Het is weer weekend! En het regent
Dus tijd voor nieuwtjes 
De afgelopen week lees ik veel kommer en kwel op Reddit over allerhande problemen met third party launchers. De EA app werkt slecht, Ubisoft heeft zijn launcher weer eens kapot gemaakt en je kan niet inloggen in Epic via de Heroic tenzij je een hotfix installeerd. Het levert allemaal heel veel gedoe ondanks dat we bijvoorbeeld de Heroic Launcher hebben, lukt het nog steeds niet altijd goed. Om dit enigszins te verhelpen heeft een developer serieus een
Installer voor Installers gemaakt
NonSteamLauncher is een installer die netjes andere installers en bijbehorende Proton versies configureert. Allerlei launchers zitten erbij, van Battle.net tot de EA app. Er zit ook een auto-updater bij die mogelijk rekening houdt met version updates die tweaks en fixes nodig hebben om te functioneren. In een paar dagen is deze tool van
v1.0 naar v1.6 geupdate dus ik denk dat dit wel een pareltje kan worden in de toekomst.
Er is een stap vooruit gezet mbt
BIOS overclocking en tweaking op de Steam Deck. Met deze mod is de BIOS van de Steam Deck zelf unlocked, en hoef je niet via Smokeless_UMAF zaken aan te passen. Je moet wel wat code compilen dus het is niet voor iedereen weggelegd. De-bricking na foute settings werkt met de bekende BIOS reset procedure. Werkt nog met de mainline BIOS en SteamOS. Het is nog niet duidelijk of deze tweaks in de toekomst (SteamOS 3.5) ook nog werkt, maar hoop doet leven.
Een nieuwe maand dus nieuwe Steam Hardware Surveys. Het zal niet verbazend zijn dat de Deck de Linux adoptie blijft pushen. Bijna een kwart van alle Linux gebruikers doet dat op de Deck. Er zijn dus ruim 12 miljoen Linux gamers actief op Steam in april.
Een paar Game specifieke updates:
Dead by Daylight is
gepatched door de developers om het spel werkend te krijgen op de Deck

Zoals bij veel spellen, als er een actieve developer aan het spel zit te werken die niet in de broekzak van Epic, Rockstar, EA of Ubisoft zit, kan je hopen op een mooie Steam Deck versie.
Call of Duty: Black Ops 3 heeft tegenwoordig
een mod waar alle online-only checks en waarschijnlijk anti-cheat opties zijn uitgesloopt. Draait als een
tierelier op de Deck, maar uit comments lijk ik te lezen dat het online gedeelte potentieel niet zo lekker loopt. Dat verbaast mij ergens ook weer niet...
In
Japan heeft de Steam Deck een
redelijk goede in-retail launch achter de rug. De verkopen zijn niet slecht maar ook niet spectaculair. De Switch is koning in Japan overigens, mogelijk is het anders in Korea waar PCs meer gebruikt worden als gaming platform.
Bij de volgende nieuwe release zit waarschijnlijk de
Soundtrack player. Deze maakt het mogelijk om de muziek die bij sommige games zit toegevoegd
af te spelen. Ik vind het wel grappig, bij Death Stranding zit veel mooie atmosferische muziek, ik hoop dat deze kan afspelen via de Deck in de toekomst. Verder heb ik niet echt meer een MP3 collectie die ik op de Deck kan zetten, dus het zal bij Soundtrack blijven voor mij.