Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Tadango schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:22:
[...]

Valve heeft een store en heeft er belang bij dat er Steam OS op draait. Hardware zal weinig tot geen winst op gemaakt worden denk ik. Er is een reden dat de andere vergelijkbare apparaten zoveel duurder zijn ;)
Het is relatief nieuwe techniek. Nu nog in hardcore handheld land, maar deze generatie hardware maakt lagere prijzen mogelijk. Natuurlijk levert Valve hier zo ongeveer alle marge in, maar een volgende generatie hw zal dezelfde prestaties kunnen leveren tegen lagere kosten. Het zou goed kunnen dat we nu op dat kantelpunt zitten.'

En bovendien maakt Valve zich blijkbaar niet zo druk over hun eigen store: https://www.polygon.com/2...ic-games-store-windows-os
Epic Games Store, uPlay, and Origin? All of those will work on the Steam Deck

[ Voor 7% gewijzigd door Edmin op 28-07-2021 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Edmin schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:28:
[...]

Het is relatief nieuwe techniek. Nu nog in hardcore handheld land, maar deze generatie hardware maakt lagere prijzen mogelijk. Natuurlijk levert Valve hier zo ongeveer alle marge in, maar een volgende generatie hw zal dezelfde prestaties kunnen leveren tegen lagere kosten. Het zou goed kunnen dat we nu op dat kantelpunt zitten.'

En bovendien maakt Valve zich blijkbaar niet zo druk over hun eigen store: https://www.polygon.com/2...ic-games-store-windows-os

[...]
Ik denk dat mensen toch voornamelijk die andere stores gaan installeren voor de spellen die niet in de Steam store staan. Tenminste, dat is voor mij de enige reden. Steam lijkt me toch de hoofd store die mensen zullen gaan gebruiken. Valve gokt daar ook lijkt me. Ze maken het vooral aantrekkelijk door de rest ook toe te staan. Zouden ze dat niet doen krijgt het veel minder een hype. Net als Windows, iedereen vindt het geweldig dat het kan, maar hoeveel gaan echt Windows installeren en daarbij blijven? Ik gok dat het percentage toch vrij laag is. Als proton echt goed werkt zie ik ook weinig redenen hiervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:42
Ik zie andere fabrikanten met Steam Deck alternatieven vooral op de high end gaan richten, dan zitten winst marges wel snor. Misschien een aantal Chinese bedrijven die nog lager gaan richten qua prijs; mogelijk kunnen ze een Ryzen 4000U APU goedkoop op de kop tikken? Niet zo snelle GPU maar verder ongeveer zelfde energie verbruik. $299?
Edmin schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:13:
Het nog te verschijnen Dock moet de laptop inderdaad nog verder verdringen. Ik hoop van harte dat dit Dock dankzij de rdna2 tech wel de mogelijkheid krijgt om een externe gpu te gebruiken en zo de graphics verder op te krikken.
Ik voorzie geen extern GPU voor de Steam Deck. Thunderbolt is the way to go voor een eGPU, maar AMDs ondersteuning van die standaard is erg matig. Er zijn AM4 moederborden met Thunderbolt, maar het werkt niet echt voor GPU's. Je moet er sowieso een extra chip voor hebben welke extra complexiteit, TDP en BoM kosten met zich mee brengen. En dat voor een super niche groep mensen (waartoe ik behoor :P ).
Ik denk dat Valve, een software bedrijf, het gaat gooien op AMD FidelityFX Super Resolution, als men wilt spelen op een groter scherm. Dat houdt de kosten van de hardware een stuk beter houdbaar.

In ander nieuws, nog een video van the Phawx.
Hij heeft Valve bestookt met technische vragen en krijgt warempel ook nog antwoorden! Een daar van gaat over complete custom TDP settings! Hopelijk gaat Valve de gebruiker vergaande instelmogelijkheden geven om clocks, TDPs en voltages te tweaken, mogelijk met profiles per spel. Dat gaat vrij episch worden; een spel zoals RDR2 draait prima op een lagere CPU capaciteit dus dan kan je de 15watt 80% aan de GPU besteden, en anderszijds emulators welke vaak op CPU leunen juist het tegenovergestelde. _/-\o_

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:35

The Chosen One

Zie signature!

Edmin schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:28:
[...]

[...]
Epicgames gaat de Steamdeck ook verkopen, met de Epic Game store voor geinstalleerd. O-)

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtl
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08-09 12:45
eGPU gaat sowieso niet goed werken op de Steam Deck vanwege de lage USB bandbreedte die het apparaat heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

mrtl schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:45:
eGPU gaat sowieso niet goed werken op de Steam Deck vanwege de lage USB bandbreedte die het apparaat heeft.
Geen USB4 idd. Jammer want dat blijft voor mij de droomconfiguratie. Als platform zou het iig moeten kunnen. Wie weet een generatie later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhWolf
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-09 11:44
Edmin schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:50:
[...]

Geen USB4 idd. Jammer want dat blijft voor mij de droomconfiguratie. Als platform zou het iig moeten kunnen. Wie weet een generatie later.
Waarom wil je een bij uitstek mobiel apparaat weer minder mobiel maken? Eerlijke vraag. eGPU gaat toch op een bureau staan of zie ik dat verkeerd? Wat is het punt van Deck dan nog boven een laptop of desktop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PhWolf schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:21:
[...]

Waarom wil je een bij uitstek mobiel apparaat weer minder mobiel maken? Eerlijke vraag. eGPU gaat toch op een bureau staan of zie ik dat verkeerd? Wat is het punt van Deck dan nog boven een laptop of desktop?
1 apparaat wat je overal kan gebruiken. Op het bureau met 4k op een monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
Edmin schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:50:
[...]

Allicht de generatie dáárna :+ volgende generatie zou low-powered Zen 3 moeten zijn. Zen 4 krijgt USB4, maar eer daar low powered versie van uit komt?

[EDIT] @Edmin , als eGPU je ding is, moet je misschien eens kijken naar de GPD Win Max 2021. Die krijgt waarschijnlijk USB4/Thunderbolt 4 8)

[ Voor 14% gewijzigd door XanderDrake op 28-07-2021 17:33 ]

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

PhWolf schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:21:
[...]

Ik kijk gewoon naar de manier waarop de Switch hier momenteel gebruikt wordt. Die wordt ongeveer 2/3 los en 1/3 docked gebruikt. En dan zou het wel fijn zijn als de stap naar 1080p (de TV doet 4K, maar vind ik niet interessant) gepaard gaat met een fps bump en wellicht wat hoger detailniveau. Omdat ik wil gamen waar ik op dat moment ben, experimenteer ik ook al langere tijd met in-home streaming.

Op mijn bureau staat nu een watergekoelde pc, dus daar komt de Deck niet binnen. Al lijkt het me super als dergelijke techniek t.z.t. ook mijn lompe game pc overbodig zou maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Edmin op 28-07-2021 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-08 10:26
XanderDrake schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:46:
Ik zie andere fabrikanten met Steam Deck alternatieven vooral op de high end gaan richten, dan zitten winst marges wel snor. Misschien een aantal Chinese bedrijven die nog lager gaan richten qua prijs; mogelijk kunnen ze een Ryzen 4000U APU goedkoop op de kop tikken? Niet zo snelle GPU maar verder ongeveer zelfde energie verbruik. $299?

[...]

Ik voorzie geen extern GPU voor de Steam Deck. Thunderbolt is the way to go voor een eGPU, maar AMDs ondersteuning van die standaard is erg matig. Er zijn AM4 moederborden met Thunderbolt, maar het werkt niet echt voor GPU's. Je moet er sowieso een extra chip voor hebben welke extra complexiteit, TDP en BoM kosten met zich mee brengen. En dat voor een super niche groep mensen (waartoe ik behoor :P ).
Ik denk dat Valve, een software bedrijf, het gaat gooien op AMD FidelityFX Super Resolution, als men wilt spelen op een groter scherm. Dat houdt de kosten van de hardware een stuk beter houdbaar.

In ander nieuws, nog een video van the Phawx.
Hij heeft Valve bestookt met technische vragen en krijgt warempel ook nog antwoorden! Een daar van gaat over complete custom TDP settings! Hopelijk gaat Valve de gebruiker vergaande instelmogelijkheden geven om clocks, TDPs en voltages te tweaken, mogelijk met profiles per spel. Dat gaat vrij episch worden; een spel zoals RDR2 draait prima op een lagere CPU capaciteit dus dan kan je de 15watt 80% aan de GPU besteden, en anderszijds emulators welke vaak op CPU leunen juist het tegenovergestelde. _/-\o_

[YouTube: Steam Deck - HUGE NEWS! Built-In TDP / Clock Control Planned!]
In dat opzicht ben je met een Steam Deck een stuk flexibeler dan met een Switch. Je bepaalt zelf wel wat je je voorrang geeft: Performance of kwaliteit. Wil je hem overclocken in Docked modus, prima. Wil je een game installeren uit het jaar 0. Ook prima.

Ik denk dat Steam met name probeert de beleving vanuit SteamOS zo soepel mogelijk te maken. Dus inderdaad een dock modus en handheld modus. AMD FSR voor wanneer je 4k o.i.d. wilt spelen. Op zich ideaal, als je geen game-pc hebt en toch lekker op de TV wilt gamen.

Ik ben dan ook benieuwd, naar de presets die ze gaan leveren voor Steam titels. Ook dat zal mensen gaan binden aan SteamOS.
Alleen ik vraag mij werkelijk af of ze enkel inzetten op SteamOS i.c.m. Proton, of ook op Windows. Want met Proton alleen lijkt de ondersteuning nog matig. Cyberpunk 2077 dat draait via Proton: https://www.protondb.com/app/1091500 dan wilt het niet eens starten :'( . Drivers en presets voor Windows, blijven daarom nog wel gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

XanderDrake schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:29:
[...]

Allicht de generatie dáárna :+ volgende generatie zou low-powered Zen 3 moeten zijn. Zen 4 krijgt USB4, maar eer daar low powered versie van uit komt?
Zen4 voor desktop zal rond Q1 2023 worden. Als je in 2024 een Zen4 variant van de Deck kunt kopen is dat best vlotjes
[EDIT] @Edmin , als eGPU je ding is, moet je misschien eens kijken naar de GPD Win Max 2021. Die krijgt waarschijnlijk USB4/Thunderbolt 4 8)
Iets met euro's :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bliksem B schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 18:09:
Alleen ik vraag mij werkelijk af of ze enkel inzetten op SteamOS i.c.m. Proton, of ook op Windows. Want met Proton alleen lijkt de ondersteuning nog matig. Cyberpunk 2077 dat draait via Proton: https://www.protondb.com/app/1091500 dan wilt het niet eens starten :'( . Drivers en presets voor Windows, blijven daarom nog wel gewenst.
Er zijn ook reports van mensen waar het wel werkt. Lijkt vooral een bug in een Nvidia driver te zijn als het klopt wat ze daar zeggen. Voordeel van de deck is natuurlijk dat het een vaste configuratie is waar Valve zich op kan richten dus hopelijk minder van dat soort driver problemen.

Valve zou ook nog druk aan het werk zijn aan proton, ze claimen dat 'alles' moet werken ten tijde van de launch. Dat is nogal een claim die ze nog maar even waar moeten maken, maar het feit dat er nu nog games zijn die niet lekker werken met proton hoeft nog niet direct te zeggen dat ze aan het liegen/oversellen zijn (al zit die kans er best aardig in).

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrace Grumble
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:08

Thrace Grumble

XB: Thrace Grumble

Welja schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:33:
Ik heb de 512 GB variant maar gereserveerd. Levering is pas na Q2 2022 dus tijd genoeg om te sparen O-)
Wilde eerst voor de goedkoopste variant gaan en zelf een nieuwe NVMe plaatsen aangezien dat wel mogelijk zou moeten zijn volgens de uitspraken van de developers. Maar het antiglare scherm, de beschermhoes en de garantie niet hoeven verbreken is ook fijn. Bovendien zijn de NVMe's die erin passen ook niet super goedkoop.

Ben net terug van vakantie waar ik een beetje darksouls op mijn laptop heb gespeeld aangezien dat nog een beetje speelbaar was (op 800x600). Dit kunnen doen met wat nieuwere games in een kleinere formfactor is fantastisch!
Dark Souls 3 ziet er in ieder geval goed uit op een vergelijkbaar device.

XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:17

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Nieuwe video met Gabe:

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bliksem B
Welja schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:33:
Ik heb de 512 GB variant maar gereserveerd. Levering is pas na Q2 2022 dus tijd genoeg om te sparen O-)
Wilde eerst voor de goedkoopste variant gaan en zelf een nieuwe NVMe plaatsen aangezien dat wel mogelijk zou moeten zijn volgens de uitspraken van de developers. Maar het antiglare scherm, de beschermhoes en de garantie niet hoeven verbreken is ook fijn. Bovendien zijn de NVMe's die erin passen ook niet super goedkoop.

Ben net terug van vakantie waar ik een beetje darksouls op mijn laptop heb gespeeld aangezien dat nog een beetje speelbaar was (op 800x600). Dit kunnen doen met wat nieuwere games in een kleinere formfactor is fantastisch!
Alle drie komen met een carrying case. Het 512 GB model heeft alleen een exclusieve carrying case. Ik vind het trouwens wel erg netjes dat die erbij zit. Je zou zeggen dat dat juist iets is waar ze wel winst op kunnen maken.

Ik vraag me trouwens af of ze het niet onder garantie kunnen laten vallen, bij laptops bijvoorbeeld is dat gewoon toegestaan. Tenzij voor de rest niks wijzigt aan het apparaat. Garantie bij vervangen HDD in laptop?

[ Voor 10% gewijzigd door Bliksem B op 28-07-2021 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bliksem B schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 23:04:
Ik vind het trouwens wel erg netjes dat die erbij zit. Je zou zeggen dat dat juist iets is waar ze wel winst op kunnen maken.
Daar is het Dock voor. :+

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het quick menu, dat zichtbaar is wanneer de menu knop ingedrukt wordt:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Kr7HI86.png

Rumble
Haptics
Grip Buttons
Trackpad Input

Als ze daar iets van Interface of iets anders met een I tussen kunnen proppen en wat zaken omdraaien, dan kan dat het RIGHT menu genoemd worden. :+

[ Voor 30% gewijzigd door The Zep Man op 29-07-2021 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
Thrace Grumble schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 19:52:
[...]

Dark Souls 3 ziet er in ieder geval goed uit op een vergelijkbaar device.

[Video: AYA Neo - Dark Souls III - MAX Settings - 17 Watt TDP]
Als je het verglijkt met de Ayo van $925.00, is de Steam Deck echt een koopje: https://www.ayaneo.com/aya-neo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
Een beetje zijlings nieuws, maar ook zeker goed voor de Steam Deck:
https://tweakers.net/nieu...s-naar-pc-te-brengen.html
Nixxes is ook echt een goede partij voor ports, dus dat is goed nieuws voor iedereen.
PC gaming is ongeveer 5 keer dood verklaart, maar zoals ik het nu zie (dit, de Epic store, de Steam Deck) is PC gaming meer levend dan ooit tevoren :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Deze video bevestigt min of meer dat alleen Valve op deze manier een handheld console kan uitbrengen. Men gaat respectievelijk voor kwaliteit en een lage prijs zonder te veel naar de concurrentie te kijken, en verwacht dat door het vergroten van het open ecosysteem als geheel Valve hier vanzelf aan zal verdienen.

Waarom alleen Valve? Het is een gesloten organisatie dat niet beursgenoteerd is. Er hoeft geen verantwoording afgelegd te worden aan aandeelhouders, die vraagtekens kunnen hebben bij een strategie waarvan je niet direct aanwijsbaar later de vruchten van gaat plukken.

Dit is denk ik de reden waarom Steam nog steeds de grootste is. Valve zet de klant (de gamer) voorop. Ja, niet alles gaat perfect. Ik krijg echter niet van Valve het gevoel dat ze de laatste euro uit hun klanten proberen te persen.

Wat Gabe verder ook siert is dat hij niets afkraakt en goed neutraal blijft. "Als een gamer een Switch vasthoudt en een Deck vasthoudt, dan weet die binnen zoveel seconden wat het juiste apparaat voor hem/haar is". Hij geeft hiermee ook aan dat de Switch inderdaad beter zal zijn voor een bepaalde (grote) groep, en ziet het ook niet echt als concurrentie. Immers doen Nintendo en Nintendo fans grotendeels hun eigen ding.

[ Voor 18% gewijzigd door The Zep Man op 29-07-2021 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
The Zep Man schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:25:
[...]
Wat Gabe verder ook siert is dat hij niets afkraakt en goed neutraal blijft. "Als een gamer een Switch vasthoudt en een Deck vasthoudt, dan weet die binnen zoveel seconden wat het juiste apparaat voor hem/haar is". Hij geeft hiermee ook aan dat de Switch inderdaad beter zal zijn voor een bepaalde (grote) groep, en ziet het ook niet echt als concurrentie. Immers doen Nintendo en Nintendo fans grotendeels hun eigen ding.
Beetje generaliserend. De echte Nintendo Fans, zijn waarschijnlijk ook nerd genoeg om iets van een PC/Mac/PS4 in huis te hebben. Kijk alleen al naar de meeste Youtubers die graag over Nintendo praten (Spawnwave, BeatEmUps, WulffDen, NintendoLife, etc). Zelf heb ik GamePC, PS4 en een Nintendo Switch.

Eén van de redenen dat Switch onder gamers ook gewoon populair is: onderweg ports kunnen spelen en thuis verder gamen. Misschien dat de niet zo avontuurlijke gamer dit niet snapt. Maar, wat ben ik blij als ik lekker in de trein, buiten in de tuin, bij mijn vriendin, bij mijn (schoon)familie, op vakantie of aan het water een spelletje (Skyrim, Zelda, Metroid, random indiegame) kan spelen.

Ook hoor ik een boel mensen met kinderen, dat ze door hun Switch alsnog een spelletje tussendoor kunnen spelen. Eén van deze mensen heeft nu ook een Steam Deck gereserveerd. Al zie ik hem nog niet Windows of de EpicStore installeren.

Dat gezegd hebbende. De belangrijkste doelgroep van Nintendo zijn natuurlijk families. Daar past de Steam Deck natuurlijk wat minder goed in (al weet je nooit hoe gebruiksvriendelijk straks de Steam Deck wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nintendo is plug en play, hoef je weinig voor te doen. Steam deck heeft een dock nodig wat een drempel is. Steam Deck lijkt me toch meer voor de mensen die net iets handiger zijn met techniek. Steam Deck is wel veel flexibeler en kan meer, maar je moet het er ook uit kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bliksem B schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 18:23:
Beetje generaliserend. De echte Nintendo Fans, zijn waarschijnlijk ook nerd genoeg om iets van een PC/Mac/PS4 in huis te hebben. Kijk alleen al naar de meeste Youtubers die graag over Nintendo praten (Spawnwave, BeatEmUps, WulffDen, NintendoLife, etc). Zelf heb ik GamePC, PS4 en een Nintendo Switch.
YouTubers zijn geen mainstream gebruikers (de massa). Natuurlijk hebben die beide platformen, want ze willen hun kanalen vullen met content.
Tadango schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 18:29:
Nintendo is plug en play, hoef je weinig voor te doen. Steam deck heeft een dock nodig wat een drempel is.
Steam Deck heeft geen dock nodig. Sterker nog, het wordt standaard zonder dock geleverd.

Verder is bij het aansluiten op iets externs het Dock ook niet nodig. Een standaard USB-C dock moet ook werken.
Steam Deck lijkt me toch meer voor de mensen die net iets handiger zijn met techniek.
Net als PC gaming in het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Zep Man schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 20:38:
[...]
YouTubers zijn geen mainstream gebruikers (de massa). Natuurlijk hebben die beide platformen, want ze willen hun kanalen vullen met content.

[...]
Steam Deck heeft geen dock nodig. Sterker nog, het wordt standaard zonder dock geleverd.

Verder is bij het aansluiten op iets externs het Dock ook niet nodig. Een standaard USB-C dock moet ook werken.

[...]
Net als PC gaming in het algemeen.
Ging om het spelen op tv....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01:35
Bliksem B schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 18:23:
Dat gezegd hebbende. De belangrijkste doelgroep van Nintendo zijn natuurlijk families. Daar past de Steam Deck natuurlijk wat minder goed in (al weet je nooit hoe gebruiksvriendelijk straks de Steam Deck wordt).
Ik verwacht dat de huidige Steam Deck een stuk minder gebruiksvriendelijk gaat zijn dan de Nintendo Switch, maar dat hoeft geen probleem te zijn, ik ga er vanuit dat de doelgroep die nu een Steam Deck in bestelling heeft zich bewust is van de voordelen en nadelen. (Met het idee dat je er alle PC games op kan spelen zou ik zelf eventuele problemen voor lief nemen). Maar dat baseer ik op dat we PC games op een klein scherm gaan spelen ten opzichte van games die geoptimaliseerd zijn voor handheld gaming. Ook de aanpak om met behulp van Proton games geschikt te maken voor Steam Deck inplaats van dat ontwikkelaars specifiek een game maken voor de hardware. Als de Steam Deck succesvol is en ontwikkelaars ook specifiek rekening gaan houden met de hardware dan zie ik de gebruiksvriendelijkheid ook toenemen.

[ Voor 4% gewijzigd door L23 op 29-07-2021 20:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
Ik geloof wel dat Valve een klik-download-spelen ervaring kan waarmaken voor 90% van alle spellen.

Ik was verbaast hoe makkelijk Tropico 4 draaide op mijn vriendins Ubuntu laptop via proton. Een spel uit het Windows 7 tijdperk, draaide in één klap op een Linux machine, niets tweaken. Dit is nu haar ervaring met Steam on Linux, naadloos en pijnloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Tadango schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 18:29:
Steam Deck lijkt me toch meer voor de mensen die net iets handiger zijn met techniek.
Dat lijkt me niet. Steam Deck kan getweaked worden, maar werkt ook ootb op dezelfde manier als een Switch. Aanzetten. Verbinden met je Wifi. Inloggen op je Steam account. Game installeren uit je libarary. Spelen.
Die flow is op de Switch exact hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat lees ik nergens terug.

Verder is een dock niet nodig. Een standaard (in China paar euro kostende) USB-C hub is voldoende.

[ Voor 26% gewijzigd door The Zep Man op 29-07-2021 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

The Zep Man schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 20:38:
[...]

En dat was bij de Switch weer een issue. Kocht je een 3rd party dock, had je goede kans je Switch te bricken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

Edmin schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 21:07:
[...]

En dat was bij de Switch weer een issue. Kocht je een 3rd party dock, had je goede kans je Switch te bricken.
Dat viel wel mee. Het probleem was voornamelijk bij 1 dock wat gewoon wat verkeerd deed en daar veel vocale negativiteit (en verdiend) afkwam. En je moet geen €0,99 docks van snelle Ali kopen.

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

The Chosen One schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 21:26:
[...]

Dat viel wel mee. Het probleem was voornamelijk bij 1 dock wat gewoon wat verkeerd deed en daar veel vocale negativiteit (en verdiend) afkwam. En je moet geen €0,99 docks van snelle Ali kopen.
Daar sla je hem wel heel erg mee plat: https://www.reddit.com/r/...are_3rd_party_docks_safe/
Maar goed, het is randje offtopic. Ik ben iig blij dat Valve gewoon voor industry standards kiest. Het interview met Gabe hierboven geeft me vertrouwen in de intenties van Valve om geen producten te pushen, maar om pc gaming naar nieuwe mogelijkheden te duwen. Niet in concurrentie, maar samen met andere partijen. I like it :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 17:24

Metro2002

Memento mori

XanderDrake schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 21:04:
Ik geloof wel dat Valve een klik-download-spelen ervaring kan waarmaken voor 90% van alle spellen.

Ik was verbaast hoe makkelijk Tropico 4 draaide op mijn vriendins Ubuntu laptop via proton. Een spel uit het Windows 7 tijdperk, draaide in één klap op een Linux machine, niets tweaken. Dit is nu haar ervaring met Steam on Linux, naadloos en pijnloos.
Proton is sowieso een gigantisch eind gekomen de afgelopen jaren.

Bijna alle windows only games die ik via proton start werken gewoon direct, zelfs games als Battlefield 1 (met origin wat vroeger echt een geknutsel tot en met was om werkend te krijgen) , Beamng.drive, doom eternal, sniper elite 4, Grid autosport, Wreckfest etc doen het gewoon out of the box .
Sommige games kennen wat perfomance penalties. Battlefield 1 speelt pas na 5 minuten ofzo echt soepel, daarvoor wat framedrops en bij sommige games moet je de grafische instellingen iets lager zetten, alhoewel dat ook door mijn niet al te vlotte GTX1650 kan komen :+ maar al met al is het prima speelbaar.
Het is gewoon indrukwekkend wat er in relatief korte tijd mogelijk is gemaakt door Proton.

Enige probleem is en blijft anti cheat maar Valve heeft al aangegeven dat dat waarschijnlijk bij de lancering van de steamdeck opgelost zou moeten zijn _/-\o_ (kan ik eindelijk insurgensy sandstorm weer spelen :P )

[ Voor 21% gewijzigd door Metro2002 op 30-07-2021 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thrace Grumble

Thrace Grumble

En weer een nieuwe video van IGN:

XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ugh, ik kijk die dripfeed garbage van IGN niet eens meer... Maakte me in eerste instantie niet zo uit dat Valve met hun in zee gegaan waren, maar van die bloated video's eens in de zoveel tijd met misschien hier en daar een kruimel nieuw spul tussen allemaal videomateriaal wat ze al in 3 andere video's ook gebruikt hebben heb ik echt wel genoeg van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thrace Grumble

Thrace Grumble

Finraziel schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 22:09:
[...]

ugh, ik kijk die dripfeed garbage van IGN niet eens meer... Maakte me in eerste instantie niet zo uit dat Valve met hun in zee gegaan waren, maar van die bloated video's eens in de zoveel tijd met misschien hier en daar een kruimel nieuw spul tussen allemaal videomateriaal wat ze al in 3 andere video's ook gebruikt hebben heb ik echt wel genoeg van.
Don’t shoot the messenger :) Ik lees de helft van de posts ook niet hier ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Thrace Grumble op 31-07-2021 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Thrace Grumble schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 22:49:
[...]

Don’t shoot the messenger :) Ik lees de helft van de posts ook niet hier ;)
Oh nee zeker niet hoor, is top dat je ze deelt :) ging puur over IGN :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XanderDrake
Finraziel schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 22:09:
[...]

Ja het is ook wel erg; ze hebben ongeveer drie stock video's van mensen die gamen op de Deck en ik heb die al zó vaak voorbij zien komen dat ik ondertussen liever blind naar die interviews luister :+

Om toch iets nieuws te melden in het begin van de week: BattlEye en Easy Anti Cheat worden omgebouwd om wel te werken op de Steam Deck.
Dus het is niet zo dat Proton iets moet gaan doen met de anti-cheat systemen, de anti-cheats gaan draaien op Linux, zo te zien. Geweldig nieuws, want de anti-cheat software was een grote reden waarom zo veel competative games (Apex Legends, PUBG, etc) niet goed draaide onder linux, niet de grafische prestaties.
Weer een punt voor Linux Gaming sowieso, zelfs al mocht de Deck instorten op dag één :P

Leuk detail: EAC is van Epic. Dus gaan we ook een goede Epic Store krijgen op de Deck, op ten duur? Proton kunnen ze gewoon vrolijk overnemen want open source 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XanderDrake schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:50:
Leuk detail: EAC is van Epic. Dus gaan we ook een goede Epic Store krijgen op de Deck, op ten duur? Proton kunnen ze gewoon vrolijk overnemen want open source 8)
Zoals vaker aangehaald: Epic Store draait onder Windows, en Windows kan draaien op de Steam Deck.

Verder verwacht ik niet dat Epic veel met Linux gaat doen. Past niet binnen hun bedrijfsmodel en modus operandi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
The Zep Man schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:20:
[...]
Zoals vaker aangehaald: Epic Store draait onder Windows, en Windows kan draaien op de Steam Deck.
Duh :P Maar ik bedoel natuurlijk natively. Ik hoop van wel, mijn Epic backlog is ook niet te min.
Verder verwacht ik niet dat Epic veel met Linux gaat doen. Past niet binnen hun bedrijfsmodel en modus operandi.
Als ze géén Linux support willen bieden en/of concurrent Valve zo graag dwars willen zitten, dan waren ze waarschijnlijk niet bezig met EAC aan te passen :P

Er zijn trouwens wel alternatieven voor Epic Game Store in Linux. Zelfs een commandline based tool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben inderdaad ook gewoon weer begonnen met de gratis Epic games claimen, ook al ben ik absoluut niet van plan om Windows op mijn deck te installeren. Hooguit als het straks enorm tegenvalt met de compatibiliteit, maar van wat ik online zie over proton zou het voor mij nu al goed genoeg zijn denk ik.
Op zich zit er ook meer dan genoeg in mijn Steam library om mee mee te vermaken straks, maar lijkt me gewoon ook wel geinig om te kijken of je games uit de Epic store er ook op aan de praat krijgt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XanderDrake schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:30:
Als ze géén Linux support willen bieden en/of concurrent Valve zo graag dwars willen zitten, dan waren ze waarschijnlijk niet bezig met EAC aan te passen :P
Van wat ik begrijp is Valve juist bezig met EAC ondersteuning toe te voegen aan Proton. Ik heb geen idee of Epic hieraan meewerkt. Zo ja, dan zal het een minimale inspanning voor Epic zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Finraziel schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:53:

Op zich zit er ook meer dan genoeg in mijn Steam library om mee mee te vermaken straks,
De jarenlange combinatie van Steam summersales en het blijven spelen van 1 MMO heeft mijn backlog zo angedikt, dat ik voor de komende 5 jaar nog wel goed zit :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 23:43

MikeVM

- Baloo -

Edmin schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:12:
[...]

De jarenlange combinatie van Steam summersales en het blijven spelen van 1 MMO heeft mijn backlog zo angedikt, dat ik voor de komende 5 jaar nog wel goed zit :+
" buy to play later, never plays, ooh steam summersale, buys more games for later, never plays, rinse repeat"
years later...
" ooh steam deck, maybe i can spend €500 so i can finally force myself to play my €300 backlog of steam library of never played games "

yes, i wonder how many tweakers feel the same.

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thrace Grumble

Thrace Grumble

MikeVM schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:46:
[...]

" buy to play later, never plays, ooh steam summersale, buys more games for later, never plays, rinse repeat"
years later...
" ooh steam deck, maybe i can spend €500 so i can finally force myself to play my €300 backlog of steam library of never played games "

+1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
MikeVM schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:46:
[...]

years later...

Ik heb exact hetzelfde met als salliant detail dat ik voor deze reden een GPD Win heb gekocht toen nog in 2016 :+ Is mijn backlog gekrompen? Niet dankzij de GPD Win :'( maar wel dankzij corona lockdowns trouwens!

Een probleem met de GPD Win is dat hij toch niet snel genoeg is om de meeste 3D games te spelen. Dat probleem gaan we niet hebben bij de Deck :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XanderDrake
Niet alleen stuwt de Steam Deck de ontwikkeling van Gaming on Linux, ook stimuleert het de driver development en performance van AMD on Linux:
AMD and Valve have been working to improve the performance/power efficiency for modern AMD platforms running on Steam Play (Proton/ Wine) and have spearheaded "[The ACPI CPUFreq driver] was not very performance/power efficient for modern AMD platforms. A new CPU performance scaling design for AMD platform which has better performance per watt scaling on such as 3D game like Horizon Zero Dawn with VKD3D-Proton on Steam."
Super mooi. AMD's aandeel staat op nieuwe hoogte, dus als ze naast hun superieure hardware ook nog es goede software bouwen, komt het helemaal goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
* XanderDrake keeps the news coming :P

The Phawx heeft weer een mooi inzicht, deze keer gaat het over de frame renderer binnen SteamOS 3.0: Game Scope.

Wederom veel goed nieuws: om bepaalde limitaties van interne game resoluties tegen te gaan heeft Valve een virtuele diplay window renderer gemaakt: Linux denkt dat Game Scope het scherm is, terwijl het eigenlijk een tussenlaag is. Dit heet allerlei voordelen: je kan makkelijker custom resoluties afdwingen, net als refresh rates. Daardoor kan je game scope dwingen om bijvoorbeeld energie zuiniger te functioneren, of juist sneller te laten renderen. Maar er zit een paar killer features in Game Scope.
We wisten al dat Valve en AMD samen werkten, ook al voor FSR upscaling naar SteamOS te brengen. Als ik het goed begrijp zitten er nu al games in SteamOS (waaronder Valves eigen DOTA) die FSR ondersteunen. Maar Valve heeft grotere plannen! Ze willen FSR mogelijk naar Game Scope brengen zodat elk spel binnen SteamOS FSR kan gebruiken! Dat zou vrij episch zijn, want dan is de Deck mega future proof. En je kan zware spellen ook draaien op 60hz spelen. _/-\o_

Maar goed, dit alles moet eerst nog uitkomen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XanderDrake schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:30:
Ze willen FSR mogelijk naar Game Scope brengen zodat elk spel binnen SteamOS FSR kan gebruiken! Dat zou vrij episch zijn, want dan is de Deck mega future proof. En je kan zware spellen ook draaien op 60hz spelen. _/-\o_
Ik zou dit niet future proof noemen. Dat het draait, houdt nog niet in dat het echt speelbaar is. :+

Iets serieuzer:
Dit zijn natuurlijk goede ontwikkelingen. Het draagt eraan bij dat niet per se elke ontwikkelaar expliciet rekening hoeft te houden met Steam Deck.

[ Voor 18% gewijzigd door The Zep Man op 06-08-2021 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
The Zep Man schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:09:
Ik zou dit niet future proof noemen. Dat het draait, houdt nog niet in dat het echt speelbaar is. :+

[YouTube: GT 710 | Horizon Zero Dawn - Who needs eyes anyways?]
:P
Eerlijk gezegd ben ik wel benieuwd hoe 72p met FSR upscaling eruit ziet.
Een ander voorbeeld van hoe goed dit draait; de Vega 3, een bagger IGP van drie jaar oud op een modern spel, Resident Evil 7.

Bijna een verdubbeling 8)
off topic, maar als dit zo goed werkt, kan ik me voorstellen dat dit dé manier is om alle spellen te spelen op Medium quality.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nioz
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-05 15:34
XanderDrake schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:49:
[...]

:P
Eerlijk gezegd ben ik wel benieuwd hoe 72p met FSR upscaling eruit ziet.
Een ander voorbeeld van hoe goed dit draait; de Vega 3, een bagger IGP van drie jaar oud op een modern spel, Resident Evil 7.

[YouTube: AMD FSR - Making Low-End Graphics Cards Great Again]
Bijna een verdubbeling 8)
off topic, maar als dit zo goed werkt, kan ik me voorstellen dat dit dé manier is om alle spellen te spelen op Medium quality.
Ligt ook een beetje aan de ontwikkelingen en ontwikkelaars toch?

Van wat ik begrepen heb schalen die technieken (FSR, DLSS) beter op hogere resoluties (meer pixels om te extrapoleren?). Dat betekent dat de snellere videokaarten er harder van profiteren.

Als dat inderdaad zo is, dan maakt dit het gat tussen low end en high end GPU's alleen maar groter. Mooi natuurlijk dat huidige games dankzij deze technieken beter speelbaar zijn op low end hardware, maar voor de toekomst is het dan wel belangrijk dat graphics niet te hard gepushed gaan worden ten koste van de resolutie (een gat dat die technieken dan weer dicht moeten lopen).

Ik maak me geen zorgen, maar vind het ook wel bijzonder dat deze technieken nu gehyped worden voor low end hardware, als high end er meer van profiteert.

Nog even een editje :)
De kans bestaat dat ik dingen verkeerd heb begrepen of bepaalde inzichten mis. Dus als er goede redenen zijn dat dit juist voor low end gaming super nice is, dan laat ik me graag informeren.

[ Voor 7% gewijzigd door nioz op 06-08-2021 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
nioz schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 16:50:
De kans bestaat dat ik dingen verkeerd heb begrepen of bepaalde inzichten mis. Dus als er goede redenen zijn dat dit juist voor low end gaming super nice is, dan laat ik me graag informeren.
Hoe het zich verhoudt tussen high en low end weet ik niet exact, maar in dit praktische geval met vrij weinig shaders gaan de frames per seconde van 17 naar 30.

Maar het kan verkeren, want de Deck heeft dus slechts een 800p scherm. Die use-case is nog niet echt normaal voor FSR en DLSS, je moet dan van erg lage resoluties upscalen. We moeten het nog zien, maar hogere FPSen zie ik wel goed komen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik zie FSR eigenlijk ook geen wonderen verrichten op de deck... In die video gebruikt hij wel een zwakke gpu, maar de output resolutie is wel al 1080p.

Wat technieken zoals FSR doen is de render resolutie verlagen en dit dan weer opschalen naar de gewenste output resolutie. Eigenlijk konden we dat altijd al, maar het verschil is dat het algoritme wat het schalen doet een stuk slimmer is waardoor het effect veel beter is.

Maar het heeft wel een bepaalde minimum resolutie nodig, het is niet echt magie. Als de render resolutie zo laag wordt dat het lastig wordt om te zien wat er afgebeeld wordt dan gaat FSR ook niet meer 'weten' wat het moet worden. De vraag is natuurlijk welke resolutie nog genoeg is, maar aangezien de output resolutie van de deck maar 1280x800 is zul je daar al aardig onder moeten duiken om überhaupt performance te winnen... En ik denk dat dat echt te laag wordt.

Het zou wellicht wel kunnen helpen om op 1080p te spelen als je de deck aan een monitor hangt... Maar dat vind ik zelf eigenlijk niet zo interessant, de kracht van het ding is handheld zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JackAvery
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:27
Een aantal Amerikaanse outlets hebben met een devkit mogen spelen op het hoofdkantoor van Valve. Hands-on o.a. hier:Adam Savage

LTT

[ Voor 27% gewijzigd door JackAvery op 06-08-2021 19:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thrace Grumble

Thrace Grumble

The Verge hands on met SD :)

PC Gamer hands on met SD :)

Gamesradar hands on met SD :)

Geekwire hands on met SD

You get the drill, embargo is verstreken zojuist ;)

[ Voor 69% gewijzigd door Thrace Grumble op 06-08-2021 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Finraziel schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 18:56:

Wat technieken zoals FSR doen is de render resolutie verlagen en dit dan weer opschalen naar de gewenste output resolutie. Eigenlijk konden we dat altijd al, maar het verschil is dat het algoritme wat het schalen doet een stuk slimmer is waardoor het effect veel beter is.

Maar het heeft wel een bepaalde minimum resolutie nodig, het is niet echt magie.
Is FSR zoiets als DLSS? Volg al de termen niet zo op de voet. In elk geval heb ik ooit dit filmpje gezien (dacht er meteen aan toen je het had over minimum resolutie nodig hebben):

Toch wel indrukwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrace Grumble

Thrace Grumble

Amos_x schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 19:27:
[...]

Is FSR zoiets als DLSS? Volg al de termen niet zo op de voet. In elk geval heb ik ooit dit filmpje gezien (dacht er meteen aan toen je het had over minimum resolutie nodig hebben):

[YouTube: Gaming at Ultra Low Resolutions with DLSS - 240p and beyond]

Toch wel indrukwekkend.
FSR is de AMD variant van DLSS (nVidia).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackAvery
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:27
@Amos_x het zijn beide upscaling/reconstructietechnieken. Het belangrijkste verschil is dat FSR van AMD enkel spatiale data gebruikt, terwijl DLSS o.a. ook temporele data (vectoren) gebruikt in zijn algoritme. DLSS werkt verder op aparte tensor cores in Nvidia GPU's, terwijl FSR een agnostische oplossing is die werkt op alle platformen.

Hier is een verstaanbare uitleg door Digital Foundry van wat FSR is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L23
Jammer dat Digitalfoundry niet uitgenodigd is.

Alles bekeken, vond Linus Tech Tips het meest informatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Amos_x schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 19:27:
[...]

[YouTube: Gaming at Ultra Low Resolutions with DLSS - 240p and beyond]

Toch wel indrukwekkend.
Wow, dat doet het wel nog een stuk beter met heel weinig pixels dan ik dacht... Maar dat is wel dlss en je ziet heel duidelijk die temporele data die ze gebruiken. Als hij de camera beweegt wordt het een blurry mess en dan wordt het vrij vlot weer beter als hij stopt met veel bewegen. En wat verderop in de video laat hij dat ook ingezoomd frame by frame zien. Dat is dus net wat fsr niet heeft helaas...
Maar we zullen zien, ben benieuwd wat het kan worden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peternator
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-09 14:20

peternator

Shoop da whoop.

My lord, wat een enthousiasme van Linus. Heerlijk om te kijken! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:04

Klippy

Still Game

Die Norm van Tested irriteert mij altijd enorm, meer dan Linus zijn sponsors. Het was een interessante hands-on preview video.

Mooi om te zien/horen dat de resolutie voor games zoals verwacht prima is. Bij video is het minder, maar als je het ontwerpt voor games moet dat de focus zijn en ik denk dat de performance drops bij gamen veel zwaarder wegen dan scherpere video.

Qua scherm zag het er op camera met de etched variant wel wat beter uit, maar het was nog steeds vrij glanzed vanwege het glas. Het standaard scherm leek er qua kleuren beter van af te komen, maar dat kan aan mij liggen of de calibratie.
Het scherm is ook het enige waarom ik twijfelde tussen 512 en 256, uiteindelijk voor de 256 gegaan, maar vraag me af of dat slim was. Zal het in praktijk pas gaan merken waarschijnlijk, maar ik zal nooit buiten of in veel licht gamen dus ik verwacht dat het normale scherm goed genoeg gaat zijn.

De rest van de bouwkwaliteit en ergonomie lijkt me meer dan in orde.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klippy schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 21:52:
Het scherm is ook het enige waarom ik twijfelde tussen 512 en 256, uiteindelijk voor de 256 gegaan, maar vraag me af of dat slim was. Zal het in praktijk pas gaan merken waarschijnlijk, maar ik zal nooit buiten of in veel licht gamen dus ik verwacht dat het normale scherm goed genoeg gaat zijn.
Van wat ik mij herinner van de PSP was deze superglanzend, en dat stoorde mij toen niet echt tijdens het spelen. Ik zou mij geen zorgen maken.

De 512 GB versie staat hier in de reservering. Groter is beter (:+), en het matte(re) scherm is een leuke bonus. Jammer dat er nog niets bekend is over de draagtassen, maar dat mag de voorpret niet drukken.

Ik heb geen zin om met een fijne kan door alle video's te gaan om de details eruit te pikken. Dat doen anderen wel voor mij. Zo zal dual-boot werken, en zal de BIOS configuratie te wijzigen zijn. Dat laatste klinkt vanzelfsprekend, maar dat is het niet altijd voor ultra book-achtige hardware.

[ Voor 19% gewijzigd door The Zep Man op 06-08-2021 23:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
The Zep Man schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 23:44:
[...]
Van wat ik mij herinner van de PSP was deze superglanzend, en dat stoorde mij toen niet echt tijdens het spelen. Ik zou mij geen zorgen maken.

De 512 GB versie staat hier in de reservering. Groter is beter (:+), en het matte(re) scherm is een leuke bonus. Jammer dat er nog niets bekend is over de draagtassen, maar dat mag de voorpret niet drukken.

Ik heb geen zin om met een fijne kan door alle video's te gaan om de details eruit te pikken. Dat doen anderen wel voor mij. Zo zal dual-boot werken, en zal de BIOS configuratie te wijzigen zijn. Dat laatste klinkt vanzelfsprekend, maar dat is het niet altijd voor ultra book-achtige hardware.
Ik denk inderdaad ook dat het wel meevalt... Zolang je binnen speelt (wat voor mij ook bijna altijd het geval zal zijn). Mijn switch lite is buiten zo goed als onbruikbaar, maar binnen heb ik eigenlijk nooit last gehad van reflecties. Ik heb daarom ook voor de 256 GB versie gekozen omdat ik de meerprijs voor nog wat meer opslag toch wat te gortig vond worden.

In de video's (heb LTT en Tested gekeken) vond ik het vooral wel interessant te zien dat de framerate op de deck zoveel beter was dan op de aya neo (zo'n 50%). Alleen volgens mij is Doom wel een van de weinige games met native vulcan ondersteuning, en om die reden wel jammer dat het in die game getest is (maar goed dit was al een beetje sneaky sneaky haha hier hebben ze niet aan gedacht :+ ). Maar we zullen zien wat het in andere games wordt... Ze zijn natuurlijk ook nog druk bezig met de software :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
Goed nieuws allemaal!! Eigenlijk ben ik niet verbaast over hoe positief alle journalisten zijn. Valve heeft geleerd van andere mobile PC producenten.

LowSpecGamer speculeert dat de Deck vooral een manier is om een platform te hebben náást Windows 10 en 11. Microsoft blijft een concurrent en een bedrijf met de omzet van Valve moet goed zijn best doen om boven op te blijven. De Mobile PC kan een stuk groter worden, en daar kan Valve zijn complete eigen ecosysteem bouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
XanderDrake schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 13:49:
Goed nieuws allemaal!! Eigenlijk ben ik niet verbaast over hoe positief alle journalisten zijn. Valve heeft geleerd van andere mobile PC producenten. [YouTube: What everyone missed about the Steam Deck]

LowSpecGamer speculeert dat de Deck vooral een manier is om een platform te hebben náást Windows 10 en 11. Microsoft blijft een concurrent en een bedrijf met de omzet van Valve moet goed zijn best doen om boven op te blijven. De Mobile PC kan een stuk groter worden, en daar kan Valve zijn complete eigen ecosysteem bouwen.
"What everyone missed"...
Ik vond het eigenlijk nogal een open deur. Als je weet dat dat de reden is dat Valve überhaupt ooit begonnen is met Steam os dan is dit niet meer dan logisch.

Acties:
  • +8 Henk 'm!
De zoveelste clickbaiterige YouTuber die een video van over 10 minuten maakt over iets dat in 30 seconden gezegd kan worden, die enkel stock footage laat zien, en eigenlijk alleen maar bezig is om zijn eigen kanaal te promoten. Het is niet alleen irritant, maar ook zielig. :|

[ Voor 24% gewijzigd door The Zep Man op 07-08-2021 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
The Zep Man schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 18:23:
[...]
De zoveelste clickbaiterige YouTuber die een video van over 10 minuten maakt over iets dat in 30 seconden gezegd kan worden, die enkel stock footage laat zien, en eigenlijk alleen maar bezig is om zijn eigen kanaal te promoten. Het is niet alleen irritant, maar ook zielig. :|
Dat is 90% van YouTube......

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor wie Linus nog meer over de Steam deck wil horen, ze hebben het er de eerste 45 minuten of zo over in de wan show: YouTube: I Have MORE to Say About Steam Deck - WAN Show August 6, 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 23:43

MikeVM

- Baloo -

L23 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 20:23:
[...]

Jammer dat Digitalfoundry niet uitgenodigd is.

Alles bekeken, vond Linus Tech Tips het meest informatief.
ik wou hier komen vragen of ik nog andere media-outlets moest gaan lezen/kijken anders dan LTT, maar ik denk dat jij mn vraag al beantwoord hebt.

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bliksem B
Update wat betreft het zelf willen upgraden van de NVMe-opslag. Er is een 2230 variant nodig: https://tweakers.net/soli...J0VwGjzP-2-wj7gNJqVHjWWn8 en om hierbij te komen moet de elektrische en thermische shielding verwijderd worden. Valve Clarifies That Steam Deck Uses M.2 2230 SSD Slot, Opening Up Possibility for User Upgrades

Als dit vergelijkbaar is met het vervangen van de cooler van de Nintendo Switch, dan is dit nog best goed te doen. Alleen niet voor de leek. Je bespaart je toch zo'n €135,- of kun je er een 1TB variant in plaatsen voor een prijsje van €200,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja zoiets had ik wel verwacht. Ik verwacht dat een recovery image te downloaden valt straks zodat je eenvoudig een lege drive kan herstellen. Ben toch blij dat ik de optie heb tussen 64 en 256 :) Kan ik nog even nadenken. Denk dat het de 64gb wordt met een 512SSD mod, en daarnaast nog een 512 SD kaart voor de spellen waarbij het minder belangrijk is (Wii-U emulatie edg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:19
Bliksem B schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:52:

Als dit vergelijkbaar is met het vervangen van de cooler van de Nintendo Switch, dan is dit nog best goed te doen. Alleen niet voor de leek. Je bespaart je toch zo'n €135,- of kun je er een 1TB variant in plaatsen voor een prijsje van €200,-
Ff kijken, voor die prijs niet leverbaar bij centralpoint, maxict heeft zoals gewoonlijk fake voorraad en dan hebben we amazon voor 300+ euro. Deze ssd's zijn niet echt gangbaar, en in deze tijden komt er ook nog ff een run op door de steam deck, dus ik zou alvast maar gaan bestellen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CopyCatz schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:59:
[...]

Ff kijken, voor die prijs niet leverbaar bij centralpoint, maxict heeft zoals gewoonlijk fake voorraad en dan hebben we amazon voor 300+ euro. Deze ssd's zijn niet echt gangbaar, en in deze tijden komt er ook nog ff een run op door de steam deck, dus ik zou alvast maar gaan bestellen... ;)
sst..... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Of..... https://laptopcentrale.nl...b-m-2-2230-pcie-nvme-ssd/

Wat zou slimmer zijn? 256gb SSD voor 35 euro of 512gb SSD voor 125 euro? In beide gevallen komt er een 512 gb SD bij voor 70 euro..... de 256gb optie klinkt dan niet zo slecht eigenlijk.

[ Voor 50% gewijzigd door Tadango op 10-08-2021 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Iemand heeft een online tool gemaakt waarmee je het kleurenschema van de Steam Deck kunt aanpassen: https://gradyvuckovic.gitlab.io/steam-deck-customiser/

Mijn pogingen voor een Tweakers Steam Deck:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ReZ3FD7TBvuIKXRIO9OugaTdUD0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ccHCb4ELNJrZJ1a4EGxPQvED.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2hUrgfVhWJFd4A1f_NAAWBN9RE8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GtrYcUkmInE5nl2LwgdzzRh1.png?f=user_large

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
CopyCatz schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:59:
[...]

Ik denk eigenlijk dat de Steam Deck nou ook weer niet zo groot is dat het een impact gaat hebben op de SSD-voorraad. De release gaat gefaseerd en dan is het ook nog slechts een deel van de gebruikers die de SSD gaat upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
g0tanks schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:23:
Iemand heeft een online tool gemaakt waarmee je het kleurenschema van de Steam Deck kunt aanpassen: https://gradyvuckovic.gitlab.io/steam-deck-customiser/

Mijn pogingen voor een Tweakers Steam Deck:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wel tof, maar wat is het nut er van? Ik vraag me af of er vrij snel custom cases en knoppen te bestellen zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
Tadango schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:00:
Of..... https://laptopcentrale.nl...b-m-2-2230-pcie-nvme-ssd/

Wat zou slimmer zijn? 256gb SSD voor 35 euro of 512gb SSD voor 125 euro? In beide gevallen komt er een 512 gb SD bij voor 70 euro..... de 256gb optie klinkt dan niet zo slecht eigenlijk.
Ze zijn weer op voorraad _/-\o_ Maak je maar geen zorgen, er zijn heel veel refurbished 2230 SSD's. Ik zou bij een upgrade voor 512gb gaan, maar niet voor die prijs. Ik vraag me vooral af of mijn 64GB model een soldered on eMMC heeft of ook een soort NMVE module. Want als het een soldered on eMMC is, kan ik vrij makkelijk upgraden :) Geen gedoe het OS want dat blijft gewoon op de 64gb module.

Tom's hardware meldt dat bij navraag blijkt dat Valve geen boosted-docked clocks gaat toepassen bij de Steam Deck. Jammer maar logisch. Ik hoop ergens dat we op USB-C stroom wel iets meer dan de 15watt TDP mogen gebruiken, al dan niet via tweaks. Andere APU driven PC handhelds kunnen het namelijk wel zonder veel problemen, tot 40watt zelfs }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-08 21:46
XanderDrake schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 18:38:
Ze zijn weer op voorraad _/-\o_ Maak je maar geen zorgen, er zijn heel veel refurbished 2230 SSD's. Ik zou bij een upgrade voor 512gb gaan, maar niet voor die prijs. Ik vraag me vooral af of mijn 64GB model een soldered on eMMC heeft of ook een soort NMVE module. Want als het een soldered on eMMC is, kan ik vrij makkelijk upgraden :) Geen gedoe het OS want dat blijft gewoon op de 64gb module.
eMMC gaat ook via M.2 (zie tech).

'Gedoe' zal beperkt zijn tot het schrijven van een nieuwe image (of een clone). Daar kom je vast uit. Het is een x86-PC, die kun je booten van usb en Valve zou gek zijn als ze geen factory image publiceren (zoals Google doet met hun telefoons).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XanderDrake schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 18:38:
[...]

Tom's hardware meldt dat bij navraag blijkt dat Valve geen boosted-docked clocks gaat toepassen bij de Steam Deck. Jammer maar logisch. Ik hoop ergens dat we op USB-C stroom wel iets meer dan de 15watt TDP mogen gebruiken, al dan niet via tweaks. Andere APU driven PC handhelds kunnen het namelijk wel zonder veel problemen, tot 40watt zelfs }:O
Ik meen dat in een van die nieuwe hands-on video's of Linus of die van Tested vroeg of je kon overklokken en die medewerker dacht dat dat zou moeten kunnen.
Maar de beperking zal in de koeling zitten denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Officieel reclamefilmpje voor de Steam Deck:
YouTube: Introducing Steam Deck

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

Vermelde het al eens een keer eerder maar goed dat ze nu dat swipen ook showen. Op 0:21 laten ze ieg dat zien.
Benieuwd hoe goed en of dat werkt met hoeveel games. Of dat het alleen werkt (Spire game was dat?) met games die al een IOS versie bijv hebben en daar ook touch control/options hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
The Chosen One schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 11:23:
Vermelde het al eens een keer eerder maar goed dat ze nu dat swipen ook showen. Op 0:21 laten ze ieg dat zien.
Benieuwd hoe goed en of dat werkt met hoeveel games. Of dat het alleen werkt (Spire game was dat?) met games die al een IOS versie bijv hebben en daar ook touch control/options hebben.
Dat kun je vrij simpel ondersteunen; de meeste programmeertalen hebben iets a la "onmousedown" voor een muisklik en "ontouchdown" voor een vinger. Op diverse plekken zit steam al tussen de gebruiker en het spel, bijvoorbeeld omdat je via steam gewoon je switch pro controller kunt gebruiken in pc games met een speciaal profiel. Als je in die tussenlaag ook onmousedown doorzet naar ontouchdown ben je al een eind op weg qua ondersteuning. Specifieke ondersteuning in de code is natuurlijk altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
CopyCatz schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 11:37:
[...]

Dat kun je vrij simpel ondersteunen; de meeste programmeertalen hebben iets a la "onmousedown" voor een muisklik en "ontouchdown" voor een vinger. Op diverse plekken zit steam al tussen de gebruiker en het spel, bijvoorbeeld omdat je via steam gewoon je switch pro controller kunt gebruiken in pc games met een speciaal profiel. Als je in die tussenlaag ook onmousedown doorzet naar ontouchdown ben je al een eind op weg qua ondersteuning. Specifieke ondersteuning in de code is natuurlijk altijd beter.
Dat zal dan nodig zijn, momenteel zijn er bijna geen Steam games die touch commando's gebruiken. Slay The Spire is één van de weinige die echt goed werken, op mijn Surface Go moet ik bijna altijd twee maal tikken om een enkele muisklik te bekomen, bv in Opus Magnum heel jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
MacPoedel schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 13:57:
Dat zal dan nodig zijn, momenteel zijn er bijna geen Steam games die touch commando's gebruiken. Slay The Spire is één van de weinige die echt goed werken, op mijn Surface Go moet ik bijna altijd twee maal tikken om een enkele muisklik te bekomen, bv in Opus Magnum heel jammer.
Recente Civilisation games ondersteunen het ook :) Maar het is inderdaad bedroevend. Ik had een Surface Pro, geweldig apparaat, maar native controlled spellen waren er weinig. Paar leuke games in de Windows Store ook nog wel.

Ik vind wel dat de Deck een hele brede selectie van input controls heeft (minus natuurlijk een muis en keyboard). Ik ben heel benieuwd naar zowel de gyroscoop en touchpads, en de customize setting infrastructuur die Valve gaat ontwikkelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
Het is een beetje komkommertijd mbt de Deck, maar ik heb toch nog leuk nieuws.
Op reddit heeft iemand gekeken naar de RDNA2.0 architectuur, voltages, clocks en verbruik. The Phawx heeft dit vertaalt naar verwachting voor de GPU in de Steam Deck APU, in de volgende video:

Hij concludeert dat gezien het energie verbruik we kunnen hopen op een near-100% clock voor de 8 RDNA2.0 CU's in de APU, dus 1600mhz zo veel mogelijk. Dit is veelal beter dan wat Intel Xe en AMD Vega doet, want die geven vaak voorkeur aan CPU clocks, niet GPU clocks. Zeker bij Vega APUs zie je vaak dat ze niet de geadverteerde clocks halen. Dus goede performance is de hoop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ze zijn bezig de drivers te optimaliseren dus als de hardware het kan zou het met de juiste drivers goed moeten komen. Als het niet bij de launch al goed werkt zal dat later met een update alsnog goed moeten komen. Wellicht een profiel per spel straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

MacPoedel schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 13:57:
[...]

En (iets?) meer nieuwe games zullen het ondersteunen maar denk dat er weinig devs zijn die terug gaan en hun VN's en click/adventure games aan gaan passen.
We zullen het zien. Ik blijf per dag twijfelen op dit moment. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
Kingston brengt USB-C-sticks uit met leessnelheid tot 1000MB/s
Natuurlijk is een USB stick die uitsteekt niet zo mooi, maar we hoeven iig niet meer onder te doen aan SSD snelheden B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XanderDrake schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:16:
Natuurlijk is een USB stick die uitsteekt niet zo mooi, maar we hoeven iig niet meer onder te doen aan SSD snelheden B)
Behalve dat USB minder efficiënt is als direct een SSD op de PCIe bus. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
XanderDrake schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:16:
Kingston brengt USB-C-sticks uit met leessnelheid tot 1000MB/s
Ik dacht meer aan een haakse USB adapter aan een M.2 behuizing knutselen waar een 2280 formaat in past met een USB socket aan de onderkant voor het laden. Deze met een kleeflaag netjes bevestigen en klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tadango schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 18:53:
Ik dacht meer aan een haakse USB adapter aan een M.2 behuizing knutselen waar een 2280 formaat in past met een USB socket aan de onderkant voor het laden.
Zoiets (als concept van de form factor)?

Een connector op de achterkant lijkt mij flexibeler in gebruik.

[ Voor 7% gewijzigd door The Zep Man op 31-08-2021 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
The Zep Man schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:41:
[...]
Zoiets (als concept van de form factor)?
Ja, zoiets zou prima moeten werken lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Linus doet een vergelijking van Steam Deck concurrenten:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CopyCatz
g0tanks schreef op woensdag 1 september 2021 @ 22:39:
Linus doet een vergelijking van Steam Deck concurrenten:
Hij test in principe 2 gaming laptops. Ok ze zijn klein, maar die zie ik niet urenlang handheld gebruikt gaan worden. En vervolgens komt er wéér een egpu en een externe monitor bij kijken, wat totaal besides the point is in vergelijking met een steam deck.

Maar ach, je moet wat tijd vullen om je sponsors te kunnen opsommen.
CopyCatz schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:27:
[...]

Hij test in principe 2 gaming laptops. Ok ze zijn klein, maar die zie ik niet urenlang handheld gebruikt gaan worden. En vervolgens komt er wéér een egpu en een externe monitor bij kijken, wat totaal besides the point is in vergelijking met een steam deck.

Maar ach, je moet wat tijd vullen om je sponsors te kunnen opsommen.
Hij geeft zelfs heel duidelijk aan dat ze zwaar en niet comfortabel zijn. Dat is voor mij het selling point van de Steam Deck (naast de lage prijs uiteraard). Prestaties zullen snel achterhaald zijn ben ik alleen bang. Als ik zou verwachten dat ze eind 2022 een sneller model zouden uitbrengen zou ik wel wachten maar ik denk niet dat dat snel gaat gebeuren gezien hun uitspraken.

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:48
Vind dit zelf niet echt een competitor, dat zijn meer kleine laptops waar ze ook nog ergens een controller in hebben gestopt. Lang niet zo fijn waarschijnlijk op de bank, en de algehele besturen zal waarschijnlijk ook minder zijn. Dat andere apparaat waar ie het eerder mee vergelijkte (en welke ook terug komt in deze video) is meer een concurrent, maar dat ding is nogal lelijk imho en ziet er minder afgewerkt uit.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

ZpAz schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:33:
Vind dit zelf niet echt een competitor, dat zijn meer kleine laptops waar ze ook nog ergens een controller in hebben gestopt.
Het principe is hetzelfde. SoC in een kleine form factor, controller erbij, schermpje erop, accu achterop, gaan.

Volgens de omschrijving zie ik dat wordt vergeleken:
Aya Neo
GPD Win Max (AMD & Intel varianten)

Het enige voordeel van deze systemen ten opzichte van de Deck is dat ze nu beschikbaar zijn. Op praktisch alle andere vlakken lijken ze minder (hardware, prijs, ...).

Daarom vind ik de huidige vergelijkingen niet echt interessant. Het wordt pas interessant als de Deck beschikbaar is, en of fabrikanten daar (mettertijd) een goed antwoord op kunnen geven.

Tadango schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:30:
[...]

Hij geeft zelfs heel duidelijk aan dat ze zwaar en niet comfortabel zijn. Dat is voor mij het selling point van de Steam Deck (naast de lage prijs uiteraard). Prestaties zullen snel achterhaald zijn ben ik alleen bang. Als ik zou verwachten dat ze eind 2022 een sneller model zouden uitbrengen zou ik wel wachten maar ik denk niet dat dat snel gaat gebeuren gezien hun uitspraken.
Ik denk dat het gewoon ook nog wel iets langer gaat duren voor er echt significant snellere hardware is met dit lage verbruik. Ligt dus niet zo zeer aan of Valve wil maar wat AMD en misschien Intel kunnen maken.
Iets sneller zal wel lukken maar als de Steam deck echt achterhaald is dan moet je al snel de prestatie verdubbelen wil je echt weer relevant zijn en dat zie ik nog niet gebeuren een jaar later.

Pagina: 1 ... 6 ... 118 Laatste

Let op:
V&A (of dit topic) is niet bedoeld voor animo/interesse/pre-order advertenties.

Discussies en vragen met betrekking tot reservering, bestelling en levering horen in Steam Deck - reservering, bestelling & levering

Voor informatie over de prestaties en speelbaarheid van specifieke games op de Steam Deck en tips om ze beter te laten werken, kijk op ProtonDB.