Garantie bij vervangen HDD in laptop?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.321 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elonoir
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-03 23:32
Beste medetweakers,

Recent heb ik een MSI GS60 aangeschaft. Standaard beschikt deze laptop over M.2 SSD en een 1 TB HDD. Mijn idee was om de HDD te vervangen door de SSD uit mijn vorige laptop. Voor dit vervangen is het losschroeven van de gehele onderkant nodig, maar nu zit er over een van de schroeven onderop de laptop een sticker met 'Warranty Sticker, Void if tampered'. De webshop waar ik deze laptop heb aangeschaft bevestigd dit verlopen van de garantie.

Nu wil ik MSI en de webshop graag op hun woord geloven, maar ik meen twijfelachtige rechtsgeldigheid herinneren. In de volgende topics wordt hier ook naar verwezen, maar graag heb ik iets meer zekerheid voor ik mijn laptop open schroef.

In mijn verdere zoektocht kan ik hier helaas geen feitelijke of betrouwbare uitspraken over vinden. Zeker geen waar ik mee bij een winkel aan kan komen, mocht ik garantie nodig hebben. Kan iemand mij hiervoor in de juiste richting wijzen?

Voor zover relevant is hier een video van de procedure (waarbij ze ook een extra M.2 SSD toevoegen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

offtopic:
Juridisch weet ik er weinig van af, maar stel je voor dat je wel wat vind, denk je dat die webshop z'n poot dan in eens niet stijf houdt en je dan wel gewoon garantie geeft? Ze zullen altijd op dit soort dingen blijven wijzen en terugkomen om zo veel mogelijk niet te hoeven betalen. Ik vraag me om heel eerlijk te zijn af of het niet gewoon verstandiger is koop-op-afstand te claimen en wat anders te zoeken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elonoir
offtopic:
True schreef op maandag 30 mei 2016 @ 22:54:Juridisch weet ik er weinig van af, maar stel je voor dat je wel wat vind, denk je dat die webshop z'n poot dan in eens niet stijf houdt en je dan wel gewoon garantie geeft?

Ik denk dat die kans idd vrij klein is, vandaar dat ik op zoek ben naar goede uitleg hierover, waar ik de webshop ook op kan wijzigen. Ik heb de laptop helaas al te lang voor wet koop op afstand. Toch bedankt!

[ Voor 13% gewijzigd door Elonoir op 31-05-2016 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Lijkt me onzin, je mag een schijf zelf vervangen van welke laptop of pc dan ook. Dat de hele cover er af moet, tja dan hadden ze maar een klepje voor het geheugen en de HDD erin moeten zetten. Bij mijn Lenovo moet ook de hele achterkant eraf (zo gepiept met een klein aantal schroefjes) en geen sticker te bekennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 10:59
Dat is die webshop die zijn geld verdient met losse videokaarten en harde schijven????
Wel gek dat je 'hun' pc's niet mag openmaken dan.
I contacted MSI support and I thought their response was strange:

"Removing warranty sticker and mount SSD inside of your computer doesn't change anything in case of warranty rules for other components. MSI users are allowed to void the warranty sticker to upgrade RAM, HDD and also for cleaning purposes. However, please note that any hypothetical damages which may occur during mentioned actions will not be covered under manufacturer's warranty ( for eg. Scratches, broken pieces, damaged pins etc.) Kind regards, UK Notebook & AIO Customer Service"
bron: https://www.reddit.com/r/...cker_that_states_void_if/

nog eentje:
https://support.paradigit...-op-Mag-ik-die-verbreken-

hier geldt dus: oude hdd bewaren

[ Voor 9% gewijzigd door Tens op 31-05-2016 09:30 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-09 20:08

servies

Veni Vidi Servici

Die sticker is niet geldig. Als dat de enige manier is om het geheugen uit te breiden of de schijfruimte dan moet je er op die manier bij kunnen.

Dat van Paradigit is natuurlijk ook gedeeltelijk onzin. En dan bedoel ik met name dit:
Mocht uw product toch onverhoopt defect raken, dan dient u in ieder geval eigen geplaatste hardware te verwijderen. U dient het product namelijk in originele staat aan te bieden voor een reparatie. Doet u dit niet, dan wordt alle door uzelf toegevoegde hardware verwijderd en vernietigd.
Dat staat wat mij betreft gelijk aan diefstal...
Daarbij: als de videokaart bijvoorbeeld kapot is gegaan, dan hoeft een zelf geplaatste HDD niet verwijderd en vernietigd te worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elonoir
Thanks! Dit geeft mij in ieder geval genoeg zekerheid. Mocht ik ooit gebruik moeten maken van de garantie, dan geloof ik wel dat ik hier uit ga komen!

Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:54
servies schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 10:19:
Die sticker is niet geldig. Als dat de enige manier is om het geheugen uit te breiden of de schijfruimte dan moet je er op die manier bij kunnen.

Dat van Paradigit is natuurlijk ook gedeeltelijk onzin. En dan bedoel ik met name dit:

[...]

Dat staat wat mij betreft gelijk aan diefstal...
Daarbij: als de videokaart bijvoorbeeld kapot is gegaan, dan hoeft een zelf geplaatste HDD niet verwijderd en vernietigd te worden...
Hoe het juridisch zit zal ik je niet 100% durven te zeggen, zeker niet om dat je een waarschuwing van te voren krijgt. Maar dat dit voorkomt bij de reparatie centra van bepaalde fabrikanten kan ik wel bevestigen, heb dit al eens gezien bij een opgestuurde Asus, die ging naar ergens in Oost europa, en kwam ook terug met de achteraf geplaatste SSD verwijderd en vervangen door een origineel model, terwijl het probleem in het mobo zat. Was trouwens ook vooraf voor gewaarschuwd, maar de eigenaar besloot dit te negeren en dacht dat het wel los zou lopen.

Ik haal zelf trouwens altijd de opslag media eruit voor het opsturen, of draai altijd in ieder geval een image, want zelfs als er geen achteraf geplaatste HDD/SSD's aanwezig, maar gewoon de originele opslag media dan wordt deze 9 van de 10 keer opnieuw geimaged en ben je alsnog alle data kwijt (wordt trouwens ook bijna bij iedere Computer verkoper voor gewaarschuwd wanneer je iets inlevert ter reparatie waar data op opgeslagen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkie001
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

Mikkie001

Wat is werk zonder koffie?

Gelijk hebben is niet altijd gelijk krijgen. Als de webshop op voorhand al aangeeft dat de garantie vervalt bij het verbreken van het zegel, dan zal het lastig worden om garantie te krijgen mocht het ooit nodig zijn.
Hoewel je juridisch mogelijk best in je gelijk staat, zal het op z'n minst een hoop moeite kosten om de webshop hiervan te overtuigen.
Aan jou de keuze of jij dat wilt...

Wellicht nogmaals aan de webshop voorleggen en een verklaring vragen dat het zegel wel verbroken mag worden voor het plaatsen van de schijf. Mocht de webshop dit niet willen, proberen de koop ongedaan te maken, omdat de laptop niet aan de redelijke verwachtingen voldoet.

Er is altijd een groepje mensen dat in geen enkel groepje past

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-06 18:23
Elonoir schreef op maandag 30 mei 2016 @ 22:39:
De webshop waar ik deze laptop heb aangeschaft bevestigd dit verlopen van de garantie.
Maar heb je ook om toesteming gevraagd om alsnog de harde schijf te mogen vervangen met behoud van garantie? Gewoon aangeven dat je kundig bent met hardware en even een andere HDD er in wilt zetten.

Ik heb dit tot zover met al mijn laptops gedaan en tot nu toe ook altijd gewoon toestemming gekregen om de HDD met behoud van garantie te vervangen. Mochten ze er in de toekomst problemen mee krijgen dan heb je jezelf in ieder geval goed ingedekt.

Zoals Mikkie al zei; gelijk hebben is niet altijd gelijk krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elonoir
Valandin schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 14:11:
Maar heb je ook om toesteming gevraagd om alsnog de harde schijf te mogen vervangen met behoud van garantie? Gewoon aangeven dat je kundig bent met hardware en even een andere HDD er in wilt zetten.
[..]
Zoals Mikkie al zei; gelijk hebben is niet altijd gelijk krijgen.
Ik heb dit gevraagd, maar dit hebben ze gezegd niet te kunnen doen. Omdat ze niet kunnen inschatten wat mijn expertise is.

Ze moeten naar eigen zeggen al bij de producent navragen of ze hoe dan ook iets mogen vervangen en de garantie behouden blijft, vanwege "all-in-one laptop". Als dit mogelijk is kan door hen 'vanaf' 12,50 de schijf laten vervangen.
Dat schatten naar eigen zeggen vrij zeker in, omdat deze laptop al over 2 M.2 slots beschikt (1 in gebruik).

Gelijk hebben is idd helaas ook niet gelijk krijgen, en gezien ingewikkelde procedure bij deze laptop wil ik dat nog overwegen.
Helaas vertrek ik dit weekend naar Duitsland en zit het servicecenter 1,5u verderop, met geen garantie van same day service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-09 20:08

servies

Veni Vidi Servici

Mikkie001 schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 14:04:
Gelijk hebben is niet altijd gelijk krijgen. Als de webshop op voorhand al aangeeft dat de garantie vervalt bij het verbreken van het zegel, dan zal het lastig worden om garantie te krijgen mocht het ooit nodig zijn.
Hoewel je juridisch mogelijk best in je gelijk staat, zal het op z'n minst een hoop moeite kosten om de webshop hiervan te overtuigen.
Aan jou de keuze of jij dat wilt...

Wellicht nogmaals aan de webshop voorleggen en een verklaring vragen dat het zegel wel verbroken mag worden voor het plaatsen van de schijf. Mocht de webshop dit niet willen, proberen de koop ongedaan te maken, omdat de laptop niet aan de redelijke verwachtingen voldoet.
Het is voor mij heel simpel: Blijkbaar hecht MSI heel veel waarde aan het stickertje en zijn ze absoluut niet zeker van hun eigen kwaliteit en proberen ze het via dat stickertje op anderen af te schuiven.
Ander merk laptop dus maar kopen. Op m'n Toshiba zit niet zo'n wazig stickertje en ik moest ook de hele onderplaat los maken om m'n SSD te vervangen door een grotere. Hetzelfde wanneer ik het geheugen wil uitbreiden naar 16GB...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:54
Lijkt er trouwens op dat hier 2 zaken door elkaar gaan lopen, namelijk de fabrieksgarantie van MSI, en de wetgeving omtrent conformiteit die via de verkoper loopt.

Daar fabrieksgarantie in Nederland geen wettelijke verplichting is, maar een gunst van de fabrikant mag de fabrikant daar ook eigen regels aan hangen. MSI lijkt in Europa de volgende uitsluitingen te hanteren voor fabrieksgarantie:
Warranty Exclusions
The following circumstances excluded from warranty coverage
Product damage caused by catastrophes, thunder stroke, faulty electric power and environmental factors.
Defacing of product labeling (label alterations and falsifying, serial number missing, serial number no longer discernible, serial number invalid). All serial numbers are recorded and tracked for warranty purposes
Unauthorized changes of non MSI parts, modifications or alterations , parts removal in or to the products
Damage caused by operator error or operator fails to comply user manual instruction, such as , but not limited to improper storage resulting in product get wet, corrosion, fell off, squeezed or exposed to inadequate temperature/humid environment.
Internal or external consumable items of the product itself such as battery, earphone, etc.
Accessories or packing material such as boxes, user manual, etc.
Zie ook: https://eu.msi.com/page/warranty/

Het verbreken van de fabriekszegels of het zelf vervangen van componenten lijkt hier inderdaad onder te vallen.

Voor zover mij bekend hebben dergelijke zegels echter geen invloed op de wetgeving m.b.t. conformiteit waar de verkoper zich aan dient te houden, en kan het vervangen van een HDD in een geval als dit dus alleen leiden tot her verlies van de fabrieksgarantie, maar niet op het verlies van rechten waar de verkoper aan moet voldoen, met uitzondering natuurlijk wanneer het vervangen onkundig gebeurt en daardoor aanwijsbare schade aan het apparaat ontstaat. Het lijkt er helaas wel op gezien de laatste reactie van TS dat de webwinkel zich wil verschuilen achter de voorwaarden van MSI, in plaats van netjes de regels te volgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 01-06-2016 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 17:32
Ik heb hier zelf een redelijk soepele ervaring mee. Ik heb een MSI S12T 3M-037NL laptop (subnetbook) waar een 128GB SSD in zat en die ik graag wilde uitbreiden met een 500GB sata schijf er bij. Ik heb contact opgenomen met de verkoper (4Launch meen ik) en die zeiden dat het geen invloed zou hebben op de garantie als ik de sticker zou verwijderen om een schijf er in te plaatsen.

Ook nu ik met een defecte netwerkpoort zit en 4Launch me naar MSI support doorstuurde deed ik nog navraag of de verwijderde warranty sticket een probleem zou zijn, maar dat was geen probleem. Ik geloof dat ze wel zeiden dat ik de laptop met de originele schijf moest opsturen (maar die zat er ook nog gewoon in).

Een andere discussie is nu helaas alleen dat MSI Support aangeeft dat er 1 pinnetje van de netwerkpoort is afgebroken en dat dat door vallen of stoten is veroorzaakt, en dus niet onder de garantie valt. Ik heb nu een offerte van 275 euro om dat gerepareerd te krijgen... (laptop was 400 euro, en valt nog binnen de 2 jaar garantie).

Nou, ik heb mijn laptop niet laten vallen of gestoot, en dan nog vind ik het vreemd dat er '1' pinnetje is afgebroken. Bij een deugdelijk product moet dat toch niet zomaar gebeuren zou ik zeggen. Zo'n netwerkpoort zit ook intern, het enige dat er gebeurt is dat er een netwerkkabel wordt in gestoken en uitgehaald!

Maar ja, ik wacht nog op hun reactie op mijn verzoek om he toch onder garantie te repareren. Duurt nu al meer dan een week...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09 18:40

Perkouw

Moderator General Chat
Dit topic doe ik dicht. Een kick als deze is niet nodig.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.