Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:08
Ik heb nu twee maanden een steamdeck LCD, bevalt me echt heel erg goed op dit moment vermaak ik me met The Witcher 3.

Ik heb ook veel FPS games in mijn to-be-played collectie staan. Zijn hier Tweakers die gebruik maken van steam input om gyroscoop + flickstick te gebruiken?

Ik moet zeggen dat me dat enorm goed bevalt, gewenning was vrij kort voor mij en mijn precisie is drastisch toe genomen. Een paar levels Doom Eternal op ultra violence gedaan en dat is prima te doen op deze manier.

Voor wie niet weet wat deze combinatie doet , even een korte uitleg. Ik mik volledig met gyroscoop, niet meer met de rechter stick. De gevoeligheid is enorm hoog, dus een minieme beweging is genoeg. Dit geeft meer bewegings vrijheid, snelheid en precisie. Net als een muis. De rechter joystick gebruik je nog wel, maar als flickstick. Dit houd in dat de richting waar je je stick heen beweegt, je instant die richting in kijkt. Dus als ik 180° naar achter wil kijken, ben ik daar instant door de stick naar achter te bewegen.

Omdat beelden meer zeggen dan woorden, een filmpje met dit in actie (weliswaar niet op een steamdeck, maar met een losse controller. Effect is hetzelfde)

YouTube: Why Controllers Don't Suck in Team Fortress 2

Hier een filmpje hoe je dit configureert:
YouTube: ULTIMATE Gyro And Flick Stick In-depth Configuration Guide (2024)

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Predje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03 11:55
Gisteren de OLED besteld!!

Wat zijn de must-know tips&tricks? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:58
Gizz schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:27:
[...]

Ja, werkt prima.

Het is vaak sneller om gewoon even de ProtonDB erbij te pakken in plaats van het hier te vragen, dan heb je meteen meerdere ervaringen van anderen voor je neus :)
Die site ken ik, maar aangezien hier over stardew valley werd gesproken benieuwd naar de mening van valheim. Valheim lijkt me hetzelfde caliber spel (je komt erin of niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
twowheeler schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:02:
Die site ken ik, maar aangezien hier over stardew valley werd gesproken benieuwd naar de mening van valheim. Valheim lijkt me hetzelfde caliber spel (je komt erin of niet)
De vraag over of het goed draait op Deck is beantwoord. Vragen over het spel Valheim in het algemeen kan je beter hier stellen:

[Multi] Valheim

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:56

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Of natuurlijk de reviews bekijken op Steam. Ik weet niet of je uit enkele losse antwoorden in dit topic meer informatie haalt dan de duizenden (soms zeer uitgebreide) reviews op Steam. Zeker als je sorteert op 'most helpful' kom je goede reviews tegen die ook door anderen werden gewaardeerd :)
Predje schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:58:
De ultieme tip is om eerst lekker te spelen en van het ding te genieten, voordat je tientallen plugins gaat installeren om dingen aan te passen ;)

En check hoe goed een spel draait op ProtonDB voordat je een nieuw spel koopt: dit geeft je meer informatie dan de 'Steam Deck' -vinkjes bij een game op Steam.

[ Voor 38% gewijzigd door Gizz op 30-01-2025 13:12 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:23

Volgens mij het leukste is gewoon een leuke game op te spelen. Mensen gaan helemaal op in dingetjes aanpassen maar is mi helemaal niet nodig. Ik installeer meestal gewoon een game en speel die :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:40

Polariteit

Fietsende fotografeur

giantgiantus schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:37:
[...]

Volgens mij het leukste is gewoon een leuke game op te spelen. Mensen gaan helemaal op in dingetjes aanpassen maar is mi helemaal niet nodig. Ik installeer meestal gewoon een game en speel die :).
Eigenlijk gewoon precies dit, lekker games installeren en gaan! 8)

Enige wat ik wel altijd ff doe is de controls checken, evt ook via Protondb voor suggesties; vooral games die uit zichzelf geen controllersupport hebben. Het kan zijn dat steam dan een 'default' template kiest dat eigenlijk gewoon 'ruk' is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:42
giantgiantus schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:37:
[...]

Zeker, als je alles via steam installeerd is dat voldoende. Als je ook via epic/gog dingen wil installeren ontkom je niet aan een beetje tweaken. Wat het wel waard is aangezien er op epic vaak gratis games weg worden gegeven.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-09 23:37

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Urenlang emulators aan de praat krijgen, non-Steam games installeren en niet aan gamen toekomen :+

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
The GUI schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:39:
[...]

Urenlang emulators aan de praat krijgen, non-Steam games installeren en niet aan gamen toekomen :+
Hehe ja dat is zo ongeveer hoe ik de SD gebruik. PES pro football life 25 patch met alles er op en er aan werkend krijgen, maar nooit opstarten en de meeste uren idd in emulators en classics aan het werk krijgen.

Mijn enige activiteit op de SD de laatste maanden is zorgen dat die opgeladen blijft op stand-by :+ Ben bang als ik hem weer lang leeg laat leggen dat ik weer moet whipen (had ik een keer toen die 3 weken lang leeg was)

Ja ik had de SD al lang moeten verkopen, maar dat doe ik nooit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobius
  • Laatst online: 13:40
Beakzz schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:04:
[...]

Mijn enige activiteit op de SD de laatste maanden is zorgen dat die opgeladen blijft op stand-by :+
De laatste tijd ligt die bij mij ook permanent aan de kabel. Ik gebruik hem voornamelijk nog op vakanties of als ik een weekend naar mijn ouders ga bijvoorbeeld. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 13:26
Bij mij hangt ie nu een maand permanent in de steam dock aan de TV, en speel ik op 2 steam controllers op TV :) Brotato Co-Op of solo, Sky Force Anniversary, Deep Rock Galactic Survivor. En mijn partner die gamen niet gewend is die speelt Hogwarts Legacy.

Binnenkort op vakantie, wil hem aan de ene kant wel meenemen, maar aan de andere kant wat clunky in de rugzak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberw00d
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-09 21:10
AceAceAce schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 17:37:.

Binnenkort op vakantie, wil hem aan de ene kant wel meenemen, maar aan de andere kant wat clunky in de rugzak.
Valt wel mee toch ? In zijn beschermhoes doen en dan tegen de rug verticaal leggen in de rugzak, kan er meer als genoeg om heen

Nintendo Switch 2 | Valve Steam Deck Oled 1TB | iPad Air | iPhone 15 pro | Allergisch voor Windows

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beakzz
  • Nu online
Iemand dit al geprobeerd en games gevonden die er echt van profiteren die normaal niet goed draaien op de SD? Anders dan de voorbeelden in de video.

Wat minder focus op de 2x frames met balanced settings :

[ Voor 32% gewijzigd door Beakzz op 16-02-2025 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linksquest
  • Laatst online: 13:05

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Heb er even doorheen gescrold, had ik er niet eerder van gehoord. Wat me wel direct opviel is dat hij Black Myth Wukong draaiend heeft gekregen op de Steam Deck, had niet gedacht dat het mogelijk was.

Every Game has A Story, Only One is A Legend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beezze
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-09 15:38
Beakzz schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:53:
Iemand dit al geprobeerd en games gevonden die er echt van profiteren die normaal niet goed draaien op de SD? Anders dan de voorbeelden in de video.

[YouTube: BREAKING! Steam Deck 2X FPS Decky Frame Gen DLSS To FSR3 Mod Out Now!]

[YouTube: 'DLSS' Frame Gen on the Steam Deck!?]
Ik heb het gebruikt met kingdom come deliverance 2. Werkt super goed. Het enige is ja, latency gaat er niet van omlaag, dus ja, beeld is lekker vloeiend op 60fps, maar het voelt alsof je nog op 30fps gamed.

To Beezze or not to Beezze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:39
Beakzz schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:53:

[YouTube: BREAKING! Steam Deck 2X FPS Decky Frame Gen DLSS To FSR3 Mod Out Now!]

[YouTube: 'DLSS' Frame Gen on the Steam Deck!?]
Nee dit is mij ook nieuw, ook nog niets voorbij zien komen op Reddit. Het vereist wel redelijk wat modding maar gezien dat je veel dingen via de Decky plugin kan regelen is het wel een mooie optie.

Punt is wel, als je je FPS counter uitzet, merk je dan echt het verschil? Er zijn een paar mooie use-cases waar je van 40-50 naar 80-100 FPS gaat, maar veel Decks kunnen tot slechts 60hz weergeven dus is die extra niet heel nuttig. Mijn persoonlijke ervaring rondom FSR3.0 is met Starfield op mijn GPD Win is als volgt: als je er een frame limiter op zet is het efficient qua verbruik: je gaat niet boven een max en hebt dus niet 100% je GPU nodig. Maar als ik Akila doorloop dan valt de pre-FSR FPS naar 22-28 en dan merk je dat keihard in de controls, ook al zegt de FPS counter dat je vrolijk 45 FPS haalt.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Damian
  • Laatst online: 15:38

Damian

Insane Obtrusion

nieuws: Overkloksoftware OCCT komt naar Linux en de Steam Deck

Nog sneller je accu leegjagen voor 5 FPS meer :D

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Nu online
beezze schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:46:
[...]

Ik heb het gebruikt met kingdom come deliverance 2. Werkt super goed. Het enige is ja, latency gaat er niet van omlaag, dus ja, beeld is lekker vloeiend op 60fps, maar het voelt alsof je nog op 30fps gamed.
Ook als je het op minimaal zette? Als het bij elke setting zo is dan schiet het niet op idd, want ik ben daar super gevoelig voor,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beakzz
  • Nu online
XanderDrake schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:55:
[...]

Nee dit is mij ook nieuw, ook nog niets voorbij zien komen op Reddit. Het vereist wel redelijk wat modding maar gezien dat je veel dingen via de Decky plugin kan regelen is het wel een mooie optie.

Punt is wel, als je je FPS counter uitzet, merk je dan echt het verschil? Er zijn een paar mooie use-cases waar je van 40-50 naar 80-100 FPS gaat, maar veel Decks kunnen tot slechts 60hz weergeven dus is die extra niet heel nuttig. Mijn persoonlijke ervaring rondom FSR3.0 is met Starfield op mijn GPD Win is als volgt: als je er een frame limiter op zet is het efficient qua verbruik: je gaat niet boven een max en hebt dus niet 100% je GPU nodig. Maar als ik Akila doorloop dan valt de pre-FSR FPS naar 22-28 en dan merk je dat keihard in de controls, ook al zegt de FPS counter dat je vrolijk 45 FPS haalt.
Persoonlijk zou ik het enkel gebruiken bij games die 40-55 fps instabiel halen om op een stabiele 60 te komen. Heb je minder dan 40 fps dan ga je het zien aan allemaal details die blurren en artifacts en als je 60 hebt dan heeft het volgens mij geen nut bij de LCD SD,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beezze
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-09 15:38
Beakzz schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:56:
[...]

Persoonlijk zou ik het enkel gebruiken bij games die 40-55 fps instabiel halen om op een stabiele 60 te komen. Heb je minder dan 40 fps dan ga je het zien aan allemaal details die blurren en artifacts en als je 60 hebt dan heeft het volgens mij geen nut bij de LCD SD,
ja zo werkt het dus helaas niet. Als jij je FPS op 60 vast zet, dan met framegen aan je je base fps naar 30 (met bijbehorende extra latency) en die base 30 fps gaat dan met framegen naar 60 fps.

Dus ik zou zeggen dat dit eigenlijk alleen intressant is voor de mensen met een Steamdeck OLED, want daar zou je 40-45 fps kunnen framegennen naar 80-90 fps wat nog nét te doen is ivm latency.

To Beezze or not to Beezze

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Mijn LCD Steamdeck touch screen heeft de geest gegeven, en dan komt die FOMO om de hoek kijken. Koop ik een OLED als vervanging, of wacht ik een jaar om te kijken of de Steamdeck2 uit komt. Moeilijke keuze...

Laatste paar titels die ik nu draai is Super Woden GP 2 (top down race game) https://store.steampowere...h&curator_clanid=44858736 en Terraria https://store.steampowered.com/app/105600/Terraria/

Echt leuke titels op de Deck.

[ Voor 5% gewijzigd door init6 op 18-02-2025 18:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Timothy3000
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13:17
Je kan in een jaar een hoop leuke games spelen. ;) Wellicht even wachten tot de refurbished Oleds weer te koop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corvo
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-09 23:11
init6 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 18:10:
Mijn LCD Steamdeck touch screen heeft de geest gegeven, en dan komt die FOMO om de hoek kijken.
* knip *
En toen dacht ik "is dat ook een ding, dat dat kan gebeuren"...

Klein stapje terug in de tijd, ter achtergrond info:
De laatste paar weken vooral op de Steam Deck bezig met Xbplay om zo "remote play" te doen vanaf mijn Xbox. TV bezet door de kids en ik kan toch heerlijk verder spelen op de bank, ideale optie.
Nou ja, de Xbplay app geeft ook van die informatieve pop-ups die beweren dat ze te bedienen zijn via touch-screen, maar mooi niet. Dan was het voor mij: of een ander menu openen (zodat die pop-up verdwijnt) of Steam-knop ingedrukt houden i.c.m. de right-stick => mouse pointer en zo de pop-up sluiten.

Fast-forward naar nu:
ik maar denken dat die Xbplay app niet helemaal je-van-het is, maar na het leze van dit maar eens het touch screen getest in het OS zelf en, inderdaad, daar werkt het ook niet.

Dus ja, blijkbaar kan dat (de geest geven) -O-

Ik heb een Steam Deck preordered destijds en dus heb ik deze 'sinds de eerste uren', zogezegd.
Dan neem ik even aan dat ik er dus geen support meer op krijg. En stiekempjes, is dat toch balen (periodes vaak gebruikt, gewoon geweldig apparaat).

Dus, longshot: zou dit een software/driver fout kunnen zijn?

* Corvo overweegt in ieder geval een factory reset

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:22
Ik zou eerst je steamdeck proberen te resetten. Instructies zijn te vinden online. Daarnaast zou ik zeker een case aanmaken bij Steam. Fabrieksgarantie mag dan wel zijn verlopen, maar wie weet bieden ze een oplossing of reparatie aan.

Mijn steamdeck ging ook kapot. Na de garantieperiode. Na heel wat berichten heen en weer over nieuwe firmware en herinstallaties kon ik toch de deck terugsturen voor reparatie. De reparatie loste het probleem ook niet op dus uiteindelijk een nieuwe gekregen.

[ Voor 35% gewijzigd door vinpower op 19-02-2025 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Mijn LCD Steamdeck touch screen heeft de geest gegeven, en dan komt die FOMO om de hoek kijken. Koop ik een OLED als vervanging, of wacht ik een jaar om te kijken of de Steamdeck2 uit komt. Moeilijke keuze...

Laatste paar titels die ik nu draai is Super Woden GP 2 (top down race game) https://store.steampowere...h&curator_clanid=44858736 en Terraria https://store.steampowered.com/app/105600/Terraria/

Echt leuke titels op de Deck.
Persoonlijk zou ik wachten. Ik heb de OLED, super blij mee, maar wat ik heb begrepen is de opvolger sneller en vooral veel krachtiger.

Nu weet ik wel de prijs niet, maar gok dat het in plaats van de OLED komt. Mogelijk iets goedkoper, omdat er concurrentie is van andere partijen.

Zoals boven mij aangeraden, stuur ze een bericht. Ik lees met regelmaat over hoe ze met hun klanten omgaan.. ronduit goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koop nu als je veel mobiel speelt. Koop over een jaar of later een Steam Deck 2, en verkoop dan wat je nu hebt gekocht tweedehands.

Mijn oude LCD Steam Decks zijn ook ooit het tweederhandscircuit ingegaan toen ik mijn OLED binnenkreeg.

[ Voor 10% gewijzigd door The Zep Man op 19-02-2025 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
HollowGamer schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:47:
[...]

Persoonlijk zou ik wachten. Ik heb de OLED, super blij mee, maar wat ik heb begrepen is de opvolger sneller en vooral veel krachtiger.

Nu weet ik wel de prijs niet, maar gok dat het in plaats van de OLED komt. Mogelijk iets goedkoper, omdat er concurrentie is van andere partijen.

Zoals boven mij aangeraden, stuur ze een bericht. Ik lees met regelmaat over hoe ze met hun klanten omgaan.. ronduit goed. :)
Sneller en krachtiger is letterlijk hetzelfde, en natuurlijk zal een opvolger sneller (en vooral krachtiger :+) zijn... Wanneer is een opvolger van een computer of console niet sneller en/of krachtiger geweest?

Maar als je nu een kapotte Steam Deck hebt en je speelt er veel op, dan lijkt me de keuze makkelijk: een nieuwe kopen (nieuw voor jou, kan ook refurbished of tweedehands zijn) en als de Steam Deck 2 uitkomt, zie je dan wel weer.

Misschien komt 'ie niet eens, of misschien pas over een paar jaar, wie weet.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hahn schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:49:
[...]

Sneller en krachtiger is letterlijk hetzelfde, en natuurlijk zal een opvolger sneller (en vooral krachtiger :+) zijn... Wanneer is een opvolger van een computer of console niet sneller en/of krachtiger geweest?

Maar als je nu een kapotte Steam Deck hebt en je speelt er veel op, dan lijkt me de keuze makkelijk: een nieuwe kopen (nieuw voor jou, kan ook refurbished of tweedehands zijn) en als de Steam Deck 2 uitkomt, zie je dan wel weer.

Misschien komt 'ie niet eens, of misschien pas over een paar jaar, wie weet.
Het is niet echt hetzelfde. Sneller betekent misschien meer fps, met krachtiger bedoelde ik meer de feature set. Had het zeker anders moeten omschrijven.

Hebben de SteamDecks dezelfde waarde als een Apple of Switch? Ik weet niet hoe snel die dalen in prijs, en de nieuwe komt dacht ik volgende maand al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
The Zep Man schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:45:
[...]

Koop nu als je veel mobiel speelt. Koop over een jaar of later een Steam Deck 2, en verkoop dan wat je nu hebt gekocht tweedehands.

Mijn oude LCD Steam Decks zijn ook ooit het tweederhandscircuit ingegaan toen ik mijn OLED binnenkreeg.
De SD2 kwam toch dit jaar uit? Ik dacht zelfs al komende maand?

Als je niet kunt wachten, dan is het inderdaad ook een optie. Zo doe ik dat vaak ook met RMA spul, dan koop ik ook al een vervanger. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timothy3000
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13:17
HollowGamer schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:56:
[...]

Nee. Waar heb je dat gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Militia Pilot
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14:54

Militia Pilot

Standby For Titanfall!

Is dit een goede aftermarket case voor de steam deck?
https://jsaux.com/product...ase-for-steam-deck-bg0106

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
HollowGamer schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:56:
[...]

Als je niet kunt wachten, dan is het inderdaad ook een optie. Zo doe ik dat vaak ook met RMA spul, dan koop ik ook al een vervanger. :)
:? Er is nog helemaal niks bekend over een Steam Deck 2, sowieso zou ik 'm dit jaar niet verwachten, en ook volgend jaar lijkt het me nog niet gebeuren. En er is ook een dikke kans dat 'ie er nooit gaat komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
https://www.pcgamesn.com/steam-deck/2-guide

Daar had ik het gelezen, en ik had ook gelezen dat ze heel erg bezig zijn met hun SteamOS te brengen naar andere handhelds.

Nu lijkt de koers veranderd te worden, en komt er misschien helemaal geen opvolger? Maar ik was in veronderstelling dat het dit jaar zou zijn, aangezien AMD ook bezig is met upgrades voor dit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
HollowGamer schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:55:
[...]

https://www.pcgamesn.com/steam-deck/2-guide

Daar had ik het gelezen, en ik had ook gelezen dat ze heel erg bezig zijn met hun SteamOS te brengen naar andere handhelds.

Nu lijkt de koers veranderd te worden, en komt er misschien helemaal geen opvolger? Maar ik was in veronderstelling dat het dit jaar zou zijn, aangezien AMD ook bezig is met upgrades voor dit.
Dat is echt zo'n puur speculatie artikel voor de clicks terwijl ze eigenlijk helemaal niks weten.
Valve heeft alleen expliciet gezegd dat er geen SD2 komt met de Z2 chips, zoals ook in dat artikel staat. Verder heeft Valve ook aangegeven dat ze geen nieuwe SD uit willen brengen tot er een echt grote sprong in performance mogelijk is, zonder de accuduur daarbij op te geven. In theorie zou het natuurlijk kunnen dat er weer een custom chip aankomt, maar daar zijn totaal geen aanwijzingen voor voor zover ik weet.

Wel gaat Valve Steam OS uitbrengen voor andere handhelds. Wil je meer power, dan kun je dus ook gewoon een van die andere handhelds kopen en er steam os opzetten als dat je voorkeur heeft boven Windows (wat correct is :+). Maar het is geen steam deck dan... zo is er nog geen enkele andere handheld geweest die de touchpads van de steam deck geëvenaard heeft (meestal proberen ze het niet eens). Zelf ben ik wel benieuwd naar de Lenovo Legion Go 2 (dus niet de S want die krijgt de zwakkere chip, niet de full fat Z2e), maar het is afwachten hoe goed die wordt (en of hij niet te zwaar wordt want het prototype wat op de CES was was wel erg zwaar, bijna een kilo!)

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Finraziel schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:25:
[...]

Dat is echt zo'n puur speculatie artikel voor de clicks terwijl ze eigenlijk helemaal niks weten.
Valve heeft alleen expliciet gezegd dat er geen SD2 komt met de Z2 chips, zoals ook in dat artikel staat. Verder heeft Valve ook aangegeven dat ze geen nieuwe SD uit willen brengen tot er een echt grote sprong in performance mogelijk is, zonder de accuduur daarbij op te geven. In theorie zou het natuurlijk kunnen dat er weer een custom chip aankomt, maar daar zijn totaal geen aanwijzingen voor voor zover ik weet.

Wel gaat Valve Steam OS uitbrengen voor andere handhelds. Wil je meer power, dan kun je dus ook gewoon een van die andere handhelds kopen en er steam os opzetten als dat je voorkeur heeft boven Windows (wat correct is :+). Maar het is geen steam deck dan... zo is er nog geen enkele andere handheld geweest die de touchpads van de steam deck geëvenaard heeft (meestal proberen ze het niet eens). Zelf ben ik wel benieuwd naar de Lenovo Legion Go 2 (dus niet de S want die krijgt de zwakkere chip, niet de full fat Z2e), maar het is afwachten hoe goed die wordt (en of hij niet te zwaar wordt want het prototype wat op de CES was was wel erg zwaar, bijna een kilo!)
Dank voor de uitleg, ik dacht namelijk echt dat de SD2 er bijna was, excuses. :)

Ik vind de SD nu al zwaar en vaak heb ik na lang spelen, pijn aan beide handen en slapende armen.

Waarschijnlijk zit ik niet goed, maar had laatst mijn Switch Lite in mijn handen, en mijn brein (ik dus) snapte niet dat die veel lichter is. Dus best gek als je die dan na een hele tijd weer eens vast hebt lol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:29
Ziet er prima uit! Ik heb zelf de mod case Shell/Grip met travel cover en die vind ik als gamer met grote handen erg fijn.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Corvo
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-09 23:11
vinpower schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:34:
Ik zou eerst je steamdeck proberen te resetten. Instructies zijn te vinden online. Daarnaast zou ik zeker een case aanmaken bij Steam. Fabrieksgarantie mag dan wel zijn verlopen, maar wie weet bieden ze een oplossing of reparatie aan.
Uiteindelijk ook de boel gereset naar factory en ook dat mocht niet baten. Daarna heb ik contact opgenomen met support en in eerste instantie moest ik even (braaf) na een restart van het apparaat binnen de Game UI en Desktop UI controleren of de touch screen werkt. Dat gedaan en zoals verwacht, touch screen geeft geen gehoor.

Dat teruggekoppeld, en toen kreeg ik deze instructie:
Please try the following steps to reset your unit's firmware and BIOS, this may help with the issue you are encountering:
  • Ensure the device is fully powered down by holding the power button for 10 seconds or if possible select shutdown from the Power menu.
  • Once the device is shutdown, hold down both the volume - button and the "..." button, then press the power button once. Then you can release all the buttons.
  • You will hear a chime and then the white LED light will begin to blink (it may take 5 or more seconds before the blinking begins), which confirms this process is working.

Note: This process may take 1-2 minutes to start the unit up again during which the display will remain black.
Eenmaal toen de Steam Deck weer was opgestart: toen deed het touch screen het weer *O*

Voor de volledigheid - deze deze instructie had ik ook nog gekregen (maar niet nodig gehad):
If this does not resolve the issue, please try temporarily switching your Steam Deck into battery storage mode:
  • Power the Steam Deck down normally (choose Shut Down from the Power menu). If you can't access the menu, you can force a shutdown by holding down the Power button for 10 seconds.
  • Hold the "Volume +" button down and press the Power button once. Continue holding the "Volume +" button until you hear the system chime, then release and wait. The Steam Deck should boot into the BIOS menu within a couple minutes.
  • Using the D-Pad and A to select, navigate to "Setup Utility"
  • Navigate to the Power Menu
  • Choose Battery storage mode, and confirm.
You should see the Steam Deck power off, and the power LED will blink three times to confirm battery storage mode has been activated.

Wait a few minutes, then plug the Steam Deck in using the provided power supply and turn on the Steam Deck.
Hopelijk zijn anderen hiermee in de toekomst geholpen.
(wellicht @init6 ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Militia Pilot

Militia Pilot

Standby For Titanfall!

uitvoering: Anker 737 Power Bank (PowerCore 24K)
Is deze powerbank geschikt voor de steam deck?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
• Ondersteunt USB-PD.
• Kan 30 45 watt of meer leveren, vergelijkbaar met de originele AC-voeding van de Deck.

Lijkt mij prima. Gebruik wel een USB-C <-> USB-C kabel.

[edit]
Klopt dat de Steam Deck adapter 45 watt is. Ik was in de war met een ander stuk hardware.

[ Voor 20% gewijzigd door The Zep Man op 21-02-2025 13:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
De adapter van de steam deck is voor 45 watt, niet 30. Maar dat is op zich absoluut geen probleem voor dat ding want die kan veel hoger.
Waar het vooral om gaat is of deze een usb power delivery profiel van 15 volt 3 ampère ondersteunt. Helaas lijkt Anker te denken dat een specsheet bestaat uit pagina's vol reclame en 3 regeltjes feiten dus ik kan zo snel niet zien of dat wel of niet ondersteund is... Waarschijnlijk wel, maar zou je misschien verder moeten zoeken of Anker zelf vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Finraziel schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:54:
Helaas lijkt Anker te denken dat een specsheet bestaat uit pagina's vol reclame en 3 regeltjes feiten dus ik kan zo snel niet zien of dat wel of niet ondersteund is...
Even gezocht naar deze pagina:

Relevant:
USB-C1 Output: 5V ⎓ 3A / 9V ⎓ 3A / 15V ⎓ 3A / 20V ⎓ 5A / 28V ⎓ 5A (140W)
USB-C2 Output: 5V ⎓ 3A / 9V ⎓ 3A / 15V ⎓ 3A / 20V ⎓ 5A / 28V ⎓ 5A (140W)
Zijn er USB-PD voedingen of powerbanks voor 45 watt of meer die niet 15V@3A ondersteunen?

[ Voor 9% gewijzigd door The Zep Man op 21-02-2025 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
Ik heb steeds vaker dat als ik de boel reset of na een update het scherm zwart blijft. De touchpads werken dan wel.

Powerbutton ingedrukt houden en daarna weer starten lost het op. Zou de BIOS reset zoals hierboven soelaas bieden? Reset dit alleen de firmware en de bios? Geen andere gegevens wissen.

Sowieso ben ik wel benieuwd hoe ik eens helemaal schoon begin. Moet dit via flashen gebeuren of kan je gewoon de factory reset functie gebruiken (om ook apps in de desktop modes te verwijderen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Zep Man schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:32:
[...]

Even gezocht naar deze pagina:

Relevant:

[...]

Zijn er USB-PD voedingen of powerbanks voor 45 watt of meer die niet 15V@3A ondersteunen?
Ah nice, ik had alleen even de specs sheet gezocht, en toen vond ik dat ik weer werk moest doen ipv op het forum epibreren :+ (zit nu weer op een trage query te wachten O-))
Ik weet niet hoe vaak het voorkomt maar toen de steam deck nieuw was waren er wel wat meldingen van mensen waarbij de steam deck bij zwaardere games niet oplaadde of langzaam leeg liep terwijl ze wel een hoger vermogen zouden moeten ondersteunen, maar die moesten dus dat 15 volt profiel en de steam deck ondersteunt geen 20 volt meen ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Militia Pilot

Militia Pilot

Standby For Titanfall!

The Zep Man schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:56:
[...]

• Ondersteunt USB-PD.
• Kan 30 45 watt of meer leveren, vergelijkbaar met de originele AC-voeding van de Deck.

Lijkt mij prima. Gebruik wel een USB-C <-> USB-C kabel.

[edit]
Klopt dat de Steam Deck adapter 45 watt is. Ik was in de war met een ander stuk hardware.
En deze? https://www.amazon.nl/-/e...-Compatible/dp/B0B7438Q2Z
Scheelt toch bijna 30 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Eén van de marketingplaatjes noemt en toont de Steam Deck. Dus... ja?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Er hoeft niet per se Steam Deck genoemd te worden, als 'ie 45W of meer kan leveren, dan zal het prima werken. En onder de 45W zal het meestal ook wel werken, maar dan langzamer.

[ Voor 23% gewijzigd door Hahn op 22-02-2025 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hahn schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:14:
Er hoeft niet per se Steam Deck genoemd te worden,
Snap ik. Maar er wordt een vraag gesteld over of een willekeurige powerbank de Deck ondersteunt, terwijl net alle criteria om dat zelf uit te zoeken in dit topic besproken zijn. Als kers op de taart wordt de Deck expliciet genoemd. Die vraag was dus niet echt nodig om meerdere redenen. :+

[ Voor 6% gewijzigd door The Zep Man op 22-02-2025 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
The Zep Man schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:21:
[...]

Snap ik. Maar er wordt een vraag gesteld over of een willekeurige powerbank de Deck ondersteunt, terwijl net alle criteria om dat zelf uit te zoeken in dit topic besproken zijn. Als kers op de taart wordt de Deck expliciet genoemd. Die vraag was dus niet echt nodig om meerdere redenen. :+
En ik gaf nog wat extra informatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:39
Van de frontpage:
IDC: Steam Deck is veruit de populairste pc-gaminghandheld
But out of those 6 million shipments, the lion’s share have been the Steam Deck itself, according to IDC’s estimates. All of the 2022 shipments are the Steam Deck, and Ward tells me upwards of 50 percent of the 2023 shipments and 48 percent of the 2024 shipments are the Deck as well. Doing the math, Valve has now shipped upwards of 3.7 million Steam Decks and has quite possibly crossed 4 million by now.
De Deck is dus by far de grootste met ruim 60% van het marktaandeel. Maar dat de andere handhelds 40% van het marktaandeel hebben is ook een goede start, gezien ze eigenlijk pas sinds halverwege 2023 ermee begonnen.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:22
XanderDrake schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:53:
Van de frontpage:
IDC: Steam Deck is veruit de populairste pc-gaminghandheld

[...]

De Deck is dus by far de grootste met ruim 60% van het marktaandeel. Maar dat de andere handhelds 40% van het marktaandeel hebben is ook een goede start, gezien ze eigenlijk pas sinds halverwege 2023 ermee begonnen.
Ik ben het met het commentaar op de fp wel eens. Door niet 'alle' handheld PC's mee te nemen zie ik dit meer als een onderzoek in het westen dan wereldwijd. Als je zegt wereldwijd te onderzoeken, neem dan ook alle merken mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vuikie schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:46:
[...]

Ik ben het met het commentaar op de fp wel eens. Door niet 'alle' handheld PC's mee te nemen zie ik dit meer als een onderzoek in het westen dan wereldwijd. Als je zegt wereldwijd te onderzoeken, neem dan ook alle merken mee.
Hmm, dat commentaar had ik niet zo gezien, maar volgens mij werken merken als Ayaneo en GPD en zo met véél kleinere oplages. Ik meen dat dat meer in de orde van grootte van 10000 geleverd zit ipv het over miljoenen te hebben (wat ook de reden is dat ze altijd zo duur zijn). Dus tenzij ik me daarin vergis en ze in Azië véél meer leveren lijkt het me niet dat het significant verschil gaat maken om hun wel nog mee te nemen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!
De Steam Deck is sinds gisteren drie jaar oud. Happy birthday!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler
Voor mij een onbekend merk, iemand ervaring mee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Damian
  • Laatst online: 15:38

Damian

Insane Obtrusion

Kingdom Come Deliverance Deel 1 draait ook als een zonnetje op de Steam Deck.

Tip! Is ook voor weinig wel te vinden al op de verschillende key webshopjes.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Damian schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:42:
Tip! Is ook voor weinig wel te vinden al op de verschillende key webshopjes.
Is nu ook in de aanbieding bij GOG.com. Een goed excuus om NonSteamLaunchers te installeren. Die moet ik nog eens proberen, want mijn GOG.com bibliotheek is best wel uitgebreid.

[ Voor 10% gewijzigd door The Zep Man op 26-02-2025 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beakzz
  • Nu online
The Zep Man schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:44:
[...]

Is nu ook in de aanbieding bij GOG.com. Een goed excuus om NonSteamLaunchers te installeren. Die moet ik nog eens proberen, want mijn GOG.com bibliotheek is best wel uitgebreid.
Bij mij vooral door de Twitch Prime giveaways 😅 , want ik koop daar enkel als er geen manier is om het op Steam te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:09

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

twowheeler schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:17:
[...]

Voor mij een onbekend merk, iemand ervaring mee?
Ik heb een tomtoc doosje gekocht ter vervanging van de wel erg grote standaard case.

En die tomtoc bevalt prima.

Hier op Amazon. (helaas)

Past precies, door de vorm kan ik mijn ereader (aan de buitenkant, achterop zeg maar) precies ook meenemen.

[ Voor 6% gewijzigd door pjottum op 26-02-2025 16:30 ]

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Zep Man schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:44:
[...]

Toevallig wou ik dat ook net eens proberen, ik dacht misschien Shogo eens op de steam deck te proberen, als soort van eerbetoon aan Monolith Productions... Maar 2 uur later weet ik weer waarom ik eigenlijk altijd gewoon bij Steam games blijf.
Dat script lijkt best te werken, maar vervolgens eerst Gog zelf die blijft zeggen dat mijn wachtwoord niet goed is... online zoeken, ok mensen zeggen 2FA uitzetten. Vooruit, staat toch niks belangrijks op... helpt niet. Uiteindelijk wachtwoord eens aangepast naar wat makkelijkers, en nou doet ie het wel.
Ok, Shogo installeren, hij downloadt, installeert, en dan krijg ik een generieke foutmelding dat het niet gelukt is. Paar keer geprobeerd, helemaal er af gegooid en opnieuw geprobeerd, maar wil niet. Andere game geprobeerd uit GoG, nee werkt ook niet, zelfde nutteloze foutmelding. Ok, losse installer gedownload, was nog een hele toer om vervolgens in desktop modus te vinden waar die file dan ergens staat, die proberen te draaien met Proton, werkt ook niet...
Right, ik heb er genoeg van.

Overigens werkte Shogo op mijn Windows PC ook niet maar dat terzijde :+ (dat is meer dat het gewoon een hele oude game is op directx6! en dat lijkt niet helemaal lekker meer te gaan... de install zelf was in minuten gepiept, inclusief GoG Galaxy zelf downloaden en installeren)

edit: Misschien dat ik een andere dag nog eens Heroic probeer ipv NSL...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-09 08:51
@Finraziel herkenbaar probleem, GOG werkt bij mij ook niet. Games installeren tot 96% ofzo en dan generieke error. Via NSL. Gog nog niet werkend gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
cold_as_ijs schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 20:56:
@Finraziel herkenbaar probleem, GOG werkt bij mij ook niet. Games installeren tot 96% ofzo en dan generieke error. Via NSL. Gog nog niet werkend gekregen.
Ik download hier altijd Lutris voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Finraziel schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 20:48:
edit: Misschien dat ik een andere dag nog eens Heroic probeer ipv NSL...
Met Heroic heb ik aardige ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beakzz
  • Nu online
cold_as_ijs schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 20:56:
GOG games komen zonder DRM dus als je een PC hebt gewoon daar installeren, game map kopiëren naar je SD en toevoegen als non steam game via de Steam app. Eventueel nog de art veranderen met de Decky SteamGridDB plugin en gaan (Amazon Prime games ook btw)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Laatst online: 30-09 21:37
Junk Store met de GOG plugin werkt hiero prima. Enig nadeel is dat je niet tijdens de installatie je Deck kan gebruiken, maar kleine moeite. Heroic was ook een goed alternatief.

[ Voor 11% gewijzigd door sigmundfreund op 27-02-2025 11:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Net Heroic geïnstalleerd, toegevoegd aan steam en vanuit Heroic Shogo geïnstalleerd. Dat ging gewoon in een keer helemaal goed!
Game draait ook prima en ziet er nog best aardig uit (voor het feit dat hij 26,5 jaar oud is!)
Controls gaan ook nog redelijk, maar de game is nooit voor een controller gemaakt natuurlijk. De Steam Deck is wel duidelijk de beste optie als je zo'n game toch met een controller wil spelen, maar om eerlijk te zijn heb ik ook niet de zin om er zoveel moeite in te steken. Heb wel even gewoon de keyboard controls aan de verschillende knoppen gebonden en een stuk gespeeld. Gaat op zich wel ok, maar het mikken is lastig want muis emulatie op joystick is wat choppy, trackpad vind ik voor mikken ook niet top en ik heb ook nooit kunnen wennen aan mikken met gyro.
Wel cool dat het werkt! Het toont wel dat, ook al gaat het niet altijd meteen vlekkeloos (zoals NSL gisteren demonstreerde), Steam OS voor oudere games toch ook een top platform is (want op Windows 10/11 moet je wat ik zo zie ook allemaal toeren uithalen om deze game nog draaiend te krijgen, maar met Heroic was het nu gewoon aanklikken en gaan).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:56

MaDLiVe

.-Observer-.

Finraziel schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:19:
Net Heroic geïnstalleerd, toegevoegd aan steam en vanuit Heroic Shogo geïnstalleerd. Dat ging gewoon in een keer helemaal goed!
Game draait ook prima en ziet er nog best aardig uit (voor het feit dat hij 26,5 jaar oud is!)
Controls gaan ook nog redelijk, maar de game is nooit voor een controller gemaakt natuurlijk. De Steam Deck is wel duidelijk de beste optie als je zo'n game toch met een controller wil spelen, maar om eerlijk te zijn heb ik ook niet de zin om er zoveel moeite in te steken. Heb wel even gewoon de keyboard controls aan de verschillende knoppen gebonden en een stuk gespeeld. Gaat op zich wel ok, maar het mikken is lastig want muis emulatie op joystick is wat choppy, trackpad vind ik voor mikken ook niet top en ik heb ook nooit kunnen wennen aan mikken met gyro.
Wel cool dat het werkt! Het toont wel dat, ook al gaat het niet altijd meteen vlekkeloos (zoals NSL gisteren demonstreerde), Steam OS voor oudere games toch ook een top platform is (want op Windows 10/11 moet je wat ik zo zie ook allemaal toeren uithalen om deze game nog draaiend te krijgen, maar met Heroic was het nu gewoon aanklikken en gaan).
26.5 jaar. ...jemig hey, die game echt kapot gespeeld, ondanks dat er de nodige bugs waren. Wordt er nostalgisch van.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik heb wat geëxperimenteerd met NonSteamLaunchers (NSL) via Decky en heb nu iets dat stabiel lijkt. De volledige bediening is in gaming mode. GOG Galaxy kan via de Decky plugin geïnstalleerd worden. Ik kan GOG Galaxy starten, vanuit daar een spel downloaden en installeren. Dat spel wordt automatisch toegevoegd aan mijn non-Steam spellen in Steam (zonder herstart van Steam). Dat spel kan ik vervolgens vanuit Steam starten en werkt meteen.

Wel een paar valkuilen:

• Niet vergeten om het automatisch toevoegen van nieuwe non-Steam spellen aan te zetten in NSL, of om dat als handmatige actie uit te voeren na installatie van spel(len).

• Ik moest een andere versie Proton kiezen voor het draaien van GOG Galaxy vanwege deze bug. Anders installeren spellen niet. Ik koos voor GE-Proton-nogiets. Dit lijkt enkel belangrijk voor het installeren van spellen, niet voor het spelen. Voor spellen gestart vanuit Steam zou je dus een andere Protonversie kunnen kiezen als dat beter is voor compatibiliteit.

• In GOG Galaxy moest ik cloud sync uitzetten. Als ik dat niet doe dan blijven vanuit Steam direct gestarte spellen hangen bij het opstarten van GOG Galaxy met een sync-status van 0%.

De rest lijkt goed te werken, inclusief GOG achievements (voor degenen die daar iets om geven).

[ Voor 17% gewijzigd door The Zep Man op 28-02-2025 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cold_as_ijs
@The Zep Man thanks voor de tip van cloudsaves, nu werken mijn gog games eindelijk. Ook games als warcraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold_as_ijs
Misschien stomme vraag maar hoe update ik de NSL plugin? Krijg continu melding dat er een update is.
Volgens github is het onder settings, onder general geen knop om plugins te updaten, ook niks onder plugins. Reinstall doet het niet voor NSL.
Heb hem er even afgegooid om hem straks weer opnieuw te installeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberw00d
Hallo.

Misschien dat iemand mij hier kan helpen.
Voor ik de Steam deck aanschafte had ik de Rog ally ( brrr) en heb daar destijds ook
de originele Ally charger Dock voor aangeschaft.
Ally de deur uit en deck erin. Beste keuze voor mij . Nu een aantal maanden later dacht ik ineens laat ik hem eens op tv aansluiten want de Dock had ik niet verkocht. Alles aansluiten en….. niks . Als ik hem inplug gaat het beeld van de deck wel op zwart maar er komt niks op tv. Iemand een idee ?

EDIT ; nevermind… HDMI kabel was kapot , andere erop en het werkt

[ Voor 6% gewijzigd door Cyberw00d op 01-03-2025 11:31 ]

Nintendo Switch 2 | Valve Steam Deck Oled 1TB | iPad Air | iPhone 15 pro | Allergisch voor Windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sas_andrea
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-09 16:31
even een vraagje aan de XBPlay gebruikers. Ik gebruik de Steam Deck ook docked en daarmee met een controller. Echter kan ik niet met de controller iets selecteren op het scherm, dus "remote play" of "cloud", maar ook niet mijn Microsoft account. Dan kan alleen met touch. Is dat wellicht een instelling, loopt iemand anders hier ook tegenaan?
Zo kan ik docked dus die app niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UncleEddy
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-09 00:23
sas_andrea schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:39:
even een vraagje aan de XBPlay gebruikers. Ik gebruik de Steam Deck ook docked en daarmee met een controller. Echter kan ik niet met de controller iets selecteren op het scherm, dus "remote play" of "cloud", maar ook niet mijn Microsoft account. Dan kan alleen met touch. Is dat wellicht een instelling, loopt iemand anders hier ook tegenaan?
Zo kan ik docked dus die app niet gebruiken.
Ja, bijvoorbeeld bij het veranderen van settings in Moonlight. Dan moet ik als het ware blind op een zwart scherm zoeken naar de juiste positie(s).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
UncleEddy schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:06:
Ja, bijvoorbeeld bij het veranderen van settings in Moonlight. Dan moet ik als het ware blind op een zwart scherm zoeken naar de juiste positie(s).
Waarom gebruik je geen muisemulatie? Hou de STEAM-knop ingedrukt en gebruik het rechter touchpad. Er verschijnt dan een muisaanwijzer.

In Moonlight kan je met een externe controller muisemulatie in- en uitschakelen door de startknop lang ingedrukt te houden. Moet je wel van te voren als optie aanzetten, van wat ik mij herinner.

[ Voor 20% gewijzigd door The Zep Man op 04-03-2025 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir
Vraagje? Welke SDkaart gebruiken jullie voor het uitbreiden van de storage ? Ik zie door de bomen het bos niet meer. Of Sandisk of samsung ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Mjelnir schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:49:
Vraagje? Welke SDkaart gebruiken jullie voor het uitbreiden van de storage ? Ik zie door de bomen het bos niet meer. Of Sandisk of samsung ?
Beste is geen SD, aangezien die langzaam zijn.

Heb je de extra storage nodig? Zo ja, dan kun je kijken naar beide met de hoogste snelheden. Die zijn duurder, maar het zeker waard. Ik dacht dat je vooral moest kijken naar de U waarder, maar zoek vooral even op Google. Ik heb voor mijn pi dacht ik een SanDisk Ultra, iets duurder, maar ook iets betere performance.

Maar zoals gezegd blijft een SD stukken langzamer dan de ingebouwde storage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4rkn4pst3r
  • Laatst online: 30-09 11:11
Voor wie nog een leuke 2d game zoekt voor op de steam deck. Splasher is nu op te pikken voor 1.49

https://store.steampowered.com/app/446840/Splasher/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjelnir
HollowGamer schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:54:
[...]

Heb je de extra storage nodig? Zo ja, dan kun je kijken naar beide met de hoogste snelheden. Die zijn duurder, maar het zeker waard. Ik dacht dat je vooral moest kijken naar de U waarder, maar zoek vooral even op Google. Ik heb voor mijn pi dacht ik een SanDisk Ultra, iets duurder, maar ook iets betere performance.

Ik las juist dat het niet super veel uitmaakte vs internal storage (seconden werk) dat vind ik nog wel acceptabel. Het is vooral voor ROMS en als ik een x op reis ga om games daarop op te slaan als de interne storage niet genoeg is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juzzuts
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
HollowGamer schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:54:
[...]

Let ook op de "A2". Dit geeft aan dat de SD kaart voor applicaties gebruikt gaat worden en A2 geeft daar hogere random IO prestaties. Qua overige performance ondersteunt de steam deck maximaal UHS-I. UHS-II en UHS-III is in principe zonde van het geld.

Als je voor hetzelfde geld een betere SSD kan kopen, zou ik daarvoor gaan. Inderdaad snelheid, maar ook duurzamer. Deze gaan minder snel defect bij veelvuldig gebruik.

[ Voor 9% gewijzigd door Juzzuts op 04-03-2025 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sas_andrea
The Zep Man schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:48:
[...]

Waarom gebruik je geen muisemulatie? Hou de STEAM-knop ingedrukt en gebruik het rechter touchpad. Er verschijnt dan een muisaanwijzer.

In Moonlight kan je met een externe controller muisemulatie in- en uitschakelen door de startknop lang ingedrukt te houden. Moet je wel van te voren als optie aanzetten, van wat ik mij herinner.
de muisaanwijzer kan ik ook gebruiken bij XBPlay, maar vervolgens kan ik niet klikken/selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sas_andrea schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:35:
[...]

de muisaanwijzer kan ik ook gebruiken bij XBPlay, maar vervolgens kan ik niet klikken/selecteren.
Ik heb geen ervaring met XBPlay, maar met muisklikken heb ik geen probleem. Dat lukt mij door het rechtertouchpad in te drukken. Volgens mij kunnen de triggers daar ook voor gebruikt worden (rechter trigger is primaire (linker) muisknop, volgens mij). Je moet wel de STEAM-knop (of de knop met drie horizontale streepjes) ingedrukt houden.

[ Voor 8% gewijzigd door The Zep Man op 04-03-2025 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sas_andrea
The Zep Man schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:40:
[...]

Ik heb geen ervaring met XBPlay, maar met muisklikken heb ik geen probleem. Dat lukt mij door het rechtertouchpad in te drukken. Volgens mij kunnen de triggers daar ook voor gebruikt worden (rechter trigger is primaire (linker) muisknop, volgens mij). Je moet wel de STEAM-knop (of de knop met drie horizontale streepjes) ingedrukt houden.
bedankt voor het meedenken! De steam deck is dan docked bij de tv en scherm op zwart, ik kan dan niet even klikken met de touchpad. Ik gebruik wel heel toevallig een steam controller, maar wat ik ook druk hij wil niet selecteren.

Toevoeging:
Ik heb de rechter achter knop (rg) ingesteld als muis klikken door jouw comment en nu doet hij het!

[ Voor 7% gewijzigd door sas_andrea op 04-03-2025 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joran
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-09 11:42

Joran

<3 natalee

Ik heb sinds de launch (half 2022) deze SD kaart erin zitten. Ik merk tijdens het gamen effectief geen verschil tussen de nvme en de SD kaart. Het belangrijkste is de U3-waarde, ik dacht dat dit een snelheidsindicatie voor random access was.

Send me your gameboys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sas_andrea
Ik gebruik een Samsung Pro Plus:
https://amzn.eu/d/d2ujJuE

Heb er niet veel op staan gezien de Deck ook niet vol zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juzzuts
  • Nu online
Joran schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:26:
[...]

Ik heb sinds de launch (half 2022) deze SD kaart erin zitten. Ik merk tijdens het gamen effectief geen verschil tussen de nvme en de SD kaart. Het belangrijkste is de U3-waarde, ik dacht dat dit een snelheidsindicatie voor random access was.
Dit klopt dus niet. U3 zegt alleen iets over de minimaal gegarandeerde doorvoersnelheid. A2 geeft de random IO. Zie ook Wikipedia: SD-kaart

De spec sheet van de Steam Deck geeft aan dat de SD card interface maximaal UHS-I ondersteunt en daarmee is UHS-II en UHS-III dus extra maximale snelheid die je niet kan gebruiken. Wel zit je met UHS-II (156 - 312 MB/s) altijd op de maximale snelheid van UHS-I (104 MB/s) (geldt ook voor UHS-III). Waar UHS-I tussen de 50 en 104 MB/s zit.

Desalnietemin zou ik toch voor een SSD upgrade gaan vanwege duurzaamheid, gebruiksgemak en prijs per GB.

[ Voor 9% gewijzigd door Juzzuts op 04-03-2025 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjelnir
Valide allemaal ik zoek het alleen niet zo om mijn sd open te schroeven. Plus voor roms is een SDcard wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juzzuts
  • Nu online
Mjelnir schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:08:
Valide allemaal ik zoek het alleen niet zo om mijn sd open te schroeven. Plus voor roms is een SDcard wel handig.
Ik heb het zelf nog niet gedaan, want er zat al 1TB in, maar het schijnt echt mee te vallen qua moeilijkheid.

En ROMs installeren wordt idd standaard ondersteund vanuit een SD card. Zelf vond ik het geen probleem om die eenmalige actie om ROMs het in het juiste mapje te zetten vanuit een USB-C stickie. Nu heb ik geen losse kaartjes die sneller defect gaan of verloren raken en hogere snelheid voor minder kosten wanneer je hem nieuw gaat aanschaffen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UncleEddy
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-09 00:23
The Zep Man schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:48:
[...]

Kijk eens aan… weer wat geleerd. Thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Mjelnir schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:08:
Maar hoe groot zijn je roms dan? Een Nintendo Gameboy is niet zo groot, en ik dacht dat bij andere die altijd eerst moeten worden uitgepakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Sinds een tijdje een nieuwe auteur ontdekt in Brandon Sanderson (voor velen vast oud nieuws, ik kende de naam ook vooral omdat hij hier op T.net vaker genoemd is) die ik helemaal geweldig vind... en kwam toevallig vandaag zijn Youtube kanaal tegen, waar hij recent Hades op gestreamd heeft, op een Steam Deck :+
Vond dat toch wel erg cool om zo ineens tegen te komen :P
Natuurlijk, auteurs zijn ook maar net mensen, die kunnen gamen, en de Steam Deck is een geweldig apparaat om dat mee te doen... maar toch cool als twee (of met Hades misschien drie) dingen waar je fan van bent elkaar zo kruisen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Finraziel op 04-03-2025 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Finraziel schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:06:
Sinds een tijdje een nieuwe auteur ontdekt in Brandon Sanderson (voor velen vast oud nieuws, ik kende de naam ook vooral omdat hij hier op T.net vaker genoemd is) die ik helemaal geweldig vind... en kwam toevallig vandaag zijn Youtube kanaal tegen, waar hij recent Hades op gestreamd heeft, op een Steam Deck :+
Vond dat toch wel erg cool om zo ineens tegen te komen :P
Wat een nerd (in de beste definitie van dat woord)! :P

Gaming wordt mainstream, ook onder (inmiddels) oudere generaties. De Steam Deck is geen slechte keuze voor degenen die wat meer casual de PC-markt in willen stappen. De meeste PC-spellen draaien er prima en soepel op wanneer je rekening houdt met hoeveel PC-spellen ontwikkeld zijn in de afgelopen zoveel decennia. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Laatst online: 30-09 21:37
R1 doet helemaal niets meer bij mij. Had een vervagende knop besteld bij iFixit maar geen effect. Dacht dat het alleen het plastic was omdat de klik ook slecht was maar de schakelaar op het pcb klikt wel. Helaas registreert de schakelaar geen aanslag.

Het hele pcb is niet te vervangen op officiële wijze, dus heb bij Valve maar een ticket aangemaakt om te vragen wat de mogelijkheden zijn. De deck is nu ouder dan 2 jaar dus dat wordt spannend, maar anders wordt het maar los de schakelaar bestellen en solderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
The Zep Man schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 07:49:
[...]

Wat een nerd (in de beste definitie van dat woord)! :P

Gaming wordt mainstream, ook onder (inmiddels) oudere generaties. De Steam Deck is geen slechte keuze voor degenen die wat meer casual de PC-markt in willen stappen. De meeste PC-spellen draaien er prima en soepel op wanneer je rekening houdt met hoeveel PC-spellen ontwikkeld zijn in de afgelopen zoveel decennia. ;)
Ik heb mijn game PC de deur uitgedaan, aangezien ik zo'n casual oude gast ben geworden. :P

Wilde ook terugkomen op mijn oude comment, die je helaas niet meer mag editen, maar een Playstation ROM is natuurlijk ook al snel 700MB. Dus snap de keuze nu wel voor een extra SD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HollowGamer schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:04:
Ik heb mijn game PC de deur uitgedaan, aangezien ik zo'n casual oude gast ben geworden. :P
Ik ook, maar die PC heb ik nog wel om op afstand mee te streamen. Het is alleen geen highend. Ik kan dat betalen (al zou het verkrijgbaar zijn), maar heb het geld er niet voor over. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
The Zep Man schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:21:
[...]

Ik ook, maar die PC heb ik nog wel om op afstand mee te streamen. Het is alleen geen highend. Ik kan dat betalen (al zou het verkrijgbaar zijn), maar heb het geld er niet voor over. :+
Bedoel je game streaming? Ik heb het geprobeerd met Steam Link en Moonlight op 802.11ax netwerk, maar beide waren .., hoe zeg je dat op een nette manier? Niet zo goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HollowGamer schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:31:
Bedoel je game streaming? Ik heb het geprobeerd met Steam Link en Moonlight op 802.11ax netwerk, maar beide waren .., hoe zeg je dat op een nette manier? Niet zo goed.
Ik doe het over 802.11ac en het gaat prima. De truc zit hem in een goed signaal op 5 GHz hebben en het goed kiezen van Wi-Fi kanalen die vrij zijn van andere netwerken (bijvoorbeeld van buren). Heb je zelf meerdere AP's? Zorg dat die kanalen niet overlappen. Wat ook helpt is zelf zoveel mogelijk andere apparatuur bedraad houden zodat je het Wi-Fi vrij houdt.

Zelf gebruik ik Moonlight, Sunshine en wat scripts eromheen (op de Deck en op de host) voor een goed werkend geheel. Ik kan zelfs bij een ander (met goed geconfigureerd Wi-Fi) vanuit gaming mode een VPN opzetten, de host op afstand opstarten en Moonlight gebruiken. Werkt goed.

Een tijdje geleden ben ik zo door Cyberpunk 2077 en de uitbreiding gegaan. Zag er beter uit op de Deck dan lokale rendering en de accu ging veel langer mee. Ook heb ik zo Helldivers 2 gespeeld. :)

[ Voor 12% gewijzigd door The Zep Man op 07-03-2025 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberw00d
The Zep Man schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:58:
[...]

Ik doe het over 802.11ac en het gaat prima. De truc zit hem in een goed signaal op 5 GHz hebben en het goed kiezen van Wi-Fi kanalen die vrij zijn van andere netwerken (bijvoorbeeld van buren). Heb je zelf meerdere AP's? Zorg dat die kanalen niet overlappen. Wat ook helpt is zelf zoveel mogelijk andere apparatuur bedraad houden zodat je het Wi-Fi vrij houdt.

Zelf gebruik ik Moonlight, Sunshine en wat scripts eromheen (op de Deck en op de host) voor een goed werkend geheel. Ik kan zelfs bij een ander (met goed geconfigureerd Wi-Fi) vanuit gaming mode een VPN opzetten, de host op afstand opstarten en Moonlight gebruiken. Werkt goed.

Een tijdje geleden ben ik zo door Cyberpunk 2077 en de uitbreiding gegaan. Zag er beter uit op de Deck dan lokale rendering en de accu ging veel langer mee. Ook heb ik zo Helldivers 2 gespeeld. :)
Je kan ook de pc de deur uit doen en bv geforce now gebruiken. Werkt perfect

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Cyberw00d schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:45:
Ik kan ook helemaal niets bezitten en blij zijn.

Fuck that shit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Cyberw00d schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:45:
[...]

GF NOW werkt alleen met een NV kaart. Zelf heb ik een AMD.

Of ja, had. Nu gewoon een APU en de rest is zo'n hybrid. Maar gamen doe ik echt op consoles, de tijden dat ik nog met drivers bezig was, ben ik wel klaar mee. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
HollowGamer schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:27:
de tijden dat ik nog met drivers bezig was, ben ik wel klaar mee. :)
Dat wordt juist steeds minder relevant bij PC-gaming, zeker met SteamOS (nu op de Deck en als afgeleiden op andere systemen, straks ook officieel op andere systemen). Een voordeel van goede Linuxdistributies is dat drivers voor wat je wilt gebruiken gewoon inbegrepen zijn. Vroeger was wat inbegrepen zat nog beperkt, maar compatibiliteit wordt steeds beter.

Die compatibiliteit is zo goed dat het soms zelfs beter is dan Windows. Zo heb ik wel eens een OG Xbox controller via USB aangesloten op een Nvidia Shield TV. Dit is een scenario dat Nvidia nooit getest zal hebben, want het is bijzonder obscuur (originele Xbox controllers gebruiken USB maar een eigen connector). Wat blijkt? Het werkt meteen! Dat komt omdat met de Linuxkernel een driver meegeleverd wordt die standaard wordt meegecompileerd. Dankzij deze "upstream" ontwikkeling wordt de compatibiliteit een stuk beter, zelfs als "downstream" daar niet over nadenkt en niet eens test.

Sluit die controller aan op een Windows computer en die zal niet weten wat die ermee moet doen. Sterker nog, het gebruik ervan is bijzonder lastig omdat er geen door Microsoft ondertekende drivers bestaan (voor hun eigen hardware nog wel!).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
HollowGamer schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:27:
[...]

GF NOW werkt alleen met een NV kaart. Zelf heb ik een AMD.

Of ja, had. Nu gewoon een APU en de rest is zo'n hybrid. Maar gamen doe ik echt op consoles, de tijden dat ik nog met drivers bezig was, ben ik wel klaar mee. :)
GeForce now is de streaming dienst, daar hoef je helemaal geen kaart voor te bezitten want de game draait dan in de cloud.
Denk dat je in de war was met het oude nvidia game streaming, maar dat hebben ze afgeschaft en daar is sunshine min of meer voor in de plaats gekomen (maar die werkt wel gewoon met alles).

Pagina: 1 ... 113 ... 118 Laatste

Let op:
V&A (of dit topic) is niet bedoeld voor animo/interesse/pre-order advertenties.

Discussies en vragen met betrekking tot reservering, bestelling en levering horen in Steam Deck - reservering, bestelling & levering

Voor informatie over de prestaties en speelbaarheid van specifieke games op de Steam Deck en tips om ze beter te laten werken, kijk op ProtonDB.