Klopt, dat is niet veranderd. Maar er is 'portable' en 'portable' (verplaatsen). Mijn use case is misschien erg specifiek en niche, in die zin dat ik vaak op verschillende locaties (docked) kan/wil gamen. Verplaatsing voor werk bvb. Maar dan wel op een scherm.
Of ook in de woning op meerdere locaties, woonkamer, of werkkamer. In-house streaming is inderdaad een oplossing, maar ik verkies het gemak van een hardware apparaat die gewoon in de buurt staat en waar ik fysiek bij kan.
Wil je hem dan puur alleen om docked te gebruiken? Dan zou je volgens mij veel beter af zijn met een laptop. Voor rond de 1000 euro zijn volgens mij hele behoorlijke gaming laptops te vinden met betere prestaties dan de deck of ally (logisch vanwege meer ruimte voor accu en koeling).
Klopt ook. Toevallig had ik gisteren ook een aantal tabs open staan op zoek naar een game laptop. Hier in de pricewatch heb je dan de keuze tussen een 300 tal laptops met een 1650 (tech uit 2019) en verder heel wat laptops met 3050 klasse gpu's. Waar ik begrijp dat die qua performance sterk geknepen zijn tov de desktop kaarten.
Een laptop is echter ook weer zo'n 'ding', minder gemakkelijk om in je tas te droppen dan een handheld, die een stuk lichter is (600gram) en kleiner.
Ik heb intussen de kleinst mogelijke pc gebouwd met modulaire onderdelen (mITX, SFX psu, ...) in een DAN A4 behuizing. En hoewel ik tevreden ben, is het opnieuw niet helemaal wat ik zoek. Loodzwaar, en er hangen best wel wat compromissen aan vast. En zo blijf ik maar rondjes draaien, jammer genoeg.
Wellicht heb je gelijk en is een instap 3050 laptop gewoon de beste keuze. Maar de aantrekkingskracht van een klein, krachtig systeempje is, puur op "tech coolheid-factor" en "wannahave" hype, niet te onderschatten
Ik heb voor mezelf al uitgemaakt dat een steam deck net niet krachtig genoeg is voor wat ik wil. Maar als de Ally daar boven kan zitten, met 1,5x de performance, kom je net in die zone waar je iets meer 'ademruimte' hebt. Ik volg steeds dat ETA PRIME Channel voor small form factor gaming, en op basis daarvan schat ik in dat je dan wel, rond 25 - 35W, redelijk vlot 1080p/60 haalt in recente games zoals cyberpunk of Spiderman. Dat is de target.
Overigens, als je het wel als handheld gaat gebruiken is Windows juist wat volgens mij veel knulliger werkt. Ok je hoeft waarschijnlijk niks te tweaken om games te laten werken (al doe ik dat zelf op steam os ook zelden, speel gewoon steam games die het bijna altijd gewoon doen) maar je zit wel altijd te hannesen met een os wat niet ontworpen is voor input anders dan muis en keyboard.
Klopt ook wel, maar Asus heeft (net als al die andere handheld makers) een eigen overlay in elkaar gezet die het mogelijk moet maken om mobile, in 'game modus', vlot het apparaat te bedienen. Dat is een minimum vereiste voor die dingen, eigenlijk moet je de windows desktop zelfs niet willen zien op een 8 inch scherm. Docked is er dan helemaal niets aan de hand.
Absoluuut. Toevallig had ik gisteren die morefine ook in een tab staan, nadat ETA PRIME er een review van had geplaatst.
En zo heb je er ook van Minisforum (HX80/99) met 6600M mobile gpu. En Beelink en anderen hebben er vast ook.
Het probleem met die mini pc's is een beetje hetzelfde als met die andere handhelds. Langere levertijden, weinig stock (de hx80 barebones a 599 euro zijn bvb niet beschikbaar), of te leveren vanuit de USA (morefine) met nog allerhande import kosten en zo... Wel minder risico op zich, want in essentie gewoon een simpel pc'tje (geen controllers, touchscreen, batterij, noem maar op...)
Kon ik die morefine morgen lokaal bij bol bestellen, had ik het waarschijnlijk al gedaan.