Eerste indruk van de ASUS ROG Xbox Ally X
Sinds gisterenavond staat de
ROG Xbox Ally X hier in huis. In de tussentijd heb ik ‘m geïnstalleerd, getest en vergeleken met de eerdere
ROG Ally. Tijd dus voor een eerste indruk.
Eerste indruk en afwerking
Het eerste gevoel is gewoon goed. Het apparaat voelt degelijk en betrouwbaar aan, precies zoals ik gewend ben van ASUS. De afwerking is prima, de bouwkwaliteit overtuigt en ergonomisch zit het ook goed. Dankzij de Xbox-achtige grip ligt het apparaat prettig in de hand.
Wat direct opvalt, is dat de Ally X iets dikker en groter oogt dan zijn voorganger. Dat gevoel klopt ook: volgens diverse bronnen is de behuizing daadwerkelijk wat forser, mede door de grotere batterij en gewijzigde handgrepen.
Wat ik persoonlijk een gemiste kans vind, zijn de
A, B, X en Y-knoppen. Die hebben niet de traditionele Xbox-kleuren (rood, geel, blauw en groen), maar een sobere zwart-grijze tint. Geen ramp, maar het had de samenwerking tussen ASUS en Xbox net wat meer karakter kunnen geven.
Software en interface
Bij het opstarten word je direct begroet door de Xbox-omgeving, eigenlijk gewoon de Xbox-applicaties zoals we die ook op Windows kennen. De initiële setup duurde wat langer, vermoedelijk omdat er flink wat Xbox-componenten en API’s worden geladen. Dat geeft al een eerste indruk van hoe diep de Xbox-laag in Windows is geïntegreerd.
Naast de Xbox-omgeving krijg je ook de
Xbox Game Bar, die werkt zoals op een gewone pc. De Xbox-knop opent deze overlay met snelle snelkoppelingen naar onder andere
Armoury Crate SE. Die integratie is aardig gedaan, al moet je voor de uitgebreidere instellingen nog steeds naar de losse Armoury-app.
Toch voelt de software-ervaring wat gelaagd aan. Je hebt de Xbox-interface, de Game Bar, de Windows-shell en Armoury Crate. Die onderdelen werken niet altijd soepel samen. Het resultaat is dat je vaker op knoppen drukt en meer menu’s doorloopt dan je eigenlijk zou willen. In vergelijking met de eerste ROG Ally voelt het allemaal net wat minder intuïtief.
Xbox-ervaring of Windows-handheld
In de Xbox-omgeving werkt alles vlekkeloos met de controller. Maar zodra je bijvoorbeeld naar Steam gaat, verdwijnt die console-ervaring en zit je weer in een typische Windows-omgeving. Dan moet je weer muis- of toetsenbordbesturing gebruiken. Daardoor voelt het meer als een handheld-pc dan als een echte Xbox-handheld.
Er zijn online al mensen die zeggen dat de software nog aanvoelt als een bèta, en dat herken ik. Het werkt, maar de verschillende lagen (Xbox, Armoury Crate, Windows) zijn nog niet volledig op elkaar afgestemd. Dat is jammer, want de samenwerking tussen Microsoft en ASUS had dit juist kunnen stroomlijnen. Gelukkig zal dit met updates ongetwijfeld verbeteren.
Prestaties en games
Qua prestaties heb ik weinig te klagen. Ik heb onder andere
Borderlands 4,
Battlefield 6 en
DOOM: The Dark Ages getest. Alle drie draaien verrassend goed, zelfs bij intensieve scènes. Uiteraard niet alles op ‘ultra’, maar op 1080p/900p met lage of medium-instellingen speel je prima. Het 7-inch LCD-scherm (120 Hz, VRR) doet zijn werk goed: scherp, vloeiend en levendig.
Borderlands 4 verbaasde me het meest, juist omdat die game bekendstaat als slecht geoptimaliseerd. Toch draait hij hier soepel. Battlefield 6 doet het eveneens goed, zowel in Turbo-modus (25 tot 35 watt) als in Performance-modus. Voor zwaardere games is de hogere stand aan te raden, maar voor indies of lichtere titels zoals
Dave the Diver of
Slay the Spire zal zelfs de energiebesparende modus ruimschoots volstaan. Optimalisatiekoning The Phawx zal ongetwijfeld nog manieren vinden om het nét wat beter te laten draaien:
klik.
Windows-ervaring
Ik heb nog niet heel diep in de Windows-kant gedoken, maar wat meteen opvalt: dit is gewoon Windows 11, compleet met bloatware. OneDrive en Teams staan standaard actief zodra je inlogt met je Microsoft-account. Dat haalt een beetje de charme weg van een handheld-console-ervaring. Het voelt alsof de samenwerking vooral bedoeld is om het Xbox-merk te promoten, in plaats van een écht Xbox-systeem te bouwen.
Conclusie
De ROG Xbox Ally X is een indrukwekkend stukje hardware. Degelijk gebouwd, goed ontworpen en krachtig genoeg voor serieuze games. De software daarentegen voelt nog niet helemaal af. De verschillende lagen, Xbox, Armoury en Windows, werken samen maar nog niet als één geheel.
Ik hoop dat toekomstige updates de ervaring verder verfijnen. Dat Armoury Crate en de Xbox-omgeving beter in elkaar grijpen en dat het allemaal wat meer aanvoelt als één ecosysteem.
Voor nu is het een uitstekende handheld-pc met Xbox-sausje, maar nog geen volwaardige Xbox in zakformaat.