Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:48
The Zep Man schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:51:
[...]
Het principe is hetzelfde. SoC in een kleine form factor, controller erbij, schermpje erop, accu achterop, gaan.
Technisch aan de binnenkant zijn ze vast vergelijkbaar inderdaad, maar de algehele experience is denk ik sub-par, en dan doel ik niet op de framerate. Sommige dingen zijn wat lastiger te kwantificeren terwijl ze zeker wel invloed hebben op hoe fijn het product is.

Deze twee zijn meer een compromis op alles, ja, het is klein, en hebben een controller. Maar het is "geen echte handheld" en "geen echte gaming laptop". De valve is duidelijk meer een competitor van de "echte handhelds" als de Switch en PS Vita ofzo.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

ZpAz schreef op donderdag 2 september 2021 @ 15:35:
Technisch aan de binnenkant zijn ze vast vergelijkbaar inderdaad, maar de algehele experience is denk ik sub-par, en dan doel ik niet op de framerate. Sommige dingen zijn wat lastiger te kwantificeren terwijl ze zeker wel invloed hebben op hoe fijn het product is.
Lijkt mij hier simpel:

• Form factor.
• Aanwezigheid fysiek toetsenbord.
• Standaard meegeleverd OS (wat belangrijk is voor de meeste gebruikers).

Maar goed, om hier uitspraken over te kunnen doen moet men eerst langdurig een Deck (final release) in handen hebben. En zo gaat het lange wachten weer door... ;)

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:42
Er zijn nog wel een paar andere dingen af te dingen op de GPD lappies die Linus hier laat zien.
  • De SoC klasses zijn heel anders; CPU heavy ipv GPU heavy. Er zijn zo ver ik weet geen games die 8 cores kunnen vullen, laat staan op lagere resoluties.
  • Verbruik en TDP; 15 vs 25 watt. Maakt veel uit op warmte generatie en accu tijd. Als je deze GPDs op 15 watt draait, floppen ze al helemaal op GPU performance.
  • Flink gebrek aan software polish. De Intel drivers werken helft van de tijd niet goed! Echt onacceptabel vind ik dat, van een bedrijf als Intel.
Dit zijn meer de pro-netbooks die GPD maakte, leuk maar geen concurrent van de Deck.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

XanderDrake schreef op donderdag 2 september 2021 @ 16:28:
Er zijn nog wel een paar andere dingen af te dingen op de GPD lappies die Linus hier laat zien.
  • De SoC klasses zijn heel anders; CPU heavy ipv GPU heavy. Er zijn zo ver ik weet geen games die 8 cores kunnen vullen, laat staan op lagere resoluties.
  • Verbruik en TDP; 15 vs 25 watt. Maakt veel uit op warmte generatie en accu tijd. Als je deze GPDs op 15 watt draait, floppen ze al helemaal op GPU performance.
  • Flink gebrek aan software polish. De Intel drivers werken helft van de tijd niet goed! Echt onacceptabel vind ik dat, van een bedrijf als Intel.
Dit zijn meer de pro-netbooks die GPD maakte, leuk maar geen concurrent van de Deck.
Hier is denk ik Steam Deck een enorme winnaar. Valve en AMD zijn enorm aan het optimaliseren zodat het vermogen optimaal verdeeld wordt tussen CPU en GPU cores. 40Wh vergeleken met 57Wh lijkt dan weinig naar het verschil kan wel eens klein zijn. Intel is soms wel sneller, maar lang niet altijd en werkt soms niet eens. Dat is gewoon geen optie. Als dat al mager is op Windows, dan zal het op Linux wel helemaal een drama zijn, iets waar Valve / AMD juist wel mee bezig zijn nu. Totale overhead van alle componenten zal ook enorm mee spelen daarover zijn nog 0 details dus wie weet verrast Valve hier ook nog mee.

Maar goed, zolang we geen langdurige tests hebben valt er nog weinig te zeggen maar ik heb hoop dat Valve hier het beste uit komt :)

Wat me nog wel op viel.... een snelle SSD kan volgens opgave tot 3.7W verbruiken! Zou dat met een iets langzamer minder zijn? Ik heb liever een 1000/500 SSD van 1W dan een 3000/2000 SSD van 3W (sneller klaar met laden, dus gemiddeld hetzelfde verbruik????) als dat qua accu duur scheelt.
Tadango schreef op donderdag 2 september 2021 @ 16:40:
Wat me nog wel op viel.... een snelle SSD kan volgens opgave tot 3.7W verbruiken! Zou dat met een iets langzamer minder zijn? Ik heb liever een 1000/500 SSD van 1W dan een 3000/2000 SSD van 3W (sneller klaar met laden, dus gemiddeld hetzelfde verbruik????) als dat qua accu duur scheelt.
NVMe SSD's werken met profielen waartussen automatisch geschakeld kan worden gebaseerd op gebruik, waarbij ze in rust praktisch niets verbruiken. Verder kan je onder Linux ook beperken welke profielen gebruikt worden, zodat de stroomvretende profielen vermeden worden.

Of/welke profielen ondersteund worden tegen welk energieverbruik is per SSD verschillend. Als een SSD met 2x stroomverbruik iets 3x sneller kan laden, dan kan dat wel eens winstgevend zijn qua accuduur.

[ Voor 10% gewijzigd door The Zep Man op 02-09-2021 16:51 ]

• XanderDrake
Tadango schreef op donderdag 2 september 2021 @ 16:40:
Inderdaad, argument voor een eMMC versie :)

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
Dankzij de hype rondom de Steam Deck ben ik weer meer aan het spelen op mijn GPD Win, de originele uit 2016 met een Atom processor en 5,5 inch scherm. Ik was er destijds blij mee maar achteraf gezien was deze handheld gewoon niet sterk genoeg voor courante 3D games. Ook het scherm is iets te klein om van games met een grotere, cinematische insteek (zoals Skyrim en GTA) te genieten. En hij wordt te warm :/

Maar! Ik word altijd heel vrolijk zodra ik het apparaat oppak. Het is zo'n fijn compact apparaat met een lekkere gewicht distributie, ligt goed in je handen, GPD heeft dat écht netjes gemaakt. Je stopt hem gewoon in je broekzak, niet perse omdat je hem ergens mee naar toe neemt, maar omdat het zo soepel past :D .
De Steam Deck gaat dat voordeel niet hebben. Daarvoor zal je een rugzak nodig hebben. En hoewel veel Youtubers erg te spreken waren over de feel van de Deck vraag ik me af of het die vreugde van de Win 1 en 2 zal evenaren.

Persoonlijk hoop ik dat GPD kijkt naar de componenten van de Deck, en een ~6 inch clamshell variant maakt zoals de GPD Win 2, met bijv een AMD Ryzen 5 3500U. Dingen liggen nog op voorraad want ze waren niet zo populair als AMD hoopte, dus kosten ze weinig. SteamOS 3.0 erop, niet teveel toeters en bellen (zoals gyroscopen en NVME opties) en dan voor €249 aanbieden. In combinatie met AMD FSR zal je ook nieuwere games soepel kunnen spelen. Dat lijkt me een winnaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XanderDrake schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 11:42:
De Steam Deck gaat dat voordeel niet hebben. Daarvoor zal je een rugzak nodig hebben.
Mijn broekzakken zijn gereserveerd voor essentiële spullen: sleutels, portemonnee, smartphone (in hoesje, tegen krassen). Hoewel ik van wat nu bekend is waarschijnlijk erg ga genieten van mijn Steam Deck, ga ik die niet classificeren als essentieel.

Als ik ergens heen ga waar ik wil spelen, heb ik toch altijd wel een tas/rugzak bij mij. Ik zie niet echt het probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik vind het zelf veel belangrijker hoe hij in de hand ligt en hoe goed de controls zijn dan of hij in mijn broekzak past. Inderdaad net als @The Zep Man heb ik toch altijd wel een tas (of een auto) als ik ergens heen ga waar ik wil kunnen gamen. Het idee van in de broekzak duwen is leuk, ik heb het ook wel eens met eerdere handhelds geprobeerd (zoals de Pandora), maar in de praktijk doe ik dat toch niet.
Wat controls en in de hand liggen betreft verwacht ik dat de Steam deck op eenzame hoogte zal staan, dat is een punt waar vrijwel alle handhelds namelijk zware compromissen treffen en de Steam deck zo op het oog een stuk minder.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
Jullie persoonlijke preferentie rondom mobiliteit is natuurlijk prima. Ikzelf probeer altijd zo minimalistisch mogelijk te reizen. Als ik naar werk ga heb ik een aktetas of laptop hoes met schouderband. Daar past de Deck sowieso niet in (GPD Win wel).

De form factors van de meest populaire handhelds zijn zeker een stuk kleiner dan de Deck. Maar als je simpelweg high performance mobile wilt gamen, ontkom je niet aan grotere form factors; de hitte moet ergens heen en de accu moet je ergens kwijt.
Een Snapdragon 888 doet in sommige grafische benchmarks al 8+ watt en Apple A14 doet 6+ watt. Als je beide tot de max pusht, worden ze kneiter heet en heb je 3 uur accutijd. Dus hoe compact de telefoons met deze SoCs ook zijn, de Deck is altijd beter voor performance. Ter vergelijking, een Vega 8 is al 33% sneller dan de Snapdragon Adreno 650.
Decks RDNA2.0 zal zeker de beste GPU in de mobiele markt zijn. Opzich is de Deck daar uniek in, "uncompromised".

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben erg blij dat ze een goede grip en analoge triggers hebben gekozen boven een ultra plat design. Zonder deze keuzes zou ik hem nooit kopen. Mijn handen verkrampen snel met de huidige platte ontwerpen en dan speel je niet lekker. Hij is vooral voor op vakantie mee voor op de bank als de TV bezet is en dan maakt het formaat veel minder uit. Als je hem elke dag mee wil snap ik dat een aya neo oid, of gewoon een Switch, een veel handigere keuze is. Erg persoonlijk en gelukkig is er nu een keus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XanderDrake schreef op zondag 5 september 2021 @ 12:00:
Jullie persoonlijke preferentie rondom mobiliteit is natuurlijk prima. Ikzelf probeer altijd zo minimalistisch mogelijk te reizen. Als ik naar werk ga heb ik een aktetas of laptop hoes met schouderband. Daar past de Deck sowieso niet in (GPD Win wel).
Het ligt ook aan hoe je reist. Met het OV? Zo licht mogelijk. Met de auto? Dan is het veelal niet zo interessant om zo licht mogelijk te reizen.

Overigens is altijd licht reizen in het OV ook een beetje een utopie, want je zal ook wel eens een paraplu nodig hebben. Al zou ik ergens heen gaan met een Deck, dan wil ik ook bijvoorbeeld een lader meenemen. USB-PD is helaas nog niet overal beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
Tadango schreef op maandag 6 september 2021 @ 08:12:
Ik ben erg blij dat ze een goede grip en analoge triggers hebben gekozen boven een ultra plat design. Zonder deze keuzes zou ik hem nooit kopen. Mijn handen verkrampen snel met de huidige platte ontwerpen en dan speel je niet lekker.
Je hebt ook gelijk. Valve dacht waarschijnlijk: als we top performance uit mobiele form factor willen halen dan moeten het apparaat gewoon X cm³ worden. Dan kunnen we het net zo goed ook ergonomisch goed maken.
The Zep Man schreef op maandag 6 september 2021 @ 08:36:
Het ligt ook aan hoe je reist. Met het OV? Zo licht mogelijk. Met de auto? Dan is het veelal niet zo interessant om zo licht mogelijk te reizen.
Yup ik ga met OV. Maar ik werk ook in de trein, dus veel gamen zal ik daar niet doen. Op vakantie wil ik vooral in het moment zitten, M'n telefoon eist al genoeg aandacht op ;)

Als ik naar (schoon)familie reis, zal ik de Deck wel mee nemen in de rugzak. Daarnaast zal het met name een bank/bed apparaat worden voor mij. Laagdrempelig en snel kunnen starten met save-states, dat is voor mij de business-case van de Deck.
Al zou ik ergens heen gaan met een Deck, dan wil ik ook bijvoorbeeld een lader meenemen. USB-PD is helaas nog niet overal beschikbaar.
Je hebt hele compacte reisladers voor USB-C PD, gebruik ik al een tijdje voor mijn werklaptop en telefoon. Twee tientjes bij Ome Ali, Aanrader!
Je krijgt sowieso een case bij de Deck, maar die zag er wat lomp uit. Ik zal waarschijnlijk een sleeve halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
XanderDrake schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:17:
Je hebt hele compacte reisladers voor USB-C PD, gebruik ik al een tijdje voor mijn werklaptop en telefoon. Twee tientjes bij Ome Ali, Aanrader!
Ik zou nooit zomaar iets van AliExpress direct op 230V aansluiten. Dat is iets te veel risico.

Dat soort voedingen zijn gelukkig ook met goede kwaliteit en aansprakelijkheid (wat indirect kwaliteit voedt) te verkrijgen bij webshops dichter bij huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
The Zep Man schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:29:
[...]
Ik zou nooit zomaar iets van AliExpress direct op 230V aansluiten. Dat is iets te veel risico.

Dat soort voedingen zijn gelukkig ook met goede kwaliteit en aansprakelijkheid (wat indirect kwaliteit voedt) te verkrijgen bij webshops dichter bij huis.
Je hebt zoiets als reviews.. En daarbij, op Ali staan vaak ook dezelfde apparaten die je op Bol.com of bij Mediamarkt kan kopen, alleen dan een ander huismerkje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
XanderDrake schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:58:
[...]

Je hebt zoiets als reviews.. En daarbij, op Ali staan vaak ook dezelfde apparaten die je op Bol.com of bij Mediamarkt kan kopen, alleen dan een ander huismerkje.
Ik heb Ali laders die een stuk beter zijn qua ontwerp dan die van de Action ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackAvery
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:23
XanderDrake schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:58:
[...]

@The Zep Man zegt expres "nooit zomaar". Dit betekent niet dat 'gekocht in China' automatisch slecht is. Het betekent dat er regelmatig rommel verkocht wordt en dat je goed moet opletten met wat je wel en niet koopt vanaf een platform waar je bijna geen poot om op te staan zal hebben als er iets fout loopt.

Natuurlijk zijn laders en kabels 'van de Action' frequent evengoed rommel - die kopen namelijk ook deze cheapo dingen in. Het enige verschil is dat je iemand verantwoordelijk kan stellen wanneer het fout gaat. Dat gezegd zijnde zou ik zelf ook geen USB-C kabels/USB-PD laders daar kopen. Hou het gewoon bij reputabele merken en dingen die gereviewed zijn, om eventuele miserie tot een minimum te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
Ik ben eigenlijk benieuwd wat we bij de Steam Deck krijgen qua laders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
XanderDrake schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:35:
45W lader, dus ik verwacht iets wat heel erg lijkt op die van mijn HP chromebook (65W) maar dan iets kleiner (stekker versie wellicht). Heerlijk dat alles met 1 lader werkt (telefoon, chromebook, oordopjes en straks ook de Steam Deck. Op vakantie 1 lader mee is heerlijk. In huis krijg je zo ook meerdere laders op verschillende plekken die overal op werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JackAvery schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:15:
[...]

@The Zep Man zegt expres "nooit zomaar". Dit betekent niet dat 'gekocht in China' automatisch slecht is. Het betekent dat er regelmatig rommel verkocht wordt en dat je goed moet opletten met wat je wel en niet koopt vanaf een platform waar je bijna geen poot om op te staan zal hebben als er iets fout loopt.
Precies dit. Die Aukey of Ugreen lader komt ook uit China. Als ik die lokaal koop, dan kan dat lokaal afgehandeld worden, inclusief een eventuele gang naar de rechter als alle andere opties zijn uitgeput. Vaak komt het al niet eens zo ver, omdat het consumentenrecht hier sterk is en (grote) verkopende partijen weten dat ze gedwongen kunnen worden als zij niet doen wat zij horen te doen. In China ga je dat (op afstand, als buitenlander) niet voor elkaar krijgen.

Iets als (kloon) Arduino/ESP-tjes/ander laagvoltage prul koop ik gerust in China. Als dat fout gaat (met een goede voeding eraan), dan zijn de gevolgen beperkt.

Om op de Deck terug te komen: die gaat enkel op fatsoenlijke voedingen draaien. De Deck zal in de eerste periode niet zomaar vervangbaar zijn, en ik wil er nog lang van genieten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
Het is blijkbaar nog niet helemaal duidelijk of SteamOS 3.0 en de Deck nou makkelijk non-Proton optimized games gaat draaien of niet. Eerder rapporteerde ik berichten dat er wel aan werd gewerkt, met name op het gebied van Anti-Cheat software. Ook kwam Valve met het statement dat alle games in Steam op de Deck zouden moeten werken.
Maar nu lees ik een artikel dat de president van CodeWeavers, welke werken aan Proton, níet denkt dat alle games in de library gaan werken via Proton:
Proton plays nice with a big ol’ chunk of the current Steam library – over 16,000 games, according to ProtonDB – but Ramey is correct in that this doesn’t include every single game on Valve’s platform. I guess it's possible that Valve may be tweaking Proton and/or SteamOS to help with this, but while CodeWeavers aren't directly involved in Steam Deck development, it seem improbable that they wouldn't be aware of such significant advances to their co-developed software.
Oftewel, als iemand weet of Proton gaat werken met die anti Cheat shizzle, is het hem wel. En hij weet het niet...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:17

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
XanderDrake schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:35:
Tadango schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:53:
[...]

45W lader, dus ik verwacht iets wat heel erg lijkt op die van mijn HP chromebook (65W) maar dan iets kleiner (stekker versie wellicht). Heerlijk dat alles met 1 lader werkt (telefoon, chromebook, oordopjes en straks ook de Steam Deck. Op vakantie 1 lader mee is heerlijk. In huis krijg je zo ook meerdere laders op verschillende plekken die overal op werken.
Ter referentie, een Switch-lader kan 39W leveren en ziet er als onderstaand uit. Ik verwacht iets soortgelijks voor de Steam Deck.
Afbeeldingslocatie: https://assets.mmsrg.com/isr/166325/c1/-/pixelboxx-mss-73453829/mobile_786_587_png/NINTENDO-Switch-voeding

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:52
Wordt SteamOS 3 achter gesloten deuren 'ontwikkelt', of kan ik het nu al eens proberen?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Brent schreef op woensdag 8 september 2021 @ 11:47:
Wordt SteamOS 3 achter gesloten deuren 'ontwikkelt', of kan ik het nu al eens proberen?
SteamOS 3.0 is op dit moment niet openbaar beschikbaar.

De oude versie op basis van Debian is wel te downloaden: https://store.steampowered.com/steamos/buildyourown

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
Brent schreef op woensdag 8 september 2021 @ 11:47:
Nee, er is een beta versie uit van SteamOS 3.0 uit welke je al kan downloaden, dacht ik. Maar dat staat los van Proton, das een ander project.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
XanderDrake schreef op woensdag 8 september 2021 @ 11:30:
Het is blijkbaar nog niet helemaal duidelijk of SteamOS 3.0 en de Deck nou makkelijk non-Proton optimized games gaat draaien of niet. Eerder rapporteerde ik berichten dat er wel aan werd gewerkt, met name op het gebied van Anti-Cheat software. Ook kwam Valve met het statement dat alle games in Steam op de Deck zouden moeten werken.
Maar nu lees ik een artikel dat de president van CodeWeavers, welke werken aan Proton, níet denkt dat alle games in de library gaan werken via Proton:

[...]

Oftewel, als iemand weet of Proton gaat werken met die anti Cheat shizzle, is het hem wel. En hij weet het niet...
Klinkt heel gek inderdaad, maar waarom zou Valve anders zulke statements maken? Zonder goede software support zal SteamOS 3 het niet worden en is de Deck veeeel minder aantrekkelijk voor de meesten. Ze kunnen niet anders dan waarmaken wat ze zeggen. Nog een paar maanden dan weten we meer. Ik ben blij dat de mijne voor Q1 2022 staat zodat ik rustig de tijd heb om de eerste reviews af te wachten. Er wordt snel duidelijk wat ze waarmaken door alle youtube reviews en tests die voorbij gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
XanderDrake schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:01:
[...]

Nee, er is een beta versie uit van SteamOS 3.0 uit welke je al kan downloaden, dacht ik. Maar dat staat los van Proton, das een ander project.
Sure, ik gebruik Proton al jaren, maar ik ben wel benieuwd of SteamOS verder ook een leuke distro is. Een stabiele (want dat neem ik aan) Arch, dat klinkt interessant :)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
Tadango schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:03:
Klinkt heel gek inderdaad, maar waarom zou Valve anders zulke statements maken? Zonder goede software support zal SteamOS 3 het niet worden en is de Deck veeeel minder aantrekkelijk voor de meesten. Ze kunnen niet anders dan waarmaken wat ze zeggen. Nog een paar maanden dan weten we meer. Ik ben blij dat de mijne voor Q1 2022 staat zodat ik rustig de tijd heb om de eerste reviews af te wachten. Er wordt snel duidelijk wat ze waarmaken door alle youtube reviews en tests die voorbij gaan komen.
Ik ben er niet heel bang voor. Als Valve iets wel kan ondertussen is het software bouwen. Ik heb in het verleden SteamOS 1.0 geprobeerd en dat was best al een soepele ervaring. Proton is ook een succesverhaal, maar ik hoop wel dat er nog stappen worden gezet voor de Deck uitkomt.

Daarbij, de games die veel gebruik maken van Anti-cheat, dus de PUBGs en Apex Legends, ga ik toch niet spelen op de Deck. Je hebt een flink nadeel tegenover muis en keyboard spelers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
Tadango schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:03:
Mja we krijgen vrij mixed signals, als ik het eens dubbel check:
"Something that we said earlier on is that we really want the entire library to work," developer, Lawrence Yang told us, "and if it doesn't work we see that as a bug and we want to fix it."

We asked if we were to pick a game at random from our Steam library, a 12-year-old game say, will it just work? And Yang instantly replied with a succinct "Yes!"
Ik denk dat Valve er wel mee bezig is :) Misschien een private branch van de Github? Wel vreemd dat ze het zo dicht bij hunzelf houden. Allicht zijn ze nog niet ver genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-08 21:46
Waarom is dat vreemd?

Er is geen enkele goede reden voor Valve om ver voor de release al broncode te publiceren. Het wekt alleen maar allerlei speculatie in de hand, terwijl het niets (?) oplevert.

Als ze de broncode vrij zouden geven krijgen we 1001 media- en nieuwsartikelen over apparaten met een halfbakken port van het 'Steam Deck OS' die allemaal niet de Steam Deck zelf zijn. Daar heeft Valve geen baat bij. Compatibility regelen ze direct met developers; die hebben aan hardware meer dan de broncode van het OS dat ze niet zelf hoeven onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
Thralas schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:11:
Waarom is dat vreemd?

Er is geen enkele goede reden voor Valve om ver voor de release al broncode te publiceren. Het wekt alleen maar allerlei speculatie in de hand, terwijl het niets (?) oplevert.

Als ze de broncode vrij zouden geven krijgen we 1001 media- en nieuwsartikelen over apparaten met een halfbakken port van het 'Steam Deck OS' die allemaal niet de Steam Deck zelf zijn. Daar heeft Valve geen baat bij. Compatibility regelen ze direct met developers; die hebben aan hardware meer dan de broncode van het OS dat ze niet zelf hoeven onderhouden.
Ze zijn meestal wel een stuk opener dan dat. Maar je hebt gelijk, beter dat ze het achter de schermen allemaal recht trekken en vervolgens een 1.0 versie lanceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sderooij
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 11:51
Mocht het nog iemand helpen, ik heb een december 256gb reservering die ik niet zelf zal aanschaffen. Kan ik er iemand mee blij maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sderooij schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 19:26:
Mocht het nog iemand helpen, ik heb een december 256gb reservering die ik niet zelf zal aanschaffen. Kan ik er iemand mee blij maken?
Ha, vast wel :) Maar hoe hevel je zo'n reservering over eigenlijk? Deze zit aan je Steam account gekoppeld dus hoe ga je dat regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:54
sderooij schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 19:26:
Als je hem kan overhevelen wil ik 'em wel ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sderooij
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 11:51
Ik kan wel even informeren bij Steam, hoe dat gaat. Ik zat te denken de bestelling naar de koper te versturen en dat diegene zelf dan de betaling voldoet zodra ik heb betaald via mijn account. Of iets in die richting, geen idee wat überhaupt straks mogelijk is.

Van steam:
We're sorry, Steam Support isn't able to help you transfer your reservation.
When you make your final payment, we'll collect a shipping address.
If you'd like it sent directly to the recipient, you can provide their address at that time.
Otherwise, you can receive delivery and give it to them at the appropriate time.
Any applicable order bonuses or complimentary digital content can be applied to the recipient's account.

[ Voor 45% gewijzigd door sderooij op 11-09-2021 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackAvery
De Terraria devs hebben een devkit: Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E-8xvLMXMAMGWlK?format=jpg&name=small

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dus de Switch is de mindere keuze om Terraria te spelen, aldus de Terraria ontwikkelaars? :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Wat klein nieuws:

RetroArch is nu beschikbaar op Steam. Dat maakt de installatie ervan waarschijnlijk wat makkelijker om de Deck, hoewel je het natuurlijk ook gewoon los kan installeren en gebruiken.

Verder heeft het hoofd van Microsoft's Xbox divisie ook wat te zeggen over de Deck.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Van de week was er ook iemand die toegang had gekregen tot de SteamOS-interface op Windows:

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/pvoxtka98qn71.jpg?width=1280&format=pjpg&auto=webp&s=b2a10760b213694eb726800b9efc693fcbfbc977

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/pvlmgla98qn71.jpg?width=1280&format=pjpg&auto=webp&s=37c1836b6ec3bca5a87d50f7b5577dd10b8bfb57

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/ldcpb8b98qn71.jpg?width=1280&format=pjpg&auto=webp&s=4f1ded7d75c7702a9855b22817701c424d6a9a3c

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/fkcp5ma98qn71.jpg?width=1280&format=pjpg&auto=webp&s=7384fca5223fb0a6a838e6f259ec276ccd424803

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
Met veel interesse volg ik de ontwikkelingen van Steam Deck. Ik ben echter helemaal nieuw met pc gaming en zodoende ook met Steam. Als ik in de Steam store kijk zie ik nog nergens iets aangegeven dat bepaalde spellen volledig geschikt zijn voor de Steam Deck. Wel voor Windows, Mac, etc. Is er al iets bekend dat een dergelijke indicatie (‘optimized for Steam Deck’ o.i.d.) er gaat komen? Ik kan me voorstellen dat niet elk spel in de store geschikt is voor de Steam Deck. Niet alleen qua performance, maar ook qua resolutie. Denk aan b.v. conversaties. Letters op een klein scherm moeten verhoudingsgewijs veel groter moeten worden weergegeven.

Verder ook verdiept in EA play. Ik kende dit van vroeger, toen alleen nog voor de Xbox. Nu ook voor andere platformen, o.a. Steam. Klopt het dat je de spellen uit EA play straks dan ook op de Steam Deck kunt spelen? Het valt me trouwens op dat aanbod van EA play voor Steam groter is dan voor Xbox. Bij EA play voor Steam zit b.v. Dirt5 inbegrepen.

Ik heb ook gelezen dat je spellen uit de Epic game store kunt koppelen aan Steam. Dit vind ik vnl. interessant omdat Epic elke donderdag een of twee spellen gratis aanbiedt. Kun je deze dan ook spelen op Steam Deck?

Als op bovenstaande vragen het antwoord ‘ja’ is, dan begint zo’n Steam Deck (en eigenlijk Steam) erg interessant te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Valve claimt dat alle spellen speelbaar zijn. In hoeverre tekst leesbaar is wordt daarbij niet vermeld natuurlijk. Indicatie staat natuurlijk nog niet in de store want de software is A: nog niet af en B: alles gaat werken. Over een paar maanden weten we hoever deze claim standhoudt.

Je kan waarschijnlijk EA Play ook installeren straks, en zeker via Windows. Spellen zal je niet via de Steam Library kunnen spelen maar ik denk dat de koppeling alleen voor je spel profiel is.

Steam deck is sowieso erg interessant want het is een PC en kan dus alles. Gaat steam os niet lekker werken dan zet je er windows op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
meesje schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 20:30:
Met veel interesse volg ik de ontwikkelingen van Steam Deck. Ik ben echter helemaal nieuw met pc gaming en zodoende ook met Steam. Als ik in de Steam store kijk zie ik nog nergens iets aangegeven dat bepaalde spellen volledig geschikt zijn voor de Steam Deck. Wel voor Windows, Mac, etc. Is er al iets bekend dat een dergelijke indicatie (‘optimized for Steam Deck’ o.i.d.) er gaat komen? Ik kan me voorstellen dat niet elk spel in de store geschikt is voor de Steam Deck. Niet alleen qua performance, maar ook qua resolutie. Denk aan b.v. conversaties. Letters op een klein scherm moeten verhoudingsgewijs veel groter moeten worden weergegeven.
Kort door de bocht wordt Proton gebruikt door de Steam Deck om Windows games te draaien op SteamOS (Linux). Die software bestaat al een tijdje en je kan in de ProtonDB kijken hoe goed spellen via die manier presteren: https://www.protondb.com/

Veel games die nog niet draaien via Proton maken gebruik van anti-cheat software die nog niet wordt ondersteund door de Steam Deck, maar ook daar werkt Valve aan om het voor de lancering mogelijk te maken.
Verder ook verdiept in EA play. Ik kende dit van vroeger, toen alleen nog voor de Xbox. Nu ook voor andere platformen, o.a. Steam. Klopt het dat je de spellen uit EA play straks dan ook op de Steam Deck kunt spelen? Het valt me trouwens op dat aanbod van EA play voor Steam groter is dan voor Xbox. Bij EA play voor Steam zit b.v. Dirt5 inbegrepen.

Ik heb ook gelezen dat je spellen uit de Epic game store kunt koppelen aan Steam. Dit vind ik vnl. interessant omdat Epic elke donderdag een of twee spellen gratis aanbiedt. Kun je deze dan ook spelen op Steam Deck?
Er zal ongetwijfeld een manier komen om spellen die Origin of Epic Games Launcher nodig hebben te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
Met veel interesse volg ik de ontwikkelingen van Steam Deck. Ik ben echter helemaal nieuw met pc gaming en zodoende ook met Steam.
Allereerst welkom :)
Is er al iets bekend dat een dergelijke indicatie (‘optimized for Steam Deck’ o.i.d.) er gaat komen? Ik kan me voorstellen dat niet elk spel in de store geschikt is voor de Steam Deck. Niet alleen qua performance, maar ook qua resolutie. Denk aan b.v. conversaties. Letters op een klein scherm moeten verhoudingsgewijs veel groter moeten worden weergegeven.
Ik zou mij niet te veel zorgen maken hierover. Ik heb redelijk wat Steam spellen gespeeld op mijn GPD Win, welke beschikt over een nog kleiner scherm en lagere resolutie. En dingen lezen gaat prima.

Als op bovenstaande vragen het antwoord ‘ja’ is, dan begint zo’n Steam Deck (en eigenlijk Steam) erg interessant te worden.
Ik speel bijvoorbeeld spellen gekocht in Steam welke dus ook via andere launchers starten. Dat zijn eigenlijk best veel en best belangrijke games. Van Civilization games tot Apex Legends. Valve moet iets gaan bedenken voor die "overschakel momenten" op de Deck, en als ze dat voor elkaar hebben, dan kunnen ze ook EA Play ondersteunen, want EA Play is gewoon beschikbaar in Steam.

• XanderDrake
Er was dus geen beta van SteamOS 3.0, het ging om 2.0. Op zich leuk voor een preview, maar 3.0 zou wel een flinke verbetering moeten voorstellen.
Omdat december nog ver is, kunnen we ook al naar iets anders kijken: ChimeraOS. Zo te zien is het een Ubuntu distro (dus geen SteamOS fork, want die is gebaseerd op Debian) voorzien van Steam welke direct boot in Big Picture mode. Epic en GOG worden ook direct ondersteund, dus als de devs van ChimeraOS het kunnen, dan zal het Valve het ook wel lukken ;)

• mrtl
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08-09 12:45
Waarom hebben de developers van ChimeraOS gekozen voor Ubuntu? SteamOS 3 gebruikt Arch Linux, ik neem aan mede vanwege het bleeding-edge/rolling model dat ze gebruiken. Dus snel nieuwe drivers, software als Mesa en dergelijken zonder dat Valve zelf hele repositories moet opzetten. Ik kan mij de keuze van Arch beter voorstellen dan Ubuntu.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Size comparison met de Switch:
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/7iiwvrrqqoo71.jpg

• 2green
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-09 18:44
Handige afbeelding! Vind het positief dat hij iets groter is, de switch controllers waren te klein voor mijn handen. Maar hoop dat het niet te groot is geworden.

• [MAUS]
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-09 18:32
Ik heb ook vrijwel direct een Steam Deck gereserveerd, mocht het tegenvallen kost me dat uiteraard hooguit €4. Ik zie het vooral als een ideale optie om wat minder zware games (zoals bijvoorbeeld FIFA of Forza Horizon) te spelen als ik in de woonkamer zit. Daar gebruik ik nu een laptop voor, maar zeker op de bank lijkt de steamdeck me veel comfortabeler.

Alleen ik heb nu een EA Play Pro abonnement via Origin dus ben na launch vooral heel erg benieuwd hoe eenvoudig het gaat zijn om windows te draaien op de Steamdeck (ook qua beschikbaarheid drivers). Verder ook wel benieuwd hoe bijvoorbeeld de Ubisoft games werken aangezien daar op windows nog een aparte launcher voor nodig is ook al heb je ze in de steam library.

Op het moment dat dit tegen gaat vallen is het denk ik niet het device voor mij, ik wil namelijk niet gelimiteerd worden tot het steam platform om fatsoenlijk games te kunnen spelen.

[ Voor 14% gewijzigd door [MAUS] op 22-09-2021 09:55 ]

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
[MAUS] schreef op woensdag 22 september 2021 @ 09:44:
Alleen ik heb nu een EA Play Pro abonnement via Origin dus ben na launch vooral heel erg benieuwd hoe eenvoudig het gaat zijn om windows te draaien op de Steamdeck (ook qua beschikbaarheid drivers). Verder ook wel benieuwd hoe bijvoorbeeld de Ubisoft games werken aangezien daar op windows nog een aparte launcher voor nodig is ook al heb je ze in de steam library.

Op het moment dat dit tegen gaat vallen is het denk ik niet het device voor mij, ik wil namelijk niet gelimiteerd worden tot het steam platform om fatsoenlijk games te kunnen spelen.
Ik heb er volledig vertrouwen in dat er goede oplossingen zullen komen om andere launchers (Origin, Epic Games, etc.) op SteamOS te gebruiken. Op dit moment kan dat zelfs al met Lutris: https://lutris.net/games/origin/

• [MAUS]
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-09 18:32
g0tanks schreef op woensdag 22 september 2021 @ 10:24:
[...]

Ik heb er volledig vertrouwen in dat er goede oplossingen zullen komen om andere launchers (Origin, Epic Games, etc.) op SteamOS te gebruiken. Op dit moment kan dat zelfs al met Lutris: https://lutris.net/games/origin/
Oh wow, dat is echt tof, dit wist ik helemaal niet. Is nog een stuk makkelijker dan windows installeren. Dan wordt het waarschijnlijk alvast maar wat geld opzij zetten :P
[MAUS] schreef op woensdag 22 september 2021 @ 09:44:
Er is aangegeven dat Windows kan draaien op de Steam Deck, en Valve kennende komt daar ook een driverpakketje voor. Zoals vaak genoeg genoemd is het gewoon een PC. Je hoeft geen Steam te gebruiken als je dat niet wilt, ook niet onder Windows.

Ik denk dat de meeste spellen met ondersteuning voor Xbox 360 controllers (xinput) en 1280x800 als resolutie gaan werken, zonder specifieke ondersteuning voor de Steam Deck toe te voegen.

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
[MAUS] schreef op woensdag 22 september 2021 @ 10:31:
[...]

Oh wow, dat is echt tof, dit wist ik helemaal niet. Is nog een stuk makkelijker dan windows installeren. Dan wordt het waarschijnlijk alvast maar wat geld opzij zetten :P
Gaming op Linux is al een stuk verder gevorderd dan de meeste mensen denken. :)

g0tanks schreef op woensdag 22 september 2021 @ 10:35:
Dit kan ik bevestigen, en het wordt alleen maar beter wanneer Proton nog volwassener wordt. Als je geen multiplayerspellen met anti-cheat ondersteuning en spellen met nare kopieerbeveiliging (Denuvo...) speelt, dan is er nu eigenlijk al weinig te klagen over gaming onder Linux.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
De FAQ heeft een update gekregen: https://www.steamdeck.com/en/faq
Can you have multiple Steam accounts on one Steam Deck?
Yes, and each account on a Steam Deck will keep its own local save data and settings.

Can I run non-Steam games through Proton on Steam Deck?
Yes, you can run non-Steam games through Proton.

Will Steam on Steam Deck have an ‘Add a Game’ feature like Steam on desktop?
Yes, we'll support adding games like we do for the desktop Steam client.

Will the UI on Steam Deck replace Big Picture?
That is what we’re aiming for, though the rollout will happen in stages.

Will improvements to Proton for Steam Deck (like anti-cheat support) also apply to Proton on desktop?
Yes, these improvements will make it to all systems using Proton.

How will SteamOS and Steam Deck handle offline mode when it comes to launching games?
Just like a PC, you'll need to be online to download games and play online multiplayer games. Once a game is installed on disk, you can play while Steam Deck is offline unless the game requires an internet connection.

What file system format does the microSD card use on Steam Deck?
Steam Deck microSD cards use ext4 with casefolding - Steam Deck formats SD cards to the proper format.

Can Steam Deck be used as a PC controller?
Yes, you can connect your Steam Deck to a PC via Remote Play and use it as a controller.

Will Steam Deck work with PC VR headsets?
While technically a PC VR headset can be connected, the Steam Deck is not optimized for PC VR experiences.

Does docking the Deck improve performance?
No, docking is more akin to plugging a USB-C hub into a PC. Steam Deck runs at full performance in portable mode.

What kinds of screens do the 64 GB and 256 GB models have?
All models have a glass screen (optically bonded IPS LCD). The 512 GB model's screen has an additional anti-glare etched treatment applied to it.

What kinds of haptics does the Steam Deck have?
The Steam Deck has dual LRA motors, one under each trackpad.

Does the audio jack support audio + mic?
Yes, CTIA standard layout.

Is the touchscreen multitouch?
Yes, ten fingers.

How long is the charging cable?
1.5 meters, or 4.9 feet.

Will Steam Deck be sold in retail stores?
Steam Deck is only available directly via Steam. We may be partnering with retailers as we make Steam Deck available in more regions - more information about that soon.

What can you tell us about the BIOS and does it allow dual-boot?
Multi-boot is supported - you can have multiple OSes installed and choose which one to boot into. Users will have access to the BIOS menu

Can you boot an OS off the SD card?
Yes, Steam Deck supports boot from microSD.

Will Steam Deck support external GPUs?
No, external GPUs are not supported on Steam Deck.

Can I change which model of Steam Deck after I've already reserved?
No, once you've reserved a Steam Deck, the only way to change your model is to cancel and reserve again (this would put you at the end of the queue for your region).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackAvery
g0tanks schreef op woensdag 22 september 2021 @ 10:35:
[...]

Ik ben zelf geen Linux gebruiker en heb dus niet echt een mening hierover, maar ik vond het wel interessant om te zien dat één van de belangrijkste developers die games naar Linux port - Ethan Lee - helemaal niet enthousiast was over hoe Valve dit lijkt aan te pakken. Natuurlijk snijden ze in zijn vel omdat er minder game studios zullen willen betalen voor een native port, en heeft hij dus een heel specifieke/biased invalshoek, maar zijn perspectief was op zich wel interessant om te lezen. Hij ziet het namelijk als de dood van de native Linux port, en als een serieus probleem voor de toekomst van gaming op Linux.

Lee heeft trouwens zelf meer dan een jaar aan Proton gewerkt.

Interview met hem vind je hier: Ethan “flibitijibibo” Lee May Retire from Programming Due to Valve’s Proton

Anyway, Twitter en dergelijke staan ondertussen vol ontwikkelaars met devkits die hun eigen ervaringen delen met de Deck. Genoeg plaatjes en 'early' info te vinden dus.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:35
Ik twijfel zelf of ik er Linux op blijf draaien, of dat ik er toch stiekem Windows op ga zetten.
Mede ook omdat ik graag spellen van de andere launchers wil gaan spelen, maar wie weet is dat wel op te lossen met Proton of Wine oid.
Arunia schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:29:
Ik twijfel zelf of ik er Linux op blijf draaien, of dat ik er toch stiekem Windows op ga zetten.
Mede ook omdat ik graag spellen van de andere launchers wil gaan spelen, maar wie weet is dat wel op te lossen met Proton of Wine oid.
Ik denk dat die ook wel op Steam OS te draaien zijn, wellicht iets later of via een omweg. Anders maak ik hem dual boot met Windows voor wat echt niet op Steam OS draait. Steam OS heeft echt voordelen die ik niet wil gaan missen dus het meeste zal ik via Steam OS gaan draaien.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:35
@Tadango Dualboot is ook wel een goed plan inderdaad.
Vind het nog even moeilijk, denk namelijk dat de Deck geoptimaliseerd is voor Steam OS en dus alles wat sneller draait, maar dat vinden we tegen die tijd wel uit. Zullen vast wel testen voor komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Arunia schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:29:
Ik denk dat er genoeg enthousiastelingen zijn die dit op een fijne manier werkend zullen krijgen, maar Windows is inderdaad altijd een optie om achter de hand te houden. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
JackAvery schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:24:
Ik ben zelf geen Linux gebruiker en heb dus niet echt een mening hierover, maar ik vond het wel interessant om te zien dat één van de belangrijkste developers die games naar Linux port - Ethan Lee - helemaal niet enthousiast was over hoe Valve dit lijkt aan te pakken. Natuurlijk snijden ze in zijn vel omdat er minder game studios zullen willen betalen voor een native port, en heeft hij dus een heel specifieke/biased invalshoek, maar zijn perspectief was op zich wel interessant om te lezen. Hij ziet het namelijk als de dood van de native Linux port, en als een serieus probleem voor de toekomst van gaming op Linux.
Er zijn drie manieren van Linux ondersteuning, van (voor mij) de meeste voorkeur naar minste voorkeur:
  1. Native ondersteuning door de spelontwikkelaars zelf. Gelijke releases. Denk bijvoorbeeld aan Factorio.
  2. Proton ondersteuning, ondersteunt door de spelontwikkelaars zelf.
  3. Native ondersteuning door third-party ontwikkelaars.
De reden voor posities 2 en 3 zijn simpel: bij 3 heb je het probleem dat als het spel later updates ontvangt, dat de Linux versie achter gaat lopen omdat men niet opnieuw een third-party ontwikkelaar gaat betalen voor updates. Dan heb ik liever dat de Windows variant gewoon goed onder Proton werkt. Immers, al werkt een spel er eenmaal onder, dan blijft het er ook waarschijnlijk onder werken, zelfs met updates.

Verder zorgt de Proton ondersteuning juist voor meer adoptie van Linux onder gamers (op Steam, nu boven de 1%). Door het grotere marktaandeel wordt het vanzelf interessanter om spellen er native voor uit te brengen of om in ieder geval Proton goed te ondersteunen. Proton doorbreekt de eeuwigdurende kip-en-ei situatie (niemand gebruikt Linux, daarom port niemand games naar Linux, daarom gebruikt niemand Linux, ...), precies wat nodig is.

Voor de azijnpissers: ja, 1% is weinig, maar het is al een stuk meer dan dat het was. Als Linux gebruiker is gaming eindelijk doenbaar, en daar ben ik erg blij mee. :)

[edit]
Voor Windows gebruikers is gaming onder Linux ook goed. Concurrentie houdt Microsoft scherp. Microsoft zonder concurrentie is een ecosysteem zonder innovatie.

[ Voor 19% gewijzigd door The Zep Man op 23-09-2021 13:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

https://dev.epicgames.com...-linux-mac-and-steam-deck

Goed nieuws voor de langverwachte anti-cheat!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
EAC is nu beschikbaar voor Linux:

https://dev.epicgames.com...-linux-mac-and-steam-deck

[edit]
Spuit 11 met @Edmin. Weet niet waarom ik die gemist heb. :X

[ Voor 19% gewijzigd door The Zep Man op 24-09-2021 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Groot nieuws voor Linux gaming.

Wel jammer dat het nu nog een optie is dat de ontwikkelaars zelf aan moeten zetten. Default enables was zoveel mooier geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

2green schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:21:
[...]

Groot nieuws voor Linux gaming.

Wel jammer dat het nu nog een optie is dat de ontwikkelaars zelf aan moeten zetten. Default enables was zoveel mooier geweest.
Geen idee of dat een ding is... developers houden ervan de controle te houden over wat ze wel en niet implementeren, toch?
Maar hoe dan ook groot nieuws voor Linux gaming inderdaad. Ik vraag me af of dit dan uiteindelijk die langverwachte Linux push zal brengen. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avioto
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-06 19:17
Ik heb de Steam Deck Lite alvast binnen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_Em7gwtGQ01vHlP6Xwta_iGGJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sxcU12d1zBH1klTZT1lC8MiE.jpg?f=fotoalbum_large

Steam/XBL: Avioto

• 2green
Edmin schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:32:
[...]

Geen idee of dat een ding is... developers houden ervan de controle te houden over wat ze wel en niet implementeren, toch?
Maar hoe dan ook groot nieuws voor Linux gaming inderdaad. Ik vraag me af of dit dan uiteindelijk die langverwachte Linux push zal brengen. :P
Heb eerlijk gezegd ook geen idee. Kan alleen maar raden.

Ik vermoed dat er commerciële en juridische hobbels zouden kunnen zijn. Misschien mag een onderdeel van een game niet zomaar op een ander platform, willen ze extra verdienen aan een nieuw platform, etc? Technisch mogelijk ook, maar die kans neemt blijkbaar met de dag af zo hard als valve aan proton werkt. Weet nog dat ze street fighter zouden porten naar Linux jaren terug toen ik via via hoorde dat ze iets wilden maken om alle games compatible te maken. Jaartje later hoorden we van proton meende ik (nog in de steam machine tijd).

Je noemde een push voor Linux, nu ik erover nadenk zijn er misschien zelfs meerde pushes geweest en nodig, steam met Linux support, steam machines, proton, Stadia en nu steam deck. Misschien mis ik wat, maar Linux begin langzaam relevant te worden met deze pushes.

[ Voor 11% gewijzigd door 2green op 25-09-2021 20:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TrafalgarLaw
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10-09 09:30
Ben ik de enige die de Steam Deck oerlelijk vindt?

Had eigenlijk gehoopt dat de Alienware UFO inmiddels bestond:
reviews: Alienware Concept UFO - Op Switch geïnspireerde Windows 10-handheld

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het antwoord is praktisch altijd 'nee'. ;)

Ik vind hem niet lelijk. Maar toegegeven, ik heb geen reservering gemaakt omdat ik met een beeldschoon apparaat wil rondlopen. De eerste Gameboy was de lelijkste baksteen die je ooit gezien had als je de nostalgische bril afzet, en de Switch ziet er naar mijn mening uit als speelgoed. Dat was echter precies waar Nintendo voor ging (speelgoed voor onderweg i.p.v. computers die je in de huiskamer zou willen laten zien), en dat werkte in beide gevallen.

De Deck hoeft van mij geen schoonheidsprijs te krijgen. Functie, prijs en beschikbaarheid zijn voor mij doorslaggevender.

[ Voor 7% gewijzigd door The Zep Man op 26-09-2021 05:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
The Zep Man schreef op zondag 26 september 2021 @ 05:28:
[...]
Het antwoord is praktisch altijd 'nee'. ;)

Ik vind hem niet lelijk. Maar toegegeven, ik heb geen reservering gemaakt omdat ik met een beeldschoon apparaat wil rondlopen. De eerste Gameboy was de lelijkste baksteen die je ooit gezien had als je de nostalgische bril afzet, en de Switch ziet er naar mijn mening uit als speelgoed. Dat was echter precies waar Nintendo voor ging (speelgoed voor onderweg i.p.v. computers die je in de huiskamer zou willen laten zien), en dat werkte in beide gevallen.

De Deck hoeft van mij geen schoonheidsprijs te krijgen. Functie, prijs en beschikbaarheid zijn voor mij doorslaggevender.
Ben het daar volledig mee eens, maar ik zou nog ergonomie toevoegen. Dat ding van Alienware ziet er uit alsof die misschien ook niet slecht zou kunnen zijn op dat vlak maar verliest het sowieso op beschikbaarheid (en waarschijnlijk ook dik op prijs), maar ik denk dat de deck op ergonomie ook alles wat wel al beschikbaar is uit het water blaast (en wederom op prijs).

Maar wie weet als Valve hier succes mee heeft dat ze andere fabrikanten er ook mee aansporen om in hun voetsporen te treden, dat was ook een beetje hun intentie gaven ze aan. Ze willen niet zo zeer per se de markt domineren met hun hardware maar voornamelijk de markt uitbreiden waar ze dan met hun Steam winkel weer profijt van hebben. Dus wellicht dat Dell alsnog hun plannen wel afstoft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Finraziel schreef op zondag 26 september 2021 @ 07:26:
Ben het daar volledig mee eens, maar ik zou nog ergonomie toevoegen.
Dat viel bij mij onder de algemene noemer 'functioneel'. Als mijn handen na 30 minuten verkrampen, dan is het niet echt functioneel in zijn doel. ;)

Wel goed dat je het apart noemt, want het is belangrijk. Qua grip en plaatsing van de knoppen (inclusief de extra knoppen) lijken ze hun zaken op orde te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Op reddit zag ik dat op een Chinese website een aantal 'benchmarks' zijn gelekt: https://www.ali213.net/news/html/2021-9/625257.html
Shadow of the Tomb Raider

Preset high graphics settings :Average 36fps

After lowering some graphics settings , Stable 60 fps

DOOM ( Sorry, I’m not a fan of the Doom series, I don’t know which one it is.You can click the website below to have a look )

In advanced mode, set the game quality to medium: 60 frames up and down

After the picture quality has been improved a bit, the frame rate of the game has also dropped to 46 frames

Cyberpunk 2077

Set graphics quality to high: The number of frames fluctuates from 20 to 30 frames

After about three hours of playing, the power of SteamDeck dropped from 100% to 46%.The temperature on the back of the back is around 42.6°C, while the temperature at the grip is around 29°C

DOTA2 (okay...)

The frame number of "DOTA2" in the highest image quality is about 47 frames
The number of game frames in low image quality can reach about 80 frames

In the course of the game experience, only "Cyberpunk 2077" crashed halfway once, and it was very stable in other games.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
En tegen de NDA in is er ook een 'unboxing video' verschenen van de devkit:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
g0tanks schreef op zondag 26 september 2021 @ 22:37:
Op reddit zag ik dat op een Chinese website een aantal 'benchmarks' zijn gelekt: https://www.ali213.net/news/html/2021-9/625257.html

[...]
Goede accutijden!! Jammer dat ze Cyberpunk 2077 niet op low probeerde.
Looks legit. Ik vind hem er nog best mooi uit zien. maar deze leaks zijn verder matig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XanderDrake schreef op maandag 27 september 2021 @ 23:07:
Looks legit. Ik vind hem er nog best mooi uit zien. maar deze leaks zijn verder matig.
De 'leaks' zeggen eigenlijk niet zoveel. Ik wacht eigenlijk op de eerste lekker die een Steam Deck te lijf gaat met een schroevendraaier. ;)

• Qon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-09 08:58

Qon

Mijn 'Expected order availability' is van Dec 2021 aangepast naar Q1 2022, zijn er mensen die hetzelfde hebben?
Qon schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:05:
Mijn 'Expected order availability' is van Dec 2021 aangepast naar Q1 2022, zijn er mensen die hetzelfde hebben?
Ik heb dat eerder wel voorbij zien komen op Facebook, maar later zouden die weer op Dec 2021 staan. Geen idee wat het zou betekenen.... uitstel van productie? Kleinere batches? Foutje in de software? Ik zag laatst juist dat iemand van Q2 2022 naar Q1 2022 was gegaan.

• Qon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-09 08:58

Qon

Tadango schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:08:
[...]

Ik heb dat eerder wel voorbij zien komen op Facebook, maar later zouden die weer op Dec 2021 staan. Geen idee wat het zou betekenen.... uitstel van productie? Kleinere batches? Foutje in de software? Ik zag laatst juist dat iemand van Q2 2022 naar Q1 2022 was gegaan.
Het staat al wel sinds 2 weken op Q1, 'Reserved on Sat, July 17, 2021', wellicht val ik net buiten de eerste bootlading... ow well... fingers crossed!
Qon schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:18:
[...]

Het staat al wel sinds 2 weken op Q1, 'Reserved on Sat, July 17, 2021', wellicht val ik net buiten de eerste bootlading... ow well... fingers crossed!
Eeh... ja, dat is veel te laat om in Dec 2021 te zitten. Alleen op de 16e vlak na de opening zou je in de Dec 2021 batch kunnen zitten en vlak na de opening is binnen een uur :)

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Qon schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:05:
Op reddit las ik van meer mensen dat hun order availability naar achteren is geschoven. Die van mij is nog onveranderd (2022 Q1).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Live footage van Death Stranding, Doom en Cyberpunk op de Steam Deck:

• dennis.passage
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-08 14:25
Die van mij is ook onveranderd (Q1 2022), ligt misschien ook aan het model wat je gereserveerd hebt. Heb 512 GB variant.

• XanderDrake
Dat is mooi vervelend jongens! Ik zou dolgraag willen kijken naar mijn bestelling leveringsdatum, maar ik kan momenteel niet in mijn steam account. Mijn smartphone is kaduuk en vervolgens is dat een single point of failure: ik kan niet meer bankieren, corona bewijzen, steam inloggen, inloggen op werk etc. etc.

Valve doet een flinke hardware push. Naast de Deck zijn ze ook bezig met een Stand Alone VR bril! Dit waren al langer geruchten, welke verstomden toen de Deck werd aangekondigd; het klinkt namelijk als ongeveer eenzelfde apparaat als de Deck, met een AMD APU, kleine schermen, etc etc.
Maar het blijkt toch te kloppen! Op zich interessante timing: Facebook is VR momenteel aan het steamrollen (pun unintended) door alle goede ontwikkelaars op te kopen en hun games aan te bieden op hun VR platform: de Quest 2. Door dit te doen maakt Facebook het de PC VR gamers moeilijk: de Quest 2 is niet echt een snel platform, en Facebook heeft alle andere Rift producten ge-EOL-ed. Dus als de VR games van deze studios al uitkwamen op PC, zullen ze flink geminimaliseerd zijn qua graphics...

Valve kan hier de tegenhanger zijn. De Valve Index en SteamVR zijn al geweldig. Nu nog een goedkopere versie (dus een Steam Deck met 2 schermpjes welke je op je hoofd vastbindt :+ ) en meer goede games!!

Ergens hoop ik ook dat Valve Exclusives zoals Alyx ook op de Deck uitkomen. Nog een reden om de Deck te kopen, en de gyroscoop kan een alternatief zijn voor de vele movement gestures in de game :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:20
XanderDrake schreef op donderdag 30 september 2021 @ 21:27:
Ergens hoop ik ook dat Valve Exclusives zoals Alyx ook op de Deck uitkomen. Nog een reden om de Deck te kopen, en de gyroscoop kan een alternatief zijn voor de vele movement gestures in de game :)
Alyx zelf ook gespeeld? Er zitten zoveel gameplay elementen in die buiten VR niet werken.

Een stand alone VR bril met Alyx zou wel tof zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
L23 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:35:
Alyx zelf ook gespeeld? Er zitten zoveel gameplay elementen in die buiten VR niet werken.

Een stand alone VR bril met Alyx zou wel tof zijn.
Gespeeld en uitgespeeld.
Natuurlijk zijn er compromissen nodig om Alyx op de Deck aan te praat te krijgen. Maar gezien de modding community alternatieven voor bepaalde interacties al aan de praat heeft en Valve zelf heel inventief kan zijn, zou het toch zeker moeten kunnen.

Daarbij, Alyx op een 15 watt AMD APU, dat is een compromis op zichzelf.

Ik denk dat Alyx best een killer app kan zijn voor de Deck; een echte launch game. Maar weinig spelers hebben het spel gespeeld vanwege de VR instap en het wordt alom geprezen. Ik zie zo dat dit veel mensen over de streep trekt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
@XanderDrake Het kan zeker. En gezien de modding community wellicht al mogelijk op een Steam Deck. Ik zie het zelf niet gebeuren dat Valve dat gaat doen. Maar lastig te zeggen, ik heb de game zelf ook gespeeld en uitgespeeld en vond het een van de mooiste game ervaringen tot nu toe, voor mij echt next gen. Die zelfde ervaring zou ik nooit gehad hebben op een 7 inch handheld schermpje. Aan de andere kant was het verhaal goed en zal het als een gewone game (zonder VR) ook wel leuk zijn om te spelen en je bereikt zoals je zelf ook al aangeeft een groter publiek die het verhaal kan ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar als het een usp voor de deck moet worden dan moeten ze hem daar dus exclusief op aanbieden, terwijl er op dat moment echt eigenlijk geen reden meer zou zijn om de game niet gewoon breed op Steam aan te bieden. Daar lijkt Valve me sowieso de partij niet voor, maar als ze het wel zouden doen denk ik dat ze een aardige shit storm over zich heen zouden krijgen. Genoeg mensen die pissig waren dat nu er eindelijk een halflife game kwam het alleen voor VR was... Als je hem dan aanpast om buiten VR te spelen maar het kan alsnog alleen op de deck? Poeh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
Finraziel schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 18:15:
Maar als het een usp voor de deck moet worden dan moeten ze hem daar dus exclusief op aanbieden, terwijl er op dat moment echt eigenlijk geen reden meer zou zijn om de game niet gewoon breed op Steam aan te bieden. Daar lijkt Valve me sowieso de partij niet voor, maar als ze het wel zouden doen denk ik dat ze een aardige shit storm over zich heen zouden krijgen. Genoeg mensen die pissig waren dat nu er eindelijk een halflife game kwam het alleen voor VR was... Als je hem dan aanpast om buiten VR te spelen maar het kan alsnog alleen op de deck? Poeh...
Of: de mensen die Alyx niet willen spelen in VR zijn toch al pissig. Kan je ze dan nog bozer maken, of maakt dat niet uit en ga je 100k nieuwe gebruikers genereren voor de Deck? Je vergroot het publiek sowieso ;)

Wat in ieder geval zo is; iedere keer als Valve een nieuwe technologie kunnen pushen met een game, zoals Physics (HL2), Episodic content op hun eigen platform (HL:EP2), VR (VR Labs), Index VR (Alyx), etc. dan grijpen ze die kans. Ik hoop dus op Valve games die specifiek gemaakt zijn voor de Deck, om nieuwe game mogelijkheden te pushen.

Mijn reservering van de 64GB versie is nog steeds voor december 2021 :)

In ander nieuws: Valve heeft nVidia DLSS aan de praat in Linux via Proton
Dit heeft niet direct effect op de Deck, maar het laat wel zien waar Valve en Proton toe in staat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
XanderDrake schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 14:58:
Wat in ieder geval zo is; iedere keer als Valve een nieuwe technologie kunnen pushen met een game, zoals Physics (HL2), Episodic content op hun eigen platform (HL:EP2), VR (VR Labs), Index VR (Alyx), etc. dan grijpen ze die kans. Ik hoop dus op Valve games die specifiek gemaakt zijn voor de Deck, om nieuwe game mogelijkheden te pushen.
Los van dat het een handheld is en je games dus in handheld kan spelen, wat voor nieuwe game mogelijkheden kan de Steam Deck pushen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
L23 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 15:33:
[...]

Los van dat het een handheld is en je games dus in handheld kan spelen, wat voor nieuwe game mogelijkheden kan de Steam Deck pushen?
Dat snap ik dus ook niet. Het is een PC met controller in 1. De beweging sensor kan ook gebruikt worden met controller remapping zonder speciaal support ervoor. Verder zit er niets nieuws in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
L23 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 15:33:
Ze hebben dus die Gyroscoop waarmee je kan richten, ik weet dus niet of die zo nieuw is want ik speel dus niet op andere consoles ;)
Daarnaast de dual touchpads zijn redelijk anders dan gemiddeld. Misschien een topdown Half-Life game?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
@XanderDrake De Playstation en Nintendo Switch hebben ook een gyroscope. Brengt qua gameplay niks vernieuwends, maar wel ideaal voor richten omdat het nauwkeuriger is dan met de joysticks.
De dual touchpads zijn gewoon een alternatief voor de muis/trackpad, ook daar zie ik niks vernieuwends in.
Het zullen gewoon PC games in handheld formaat zijn, geen exclusieve games. Exclusiviteit lijkt me ook niet nodig, eerst maar zorgen dat ontwikkelaars bij de ontwikkeling van een game ook specifiek rekening gaan houden met de Steam Deck. De Steam Deck vergroot het Steam platform, maar het Steam platform heeft wel zijn exclusives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
L23 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 11:08:
@XanderDrake De Playstation en Nintendo Switch hebben ook een gyroscope. Brengt qua gameplay niks vernieuwends, maar wel ideaal voor richten omdat het nauwkeuriger is dan met de joysticks.
De dual touchpads zijn gewoon een alternatief voor de muis/trackpad, ook daar zie ik niks vernieuwends in.
Het zullen gewoon PC games in handheld formaat zijn, geen exclusieve games. Exclusiviteit lijkt me ook niet nodig, eerst maar zorgen dat ontwikkelaars bij de ontwikkeling van een game ook specifiek rekening gaan houden met de Steam Deck. De Steam Deck vergroot het Steam platform, maar het Steam platform heeft wel zijn exclusives.
Nee, er moet juist geen rekening worden gehouden met de deck door de ontwikkelaars. Het is simpelweg een PC en voor een specifieke PC doen ze ook niets speciaals. Als ze optimaliseren moeten ze dat algemeen doen, de deck software zorgt er zelf wel voor dat alles zo goed mogelijk gaat werken. Ik zie het nut van exclusives voor de deck ook niet. Ze verdienen nauwelijks op de hardware en hebben geen eigen accessoires waar ze op verdienen zoals nintendo. Wellicht dat er steam exclusives komen maar voor een deck is dat onzin.

En de gyro kan via Steam instellingen standaard al worden gebruikt voor het richten edg, daar hoeft een spel geen rekening mee te houden. Wellicht dat een emulator voor Wii - U / Switch oid er wel support voor moet inbouwen maar de meeste spellen maken er automatisch gebruik van via de input mapping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
Tadango schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 11:15:
Nee, er moet juist geen rekening worden gehouden met de deck door de ontwikkelaars. Het is simpelweg een PC en voor een specifieke PC doen ze ook niets speciaals.
Ik maak me bijvoorbeeld wat zorgen over dat kleine 7 inch scherm. Maar daar lijk ik ook de enige in te zijn. Voor al die PC’s doen ze specifiek ook niks speciaals inderdaad, maar daar zit dan ook altijd een vergelijkbaar groot scherm op aangesloten.
Hoeft inderdaad niet specifiek voor de Steam Deck te zijn, maar optimalisaties voor handhelds met kleine schermen als het gaat om tekst en interface lijkt me wel wensenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
L23 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 11:38:
[...]

Ik maak me bijvoorbeeld wat zorgen over dat kleine 7 inch scherm. Maar daar lijk ik ook de enige in te zijn. Voor al die PC’s doen ze specifiek ook niks speciaals inderdaad, maar daar zit dan ook altijd een vergelijkbaar groot scherm op aangesloten.
Hoeft inderdaad niet specifiek voor de Steam Deck te zijn, maar optimalisaties voor handhelds met kleine schermen als het gaat om tekst en interface lijkt me wel wensenlijk.
Ik verwacht dat de lagere resolutie dat deels compenseert. Daarnaast hou je het scherm dichter bij dan een groter scherm waardoor het verschil mee zal vallen denk ik. Maar het klopt, een 8inch in dezelfde behuizing zou wel een enorme verbetering zijn..... We gaan het zien in december wanneer er veel video's en reviews te zien zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
L23 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 11:38:
[...]

Ik maak me daar niet zo'n zorgen over. Op de Switch heb ik nooit last gehad van te klein UI-elementen en de Steam Deck heeft een groter scherm. Daarnaast hebben de meeste PC games wel iets van UI-scaling waarmee je kan spelen. Hangt natuurlijk ook een beetje af van wat je verwacht te spelen. Bij grand strategy games kan ik me voorstellen dat het een issue is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
@g0tanks Bij de eerste foto’s van de Steam Deck zag ik volgens mij een strategie game met allemaal menu knopjes die mij toch wel erg klein leken. Maar zal eerder uitzondering zijn.
Op de Nintendo Switch heeft Bioshock Infinite hele kleine menu’s en tekst, maar is bij de andere console’s ook. Dat was zelfs moeilijk leesbaar op mijn tv. Verder geen problemen gehad bij de Switch, maar daar worden de games ook specifiek voor ontwikkeld of geport.

Edit:

Ah ging om Baldur's Gate

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1xHZA2Ebx7CJCtj1Ja2trU_NTo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yrS77FpbHsVRt7jhd7G3YKNj.jpg?f=fotoalbum_large

Maar zoals ik al aangaf, ik lijk de enige te zijn die zich zorgen maakt over PC games op een klein schermpje :P Het zal ook wel meevallen. Ik denk dat de gemiddelde Tweaker het "probleem" voor lief neemt en er zijn op de Steam Deck meer mogelijkheden om dingen op te lossen en aan te passen dan op consoles.

[ Voor 44% gewijzigd door L23 op 04-10-2021 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
Wederom ben ik ook niet zo bang voor een te klein scherm. Ik heb de Skyrim gespeeld op een 5.5 inch scherm, en qua dialogue options en teksten ging het prima. Alleen de weidse omgevingen en epische momenten komen niet helemaal tot hun recht op dat formaat. 7 inch is dan al een flinke verbetering.

Ik zou geen Stellaris spelen op de Deck, maar qua strategie spellen zal het vaak nog wel werken: full-fat Civ VI wordt bijvoorbeeld gespeeld op iOS apparaten met nog kleinere schermen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XanderDrake schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 14:57:
Ik zou geen Stellaris spelen op de Deck,
Laat het nu net Stellaris zijn die UI scaling ondersteuning heeft. ;)

Een reden om Stellaris niet op de Deck te spelen is omdat het spel sterk afhankelijk is van (single threaded) CPU prestaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Lenovo gaat ook een gaming handheld lanceren, maar dan draaiend op Android en gericht op cloud gaming: https://www.androidauthority.com/lenovo-legion-play-3033467/

Afbeeldingslocatie: https://cdn57.androidauthority.net/wp-content/uploads/2021/10/Lenovo-Legion-Play-resize-770w-433h.jpg.webp

Geen directe concurrent dus, maar wel grappig om te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
The Zep Man schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:38:
[...]

Laat het nu net Stellaris zijn die UI scaling ondersteuning heeft. ;)

Een reden om Stellaris niet op de Deck te spelen is omdat het spel sterk afhankelijk is van (single threaded) CPU prestaties.
Aan de andere kant is Stellaris wel een relatief oud spel uit 2016, waarbij de Zen 2 CPU van de Steam Deck volgens mij vergelijkbaar is met de Ryzen 3000-series uit 2019.

Pagina: 1 ... 7 ... 118 Laatste

Let op:
V&A (of dit topic) is niet bedoeld voor animo/interesse/pre-order advertenties.

Discussies en vragen met betrekking tot reservering, bestelling en levering horen in Steam Deck - reservering, bestelling & levering

Voor informatie over de prestaties en speelbaarheid van specifieke games op de Steam Deck en tips om ze beter te laten werken, kijk op ProtonDB.