2025 @ 22:51:
[...]
Is het geen 1 grote pixelfest als je Steam Deck op 4k aansluit? Aangezien de Deck niet krachtig genoeg is. Of valt het mee? En ben ik toch benieuwd welke dock je dan gebruikt?
Voordeel van tv is dat je er vaak wat verder van af ziet.
Dus voor af en toe een game is dat helemaal prima.
Ik ben verstopt zoek een ander :P
Steam Deck kan docked 4K doen hoor. Geen kans dat een game fatsoenlijk draait, maar het kan.kaasszje schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 08:02:
[...]
steam deck ondersteund maximaal full-hd.
Dat snap ik, maar Steam Deck kan amper games draaien op 1080P. Toch te zwak voor.kaasszje schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 08:02:
[...]
steam deck ondersteund maximaal full-hd.
DizzyWeb schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 08:07:
[...]
Steam Deck kan docked 4K doen hoor. Geen kans dat een game fatsoenlijk draait, maar het kan.
De Steam Deck kan toch perfect games in native 4K draaien? Uiteraard hebben we het dan niet over de meeste recente AAA games maar games zoals Balatro, Stardew Valley, Half Life, Portal, ...hotymoty schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 08:47:
[...]
Dat snap ik, maar Steam Deck kan amper games draaien op 1080P. Toch te zwak voor.
Eigenlijk dus die games waarvoor een Steam Deck precies gemaakt is.
[ Voor 18% gewijzigd door gibsonneke op 14-11-2025 08:59 ]
Moest de prijs zowat rond de €600 zitten is het een instant buy for me.
“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”
Hmmm...idd...Finraziel schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:59:
[...]
Je kunt eventueel ook altijd nog streamen van de steam machine naar de steam deck (voor games die net niet lekker genoeg draaien op de deck zelf).
Ik heb geen 4K TV, dus dat scheelt al weer.hotymoty schreef op donderdag 13 november 2025 @ 22:51:
[...]
Is het geen 1 grote pixelfest als je Steam Deck op 4k aansluit? Aangezien de Deck niet krachtig genoeg is. Of valt het mee? En ben ik toch benieuwd welke dock je dan gebruikt?
Ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen hier met alternatieve docks. Zelf overweeg ik de "UGREEN Steam Deck Dock 9-in-1 dockingstation", maar ik lees op online varierende ervaringen met betrekking tot stabiliteit HDMI output.gibsonneke schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:59:
Over een dock gesproken. Aangezien de officiële niet meer verkrijgbaar is, welke is aan te raden als alternatief?
“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”
Ik heb de JSAUX 5-in-1, en ik heb daar geen klachten over. Maar in principe zou elke dock die je via USB-C aansluit geschikt moeten zijn.Drum schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:22:
[...]
Ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen hier met alternatieve docks. Zelf overweeg ik de "UGREEN Steam Deck Dock 9-in-1 dockingstation", maar ik lees op online varierende ervaringen met betrekking tot stabiliteit HDMI output.
Sommige USB-C docks (met name zakelijk) gebruiken DisplayLink om monitoren over USB aan te sturen. Die moet je dus niet hebben, want DisplayLink werkt brak in het algemeen, brakker onder Linux en volgens mij helemaal niet op de Deck.fub schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:32:
Ik heb de JSAUX 5-in-1, en ik heb daar geen klachten over. Maar in principe zou elke dock die je via USB-C aansluit geschikt moeten zijn.
Ik heb deze zojuist besteld. Wil deze gaan gebruiken voor mijn home office, maar wilde ook testen hoe deze met Steam Deck zou werken.Drum schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:22:
[...]
Ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen hier met alternatieve docks. Zelf overweeg ik de "UGREEN Steam Deck Dock 9-in-1 dockingstation", maar ik lees op online varierende ervaringen met betrekking tot stabiliteit HDMI output.
Overigens heb ik de Steam Deck ook zojuist pas besteld
Heb zelf alleen een laptop, die toch wel want aan de oude kant is. Ik heb hem nog niet vervangen omdat ik toch voornamelijk console gamen doe, en sinds ik de Steam Deck heb, veel daarop aan het spelen ben.The Zep Man schreef op donderdag 13 november 2025 @ 22:43:
[...]
Doe ik nu ook al, maar dan met name met streaming van mijn eigen PC. Zo'n PC hoeft dus niet in de buurt te staan van een TV, en is ook bruikbaar met andere TV's.
En uiteraard kan ik ook streamen naar mijn Steam Deck, lokaal en over het internet. En mijn Steam Deck kan dat ook weer tonen op een TV elders.
Valt me op dat ze twee nagenoeg identieke modellen hebben die beide 'Steamdeck dock 9-in-1' genaamd zijn.De Ingenieur schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:59:
[...]
Ik heb deze zojuist besteld. Wil deze gaan gebruiken voor mijn home office, maar wilde ook testen hoe deze met Steam Deck zou werken.
Overigens heb ik de Steam Deck ook zojuist pas besteld
Zoek de 5 verschillen?
https://nl.ugreen.com/pro...os=1&_sid=6053c7a39&_ss=r
https://nl.ugreen.com/pro...os=2&_sid=6053c7a39&_ss=r
Oh ik zie nu dat je de specifieke Steam Deck variant hebt. Ik heb de reguliere 9 in 1.McLambo schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 18:11:
[...]
Valt me op dat ze twee nagenoeg identieke modellen hebben die beide 'Steamdeck dock 9-in-1' genaamd zijn.
Zoek de 5 verschillen?
https://nl.ugreen.com/pro...os=1&_sid=6053c7a39&_ss=r
https://nl.ugreen.com/pro...os=2&_sid=6053c7a39&_ss=r
In jouw geval staat er bij de 1 verstelbaar in de titel bij de andere niet? Op Amazon is de verstelbare een stuk goedkoper zie ik.
[ Voor 6% gewijzigd door De Ingenieur op 14-11-2025 19:01 ]
Denk dat ik m’n steam deck 90% daarvoor gebruikmaartend schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 18:17:
Jee, net Chiaki op mijn SD gezet voor de PS5. Speelt me een beetje fijn, echt wel
Begrijp ik wel. En partijtje eenvoudig te doen. Niet normaal.nDirect090 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 19:13:
[...]
Denk dat ik m’n steam deck 90% daarvoor gebruik
Misschien helpt het door dezelfde stappen als in deze video. De maker geeft ook aan problemen te hebben en dus doet die het via een andere manier nu.Orangelights23 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 09:44:
Ik heb het oprecht 25 keer geprobeerd, maar ik krijg Chiaki niet aan de praat. Installeren enzo werkt goed, totdat ik mijn PS account wil koppelen. Dit lukt werkelijk nooit, en ik heb de standaard dingen al gedaan (opnieuw installeren, ander netwerk, uit- en aanzetten…).
Video
Ik vermoed dat in beide gevallen de docker zonder stroomadapter komt?De Ingenieur schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 18:57:
[...]
Oh ik zie nu dat je de specifieke Steam Deck variant hebt. Ik heb de reguliere 9 in 1.
In jouw geval staat er bij de 1 verstelbaar in de titel bij de andere niet? Op Amazon is de verstelbare een stuk goedkoper zie ik.
Ik heb gewoon de Chiaki video gebruiktOrangelights23 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 09:44:
Ik heb het oprecht 25 keer geprobeerd, maar ik krijg Chiaki niet aan de praat. Installeren enzo werkt goed, totdat ik mijn PS account wil koppelen. Dit lukt werkelijk nooit, en ik heb de standaard dingen al gedaan (opnieuw installeren, ander netwerk, uit- en aanzetten…).
Klopt ik heb een losse 65 watt adapter erbij gekochtgibsonneke schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:05:
[...]
Ik vermoed dat in beide gevallen de docker zonder stroomadapter komt?
De hier gesuggereerde UGREEN Revodok Pro 9 was een mooie kandidaat, maar deze was net iets duurder waardoor ik uiteindelijk voor de lichtere/goedkopere variant uit de serie heb gekozen. Voor de dock ben ik gegaan voor de Ugreen Revodok met een 5m lange 8k HDMI kabel erbij zodat de dock op een handigere plaats in de woonkamer neergelegd kan worden.
De dock heeft 2 usb slots, cardreader, en ethernetpoort naar de stroom/hdmi slots, met 27eu voor de dock is het een redelijk zachte prijs. Met een beetje geluk levert de steamdeck oplader voldoende prik voor dock+steamdeck en anders bestel ik later nog wat prik erbij.
“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”
Hoe groot achten jullie de kans dat de Decks in de black friday afgeprijsd zullen zijn? Ik snap heus dat ze niet voor half geld zullen gaan, maar elk beetje is meegenomen.
Die kans lijkt me zeer laag. De enige keer dat ik Steam Decks afgeprijsd heb gezien was toen de Steam Deck zelf jarig was.HTT-Thalan schreef op zondag 16 november 2025 @ 13:05:
Na de eerste generatie deck weggedaan te hebben omdat mijn game-pc aan vervanging toe was en de batterijduur me niet ok genoeg was, acht ik het moment nu rijp om wel weer in te stappen. Ik vind die nieuwe OLED versies wel tof en kan nu ook streamen vanaf de PC mocht dat incidenteel nodig zijn.
Hoe groot achten jullie de kans dat de Decks in de black friday afgeprijsd zullen zijn? Ik snap heus dat ze niet voor half geld zullen gaan, maar elk beetje is meegenomen.
Maar goed, als je 2 weken wacht weet je het zeker.
The devil is in the details.
HTT-Thalan had het alleen over de OLED-versie, en dat is niet de goedkoopsteTimothy3000 schreef op zondag 16 november 2025 @ 13:19:
De goedkoopste is wel vaker met korting. Met de herfstdeals ook.
The devil is in the details.
GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti
Het loont soms om terug te kijken naar voorgaande jaren om in te kunnen schatten of er een kans is op korting tijdens bijzondere dagen (black friday of bijvoorbeeld de kerstperiode). Als je op https://steamdb.info/app/1675200/ kijkt dan kun je onderaan een grafiek vinden met de prijs van de afgelopen anderhalf jaar (voor de lcd versie als ik mij niet vergis). Als je links op "packages" klikt dan kun je de prijshistorie van andere typen steamdecks bekijken waaronder refurbished en oled.HTT-Thalan schreef op zondag 16 november 2025 @ 13:05:
Na de eerste generatie deck weggedaan te hebben omdat mijn game-pc aan vervanging toe was en de batterijduur me niet ok genoeg was, acht ik het moment nu rijp om wel weer in te stappen. Ik vind die nieuwe OLED versies wel tof en kan nu ook streamen vanaf de PC mocht dat incidenteel nodig zijn.
Iemand had een Hub meegenomen om de deck te chargen en tegelijkertijd via HDMI de magere vakantiehuisje-tv aan te sluiten. Daarnaast had iemand een oude controller in een la gevonden. En alles werkte uitstekend.
Zeer leuk om met meer mensen te kunnen gamen op de tv zonder dat je een ‘hele console’ zoals een PS of Xbox hoeft mee te zeulen.
Waar ik nog wel op zoek naar zou zijn is een Kodi / Apple TV achtige UI voor de Steamdeck om video’s te kunnen kijken.
Al met al, een zeer welkome aanvulling op een weekendje weg.
Die "Kodi / Apple TV achtige UI" heet... Kodi.marapuru schreef op zondag 16 november 2025 @ 18:26:
Waar ik nog wel op zoek naar zou zijn is een Kodi / Apple TV achtige UI voor de Steamdeck om video’s te kunnen kijken.
Ja toen ik het schreef dacht ik daar al aan. Had gehoopt op wellicht nog een betere variant :-)The Zep Man schreef op zondag 16 november 2025 @ 18:38:
[...]
Die "Kodi / Apple TV achtige UI" heet... Kodi.
Er is niets beters dan Kodi. Een alternatief is Jellyfin Media Player (met een eigen Jellyfin server).marapuru schreef op zondag 16 november 2025 @ 18:59:
Ja toen ik het schreef dacht ik daar al aan. Had gehoopt op wellicht nog een betere variant :-)
Hier in ieder geval besteld 😊
https://www.bol.com/nl/p/...mb-s-1tb/9300000177103305
Ik zou oppassen met Samsung kaartjes.Marttin schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:43:
Volgens mij een mooie deal voor een 1TB microsd kaart voor de Deck; nu €66,72 bij Bol.
Hier in ieder geval besteld 😊
https://www.bol.com/nl/p/...mb-s-1tb/9300000177103305
Misschien heb ik pech, maar ik heb er meerdere versleten met mijn partner op de Nintendo Switch in het verleden (gelukkig deed Bol niet moeilijk in meeste gevallen).
Nooit dat type problemen gehad met Sandisk of Lexar overigens.
De Pro’s en Sandisks zijn wel beter, maar vaak een stuk duurder.
Hoezo beter? Qua snelheid is de deck de beperking, niet de Samsung SD toch?The GUI schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:28:
Ik heb al 2 jaar een Samsung EVO 512GB in mijn Deck zitten, nog geen problemen mee.
De Pro’s en Sandisks zijn wel beter, maar vaak een stuk duurder.
https://tweakers.net/pric...eyword=corsair+mp600+mini
In dit overzicht doet de Samsung EVO select (ik weet niet of dat hetzelfde is als een Samsung EVO) het niet zo heel goed: The best microSD cards for the Steam DeckTadango schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:33:
[...]
Hoezo beter? Qua snelheid is de deck de beperking, niet de Samsung SD toch?
De EVO heeft daar de langste laadtijden bij de Tomb Raider-test. Duurt ruim 30% langer (20,4 seconde tegen 15,6 seconde) dan bij het snelste kaartje in die test, de Sandisk Extreme Pro. Of dat de meerprijs waard is moet ieder voor zichzelf bepalen. Maar uit die test blijkt wel dat het kaartje de bottleneck is, niet de Steam Deck zelf
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Je merkt voornamelijk met een sustained load. De EVO kakt dan in van +- 60MB/s naar 25MB/s. Games downloaden/updaten duurt gewoon wat langer. Verder prima SD kaartTadango schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:33:
[...]
Hoezo beter? Qua snelheid is de deck de beperking, niet de Samsung SD toch?
Prima prijs/kwaliteit verhouding dan zo te horen. Ben benieuwd!The GUI schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:18:
[...]
Je merkt voornamelijk met een sustained load. De EVO kakt dan in van +- 60MB/s naar 25MB/s. Games downloaden/updaten duurt gewoon wat langer. Verder prima SD kaart
Beetje een linkdrop.Militia Pilot schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:40:
Was deze hier al gepost? Iets voor de emulatie fans: iiSU - Full Presentation
TL;DW:
iiSU is een emulator frontend met (op dit moment) een commerciële insteek. Veel referenties naar ongestructureerde presentaties (andere videos) en gesloten kanalen als Patreon en Discord, weinig openbaar en FLOSS.
Naar mijn mening wordt dit een beetje overhyped. Betere frontends zijn nice to have, maar het gaat niet het emulatielandschap op diens kop zetten. Dit wordt sowieso mogelijk pas interessant als het wat volwassener is.
Verder snap ik niet waarom het relevant is voor de Deck. iiSU wordt ontwikkeld voor Android.
[ Voor 9% gewijzigd door The Zep Man op 26-11-2025 18:46 ]
Ja dat overweeg ik dus ook. Vraag me af of ik die SD-kaart ga gebruiken, mijn deck is wel vol, maar daardoor concentreer ik me nu ook op een handjevol games.phYzar schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:47:
Voor die prijzen kun je al bijna gaan nadenken over een SSD vervanging:
https://tweakers.net/pric...eyword=corsair+mp600+mini
Top... alleen wel opvallend hoe hard je de game op de SD moet downtweaken om het vlot speelbaar te krijgen. Hulde aan ID om de "handheld" optie in de graphics settings te geven... maar als je toch nog wat eye-candy wil, ik zet bvb. graag Depth of field aan, je toch ook nog de resolutie moet omlaag brengen om ietwat vlot tussen 40 en 50 fps te spelen.
Don't get me wrong, ik amuseer me tot nu toe top, (hoewel ik bij het deel Doomfans hoor die de Glory-kills wél mist...
Wellicht logisch natuurlijk gezien Eternal alweer bijna 6 jaar geleden uitkwam, en hoe nieuw en modern TDA is maar toch... vind het een beetje spijtig want je ziet het verschil echt wel en het is nu niet dat Eternal geen mooie graphics had, integendeel...
Maar dat je bij TDA echt àlles op lower dan low (want 'handheld' zit nog onder 'Low' in de graphics settings) moet zetten én liefst ook de resolutie wat omlaag schroeft... dat zie je wel vind ik...
Is dit volledig aan Denuvo te wijten of speelt er meer?
Wat ik wel al ontdekt heb voor wie het interesseert:
- V-sync op adaptive of op Tripple Buffer lijkt wel te helpen, het is hier dus niét zo dat je frames wint door V-sync 'off' te zetten. In veel games is dat het geval, maar hier niet, ik zet 'm op adaptive.
Film-grain, hoewel een béétje Film-grain in sommige games wel gewenst is zoals bvb. Dead-Space Remake of Alien: Isolation, waar de setting echt bijdraagt aan de sfeer en het uiterlijk... laat je het hier gewoon beter uit. de combinatie met de al heel lage settings op de Deck, de donkerte van de game zélf (het is geen kleurenfestijn zoals 2016 of Eternal) en eventueel lager dan native resolutie, maakt Film-grain hier echt ongewenst... i.m.o...
Als er nog tips zijn om Doom: TDA native vlotter (zonder nog meer verlies van de al lage graphics op Steam Deck) te doen draaien, shoot!
[ Voor 3% gewijzigd door PinusRigida op 27-11-2025 17:03 ]
Verplichte ray tracing zorgt ervoor dat het niet zo soepel als vorige edities kan draaien op een Deck.PinusRigida schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:51:
Top... alleen wel opvallend hoe hard je de game op de SD moet downtweaken om het vlot speelbaar te krijgen. Hulde aan ID om de "handheld" optie in de graphics settings te geven... maar als je toch nog wat eye-candy wil, ik zet bvb. graag Depth of field aan, je toch ook nog de resolutie moet omlaag brengen om ietwat vlot tussen 40 en 50 fps te spelen.
Don't get me wrong, ik amuseer me tot nu toe top, (hoewel ik bij het deel Doomfans hoor die de Glory-kills wél mist...![]()
), alleen is het best frappant als je het verschil ziet met hoe ongelooflijk soepel Eternal draaide op de SD met (als ik het me goed herinner, alle settings op ultra!), en hoe zwaar The Dark Ages wel lijkt voor het systeem.
Hoezo verplicht?The Zep Man schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:06:
[...]
Verplichte ray tracing zorgt ervoor dat het niet zo soepel als vorige edities kan draaien op een Deck.
Ik heb de optie zien staan gisteren maar die stond uitgevinkt... of mis ik iets, zit er RT ingebakken ofzo?
RT zit ingebakken. Voldoende daarover op het internet.PinusRigida schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:08:
Hoezo verplicht?
Ik heb de optie zien staan gisteren maar die stond uitgevinkt... of mis ik iets, zit er RT ingebakken ofzo?
Naar mijn mening een domme keuze, maar dat ben ik.
Hehe, ik wou het juist posten, ik was nog niet up-to-date...The Zep Man schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:10:
[...]
RT zit ingebakken. Voldoende daarover op het internet.
https://www.reddit.com/r/...andatory_ray_tracing_for/
...Damn... nee idd. domme keuze... dus de optie die je dan zélf kan inschakelen is gewoon nog extra RT buitenom de global illumination (dewelke ingebakken is)... mja, dat verklaart wel het ene en het andere natuurlijk...
Yup. Dat is het zure. Ook voldoende berichten op het web dat men de RT die altijd aanstaat niet echt merkt. Dus waarschijnlijk geen significante verbetering in graphics, wel een verplichte verslechtering van prestaties.PinusRigida schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:12:
dus de optie die je dan zélf kan inschakelen is gewoon nog extra RT buitenom de global illumination (dewelke ingebakken is)... mja, dat verklaart wel het ene en het andere natuurlijk...
...en als ik het zo lees is de RT ingebakken om tijd te besparen, zo moest er geen grid-lighting toegepast worden en kon de game vroeger releasen, waardoor het dus ook onwaarschijnlijk is dat hier een fix voor komt want dat impliceert dat ze dan voor de hele game grid-lighting moeten implementeren.The Zep Man schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:23:
[...]
Yup. Dat is het zure. Ook voldoende berichten op het web dat men de RT die altijd aanstaat niet echt merkt. Dus waarschijnlijk geen significante verbetering in graphics, wel een verplichte verslechtering van prestaties.
Gisteren de game nog wat gespeeld op de deck, het hangt wel af van het level, soms ziet het er "zelfs op de potato-handheld-settings" wel goed uit (maar nog steeds niet vergelijkbaar met Eternal op de Deck), terwijl het er in andere levels toch echt niet goed uitziet als je ietwat fps wil en het echt een pop-in festijn is... jammer...
@PinusRigida Er is blijkbaar een "compatibility mode" waarbij je RT zo goed als uit kan zetten, deze is meegegeven in de Handheld update. Misschien goed om te bekijken, anderzijds had Bethesda gezegd dat ze 30FPS @ 720 als performance target hadden, is inderdaad niet veel voor een Doom spel, maar ja wat doe je er aan?The Zep Man schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:10:
[...]
RT zit ingebakken. Voldoende daarover op het internet.
Nvidia geforce now erop draaien?XanderDrake schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:57:
[...]
@PinusRigida Er is blijkbaar een "compatibility mode" waarbij je RT zo goed als uit kan zetten, deze is meegegeven in de Handheld update. Misschien goed om te bekijken, anderzijds had Bethesda gezegd dat ze 30FPS @ 720 als performance target hadden, is inderdaad niet veel voor een Doom spel, maar ja wat doe je er aan?
Speelt er iemand hier ook Genshin Inpact, Zenless Zone Zero en Honkai Star Rail op zn/haar deck met een of andere workaround?
Ik heb een lading games op Steam en wil eigenlijk die paar games er ook op kunnen laten draaien indien mogelijk.
Wat is het precies? Een plugin voor frame generation in games die niet native FSR of DLSS ondersteunen?Beakzz schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:31:
[YouTube: Lossless Scaling LSFG-VK Now LIVE On Decky Store For Steam Deck! X2 Your FPS!]
Heb mijn SD niet veel gebruikt de laatste tijd dus misschien was dit er al even, maar de video is nieuw dus deel hem toch even hier
Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW
Zelf geen ervaring met die 3 games, maar heb even nagekeken voor je. Alle 3 de games zijn speelbaar, maar vragen wel alle 3 wat extra stappen, hier een lijst voor je.eenhoorntje schreef op zondag 7 december 2025 @ 19:43:
Ben op dit moment nogal zoekende, nog geen deck en/of windows gaming handheld.
Speelt er iemand hier ook Genshin Inpact, Zenless Zone Zero en Honkai Star Rail op zn/haar deck met een of andere workaround?
Ik heb een lading games op Steam en wil eigenlijk die paar games er ook op kunnen laten draaien indien mogelijk.
- Genshin Impact: Het vereist het handmatig installeren van de officiële HoYoPlay-launcher in Desktop Mode via een compatibiliteitstool (zoals Proton GE of een NonSteamLauncher). De Anti-Cheat werkt, maar het installatieproces is complex.
- Honkai: Star Rail: Je moet ook hier de officiële launcher installeren en als 'Non-Steam Game' toevoegen. Er zijn duidelijke handleidingen beschikbaar, en het werkt goed als het eenmaal is ingesteld.
- Zenless Zone Zero (ZZZ): ZZZ is speelbaar op de Steam Deck, vaak via de Heroic Games Launcher (als je de Epic Games Store-versie gebruikt) of de officiële launcher. De prestaties zijn over het algemeen goed.
Bedankt!
Ik speel ze zelf niet, maar een van mn dochters.
Gebruik je je SteamDeck ook op een groter scherm?
Als je graag op een groot scherm spellen wilt gaan spelen kan je wellicht nog even wachten totdat deze uitkomt: https://store.steampowered.com/sale/steammachineeenhoorntje schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:56:
@Linksquest
Bedankt!
Er zijn docks beschikbaar voor de steamdeck. Zelf heb ik de deck wel eens met een USB-C kabel aangesloten op mijn monitor om zo in desktop mode wat zaken sneller voor elkaar te krijgen. Met een dock heb ik geen ervaring. Er is een officiële variant en er zijn aftermarket varianten van UGreen en JSAUX. Misschien dat anderen daar ervaring mee hebben hier of even zoeken in het topic op JSAUX of UGreen.eenhoorntje schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:56:
@Linksquest
Bedankt!
Genshin Impact kan ik spelen via Heroic en Epic Games. Kostte mij toen wel wat trial en error tijd om dit werkend te krijgen maar het werkt wel. Het belangrijkste is volgens mij de juist proton versie selecteren in Heroic.eenhoorntje schreef op zondag 7 december 2025 @ 19:43:
Jazeker, ik heb daar een dokje voor en dat werkt erg goed.eenhoorntje schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:56:
@Linksquest
Bedankt!
Dat ding is mee als zowel game device als "laptop" (heb muis en dock in m'n tas, toetsenbord in m'n koffer). Dat is ook m'n enige computer (naast m'n smartphone) de komende 1,5 maand, dus wordt wel ff een ultime test voor dat ding. Zo ver geen spijt nog.
I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.
Ze zijn alle drie te spelen via GeForce NOW, dat kan ook een optie zijn. Alhoewel je dan wel weer extra kosten hebt.eenhoorntje schreef op zondag 7 december 2025 @ 19:43:
Daar gebeurd dat op dit moment op, werkt goed.Causs schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:49:
[...]
Ze zijn alle drie te spelen via GeForce NOW, dat kan ook een optie zijn. Alhoewel je dan wel weer extra kosten hebt.
Maar inderdaad terugkomende kosten elke maand. Bedankt voor het meedenken
@Cambionn Zo was mijn idee ook een beetje, af en toe een tekstdocumentje. Verder hier ook geen laptop of pc nodig!
[ Voor 14% gewijzigd door eenhoorntje op 09-12-2025 19:55 ]
Viel me wel op dat max tdp gaming vrijwel onmogelijk werd na een aantal weken. GPU en CPU werden snel 100 graden en uiteraard klokt de deck dan terug naar 200/400mhz. Bij naderende inspectie was de hoeveelheid thermal paste wel erg mager en voornamelijk naast de APU. Gelukkig had ik nog wat PTM7950 liggen. Nu wordt de deck 70-75 graden ondrr full load.
Maar nog steeds matig dat een nieuwe deck dit probleem kan hebben.
Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 9060 XT 16GB
Dat is de eerste keer dat ik dat hoor... Maar wel slecht ja. Was dit een refurb of gewoon nieuw?Gundogan schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:00:
Nu enkele maanden een Steamdeck in gebruik (LCD sale). Leuk technologie dingetje, hoewel ik niet helemaal in de doelgroep pas (geen transportable hamdheld nodig, heb al een gamepc en hoef de tv niet te delen met anderen).
Viel me wel op dat max tdp gaming vrijwel onmogelijk werd na een aantal weken. GPU en CPU werden snel 100 graden en uiteraard klokt de deck dan terug naar 200/400mhz. Bij naderende inspectie was de hoeveelheid thermal paste wel erg mager en voornamelijk naast de APU. Gelukkig had ik nog wat PTM7950 liggen. Nu wordt de deck 70-75 graden ondrr full load.
Maar nog steeds matig dat een nieuwe deck dit probleem kan hebben.
Nieuwe 256gb LCD. Als je op youtube kijkt naar hoe games spelen op de deck dan zie je soms ook verschillen van 10-20 graden tussen youtubers op dezelfde type decks. Tuurlijk spelen factoren als de omgevingstemperatuur ook mee, maar toch.Finraziel schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:11:
[...]
Dat is de eerste keer dat ik dat hoor... Maar wel slecht ja. Was dit een refurb of gewoon nieuw?
Op fora lees je dan dat je de TDP moet terugschroeven, maar je mag er toch ook vanuit gaan dat spelen op max TDP voor een redelijke periode mogelijk is. Zeker als bij anderen gewoon werkt.
Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 9060 XT 16GB
Ja zeker, dit was gewoon een gevalletje garantie geweest, als je het niet al zelf had opgelost.Gundogan schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:37:
[...]
Nieuwe 256gb LCD. Als je op youtube kijkt naar hoe games spelen op de deck dan zie je soms ook verschillen van 10-20 graden tussen youtubers op dezelfde type decks. Tuurlijk spelen factoren als de omgevingstemperatuur ook mee, maar toch.
Op fora lees je dan dat je de TDP moet terugschroeven, maar je mag er toch ook vanuit gaan dat spelen op max TDP voor een redelijke periode mogelijk is. Zeker als bij anderen gewoon werkt.
Maar goed, bij elk product kun je wel eens een maandagochtend model hebben. Temperatuur verschil kan gebeuren, maar niet throttlen wat jij had.
zet je power settings van de wifi uit op de steamdeck, dat verbeterd al een hoop.Causs schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:07:
Ik weet niet of dit helemaal de juiste plek is maar GeForce NOW doet de laatste tijd vreemd op mijn Steam Deck. Ik gebruik de native cliënt. Ik speel uitsluitend The Witcher 3 die afgelopen weken. Soms wordt de verbinding heel stroperig, soms stopt de sessie ineens en andere keren kan ik gewoon spelen zonder gedoe. Dit is de eerste keer dat GeForce NOW dit doet bij mij.Dit kan aan verschillende factoren liggen maar wellicht komt dit iemand bekend voor of heeft tips.
https://www.reddit.com/r/...wer_management_is_a_must/
[ Voor 7% gewijzigd door Dirtyrockers op 11-12-2025 12:18 ]
Hopelijk is dat overigens geen issue straks op de Frame...
[ Voor 92% gewijzigd door BM op 13-12-2025 15:45 ]
Geen problemen mee. Ik gebruik Moonlight al jaren op de Deck.Finraziel schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:11:
Ik had wel met Moonlight nog dat ondanks uitzetten van die powersaving WiFi af en toe even een seconde of zo slecht leek te zijn en dan weer terug kwam.
Probeer eens een andere access point of een ander 5 GHz kanaal.
Het is weer weekend! Tijd voor nieuwtjes 
We zijn vele jaren voorbij de release van de Deck, en ondanks dat Valve zijn hardware focus flink heeft uitgebreid, is er nog steeds allerlei nieuws te melden. Laten we beginnen met alle geruchten rondom de Deck 2. Bij elke grote hardware aankondiging van Valve komen de fans weer terug bij een volgende versie van de Deck. Om die reden heeft IGN in een interview met Pierre-Loup Griffais, de hoofd developer voor de Deck bij Valve, gevraagd wat de plannen zijn met de opvolger van de Deck. Het antwoord blijft wat vaag, maar het is duidelijk dat zelfs 50% meer performance met dezelfde hoeveelheid accutijd niet voldoende is voor een volgende versie. Valve weet wat ze zoeken en ze wil de grenzen opzoeken, het probleem is dat er momenteel nog geen SoC is die aan deze wensen voldoen. Maar er komt zeker wel een Deck 2, op termijn! Ik heb wat voorspellingen, waar ik later op terug kom.
Valve heeft ook al plannen voor een Deck Travel Case waarmee je tevens je Deck kan opladen! Dit blijkt uit patent schema's die zijn gelekt op internet. Mogelijk kan deze case ook draadloos apparaten opladen, zoals de nieuwe Steam Controller, of misschien zelfs een Deck 2? We gaan het nog zien.

Recentelijk heeft Valve een update aan het SteamOS beta kanaal voor de Deck uitgebracht, waarmee je games kan downloaden in low-powered modus, met het scherm op standby. Daarmee kan je zonder veel stress je Deck aan laten staan terwijl grote games of updates binnen worden gehengeld. Als je nog aan het downloaden bent maar je accu onder de 20% gaat, zal de Deck zichzelf op standby zetten.
Een mooie verbetering op de status quo. Maar Valve heeft grotere plannen: zij willen dat je Deck automatisch wordt geupdate op de achtergrond, in low powered mode. Het heeft behoorlijk wat voeten in de aarde, maar het lijken mij prima QoL verbeteringen die onze favo handheld telkens een beetje beter maken!
Ook The Verge had een interview met Pierre, over de toekomst van Steam op ARM. De FEX translatie laag komt uitgebreid aan bod. Het ziet er naar uit dat als FEX op de Steam Frame een succes wordt, andere apparaten ook worden overwogen. ARM SoCs hebben natuurlijk het voordeel dat ze in standby en low powered mode aanzienlijk efficienter zijn dan x86. Ook zijn high-end SoCs efficient bij wat zwaardere workloads, zoals je kan zien bij de Apple M serie.
Mijn voorspellingen zijn dat Valve over een paar jaar twee tiers van de Steam Deck zal uitbrengen: een High end x86 Deck met bijv OLED, en een goedkopere, compacte Deck met een ARM SoC. Het zal niet lang duren eer betaalbare ARM SoCs de performance van de huidige Deck SoC zal evenaren. Ik kijk er al naar uit: ik vind de Deck te lomp om mee te nemen in de trein of werk rugzak. Mijn GPD Win Mini is al een stuk beter, maar ook die is niet zo compact als een gemiddelde Anbernic handheld.
Ikzelf heb ook een nieuwtje: ik heb mijn interne SSD een upgrade gegeven, van 64GB naar een 256GB 2230 NVME SSD! Die laatste kon ik op de kop tikken voor 15€ inclusief verzenden, dus dat was voor mij doorslaggevend.
:strip_exif()/f/image/TeLh0vmcr9b5l0Brg5BE5Taq.jpg?f=fotoalbum_large)
Werkt uitstekend, hoewel het installatie proces soms wat priegelig was, zowel bij de SSD als bij het OS.
:strip_exif()/f/image/5ms33C7G8bxuZKTYMCtZROMY.jpg?f=fotoalbum_large)
En om af te ronden nog een game update:
Clair Obscur: Expedition 33 is de grote winnaar op de Game Awards gisteren. Om dat te vieren, hebben de developers net voor de speech een nieuwe patch online gezet. Versie 1.5.0 heeft allerlei verbeteringen specifieks voor handhelds doorgevoerd! De HUD kan gescaled worden, tekst is beter leesbaar geworden, en er zijn optimalisaties doorgevoerd. Er is nu ook een Steam Deck preset, en zodoende is dit topspel nu ook Deck Verified! Hier zijn alle release notes te lezen.
[ Voor 14% gewijzigd door Causs op 14-12-2025 09:30 ]
Ik dacht eerlijk dat dit al was opgelost in een van de laatste updates. Toegegeven dat ik al een tijdje geen streaming meer heb gedaan op de deck. Of zit die fix nog altijd in een beta versie van het osCauss schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:29:
Bedankt allen voor het mee denken. Inmiddels weet ik (mede door dit topic op Github) dat het ligt aan de OLED versie, en dan specifiek de Wi-Fi adapter. Workaround is de Wi-Fi even uit en aan zetten zodra het stotteren begint. Daarna geen last meer van tot de volgende sessie. Overigens had ik hiervan last bij GeForce NOW maar het kan ook gebeuren met Moonlight of een andere streaming dienst.
Heb zelf een LCD dus kan het niet testen,
Maar blijkbaar zou de steam OS update voor een andere issue zijn en zou deze driver het probleem wel oplossen
https://github.com/Wander...teamdeck-oled-ath11k-dkms
PS met mijn LCD had ik ook problemen maar enkel op mijn archer c7 v2 router, als ik op de Wi-Fi 6 van de experia v12 overschakel is alles soepel (ook op mijn ruckus 610s met Wi-Fi 5)
Draadloos of in dock?giantgiantus schreef op zondag 14 december 2025 @ 16:28:
Herken de slechte wifi performance van de deck. Streaming was helaas geen succes met her apparat.
Dreadloos. Bekend probleem met de Steam Deck Oled.
V&A (of dit topic) is niet bedoeld voor animo/interesse/pre-order advertenties.
Discussies en vragen met betrekking tot reservering, bestelling en levering horen in Steam Deck - reservering, bestelling & levering
Voor informatie over de prestaties en speelbaarheid van specifieke games op de Steam Deck en tips om ze beter te laten werken, kijk op ProtonDB.