Acties:
  • 0 Henk 'm!
g0tanks schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:02:
Aan de andere kant is Stellaris wel een relatief oud spel uit 2016, waarbij de Zen 2 CPU van de Steam Deck volgens mij vergelijkbaar is met de Ryzen 3000-series uit 2019.
Stellaris krijgt zelfs late-game de krachtigste CPU op de knieën, zeker als er veel pops in het spel zijn. Het belangrijkste is single core performance.

Dwarf Fortress is veel ouder (en nog steeds in ontwikkeling), en daarbij hetzelfde verhaal. De leeftijd van het spel is geen goede indicator.

[ Voor 14% gewijzigd door The Zep Man op 04-10-2021 16:14 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 23:42
g0tanks schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:02:
[...]

Aan de andere kant is Stellaris wel een relatief oud spel uit 2016, waarbij de Zen 2 CPU van de Steam Deck volgens mij vergelijkbaar is met de Ryzen 3000-series uit 2019.
Nou, late-game Stellaris draait nog vrij mager op mijn i7 8550u die tot 4ghz boost.
The Zep Man schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:38:
Laat het nu net Stellaris zijn die UI scaling ondersteuning heeft. ;)
Hier ben ik benieuwd naar, maar ik heb weinig hoop. Zeker met de uitbreidingen heb je echt 30 dingen in je resource bar staan ofzo :P

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:44

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
XanderDrake schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:29:
[...]

Nou, late-game Stellaris draait nog vrij mager op mijn i7 8550u die tot 4ghz boost.
[...]

Hier ben ik benieuwd naar, maar ik heb weinig hoop. Zeker met de uitbreidingen heb je echt 30 dingen in je resource bar staan ofzo :P
Nooit last gehad van late-game traagheid in Stellaris met mijn Ryzen 2700X. Mijn maps zullen wel niet groot genoeg zijn dan.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XanderDrake schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:29:
Voel je niet teleurgesteld in je systeem. Het ligt aan Stellaris. Zelfs met een i7-8086k desktop CPU (5 GHz boost) wordt een serieus potje late-game mager. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Voor de Steam Deck maakt het niet zoveel uit, maar wel goed nieuws voor Linux gaming: Proton Experimental expands NVIDIA DLSS support on Linux to DirectX 11 titles

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
g0tanks schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 00:44:
Voor de Steam Deck maakt het niet zoveel uit, maar wel goed nieuws voor Linux gaming: Proton Experimental expands NVIDIA DLSS support on Linux to DirectX 11 titles
offtopic:
Had ik eergister al gepost :p

Gezien al dit nieuws zal het me niet verbazen als Valve ook een game streaming service gaat beginnen. Saai O-)

Nieuwe pre-orders komen echt laat binnen, zelfs als het 64GB modellen zijn: 20212 Q3 :/ Gewoon nóg een klein jaar wachten!

The Verge heeft eens wat directere vragen gesteld aan game developers of hun spel binnenkort gaat werken op de Steam Deck.
Helaas krijgen ze vaak "No Comment" en "No Updates yet" te horen... Blijkbaar moeilijker dan een Anticheat API porten... Een paar anti-cheat games komen echter sowieso op tijd af, zoals WarThunder en RUST :)

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06:57
XanderDrake schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 07:55:
[...]

Nieuwe pre-orders komen echt laat binnen, zelfs als het 64GB modellen zijn: 2021 Q3 :/ Gewoon nóg een klein jaar wachten!

2021 is dit jaar al… :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:24

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

En Q3 ligt zelfs al achter ons :P

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06:57
Spike_wolf schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:14:
[...]

En Q3 ligt zelfs al achter ons :P
Benieuwd naar die review dan. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
:+

Wat denken jullie over leveringen in December 2021 trouwens; wanneer? Voor de kerst, sowieso, anders komt ie niet binnen in 2021.
Ligt het trouwens aan mij of is het vreemd voor een "console" om een pre-order van een jaar te hebben? Of wachten er nu nog bestellers op hun PS5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Verge heeft eens wat directere vragen gesteld aan game developers of hun spel binnenkort gaat werken op de Steam Deck.
Helaas krijgen ze vaak "No Comment" en "No Updates yet" te horen... Blijkbaar moeilijker dan een Anticheat API porten... Een paar anti-cheat games komen echter sowieso op tijd af, zoals WarThunder en RUST :)
Ah, je hebt het over online multiplayerspellen. En het gaat eigenlijk niet om Steam Deck ondersteuning, maar om Proton ondersteuning. Immers zullen ook niet-Steam Decks hier profijt van hebben.

Online multiplayerspellen boeien mij niet, en de spellen die ik speel werken al zonder problemen onder Linux. Voor de mensen die wel interesse in het AAA prutje hebben en hun favoriete spel niet ondersteund zien worden: gebruik Windows. ;)
XanderDrake schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:58:
Wat denken jullie over leveringen in December 2021 trouwens; wanneer? Voor de kerst, sowieso, anders komt ie niet binnen in 2021.
Euh, wat daarvan te denken? Zal wel voor de kerst komen. Het zijn echter zo weinig exemplaren dat het niet interessant is voor de meesten die er op tijd één besteld hebben.
Ligt het trouwens aan mij of is het vreemd voor een "console" om een pre-order van een jaar te hebben? Of wachten er nu nog bestellers op hun PS5?
Voor de productie de PS5 met de Steam Deck vergelijken is figuurlijk het vergelijken van appels en peren, mede door de reikwijdte van Sony t.o.v. Valve (beursgenoteerd bedrijf versus private onderneming), het soort apparaat dat wordt ontwikkeld, de schaalgrootte, het beoogde doel van het apparaat, ...

[ Voor 29% gewijzigd door The Zep Man op 06-10-2021 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
[...]

offtopic:
Had ik eergister al gepost :p

Nieuwe pre-orders komen echt laat binnen, zelfs als het 64GB modellen zijn: 20212 Q3 :/ Gewoon nóg een klein jaar wachten!

Oeps. O-)

Ik vraag me wel af hoeveel vroege pre-orders daadwerkelijk worden omgezet. Aan de ene kant kan ik me voorstellen dat alleen de echt geïnteresseerden een pre-order hebben geplaatst, aan de andere kant kostte het maar 4 euro en kon iedereen het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
The Zep Man schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:59:
Online multiplayerspellen boeien mij niet, en de spellen die ik speel werken al zonder problemen onder Linux. Voor de mensen die wel interesse in het AAA prutje hebben en hun favoriete spel niet ondersteund zien worden: gebruik Windows. ;)
Als je echt een beetje competitief wilt multiplayen is de Deck sowieso niet geweldig, Mouse is king aldaar.

Maar ikzelf ben nogal huiverig om Windows te installeren. Naast dat je werkt met een custom APU en daar drivers voor moet vinden, ga je veel software voordelen van SteamOS verliezen. Het wordt niet zo'n seamless plof-op-de-bank-gamen ervaring, met instant on games, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XanderDrake schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:14:
[...]

Als je echt een beetje competitief wilt multiplayen is de Deck sowieso niet geweldig, Mouse is king aldaar.

Maar ikzelf ben nogal huiverig om Windows te installeren. Naast dat je werkt met een custom APU en daar drivers voor moet vinden, ga je veel software voordelen van SteamOS verliezen. Het wordt niet zo'n seamless plof-op-de-bank-gamen ervaring, met instant on games, etc.
Toch spelen sommige FPS liever met een controller dan kb/muis. Met de gyroscoop optie zal het zeker wennen zijn, maar wellicht niet minder.

Drivers gaan geen probleem zijn denk ik. De cores zijn gewoon supported in windows en de samenstelling is niet zo belangrijk. Steam in Big picture mode op Windows gaat prima werken, je zit vooral met langere opstart tijden edg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
XanderDrake schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:14:
[...]

Ik heb wel het idee dat Valve moeite stopt in goede ondersteuning voor Windows 10 en Windows 11 op de Steam Deck. Zie bijvoorbeeld: https://videocardz.com/ne...-windows-11-on-steam-deck

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XanderDrake
Heeeeeyyyy ik heb een scoop! :) Een video van een teardown van de Steam Deck door Valve zelf!
Pas een paar tientallen minuten oud!

Ze raden niet aan om de Deck open te maken want het is allemaal heel compact en krap. Ook is het niet goed voor de val-bescherming.
Het wordt heel erg afgeraden om SSDs te vervangen, en ze geven ook de redenen. Maar zó moeilijk ziet het er niet uit :+

[ Voor 20% gewijzigd door XanderDrake op 06-10-2021 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:45
hm dus de m.2 zit achter 2 garantie zegels..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
CopyCatz schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 20:04:
hm dus de m.2 zit achter 2 garantie zegels..
Hoe weet je zo zeker dat het garantiezegels zijn? Kan het niet iets zijn ter geleiding van airflow ofzo zodat het niet in de SSD-enclosure komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
g0tanks schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 20:07:
[...]

Hoe weet je zo zeker dat het garantiezegels zijn? Kan het niet iets zijn ter geleiding van airflow ofzo zodat het niet in de SSD-enclosure komt?
nou ja anyway ze kunnen dus zien of je em open gemaakt hebt. of dat juridisch gezien iets uit maakt, geen idee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 21:22

lasharor

7 december 2004

g0tanks schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 20:07:
[...]

Lijkt mij wel sterk als ze een stickertje precies plakken op de schroef die je er uit moet halen.

En dat dan toevallig 2x.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CopyCatz
Ik vind het er van binnen trouwens behoorlijk modulair en repareerbaar uit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-09 21:48
CopyCatz schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 20:12:
Ik vind het er van binnen trouwens behoorlijk modulair en repareerbaar uit zien.
Inderdaad, ik hebt het gevoel dat ik hier zelf wel onderdelen kan vervangen.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Hier nog een lijstje van de top 100 games op Steam en hoe goed ze werken met Linux/Steam Deck: https://www.gamingonlinux...-linux-and-the-steam-deck

Het verbaast me eigenlijk hoeveel Linux natives er tussenzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
De SSD is specifiek gekozen om te passen in de behuizing en niet signalen en voltages te verstoren. Ze raden dus echt aan om een MicroSD kaart te gebruiken. Goed om te weten maar ook een beetje teleurstellend dat je niet makkelijk kan tweaken. :/
Ach ja, kom maar op met de Steam Deck MicroSD card reviews ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
XanderDrake schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 22:06:
De SSD is specifiek gekozen om te passen in de behuizing en niet signalen en voltages te verstoren. Ze raden dus echt aan om een MicroSD kaart te gebruiken. Goed om te weten maar ook een beetje teleurstellend dat je niet makkelijk kan tweaken. :/
Ach ja, kom maar op met de Steam Deck MicroSD card reviews ;)
Er zullen toch ook genoeg mensen zijn die gaan experimenteren met SSDs. Sowieso dat de community een model gaat vinden dat prima werkt met de Steam Deck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:00
g0tanks schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 22:11:
[...]

Er zullen toch ook genoeg mensen zijn die gaan experimenteren met SSDs. Sowieso dat de community een model gaat vinden dat prima werkt met de Steam Deck.
Zie helaas maar 2 merken die fysiek kwa grote compatible zijn. Tenzij Pricewatch niet compleet is kwa database specifeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
Psyonara schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 00:41:
[...]

Zie helaas maar 2 merken die fysiek kwa grote compatible zijn. Tenzij Pricewatch niet compleet is kwa database specifeken.
We hebben eerder in het topic al eens rond gezocht voor 2230 M.2's. Er is genoeg te vinden buiten de pricewatch, met name refurbished of uit China.
Alleen, zijn deze compatible met de claims die Valve maakt? Of maakt Valve ons gewoon bang zodat we niet allemaal onze Decks open maken? Want dat soort componenten zouden gewoon vervangbaar moeten zijn, the right to repair...

Vragen vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter

Beetje vage video. Ik kan nauwelijks zien met welke graphics settings er worden gespeeld. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!
g0tanks schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:17:
Beetje vage video. Ik kan nauwelijks zien met welke graphics settings er worden gespeeld. :p
Wat onnodig is, want met een dock zit er gewoon een HDMI uitgang op. Stuur een 1280x800 signaal uit, en de prestaties zullen hetzelfde zijn als op het interne scherm. De HDMI video+audio kan je dan gewoon opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
The Zep Man schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:39:
[...]
Wat onnodig is, want met een dock zit er gewoon een HDMI uitgang op. Stuur een 1280x800 signaal uit, en de prestaties zullen hetzelfde zijn als op het interne scherm. De HDMI video+audio kan je dan gewoon opnemen.
Ik heb überhaupt nog geen captured video's gezien van gameplay op de Steam Deck. Zal wel niet mogen van de NDA, of developers willen nog eerst verder optimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
Nou, nu de video van Valve uit is, krijg je natuurlijk alle YouTubers om reacties te geven, for the clickz :P
Normaliter ben ik niet zo van het herposten van LTT video's maar omdat ze Anthony erbij betrekken is het wel de moeite waard om te bespreken:

Conclusie is dat ze grotendeels eens zijn met Valve's insteek; de systeem boards zijn erg compact en de SSD heeft een specifieke vorm en shield, dus niet zomaar vervangbaar. Gebruik een torque screwdriver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
De Hype rondom de Steam Deck begint flinke vormen aan te nemen. Gister heeft LTT een 2+ uur durende video gepost met gedachtes en speculatie over de Deck :+ dat gaat me iets te ver. Maar ETA Prima doet ook een duit in het zakje door te kijken naar hoe een aantal Proton games draaien versus hun Windows tegenhangers op een courante AMD APU, de Ryzen 5700G:

Het is een beetje wat je zou kunnen verwachten; niet alles werkt even goed, sommige games draaien significant trager, maar over het algemeen zijn de games 10% trager in Proton dan in Windows. Een mooie uitzondering is de Witcher 3: die draait sneller onder Linux :*)

Ik ben heel benieuwd wat Valve hier nog kan betekenen. Ik denk dat performance wise je altijd 10% zal achterlopen, maar er is een ook flinke push naar Linux Native ports en die draaien zeer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
g0tanks schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 12:26:
Ik heb überhaupt nog geen captured video's gezien van gameplay op de Steam Deck. Zal wel niet mogen van de NDA, of developers willen nog eerst verder optimaliseren.
Of er is/was nog geen HDMI uitgang ondersteuning. Linux USB-C alt-DP ondersteuning is... interessant, weet ik uit ervaring. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
Mooi ding die steamdeck, wel een beetje late-to-the-party gevoel. In 2013 had ik de originele Surface Pro, met een Xbox controller speelde ik daar games op als Black Flag en Tomb Raider. De windows tablets die toen uitkwamen met de HD4000 GPU waren prima geschikt om te gamen, toch is er toen geen enkele tablet uitgebracht met controllers aan de zijkant, dat was ideaal geweest om handheld te gamen onder windows.

Inmiddels hebben we de switch, dus ik ben al voorzien, maar goed dat die steamdeck er eindelijk is. Zal wel even duren voordat iedereen hem heeft, hopelijk dan meteen door naar een Steamdeck pro / 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erapaz schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 15:21:
Mooi ding die steamdeck, wel een beetje late-to-the-party gevoel.
Er is nog helemaal geen party. De huidige mobiele PC's worden verkocht in aantallen van tienduizenden, door allemaal semi-/onbekende bedrijven. Op wereldniveau is dat niets. Met de Steam Deck begin t het feest pas.
In 2013 had ik de originele Surface Pro, met een Xbox controller speelde ik daar games op als Black Flag en Tomb Raider. De windows tablets die toen uitkwamen met de HD4000 GPU waren prima geschikt om te gamen, toch is er toen geen enkele tablet uitgebracht met controllers aan de zijkant, dat was ideaal geweest om handheld te gamen onder windows.
De prijs voor een dergelijke Windows tablet in die tijd zou te hoog zijn geweest (t.o.v. een notebook met dedicated GPU).
Inmiddels hebben we de switch, dus ik ben al voorzien,
De Switch en de Steam Deck zijn geen volle concurrenten van elkaar. Switch = Nintendo, met het daarbij behorende publiek. De Deck is voor een ander publiek.
maar goed dat die steamdeck er eindelijk is. Zal wel even duren voordat iedereen hem heeft, hopelijk dan meteen door naar een Steamdeck pro / 2.
Ik denk dat die niet snel vanuit Valve zal komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
The Zep Man schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:50:
[...]

Er is nog helemaal geen party. De huidige mobiele PC's worden verkocht in aantallen van tienduizenden, door allemaal semi-/onbekende bedrijven. Op wereldniveau is dat niets. Met de Steam Deck begin t het feest pas.

[...]
De prijs voor een dergelijke Windows tablet in die tijd zou te hoog zijn geweest (t.o.v. een notebook met dedicated GPU).

[...]

De Switch en de Steam Deck zijn geen volle concurrenten van elkaar. Switch = Nintendo, met het daarbij behorende publiek. De Deck is voor een ander publiek.

[...]

Ik denk dat die niet snel vanuit Valve zal komen.
Ik wil een paar 100 euro investeren in 1 handheld ecosystem, wat koop ik Switch of Steamdeck, voila voor mij zijn dat concurrenten, en dat is precies wat ik schreef.

Wat betreft de surface pro, ik kocht een i5 128 Gb voor 600 euro. Echter tegelijkertijd kwam intel ook met een Atom met vergelijkbare grafische performance. Die zat in tablets van 100 tot 300 euro. Paar controllers op de zijkant en gaan, had makkelijk gekunt. Ik had een Toshiba, waar Tomb Raider 2013 prima op draaide. Ging helaas stuk en er waren geen exemplaren meer, toen dus die Surface gekocht. Ik verbaas me dus dat het 8 jaar heeft geduurd voordat er iemand een x86 handheld heeft uitgebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erapaz schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 18:39:
Ik wil een paar 100 euro investeren in 1 handheld ecosystem, wat koop ik Switch of Steamdeck, voila voor mij zijn dat concurrenten, en dat is precies wat ik schreef.
Je kijkt niet naar ondersteunde spellen binnen dat ecosystem? De meeste mensen die Nintendo kopen, kopen het vanwege het merk en de exclusives.
Wat betreft de surface pro, ik kocht een i5 128 Gb voor 600 euro. Echter tegelijkertijd kwam intel ook met een Atom met vergelijkbare grafische performance. Die zat in tablets van 100 tot 300 euro. Paar controllers op de zijkant en gaan, had makkelijk gekunt.
Jij en ik hebben hele andere herinneringen aan de Atom range van CPU's. Er is een reden waarom Intel ermee stopte. Het enige waar ik ooit een Atom CPU goed op zag presteren was op Nvidia's ION platform, waar een Nvidia GPU onderdeel was van de chipset.
Ik verbaas me dus dat het 8 jaar heeft geduurd voordat er iemand een x86 handheld heeft uitgebracht.
Hieruit blijkt dat je niet bekend bent met de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
The Zep Man schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 18:53:
[...]
Je kijkt niet naar ondersteunde spellen binnen dat ecosystem? De meeste mensen die Nintendo kopen, kopen het vanwege het merk en de exclusives.

[...]
Jij en ik hebben hele andere herinneringen aan de Atom range van CPU's. Er is een reden waarom Intel ermee stopte. Het enige waar ik ooit een Atom CPU goed op zag presteren was op Nvidia's ION platform, waar een Nvidia GPU onderdeel was van de chipset.

[...]

Hieruit blijkt dat je niet bekend bent met de markt.
Ik hoef de markt niet te kennen, ik wil handheld gamen. In 2013 deed ik dat al met een xbox controller aan een tablet, als iemand die controller in tweeën had gezaagd en de helften aan mn tablet had bevestigd was ik blij geweest. De CPU was de Intel Atom Z3735G. Zoals gezegd, Tomb Raider 2013 en Black Flag kon je daar prima op spelen. Dus alle games tot die tijd kon je opeens handheld spelen, ipv op desktop of laptop.

De Switch heb ik dus ook om handheld te kunnen gamen, die vult voor mij het gat wat er was doordat niemand met een fatsoenlijke handheld kwam die AAA games kon draaien. Zowel mijn tablet als de Switch konden dat, en op de Steamdeck hebben we dus zeer lang moeten wachten. Zelfs Android telefoons hadden de power om AAA games te draaien, alleen Nvidia heeft dat geprobeerd met de Shield. Het mooie van de windows tablets was dat alle games al bestonden en je dus niet afhankelijk was van de developers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koop een switch, is meer voor jouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
Erapaz schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 15:21:
Mooi ding die steamdeck, wel een beetje late-to-the-party gevoel. In 2013 had ik de originele Surface Pro, met een Xbox controller speelde ik daar games op als Black Flag en Tomb Raider. De windows tablets die toen uitkwamen met de HD4000 GPU waren prima geschikt om te gamen, toch is er toen geen enkele tablet uitgebracht met controllers aan de zijkant, dat was ideaal geweest om handheld te gamen onder windows.
Erapaz schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 19:00:
Ik hoef de markt niet te kennen, ik wil handheld gamen. In 2013 deed ik dat al met een xbox controller aan een tablet, als iemand die controller in tweeën had gezaagd en de helften aan mn tablet had bevestigd was ik blij geweest. De CPU was de Intel Atom Z3735G. Zoals gezegd, Tomb Raider 2013 en Black Flag kon je daar prima op spelen. Dus alle games tot die tijd kon je opeens handheld spelen, ipv op desktop of laptop.
Heey je omschrijft mijn leven :) Ik heb een Surface Pro 2 gekocht om te gamen, met name Civ V maar ook andere spellen. Ik had zelfs een Ipega bluetooth controller die nét om de tablet heen pastte. Maar uiteindelijk was het toch kut: de hele tijd keys customizen en de Surface was echt te lomp en zwaar en te lawaaierig, ondanks dat de prestaties goed waren: PUBG @ 720p! Ik bedoel maar, ver zijn tijd vooruit.

Daarna een GPD Win gekocht, was niet snel, maar sneller dan jou Z3735G. Uiteindelijk vooral gebruikt voor indy games (FTL, Braid, Limbo, Luftrauser, Thomas was Alone, Super Meat Boy etc.)

Hier wordt gezegd dat die GPD apparaten niet bekend en goed waren, maar elk Tech Youtube kanaal heeft er wel eens mee gespeeld. Dus aan bekendheid onder de Tweakers en early adopters zal het niet liggen. Het is gewoon veel klooien om het goed aan de praat te krijgen, dat was voor mij half de lol. Voor velen ligt dat wel anders.

De Steam Deck is helemaal niet te laat! Eindelijk een geoptimaliseerd eco systeem en standaard instellingen. Tevens; alle handheld PCs tot nu toe waren ontzettend CPU gefocust, met een matige IGP ernaast. De CPU en GPU moesten in dezelfde TDP dus vaak betekende dat ellende, en kreeg de CPU voorrang. Maar met de AMD APU voor de Deck is dat EINDELIJK ANDERSOM. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:26

Aight!

'A toy robot...'

Steam Deck, dat lijkt me interessant.

Ik was vroeger een gamer, tegenwoordig meer van de playstation spellen (bank gamer), maar mis toch af en toe de leuke RTS of rogue like games op de pc. Heb een Mac waar je dus weinig spellen op kan spelen en er komen een paar leuke aan (Diplomancy is not an option, Against the storm, etc) dan zou zo een steam deck wel een mooie oplossing kunnen zijn.

Stuk goedkoper dan een gaming laptop. Een gaming pc wil ik niet meer hahah.

Even in de gaten houden welke games er op komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aight! schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 21:10:

Stuk goedkoper dan een gaming laptop. Een gaming pc wil ik niet meer hahah.

Eeh, alle spellen komen erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Aight! schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 21:10:

Het doel van Valve is om de hele Steam-bibliotheek werkend te krijgen op de Steam Deck via SteamOS. Dat zijn heel veel spellen. Lukt dat niet, dan kan je altijd Windows installeren en alsnog alles spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:26

Aight!

'A toy robot...'

Ow serieus, dat wist ik niet.

Dan is het een no-brainer en dan gewoon kopen als ie uit is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aight! schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 21:30:
"Gewoon kopen als 'ie uit is" kan nog wel even duren (na Q2 2022). Gezien hoe de reserveringen zijn gegaan, zal de Deck niet snel in de directe verkoop gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door The Zep Man op 12-10-2021 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Aight! schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 21:30:
Ow serieus, dat wist ik niet.

Je moet een reservering plaatsen om de Steam Deck te kopen: https://store.steampowered.com/steamdeck

Voor nieuwe reserveringen is de verwachte levertijd ergens na 2020Q2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
Tadango schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 19:00:
Koop een switch, is meer voor jouw.
Anders lees je even mijn post goed. Ik zeg juist dat de Steamdeck laat is omdat dit technisch in 2013 al mogelijk was en het gat inmiddels door de Switch gevuld is. Die heb ik ook al sinds release.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Erapaz schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:36:
Ik zeg juist dat de Steamdeck laat is omdat dit technisch in 2013 al mogelijk was en het gat inmiddels door de Switch gevuld is.
Gezien hoe goed de reserveringen voor de Steam Deck zijn gegaan van iets dat enkel regionaal verkrijgbaar is, en dat iedereen die een reservering heeft geplaatst een Switch had kunnen kopen (of er al één heeft), kan ik enkel concluderen dat je het fout hebt.

Wat met de AMD APU mogelijk is, was echt niet mogelijk in 2013.

Maar zoals @Tadango concludeert ben je ongetwijfeld erg blij met je Switch, en heb je niets met de Steam Deck. Wat doe je nog in dit topic? :)

[ Voor 11% gewijzigd door The Zep Man op 13-10-2021 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
(dubbele reactie)

[ Voor 96% gewijzigd door The Zep Man op 13-10-2021 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het is heel simpel: Switch is een gesloten systeem waarbij Nintendo bepaald wat er te spelen is en welke accessoires je kan gebruiken. De prijs per spel blijft door het gesloten systeem vrij hoog. Steam Deck is een PC, dus open en compatible met veel onderdelen. Je bepaald zelf wat je erop installeert en aansluiten en wat je bron van spellen is. Het zijn de 2 uiterste eigenlijk.

Dat er vroegen ook al tables waren die wat lichtere spellen konden spelen is een heeeeel gek argument. De switch heeft dan ook geen bestaansrecht omdat er al een DS was? Natuurlijk was een Steam Deck achtig apparaat al heel lang mogelijk, maar deze zou dan te beperkt zijn om commercieel rendabel te zijn. Kijk naar de alternatieven nu, die zijn erg duur. Steam Deck heeft zijn bestaansrecht nu door de Steam Store, want dat is wat Valve wil verkopen, niet het apparaat zelf. Hetzelfde als Nintendo die zijn spellen wil verkopen en daardoor de Switch gebruikt. Het mooie van Valve is dat het apparaat niet gesloten is en beperkt tot Steam. Dat scheelt een hoop geld (beveiliging kost geld) en spreek PC gamers (de doelgroep van Steam) veel beter aan dan een gesloten systeem zoals Nintendo heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tadango schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 09:12:
Het mooie van Valve is dat het apparaat niet gesloten is en beperkt tot Steam. Dat scheelt een hoop geld (beveiliging kost geld) en spreek PC gamers (de doelgroep van Steam) veel beter aan dan een gesloten systeem zoals Nintendo heeft.
Valve heeft in interviews aangegeven dat ze de Deck als een apparaat neerzetten dat het PC ecosysteem moet verbreden. Als het ecosysteem breder wordt, zal Valve via Steam er direct en indirect van profiteren. Voor dit doel hoeft de Deck niet gesloten te zijn.

En inderdaad, goede beveiliging kost veel geld en het heeft weinig nut. Het aandeel mensen dat de Steam Deck alleen zonder Steam gaat gebruiken zal minuscuul zijn, en ook die groep draagt bij aan het PC ecosysteem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:14
The Zep Man schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 09:02:
Maar zoals @Tadango concludeert ben je ongetwijfeld erg blij met je Switch, en heb je niets met de Steam Deck. Wat doe je nog in dit topic? :)
In het Switch topic is hij ook vrij eigenwijs :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
Hij mag toch wel mee discussieren? Alsof zijn mening ineens minder belangrijk is :P

Als je nu al kritische stemmen gaat wegsturen dan is het snel een toxische community.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L23
Iedereen mag zijn mening geven. Ik denk dat het minder toxisch is als mensen discussiëren over de potentie van het product inplaats van het afkraken om dat het niet in je eigen straatje past. Discussies worden interessant als je je er in verdiept hebt en bereidt bent van elkaar te leren. Dat de Steam Deck niet voor iedereen interessant is dat is vanzelfsprekend, maar je moet toch wel kunnen inzien dat het voor andere gebruikers wel een interessant product kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
L23 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:45:
Iedereen mag zijn mening geven. Ik denk dat het minder toxisch is als mensen discussiëren over de potentie van het product inplaats van het afkraken om dat het niet in je eigen straatje past.
En het afkraken van iets dat je niet begrijpt. Veel punten van @Erapaz zijn aantoonbaar onwaar, en daar gaat hij niet verder op in (terwijl hij door blijft gaan met afkraken van iets dat hij niet heeft en niet begrijpt).

Ik ga ook niet het Switch topic in omdat ik geen Switch heb en daar even lekker ongefundeerd ga schoppen omdat ik een Deck gereserveerd heb. Voor iedereen die blij is met zijn Switch ben ik blij, en straks ben ik (zeer waarschijnlijk) blij met mijn Deck.

[ Voor 4% gewijzigd door The Zep Man op 13-10-2021 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
The Zep Man schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:42:
[...]
En het afkraken van iets dat je niet begrijpt. Veel punten van @Erapaz zijn aantoonbaar onwaar, en daar gaat hij niet verder op in (terwijl hij door blijft gaan met afkraken van iets dat hij niet heeft en niet begrijpt).

Ik ga ook niet het Switch topic in omdat ik geen Switch heb en daar even lekker ongefundeerd ga schoppen omdat ik een Deck gereserveerd heb. Voor iedereen die blij is met zijn Switch ben ik blij, en straks ben ik (zeer waarschijnlijk) blij met mijn Deck.
Nou nou, hij stelt dat als je alleen Tomb Raider speelt dan is een Surface Pro al direct een concurrent van de Deck welke je al jaren kan kopen; die stelling is 100% correct :+ En hij lichtte dat ook toe.

@Erapaz maakt wel een paar aannames waar ikzelf het ook niet mee eens ben; AAA draaien écht wel beter op de Deck dan op de Switch. De nVidia chipset in de Switch en de lagere hoeveelheid RAM zijn zware beperkingen. We zullen eens Witcher 3 op de Switch vergelijken met de Deck, nou dat wordt smullen :9 Ook zal het qua AAA (naast Nintendo exclusives) in de toekomst op de Switch steeds minder leuk worden; Doom Eternal draait nog wel, maar alles wat nu uitkomt? Op 4gb RAM? Ik denk het niet.

Het heeft geen zin om heen om stennis te schoppen heen en weer, want de Switch en de Deck het zijn twee andere apparaten met andere groepen gebruikers en gebruikservaringen.
Maar omdat de Switch nu alleen een OLED scherm upgrade krijgt en voor de rest niets, denk ik dat er meer mensen naar de Deck gaan kijken dan je zou verwachten 8)
L23 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:45:
Iedereen mag zijn mening geven. Ik denk dat het minder toxisch is als mensen discussiëren over de potentie van het product inplaats van het afkraken om dat het niet in je eigen straatje past. Discussies worden interessant als je je er in verdiept hebt en bereidt bent van elkaar te leren. Dat de Steam Deck niet voor iedereen interessant is dat is vanzelfsprekend, maar je moet toch wel kunnen inzien dat het voor andere gebruikers wel een interessant product kan zijn.
Afkraken kan anders héél nuttig zijn! In de Handheld PC categorie waren er nogal wat vaporware en scamware apparaten die werden gelanceerd via Kickstarter, zoals de Smach Z, welke hun deadlines en hun product eisen totaal niet waar maakten. Ik heb persoonlijk mee gedaan aan eentje waar het helemaal in de soep liep, ondanks dat ik destijds ook lyrisch was van het product en niet goed tegen afkrakers kon (spoiler, ze hadden wel gelijk).

In zulke gevallen zal je zeker kritisch moeten zijn! Ik denk dat het met de Deck wel anders zal lopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
@XanderDrake Nu begin jij ook irritant te worden :p Ik laat het hier verder bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
The Zep Man schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 09:02:
[...]

Gezien hoe goed de reserveringen voor de Steam Deck zijn gegaan van iets dat enkel regionaal verkrijgbaar is, en dat iedereen die een reservering heeft geplaatst een Switch had kunnen kopen (of er al één heeft), kan ik enkel concluderen dat je het fout hebt.

Wat met de AMD APU mogelijk is, was echt niet mogelijk in 2013.
Als je kijkt naar spellen die in 2013 uit zijn gekomen en nu naar de Switch zijn geport kom je uit bij titels zoals Bioshock Infinite en AC: Black Flag. Die draaien nu wel met 30 fps op de Switch uit 2017, maar ik denk inderdaad dat je dat in 2013 niet had gered zonder een lompe handheld te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Devil May Cry 5:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
Jeetje, de speakers doen het goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
XanderDrake schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 16:17:
Jeetje, de speakers doen het goed!
De DSP (digital sound processor) in de Steam Deck schijnt ook erg goed te zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
g0tanks schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 16:33:
De DSP (digital sound processor) in de Steam Deck schijnt ook erg goed te zijn. :)
Ik denk dat DSP's al een jaartje of 20 hun zaken goed voor elkaar hebben. Belangrijker zijn de DAC en de speakers (en het ontwerp eromheen om ruis en andere storingen te voorkomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
We hebben het hier regelmatig over het functioneren van DRM en Anti-cheat via Proton in Linux. Het is een flinke drempel die Valve en Proton moeten nemen om SteamOS een serieus alternatief te positioneren voor zowel Windows als consoles.
In een interessante discussie op Reddit komt naar voren dat Valve hun eigen DRM (CEG) nog niet geport hebben richting Proton. Op Github zijn daar al jaren geleden issues voor aangemaakt en het blijft ijzig stil op dat front...
Dit heeft als vervelend bij-effect dat veel games die zijn uitgekomen op Steam in de periode 2012-2015 momenteel in Proton niet werken zonder hacks. Dan hebben we het ook over AAA titels zoals BioShock Infinite, Civilization Beyond Earth, Just Cause 2, Sleeping Dogs, Grid 2, etc.

Het zou wel een flater zijn als Valve dit niet oplost :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spektaculair
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11-09 21:55
XanderDrake schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 12:25:
We hebben het hier regelmatig over het functioneren van DRM en Anti-cheat via Proton in Linux. Het is een flinke drempel die Valve en Proton moeten nemen om SteamOS een serieus alternatief te positioneren voor zowel Windows als consoles.
In een interessante discussie op Reddit komt naar voren dat Valve hun eigen DRM (CEG) nog niet geport hebben richting Proton. Op Github zijn daar al jaren geleden issues voor aangemaakt en het blijft ijzig stil op dat front...
Dit heeft als vervelend bij-effect dat veel games die zijn uitgekomen op Steam in de periode 2012-2015 momenteel in Proton niet werken zonder hacks. Dan hebben we het ook over AAA titels zoals BioShock Infinite, Civilization Beyond Earth, Just Cause 2, Sleeping Dogs, Grid 2, etc.

Het zou wel een flater zijn als Valve dit niet oplost :+
Bioshock infinite heeft een prima native linux versie, laatst toevallig nog gespeeld. Daar heb je proton niet voor nodig.

Gelukkig is dit een issue dat door Valve zelf opgelost kan worden zonder dat de developers aanpassingen moeten gaan doen aan spellen van 9 jaar oud. Via Lutris werken games met deze DRM namelijk al wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
Spektaculair schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 13:42:
[...]

Bioshock infinite heeft een prima native linux versie, laatst toevallig nog gespeeld. Daar heb je proton niet voor nodig.
Als je de reviews kijkt op Proton DB is lang niet iedereen tevreden met de performance van die native port. Maar dat is een andere discussie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XanderDrake schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 13:58:
Als je de reviews kijkt op Proton DB is lang niet iedereen tevreden met de performance van die native port. Maar dat is een andere discussie :+
Een native port gebruikt geen Proton, dus zou sowieso geen review moeten krijgen op Proton DB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
The Zep Man schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 14:00:
[...]
Een native port gebruikt geen Proton, dus zou sowieso geen review moeten krijgen op Proton DB.
Dáárom willen ze de Proton gebruiken, en dat werkt dan weer niet :+ Het is ook maar één spel van de vele.

ontopic:
Ik ben wel benieuwd hoe Valve al de missende compatibiliteit gaat repareren en beschikbaar stellen komende anderhalve maand. Mogelijk niet in Github zo te zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XanderDrake schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 14:16:
[...]

Dáárom willen ze de Proton gebruiken, en dat werkt dan weer niet :+ Het is ook maar één spel van de vele.

ontopic:
Ik ben wel benieuwd hoe Valve al de missende compatibiliteit gaat repareren en beschikbaar stellen komende anderhalve maand. Mogelijk niet in Github zo te zien!
Ik denk dat alle wijzigingen waar ze nu mee bezig zijn niet publiekelijk in github staan. Dat zal we komen na de release. Alle speculatie nu heeft 0 waarde :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackAvery
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:32
Valve gaat elk spel op steam handmatig testen:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 23:43

MikeVM

- Baloo -

dit maakt het wel een stap dichter bij 'cadeau-optie voor je neefje/nichtje' zonder dat je u zorgen moet maken of het plug en play is.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeVM op 18-10-2021 22:14 ]

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MikeVM schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 21:36:
dit maakt het wel een stap dichter bij 'cadeau-optie voor je neefje/nichtje' zonder dat je u zorgen moet maken of het plug en play is.
Je bent wel een erge suikeroom/-tante voor je neefje/nichtje als je daar een Steam Deck voor koopt, en goed in plannen (gezien hoe lang het nog duurt voordat een nieuw gereserveerd exemplaar leverbaar is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeVM
  • Laatst online: 10-09 23:43

MikeVM

- Baloo -

The Zep Man schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 22:50:
[...]
Je bent wel een erge suikeroom/-tante voor je neefje/nichtje als je daar een Steam voor koopt, en goed in plannen (gezien hoe lang het nog duurt voordat een nieuw gereserveerd exemplaar leverbaar is).
ik heb het niet enkel over mezelf, maar meer in het algemeen, een nintendo switch kan je gewoon zonder zorgen onder de kerstboom zetten, daar weet een 8-jarige vast wel raad mee,

een deel van het succes van de steam deck zal afhangen van de ease of use imho. het lijkt erop dat Steam dat snapt.

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MikeVM schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 23:09:
[...]

ik heb het niet enkel over mezelf, maar meer in het algemeen,
Hetzelfde voor mijn opmerking. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackAvery
Meer details over het 'verified' programma in dit interview.

Aan de ene kant is het goed om te zien dat Valve hier moeite in stopt, aan de andere kant stel ik me serieuze vragen hoe lang ze dit manuele reviewen gaan volhouden. Dit moet gewoon erg duur zijn als je serieus wilt gaan testen op leesbaarheid enzo. Het volume games op Steam is ook enorm. Ik verwacht eigenlijk dat de meeste games in de categorie 'unknown' en 'playable' gaan belanden.
MikeVM schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 21:36:
[...]

Dit is ongeveer net zo plug & play als een PC waar Steam op geïnstalleerd is? In hoeverre je een achtjarige op Steam wilt laten is een heel andere vraag natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JackAvery schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 08:47:

Aan de ene kant is het goed om te zien dat Valve hier moeite in stopt, aan de andere kant stel ik me serieuze vragen hoe lang ze dit manuele reviewen gaan volhouden.
Trek een blik stagiairs open, en het hoeft echt niet veel te kosten.

Misschien hoeven ze het handmatige reviewen niet lang vol te houden. Nu laten ze het reviewsysteem professioneel gebruiken. Straks laat je dat crowdsourcen, wanneer het gereedschap daarvoor gereed is.

Door er nu in te investeren doet Valve het bulk van het werk door de bestaande bibliotheek aa nte pakken. Voor nieuwe spellen (die constant binnenkomen) kan men dan leunen op de community. De community kennende worden populaire spellen direct voorzien van een certificering. Minder populaire spellen blijven dan (langer) op 'onbekend' staan, wat niet erg hoeft te zijn. Immers kunnen die spellen (veelal) nog steeds gespeeld worden.

[ Voor 19% gewijzigd door The Zep Man op 19-10-2021 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
The Zep Man schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:01:
[...]

Trek een blik stagiairs open, en het hoeft echt niet veel te kosten.

Misschien hoeven ze het handmatige reviewen niet lang vol te houden. Nu laten ze het reviewsysteem professioneel gebruiken. Straks laat je dat crowdsourcen, wanneer het gereedschap daarvoor gereed is.
Dat dacht ik dus ook. Als https://www.protondb.com/ het kan met vrijwilligers, dan moet Valve het ook wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhWolf
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-09 11:44

Aan de ene kant is het goed om te zien dat Valve hier moeite in stopt, aan de andere kant stel ik me serieuze vragen hoe lang ze dit manuele reviewen gaan volhouden. Dit moet gewoon erg duur zijn als je serieus wilt gaan testen op leesbaarheid enzo. Het volume games op Steam is ook enorm. Ik verwacht eigenlijk dat de meeste games in de categorie 'unknown' en 'playable' gaan belanden.

[...]

Dit is ongeveer net zo plug & play als een PC waar Steam op geïnstalleerd is? In hoeverre je een achtjarige op Steam wilt laten is een heel andere vraag natuurlijk.
Er zijn inderdaad zoveel games op Steam, en dan vooral games met een gering aantal spelers/sales, dat het gewoon niet kosteneffectief kan zijn om die allemaal uitgebreid te reviewen. Ik verwacht dat ze eerst een soort cutoff maken van <50.000 (fictief getal) aantallen verkocht = automatische 'unknown' rating oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

Ik denk dat Valve niet anders kan dan zelf manuele checks uit te voeren. Als ik kijk naar ProtonDB krijg je echt 1001 verschillende gebruikerservaringen, goed en slecht. Dit heeft ook met de onderliggende PCs te maken, maar je kan niet standaard uit gaan van de community of crowdsourcing. Zeker niet als je een lage-instap console-achtige ervaring wilt creëren.

Verder kan je simpelweg je Game ToDo lijst sorteren op populariteit, games met de meeste spelers eerst, en zo werk je naar beneden. Ik denk dat ze ook niet alle 40.000+ games gaan testen; lichte spellen met goede ProtonDB rating zou ik achterwege laten.

Er zitten nog een paar mooie feitjes in de video:
  • Géén VR game support, dus de SteamVR API werkt waarschijnlijk niet goed? Jammer want redelijk wat populaire VR spellen (Beatsaber, Pistol Whip, Pirate Trainer, RecRoom) zouden zeker wel draaien op de hardware. Ook is er iets voor te zeggen dat je je Deck in een holster of rugzak stopt en aansluit op je Vive of Rift, ben je alsnog mobiel :)
  • Launchers worden ondersteund! Vanuit een UX standpunt ben ik heel benieuwd hoe dat gaat werken.
  • Er komt dus een "Great on Deck" winkel pagina. Mooie start voor Deck exclusives ;)
  • Géén Alyx als launch titel, als ze die nu al keihard als unsupported aanvinken

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XanderDrake schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:17:
Er zitten nog een paar mooie feitjes in de video:
[list]
• Géén VR game support, dus de SteamVR API werkt waarschijnlijk niet goed? Jammer want redelijk wat populaire VR spellen (Beatsaber, Pistol Whip, Pirate Trainer, RecRoom) zouden zeker wel draaien op de hardware. Ook is er iets voor te zeggen dat je je Deck in een holster of rugzak stopt en aansluit op je Vive of Rift, ben je alsnog mobiel :)
Ik lees dit als "voor dit programma worden automatisch alle VR spellen als niet ondersteund geoormerkt". En terecht. VR zitten zoveel haken en ogen aan als jonge markt, dat het niet loont om daar met een ander experiment op in te duiken.
• Launchers worden ondersteund! Vanuit een UX standpunt ben ik heel benieuwd hoe dat gaat werken.
Dat kan je nu al zien door Steam Big Picture te gebruiken. Launchers starten gewoon. Op de Deck kan m.b.v. muis emulatie vervolgens de juiste opties gekozen worden.
• Er komt dus een "Great on Deck" winkel pagina. Mooie start voor Deck exclusives ;)
Ik denk niet dat er Deck exclusives komen. Daarmee sluit je jezelf onnodig af van een groot deel van de markt als ontwikkelaar. Mogelijk worden aspecten die de Deck ondersteunt wel ingebouwd als optionele delen van sommige spellen.
• Géén Alyx als launch titel, als ze die nu al keihard als unsupported aanvinken
Alyx is VR-only, dus logisch. Verder is het doel van Valve niet om spellen exclusief voor de Deck te verkopen, dus daar is ook geen behoefte aan. Verder is dit de console met de meeste launch titles ooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackAvery
The Zep Man schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:24:
Verder is dit de console met de meeste launch titles ooit.
Bedoel je niet de pc met de meeste ports? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JackAvery schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:25:
[...]

Bedoel je niet de console met de meeste ports? :+
Het is geen console, het is gewoon een PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackAvery
offtopic:
@Tadango ik had dat al gecorrigeerd terwijl je dat typte :p

[ Voor 9% gewijzigd door JackAvery op 19-10-2021 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JackAvery schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:26:
@Tadango ik had dat al gecorrigeerd terwijl je dat typte :p
Te laat ;) Maar ports of niet, het is de grootste library op een portable gaming apparaat tot nu toe, en dat is super. Ook het systeem met de goedkoopste games (via Steam aanbiedingen of een key site oid). Ik heb mijn vrouw de Switch uit haar hoofd gepraat omdat de prijzen van de spellen snel optellen. Een Deck is veel goedkoper omdat je spellen voor minder kan krijgen. En dan als grootste punt: Je hoeft niet voor een nieuwe generatie apparaten het spel opnieuw te kopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
The Zep Man schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:24:
Ik lees dit als "voor dit programma worden automatisch alle VR spellen als niet ondersteund geoormerkt". En terecht. VR zitten zoveel haken en ogen aan als jonge markt, dat het niet loont om daar met een ander experiment op in te duiken.
Ik zou de soep niet zo heet eten.
  • Je kan prima aanvinken welke VR spelen goed zouden werken op de Deck hardware, dat gaan ze nu ook doen voor andere spellen.
  • VR is verder een markt die groeit en Valve zelf ook pushed, de SteamVR API is vrij uitgebreid. De VR markt is groter dan de PC handheld markt.
  • Verticale integratie is ook een waardevol iets. Er zijn geruchten dat Valve een standalone VR bril wilt maken met dezelfde specs als de Deck.
We gaan het zien. Als Valve echt alle ballen op compatibility wilt gooien, is het logisch dat ze geen VR doen. Maar van oudsher willen ze zowel compatiblity als een grote catalogus, want díé kunnen ze mooi verkopen :)
Dat kan je nu al zien door Steam Big Picture te gebruiken. Launchers starten gewoon. Op de Deck kan m.b.v. muis emulatie vervolgens de juiste opties gekozen worden.
Ja in Windows ga je gewoon uit fullscreen mode, ik vind dat niet echt lekker als ik op de bank zit en vervolgens mn muis moet pakken :P
Ik ben ook benieuwd hoe al die launchers er in Linux uitzien. Het zijn er echt veel, 50% van alle spellen die ik speel ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor VR heb je grafisch veel meer kracht nodig dan wat er in de Deck zit. Die paar spellen die wel zouden werken hebben ook geknutsel nodig met adapters edg nodig om het aan te sluiten. Dat heeft geen prio voor Valve en is dus unsupported. Het is ook niet hun focus en daar ben ik blij om. Als je het wil proberen is het aan jouw maar vanuit Valve is er 0 support voor VR op de Deck en dat is alleen maar logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XanderDrake schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:31:
[...]
Ik zou de soep niet zo heet eten.
'Niet ondersteund' als in 'we spenderen hier nu geen tijd aan', niet 'het werkt niet'.
Ja in Windows ga je gewoon uit fullscreen mode, ik vind dat niet echt lekker als ik op de bank zit en vervolgens mn muis moet pakken :P
Waarom zou je je muis pakken? Met bijvoorbeeld Moonlight (en er zullen wel andere wrappers zijn voor niet-streamers) kan je muisemulatie op een controller in- en uitschakelen door langdurig op start te drukken. Niet comfortabel, maar lost het probleem op als in dat je geen muis hoeft te pakken.
Ik ben ook benieuwd hoe al die launchers er in Linux uitzien. Het zijn er echt veel, 50% van alle spellen die ik speel ofzo...
Launchers zien en werken in Linux hetzelfde als in Windows, is mijn ervaring met de spellen die ik geprobeerd heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackAvery
Tadango schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:29:
[...]

Te laat ;) Maar ports of niet, het is de grootste library op een portable gaming apparaat tot nu toe, en dat is super. Ook het systeem met de goedkoopste games (via Steam aanbiedingen of een key site oid). Ik heb mijn vrouw de Switch uit haar hoofd gepraat omdat de prijzen van de spellen snel optellen. Een Deck is veel goedkoper omdat je spellen voor minder kan krijgen. En dan als grootste punt: Je hoeft niet voor een nieuwe generatie apparaten het spel opnieuw te kopen!
Uiteindelijk blijft de vraag heel simpel: welke games wil je spelen. Het vergelijken van een Deck met een Switch is een beetje nutteloos daardoor. De prijs is verder slechts één factor die mede bepaalt welke games iemand koopt.

We moeten trouwens ook niet gaan doen alsof er geen kortingen op de eShop bestaan. Het is heel goed mogelijk om een leuke library op te bouwen op Switch met een bescheiden budget. Anyway, dit is niet het Nintendo Switch topic.

Dus om terug naar de Steam Deck te gaan: het is niet omdat Valve gaat reviewen welke games er vlot en minder vlot bruikbaar zijn op de Deck, dat ontwikkelaars ook automatisch de moeite gaan doen om de nodige optimalisaties voor het apparaat te doen op het vlak van interface en controls. Het is vooral daar dat het schoentje kan knellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
The Zep Man schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:40:
Waarom zou je je muis pakken? Met bijvoorbeeld Moonlight (en er zullen wel andere wrappers zijn voor niet-streamers) kan je muisemulatie op een controller in- en uitschakelen door langdurig op start te drukken. Niet comfortabel, maar lost het probleem op als in dat je geen muis hoeft te pakken.
Launchers zien en werken in Linux hetzelfde als in Windows, is mijn ervaring met de spellen die ik geprobeerd heb.
Ja, ik geloof dat je het werkend krijgt (Mijn GPD Win heeft een switch knop om van de controller joystick een muis te maken), maar het klinkt alsnog niet als een geweldige UX ervaring. Ik ben benieuwd of ze dat weten te stroomlijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XanderDrake schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:00:
Ja, ik geloof dat je het werkend krijgt (Mijn GPD Win heeft een switch knop om van de controller joystick een muis te maken), maar het klinkt alsnog niet als een geweldige UX ervaring. Ik ben benieuwd of ze dat weten te stroomlijnen.
Niet geweldig, maar kortstondig (even bij het starten). Het is niet het einde van de wereld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
The Zep Man schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:04:
[...]
Niet geweldig, maar kortstondig (even bij het starten). Het is niet het einde van de wereld...
Wat als de launcher groter is dan 1280x800 :o ? Dat je start knop verdwijnt over de schermgrens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
XanderDrake schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:32:
[...]

Wat als de launcher groter is dan 1280x800 :o ? Dat je start knop verdwijnt over de schermgrens.
Dan downscalen ipv upscalen :) Een 1080p window aanbieden aan de launcher en deze tonen in 800p. Andersom kan het ook dus dit moet ook een oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tadango schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:33:
Dan downscalen ipv upscalen :) Een 1080p window aanbieden aan de launcher en deze tonen in 800p. Andersom kan het ook dus dit moet ook een oplossing zijn.
Downscaling als alles leesbaar blijft, scrollen (muisaanwijzer volgen) als anders blijkt. Dat hadden we +25 jaar geleden al door met notebooks die een hogere resolutie moesten tonen dan dat het scherm ondersteunde. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
Leuk maar dat zijn allemaal bespoke aanpassingen. Naja, we gaan het zien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XanderDrake schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:46:
Leuk maar dat zijn allemaal bespoke aanpassingen.
Dat valt gewoon universeel te implementeren. Steam kan herkennen of een getoond venster groter is dan de geconfigureerde resolutie. Het soort scaling kan dan omgeschakeld worden met een knop na het inschakelen van muisemulatie. Eventueel zou een overlay gebruikt kunnen worden voor instructies.

Je hebt twee type mensen in de wereld. Mensen die niet elk type hoeven te definiëren.

[ Voor 15% gewijzigd door The Zep Man op 19-10-2021 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
Op Reddit lees ik over verschillende Europese gebruikers (waaronder een Nederlander) wiens pre-orders zijn vervroegd. Ik had al december dus kan niet veel vroeger, maar hebben jullie al es gedubbelcheckt? Zou een mooie onverwachte kerst worden :)

[ Voor 3% gewijzigd door XanderDrake op 22-10-2021 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn betaling lukte pas om 9 uur 's avonds de 16e en die staat nog op Q1 2021. Ik verwacht ergens in februari te kunnen bestellen. Ik wil ook zeker niet de eerste zijn gezien ik er nog niet uit ben (64gb of 256gb versie) en wil de ervaringen met de ssd upgrade even afwachten. De 64gb variant heb ik pas de 19e gereserveerd dus dat zal maart worden op zijn vroegst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik sta inderdaad ook nog op Q1, mijn betaling lukte rond kwart over 8.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batumulia
  • Laatst online: 11-09 16:17
XanderDrake schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 08:22:
Op Reddit lees ik over verschillende Europese gebruikers (waaronder een Nederlander) wiens pre-order is vervroegd. Ik had al december dus kan niet veel vroeger, maar hebben jullie al es gedubbelcheckt? Zou een mooie onverwachte kerst worden :)
Die van mij staat nog steeds op Q1 '22

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-09 18:12
Hier pas afgelopen week een preorder geplaatst, status staat (nog steeds) op expected after Q2 2022. Dat is wel een erg brede definitie natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XanderDrake schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 08:22:
Op Reddit lees ik over verschillende Europese gebruikers (waaronder een Nederlander) wiens pre-orders zijn vervroegd. Ik had al december dus kan niet veel vroeger, maar hebben jullie al es gedubbelcheckt? Zou een mooie onverwachte kerst worden :)
19:07 hier. Ik sta op december 2021 maar heb nog niks ontvangen qua e-mail of Steam melding om daadwerkelijk iets te betalen voor de volledige levering.
Pagina: 1 ... 8 ... 118 Laatste

Let op:
V&A (of dit topic) is niet bedoeld voor animo/interesse/pre-order advertenties.

Discussies en vragen met betrekking tot reservering, bestelling en levering horen in Steam Deck - reservering, bestelling & levering

Voor informatie over de prestaties en speelbaarheid van specifieke games op de Steam Deck en tips om ze beter te laten werken, kijk op ProtonDB.