Acties:
  • +1 Henk 'm!
r0n_ schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 07:04:
Sorry voor deze ietwat vreemde vragen, maar hopelijk kunnen jullie hier meer duidelijkheid over geven.

Is de steam deck ook als volgt te gebruiken:
• het monitor extenden van je huidige pc setup, dus je steam-deck als 3e monitor?
Niet zomaar, tenzij je op je host PC in Windows third-party software gebruikt of in Linux met bijvoorbeeld VNC aan de slag gaat.
• kan je de steam-deck ook als een tablet gebruiken: youtube, youtube playlists, mp3's van netwerk afspelen, pdf's, ebooks, lokaal video's afspelen?
Het is een PC, dus je kan er alles mee wat je wilt. Mogelijk moet je wel de standaard aanwezige software erop vervangen. Windows draait er gewoon op, en Windows 10 werkt aardig met touchscreens.
• zou de steam deck ook als een stream deck gebruikt kunnen worden: https://www.elgato.com/nl/stream-deck (Software matig knoppen op het scherm en dan commando's naar je pc's versturen, ik weet niet eens of zoiets software matig bestaat. Vandaar mijn vraag)
Stream Deck draait onder Windows. De Steam Deck kan Windows draaien. Geen idee of het verder functioneel/nuttig is.
• Is de Steam Os in de steam deck ook als een linux desktop omgeving te bruiken? (of is het puur een game-ogeving?)
Steam OS 3.0 zal gebaseerd zijn op Arch Linux, en er is aangegeven dat je Steam kan afsluiten en een KDE desktop kan starten. Je kan ook je eigen Linux smaakje erop zetten, maar ook (zoals genoemd) Windows.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:18

Croga

The Unreasonable Man

r0n_ schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 07:04:
Sorry voor deze ietwat vreemde vragen, maar hopelijk kunnen jullie hier meer duidelijkheid over geven.

Is de steam deck ook als volgt te gebruiken:
• het monitor extenden van je huidige pc setup, dus je steam-deck als 3e monitor?
• kan je de steam-deck ook als een tablet gebruiken: youtube, youtube playlists, mp3's van netwerk afspelen, pdf's, ebooks, lokaal video's afspelen?
• zou de steam deck ook als een stream deck gebruikt kunnen worden: https://www.elgato.com/nl/stream-deck (Software matig knoppen op het scherm en dan commando's naar je pc's versturen, ik weet niet eens of zoiets software matig bestaat. Vandaar mijn vraag)
• Is de Steam Os in de steam deck ook als een linux desktop omgeving te bruiken? (of is het puur een game-ogeving?)
De bottomline voor al deze vragen is: Het is simpelweg een volwaardige PC met touchscreen. Alles wat je met een touchscreen laptop kunt, kun je ook met dit ding.
Als jij software kunt vinden om het scherm van een laptop aan een PC te hangen, dan kun je dat ook met dit ding.
Als jij software kunt vinden om het touchscreen van een laptop te gebruiken als een soort stream deck voor een andere PC, dan kun je dat ook met dit ding.
Als jij.... oh , wacht, youtube, MP3s, etc. is vrij eenvoudig met een laptop en zal dus ook hiermee vrij eenvoudig zijn.
etc.

Overigens zal ik zeker op mijn steamdeck (heb uiteindelijk vanochtend een 256 gereserveerd, had geen zin in de frustratie van gister avond :) ) Windows 11 gaan draaien. Er zit een enorme vooruitgang in de touch interface van Win11 waardoor die, naar mijn verwachting, ook op kleine schermen goed te bedienen zal zijn. Op Win10 is dat, naar mijn mening (en de mening van mijn te groot uigevallen vingers :P ) wat lastiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Croga schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 07:54:
De bottomline voor al deze vragen is: Het is simpelweg een volwaardige PC met touchscreen. Alles wat je met een touchscreen laptop kunt, kun je ook met dit ding.
Niet helemaal waar. De meeste touchscreen notebooks hebben een fysiek toetsenbord, waardoor je ze ook als gewone notebooks kan gebruiken. Dat ontbreekt hier. Uiteraard zijn er manieren om eromheen te werken (virtueel toetsenbord, extern een fysiek toetsenbord aansluiten), maar het is geen '100% compatibility'. ;)

Je kan hem mogelijk vergelijken met een tablet PC, maar dat heeft ook wat negatieve associaties uit het verleden. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avioto
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-06 19:17
Waarschijnlijk kan je een virtueel toetsenbord binden aan een van die extra knoppen, de Aya Neo kan dit ook.

Al werkt dit zeker niet perfect in Windows, vooral een virtueel toetsenbord gebruiken in games is altijd een lastig verhaal. Steam Big Picture heeft wel een ingebouwd virtueel toetsenbord, maar ik weet niet of dit werkt op de Deck en in SteamOS.

Steam/XBL: Avioto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:50
Is het nou wel of niet bekend wat voor scherm het is? IPS/Oled oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avioto
Psyonara schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 09:23:
Is het nou wel of niet bekend wat voor scherm het is? IPS/Oled oid?
"Optically bonded IPS LCD for enhanced readability"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ourplayground
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:45
Ik heb hem vannacht ook maar gereserveerd, de 256gb versie. Heb een switch lite voor op vakanties en tijdens het reizen voor mijn werk, maar moet zeggen dat ik geen Nintendo gamer ben, buiten Zelda.
Kortom die gaat volgend jaar in de verkoop en dan kan de steam deck zijn functie overnemen.. moet wel zeggen dat de batterij duur van 2-8 uur best wel breed is geadverteerd!

iRacing Profiel Twitch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:48
Croga schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 07:54:
[...]

Als jij software kunt vinden om het scherm van een laptop aan een PC te hangen, dan kun je dat ook met dit ding.
Als jij software kunt vinden om het touchscreen van een laptop te gebruiken als een soort stream deck voor een andere PC, dan kun je dat ook met dit ding.
Als jij.... oh , wacht, youtube, MP3s, etc. is vrij eenvoudig met een laptop en zal dus ook hiermee vrij eenvoudig zijn.
etc.

Overigens zal ik zeker op mijn steamdeck (heb uiteindelijk vanochtend een 256 gereserveerd, had geen zin in de frustratie van gister avond :) ) Windows 11 gaan draaien. Er zit een enorme vooruitgang in de touch interface van Win11 waardoor die, naar mijn verwachting, ook op kleine schermen goed te bedienen zal zijn. Op Win10 is dat, naar mijn mening (en de mening van mijn te groot uigevallen vingers :P ) wat lastiger.
Voor Windows 11 was er dat er toch zo’n specifieke instructieset op moest zitten. Weet niet of dat hier wel op zit. M’n I7 van 2016 valt in ieder geval buiten de boot.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avioto
Op de tech specs pagina hebben ze nu dit regeltje toegevoegd:

"All models use socketed 2230 m.2 modules (not intended for end-user replacement)"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JackAvery
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:23
Steam Deck is een enorm interessant apparaat vanuit een technologisch en marketing/economisch perspectief. Ik wou mijn ei er ook over kwijt maar het was iets te lang voor het forum (en er is al serieus in geknipt..), dus ik heb het in deze tweakblog gegoten: Steam Deck doelgroep en prijsstellling: Valve hoopt op een nog groter PC publiek. Ik bespreek o.a. een aantal van de sterktes en zwaktes, de mogelijke markt, de verkoopcijfers van eerdere handheld PC's en de eerste preorder cijfers van de Deck.

tl;dr - het is vrij moeilijk om in te schatten hoe de Deck het op lange termijn gaat doen. Valve hoopt openlijk op een apparaat dat miljoenen gaat verkopen en het PC ecosysteem verbreedt (en zo de omzet voor iedereen die ervoor ontwikkelt)... maar er zijn toch een aantal uitdagingen en mogelijke pijnpunten die het potentieel serieus kunnen beperken. Ik denk dus niet dat het apparaat op termijn bvb. een concurrent zal worden voor de Switch of de andere consoles, ondanks de zeer interessante APU.

[ Voor 6% gewijzigd door JackAvery op 17-07-2021 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peternator
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-06 17:30

peternator

Shoop da whoop.

Gister - na veel error messages en paypal errors - om 19:20 de 256GB kunnen reserveren. Bij mij geen datum/expected order availability onder de cancel knop, dus hoop op december levering!

Vind het jammer om te lezen dat ze t.a.v. de SD-kaartlezer niet voor UHS-II zijn gegaan (spec page geeft UHS-I aan), dit lijkt voor de Nintento Switch geen probleem, dus kan mij voorstellen dat als je veel indie of andere relatief kleine spellen speelt dit geen problemen op hoeft te leveren. Ik zie mijzelf nog geen Cyberpunk of Destiny2 vanaf een SD kaartje spelen. Wel fijn om te lezen dat (ook al staat er dat het niet voor end-user replacement bedoeld is) de SSD socketed - en dus mogelijk vervangbaar - is.

[ Voor 0% gewijzigd door peternator op 17-07-2021 10:51 . Reden: typo ]

Meshify Beast: Ryzen 7 5700X3D - Radeon RX 7900GRE 16GB - B550 AORUS PRO AC - 32GB Kingston FURY Beast DDR4-3200 - Kingston A2000 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0n_
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 26-05 23:07
Zal ps3 emulatie mogelijk zijn tzt? Of is dat teveel gevraagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Hier nog te twijfelen, vrouw en ik hebben allebei al een switch. Vrouw: waarom? Je hebt er toch al een?

:+

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sderooij
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:49
Bensimpel schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:43:
Hier nog te twijfelen, vrouw en ik hebben allebei al een switch. Vrouw: waarom? Je hebt er toch al een?

:+
zelf nu ook een switch (en oled gereserveerd :P), maar de Deck staat voor december...keuzes maken :D

nu vraag ik me ook af: zou ik met die Deck (&dock + scherm) mijn gaming laptop kunnen 'upgraden'/vervangen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sderooij schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:48:
[...]

zelf nu ook een switch (en oled gereserveerd :P), maar de Deck staat voor december...keuzes maken :D

nu vraag ik me ook af: zou ik met die Deck (&dock + scherm) mijn gaming laptop kunnen 'upgraden'/vervangen ?
Dat hangt er vanaf wat je er mee wil gaan doen... Maar tenzij je huidige gaming laptop serieus oud is (of bij aanschaf eigenlijk al niet veel voorstelde) betwijfel ik dat het echt een upgrade zal zijn.
Voor zo'n supercompact systeem belooft dit serieus goede prestaties te bieden, maar ten opzichte van een laptop die heel wat meer warmte af kan voeren en accu's kan huisvesten gaat het al snel tegenvallen.
Ook is een aanzienlijk deel van de reden dat hedendaagse games hier nog relatief goed op gaan draaien dat de resolutie maar 1280x800 is. Op een externe monitor zo je denk ik toch minstens 1920x1080 willen en dat gaat een serieuze klap prestatie kosten.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:10
Avioto schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 09:54:
Op de tech specs pagina hebben ze nu dit regeltje toegevoegd:

"All models use socketed 2230 m.2 modules (not intended for end-user replacement)"
Ik wist dat het mogelijk was 8) nu nog even wachten op de eerste disassembly video's en vervolgens tutorials voor user upgrades. Gezien SteamOS en windows gewoon volledig tweakable zijn, voorzie ik dat dit echt wel gaat lukken :)
JackAvery schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 10:00:
Steam Deck is een enorm interessant apparaat vanuit een technologisch en marketing/economisch perspectief. Ik wou mijn ei er ook over kwijt maar het was iets te lang voor het forum (en er is al serieus in geknipt..), dus ik heb het in deze tweakblog gegoten: Steam Deck doelgroep en prijsstellling: Valve hoopt op een nog groter PC publiek. Ik bespreek o.a. een aantal van de sterktes en zwaktes, de mogelijke markt, de verkoopcijfers van eerdere handheld PC's en de eerste preorder cijfers van de Deck.
Het is ook interessant om te kijken naar de ontwikkelingen binnen Valve als techbedrijf hierin: het begon in 2013 met SteamOS als alternatief voor Windows toen Microsoft moeilijk begon te doen over gamen op een platform dat niet van MS zelf was. SteamOS was geen succes, zeker als je kijkt naar de hardware partners, en dat had vooral te maken met het beperkt aantal goede games die beschikbaar waren en de matige prestaties van die games. Valve heeft vervolgens 8 jaar lang ontwikkeld aan het optimaliseren van Gaming on Linux en nu zijn we heel ver.
Vervolgens had Valve de Steam Controllers ontwikkeld, als intermediate controller voor zowel een console achtige ervaring als een muis vervanger voor PC games. Ook dit was geen succes want de kwaliteit van de controllers was ietwat minder en de support buiten Steam was vrij slecht.
Vervolgens hebben we de Index, wat in mijn ogen het eerste echt succesvolle hardware platform van Valve was: dankzij de hoge prijs en daardoor beperkte oplage kon Valve zich concentreren op hogere kwaliteit en betere polish en support. De controllers van dat platform zijn ook echt TOP Notch, kan ik beamen.

En nu zijn we bij de Steam Deck aangekomen, de logische combinatie van al de software, hardware, polish en ondersteuning die Valve heeft ontwikkeld over de afgelopen jaren :)
r0n_ schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:34:
Zal ps3 emulatie mogelijk zijn tzt? Of is dat teveel gevraagd?
Ik denk dat dit net iets te veel is gevraagd; Als je kijkt naar huidige AMD APU's en PS3 emulatie zie je dat je 6 cores en 12 threads nodig hebt om emulatie goed te doen voor alle games. Maar de lagere resolutie of nieuwe optimalisaties kunnen het nog recht trekken. Veel PS3 games zullen wel prima werken overigens, maar niet allemaal even lekker.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrtl
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07:04
XanderDrake schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 12:34:
Ik denk dat dit net iets te veel is gevraagd; Als je kijkt naar huidige AMD APU's en PS3 emulatie zie je dat je 6 cores en 12 threads nodig hebt om emulatie goed te doen voor alle games. Maar de lagere resolutie of nieuwe optimalisaties kunnen het nog recht trekken. Veel PS3 games zullen wel prima werken overigens, maar niet allemaal even lekker.
Je hebt helaas (;)) helemaal gelijk.

Mijn oude Haswell processor (quad-core, 3,3 GHz) vind het te moeilijk in sommige games. Zen2 is natuurlijk top, maar lage kloksnelheden en eigenlijk net 2 cores te weinig zorgt ervoor dat sommige games net niet lekker gaan werken. Ik denk dat het kielekiele gaat worden wat betreft PS3 emulatie, dat moet echt getest worden met de APU die de Steam Deck gebruikt en specifieke games.

Ik had het graag anders gezien, want een portable PS3 zou natuurlijk wel wat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:51

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Het lijkt erop dat de het goedkoopste model ook een 2230 m.2 slot heeft. Alleen zal het waarschijnlijk niet heel makkelijk zijn om er bij te komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NdpGMMZXNzmpLVx83d0Xl3OM_ok=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5gX1fnrWHsCeHloyof0NlR0J.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2021/07/Steam-Deck-M2-2230-740x327.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door g0tanks op 18-07-2021 14:25 ]

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
Heel interessant: mijn 64GB versie geeft dit dus niet aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0xFUDeT8W2X6NXhDRut8NfKPE0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8pLTuELxiSZnItlHrl7QQto5.png?f=fotoalbum_large

Oftewel, ik denk dat ik in december de Deck misschien wel ga ontvangen O+

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sderooij
Finraziel schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 12:02:
[...]

Dat hangt er vanaf wat je er mee wil gaan doen... Maar tenzij je huidige gaming laptop serieus oud is (of bij aanschaf eigenlijk al niet veel voorstelde) betwijfel ik dat het echt een upgrade zal zijn.
Voor zo'n supercompact systeem belooft dit serieus goede prestaties te bieden, maar ten opzichte van een laptop die heel wat meer warmte af kan voeren en accu's kan huisvesten gaat het al snel tegenvallen.
Ook is een aanzienlijk deel van de reden dat hedendaagse games hier nog relatief goed op gaan draaien dat de resolutie maar 1280x800 is. Op een externe monitor zo je denk ik toch minstens 1920x1080 willen en dat gaat een serieuze klap prestatie kosten.
Mijn huidige laptop (i7 6c & 1070 gtx) is nog krachtig genoeg. Denk dat ik deze reservering of annuleer of ik kan er een ander tweaker blij mee maken (december levering)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:52
XanderDrake schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 13:44:
[...]

Oftewel, ik denk dat ik in december de Deck misschien wel ga ontvangen O+
Ik hoop juist dat ik de deck niet als een van de eerste ga ontvangen.

Ideale situatie voor mij is dat ik dan kan zien wat de echte reacties van de mensen die hem al hebben kan lezen en mocht het echt een geweldig product zijn dat ik mede door mijn reservering van nu bij release niet al te lang hoef te wachten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:47
ourplayground schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 09:49:
Ik moet wel zeggen dat de batterij duur van 2-8 uur best wel breed is geadverteerd!
Die specs zijn ook breed want dat ligt puur aan je eigen settings. Stel jij hem in op performance of graphics.. Ik had laatst een Omen op de pijnbank op het werk en die was met een onboard 2080 en 300 watt losse voeding binnen 40 minuten dood zonder assistentie van de voeding op alle grafische weergave op 100%..
Mijn oude 2017 surface kan net zo lang mee als mijn 7+ mits ik de helderheid naar onbruikbaar overdag zet. S avond wanneer ik dat ding voornamelijk gebruik is die echter prima te lezen.
sderooij schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 14:55:
[...]

Mijn huidige laptop (i7 6c & 1070 gtx) is nog krachtig genoeg. Denk dat ik deze reservering of annuleer of ik kan er een ander tweaker blij mee maken (december levering)?
Dat zal aan de levertermijn liggen en of je er winst op wilt maken ja of nee.

Als je hem 1 op 1 doorverkoopt zal je hem denk ik zo kwijt zijn. Dat doe ik met ps5s die ik weet te bemachtigen ook binnen mijn vriendenkring.

Enige “wat” men extra betaald is de verzendkosten want dat zijn de enige kosten die ik draag en dat ze een paar speciaal bieren erbij gooien is aardig maar dat hoeft niet. Niet alles draait om winst maken.

[ Voor 34% gewijzigd door logix147 op 17-07-2021 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondaap
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05-01 17:07
g0tanks schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 13:42:
Het lijkt erop dat de het goedkoopste model ook een 2230 m.2 slot heeft. Alleen zal het waarschijnlijk niet heel makkelijk zijn om er bij te komen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dus je kunt je geheugen later uitbreiden? Waarom zou je dan niet voor het goedkoopste model gaan? Scheelt je in dat geval wel geld (als je handig bent tenminste)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-06 11:29
hondaap schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 16:53:
[...]

Dus je kunt je geheugen later uitbreiden? Waarom zou je dan niet voor het goedkoopste model gaan? Scheelt je in dat geval wel geld (als je handig bent tenminste)
Behalve als je met een heatgun of zo aan de slag moet.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sderooij
logix147 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 16:45:
[...]

Die specs zijn ook breed want dat ligt puur aan je eigen settings. Stel jij hem in op performance of graphics.. Ik had laatst een Omen op de pijnbank op het werk en die was met een onboard 2080 en 300 watt losse voeding binnen 40 minuten dood zonder assistentie van de voeding op alle grafische weergave op 100%..
Mijn oude 2017 surface kan net zo lang mee als mijn 7+ mits ik de helderheid naar onbruikbaar overdag zet. S avond wanneer ik dat ding voornamelijk gebruik is die echter prima te lezen.

[...]

Dat zal aan de levertermijn liggen en of je er winst op wilt maken ja of nee.

Als je hem 1 op 1 doorverkoopt zal je hem denk ik zo kwijt zijn. Dat doe ik met ps5s die ik weet te bemachtigen ook binnen mijn vriendenkring.

Enige “wat” men extra betaald is de verzendkosten want dat zijn de enige kosten die ik draag en dat ze een paar speciaal bieren erbij gooien is aardig maar dat hoeft niet. Niet alles draait om winst maken.
Dat is ook mijn intentie ja, ik hoef/wil er niks op verdienen, en zeker geen verlies maken op verzending :P
Dus hierbij staat het aanbod open :) (wel voor een positief gereviewde tweaker :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
hondaap schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 16:53:
[...]

Je beantwoordt je eigen vraag al. De Steam Deck zit zo volgepropt dat een SSD plaatsen niet simpelweg plug-and-play zal zijn.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:21
Ben eigenlijk wel benieuwd of een vr headset aan te sluiten is, maar verwacht dat het dan toch ruk zal draaien. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arunia schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 17:28:
Ben eigenlijk wel benieuwd of een vr headset aan te sluiten is, maar verwacht dat het dan toch ruk zal draaien. :+
Eenvoudige toepassingen zullen best aardig te doen zijn... Met mijn oude i5 2500K en GTX770 kon ik ook nog wel wat VR doen en ik vermoed dat dit ding weinig voor dat systeem onder gaat doen (de 770 had wel meer tflops maar een veel oudere architectuur).
Maar als je ook de mogelijkheid hebt om draadloos via wifi te spelen (als je dus een Quest hebt en een krachtige game pc) dan zal die ervaring beter zijn. Het idee van een pc meedragen is door het draadloos streamen ingehaald.

Edit: of anders bezien, ik denk dat dit ding een stuk krachtiger is dan wat er in de Quest 2, laat staan de Quest 1 zit.

[ Voor 8% gewijzigd door Finraziel op 17-07-2021 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:21
@Finraziel wordt hem voor mij niet. Heb een Valve Index. :p
Maar was meer iets wat ik me af vroeg, voor de Index moet ik dan ook de lighthouses meesleuren en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Spike_wolf schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:05:
[...]

[Twitter]
Developer kits gaan de deur uit zodat developers hun games kunnen testen en "nog beter kunnen maken op Deck".
Grote kans dat games specifieke aanpassingen gaan krijgen om er voor te zorgen dat ze netjes lopen.
Maar hun claim dat elke Steam titel er op draait/gaat draaien doet wel geloven dat de hardware best stevig zal zijn. Al scheelt het natuurlijk dat het scherm een 1280x800 resolutie heeft, dat maakt huidige games al een stuk makkelijker speelbaar dan wanneer ze op 4k moeten lopen.
De Zen 2 processor in het apparaat is best krachtig, maar de GPU heeft maar twee compute units. Ik denk dat er meer nodig is dan alleen de resolutie verlagen.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Arunia schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 17:28:
Dit wordt door een dev beantwoord in een van de IGN-video's: de connectiviteit is er, maar de Steam Deck is niet geoptimaliseerd voor VR. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:47
sderooij schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 17:04:
[...]

Dat is ook mijn intentie ja, ik hoef/wil er niks op verdienen, en zeker geen verlies maken op verzending :P
Dus hierbij staat het aanbod open :) (wel voor een positief gereviewde tweaker :P)
Tot heden is de schade €4,- Dat moet wel te doen zijn tot die tijd toch ;-)

Heb je al een V&A gemaakt? Denk dat dat ook wel helpt t.z.t. - denk dat je het zeker met deze gedachte 1:1 wel kwijt raakt en mogelijk zelfs een speciaal biertje/wijntje verdiend met deze gedachtegang O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sderooij
logix147 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 19:22:
[...]

Heb je al een V&A gemaakt? Denk dat dat ook wel helpt t.z.t. - denk dat je het zeker met deze gedachte 1:1 wel kwijt raakt en mogelijk zelfs een speciaal biertje/wijntje verdiend met deze gedachtegang O-)
hehe dat klinkt als een goed idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrace Grumble
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:48

Thrace Grumble

XB: Thrace Grumble

iuuk schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 22:15:
[...]

Dat klinkt daarbij inderdaad logisch, dat zegt hij bij mij raar genoeg niet. Bij mij staat er gewoon 'order availability' (zelfde als bij uitloggen) en ingelogd enkel onder de 512 die ik niet besteld heb. Onder het 256gb model staat er 'reserved july 16'.
Nu staat er bij mij ook Q1 2022 als expected date voor mijn order.

XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_2p5KM06jWbUCAk-JO0FlPjOcQk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ugn70uG7V5yaewUv2qEbzu6a.jpg?f=user_large

Valve kan de naam nog altijd veranderen naar GabeBoy of GabeGear. :+

[ Voor 46% gewijzigd door g0tanks op 17-07-2021 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evernote
  • Laatst online: 20:37
Jammer dat ze niet gewoon voor Steampad zijn gegaan.. zoals Linus ook al zei, de naam is het enige minpunt aan het hele device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15:43

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

Heb een reservering geplaatst voor de 64GB versie, ik wacht de nvme SSD upgrade tutorials wel af, zal tegen die tijd wel zien of dat niet teveel gefrunnik is :+
Een rappe 256GB SD kaart gaat er sowieso op dag 1 in.

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-06 21:34

The Chosen One

Zie signature!

Gamersnexus is ook nog wat tests van plan volgens mij met verschillende SD classes etc. Hopelijk is dat alleen wel allemaal voor launch mogelijk. Ben bang dat ze een eigen model moeten kopen of wachten tot ~release.

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:36

rammes

koekebakker 1e klas

Mooi die preorders enzo maar een half jaar uitkijken is we weer erg lang 🙁

Ik zou het doen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XanderDrake
JZX81_Drift schreef op zondag 18 juli 2021 @ 01:58:
Heb een reservering geplaatst voor de 64GB versie, ik wacht de nvme SSD upgrade tutorials wel af, zal tegen die tijd wel zien of dat niet teveel gefrunnik is :+
Een rappe 256GB SD kaart gaat er sowieso op dag 1 in.
Ja ik heb wat twijfels over SD kaarten. De snelste zijn niet super snel, zeker niet als je kijkt naar random read/writes. Daarnaast zijn die ook nog eens taffes duur.

SSD upgrades is the way to go. Ik vraag me af hoe moeilijk Valve dat gaat maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JZX81_Drift

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

XanderDrake schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:41:
[...]

Ja ik heb wat twijfels over SD kaarten. De snelste zijn niet super snel, zeker niet als je kijkt naar random read/writes. Daarnaast zijn die ook nog eens taffes duur.

+- 50 euro voor 256 GB met 160mb/s read en +- 100 write, vind ik wel meevallen. Ik ga ‘m voornamelijk voor emulatie gebruiken, dan maakt die langzamere opslag niet zo veel uit. :)
In docked modus kan er natuurlijk een externe usb3 ssd aan, die gebruik nu nog met mn laptop.

[ Voor 7% gewijzigd door JZX81_Drift op 18-07-2021 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackAvery
XanderDrake schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:41:
[...]

Steam Deck ondersteunt dezelfde snelheden als de microSD lezer van de Nintendo Switch. Met een UHS-1 kaartje zoals een Samsung Evo of een Sandisk Ultra heb je dus voldoende. Een betere kaart is vermoedelijk geldverspilling.

Wat 'SSD upgrades' betreft, Valve vindt het in ieder geval 'lastig genoeg' om er geen support op te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koning-Admiraal
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 02-08-2021

Koning-Admiraal

De commandant!

Het enige wat me wel tegen staat is het 800p scherm. Had op zijn minst 1080P verwacht. Ik wacht nog even reviews af. Voordat ik er één overweeg.

[ Voor 18% gewijzigd door Koning-Admiraal op 18-07-2021 13:18 ]

Set your goals high, and don't stop till you get there.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalder
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06-2023

Kalder

Koning-Admiraal schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:11:
Het enige wat me wel tegen staat is het 800p scherm. Had op zijn minst 1080P verwacht. Wat ook op de VITA mogelijk was. Ik kijk het sowieso eerst even aan. Voordat ik er één overweeg.
Bedoel je de PS Vita? Die had maar een resolutie van 960 × 544

🎶 Gets a little messy in heaven 🎶

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koning-Admiraal

Koning-Admiraal

De commandant!

Kalder schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:16:
[...]

Bedoel je de PS Vita? Die had maar een resolutie van 960 × 544
Dan heb ik me daarin vergist. Dacht dat die 1080p was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalder
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06-2023

Kalder

Koning-Admiraal schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:18:
[...]

Dan heb ik me daarin vergist. Dacht dat die 1080p was.
Ik herinner me de PS Vita ook als een goed apparaat met goede beeld kwaliteit, maar toch was de resolutie zeer laag, nou valt dat op zo'n klein scherm natuurlijk veel minder op dan op een groot scherm.
(Mijn telefoon heeft 3 resolutie standen, van 720p tot 1440p ongeveer en nog iets ertussen in, maar ik zie op mijn telefoon het verschil tussen 720 en 1440 echt totaal niet, daar zou ik een vergrootglas voor nodig hebben om het verschil te zien)

[ Voor 24% gewijzigd door Kalder op 18-07-2021 13:23 ]

🎶 Gets a little messy in heaven 🎶

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het enige wat me wel tegen staat is het 800p scherm. Had op zijn minst 1080P verwacht. Ik wacht nog even reviews af. Voordat ik er één overweeg.
Het hangt er natuurlijk vanaf wat je er mee gaat doen maar voor veel games zal dat 800p scherm beter zijn omdat 1080p toch te zwaar zal zijn voor de gpu. En dan kun je beter native 800p hebben dan gaan scalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koning-Admiraal

Koning-Admiraal

De commandant!

Kalder schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:19:
[...]

Ik herinner me de PS Vita ook als een goed apparaat met goede beeld kwaliteit, maar toch was de resolutie zeer laag, nou valt dat op zo'n klein scherm natuurlijk veel minder op dan op een groot scherm.
Dat is wel zo, maar toch zou je denken dat in 2021 de resolutie standaard hoger zou zijn. Het verschil in batterij verbruik zal het ook niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17:16
De eerste scalpers melden zich al op mp

€1000,- voor de 512gb

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sderooij
Technofreakz schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:33:

€1000,- voor de 512gb
Voorzichtig met 'scalpers' bespreken hoor.....ligt gevoelig :P Heb al paar waarschuwingen mogen ontvangen 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackAvery
Koning-Admiraal schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:21:
[...]

Dat is wel zo, maar toch zou je denken dat in 2021 de resolutie standaard hoger zou zijn. Het verschil in batterij verbruik zal het ook niet zijn.
1280*800 = 1024000 pixels
1920*1080 = 2073600 pixels

De CPU/GPU moeten twee keer zoveel pixels pushen. Het verschil in performance is zeer significant. Het verschil in batterijverbruik ligt vooral daar ook aan :) Verder blijkt uit onderzoek (Chen et al. 2013) dat ongeveer 15 tot 20% van smartphone verbruik tijdens gaming van het scherm komt. Een scherm met een hogere resolutie zal zelf ook wel een beetje meer verbruiken, maar dus vooral het extra CPU/GPU verbruik is een factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
800p op zo'n klein scherm vind ik meer dan genoeg. De pixeldichtheid is grofweg twee keer zo groot als 2560x1440 op een 27" scherm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JairSterre
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 13-06 10:07
Ik hoor veel haat naar de goedkoopste variant, maar ik ga zelf deze ongetwijfeld bestellen. Niet alleen omdat ik geen geld heb voor een duurdere(momenteel werkeloos en binnenkort alleen onbetaalde stage =/ ). Er is al bekend dat de opslag gewoon een m.2 2230 is. Met het juiste gereedschap zou je deze dus gewoon makkelijk kunnen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-06 11:29
g0tanks schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:44:
[...]

800p op zo'n klein scherm vind ik meer dan genoeg. De pixeldichtheid is grofweg twee keer zo groot als 2560x1440 op een 27" scherm.
Vergeet niet dat je er ook dichter op zit.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JairSterre
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 13-06 10:07
g0tanks schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:44:
[...]

En onthoud dan ook dat als het echt niet te doen is je hem gewoon op een extern beeldscherm kan aansluiten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrafalgarLaw
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:36
Ik vind de Deck er nogal lelijk uitzien en het ziet er een beetje uit als een prototype product.

Daarentegen ziet bv. de Alienware UFO er veel beter uit en heeft detachable joycons. Maar goed, eerst maar eens zien hoe goed het ding draait en wat de accu/speeltijd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-06 11:11

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Heb ook de 512GB besteld. Ik hoop alleen dat er wat meer informatie vrijkomt wat mij daadwerkelijk moet overtuigen om hem echt aan te schaffen. Ik ben namelijk geen fan van een controller. Ik haat spelen op een ps4 en/of xbox. Kan er serieus niet mee overweg.

Waarom heb ik hem besteld? Vanwege de open karakter van het device. Dat je er meer dingen mee kan doen. Zoals het installeren van een ander OS. En mijn jongste speelt veel pc games...die zie ik hem wel gebruiken. Maar voor mij persoonlijk ben ik nog niet echt over de streep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

JairSterre schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:47:
Er is al bekend dat de opslag gewoon een m.2 2230 is. Met het juiste gereedschap zou je deze dus gewoon makkelijk kunnen vervangen.
Klopt, maar wellicht wel soldered. Tenzij je goed bent in solderen, zou ik het niet aandurven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Yzord schreef op zondag 18 juli 2021 @ 14:17:
[...]

Klopt, maar wellicht wel soldered. Tenzij je goed bent in solderen, zou ik het niet aandurven.
Een 2230 m.2. is volgens mij per definitie niet gesoldeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

g0tanks schreef op zondag 18 juli 2021 @ 14:17:
[...]

Een 2230 m.2. is volgens mij per definitie niet gesoldeerd.
Als je de AMA bekijkt in de beginpost wordt er aangegeven dat er weinig ruimte is voor upgrading. Dus ik vermoed dat ze het toch op die manier gaan spelen. Maar ik heb het graag mis hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JackAvery schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:43:
Verder blijkt uit onderzoek (Chen et al. 2013) dat ongeveer 15 tot 20% van smartphone verbruik tijdens gaming van het scherm komt. Een scherm met een hogere resolutie zal zelf ook wel een beetje meer verbruiken, maar dus vooral het extra CPU/GPU verbruik is een factor.
Geen goede vergelijking. Bij de Deck kan de APU tot 15 watt gebruiken. Een smartphone-achtig scherm vreet geen 15 watt. Notebook backlight van een standaard notebook is op maximaal vermogen 2-3 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Yzord schreef op zondag 18 juli 2021 @ 14:19:
[...]

Als je de AMA bekijkt in de beginpost wordt er aangegeven dat er weinig ruimte is voor upgrading. Dus ik vermoed dat ze het toch op die manier gaan spelen. Maar ik heb het graag mis hoor.
Valve en Gabe hebben het over m.2. slots: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/68076426

Als het gaat om gesoldeerde opslag zou dat dus niet juist zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackAvery
The Zep Man schreef op zondag 18 juli 2021 @ 14:20:
[...]
Geen goede vergelijking. Bij de Deck kan de APU tot 15 watt gebruiken. Een smartphone-achtig scherm vreet geen 15 watt. Notebook backlight van een standaard notebook is op maximaal vermogen 2-3 watt.
Misschien moet je nog eens opnieuw lezen wat ik geschreven heb. 15%, geen watt. Het ging me enkel om het relatieve verbruik t.ov. de rest van het toestel :) Ik koos een smartphone hier omdat we het uiteindelijk over een smartphone scherm gaan hebben. Je had ook gewoon mijn bron kunnen openen en kunnen lezen dat max verbruik in 2013 van een AMOLED scherm >400 mW was tijdens gaming.

Natuurlijk verbruikt die APU meer dan een smartphone en klopt de vergelijking niet helemaal. Dat zei ik dan ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JackAvery schreef op zondag 18 juli 2021 @ 14:27:
[...]
Misschien moet je nog eens opnieuw lezen wat ik geschreven heb. 15%, geen watt.
Dat heb ik gelezen, en de 15 watt slaat niet op wat je schreef, maar op wat gepubliceerd is over de Deck.

Als de Deck 'vol' gebruikt wordt, dan is het verbruik van het scherm niet 15-20% van het totaal.
Natuurlijk verbruikt die APU meer dan een smartphone en klopt de vergelijking niet helemaal. Dat zei ik dan ook niet.
Dus heeft het ook weinig zin om te noemen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]
Ik snap je punt denk ik niet zo... Maar een standaard laptop scherm is ook niet zo fel. Wel groter, maar daardoor ook grotere pixels waardoor er meer licht door de lcd heen komt en de backlight dus minder fel hoeft te zijn.
Als het scherm een hogere resolutie zou zijn zou het scherm in ieder geval ook meer verbruiken om even fel te zijn omdat er minder licht komt door een hoger resolutie scherm (omdat er domweg meer in de weg zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackAvery
[...]
Geen goede vergelijking. Bij de Deck kan de APU tot 15 watt gebruiken. Een smartphone-achtig scherm vreet geen 15 watt.
Waarom zei je dit dan? :) Ik gaf die info enkel terzijde om te illustreren hoeveel een scherm verbruikt, dus verder is het niet echt belangrijk. Het hoofdpunt was namelijk dat een ander scherm een grote impact heeft op het totaalverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik noemde een groot getal om te illustreren dat de verhouding energieverbruik tussen APU/SoC cycles en schermverlichting anders is tussen smartphones en de Deck. Dat had beter opgeschreven kunnen worden.
Het hoofdpunt was namelijk dat een ander scherm een grote impact heeft op het totaalverbruik.
Daarmee eens. Resolutie (als je native wil aansturen), techniek (soort verlichting) en grootte zijn denk ik de belangrijkste factoren. Resolutie meer omdat de aansturing meer vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
JZX81_Drift schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:52:
+- 50 euro voor 256 GB met 160mb/s read en +- 100 write, vind ik wel meevallen. Ik ga ‘m voornamelijk voor emulatie gebruiken, dan maakt die langzamere opslag niet zo veel uit. :)
USB-C sticks zijn voor hetzelfde formaat en geld is letterlijk twee keer zo snel. Voor emulatie zijn die SD snelheden prima overigens, maar daarvoor ga ik het niet gebruiken.
JackAvery schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:55:
Steam Deck ondersteunt dezelfde snelheden als de microSD lezer van de Nintendo Switch. Met een UHS-1 kaartje zoals een Samsung Evo of een Sandisk Ultra heb je dus voldoende. Een betere kaart is vermoedelijk geldverspilling.
Dat is heel goed mogelijk. Nog een reden om USB C stick te doen
Wat 'SSD upgrades' betreft, Valve vindt het in ieder geval 'lastig genoeg' om er geen support op te geven.
we moeten het allemaal nog zien. Ik denk dat de duurdere modellen een verdienmodel zijn om de eMMC versie te bekostigen, zodat Valve alsnog kan concurreren met de Switch op prijs. Dat zie je ook in de preorders terug, iedereen neemt de duurdere modellen. Dan maakt het Valve niet zo veel uit wat wij als eindgebruikers doen nadat we de Deck hebben gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JZX81_Drift

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

XanderDrake schreef op zondag 18 juli 2021 @ 16:45:
[...]

USB-C sticks zijn voor hetzelfde formaat en geld is letterlijk twee keer zo snel. Voor emulatie zijn die SD snelheden prima overigens, maar daarvoor ga ik het niet gebruiken.
Ben ik van op de hoogte, maar dan steekt er de hele tijd iets uit en is de poort niet vrij voor laden oid, is nogal irritant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:52
Technofreakz schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:33:

€1000,- voor de 512gb
Ding is nog gewoon te reserveren toch? 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-06 13:05
Interessant ding, die Deck. Weer eens wat nieuws op de markt. Ik ben wel benieuwd hoe dat ding in de handen ligt, al zegt IGN dat het blijkbaar fijn in de handen ligt. Maar ik heb sterk mijn twijfels bij hun objectiviteit in dit geval (ze hadden immers alleenrecht op de 'scoop', dat krijgen ze niet zonder voorwaarden).

Verder is het voor mij niet duidelijk wat de output is in 'docked' modus. Bij de Switch gaat het dan veelal van 720p naar 1080p. In combinatie met de 'cartoony' graphics van vooral de Mario en Zelda games ziet dat er zelfs op een 4k OLED tv nog prima te pruimen uit. Hoe gaat dit op de Deck werken, dat is even de vraag... Als het in docked modus op een tv te pruimen is dan wordt het een heel interessant ding. Zo niet, dan zie ik het als een hebbeding voor erbij.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sderooij
logix147 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 19:22:
[...]

geprobeerd, maar mag dus niet :)
Hit me up als jij 'm wilt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
Rossi46 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 17:26:
Interessant ding, die Deck. Weer eens wat nieuws op de markt. Ik ben wel benieuwd hoe dat ding in de handen ligt, al zegt IGN dat het blijkbaar fijn in de handen ligt. Maar ik heb sterk mijn twijfels bij hun objectiviteit in dit geval (ze hadden immers alleenrecht op de 'scoop', dat krijgen ze niet zonder voorwaarden).
Ik heb over de ergonomie geen zorgen. De Steam en Index controllers zijn helemaal prima. Lijkt me bijzonder als ze nu fouten gaan maken.
Verder is het voor mij niet duidelijk wat de output is in 'docked' modus. Bij de Switch gaat het dan veelal van 720p naar 1080p. In combinatie met de 'cartoony' graphics van vooral de Mario en Zelda games ziet dat er zelfs op een 4k OLED tv nog prima te pruimen uit. Hoe gaat dit op de Deck werken, dat is even de vraag... Als het in docked modus op een tv te pruimen is dan wordt het een heel interessant ding. Zo niet, dan zie ik het als een hebbeding voor erbij.
Dat zal dus per game verschillen en heel tweakbaar zijn. Mag wel hopen dat de RDNA2 gpu waarschijnlijk veel spellen op 1080p@low@30fps kan weer geven. Als Valve in docked mode een hogere TDP toe staat dan zit dat sowieso wel snor.

Ik heb ook goede hoop op AMD FSR voor veel games in de toekomst, dan kan je ook nog eens upscalen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het is een pc, geen console. De resolutie is dus waar je hem zelf op instelt :)
Ik denk niet dat hij veel sneller wordt in de dock. Wat dat betreft zullen dus denk ik alleen vrij simpele games dan een hogere resolutie kunnen gebruiken.
Maar aan de andere kant denk ik dat dit ding vooral gekocht wordt door bestaande Steam klanten die dus ook een pc er naast hebben. Die zullen waarschijnlijk dus eerder de save game syncen naar de pc (wat Steam standaard al kan voor veel games) in plaats van docked te gaan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackAvery
Hier ook lichtjes skeptisch over de ergonomie, maar de tijd zal het uitwijzen. Een handheld van 669g lijkt me bvb. niet ideaal.
Het plan lijkt om de Deck aan volle kracht te laten werken in handheld. Er is dus geen apart "docked" profiel. De Deck is gewoon een handheld PC, dus je kan natuurlijk wel zelf je instellingen variëren. Hoe hoger je de resolutie zet, hoe meer je gaat moeten inboeten op grafische instellingen of framerate.

Mij lijkt de 'dock' in dit geval vrij nutteloos voor een groot deel van de initiële doelgroep. Ik neem aan dat de mensen met een Steam Library wel een PC hebben. Het is geen toeval dat deze apart verkocht wordt - Valve wilt de prijs van het toestel zo goedkoop mogelijk in de markt zetten. Het lijkt dan weer wel het geval dat je ook wel video output zal kunnen regelen zonder dat specifieke dock.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik hoor veel haat naar de goedkoopste variant, maar ik ga zelf deze ongetwijfeld bestellen. Niet alleen omdat ik geen geld heb voor een duurdere(momenteel werkeloos en binnenkort alleen onbetaalde stage =/ ). Er is al bekend dat de opslag gewoon een m.2 2230 is. Met het juiste gereedschap zou je deze dus gewoon makkelijk kunnen vervangen.
Als ik werkeloos was kocht ik er geen, da's pas besparen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

JackAvery schreef op zondag 18 juli 2021 @ 18:56:
[...]
Hier ook lichtjes skeptisch over de ergonomie, maar de tijd zal het uitwijzen. Een handheld van 669g lijkt me bvb. niet ideaal.

[...]
Het plan lijkt om de Deck aan volle kracht te laten werken in handheld. Er is dus geen apart "docked" profiel. De Deck is gewoon een handheld PC, dus je kan natuurlijk wel zelf je instellingen variëren. Hoe hoger je de resolutie zet, hoe meer je gaat moeten inboeten op grafische instellingen of framerate.

Mij lijkt de 'dock' in dit geval vrij nutteloos voor een groot deel van de initiële doelgroep. Ik neem aan dat de mensen met een Steam Library wel een PC hebben. Het is geen toeval dat deze apart verkocht wordt - Valve wilt de prijs van het toestel zo goedkoop mogelijk in de markt zetten. Het lijkt dan weer wel het geval dat je ook wel video output zal kunnen regelen zonder dat specifieke dock.
Nouja, voor mensen die al een Switch Lite hebben, is een krachtigere handheld die je wel aan een TV kan hangen (met een losse controller erbij) wel top.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-06 21:34

The Chosen One

Zie signature!

Als het enige doel het docken is zijn er betere manieren om je pc games op je tv te krijgen die een stuk goedkoper zijn. :+

En idd, hij is redelijk zwaar. Bijna 50% meer dan de Switch? ~4xx vs 6xx? Nou is de batterijduur met bepaalde games ook niet zo lang. ;)

[ Voor 41% gewijzigd door The Chosen One op 18-07-2021 19:40 ]

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
Hoeveel ben je extra kwijt aan het vervangen? Kom je dan niet heel dicht in de buurt van de middelste variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
Rossi46 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 19:39:
[...]

Hoeveel ben je extra kwijt aan het vervangen? Kom je dan niet heel dicht in de buurt van de middelste variant?
Nou, 2230 formaat M.2 SSDs zijn inderdaad schaarser en daardoor duurder. Maar nooit zal dat het verschil van 130€+ verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 22:25

Klippy

Still Game

Volgens het artikel nieuws: Steam Deck-handheld heeft M.2-slot maar ssd is 'niet bedoeld voor ver... waar gelinkt wordt naar de PW https://tweakers.net/soli...FlijpJVtJKhsaGloVJsbW0tAA heb je voor die 130 Euro dan 512GB ipv 256GB. En wellicht wordt die prijs in het begin nog duurder omdat er opeens meer vraag naar is. Het is nog altijd de vraag of deze aftermarket M2 SSDs ondersteund worden, officieel niet, dus dat is wachten op de eersten die het proberen. Hoe de snelheid is tov de originele is ook nog afwachten.
En dan nog de onzekerheid hoe makkelijk of lastig het gaat zijn om er bij te komen. Garantie?

Al met al denk ik dat die 130 Euro extra wel de moeite waard hoor. Ik zie dan meer potentie om over een jaar je 256GB te upgraden naar bijvoorbeeld 1TB als de prijzen dalen en er misschien meer aanbod komt in 2230 SSDs.

Eerst maar eens met een SD kaart proberen als de interne storage vol raakt. Zou mooi zijn als je zwaardere games naar de SSD kon verplaatsen of dat hij zelf slim is met waar de data wordt opgeslagen, maar dat wordt afwachten lijkt me.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
XanderDrake schreef op zondag 18 juli 2021 @ 19:56:
[...]

Nou, 2230 formaat M.2 SSDs zijn inderdaad schaarser en daardoor duurder. Maar nooit zal dat het verschil van 130€+ verklaren.
Maar dat is toch geen antwoord op m'n vraag? Hoeveel kost een vergelijkbare 256 GB drive, die je moet kopen bovenop de prijs van het 64 GB model. En wellicht dat garantie vervalt als je ermee gaat prutsen? Ik weet niet hoor... Enkel als het 64 GB model veel beter leverbaar blijkt te zijn, dan zou ik het als optie zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
Rossi46 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 22:51:
Maar dat is toch geen antwoord op m'n vraag? Hoeveel kost een vergelijkbare 256 GB drive, die je moet kopen bovenop de prijs van het 64 GB model. En wellicht dat garantie vervalt als je ermee gaat prutsen? Ik weet niet hoor... Enkel als het 64 GB model veel beter leverbaar blijkt te zijn, dan zou ik het als optie zien.
Als je dat wilt kost dat zo'n 50$. Het ziet er wel naar uit dat de 64gb versie beter leverbaar gaat zijn.

De vraag is of de garantie echt vervalt. Dat zag je ook bij laptop RAM upgrades; Ondanks dat de fabrikanten overal DO NOT OPEN stickers hadden geplaatst, waren die niet rechtsgeldig. Als het logische upgrades zijn valt het gewoon onder normale Terms of Usage. Met EU Right to Repair wetgeving om te hoek zie ik het ook wel goed komen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Een reden dat ik de 512GB versie heb gereserveerd is ontzorging. Spiegelende schermen op zo'n korte afstand vind ik niet charmant. Verder hoef ik mij met wat ik speel out of the box geen zorgen te maken over opslagcapaciteit. Dat is al geregeld.

Ik kan in theorie voor de goedkoopste variant zelf het scherm doffer maken (d.m.v. een screen protector) en opslag toevoegen, en daarmee wat geld besparen. Wat ik zou besparen is het echter niet waard ten opzichte van de te investeren tijd, en de risico's. Verder zou ik er zelf ook niet voldoende plezier van krijgen. Daarvoor heb ik al te veel kleine apparaten opengeschroefd om te repareren en modificeren. ;)

Wel ben ik benieuwd wat er 'exclusive' zal zijn aan de meegeleverde draagtas van het duurste model t.o.v. de goedkopere modellen. Immers, een draagtas is een draagtas. Ik kan mij niet voorstellen dat ze de goedkopere draagtassen minder stevig/beschermend maken. Iets met kleurtjes/een extra logo?

[ Voor 23% gewijzigd door The Zep Man op 19-07-2021 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Hier nog iemand die helaas gesneuveld is, dus ook maar een 512GB exemplaar besteld. Als dit apparaat überhaupt te upgraden is met een heatgun of ander gevaarlijke toestanden dan vind ik het de risico's niet waard, dus dan maar wat meer neerleggen voor een compleet apparaat.

Ook irriteer ik me mateloos aan spiegelende schermen in de buitenlucht, dus dan is dat probleem ook gelijk opgelost.

Vooral het open-source gedeelte heeft me over de streep getrokken, omdat ik hiermee straks mijn open-source library ook kan spelen op het apparaat :)

Ik ben niet echt een PC gamer, dus ik moet me nog wel verdiepen in de games die ik hierop ga spelen.

Op mijn lijstje staat in ieder geval de Master Chief Collection (héérlijk om Halo te spelen op een handheld denk ik _/-\o_ ) en uiteraard GTA V. Hebben jullie nog leuke games op jullie lijstje?

[ Voor 33% gewijzigd door EValentino op 19-07-2021 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sassymousasi
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13-06-2023
Ik heb een gekraakte Switch, en daar speel ik al mijn games op via een 1 TB SD kaart. Gaat prima. Dus ik denk dat dat voor deze console ook geld.

Heb zelf de 512GB gepreorderd. Eigenlijk alleen voor het anti glare scherm. Alleen waarschijnlijk ga ik gewoon Windows erop installeren want de meeste games die ik wil spelen zijn niet optimized voor Proton. HLL, PUBG, League of Legends.

Ben heel benieuwd naar de eerste previews en mensen die hem in de handen hebben gehad. Ben echt razend benieuwd naar de kwaliteit. Ik zag ook vandaag een filmpje van iemand die de Steam Controller gebruikte voor shooters, en daar wordt ik toch wel een beetje hyped van dat ik dat misschien ook maar een beetje moet leren:

YouTube: Steam Controller Gridshot 92184

Bizar.

[ Voor 36% gewijzigd door sassymousasi op 19-07-2021 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
sassymousasi schreef op maandag 19 juli 2021 @ 17:09:
Ik heb een gekraakte Switch, en daar speel ik al mijn games op via een 1 TB SD kaart. Gaat prima. Dus ik denk dat dat voor deze console ook geld.

Heb zelf de 512GB gepreorderd. Eigenlijk alleen voor het anti glare scherm. Alleen waarschijnlijk ga ik gewoon Windows erop installeren want de meeste games die ik wil spelen zijn niet optimized voor Proton. HLL, PUBG, League of Legends.

Ben heel benieuwd naar de eerste previews en mensen die hem in de handen hebben gehad. Ben echt razend benieuwd naar de kwaliteit. Ik zag ook vandaag een filmpje van iemand die de Steam Controller gebruikte voor shooters, en daar wordt ik toch wel een beetje hyped van dat ik dat misschien ook maar een beetje moet leren:

YouTube: Steam Controller Gridshot 92184

Bizar.
Ik denk dat je niet moet onderschatten dat de "simpele" spelletjes op de Switch veel minder demanding zijn dan AAA games die gemaakt zijn om vanaf snelle SSD's te draaien.

Maar je hebt toch de 512GB versie, dus ik denk dat je wel goed zit >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:13
Klippy schreef op zondag 18 juli 2021 @ 22:41:
Het is nog altijd de vraag of deze aftermarket M2 SSDs ondersteund worden, officieel niet, dus dat is wachten op de eersten die het proberen.
Het is gewoon PCIe op x86. Als je daar iets met NVMe in prikt dan zal dat werken.
En dan nog de onzekerheid hoe makkelijk of lastig het gaat zijn om er bij te komen. Garantie?
Lijkt me de voornaamste vraag.
Eerst maar eens met een SD kaart proberen als de interne storage vol raakt. Zou mooi zijn als je zwaardere games naar de SSD kon verplaatsen of dat hij zelf slim is met waar de data wordt opgeslagen, maar dat wordt afwachten lijkt me.
Vraag me af of Valve dat gaat regelen, maar zo niet dan is er gegarandeerd een handige hobbyist die dat automatiseert. Blijft toch een Linux PC.

Handmatig kiezen zal het probleem in ieder geval niet zijn, nu ondersteunt Steam ook al meerdere library folders als ik me niet vergis en geeft je de keuze waar je een game wil laten.
XanderDrake schreef op zondag 18 juli 2021 @ 23:42:
[...]

Als je dat wilt kost dat zo'n 50$.
Zou persoonlijk niet zomaar flashgeheugen op Aliexpress kopen, en met mij velen anderen omdat er simpelweg teveel mee gerotzooid wordt. De advertentie waar jij naar linkt vindt het ook nodig om z'n eigen labeltje op de SSD te plakken (marketing iig.) en noemt nergens het werkelijke modelnummer. Dat is alleen te zien in de screenshots: SK Hynix BC501 (opzich wel een legitiem model lijkt het).

Aliexpress rekent tegenwoordig overigens BTW, dus dan kost het €52 ipv. $51.

Een SSD met iets betere specs kost maar twee tientjes extra, gewoon uit Nederland: pricewatch: Kioxia BG4 M.2 256GB - is ook PCIe 3.0 x4 (net als de modellen die Valve zelf gebruikt).

Een ronde op Google leert dat er inderdaad niet zoveel M.2 2230 te krijgen is, maar Centralpoint levert in ieder geval de Kioxias. Upgrade naar 1T kost dan ~€210, iets goedkoper dan het 512GB-model (maar dan heb je geen schermupgrade).

Verdere PCIe 3.0 x4 M.2 2230 NVMe disks die ik tegenkwam, mocht iemand dat interessant vinden: Kioxia BG4, WD SN520, WD SN530 (Xbox), Samsung PM981, Adata IM2P33F3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
Thralas schreef op maandag 19 juli 2021 @ 18:24:
Het is gewoon PCIe op x86. Als je daar iets met NVMe in prikt dan zal dat werken.
Nou Valve kan vanalles uit en aan zetten in de BIOS/UEFI. Dat is heel normaal in laptops, dat ze alleen maar een bepaald soort configuratie van insteek kaarten accepteren in hun M.2 of NGFF of Mini-PCIe sloten.

Maar ik denk niet dat Valve dat gaat doen. De negatieve aandacht zal groot zijn. En dat terwijl ze zoveel goeds doen voor open source gaming.
Dat is alleen te zien in de screenshots: SK Hynix BC501 (opzich wel een legitiem model lijkt het).

Aliexpress rekent tegenwoordig overigens BTW, dus dan kost het €52 ipv. $51.
Goede catch trouwens: deze SSD kan je mogelijk nog goedkoper krijgen.

[ Voor 28% gewijzigd door XanderDrake op 19-07-2021 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:27
Hier ook een reservering gemaakt voor het 512GB model, temeer omdat ik niet weet hoe makkelijk (of niet) het wordt om het opslaggeheugen uit te breiden. Verwacht wordt Q1 2022, ik ben benieuwd.

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:13
XanderDrake schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:16:
Nou Valve kan vanalles uit en aan zetten in de BIOS/UEFI. Dat is heel normaal in laptops, dat ze alleen maar een bepaald soort configuratie van insteek kaarten accepteren in hun M.2 of NGFF of Mini-PCIe sloten.
Dat gebeurt wel eens met WiFi of WWAN, maar heb ik nog nooit gezien met storage.

En het ligt inderdaad totaal niet in de lijn der verwachtingen, zoals je zelf zegt.
Uitstekende deal als blijkt dat het inderdaad makkelijk te vervangen is. Ietsje langzamer op papier waarschijnlijk, maar scheelt €100 tov. de 256GB-versie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb nu een pre-order staan voor een 64gb en een 256gb model. Afhankelijk van hoe de storage upgrade gaat bestel ik de beste keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtl
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07:04
Verwachte beschikbaarheid staat nu op december 2021 voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:47
Hier ook. De overige data waren inderdaad generiek en indicatief voor nieuwe bestellingen.

Leuk. Hoewel ik liefst de reviews afwacht voordat ik de bestelling definitief maak. :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake

Een SSD met iets betere specs kost maar twee tientjes extra, gewoon uit Nederland: pricewatch: Kioxia BG4 M.2 256GB - is ook PCIe 3.0 x4 (net als de modellen die Valve zelf gebruikt).

Een ronde op Google leert dat er inderdaad niet zoveel M.2 2230 te krijgen is, maar Centralpoint levert in ieder geval de Kioxias. Upgrade naar 1T kost dan ~€210, iets goedkoper dan het 512GB-model (maar dan heb je geen schermupgrade).

Verdere PCIe 3.0 x4 M.2 2230 NVMe disks die ik tegenkwam, mocht iemand dat interessant vinden: Kioxia BG4, WD SN520, WD SN530 (Xbox), Samsung PM981, Adata IM2P33F3.
Overigens is dus dit merk, wat ik persoonlijk verder niet ken, ook goedkoper te krijgen in andere landen.

Andere OEM disks kosten echt weinig. Het lijken allemaal werkende pull's van geupgrade business laptops. Ik vraag me af of ik er misschien nu al een moet bestellen om de Steam Deck Upgrade Rush voor te zijn :+ (grapje)
Voor €25 loop je niet veel risico iig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
mrtl schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 01:15:
Verwachte beschikbaarheid staat nu op december 2021 voor mij.
Waar zie je dit? Ik zie vrij weinig informatie bij mijn bestelgeschiedenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EValentino schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:31:
[...]

Waar zie je dit? Ik zie vrij weinig informatie bij mijn bestelgeschiedenis.
In de bevestigingsmail op view details here klikken.
Bij mij stond eerst niks bij mijn reservering, alleen Q1 bij de 512. Nu staat er specifiek Your expected order availability: Q1 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
Finraziel schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:39:
[...]

Bij mij stond eerst niks bij mijn reservering, alleen Q1 bij de 512. Nu staat er specifiek Your expected order availability: Q1 2022
Dan kom ik bij de algemene pagina:

https://store.steampowered.com/steamdeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sderooij
Finraziel schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:39:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JZMIM6yPAz01_tttgyPcReUwarI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XAFSoxgAZe239A00tEwKWDFV.png?f=user_large

bij mij nu ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
Your expected order availability: Q1 2022 ;w
Pagina: 1 ... 3 ... 116 Laatste

Let op:
V&A (of dit topic) is niet bedoeld voor animo/interesse/pre-order advertenties.

Discussies en vragen met betrekking tot reservering, bestelling en levering horen in Steam Deck - reservering, bestelling & levering

Voor informatie over de prestaties en speelbaarheid van specifieke games op de Steam Deck en tips om ze beter te laten werken, kijk op ProtonDB.