Het is weer bijna weekend, tijd voor nieuwtjes 
Ruim een jaar geleden kwam Forbes met een artikel genaamd
"Steam Deck Won’t Survive 2025 Without A Significant Upgrade". Dit artkel, dat ingaat op de hardware van de Steam Deck en andere handheld PCs, werd met hoongelach ontvangen in de verschillende Steam Deck communities. Maar ikzelf was niet direct overgehaald: de Zen 2 quadcode is nu 6 jaar oud en de RDNA 2 GPU kreeg al snel niet veel ondersteuning meer van AMD. Toch had ik hoop dat Valve, de game developers en de Deck community manieren zouden vinden om onze favo game platform in leven te houden in 2025. In deze nieuwspost zal ik laten zien dat dit duidelijk is gelukt en met
meer succes dan ik had gehoopt!
Één van de grote frustraties, bij mij tenminste, is de gebrekkige ondersteuning van Anti-Cheat in Linux. EA is bij mij de grote boosdoener: na een zeer succesvolle start met Anti-cheat in Apex Legends op de Deck, heeft het bedrijf besloten om alles in te trekken op Linux. Dus AL, alle Battlefield games, FIFA, you name it. Ook andere knallers zoals de CoD games en GTAs zijn niet aanwezig op de Deck. Maar wisten jullie dat er veel meer games met werkende anti-cheat zijn op de Deck dan games die niet werken?
Hier is een mooi overzicht Slechts 38% van anti-cheat games werken niet op Linux, in mijn ogen toch wel een succes(je) en een bewijs dat het wél kan.
Er is ook blijvende aandacht van modders en graphics enthausiasts rondom de Deck. Digital Foundry heeft een clip uitgebracht die specifiek in gaat op de FSR4 INT8 opties voor de Deck.
Het betreft de gelekte versie van FSR4 en ze concluderen dat over het algemeen de RDNA 2 niet goed geoptimaliseerd is voor de INT8 versie. Of AMD moet aan de back om RDNA 2 support te verbeteren, of we moeten het helaas blijven doen met FSR 3.1. Één grote uitzondering is
Control: dit spel draait met FSR4 opvallend soepel en dat betekend dat je zelfs met RayTracing aan het spel goed kan spelen! En het ziet er fantastisch uit.
Iets waar ik ook blij van wordt is de aftersale support en Quality of Life verbeteringen die developers geven voor de Steam Deck. In de afgelopen weken zijn er updates uitgekomen voor drie grote spellen, specifiek voor de Deck: Wukong Black Myth, DOOM: Dark Ages, en Ghost of Tsushima.
Wukong heeft bijvoorbeeld een optimalisatie toegepast waardoor CPU last een stuk lager is geworden, en een compatiblity modus om dingen zoals Ray Tracing uit te zetten. Beide zijn erg belangrijk voor de Deck.
Ghost of Tsushima was al uit voor de Deck, en draaide redelijk, maar sinds kort is er een
Directors Edition met Patch ronde 8. Deze lijkt bijna specifiek voor de Deck bedoelt te zijn; dingen zoals UI verbeteringen en een Deck Graphics Preset zitten nu in het spel. Super mooi, ik wilde het spel al eens kopen, maar nu heb ik een hele goede reden om dat te doen: Deck Verified

.
Doom Ark Ages draaide niet zo goed op de Deck als zijn voorgangers, maar daar heeft Bethesda een draai aan gegeven. De
nieuwste versie 2.2 is uitgebracht puur voor Handhelds!! Er zijn UX en UI verbeteringen, effecten zijn geoptimaliseerd voor handhelds en er is een Handheld Benchmark mode bijgekomen! Daarnaast is er tegenwoordig ook een Performance target voor de Deck: 720p moet speelbaar zijn op 30fps.
Dit alles maakt DOOM Dark Ages Deck Verified:
Ook games die pas NET uit zijn, blijven speelbaar op de Deck. Een voorbeeld is the
Outer Worlds 2. Steam Deck HQ heeft
een review van dit spel online gezet en ze komen tot de conclusie dat met de juiste upscaler het spel, zonder verdere optimalisaties vanuit de devs, gewoon te spelen is.
TLDR: De upscaler die je kiest is belangrijk, FSR heeft betere performance, maar TSR geeft betere visuals. XeSS en FSR4 werkte niet goed genoeg. Dus als de devs nog een beetje optimaliseren komen we een heel eind.
Zelfs games die nog niet uit zijn, krijgen regelmatig een gezonde Deck focus. Indy games zoals de Silksong zijn een goed voorbeeld, maar ook AAA games zoals
Final Fantasy 7 Remake Part 3 krijgen specifieke verbeteringen voor handhelds. De Deck wordt genoemd maar ook de Switch 2. Al met al erg fijn, want we moeten nog wel even wachten op een Deck 2.
En als laatste, non-game gerelateerde nieuwtje, wil ik het hebben over de nieuwste versie van NonSteamLauncher. Het is een script, verkrijgbaar via Decky Loader, bedoelt voor het makkelijk draaiende krijgen van games en launchers die niet van Valve zelf zijn. Met elke versie komen er meer features, en ook steeds meer non-game features. Sinds
versie 4.2.5 kan je ook makkelijker Discord aan de praat te krijgen op de Deck, zelfs in Game mode! Het vermelden waard leek mij.
Ik durf te concluderen dat onze Decks 2025 prima hebben overleefd. Op naar een volgend jaar!