100 euro hoger dan?Benjamin- schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:08:
Ik had tevens nog niet gezien dat de prijs hier 100 euro hoger ligt, dat vind ik toch wel een ding.
Dan de dollar prijs. De duurste is 699 in dollars, en 799 in euros. 799 is 866 dollar. Nu weet ik dat we met belasting enz zitten, maar dan is 799 nog steeds erg duur in verhouding. Meestal is de euro prijs hetzelfde als de dollar prijs.
[Voor 28% gewijzigd door Benjamin- op 17-05-2023 19:11]
Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900
Dollar prijzen zijn altijd exclusief BTW.Benjamin- schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 19:09:
[...]
Dan de dollar prijs. De duurste is 699 in dollars, en 799 in euros.
Euro prijzen zijn inclusief.
Dat weet ik. Maar normaal is de euro prijs ong hetzelfde als de dollar prijs. Nu ligt die 100 hoger. Dat is niet de norm.Mizgala28 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 19:10:
[...]
Dollar prijzen zijn altijd exclusief BTW.
Euro prijzen zijn inclusief.
Bijv de Steamdeck is 399 usd of 419 eur.
[Voor 6% gewijzigd door Benjamin- op 17-05-2023 19:15]
Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900
Normaal zou ik dat niet noemen.Benjamin- schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 19:14:
[...]
Dat weet ik. Maar normaal is de euro prijs ong hetzelfde als de dollar prijs. Nu ligt die 100 hoger. Dat is niet de norm.
Bijv de Steamdeck is 399 usd of 419 eur.
Vaak is de euro prijs hoger zelfs zonder btw, vooral sinds dat de dollar gestegen is in waarde.
En dat Valve het anders doet is aan valve, hetzelfde met google, maar veel merken/bedrijven doen niet meer aan dollar = euro.
Prijs is in feite alsnog vrijwel gelijk als je btw bij de euro prijs af haalt.
Daarnaast heeft Valve een magazijn in Nederland voor Europa naar mijn weten, scheelt hun in de kosten en blijkbaar kiezen ze daardoor voor een kleinere prijsverschil voor ons.
[Voor 12% gewijzigd door Mizgala28 op 17-05-2023 19:25]
En waarom zou je dit niet normaal noemen? Dit is al jaren de standaard in de gaming wereld. Consoles, games enz zijn altijd hetzelfde geweest.Mizgala28 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 19:18:
[...]
Normaal zou ik dat niet noemen.
Vaak is de euro prijs hoger zelfs zonder btw, vooral sinds dat de dollar gestegen is in waarde.
En dat Valve het anders doet is aan valve, hetzelfde met google, maar veel merken/bedrijven doen niet meer aan dollar = euro.
Prijs is in feite alsnog vrijwel gelijk als je btw bij de euro prijs af haalt.
Daarnaast heeft Valve een magazijn in Nederland voor Europa naar mijn weten, scheelt hun in de kosten en blijkbaar kiezen ze daardoor voor een kleinere prijsverschil voor ons.
Ook bijvoorbeeld een dure telefoon zoals de Z Fold 4 was in euro en usd hetzelfde.
Dus nee, je argument dat dit normaal niet zo is, is niet waar, zeker niet in de gaming wereld.
Zelfs met games is het al langer zo dat wij meer betalen dan de amerikanen, waar je vroeger nog vaak 60 dollar = 60 euro zag, is het steeds vaker de norm dat 70 dollar = 80 euro is.Benjamin- schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 19:38:
[...]
En waarom zou je dit niet normaal noemen? Dit is al jaren de standaard in de gaming wereld. Consoles, games enz zijn altijd hetzelfde geweest.
Ook bijvoorbeeld een dure telefoon zoals de Z Fold 4 was in euro en usd hetzelfde.
Dus nee, je argument dat dit normaal niet zo is, is niet waar, zeker niet in de gaming wereld.
En nee leuk is dat niet, ik vond het oude systeem fijner. Maar de wereld is fors veranderd ondertussen, deze bedrijven maken niet minder kosten maar meer.
Ik importeer vaak games, en vorig jaar vermeed ik dat gewoon, omdat veel winkels je in dollar lieten betalen wat gewoon niet gunstig was wanneer op een bepaald moment 1 euro minder dan 1 dollar waard was.
Of je het met de prijs eens bent is niet aan mij, ik ken nog mensen die mopperen hoeveel goedkoper dingen in guldens waren, en hoewel de euro dingen wel degelijk duurder maakte na die switch, al die mensen vergeten even 20 jaar aan inflatie ook.
en zelfs in de euro tijden, 14 jaar geleden kon je de goedkoopste hele wit brood bij de AH voor 45 eurocent halen
Overigens dat argument dat Samsung de prijs 1 op 1 hield kan ook terug geketst worden, Google en Valve hielden de euro prijzen ook heel vriendelijk tegenover de dollar, en dat doen ze of omdat ze een manier hebben om de kosten te drukken en dit mogelijk maken (zoals Valve die de Deck voor Europa vanuit Europa verstuurt), of omdat ze het verlies voor lief nemen.
Want de iPhone 14 Pro is 999 dollar in de US, en hier was dat 1329 euro at launch
Maar goed ik denk niet dat we hier veel verder mee komen, ik kijk op een logische manier naar de prijs, ook als ik er niet helemaal mee eens ben.
Dus zolang het volgende geldt
Tijden veranderen en de prijzen ook, zolang de prijs voor ons zonder btw niet meer is dan die in dollar is dat prima (sterker nog, amerikanen betalen iets meer voor de Ally dan wij als je de btw er vanaf haalt).
Is er in mijn ogen weinig te klagen, terwijl in het geval van de iPhone dat wel zo was (prijs was hoger ook zonder de btw).
En wat Samsung, Google of Valve doen is niks anders dan mooi meegenomen voor ons als consument, echter kun je niet verwachten dat iedere bedrijf zo handelt.
Als iemand niet met de prijs tevreden is, er zijn alternatieven.
[Voor 6% gewijzigd door Mizgala28 op 17-05-2023 20:14]
Dat was een flink verhaal
Je kan de prijzen logisch vinden en je kan er allerlei andere voorbeelden bij halen, maar (om terug on-topic te gaan) feit blijft dat Valve een nagenoeg gelijke prijs in dollars en euro's aanhoudt met de Deck.
Aangezien de Deck het 'thing to beat' is voor de Ally zorgt die 100 euro extra voor de Ally in Europa ervoor dat die hier in verhouding ineens een stuk duurder is. Daarmee valt hun competitieve prijsstrategie hier in het water. Ik denk dat ze zichzelf voor veel mensen uit de markt prijzen. Een aantal internationale tech outlets lijken dat ook te vinden.

Aangezien de Deck het 'thing to beat' is voor de Ally zorgt die 100 euro extra voor de Ally in Europa ervoor dat die hier in verhouding ineens een stuk duurder is. Daarmee valt hun competitieve prijsstrategie hier in het water. Ik denk dat ze zichzelf voor veel mensen uit de markt prijzen. Een aantal internationale tech outlets lijken dat ook te vinden.
Lenovo 14" AMD Yoga 7 Gen 7 (Ryzen 7 6800U) // Steam Deck (1TB SSD)
Precies en daarom zei ik ookpixeled schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:29:
Dat was een flink verhaalJe kan de prijzen logisch vinden en je kan er allerlei andere voorbeelden bij halen, maar (om terug on-topic te gaan) feit blijft dat Valve een nagenoeg gelijke prijs in dollars en euro's aanhoudt met de Deck.
Want als ik de prijs van de Ally een probleem vond (als ik zelf interesse in had), kocht ik de Steam Deck.ook als ik er niet helemaal mee eens ben
en voor wie de rest niet wil lezen, ik kijk naar prijs vs performance dus ja ik zou de Deck halen, zelfs nu ik de Ally reviews/artikelen heb gezien
Zelfs zonder dat hele gezeur over euro vs dollar, de Deck is absoluut z'n geld waard en vanuit een bang for bucks perspectief meer waar voor je geld biedt.
Maar als de wereld zo in elkaar zou steken, dan bestond de Ally en überhaupt de hele ROG merknaam niet.
Foldables zouden niet bestaan, iPhones (of Apple zelf) ook niet.
Consument zelf moet bepalen wat die wel of niet waard vindt.
Maar consument moet er ook logisch naar kijken, en niet alleen qua prijs maar ook andere dingen.
De dollar vs euro prijs van de Ally is voor mij logisch, ook al vind ik die van de dollar vs euro van de Deck een stuk vriendelijker.
Maar meeste mensen kijken niet verder dan dat, en dan is dat een ander verhaal.
maar goed, ik volg de Ally vooral vanwege de interesse van mijzelf in tech en vanwege mijn partner die wel interesse in de Ally heeft
Het boeit ook verder weinig als ene bedrijf 1799 dollar vs 1799 euro vraagt, terwijl de ander 699 dollar vs 799 euro hanteert en nog een andere 999 dollar vs 1300+ euro.
Voor mij is het behangrijk of het eerlijk is voor mij (oftewel gelijke of lagere prijs in the end), en eventuele prijs voordelen maken de deal alleen beter maar ik zie ze niet als een eis of norm, slechts een extra.
Maar belangrijker is of iemand het waard vindt en plezier haalt uit een product, dat telt sowieso meer dan het eerste punt.
En betreffende dat Deck betere prijs prestatie verhouding heeft, ten eerste heeft Valve geen Windows licentie kosten, ten tweede het is al langer bekend dat Valve de Deck tegen een bijna bodemprijs verkoopt.
En ik heb daar absoluut niks over te klagen... maar ik vergeet dat niet wanneer ik naar de prijzen van andere handhelds kijk.
Dat is alles.
Ik was niet diegene die de prijs van de Fold 4 bij haalde, ik reageerde alleen terug erop.en je kan er allerlei andere voorbeelden bij halen,
En dat is Asus hun probleem, als mensen de Steam Deck (of iets anders) een betere deal vinden dan de Ally, moeten ze die halen.Ik denk dat ze zichzelf voor veel mensen uit de markt prijzen.
Doen mensen dat niet, dan geef je het verkeerde signaal af (kijk maar wat voor prijs bende de smartphone markt is)
En Asus komt er vanzelf achter of hun product vanwege de euro prijs flopt, of ze de prijs verlagen of er helemaal mee stoppen is aan hun. Er is altijd een kans dat een ander bedrijf het beter kan.
[Voor 10% gewijzigd door Mizgala28 op 17-05-2023 23:25]
Voor de duidelijkheid, het is totaal niet relevant in deze discussie, dat iemand zelf moet bepalen of iets het waard is. Dat is geen discussie.
Maar ipv allemaal verhalen, kom dan met echte voorbeelden. Laat zien waar die structurele verhoging is. Want namelijke de grote titel van de afgelopen week, Zelda, is 70 dollar of 70 euro.
Ja ik weet alles van de koersen af, maar los van een relatief korte periode, is het redelijk genormaliseerd. Inflatie over de hele wereld, zorgt wel voor verhogingen van prijzen, maar nogmaals, vrijwel overal in de gaming wereld, is de euro prijs hetzelfde als de usd prijs.
Het gulden verhaal is onzin. Heeft nergens iets mee te maken.
Natuurlijk maakt het uit waar productie is, maargoed die heeft Asus in Mexico zitten voor Amerika, en Tsjechie in Europa. Dus wat is het probleem?
Mja dat Apple verhaal ondersteunt niet de jouwe. Jij zei dat het duurder was door belasting. Dat is bijna 450 dollar aan belasting wat ze hier meer willen. Lijkt me niet de reden.
Uiteindelijk mist je verhaal onderbouwing. En gooi je er wat zeer creatieve opmerkingen tussendoor. Uiteindelijk blijft het feit dat zeker in deze markt, de prijzen vrijwel alleen veranderen met het tekentje voor de prijs. Je kan dit feit negeren en over spellen hebben van 80 euro hebben die in de gulden tijd veel goedkoper waren, maar dat verandert niet dat Asus een enorme meerprijs hier vraagt, en daarmee zich flink anders neerzet dan concurrenten.
Ehm... wat? 80 euro voor een spel? Los van speciale edities, zie ik toch echt geen spellen voor 80 euro verkocht worden. Prima als je de discussie wilt aangaan, maar laten we dit dan wel doen zonder verzinsels. En voor de duidelijkheid, ik heb het opgezocht op budgetgaming.nl, geen enkel spel voor de 3 consoles, heeft reguliere versies die bij de 80 komen. Allemaal speciale edities + Mario Kart met auto.Mizgala28 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:07:
[...]
Zelfs met games is het al langer zo dat wij meer betalen dan de amerikanen, waar je vroeger nog vaak 60 dollar = 60 euro zag, is het steeds vaker de norm dat 70 dollar = 80 euro is.
En nee leuk is dat niet, ik vond het oude systeem fijner. Maar de wereld is fors veranderd ondertussen, deze bedrijven maken niet minder kosten maar meer.
Ik importeer vaak games, en vorig jaar vermeed ik dat gewoon, omdat veel winkels je in dollar lieten betalen wat gewoon niet gunstig was wanneer op een bepaald moment 1 euro minder dan 1 dollar waard was.
Of je het met de prijs eens bent is niet aan mij, ik ken nog mensen die mopperen hoeveel goedkoper dingen in guldens waren, en hoewel de euro dingen wel degelijk duurder maakte na die switch, al die mensen vergeten even 20 jaar aan inflatie ook.
en zelfs in de euro tijden, 14 jaar geleden kon je de goedkoopste hele wit brood bij de AH voor 45 eurocent halen
Overigens dat argument dat Samsung de prijs 1 op 1 hield kan ook terug geketst worden, Google en Valve hielden de euro prijzen ook heel vriendelijk tegenover de dollar, en dat doen ze of omdat ze een manier hebben om de kosten te drukken en dit mogelijk maken (zoals Valve die de Deck voor Europa vanuit Europa verstuurt), of omdat ze het verlies voor lief nemen.
Want de iPhone 14 Pro is 999 dollar in de US, en hier was dat 1329 euro at launch
Maar goed ik denk niet dat we hier veel verder mee komen, ik kijk op een logische manier naar de prijs, ook als ik er niet helemaal mee eens ben.
Dus zolang het volgende geldt
Tijden veranderen en de prijzen ook, zolang de prijs voor ons zonder btw niet meer is dan die in dollar is dat prima (sterker nog, amerikanen betalen iets meer voor de Ally dan wij als je de btw er vanaf haalt).
Is er in mijn ogen weinig te klagen, terwijl in het geval van de iPhone dat wel zo was (prijs was hoger ook zonder de btw).
En wat Samsung, Google of Valve doen is niks anders dan mooi meegenomen voor ons als consument, echter kun je niet verwachten dat iedere bedrijf zo handelt.
Als iemand niet met de prijs tevreden is, er zijn alternatieven.
Maar ipv allemaal verhalen, kom dan met echte voorbeelden. Laat zien waar die structurele verhoging is. Want namelijke de grote titel van de afgelopen week, Zelda, is 70 dollar of 70 euro.
Ja ik weet alles van de koersen af, maar los van een relatief korte periode, is het redelijk genormaliseerd. Inflatie over de hele wereld, zorgt wel voor verhogingen van prijzen, maar nogmaals, vrijwel overal in de gaming wereld, is de euro prijs hetzelfde als de usd prijs.
Het gulden verhaal is onzin. Heeft nergens iets mee te maken.
Natuurlijk maakt het uit waar productie is, maargoed die heeft Asus in Mexico zitten voor Amerika, en Tsjechie in Europa. Dus wat is het probleem?
Mja dat Apple verhaal ondersteunt niet de jouwe. Jij zei dat het duurder was door belasting. Dat is bijna 450 dollar aan belasting wat ze hier meer willen. Lijkt me niet de reden.
Uiteindelijk mist je verhaal onderbouwing. En gooi je er wat zeer creatieve opmerkingen tussendoor. Uiteindelijk blijft het feit dat zeker in deze markt, de prijzen vrijwel alleen veranderen met het tekentje voor de prijs. Je kan dit feit negeren en over spellen hebben van 80 euro hebben die in de gulden tijd veel goedkoper waren, maar dat verandert niet dat Asus een enorme meerprijs hier vraagt, en daarmee zich flink anders neerzet dan concurrenten.
Zeker weten?Benjamin- schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 23:22:
Voor de duidelijkheid, het is totaal niet relevant in deze discussie, dat iemand zelf moet bepalen of iets het waard is. Dat is geen discussie.
[...]
zie ik toch echt geen spellen voor 80 euro verkocht worden.
Ik doel niet op PC hoor.
mijn partner en ik zijn vooral PC gamers, maar we hebben ook consoles in huis, en sinds de PS5 en Xbox Series zijn de prijzen fors gestegen, 70 a 80 euro is niet eens zo raar meer
En natuurlijk kan je op sales wachten, dat doe ik ook want ik vind de huidige prijzen voor AAA games gewoon absurd.
Verder heb ik weinig meer te vertellen, puur vanwege 1 punt.
Been there done that, zelfs als ik met 1 miljoen bewijzen kom (en zoveel zijn het er niet) heb ik een vermoeden dat je mening hetzelfde blijft, en ik ben niet van plan (nooit geweest) die mening te veranderen.Maar ipv allemaal verhalen, kom dan met echte voorbeelden. Laat zien waar die structurele verhoging is.
Overigens ben ik niet diegene die begon te klagen over de euro prijs, als de rollen omgedraaid waren had ik zelf de info opgezocht en zou het er nooit zover komen.
Je kan het zelf opzoeken, dat lijkt mij sowieso de betere oplossing dan als ik het doe.
Ik zie de kans te hoog in dat jij je er niks van aantrekt (zo kom je over) en ik een onnodig lap tekst ga typen.
doe ik nu weer, dus dat is de laatste
Dus ik hou hier op, ik heb dit soort discussies vaak genoeg in mijn leven gehad, en tenzij iemand de knoop doorhakt, stopt het niet.
Bij deze, ik hou het voorlopig op puur lezen.
sigh
[Voor 10% gewijzigd door Mizgala28 op 18-05-2023 00:46. Reden: link]
Ik zeg letterlijk dat ik het net heb opgezocht, en toch betwisten zonder zelf even onderzoek te doen. Jij zegt dat je ze voor 80 tegenkomt. Ik zou zeggen, zoek er 1. Gewoon 1.Mizgala28 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 23:33:
[...]
Zeker weten?
Ik doel niet op PC hoor.
mijn partner en ik zijn vooral PC gamers, maar we hebben ook consoles in huis, en sinds de PS5 en Xbox Series zijn de prijzen fors gestegen, 70 a 80 euro is niet eens zo raar meer
En natuurlijk kan je op sales wachten, dat doe ik ook want ik vind de huidige prijzen voor AAA games gewoon absurd.
Verder heb ik weinig meer te vertellen, puur vanwege 1 punt.
[...]
Been there done that, zelfs als ik met 1 miljoen bewijzen kom (en zoveel zijn het er niet) heb ik een vermoeden dat je mening hetzelfde blijft, en ik ben niet van plan (nooit geweest) die mening te veranderen.
Overigens ben ik niet diegene die begon te klagen over de euro prijs, als de rollen omgedraaid waren had ik zelf de info opgezocht en zou het er nooit zover komen.
Je kan het zelf opzoeken, dat lijkt mij sowieso de betere oplossing dan als ik het doe.
Ik zie de kans te hoog in dat jij je er niks van aantrekt (zo kom je over) en ik een onnodig lap tekst ga typen.
doe ik nu weer, dus dat is de laatste
Dus ik hou hier op, ik heb dit soort discussies vaak genoeg in mijn leven gehad, en tenzij iemand de knoop doorhakt, stopt het niet.
Bij deze, ik hou het voorlopig op puur lezen.
Je betwist wat ik zeg, iemand anders zegt hetzelfde. En dan gewoon doen alsof ander moeilijk doen en dat zij lappen tekst schrijven. Zelfreflectie ontbreekt duidelijk.
Ik zag laatst Horizon: forbidden West voor de PS5 voor €75 bij de Intertoys liggen. Het is geen pc spel en niet exact 80 euro. Maar tja, ik schrok er wel vanBenjamin- schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 23:42:
Ik zeg letterlijk dat ik het net heb opgezocht, en toch betwisten zonder zelf even onderzoek te doen. Jij zegt dat je ze voor 80 tegenkomt. Ik zou zeggen, zoek er 1. Gewoon 1.

Verder is de waarde van de Ally in mijn ogen wel goed, gezien de hardware. Dollars of euros maakt mij niet echt uit. Maar of het totaal pakket aantrekkelijk genoeg is? Daar heb ik twijfels over.
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Ik heb de hele euro/dollar discussie niet gevolgd, dus wellicht is dit al gepost.
Maar er is blijkbaar een nieuwe bios update geweest, waarop Phawx een korte deep dive heeft gedaan. Toch wat positief nieuws. (performance boost) Hopelijk komen er nog een paar firmware updates voor release.
YouTube: ASUS ROG ALLY - LET'S GO ON A DEEP DIVE!
Maar er is blijkbaar een nieuwe bios update geweest, waarop Phawx een korte deep dive heeft gedaan. Toch wat positief nieuws. (performance boost) Hopelijk komen er nog een paar firmware updates voor release.
YouTube: ASUS ROG ALLY - LET'S GO ON A DEEP DIVE!
[Voor 8% gewijzigd door Ambition88 op 18-05-2023 10:41]
Ja de prijzen beginnen te stijgen, 80 komt niet langs, maar wie weet hoe lang dat gaat duren. Opzicht ook niet heel raar, games hebben weinig tot geen prijsverhogingen gezien in de afgelopen 30 jaar. Toen waren top titels iets van 120 gulden ofzo, als je bedenkt hoeveel inflatie er is geweest, zouden de prijzen nu veel hoger moeten liggen.XanderDrake schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 23:52:
[...]
Ik zag laatst Horizon: forbidden West voor de PS5 voor €75 bij de Intertoys liggen. Het is geen pc spel en niet exact 80 euro. Maar tja, ik schrok er wel van![]()
Verder is de waarde van de Ally in mijn ogen wel goed, gezien de hardware. Dollars of euros maakt mij niet echt uit. Maar of het totaal pakket aantrekkelijk genoeg is? Daar heb ik twijfels over.
Natuurlijk zijn de winsten alsnog flink omhoog gegaan dooe veel grotere afzet, maar dat terzijde.
65 was al langer een 'normale' prijs voor console games, dus met alle inflatie is 70 niet zo raar. 75 is zeker wel aan de hoge kant.
Wat een kromme redenering, zo kan je alles in een oneindige loop wel duurder maken.Benjamin- schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:32:
[...]
Ja de prijzen beginnen te stijgen, 80 komt niet langs, maar wie weet hoe lang dat gaat duren. Opzicht ook niet heel raar, games hebben weinig tot geen prijsverhogingen gezien in de afgelopen 30 jaar. Toen waren top titels iets van 120 gulden ofzo, als je bedenkt hoeveel inflatie er is geweest, zouden de prijzen nu veel hoger moeten liggen.
Natuurlijk zijn de winsten alsnog flink omhoog gegaan dooe veel grotere afzet, maar dat terzijde.
65 was al langer een 'normale' prijs voor console games, dus met alle inflatie is 70 niet zo raar. 75 is zeker wel aan de hoge kant.
Het zinnetje "Natuurlijk zijn de winsten alsnog flink omhoog gegaan door veel grotere afzet, maar dat terzijde." geeft dat ook wel aan. Het is alsof je zelf ook wel weet dat het onzin is, maar hey, meer geld is goed ofzo.
ETA PRIME heeft op de Ally SteamOS werkend gekregen, zie hier:
Binnenkort meer hierover zegt hijzelf, dit maakt het weer aantrekkelijker om de Ally aan te schaffen.
Binnenkort meer hierover zegt hijzelf, dit maakt het weer aantrekkelijker om de Ally aan te schaffen.
Als er een zwerfkei op je weg ligt, ga erop staan en geniet van het overzicht ...
Kromme redenering? Zo werkt de wereld.Snowdog schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:57:
[...]
Wat een kromme redenering, zo kan je alles in een oneindige loop wel duurder maken.
Het zinnetje "Natuurlijk zijn de winsten alsnog flink omhoog gegaan door veel grotere afzet, maar dat terzijde." geeft dat ook wel aan. Het is alsof je zelf ook wel weet dat het onzin is, maar hey, meer geld is goed ofzo.
Inflatie is omhoog, prijzen zijn omhoog, salarissen zijn omhoog. Niet alles stijgt even hard, maar games is wel een product die redelijk stil hebben gestaan. 60 euro 15 jaar geleden, is nu ong 81 euro volgens de cijfers van het CBS. 120 gulden in 1995 is nu 98 euro, en volgens mij was de adviesprijs toen 130 gulden.
Het is niet dat het onzin is, maar ik stel hier gewoon de feiten. Spellen zijn minder hard gestegen dan inflatie, en zijn als gamer, relatief steeds goedkoper geworden.
Tegelijkertijd zijn de winsten hoger geworden.
Als je kapitalisme wilt discusseren, dan zal je dat elders moeten doen. Tevens ben ik nogal links, dus dit wordt niet gevoed door mijn politieke ideologie.
Kunnen we het hier weer gewoon over de ROG ally gaan hebben, deze “discussie “ leid nergens toe en heeft weinig met het onderwerp te maken
Vet, zo snel al! Dat geeft hoop. Afhankelijk van hoe de prestaties onder SteamOS zullen zijn in de komende maanden (na hopelijk driver optimalisaties, etc.) dan toch maar over op de Ally, als de prijzen nog wat zakkenDoctorV64 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 15:23:
ETA PRIME heeft op de Ally SteamOS werkend gekregen, zie hier: [YouTube: Steam Deck OS On The ASUS ROG Ally! #shorts]

Lenovo 14" AMD Yoga 7 Gen 7 (Ryzen 7 6800U) // Steam Deck (1TB SSD)
699 dollar is ~647 euro. Met 21% BTW er bovenop kom je uit op ~782 euro. 799 is dan een logisch prijspunt en geen rip-off naar mijn mening.
Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken
Eerlijk gezegd ben ik bang dat de Ally kinderziektes zou hebben en gezien dat ze alles op Windows gaan draaien geeft me niet veel hoop een stabiel system. Het design ligt mij ook niet zo. Heb het idee dat Asus gewoon wilt inspelen op de markt en haastig iets elkaar heeft gezet.
En weer meer nieuws van ETA PRIME over Steam os op de Ally:
Is nog niet SteamOS 3.5 out of the box maar ziet er veelbelovend uit zo.
Is nog niet SteamOS 3.5 out of the box maar ziet er veelbelovend uit zo.
Als er een zwerfkei op je weg ligt, ga erop staan en geniet van het overzicht ...
Ik ben zeer geïnteresseerd om er èèn te pre-orderen. Ik kom er alleen niet helemaal achter of je een losse dock nodig hebt om op tv te spelen? Of wordt dit out-of-the-box ondersteunt?
De reviews stellen dat fabrikanten al jaren met handhelds bezig zijn en concluderen dat de steamdeck als een bèta versie van de Ally aanvoelt. Dat zegt nog niks over het software ecosysteem natuurlijk maar "haastig in elk gezet" lijkt me een wat vreemde stelling..devandrej schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 14:38:
Eerlijk gezegd ben ik bang dat de Ally kinderziektes zou hebben en gezien dat ze alles op Windows gaan draaien geeft me niet veel hoop een stabiel system. Het design ligt mij ook niet zo. Heb het idee dat Asus gewoon wilt inspelen op de markt en haastig iets elkaar heeft gezet.
Dit is iets wat je er nog los bij zou moeten kopen.yinx84 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 19:15:
Ik ben zeer geïnteresseerd om er èèn te pre-orderen. Ik kom er alleen niet helemaal achter of je een losse dock nodig hebt om op tv te spelen? Of wordt dit out-of-the-box ondersteunt?
Asus biedt er zelf één, maar als ik daar de prijs van zie denk ik dat je beter verder kan kijken naar docks van andere partijen.
https://estore.asus.com/n...-gaming-charger-dock.html
Thanks! Denk dat ik inderdaad nog even wacht omdat ik niet echt noodzaak heb nog om hem aan te sluiten.Dalim schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 20:14:
[...]
Dit is iets wat je er nog los bij zou moeten kopen.
Asus biedt er zelf één, maar als ik daar de prijs van zie denk ik dat je beter verder kan kijken naar docks van andere partijen.
https://estore.asus.com/n...-gaming-charger-dock.html
Ik heb net een pre-order geplaatst. Eigenlijk vooral met Diablo 4 in het achterhoofd en voor gebruik van m'n PS5 via Remote Play. Dit voelt een beetje als een 'missing link' tussen m'n gaming PC en m'n PS5. Op die beide platformen heb ik een flinke library die ik nu overal kan spelen... dat idee van vrijheid lijkt me echt geweldig. Game Pass er eventueel bij en ik ben koning te rijk

Nieuwe vergelijkingsvideo Digital Foundry: Steam Deck vs. Asus ROG Ally.
De conclusie over de Asus:
Ultimately though, as a gaming handheld, efficiency, battery life and a bug-free experience are crucial to the experience - and in these all-important regards, the Asus ROG Ally still needs a lot of work.
Voor mij weer een bevestiging dat ik er goed aan heb gedaan m’n pre-order te annuleren.Retro schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 19:14:
Nieuwe vergelijkingsvideo Digital Foundry: Steam Deck vs. Asus ROG Ally.
[YouTube: Asus ROG Ally Review vs Steam Deck: The Fastest PC Handheld... But Is It The Best?]
[...]
De Z1 maakt weinig indruk op 1080p, ik denk dat je met 720p icm FSR best een leuk resultaat kan neerzetten maar sub 15w is gewoon niet leuk op de Ally.
Handheld turbo mode met 95c zie ik ook helemaal niet zitten.
Ik blijf lekker tussen de 3 en 12w gamen op de Steam Deck. Als ik meer power nodig heb zet ik m’n desktop wel aan

AMD Ryzen 5800X3D | AMD RX 7900XTX | 32GB RAM | Corsair SF750 | LG CX 48” | Steam Deck 512GB
Hier gaat de Ally voor mijn partner ook niet meer door, het wordt een SD.Evernote schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 20:03:
[...]
Voor mij weer een bevestiging dat ik er goed aan heb gedaan m’n pre-order te annuleren.
De Z1 maakt weinig indruk op 1080p, ik denk dat je met 720p icm FSR best een leuk resultaat kan neerzetten maar sub 15w is gewoon niet leuk op de Ally.
Handheld turbo mode met 95c zie ik ook helemaal niet zitten.
Ik blijf lekker tussen de 3 en 12w gamen op de Steam Deck. Als ik meer power nodig heb zet ik m’n desktop wel aan
The Phawx en Digital Foundry gaven de doorslag, de enige voordeel van de Ally voor mijn partner (dit zal per persoon verschillen) is nog dat het een krachtig apparaat is, maar als in low power modus de performance en accuduur minder dan die van de SD zijn, terwijl dat ook een eis is (want 3/4de van de tijd zullen er lichtere games op gespeeld worden)
Dan blijft er niet veel over.
Mooi apparaat en zonde dat het zo uitpakt, al zullen er alsnog zat mensen zijn waarbij de Ally precies doet wat ze willen en wat de concurrentie niet kan.
Edit:
Blijkbaar Taki Udon nu ook een video over de Ally
[Voor 7% gewijzigd door Mizgala28 op 20-05-2023 22:26]
De SD had aan het begin ook wat kinderziektes.
Ik vind het wel echt jammer dat de ROG er uit ziet als een QuiCkScoPe16 apparaat voor puberende gamers.
Ik vind het wel echt jammer dat de ROG er uit ziet als een QuiCkScoPe16 apparaat voor puberende gamers.
De vraag is meer of Asus die dingen oplost.pelt schreef op zondag 21 mei 2023 @ 13:07:
Kijkend naar de bende genaamd Armoury Crate op hun computers (de laptop van mijn partner draait het), veel dingen waar men om vroeg zijn nooit opgelost of verbeterd ermee.
Waar de drivers en BIOS (recente issues terzijde) verbeteringen krijgen, AC is door de jaren heen alleen maar slechter en logger geworden.
Asus moet dat imago wegpoetsen met de Ally, want veel functionaliteit van dat apparaat heeft die software nodig.
Daar is Valve een stuk beter mee bezig, plus ze hebben met SteamOS de regie volledig in hun eigen handen.
Want het valt mij met de meeste van die video’s op dat de meeste issues, met software te maken hebben op de Ally.
Je kan die rgb leds gewoon uitzetten als je dat wilt. Of een statische enkele kleur kiezen.pelt schreef op zondag 21 mei 2023 @ 13:07:
Death Stranding is op dit moment gratis te krijgen in de Epic Store.
Een titel die me erg leuk lijkt om op de Ally te spelen. En daarbij ook de reden dat ik deze besteld heb, ik kan nu uit alle game stores tappen. Toch een substantiele hoeveelheid games in m'n Epic library ondertussen die met de SD een stuk lastiger te bereiken zijn.
Een titel die me erg leuk lijkt om op de Ally te spelen. En daarbij ook de reden dat ik deze besteld heb, ik kan nu uit alle game stores tappen. Toch een substantiele hoeveelheid games in m'n Epic library ondertussen die met de SD een stuk lastiger te bereiken zijn.
Offtopic:pelt schreef op zondag 21 mei 2023 @ 13:07:
Onlangs las ik nog de creatieve omschrijving: "gamerspul die er uit ziet als een gecrashte ufo"
Inderdaad, ik kan het ook erg moeilijk hebben.
Zo erg zelfs dat ik een paar weken geleden een 'mindere' gamelaptop hebben 'moeten' kopen (3060) dan de 'brute specs' waar ik met m'n budget nog wel aan kon (+- 3070/4060 niveau). Die gpu's zaten op dat moment, in het budget, enkel in asus TUF of MSI laptops. No go. De enige game-laptops die ik ooit wil overwegen zijn legion of Omen, omwille van de reden die je aangeeft. En zo heb ik dus enkel een 3060 gevonden voor een goede prijs.
Ook iets wat me erg zou tegen houden bij een Ally. Ook al is het apparaat zelf natuurlijk wel een stuk speelser en duidelijk op gaming gericht omdat er sticks en triggers op zitten

Dus wie weet, daar zou ik even erg goed moeten over nadenken

Ik heb net de video van de AOKZOE A1 Pro gekeken van Retro Game Corps, en eigenlijk spreekt die handheld me meer aan dan de ROG Ally. Groter scherm met hogere resolutie (al vind ik 1080p eigenlijk méér dan prima!), stuk grotere batterij, en de 7840u lijkt vooralsnog voor betere performance te zorgen dan de Z1 Extreme. Alleen ik vind het echt een grote gok om zo'n bedrag uit te geven aan een redelijk onbekend Chinees bedrijf. Lastig, lastig. 

Dat soort handhelds hebben me ook al vaak 'opgehitst' om tot een aankoop te willen overgaan. Maar heb uiteindelijk nooit die sprong gemaakt, omwille van wat je aangeeft.Disfigured schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:05:
Ik heb net de video van de AOKZOE A1 Pro gekeken van Retro Game Corps, en eigenlijk spreekt die handheld me meer aan dan de ROG Ally. Groter scherm met hogere resolutie (al vind ik 1080p eigenlijk méér dan prima!), stuk grotere batterij, en de 7840u lijkt vooralsnog voor betere performance te zorgen dan de Z1 Extreme. Alleen ik vind het echt een grote gok om zo'n bedrag uit te geven aan een redelijk onbekend Chinees bedrijf. Lastig, lastig.
Onbekende chinese bedrijven, verschillende modellen per jaar, elke drie maand wel een ander. Vaak enkel te krijgen via indiegogo of kickstarter, niet via de officiële site. En als je de verhalen wat leest op indiegogo bvb, soms enkele horrorverhalen met maanden wachten op je device. Nul feedback op problemen, garantie.
De ally heeft enkel al daarom meer dan bestaansrecht. Gewoon een serieus bedrijf waar serieuze distributiekanalen en garantieafhandeling achter zitten
Als tevreden Steam Deck eigenaar blijf ik met een schuin oog kijken naar de Ally. De Aokzoe A1 Pro ziet er ook goed uit (8 inch, beter voor mij als leesbrildrager
) en heeft wat goede reviews, echter het blijft via Indiegogo en komt uit China wat de betrouwbaarheid qua service wel wat te wensen laat (zeker als ik kijk hoe de eerste A1 support had, maar goed kan zijn dat je alleen de negatieve dingen leest omdat die eerder gepost worden). Ik heb op de SD zelf windows via een externe ssd draaien, puur omdat het kan en omdat Call of Duty daar wel speelbaar is. Als console gamer heeft de SD voor mij wel gebracht dat PC gaming dichterbij komt. De diversiteit qua SteamOS games en het feit dat emulatoren (middels emudeck) ook out of the box goed spelen heeft ertoe geleid dat mijn gametijd verschoven is naar de SD.
Ik zie de Ally als een next level /upgrade omdat door de betere hardware games beter draaien (zeker de wat recentere games) qua FPS maar ook het gegeven dat onder windows ik dan ook de gratis Epic Games /GOG / etc (wat leidt tot een aardige bibliotheek) kan spelen. Ik weet dat het een luxe probleem is, maar als gamer/gadgetliefhebber is het dus wel aantrekkelijk om de Ally ook aan te schaffen. De weg naar een eventuele aankoop is ook onderdeel van het proces
Voor zover my 2 cents in deze, ik blijf nog even dubben dus.

Ik zie de Ally als een next level /upgrade omdat door de betere hardware games beter draaien (zeker de wat recentere games) qua FPS maar ook het gegeven dat onder windows ik dan ook de gratis Epic Games /GOG / etc (wat leidt tot een aardige bibliotheek) kan spelen. Ik weet dat het een luxe probleem is, maar als gamer/gadgetliefhebber is het dus wel aantrekkelijk om de Ally ook aan te schaffen. De weg naar een eventuele aankoop is ook onderdeel van het proces

Is het al 13 juni?

AMD Ryzen 9 7950X | Asus ROG Crosshair X670E Hero | MSI GeForce RTX 4090 GAMING X TRIO | G.SKILL Trident Z5 Neo F5 DDR5-6000 (32GB) | LG OLED C9/C1 | Xbox Series X | Sony PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Steam Deck
Ja the Phawx kan dit heel goed, beter dan andere reviews.
Sommige features zijn wel cool. Fingerprint bootup is cool. Max accu oplaad limiet is cool, veel beter voor de accu. Dat mag de Deck ook wel krijgen. Ook dingen zoals VRR en black-frame insertion zijn erg netjes, pro-gamer move.
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Hoewel ik een oplaad limiet wel snap, met hoe slecht de accuduur is van al die handhelds geef ik meer om ding als "pass through charging" dan een oplaad limiet (al vind ik wel dat beide hebben beste van 2 werelden is)XanderDrake schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:40:
[...]
Ja the Phawx kan dit heel goed, beter dan andere reviews.
Sommige features zijn wel cool. Fingerprint bootup is cool. Max accu oplaad limiet is cool, veel beter voor de accu. Dat mag de Deck ook wel krijgen. Ook dingen zoals VRR en black-frame insertion zijn erg netjes, pro-gamer move.
Misschien begrijp ik de vraag verkeerd of lees ik de specs verkeerd, maar je kan de Ally toch gewoon aansluiten op je TV/Monitor via USB-C?yinx84 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 19:15:
Hierboven word je beantwoord dat je een charging dock nodig hebt, maar ik zie ook gewoon een DC-in poort voor het laden en de USB-C poort ondersteunt dp alt mode.
Weer een review filmpje van ETA PRIME
Warzone Call of Duty spelen met ruim 95 fps op een handheld. Oooeeh, ik houd me even in (mmhh).
Warzone Call of Duty spelen met ruim 95 fps op een handheld. Oooeeh, ik houd me even in (mmhh).
[Voor 3% gewijzigd door DoctorV64 op 24-05-2023 17:25]
Nouuu dit is wel MW2 multiplayer. Warzone is over het algemeen veel zwaarder. Maar dan nog indrukwekkend.DoctorV64 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 17:01:
Weer een review filmpje van ETA PRIME
[YouTube: The New ROG Ally Can Run Popular Esports Games At 120fps! A Fast RDNA3 Hand-Held]
Warzone spelen met ruim 95 fps op een handheld. Oooeeh, ik houd me even in (mmhh).
Ik heb de OneXPlayer 1S gehad van het zusterbedrijf van AOKZOE en ondanks het grote scherm met hoge resolutie viel die behoorlijk tegen. De speakers waren zeer matig, het scherm had veel last van light bleeding en elke vingerafdruk leek permanent op het apparaat te blijven staan. Op papier zijn het erg mooie dingen, maar vergeleken met de Steam Deck (en zelfs de Aya Neo die ik ook kort heb gehad) was de Onexplayer de minst indrukwekkende. Ondanks dat het de meest indrukwekkende specs had. Vooral de nagenoeg waardeloze speakers waren een dealbreaker, anders was het nog een mooi multimedia apparaat geweest.Disfigured schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:05:
Klopt. In principe kun je met een usb-c naar HDMI kabel en een Bluetooth controller al op de tv spelen. Maar het neemt wel de meerwaarde van spelen op een tv weg als je het apparaat niet tegelijkertijd aan de stroom kunt hangen om gebrui te maken van de extra performance.vlaaing peerd schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:52:
[...]
Misschien begrijp ik de vraag verkeerd of lees ik de specs verkeerd, maar je kan de Ally toch gewoon aansluiten op je TV/Monitor via USB-C?
Hierboven word je beantwoord dat je een charging dock nodig hebt, maar ik zie ook gewoon een DC-in poort voor het laden en de USB-C poort ondersteunt dp alt mode.
Ben ik nou gek of is de levering vervroegd? Dacht altijd week 24/25 maar nu staat er bij mij 23/24.
By the way. Ergens in Europa ook die XG dock te krijgen. Weet het is veel te duur. Maar gezien de use case. Vindt ik het waard. Switch Ultimate. Lekker gamen op de bank, en als misses weg is in de dock pluggen bij de tv.
By the way. Ergens in Europa ook die XG dock te krijgen. Weet het is veel te duur. Maar gezien de use case. Vindt ik het waard. Switch Ultimate. Lekker gamen op de bank, en als misses weg is in de dock pluggen bij de tv.
Add me op Stadia: Gloogle
ALS je een TV/monitor hebt met usb-c aansluiting die ook nog eens ondersteuning heeft voor usb power delivery met 65+ watt en daarnaast ook een geschikte, losse usb kabel hebt liggen, dan hoef je er inderdaad niks bij te kopen.vlaaing peerd schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:52:
[...]
Misschien begrijp ik de vraag verkeerd of lees ik de specs verkeerd, maar je kan de Ally toch gewoon aansluiten op je TV/Monitor via USB-C?
De meesten gaan toch wat erbij moeten kopen als ze op de TV willen gamen. Inclusief mezelf.
Het lijkt me sterk maar bij mij staat nu "Word bezorgd" waar eerst stond pre-order...Pukson schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:06:
Ben ik nou gek of is de levering vervroegd? Dacht altijd week 24/25 maar nu staat er bij mij 23/24.
(Via Bol.com)
Damn, hier ook. "Wordt nu verpakt | Wordt zo snel mogelijk verstuurd" staat er bij min. Zou een leuke verrassing zijn zo optijd voor Diablomartenv schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:33:
[...]
Het lijkt me sterk maar bij mij staat nu "Word bezorgd" waar eerst stond pre-order...
(Via Bol.com)

Er is ook een nieuwe update van de laag (armoury crate)over Windows die sterk is verbeterd. Wellicht zeggen ze begin maar met uitleveren 😬.
YouTube: ASUS ROG ALLY - Armory Crate Updated! Working NOICE!
Digital Foundry was erg te spreken over de Ayaneo 2/Geek, en ook over de Ally. Wat wel iedere keer ter sprake komt: de Steam Deck is iedere concurrent de baas als het op energiemanagement (en dus speelduur) aankomt en balans qua voor/nadelen. De concurrent scoren veel punten op kracht, maar daar staat dan automatisch tegenover dat je minder lang met een batterijlading doet. En warmte. Speel je veel onderweg, dan is dat wel een ding, of je moet powerbanks mee gaan slepen. En zo zijn er meer punten beter dan de Steam Deck, maar even zoveel mindere.splackavellie85 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:27:
[...]
Op papier zijn het erg mooie dingen, maar vergeleken met de Steam Deck (en zelfs de Aya Neo die ik ook kort heb gehad) was de Onexplayer de minst indrukwekkende.
Blijft toch wel heel erg afhankelijk van je eigen beoogde manier van gebruiken welke het beste past. Ik wil zoiets om mee te nemen op vakantie voor in de late uurtjes. Mag van mij best aan een snoer. Windows 11 vind ik ook fijn. Dus een Ally of Ayaneo lijkt mij wel wat en een Steam Deck wat minder.
De AOKZOE zag ik ook, maar ken heel dat bedrijf niet, en nog niet via andere wegen dan Indiegogo te krijgen volgens mij, en ze geven wel heel veel korting. Onterecht misschien, maar ik word dan een beetje achterdochtig.
Asus ken ik wel, maar die vind ik dan weer niet heel goed qua software normaal gesproken. Maar je kan in principe toch al die Asus meuk eraf knallen, Windows opnieuw installeren en dan de AMD software gebruiken voor powermanagement, etc.? Net zoals je met een normale PC doet?
Omg echt, tempted om dan daar ook een order te plaatsen.martenv schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:33:
[...]
Het lijkt me sterk maar bij mij staat nu "Word bezorgd" waar eerst stond pre-order...
(Via Bol.com)
Net besteld. Direct die melding
Bezorging
Wordt nu verpakt | Wordt zo snel mogelijk verstuurd
Verwacht dat het niet klopt jammer genoeg
[Voor 29% gewijzigd door Pukson op 26-05-2023 00:46]
Add me op Stadia: Gloogle
Dit staat bij mij de hele week al als status. Ik vermoed dat de pre-order verwerkt is en klaar ligt voor uitlevering op 13-06martenv schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:33:
[...]
(Via Bol.com)
Jammer maar was er ookal bang voormichel2506 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 00:42:
[...]
Dit staat bij mij de hele week al als status. Ik vermoed dat de pre-order verwerkt is en klaar ligt voor uitlevering op 13-06

Asus laat, in ieder geval, zien dat ze de opmerkingen en feedback serieus nemen. Tof!Bart1977 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:17:
Er is ook een nieuwe update van de laag (armoury crate)over Windows die sterk is verbeterd. Wellicht zeggen ze begin maar met uitleveren 😬.

AMD Ryzen 9 7950X | Asus ROG Crosshair X670E Hero | MSI GeForce RTX 4090 GAMING X TRIO | G.SKILL Trident Z5 Neo F5 DDR5-6000 (32GB) | LG OLED C9/C1 | Xbox Series X | Sony PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Steam Deck
Ik geloof ook best dat de Aya Neo 2/Geek een stuk beter is. Ik had de eerste Aya Neo met 4800U en sindsdien hebben ze een hoop apparaten uitgebracht met steeds meer kleine verbeteringen. De Neo 2 is een prachtig apparaat, maar persoonlijk zou ik die niet kiezen over de Ally, die voor een lagere prijs een betere chip, beter scherm en veel betere speakers heeft.NLxAROSA schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:46:
[...]
Digital Foundry was erg te spreken over de Ayaneo 2/Geek, en ook over de Ally. Wat wel iedere keer ter sprake komt: de Steam Deck is iedere concurrent de baas als het op energiemanagement (en dus speelduur) aankomt en balans qua voor/nadelen. De concurrent scoren veel punten op kracht, maar daar staat dan automatisch tegenover dat je minder lang met een batterijlading doet. En warmte. Speel je veel onderweg, dan is dat wel een ding, of je moet powerbanks mee gaan slepen. En zo zijn er meer punten beter dan de Steam Deck, maar even zoveel mindere.
Blijft toch wel heel erg afhankelijk van je eigen beoogde manier van gebruiken welke het beste past. Ik wil zoiets om mee te nemen op vakantie voor in de late uurtjes. Mag van mij best aan een snoer. Windows 11 vind ik ook fijn. Dus een Ally of Ayaneo lijkt mij wel wat en een Steam Deck wat minder.
De AOKZOE zag ik ook, maar ken heel dat bedrijf niet, en nog niet via andere wegen dan Indiegogo te krijgen volgens mij, en ze geven wel heel veel korting. Onterecht misschien, maar ik word dan een beetje achterdochtig.
Asus ken ik wel, maar die vind ik dan weer niet heel goed qua software normaal gesproken. Maar je kan in principe toch al die Asus meuk eraf knallen, Windows opnieuw installeren en dan de AMD software gebruiken voor powermanagement, etc.? Net zoals je met een normale PC doet?
Onexplayer is niet een bedrijf waarin ik even veel vertrouwen heb als ik Aya. De dingen die mij opvielen aan de 1S zie ik ook terug in reviews van nieuwere apparaten, en One Netbook heeft nooit echt goede quality control gehad.
De Ally is eigenlijk de eerste Windows handheld die ik zelf als instant buy zie. Ik twijfelde eerst nog over de Aya Neo Air Plus, maar voor de Ally is - in ieder geval voor mijn gebruik - in elk opzicht het betere toestel. Ik snap de terughoudendheid over de Asus software wel. De laptop van mijn vriendin staat vol met meuk. Hopelijk wordt het over een tijdje mogelijk om SteamOS te dualbooten. Dat zal de accuduur ook ten goede komen.
[Voor 9% gewijzigd door splackavellie85 op 27-05-2023 20:21]
Ik ben zelf, na wat research, toch voor de A1 Pro gegaan. Ik denk dat deze beter past bij mijn beoogde gebruik.splackavellie85 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 20:09:
[...]
De Neo 2 is een prachtig apparaat, maar persoonlijk zou ik die niet kiezen over de Ally, die voor een lagere prijs een betere chip, beter scherm en veel betere speakers heeft.
Het is in ieder geval een goede tijd als je een portable of handheld zoekt.
Ik zie dat dock en travel hoes nu zijn ook beschikbaar bij pre-order.
Dat is absoluut waar. Waarom heb je uiteindelijk voor de A1 gekozen? Op papier is het in ieder geval een prachtig apparaat. Voordat ik wist dat de Ally kwam waren deze en de Neo 2 degenen die mij het meeste aanspraken.NLxAROSA schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 23:29:
[...]
Ik ben zelf, na wat research, toch voor de A1 Pro gegaan. Ik denk dat deze beter past bij mijn beoogde gebruik.
Het is in ieder geval een goede tijd als je een portable of handheld zoekt.
De belangrijkste punten: 8 inch scherm, 32GB RAM, 65Wh batterij, en de A1 Pro is in feite een 2.0 van de A1 (o.a. D-Pad is aangepakt).splackavellie85 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:50:
[...]
Waarom heb je uiteindelijk voor de A1 gekozen?
Zou D4 er goed op kunnen draaien denk je? Het zou een goede oplossing kunnen zijn voor mijn dilemma. Anders Moonlight game streaming maar eens overwegen.yinx84 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:02:
[...]
Damn, hier ook. "Wordt nu verpakt | Wordt zo snel mogelijk verstuurd" staat er bij min. Zou een leuke verrassing zijn zo optijd voor Diablo
Had toevallig ook nog gekeken naar die 4090 Dock maar die is vrij prijzig.
Ik heb meerdere malen gelezen dat de beta prima draaide op Steam Deck. Dan zal het met dit apparaat alleen maar beter zijn.KraveN schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:13:
[...]
Zou D4 er goed op kunnen draaien denk je? Het zou een goede oplossing kunnen zijn voor mijn dilemma. Anders Moonlight game streaming maar eens overwegen.
Had toevallig ook nog gekeken naar die 4090 Dock maar die is vrij prijzig.
The Phawx wordt langzamerhand één van mijn nieuwe go-to YouTubers wanneer het 'in depth tech talk' betreft. Heerlijke content!
Ondanks deze mooie specs gaat het niet heel hard qua verkopen van de A1 Pro. Ik denk dat de meeste mensen toch liever in hun favo webshop of fysieke winkel gaan kijken naar de Ally. Dat geeft Asus toch zeker een voordeel op de AOKZOE's en Decks. Ik ben benieuwd wat de verkopen in de Walmart, Mediamarkt en/of de Coolblue winkels hen gaat opleveren.NLxAROSA schreef op zondag 28 mei 2023 @ 18:32:
[...]
De belangrijkste punten: 8 inch scherm, 32GB RAM, 65Wh batterij, en de A1 Pro is in feite een 2.0 van de A1 (o.a. D-Pad is aangepakt).
Op lagere TDPs werkt deze tool als magie! Regelmatig zien we halveringen van energie verbruik! Waar zijn die AMD's specifieke optimalisaties dan vraag je je af????Yonix schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:16:
[YouTube: OPTIMIZE CLOCKS On ASUS ROG ALLY - Extracting MAXIMUM PERFORMANCE At LOW TDP!]
The Phawx wordt langzamerhand één van mijn nieuwe go-to YouTubers wanneer het 'in depth tech talk' betreft. Heerlijke content!
[Voor 46% gewijzigd door XanderDrake op 29-05-2023 19:53]
Zag net een post van iemand in Finland die hem al gewoon binnen heeft gekregen.yinx84 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:02:
[...]
Damn, hier ook. "Wordt nu verpakt | Wordt zo snel mogelijk verstuurd" staat er bij min. Zou een leuke verrassing zijn zo optijd voor Diablo

Denk ook dat Asus meer gaat verkopen. En dat is ook prima. Want dat betekent doorontwikkeling/investering in dit soort apparaten. En aangezien de concurrenten nu al met gigabytes aan het smijten zijn qua RAM en opslag voel ik al een beetje aankomen dat het niet alleen bij dit model/deze specificaties blijft. En dat is fijn voor de consument.XanderDrake schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:37:
[...]
Ondanks deze mooie specs gaat het niet heel hard qua verkopen van de A1 Pro. Ik denk dat de meeste mensen toch liever in hun favo webshop of fysieke winkel gaan kijken naar de Ally. Dat geeft Asus toch zeker een voordeel op de AOKZOE's en Decks. Ik ben benieuwd wat de verkopen in de Walmart, Mediamarkt en/of de Coolblue winkels hen gaat opleveren.
De concurrenten zijn ook niet per definitie goedkoper als je alles meerekent. Ja, in de early-bird op Indiegogo, maar AOKZOE heeft ook een winkel op Ali Express en daar betaal je zo maar ff 1063 Euro voor de 'oude' A1 met 16GB RAM en 512GB opslag. Die 800 euro van Asus is echt zo gek nog niet.
15-20% meer performance na firmware updates.
Was niet bekend met die Dave2D, wel een toffe gast met een goed verhaal en mooie charts.Disfigured schreef op maandag 29 mei 2023 @ 23:42:
[YouTube: Beware the ASUS ROG Ally Reviews]
Overigens, Mcafee preinstall confirmed..

AMD Ryzen 5800X3D | AMD RX 7900XTX | 32GB RAM | Corsair SF750 | LG CX 48” | Steam Deck 512GB
Ja office en McAfee preinstalled op je gaming machine, hoe handig.Evernote schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:32:
[...]
Was niet bekend met die Dave2D, wel een toffe gast met een goed verhaal en mooie charts.
Overigens, Mcafee preinstall confirmed..

Dave2D is een hele chille dude ja!
Door Office kan ik het wel weer gebruiken voor mijn werk, zakelijke aanschafDisfigured schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:35:
[...]
Ja office en McAfee preinstalled op je gaming machine, hoe handig.![]()
Dave2D is een hele chille dude ja!

Ik twijfel hard, ik ben meer een console gamer maar ik vind veel games op de pc leuker de laatste tijd. Ik heb alleen geen zin om na een dag in een kantoor nog verder in een kantoor te zitten en te gamen. Het wordt deze of de Steam Deck…
Oei, dat is minderBart1977 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:55:
Mijn reservering op de cc bij mijn order op bol.com is opeens verdwenen. 🙄
Every Game has A Story, Only One is A Legend.
Reservering mag maar een x aantal dagen op je kaart staan. Niets om je zorgen over te moeten maken.Bart1977 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:55:
Mijn reservering op de cc bij mijn order op bol.com is opeens verdwenen. 🙄
PC : Ryzen 7 5800X3D / PNY RTX 4090 / 32 GB DDR4 3600 CL18
Wou deze ook posten. Windows is echt een dealbreker voor zo'n apparaat. Eenmaal in de game lijkt alles prima, logisch, zoals op console of game pc.Disfigured schreef op maandag 29 mei 2023 @ 23:42:
[YouTube: Beware the ASUS ROG Ally Reviews]
Maar als je dus moet interageren met windows, daar heb je dus blijkbaar de meeste frictie. Inderdaad, bloatware (je kan eventueel een herinstallatie doen). Onaangepast interface design, icoontjes voor office apps. Prima als je even wil docken en het ding gebruiken om een document te maken, maar voor mij is dat clutter die ik niet zou willen zien. Beeld je deze icoontjes in op je playstation of xbox bijvoorbeeld.
Settings die niet echt lekker werken voor een handheld. En heb ook al gehoord (denk bij Linus/LTT?) dat je soms naar een keyboard moet grijpen om tekst in te voeren?
Microsoft moet dringend een soort 'handheld' schil maken voor windows. Geen fork, geen vreemde dingen, zodat het niet te verschillend wordt van de mainline windows en bij de minste tegenslag wordt achtergelaten. Maar genoeg om alle bloat, alle afleiding en de interfaces aan te pakken, zodat het vlot werkt op een handheld.
Deze dingen worden de toekomst voor pc gamen, sowieso. Niet iedereen heeft nog plaats voor een dedicated setup. Het mobiele aspect, het 'console' gevoel bij pc gamen, het verbruik, dit zijn allemaal dingen die me wel aanspreken.
Ik heb nu nog een game laptop, maar ik speel steeds minder AAA games op pc. Ik heb het gevoel dat binnenkort een handheld vlot voorbij de onderste grens gaat voor wat een gaming pc moet kunnen (voor mij persoonlijk dan). En dan ben ik ook over. Een steam deck 2 als die er ooit komt.
@Amos_x Windows is sowieso niet zo geschikt voor bediening met een controller of in dit geval een portable gaming PC handheld.
De enige tijdelijke remedie die ik kan bedenken is standaard Big Picture in Steam openen bij opstarten, en daar snelkoppelingen instellen voor games uit andere launchers, ik ken paar mensen die dat vroeger met hun PC deden die aan een TV aangesloten was, dus dat zal niet anders werken op een Rog Ally.
Ik denk dat er voor Windows niet echt een goede oplossing is voor nu, en ik verwacht ook niet echt dat er eentje komt.
De enige tijdelijke remedie die ik kan bedenken is standaard Big Picture in Steam openen bij opstarten, en daar snelkoppelingen instellen voor games uit andere launchers, ik ken paar mensen die dat vroeger met hun PC deden die aan een TV aangesloten was, dus dat zal niet anders werken op een Rog Ally.
Ik denk dat er voor Windows niet echt een goede oplossing is voor nu, en ik verwacht ook niet echt dat er eentje komt.
Lekker veel gaan gamen en niet met excel willen stoeien onderweg in de trein. Oftewel doen waar deze handheld voor bedoelt is. Lijkt me niet echt een probleem toch? aangezien armoury crate inmiddels prima werkt. 

[Voor 12% gewijzigd door Ambition88 op 31-05-2023 23:46]
Het is niet alsof je die apps ook effectief zal openen. Maar ik vind 'presentatie' en algemene look-and-feel ook belangrijk. Het getuigt van een afgewerkt product dat voor een specifiek doel en gebruik is gemaakt.Ambition88 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 23:44:
Lekker veel gaan gamen en niet met excel willen stoeien onderweg in de trein. Oftewel doen waar deze handheld voor bedoelt is. Lijkt me niet echt een probleem toch? aangezien armoury crate inmiddels prima werkt.
En op zo'n ding hoort al die desktop rommel niet thuis. Ja, je kan de icoontjes zelf verwijderen, en je hoeft niets te installeren, maar dat had ASUS wel even zelf kunnen doen in de image die ze op de Ally plempen. Geen deal breaker, maar gewoon jammer.
Deze dingen zijn in principe gewoon laptops in een hele compacte behuizing. Zet ze in een dock + scherm + muis en toetsenbord en het zijn volwaardige PC's. Daarom denk ik dat de toekomst voor dit soort apparaten veel verder gaat dan alleen gamen. De grenzen tussen desktop, laptop, handheld en console vervagen.Amos_x schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:42:
[...]
Deze dingen worden de toekomst voor pc gamen, sowieso. <knip>
Ik heb nu nog een game laptop, maar ik speel steeds minder AAA games op pc. <knip>
En toch....mensen doen dat op hun mobiel ook. Die grenzen zijn echt niet zo hard.Ambition88 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 23:44:
Lekker veel gaan gamen en niet met excel willen stoeien onderweg in de trein.
[Voor 19% gewijzigd door NLxAROSA op 01-06-2023 10:00]
Ga er maar vanuit dat ze een mooie subsidie van Microsoft en mcafee krijgen om het er op te zetten 😉Amos_x schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 23:58:
[...]
Het is niet alsof je die apps ook effectief zal openen. Maar ik vind 'presentatie' en algemene look-and-feel ook belangrijk. Het getuigt van een afgewerkt product dat voor een specifiek doel en gebruik is gemaakt.
En op zo'n ding hoort al die desktop rommel niet thuis. Ja, je kan de icoontjes zelf verwijderen, en je hoeft niets te installeren, maar dat had ASUS wel even zelf kunnen doen in de image die ze op de Ally plempen. Geen deal breaker, maar gewoon jammer.
ASUS belooft dat de Ally op release day veel meer instelmogelijkheden zal hebben om het energieverbruik te kunnen verminderen op lagere TDP en ook disable van cores gaat tot de mogelijkheden behoren. Dit heb ik nog niet in reviews terug gezien.
https://www.theverge.com/...launch-galip-fu-interview
https://www.theverge.com/...launch-galip-fu-interview
Dat moet iedereen zelf weten hoe breed ze een device willen gebruiken, maar ik zou het niet waarderen op een apparaat dat duidelijk een 'console' is, een game-pc. Het kan, maar 99% zal niet zitten excellen in de trein, en wie deze use case zelf wil, is vast handig genoeg om office uit de microsoft store te halen.NLxAROSA schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:59:
En toch....mensen doen dat op hun mobiel ook. Die grenzen zijn echt niet zo hard.
De clutter, het zichtbaar zijn van die icoontjes, zou ik me persoonlijk aan storen. Het gaat om het totaalplaatje, de presentatie. Ik houd van apparaten met 'focus', die 'clean' zijn, zonder afleidingen.
Je kan het ook omdraaien inderdaad, wie die icoontjes en bloatware niet wil zien, is vast handig genoeg om ze zelf te verwijden. Tja, ...
Dat ga ik in ieder geval doen met mijn A1 Pro straks. Alle meuk die niet strikt nodig is eraf. Die draait ook Windows 11. En lijkt mij toch dat je met wat handige instellingen voor resolutie en schaling/font-grootte een behoorlijk eind moet kunnen komen in het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid/leesbaarheid in Windows?Amos_x schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 12:11:
[...]
Je kan het ook omdraaien inderdaad, wie die icoontjes en bloatware niet wil zien, is vast handig genoeg om ze zelf te verwijden.