Het is weer weekend! Tijd voor nieuwtjes 
Zoals vermeldt zijn dus de prijs en de specs van de grootste Deck tegenhanger, de Ally, uitgelekt. Maar even alle discussies van de nieuwe generatie concurrenten daargelaten: deze nieuwtjesronde gaat alleen over de Deck

Ook daar gebeurt van alles, zoals
UI verbeteringen binnen SteamOS. Dingen zoals kleurcalibratie zitten nu gewoon in het slide menu. Er gebeurt iets wat ik al verwachtte: Valve is heel erg community gericht, dus als deze community een modtool als Deck loader uitbrengt met allerhande aanpassingen en verbeteringen, dan letten ze op. Dit is ook de reden dat ik lang heb gewacht met Decky, ik dacht dat op termijn Valve gewoon de meest populaire aanpassingen zelf zou uitbrengen zonder dat ik er iets aan moest doen.
Dat is overigens niet geheel correct aangenomen: aanpassingen zoals PowerTools zal Valve nooit overnemen, terwijl deze wel belangrijk zijn om ook boven de TDP en stock clocks te draaien. Daarom blijf ik nog wel Decky aanraden voor de echte Tweaker
Weer een grote stap is genomen met de
2.1 versie update van EmuDeck. Verbeteringen, aanpassingen aan het design, een heuse Homebrew Store en nieuwe emulatoren zijn te vinden in deze nieuwe versie. Een van deze nieuwe emulatoren is de Early Release van
Yuzu, voor de Nintendo Switch. Deze
draait blijkbaar erg lekker.
Ik rapporteer regelmatig over driver updates voor de Deck, en ik heb weer wat nieuwtjes. De verbeteringen
kleuren weergave voor AMD APUs momenteel
doorgepatcht en komen snel naar de Deck, waarschijnlijk als onderdeel van de SteamOS 3.5 release. Ik begrijp niet alles van de terminologie achter de technieken die worden toegepast, maar het gaat vooral over HDR op AMD hardware in Linux. Ik denk niet dat de Deck er veel aan heeft, want het heeft maar een low end TFT scherm. Allicht is deze update goed voor externe schermen en wie weet de Steam Deck 2 (die wel een stuk waarschijnlijker wordt na de release van de Asus ROG Ally).
Steeds meer producenten springen op de M.2 2230 bandwagon: Corsair MP600 Mini kan binnenkort gekocht worden. Het is fijn dat we niet alleen afhankelijk zijn van iFixit kits en refurbished SSDs. Het betreft een flink snelle SSD en kost ongeveer €100:
De grootste game release van deze week is by far is
Jedi: Survivor welke sinds vanochtend te downloaden is. Alleen, het gaan weer eens over een
bagger buggy PC launch 
...
Men raadt af om het spel op low-end hardware te spelen, dus dat voorspeld niet veel goeds voor de Deck. Hoewel:
er is hoop. Het Valve Dev Team bemoeid zich met dit probleem en heeft recentelijk een
nieuwe beta driver uitgebracht via het Preview kanaal. Ik lees dat sommige hier aan het pre-loaden waren, dus jullie moeten ook even deze preview binnen hengelen.
Met een beetje geluk wordt de Deck weer de prefered way om dit spel te spelen op low end PC hardware, zoals destijds bij Elden Ring.