Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:45

MazeWing

The plot thickens...

@FinrazielIk vergelijk toch niet de specs met een switch?! Het enige dat ik aangeef is dat die console, ondanks z’n zwakke hardware, bepaalde games krijgt die zonder zware optimalisatie en “moeite” van een developer, nooit fatsoenlijk gedraaid zouden hebben.

De steam deck zal het puur moeten hebben van z’n rauwe hardware kracht om het gebrek aan optimalisaties op te vangen. Ik vraag me oprecht af hoe dit in de praktijk gaat verlopen, zeker met nieuwere (nog uit te komen) spellen. Dat er vervolgens gericht wordt op 30 fps, terwijl 60 fps bij pc gaming eigenlijk al sinds jaar en dag de standaard is, geeft ook niet veel hoop.

En dan heb ik het nog niet gehad over de batterijduur. De opgegeven 2-8 uur is zo ruim dat het echt afhankelijk zal zijn van het soort spel, en dus de belasting van de hardware, of het 2 uur of het viervoudige zal zijn. Die 8 uur zal wel met “simpelere” 2D spellen zijn die gewoon kunnen draaien als de apu praktisch op idle z’n werk doet en die 2 uur wanneer je gewoon een 3D spel speelt die volledig gebruik maakt van de hardware.

Er zijn in het verleden al meer van dit soort “pc handhelds” geweest en alles hebben gefaald op dezelfde soort punten. Ik zie niet in hoe Valve dit opeens wel goed kan doen. Hun eerdere uitstapjes naar een console (steambox) was ook een fiasco, aangezien er maar weinig developers iets anders dan Windows wilden ondersteunen.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | XBX | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

@JackAvery Het gros van de games zullen denk ik nog steeds beperkt worden door de gpu en niet zozeer de cpu. Wederom in tegenstelling tot de consoles, waarbij er specifiek bepaalde calls naar core x en y gaan en er echt bewust “gespeeld” wordt met de cpu om de verdeling zo optimaal mogelijk te maken. Een proces dat gedurende de development maand na maand beter en beter wordt.

Dit is al sinds jaar en dag een “probleem” bij de pc. Er wordt gewoon gebruik gemaakt van een “standaard pakket” en de cpu mag het vervolgens zelf oplossen. Je kunt namelijk niet specifiek een bepaalde taak bij een specifieke core leggen, aangezien de hardware voor iedereen verschillend is.

Kijk naar een last of us 2 (of uncharted 4) en hoe ze dit op een ps4 uit 2013 weten te krijgen. Dit is echt dmv optimalisaties en precies die ene taak op dat moment door die cpu-core te laten uitvoeren. Bovengenoemde spellen zouden ze er never nooit zo goed uit kunnen laten zien, laat staan lopen op een perfecte locked 30 fps, als men gebruik moest maken van “generieke” pc hardware (die qua rekenkracht gelijkwaardig is).

Het feit dat Valve zich gaat richten op 30 fps (en dat voor pc-gaming”) terwijl de resolutie maar 1280x800 is, zou bij iedereen enorme uitroeptekens moeten oproepen!

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | XBX | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackAvery
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:49
MazeWing schreef op zondag 25 juli 2021 @ 08:22:
En dan heb ik het nog niet gehad over de batterijduur. De opgegeven 2-8 uur is zo ruim dat het echt afhankelijk zal zijn van het soort spel, en dus de belasting van de hardware, of het 2 uur of het viervoudige zal zijn. Die 8 uur zal wel met “simpelere” 2D spellen zijn die gewoon kunnen draaien als de apu praktisch op idle z’n werk doet en die 2 uur wanneer je gewoon een 3D spel speelt die volledig gebruik maakt van de hardware.
Ik vond het interessant dat Valve Portal 2 gebruikte om een voorbeeld te geven van de batterijduur. 4 uur verwacht, 5-6 uur met een 30 fps plafond. Dat is nu toch ook niet meer de modernste game. We zullen dus moeten zien hoe "erg" het is, maar 2-3 uur batterijduur is op zich geen gigantisch probleem voor veel mensen. Het originele Switch model had dit ook voor de AAA games.
Er zijn in het verleden al meer van dit soort “pc handhelds” geweest en alles hebben gefaald op dezelfde soort punten. Ik zie niet in hoe Valve dit opeens wel goed kan doen. Hun eerdere uitstapjes naar een console (steambox) was ook een fiasco, aangezien er maar weinig developers iets anders dan Windows wilden ondersteunen.
Drie punten waarop Valve het significant beter doet (+- hun USP's):
- de APU
- de prijs
- Hun naamsbekendheid/toegang tot een publiek.

Dat Proton veel meer op punt staat (met de claim "it just works") zal ook wel helpen. Dat gezegd zijnde ben ik lang niet zo 'bullish' over het potentiële financiële succes van de Steam Deck. De eerste maanden gaan serieus gelimiteerd zijn door de productie, en daarna is het koffiedik kijken of het toestel überhaupt aanslaat.
MazeWing schreef op zondag 25 juli 2021 @ 08:37:
@JackAvery Het gros van de games zullen denk ik nog steeds beperkt worden door de gpu en niet zozeer de cpu. Wederom in tegenstelling tot de consoles, waarbij er specifiek bepaalde calls naar core x en y gaan en er echt bewust “gespeeld” wordt met de cpu om de verdeling zo optimaal mogelijk te maken. Een proces dat gedurende de development maand na maand beter en beter wordt.

Dit is al sinds jaar en dag een “probleem” bij de pc. Er wordt gewoon gebruik gemaakt van een “standaard pakket” en de cpu mag het vervolgens zelf oplossen. Je kunt namelijk niet specifiek een bepaalde taak bij een specifieke core leggen, aangezien de hardware voor iedereen verschillend is.

Kijk naar een last of us 2 (of uncharted 4) en hoe ze dit op een ps4 uit 2013 weten te krijgen. Dit is echt dmv optimalisaties en precies die ene taak op dat moment door die cpu-core te laten uitvoeren. Bovengenoemde spellen zouden ze er never nooit zo goed uit kunnen laten zien, laat staan lopen op een perfecte locked 30 fps, als men gebruik moest maken van “generieke” pc hardware (die qua rekenkracht gelijkwaardig is).

Het feit dat Valve zich gaat richten op 30 fps (en dat voor pc-gaming”) terwijl de resolutie maar 1280x800 is, zou bij iedereen enorme uitroeptekens moeten oproepen!
Fair, maar dat verandert mijn punt niet dat je die GPU's ff 1 op 1 mag vergelijken. Eén van de redenen dat de Switch boven zijn gewicht kan spelen, is omdat de architectuur moderner is dan die van de PS4/X1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dan had ik dat van de switch verkeerd begrepen :)

Maar ik begrijp het punt niet zo waarom het zo belangrijk zou zijn om specifiek voor de hardware van de deck te optimaliseren... Ja als je 60 fps voor alle nieuwe games gaat verwachten dan ga je bedrogen uitkomen maar dan verwacht je gewoon te veel. Valve geeft zelf aan dat ze verwachten nieuwere games op 30 fps te kunnen draaien zolang de focus van ontwikkelaars op framerate blijft liggen. Games die op de nieuwe consoles al een 30 fps target krijgen zullen waarschijnlijk inderdaad niet speelbaar zijn op de deck.

Wat betreft 30 of 60 fps en wat pc gamers gewend zijn... Op zo'n klein scherm luistert dat in mijn ervaring een stuk minder nauw en als je de sticks gebruikt dan is de framerate ook minder belangrijk. Met een muis heb je namelijk een veel directere besturing en in mijn ervaring heb je dan veel sneller last van lage framerates dan met een controller (zelf bv gemerkt met Borderlands 2 toen ik eerst mijn pc naast de tv had staan en met controller speelde, toen de pc toch weer naar een kamer boven zette en met m+k verder ging maar het opeens heel hakkelig vond). Hoe dit uit gaat pakken als je de touchpad gaat gebruiken durf ik niet te zeggen.

Maar het komt uiteindelijk neer op wat je van het ding verwacht. Ook wat betreft dat idee dat eerdere handheld game pc's gefaald zouden hebben. Gefaald in wat? In alle nieuwe AAA games draaien? Ik denk niet dat dat ooit hun doel was. Oudere games en emulators draaien er geweldig op. De deck lijkt nu wel ook nieuwere AAA games te kunnen gaan draaien maar ik denk niet dat je dat als het primaire doel van het apparaat moet zien.

Wat accuduur betreft, Valve geeft aan dat portal 2 4 uur gespeeld kan worden, of 5-6 uur op 30 fps. Het idee dat alle 3d games maar 2 uur mee gaan lijkt me dus wat pessimistisch. Maar al zou dat zo zijn, neem gewoon een USB accu pack mee? Probleem opgelost lijkt me. Hoe vaak ga je nou echt in de situatie zijn dat je een hele dag op dit ding wil gaan spelen zonder een stopcontact in de buurt?

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:00
Finraziel schreef op zondag 25 juli 2021 @ 08:49: Hoe vaak ga je nou echt in de situatie zijn dat je een hele dag op dit ding wil gaan spelen zonder een stopcontact in de buurt?
Als Switch eigenaar speel ik eigenlijk alleen maar handheld. Lekker makkelijk naast vrouwlief op de bank, op het bed, in de serre of zelfs op de pot. :+
En natuurlijk op vakantie / zakenreis.

In het begin was ik wat sceptisch over de batterijduur, maar daar ben ik op terug gekomen.

Twee á drie uur speeltijd is naar mijn ervaring zat:
1) tegen die tijd heb ik al lang verkrampte handen
2) zoveel tijd om te gamen heb ik in de praktijk niet (42 jaar & fulltime job)

Voor de rest moet je van een handheld gewoon niet verwachten dezelfde performance te hebben als desktop game pc’s of consoles. Form factor werkt dan gewoon tegen je: warmteontwikkeling en voeding zijn gewoon limiterende factoren.

Voor mij is de USP van de Steamdeck het handheld kunnen spelen van de Steam backlog zonder te moeten double dippen op een vergelijkbare handheld (Switch). En Valve als leverancier wekt toch net wat meer vertrouwen dan een willekeurige Chinese fabrikant of kickstarter.

Edit:
Daarnaast spaar ik wat geld, omdat mijn game pc (i7 3770k + GTX680) eigenlijk aan vervanging toe is voor de nieuwere games. Borderlands 3 ging nog net op lagere resolutie en settings. Maar voor video- en fotobewerking is hij nog prima, en huidige prijzen zijn gewoon te idioot.

[ Voor 13% gewijzigd door Flozem op 25-07-2021 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

@Finraziel Vanaf de deck website zelf:
…delivering more than enough performance to run the latest AAA games…
Er staat nergens een sterretje met de opmerking: “games released till july 2021”

We staan aan de vooravond van een hele nieuwe lading pc spellen. Spellen die primair gericht zijn op de ps5/series X (en door de x86-architectuur makkelijk te porten zijn). Deze spellen zullen stuk voor stuk aanzienlijk zwaarder zijn dan de vorige generatie ports.

De volgende zaken zijn voor mijn alarmerend genoeg:
- zaken demonstreren met een spel van ruim 10 jaar oud. Een spel dat 10 jaar geleden al niet heel veel power nodig had om fatsoenlijk te draaien!
- batterijduur van 2 tot 8 (dit is een enorm verschil)
- 1280x800. 1920x1080 is ook al dik 10+ jaar de norm (op de pc, bij consoles pas sinds 2013)
- 60 fps is al 20+ jaar de norm

En als het apparaat voor het gros van de mensen halverwege 2022 beschikbaar komt dan is onze norm niet meer belangrijk, nemen we genoegen met 1280x800 @ 30 fps en halen we vreugd wanneer we een (dan inmiddels) 11 jaar oud spel 2,5 uur handheld kunnen spelen of 4 uur met 30fps. Waarschijnlijk zullen de komende weken duidelijk worden dat dit nog niet eens met alle settings op maximaal is, maar ook daar flinke concessies gedaan moeten worden.

En wat doe je dan? Uiteraard je verwachtingen bijstellen. Iets wat we sinds de aankondiging kennelijk al iedere dag aan het doen zijn. Kijk even terug naar de aankondigen en hoeveel “butts” er inmiddels zijn. Valve gaat geen wonderen verrichten! Valve gaat gewoon enorm last hebben van de vrijheid die developers zich nemen en nauwelijks tot geen rekening gaan houden met de Deck. Het apparaat zal gewoon als low-power pc worden aangezien met alle nadelen die daar bij komen kijken.

Optimalisaties? Ja als AMD die doorvoert voor hun hele lijn aan videokaarten (RDNA2) en echt niet specifiek voor Valve. Spellen die niet draaien op iets anders als Windows (EA, MS, etc.) succes!

Maar ik zal m’n verwachtingen temperen. Als ik ervan uitga dat het nooit slechter zal worden als een Ti-84 rekenmachine, zal de teleurstelling altijd meevallen… -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik lees een hoop negatieve dingen hier waar valve rekening mee heeft gehouden denk ik. Hoezo zou een spel moeten worden geoptimaliseerd voor Steam Deck? Deze is toch gelijk qua opzet aan een PC dus de PC versie zal erg goed aansluiten. 16Gb ram zit erin omdat pc games meestal meer ram verwachten. GPU deel is ook niet anders dus alleen de Api overhead zou weg kunnen met een speciale Linux versie.

Switch is heel anders qua architectuur en heeft daarom een echte port nodig, dat is geen eerlijk vergelijk. En wat betreft profielen, dat hebben ze toch al aangegeven? Via steam verwacht ik speciale profielen voor Steam Deck te kunnen vinden en toepassen op een eenvoudige manier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-06 22:40
MazeWing schreef op zondag 25 juli 2021 @ 09:21:
De volgende zaken zijn voor mijn alarmerend genoeg:
- zaken demonstreren met een spel van ruim 10 jaar oud. Een spel dat 10 jaar geleden al niet heel veel power nodig had om fatsoenlijk te draaien!
Er zijn ook zat andere spellen in de videos langsgekomen, tot recente indie titels aan toe.
- batterijduur van 2 tot 8 (dit is een enorm verschil)
Maar niet onverwacht.
- 1280x800. 1920x1080 is ook al dik 10+ jaar de norm (op de pc, bij consoles pas sinds 2013)
Niet op schermen van 7 inch. Verder zijn er maar weinig spellen op consoles van 2013 die werkelijk in 1080p draaien.
- 60 fps is al 20+ jaar de norm
Niet op consoles.
En wat doe je dan? Uiteraard je verwachtingen bijstellen.
Vanaf het begin af aan is het voor mij al duidelijk wat de Steam Deck is. Ik heb vaak genoeg met (mobiele) beperkte hardware gespeeld. Zo had ik voor de pandemie een langdurige trip gemaakt met enkel een oude GPD Pocket mee. Naast het tikken van een mailtje was die ook geweldig om een spelletje hier en daar te doen.
Valve gaat geen wonderen verrichten! Valve gaat gewoon enorm last hebben van de vrijheid die developers zich nemen en nauwelijks tot geen rekening gaan houden met de Deck. Het apparaat zal gewoon als low-power pc worden aangezien met alle nadelen die daar bij komen kijken.
Je schrijft enkel over nadelen, maar ik zie ook voordelen. Niet voor de massa, maar voor de technisch onderlegde mensen.
Maar ik zal m’n verwachtingen temperen. Als ik ervan uitga dat het nooit slechter zal worden als een Ti-84 rekenmachine, zal de teleurstelling altijd meevallen… -O-
De Steam Deck voor mij is een apparaat waarop ik mijn spellen lekker onderweg of waar ik ben kan spelen, in relatief korte sessies en/of comfortabel in de buurt van een stopcontact. Soms wil ik hem gaan gebruiken als tweede PC voor multiplayersessies. Dat worden dan zeer veeleisende (...) spellen zoals Stellaris, Stardew Valley, Terraria, misschien een beetje Valheim... Gebaseerd op mijn ervaring met mobiele hardware gaat dat goed draaien.

Ook zie ik het als apparaat om mijn backlog eens aan te pakken. Niet dat ik elk spel daarin compleet uitgespeeld wil hebben, maar minstens een lading accu besteden aan elk spel geeft ze een eerlijke kans. Het apparaat verlaagt daarvoor de drempel aanzienlijk. :+

Het belangrijkste wat mij echter tot de reservering (en waarschijnlijk aankoop) doet besluiten is dat de AAA spelmarkt verziekt is en ik voorlopig niet voor maximale graphics ga door de belachelijke prijzen van videokaarten. Voor de komende tijd ga ik mij juist op de 'onderkant' van de markt richten en op het verleden, wat ik de afgelopen jaren niet heb kunnen spelen. Daar zijn nog zat leuke spellen om mij een tijdje bezig te houden.

/r/patientgamers, unite! :P

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:13
Ik denk dat voor mij de grafische settings gewoon lekker omlaag gezet gaan worden of om mijn backlog van oudere spellen door te kunnen spelen. :+

Denk dat het dan allemaal wel mee zal vallen. Wil nog eens de Monkey Island reeks door gaan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Er komt een handheld die niet krachtig genoeg is voor nieuwe spellen en opeens wil iedereen z’n backlog spelen of gaat de interesse opeens uit naar oude spellen…

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:23
MazeWing schreef op zondag 25 juli 2021 @ 10:21:
Er komt een handheld die niet krachtig genoeg is voor nieuwe spellen en opeens wil iedereen z’n backlog spelen of gaat de interesse opeens uit naar oude spellen…
Als ik een spel opstart (ben 32), zijn dat bijna altijd spellen die ik al eerder heb gespeeld. Steek sowieso lang zoveel tijd er niet meer in als “vroeger”. Dus dit apparaat lijkt me perfect om af toe op de bank ipv op “Reddit / Tweakers” te zitten een spel op te pakken.

Ben vooral benieuwd of casual tegen de computer RTS een beetje wil, Anno, Age of Empires.

[ Voor 7% gewijzigd door ZpAz op 25-07-2021 10:31 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Eerlijk gezegd klinkt het alsof jij een van de weinige mensen hier bent die torenhoge verwachtingen had en dat het daarom voor jou nu tegenvalt... Zoals @The Zep Man ook al zei was het mij ook van het begin duidelijk wat te verwachten. Omdat ik bekend ben met wat mobiele hardware ongeveer kan momenteel ben ik juist heel positief verrast door wat ze er in hebben weten te stoppen tegen deze geweldige lage prijzen.

Ok, die uitspraak van alle games te draaien op de site had ik gemist, ik heb direct de interviews gekeken en niet zo zeer de marketing praat op de website... Maar ze zeggen toch ook niks wat niet klopt? Voor zover we nu weten gaan alle huidige games ook gewoon draaien. Dat jij er dan blijkbaar in je hoofd 'op ultra en 60 fps en ook alle toekomstige games' van maakt, daar kan Valve weinig aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Finraziel schreef op zondag 25 juli 2021 @ 10:29:
[...]

Eerlijk gezegd klinkt het alsof jij een van de weinige mensen hier bent die torenhoge verwachtingen had en dat het daarom voor jou nu tegenvalt... Zoals @The Zep Man ook al zei was het mij ook van het begin duidelijk wat te verwachten. Omdat ik bekend ben met wat mobiele hardware ongeveer kan momenteel ben ik juist heel positief verrast door wat ze er in hebben weten te stoppen tegen deze geweldige lage prijzen.

Ok, die uitspraak van alle games te draaien op de site had ik gemist, ik heb direct de interviews gekeken en niet zo zeer de marketing praat op de website... Maar ze zeggen toch ook niks wat niet klopt? Voor zover we nu weten gaan alle huidige games ook gewoon draaien. Dat jij er dan blijkbaar in je hoofd 'op ultra en 60 fps en ook alle toekomstige games' van maakt, daar kan Valve weinig aan doen.
Bij de aankondiging dacht ik: oh dit is zoiets als de switch had moeten zijn. Gewoon handheld games spelen met mooie kwaliteit op 60fps.

Vervolgens zag ik dat de resolutie maar 1280x800 was, iets dat anno 2021/2022 erg laag is. Maar gezien het formaat van het scherm was dit wel iets dat ik zou kunnen accepteren. Maar toen ik eenmaal pas dat ze ook nog eens op 30 fps richten, toen was het echt -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sderooij
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-06 21:09
MazeWing schreef op zondag 25 juli 2021 @ 10:37:
[...]

Bij de aankondiging dacht ik: oh dit is zoiets als de switch had moeten zijn. Gewoon handheld games spelen met mooie kwaliteit op 60fps.

Vervolgens zag ik dat de resolutie maar 1280x800 was, iets dat anno 2021/2022 erg laag is. Maar gezien het formaat van het scherm was dit wel iets dat ik zou kunnen accepteren. Maar toen ik eenmaal pas dat ze ook nog eens op 30 fps richten, toen was het echt -O-
1280x800 op een handheld vind ikzelf mooi genoeg, je gaat het verschil niet zien tussen 1900 of 1280 hoor. Of had je 4k verwacht @ 60 fps?`;-)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:26

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Ik (34) heb simpelweg geen tijd om een uur of langer te gaan zitten voor een game (op de bank gaan zitten en de PS4 aan gooien en alles laten laden is vaak al een "te groot vooruitzicht"), ik ben blij als ik een half uurtje per dag kan spelen. De Switch is daar ideaal voor doordat je die even pakt, een level/race/stukje speelt, de game suspend en het ding weg legt. Dat kan met de Steam Deck ook, dus dat geeft me ineens toegang tot een hoop spellen die ik al tijden niet meer gespeeld heb (de complete Tomb Raider reeks staat daarbij voor mij nu voorop) en een lading games die ik in de afgelopen jaren op Steam verzameld heb "om ooit als ik tijd heb te spelen". Dus er staat wat dat betreft een leuke lijst "oudere" games (opnieuw) op me te wachten.

De lagere settings boeien me ook niet veel, zolang de gameplay er is is een device als dit wat mij betreft ideaal :)

En ja, in eerste instantie vooral voor oudere games verwacht ik, nieuwe komen vast ook wel, en als dat op lagere visuele settings is dan op een monster PC met 4k scherm, who cares, als ik lekker een half uurtje per dag spellen kan spelen die ik voorheen niet kon spelen, yes please :)

[ Voor 3% gewijzigd door Spike_wolf op 25-07-2021 10:54 ]

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Dan koop je hem toch niet? Maar hier de hele tijd gaan lopen zeuren waarom jij het geen goed ding vindt heeft voegt weinig toe. De meeste mensen snappen dat er concessie gedaan moeten worden en dat de ideale wereld niet bestaat en zullen hier blij mee zijn. Ik zal dat zeker zijn en als spellen als cyberpunk op 30fps op low stabiel zijn is dat een enorme prestatie als dat 2 uur lang mobiel kan worden gespeeld. Als je meer verwacht heb je onrealistische verwachtingen. Dat je daarnaast oudere spellen op 60fps en hogere settings kan spelen is alleen maar mooi. Ik zal hem ook voor wii-u emulatie gebruiken en dan is de resolutie ook weer super.

Wat betreft resolutie, wij hebben een 480p beamer voor op de camping en dat kijkt ook prima. Ja je ziet dat het matig is, maar je beleeft de film nog steeds. Als ik moet kiezen tussen een 14" fhd schermpje of een groot scherm op 480p dan maakt het voor de beleving niet veel uit. Dat zal met de steam deck identiek zijn. Als je er op let zie je dat de resolutie of kwaliteit minder is. Als je gewoon het spel speelt merk je dat niet. En dat is exact de reden dat valve het op deze manier bouwt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
Maar toen ik eenmaal pas dat ze ook nog eens op 30 fps richten, toen was het echt -O-
Als wij alle spellen door de PC geschiedenis heen bij elkaar nemen, dan zal het merendeel op 60 FPS werken. Nee, dat zullen niet de laatste AAA spellen zijn, maar daar geef ik niets om.

Dit apparaat is sowieso niet bedoeld voor de die-hard PC gamer die alles op 4320p @ 144hz wil spelen op maximale grafische instellingen op zijn 2x 3090, en die in huilen barst als zijn FPS ook maar even dipt. Dat is een doelgroep die min of meer is uitgesloten.

Doelgroepen die wel aangesproken worden met apparaat (mogelijk overlappend):
  • Spelers die onderweg wel eens een spelletje willen spelen.
  • Spelers die voornamelijk oudere/indie spellen spelen.
  • Spelers die het niet erg vinden als de nieuwste spellen grafisch niet maximaal draaien, zolang het maar speelbaar is.
  • Spelers geïnteresseerd in emulatie.
  • Technisch onderlegde mensen, die het maximale halen uit minimale hardware.
Er komt een handheld die niet krachtig genoeg is voor nieuwe spellen
Definieer 'niet krachtig genoeg is voor nieuwe spellen'. Als je inderdaad bedoelt dat het minder zal presteren dan op een 2x 3090 in SLI configuratie... Dat klopt. :+
en opeens wil iedereen z’n backlog spelen of gaat de interesse opeens uit naar oude spellen…
Voor mij is dat echt niet opeens. Ik ben er al een langere tijd mee bezig, en de Deck gaat dit waarschijnlijk makkelijker voor mij maken. Verder is er niets mis met oudere spellen.

Ik wil ook nog eens een keer door Wasteland 3 en de modernere X-COM spellen gaan. Dat zijn spellen die controller-ondersteuning hebben, en ideaal zijn om even neer te leggen en weer op te pakken. Wanneer ik op een gewone PC speel dan kom ik er niet echt aan toe of ben ik geïnteresseerd in andere spellen. Onderweg, integendeel... :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackAvery
[...]

Ik denk eerlijk gezegd dat je je teveel vastbijt op die "30 fps" quote van Valve. Zij doen nu aan expectation management omdat een aantal mensen (niet perse in dit thread) plots lijken te denken dat dit een mobiele AAA killer handheld is. En dat is ook een beetje hun eigen schuld als je ziet hoe ze het systeem soms marketen met o.a. Control en Jedi Fallen Order en quotes zoals "runs the latest AAA games - and runs them really well." Mixed message imo

De realiteit is dat zoals met elke PC er games zullen zijn die optimaal spelen, games zijn waarbij je moet tweaken, en games die eigenlijk geen goed idee zijn.

Anyway, ik denk dat de meeste mensen hier wel doorhebben dat dit een handheld PC is die te vergelijken is met een laptop met een top-end iGPU of een low-end dGPU. Het is - zoals alle handhelds - een systeem gebouwd op compromissen. Batterij en koeling zijn dingen die je nu eenmaal niet kan negeren.

Als je wilt weten hoe een Steam Deck gaat zijn, zijn de reeds bestaande handheld PC's een goede manier om een eerste indruk te hebben, vind ik. De Deck is gewoon een iteratie daarop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Dan begrijp ik je teleurstelling inderdaad. Maar het probleem zat dan echt in jouw verwachting, niet in het apparaat of in de communicatie vanuit Valve.

Daarnaast denk ik echt dat je je verkijkt op hoe belangrijk die resolutie en framerate gaan zijn. Op 7 inch ziet 720p (800p) er helemaal niet verkeerd uit. Heb je zelf een switch? Ik heb een lite die dan weliswaar nog iets kleiner is, maar ik zie echt geen pixels als ik normaal speel. Voor sommige games gaat het jammer zijn omdat de interface niet goed zal passen op de resolutie, maar ik denk dat dat veelal games zijn die je ook liever niet op een 7 inch schermpje wil spelen (1080p wordt klein dan hoor!) Voor games waar de interface geen probleem is zal de resolutie weinig uitmaken denk ik.

Framerate is jammer, maar zoals ik eerder zei maakt dat denk ik ook minder uit op een apparaat als deze. En als die video die ik eerder deelde een beetje accuraat blijkt zullen er ook veel games zijn die wel op 60 fps kunnen draaien. GTA V of Forza horizon 4 op 60 fps in mijn handen lijkt me echt geweldig. Maar zelfs op 30 lijkt in ieder geval GTA me niet verkeerd. Vergeet niet dat op consoles die game altijd op 30 draait (ja zelfs op de nieuwe, fuck Take Two, die geldwolven zullen echt geen gratis fps unlock patch uitbrengen), en miljoenen mensen spelen dat maar al te graag op grote tv's.

Wat kwaliteit betreft (settings) denk ik dat hetzelfde geldt. Als je weer naar de switch kijkt, ports daarvoor zijn vaak echt heel erg zwaar afgeslankt om een beetje ok te draaien. Zoek bv eens een video op van the Witcher 3 op switch. Ziet er niet uit op een groot scherm, maar in handheld mode vinden mensen het wel ok. Kijk dan nog eens terug naar die video van hoe de performance op de deck zou kunnen zijn, daar ziet dezelfde game er veel beter uit. Op een 7 inch schermpje gaat dat er gewoon geweldig uitzien denk ik :)

Maar mobiel gamen zal helaas wel altijd een compromis blijven. Hoe goed ze de hardware ook maken, je zult altijd in een desktop formaat veel meer power kunnen krijgen omdat je meer stroom kunt verbruiken en meer warmte af kunt voeren. Die gap blijft altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Finraziel schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:40:
Maar mobiel gamen zal helaas wel altijd een compromis blijven. Hoe goed ze de hardware ook maken, je zult altijd in een desktop formaat veel meer power kunnen krijgen omdat je meer stroom kunt verbruiken en meer warmte af kunt voeren. Die gap blijft altijd.
Totdat je de voordelen van beide werelden combineert: streaming vanaf je eigen desktop naar de Steam Deck. :+

Ik ben wel eens op een andere locatie met een goede internetverbinding. Op afstand thuis de game PC aanzetten d.m.v. script (VPN opzetten, op het lokale netwerk een WOL broadcast uitzenden, VPN afbreken) en gaan via Steam Link. Het meest kritische stuk is de draadloze verbinding tussen de Deck en het dichtstbijzijnde access point, wat in de omgeving waar ik de Deck wil gebruiken geen probleem is (volledige 802.11ac exclusieve kanalen zonder andere netwerken of stoorzenders).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Zep Man schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:00:
[...]
Totdat je de voordelen van beide werelden combineert: streaming vanaf je eigen desktop naar de Steam Deck. :+

Ik ben wel eens op een andere locatie met een goede internetverbinding. Op afstand thuis de game PC aanzetten d.m.v. script (VPN opzetten, op het lokale netwerk een WOL broadcast uitzenden, VPN afbreken) en gaan via Steam Link. Het meest kritische stuk is de draadloze verbinding tussen de Deck en het dichtstbijzijnde access point, wat in de omgeving waar ik de Deck wil gebruiken geen probleem is (volledige 802.11ac exclusieve kanalen zonder andere netwerken of stoorzenders).
Android tablet met joystick houder en Moonlight erop en klaar. Werkt al erg lang prima. Steam deck is juist voor het standalone bedoeld natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:10
Ik ben totaal niet onder de indruk van @MazeWing argumenten en redeneringen. Het lijkt alsof hij maar één manier kent van spelen, en dat is op de PS4 of hoger en dan met name PS4 exclusives. Mja die spellen specifiek gaan het niet worden op een Steam Deck, maar voor de rest zit je er gewoon naast.

Veel grafisch mooie games op de Switch draaien ook gewoon op 720p@30fps@low en iedereen vindt het prachtig. Je zeg dat PC handhelds zijn gefaald maar er zijn momenteel meer producenten én handhelds op de markt dan ooit te voren. De eerste GPD Win kwam uit in 2016 en GPD heeft daarna talloze handheld producten verkocht en ze doen het prima! De Win 3 is geweldig, je kan zo de gloeiende reviews vinden.

Steambox was een geen succes op zichzelf, maar als je daar alles op vastpint zit je er alsnog naast. In eerste instantie wilde Valve een alternatief hebben voor Windows10 als Microsoft echt moeilijk ging doen qua game platforms op hun destijds nieuwe OS. In die zin is SteamOS een succes want Microsoft heeft dat punt laten vallen. Daarnaast is gaming op Linux sindsdien zo veel verbeterd dankzij die aanpak. En nu gaan we richting de Deck met SteamOS dus het was zeker niet voor niets geweest.

Spellen die degelijk draaien op de PC gaan degelijk draaien op de Steam Deck. De Deck zit veelal boven de minimale specs vereist bij zelfs de allernieuwste games. Zware optimalisaties heb je inderdaad nodig voor "The Last of Us 2" maar niet voor echt tientallen andere AAA games op PC. Als AMD FSR komt naar de Deck, wat ik wel zie gebeuren, nou dan zijn we al helemaal goed op weg.
Zoals gezegd draait Cyberpunk 2077 waarschijnlijk beter op de Deck dan op de PS4. Waar miep je dan zo over?

Om toch nog iets leuks toe te voegen aan dit topic heb ik dit filmpje. The Phawx weet veel van mobile gaming en deze 8 feitjes waren mij bijna allemaal nieuw :)

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:16

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Finraziel schreef op zondag 25 juli 2021 @ 10:29:
[...]

Mee eens! Daarnaast is 30 fps echt het minimum:

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Tadango schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:09:
Android tablet met joystick houder en Moonlight erop en klaar. Werkt al erg lang prima. Steam deck is juist voor het standalone bedoeld natuurlijk.
Waarom zou ik een Android tablet en accessoires kopen als het ook kan met de Steam Deck, en ik die straks heb? :?

Dat is zeker nuttig met de spellen die de Steam Deck zelf minder soepel (of niet, als het niet via Proton werkt en er geen Windows op staat) kan draaien.

[ Voor 17% gewijzigd door The Zep Man op 25-07-2021 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
The Zep Man schreef op zondag 25 juli 2021 @ 15:54:
[...]
Waarom zou ik een Android tablet en accessoires kopen als het ook kan met de Steam Deck, en ik die straks heb? :?

Dat is zeker nuttig met de spellen die de Steam Deck zelf minder soepel (of niet, als het niet via Proton werkt en er geen Windows op staat) kan draaien.
Daarnaast vind ik zelf het toch weer een barrière om te gaan gamen als je eerst zo'n mount moet monteren, je controller er in en Bluetooth activeren, app starten en verbinden met je pc/console... Objectief gezien kost het misschien niet veel tijd, maar het leidt er dan toch toe dat ik het minder gebruik.
Zo'n ding als dit moet gewoon klaar liggen voor gebruik. Grijpen, aanzetten, gamen.
Goed, als je gaat streamen dan heb je hier ook weer even een extra stap, maar nog altijd veel sneller dan met een tablet denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn punt was dat je niet een Steam Deck moet kopen voor het streamen, daar zijn andere oplossingen voor. Het is zeker een optie die gaat werken al zou je voor streamen wel FHD kunnen benutten vanaf een gaming PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Finraziel schreef op zondag 25 juli 2021 @ 18:40:
Goed, als je gaat streamen dan heb je hier ook weer even een extra stap, maar nog altijd veel sneller dan met een tablet denk ik.
Zoals genoemd kan je een script maken die wereldwijd een PC thuis kan aanzetten. In Steam op de Deck kan dat script toegevoegd worden als non-Steam game, en dan kan je het vanuit de native interface starten.

Als je op je PC thuis suspend to RAM toepast, dan kan die klaar zijn om verbindingen via Steam Link te ontvangen, binnen 15 seconden nadat het script zijn werkt heeft gedaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik vrees dat mensen met veel kritiek op de cynici net iets te optimistisch zijn, en het net iets te hard 'willen dat het geweldige hardware wordt'. Een grote dosis wishfull thinking dus.

Het lijkt wel alsof er bij dit apparaat, door de almachtige en onfeilbare Gabe aan ons stervelingen toevertrouwd, niet enkele kanttekeningen kunnen geplaatst worden.

Ik denk dat de meeste gebruikers die hier actief zijn effectief heel goed kunnen inschatten wat dit apparaat wel en niet kan. Dat is het probleem niet. En uiteindelijk komt het dan volledig neer op je invalshoek en vanuit welke context je dit gegeven benadert.

Niet voor niets wordt hier vaak backlogs, oude games, mobiel een half uurtje gamen aangehaald. Ik denk dat de meesten precies weten waar en hoe dit apparaat kan ingezet worden.

Ik geef toe dat toen ik het zag op de frontpage, ik meteen enthousiast was. No brainer, onmiddelijk zin om te bestellen. Maar daar zat 'new gadget fever' wel hard voor iets tussen, we kennen dat gevoel allemaal. Weer iets nieuws om te consumeren voor de afgestompte gamer. ;)

En zeker in de context van de huidige hyper oververhitte hardware markt, waar geen zinnig mens nu nog 'casual' beetje hardware wil kopen, is dit een erg leuk vooruitzicht. Om en bij 450 euro voor wat mobiel pc gamen uit je bestaande library, kom maar op! 8) Nieuwe ervaringen voor wie geen switch heeft? Ja graag! :9~

Dan zinkt de realiteit in. Hier ga je idd enkel je oudere library kunnen op spelen. Indien je enkel mobiel gamet, dus echt op het ingebouwde schermpje, moet "jedi fallen order" en dergelijke 2020 games zoals uit de marketing filmpjes ook nog wel lukken. Lage graphics settings, en 720p...

En er is niets mis met oudere, weinig veeleisende games willen spelen. Mijn steam library staat vol games uit het +-2010-2016 tijdperk. Ik heb recent ook erg weinig games gekocht, en al heel zelden grafisch veeleisende games. Voor mezelf kan zo'n steam deck dus misschien nog net uit.

Dit is geen mirakel hardware. Ondanks RDNA2 en dergelijke meer, zal dit ongeveer benaderen wat een normale AMD iGPU opstelling aankan. Denk aan 2400G of 3400G Ryzens. Daar zijn genoeg benchmarks en reviews over te vinden. Iets gelijkaardig vind je bij de 10 en 11th gen intel Xe iGPU benchmarks.

Ik heb met beide wat ervaring (2400 en 3400G pc, en de laatste 10th inch macbook pro met windows in bootcamp), en alhoewel het werkt, het is het toch altijd NET niet (voor mij!!!) ;( E-sport games willen wel prima (CS:GO, rocket league, ...)

Ik heb 1 game die ik vaak speel. Wreckfest. Niet echt zwaar, geen grafisch hoogstandje, ook niet de nieuwste game. En op beide iGPU platforms kan het maar net. Dan heb ik het over 1080 (of minder), lage settings, en veel framedrops. Dit is een game die je echt in 60fps mode wil en moet spelen. Als ik wreckfest niet optimaal kan spelen, dan hoeft het niet. En zo heb ik nog wel een aantal games.

De ontgoocheling zal er ook zijn als gebruikers de deck willen aansluiten op een extern scherm (wat prima mogelijk is). Ineens zal je dan wel hard de tekortkomingen ondervinden. Dit is geen vervanging voor een simpele nvidia 1050/1060/1650 gamelaptop die je voor 800 euro kan vinden. De performance zal echt niet hoger liggen dan een mx250 equivalent.

Dus hype had er bijna weer toe geleid dat ik opnieuw een ongebruikt stuk tech in huis zou hebben gehaald, en laten verstoffen in een hoekje. En dat is waar volgens mij veel decks gaan terecht komen. In de handen van ervaren, ietwat oudere gamers, die graag dit nieuwigheidje aan de tand wilden voelen, maar die gewoon vaker aan de pc te vinden zullen zijn en dit kopen om te 'hebben'.

Waar de deck echt moet terecht komen, zullen we ze nooit te zien krijgen. Bvb kinderen die beginnen met hun eerste games en een voorzichtige pc game library uitbouwen. Casual gamers die veel minder kritisch en veeleisend zijn. Geen ouder of casual die dit product zal kennen of ontdekken, en zolang ze niet in de store te vinden zijn, zal ook geen enkel kind ervan af weten.

Klopt, er zijn tegenwoordig veel handhelds, maar hoeveel worden er actief gebruikt? Waar heb je die ooit te koop gezien? Ik zou de statistieken wel eens willen zien...

Nu ligt het volgende omslagpunt voor iedereen ergens anders, maar voor mezelf is de performance van m'n huidige pc (1060GT) de absolute "sweet spot". Alles wat ik wil spelen, draait als een zonnetje, en er is niets wat ik wil spelen dat meer hardware nodig heeft. En het draait allemaal met genoeg performance, zodat m'n games er prima uit zien (medium settings, 1080p, 30 tot 75fps), zonder al te veel te moeten prutsen en tweaken van graphic settings.

Voor mezelf moet dus elke pc/handheld die ik aanschaf, die voor games moet dienen, rond die grens liggen qua performance. Eronder is net iets te veel gedoe. En veel eronder zoals de deck... Laat dan maar...

Maar ik wacht met spanning de reviews af, vooral van Digital Foundry, en ik laat me graag verrassen :D 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Amos_x schreef op zondag 25 juli 2021 @ 18:56:
Niet voor niets wordt hier vaak backlogs, oude games, mobiel een half uurtje gamen aangehaald. Ik denk dat de meesten precies weten waar en hoe dit apparaat kan ingezet worden.
Je vergeet emulatie, non-AAA spellen... Valheim is bijvoorbeeld redelijk nieuw, en gaat gebaseerd op de specificaties hier aardig op draaien.

Verder is dit qua local processing power mobieler dan dat ik nu heb. Dat is ook een groot voordeel voor mij.

[ Voor 12% gewijzigd door The Zep Man op 25-07-2021 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Overigens zal Valve ook wel een 'Steam Deck' label toevoegen aan de winkel, waarmee ontwikkelaars kunnen aangeven dat hun spel goed werkt op de Steam Deck. Er zullen ook zat nieuwe spellen zijn waar dit op toegepast kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik vrees dat mensen met veel kritiek op de cynici net iets te optimistisch zijn, en het net iets te hard 'willen dat het geweldige hardware wordt'. Een grote dosis wishfull thinking dus.

Het lijkt wel alsof er bij dit apparaat, door de almachtige en onfeilbare Gabe aan ons stervelingen toevertrouwd, niet enkele kanttekeningen kunnen geplaatst worden.

Ik denk dat de meeste gebruikers die hier actief zijn effectief heel goed kunnen inschatten wat dit apparaat wel en niet kan. Dat is het probleem niet. En uiteindelijk komt het dan volledig neer op je invalshoek en vanuit welke context je dit gegeven benadert.

Ik geef toe dat toen ik het zag op de frontpage, ik meteen enthousiast was. No brainer, onmiddelijk zin om te bestellen. Maar daar zat 'new gadget fever' wel hard voor iets tussen, we kennen dat gevoel allemaal. Weer iets nieuws om te consumeren voor de afgestompte gamer. ;)

En zeker in de context van de huidige hyper oververhitte hardware markt, waar geen zinnig mens nu nog 'casual' beetje hardware wil kopen, is dit een erg leuk vooruitzicht. Om en bij 450 euro voor wat mobiel pc gamen uit je bestaande library, kom maar op! 8) Nieuwe ervaringen voor wie geen switch heeft? Ja graag! :9~

Dan zinkt de realiteit in. Hier ga je idd enkel je oudere library kunnen op spelen. Indien je enkel mobiel gamet, dus echt op het ingebouwde schermpje, moet "jedi fallen order" en dergelijke 2020 games zoals uit de marketing filmpjes ook nog wel lukken. Lage graphics settings, en 720p...

En er is niets mis met oudere, weinig veeleisende games willen spelen. Mijn steam library staat vol games uit het +-2010-2016 tijdperk. Ik heb recent ook erg weinig games gekocht, en al heel zelden grafisch veeleisende games. Voor mezelf kan zo'n steam deck dus misschien nog net uit.

Dit is geen mirakel hardware. Ondanks RDNA2 en dergelijke meer, zal dit ongeveer benaderen wat een normale AMD iGPU opstelling aankan. Denk aan 2400G of 3400G Ryzens. Daar zijn genoeg benchmarks en reviews over te vinden. Iets gelijkaardig vind je bij de 10 en 11th gen intel Xe iGPU benchmarks.

Ik heb met beide wat ervaring (2400 en 3400G pc, en de laatste 10th inch macbook pro met windows in bootcamp), en alhoewel het werkt, het is het toch altijd NET niet (voor mij!!!) ;( E-sport games willen wel prima (CS:GO, rocket league, ...)

Ik heb 1 game die ik vaak speel. Wreckfest. Niet echt zwaar, geen grafisch hoogstandje, ook niet de nieuwste game. En op beide iGPU platforms kan het maar net. Dan heb ik het over 1080 (of minder), lage settings, en veel framedrops. Dit is een game die je echt in 60fps mode wil en moet spelen. Als ik wreckfest niet optimaal kan spelen, dan hoeft het niet. En zo heb ik nog wel een aantal games.

De ontgoocheling zal er ook zijn als gebruikers de deck willen aansluiten op een extern scherm (wat prima mogelijk is). Ineens zal je dan wel hard de tekortkomingen ondervinden. Dit is geen vervanging voor een simpele nvidia 1050/1060/1650 gamelaptop die je voor 800 euro kan vinden. De performance zal echt niet hoger liggen dan een mx250 equivalent.

Dus hype had er bijna weer toe geleid dat ik opnieuw een ongebruikt stuk tech in huis zou hebben gehaald, en laten verstoffen in een hoekje. En dat is waar volgens mij veel decks gaan terecht komen. In de handen van ervaren, ietwat oudere gamers, die graag dit nieuwigheidje aan de tand wilden voelen, maar die gewoon vaker aan de pc te vinden zullen zijn en dit kopen om te 'hebben'.

Waar de deck echt moet terecht komen, zullen we ze nooit te zien krijgen. Bvb kinderen die beginnen met hun eerste games en een voorzichtige pc game library uitbouwen. Casual gamers die veel minder kritisch en veeleisend zijn. Geen ouder of casual die dit product zal kennen of ontdekken, en zolang ze niet in de store te vinden zijn, zal ook geen enkel kind ervan af weten.

Klopt, er zijn tegenwoordig veel handhelds, maar hoeveel worden er actief gebruikt? Waar heb je die ooit te koop gezien? Ik zou de statistieken wel eens willen zien...

Nu ligt het volgende omslagpunt voor iedereen ergens anders, maar voor mezelf is de performance van m'n huidige pc (1060GT) de absolute "sweet spot". Alles wat ik wil spelen, draait als een zonnetje, en er is niets wat ik wil spelen dat meer hardware nodig heeft. En het draait allemaal met genoeg performance, zodat m'n games er prima uit zien (medium settings, 1080p, 30 tot 75fps), zonder al te veel te moeten prutsen en tweaken van graphic settings.

Voor mezelf moet dus elke pc/handheld die ik aanschaf, die voor games moet dienen, rond die grens liggen qua performance. Eronder is net iets te veel gedoe. En veel eronder zoals de deck... Laat dan maar...

Maar ik wacht met spanning de reviews af, vooral van Digital Foundry, en ik laat me graag verrassen :D 8)
Vergelijken met een Apu met DDR4 lijkt me wat scheef. Ik verwacht daar zeker winst. Hopelijk maken ze hun belofte waar. Gelukkig zit ik in Q1 2022 zodat ik de echte reviews mooi af kan wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Tadango schreef op zondag 25 juli 2021 @ 19:22:
[...]

Vergelijken met een Apu met DDR4 lijkt me wat scheef. Ik verwacht daar zeker winst. Hopelijk maken ze hun belofte waar. Gelukkig zit ik in Q1 2022 zodat ik de echte reviews mooi af kan wachten.
Want DDR2 -> DDR3 -> DDR4 was ook al zo’n groot verschil in performance bij games….

Daarnaast is LPDDR anders qua werking dan “normaal” DDR. Verwacht dus geen wonderen nu er opeens LPDDR5 gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MazeWing schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:36:
[...]

Want DDR2 -> DDR3 -> DDR4 was ook al zo’n groot verschil in performance bij games….

Daarnaast is LPDDR anders qua werking dan “normaal” DDR. Verwacht dus geen wonderen nu er opeens LPDDR5 gebruikt wordt.
Ryzen is anders wel gevoelig voor beter geheugen qua prestaties, dus ik verwacht wel een voordeel tov DDR4. Helaas nog een paar maanden tot benchmark resultaten ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MazeWing schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:36:
[...]

Niet alleen Ryzen, specifiek apu's hebben veel baat bij sneller geheugen. Dit omdat de gpu ook het ram gebruikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• madmaus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-06 16:09
Ik heb in elk geval een reservering gemaakt voor de 512 (twijfelde erg maar toch maar voor de meeste opslag gegaan).

Ik ben geen gamer meer zoals vroeger maar ik zou het super vinden om af en toe een uurtje of half uurtje een game te spelen nadat mijn zoon op bed ligt.
Dat ik daarvoor niet naar een andere kamer hoef en mijn vriendin gewoon tv kan kijken is echt onbetaalbaar.
Die 30fps en 800p is wat mij betreft geen enkel bezwaar.

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Finraziel schreef op zondag 25 juli 2021 @ 22:07:
[...]

Niet alleen Ryzen, specifiek apu's hebben veel baat bij sneller geheugen. Dit omdat de gpu ook het ram gebruikt.
Dat klopt, maar denk niet dat lpddr5 baanbrekend veel sneller zal zijn dan lpddr4. Het is vooral efficiënter qua stroomgebruik. Daarnaast is lpddr4 nog altijd trager qua bandbreedte dan gewone ddr4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
We krijgen een beetje welles/nietes verhaal mbt performance, we speculeren natuurlijk allemaal over de prestaties van de Deck APU. Ondanks dat denk ik wel dat we betere performance krijgen dan deze Zen/Zen+ Desktop APU's. RDNA 2.0 is twee generaties nieuwer dan Vega, en de boost clocks zullen veelal hoger zijn bij de Deck GPU, want ik neem aan dat Valve daar de TDP focus op zal leggen.

Daarnaast hebben we inderdaad het geheugen. We zullen moeten wachten totdat we de exacte chips en configuratie krijgen te horen. Hopelijk zal het geheugen sneller zijn dan een AMD Ryzen 7 5800U met LPDDR4X op 3733mhz. Maar snel (3600mhz+) full power dual channel DDR4 geheugen voor een 3400G is ook nog vrij hoog qua bandbreedte en LPDDR4 is alleen sneller als ze een quad-channel 4266mhz opstelling gebruiken.
Oftewel, we weten het eigenlijk nog niet of LPDDR5@5500MT/s sneller wordt dan wat nu beschikbaar is, tenzij iemand een mooie leak heeft ergens? :+ Edit: Deck's geheugen zal waarschijnlijk erg snel worden; 88GB/s wordt verwacht. LPDDR4X @ 3733 mhz doet rond de 60GB/s

Intel Xe is leuk maar schaalt eigenlijk niet lekker boven een bepaald punt. Je ziet vaak maar weinig verschil tussen de 80 en 96 EU SKU's (tenzij op de allerlaagste TDPs), en Intels 10nm node is alleen efficiënt op lagere clocks... Dus daar verwacht ik dat de Deck GPU relatief makkelijk van wint.

[ Voor 3% gewijzigd door XanderDrake op 26-07-2021 14:47 ]

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-06 17:53

MikeVM

- Baloo -

ik vind het jammer dat ze niet gekozen hebben voor een 1080p scherm.

Niet dat 720p echt te weinig is, maar mijn galaxy s4 van 2013 had ook al 1080p. voor de kostprijs van het toestel had steam gewoon kunnen gaan voor een 1080p scherm.

was het niet mogelijk/beter om te kiezen voor een 1080p scherm, en games softwarematig de resolutio op 720p te renderen en daarna upscaling (FidelityFX Super Resolution/DLSS) erop los te laten?

Maar ik snap de keuze van steam wel, met een 1080p scherm zou er ook een grote groep roepen dat het toestel niet krachtig genoeg is om 30fps te halen, en dat ze vals-spelen door te renderen op een lagere resolutie, etc, etc..

ik ben iig heel enthousiast over dit speelgoed. ik hoop eindelijk eens de tientallen singleplayer-spellen van mijn steam library de aandacht te geven die ze verdienen. (Tombraider, Control, Death Stranding, Titanfall, Hitman, Yakuza, Assassins creed, Maffia, GTA, Portal, MGS)

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-06 20:32

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Ik snap helemaal de stelling "ouderwetse games onderweg spelen is top" naast "nieuwe games spelen met mindere settings maar nogsteeds flink mooier dan ouderwetse games is kak" niet helemaal. Is dan puur de wetenschap dat de laatst genoemde er beter uit -kan- zien, terwijl oude games wel op de max kunnen draaien maar er feitelijk net zo slecht/goed uitzien zo doorslaggevend?

[ Voor 32% gewijzigd door DominoNL op 26-07-2021 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhWolf
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 10:47
MikeVM schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:07:

Niet dat 720p echt te weinig is, maar mijn galaxy s4 van 2013 had ook al 1080p. voor de kostprijs van het toestel had steam gewoon kunnen gaan voor een 1080p scherm.

was het niet mogelijk/beter om te kiezen voor een 1080p scherm, en games softwarematig de resolutio op 720p te renderen en daarna upscaling (FidelityFX Super Resolution/DLSS) erop los te laten?

Maar ik snap de keuze van steam wel, met een 1080p scherm zou er ook een grote groep roepen dat het toestel niet krachtig genoeg is om 30fps te halen, en dat ze vals-spelen door te renderen op een lagere resolutie, etc, etc..

ik ben iig heel enthousiast over dit speelgoed. ik hoop eindelijk eens de tientallen singleplayer-spellen van mijn steam library de aandacht te geven die ze verdienen. (Tombraider, Control, Death Stranding, Titanfall, Hitman, Yakuza, Assassins creed, Maffia, GTA, Portal, MGS)
Eens dat een 720p scherm een beetje een misser is. Het is het enige onderdeel van dit apparaat waardoor ik ga twijfelen of dit wel een interessante aankoop is voor de middellange termijn. Ik kan me ook maar moeilijk voorstellen dat je echt het verschil niet gaat zien. En er staan genoeg wat oudere games in mijn library waarbij de rest van de hardware geen enkele moeite zou hebben om die op 1080p te draaien, maar nu is dat dus niet eens een mogelijkheid.
Ik vraag me ook af of ze niet gewoon een 1080p scherm erin hadden kunnen zetten, zelfs als er een game op 720p resolutie wordt gespeeld zou dat er toch niet slechter uit zien op een 1080p scherm dan een 720p scherm (bij gelijke afmetingen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
  • Laatst online: 09-06 16:09
PhWolf schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:20:
[...]

Eens dat een 720p scherm een beetje een misser is. Het is het enige onderdeel van dit apparaat waardoor ik ga twijfelen of dit wel een interessante aankoop is voor de middellange termijn. Ik kan me ook maar moeilijk voorstellen dat je echt het verschil niet gaat zien. En er staan genoeg wat oudere games in mijn library waarbij de rest van de hardware geen enkele moeite zou hebben om die op 1080p te draaien, maar nu is dat dus niet eens een mogelijkheid.
Ik vraag me ook af of ze niet gewoon een 1080p scherm erin hadden kunnen zetten, zelfs als er een game op 720p resolutie wordt gespeeld zou dat er toch niet slechter uit zien op een 1080p scherm dan een 720p scherm (bij gelijke afmetingen)?
Als je een 1080p scherm plaatst verwacht men ook dat 1080p de standaard is.
Ik denk dat hier bewust voor gekozen is dat dat niet realistisch is qua performance en dat een lagere resolutie een betere game ervaring geeft.
Beter vooraf verwachtingen managen dan achteraf.

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20-06 16:39
Zelf in bezit van de switch, 1080p op zo’n klein scherm voegt echt niet heel veel toe en zal enkel batterij en performance kosten. Niks mis met 800p op een 7 inch scherm, helemaal niet als je het ding op een gezonde afstand houdt.

Ryzen 5 7600x | RX 9070 XT Red Devil | Lian Li O11 Vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhWolf
doebbalapoent11 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:45:
Zelf in bezit van de switch, 1080p op zo’n klein scherm voegt echt niet heel veel toe en zal enkel batterij en performance kosten. Niks mis met 800p op een 7 inch scherm, helemaal niet als je het ding op een gezonde afstand houdt.
De standaard voor smartphones is al jaren 1080p of meer, en die schermen zijn (een uitzondering daargelaten) kleiner dan 7 inch. Als er nu een 7 inch toestel met 720p scherm uitkomt wordt die met hoongelach ontvangen. Wat mis ik?
Voegt het niks toe of mis je het niet omdat je het nooit gehad hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhWolf
madmaus schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:38:
[...]

Als je een 1080p scherm plaatst verwacht men ook dat 1080p de standaard is.
Ik denk dat hier bewust voor gekozen is dat dat niet realistisch is qua performance en dat een lagere resolutie een betere game ervaring geeft.
Beter vooraf verwachtingen managen dan achteraf.
Tja of het niet realistisch is qua performance hangt dus maar helemaal af van de game die je wil spelen. Ik vind het gewoon zonde als ik weet dat de hardware rondjes kan draaien om een game uit pak 'm beet 2015 op 1080p maar dat het nooit kan omdat je nou eenmaal vast zit aan de resolutie van het ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
MikeVM schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:07:

De consensus onder gebruikers en reviewers is dat 800p er wel goed genoeg/scherp eruit ziet op de afstand die je zou houden van het scherm. 1080p zou op alle fronten meer energie gebruiken (dus ook scherm, SoC, etc.) zonder echt QI voordelen te bieden.

De Win 3 heeft een 1080p 720p scherm en de One X Player heeft zelfs een 1440p scherm, maar is gewoon niet de plek waar je je BoM knaken en stroom in moet investeren; in deze beide gevallen biedt het weinig voordelen.

Ikzelf had liever ook een 900p scherm gezien, omdat games zoals CivV en VI en andere strategie spellen daar gewoon iets beter op spelen (je moet tekst kunnen lezen etc). Maar het is een trade-off die ik begrijp; ik heb ook een Win10 Tablet met dedicated GPU om die spellen te spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20-06 16:39
PhWolf schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:48:
[...]

De standaard voor smartphones is al jaren 1080p of meer, en die schermen zijn (een uitzondering daargelaten) kleiner dan 7 inch. Als er nu een 7 inch toestel met 720p scherm uitkomt wordt die met hoongelach ontvangen. Wat mis ik?
Heb een iphone met 1080+ scherm, dus dat is het niet. Ik merk echter niet veel verschil met mijn iphone of de iphone van mijn oma met nagenoeg 720p, sure dat is geen 7 inch, maar bij mijn switch stoor ik me absoluut niet aan de pixelcount. 800p is de helft van de pixels van 1200p, wat batterijduur en performance scheelt. Tuurlijk, 1080p was top geweest, maar 800p is absoluut niets mis mee. Besef je dat een 7 inch 720p scherm scherper is dan een 27 inch 1440p scherm op dezelfde afstand. Dan zit je wat dichter op je deck, tuurlijk, maar dan is dat alsnog dik voldoende

Ryzen 5 7600x | RX 9070 XT Red Devil | Lian Li O11 Vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:16

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
PhWolf schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:48:
[...]

Wat denk ik meespeelt is dat er veel concurrentie is op het gebied van smartphones. Steeds betere schermen (qua grootte, resolutie, refresh rate, etc.) is een manier om je te onderscheiden, ondanks dat de gemiddelde consument er weinig van merkt. Hetzelfde geldt voor de megapixelrace van smartphonecamera's.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhWolf
g0tanks schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:58:
[...]

Wat denk ik meespeelt is dat er veel concurrentie is op het gebied van smartphones. Steeds betere schermen (qua grootte, resolutie, refresh rate, etc.) is een manier om je te onderscheiden, ondanks dat de gemiddelde consument er weinig van merkt. Hetzelfde geldt voor de megapixelrace van smartphonecamera's.
Ja dat snap ik, dat huidige smartphones een overkill aan resolutie hebben is me wel duidelijk.
Ik denk nog steeds dat er echt wel winst te behalen boven 720p op een 7 inch scherm op een armlengte afstand.

Ik heb net hetzelfde youtube filmpje gekeken op een iphone 6s (720p) en een iphone 11 pro (2k) en zie duidelijk verschil in scherpte. Kan geen andere verklaring vinden dan de PPI die 70% hoger is. En deze schermen zijn beduidend kleiner dan 7 inch.
Wellicht ben ik te kritisch maar ik denk nu toch dat 720p me kan gaan irriteren. Hopelijk heb ik het mis.

Wat Valve ook zou kunnen doen is een 1080p scherm gebruiken en deze resolutie ook gebruiken bij games waar dat redelijkerwijs kan en dit terugschalen naar 720p voor meer veeleisende titels. En uiteraard heb je als gebruiker dan de keuze om die standaardinstelling te overriden als je dat graag wil. Je weet wel, keuzevrijheid, 1 van de grote USPs van dit device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
720p schaalt erg slecht naar 1080p, zonder allerhande fancy scalers. Zal wel de reden zijn. En dan nog niet zozeer voor bewegend en gerenderd beeld, maar vooral voor tekst en interfaces.

Hier is een speculatieve voorbeschouwing van Digital Foundry voor de geïnteresseerden. Waarschijnlijk al gepost in deze thread.

Vanaf 22:56 wordt de performance van de iGPU besproken. Ongeveer te vergelijken met iets onder een xbox one s. Wat nog steeds erg goed is voor een unit met 15 Watt power budget. (ivm +-100 of zo voor een console op netstroom?).

Maar er wordt hoe dan ook gesproken over jedi fallen order of control op om bij de 30fps, op 720p op medium (base console = xbox one s) settings. Er kan dus niet erg veel.

Zen 2 Renoir iGPU performance is niets nieuws en al even gebenchmarked, dus je kan prima een goed idee vormen van de prestaties, hier bvb. Valve heeft echt niets nieuws bedacht of ontwikkeld met AMD, dit zijn APU's die 'off the shelf' bij AMD zijn ingekocht, met lichte tuning naar mobiel gebruik en power limits.
Edit: blijkbaar toch iets meer geavanceerd dan dit.

Ik verwacht niet dat lpddr5 of 4 ook maar iets uitmaakt. Wanneer heb je echt verbazende jumps in performance gehad bij verschillend geheugen? (in iets anders dan erg artificiële benchmarks?) Ik ben geen specialist of programmeur, maar het lijkt me dat pc games op een of andere manier anders zijn gelimiteerd.

Ik zou niet te veel verschil verwachten met de 3400G performance (die op de desktop dus meer power kan verbruiken). Dus zoek de benchmarks op (of zet een systeempje in elkaar) en kijk of het voor jou werkt, met de games die je verwacht te spelen. Is voor iedereen verschillend.

Edit: I stand corrected. Zie de 2 posts hieronder. Ik ben echter al jaren een groot supporter van iGPU oplossingen. De heilige graag van toch een beetje casual, simpel kunnen gamen op eenvoudige laptops, ook met recentere games. Maar het bleek toch altijd een kleine ontgoocheling. Wel willen, en niet kunnen.

We gaan het zien!

[ Voor 10% gewijzigd door Amos_x op 26-07-2021 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
Amos_x schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:37:
Zen 2 Renoir iGPU performance is niets nieuws en al even gebenchmarked, dus je kan prima een goed idee vormen van de prestaties, hier bvb. Valve heeft echt niets nieuws bedacht of ontwikkeld met AMD, dit zijn APU's die 'off the shelf' bij AMD zijn ingekocht, met lichte tuning naar mobiel gebruik en power limits.

Ik verwacht niet dat lpddr5 of 4 ook maar iets uitmaakt. Wanneer heb je echt verbazende jumps in performance gehad bij verschillend geheugen? (in iets anders dan erg artificiële benchmarks?) Ik ben geen specialist of programmeur, maar het lijkt me dat pc games op een of andere manier anders zijn gelimiteerd.

Ik zou niet te veel verschil verwachten met de 3400G performance (die op de desktop dus meer power kan verbruiken). Dus zoek de benchmarks op (of zet een systeempje in elkaar) en kijk of het voor jou werkt, met de games die je verwacht te spelen. Is voor iedereen verschillend.
De Steam Deck krijgt dus de Zen 2 Van Gogh APU hè? De Deck APU is wel iets nieuws namelijk een downscaled PS5/Xbox series S chip. Er is geen ander product met eenzelfde APU. De 4700G heeft gewoon een Vega 8...

[EDIT] In die Digital Foundry video hebben ze het over 88GB/s RAM bandwidth confirmed. Dat is dus een flink stuk sneller dan al de andere memory configs, mooi; gratis extra performance voor geen TDP verhoging :*)

[ Voor 9% gewijzigd door XanderDrake op 26-07-2021 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrtl
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23-06 07:04
Dit is misschien off the shelf, maar nog nergens anders toegepast. Zen 2 + RDNA 2 met lage TDP is nieuw en niet vergelijkbaar met andere, huidige producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

ETA Prime heeft gekeken naar een paar memory intensive games en loading times vanaf een normale microSD kaart, in de OneXPlayer handheld PC met Intel SoC. Laadtijden kunnen variëren van +10% tot bijna +100% maar het is redelijk goed te doen. Het lijkt geen negatief effect te hebben op gameplay :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PhWolf schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:20:
[...]

Ja wel dus. Amos zei het net ook al maar nog even apart want daar zit je denkfout volgens mij.

Met de steeds hogere resoluties die we tegenwoordig in tv's en monitors hebben maakt het iets minder uit als er op een lagere resolutie gerenderd wordt, maar 720p naar 1080p ga je nog best behoorlijk zien. En bovendien, als een game zelf al rekening houdt met de hogere output resolutie, dan kan het dingen doen als de 3d wereld op een lagere resolutie renderen maar vervolgens de interface wel op volle resolutie er overheen zetten. Dat scheelt een hele hoop. Maar ga je een game met interface en al van 720p naar 1080p schalen dat ziet er echt veel slechter uit dan native op 720p. Lijntjes worden bijvoorbeeld of dikdundikdun, of blurry.

Bovendien vereist een hoger resolutie scherm een sterkere backlight omdat er minder ruimte is om licht door te laten. Dat verhoogt dus het verbruik zelfs als je apu niet harder hoeft te werken omdat je op 720p blijft renderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nioz
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-05 15:34
MikeVM schreef op zondag 25 juli 2021 @ 08:02:
zijn er hier console gamers, die absoluut niet op PC-gamen die ook enthousiast zijn van de Steam Deck?

er is een hele grote markt van console-spelers die verwend zijn op gebied van ondersteuning en ease-of-use, gaat de SDeck een substantieel deel van console gamers kunnen overtuigen?
De laatste game die ik via steam gekocht heb is Portal 2 :D (8 uurtjes gespeeld op mijn macbook. Had het op de PS3 al een keer uitgespeeld. Kon er op mijn macbook niet helemaal inkomen).

Ik heb de 512GB in preorder staan en The Infinity collection voor ~€10 in de sale gekocht :).
Sinds de release van de Playstation 3 ben ik gestopt met PC gaming. Consoles gaven geen gedoe: lekker 5jaar geen specs checken, maar een spel kopen en gaan. Je weet precies wat je kan verwachten. Die ervaring gaat de steam deck natuurlijk nooit kunnen geven, maar welke andere opties zijn er in de handheld space?

Ik heb verschillende handhelds gehad (GB, GBA, DS, PSP, Vita), en nu moet ik het doen met de Switch.
Prima ding, maar Nintendo is ook tering eigenwijs: Al die NES, SNES en Mega Drive games die ik op de Wii gekocht heb? Kan ik naar fluiten. Online gamen op de Switch? Game discovery in de Nintendo eShop? Kan ik straks de spellen eigelijk ook nog spelen op de opvolger van de Switch?

Daarnaast draaien een hoop (3rd party) games op de Switch ook gewoon met 'jank'. Ik verwacht niet dat de Steam Deck alles zonder problemen gaat draaien, maar dan kan ik tenminste zelf nog kiezen waar ik op in ga leveren: fps, (dynamische) resolutie of andere graphics settings. Blijft de Switch gewoon in huis voor de Nintendo games (Splatoon 3, BotW 2).

Ik hoop overigens dat de hele specs discussie die hier al pagina's lang wordt gevoerd straks overbodig is, en dat het apparaat + SteamOS als platform success vindt. Dan kunnen fabrikanten van o.a. de GPD en Aya handhelds hun eigen varianten (1080p oled scherm etc.) uitbrengen met SteamOS erop (en zelfde input opties). Verder volg ik LowSpecGamer op Youtube, dus ik ben er klaar voor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhWolf
Finraziel schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:16:
[...]

Ja wel dus. Amos zei het net ook al maar nog even apart want daar zit je denkfout volgens mij.

Met de steeds hogere resoluties die we tegenwoordig in tv's en monitors hebben maakt het iets minder uit als er op een lagere resolutie gerenderd wordt, maar 720p naar 1080p ga je nog best behoorlijk zien. En bovendien, als een game zelf al rekening houdt met de hogere output resolutie, dan kan het dingen doen als de 3d wereld op een lagere resolutie renderen maar vervolgens de interface wel op volle resolutie er overheen zetten. Dat scheelt een hele hoop. Maar ga je een game met interface en al van 720p naar 1080p schalen dat ziet er echt veel slechter uit dan native op 720p. Lijntjes worden bijvoorbeeld of dikdundikdun, of blurry.

Bovendien vereist een hoger resolutie scherm een sterkere backlight omdat er minder ruimte is om licht door te laten. Dat verhoogt dus het verbruik zelfs als je apu niet harder hoeft te werken omdat je op 720p blijft renderen.
Check, begrijp wat je bedoelt. Jammer dan maar wel logisch die keuze. Op PS4/XBone werden sommige games op 720p native gerenderd, dat moet er dan ook niet uit hebben gezien op een 1080p TV? persoonlijk geen ervaring mee maar begrijp dat dit best vaak nog voorkwam. Die games kon je dus beter op een 720p TV spelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PhWolf schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:42:
[...]

Check, begrijp wat je bedoelt. Jammer dan maar wel logisch die keuze. Op PS4/XBone werden sommige games op 720p native gerenderd, dat moet er dan ook niet uit hebben gezien op een 1080p TV? persoonlijk geen ervaring mee maar begrijp dat dit best vaak nog voorkwam. Die games kon je dus beter op een 720p TV spelen?
Ik weet het niet helemaal zeker, maar ik denk dat veel van die games de ui dus wel op 1080p renderden. De console heeft dat namelijk wel als output, het kost weinig extra rekenkracht en geeft wel een veel schoner plaatje.
Overigens weet ik zo even niet een game te verzinnen die op 720p draait op die consoles, dacht dat het meestal toch wel minstens 900p of zo was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
1080p heeft op een telefoon zin omdat je dan tekst beter kan lezen. Op een steamdeck lees je niet dus daar heeft het geen meerwaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-06 09:07
nioz schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:19:
[...]
Daarnaast draaien een hoop (3rd party) games op de Switch ook gewoon met 'jank'. Ik verwacht niet dat de Steam Deck alles zonder problemen gaat draaien, maar dan kan ik tenminste zelf nog kiezen waar ik op in ga leveren: fps, (dynamische) resolutie of andere graphics settings. Blijft de Switch gewoon in huis voor de Nintendo games (Splatoon 3, BotW 2).

Ik hoop overigens dat de hele specs discussie die hier al pagina's lang wordt gevoerd straks overbodig is, en dat het apparaat + SteamOS als platform success vindt. Dan kunnen fabrikanten van o.a. de GPD en Aya handhelds hun eigen varianten (1080p oled scherm etc.) uitbrengen met SteamOS erop (en zelfde input opties). Verder volg ik LowSpecGamer op Youtube, dus ik ben er klaar voor :+
Tja als Nintendo een Switch Pro dit jaar had uitgebracht, had ik die sowieso gekocht en had ik de Steam Deck mogelijk nog niet eens overwogen. Nu mag Valve mijn €419,- hebben. Had Bloomberg het toch goed qua Switch Pro voor rond de €400,- :9 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackAvery
XanderDrake schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:53:
[...]

De consensus onder gebruikers en reviewers is dat 800p er wel goed genoeg/scherp eruit ziet op de afstand die je zou houden van het scherm. 1080p zou op alle fronten meer energie gebruiken (dus ook scherm, SoC, etc.) zonder echt QI voordelen te bieden.

De Win 3 heeft een 1080p scherm en de Aya Neo heeft zelfs een 1440p scherm, maar is gewoon niet de plek waar je je BoM knaken en stroom in moet investeren; in deze beide gevallen biedt het weinig voordelen.

Ikzelf had liever ook een 900p scherm gezien, omdat games zoals CivV en VI en andere strategie spellen daar gewoon iets beter op spelen (je moet tekst kunnen lezen etc). Maar het is een trade-off die ik begrijp; ik heb ook een Win10 Tablet met dedicated GPU om die spellen te spelen :)
Je lijkt in de discussie hierboven van tijd tot tijd specs fout te hebben of te misinterpreteren. Hieronder vind je een korte vergelijking tussen de Steam Deck en de GDP Win 3 - imo de grootste concurrent van de Deck, met dank aan GamersNexus, Wikipedia en de IndieGoGo pagina van GDP.

Steam DeckGDP Win 3
SoCAMD Zen 2 4c/8tIntel i7-1165G7 4c8t
Graphics RDNA 2 8core (tot 1.6 TFLOPS)Iris Xe 96EU (tot 1.6 TFLOPS)
Memory 16GB LPDDR5 (88GB/s) 16GB LPDDR4x (86GB/s)
Storage512GB NVME PCIe 3.0 1TB NVME PCIe 3.0
Screen800p, 7”, 60Hz 720p, 5.5”
Battery40Wh 45.62Wh
TDP+- 20W+- 30W

De twee apparaten zijn, op de prijs en verbruik na, redelijk aan elkaar gewaagd. Sure, de Van Gogh zal wat architecturale voordelen hebben. Maar tot we dat beter kunnen kwantificeren lijkt dat zich vooral te vertalen naar verbruik.

Trouwens, ook de Aya Neo heeft een 800p scherm. De SoC is gewoon iets minder modern omdat ie geen RDNA 2 GPU heeft. Die is dus wat zwakker dan deze twee toestellen hierboven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtl
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23-06 07:04
De GPD Win 3 is mooi vergelijkingsmateriaal inderdaad, qua hardware. Ik denk persoonlijk dat AMD wat voordelen heeft qua drivers onder Linux, maar erg grote verschillen zullen er niet zijn. Ten opzichte van de Aya Neo en GPD apparaten denk ik dat de Steam Deck toch de meest interessante is, vooral omdat je de onderliggende software niet moet vergeten. En de aanschafprijs natuurlijk.

Aan de andere kant, het is allemaal open-source, dus je kunt - neem ik aan - ook gewoon Arch Linux met Steam op de GPD Win (lol) 3 installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
JackAvery schreef op maandag 26 juli 2021 @ 17:49:
[...]

Je lijkt in de discussie hierboven van tijd tot tijd specs fout te hebben of te misinterpreteren. Hieronder vind je een korte vergelijking tussen de Steam Deck en de GDP Win 3 - imo de grootste concurrent van de Deck, met dank aan GamersNexus, Wikipedia en de IndieGoGo pagina van GDP.

Steam DeckGDP Win 3
SoCAMD Zen 2 4c/8tIntel i7-1165G7 4c8t
Graphics RDNA 2 8core (tot 1.6 TFLOPS)Iris Xe 96EU (tot 1.6 TFLOPS)
Memory 16GB LPDDR5 (88GB/s) 16GB LPDDR4x (86GB/s)
Storage512GB NVME PCIe 3.0 1TB NVME PCIe 3.0
Screen800p, 7”, 60Hz 720p, 5.5”
Battery40Wh 45.62Wh
TDP+- 20W+- 30W

De twee apparaten zijn, op de prijs en verbruik na, redelijk aan elkaar gewaagd. Sure, de Van Gogh zal wat architecturale voordelen hebben. Maar tot we dat beter kunnen kwantificeren lijkt dat zich vooral te vertalen naar verbruik.

Trouwens, ook de Aya Neo heeft een 800p scherm. De SoC is gewoon iets minder modern omdat ie geen RDNA 2 GPU heeft. Die is dus wat zwakker dan deze twee toestellen hierboven :)
Je hebt gelijk, het waren andere GPD producten welke HD schermen hebben, de GPD Win Max en Pocket 2... Wel ook 7 inch schermen.
En haalde de Aya Neo haalde ik door elkaar met de One X Player.

Excuses 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Finraziel schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:16:
Dus bij een hogere resolutie zou OLED wel eens energiebesparend kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
The Zep Man schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:26:
[...]
Dus bij een hogere resolutie zou OLED wel eens energiebesparend kunnen zijn?
Zou kunnen... Geen idee hoe zich dat precies verhoudt. Wel is een oled ook zuiniger als je relatief donker beeld kijkt. Bij telefoons met oleds zie je ook dat ze het vaak erg goed doen bij film kijken of zo terwijl ze het minder doen bij webbrowsen (op standaard witte pagina's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrace Grumble
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-06 22:36

Thrace Grumble

XB: Thrace Grumble

Weer een IGN video beschikbaar:

Niet heel veel nieuws trouwens, de functionaliteit was al bekend. IGN pakt nog steeds stukjes uit dezelfde sessie met Valve, voor zoveel mogelijk clicks. Wordt beetje irritant zo.

[ Voor 38% gewijzigd door Thrace Grumble op 26-07-2021 21:50 ]

XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
Ik vind IGN ook niet echt een goed platform voor rapportage. Ik mis kritische vragen en alle video's zijn geschoten op 30fps zodat we niet kunnen zien of zware games nou echt vloeiend draaien...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
XanderDrake schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:55:
Ik vind IGN ook niet echt een goed platform voor rapportage. Ik mis kritische vragen en alle video's zijn geschoten op 30fps zodat we niet kunnen zien of zware games nou echt vloeiend draaien...
Eens over IGN. Het verbaasde mij ook een beetje dat ze die hadden gekozen als partner om dit de wereld in te dragen. Aan de andere kant, naast Steam zelf zullen ze wel één van de breedste plaformen hebben om dit soort nieuws de wereld in te helpen. Dat IGN het uitkauwt is wat jammer, maar ja... Komkommertijd. :P

Wat draait op 60 FPS wordt geanalyseerd in de video in deze reactie, gebaseerd op het vrijgegeven materiaal:

[ Voor 5% gewijzigd door The Zep Man op 27-07-2021 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:08
The Zep Man schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:01:
Eens over IGN. Het verbaasde mij ook een beetje dat ze die hadden gekozen als partner om dit de wereld in te dragen. Aan de andere kant, naast Steam zelf zullen ze wel één van de breedste plaformen hebben om dit soort nieuws de wereld in te helpen. Dat IGN het uitkauwt is wat jammer, maar ja... Komkommertijd. :P
Met IGN bereiken ze een grotere groep dan enkel de PC gamer. Dus nu zijn er ook Switch gamers die van plan waren het OLED model te halen, maar nu voor de Steam Deck gaan. Het gebrek aan kritische vragen (misschien wel bewust gedaan?) zorgt er ook voor dat bij bepaalde mensen de verwachtingen te hoog zijn. Ik vind het wel logisch dat ze IGN gekozen hebben, maar wacht nog steeds op de (echte) hands-on door de kritischere journalisten zoals onder andere Digital Foundry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackAvery
L23 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 12:11:
[...]

Met IGN bereiken ze een grotere groep dan enkel de PC gamer. Dus nu zijn er ook Switch gamers die van plan waren het OLED model te halen, maar nu voor de Steam Deck gaan. Het gebrek aan kritische vragen (misschien wel bewust gedaan?) zorgt er ook voor dat bij bepaalde mensen de verwachtingen te hoog zijn. Ik vind het wel logisch dat ze IGN gekozen hebben, maar wacht nog steeds op de (echte) hands-on door de kritischere journalisten zoals onder andere Digital Foundry.
Het publiek van IGN is bijna 15x zo groot als dat van DF, en 10-11x zo groot als dat van het pc gespecialiseerde GamersNexus. Ik stamp een beetje een open deur open, maar dat is gewoon een marketingkeuze (die ook iets zegt over hoe Valve qua marketing nog in het vorige decennium lijkt te leven). Tegelijkertijd is het IGN publiek zeer divers en vraag ik me af hoe de engagement/conversie is i.v.m. een meer gespecialiseerd kanaal.Of dit grote impact heeft op hoeveel mensen er een OLED Switch of een andere console gaan halen dit jaar? Ik betwijfel eigenlijk dat dit verschil zelfs maar registreert op de resultaten van de consolebouwers.

Ik vind het overigens ook spijtig dat Valve voor IGN heeft gekozen. Dan had ik nog liever gezien dat ze LTT de exclusive geven oid... maar laten we eerlijk zijn, het PC publiek dat gamesnieuws volgt bereiken ze sowieso wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
JackAvery schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 12:26:
[...]

Of dit grote impact heeft op hoeveel mensen er een OLED Switch of een andere console gaan halen dit jaar? Ik betwijfel eigenlijk dat dit verschil zelfs maar registreert op de resultaten van de consolebouwers.
Ik verwacht geen daadwerkelijke impact. Ik vind de apparaten te verschillend en zie ze eerder naast elkaar gebruikt worden. Maar zoals het nu via IGN in het nieuws gebracht wordt had het wel een aardige impact op het internet. Nintendo websites zoals Nintendolife gaven ook de nodige aandacht aan de Steam Deck. Dus een zeer succesvolle marketingkeuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:34
JackAvery schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 12:26:
[...]

Ik vind het overigens ook spijtig dat Valve voor IGN heeft gekozen. Dan had ik nog liever gezien dat ze LTT de exclusive geven oid... maar laten we eerlijk zijn, het PC publiek dat gamesnieuws volgt bereiken ze sowieso wel.
Een breed publiek aanspreken via LTT of gamersnexus? Ik ben geen marketingadviseur maar deze keuze had ik zelf ook nog wel in kunnen koppen. Overigens is dit soort marketing logica zwaar achterhaald, je hoeft het maar per ongeluk te lekken op een twitter account of in de kassa van een retailer te zetten en de hele wereld weet het ook. En dan is het zelfs nog beter om minder specs te geven dan steam nu heel uitgebreid heeft gedaan, want dan gaan alle "content creators" op YouTube ook nog ff los..

Overigens is het voor mij wel een afweging geweest, gadget budget van de maand richting een oled switch gooien (ter vervanging van de huidige) of naar steam deck, dus in mijn geval is het zeker nintendo's loss. :)

[ Voor 8% gewijzigd door CopyCatz op 27-07-2021 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackAvery
@CopyCatz het ging daar om mijn persoonlijke voorkeur, meer niet. Bij IGN krijgt Valve gewoon een marketingcampagne. Leuk voor de hype, weinig interessant. LTT is tenminste nog transparant over het commerciële aspect ;)

En zoals ik zelf ook al zei, het maakt voor secundaire coverage te krijgen absoluut niet meer uit waar je je verhaal publiek maakt. Iedereen heeft zijn clicks nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhWolf
L23 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 12:37:
[...]

Ik verwacht geen daadwerkelijke impact. Ik vind de apparaten te verschillend en zie ze eerder naast elkaar gebruikt worden. Maar zoals het nu via IGN in het nieuws gebracht wordt had het wel een aardige impact op het internet. Nintendo websites zoals Nintendolife gaven ook de nodige aandacht aan de Steam Deck. Dus een zeer succesvolle marketingkeuze.
Enige impact zou ik wel verwachten. Jij en ik kijken ons suf op alle verschillen maar het lijkt me dat er genoeg mensen zijn met een wat minder kritisch oog die enkel in de markt zijn voor 'een handheld console' en verder niet te veel gaan vergelijken op technische zaken maar gewoon iets willen waarmee ze op de bank of onderweg wat kunnen gamen. Van die mensen zal dan vast een aantal de Deck kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
PhWolf schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:10:
[...]

Enige impact zou ik wel verwachten. Jij en ik kijken ons suf op alle verschillen maar het lijkt me dat er genoeg mensen zijn met een wat minder kritisch oog die enkel in de markt zijn voor 'een handheld console' en verder niet te veel gaan vergelijken op technische zaken maar gewoon iets willen waarmee ze op de bank of onderweg wat kunnen gamen. Van die mensen zal dan vast een aantal de Deck kiezen.
Betwijfel het, ik verwacht juist dat mensen met een wat minder kritisch oog die enkel in de markt zijn voor een handheld console kopen gewoon een Nintendo Switch in huis halen. Die kiezen dan voor de beste handheld ervaring. De Switch voldoet, is een stuk aantrekkelijker geprijsd en kan gewoon in de winkel of bij Bol besteld worden.
Steam Deck zie ik zelf niet als de beste handheld ervaring, maar kies je als je een PC gamer bent die zijn PC games ook op de bank en onderweg wil kunnen spelen. Alle voordelen van PC gaming zoals grafische instellingen kunnen aanpassen, mods kunnen installeren etc. Je bent je er dan bewust van welke games niet beschikbaar zijn op de Switch en wel kunnen draaien op de Steam Deck. Juist het kijken naar de verschillen en vergelijken op technisch vlak is nodig om een Steam Deck te overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
L23 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:42:
Je bent je er dan bewust van welke games niet beschikbaar zijn op de Switch en wel kunnen draaien op de Steam Deck. Juist het kijken naar de verschillen en vergelijken op technisch vlak is nodig om een Steam Deck te overwegen.
Ik neem ook in de vergelijking mee welke Switch spellen de Steam Deck wel kan draaien. Zo heb ik wat geëxperimenteerd met emulatie van bijvoorbeeld Legend of Zelda: Breath of the Wild (Wii U editie), en kwam tot de conclusie dat dat soepel kan zonder superduper systeem, en met correcte button prompts voor bijvoorbeeld een Xbox One controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
L23 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:42:
Betwijfel het, ik verwacht juist dat mensen met een wat minder kritisch oog die enkel in de markt zijn voor een handheld console kopen gewoon een Nintendo Switch in huis halen. Die kiezen dan voor de beste handheld ervaring. De Switch voldoet, is een stuk aantrekkelijker geprijsd en kan gewoon in de winkel of bij Bol besteld worden.
Steam Deck zie ik zelf niet als de beste handheld ervaring, maar kies je als je een PC gamer bent die zijn PC games ook op de bank en onderweg wil kunnen spelen. Alle voordelen van PC gaming zoals grafische instellingen kunnen aanpassen, mods kunnen installeren etc. Je bent je er dan bewust van welke games niet beschikbaar zijn op de Switch en wel kunnen draaien op de Steam Deck. Juist het kijken naar de verschillen en vergelijken op technisch vlak is nodig om een Steam Deck te overwegen.
Ja goed punt. De markt voor simpel instap gamen is nu gewoon in Nintendo's handen en dat was al zo sinds de Gameboy in de jaren 80. Het zou me niet verbazen als Valve de handheld PC markt met 5 tot 10x groter maakt. Steam zelf destijds was een hele grote push om PC gaming in het algemeen uit dieptepunten te trekken bij de introductie van de PS3 en Xbox 360 specifiek, ergens 2008-2009.

Ik denk dat we al moeten nadenken over de Steam Deck Lite, als de originele Deck een redelijk succes wordt. Het is echt niet zo dat alle mensen te lui zijn om een PC/laptop te kopen en games te installeren. De allergrootste games met de meeste spelers (zoals PUBG, Among Us, Warframe, Fortnight WoW, Minecraft, RuneScape, World of Tanks) begonnen allemaal met vele tientallen miljoenen PC gamers voordat ze naar andere platformen overstapten.

Dus ik denk dat als Valve nu het degelijk aanpakt dat een volgende iteratie Deck (compacter, goedkoper met misschien een 3 of 4 nm APU) het heel goed kan gaan doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Veel zal van software en de store afhangen of het echt een mainstream platform zou kunnen worden. Om dat te doen moet proton echt zo goed werken als zij claimen en zul je in de store heel duidelijk moeten kunnen zien of een game goed gaat draaien op de deck (wellicht met waarschuwingen bij te zware games als jij een deck gekoppeld hebt aan je Steam account of gewoon helemaal niet tonen van niet geschikte games als je in 'deck mode' bent of zo). Een leek moet zonder problemen een game uit kunnen zoeken zonder zich druk te maken over de technische kant van het verhaal.

Maar daar zijn we denk ik absoluut nog niet, ook niet bij launch denk ik. Maar ik denk dat er meer dan genoeg pc gamers zijn die zo'n ding wel naast hun gewone pc willen hebben. Als dat echt een succes blijkt dan zou het daarna wellicht meer mainstream kunnen worden en ook een optie zijn voor mensen zonder pc die alleen de deck willen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ze hebben genoeg categorieën dus een Deck compatible category zou er eenvoudig bij kunnen. Zeker als je de store op de deck zelf bekijkt zou dat een filter moeten kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Finraziel schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:49:
Veel zal van software en de store afhangen of het echt een mainstream platform zou kunnen worden. Om dat te doen moet proton echt zo goed werken als zij claimen en zul je in de store heel duidelijk moeten kunnen zien of een game goed gaat draaien op de deck (wellicht met waarschuwingen bij te zware games als jij een deck gekoppeld hebt aan je Steam account of gewoon helemaal niet tonen van niet geschikte games als je in 'deck mode' bent of zo). Een leek moet zonder problemen een game uit kunnen zoeken zonder zich druk te maken over de technische kant van het verhaal.
Er is nu al een systeem voor spellen die (geen) controller ondersteunen, dat pas werkt als je een controller gebruikt. Zoiets zou natuurlijk ook makkelijk aangepast worden voor de Deck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-06 20:40

Edmin

Crew Council

get on my horse!

L23 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 12:11:
[...]

Dat ligt niet alleen aan IGN hoor. Voor mij geldt exact hetzelfde. Switch gamer van het eerste uur (pre-order in 2017) en teleurgesteld in de Switch oled... en dan komt ineens dit voorbij. De beslissing om te pre-orderen was in 5 minuten gemaakt en ik was er in het eerste kwartier al bij.
Ik denk dat het een goed idee is dat Valve dit via de mainstream heeft aangekondigd. De vorige hardware producten (m.u.v. de Index) hebben hun weg naar de gamer gewoon niet voldoende gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
Edmin schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:19:
[...]

Dat ligt niet alleen aan IGN hoor. Voor mij geldt exact hetzelfde. Switch gamer van het eerste uur (pre-order in 2017) en teleurgesteld in de Switch oled... en dan komt ineens dit voorbij. De beslissing om te pre-orderen was in 5 minuten gemaakt en ik was er in het eerste kwartier al bij.
Ik denk dat het een goed idee is dat Valve dit via de mainstream heeft aangekondigd. De vorige hardware producten (m.u.v. de Index) hebben hun weg naar de gamer gewoon niet voldoende gevonden.
Hoe bedoel je dat precies? Het ligt niet alleen aan IGN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

L23 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:34:
[...]

Hoe bedoel je dat precies? Het ligt niet alleen aan IGN?
Nou ja, je stelde dat juist door IGN er veel teleurgestelde Switch gamers op de Deck afkomen. Ik denk dat dat vooral door de teleurstellende Switch oled komt en de briljante timing van ome Gabe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
Edmin schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 22:11:
[...]

Nou ja, je stelde dat juist door IGN er veel teleurgestelde Switch gamers op de Deck afkomen. Ik denk dat dat vooral door de teleurstellende Switch oled komt en de briljante timing van ome Gabe :)
Ik bedoelde meer dat IGN gewoon een grotere doelgroep bereikt en dat daardoor ook een Switch gamer mogelijk een Steam Deck overweegt. Teleurstelling wil ik het OLED model niet noemen. Ik denk dat veruit de meeste mensen het gewoon niet boeit, ze zijn tevreden met hun huidige Switch. Het OLED model zal voornamelijk mensen aanspreken die nog geen Nintendo apparaat/Switch hebben. Het is daarnaast ook vrij uitzonderlijk als je elk nieuw Switch model in huis haalt, dat type koopt ook snel een gadget zoals de Steam Deck.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackAvery
XanderDrake schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 15:00:
[...]
Het zou me niet verbazen als Valve de handheld PC markt met 5 tot 10x groter maakt. Steam zelf destijds was een hele grote push om PC gaming in het algemeen uit dieptepunten te trekken bij de introductie van de PS3 en Xbox 360 specifiek, ergens 2008-2009.
Dat is absoluut geen moeilijke opgave. De pre-orders van de drie GDP Wins, de Aya Neo en de OneXPlayer samen zijn samen minder dan 20.000 exemplaren (bronnen vind je hier). Deze toestellen verkopen niet significant veel units na de launch. Als iedere pre-order effectief uitgevoerd wordt, is die markt dus al ~5 keer groter.

Ondertussen liggen na 10-12 dagen die pre-order voorschotten al uit de top 150. Toch zijn de leverschattingen voor de NVME modellen al gepland voor "na Q2 2022". Het is moeilijk inschatten, maar ik vermoed momenteel dat Valve enkele tienduizenden Decks per maand gaat proberen produceren. Sowieso al een sterk resultaat als dat lukt.
Ik denk dat we al moeten nadenken over de Steam Deck Lite, als de originele Deck een redelijk succes wordt. Het is echt niet zo dat alle mensen te lui zijn om een PC/laptop te kopen en games te installeren. De allergrootste games met de meeste spelers (zoals PUBG, Among Us, Warframe, Fortnight WoW, Minecraft, RuneScape, World of Tanks) begonnen allemaal met vele tientallen miljoenen PC gamers voordat ze naar andere platformen overstapten.

Dus ik denk dat als Valve nu het degelijk aanpakt dat een volgende iteratie Deck (compacter, goedkoper met misschien een 3 of 4 nm APU) het heel goed kan gaan doen.
  • Mensen die op low-powered laptops gamen zijn inderdaad helemaal niet ongewoon. Maar laptops zijn ook duidelijk multifunctioneel. Een Steam Deck is een PC, maar de overgrote meerderheid koopt dit niet als werk/school PC. Een laptop pluk je verder gewoon uit de winkel.
  • Ondanks een groot publiek is het inkomen van multiplatform F2P games soms vele malen groter op andere platformen dan op PC. Het omzetsaandeel van Fortnite voor PC spelers is bvb. sinds 2019 kleiner dan 10% per jaar.
  • Valve heeft tot nu toe niet op zijn hardware geïtereerd voor zover ik weet? Valve draait verder nu al waarschijnlijk verlies op hun hardware. Een revisie op een cutting-edge procédé gaat die APU niet meteen goedkoper maken, integendeel. Winstmarges verhogen is meestal mogelijk door het behalen van schaalvoordelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackAvery
Edmin schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:19:
[...]

Als iemand al een Switch heeft, is deze persoon niet de belangrijkste doelgroep voor het OLED model :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
JackAvery schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 08:00:
  • Valve heeft tot nu toe niet op zijn hardware geïtereerd voor zover ik weet? Valve draait verder nu al waarschijnlijk verlies op hun hardware. Een revisie op een cutting-edge procédé gaat die APU niet meteen goedkoper maken, integendeel. Winstmarges verhogen is meestal mogelijk door het behalen van schaalvoordelen
Ik denk ook dat het niet nodig zal zijn om snel (binnen 2-3 jaar) een nieuwe Steam Deck uit te brengen. De reden daarvoor is dat de verbeterslagen in benodigde hardware voor veel spellen steeds kleiner wordt. Met een gemiddeld systeem gebouwd in 2011 kan je veel meer spellen van nu spelen dan een krachtig systeem gebouwd in 2001 en spellen van 2011. En laten we de jaren 90 maar niet aanhalen, toen elke paar jaar upgraden bijna een must was om het laatste van het laatste überhaupt te kunnen spelen. ;)

Het punt is dat de ontwikkelingen niet meer zo vlot gaan. Er zijn maar een paar studios die de ambitie hebben om spellen uit te brengen die het maximale uit hardware halen. Vaak betreft dat AAA prul, waar niet iedereen interesse in heeft. Je ziet dan ook een verplaatsing in de markt t.o.v. 10 jaar geleden, dat men steeds meer moeite doet om ook oudere systemen te ondersteunen. Immers kan je daar veel meer gamers mee bereiken dan die enkeling die 2x3090 in SLI heeft draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starscreamer
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-02 16:39
Ik krijg met dit ding zo'n iPad gevoel.
Vond destijds dat de iPad uitkwam zo'n onzin ding.
Het werd tegen mijn verwachting in toch een hit en ikzelf wilde er ook 1 hebben.
Dit gevoel krijg ik nu ook met dit apparaat :)
Maar eergisteren heb ik toch een gaming laptop gekocht dus voorlopig kan ik dit even aankijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gaming laptop gebruik je toch heel anders dan dit apparaat. Hoe zit je op de bank met een gaming laptop en controller? En in de auto / trein bv?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Starscreamer
Tadango schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:03:
Gaming laptop gebruik je toch heel anders dan dit apparaat. Hoe zit je op de bank met een gaming laptop en controller? En in de auto / trein bv?
Op de bank heb ik mijn PS5
Voor onderweg heb ik een Switch OLED in Pre-order staan O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

JackAvery schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 08:00:
[...]

Als iemand al een Switch heeft, is deze persoon niet de belangrijkste doelgroep voor het OLED model :)
Precies dit. Ik denk dat veel Switch eigenaren hoopten op een leuke upgrade na 4 jaar. Die zijn dus weldegelijk teleurgesteld in deze aankondiging en het zou me niets verbazen als dat Valve heeft getriggerd om nu de aankondiging te doen.

Tadango schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:03:
De Switch liep tegen dezelfde argumenten aan en is een enorm succes geworden. Het nog te verschijnen Dock moet de laptop inderdaad nog verder verdringen. Ik hoop van harte dat dit Dock dankzij de rdna2 tech wel de mogelijkheid krijgt om een externe gpu te gebruiken en zo de graphics verder op te krikken.

[ Voor 38% gewijzigd door Edmin op 28-07-2021 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackAvery
@Edmin ik denk dat je het belang van die timing een beetje overschat. De twee bedrijven vissen in een relatief verschillende vijver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Welja
  • Laatst online: 07:32
Ik heb de 512 GB variant maar gereserveerd. Levering is pas na Q2 2022 dus tijd genoeg om te sparen O-)
Wilde eerst voor de goedkoopste variant gaan en zelf een nieuwe NVMe plaatsen aangezien dat wel mogelijk zou moeten zijn volgens de uitspraken van de developers. Maar het antiglare scherm, de beschermhoes en de garantie niet hoeven verbreken is ook fijn. Bovendien zijn de NVMe's die erin passen ook niet super goedkoop.

Ben net terug van vakantie waar ik een beetje darksouls op mijn laptop heb gespeeld aangezien dat nog een beetje speelbaar was (op 800x600). Dit kunnen doen met wat nieuwere games in een kleinere formfactor is fantastisch!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Starscreamer
Edmin schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:13:
[...]

Precies dit. Ik denk dat veel Switch eigenaren hoopten op een leuke upgrade na 4 jaar. Die zijn dus weldegelijk teleurgesteld in deze aankondiging en het zou me niets verbazen als dat Valve heeft getriggerd om nu de aankondiging te doen.

[...]

De Switch liep tegen dezelfde argumenten aan en is een enorm succes geworden. Het nog te verschijnen Dock moet de laptop inderdaad nog verder verdringen. Ik hoop van harte dat dit Dock dankzij de rdna2 tech wel de mogelijkheid krijgt om een externe gpu te gebruiken en zo de graphics verder op te krikken.
Eingelijk wilde ik de Switch al vanaf release maar ik had de PS4 al O-)
Nu begon toch de Mario Kart te kriebelen bij de vrouw en komt er toch de Switch OLED _/-\o_
Koop hem ook puur voor de Nintendo games.
Oled Switch is prima en mijn TV is toch geen 4K :X (ding is van 2009) zie ook geen verschil tussen PS4 en PS5 games :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Starscreamer schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:33:
[...]
zie ook geen verschil tussen PS4 en PS5 games :X
Ik denk dat dit precies het argument is waarom de hogere specs voor 4K 120fps machines voor veel mensen niet overtuigend zijn en er ruimte is voor andere vormen als deze handhelds. De graphics zijn goed genoeg voor velen.

JackAvery schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:24:
@Edmin ik denk dat je het belang van die timing een beetje overschat. De twee bedrijven vissen in een relatief verschillende vijver.
Ik denk dat dat verschil kleiner is dan je nu doet voorkomen. De tijd dat mensen 1 device in huis hadden ligt ruim achter ons. Handhelds zijn een tweede, derde of misschien wel vierde game device in huis. En één belangrijke use case voor zowel de Switch als Deck is hetzelfde: iemand in het gezin wil gamen, maar de tv is al bezet en je 2 uur opsluiten in het pc hok is geen optie. Zoals bij veel (jonge) vaders bijvoorbeeld ;)

[ Voor 46% gewijzigd door Edmin op 28-07-2021 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-06 11:18

ap3nr0ts

hoi

Over Switch: ik ben juist blij dat er geen upgrade is. Ik wil graag de "beste" ervaring altijd. Een stapje met een even grote accu, even veel snelheid, en een iets groter scherm, is zelfs voor mij te klein. En ik kocht een PS4 Pro vrijwel op de release. :+

Deck ook besteld, want ik speel nu zoveel games op de bank sinds COVID (geen zin in pc-gaming na een dag thuiswerken). Nu met een fantastische arm van Ali en een Surface Go 2. Lekker streamen dus. Dit apparaat maakt het nog relaxter om Kiseki-games, indies en misschien zelfs een potje Civ 6 te spelen.

Kan niet wachten. :) Maar ik denk pas Q1 2022, gezien ik 18 juli pas doorhad dat hij te bestellen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-06 20:17
JackAvery schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:24:
Dat denk ik eerlijk gezegd ook. Er zullen eveneens genoeg mensen zijn zoals ik, die een switch hebben vanwege titels die je eenvoudigweg niet via andere hardware kunt spelen. Het gaat Valve volgens mij vooral om de concurrentie die "dichter bij huis" zit, namelijk een platform zoals dat van Epic. Volgens mij is er minder sprake van een streven om te concurreren met "vergelijkbare" hardware. Hoewel ik mij kan voorstellen dat er mensen zullen zijn die mogelijk zullen afzien van een aankoop van een switch.

"Es hört doch jeder nur, was er versteht."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackAvery
Edmin schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:42:
[...]

Ik denk dat dat verschil kleiner is dan je nu doet voorkomen. De tijd dat mensen 1 device in huis hadden ligt ruim achter ons. Handhelds zijn een tweede, derde of misschien wel vierde game device in huis. En één belangrijke use case voor zowel de Switch als Deck is hetzelfde: iemand in het gezin wil gamen, maar de tv is al bezet en je 2 uur opsluiten in het pc hok is geen optie. Zoals bij veel (jonge) vaders bijvoorbeeld ;)
Je hebt het hier over een niche formfactor pc, die te koop is in één winkel, met beperkte productiecapaciteit. De Deck is een heel leuk apparaat hoor en het is duidelijk dat Valve het in vergelijking met vorige handheld PC's het goed gaat doen, maar ik vind dat spreken over "de laptop verdringen" of significante overlappende publieken met de consolegamer nogal voorbarig is.

Ja, steeds meer mensen gamen op meerdere apparaten. Dit zijn doorgaans apparaten die al in huis zijn (e.g. een smartphone) of die laagdrempelig te krijgen zijn (zoals een console). Sales in die tweede categorie wordt voornamelijk gedreven door de software die beschikbaar is en door met wie ze samen kunnen spelen. Spelen je vrienden op een Playstation? Redelijke kans dat jij een Playstation koopt.. etc.

Inderdaad, een handheld is in principe ideaal voor jonge ouders met een drukke levensstijl. Maar hoeveel van die ouders zijn ook PC gamers die actief het nieuws over de sector in de gaten houden? En hoeveel daarvan willen ook nog eens extra budget opsouperen aan een handheld die speelt wat hun desktop, laptop, ... ook al afspeelt?

Ik weet niet wat jij van de Deck verwacht, maar zoals ik het zie zal Valve in het eerste jaar (dus tot december '22) tussen de 250.000 en 650.000 toestellen kunnen verkopen, op basis van wat ik denk dat de productie gaat zijn. Dat zou al een erg goed resultaat zijn gezien de niche van die markt. Stel dat Deck plots veel populairder blijkt dan ik inschat, dan hoop ik ten zeerste dat Valve nog kan schakelen in het productievolume. Dat is niet makkelijk momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

JackAvery schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:53:
[...]
Je hebt het hier over een niche formfactor pc, die te koop is in één winkel, met beperkte productiecapaciteit. De Deck is een heel leuk apparaat hoor en het is duidelijk dat Valve het in vergelijking met vorige handheld PC's het goed gaat doen, maar ik vind dat spreken over "de laptop verdringen" of significante overlappende publieken met de consolegamer nogal voorbarig is.

Ja, steeds meer mensen gamen op meerdere apparaten. Dit zijn doorgaans apparaten die al in huis zijn (e.g. een smartphone) of die laagdrempelig te krijgen zijn (zoals een console). Sales in die tweede categorie wordt voornamelijk gedreven door de software die beschikbaar is en door met wie ze samen kunnen spelen. Spelen je vrienden op een Playstation? Redelijke kans dat jij een Playstation koopt.. etc.

Inderdaad, een handheld is in principe ideaal voor jonge ouders met een drukke levensstijl. Maar hoeveel van die ouders zijn ook PC gamers die actief het nieuws over de sector in de gaten houden? En hoeveel daarvan willen ook nog eens extra budget opsouperen aan een handheld die speelt wat hun desktop, laptop, ... ook al afspeelt?

Ik weet niet wat jij van de Deck verwacht, maar zoals ik het zie zal Valve in het eerste jaar (dus tot december '22) tussen de 250.000 en 650.000 toestellen kunnen verkopen, op basis van wat ik denk dat de productie gaat zijn. Dat zou al een erg goed resultaat zijn gezien de niche van die markt. Stel dat Deck plots veel populairder blijkt dan ik inschat, dan hoop ik ten zeerste dat Valve nog kan schakelen in het productievolume. Dat is niet makkelijk momenteel.
Je weet ook dat Valve niet als enige Steam Decks zal maken?
https://www.pcgamer.com/steam-deck-handheld-pc-ecosystem/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackAvery
En hoe gaan die bedrijven hier winst op maken? Die kunnen niet even loss leader spelen omdat ze geen geld verdienen via software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

JackAvery schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:00:
[...]

En hoe gaan die bedrijven hier winst op maken? Die kunnen niet even loss leader spelen omdat ze geen geld verdienen via software.
Het concept is niet nieuw. Zie bijvoorbeeld hier: https://www.amazon.nl/GPD...ws-W3-SG-i7/dp/B096VWM4FV
De business is dus niet nieuw, maar Valve ziet hier blijkbaar mogelijheden voor groei in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Edmin schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:20:
[...]

Het concept is niet nieuw. Zie bijvoorbeeld hier: https://www.amazon.nl/GPD...ws-W3-SG-i7/dp/B096VWM4FV
De business is dus niet nieuw, maar Valve ziet hier blijkbaar mogelijheden voor groei in.
Valve heeft een store en heeft er belang bij dat er Steam OS op draait. Hardware zal weinig tot geen winst op gemaakt worden denk ik. Er is een reden dat de andere vergelijkbare apparaten zoveel duurder zijn ;)
Pagina: 1 ... 5 ... 116 Laatste

Let op:
V&A (of dit topic) is niet bedoeld voor animo/interesse/pre-order advertenties.

Discussies en vragen met betrekking tot reservering, bestelling en levering horen in Steam Deck - reservering, bestelling & levering

Voor informatie over de prestaties en speelbaarheid van specifieke games op de Steam Deck en tips om ze beter te laten werken, kijk op ProtonDB.