Om welke tijd heb je de bestelling geplaatst? Vrij vroeg zeker?
rond half 8 ongeveerEvernote schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:44:
[...]
Om welke tijd heb je de bestelling geplaatst? Vrij vroeg zeker?
Netjes, toen was ik nog aan het vloeken e.d. omdat het allemaal voor geen meter werkte.
Ben benieuwd naar de eerste ervaringen van mensen hier.
Ja dat klopt, zorg dat je ingelogd bent? Dan zou je het daar moeten zien.EValentino schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:40:
[...]
Dan kom ik bij de algemene pagina:
https://store.steampowered.com/steamdeck
Gamertag: FinrazielNL
Had hem sinds 2 minuten na 7 of zo in mijn mandje maar het lijkt dan toch op tijd van afrekenen te gaan (dat lukte bij mij pas om kwart over acht).
Ach ja, geeft op zijn minst wel de tijd om de eerste ervaringen te zien voor je beslist of je echt wil bestellen... (maar ik blijf vinden dat Valve het knudde aangepakt heeft)
Dat is frustrerend ja. Duurde ook eeuwen aan mijn kant om eindelijk te kunnen betalen.Finraziel schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:55:
[...]
Had hem sinds 2 minuten na 7 of zo in mijn mandje maar het lijkt dan toch op tijd van afrekenen te gaan (dat lukte bij mij pas om kwart over acht).
Ach ja, geeft op zijn minst wel de tijd om de eerste ervaringen te zien voor je beslist of je echt wil bestellen... (maar ik blijf vinden dat Valve het knudde aangepakt heeft)
Je mag de mijne hebben hoor als je wilt
Je kunt ook op de productpagina kijken, onder de knop Cancel Reservation. Als daar eerst niets stond, staat er nu waarschijnlijk december 2021.
Volgens mij hebben ze een vrij redelijke sortering van 'echte' geinteresseerden weten te realiseren, het alternatief was dat ze met duizenden tegelijk naar een handelaar gaan omdat je ze potentieel voor de dubbele prijs in Azie op de markt kunt zetten.
Tja, als het op tijd van in-het-mandje ging was het iets netter geweest, maar knudde is ook weer niet terecht als je kijkt hoe het er bij Nintendo/Sony/Nvidia/AMD aan toe gaat. En omdat Valve momenteel alleen in US/EU/CA/UK verkoopt is dat nog belangrijker.Finraziel schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:55:
(maar ik blijf vinden dat Valve het knudde aangepakt heeft)
Volgens mij hebben ze een vrij redelijke sortering van 'echte' geinteresseerden weten te realiseren, het alternatief was dat ze met duizenden tegelijk naar een handelaar gaan omdat je ze potentieel voor de dubbele prijs in Azie op de markt kunt zetten.
[ Voor 63% gewijzigd door Thralas op 20-07-2021 09:13 ]
Yep, games will load faster off internal storage, but games still play great off an SD card. When IGN came by, all the games they tried (and shot footage of) were played off a microSD card.
— Lawrence Yang (@lawrenceyang) 17 juli 2021
Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW
Zaten er spellen tussen die bekend staan om hun langdurige laadtijden?
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Thanks maar ik wacht mijn eigen reservering wel af, maakt ook niet zoveel uit... Het was meer de frustratie van het proberen te reserveren en dan op zo'n stomme manier tegengehouden wordensderooij schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:58:
[...]
Dat is frustrerend ja. Duurde ook eeuwen aan mijn kant om eindelijk te kunnen betalen.
Je mag de mijne hebben hoor als je wiltHad dat ding voor een vriend gereserveerd, maar die hoeft 'm niet meer.
Dat klopt inderdaad, hun manier om de scalpers dwars te zitten is top. Ik doelde eigenlijk specifiek op dat ze schijnbaar niet voorzien hadden dat mensen errors zouden krijgen bij het afrekenen door de load op hun systemen en het systeem dan mensen ging softbannen omdat ze het (uiteraard) blijven proberen. Dat de server druk is en je gewoon pech hebt dat je er niet doorheen komt is 1 ding, maar dat je gewoon botweg het niet meer mag proberen van het systeem dat voelde echt kut.Thralas schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:03:
Je kunt ook op de productpagina kijken, onder de knop Cancel Reservation. Als daar eerst niets stond, staat er nu waarschijnlijk december 2021.
[...]
Tja, als het op tijd van in-het-mandje ging was het iets netter geweest, maar knudde is ook weer niet terecht als je kijkt hoe het er bij Nintendo/Sony/Nvidia/AMD aan toe gaat. En omdat Valve momenteel alleen in US/EU/CA/UK verkoopt is dat nog belangrijker.
Maar goed, uiteindelijk werkte het wel en inderdaad als het op de manier was gegaan zoals bij andere fabrikanten dan hadden veel meer mensen wellicht helemaal achter het net kunnen vissen.
Is er toevallig ergens een outlet die reeds een vergelijk kon maken tussen de twee schermen? Ik heb inmiddels een reservering staan voor de 256 GB versie, maar ben nog niet helemaal overtuigd. Het is echter wel een fikse meerprijs voor ruimte die ik eigenlijk niet nodig zal hebben.
Ik heb al wel wat rondgekeken online maar kon er eigenlijk niks over vinden.
Blijkbaar doen ze wel aan active expectation management.
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Het 64 en 256 GB model hebben volgens mij gewoon hetzelfde scherm... Alleen het 512 GB model heeft het etched glass antiglare scherm.Cid Highwind schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:38:
Is er toevallig ergens een outlet die reeds een vergelijk kon maken tussen de twee schermen? Ik heb inmiddels een reservering staan voor de 256 GB versie, maar ben nog niet helemaal overtuigd. Het is echter wel een fikse meerprijs voor ruimte die ik eigenlijk niet nodig zal hebben.
Klopt, maar de vraag is of er ergens een hands-on is of afbeeldingen van hoe de verschillen in de praktijk zijn.Finraziel schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:39:
[...]
Het 64 en 256 GB model hebben volgens mij gewoon hetzelfde scherm... Alleen het 512 GB model heeft het etched glass antiglare scherm.
Bij IGN wordt er namelijk geen vermelding gedaan welke versie ze daar hebben, enkel dat er een pre-productiemodel wordt getoond. In sommige shots, zoals die van Stardew Valley, lijkt het alsof reflecties enorm meevallen. Het shot waar de Deck in de opbergdoos ligt daarentegen...
19:14 besteld (256GB versie):
Your expected order availability: December 2021
Your expected order availability: December 2021
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
IGN had helaas exclusieve toegang. Op de interessantere outlets (ik denk voornamelijk aan Digital Foundry en Gamersnexus) zal het nog lang wachten worden. Valve heeft gekozen voor een enorme mainstream website die niet al te kritisch is om de Deck uit de doeken te doen.Cid Highwind schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:38:
Qua kosten voor de 512GB versie voorzie ik een run op 30mm M.2 kaarten door mensen die hopen dat ie toch te upgraden is; er zijn al amper tot geen leveranciers die ze maken, dus de prijs van die afmeting zal flink gaan stijgen vrees ik. Dan zit ik liever safe ook al zit er een forse meerprijs aan.
Misschien is het makkelijker om een poll in te vullen i.p.v. dat iedereen apart zijn pre-order datum gaat zitten posten? 
Poll: Wanneer komt je Steam Deck pre-order aan?
• 64GB - December 2021
• 256GB - December 2021
• 512GB - December 2021
• 64GB - Q1 2022
• 256GB - Q1 2022
• 512GB - Q1 2022
• 64GB - Q2 2022
• 256GB - Q2 2022
• 512GB - Q2 2022
• Later dan Q2 2022
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier
Poll: Wanneer komt je Steam Deck pre-order aan?
• 64GB - December 2021
• 256GB - December 2021
• 512GB - December 2021
• 64GB - Q1 2022
• 256GB - Q1 2022
• 512GB - Q1 2022
• 64GB - Q2 2022
• 256GB - Q2 2022
• 512GB - Q2 2022
• Later dan Q2 2022
Tussenstand:
Ook een poll maken? Klik hier
Sjezus, Q2 2022 is ook nog een optie
64GB, 19:02 besteld, Geen melding van tijd, dus ik denk december 2021.

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Daarbij denk ik dat IGN niet zomaar alles heeft mogen zeggen wat ze zouden willen. Veel te risicovol voor zo'n introductie.JackAvery schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:45:
[...]
IGN had helaas exclusieve toegang. Op de interessantere outlets (ik denk voornamelijk aan Digital Foundry en Gamersnexus) zal het nog lang wachten worden. Valve heeft gekozen voor een enorme mainstream website die niet al te kritisch is om de Deck uit de doeken te doen.
iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1
https://www.wiredupreport...technical-specifications/
"Valve has corrected the official Steam Deck site, saying that in reality the memories are quad Channel and consequently the bandwidth has risen to 88GB / s." (I.p.v. 44GB)
"Still talking about the build quality of the console, Valve ensures that Steam Deck will not suffer from drifting like the Nintendo Switch Joy-con."
Zulk nieuws maakt voor mij de hype wel nog wat meer. Ik ben blij dat ik hem in december mag ontvangen.
"Valve has corrected the official Steam Deck site, saying that in reality the memories are quad Channel and consequently the bandwidth has risen to 88GB / s." (I.p.v. 44GB)
"Still talking about the build quality of the console, Valve ensures that Steam Deck will not suffer from drifting like the Nintendo Switch Joy-con."
Zulk nieuws maakt voor mij de hype wel nog wat meer. Ik ben blij dat ik hem in december mag ontvangen.
Maar elke stick kan gaan driftenTalkan schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:29:
Op een dag vergaat alles. Maar dat houdt niet in dat iets moet breken voordat die dag komt.
Ik heb OG Xbox controllers van ~18 jaar oud die nog steeds goed werken. Dit is na jarenlang intensief gebruik, jarenlang stof happen, en weer jarenlang intensief gebruik.
Klopt, drift is vrij goed tegen te gaan, al is het een calibratie optie. Goede pots slijten niet zo snel. Hal zou super zijn maar lijkt toch een premium optie (ook al kost het weinig)
LeukThe Zep Man schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 18:01:
[...]
Op een dag vergaat alles. Maar dat houdt niet in dat iets moet breken voordat die dag komt.
Ik heb OG Xbox controllers van ~21 jaar oud die nog steeds goed werken. Dit is na jarenlang intensief gebruik, jarenlang stof happen, en weer jarenlang intensief gebruik.
De trend lijkt te zijn dat er, in vergelijking met vroeger, onderdelen ingekocht worden die sneller breken, en dus vaker gerepareerd moeten worden. iFixit lijkt het met me eens te zijn.
Ik zie het persoonlijk niet als een groot probleem mocht er stick drift voorkomen. Dingen breken nu eenmaal, en dit valt te repareren/vervangen. Maar beweren dat het niet zal voorkomen... eerst zien dan geloven.
Dat doe ik nergens.JackAvery schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 18:34:
Maar beweren dat het niet zal voorkomen... eerst zien dan geloven.
Het punt is dat kwalitatief goed spul maken kan, maar dan moet de opdrachtgever niet 20 cent bezuinigen op een onderdeel dat onderhevig is aan slijtage.
Nee, maar Valve wel - of WiredUp legt ze op z’n minst die uitspraak in de mond.
[ Voor 15% gewijzigd door JackAvery op 20-07-2021 20:01 ]
Zo te zien ligt dat aan WiredUp dan.JackAvery schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 19:55:
[...]
Nee, maar Valve wel - of WiredUp legt ze op z’n minst die uitspraak in de mond.
https://www.ign.com/artic...ystick?utm_source=twitter
Oftewel ze zeggen niet dat het helemaal niet voor kan komen, maar dat ze kwalitatief goede componenten geselecteerd hebben om het risico te minimaliseren.Speaking to Valve as part of a Steam Deck hardware deep-dive (coming later this month as part of IGN First), we made sure to ask about drift, and if it had been part of the thought process when designing the machine.
"We've done a ton of testing on reliability, on all fronts really – and all inputs and different environmental factors and all that kind of stuff," replied hardware engineer Yazan Aldehayyat. "I think we feel that this will perform really well. And I think people will be super happy with it. I think that it's going to be a great buy. I mean, obviously every part will fail at some point, but we think people will be very satisfied and happy with this."
Steam Deck designer John Ikeda added that the parts involved were part of that thought process: "We purposely picked something that we knew the performance of, right? We didn't want to take a risk on that, right? As I'm sure our customers don't want us to take a risk on that either."
Fair enough hoor, maar tegelijkertijd is dit helemaal geen abnormale claim, ook als ze gewoon standaard potentiometer sticks geselecteerd hebben. De typische Alps die hier meestal voor gebruikt worden zijn ook gewoon rated voor een levensduur van 2 miljoen cycles. Met die specs is niks mis.Finraziel schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 20:13:
[...]
Zo te zien ligt dat aan WiredUp dan.
https://www.ign.com/artic...ystick?utm_source=twitter
[...]
Oftewel ze zeggen niet dat het helemaal niet voor kan komen, maar dat ze kwalitatief goede componenten geselecteerd hebben om het risico te minimaliseren.
Is het zo raar dat ik sceptisch ben over een dergelijke uitspraak gezien de trends bij controller sticks tijdens de afgelopen ~10 jaar?
We zullen het moeten zien uiteraard, maar ik vind het zelf wel aannemelijk dat Valve kiest voor betere kwaliteit componenten waar een Microsoft of Nintendo toch dan eerder kijkt naar bv 20 cent x zoveel miljoenen controllers is winst... Dat is het voordeel van dat het een privaat bedrijf is en het de nerds zelf zijn die de dienst uitmaken daar ipv een manager die puur op financieel vlak gestudeerd heeft en aangenomen is.JackAvery schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 20:24:
[...]
Fair enough hoor, maar tegelijkertijd is dit helemaal geen abnormale claim, ook als ze gewoon standaard potentiometer sticks geselecteerd hebben. De typische Alps die hier meestal voor gebruikt worden zijn ook gewoon rated voor een levensduur van 2 miljoen cycles.
Is het zo raar dat ik sceptisch ben over een dergelijke uitspraak gezien de trends bij controller sticks tijdens de afgelopen ~10 jaar?
Zou natuurlijk ook kunnen dat ik een te romantisch beeld van Valve heb, dat geef ik gelijk toe
Edit: overigens weet ik niet of 2 miljoen cycles zo goed is... Ik heb niet echt een beeld van wat er nog meer te krijgen is. Maar als je een hele actieve shooter of zo speelt kan ik me voorstellen dat je misschien wel een cycle per seconde haalt, en dan zit je al na 556 uur aan die 2 miljoen. Genoeg die dat in een paar maanden halen.
[ Voor 12% gewijzigd door Finraziel op 20-07-2021 20:32 ]
Valve heeft in theorie die luxe... als zo'n onderdelen effectief al geproduceerd worden. Er staan op de Multi Control Devices pagina van Alps zes designs, waarbij 2 miljoen cycli de hoogste specificatie voor levensduur is. Speculatie van mijn kant, maar hun afname is mogelijk niet hoog genoeg om een nieuw/aangepast design en de bijbehorende productielijn te verantwoorden bij de producent.Finraziel schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 20:29:
[...]
We zullen het moeten zien uiteraard, maar ik vind het zelf wel aannemelijk dat Valve kiest voor betere kwaliteit componenten waar een Microsoft of Nintendo toch dan eerder kijkt naar bv 20 cent x zoveel miljoenen controllers is winst... Dat is het voordeel van dat het een privaat bedrijf is en het de nerds zelf zijn die de dienst uitmaken daar ipv een manager die puur op financieel vlak gestudeerd heeft en aangenomen is.
Zou natuurlijk ook kunnen dat ik een te romantisch beeld van Valve heb, dat geef ik gelijk toe
Je zit er eigenlijk niet zo ver af. In de woorden van iFixit :Edit: overigens weet ik niet of 2 miljoen cycles zo goed is... Ik heb niet echt een beeld van]wat er nog meer te krijgen is. Maar als je een hele actieve shooter of zo speelt kan ik me voorstellen dat je misschien wel een cycle per seconde haalt, en dan zit je al na 556 uur aan die 2 miljoen. Genoeg die dat in een paar maanden halen.
Voor een casual speler zal dit wel meevallen.One of our teardown engineers measured their own Call of Duty: Modern Warfare (2019) controller interactions for back-of-the-envelope joystick life math. Averaging ten different 30-second intervals, they made roughly 100 full potentiometer rotations per minute. If you play a less stick-intensive game than a first-person shooter, rotating 80 times per minute, you’ll hit 2,000,000 rotations in 25,000 minutes, or 417 hours—that’s just 209 days, playing 2 hours per day. At a more kinetic 120 rotations per minute, that’s 139 days at 2 hours per day. So Alps’ own rating for accurate joystick measurements is, in one gamer’s hypothetical experience, 4-7 months—and that’s with a very non-pandemic 2-hour cap on your game time.
That doesn’t necessarily mean your joystick will drift at that point—it could fail earlier, or keep working fine for much longer. But nothing lasts forever, and potentiometers are no exception.
Hier is het volledige spec sheet van de Alps RKJXK en RKJXV thumbsticks. Wat interessant zou zijn is als iemand spec sheets zou hebben van de joysticks gebruikt tijdens het GameCube tijdperk om levensduur etc. te vergelijken.
offtopic:
Grappig genoeg staan de joycon sticks daartussen met een levensduur van 1 miljoen cycli en een waarschuwing dat deze sticks niet aanbevolen worden voor een nieuw design.
Grappig genoeg staan de joycon sticks daartussen met een levensduur van 1 miljoen cycli en een waarschuwing dat deze sticks niet aanbevolen worden voor een nieuw design.
Een verkeerde keuze zou Valve hier vooral duur kunnen komen te staan gezien het vergrootglas waar Nintendo reeds onder ligt. Een paar Joycons terugsturen ter reparatie, waar Nintendo toe gedwongen is, is toch wel een iets minder ingrijpende actie dan een apparaat als de Deck op te moeten sturen.
Switch Lite natuurlijk uitgezonderd, daar heb je hetzelfde euvel.
Switch Lite natuurlijk uitgezonderd, daar heb je hetzelfde euvel.
Gisteren het 64 gb model gereserveerd. Voor €120,- kan ik vast zelf wel een 512GB nvme https://tweakers.net/soli...FlijpJVtJKhsaGloVJsbW0tAA erin stoppen.
Alleen ik twijfel wel, want er is nog weinig bekend. Ook niet of het een reguliere PC is waarop je Windows kan installeren. Persoonlijk heb ik liever ook de epic store of de mogelijkheid om eigen games te draaien. Ipv verbonden te zijn aan de Steam store.
Alleen ik twijfel wel, want er is nog weinig bekend. Ook niet of het een reguliere PC is waarop je Windows kan installeren. Persoonlijk heb ik liever ook de epic store of de mogelijkheid om eigen games te draaien. Ipv verbonden te zijn aan de Steam store.
Dat je er zelf een ander os op kan gooien is al bevestigd door steam in de diverse FAQ, zelfs dat je met epic aan de slag kan als je zou willen. Ik ga er niet op gokken dat de M.2 user replaceable is, ook al zeggen ze alleen dat het niet de bedoeling is.Bliksem B schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 15:28:
Gisteren het 64 gb model gereserveerd. Voor €120,- kan ik vast zelf wel een 512GB nvme https://tweakers.net/soli...FlijpJVtJKhsaGloVJsbW0tAA erin stoppen.
Zag wat discussie op reddit over emulator gedoe.
En nee ik zal hier niet vragen over het hoe en wat (ook geen interesse in) maar voor bijv USA en/of NL wat mag nu wel of niet?
Emulatie op zich is legaal maar zodra je zeg maar officiele games gaat emuleren (origineel wel of niet in bezit) wordt het illegaal?
Vond wel wat oudere info zoals; https://www.techradar.com...e-emulators-legal-1329264
En nee ik zal hier niet vragen over het hoe en wat (ook geen interesse in) maar voor bijv USA en/of NL wat mag nu wel of niet?
Emulatie op zich is legaal maar zodra je zeg maar officiele games gaat emuleren (origineel wel of niet in bezit) wordt het illegaal?
Vond wel wat oudere info zoals; https://www.techradar.com...e-emulators-legal-1329264
Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc
Emulatie is legaal, het maken van een kopie van auteursrechtelijk beschermde software niet. Vanwege dat laatste is het effectief verboden in Nederland om een game te spelen via een emulator.The Chosen One schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 15:45:
Zag wat discussie op reddit over emulator gedoe.
Weet niet of dit nou de juiste plek is om dit te bespreken... Maar volgens mij mag je best zelf een rom dump maken toch? Maar dan moet je daar dus de hardware voor hebben. Een kopie van internet downloaden mag niet ook al heb je de game zelf ook legaal. Je mag geen kopie maken vanuit een illegale bron namelijk.mrtl schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 15:57:
[...]
Emulatie is legaal, het maken van een kopie van auteursrechtelijk beschermde software niet. Vanwege dat laatste is het effectief verboden in Nederland om een game te spelen via een emulator.
Behalve als je de game kan inladen vanaf het oorspronkelijke medium. Zo was er ooit een PS one emulator in de vorm van Bleem YouTube: LGR Oddware - Bleem! Commercial PlayStation Emulatormrtl schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 15:57:
[...]
Emulatie is legaal, het maken van een kopie van auteursrechtelijk beschermde software niet. Vanwege dat laatste is het effectief verboden in Nederland om een game te spelen via een emulator.
YouTube: From Shady to Legal: How 2 Emulators Battled Sony - Bleem! & VGS | G...
Daarnaast mag je een reserve kopie https://www.iusmentis.com/auteursrecht/software/reservekopie.
[ Voor 19% gewijzigd door Bliksem B op 21-07-2021 17:02 ]
De Steam Deck 64GB heeft voor de EU nu ook een geschatte beschikbaarheid van Q2 2022.
Óf er zijn weinig 64GB modellen voor de EU beschikbaar, óf dit is het populairste model binnen de EU.
Óf er zijn weinig 64GB modellen voor de EU beschikbaar, óf dit is het populairste model binnen de EU.
Het ís een PC, dus ja, dat kan.Bliksem B schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 15:28:
[ Voor 63% gewijzigd door Thrace Grumble op 21-07-2021 16:59 ]
XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble
Nee, dat mag volgens de auteurswet niet:Finraziel schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:44:
[...]
Weet niet of dit nou de juiste plek is om dit te bespreken... Maar volgens mij mag je best zelf een rom dump maken toch? Maar dan moet je daar dus de hardware voor hebben. Een kopie van internet downloaden mag niet ook al heb je de game zelf ook legaal. Je mag geen kopie maken vanuit een illegale bron namelijk.
https://www.thuiskopie.nl..._2/wat-doet-de-thuiskopiehet privekopieren van software mag helemaal niet
Klopt maar dus wel een reservekopie. Een thuiskopie, is een kopie voor in persoonlijke kringen. een reservekopie is een kopie voor het geval je medium kapot gaat. https://www.startpagina.n...e-zn-allen-gekocht-ieder/mrtl schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 17:10:
[...]
Nee, dat mag volgens de auteurswet niet:
[...]
https://www.thuiskopie.nl..._2/wat-doet-de-thuiskopie
https://www.iusmentis.com/auteursrecht/software/reservekopie
Maar on topic. Emulatie is dus in principe toegestaan. Je moet alleen dan wel een eigen gemaakte rom/iso maken.
Het gros van de mensen zal geen roms maken van eigen cardridges. Zelfs Nintendo download uit illegale bron. Zelf heb ik ook enkele gc/ en wii games gebackuped.
De Steam deck uitermate geschikt voor emulatie. Maar ik zou hem niet expliciet daar voor kopen.
[ Voor 32% gewijzigd door Bliksem B op 21-07-2021 19:09 ]
Op reddit al mensen gezien die Q3 2022 hebben opgekregen als leverdatumXanderDrake schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:23:
Sjezus, Q2 2022 is ook nog een optie![]()

Heb zelf de 512gb versie besteld en leverdatum staat op Q1 22 , maar hopen dat het eerder januari wordt dan maart ofzo
Ben benieuwd wat het officiele dock gaat kosten, die wil ik er wel bij bestellen en als de performance van de steam deck goed genoeg is gaat er nog een 512gb of 1tb microsd kaart in en zou het wel eens een vervanger van mijn laptop kunnen worden. Docked met monitor, kb en muis en als ik op bed of in de woonkamer wil gamen uit de dock halen en spelen maar
Mocht de performance tegenvallen (tov mijn laptop) dan laat ik de dock achterwege en wordt het gewoon een apparaat voor erbij.
Ik zag alleen dat de usb dock waarschijnlijk met een usb-c kabel gaat werken en niet met een pinheader oid aan de onderkant van de deck, dat zou het enige jammere zijn. Kan iemand dat bevestigen?
[ Voor 7% gewijzigd door Metro2002 op 21-07-2021 21:03 ]
Ja bizar, dat is dus vanaf nu NOG RUIM EEN JAARMetro2002 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 20:57:
Op reddit al mensen gezien die Q3 2022 hebben opgekregen als leverdatum
Maar dat is ook wel goed nieuws voor de Deck. De leak stipuleert iets van 500k 100k NVME-based units pre-orders tot en met Q1 2022 dacht ik, dus dat zal nu wel verdubbeld zijn.
Ja dat maakt ook nog uit.Heb zelf de 512gb versie besteld en leverdatum staat op Q1 22 , maar hopen dat het eerder januari wordt dan maart ofzo
Ik denk trouwens dat veel mensen de 64GB hebben gekocht omdat ze dan inderdaad minder lang hoefde te wachten.
Over welke leak heb je het precies? De enige die ik heb gezien ging over ~110k wereldwijde preorders via de queue die zichtbaar was.XanderDrake schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 21:20:
[...]
Ja bizar, dat is dus vanaf nu NOG RUIM EEN JAAR![]()
Maar dat is ook wel goed nieuws voor de Deck. De leak stipuleert iets van 500k NVME-based units pre-orders tot en met Q1 2022 dacht ik, dus dat zal nu wel verdubbeld zijn..
Iemand op reddit heeft een concept gemaakt voor een externe m.2 SSD behuizing: https://www.reddit.com/r/...l_m2_ssd_attachment_idea/

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW
Ik vraag me wel af hoeveel van die reserveringen ook daadwerkelijk tot een aankoop zullen leiden. Ik zag veel reacties waarbij de paar euro voor een reservering sowieso de moeite waard was, maar er pas bij verdere hands-on ervaringen beslist gaat worden of er een gekocht gaat worden. Dat zorgt er mogelijk ook voor dat reserveringen eerder dan verwacht beschikbaar zijn.XanderDrake schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 21:20:
Ja bizar, dat is dus vanaf nu NOG RUIM EEN JAAR![]()
Maar dat is ook wel goed nieuws voor de Deck. De leak stipuleert iets van 500k NVME-based units pre-orders tot en met Q1 2022 dacht ik, dus dat zal nu wel verdubbeld zijn.
Laten we het hopen! Het was wat mij betreft een clusterf*ck, ik zat helemaal klaar maar kwam er pas een paar uur later doorL23 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 22:16:
[...]
Ik vraag me wel af hoeveel van die reserveringen ook daadwerkelijk tot een aankoop zullen leiden. Ik zag veel reacties waarbij de paar euro voor een reservering sowieso de moeite waard was, maar er pas bij verdere hands-on ervaringen beslist gaat worden of er een gekocht gaat worden. Dat zorgt er mogelijk ook voor dat reserveringen eerder dan verwacht beschikbaar zijn.

Daarnaast is er nog altijd de mogelijkheid dat productie wordt verhoogd. Valve is er ook niet bij gebaat als sommige mensen pas in Q3 een Steam Deck kunnen bemachtigen.L23 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 22:16:
[...]
Ik vraag me wel af hoeveel van die reserveringen ook daadwerkelijk tot een aankoop zullen leiden. Ik zag veel reacties waarbij de paar euro voor een reservering sowieso de moeite waard was, maar er pas bij verdere hands-on ervaringen beslist gaat worden of er een gekocht gaat worden. Dat zorgt er mogelijk ook voor dat reserveringen eerder dan verwacht beschikbaar zijn.

Q3 lijkt mij geweldig! Maar waarschijnlijk bedoel je dat in 2022.g0tanks schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 23:54:
Valve is er ook niet bij gebaat als sommige mensen pas in Q3 een Steam Deck kunnen bemachtigen.
Het ligt mogelijk ook aan de maximale productiecapaciteit. AMD moet de APU's maken, en er zijn natuurlijk ook alle andere onderdelen. Omhoog schalen binnen een jaar tijd gaat waarschijnlijk niet zo makkelijk als vroeger.
In de huidige omgeving waarin iedereen zit te vechten om extra productie lijkt me dit erg moeilijk. Productielimitaties kunnen momenteel uit elke hoek komen. Enorm ruw schattend gebaseerd op de preorder leak en hoe snel deze naar Q1 2022 gesprongen is, hebben we het momenteel vermoedelijk over een productie van maximaal enkele tienduizenden toestellen per maand. Daarmee is Valve dus een vrij kleine klant. Het zal er vooral van af hangen hoe ze hun productie op voorhand ingeboekt hebben.g0tanks schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 23:54:
[...]
Daarnaast is er nog altijd de mogelijkheid dat productie wordt verhoogd. Valve is er ook niet bij gebaat als sommige mensen pas in Q3 een Steam Deck kunnen bemachtigen.
[Afbeelding]
Het zijn wel kleine APU's, daar zie ik het probleem niet zo.The Zep Man schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 06:07:
[...]
Q3 lijkt mij geweldig! Maar waarschijnlijk bedoel je dat in 2022.![]()
Het ligt mogelijk ook aan de maximale productiecapaciteit. AMD moet de APU's maken, en er zijn natuurlijk ook alle andere onderdelen. Omhoog schalen binnen een jaar tijd gaat waarschijnlijk niet zo makkelijk als vroeger.
Ik denk niet dat Valve in die sector een kleine klant is. OK het is geen Nintendo maar als je kijkt naar die andere PC handhelds, dat waren max tien duizenden en daar waren geen lange pre-order lijsten zover ik wist. Ik hoop dat Valve een beetje kan upscalen, want een jaar wachten op een apparaat dat bijna productie-klaar is gaat mij wat ver.
Oops verkeerd onhouden.JackAvery schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 22:05:
Over welke leak heb je het precies? De enige die ik heb gezien ging over ~110k wereldwijde preorders via de queue die zichtbaar was.
Jaa dit worden mooie tijden met allemaal custom add-ons en mods. Dus zelfs als Valve het moeilijk maakt om de Deck te openen, komt het wel goedg0tanks schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 22:14:
Iemand op reddit heeft een concept gemaakt voor een externe m.2 SSD behuizing: https://www.reddit.com/r/...l_m2_ssd_attachment_idea/
[ Voor 34% gewijzigd door XanderDrake op 22-07-2021 09:32 ]
Volgens mij waren bijvoorbeeld de GPD apparaten allemaal initieel gefinancieerd via crowdfunding. Daar zat daadwerkelijk wel wat tijd tussen funding en levering.XanderDrake schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:26:
Het zijn wel kleine APU's, daar zie ik het probleem niet zo.
Ik denk niet dat Valve in die sector een kleine klant is. OK het is geen Nintendo maar als je kijkt naar die andere PC handhelds, dat waren max tien duizenden en daar waren geen lange pre-order lijsten zover ik wist.
Ik hoop met je mee. Mogelijk is hun verwachting conservatief. Aangeven dat je iets eerder kan leveren is altijd goed nieuws, en zorgt ervoor dat je nog eens een keer positief in het nieuws komt. Het tegenovergestelde brengt je ook in het nieuws, maar niet zo positief.Ik hoop dat Valve een beetje kan upscalen, want een jaar wachten op een apparaat dat bijna productie-klaar is gaat mij wat ver.
Valve kennende zullen ze niet de Gadget consumentonvriendelijk te maken. Ze willen een plek in de markt veroveren. Juist modding draagt bij, al is het alleen al voor alle extra (gratis) marketing.Jaa dit worden mooie tijden met allemaal custom add-ons en mods. Dus zelfs als Valve het moeilijk maakt om de Deck te openen, komt het wel goed
[ Voor 4% gewijzigd door The Zep Man op 22-07-2021 09:50 ]
IGN komt morgen met een hardware deep dive: https://www.ign.com/artic...eck-ssd-upgradeable-valve
"Stay tuned tomorrow as we take a deep dive into the Steam Deck’s hardware."
"Stay tuned tomorrow as we take a deep dive into the Steam Deck’s hardware."
Kijk niet enkel naar Nintendo of Microsoft of Sony. Vergelijk eerder met elke laptop fabrikant. En als je aan productiecapaciteit denkt, is letterlijk iedereen die elektronische componenten nodig heeft, momenteel een concurrent - er is een zeer significante krapte op de markt en dit is te voelen in alle sectoren. Het gaat vaak om heel banale onderdelen. Een simpel voorbeeld: een van de vele productiebottlenecks voor de Xbox Series consoles is de ethernetadapter.XanderDrake schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:26:
[...]
Het zijn wel kleine APU's, daar zie ik het probleem niet zo.
Ik denk niet dat Valve in die sector een kleine klant is. OK het is geen Nintendo maar als je kijkt naar die andere PC handhelds, dat waren max tien duizenden en daar waren geen lange pre-order lijsten zover ik wist. Ik hoop dat Valve een beetje kan upscalen, want een jaar wachten op een apparaat dat bijna productie-klaar is gaat mij wat ver.
Die andere handheld PC's hadden indiegogo campagnes van een paar duizend apparaten, en die voerden hun campagnes mogelijk op een ander moment in het productieproces. Ik zou daar niet te veel naar kijken (toch niet voor deze context).
Wel een heel groot verschilOops verkeerd onhouden.
[ Voor 3% gewijzigd door JackAvery op 22-07-2021 10:35 ]
Misschien vergiste ik het formaat van de grootste SSD met de pre-order count

Ik zit een artikel te lezen van PC Gamer, en zij zijn echt vrij sceptisch over de Steam Deck.
Sommig commentaar is terecht, maar ik vind het meeste wat ze zeggen azijnpisserij. Bijvoorbeeld geen enkele van de journalisten hebben een pre-order gedaan, zoveel vertrouwen hebben ze erin

Ik denk dat ze het gewoon mis hebben. Andere journalisten en met name Hardware Youtuber zijn vrij lyrisch.
Mwa, ik vind het nog wel meevallen. Er zijn er maar twee die echt uitgesproken negatief zijn. Wellicht ook omdat jij het voor ik het las al neer zette als heel negatief dat ik een artikel verwachte waar ze het ding helemaal de grond in gingen stampen en dat is niet zo, sommigen zijn ook juist best positief.XanderDrake schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:53:
[...]
Misschien vergiste ik het formaat van de grootste SSD met de pre-order count![]()
Ik zit een artikel te lezen van PC Gamer, en zij zijn echt vrij sceptisch over de Steam Deck.
Sommig commentaar is terecht, maar ik vind het meeste wat ze zeggen azijnpisserij. Bijvoorbeeld geen enkele van de journalisten hebben een pre-order gedaan, zoveel vertrouwen hebben ze erin![]()
Ik denk dat ze het gewoon mis hebben. Andere journalisten en met name Hardware Youtuber zijn vrij lyrisch.
Hun punten over succes vind ik wel terecht, als je dat definieert als dat het werkelijk blijvende impact gaat hebben op hoe pc gaming werkt, tja dat moet ik ook nog maar gaan zien. Succes in de zin van of ik me er mee ga vermaken? Daar heb ik een stuk meer vertrouwen in.
Dat preorderen wat ze zeggen vind ik wel wat raar... Dit is geen preorder, je reserveert een plekje in de rij om er straks een te mogen bestellen, zonder enige verplichting. De $5/€4 is puur bedoeld om te zorgen dat ze niet plat gespamd worden door mensen die het 'for the lulz' doen zonder enige intentie ooit echt te bestellen, en zolang je werkelijk wel eens iets bij Steam koopt verlies je er niks aan als je afziet van bestellen. Het bedrag is ook zo laag dat ik het erg raar vind dat ze het hebben over 'foolhardy to preorder'

Idd, 4 euro die straks weer op de wallet komt.... tja ik koop wel weer wat. Ik dacht 10% aankoop of zo om preorders voor de lolz tegen te houden.
Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc
@Finraziel Inderdaad, vind het ook meevallen.
Het is nu een relatief grote hype, maar is er is geen onafhankelijke review en het is nog de vraag hoe het gaat bevallen. Dat is niks nieuws dus gewoon realistisch dat te benoemen. Er is geen reden om het op te hemelen maar ook niet om aan te nemen dat het een tegenvaller wordt.
Het preorder systeem is ideaal op deze manier. Nieuwe accounts kunnen niks en de kleine aanbetaling geeft een goede indicatie van wie echt interesse heeft.
Daardoor kan je een levertijd indicatie geven en kunnen ze ook de productie beter plannen. Je kan nu vol produceren en hopen dat het een succes wordt bij de intro of die intro gewoon al doen en op basis van concretere data gericht je productieorders plaatsen. Lijkt een beetje op wat Tesla ook doet bij een nieuw model.
Het is nu een relatief grote hype, maar is er is geen onafhankelijke review en het is nog de vraag hoe het gaat bevallen. Dat is niks nieuws dus gewoon realistisch dat te benoemen. Er is geen reden om het op te hemelen maar ook niet om aan te nemen dat het een tegenvaller wordt.
Het preorder systeem is ideaal op deze manier. Nieuwe accounts kunnen niks en de kleine aanbetaling geeft een goede indicatie van wie echt interesse heeft.
Daardoor kan je een levertijd indicatie geven en kunnen ze ook de productie beter plannen. Je kan nu vol produceren en hopen dat het een succes wordt bij de intro of die intro gewoon al doen en op basis van concretere data gericht je productieorders plaatsen. Lijkt een beetje op wat Tesla ook doet bij een nieuw model.
Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO
De hype (en de vele reserveringen) komen vanuit een aantal (deels overlappende) hoeken:
• Mensen die er enthousiast van worden. GPD Win en dergelijke apparaten zijn nu eenmaal niet bekend onder het grote publiek.
• Mensen die daadwerkelijk een use case hebben voor het apparaat.
Ik val voornamelijk in de laatste categorie. Ik heb een compact desktopsysteem dat ik soms meesleep voor een spelletje (past in een rugzak), bij gebrek aan een krachtige notebook om het direct op te spelen. Veel spellen die ik speel werken met een controller, en vereisen niet superveel van het systeem. Ook zijn mijn speelsessies vaak relatief kort (een speeltijd van twee uur, en ik ben er eigenlijk al klaar mee). Die combinatie van factoren zorgt ervoor dat dit apparaat goed past bij wat ik zoek.
En ja, ik heb al een goede bibliotheek van spellen die hier zo op kunnen draaien. Dat maakt mij enthousiast. Out-of-the-box kan ik er meteen mee aan de slag, bijvoorbeeld door Valheim weer eens op te pakken. Verder heb ik ook wat spellen van andere winkels (zoals GOG) die ik hier gewoon op kan draaien. Dat zorgt al snel dat de bibliotheek best wel groot is. En dan moet ik nog aan emulatie beginnen...
Het blijft veel geld (heb de 512 GB versie gereserveerd), maar het risico is klein. De reservering kost bijna niets, en gezien mijn reservering ook geschat wordt voor een uitlevering in Q1 2022 heb ik nog zat tijd om na reviews een weloverwogen beslissing te maken.
• Mensen die er enthousiast van worden. GPD Win en dergelijke apparaten zijn nu eenmaal niet bekend onder het grote publiek.
• Mensen die daadwerkelijk een use case hebben voor het apparaat.
Ik val voornamelijk in de laatste categorie. Ik heb een compact desktopsysteem dat ik soms meesleep voor een spelletje (past in een rugzak), bij gebrek aan een krachtige notebook om het direct op te spelen. Veel spellen die ik speel werken met een controller, en vereisen niet superveel van het systeem. Ook zijn mijn speelsessies vaak relatief kort (een speeltijd van twee uur, en ik ben er eigenlijk al klaar mee). Die combinatie van factoren zorgt ervoor dat dit apparaat goed past bij wat ik zoek.
En ja, ik heb al een goede bibliotheek van spellen die hier zo op kunnen draaien. Dat maakt mij enthousiast. Out-of-the-box kan ik er meteen mee aan de slag, bijvoorbeeld door Valheim weer eens op te pakken. Verder heb ik ook wat spellen van andere winkels (zoals GOG) die ik hier gewoon op kan draaien. Dat zorgt al snel dat de bibliotheek best wel groot is. En dan moet ik nog aan emulatie beginnen...
Het blijft veel geld (heb de 512 GB versie gereserveerd), maar het risico is klein. De reservering kost bijna niets, en gezien mijn reservering ook geschat wordt voor een uitlevering in Q1 2022 heb ik nog zat tijd om na reviews een weloverwogen beslissing te maken.
[ Voor 18% gewijzigd door The Zep Man op 22-07-2021 13:20 ]
Ik vind het artikel van PC Gamer, afgezien van een paar journalisten die hun job title niet waard zijn, voorbij gaan aan de potentie die het apparaat heeft. Andere systemen als de Vita en Switch zijn gesloten van aard. Stel Epic zou overstag gaan dan heb je gratis een free game library of de Deck.
Daarnaast kan iedere Playstation, Switch of Xbox gamer z'n peripherals aansluiten zonder dat er voor bezoek nieuwe controllers gekocht moeten worden.
Wat me persoonlijk ook trekt zijn nog twee factoren. Ten eerste is het fijn een compacte desktop te hebben puur omdat Youtube kijken me op ieder platform stoort omdat de gesloten stores me in de regel geen optie bieden voor ublock origin. Ten tweede heb je met de Deck een apparaat in huis wat twee werelden combineert. De PSP was bijvoorbeeld een fantastisch apparaat voor homebrew / retro gaming, maar op dergelijke apparaten is het altijd lastig homebrew met officiële games op hetzelfde systeem te laten draaien. Switch idem dito. De Deck biedt zulke zaken out of the box, Retroarch is of komt op Steam beschikbaar zonder dat je je zorgen hoeft te maken dat je wordt buitengesloten van officiële games, online play of de officiële store.
De vraag naar retro apparaten is best wel hoog, getuige de Mini consoles en de hoeveelheid niet-officiële handheld apparaten op de markt. Ik zie hier dus erg veel potentie voor de Deck vanuit wellicht de onverwachte hoek. Het grootste risico zie ik nog vooral dat PC gamers die reeds veel mobiel wilden gamen al lang en breed een goede laptop hebben staan.
Daarnaast kan iedere Playstation, Switch of Xbox gamer z'n peripherals aansluiten zonder dat er voor bezoek nieuwe controllers gekocht moeten worden.
Wat me persoonlijk ook trekt zijn nog twee factoren. Ten eerste is het fijn een compacte desktop te hebben puur omdat Youtube kijken me op ieder platform stoort omdat de gesloten stores me in de regel geen optie bieden voor ublock origin. Ten tweede heb je met de Deck een apparaat in huis wat twee werelden combineert. De PSP was bijvoorbeeld een fantastisch apparaat voor homebrew / retro gaming, maar op dergelijke apparaten is het altijd lastig homebrew met officiële games op hetzelfde systeem te laten draaien. Switch idem dito. De Deck biedt zulke zaken out of the box, Retroarch is of komt op Steam beschikbaar zonder dat je je zorgen hoeft te maken dat je wordt buitengesloten van officiële games, online play of de officiële store.
De vraag naar retro apparaten is best wel hoog, getuige de Mini consoles en de hoeveelheid niet-officiële handheld apparaten op de markt. Ik zie hier dus erg veel potentie voor de Deck vanuit wellicht de onverwachte hoek. Het grootste risico zie ik nog vooral dat PC gamers die reeds veel mobiel wilden gamen al lang en breed een goede laptop hebben staan.
Inderdaad alle randzaken bij het gamen (ff netflixen, discord) wordt door nintendo angstvallig buiten de deur gehouden, maar goed daar zijn kiddies ook de doelgroep. Dit ding is daarvoor de ideale handheld voor tweakers. Bij PC Gamer zijn ze gewoon te oud. Of te kiddie.
Over media afspelen:
Onder Windows wordt het interessant om te zien of er Widevine L1 ondersteuning is. Alleen daarmee kan je bij veel streamingdiensten hogere resoluties behalen. Uiteraard is het 'maar' een 800p scherm, maar een 720p stream is nog steeds fijner dan 480p. Of misschien zelfs een 1080p stream om van de hogere resolutie en bitrate gebruik te maken.
Anders is het net als met Widevine L3 onder Linux: Netflix kan op 1080p, de rest gaat op SD resoluties.
Onder Windows wordt het interessant om te zien of er Widevine L1 ondersteuning is. Alleen daarmee kan je bij veel streamingdiensten hogere resoluties behalen. Uiteraard is het 'maar' een 800p scherm, maar een 720p stream is nog steeds fijner dan 480p. Of misschien zelfs een 1080p stream om van de hogere resolutie en bitrate gebruik te maken.
Anders is het net als met Widevine L3 onder Linux: Netflix kan op 1080p, de rest gaat op SD resoluties.
XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble
Helaas geen nieuwe footage inderdaad. Niet bepaald een hardware deep dive.
Het schijnt dat alle reserveringen met een verwachte leverdatum in Q3 2022 vervroegd zijn naar Q2 2022.
Cool gedaan die vergelijking zog0tanks schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 01:25:
[...]
Helaas geen nieuwe footage inderdaad. Niet bepaald een hardware deep dive.
[YouTube: Steam Deck 3d Print Comparison and Ergonomics]
Wat hij zegt van dat die touchpad wat laag zit, dat lijkt mij juist bij al die concurrenten zo van de rechter analoge stick. Bij de switch vind ik dat ook, maar Nintendo games gebruiken minder vaak beide sticks. Maar die aya neo en one x vind ik er juist ontzettend oncomfortabel uitzien. Het feit dat de Steam deck wat bulkier is vind ik juist een voordeel.
Die bulk heb ik er graag voor over als hij daardoor beter vasthoudt, want als ik last van mijn handen krijg is de kans veel groter dat hij in een kast gaat liggen verstoffen, en hij zal bij mij vooral thuis gebruikt worden en eens op vakantie (als de extra bulk me ook niet zoveel uitmaakt). Als je het ding elke dag mee naar werk wil slepen of zo om bv in de bus of trein te spelen dan kan ik me voorstellen dat het anders ligt.
In de EU heeft het 256GB model voor nieuwe bestellingen nu ook een Q2 2022 datum.Thrace Grumble schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:58:
De Steam Deck 64GB heeft voor de EU nu ook een geschatte beschikbaarheid van Q2 2022.
[...]
Het ís een PC, dus ja, dat kan.
Nee veel standaard PR shizzle en wazig taal gebruik. Maar, wel twee nieuwe dingen in mijn ogen:
- De nieuwe SteamOS is geoptimaliseerd op SD kaart gebruik, dus auto steam library loading bijvoorbeeld. Daardoor kan je makkelijk meerdere SD kaarten gebruiken voor meerdere games. Zoals de Switch dus. Ook zou de gameplay goed moeten zijn op een SD kaart, niet op zn snelst maar vergelijkbaar met SSD.
- De SSD is gewoon vervangbaar onder het idee van repairability. Dus ik voorzie dat dit gewoon normaal moet kunnen. Ik neem aan dat dit ook geld voor andere componenten
Je krijgt je reservering volgens mij niet terug bij het annuleren van je reservering, enkel wordt het van de prijs afgetrokken als je overgaat op de koop.The Chosen One schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:31:
Idd, 4 euro die straks weer op de wallet komt.... tja ik koop wel weer wat. Ik dacht 10% aankoop of zo om preorders voor de lolz tegen te houden.
Of ben ik per abuis?
[ Voor 4% gewijzigd door True op 23-07-2021 12:18 ]
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Krijg je gewoon terug. Binnen 30 dagen op je bank, daarna als steam tegoed.True schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 12:17:
[...]
Je krijgt je reservering volgens mij niet terug bij het annuleren van je reservering, enkel wordt het van de prijs afgetrokken als je overgaat op de koop.
Of ben ik per abuis?
Klopt. Ik spreek uit ervaring. Ben overgestapt van 256GB naar 512GB model. Let er trouwens wel op: als je dit doet, moet eerst je refund afgehandeld zijn, voordat je een nieuw exemplaar kan reserveren! Duurde bij mij 2 dagen. Je sluit dus netjes achteraan in de reserveringsqueue.Tadango schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 12:26:
[...]
Krijg je gewoon terug. Binnen 30 dagen op je bank, daarna als steam tegoed.
Het 512GB model ook. Dus alle modellen. Dit suggereert dat de leveringscapaciteit volledig benut gaat worden.Thrace Grumble schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 08:08:
In de EU heeft het 256GB model voor nieuwe bestellingen nu ook een Q2 2022 datum.
Ik verwacht eigenlijk dat de apu's van AMD het probleem niet zullen zijn.JackAvery schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 07:18:
[...]
In de huidige omgeving waarin iedereen zit te vechten om extra productie lijkt me dit erg moeilijk. Productielimitaties kunnen momenteel uit elke hoek komen. Enorm ruw schattend gebaseerd op de preorder leak en hoe snel deze naar Q1 2022 gesprongen is, hebben we het momenteel vermoedelijk over een productie van maximaal enkele tienduizenden toestellen per maand. Daarmee is Valve dus een vrij kleine klant. Het zal er vooral van af hangen hoe ze hun productie op voorhand ingeboekt hebben.
AMD is er ook bij gebaat dat een handheld achtige console hun APU huisvest (wellicht voor de volgende Ninteno/Sony handheld of een Microsoft die eindelijk gaat instappen).
De eventuele leveringsproblemen zullen denk ik eerder uit een andere hoek komen.
Natuurlijk wilt iedereen het 512 model graag hebben. Alleen deze is naar verhouding ook het duurste. Het lijkt dat Valve hier het minste bij hoeft te leggen, of zelfs winst op maakt. Hetzelfde trucje wat bij iPhones wordt toegepast. Want neem ook het Anti-Glare scherm, dan konden ze prima voor €1,- aan de 2 goedkopere modellen toevoegen.
Wanneer je puur kijkt naar de prestaties, dan zijn snelheden van een SD-kaartje net zo snel, al niet sneller dan die van een 2.5" HDD. Dus verwacht dezelfde laadtijden als bij de PS4 of PS4 PRO. Gezien de Steam Deck ongeveer net zo krachtig is als een PS4, is dat niet eens zo gek. Vooralsnog zijn er nog geen PC-games uit die een NVMe of SSD schijf vereisen.
Onderbouwing
Het is bevestigd dat de Steam Deck UHS-I ondersteund (niet UHS-II) wat dus 104 MB/s kan. https://www.steamdeck.com/en/tech.
Een snelle pricewatch: Samsung EVO Plus 2020 512GB doet 100 MB/s read en 90 MB/s write.
Mijn 3.5" 3TB harde schijf doet 149.793 MB/s read en 146.745 MB/s write. SD-kaarten zijn wel een stuk beter in random reads en writes. Zo'n 10 keer zo snel in schrijven (10 MB/s vs 1 MB/s) en 2,5 zo snel in leze (5MB/s vs 2MB/s).
Vergelijk je dit met een willekeurige 2,5" 1TB harde schijf, dan is juist de SD een stukje sneller: https://nl.hardware.info/...1tb.195429#testresultaten of https://nl.hardware.info/...1tb.286951#testresultaten Die zitten beiden tussen de 80 - 86 read/write.
Wanneer je puur kijkt naar de prestaties, dan zijn snelheden van een SD-kaartje net zo snel, al niet sneller dan die van een 2.5" HDD. Dus verwacht dezelfde laadtijden als bij de PS4 of PS4 PRO. Gezien de Steam Deck ongeveer net zo krachtig is als een PS4, is dat niet eens zo gek. Vooralsnog zijn er nog geen PC-games uit die een NVMe of SSD schijf vereisen.
Onderbouwing
Het is bevestigd dat de Steam Deck UHS-I ondersteund (niet UHS-II) wat dus 104 MB/s kan. https://www.steamdeck.com/en/tech.
Een snelle pricewatch: Samsung EVO Plus 2020 512GB doet 100 MB/s read en 90 MB/s write.
Mijn 3.5" 3TB harde schijf doet 149.793 MB/s read en 146.745 MB/s write. SD-kaarten zijn wel een stuk beter in random reads en writes. Zo'n 10 keer zo snel in schrijven (10 MB/s vs 1 MB/s) en 2,5 zo snel in leze (5MB/s vs 2MB/s).
Vergelijk je dit met een willekeurige 2,5" 1TB harde schijf, dan is juist de SD een stukje sneller: https://nl.hardware.info/...1tb.195429#testresultaten of https://nl.hardware.info/...1tb.286951#testresultaten Die zitten beiden tussen de 80 - 86 read/write.
Je vergeet even dat consoles die met SD kaarten werken vooral zijn ingericht op het lezen daarvan (b.v. switch). Mijn ervaring met SD kaartjes als het gaat om intensiever schrijven (b.v. voor Domoticz op een raspberry pi) is dat ze binnen een jaar kapot zijn. Ik vermoed dat veel gebruikers in de tweakers doelgroep deze machine als een volwaardige pc gaan gebruiken (ander OS erop gooien, booten van de SD) en dan teleurgesteld gaan zijn over de SD variant.Bliksem B schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 12:15:
OS moet je juist niet op de SD gaan zetten, alleen je library. Zo is het bedoeld en zal het prima werken. Mijn idee is 256 / 512 SSD icm met een 512 / 1024 SD kaart. Save's en logs moeten niet op je SD terecht komen.
Dat anderen het dan fout gaan doen is hun probleem
Da's niet echt de tweakers gedachte, het lijkt me niet handig dat mensen obv bovenstaande denken "oh een sd kaartje is net zo goed als een 2.5 inch HDD dus ik pak de goedkoopste deck, komt vast wel goed".Tadango schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 12:38:
Wel voor games, niet voor het OS. Het is ook niet eens zeker of je het OS wel op een SD kan draaien.CopyCatz schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 12:53:
[...]
Da's niet echt de tweakers gedachte, het lijkt me niet handig dat mensen obv bovenstaande denken "oh een sd kaartje is net zo goed als een 2.5 inch HDD dus ik pak de goedkoopste deck, komt vast wel goed".
Edit: Daarnaast is het verschil met een domotica systeem dat 24/7 draait, en logt, erg groot waardoor je veel minder snel in de problemen komt.
[ Voor 14% gewijzigd door Tadango op 24-07-2021 13:09 ]
Dat is inderdaad wel goede. Al heb ik wel het idee dat SD-kaarten meer read/write cycles aankunnen dan 10 jaar geleden. Zijn hier cijfers van? Enige wat ik kan vinden op de Samsung website:CopyCatz schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 12:27:
[...]
Je vergeet even dat consoles die met SD kaarten werken vooral zijn ingericht op het lezen daarvan (b.v. switch). Mijn ervaring met SD kaartjes als het gaat om intensiever schrijven (b.v. voor Domoticz op een raspberry pi) is dat ze binnen een jaar kapot zijn. Ik vermoed dat veel gebruikers in de tweakers doelgroep deze machine als een volwaardige pc gaan gebruiken (ander OS erop gooien, booten van de SD) en dan teleurgesteld gaan zijn over de SD variant.
Dat gezegd hebbende. Dat hoeft geen probleem te zijn voor het 64GB, zolang je het OS maar installeert op het eMMC. Games worden enkel geladen of geupdated en dat is niet heel intensief.Limited 10 year warranty. * Warranty does not extend to dashcam, CCTV, surveillance camera and other write-intensive uses.
De gpu is ongeveer zo snel als de gpu van de PS4... En zelfs dat is nattevingerwerk want het zijn theoretisch iets minder tflops, maar wel een veel nieuwere architectuur. De gpu heeft echter zo ongeveer niks te maken met je opslag.Bliksem B schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 12:15:
De cpu, ram en de bussen zijn véél sneller dan de PS4. Waar de PS4 dus maar heel beperkt voordeel had van een SSD zal dat hier veel meer kunnen zijn. En zelfs in mijn PS4 pro (die buiten de gpu niet zoveel beter is dan de base PS4) vond ik het wel fijn om er een SSD in te stoppen, scheelde toch wel.
Het zal best speelbaar zijn vanaf sd hoor, maar ik heb zelf absoluut de pest aan laadtijden. En al helemaal bij een apparaat als dit die je liefst gewoon even zo tussendoor wil kunnen pakken om even snel te kunnen spelen. Ook de suspend functionaliteit van Valve helpt daar hopelijk mee. Als je dan een paar minuten naar een laadscherm zit te kijken, daar zou ik niet vrolijk van worden hoor... En ja, dat was op de PS4 ook niet ongebruikelijk.
Het hangt natuurlijk heel erg van de game af. Ik ben daarom voor de 256 GB nvme optie gegaan. Games die niet zo kritisch zijn op de snelheid van de schijf mogen dan inderdaad lekker op een sd kaartje bivakkeren, maar die paar games die ik vaker speel waar een snelle SSD veel impact heeft die mogen dan op de nvme.
Coreteks kwam met de vergelijking met een GTX 1050. Niet super snel maar voor 800p is het prima, en natuurlijk veel efficienter.Finraziel schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 15:34:
De gpu is ongeveer zo snel als de gpu van de PS4... En zelfs dat is nattevingerwerk want het zijn theoretisch iets minder tflops, maar wel een veel nieuwere architectuur. De gpu heeft echter zo ongeveer niks te maken met je opslag.
Ik denk niet dat we dat dus gaan krijgen met SDs, tenzij je echt mega grote spellen zoals RDR2 en COD:Warzone gaat spelen. Ik kon al prima middelgrote spellen spelen op mijn GPD Win met een 128gb MiniSD kaartje @ 31mb/s.Het zal best speelbaar zijn vanaf sd hoor, maar ik heb zelf absoluut de pest aan laadtijden. En al helemaal bij een apparaat als dit die je liefst gewoon even zo tussendoor wil kunnen pakken om even snel te kunnen spelen. Ook de suspend functionaliteit van Valve helpt daar hopelijk mee. Als je dan een paar minuten naar een laadscherm zit te kijken, daar zou ik niet vrolijk van worden hoor... En ja, dat was op de PS4 ook niet ongebruikelijk.
Die vergelijkingen met andere GPUs gaat niet op. De Steam Deck draait op max. 20W, en dat is alles samen. Is een stuk lager dan waarmee je de vergelijkingen maakt. Dus je kan nooit vergelijken met een console of losse GPU.XanderDrake schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 17:12:
[...]
Coreteks kwam met de vergelijking met een GTX 1050. Niet super snel maar voor 800p is het prima, en natuurlijk veel efficienter.
[...]
Ik denk niet dat we dat dus gaan krijgen met SDs, tenzij je echt mega grote spellen zoals RDR2 en COD:Warzone gaat spelen. Ik kon al prima middelgrote spellen spelen op mijn GPD Win met een 128gb MiniSD kaartje @ 31mb/s.
Het zal inderdaad afhangen van welke games je er op zetXanderDrake schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 17:12:
Ik denk niet dat we dat dus gaan krijgen met SDs, tenzij je echt mega grote spellen zoals RDR2 en COD:Warzone gaat spelen. Ik kon al prima middelgrote spellen spelen op mijn GPD Win met een 128gb MiniSD kaartje @ 31mb/s.
Maar bijvoorbeeld fallout 4 wil ik er denk ik wel opzetten en die heeft enorm voordeel van een vlotte SSD (hoewel je er wel een mod voor moet installeren die tijdens het laden de fps limit uitzet

Jawel, gezien de nieuwe chip veel efficiënter is. Tflops == tflops dus je kan het aardig vergelijkenThrace Grumble schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 17:16:
[...]
Die vergelijkingen met andere GPUs gaat niet op. De Steam Deck draait op max. 20W, en dat is alles samen. Is een stuk lager dan waarmee je de vergelijkingen maakt. Dus je kan nooit vergelijken met een console of losse GPU.
True. Wist niet dat de vergelijking op Tflops was gebaseerd.Tadango schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 17:33:
[...]
Jawel, gezien de nieuwe chip veel efficiënter is. Tflops == tflops dus je kan het aardig vergelijken
Hele simpele test met micro sdcard maar geeft een idee van de snelheid. Naar mijn mening is de sdcard prima geschikt voor de meeste games. Ik heb een 512GB besteld maar ik zal de kleinere, lichtere games op de sdcard plaatsen en alleen de triple A games op de interne SSD.
YouTube: Valve Steam Deck! How Fast Does Death Stranding On PC Load From Micr...
YouTube: Valve Steam Deck! How Fast Does Death Stranding On PC Load From Micr...
We zullen het pas weten zodra iemand een Steam Deck krijgt en er Windows op zet, met de juiste drivers. Maar eerlijk gezegd verwacht ik nog meer performance dan alleen de TFLOPS indicatie. Het feit dat het een veel nieuwere architectuur zal helpen bij moderne en nieuwere games, en de LPDDR5 is echt erg snel.Thrace Grumble schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 17:16:
[...]
Die vergelijkingen met andere GPUs gaat niet op. De Steam Deck draait op max. 20W, en dat is alles samen. Is een stuk lager dan waarmee je de vergelijkingen maakt. Dus je kan nooit vergelijken met een console of losse GPU.
Zoals @Finraziel al zei, architecturale verschillen hebben ook invloed. Pascal != RDNA2. Het is dus een enorm ruwe indicatie, at best.Tadango schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 17:33:
[...]
Jawel, gezien de nieuwe chip veel efficiënter is. Tflops == tflops dus je kan het aardig vergelijken
Maar als je toch wilt vergelijken, kijk dan ook gerust naar hoe de Xbox Series S presteert met +- dezelfde architectuur (zen 2, RDNA2) en een geschatte 4TFLOPS.
Anyway, ik denk niet dat de Steam Deck kracht te kort komt voor zijn schermresolutie, al zie ik het hardcore PC publiek daar nog niet mee akkoord gaan. Het is waarschijnlijk battery life waar je eerder naar gaat moeten kijken en eventueel settings omlaag voor zal moeten zetten.
Het zal een zwaar gebrek aan optimalisatie zijn die de steam deck parten zal spelen.
Als je een pc met gelijkwaardige specs als een ps4 zou maken ga je never nooit de grafische kwaliteit en de soepelheid ervaren als een spel dat helemaal geoptimaliseerd is voor die hardware.
Ik denk oprecht dus dat heel de steam deck een subpar ervaring wordt. Van de batterijduur tot de interface tot de performance…
Als je een pc met gelijkwaardige specs als een ps4 zou maken ga je never nooit de grafische kwaliteit en de soepelheid ervaren als een spel dat helemaal geoptimaliseerd is voor die hardware.
Ik denk oprecht dus dat heel de steam deck een subpar ervaring wordt. Van de batterijduur tot de interface tot de performance…
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | XBX | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Hoezo, het is gewoon een Ryzen APU toch?MazeWing schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 18:06:
Het zal een zwaar gebrek aan optimalisatie zijn die de steam deck parten zal spelen.
Batterijduur wil ik wel geloven, als ze al adverteren met (in mijn optiek) "slechts" 2-8 uur dan moet je het daar niet van hebben, nee.
@MazeWing leg eens uit. Waar baseer je dat op?
Proton is natuurlijk een extra laag, maar het performance verlies op de gemiddelde desktop tov Windows is zover ik nu weet rond de 5-15% wat best meevalt, maar voor de Steam Deck kan Valve natuurlijk heel specifiek gaan tunen omdat de hardware voor iedereen gelijk is. Dus de vraag is wat daar van over blijft.
Ik zie mezelf eigenlijk meer casual games spelen op een handheld dus dan is het helemaal al geen issue.
Wat bedoel je met je PS4 vergelijking? PS4 games zijn natuurlijk geoptimaliseerd voor de hardware ja, maar PC games zijn dat niet dus die vergelijking gaat niet op.
Proton is natuurlijk een extra laag, maar het performance verlies op de gemiddelde desktop tov Windows is zover ik nu weet rond de 5-15% wat best meevalt, maar voor de Steam Deck kan Valve natuurlijk heel specifiek gaan tunen omdat de hardware voor iedereen gelijk is. Dus de vraag is wat daar van over blijft.
Ik zie mezelf eigenlijk meer casual games spelen op een handheld dus dan is het helemaal al geen issue.
Wat bedoel je met je PS4 vergelijking? PS4 games zijn natuurlijk geoptimaliseerd voor de hardware ja, maar PC games zijn dat niet dus die vergelijking gaat niet op.
Proton is een implementatie van verschillende APIs, net zoals dat Windows implementaties daarvan heeft. Het is niet een "extra" laag. Als er nog meer development in gaat (Valve zegt dat veruit de meeste games gaan draaien) dan zal het performance verschil echt nihil zijn, wat het eigenlijk al is. Sowieso draait bijvoorbeeld OpenGL beter via Mesa dan op AMDs eigen drivers op Windows.Klippy schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 18:27:
Moet ik nou nog een keer uit gaan leggen dat de deck en PS4 absoluut geen gelijkwaardige hardware zijn?MazeWing schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 18:06:
Het is een vertaling van API calls, de term daarvoor is een "compatibility layer", net als Wine, dus zeker een extra laag, bijvoorbeeld wanneer je Direct3D games speelt die naar Vulkan worden vertaald.mrtl schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 18:37:
[...]
Proton is een implementatie van verschillende APIs, net zoals dat Windows implementaties daarvan heeft. Het is niet een "extra" laag. Als er nog meer development in gaat (Valve zegt dat veruit de meeste games gaan draaien) dan zal het performance verschil echt nihil zijn, wat het eigenlijk al is. Sowieso draait bijvoorbeeld OpenGL beter via Mesa dan op AMDs eigen drivers op Windows.
Het zal ongetwijfeld steeds beter worden maar het blijft een laag.
Het probleem zal niet zozeer Valve zijn maar de developers zelf. Die zullen gewoon hij spel op steam zetten en de steam deck versie zal een preset laden met de best werkende instellingen. Ik ga er niet vanuit dat ze developers gaan dwingen rekening te houden met de deck, dus ga je genoeg spellen krijgen die de deck hoogstens als low spec pc zien.Klippy schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 18:27:
En als we dan kijken naar de daadwerkelijke specs, specs die nog het meest overeenkomen met een ps4, dan gaan we het gebrek aan optimalisatie nog goed merken. Waar een developers juist door die optimalisaties het laatste beetje kracht uit een ps4 weet te persen, zal het nu gewoon benaderd worden als een normale pc. Waarbij er settings aangepast worden afhankelijk van de hardware. Als je geluk hebt heeft een developers presents gemaakt die goed zijn en de juiste balans weten te vinden tussen alle instellingen, als je pech hebt mag je dit allemaal handmatig uitzoeken.
De steam deck zal door het gros van de games (en developers) gewoon als pc met hardware x op resolutie y geclassificeerd worden en that’s it. Ik verwacht hoogstens wat “zelfgemaakte” presets door Valve zelf bij de populairste games om 30 fps @ native resolutie te behalen en daar blijft het bij.
En ik vergelijk het even met een ps4 onder die qua rekenkracht het meeste daar op lijkt. Maar als we bijvoorbeeld kijken naar de switch en we zien hoe Doom daar op draait, dan is dit aan 1 ding te danken: de enorme optimalisatie en het door de developer op het diepste niveau dingen aanpassen om het zo goed mogelijk op de switch en z’n zwakke hardware te draaien. Dit zie ik gewoon absoluut niet gebeuren op de Deck. Je gaat gewoon een spel krijgen dat waardeloos loopt omdat de hardware te zwak is en de developer geen moeite doet om te optimaliseren voor specifiek de deck. Uiteraard wat gechargeerd, maar je snapt wat ik bedoel.
Ga maar eens ps4 spellen op een pc spelen met een gtx 1050 en vergelijk dan je ervaring met de ps4….
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | XBX | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
zijn er hier console gamers, die absoluut niet op PC-gamen die ook enthousiast zijn van de Steam Deck?
er is een hele grote markt van console-spelers die verwend zijn op gebied van ondersteuning en ease-of-use, gaat de SDeck een substantieel deel van console gamers kunnen overtuigen?
er is een hele grote markt van console-spelers die verwend zijn op gebied van ondersteuning en ease-of-use, gaat de SDeck een substantieel deel van console gamers kunnen overtuigen?
\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel
Je hele verhaal is gebaseerd op deze foute aanname. De specs komen helemaal niet het meest overeen met een PS4. Alles behalve de gpu is veel krachtiger dan de PS4. Verder is de PS4 gericht op fhd gaming terwijl de deck maar de helft van de pixels hoeft te pushen op 1280x800. Aangezien ruwe gpu power het enige is waar de deck echt beperkt is in deze vergelijking gaat dat een enorm verschil maken.MazeWing schreef op zondag 25 juli 2021 @ 00:03:
En als we dan kijken naar de daadwerkelijke specs, specs die nog het meest overeenkomen met een ps4, dan gaan we het gebrek aan optimalisatie nog goed merken. Waar een developers juist door die optimalisaties het laatste beetje kracht uit een ps4 weet te persen, zal het nu gewoon benaderd worden als een normale pc.
Vergelijken met de switch slaat helemaal nergens op. Het verschil in rekenkracht is absurd.En ik vergelijk het even met een ps4 onder die qua rekenkracht het meeste daar op lijkt. Maar als we bijvoorbeeld kijken naar de switch en we zien hoe Doom daar op draait, dan is dit aan 1 ding te danken: de enorme optimalisatie en het door de developer op het diepste niveau dingen aanpassen om het zo goed mogelijk op de switch en z’n zwakke hardware te draaien. Dit zie ik gewoon absoluut niet gebeuren op de Deck. Je gaat gewoon een spel krijgen dat waardeloos loopt omdat de hardware te zwak is en de developer geen moeite doet om te optimaliseren voor specifiek de deck. Uiteraard wat gechargeerd, maar je snapt wat ik bedoel.
Ga maar eens ps4 spellen op een pc spelen met een gtx 1050 en vergelijk dan je ervaring met de ps4….
Nou heb ik geen 1050 om mee te testen en benchmarks lijken allemaal minstens op fhd te draaien... Ik vind wel net deze video die volgens mij een heel aardig end in de buurt komt van hoe games op de deck zouden kunnen gaan draaien:
Prestaties zijn eigenlijk veel beter dan ik had verwacht. Zelfs Cyberpunk lijkt wel speelbaar als je deze op 30 fps capt, iets wat je op die PS4 volgens mij juist niet lukt (mede omdat je daar niet de optie krijgt om de resolutie te verlagen, en omdat de rest van het systeem, met name de cpu, veel trager is). En Forza Horizon 4, GTA V, Skyrim en The Witcher 3 draaien geweldig(*).
Ja je zult mogelijk zelf met de settings moeten spelen ja. Het is een pc... Maar dat is alleen een nadeel als je dit ding als een console probeert te zien. Het kan ook juist een voordeel zijn als je wel graag wat meer controle hebt over de prestaties. Zo heb je op de PS4 vaak genoeg games die eigenlijk net niet goed draaien omdat de dev (of uitgever) het nodig vond om de grafische kwaliteit eigenlijk net wat te hoog af te stellen waardoor je framedrops krijgt. Op de deck zou je in die situatie in ieder geval de optie hebben om zelf de settings nog wat lager te zetten en wel stabiele framerates te hebben.
Verder zou het me niks verbazen als Valve een functie inbouwt om game profielen door de community te laten delen. Als je dan geen zin hebt om het zelf uit te zoeken kies je gewoon een populaire configuratie voor 30 of 60 fps. Maar dat is even afwachten. De early adopters zullen sowieso vooral echte pc gamers zijn die weinig problemen hebben met zelf settings instellen. Heb je daar wel een probleem mee en wil je dat alles 'just works' (de console ervaring) dan zou ik even wachten en in ieder geval niet als allereerste instappen maar even kijken hoe het werkelijk gaat zijn.
*Edit: Let wel op dat dit op Windows getest is natuurlijk, dat staat nog even los van of en hoe deze games met proton gaan draaien.
Ik ben het hier toch voor een heel groot deel eens met de basisredenering van @MazeWing . De meeste developers gaan hun games niet specifiek optimaliseren voor een apparaat voor de deck, tenzij hier heel sterke stimulatie vanuit Valve vandaan komt. De reden is heel simpel: in het eerste jaar gaat de userbase nooit groot genoeg zijn om dit financieel interessant te maken. Steam Deck gaat niet de volumes verkopen van een console. Wat Switch/PS5/XSX in hun launch maand verkochten, is zeer waarschijnlijk een cijfer waar Valve pas na 1-2 jaar raakt, als ze er al raken.
Waar ik het niet mee eens ben: de Steam Deck is mogelijk significant krachtiger dan de PS4. De architectuur van de GPU is veel moderner, iets waar best wat games by default van kunnen gebruik gaan maken. Veel belangrijker: de CPU is enorm veel krachtiger. De Jaguar cores in de PS4/X1 consoles waren al zeer matig toen deze consoles lanceerden in 2013. Steam Deck heeft ook meer RAM dan beide toestellen en een hogere geheugenbandbreedte dan de Xbox One.
Voor de resolutie van de handheldmodus - in de praktijk gaat dat vaak 720p zijn - gaat het toestel zich waarschijnlijk door heel wat situaties kunnen brute forcen die de consoles niet kunnen. Je kan dus argumenteren dat voor veel games die optimalisatie minder nodig zal zijn... met voorbehoud (bvb. de interface gaat een grotere valkuil zijn dan veel devs mogelijk aannemen).
Anyway, het gevolg gaat denk ik heel simpel zijn: voor de meeste games gaat men afhankelijk zijn van het eigen spelen met de instellingen om de framerate/grafische snufjes/batterij balans naar wens te krijgen.
Ik ben wel trouwens benieuwd naar de verwachtingen van de mensen die de Deck aan een scherm willen aansluiten, want dat zou wel eens kunnen 'tegenvallen'. Het PC publiek heeft nu eenmaal vaak hogere vereisten.
--
@Finraziel , de vergelijking die MazeWing met de Switch maakt heeft enkel te maken met hoe het toestel behandeld wordt door developers/publishers. Switch krijgt 'bespoke ports'. Deck zal vaak geen of weinig rekening mee gehouden worden. Het punt is niet om te vergelijken met de specs van de Switch.
Waar ik het niet mee eens ben: de Steam Deck is mogelijk significant krachtiger dan de PS4. De architectuur van de GPU is veel moderner, iets waar best wat games by default van kunnen gebruik gaan maken. Veel belangrijker: de CPU is enorm veel krachtiger. De Jaguar cores in de PS4/X1 consoles waren al zeer matig toen deze consoles lanceerden in 2013. Steam Deck heeft ook meer RAM dan beide toestellen en een hogere geheugenbandbreedte dan de Xbox One.
Voor de resolutie van de handheldmodus - in de praktijk gaat dat vaak 720p zijn - gaat het toestel zich waarschijnlijk door heel wat situaties kunnen brute forcen die de consoles niet kunnen. Je kan dus argumenteren dat voor veel games die optimalisatie minder nodig zal zijn... met voorbehoud (bvb. de interface gaat een grotere valkuil zijn dan veel devs mogelijk aannemen).
Anyway, het gevolg gaat denk ik heel simpel zijn: voor de meeste games gaat men afhankelijk zijn van het eigen spelen met de instellingen om de framerate/grafische snufjes/batterij balans naar wens te krijgen.
Ik ben wel trouwens benieuwd naar de verwachtingen van de mensen die de Deck aan een scherm willen aansluiten, want dat zou wel eens kunnen 'tegenvallen'. Het PC publiek heeft nu eenmaal vaak hogere vereisten.
--
@Finraziel , de vergelijking die MazeWing met de Switch maakt heeft enkel te maken met hoe het toestel behandeld wordt door developers/publishers. Switch krijgt 'bespoke ports'. Deck zal vaak geen of weinig rekening mee gehouden worden. Het punt is niet om te vergelijken met de specs van de Switch.
[ Voor 7% gewijzigd door JackAvery op 25-07-2021 08:23 ]
Let op:
V&A (of dit topic) is niet bedoeld voor animo/interesse/pre-order advertenties.
Discussies en vragen met betrekking tot reservering, bestelling en levering horen in Steam Deck - reservering, bestelling & levering
Voor informatie over de prestaties en speelbaarheid van specifieke games op de Steam Deck en tips om ze beter te laten werken, kijk op ProtonDB.
V&A (of dit topic) is niet bedoeld voor animo/interesse/pre-order advertenties.
Discussies en vragen met betrekking tot reservering, bestelling en levering horen in Steam Deck - reservering, bestelling & levering
Voor informatie over de prestaties en speelbaarheid van specifieke games op de Steam Deck en tips om ze beter te laten werken, kijk op ProtonDB.