Het is alweer een tijdje 2025. Tijd voor nieuwtjes
Ondanks dat er niets nieuws werd geïntroduceerd rondom de Steam Deck zelf, tijdens de CES beurs begin dit jaar, was er wel vollop nieuws te melden wat zijlings te maken had met de Deck. @
Linksquest was me al voor met het nieuws dat Geforce Go native uitkomt voor de Deck en ook @
The Zep Man kon ons vertellen dat de Legion Go S met SteamOS gaat werken. Ondertussen heeft Valve ook een
nieuws item uitgebracht over de release van SteamOS voor andere handhelds. Daarin vermelden ze dat ze een losse Beta versie gaan uitbrengen waardoor SteamOS beter draait op niet-Deck apparaten. Ik ben heel benieuwd, vooral hoe Valve de driver ondersteuning situatie gaat aanpakken. Want daar heeft bijv. Bazzite vrij veel last van: je kan deze versie van SteamOS maar op een
aantal GPU's soepeltjes draaien. We moeten het nog gaan zien, of SteamOS goed gaat draaien op non-AMD APU's!
We gaan langzaam naar de derde verjaardag van de Steam Deck! Dat wil ook zeggen dat we steeds meer slijtage gaan zien aan, bijvoorbeeld, de accu van onze favo handheld. Ikzelf heb er al een beetje last van: Als ik No Man's Sky speel (aanrader!) haal ik al geen 2u accu tijd meer, zelfs al zet ik mijn FPS op 40 en de TDP op 12 watt. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Op Reddit is er al
een topic gestart van mensen die last krijgen van accu falen, waarbij de accu zelfs begint op te zwellen. Dit is natuurlijk een gevaarlijke situatie, want bij een scheur kan de accu van de Deck vlam vatten! De fabrikant VDL lijkt de meeste 'spicy pillows' te produceren, en je kan met het commando in een terminal binnen desktop mode checken welke accu jij hebt:
code:
1
| upower -i /org/freedesktop/UPower/devices/battery_BAT1 |
Nu we het toch over hardware hebben, ik heb
een handige website gevonden waar alle bekende hardware mods van de Steam Deck zijn terug te vinden. Je kan hier inspiratie opdoen, om de beperkingen van de Deck te omzeilen. Alles van eGPU setups tot alternatieve rumblepacks worden besproken.
Er is aan het einde van het vorige jaar weer een
grote update uitgebracht voor Proton GE. Er zijn veel patches, version updates en andere verbeteringen te vinden in deze update. Een aantal nieuwe games komen aan bod, zoals Ghost Runner 2, en met name
Indiana Jones krijgt veel aandacht. @
Cyberw00d in dit topic had het al geprobeerd, ook andere gebruikers zijn onder de indruk dat onze Decks zo'n gloednieuwe AAA game kunnen draaien, terwijl mijn GTX 1080 Ti of een AMD 5000 serie kaart het hele spel niet eens kan opstarten. Zo blijkt maar weer dat Valve goed vooruit heeft gedacht: niet alle nieuwe games gaan volle bak Path Ray Tracing aanbieden, maar een minimum level van ray tracing ondersteunen verlengt het bruikbare leven van de Deck aanzienlijk!
Op het gebied van Emulatie is er ook wat positiefs te melden. Na al het gedoe met Nintendo en het verdwijnen van de emulatoren die Nintendo platformen,
komen de makers van EmuDeck met een implementatie van de PS4 emulator ShadPS4. Ik ben heel benieuwd welke Sony exclusives nu werkend beschikbaar worden voor onze Decks
Aan het einde van elke nieuwspost wil ik graag stil staan bij welke nieuwe games komen naar de Deck, hopelijk Deck Verified. Vandaag heb ik er twee voor jullie, ten eerste Civilization VII:
Erg leuk om te zien dat de Deck een performance target is voor Civ 7. Ikzelf ben een Civ speler, en vond Civ 5 toch best goed draaien op de Deck dankzij de touchpads. Hopelijk krijgen we dezelfde ervaring voor deel 7, welke over een dikke maand uitkomt!
En als laatste hebben we
Kingdom Come: Deliverance 2. De mensen bij Steam Deck HQ hebben de preview van het spel geprobeerd en zijn onder de indruk. Een solide 40 FPS met een upscaler moet te doen zijn, ongeveer vergelijkbaar met No Man's Sky!