• Linksquest
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:56

Asus gaat met een Gaming Handheld komen, genaamd Asus ROG Ally. Omdat er op verschillende plaatsen over gepraat werd, leek het me leuk hier een topic over te openen.

Asus bevestigt dat de ROG Alley op een AMD Ryzen Z1-apu met een geïntegreerde RDNA 3-gpu draaid, al komen er geen details aan bod. De chip wordt gekoeld door ROG’s zogenaamde Zero Gravity-oplossing, waardoor de handheld nooit te heet wordt tijdens het spelen van zware games.

Het scherm zou een ips-display met 1080p-resolutie zijn, deze een 120Hz-refreshrate heeft en AMD FreeSync ondersteunt. AMD FreeSync zou tearing en stotterende beelden bij fps-drops moet verhelpen. Met een helderheid van 500 nits moet het ook mogelijk zijn om bijvoorbeeld in de tuin of op het balkon te gamen. Let wel op dat het voor nu nog onbekend is hoe goed het scherm in de volle zon te zien is. Bovendien gaat het om een touchscreen, zodat gebruikers in combinatie met de joysticks eenvoudig kunnen navigeren. De handheld heeft geen eigen OS en draait op Windows 11.

Er worden ook verschillende eigenschappen genoemd die afgelopen week aan het licht zijn gekomen, waaronder het gebruik van maximaal 16 GB lpddr5-geheugen en een pcie 4.0-ssd van 512 GB. Verder wordt de console gepaard met een speciale editie van Armoury Crate, waarmee spelers onder meer kunnen kiezen uit verschillen prestatiemodi en de rgb-verlichting van de joysticks aanpassen. De fabrikant heeft gezegd dat de handheld "onder de € 1.000" verkocht gaat worden, maar een precieze prijs word nog niet gegeven.

Op 11 mei 2023 zal er een speciaal lanceringsevent plaatsvinden voor de ROG Ally, men verwacht dan nog alle informatie, waaronder ook de prijs, bekend gemaakt gaat worden. Er zijn momenteel ook nieuws websites die al schrijven dat op 11 mei het apparaat verkrijgbaar is, hoewel als ik officiële website moet geloven gaat het over een event met onthulling.

Mocht je mee willen helpen aan dit topic, laat het me gerust weten.

[Voor 6% gewijzigd door Linksquest op 26-04-2023 11:36]

Every Game has A Story, Only One is A Legend.

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-06 13:18

Dhrax

Prog Lord

Dit ziet er toch wel heel gaaf uit hoor, spreekt me ook meer aan dan de Steam Deck. Mooie specs al zal je voor het top model flink in de buidel moeten tasten ben ik bang.

CP2077 hoef ik er niet mee te spelen maar straks een DiabloIV lekker op de bank of even snel een potje Fortnite avonds laat, ik zie het wel voor me XD

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:54
Dhrax schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:51:
Dit ziet er toch wel heel gaaf uit hoor, spreekt me ook meer aan dan de Steam Deck. Mooie specs al zal je voor het top model flink in de buidel moeten tasten ben ik bang.
De fabrikant heeft gezegd dat de handheld "onder de € 1.000" verkocht gaat worden. Het topmodel zal wel richting de € 800 kruipen ofzo. Speculeren uiteraard, maar voor dergelijke bedragen vind ik een handheld echt niet interessant.

[Voor 30% gewijzigd door Hulleman op 26-04-2023 11:10]

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

• Hulleman
Dhrax schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:51:
CP2077 hoef ik er niet mee te spelen maar straks een DiabloIV lekker op de bank of even snel een potje Fortnite avonds laat, ik zie het wel voor me XD
Dat kun je dus ook met een backbone doen en dan games via gamepass streamen. Ben je voor € 100 klaar. Ben je uiteraard wel beperkt tot de GP library.

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Hulleman schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:05:
[...]

De fabrikant heeft gezegd dat de handheld "onder de € 1.000" verkocht gaat worden. Het topmodel zal wel richting de € 800 kruipen ofzo. Speculeren uiteraard, maar voor dergelijke bedragen vind ik een handheld echt niet interessant.
'Onder de €1.000' zal eerder €999 betekenen dan €800 :P

Dit topic lijkt me overigens geen probleem of vraag, dus ik heb maar een TR aangemaakt om 'm te verplaatsen ;)

[Voor 12% gewijzigd door Hahn op 26-04-2023 11:21]

The devil is in the details.

• Linksquest
Hahn schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:20:
[...]

Dit topic lijkt me overigens geen probleem of vraag, dus ik heb maar een TR aangemaakt om 'm te verplaatsen ;)
Thnx, ik had problemen met het aanmaken van het topic, heb 7 pogingen moeten doen voor hij pakte, denk bij opnieuw opstarten van de browser (3x gedaan trouwens) dat ik hem verkeerd heb geplaatst.

@Hulleman Ik ga tevens die info wat je noemde aan het artikel toevoegen, toevallig interesse om mee te helpen aan dit topic?

• Hulleman
[...]

Ja, meestal betekent het wel zo iets, maar mag toch hopen dat dit apparaatje geen € 899-€999 gaat kosten :')

• Hahn
  • Nu online
Linksquest schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:28:
[...]

Ik ga tevens die info wat je noemde aan het artikel toevoegen, toevallig interesse om mee te helpen aan dit topic?
Ik gok dat die vraag aan @Hulleman gericht was? Ik heb geen verdere info, en ben blij met m'n Steam Deck :)
Hulleman schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:30:
[...]

Ja, meestal betekent het wel zo iets, maar mag toch hopen dat dit apparaatje geen € 899-€999 gaat kosten :')
Ik hoop het ook niet, maar vrees het wel. Zeker gezien hoe duur andere handhelds zijn, naast de Steam Deck. En Valve kan een lagere marge leien doordat ze ook winst pakken op game sales via Steam.

• Hulleman
Linksquest schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:25:
Met een helderheid van 500 nits moet het ook mogelijk zijn om bijvoorbeeld in de tuin of op het balkon te gamen.
Alleen bij bewolkt weer/onder een overkapping. Met zonnig weer is 500 nits echt niet voldoende. Althans, mijn ipad 9th gen doet ook 500nits en daar is met zonnig weer (icm glossy scherm) echt geen reet van te maken :p

Nee, geen interesse om te helpen met de TS. Interessant apparaatje, maar ik ben niet de doelgroep hiervoor :)

[Voor 11% gewijzigd door Hulleman op 26-04-2023 11:34]

• Linksquest
Hahn schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:31:
[...]

Ik gok dat die vraag aan @Hulleman gericht was? Ik heb geen verdere info, en ben blij met m'n Steam Deck :)
[...]

Ik hoop het ook niet, maar vrees het wel. Zeker gezien hoe duur andere handhelds zijn, naast de Steam Deck. En Valve kan een lagere marge leien doordat ze ook winst pakken op game sales via Steam.
Was de tag vergeten inderdaad, al aangepast 8)7

• Linksquest
Hulleman schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:32:
[...]

Alleen bij bewolkt weer/onder een overkapping. Met zonnig weer is 500 nits echt niet voldoende. Althans, mijn ipad 9th gen doet ook 500nits en daar is met zonnig weer (icm glossy scherm) echt geen reet van te maken :p

Nee, geen interesse om te helpen met de TS. Interessant apparaatje, maar ik ben niet de doelgroep hiervoor :)
Ik had deze informatie van hardware.info, zal het artikel een beetje aanpassen.

• Hulleman
Linksquest schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:35:
[...]

Ik had deze informatie van hardware.info, zal het artikel een beetje aanpassen.
Was ook meer bedoelt als comment op een claim van Asus dan dat het een bewering van jou is :)

[Voor 4% gewijzigd door Hulleman op 26-04-2023 11:37]

• Linksquest
Hulleman schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:37:
[...]

Was ook meer bedoelt als comment op een claim van Asus dan dat het een bewering van jou is :)
Geen probleem man, maar wel handig om het er als advies erbij te zetten.

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:30
Ik ben zoals steeds uitermate geïnteresseerd in low power apparaatjes zoals deze. Zuinige gaming pc's met APU's/iGPU's. Vooral omdat het een hoge gadget waarde heeft, zoveel power in zo'n klein apparaatje. Cool, nieuw, ...

Dus zoals steeds onderga ik dan een bijna onstuitbare drang om zoiets meteen te bestellen. Ik moet mezelf er altijd van af praten, want de vormfactor en prestatieniveau is niet mijn ding.

En dat hele low power gebeuren is eigenlijk pas interessant als je moet gamen op de batterij, wat bij dit type toestelletjes sowieso de bedoeling is. Weg van het stopcontact. 15 Watt, 20 Watt, elke Watt telt dan.

Ik heb echter geen nood aan 'on the go' gamen. Dus gaming tijdens forenzen of vakantie zit er bij mij niet in. Ik vermoed dat dit soort handhelds vooral aanslaan bij gamers die lang onderweg zijn naar het werk/school/uni.

En toch, toch blijft die FOMO erg groot. :P >:)

Let wel, gaming op APU's is echt niet voor iedereen. Op zichzelf zetten ze prestaties neer die een aantal jaar geleden voor een iGPU onmogelijk leken. Deze dingen presteren naar verwachting ongeveer op GTX 1650 niveau. Best indrukwekkend!

Maar iedere moderne laptop met een 3050 die je nu in de pricewatch voor ongeveer 850 euro kan aanschaffen is gemakkelijk een veelvoud sneller (3x, 4x). Denk dus goed na of de novelty van zo'n ding je het waard is. Indien niet, gewoon simpel een basic gaming laptopje kopen.

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:43
Zou je deze nu, ook zonder eGPU, ook al met keyboard/mouse/monitor kunnen inzetten als desktop?

• Hahn
  • Nu online
1Mark schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:48:
Zou je deze nu, ook zonder eGPU, ook al met keyboard/mouse/monitor kunnen inzetten als desktop?
Ja. Het is letterlijk een Windows-computer in een fancy gamecontroller-jasje.

• Yonix
  • Laatst online: 19:22

Yonix

RJ Gaming 🎮

Bookmarked! Ben erg nieuwsgierig naar dit apparaatje. Heb nu een Steam Deck, maar als de Ally zijn beloftes waar kan maken, dan gaat de Deck de deur uit. (y)

AMD Ryzen 9 7950X | Asus ROG Crosshair X670E Hero | MSI GeForce RTX 4090 GAMING X TRIO | G.SKILL Trident Z5 Neo F5 DDR5-6000 (32GB) | LG OLED C9/C1 | Xbox Series X | Sony PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Steam Deck

• Linksquest
Yonix schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:51:
Bookmarked! Ben erg nieuwsgierig naar dit apparaatje. Heb nu een Steam Deck, maar als de Ally zijn beloftes waar kan maken, dan gaat de Deck de deur uit. (y)
Hoezo zou je de Deck de deur uit doen dan?

• Hahn
  • Nu online
Linksquest schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:58:
[...]

Hoezo zou je de Deck de deur uit doen dan?
:? Omdat ze hetzelfde doen (de ROG Ally zelfs meer, want Windows), maar de ROG Ally krachtiger is..? En Steam Decks zijn niet gratis.

Of weet jij een use case voor de Steam Deck wat de ROG Ally niet of minder goed kan?

[Voor 4% gewijzigd door Hahn op 27-04-2023 12:01]

• Linksquest
Die reden snap ik wel hoor, maar was gewoon benieuwd naar @Yonix zijn reden.

EDIT: Ik had dat ook even met de Xbox One X en Playstation 4, aangezien ik die games ook op de opvolger kan spelen, maar ik houd beiden omdat ze een bepaalde emotionele waarden hebben voor me. In het verleden ook gedaan hoor, zo heb ik een geen oude gameboy, Classic Xbox en PS1 meer, speel die games op de opvolgers.

[Voor 66% gewijzigd door Linksquest op 27-04-2023 12:05]

• Hahn
  • Nu online
Linksquest schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:03:
De manier waarop je de vraag stelde liet het klinken alsof het iets heel geks was ;)

• Linksquest
Hahn schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:05:
[...]

De manier waarop je de vraag stelde liet het klinken alsof het iets heel geks was ;)
Zie ook mijn edit bericht :D

• Frez
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20:07
Ivm trackpad em backbuttons zal het mijn deck wellicht niet vervangen. Maar het feit dat je gamepass native kan spelen is wel een enorm pluspunt. Ik baal enorm dat dit nog niet werkt op de SD.

Zijn er mensen die m day one gaan kopen?

LG C9 55 - Playstation 5 - Sonos Arc + Surrounds - Steam Deck - i7 13700K 3080 PC - Huawei Mateview GT 34 Ultrawide

• Yonix

Yonix

RJ Gaming 🎮

Linksquest schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:03:

EDIT: Ik had dat ook even met de Xbox One X en Playstation 4, aangezien ik die games ook op de opvolger kan spelen, maar ik houd beiden omdat ze een bepaalde emotionele waarden hebben voor me. In het verleden ook gedaan hoor, zo heb ik een geen oude gameboy, Classic Xbox en PS1 meer, speel die games op de opvolgers.
Wat @Hahn zegt: use case is hetzelfde en twee handheld devices lijkt zelfs mij overbodig. :P

AMD Ryzen 9 7950X | Asus ROG Crosshair X670E Hero | MSI GeForce RTX 4090 GAMING X TRIO | G.SKILL Trident Z5 Neo F5 DDR5-6000 (32GB) | LG OLED C9/C1 | Xbox Series X | Sony PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Steam Deck

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:19
ik heb mijn gamepc de deur uitgedaan want te duur en heb nu PS5 en Xbox maar deze Ally is dan weer leuk om toch weer een gamepc in huis te krijgen...lekker voor op de bank en met een dock zal er vast wel op de tv te spelen zijn...(zonder eGPU)

• Linksquest
Lees net dat de duurste Asus ROG Ally mogelijk 700 dollar gaat kosten.

• Yonix

Yonix

RJ Gaming 🎮

Linksquest schreef op donderdag 27 april 2023 @ 21:06:
Lees net dat de duurste Asus ROG Ally mogelijk 700 dollar gaat kosten.

[Embed]
Of misschien zelfs € 799 in Europa: ASUS ROG Ally: New leak reveals uncompetitive Steam Deck pricing in Europe.

• GranCanaria
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:49
Je krijgt er een gaaf apparaatje voor dadelijk maar toch vind ik dat veel te hoog voor een handheld. Ik ben toch erg benieuwd naar de reviews. Kan eigelijk ook niet wachten op reviews van het apparaatje.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Amos_x
Dan nog is dat een prima prijs! Ik ben toevallig net ingestapt in het game laptop wereldje met een legion 5/3060 (eerste gaming laptop), maar indien ik nu niets had om te gamen, had ik deze ally serieus overwogen.

120 euro meer dan de duurste Steam Deck is wat mij betreft in dezelfde categorie. Die 120 euro kan er ook nog wel bij als je dat soort bedragen uit geeft. (doe het dan meteen goed, denk ik dan). En qua rauwe brute specs blaast dit de steam compleet uit het water. (Ja, ja, steamOS, ondersteuning, ik weet het... ;) )

Serieus, als ik die richting uit wil, zou ik geen seconde twijfelen. Groot merk, normale garanties...

Al die China handhelds die rechtstreeks ergens vanuit een warenhuis in hongkong wereldwijd rondgestuurd worden, en die je enkel via indiegogo en kickstarter kan kopen (onexplayer, ayaneao, aokzoe, gpdwin) kosten MINIMUM 850 euro (met early bird korting!) en voor andere SKU's gaat de prijs hoger.

Maaaaar, potentiële kopers moeten echt goed nadenken wat ze willen. Ik heb nooit eerder een gaming laptop gehad dus dit is nieuw voor mij (enkel macbook) en er gaat toch wel een wereld voor me open. Wat je tegenwoordig aan krachtige hardware kan kopen voor rond de 1000 euro is gewoon niet te geloven. Wat ik nu heb gaat gemakkelijk (qua gpu althans) over de desktop die ik had staan (die intussen al weg is). En tegenwoordig strooien ze met enorme kortingen op laptops. Ga maar eens in de pricewatch kijken.

Dus als een laptop mobiel genoeg is voor je noden (en dat is het voor mij) moet je jezelf afvragen of je de beperkte performance van zo'n handheld kan accepteren. De ally is 1,5-2x een steam deck. d:)b Maar een laptop met dGPU (3050) is 3-4x een steam deck. Dan heb je het over een totaal andere grootte orde. En er staan 20+ 3050 laptops van goede merken in de PW aan ongeveer 850 euro (50 euro meer dan wat deze ally zou moeten opbrengen)

• Amos_x
GranCanaria schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:54:
[...]

Je krijgt er een gaaf apparaatje voor dadelijk maar toch vind ik dat veel te hoog voor een handheld. Ik ben toch erg benieuwd naar de reviews. Kan eigelijk ook niet wachten op reviews van het apparaatje.
Ja goed, maar wat verwacht je dan? 150 euro? Omdat het wel iets weg heeft van een switch lite? Wel even serieus blijven. Dit is een gloednieuwe APU, het beste wat er nu op de markt is. Een 1080p scherm van goede kwaliteit en een goede batterij. Allemaal in een nieuwe formfactor die nog niet eerder mainstream is geweest (handheld) waarvoor je nieuwe tooling, ontwerp en engineering nodig hebt.

Ik vind het eigenlijk verrassend goedkoop. Kleiner is niet automatisch goedkoper. Eerder integendeel. Plus je moet er alle controller hardware nog eens instoppen. Sticks, triggers, paddles, face buttons. Ter info, een ps5 controller kost je 79 euro.

In feite is dit ding niet meer of minder dan een iGPU laptop, in een ander jasje. En een goede, lichte, 6800u, 6900H laptop vind je ook niet onder de 700 euro. Enkel het toetsenbord ontbreekt.

Nee, ik vind dit meer dan redelijk. Dat je het te duur vindt is iets anders natuurlijk. En dat een 14 jarige dit niet zomaar op tafel legt, is ook logisch. Maar dit apparaat is dan ook eerder voor de volwassen gamer met wat extra cash in de hand. Dat zijn de meeste van die gadgets wel.

Als je een goedkope optie zoekt, dan is er de steam deck instapper met 64 GB opslag.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GranCanaria
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:49
Amos_x schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:08:
[...]

Ja goed, maar wat verwacht je dan? 150 euro? Omdat het wel iets weg heeft van een switch lite? Wel even serieus blijven. Dit is een gloednieuwe APU, het beste wat er nu op de markt is. Een 1080p scherm van goede kwaliteit en een goede batterij. Allemaal in een nieuwe formfactor die nog niet eerder mainstream is geweest (handheld) waarvoor je nieuwe tooling, ontwerp en engineering nodig hebt.

Ik vind het eigenlijk verrassend goedkoop. Kleiner is niet automatisch goedkoper. Eerder integendeel. Plus je moet er alle controller hardware nog eens instoppen. Sticks, triggers, paddles, face buttons. Ter info, een ps5 controller kost je 79 euro.

In feite is dit ding niet meer of minder dan een iGPU laptop, in een ander jasje. En een goede, lichte, 6800u, 6900H laptop vind je ook niet onder de 700 euro. Enkel het toetsenbord ontbreekt.

Nee, ik vind dit meer dan redelijk. Dat je het te duur vindt is iets anders natuurlijk. En dat een 14 jarige dit niet zomaar op tafel legt, is ook logisch. Maar dit apparaat is dan ook eerder voor de volwassen gamer met wat extra cash in de hand. Dat zijn de meeste van die gadgets wel.

Als je een goedkope optie zoekt, dan is er de steam deck instapper met 64 GB opslag.
Ik begrijp niet waar je die 150 euro vandaan haalt, ik dacht eerder in de buurt van de duurste steamdeck prijs. Ik begrijp dat er een hoop in het apparaatje zit en als je het allemaal een prijs gaat geven dat je veel hoger uitkomt maar met dit bedrag ga je echt alleen een groep mensen bereiken die bereid zijn dat ervoor neer te leggen.

Ik had liever gehad dat ze rond de prijs van de duurste sd zouden zitten zodat je een bredere groep aan zou kunnen trekken en het apparaat een betere toekomst te wachten zou staan. Nu zie ik het meer als een probeersel van Asus om te laten zien dat ze iets kunnen maar na de eerste batch ze de stekker eruit gaan trekken omdat er niet genoeg animo is.

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:43
Zeer interessant dit. Ik wacht op de Steam Deck 2, maar misschien is dit hem al. Mijn grootste twijfel is de ergonomie. Het ziet er allemaal zeer scherp en hoekig uit. Dat lijkt me niet lekker vasthouden. Maar daar zijn videoreviews voor.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yonix

Yonix

RJ Gaming 🎮

Amos_x schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:01:
[...]

Dan nog is dat een prima prijs! Ik ben toevallig net ingestapt in het game laptop wereldje met een legion 5/3060 (eerste gaming laptop), maar indien ik nu niets had om te gamen, had ik deze ally serieus overwogen.

120 euro meer dan de duurste Steam Deck is wat mij betreft in dezelfde categorie. Die 120 euro kan er ook nog wel bij als je dat soort bedragen uit geeft. (doe het dan meteen goed, denk ik dan). En qua rauwe brute specs blaast dit de steam compleet uit het water. (Ja, ja, steamOS, ondersteuning, ik weet het... ;) )

Serieus, als ik die richting uit wil, zou ik geen seconde twijfelen. Groot merk, normale garanties...

Al die China handhelds die rechtstreeks ergens vanuit een warenhuis in hongkong wereldwijd rondgestuurd worden, en die je enkel via indiegogo en kickstarter kan kopen (onexplayer, ayaneao, aokzoe, gpdwin) kosten MINIMUM 850 euro (met early bird korting!) en voor andere SKU's gaat de prijs hoger.

Maaaaar, potentiële kopers moeten echt goed nadenken wat ze willen. Ik heb nooit eerder een gaming laptop gehad dus dit is nieuw voor mij (enkel macbook) en er gaat toch wel een wereld voor me open. Wat je tegenwoordig aan krachtige hardware kan kopen voor rond de 1000 euro is gewoon niet te geloven. Wat ik nu heb gaat gemakkelijk (qua gpu althans) over de desktop die ik had staan (die intussen al weg is). En tegenwoordig strooien ze met enorme kortingen op laptops. Ga maar eens in de pricewatch kijken.

Dus als een laptop mobiel genoeg is voor je noden (en dat is het voor mij) moet je jezelf afvragen of je de beperkte performance van zo'n handheld kan accepteren. De ally is 1,5-2x een steam deck. d:)b Maar een laptop met dGPU (3050) is 3-4x een steam deck. Dan heb je het over een totaal andere grootte orde. En er staan 20+ 3050 laptops van goede merken in de PW aan ongeveer 850 euro (50 euro meer dan wat deze ally zou moeten opbrengen)
Ben het met je eens hoor, ik ben nog steeds bereid om € 799 af te tikken als de Ally haar beloftes waar kan maken. :)

Wat al een win is t.o.v. de Deck: je games native kunnen draaien. Wilde gisteren Titanfall 2 spelen op de Deck en dat heeft mij een klein half uur aan klooien gekost. Uiteindelijk loopt en speelt het prima (800p/60fps), maar het simpelweg draaiende krijgen zat er niet in.

• Linksquest
GranCanaria schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:54:
[...]

Inderdaad, €800,00 voor een telefoon doet me persoonlijk al pijn, maar die heb je wel bijna overal bij je, dit ding zal waarschijnlijk alleen voor te gamen gebruikt worden. Hoe dan ook, ik zou hem best wel eens willen proberen, testen, al is het maar voor een review te doen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Vagax
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:50

Vagax

Hehe

Kijk dit topic ga ik ook even in de gaten houden, wordt overal omgedoopt als een concurrent voor de Deck maar zolang de Ally niet in de buurt komt van het 400 euro prijskaartje zit Valve wel redelijk veilig naar mijn idee.

Benieuwd hoe die gaat presteren, vind het persoonlijk wel jammer dat er geen trackpad op zit, helemaal aangezien je Windows niet makkelijk met controller knoppen kan bedienen.

Hoe heet de man die naast Superman woont? ... Buurman

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ambition88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:44
Vagax schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:33:
Kijk dit topic ga ik ook even in de gaten houden, wordt overal omgedoopt als een concurrent voor de Deck maar zolang de Ally niet in de buurt komt van het 400 euro prijskaartje zit Valve wel redelijk veilig naar mijn idee.

Benieuwd hoe die gaat presteren, vind het persoonlijk wel jammer dat er geen trackpad op zit, helemaal aangezien je Windows niet makkelijk met controller knoppen kan bedienen.
Als ik moet kiezen tussen trackpads of een mooier/beter scherm met hardware die veel meer power heeft, is die keuze voor mij snel gemaakt. Zit meer ingame dan dat ik in windows zit te kloten.

Ik ben vooral benieuwd naar de accuduur. :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Yonix

Yonix

RJ Gaming 🎮

Vagax schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:33:

Wat betreft dat laatste is daar altijd nog Microsoft die met een handheld-versie van Windows aan het experimenteren is: https://www.theverge.com/...de-gaming-xbox-steam-deck

En verder wat @Ambition88 zegt: betere hardware > trackpads. :)

Ik kan, in ieder geval, niet wachten tot de 11e. Het geld voor de Z1 Extreme staat al opzij en de Deck (512GB) gaat dit weekend in de verkoop. Let's do this! (y)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ambition88
Aangezien ik 90% zeker ben dat ik deze meteen ga pre-orderen, vind ik t jammer dat ik niet alvast een case en screenprotector kan bestellen. Hopelijk is de release relatief vroeg, ga 18 juni op vakantie en zou hem graag mee willen nemen. :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Linksquest
Zal het in de gaten houden voor je, als ik iets vind, deel ik het hier met je.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ambition88
Linksquest schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 20:20:
Zal het in de gaten houden voor je, als ik iets vind, deel ik het hier met je.
Thanks! :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• splackavellie85
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:05
De Ally is de eerste Windows handheld die een oprechte upgrade van mijn Steam Deck kan zijn. Ik heb eerder de Aya Neo en OneXplayer gehad en beiden vielen zwaar tegen in vergelijking met de Steam Deck.

Zelfs de 512GB versie van de Steam Deck was voor €679,- de beste aankoop die ik in jaren heb gedaan. Zoveel plezier van dit apparaat, zelfs met het gemiddelde scherm en de ietwat tegenvallende accuduur is dit de meest indrukwekkende handheld sinds de originele PSP.

Een kleinere handheld met significant meer power, een beter scherm en een aantrekkelijker design zou de ideale upgrade zijn. De touchpads gebruik ik zelden tot nooit, dus dat is voor mij persoonlijk geen dealbreaker.

• jprommen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-06 20:57
Zelf ook even een steam deck gehad, maar vooral de complexiteit van ‘alles draaien’ en het toch niet lekker werken van spellen waarvoor de touchpads nodig zijn (bijv. Rimworld), zorgt ervoor dat ik toch wel heel erg uitkijk naar morgen. De Switch en de Steamdeck zijn inmiddels al weg, dus hopelijk is de levertijd niet superlang ;)

Even Tweakers checken...

• NosferatuX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Is het al bekend welk snelheid geheugen er gebruikt wordt voor de Ally?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jprommen
NosferatuX schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:49:
Is het al bekend welk snelheid geheugen er gebruikt wordt voor de Ally?
6400MHz

Bron snelheid:
https://cdn.discordapp.co...040/rog_ally_specs_pt.png

Bron type:
https://www.reddit.com/r/...&utm_content=2&utm_term=1

[Voor 46% gewijzigd door jprommen op 10-05-2023 18:14]

Even Tweakers checken...

• Vagax

Vagax

Hehe

• spartaan1986
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:13
Das een dikke 120 euro meer dan de steam deck, en dan krijg je er geen bewaar tasje bij.
Al is het voor wat is nog steeds geen slechte prijs, als je het vergelijkt met andere windows handhelds op dit moment.

• Vagax

Vagax

Hehe

spartaan1986 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:46:
[...]

Das een dikke 120 euro meer dan de steam deck, en dan krijg je er geen bewaar tasje bij.
Al is het voor wat is nog steeds geen slechte prijs, als je het vergelijkt met andere windows handhelds op dit moment.
120 euro meer als de duurste variant van de Steam Deck*

Voor 419 euro (380 euro minder dan de Ally) heb je de 64gb variant die je voor ongeveer 80 euro kan upgraden naar een 1tb model als je de SSD vervangt.

Bij de duurste variant van de Ally zit er ook echt hardware verschillen in terwijl de Deck hetzelfde is naast de SSD en de bewerking van de display.

• spartaan1986
Vagax schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:52:
[...]

120 euro meer als de duurste variant van de Steam Deck*

Voor 419 euro (380 euro minder dan de Ally) heb je de 64gb variant die je voor ongeveer 80 euro kan upgraden naar een 1tb model als je de SSD vervangt.

Bij de duurste variant van de Ally zit er ook echt hardware verschillen in terwijl de Deck hetzelfde is naast de SSD en de bewerking van de display.
ja daarom vergelijk ik hem ook met de duurste steam deck. Vraag is natuurlijk hoeveel verschil er inderdaad met de instap zit. Zowel tussen de instap deck en instap ally als tussen de instap ally en top model ally.
in iedergeval interessant.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mark_78
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-06 14:25
Mocht iemand de presentatie ook live willen kunnen volgen!

Ik zie hem ook wel zitten als mobiele game-pass backup 😇

• Linksquest
Officieel nieuwsbericht van Tweakers.

ASUS ROG Ally met AMD Ryzen Z1 Extreme-apu kost 799 euro en komt in juni uit

nieuws: ASUS ROG Ally met AMD Ryzen Z1 Extreme-apu kost 799 euro en komt in j...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Ik heb zojuist een preorder geplaatst :)

PC : Ryzen 7 5800X3D / PNY RTX 4090 / 32 GB DDR4 3600 CL18

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Michel242186
schumi1986 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:14:
ik ook op de asus site https://estore.asus.com/n...m002y0-rog-ally-2023.html

[Voor 15% gewijzigd door Michel242186 op 11-05-2023 16:17]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Evernote
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:24
schumi1986 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:14:
Waar?

AMD Ryzen 5800X3D | AMD RX 7900XTX | 32GB RAM | Corsair SF750 | LG CX 48” | Steam Deck 512GB

Acties:
  • +1Henk 'm!

• schumi1986
  • Nu online

• spartaan1986
Als ik zo de eerste reviews een beetje doorneem zijn de batterij en windows het grootste zwakte punt van deze handheld.
ook doordat de steamdeck in zijn zuinigste modes minder stroom gebruikt dan de ally.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• colorsone
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:38
Bekijk ASUS ROG Ally - Gaming Console Handheld op: https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp

Ook hier te pre orderen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Evernote
Momenteel heb ik al een Deck maar ik vind ‘t toch verleidelijk om een ROG Ally te kopen maar ASUS is de laatste tijd niet echt lekker bezig. (AM5/Ryzen 7000 debacle)

Grootste voordelen voor mij:
  • 120Hz scherm
  • Fast charging
  • Windows
  • Z1E performance is meer dan genoeg voor mijn use case
Nadelen:
  • Kosten (duur grapje, ook als ik m’n Deck verkoop)
  • Windows
  • ASUS Bloatware
Nog maar eens rustig alle reviews kijken alvorens ik ‘m bestel.

[Voor 13% gewijzigd door Evernote op 11-05-2023 18:03]

AMD Ryzen 5800X3D | AMD RX 7900XTX | 32GB RAM | Corsair SF750 | LG CX 48” | Steam Deck 512GB

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vagax

Vagax

Hehe

Aan de reviews te lezen is de census voor mij dat het scherm erg mooi is, de potentie er wel ligt in ASUS's software maar op dit moment niet kan tippen aan SteamOS en dat die eigenlijk alleen goed kan presteren als die ingeplugged zit in de muur, vooral de batterij is een teleurstelling want die is dezelfde grote als de Steam Deck maar verbruikt meer wegens de Z1E prestatie en 1080p (120hz) scherm

[Voor 20% gewijzigd door Vagax op 11-05-2023 16:48]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Evernote
Inmiddels staan er best wat reviews online.Ben benieuwd of The Phawx een review online zet.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• schumi1986
  • Nu online
Evernote schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:42:
Momenteel heb ik al een Deck maar ik vind ‘t toch verleidelijk om een ROG Ally te kopen maar ASUS is de laatste tijd niet echt lekker bezig. (AM5/Ryzen 7000 debacle)
Goed om te weten, heb het filmpje van GN net gekeken, dat heeft mij doen besluiten om mijn bestelling te annuleren. Ook mijn nog niet gebruikte Asus B650 Moederbord gaat retour.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Yonix

Yonix

RJ Gaming 🎮

8)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Evernote
Wat een verassing ;)
schumi1986 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:50:
[...]

Goed om te weten, heb het filmpje van GN net gekeken, dat heeft mij doen besluiten om mijn bestelling te annuleren. Ook mijn nog niet gebruikte Asus B650 Moederbord gaat retour.
Hier neig ik ook naar, nu is het wel zo dat een bestelling via eventueel een Bol.com of andere partij er voor zorgt dat je waarschijnlijk geen problemen hebt als je Z1E door een BIOS issue niet meer werkt.

Maar ASUS haar reputatie is voor mij niet meer wat het ooit was en eerlijk gezegd vind ik de voltages op m’n B550 icm 5900X ook veel te hoog in een stock configuratie dus ASUS maakt zich naar mijn idee al langer schuldig aan dit soort praktijken.

• tommymeerNL
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-05 15:54
Hoe zal de sleepmode zijn? (Windows)

Dat vind ik ideaal op de Steam Deck. Iets in sleep mode zetten en dan weer lekker door.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
[...]

Zat ik er (gelukkig) toch goed naast! €799 is een zeer nette prijs *O*

699 dollar is nog netter, maar gelukkig kost 'ie geen €699, want dan was ik gaan overwegen om voor de tweede keer m'n Steam Deck te verkopen :+ Voor nu blijft m'n Steam Deck met eigen 512GB SSD voor €440 toch de betere deal voor mij.

• Ambition88
Even een wellicht domme vraag. Tegenwoordig krijg je bij mobiele apparaten, geen lader mee geleverd. Zit hier wel een (nederlandse) lader bij of alleen een kabel en moet je die nog los aanschaffen?

Heb hem zojuist gepre-orderd. Ik vind het niet erg om aan de lader te gamen, heb altijd wel een stopcontact in de buurt. :)

Ga de 18e op vakantie, ben echt blij dat hij de 13e uitkomt, dat wordt gewoon diablo 4 spelen.

[Voor 18% gewijzigd door Ambition88 op 11-05-2023 20:12]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• j0ram
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-05 09:35
Ambition88 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 20:08:
Even een wellicht domme vraag. Tegenwoordig krijg je bij mobiele apparaten, geen lader mee geleverd. Zit hier wel een (nederlandse) lader bij of alleen een kabel en moet je die nog los aanschaffen?

Heb hem zojuist gepre-orderd. Ik vind het niet erg om aan de lader te gamen, heb altijd wel een stopcontact in de buurt. :)
Ja hier zit een 65w lader bij

• jprommen
tommymeerNL schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:49:

Dat vind ik ideaal op de Steam Deck. Iets in sleep mode zetten en dan weer lekker door.
Het gebruikt modern standby, dus niet een normale sleepstate. Hierdoor kan je gewoon vergelijkbaar met de steam deck en de switch op standby zetten en verder gaan.

Toelichting: https://learn.microsoft.c...xperiences/modern-standby
When the user causes the system to resume from standby, e.g. presses the power button, the display is immediately turned on and networking devices are restored to their normal, active operating modes. The time from the power button press to the display turning on is less than one second. After the display is turned on and the networking device returns to normal operating mode, desktop applications resume and the system returns to its normal, screen-on active behavior.

[Voor 42% gewijzigd door jprommen op 11-05-2023 20:39]

Even Tweakers checken...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:56

XanderDrake

Build the future!

tommymeerNL schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:49:

Na het lezen van de IGN review wordt het mij duidelijk dat de sleep/standby modus helaas gewoon hetzelfde is als op een pc. Dus niet zoals op de Deck.
Groot gemis in mijn ogen, iets wat Microsoft moet aanpakken maar waarschijnlijk niet gaat doen...

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• richards3
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:18
XanderDrake schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 21:00:
[...]

Na het lezen van de IGN review wordt het mij duidelijk dat de sleep/standby modus helaas gewoon hetzelfde is als op een pc. Dus niet zoals op de Deck.
Groot gemis in mijn ogen, iets wat Microsoft moet aanpakken maar waarschijnlijk niet gaat doen...
precies dat en ook niet altijd lekker werkt als ik de reviews mag geloven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

XanderDrake schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 21:00:
[...]

Er is nieuws: nieuws: Microsoft lijkt te kijken of Xbox Quick Resume ook naar Windows kan k...
Dit is goed nieuws, maar ik ben nog steeds bang dat Windows teveel op de schop moet genomen worden om het werkend te maken. SteamOS was specifiek gebouwd om het goed te kunnen. Maar goed, dit soort concurrentie is wel geweldig en het zou de Ally een veel concurrerender apparaat maken voor bepaalde gamers.

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

• Evernote

• Wertha
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:43

Wertha

Friendly, but fierce.

Met deze battery-life is het een absolute no-go. Voor mij had juist dát aspect een stap voorwaarts moeten zijn ten opzichte van Steam Deck.

Crawling out of the ashes, victorious!

• Michel242186
Wertha schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 22:11:
Met deze battery-life is het een absolute no-go. Voor mij had juist dát aspect een stap voorwaarts moeten zijn ten opzichte van Steam Deck.
Helemaal mee eens...mijn pre-order is ook de prullenbak in...dit gaat hem niet worden.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Umm zo groot is het verschil toch niet? :?

Daarbij, als je betere performance wil èn goede accu tijden, dan kan je lang gaan wachten. Er zit niets in de pipeline dat beter is dan deze generatie APUs.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ambition88
XanderDrake schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 23:48:
[Afbeelding]
Daarbij, als je betere performance wil èn goede accu tijden, dan kan je lang gaan wachten. Er zit niets in de pipeline dat beter is dan deze generatie APUs.
Ik ga een beetje rondneuzen voor een goede powerbank. De accuduur is jammer, maar was te verwachten, de software kan ik mee leven en zullen vast nog wel updates voor komen. Het enige wat mij zorgen baart is het bericht dat de knoppen soms vast blijven zitten, als dat echt zo is, is dat wel een issue. We gaan het meemaken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:24
Zojuist ook een order erin geschoten bij Asus zelf

Add me op Stadia: Gloogle

Acties:
  • +3Henk 'm!

• lexkalin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 02-06 18:56
Ik was bijna klaar en pre-order te maken, maar na de reviews die veelvuldig over accuduur, windows gebreken in handheld modus en ietwat tegenvallende 1080p prestatie melden werd ik toch terughoudend. Daar komt ook bij allerlei early adopter kinderziektes. Ik heb ervan al niet genoten toen mijn q2 steam deck aankwam (moest nog bijbetalen om verschrikkelijke delta fan te vervangen). Dus met een koeler hoofd ga ik na paar maanden toch weer kijken hoe het precies staat met productiekwaliteit en software verbetering. Heb mezelf beloofd nooit meer een early adopter te zijn want het loont gewoon niet.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Yonix

Yonix

RJ Gaming 🎮

Zo, de Deck is zojuist verkocht en de Ally staat al een paar dagen in de pre-order. Let's go! 8) *O*

Acties:
  • +2Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Yonix schreef op zondag 14 mei 2023 @ 10:13:
Zo, de Deck is zojuist verkocht en de Ally staat al een paar dagen in de pre-order. Let's go! 8) *O*
Ik ben heel benieuwd naar jou ervaringen tegenover de Deck. Reviewers zoals ETA prime zijn leuk maar ik vind ze niet illustratief van gewone gebruikers. Korte review hier zou fijn zijn! :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• VodaNL
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-06 22:27
Ambition88 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 00:11:
[...]

Ik ga een beetje rondneuzen voor een goede powerbank. De accuduur is jammer, maar was te verwachten, de software kan ik mee leven en zullen vast nog wel updates voor komen. Het enige wat mij zorgen baart is het bericht dat de knoppen soms vast blijven zitten, als dat echt zo is, is dat wel een issue. We gaan het meemaken.
Dat scheen alleen een issue te zijn geweest bij de prototypes, ASUS heeft de knopjes voor de productie modellen iets langer gemaakt waardoor deze niet meer blijven vast zitten

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
XanderDrake schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 23:48:
[Afbeelding]
Klopt. Tevens was iemand als LTT zeer te spreken over de batterijduur. Lijkt mij voor iemand die in de markt is voor een nieuwe handheld dus een no-brainer. Al is het alleen al om de specs.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frez
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20:07
Mooie tech!! Als er trackpads op zaten had ik mn steamdeck verkocht. Maar ik kan echt niet zonder.

LG C9 55 - Playstation 5 - Sonos Arc + Surrounds - Steam Deck - i7 13700K 3080 PC - Huawei Mateview GT 34 Ultrawide

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ambition88
VodaNL schreef op zondag 14 mei 2023 @ 11:43:
[...]

Dat scheen alleen een issue te zijn geweest bij de prototypes, ASUS heeft de knopjes voor de productie modellen iets langer gemaakt waardoor deze niet meer blijven vast zitten
Are you sure?
YouTube: I HATE being lied to… but I love the ROG Ally
Vanaf minuut 13 ongeveer

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lexkalin
Ik herinneren me nog steeds hoe vol reddit stond met dat soort klachten bij vroege SD leveringen. Mijn B knoop kon in het begin ook zelden binnengedrukt vast zitten, maar na enige tijd is dat volledig verdwenen. Toch vind ik het verontrustend en vermoed dat eerste ladingen van Ally ook veel dit soort klachten zullen voortbrengen. Maar als je na een half jaar weer naar reddit keek, kwamen die klachten bijna nooit voor. Weer een argument voor mij om niet meteen in de boot te springen, maar even de drang te beteugelen hoe groot het mag zijn :*)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:26
Niet dat Asus de enige is die blundert, MSI, Gigabyte, Asrock hebben ook allemaal geen vlekkeloze reputatie.

Het volgende heeft niet per se met de Ally te maken, de hele Asus drama begon vanwege hun huidige AMD moederborden, en die 4 merken zijn zo'n beetje de enige waar een consument uit kan kiezen (niche, exotische modellen en OEM niet meegeteld), met die logica kun je dus geen moederbord kopen, want alle 4 zijn slecht bezig geweest nu, of in het verleden.

Waar ik op doel is dat men de Ally los als apparaat zelf moet beoordelen, en niet op basis van wat Asus doet, zo ga ik mijn volgende moederbord ook beoordelen, welke merk en welke model heeft de beste moederbord op dat moment, niet kijkend naar hun verleden.

Want anders blijft er weinig over, als men Apple beoordeelt over hun fiasco met iPhone 6 series (telefoons die je makkelijk door midden kon breken) of Samsung hun exploderende Note accu's.

Is er dan nog een bedrijf over die je geld waard is?

Mijn beste advies zou zijn om te wachten tot de Ally uit is, als Asus iets verkeerd heeft gedaan hoeven wij niet al te lang te wachten tot mensen online daarover gaan klagen.

[Voor 6% gewijzigd door Mizgala28 op 14-05-2023 17:50]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Yonix

Yonix

RJ Gaming 🎮

XanderDrake schreef op zondag 14 mei 2023 @ 11:10:
[...]

Ik ben heel benieuwd naar jou ervaringen tegenover de Deck. Reviewers zoals ETA prime zijn leuk maar ik vind ze niet illustratief van gewone gebruikers. Korte review hier zou fijn zijn! :)
Gaan we doen, inclusief 'early adapter frustrations'. :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Evernote
VodaNL schreef op zondag 14 mei 2023 @ 11:43:
[...]

Zoals al eerder genoemd gaf Linus aan dat dit zowel bij het prototype en z’n review unit het geval was.

Er waren nog andere reviews die niet over de knoppen te spreken waren omdat ze bleven hangen.

Hopelijk hebben de early adopters met retail units for probleem straks niet.

Ik heb ik ieder geval besloten gewoon lekker bij m’n Steam Deck te blijven. Dat handjevol games dat niet werkt op de Deck stream ik wel gewoon vanaf m’n PC als ik echt graag handheld wil spelen.

Mocht er een Steam Deck 2 komen dan kijk ik tegen die tijd wel hoe de markt eruit ziet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ambition88
Iemand enig idee waar ik precies op moet letten bij het aanschaffen van een powerbank voor dit specifieke apparaat? Ik wil er 1 halen met een capaciteit van 20.000 mah, maar hij moet natuurlijk ook voldoende power kunnen leveren of is in principe elke degelijke powerbank wel in staat om dit te doen?

Ik heb net ook even gegoogled omtrent het ''stuck button'' probleem en via reddit las ik het volgende.

Bron: https://www.reddit.com/r/...ally_reviews_and_some_of/
The Verge's review had a quote from ASUS saying that this issue should be fixed in retail units.

The flat ABXY buttons have a satisfying press at first: light but firm, with a nice springy return, audible feedback, and plenty of purchase for a meaty thumb. But when I started hammering on them in some friendly rounds of Duck Game, three of them kept getting stuck… again and again and again. All of a sudden, I couldn’t shoot or jump in a game where split-second reactions are everything. It’s because the keycaps can slightly tilt when you push them at an angle, and their edges can get stuck underneath the frame. Asus graciously sent me a second unit, and it had the same issue.

Asus ROG technical marketing director Sascha Krohn tells The Verge that no consumer should ever see this problem — it was already caught ahead of production, and retail units will ship with slightly larger keys that can’t move around as much and won’t get caught underneath
Ik hoop het!

[Voor 68% gewijzigd door Ambition88 op 14-05-2023 21:28]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Ambition88 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 21:25:
Iemand enig idee waar ik precies op moet letten bij het aanschaffen van een powerbank voor dit specifieke apparaat? Ik wil er 1 halen met een capaciteit van 20.000 mah, maar hij moet natuurlijk ook voldoende power kunnen leveren of is in principe elke degelijke powerbank wel in staat om dit te doen?
Ik zou zeker wachten tot de Ally uit is. Powerbanks die 65 watt via USB PD leveren bestaan zeker naar zijn niet perse goedkoop. De meeste 20.000mah accus doen maar 10-18 watt en dat is waarschijnlijk te weinig. De Deck had ook allerlei bijzonderheden, dus als je nu koopt, die je misschien een miskoop. Tenzij je een hele fancy unit koopt B)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ambition88
XanderDrake schreef op zondag 14 mei 2023 @ 22:00:
[...]

Ik zou zeker wachten tot de Ally uit is. Powerbanks die 65 watt via USB PD leveren bestaan zeker naar zijn niet perse goedkoop. De meeste 20.000mah accus doen maar 10-18 watt en dat is waarschijnlijk te weinig. De Deck had ook allerlei bijzonderheden, dus als je nu koopt, die je misschien een miskoop. Tenzij je een hele fancy unit koopt B)
Ja dat dacht ik al.

Ik zat naar deze te kijken:

uitvoering: Samsung 20.000 mAh Battery pack
uitvoering: Sandberg Powerbank USB-C PD 100W 20000

Denk dat nog even wachten een goed idee is, 90 euro is wel erg veel geld, helemaal als het niet per se nodig is. :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Evernote
Na het bekijken van deze video van The Phawx ben ik blij dat ik m’n pre-order geannuleerd heb.

YouTube: ULTIMATE Asus ROG ALLY Performance Review - SteamDeck vs. 7840U vs 6...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lexkalin
Evernote schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 07:35:
Na het bekijken van deze video van The Phawx ben ik blij dat ik m’n pre-order geannuleerd heb.

YouTube: ULTIMATE Asus ROG ALLY Performance Review - SteamDeck vs. 7840U vs 6...
Heb gisteren ook gekeken en 10w prestatie is gewoon waardeloos. 15w voorsprong aangezien 1080p scherm gaat ook niet veel tegenover SD opleveren. Ik ben helaas na deze review ook teleurgesteld want dit is ten eerste een draagbaar toestel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Evernote schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 07:35:

Vreeeemd. Ik zou zeggen dat je de Ally nooit moet kopen voor 10 watt gaming, daar is hij letterlijk niet voor gebouwd. Hij heeft een uitgebreid koelingsysteem waardoor je stil kan gamen op 20-25 watt, dat is een groot verschil met andere handhelds.

Maar... Waar zijn die "optimalisaties"? Ik kan bijna niet geloven dat de Ally Z1E trager is dan de de 6800U... Er is iets mis, zoals Phawx al vermeldt. Maar wat?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Vagax

Vagax

Hehe

XanderDrake schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:05:
[...]

Vreeeemd. Ik zou zeggen dat je de Ally nooit moet kopen voor 10 watt gaming, daar is hij letterlijk niet voor gebouwd. Hij heeft een uitgebreid koelingsysteem waardoor je stil kan gamen op 20-25 watt, dat is een groot verschil met andere handhelds.

Maar... Waar zijn die "optimalisaties"? Ik kan bijna niet geloven dat de Ally Z1E trager is dan de de 6800U... Er is iets mis, zoals Phawx al vermeldt. Maar wat?
Als je Ally mee neemt voor onderweg is het van belang dat de batterijduur het wel degelijk volhoud, de batterij is vrij slecht als alles op volle toeren draait dus het is een logische stap om de tdp te verlagen zodat je dan maar wat minder performance krijgt maar wel langer kunt gamen, nu zien we dat als je de tdp verlaagt om dit te bereiken, de performance nog een stuk slechter is dan de Steam Deck als die op 10 tdp draait.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Vagax schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:14:
nu zien we dat als je de tdp verlaagt om dit te bereiken, de performance nog een stuk slechter is dan de Steam Deck als die op 10 tdp draait.
Maar dit is geen verrassing. Hoewel de RDNA 3.0 architechtuur waarschijnlijk efficienter is dan de RDNA 2.0 van de Deck, moet de Ally ook 8 hele zware CPU cores voeden. Het veel betere scherm zal ook wel een stuk meer energie nodig hebben.

In mijn ogen is de Ally nog steeds een mobiel platform. Zowel de Deck als de Ally moet je tweaken om het beste eruit te halen. Uiteindelijk, als alle clocks, voltages, tweaks en drivers geoptimaliseerd zijn, verwacht ik dat de Deck bij spel "X" 2 uur kan spelen en de Ally 1:30 uur op dezelfde settings, maar dan met 20% meer performance. Of dat voldoende is ligt aan jou wensen en het type spel. Maar het maakt wel dat je bijv. Returnal of Last of Us 1 nét wel nog lekker kan spelen, en op de Deck niet echt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pixeled
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-06 09:05
In mijn ogen is de Ally nog steeds een mobiel platform.
Zeker!
Zowel de Deck als de Ally moet je tweaken om het beste eruit te halen.
Valve heeft in samenwerking met AMD de custom chipset voor de Deck dermate geoptimaliseerd dat deze bij een TDP van 5-10w sowieso al veel beter is dan de Ally, althans, afgaande op verschillende in-depth analyses zoals die van ThePhawx. En ik geloof hem zeker, hij heeft een goede reputatie op het gebied van handhelds. Hij had dit overigens al van tevoren voorspeld in een eerdere video.
Uiteindelijk, als alle clocks, voltages, tweaks en drivers geoptimaliseerd zijn, verwacht ik dat de Deck bij spel "X" 2 uur kan spelen en de Ally 1:30 uur op dezelfde settings, maar dan met 20% meer performance.
Okee, wat je verwacht is natuurlijk helemaal aan jou. Met ASUS en misschien een beetje Microsoft heb ik daar persoonlijk sterk mijn vraagtekens bij en moeten ze zich nog bewijzen. In ieder geval weten we wat in vrijwel alle reviews naar voren komt, namelijk dat de batterijduur op dit moment simpelweg zeer matig is.
Of dat voldoende is ligt aan jou wensen en het type spel. Maar het maakt wel dat je bijv. Returnal of Last of Us 1 nét wel nog lekker kan spelen, en op de Deck niet echt.
Hier ben ik het 100% met je eens, en ik denk dat het hier uiteindelijk ook op neer komt. Retro Game Corps zei het heel mooi in zijn Deck vs Ally comparison video, het hangt er vanaf wat voor gamer je bent. Speel je vooral platform games, indie games en/of oudere AAA games, kortom, games die prima draaien op lagere TDPs? Dan is de Steam Deck sowieso je betere optie. Wil je liever nieuwere games met hogere grafische settings en meer FPS spelen? Dan is de Ally beter, met als sidenote dat je dan flink inboet aan accuduur (en dus mobiliteit). En in dat laatste geval is het misschien interessanter een PS5 of Xbox te halen voor minder geld en meer prestatie. Maar dat is aan iedereen zelf om te bepalen :)

Wat ik hoop is dat SteamOS (officieel of onofficieel) naar de Ally komt. Ik heb nu een Deck maar als SteamOS echt goed draait op de Ally en ze brengen de prijs nog wat omlaag (ook gewoon 699 zoals in de rest van wereld...) ga ik denk ik ook over. Ik gebruik zelf de trackpads namelijk weinig, en ik merk dat ik toch ook regelmatig wat nieuwere/zwaardere games speel waar de Deck qua power net tekort schiet. Nog even een paar maandjes de kat uit de boom kijken dus.

Lenovo 14" AMD Yoga 7 Gen 7 (Ryzen 7 6800U) // Steam Deck (1TB SSD)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-06 20:13

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Ga jij er vanuit dat hij een productiemodel heeft? Ik namelijk niet. Dus ik verwacht dat ze dit wel gefixed zullen hebben, want meerdere reviewers klagen erover.
pixeled schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:09:
Valve heeft in samenwerking met AMD de custom chipset voor de Deck dermate geoptimaliseerd dat deze bij een TDP van 5-10w sowieso al veel beter is dan de Ally, althans, afgaande op verschillende in-depth analyses zoals die van ThePhawx. En ik geloof hem zeker, hij heeft een goede reputatie op het gebied van handhelds. Hij had dit overigens al van tevoren voorspeld in een eerdere video.
Leuk natuurlijk dat Valve hier input of heeft gegeven, maar dat betekent verder dat AMD al deze info in huis heeft, dus dat zou niet de reden moeten zijn waarom de performance slechter is. Nu kan het prima zo zijn dat deze chip niet zo efficient in verhouding is op lage TDP's is, maar gezien deze veel krachtiger is, zou die toch minimaal wel de performance van de Steamdeck moeten kunnen evenaren, op bijv 10 en 15 watt.

Tenzij SteamOS de oorzaak is. Maar voor nu lijkt het probleem vooral in dingen zoals drivers te zitten.

Phawx heeft eerder vandaag aangegeven dat hij nieuwe tests gaat draaien nadat hij iig een nieuwe bios update kreeg. We gaan het zien.

Van mij hoeft die niet beter te zijn op lage tdp dan bijv een Steamdeck, maar hij is nu sowieso slechter dan alle andere chips in dit segment, en ik wil toch wel zien dat deze in iig de lage tdp van de Steamdeck kan evenaren.

[Voor 62% gewijzigd door Benjamin- op 16-05-2023 21:08]

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

• pixeled
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-06 09:05
Benjamin- schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:59:
[...]

Nu kan het prima zo zijn dat deze chip niet zo efficient in verhouding is op lage TDP's is, maar gezien deze veel krachtiger is, zou die toch minimaal wel de performance van de Steamdeck moeten kunnen evenaren, op bijv 10 en 15 watt.

Tenzij SteamOS de oorzaak is. Maar voor nu lijkt het probleem vooral in dingen zoals drivers te zitten.
True, maar aangezien wij beide geen chip engineers zijn (neem ik aan? :)) is dat op dit moment nog koffiedik kijken. We weten niet precies hoe de Zen 2 en Zen 4 architecturen verschillen en hoe die zich precies gedragen op zulke lage wattages/voltages (bijv. vanwege 4 versus 8 CPU cores). Misschien gaat de Ally wel helemaal nooit de performance van de Deck kunnen evenaren tussen 5 en 10 watt, en moeten we daarop wachten tot de AMD Ryzen Z2 SoC (als de opvolger van de Z1 zo gaat heten :P). Of misschien is het inderdaad toch de firmware of de drivers.

Voor mij hoe dan ook nog een reden om een paar maandjes te wachten :)

[Voor 3% gewijzigd door pixeled op 17-05-2023 11:50]

Lenovo 14" AMD Yoga 7 Gen 7 (Ryzen 7 6800U) // Steam Deck (1TB SSD)

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-06 20:13

Benjamin-

CrazyGunner#2385

pixeled schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:32:
[...]

True, maar aangezien wij beide geen chip engineers zijn (neem ik aan? :)) is dat op dit moment nog koffiedik kijken. We weten niet precies hoe de Zen 2 en Zen 4 architecturen verschillen en hoe die zich precies gedragen op zulke lage wattages/voltages (bijv. vanwege 4 versus 8 CPU cores). Misschien gaat de Ally wel helemaal nooit de performance van de Deck kunnen evenaren tussen 5 en 10 watt, en moeten we daarop wachten tot de AMD Ryzen Z2 SoC (als de opvolger van de Z1 zo gaat heten :P). Of misschien is het inderdaad toch de firmware of de drivers.

Voor mij hoe dan ook nog een reden om een paar maandjes te wachten :)
Asus zou bevestigd hebben dat er een fix komt, maar komt wel wat via via.

Ik had tevens nog niet gezien dat de prijs hier 100 euro hoger ligt, dat vind ik toch wel een ding. Ja wat is 100 euro? Tegelijkertijd is de concurrentie een stuk hoger rond de 800. Bedoel als je het risico wel wilt nemen met de Win 4, is die 825 euro, en zat willen dat wel. Zou die 700 zijn, dan zou die een stuk leuker zijn, en het andere model voor 600, is opeens veel aantrekkelijker dan 1 uit het 800+ segment. Ik denk dat die 800 prijs echt wel mensen tegen gaat houden.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee