Het is weer weekend! Tijd voor Deck nieuwtjes 
De afgelopen maand gaat het los op over de tool
Lossless Scaling. De tool is een soort add-on om upscalers en frame generators te injecteren in bestaande spellen, zonder daarvoor het spel zelf te moeten modden zoals het geval is met de DLSS dll van een paar jaar geleden. LS gebruikt bestaande upscales zoals FSR, maar heeft ook een eigen upscaler gebaseerd op machine learning, genaamd LS1. Tevens hebben ze een frame gen versie genaamd LSFG 3.1, waarbij je in de tool kan zeggen; doe mij 3x de FPS en de generator gaat aan de slag. De tool is erg populair, mensen zweren erbij, ondanks dat het geld kost om te gebruiken.
Ik vraag me al een tijdje af waar de heisa over gaat. Hoe kan een random dude op Steam nu een betere upscaler maken dan bijv. AMD? Maar sinds Lossless Scaling geport is naar
de Vulkan backend en uit is gekomen op de Decky loader,
is iedereen om. Ze gebruiken het ipv FSR 2 en 3 in spellen zoals
RDR2 en God of War en het verschil is niet echt te zien, minus natuurlijk de bijna verdubbeling van performance. Zelfs ETA Prime heeft een tutorial gemaakt:
Persoonlijk vind ik het nog iets teveel werk om het aan de praat te krijgen, maar who knows, en heb ik de extra frames nodig in een specifiek spel?
Een nieuwe milestone is bereikt: Er zijn nu officieel
20.000 spellen op Steam die werken op de Deck. Ook lijkt het tempo van de testers niet te temperen. We hebben het over vele duizenden games per jaar die getest of werkend worden gemaakt, dus we kunnen al aftellen naar de 30k
Op XDA is er een interessant artikel over een feature uitgekomen die ik niet kende maar nu niet meer kan missen:
de Nested Desktop. Je kan het actieveren in SteamOS als een standaard optie, en het is simpelweg je Linux Desktop omgeving als een game/app in je SteamOS lijst. Super handig als je Desktop applicaties wil gebruiken zoals bepaalde emulatoren of Discord. Of je moet een bijzondere disk mounten om bij je games te kunnen. Of je wilt snel iets nieuws installeren via Heroic? Allemaal zonder je Deck te herstarten

Valve wil in 2026
speciale niche events en kortingsacties organiseren specifiek voor de Steam Deck. Het is niet dat mijn hoop op een speciale Valve game op de Deck die uitkomt, en ook niet de eindelijke release van de Deckard, maar een paar leuke Deck acties zijn ook prima...
Zoals altijd probeer ik te eindigen met een nieuwe Blockbuster game die uitkomt of Verified is op de Deck. Ik had gehoopt op een soepelere versie van
Clair Obscur: Expedition 33 met FSR maar die laat nog op zich wachten blijkbaar. Dan kijk ik naar de andere optie, een Deck Verified versie van
Senua Saga: Hellblade 2. Ik heb de eerste editie gespeeld in VR en ik vind het een geweldig spel. Ik zou het niet op de Deck spelen omdat het een game is waar al je sensoren goed moeten kunnen concentreren, en op de bank werkt dat bij mij minder. Gelukkig is de optie er nu wel voor iedereen anders