Het is de werkweek
dus tijd voor wat nieuwtjes.
Na een korte hiatus met veel zon (

), Reddit stakingen en Ally nieuws (waar ik hier niet over mag praten

), ben ik er weer met een mooie set nieuwtjes. Te beginnen met een
nieuwe versie van de
Steam Client. Er zitten zoveel verbeteringen tussen dat je blaren op je scrollvinger zou krijgen. Erg veel updates rondom controls en UI elementen, naast een boel bugfixes voor Linux. Voor SteamOS krijgen we vooral betere notificaties voor zaken van binnen Steam, zoals de Market, Achievements, etc.
Het is ondertussen al wat ouder nieuws, maar voor jullie modders out there: je kan bij
JSAUX een kit kopen voor een transparante Deck Case!

Ik vind hem wel vet, en andere semi-transparante kleuren zoals paars zijn ook beschikbaar voor $36.
Steam Deck HQ heeft
mooie samenvattingen gemaakt van de
recente stormvloed aan nieuwe Steam Deck Verified games. De lijsten staan bomvol met Indy titels en AAA kaskrakers zoals
Street Fighter 6 en
Gears of War 5. Erg mooi om te zien, maar er is één nieuwe Verified game die zijn eigen nieuwsitem verdiend:
Van een floppende launch naar super snelle patchrondes;
The Last of Us 1 lijkt de weg naar boven gevonden te hebben! Elke maand is er weer een nieuwe update ronde, en de laatste patch, versie 1.10 (
changelog ), lijkt voor mij een winnaar. Naast veel crash fixes en bug fixes is het noemenswaardig dat de performance aanzienlijk verbeterd is, voor alle PC hardware.
Liam van GamingOnLinux kan ons vertellen dat de Very Low Preset specifiek gemaakt is voor de Steam Deck, je kan hopen op een
Verified 35+ FPS game ervaring! Daarnaast krijgen we ook specifieke Deck-bugfixes! Als kers op de taart is het compilen van de shaders geminimaliseerd van 60 minuten tot 15 minuten. Ik heb totaal niet verwacht dat TLOU1 alsnog soepel werkt op de gebrekkige CPU van de Deck! Ik ga goed opletten bij de volgende
Steam Summer Sale
En om nog verder te gaan over games, de MOBA game
SMITE is nu werkend op de Deck en Linux! Opzich is dit feit niet perse bijzonder, maar wat wel bijzonder is, is dat
SMITE een
Easy Anti-cheat game blijkt te zijn. Daarnaast is het zo dat SMITE vooral door de community op Linux is gekregen. Het is mij onduidelijk wat deze spelers gedaan hebben, maar blijkbaar kan je een microtransaction based MOBA wél op Linux krijgen met een beetje (gratis) werk.
Laatste game update: ondanks alle barrieres en anti-cheat systemen heeft een Redditor
FIFA 23 aan de praat gekregen op de Deck,
binnen SteamOS! Het is wel alleen de offline mode, en het kost je
ook wat werk. Maar het resultaat mag er wezen. Op deze manier vraag ik me af of er eigenlijk wel spellen zijn die niét werken op SteamOS, na wat liefde en inzet van de community.