Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

De AOKZOE A1 Pro, wat is het?

De opvolger/doorontwikkeling van de AOKZOE A1 en volgens AOKZOE zelf de eerste handheld met de AMD 7840U CPU en geïntegreerde AMD Radon 780m GPU.

Veel power, maar dat heb je ook wel nodig voor een 8 inch scherm van 1920x1200 pixels. Die power haal je uiteraard uit een batterij, en omdat er nogal wat moet worden geleverd zit er een exemplaar van 65Wh in.

Er zijn diverse uitvoeringen beschikbaar, waarbij eigenlijk alleen de hoeveelheid RAM en de grootte van de SSD verschilt.

Het instapmodel heeft 32GB RAM (schrijf ik dit nu echt? :+ ) en 512GB opslag en die heeft varianten met 1 en 2 TB opslag. En alsof het niks is: er is ook een topmodel met 64GB RAM en 2 TB aan opslag. Ik ken gaming desktops met minder zeg maar.

Zie een overzicht van de volledige specificaties hieronder en voor wie liever een filmpje heeft: YouTube video van de fabrikant.

Afbeeldingslocatie: https://c1.iggcdn.com/indiegogo-media-prod-cld/image/upload/c_limit,w_695/v1682674272/uvifa2c4og9xmplyjt7l.jpg
Waar kan ik dit kopen? En dit is vast heel erg duur!
Op dit moment alleen nog op Indiegogo. later ongetwijfeld via de website van de fabrikant.

Prijzen op dit moment (exclusief BTW):

32GB/512GB: EUR 744 (voorverkoop)/EUR 931
32GB/1TB: EUR 800 (voorverkoop)/EUR 986
32GB/2TB: EUR 893 (voorverkoop)/EUR 1080
64GB/2TB: EUR 1080 (voorverkoop)/EUR 1266

Veel geld, maar redelijke prijzen gezien de specificaties. De voorverkoop is ronduit goedkoop. Deze loopt tot en met 31 mei, daarna zijn de normale prijzen van toepassing.
Vanaf wanneer wordt er geleverd?
Levering start officieel vanaf 15 juni.
Op papier allemaal heel mooi, maar hoe goed of hoe slecht is dit nu eigenlijk echt?
Dit vinden een aantal mensen die een review exemplaar hebben gekregen:

Prima apparaat dus, maar de gebruikelijke minpunten zijn toch altijd weer van toepassing: veel power,dus je doet niet lang met een opgeladen batterij. Zoek je iets voor onderweg, dan kom je eigenlijk altijd bij de Steam Deck uit. Zoek je iets draagbaars dat ook aan de kabel/lader mag, dan heb je veel meer keus, zoals deze of de modellen van Ayaneo of de Ally van Asus.
Ervaringen
Ik heb zelf een 32GB/1TB besteld. Ik ga die uitgebreid aan de tand voelen als hij binnen is. Was zelf in eerste instantie achterdochtig want kende het merk helemaal niet, maar na wat lees en zoekwerk zit het volgens mij allemaal wel snor. Benieuwd wie er allemaal nog meer deze (of een andere handheld) op het oog heeft en wat je ervaringen zijn!

[ Voor 5% gewijzigd door NLxAROSA op 29-05-2023 23:11 . Reden: Leveringsdatum, video's, BTW, centreren plaatjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
Vergelijking tussen de A1 en A1 Pro qua performance. Koreaans dus captions aanbevolen.

De 7840U is echt krachtiger per watt dan de 6800U, er is echt weer een stap gemaakt. Dit betekent dat je of bij hetzelfde wattage meer FPS hebt, of de settings/resolutie hoger kan zetten. Of wattage omlaag voor meer batterijduur.

Wat me wel opviel in het filmpje is de 1080p resolutie waarmee werd getest. Dit is een 16:9 aspect ratio. Het scherm is 1200p en dat is 16:10. Ik zou zelf eerder voor 1050p gaan of 800p i.v.m. scaling.

Wat me verder opvalt, niet per se in deze video, maar wel in andere videos (en ik kan dit thuis op mijn eigen PC ook repliceren): FSR heeft moeite met lagere resoluties, het ziet er dan best wel gauw slecht uit. Wellicht is het dan beter om resolutie een tandje lager te doen, of de render resolutie in de game lager te zetten. Moet ik maar eens testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Disfigured
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-07 00:47
Ik heb deze ook een tijd overwogen vanwege de betere specs (ram, batterij, scherm, Hall-sensor sticks) dan de ROG Ally, maar ik hoor dan weer slechte dingen over AOKZOE als bedrijf. Mensen die geen refund krijgen of een defecte console hebben maar niks van ze horen. Die pre-order prijs is super scherp, maar waarschijnlijk komen er nog wel import/BTW kosten bovenop. Ik ga zelf denk toch voor de Ally maar ben in ieder geval super benieuwd naar jouw ervaringen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
Invoerrechten niet, als ik het onder 'laptops/tablets' schaar. BTW wel inderdaad. Dus wel ff maal 1,21. Ik zet dit ook wel ff in de start post.

V.w.b. support: het is maar net wat je hoort/wie je spreekt, ik zit op de AOKZOE Discord en de meeste mensen daar zijn juist erg tevreden, zeker vergeleken met Ayaneo of andere bedrijven. Ik gok dat je op de Ayaneo Discord juist weer tegenovergestelde verhalen hoort.

Ik denk zelf dat support rechtstreeks met China sowieso altijd lastiger is. Zeker als je wat heen en weer moet sturen. Heb je daar geen zin in: koop lekker in NL. Zie ook mijn reactie in het Ally topic: de prijs van de Ally is echt prima en als je liever geen kinderziektes wil of liever zwaardere specs wil: gewoon ff jaartje wachten, die andere modellen komen ook wel als dit goed verkoopt bij Asus. Ook bij andere fabrikanten.

Voor mij ook de eerste keer dat ik dit zo doe, dus een beetje spannend? Zeker!

Releasedatum van de A1 Pro is nu bekend: 15 juni. Ik gok zelf dat ze wel wat eerder gaan shippen, maar dit is wat ze aangeven.

Nog maar ff een filmpje:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disfigured
Toch wel jammer dat er weinig animo is voor deze. Hij is (bijna?) op elk vlak beter dan de Ally maar die is gewoon zoveel makkelijker beschikbaar straks. En de marketing machine is natuurlijk volop bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
Disfigured schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 12:34:
Toch wel jammer dat er weinig animo is voor deze. Hij is (bijna?) op elk vlak beter dan de Ally maar die is gewoon zoveel makkelijker beschikbaar straks. En de marketing machine is natuurlijk volop bezig.
Ik had nog nooit van dit bedrijf gehoord, zelfs niet toen ik ging zoeken naar handhelds. Steam Deck, Ayaneyo, Ally en OneXPlayer was wat er voornamelijk naar boven kwam. OneXPlayer is dan gek genoeg van hetzelfde moederbedrijf als de AOKZOE.

En de naam AOKZOE. :+ (Ik spreek het uit als "A-OK Zoe" (Zoe de meisjesnaam), maar of dat klopt geen idee. :P

De Indiegogo campagne is met een week verlengd overigens, nog vier dagen over. Geen gevolgen voor levering voor de eerdere backers, alles ligt op schema.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
Zojuist tracking mail ontvangen, mijn A1 Pro is onderweg. Ben erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaVast
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 05-06 13:02
Hebben jullie de A1 al mogen ontvangen? zo ja, wat zijn de eerste reacties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
SpaVast schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:13:
Hebben jullie de A1 al mogen ontvangen? zo ja, wat zijn de eerste reacties?
Ik krijg 'm als het goed is vandaag binnen, dus nog heel even geduld. Ben heel erg benieuwd. Ervaringen van de mensen die hem al wel hebben zijn heel erg positief, dus ben benieuwd of dat voor mij ook gaat gelden.

Verzenden ging lekker snel overigens, kreeg vorige week donderdag een tracking code (toen lag hij nog bij AOK in Shenzhen), en duurt dus, inclusief douane checks etc. ongeveer een week.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
Inderdaad vandaag binnen gehad. Eerst opgeladen (startte eerst niet), daarna gestart. Windows staat er al op, evenals Steam en Epic. Hadden wel allemaal updates nodig dus dat maar eerst even gedaan. Daarna wat games geïnstalleerd. Fijne feature van Steam is dat als je in je netwerk een PC hebt met daarop games al geïnstalleerd die je hier nog een keer wil installeren dat hij dan niet naar het internet gaat maar gewoon lekker op volle snelheid kopieert vanaf de andere machine. Lekker snel!

Heb nog niet echt heel hard gebenchmarkt ofzo, maar Cyberpunk op 1200p low met FSR 2.1 op balanced doet 45 FPS in de benchmark op 28W. Ik denk dat 60FPS makkelijk kan met wat hogere settings op bv 800p oid. Geen idee hoe het er dan uitziet, dus daar ga ik de komende dagen eens lekker mee spelen. Ik kan me nog herinneren dat ik mijn oude i7-4790/GTX-970 moest upgraden om CP2077 überhaupt met meer dan 25-30 FPS op 1080p te kunnen draaien, dus helemaal super dit. Ben nu TLOU aan het installeren. :o

Verder is het apparaat geleverd met het LPDDR5X geheugen op een snelheid van 7500 in quad channel uitvoering, dus dat komt de prestaties zeker ten goede met een Ryzen 7840U. En dat is dan nog zonder officiële drivers, want die zijn er nog niet voor de 7840U, dat is allemaal nog beta/preview. Ik verwacht de nodige (performance) updates bij de release van de officiële drivers, gezien de resultaten met de drivers van de Z1 Extreme (wat min of meer dezelfde CPU is met wat uitzonderingen).

Batterijduur moet ik nog testen, maar dat ligt natuurlijk helemaal aan wat voor resoluties/settings/FPS je wil hebben en het bijbehorende wattage. TDP is makkelijk in te stellen via knop rechtsonder; die roept een scherm op waar je TDP, maar ook fan curve en een hele rits andere dingen in kan stellen. TDP is instelbaar van 4W tot 28W. Dacht zelf dat 7840U niet zo laag kon, maar dus wel.

Scherm is echt heel fijn, heel helder, hele goede kleuren. Mijn foto's doen het scherm geen recht zeg maar.

Fans hoor je wel, maar dan moet je wel echt met je oren naast het apparaat gaan zitten. Heb de temperaturen nog niet gemeten maar neem aan dat die netjes binnen de perken blijven aangezien ik nog geen fans heb horen loeien. Controller: tsja, ik ben er gewoon niet zo goed in, maar het werkt allemaal heerlijk, soepel, geen deadzones, werkt allemaal super.

Ik ga de komende dagen Windows even opschonen en eens kijken wat ik zelf ideaal vind kwa settings in games. Denk zelf dat ik liever wat lager ga in resolutie (1050p of 800p) en dan hogere settings. Maar 1200p is wel haarscherp, dat dan weer wel.

Ga hier veel plezier van hebben in de avonduren van de vakantie gok ik zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LzlCD48QPC6bWf-of5PxI2kXF44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fvawxCug6lqxoP2IHpkmyOe1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/860KHqO5fQKnTu8rWBd0XljW4xA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yNEdnHajsyIc7hlNkoyLHWvL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Disfigured
Nice! Klinkt indrukwekkend allemaal. Is er een goede plek voor reviews/impressies of kom ik dan standaard op Reddit of YouTube uit? Eigenlijk spreekt deze me nog steeds meer aan dan de ROG, zeker nu die uit is en er een hoop problemen naar boven komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
Ik denk dat Asus gewoon wat kinderziektes heeft met hun eerste generatie handheld. De A1 Pro is een tweede generatie. En ook hier heb je af en toe nog wat scherpe randjes. Uit de doos moest ik 'm ook eerst volledig opladen en nvram resetten. Maar daarna werkt-ie ook perfect. Software issues zijn wel makkelijker te fixen dan hardware issues.

En de drivers voor de 7840U/Z1 kunnen nog wel wat werk gebruiken. Maar zelfs met beta/preview drivers ben ik zwaar onder de indruk. AMD heeft hier echt een top platform neergezet.

Mensen die op zoek zijn naar een pick-up-and-play ervaring zoals Switch en Steam Deck kunnen beter niet bij Windows 11 handhelds kijken. Ben je niet vies van tweaken dan zijn dit soort handhelds beter want ze bieden veel meer performance en flexibiliteit.

Ik ben na wat recente games te hebben getest wel overtuigd dat 16GB voor een Windows 11 handheld met APU te weinig is. Ik vroeg me af of 32GB geen overkill was, maar dat is het dus echt niet, zelfs op 800p en met FSR. Kan relatief zware settings aan zonder in de problemen te komen. Textures vol open: geen probleem. Die shared architecture heeft zo zijn voordelen, maar werkt wel het beste met veel en snel geheugen.

Temperaturen blijven ook onder druk trouwens prima, zelfs op 28W met turbo vol aan. Kan nog wel tandje harder denk ik dan. :+

[ Voor 5% gewijzigd door NLxAROSA op 21-06-2023 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disfigured
Moest je nou nog veel btw betalen eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
Disfigured schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 00:13:
Moest je nou nog veel btw betalen eigenlijk?
56 euro. Wat het totaal op 856 brengt.

[ Voor 8% gewijzigd door NLxAROSA op 22-06-2023 06:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disfigured
NLxAROSA schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 06:50:
[...]

56 euro. Wat het totaal op 856 brengt.
Dat is... niet veel dan. Mooie prijs zeg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
Ook deze draait prima. Heb nog niet echt naar settings gekeken. Dit is op 800p/FSR op de Auto preset. Op Medium deed hij 40-50. Is vast wel meer uit te halen qua FPS en image quality met wat tweaking van de settings.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0xypM5B0cxKoZrvL9f9riLSs2ic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ehXJqEe2zSbsUAr4XAyneX9R.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disfigured
Toch wel jammer dat je veel games niet op native resolutie kan spelen (met een degelijke performance). Wat is dan het nut van 1200p, behalve een strakker plaatje als je door Windows en andere interfaces scrollt?

Ik zou persoonlijk gewoon echt genoegen nemen met een 720p OLED scherm. Dan kan je alles native res spelen met hoge performance en dan ziet het er nog steeds super crisp uit op 7 inch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
Ik gebruik de AOK Console (pop up menu) om de resolutie te switchen. Dan hoef je ook niet te klooien met windowed/fullscreen, resolutie scaling en andere zaken.

En het varieert per game. Je kan bv Cyberpunk prima draaien op Low op 1200p + FSR. Maar op 800p kom je weg met medium/high voor veel settings. Ray tracing is net een bruggetje te ver, maar draait in de minimum settings zelfs nog wel op 25-30 FPS. :+

TLOU is zwaarder, daar is 1200p niet aan de orde gok ik. Maar oudere/lichtere games draaien gewoon prima op 1200p.

En wat heel belangrijk is: ben je onderweg (dan liever minder Watts), of zit je thuis (dan vol vermogen), dat maakt heel veel uit qua performance en dus je settings.

Dus het is maar net wat je wilt. Ik denk dat je beter teveel pixels kan hebben en dan terugschalen dan dat je iedere keer denkt: oh dit had ook op een hogere resolutie gekund.

Uiteindelijk blijft dit (en alle andere Windows handhelds) toch echt apparaten voor de Tweaker. Zeker op dit platform want de kleine groep Ally en 7840U-handhelds gebruikers zijn wel een beetje de beta-testers voor dit platform en de drivers. Moet je wel tegenkunnen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
Vandaag maar eens geëxperimenteerd met de auto-TDP functie. Dat is echt wel heel handig als je batterijduur uit je apparaat wil persen. Heb hier Ghost Recon breakpoint draaien op 800p met auto-TDP op 45FPS en dan kun je bijna 2.5 uur spelen voor je batterij leeg is (zie RTSS links boven).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_d-SrAkYWkoyH6_2XHc_-rICaGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SAdd2htPBsXfoUzwM10fYufv.jpg?f=fotoalbum_large

En ja, dat is inderdaad 5.5GB aan VRAM (uiteindelijk gewoon RAM ;)) dat ook echt wordt gebruikt. 32GB is echt geen overbodige luxe.

Does it run Crysis? Zeker! Ook hier 800p (geen auto-TDP, maar 28W), textures op max, rest medium geloof ik (Crysis remaster). Aan de FPS te zien kun je met auto-TDP op 45 FPS de batterijduur ongeveer verdubbelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5Giaa29N4u_uBIo6Dq9TznPwFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/urzpjWuckwAcBPXvHMeZ0OH4.jpg?f=fotoalbum_large

Blijft mooi speelgoed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hvu5OyFXPnlyZfZcjTH8bWY5zRM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gjkLb7EAdRimBFMtUkDQGXQn.jpg?f=fotoalbum_large

Het is weer een tijd geleden dat ik wat heb gepost, maar ik gebruik de handheld nog steeds naar volle tevredenheid. Met een beetje tweaken draaien alle games (ook de nieuwste) gewoon prima.

Inmiddels is de hoeveelheid VRAM ook aanpasbaar, heb deze op 10GB gezet (van de 32GB).

Screenshot is van Robocop: Rogue City. De nieuwe TSR upscaling/AA methode van de Unreal 5 engine is echt super, die gaan we nog vaak terug zien gok ik zo.

[ Voor 7% gewijzigd door NLxAROSA op 07-11-2023 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GranCanaria
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:48
NLxAROSA schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 00:13:
[Afbeelding]

Het is weer een tijd geleden dat ik wat heb gepost, maar ik gebruik de handheld nog steeds naar volle tevredenheid. Met een beetje tweaken draaien alle games (ook de nieuwste) gewoon prima.

Inmiddels is de hoeveelheid VRAM ook aanpasbaar, heb deze op 10GB gezet (van de 32GB).

Screenshot is van Robocop: Rogue City. De nieuwe TSR upscaling/AA methode van de Unreal 5 engine is echt super, die gaan we nog vaak terug zien gok ik zo.
Ik zag op indiegogo geen bestel link. Klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
Heb ook een dock aangeschaft zodat ik de handheld ook als desktop/office PC kan gebruiken. Ben voor de OneXPlayer dock gegaan (OneX is een zusterbedrijf van AOK), past perfect, opladen gaat dan via de poort aan de onderkant, je klikt 'm er zo in (en weer uit als je op de bank of onderweg wil gamen).

Werkt prima zo, gebruik desktop vooral voor office, internet en Ableton en daar heeft de 7840U meer dan genoeg power voor.

Gamen als desktop vervanger kan in principe wel op 1080p, maar op een groot scherm (27+ of meer) is FSR best wel lelijk en blokkerig. Heb je op het 8" scherm geen last van.

Ben overigens best wel fan van XeSS geworden. Prestatiewinst is weliswaar minder dan met FSR maar het beeld is veel scherper en strakker dan met FSR. Hoop wel dat meer games FSR3 en TSR gaan ondersteunen. Met name die laatste is in Robocop echt top, maar ben het verder nog nergens tegen gekomen.
GranCanaria schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 07:14:
[...]

Ik zag op indiegogo geen bestel link. Klopt dat?
Die campaign is inmiddels afgelopen, je kan nu direct via de website bestellen, of via 3rd party retailers zoals droix of ali. Daar betaal je wel volle mep overigens, niet echt goede deals.

[ Voor 26% gewijzigd door NLxAROSA op 07-11-2023 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
De power van de 7840U/780m in combinatie met de efficientie van SteamOS minus de gebruikelijke Windows overhead? Graag!

https://www.pcgamer.com/steamos-on-handheld-pcs/
Pagina: 1