Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MENACExz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:05
BigF25 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 20:41:
Nieuwe Steam Deck Oled eigenaar hier✌🏽
De 512gb versie uitgepakt zonet. Eerste indruk, wat een gaaf ding! Mooi scherm ook.
Ben alleen nog zoekende met wat ik wil spelen..
Voorheen altijd op de playstation gegamed, vind uncharted of gow gaaf bijv, of shooters.
Ga ff youtuben naar een top20 ofzo kijken of ik wat inspiratie kan opdoen..
Wat is een must volgens jullie?
Zie dat ik net de steam sale heb gemist, jammer!
Mocht je het nog niet gevonden hebben: Top 20 Most Played Steam Deck Games November 2024 zo kan je ook de gameplay van de games zien, wellicht ziet er iets tussen wat je leuk lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:05
Nou ik kan nog een weekendje verder rondlezen en videos kijken wat te gaan doen, want de mijne ligt bij het drukke GLS te wachten tot iemand daar 'm oppakt :-)

Ben heel benieuwd waar ik straks eindig: het doel is om toch ook wel een AAA titel als Cyberpunk eindelijk te gaan spelen (op console had ik er nooit geduld voor denk ik) maar al die laagdrempelige indie games enz lijken me leuk. Zou me niet verbazen als straks 90% van mijn tijd in die kleinere/simpelere games gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 29-09 18:52
mikkelnl schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:40:
Nou ik kan nog een weekendje verder rondlezen en videos kijken wat te gaan doen, want de mijne ligt bij het drukke GLS te wachten tot iemand daar 'm oppakt :-)

Ben heel benieuwd waar ik straks eindig: het doel is om toch ook wel een AAA titel als Cyberpunk eindelijk te gaan spelen (op console had ik er nooit geduld voor denk ik) maar al die laagdrempelige indie games enz lijken me leuk. Zou me niet verbazen als straks 90% van mijn tijd in die kleinere/simpelere games gaat zitten.
Pff wat een rommelig proces toch, ben benieuwd wanneer ik die van mij mag ontvangen, afgelopen Woensdag besteld. Heb voor nu de volgende games gekocht:
- Ori and the Will of the Wisps
- Planet of Lana
- Spirit Hunters: Infinite Horde

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-09 13:22

Rincewind

Take me in your arms tonight

The Zep Man schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 07:05:
[...]

"Gog integration is via Patreon or Ko-fi only at this time. You can sign up as a monthly supporter or purchase the Gog script as a one off."

Nope.
Uhm... Hoezo nope? De Epic Games integratie werkt perfect en is gratis: alleen de Gog-integratie kost eenmalig $6. Geen abbo of zoiets. Ik heb het gedaan om de developers te steunen omdat het zo'n lean-and-mean tooltje is die simpelweg werkt. Maar je kunt het toch gewoon proberen met de Epic store om te zien of het bevalt? Ieder zijn voorkeur 👍🏼

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Voorheen altijd op de playstation gegamed, vind uncharted of gow gaaf bijv, of shooters.

De nieuwe/laatste Tombraiders van een paar jaar geleden. En Immortals Fenyx Rising.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
Davidas schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:51:
[...]

Pff wat een rommelig proces toch, ben benieuwd wanneer ik die van mij mag ontvangen, afgelopen Woensdag besteld. Heb voor nu de volgende games gekocht:
- Ori and the Will of the Wisps
- Planet of Lana
- Spirit Hunters: Infinite Horde
Ik zou rekenen op dinsdag.

Ik heb klaarstaan:
- Balatro
- Cyberpunk
- Deep Rock galactic Survivor
- Slay the Spire

En dan t.z.t. even uitzoeken hoe ik mijn Epic en GOG games beste kan benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-09 19:30
Rincewind schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:51:
[...]
Uhm... Hoezo nope? De Epic Games integratie werkt perfect en is gratis: alleen de Gog-integratie kost eenmalig $6.
Dus mijn "nope". Dat is niets voor mij. Maar geen probleem: er zijn gratis en vrije alternatieven.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• easygoingfox
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 27-09 13:00
BigF25 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 22:24:
[...]

Ok toch even een noob vraag..
Heb uncharted thieves collection gevonden bijv via gg, je kan deze dus vervolgens meerdere sites aanschaffen.. maar wat werkt nu het best? Stel ik schaf het aan via cdkeys kan ik het dan toevoegen aan mn deck?
Voor zover je het van belang vindt, tussen de keysites op gg zit ook grijs gebied. Ik gebruik daarvan enkel CDkeys: gaat altijd goed en bieden ook een refund als er iets mis gaat.

En inderdaad bij DRM in de gaten houden dat je een Steam key koopt met de juiste regio.

[ Voor 7% gewijzigd door easygoingfox op 06-12-2024 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

easygoingfox schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 18:13:
[...]

Voor zover je het van belang vindt, tussen de keysites op gg zit ook grijs gebied. Ik gebruik daarvan enkel CDkeys: gaat altijd goed en bieden ook een refund als er iets mis gaat.

En inderdaad bij DRM in de gaten houden dat je een Steam key koopt met de juiste regio.
Oh ja, is de regio bij steam ook al een ding? Ik dacht dat dat alleen bij de stores van de consoles was :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• easygoingfox
Polariteit schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 13:12:
[...]

Oh ja, is de regio bij steam ook al een ding? Ik dacht dat dat alleen bij de stores van de consoles was :'(
Ik heb er nog nooit problemen mee gehad, zag het alleen wel eens staan. Zie nu dat bij CD keys alle regio's Europa bevatten, dus wellicht was mijn eerdere opmerking over de regio niet relevant :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dA3yU3Xn9vSMjSJplNbaQY1U6sA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TXGn1UlMAtHQsjNtypsN46CG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
Morgen hopelijk de SD binnen.

Even over andere launchers. Hoe verhoudt Junk Store zich tot 'NonSteamLaunchers'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02:37
mikkelnl schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:20:
Morgen hopelijk de SD binnen.

Even over andere launchers. Hoe verhoudt Junk Store zich tot 'NonSteamLaunchers'?
Ik heb nog niet kunnen vinden waarom ik Junk zou verkiezen over NSL. Die laatste doet gewoon alles en ondersteunt meer en volledig gratis. Dus erg benieuwd wat JS voor meerwaarde geeft :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

mikkelnl schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:20:
Het dient hetzelfde doel dus op dat gebied is er geen verschil tussen junkstore, NSL en Heroic. Het is wat je zelf makkelijker vindt: ik heb Heroic naast Junkstore draaien en gebruik beide door elkaar. De laatste tijd met name Junkstore vanwege de ideale integratie in Decky Loader maar ik mis daar nog de Amazon integratie in dus waarschijnlijk binnenkort eens kijken naar NSL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
Nou kersverse SD binnen, NSL geïnstalleerd, maar als ik Epic aanvink en install blijft de installeer hangen en eeuwig laden. Zonder error ofzo. Straks ff verder kijken, zag al wel andere meldingen online over zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inviscid
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-09 17:37
Ik heb volgende week een reis van ~10 uur met geen mogelijkheid om op te laden. Wat zijn wat goede tips om de batterij zo lang mogelijk te stretchen? Ik wou een paar visual novels (Slay the Princess en Citizen Sleeper) en "simpelere" puzzel games (Baba is You) installeren. Dan framerate naar 30, en helderheid en power limit naar minimum. Zijn er nog andere goede tweaks/tips?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:45

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Inviscid schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:59:
Ik heb volgende week een reis van ~10 uur met geen mogelijkheid om op te laden. Wat zijn wat goede tips om de batterij zo lang mogelijk te stretchen? Ik wou een paar visual novels (Slay the Princess en Citizen Sleeper) en "simpelere" puzzel games (Baba is You) installeren. Dan framerate naar 30, en helderheid en power limit naar minimum. Zijn er nog andere goede tweaks/tips?
Flinke powerbank en een Donald Duck mee voor als ie leeg is.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:34
Inviscid schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:59:
Je kan sowieso ook nog undervolten via de Bios. En daarnaast zijn er plugins waarmee je je CPU clocks kan verlagen, GPU doet dat van zichzelf al vrij goed als je de TDP laag zet. Vergeet bluetooth niet uit te zetten ook!

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:26

Stoney3K

Flatsehats!

Linksquest schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:22:
[...]

Ja dat deed hij bij mij ook, heb dan niet de originele dock maar naar ongeveer 1 uur niks doen ging hij inderdaad op zwart.
Lijkt me een power management instelling. Ik heb ook een niet-originele no-name dock er aan hangen en die kan ik de hele dag op de TV hebben staan zonder dat de Deck op zwart gaat.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:58
Steam deck Oled refurbished 512 GB versie €459 en 1TB versie voor €549

https://store.steampowered.com/sale/steamdeckrefurbished

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 25-09 13:56
Amaze86 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:20:
Steam deck Oled refurbished 512 GB versie €459 en 1TB versie voor €549

https://store.steampowered.com/sale/steamdeckrefurbished
Ah jammer, net gisteren mijn OLED 512gb ontvangen. Had ik toch €100 kunnen besparen (en aan games kunnen uitgeven).

Gisteravond aan de slag met mijn nieuwe Deck. Meteen heerlijk 2uurtjes Slay the Spire gespeeld terwijl ik allerlei spellen op de achtergrond aan het downloaden was. Verslavend spelletje. Vanavond ff aanklooien met Hades. Op een gegeven moment beginnen met Baldurs gate die ik heel graag wil spelen al een tijd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 29-09 15:42

PinusRigida

I put the p in pool.

Nieuwe Steam Deck Oled eigenaar hier✌🏽
De 512gb versie uitgepakt zonet. Eerste indruk, wat een gaaf ding! Mooi scherm ook.
Ga ff youtuben naar een top20 ofzo kijken of ik wat inspiratie kan opdoen..
Zie dat ik net de steam sale heb gemist, jammer!
Even m'n eigen SteamDeck top 10 delen, hou ook van shooters; single player campaigns met prioriteit aan goed verhaal en uiteraard goeie game -en gunplay, liefst (maar niet beperkt tot) Sci-Fi, Sci-Fi horror of postapocalyptisch en/of dystopisch van genre.

1: RDR 2 (qua verhaal, graphics en muziek... _/-\o_ 8)7 _/-\o_ )
2: Wolfenstein: The New Order
3: Wolfenstein: The New Colossus
4: Dead Space (remake)
5: Doom Eternal
6: Titanfall 2
7: Halo TMCC (heb je meteen 6 -en 2 remastered- shooters bij elkaar)
8: Metro: Exodus
9: Black Mesa
10: BioShock 1 en 2 remastered (gedeelde plaats)

(just didn't make it to the top: Metro 2033 (remastered), Metro Last light (remastered), System Shock (remake)

Technisch gezien geen shooters* maar wel in 1'st of 3'rd person-genre, behoren ook tot mijn top gespeelde games op de SD:
*soms kan er wel in geschoten worden maar de game draait om totaal iets anders dan vijanden te lijf gaan, vaak net omgekeerd: ontwijken, of base-builden, of combinatie

1: Alien: Isolation
2: Subnautica
3: No Mans Sky
4: Soma

En dan de enige "simulatie-achtige" game die ik meermaals/week speel:

- Snowrunner

Maar vooral: you do you, je zal snel genoeg ontdekken wat voor games je ding zijn, het leuke aan Steam: many sales, big sales, sales hier, sales daar, sales everywhere, bekende feestdagen = sales, internationale dag van [vul maar in] = sales, een gamedevelopper laat een scheet = sales... :D

[ Voor 11% gewijzigd door PinusRigida op 12-12-2024 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:23

MaDLiVe

.-Observer-.

PinusRigida schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:13:
[...]

Even m'n eigen SteamDeck top 10 delen, hou ook van shooters; single player campaigns met prioriteit aan goed verhaal en uiteraard goeie game -en gunplay, liefst (maar niet beperkt tot) Sci-Fi, Sci-Fi horror of postapocalyptisch van genre.

1: RDR 2 (qua verhaal, graphics en muziek... _/-\o_ 8)7 _/-\o_ )
2: Wolfenstein: The New Order
3: Wolfenstein: The New Colossus
4: Dead Space (remake)
5: Doom Eternal
6: Titanfall 2
7: Halo TMCC (heb je meteen 6 -en 2 remastered- shooters bij elkaar)
8: Metro: Exodus
9: Black Mesa
10: BioShock 1 en 2 remastered (gedeelde plaats)

(just didn't make it to the top: Metro 2033 (remastered), Metro Last light (remastered), System Shock (remake)

Technisch gezien geen shooters* maar wel in 1'st of 3'rd person-genre, behoren ook tot mijn top gespeelde games op de SD:
*soms kan er wel in geschoten worden maar de game draait om totaal iets anders dan vijanden te lijf gaan, vaak net omgekeerd: ontwijken, of base-builden, of combinatie

1: Alien: Isolation
2: Subnautica
3: No Mans Sky
4: Soma

En dan de enige "simulatie-achtige" game die ik meermaals/week speel:

- Snowrunner

Maar vooral: you do you, je zal snel genoeg ontdekken wat voor games je ding zijn, het leuke aan Steam: many sales, big sales, sales hier, sales daar,... :D
Goeie lijst, licht ook zeer dicht tegen wat ik allemaal speelde haha. Ik had alleen nog space marine deel 1 erbij staan.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

MaDLiVe schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:46:
[...]

Goeie lijst, licht ook zeer dicht tegen wat ik allemaal speelde haha. Ik had alleen nog space marine deel 1 erbij staan.
Hehe, thanx 4 the tip, bij deze; SpaceMarine gewishlist. :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gwenrau
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 29-09 16:00
PinusRigida schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:26:
[...]

Hehe, thanx 4 the tip, bij deze; SpaceMarine gewishlist. :D
Deze is "gratis" te claimen op prime gaming mocht je een amazon prime licentie hebben!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

gwenrau schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:34:
[...]

Deze is "gratis" te claimen op prime gaming mocht je een amazon prime licentie hebben!
Oh top! heb idd. Amazon Prime, thanx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xyonix
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-09 09:17
Twijfel nu redelijk veel over aanschaf van de SD OLED of toch een ROG Ally.
Ben bang dat de performance van de SD met nieuwere games wellicht toch snel te wensen zal overlaten tegenover de Ally. Daarnaast vraag ik me af hoe goed het nu daadwerkelijk gaat met games die ook anticheat gebruiken? Lees hier veel mixed berichten over, veel commentaar is ook meer romantisch vind ik richting het positieve van de SD.

Voor nu wil ik vooral RDR2, Cyberpunk, Destiny en ook de nieuwe Indiana Jones game kunnen spelen.
Wat zijn jullie real world ervaringen met deze games op dit moment? Ook rekening houdend dat ik ze niet allemaal via de Steam library heb, maar dus met externe launchers moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Laatst online: 29-09 14:34

DizzyWeb

Ondertiteld

Voor Destiny 2 zal je Windows moeten installeren, die werkt simpelweg niet op SteamOS (en zal ook nooit werken). Cyberpunk draait bij mij prima. RDR2 geen ervaring mee.

En het is niet eens perse anticheat, het is online multiplayer met anticheat dat veelal niet zal werken onder SteamOS. Niet omdat het niet zou kunnen maar omdat de publishers weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xyonix
DizzyWeb schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 13:47:
Voor Destiny 2 zal je Windows moeten installeren, die werkt simpelweg niet op SteamOS (en zal ook nooit werken). Cyberpunk draait bij mij prima. RDR2 geen ervaring mee.

En het is niet eens perse anticheat, het is online multiplayer met anticheat dat veelal niet zal werken onder SteamOS. Niet omdat het niet zou kunnen maar omdat de publishers weigeren.
Wacht hoezo werkt D2 niet op SteamOS? Je kan de game toch ook binnen Steam downloaden.
Dan zou het toch moeten werken of zie ik dit verkeerd?

Heb jij Cyberpunk via Steam zelf of via een aparte launcher? Ik zou het met een aparte Launcher moeten laten draaien omdat ik hem niet via Steam heb gekocht. Zelfde geldt in mijn geval voor RDR2, Indiana Jones is wel via Steam trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-09 13:38

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

xyonix schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 13:22:

Voor nu wil ik vooral RDR2, Cyberpunk, Destiny en ook de nieuwe Indiana Jones game kunnen spelen.
Wat zijn jullie real world ervaringen met deze games op dit moment?
Al naar Protondb gekeken? Daar zie je bijvoorbeeld dat Indiana Jones niet echt soepel loopt qua framerate. En wat betreft het niet werken van Destiny 2, dat staat er ook.

[ Voor 12% gewijzigd door Gizz op 13-12-2024 14:22 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtyrockers
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09 16:25
xyonix schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 14:18:
[...]

Wacht hoezo werkt D2 niet op SteamOS? Je kan de game toch ook binnen Steam downloaden.

Heb jij Cyberpunk via Steam zelf of via een aparte launcher? Ik zou het met een aparte Launcher moeten laten draaien omdat ik hem niet via Steam heb gekocht. Zelfde geldt in mijn geval voor RDR2, Indiana Jones is wel via Steam trouwens.
steamos maakt gebruik van proton.
dat heeft niets te maken of je het spel wel of niet kan downloaden vanuit steam.

er draait default geen windows op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:34
xyonix schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 14:18:
Wat de andere zeggen: kijk per spel even in ProtonDB. Maar TLDR:
Veel spellen zoals Destiny 2, CoD MW, etc. maken gebruik van Kernel based anti-cheat systemen, welke vaak incompatible zijn met SteamOS. Hoewel er wel Linux based anti-cheat systemen zijn, kiezen devs er vaak voor om deze niet te implementeren vanwege ontwikkelkosten of een te kleine markt om de Linux versie 'live' te houden.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Laatst online: 29-09 14:34

DizzyWeb

Ondertiteld

Zoals hierboven aangegeven, SteamOS is een linux distributie, geen Windows.

Bungie heeft specifiek aangegeven dat ze heel simpel D2 compatible zouden kunnen maken, maar weigeren omdat ze Linux niet vertrouwen want daar zou het veel te makkelijk zijn om te cheaten. Of linux gebruikers zijn per definitie cheaters. Iets in die trant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xyonix
Gizz schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 14:18:
[...]

Al naar Protondb gekeken? Daar zie je bijvoorbeeld dat Indiana Jones niet echt soepel loopt qua framerate. En wat betreft het niet werken van Destiny 2, dat staat er ook.
Nee nog niet naar Protondb gekeken.
Ik zie dat ik iets niet helemaal goed had begrepen aan de commentaren die ik nu krijg :)
Toch blij dat ik hier de post heb gemaakt.

Neig ergens dan misschien wel meer richting Windows als OS, zijn er wellicht mensen die vanuit beiden met ervaring kunnen praten en tips kunnen geven? ken helaas niemand met een handheld laat staan iemand die beide werelden heeft geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamert
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-09 13:57
Als je nog ergens een game-pc hebt kan je natuurlijk wel Destiny 2 via steamlink op de deck spelen.
(of als je een PS5 hebt met Chiaki)

Of een windows installeren op een SD kaartje. het duurt even met laden, maar het spel liep prima op de deck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xyonix
Dreamert schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:30:
Als je nog ergens een game-pc hebt kan je natuurlijk wel Destiny 2 via steamlink op de deck spelen.
(of als je een PS5 hebt met Chiaki)

Of een windows installeren op een SD kaartje. het duurt even met laden, maar het spel liep prima op de deck.
Heb een prachtige game pc staan waar ik wel geteld nooit op game :P
Geen tijd voor, meer op de PS5 en dat ook al niet vaak. Dacht daarom koop me zo'n hand held voor op de bank, even snel kwartiertje/half uurtje gamen en dan weer door. Met kleinde kinderen is dat toch wat moeilijker. De kids gamen vaker dan papa momenteel haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamert
Dat is een bekend gevoel.
Dankzij de kleine is mijn game-tijd ook zwaar verminderd, maar dankzij de deck en de pauze functie is het wel makkelijk om iets te spelen en hem snel weg te kunnen leggen (met uitzondering van online games natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xyonix
Dreamert schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:03:
Dat is een bekend gevoel.
Dankzij de kleine is mijn game-tijd ook zwaar verminderd, maar dankzij de deck en de pauze functie is het wel makkelijk om iets te spelen en hem snel weg te kunnen leggen (met uitzondering van online games natuurlijk)
Wat zijn realistische tekortkomingen volgens jouw op de SD?
Ik zie vanwege de iets oudere hardware voornamelijk een eerdere achteruitgang op de nieuwere AAA titels daardoor. Vandaar dat ik ook als alternatief aan de Ally extreme/x denk.
Valt me wel op dat er op hardware vlak eigenlijk amper iets is veranderd bij de SD, op OLED scherm na en een nieuwere wifi module. (zover ik heb kunnen achterhalen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberw00d
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:54
xyonix schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:25:
[...]

Wat zijn realistische tekortkomingen volgens jouw op de SD?
Ik zie vanwege de iets oudere hardware voornamelijk een eerdere achteruitgang op de nieuwere AAA titels daardoor. Vandaar dat ik ook als alternatief aan de Ally extreme/x denk.
Valt me wel op dat er op hardware vlak eigenlijk amper iets is veranderd bij de SD, op OLED scherm na en een nieuwere wifi module. (zover ik heb kunnen achterhalen)
als je Ally (x) haalt zou ik hem laten draaien op bazzite. Windows is een regelrechte ramp op handhelds . ( Windows is hoe dan ook een ramp )
Tenzij je echt echt games wilt spelen die anti cheat software gebruikt. Dan kan je bv dual boot Windows draaien of wat ik gedaan heb bij de sd geforce now voor bv Fortnite / Black ops 6 ( die maandelijks kosten is het mij wel waard om zo geen Windows te hoeven draaien ) Ally x met bazzite lijkt me een mooie game device die een stuk meer kan handelen dan de sd . Heb destijds mijn Ally weggedaan maar had hem zeker gehouden als er toen bazzite was geweest

[ Voor 8% gewijzigd door Cyberw00d op 13-12-2024 16:56 ]

Nintendo Switch 2 | Valve Steam Deck Oled 1TB | iPad Air | iPhone 15 pro | Allergisch voor Windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-09 07:19
@xyonix anitcheat (speel die games niet, dus voor mij een non-issue), non-steam launcher die niet out of the box werken, soms wat tweaken met de juiste proton versie.

Voordelen: geen windows, een echt console OS wat ook tweak mogelijkheden bied, had ik al gezegd geen windows?, community controller layouts, 2 extra touchpads die veel mogelijkheden bieden door custom control layout aan te maken waaronder virtual menu's, een goed werkende sleep mode.

Je moet je afvragen of je het extra power verschil tussen de Ally en de SD gaat merken, de Ally draait op 1080p vs 800p van de steam deck. Maar dit is op 7 inch. Dus je verliest al veel voordeel omdat je op de ally de games op een hogere resolutie gaat renderen. Ally X is mogelijk een ander verhaal.

Als je voor de Ally kiest, kijk serieus even naar Bazzite OS als alternatief voor window

PS je krijgt wel de antwoorden uit het SD topic, dus niet verbaasd zijn als het een beetje gekleurd is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamert
Ik merk zelf weinig van de tekortkomingen.
Misschien is het grafisch een standje lager, maar ik vermaak me prima met Elden Ring en wat oudere titels die ik vroeger op de Xbox 360 speelde, en nu portable met een goede batterijduur nog eens dunnetjes kan overdoen.

Ik merk wel in spellen als Path of Exile dat de echte endgame niet lekker werkte en hoe meer effecten in beeld, hoe lastiger het speelt.

Maar met Diablo 4 was ik nog geen stotteringen tegengekomen, dus het kan ook aan engine optimalisatie liggen.

Verder met Chiaki 4 deck kan ik remote m'n PS5 opstarten (of PS4) en alles daarvan spelen zonder dat ik m'n vrouw hoef te storen als ze een serie kijkt.

Toen de kleine een baby was en ik de BioShock remake trilogy doorspeelde was ook de pauze knop bijzonder handig voor het even snel wegleggen, kleine weer in slaap krijgen en weer door spelen :)

Ik heb ook gene Ally getest, maar speelde wel Destiny 2 fanatiek op m'n gamelaptop, welke ik eigenlijk al een hele tijd niet meer heb aan gehad.
dus die kan met steamlink straks weer in een hoekje gezet worden, dan kan ik ook weer D2 spelen :)

[ Voor 12% gewijzigd door Dreamert op 13-12-2024 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xyonix
Cyberw00d schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:55:
[...]

als je Ally (x) haalt zou ik hem laten draaien op bazzite. Windows is een regelrechte ramp op handhelds . ( Windows is hoe dan ook een ramp )
Tenzij je echt echt games wilt spelen die anti cheat software gebruikt. Dan kan je bv dual boot Windows draaien of wat ik gedaan heb bij de sd geforce now voor bv Fortnite / Black ops 6 ( die maandelijks kosten is het mij wel waard om zo geen Windows te hoeven draaien ) Ally x met bazzite lijkt me een mooie game device die een stuk meer kan handelen dan de sd . Heb destijds mijn Ally weggedaan maar had hem zeker gehouden als er toen bazzite was geweest
Goede tip thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xyonix
cold_as_ijs schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:56:
@xyonix anitcheat (speel die games niet, dus voor mij een non-issue), non-steam launcher die niet out of the box werken, soms wat tweaken met de juiste proton versie.

Voordelen: geen windows, een echt console OS wat ook tweak mogelijkheden bied, had ik al gezegd geen windows?, community controller layouts, 2 extra touchpads die veel mogelijkheden bieden door custom control layout aan te maken waaronder virtual menu's, een goed werkende sleep mode.

Je moet je afvragen of je het extra power verschil tussen de Ally en de SD gaat merken, de Ally draait op 1080p vs 800p van de steam deck. Maar dit is op 7 inch. Dus je verliest al veel voordeel omdat je op de ally de games op een hogere resolutie gaat renderen. Ally X is mogelijk een ander verhaal.

Als je voor de Ally kiest, kijk serieus even naar Bazzite OS als alternatief voor window

PS je krijgt wel de antwoorden uit het SD topic, dus niet verbaasd zijn als het een beetje gekleurd is :D
Ik snap ergens wat je bedoelt maar heb voor de grap net wat videos bijvoorbeeld gecheckt van Indiana Jones. De SD is toch wel een redelijke ramp te noemen met wat hij eruit gooit. Ally daarentegen presteert redelijk prima voor een hand held.
Een console feeling zou zeker meer wenselijk zijn en de pauze button lijkt me ook meer dan handig, maar prestaties dat een game uberhaupt netjes gestart kan worden, al is het op laagste settings is ook wel wenselijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberw00d
xyonix schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 17:07:
[...]

Ik snap ergens wat je bedoelt maar heb voor de grap net wat videos bijvoorbeeld gecheckt van Indiana Jones. De SD is toch wel een redelijke ramp te noemen met wat hij eruit gooit. Ally daarentegen presteert redelijk prima voor een hand held.
Een console feeling zou zeker meer wenselijk zijn en de pauze button lijkt me ook meer dan handig, maar prestaties dat een game uberhaupt netjes gestart kan worden, al is het op laagste settings is ook wel wenselijk.
Er komt volgende week een update uit vanuit Steam os voor de fix voor Indiana jones voor bv het ray tracing problemen met de groene ogen . Zoals ik kon zie draaide die een heel stuk beter. Maar idd de nieuwste aaa games word steeds zwaarder voor de verouderde hardware van de Steam deck. Zelf heb ik nog een hele lijst games die ik eerst moet spelen en tegen die tijd is de Steam deck 2 er vast en zeker wel.. maar als ik nu moest kopen ging ik voor de Ally x zoals ik aangaf in mijn vorige bericht

Je noemt trouwens ook wel toevallig de meest kutte game voor de Steam deck hahaha . Kijk maar naar bv God of war ragnarok of andere redelijke recente games en daar doet die het nog netjes voor zo “oude” 🤪

[ Voor 9% gewijzigd door Cyberw00d op 13-12-2024 17:20 ]

Nintendo Switch 2 | Valve Steam Deck Oled 1TB | iPad Air | iPhone 15 pro | Allergisch voor Windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Nou is dat wel net een van de zwaarste games die je de Deck voor kan schotelen. Maar inderdaad, niet alle nieuwste games zullen er lekker op draaien.
Als je echter graag power wil, geen haast hebt en het ook niet op een paar honderd euro aankomt, dan zou ik even afwachten of de ally 2 niet aangekondigd wordt in de komende maanden. Ik heb het niet heel nauw gevolgd dus neem wat ik zeg met een korrel zout, maar volgens mij was de verwachting dat we binnenkort opvolgers met de nieuwe apu van AMD moeten gaan zien.
Afhankelijk van de werkelijke performance en wat er precies beschikbaar komt ga ik misschien zelf ook wel voor een van de nieuwe handhelds dan, als Valve nog niks laat weten van een SD2... En dan inderdaad gewoon Bazzite er op zetten, eventueel dual boot met Windows voor die paar games die niet van Linux houden of om lokaal gamepass te kunnen spelen.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-09 07:19
[...]

Ooh voor moderne games kan je best gelijk hebben. De SOC is minder krachtig in de SD. Maar om eerlijk te zijn moet je niet veel verwachten van de SOC, zelfs niet die van de Ally. De verschillen op RT gebied zijn redelijk marginaal. Ze kunnen allebei RT maar slecht handelen.
Ik zou serieus overwegen om de game gewoon op je gamepc of op je PS5 te spelen en dit naar je SD te streamen. De game lijkt niet bepaald high paced, dus dat moet gewoon een prima ervaring geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Causs
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-09 16:51
cold_as_ijs schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 20:26:
[...]

Ooh voor moderne games kan je best gelijk hebben. De SOC is minder krachtig in de SD. Maar om eerlijk te zijn moet je niet veel verwachten van de SOC, zelfs niet die van de Ally. De verschillen op RT gebied zijn redelijk marginaal. Ze kunnen allebei RT maar slecht handelen.
Ik zou serieus overwegen om de game gewoon op je gamepc of op je PS5 te spelen en dit naar je SD te streamen. De game lijkt niet bepaald high paced, dus dat moet gewoon een prima ervaring geven.
Precies dit. De zware spellen stream ik lokaal van mijn Xbox naar de Steam Deck.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BigF25
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-09 19:11
Men vergeet af en toe hoe krachtig de steam deck eigenlijk wel niet is..
Zolang het games (to name a few) als uncharted, spiderman, elden ring, cyberpunk, hogwarts legacy kan draaien zijn we er nog lang niet klaar mee.
Kwestie van perspectief if you ask me.
Zag vandaag een video waarbij ze bugs e.d. hebben gefixt voor de nieuwe Indy game, loopt vrijwel stabiel op 30fps en dat zonder fsr.. met de nieuwste steam os update komt dat er nog bij het schijnt.
Valve/steam/community support is top.
Nee het zijn niet de hoogste settings waar je op kunt spelen maar zodra je de game in duikt op de deck sta je daar niet meer bij stil tbh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xyonix
Finraziel schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 20:19:
[...]

Nou is dat wel net een van de zwaarste games die je de Deck voor kan schotelen. Maar inderdaad, niet alle nieuwste games zullen er lekker op draaien.
Als je echter graag power wil, geen haast hebt en het ook niet op een paar honderd euro aankomt, dan zou ik even afwachten of de ally 2 niet aangekondigd wordt in de komende maanden. Ik heb het niet heel nauw gevolgd dus neem wat ik zeg met een korrel zout, maar volgens mij was de verwachting dat we binnenkort opvolgers met de nieuwe apu van AMD moeten gaan zien.
Afhankelijk van de werkelijke performance en wat er precies beschikbaar komt ga ik misschien zelf ook wel voor een van de nieuwe handhelds dan, als Valve nog niks laat weten van een SD2... En dan inderdaad gewoon Bazzite er op zetten, eventueel dual boot met Windows voor die paar games die niet van Linux houden of om lokaal gamepass te kunnen spelen.
Heb zo het idee dat er misschien tijdens de CES in januari wellicht wat aangekondigd kan worden.
Is toch een grotere beurs waar ook het één en ander wordt aagekondigd.
Ga ook zeker even wachten tot dan, zou jammer zijn om nu bijvoorbeeld een Ally X te kopen en nog geen maandje later al de Ally 2/x2 te kunnen bestellen.

De SD is ook niet goedkoop te noemen dus inderdaad een paar honderd meer en tevreden zijn vind ik dan niet zo'n ramp. Als ik daarmee 2-3 jaartjes vooruit kan met gamen op de bank, meer dan waard zeg ik maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xyonix schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:43:
[...]

Heb zo het idee dat er misschien tijdens de CES in januari wellicht wat aangekondigd kan worden.
Is toch een grotere beurs waar ook het één en ander wordt aagekondigd.
Ga ook zeker even wachten tot dan, zou jammer zijn om nu bijvoorbeeld een Ally X te kopen en nog geen maandje later al de Ally 2/x2 te kunnen bestellen.

De SD is ook niet goedkoop te noemen dus inderdaad een paar honderd meer en tevreden zijn vind ik dan niet zo'n ramp. Als ik daarmee 2-3 jaartjes vooruit kan met gamen op de bank, meer dan waard zeg ik maar.
Nou moet ik wel zeggen dat een vergelijking van DF tussen strix point in een mini-pc en de 7840u (wat praktisch hetzelfde is als Z1e wat in de huidige Ally/Ally X/Legion Go zit) nog niet heel erg overtuigend was: YouTube: Strix Point: AMD's Most Powerful Mobile Chip Yet - Beelink SER9 Review

Aan de andere kant vind ik de leaks over de nieuwe Legion Go met groot oled scherm en verbeterde ergonomie op de afneembare controllers ook heel erg interessant klinken. Het is echter allemaal even afwachten wat de prijzen gaan doen. Maar gezien de benchmarkcijfers van DF denk ik bij nader inzien dat de huidige lage prijzen op de Ally (niet de X) en Legion Go toch best interessant kunnen zijn. Ongetwijfeld gaan de nieuwe modellen makkelijk 200-300 meer kosten of nog meer, wat misschien toch niet helemaal in verhouding staat tot de performance winst als het je niet om de andere verbeteringen te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xyonix
Finraziel schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:54:
[...]

Nou moet ik wel zeggen dat een vergelijking van DF tussen strix point in een mini-pc en de 7840u (wat praktisch hetzelfde is als Z1e wat in de huidige Ally/Ally X/Legion Go zit) nog niet heel erg overtuigend was: YouTube: Strix Point: AMD's Most Powerful Mobile Chip Yet - Beelink SER9 Review

Aan de andere kant vind ik de leaks over de nieuwe Legion Go met groot oled scherm en verbeterde ergonomie op de afneembare controllers ook heel erg interessant klinken. Het is echter allemaal even afwachten wat de prijzen gaan doen. Maar gezien de benchmarkcijfers van DF denk ik bij nader inzien dat de huidige lage prijzen op de Ally (niet de X) en Legion Go toch best interessant kunnen zijn. Ongetwijfeld gaan de nieuwe modellen makkelijk 200-300 meer kosten of nog meer, wat misschien toch niet helemaal in verhouding staat tot de performance winst als het je niet om de andere verbeteringen te doen is.
Thnx voor delen even checken.
Ik denk dat je wel gelijk hebt maar alles zal afhangen van het totaal en het prijskaartje wat eraan hangt.
Aan de andere kant kan het wel heel interessant om te speculeren of ze nog een verdere drop op pricing laten plaatsvinden op bijvoorbeeld een Ally Z1, de Ally X zal erom spannen of en hoeveel extra Asus eventueel zou moeten hebben betaald voor de nieuwe chip.

Zelf hoef ik niet perse grotere te gaan, vind de portabiliteit wel fijner en meer mee wegen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:03
Nog een tip voor iedereen die van puzzle games houdt. Ze zouden allemaal goed op de steam deck moeten draaien:

https://www.humblebundle....nding-masterpieces-encore

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-09 14:45
BigF25 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:41:
Men vergeet af en toe hoe krachtig de steam deck eigenlijk wel niet is..
Zolang het games (to name a few) als uncharted, spiderman, elden ring, cyberpunk, hogwarts legacy kan draaien zijn we er nog lang niet klaar mee.
Kwestie van perspectief if you ask me.
Zag vandaag een video waarbij ze bugs e.d. hebben gefixt voor de nieuwe Indy game, loopt vrijwel stabiel op 30fps en dat zonder fsr.. met de nieuwste steam os update komt dat er nog bij het schijnt.
Valve/steam/community support is top.
Nee het zijn niet de hoogste settings waar je op kunt spelen maar zodra je de game in duikt op de deck sta je daar niet meer bij stil tbh.
Inderdaad. Kijk naar de witcher, ik draai deze op medium met 10tpu. Ja soms wat framedips, maar als je het als een console ziet is dat prima. En dat in je hand op de bank voor een uur of 5.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-09 17:23
Zit al een jaar steeds te flirten met het idee een steamdeck te kopen.
Vorige week eindelijk knoop doorgehakt op één van die refurbished OLED exemplaren met korting omdat ik volgende maand weer 11 uur moet vliegen.

Voor het eerst Cyberpunk gespeeld in de trein vanochtend en ik vind het vrij onwerkelijk dat dat gewoon kan.
Als je dit aan mij zou laten zien toen ik 15 was zou mijn hoofd ontploffen

Cyberpunk dan wel een zwaar spel, maar al een beetje zitten kijken naar iets als Witcher 3 en Mass Effect LE en dan krijg ik gewoon ook 5 uur gameplay uit een volle accu volgens die accu tool van ze.
Dit is fantastisch tijdverdrijf als ik weer lang moet vliegen.

Had dit ding veel eerder moeten kopen, wat een magisch iets.

Moet alleen nog even achter een deftige power bank aan.

[ Voor 6% gewijzigd door Polderviking op 18-12-2024 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-09 14:45
Al een powerbank op het oog?

• Pingewin
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 25-09 11:27
@Polderviking: als je een powerbank zoekt voor je lange vlucht, je gaat die dingen niet zomaar een vliegtuig in krijgen is mijn ervaring. Kan verschillen per land/luchtvaart maatschappij, dat weet ik niet precies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:35
Pingewin schreef op donderdag 19 december 2024 @ 02:49:
@Polderviking: als je een powerbank zoekt voor je lange vlucht, je gaat die dingen niet zomaar een vliegtuig in krijgen is mijn ervaring. Kan verschillen per land/luchtvaart maatschappij, dat weet ik niet precies.
Tot 27000 mAh mag je meenemen in het vliegtuig echter lees je soms dat powerbanks van formaat discussies kan opleveren. Met bijv. 20000mAh zit je altijd goed en krijg je geen vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polderviking
Het is deze (amazon link) geworden.
Pingewin schreef op donderdag 19 december 2024 @ 02:49:
Ik weet dat ze nerveus worden van hele grote accu's maar ik heb in het verleden nooit vragen gehad over 20.000mah anker powerbanks die ik meesleepte, dus ik heb gewoon weer een powerbank in datzelfde formaat gekocht, alleen één met een output geschikt voor de SD.

Wel even een grotere overwogen maar deze gaat in mijn tas leven, dus ik wil er zelf ook niet nodeloos al te veel gewicht toevoegen dus komt prima uit zo.
Desnoods koop ik er nog één als ik niet uit kom.

[ Voor 5% gewijzigd door Polderviking op 19-12-2024 10:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:58
Polderviking schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:17:
[...]

Het is deze (amazon link) geworden.

[...]

Ik weet dat ze nerveus worden van hele grote accu's maar ik heb in het verleden nooit vragen gehad over 20.000mah anker powerbanks die ik meesleepte, dus ik heb gewoon weer een powerbank in datzelfde formaat gekocht, alleen één met een output geschikt voor de SD.

Wel even een grotere overwogen maar deze gaat in mijn tas leven, dus ik wil er zelf ook niet nodeloos al te veel gewicht toevoegen dus komt prima uit zo.
Desnoods koop ik er nog één als ik niet uit kom.
11 uur vlucht met een beetje normale maatschappij heeft gewoon een stroompunt.

• Polderviking
giantgiantus schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:34:
[...]

Niet eens aan gedacht... lijkt idd geval te zijn.

• Cyberw00d
giantgiantus schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:34:
[...]

Soms is de output van die stroompunten erg laag. Als de deck meer gebruikt dan dat die krijgt van de stroombron loopt die langzaam leeg tijdens gebruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polariteit
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

Cyberw00d schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:46:
[...]

Soms is de output van die stroompunten erg laag. Als de deck meer gebruikt dan dat die krijgt van de stroombron loopt die langzaam leeg tijdens gebruik
Dat geldt ook voor je powerbank :+

• B@rt_d@_M@n
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 09:08

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

Cyberw00d schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:46:
[...]

Ik vlieg meerdere keren per maand en altijd intercontinentaal. Meestal met KLM en Delta. Tot nu toe niet meegemaakt dat ik mijn SD niet kon opladen. Oftewel, ik nooit een powerbank mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chillko
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-09 12:02
Hallo SD community,

Ik kwam deze tegen voor 29,99 (via coupon) en lijkt me handig voor de steam deck.

Zijn er nog mede tweakers met een 3d printer die hier een handig klemmetje voor kunnen maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-09 13:38

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Chillko beetje vaag merk. Voor een paar euro meer heb je een Anker met dubbele capaciteit en een hoger vermogen (wellicht handig in combinatie met andere apparaten).

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cyberw00d
Gister avond Indiana jones geïnstalleerd op de deck . Ik draai de beta Channel dus daar zit de laatste fixes bij voor onder andere deze game . Speel op medium/low settings met een fps tussen 30/35 en af en toe een dip naar 28.. erg goed speelbaar dus ! Heel even alles op max gehad via geforce now en dat ziet er natuurlijk een stuk mooier uit . Toch geef ik de voorkeur om native op de deck te spelen , daar hebben we hem uiteraard voor. Ik verwacht dat straks met de frame generation optie nog een stuk hogere fps en settings te behalen . Mocht je deze game dus graag spelen en geen andere mogelijkheid hebben en geen geforce now kan ik hem wel aanraden . Heerlijke game !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chillko
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-09 12:02
Gizz schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:09:
@Chillko beetje vaag merk. Voor een paar euro meer heb je een Anker met dubbele capaciteit en een hoger vermogen (wellicht handig in combinatie met andere apparaten).
Klopt maar qua gewicht en formaat is die wat groot om achter de SD the klikken.

Edit: het is trouwens geen vaag merk. Ik heb sinds enkele jaren een grotere powerbank hiervan en die bevalt me prima, werden ook toen al goed aangeschreven

[ Voor 16% gewijzigd door Chillko op 19-12-2024 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB43
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 05-06 11:46
Na (te) lang getwijfeld te hebben afgelopen week toch maar een Steam Deck besteld. Hopelijk heb ik deze nog voor of net na de kerst binnen. Nu heb ik thuis een aardige desktop staan, maar de drempel om boven te gaan zitten gamen wordt steeds groter. Nu heb ik begrepen dat er ook mogelijkheden zijn om de kracht van mijn desktop te gebruiken om soepel vanaf de bank op mijn steamdeck (of via de steamdeck middels een dock op mijn tv) veeleisendere spellen te kunnen spelen. Onder andere ook PC GamePass spellen zoals Indiana Jones.

Ik heb wel wat rondgekeken en kom daarbij uit op o.a. Moonlight/Sunshine maar kom er nog niet helemaal uit wat nu bij mijn Desktop en Steamdeck past. Kan iemand mij aangeven wat de beste tool om via mijn Desktop te streamen, en indien mogelijk een verwijzing naar een duidelijke tutorial of handleiding om dit op te zetten?

Mijn Desktop heeft een AMD RX7900XT GPU en een AMD Ryzen 7 7800X3D CPU. Ik begrijp dat dat nog verschil kan maken welke tool het beste past.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

JB43 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:12:
Na (te) lang getwijfeld te hebben afgelopen week toch maar een Steam Deck besteld. Hopelijk heb ik deze nog voor of net na de kerst binnen. Nu heb ik thuis een aardige desktop staan, maar de drempel om boven te gaan zitten gamen wordt steeds groter. Nu heb ik begrepen dat er ook mogelijkheden zijn om de kracht van mijn desktop te gebruiken om soepel vanaf de bank op mijn steamdeck (of via de steamdeck middels een dock op mijn tv) veeleisendere spellen te kunnen spelen. Onder andere ook PC GamePass spellen zoals Indiana Jones.

Ik heb wel wat rondgekeken en kom daarbij uit op o.a. Moonlight/Sunshine maar kom er nog niet helemaal uit wat nu bij mijn Desktop en Steamdeck past. Kan iemand mij aangeven wat de beste tool om via mijn Desktop te streamen, en indien mogelijk een verwijzing naar een duidelijke tutorial of handleiding om dit op te zetten?

Mijn Desktop heeft een AMD RX7900XT GPU en een AMD Ryzen 7 7800X3D CPU. Ik begrijp dat dat nog verschil kan maken welke tool het beste past.
Ik zou gewoon eerst remote play van steam zelf proberen. Kan je als dat niet bevalt altijd log wat anders proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:10
Remote play van Steam is veruit het makkelijkst, knopje klikken en klaar. Dus dat is sowieso de moeite waard om te proberen.

Ik merkte bij mij dat dat af en toe toch te veel haperde, ik weet niet precies waarom. Bij God of War, waar timing van knoppen wel vrij belangrijk is, was dat een probleem. Daarna heb ik Moonlight/Sunshine geïnstalleerd, dat is net ff meer werk en wat priegelen, maar ook nog vrij goed te doen als je een beetje handig bent. Dat werkt bij mij vlekkeloos.

Overigens speel ik 90% van de spellen gewoon op de Steam Deck zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB43
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 05-06 11:46
Bedankt voor de tip. Click-and-Play klinkt wel het beste inderdaad. Zal dus eerst een Steam Remote Play proberen. Werkt dit ook met niet Steam games, zoals bijvoorbeeld PC GamePass spellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easygoingfox
JB43 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:12:
Ik heb deze tutorial gevolgd voor het installeren van Sunshine. Werkt erg goed, al gebruik ik het in de praktijk nooit. Speel of op m'n PC, of native op de SD. Veel plezier met je Steam Deck!

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Milan1NL
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
Milan1NL schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:33:
Wauw,..

ik wou even zeggen dat ik het super leuk vind om alles terug te lezen :).. Sinds zaterdag begonnen en zit nu bijna op de helft met alles teruglezen met alle reacties hihi.. Sommige berichten ge-bookmarked,. voor als ik in de toekomst ook een steam deck ga halen. Ik ben nog ff aan het sparen voor de Oled variant. Wil het meteen goed doen. :9

Alleen 2ehands ben ik nog geen betaalbare tegen gekomen (Oled). Heb er totaal geen haast mee. Ik red mij prima met mijn PC. Maar voor onderweg, of als ik 's weekends bij de schoonouders zit dan mis ik toch wel wat qua gamen.. Ja laptopje,. maar streamen naar de laptop is niet echt mijn ding. + Steam Deck lijkt mij ook fijn in de hand op de bank of dergelijke. Ik volg wel altijd alles over de Steam Deck, over Decky Loader? Nog niet in verdiept. Maar wel aantal dingen opgeslagen in notities met handige websites of iets. Iemand wel enig idee of ze ooit in de aanbieding komen (Oled)?

Groetjes
Gisteravond de Steam Deck 1 TB Oled besteld. :D

AMD Ryzen 7 9700X | Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT | Patriot Memory Viper Venom 2x16GB 6000Mhz | Corsair Force MP600 PRO LPX 2TB M.2 | Gigabyte GP-UD850GM PG5 V2.0 PSU | Gigabyte X870 EAGLE WIFI7 | Windows 11 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberw00d
Milan1NL schreef op woensdag 25 december 2024 @ 23:07:
[...]

Mooi man. Veel plezier ermee . Top machine

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Zep Man
easygoingfox schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 23:18:
Ik heb deze tutorial gevolgd voor het installeren van Sunshine. Werkt erg goed, al gebruik ik het in de praktijk nooit. Speel of op m'n PC, of native op de SD. Veel plezier met je Steam Deck!
Ik heb een opstelling waarbij ik op mijn Deck (in gaming mode) over het internet een VPN-verbinding kan opzetten, een PC op afstand kan opstarten, en die PC op afstand kan bedienen m.b.v. Moonshine. Client-side HDR in- en uitschakelen werkt en wordt doorgezet naar de server. Op de Deck wordt geen speciale software geïnstalleerd anders dan Moonlight via Discovery en een paar losse eigen one-lineachtige bash scripts om vanuit Steam aan te roepen. Dit zorgt ervoor dat het niet onderhoudsgevoelig is, ook niet wanneer de Steam Deck updates krijgt.

Die PC is enkel aangesloten op het lichtnet, het netwerk en op een HDMI-dummy. Na 15 minuten inactiviteit wordt die uitgeschakeld voor als ik eens de verbinding verbreek zonder de PC handmatig uit te zetten.

De backup is een Zigbee-schakelaar op het lichtnet en een VNC-server op de PC. Tot nu toe nog niet nodig gehad. Zels GPU driver updates gaan zonder problemen. Ik heb ooit eens een KVM-achtige oplossing overwogen voor de backup, maar het kwam erop neer dat dit overkill is voor het gebruiksdoel en het beperkte risico. ;)

De VPN-verbinding betreft WireGuard naar een OPNsense router. Dezelfde router accepteert via diens API een verzoek om op het netwerk van de PC lokaal een WoL-pakket te versturen, wat naar mijn ervaring beter werkt als een WoL-pakket over netwerken heen.

Als hier vragen over zijn, laat het mij weten. Deze opstelling is getest met AMD en Nvidia videokaarten op Windows 10 en Windows 11.

[ Voor 9% gewijzigd door The Zep Man op 26-12-2024 08:51 ]

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
The Zep Man schreef op donderdag 26 december 2024 @ 08:42:
[...]

Als hier vragen over zijn, laat het mij weten. Deze opstelling is getest met AMD en Nvidia videokaarten op Windows 10 en Windows 11.
Welke scripts heb je gebruikt?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• The Zep Man
Pendora schreef op donderdag 26 december 2024 @ 22:36:
[...]

Welke scripts heb je gebruikt?
Op de Steam Deck (client)
Deze scripts worden als non-Steam games toegevoegd aan Steam om te gebruiken in Gaming Mode.

Script om VPN in en uit te schakelen, wg-myvpn.sh:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
#!/usr/bin/env bash

WG_INTERFACE=wg-myvpn

CONFFILE=${WG_INTERFACE}.conf

case $1 in
  up)
    nmcli connection import --temporary type wireguard file $CONFFILE
    nmcli connection up $WG_INTERFACE
  ;;
  down)
    nmcli connection down $WG_INTERFACE
    nmcli connection delete $WG_INTERFACE
  ;;
  status)
    [ -e /sys/class/net/${WG_INTERFACE}/operstate ] && STATUS="up" || STATUS="down"
    echo "WireGuard interface $WG_INTERFACE is $STATUS"
    [[ "$STATUS" == "up" ]] && exit 1 || exit 0
  ;;
  *)
    echo "Usage: $0 up|down|status"
    exit 255
  ;;
esac

wg-myvpn.conf betreft een wg-quick configuratiebestand met de gewenste WireGuard client-configuratie.

Het bovenstaande script kan als Target tweemaal aan Steam toegevoegd worden als non-Steam game. Gebruik voor Launch Options "up" (zonder aanhalingstekens) voor de non-Steam game die de VPN inschakelt, en "down" voor degene die de VPN uitschakelt. In Gaming Mode krijg je geen feedback, dus test de VPN eerst. Als het werkt, dan mag je verwachten dat het blijft werken zolang er een verbinding is en de Deck niet wordt herstart omdat WireGuard stateless is.

WoL-script (WoL via OPNsense, pas de relevante waardes aan!):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
#!/usr/bin/env bash

routerProtocol=https
routerHost="<OPNsense IP or hostname>"
routerPort="<OPNsense web interface port>"

routerApiKey="<API key from OPNsense user with WoL access>"
routerApiSecret="<Secret associated with API key>"

routerWolUuid="<See your browser's web developer tools, network tab when editing an OPNsense WoL Configuration for the relevant underlying UUID.>"

routerBaseUrl="${routerProtocol}://${routerHost}:${routerPort}"
wolApiSetUrl="${routerBaseUrl}/api/wol/wol/set"
curl --request POST --header "Content-Type: application/json" \
  --insecure \
  --user ${routerApiKey}:${routerApiSecret} \
  --data "{\"uuid\":\"${routerWolUuid}\"}" \
  $wolApiSetUrl
echo ""

De uitvoer zou "{"status":"OK"}" moeten zijn. Dit houdt in dat OPNsense het verzoek heeft ontvangen en het geconfigureerde WoL-pakket heeft verstuurd. Dit houdt niet per se in dat de betreffende computer is ingeschakeld. Test je configuratie vooraf.

Op de Windows host (server)
De scripts om aan te roepen worden geconfigureerd in Sunshine. De benodigde parameters (resolutie, refresh rate, HDR gewenst) worden aangeleverd door Moonlight om zo de server af te stellen op de behoeften van de client. Hou rekening met dat Sunshine alleen scripts uitvoert als een nieuwe sessie/desktop aangeroepen wordt door Sunshine (zoals "Desktop"). Opnieuw gebruik maken van een bestaande sessie laat scripts dus niet draaien. Stop de huidige sessie in Moonlight en start een nieuwe sessie om uitvoer van scripts door Sunshine te forceren.

De resolutie en refresh rate worden direct ingesteld d.m.v. qres.exe, die je onder andere hier kan vinden.

Stel in voor config.do_cmd (niets voor undo_cmd, niet elevated):
code:
1
cmd /C <path to>\qres.exe /x:%SUNSHINE_CLIENT_WIDTH% /y:%SUNSHINE_CLIENT_HEIGHT% /r:%SUNSHINE_CLIENT_FPS%

HDR in- en uitschakelen (alleen getest met Windows 11) wordt met een eigen script gedaan omdat Windows daar geen standaard, makkelijk te gebruiken methode voor heeft en in de tijd dat ik het ontwikkelde third-party tooling te brak was om scriptmatig aan te sturen. Dit script schakelt altijd als het handmatig wordt aangeroepen, en alleen indien nodig wanneer het wordt aangeroepen door Sunshine. Je ziet met Moonshine niets van de uitvoer omdat dit script wordt uitgevoerd voordat beeld wordt getoond.

Stel in voor config.do_cmd (niets voor undo_cmd, niet elevated):
code:
1
<path to>\hdrswitch.bat

hdrswitch.bat (pas waarde monitor key aan!):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
@echo off

set regMds=HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\GraphicsDrivers\MonitorDataStore
set monitor=<Current monitor registry key name from registry key above>

set hdr=
for /F "usebackq tokens=3 delims= " %%V IN (`reg query %regMds%\%monitor% /v AdvancedColorEnabled ^| find "AdvancedColorEnabled"`) DO set hdr=%%V
if "%hdr%"=="" (
  echo ERROR: Could not detect HDR mode of current monitor. Exiting.
  goto :EOF
)
if "%hdr%"=="0x0" set hdr=false
if "%hdr%"=="0x1" set hdr=true

set switch=false
if not "%hdr%"=="%SUNSHINE_CLIENT_HDR%" set switch=true
set request=%SUNSHINE_CLIENT_HDR%
if "%request%"=="" if "%hdr%"=="false" set request=true
if "%request%"=="" if "%hdr%"=="true"  set request=false

echo Currently in HDR mode: %hdr%
echo    Requested HDR mode: %request%
echo         Switch needed: %switch%
echo.

if "%switch%"=="true" (
  echo Switching...
  cscript /NOLOGO hdrswitch.vbs
) else (
  echo Nothing to do, so not switching.
)

hdrswitch.vbs (in dezelfde locatie als hdrswitch.bat):
VBScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Set oShell = CreateObject("WScript.Shell")
oShell.Run("""ms-settings:display""")
WScript.Sleep 1000
oShell.AppActivate "settings"
WScript.Sleep 100
oShell.SendKeys "{TAB}"
WScript.Sleep 60
oShell.SendKeys "{TAB}"
WScript.Sleep 60
oShell.SendKeys "{TAB}"
WScript.Sleep 60
oShell.SendKeys "{TAB}"
WScript.Sleep 60
oShell.SendKeys "{TAB}"
WScript.Sleep 60
oShell.SendKeys "{TAB}"
WScript.Sleep 60
oShell.SendKeys " "
WScript.Sleep 500
oShell.SendKeys "%{F4}"

Voor het uitschakelen van Windows na 15 minuten inactiviteit gebruik ik HASS.Agent en verdere automatisering vanuit Home Assistant. Als ik mijn PC aan wil laten staan voor een langere periode zonder gebruikersinvoer, hoef ik alleen maar aan de Windows-kant HASS.Agent de nek om te draaien.

Als de PC niet is aangesloten op een monitor of TV, dan is een HDMI- of DisplayPort-dummy vereist om alle gewenste resoluties te ondersteunen en om een actieve geluidsuitgang te hebben. Beide zijn nodig om Sunshine video en audio te laten streamen. Ik gebruik een programmeerbaar model van Lindy die mijn LG OLED TV emuleert. Mogelijk zijn er ondertussen betere/goedkopere dummies, maar zoveel jaar geleden was dit de enige manier om een dummy met HDR-ondersteuning in diens EDID-configuratie te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polariteit
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

Het is nu ruim een maand dat ik in het bezit ben van de steamdeck, en wat een fijn apparaatje vind ik het :) Nog geen seconde spijt van :)

Inmiddels is het me ook gelukt om games te streamen vanaf de xbox en ze dan op de SD te spelen, en dat gaat echt bizar goed.

Tevens afgelopen dagen weer wat zitten kloten om niet-steam games aan de praat te krijgen. Het valt me op dat als ik in de SD (in gaming mode) bij 'non steam games' een specifieke proton-versie selecteer bij compatibiliteits-instellingen, dat hij deze niet lijkt te onthouden. In eerste instantie gaat het goed, maar na het afsluiten en opnieuw opstarten van de Deck staat de te gebruiken Protonversie weer op 9-22.

Iemand die dit herkent? Is er een workaround om hem de gewenste protonversie te laten onthouden? Elke keer de juiste versie moeten selecteren gaat op den duur namelijk vervelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:37
Ik heb sinds ongeveer launch en nog steeds blij mee. Ondertussen wel gereset omdat het toch een zooitje werd.
Echter merk ik dat ze van alles hebben veranderd in Emudeck en dat Epic launcher ook niet lekker werkt meer.
Maar goed, savegames voor de GB komen niet op, ben bang dat ik die dan ook niet gekopieerd heb, maar goed. Worst kaas moet ik die opnieuw spelen dan. Wil dat ook nog zien te syncen op een nette manier zodat ik ergens anders ook mee verder kan, of gewoon afstappen van die dingen emuleren en via een cart op de originele consoles doen.

Dus uiteindelijk was het redelijk snel weer werkend allemaal, maar loop nog steeds tegen aparte dingen aan. Uiteraard zijn het geen standaard dingen die moeten werken, maar toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
Arunia schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:57:
Wil dat ook nog zien te syncen op een nette manier zodat ik ergens anders ook mee verder kan,
Syncthing als static binary erop en als systemd user service automatisch laten starten. Volgens mij kan Syncthing zichzelf actueel houden en alles in de deck user dir overleeft system updates, dus dat zal blijven werken.

[ Voor 18% gewijzigd door The Zep Man op 30-12-2024 15:07 ]

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Milan1NL
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
Milan1NL schreef op woensdag 25 december 2024 @ 23:07:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L1wtIu8wQB53Oq7v_fnn87gLjEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vq1aamTaowIwsGKw5wj1ztn4.jpg?f=fotoalbum_large

Als een kleine kleuter zo blij. 🙈🙈 wat een machine. 🥳

AMD Ryzen 7 9700X | Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT | Patriot Memory Viper Venom 2x16GB 6000Mhz | Corsair Force MP600 PRO LPX 2TB M.2 | Gigabyte GP-UD850GM PG5 V2.0 PSU | Gigabyte X870 EAGLE WIFI7 | Windows 11 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soullie
  • Laatst online: 29-09 16:08

Soullie

Planeshift

Milan1NL schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:40:
[...]

[Afbeelding]

Gefeliciteerd, ik heb van mijn steamdeck nooit spijt gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-09 16:22
Milan1NL schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:40:
[...]

[Afbeelding]

Gefeliciteerd man! Veel plezier ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
The Zep Man schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:06:
[...]

Syncthing als static binary erop en als systemd user service automatisch laten starten. Volgens mij kan Syncthing zichzelf actueel houden en alles in de deck user dir overleeft system updates, dus dat zal blijven werken.
Ik moet inderdaad even kijken. Zag al een tijd terug dat iemand iets had gebouwd om het makkelijker te maken, maar dat ging weer via de cloud. Voor mij is het ook prima om thuis te syncen zonder al te veel zelf te koppelen.

Eerst maar eens zoeken waar die save games nu eigenlijk voor al die emulators staan. Had verwacht in de zelfde map, maar daar lijkt het niet op nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Hoe is jullie ervaring met Game pass ultimate op de Steamdeck? Ik zit eraan te denken een Steamdeck te kopen en heb nog bijna 3 jaar GPU. Ik zag dat er wel wat handelingen voor nodig zijn, is dat een beetje te doen? Of kan ik beter de games kopen?

Zijn er toffe RPGs die lekker wegspelen op de Steamdeck?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
darkdesign schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 07:07:
Hoe is jullie ervaring met Game pass ultimate op de Steamdeck? Ik zit eraan te denken een Steamdeck te kopen en heb nog bijna 3 jaar GPU. Ik zag dat er wel wat handelingen voor nodig zijn, is dat een beetje te doen? Of kan ik beter de games kopen?

Cloud streaming bedoel je? Is niet zo lastig om in te stellen en werkt best goed zolang je een goede internetverbinding hebt. Maar erg veel heb ik het niet gedaan, vooral omdat ik ook heel veel games beschikbaar heb die gewoon op het apparaat zelf draaien. Wat me vooral een beetje tegen staat bij cloud streamen is dat je steeds even moet wachten om een sessie te starten terwijl je bij lokaal draaien van games op elk moment de Steam Deck in slaap kan zetten en later weer direct doorgaan. Bij cloud ben je dan je sessie kwijt.

Ik heb wel ook redelijk wat van mijn eigen Xbox (Series X) naar de Steam Deck gestreamd (met xbplay, kost een paar euro en er zijn ook gratis opties maar ik vond het het wel waard om minder zelf te hoeven configureren). Dan heb je dat probleem niet want je eigen Xbox kan gewoon even aan blijven staan of quick resume gebruiken.

En hetzelfde kan natuurlijk ook bij streamen vanaf pc maar dat heb ik minder gedaan.

En toffe rpg's, ja, zat? De Fallouts, Skyrim en voorlopers, the outer worlds, Witcher series draaien volgens mij allemaal top (al kan modden even wat lastiger zijn maar gaat wel)... Kingdoms of Amalur rereckoning zelf met veel plezier op de Deck gespeeld. Baldur's Gate 3 zelf niet heel ver in gekomen (vorige maand gekocht maar kwam niet in juiste mindset voor de game) en is duidelijk aan de zware kant, maar de performance is geloof ik verbeterd en rond de 30 fps is prima speelbaar voor zo'n turnbased game. Cyberpunk zelf niet gespeeld maar schijnt ook nog best te doen te zijn... En dan heb je natuurlijk nog games als de eerdere games van Larian die ik niet geprobeerd heb maar waar ik van verwacht dat ze ook prima speelbaar zullen zijn. Of games als Pathfinder, nog niet gespeeld (ooit in een bundle opgepikt) maar staat een playable badge op de store page.
En dan heb je natuurlijk nog de wereld van jrpg's, die zijn vaak wat minder veeleisend en draaien meestal dus ook prima op de Steam Deck.

Lang verhaal, maar eigenlijk komt het er op neer dat de Steam Deck gewoon een pc is en zolang je niet hele hoge prestaties nodig hebt, per se Windows (zoals voor lokaal gamepass draaien) of anticheat hebt wat roet in het eten gooit, kun je er eigenlijk gewoon alles mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Finraziel schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 07:49:
[...]

Cloud streaming bedoel je? Is niet zo lastig om in te stellen en werkt best goed zolang je een goede internetverbinding hebt. Maar erg veel heb ik het niet gedaan, vooral omdat ik ook heel veel games beschikbaar heb die gewoon op het apparaat zelf draaien. Wat me vooral een beetje tegen staat bij cloud streamen is dat je steeds even moet wachten om een sessie te starten terwijl je bij lokaal draaien van games op elk moment de Steam Deck in slaap kan zetten en later weer direct doorgaan. Bij cloud ben je dan je sessie kwijt.

Ik heb wel ook redelijk wat van mijn eigen Xbox (Series X) naar de Steam Deck gestreamd (met xbplay, kost een paar euro en er zijn ook gratis opties maar ik vond het het wel waard om minder zelf te hoeven configureren). Dan heb je dat probleem niet want je eigen Xbox kan gewoon even aan blijven staan of quick resume gebruiken.

En hetzelfde kan natuurlijk ook bij streamen vanaf pc maar dat heb ik minder gedaan.

En toffe rpg's, ja, zat? De Fallouts, Skyrim en voorlopers, the outer worlds, Witcher series draaien volgens mij allemaal top (al kan modden even wat lastiger zijn maar gaat wel)... Kingdoms of Amalur rereckoning zelf met veel plezier op de Deck gespeeld. Baldur's Gate 3 zelf niet heel ver in gekomen (vorige maand gekocht maar kwam niet in juiste mindset voor de game) en is duidelijk aan de zware kant, maar de performance is geloof ik verbeterd en rond de 30 fps is prima speelbaar voor zo'n turnbased game. Cyberpunk zelf niet gespeeld maar schijnt ook nog best te doen te zijn... En dan heb je natuurlijk nog games als de eerdere games van Larian die ik niet geprobeerd heb maar waar ik van verwacht dat ze ook prima speelbaar zullen zijn. Of games als Pathfinder, nog niet gespeeld (ooit in een bundle opgepikt) maar staat een playable badge op de store page.
En dan heb je natuurlijk nog de wereld van jrpg's, die zijn vaak wat minder veeleisend en draaien meestal dus ook prima op de Steam Deck.

Lang verhaal, maar eigenlijk komt het er op neer dat de Steam Deck gewoon een pc is en zolang je niet hele hoge prestaties nodig hebt, per se Windows (zoals voor lokaal gamepass draaien) of anticheat hebt wat roet in het eten gooit, kun je er eigenlijk gewoon alles mee.
Ik heb zelf ook een Xbox series X, dus Xbplay zou dan super zijn. Ik wist niet dat dat ook kon. Is dat gewoon installeren en het werkt, zonder Windows installatie? Want zo kan ik via mijn xbox alles van GPU spelen op een SD en is performance voor zwaardere games geen issue.

Heeft die screen coating van de 1tb versie een meerwaarde ten opzichte van de 512gb versie zonder?

Dankje voor de uitgebreide uitleg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polariteit
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

darkdesign schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 08:14:
[...]

Ik heb zelf ook een Xbox series X, dus Xbplay zou dan super zijn. Ik wist niet dat dat ook kon. Is dat gewoon installeren en het werkt, zonder Windows installatie? Want zo kan ik via mijn xbox alles van GPU spelen op een SD en is performance voor zwaardere games geen issue.

Heeft die screen coating van de 1tb versie een meerwaarde ten opzichte van de 512gb versie zonder?

Ik gebruik op de Steamdeck 'greenlight' om games vanaf de xbox te streamen. Enige wat je hoeft te doen is 'greenlight' op je Deck te installeren, verbinden met je xbox-account, op de xbox 'remote play' activeren en gaan. Is redelijk straight-forward. Er zijn overigens aardig wat tutorials te vinden op het internet, dan is het helemaal een peace of cake.

Voordeel hiervan is dat je gewoon lokaal over je eigen netwerk streamt, en niet afhankelijk bent van 'de cloud'. Werkt overigens niet buitenshuis ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Polariteit op 02-01-2025 08:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
darkdesign schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 08:14:
[...]

Ja dat is simpel... En geen Windows nodig inderdaad. Ik weet niet meer precies hoe het met xbplay ging maar ik heb er destijds naar gekeken en vond het er simpeler uitzien en dacht ach voor die 7 euro geloof ik dat het was... Maar inderdaad ook vaker gehoord dat de gratis greenlight ook prima werkt en niet moeilijk in te stellen is.

Ik heb zelf de 1 TB variant en ben er blij mee. Hiervoor had ik een lcd versie zonder etched glass (dat is hoe Valve het zelf noemt, ik weet niet of het een coating is of echt in het glas zit) en daar had ik veel meer last van reflecties. Ik zit vaak op de bank met mijn rug naar het raam (wel op het noorden dus geen felle zon) en met de oled met etched glass is het heel minder noodzakelijk het gordijn achter me dicht te schuiven. Op de oude kon ik mezelf zien als in een spiegel, op de nieuwe zie ik een vervaagde weerspiegeling van mezelf. Het effect daarvan is ook dat je ogen niet kunnen focussen op de reflectie en daardoor zie je het al snel helemaal niet meer ook al is er altijd wel iets van reflectie.

Sommige mensen geven aan dat het er voor zorgt dat het zwart van het oled paneel minder zwart is. Dat is ook echt zo, maar alleen bij zeer fel omgevingslicht is dat merkbaar. Het probleem is namelijk dat die coating/etching licht verstrooit, dus ook omgevingslicht waar je zwart wil zien. Maar zelf heb ik daar nooit last van want ik zit niet onder felle studioverlichting (zoals de YouTubers die dit effect in eerste instantie lieten zien). Ik heb ook meerdere oled telefoons en twee oled tv's en de Deck doet daar niet voor onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Finraziel schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 08:41:
[...]

Ja dat is simpel... En geen Windows nodig inderdaad. Ik weet niet meer precies hoe het met xbplay ging maar ik heb er destijds naar gekeken en vond het er simpeler uitzien en dacht ach voor die 7 euro geloof ik dat het was... Maar inderdaad ook vaker gehoord dat de gratis greenlight ook prima werkt en niet moeilijk in te stellen is.

Ik heb zelf de 1 TB variant en ben er blij mee. Hiervoor had ik een lcd versie zonder etched glass (dat is hoe Valve het zelf noemt, ik weet niet of het een coating is of echt in het glas zit) en daar had ik veel meer last van reflecties. Ik zit vaak op de bank met mijn rug naar het raam (wel op het noorden dus geen felle zon) en met de oled met etched glass is het heel minder noodzakelijk het gordijn achter me dicht te schuiven. Op de oude kon ik mezelf zien als in een spiegel, op de nieuwe zie ik een vervaagde weerspiegeling van mezelf. Het effect daarvan is ook dat je ogen niet kunnen focussen op de reflectie en daardoor zie je het al snel helemaal niet meer ook al is er altijd wel iets van reflectie.

Sommige mensen geven aan dat het er voor zorgt dat het zwart van het oled paneel minder zwart is. Dat is ook echt zo, maar alleen bij zeer fel omgevingslicht is dat merkbaar. Het probleem is namelijk dat die coating/etching licht verstrooit, dus ook omgevingslicht waar je zwart wil zien. Maar zelf heb ik daar nooit last van want ik zit niet onder felle studioverlichting (zoals de YouTubers die dit effect in eerste instantie lieten zien). Ik heb ook meerdere oled telefoons en twee oled tv's en de Deck doet daar niet voor onder.
Die 7 euro is geen probleem voor een beetje gebruiksgemak.

Wat je zegt over de etched versie doet mij de 1tb overwegen. Heb nog wat teruggelezen in dit topic en reddit, en ook wat filmpjes bekeken. De meningen zijn enorm verdeelt, moeilijk om te kiezen. Was makkelijker als ze beide hetzelfde scherm zouden nebben haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
Finraziel schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 08:41:
Sommige mensen geven aan dat het er voor zorgt dat het zwart van het oled paneel minder zwart is. Dat is ook echt zo, maar alleen bij zeer fel omgevingslicht is dat merkbaar. Het probleem is namelijk dat die coating/etching licht verstrooit, dus ook omgevingslicht waar je zwart wil zien. Maar zelf heb ik daar nooit last van want ik zit niet onder felle studioverlichting (zoals de YouTubers die dit effect in eerste instantie lieten zien).
Vergelijk LCD 512GB-model (mat scherm) met OLED 1TB-model (mat scherm) met weinig licht in deze foto. OLED mat is prima.

Ondertussen meer dan een jaar verder. Die OLED Steam Deck speelt nog elke dag prima zonder mankementen. Qua dat is de kwaliteit een stuk verbeterd sinds de eerste lading LCD-modellen.

[ Voor 12% gewijzigd door The Zep Man op 02-01-2025 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoonshine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-09 16:41

Smoonshine

Feyenoord!!

Ik moet heel eerlijk zeggen dat Cloud streamen met de Xbox bij mij niet zo heel erg lekker werkt. Als het werkt, is het erg tof, maar Xbox Cloud begint bij mij na verloop van tijd steeds meer te haperen tot het amper nog speelbaar is.

Remote play vanaf de Xbox werkt wel een stuk beter, net als vanaf de PS5. Beiden heb ik wel bedraad aangesloten op het netwerk. Dat gebruik ik ook enorm vaak als de TV niet beschikbaar is.

uhm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Smoonshine schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:54:
[...]

Ik moet heel eerlijk zeggen dat Cloud streamen met de Xbox bij mij niet zo heel erg lekker werkt. Als het werkt, is het erg tof, maar Xbox Cloud begint bij mij na verloop van tijd steeds meer te haperen tot het amper nog speelbaar is.

Remote play vanaf de Xbox werkt wel een stuk beter, net als vanaf de PS5. Beiden heb ik wel bedraad aangesloten op het netwerk. Dat gebruik ik ook enorm vaak als de TV niet beschikbaar is.
Mijn xbox is ook bedraad aangesloten. Dan zal ik sowieso de remote functie gebruiken ipv direct streamen. Top dat dat goed werkt.

Nu nog kiezen voor mat of glossy :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:38

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

@darkdesign
Ik heb GPU tijdje gedaan en dat werkt prima. Wel erop letten om games op performance te zetten, dan krijg je netjes 60 fps. Door de latency is niet alles lekker te spelen. Instellen is easy, zelfs Microsoft heeft een guide geschreven: Xbox Cloud Gaming in Microsoft Edge with Steam Deck - Microsoft Support

Wat betreft de etched glass, ik heb zelf alleen met screen protectors gewerkt:
The GUI in "[Steam Deck] Ervaringen & discussie"

Maat van mij heeft de etched versie van de LCD, en ik vind het minder fijn. Je mist detail, wat zeker met de OLED variant ten koste gaat van de kleursaturatie en zwart tinten.

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sas_andrea
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-09 16:31

Ik gebruik ook de XbPlay app. Kostte maar een paar euro en dan kun je kiezen tussen cloud streaming of remote vanaf je Xbox. Ik vind het prettig werken, zo goed als geen stutters. En voordeel van streaming is dat je accu langer meegaat. Als ik een game lokaal speel, is met een 1,5 uur accu zo goed als leeg, met streaming red ik wel 3 uur of meer. (ik heb de LCD 512gb) Enige nadeel is dat wanneer je wisselt tussen gamen op Xbox, laptop en Steam Deck dat ie wel eens moeilijk doet met inloggen via XbPlay. Dan moet je eerst weer de app sluiten en weer opnieuw opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M1ll3R
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 20:37
Ik wil een 512GB SD kaart voor Steam Deck hebben voor Emudeck Roms- iemand suggesties? Ik heb zelf Samsung Evo Plus op t oog.

[ Voor 7% gewijzigd door M1ll3R op 02-01-2025 19:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elzavo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:42
M1ll3R schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:47:
Ik wil een 512GB SD kaart voor Steam Deck hebben voor Emudeck Roms- iemand suggesties? Ik heb zelf Samsung Evo Plus op t oog.
Samsung Evo Plus heb ik ook, maar dan de 1tb versie. Prima all-round kaartje (160MB/s lezen en schrijven).

De Steamdeck leest en schrijft volgens mij niet sneller dan rond de 100mb/s.

[ Voor 10% gewijzigd door Elzavo op 02-01-2025 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
Ik heb nu de heroic launcher gebruikt voor epic en gog en dat lijkt prima te werken eigenlijk. Alleen cloud save nog niet werkend, maar goed. Dat zien we dan wel weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
Arunia schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:44:
Alleen cloud save nog niet werkend,
Het schijnt dat je dat per spel moet inschakelen in de instellingen van Heroic Launcher. Dit werkt natuurlijk enkel voor spellen die cloud save (via Epic Game Store) ondersteunen.

Verder geen ervaring mee, want savegames zou ik zelf beheren i.p.v. te vertrouwen op de computer van een ander. :+ Ik hoop dat dit je op weg helpt.

[ Voor 18% gewijzigd door The Zep Man op 03-01-2025 07:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polariteit
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

Pro-tip: maak van te voren even een backup van je savegames. Ik was recent alle savegames van de witcher3 (gog) kwijt nadat ik met heroic had zitten prutsen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
@The Zep Man @Polariteit dank jullie wel. Beide hele goede punten.
Gelukkig zijn het beide geen spellen die ik perse op de vaste pc hoef te spelen. Dat scheelt. Zeker als het de save ineens weg kan zijn. Op de pc heb ik in ieder geval een save game manager draaien. Heeft me al vaker ook ja herinstallatie geholpen.
Pagina: 1 ... 111 ... 118 Laatste

Let op:
V&A (of dit topic) is niet bedoeld voor animo/interesse/pre-order advertenties.

Discussies en vragen met betrekking tot reservering, bestelling en levering horen in Steam Deck - reservering, bestelling & levering

Voor informatie over de prestaties en speelbaarheid van specifieke games op de Steam Deck en tips om ze beter te laten werken, kijk op ProtonDB.