Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Heb mijzelf er ook nog aan toegevoegdXanderDrake schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:26:
[...]
[...]
Bedankt dat jullie mee willen doen aan onze registratie jongens!![]()
Maar als jullie die info niet hier invullen, dan vrees ik dat het alsnog verloren gaat.
De tijden, zijn dat de tijden van het afschrijven van de 4 euro of de bevestiging?
De tijd in de "Thank you for your Steam purchase!" mail bij: "Date issued:" wel even naar 24hrs omzetten natuurlijk.ArniD schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:04:
[...]
Heb mijzelf er ook nog aan toegevoegd![]()
De tijden, zijn dat de tijden van het afschrijven van de 4 euro of de bevestiging?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Dankje, ga ik die nog even opzoeken vanavond en corrigerenTrue schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:06:
[...]
De tijd in de "Thank you for your Steam purchase!" mail bij: "Date issued:" wel even naar 24hrs omzetten natuurlijk.
Reviewers krijgen de Decks binnen
The Phawx heeft hem al weken
We krijgen een preview van de Steam Deck reviews! Wat een waanzin allemaal
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Hyped!
Bron: https://steamdb.info/sear...eyvalue=SteamDeckVerified
Edit: Helaas geen New World. Ik nam aan dat als het in dat lijstje stond dat de game supported was, maar het is puur dat het dan is getest (en dus nog steeds unsupported kan zijn.. my bad)
[ Voor 17% gewijzigd door peternator op 01-02-2022 23:32 . Reden: Foutje, bedankt ]
Eh, voelt meer als maar clicks genereren voor YouTubers (net als de rest van het afgelopen halve jaar) dan daadwerkelijke inhoud. Gewoon wachten op de reviews zodra het product zich in de handen van de eerste 'gewone' spelers bevindt.XanderDrake schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:20:
We krijgen een preview van de Steam Deck reviews! Wat een waanzin allemaal
[ Voor 10% gewijzigd door The Zep Man op 02-02-2022 07:49 ]
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Misschien is het een zoethoudertje voor een beetje clicks te genereren, het duurt nog weken totdat het embargo vervalt. Maar:The Zep Man schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 07:48:
[...]
Eh, voelt meer als maar clicks genereren voor YouTubers (net als de rest van het afgelopen halve jaar) dan daadwerkelijke inhoud. Gewoon wachten op de reviews zodra het product zich in de handen van de eerste 'gewone' spelers bevindt.
- The Phawx verdient het, hij heeft altijd op het scherpst van de snede gezeten mbt mobile PC gaming, van de originele GPD Win tot de Smach Z (waar hij een van de weinige neutrale journalisten was), van de eerste Aya Neo tot de Steam Deck.
- En er zitten nieuwtjes tussen. Bijvoorbeeld; de menu knop maakt het mogelijk om TDP etc te tweaken mid-game
FYI: Ik heb inmiddels een beter werkend overzicht op SteamDB gevonden om te zien welke games er daadwerkelijk verified/playable (en als je wilt, unsupported) zijn.peternator schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 22:12:
Ik hou de SteamDB elke dag een beetje in de gaten, om te kijken welke games er (ook) verified voor de Steam Deck zijn. Daar zijn (uit mijn eigen library en amongst andere titles) zojuist ook Rocket League toegevoegd en New World aan toegevoegd! Enorm hyped want dat betekend dat Easy Anti Cheat inderdaad nu 'relatief' eenvoudig toe te voegen is.
Hyped!
Bron: https://steamdb.info/sear...eyvalue=SteamDeckVerified
Edit: Helaas geen New World. Ik nam aan dat als het in dat lijstje stond dat de game supported was, maar het is puur dat het dan is getest (en dus nog steeds unsupported kan zijn.. my bad)
(overzicht is filtered op verified/playable, je kan rechts evt. ook Steam Deck unsupported aanvinken als je wilt weten of een game al wel gecheckt maar unsupported is)
[ Voor 7% gewijzigd door peternator op 02-02-2022 09:31 ]
Mijn vrouw dacht laat ik alle Assassin's Creed nu kopen, want Steam sale, maar toen bedacht ik me dat op de PC de meesten dan toch Uplay/Connect nodig hebben.
Klopt en zolang EA/Ubisoft etc hun clients geen linux support geven ben je aangewezen op Windows om die games op je deck te spelen.dhrto schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:36:
Ben overigens wel benieuwd hoe het gaat met games die weer een andere launcher nodig hebben, bijvoorbeeld Uplay/Connect en Origin. Is daar al meer bekend over?
Mijn vrouw dacht laat ik alle Assassin's Creed nu kopen, want Steam sale, maar toen bedacht ik me dat op de PC de meesten dan toch Uplay/Connect nodig hebben.
Er was afgelopen zomer wel een quote van de Ubisoft CEO dat ze de populariteit van de Deck in de gaten gaan houden en als die groot genoeg is hun gehele catalogus weer op Steam gaan aanbieden. Dat geeft wellicht een beetje hoop dat men het platform interessant genoeg vindt om het ook daadwerkelijk te gaan ondersteunen.
Eeh... Proton? Hun clients zullen waarschijnlijk prima op Proton draaien. Ik zie geen reden waarom dat niet zo zou zijn.PhWolf schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:18:
[...]
Klopt en zolang EA/Ubisoft etc hun clients geen linux support geven ben je aangewezen op Windows om die games op je deck te spelen.
Er was afgelopen zomer wel een quote van de Ubisoft CEO dat ze de populariteit van de Deck in de gaten gaan houden en als die groot genoeg is hun gehele catalogus weer op Steam gaan aanbieden. Dat geeft wellicht een beetje hoop dat men het platform interessant genoeg vindt om het ook daadwerkelijk te gaan ondersteunen.
Als ik het zo lees schijnt het inmiddels redelijk te werken inderdaad. Dat was nog behoorlijk anders toen ik voor het laatst checkte. Dan kun je idd met Proton vooruit. Blijft wel per game de vraag hoe glad die ervaring gaat zijn icm Origin/Uplay want dat varieert nogal. Daarom zou native SteamOS support fantastisch zijn natuurlijk.Tadango schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:19:
[...]
Eeh... Proton? Hun clients zullen waarschijnlijk prima op Proton draaien. Ik zie geen reden waarom dat niet zo zou zijn.
Valve has confirmed that after the launch of Steam Deck it will publish a firmware update thanks to which all games will support AMD’s FSR.
In de Steam Dev FAQ staat het volgende:
Dit is heel goed nieuws. Hiermee kan je bij praktisch alle ondersteunde AAA games makkelijk 800p@Medium@60FPS halen. Ook zal het de toekomst bestendigheid van de Steam Deck zeer ten goede komen, ook bijvoorbeeld om energie te besparen. Ten derde is het topfijn voor SteamOS; een killer app waardoor je HTPC's, laptops en mini PCs met AMD APU's een streepje voor kan geven als je ze als Steam console of dergelijke wilt gebruiken. En ten vierde; dit is een goede manier om de "Proton-tax" te omzeilen.Will AMD FSR be incorporated into Steam Deck?
FSR is already available for some applications that support it. Games that already include FSR will work as is, but also FSR support will be included as part of an OS future release. Once that happens, games could potentially make use of FSR even if the games themselves don't natively support it.
Developers praise the Steam Deck: 'It just works, for real'
Geweldig nieuws. De Deck maakt deze belofte in ieder geval deels waar!"I was surprised how well games work on it without any changes, and how good it feels to play on it," Jonathan Smårs, Iron Gate programmer and designer, told PC Gamer. "Valheim worked from day one on Steam Deck without any changes," he said.
Ook het Deck Verified programma begint op stoom te komen:

Desalniettemin is de verificatie goed. Het geeft wat meer zekerheid. Met name dat over Garfield Cart, want daar doen wij het voor.
Maar hij lijkt dezelfde problemen te hebben als wat ik met de switch heb, leuk ding maar een beetje fragiel en niet iets wat je zo in je zak stopt omdat ie nogal lomp groot is.
Denk dat ik de reviews nog even afwacht in ieder geval, maar zag dat er sowieso al grote wachtrijen voor zijn helaas

Fragiel? Hoe kom je daar bij?Arboris schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:04:
Super laat, ik weet het. Maar gezien de hype heb ook even mijzelf verdiept naar de Steam Deck, kijken of het wat is.
Maar hij lijkt dezelfde problemen te hebben als wat ik met de switch heb, leuk ding maar een beetje fragiel en niet iets wat je zo in je zak stopt omdat ie nogal lomp groot is.
Denk dat ik de reviews nog even afwacht in ieder geval, maar zag dat er sowieso al grote wachtrijen voor zijn helaas
Verder heb ik het vergelijk met de Switch nooit begrepen. Naar mijn idee zijn het twee hele andere doelgroepen. De prijs is bijvoorbeeld vele malen hoger. Verder heb ik absoluut niks tegen de Switch hoor. Echt een leuk dingetje wat mij betreft, alleen niet aan mij besteed. Voor mij was in het geval van de Steam Deck doorslaggevend: ik hoef niet weer alle spellen opnieuw te kopen, want ik heb ze al.
Hij is best groot ja, daar verkeek ik mij ook op. Maar dat komt de structurele integriteit waarschijnlijk ten goede.Arboris schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:04:
Ik denk wel dat je niet veel kleiner wilt dan het huidige volume, zowel als formaat als qua scherm grootte (en kleiner komt de ergonomie en koeling ook niet ten goede).
Nou ik heb het gevoel dat Valve stevig kan opschalen. Ik denk dat je wel een 64GB model kan krijgen, na de zomer.Denk dat ik de reviews nog even afwacht in ieder geval, maar zag dat er sowieso al grote wachtrijen voor zijn helaas
Das beter dan de wachtrijen van de PS5 bijvoorbeeld.
Vergelijk is heel logisch. Beiden zijn portable gaming devices met vergelijkbaar formaat scherm met controllers aan de zijkant. Prijs is qua aanschaf hoger van de Deck(al scheelt het niet veel) maar er zijn veel goedkope spellen en dezelfde spellen zijn vaak ook goedkoper te verkrijgen. Accessories zijn ook goedkoper aangezien ze niet Switch specifiek hoeven te zijn dus totaal kan je snel goedkoper uit zijn met een Steam Deck.dhrto schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:10:
Verder heb ik het vergelijk met de Switch nooit begrepen. Naar mijn idee zijn het twee hele andere doelgroepen. De prijs is bijvoorbeeld vele malen hoger. Verder heb ik absoluut niks tegen de Switch hoor. Echt een leuk dingetje wat mij betreft, alleen niet aan mij besteed. Voor mij was in het geval van de Steam Deck doorslaggevend: ik hoef niet weer alle spellen opnieuw te kopen, want ik heb ze al.
Doelgroep is wel anders inderdaad maar een vergelijk is heel goed mogelijk op basis punten
Sorry, dat had moeten zijn "Hij lijkt me fragiel" Als ik zo de fotos etc. bekijk, is hij vast wat steviger dan een Switch, maar nog steeds niet iets wat ik nonchalant zo in mijn tas zou gooien om mee te nemen.
Daarom zit er een case bij. Ik denk dat er weinig is wat het lang vol houdt zo in een tasArboris schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:14:
[...]
Sorry, dat had moeten zijn "Hij lijkt me fragiel" Als ik zo de fotos etc. bekijk, is hij vast wat steviger dan een Switch, maar nog steeds niet iets wat ik nonchalant zo in mijn tas zou gooien om mee te nemen.
Datdhrto schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:10:
ik hoef niet weer alle spellen opnieuw te kopen, want ik heb ze al.
[ Voor 26% gewijzigd door HTT-Thalan op 04-02-2022 11:16 ]
Als je een goede PC hebt en iets zoekt voor op de bank is Game streaming wellicht een oplossing. Ik stream spellen nu in 1080p 120Fps naar de TV waar 4 draadloze controllers aan gekoppeld zitten. Kost even wat (Shield TV + 4 controllers) maar is stukken goedkoper dan een console erbij + gemak van 1 PC voor alles. Streamt ook prima naar een laptop / tablet / telefoon edg. En daarnaast... streamt ook prima naar een Steam Deck straksHTT-Thalan schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:15:
[...]
Dat. Sommige games heb ik op de PC nooit lang gebruikt (Doom bv, of Valheim, GTA) terwijl ik verwacht dat deze mobiel of in de bank (voor de beamer) een stuk meer entertainment value geven voor mij. De PC is voor mij vooral voor FPS en Strategy, terwijl ik RPG achtige dingen (en uberhaupt single player FPS) liever in de bank op een console speel, maar ik ben nooit meer aan een PS4 of 5 begonnen omdat het qua investering gewoon duurder begint te worden dan PC gaming.
Dat is dus het "lompe" gedeelte wat ik wel een min puntje vind. Zoals gezegd, dat heb ik dus ook voor de switch en dat weerhoud je toch om het zo even "on the go" mee te nemen. Vroegah met de DS en PSP kon ik ze zo in de binnenzak mee nemen, en voor een handheld vind ik dat toch wel een pre.Tadango schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:15:
[...]
Daarom zit er een case bij. Ik denk dat er weinig is wat het lang vol houdt zo in een tas
Daarentegen als je hem ziet als een gaming ready "mini laptop" is het natuurlijk anders, maar dat was niet mijn persoonlijke verwachting van de steam deck.
Wil je iets wat je zo in een tas gooit heb je altijd een compromis. Goede sticks kan je vergeten want die overleven het niet, qua krachten en vuil. Groot scherm is kwetsbaar dus zal je ook niet hebben. Je zit dan aan een klein apparaat vast met dus ook mindere prestaties. Wie weet in de toekomst al zal goede sticks een beperking blijven. PSP was voornamelijk met knoppen te bedienen want dat analoge schuifje was nauwelijks bruikbaar.Arboris schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:21:
[...]
Dat is dus het "lompe" gedeelte wat ik wel een min puntje vind. Zoals gezegd, dat heb ik dus ook voor de switch en dat weerhoud je toch om het zo even "on the go" mee te nemen. Vroegah met de DS en PSP kon ik ze zo in de binnenzak mee nemen, en voor een handheld vind ik dat toch wel een pre.
Daarentegen als je hem ziet als een gaming ready "mini laptop" is het natuurlijk anders, maar dat was niet mijn persoonlijke verwachting van de steam deck.
Iets met die prijs en verkrijgbaarheid zou ik nooit in mijn tas gooien. De Deck gaat netjes met de voeding terug in het meegeleverde hoesje (512GB editie, die ruimte voor dit alles heeft), die voorzichtig in het daarvoor bestemde vak in de tas wordt geplaatst.Arboris schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:14:
[ Voor 7% gewijzigd door The Zep Man op 04-02-2022 11:40 ]
Oh daar had ik nog helemaal niet bij stilgestaan. Ik heb wel een shield aan de beamer hangen idd.Tadango schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:20:
[...]
Als je een goede PC hebt en iets zoekt voor op de bank is Game streaming wellicht een oplossing. Ik stream spellen nu in 1080p 120Fps naar de TV waar 4 draadloze controllers aan gekoppeld zitten. Kost even wat (Shield TV + 4 controllers) maar is stukken goedkoper dan een console erbij + gemak van 1 PC voor alles. Streamt ook prima naar een laptop / tablet / telefoon edg. En daarnaast... streamt ook prima naar een Steam Deck straksVoor de spellen die net wat meer vragen.
Wat voor controllers werken daar een beetje lekker op?
Zie het Shield TV topic. De startpost noemt daar het e.e.a.HTT-Thalan schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:36:
Oh daar had ik nog helemaal niet bij stilgestaan. Ik heb wel een shield aan de beamer hangen idd.
[Nvidia Shield] Ervaringen & Discussie
Ik heb zelf GameSir T4pro controllers omdat ze erg universeel zijn (PC via dongle, Switch, Android via BT) en betaalbaar waren in een leuke aanbieding. Ze zijn best goed al zijn de analoge triggers aan de achterkant matig (zoals veel goedkoper gamepad's). Verder weinig op aan te merken met prima sticks, light gewicht en goede accu duur (en ze laten snel op via USB C). Zien er ook prima neutraal en strak uit met verlichting (instelbaar).HTT-Thalan schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:36:
[...]
Oh daar had ik nog helemaal niet bij stilgestaan. Ik heb wel een shield aan de beamer hangen idd.
Ik verwacht dat deze ook op de Steam Deck goed werken en hopelijk via Bleutooth zodat er geen gekloot is met dongels en verloopjes. Windows en Bluetooth is geen goede combinatie helaas. Wellicht dat SteamOS er goed mee omgaat want dan heb ik meteen ook goede controllers voor op vakantie om samen te spelen. Samen Mario Kart of een Lego spelletje vinden de kinderen erg leuk op een regenachtige dag.
Ik lees dat DS3 controllers ook werken en die heb ik nog van onze PS3 dus dat komt goed.Tadango schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:57:
[...]
Ik heb zelf GameSir T4pro controllers omdat ze erg universeel zijn (PC via dongle, Switch, Android via BT) en betaalbaar waren in een leuke aanbieding. Ze zijn best goed al zijn de analoge triggers aan de achterkant matig (zoals veel goedkoper gamepad's). Verder weinig op aan te merken met prima sticks, light gewicht en goede accu duur (en ze laten snel op via USB C). Zien er ook prima neutraal en strak uit met verlichting (instelbaar).
Ik verwacht dat deze ook op de Steam Deck goed werken en hopelijk via Bleutooth zodat er geen gekloot is met dongels en verloopjes. Windows en Bluetooth is geen goede combinatie helaas. Wellicht dat SteamOS er goed mee omgaat want dan heb ik meteen ook goede controllers voor op vakantie om samen te spelen. Samen Mario Kart of een Lego spelletje vinden de kinderen erg leuk op een regenachtige dag.
Terug naar de Deck
Ik heb toch getwijfeld om de switch te kopen omdat de deck er ook aan kwam, maar heb het voor mezelf verantwoord door het mijn vakantie speeltje te noemen
Maar natuurlijk kan ik het dan toch niet laten om meer switch spelletjes te kopen als ik een goede deal zie dus heb daar nu ook alweer een stevige backlog op. Deel van mij twijfelt daarom nu of het wel verstandig is om nu ook de deck nog te kopen, maar het ding is gewoon zo cool! Dus ik ga die gewoon ook kopen als ik mijn mail ontvang.
Ik zie het maar zo, het is mijn primaire hobby en ik heb het geld, het hoeft niet allemaal perfect efficiënt te zijn
Edit: overigens wel 1 ding wat ik echt jammer vind aan de deck, geen charging dock... Iedere keer inpluggen vind ik toch minder, is juist zo fijn bij de switch dat je hem in zijn dock schuift en hij staat altijd voor je klaar met een volle accu.
[ Voor 11% gewijzigd door Finraziel op 04-02-2022 12:56 ]
Gamertag: FinrazielNL
Ik heb dat ook vaak overwogen maar uiteindelijk nooit gedaan. Ik wil niet ook nog mijn zware GamePC aanzetten als ik wil gamen op een klein scherm. Het is niet efficient en de extra eye candy komt niet echt tot zn recht op een klein scherm, maar je krijgt er wel extra gratis input lag bijTadango schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:20:
Als je een goede PC hebt en iets zoekt voor op de bank is Game streaming wellicht een oplossing. Ik stream spellen nu in 1080p 120Fps naar de TV waar 4 draadloze controllers aan gekoppeld zitten. Kost even wat (Shield TV + 4 controllers) maar is stukken goedkoper dan een console erbij + gemak van 1 PC voor alles. Streamt ook prima naar een laptop / tablet / telefoon edg. En daarnaast... streamt ook prima naar een Steam Deck straksVoor de spellen die net wat meer vragen.
Juist ook de "console" features die SteamOS heeft, zoals insta-on-en-resume, vind ik de meerwaarde. Die heb je niet met streamen.
Je zou eens kunnen kijken naar een GPD Win 2. Die past mooi nog in je zak en kan je tweedehands soms krijgen voor 400€Arboris schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:21:
Dat is dus het "lompe" gedeelte wat ik wel een min puntje vind. Zoals gezegd, dat heb ik dus ook voor de switch en dat weerhoud je toch om het zo even "on the go" mee te nemen. Vroegah met de DS en PSP kon ik ze zo in de binnenzak mee nemen, en voor een handheld vind ik dat toch wel een pre.
[ Voor 20% gewijzigd door XanderDrake op 04-02-2022 13:21 ]
FOUT! Steam link is ENORM slecht qua lag. Moonlight / Nvidia streaming is zonder lag. Steam streaming is echt waardeloos en zou verboden moeten worden. Met Moonlight heb ik de host monitor en client tv naast elkaar en zie geen verschil. Alleen als je statisch gaat testen met een camera zie je misschien dat de TV 1 frame achterloopt maar meer is het niet. Netwerk en Decode latency is enkele ms en dat merk je niet. Snelle actie spellen spelen zonder enige merkbaar verschil.XanderDrake schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:18:
[...]
maar je krijgt er wel extra gratis input lag bij. Op een TV is dat wel anders, maar daarvoor zou ik de Deck niet zomaar aanraden. Een Steam link heb je al voor 20€. En mijn TV wordt vooral gebruikt door mijn vriendin
Ik zal daarom met de Steam Deck ook Moonlight gebruiken en niet de ingebouwde opties (om maar even ontopic te blijven
I stand corrected. Hoe doe je dat met controllers dan, als je PC ergens op andere verdieping staat?Tadango schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:45:
[...]
FOUT! Steam link is ENORM slecht qua lag. Moonlight / Nvidia streaming is zonder lag. Steam streaming is echt waardeloos en zou verboden moeten worden. Met Moonlight heb ik de host monitor en client tv naast elkaar en zie geen verschil. Alleen als je statisch gaat testen met een camera zie je misschien dat de TV 1 frame achterloopt maar meer is het niet. Netwerk en Decode latency is enkele ms en dat merk je niet. Snelle actie spellen spelen zonder enige merkbaar verschil.
Ik zal daarom met de Steam Deck ook Moonlight gebruiken en niet de ingebouwde opties (om maar even ontopic te blijven)
Neemt alleen niet de andere voordelen van de Deck en SteamOS niet weg. Het gaat om simpliciteit, ik vind ook. Gebruiksgemak.
Uiteraard maakt dat voor het nut van de Steam Deck niets uit maar het creëert wel veel leuke opties voor gaming op de bank voor de TV. Gamen met de partner is zo een stuk bereikbaarder.XanderDrake schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:51:
[...]
I stand corrected. Hoe doe je dat met controllers dan, als je PC ergens op andere verdieping staat?
Neemt alleen niet de andere voordelen van de Deck en SteamOS niet weg. Het gaat om simpliciteit, ik vind ook. Gebruiksgemak.
Ik heb controllers via Bluetooth aangesloten op de Shield en deze worden via ethernet naar de PC doorgestuurd. Ik heb er nu 4 en dat werkt probleemloos. Lag voelt niet anders dan dezelfde controller via een dongle direct op de PC en daar spelen. Voordeel is ook dat de controllers de Shield activeren, en deze weer de TV. Dus het start net zo eenvoudig als een console (controller pakken en gaan). Moonlight kan ook een WOL bericht sturen om de PC aan te zetten op zolder, je moet alleen nog inloggen via VNC oid.
PC aanzetten om te streamen naar de Deck zal ik ook niet snel doen maar voor toekomstige spellen is het misschien wel nodig. Ook als je op de TV speelt bv en je wederhelft wil iets kijken kan je eenvoudig overschakelen naar de Deck.
Meer mogelijkheden, meer fun!
Ho ho ho rustig aan. Kan Steam Link meer lag hebben dan andere oplossingen? Ja. Is het enorm slecht? Nee. Ik ga er geen FPS'en mee spelen, maar een RPG zoals Dark Souls speelt heerlijk met een controller via een bedrade Steam Link op de bank.Tadango schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:45:
FOUT! Steam link is ENORM slecht qua lag.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Heb mezelf even aan het lijstje toegevoegd. 17-07 en staat op Q2 nu.
Ben nu nog op zoek naar een leuke USB-C hub, ben ook wel benieuwd hoe de officiele dock nu zal worden..
Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken
EDIT: mijn ervaring met de Steam Link is ook dat het prima te doen is, mits bedraad aangesloten, zeker voor spellen die je toch al via een controller zou spelen. Via wifi is idd een drama.
[ Voor 34% gewijzigd door dhrto op 04-02-2022 14:22 ]
De 64GB eMMC opslag is een m.2 module, raar dat mensen nogsteeds denken dat 't niet zo isdhrto schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:20:
Erm... volgens mij heeft de 64 GB versie geen M2 slot... Misschien goed om even voor de zekerheid te checken, zodat je de Kioxia nog kan terugsturen of de 256 GB versie Deck kan kopen
[ Voor 7% gewijzigd door JZX81_Drift op 04-02-2022 14:23 ]
Dat is een leuke prijs. 206 ex verzend en geen voorraad is het goedkoopste wat ik heb kunnen vinden qua winkels. Ik hoop echt dat die zonder problemen werkt in de Steam Deck maar aangezien dit tweakers is komen we daar snel genoeg achterJZX81_Drift schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:11:
Ik heb een 64GB order staan, maar heb inmiddels een Kioxia BG4 1TB klaarliggen, voor 155,- kunnen scoren op eBay
Heb mezelf even aan het lijstje toegevoegd. 17-07 en staat op Q2 nu.
Ben nu nog op zoek naar een leuke USB-C hub, ben ook wel benieuwd hoe de officiële dock nu zal worden..
Waarom ik wel twijfel over de bruikbaarheid nog: De standaard SSD in de Steam Deck is speciaal gekozen voor energie zuinigheid en weinig storing (metalen shield). De Kioxia is een stuk sneller dan de standaard SSD en zal meer verbruiken, maar qua levensduur ben ik daar niet zo bang voor, wel voor RF straling. Meer verbruik betekend dus hogere piekstromen en ook meer RF straling van de SSD zelf en de traces er omheen. Er is rekening gehouden en getest met de waarden van de standaard SSD dus het effect is nog onbekend. Mijn gevoel zegt dat het weinig uit moet maken voor het wifi moduul eronder maar het zou me ook niets verbazen als je tijdens flinke schrijf acties wel een dip in je wifi snelheid krijgt. Nog even geduld dan weten we het uit de praktijk.
Ah ok, dat had ik niet in de gaten. Maar verder zijn ze dus ook qua protocol uitwisselbaar? De ene M.2 hoeft de andere M.2 niet te zijn, zoals bijvoorbeeld op PC moederborden dat sommige M.2 sloten alleen SATA ondersteunen.JZX81_Drift schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:21:
[...]
De 64GB eMMC opslag is een m.2 module, raar dat mensen nogsteeds denken dat 't niet zo is
Ja, ze zijn de laatste tijd ook wat in prijs gestegen, waarschijnlijk omdat veel toekomstige Steam Deck eigenaren ze links en rechts opkopen haha.Tadango schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:24:
[...]
Dat is een leuke prijs. 206 ex verzend en geen voorraad is het goedkoopste wat ik heb kunnen vinden qua winkels. Ik hoop echt dat die zonder problemen werkt in de Steam Deck maar aangezien dit tweakers is komen we daar snel genoeg achter![]()
Waarom ik wel twijfel over de bruikbaarheid nog: De standaard SSD in de Steam Deck is speciaal gekozen voor energie zuinigheid en weinig storing (metalen shield). De Kioxia is een stuk sneller dan de standaard SSD en zal meer verbruiken, maar qua levensduur ben ik daar niet zo bang voor, wel voor RF straling. Meer verbruik betekend dus hogere piekstromen en ook meer RF straling van de SSD zelf en de traces er omheen. Er is rekening gehouden en getest met de waarden van de standaard SSD dus het effect is nog onbekend. Mijn gevoel zegt dat het weinig uit moet maken voor het wifi moduul eronder maar het zou me ook niets verbazen als je tijdens flinke schrijf acties wel een dip in je wifi snelheid krijgt. Nog even geduld dan weten we het uit de praktijk.
Wat betreft accuduur, daar maak ik me niet zo veel zorgen over, heb meerdere m.2 SSD's getest in diverse systemen en dat heeft amper tot geen impact. RF straling heb je gelijk in, maar kan 'm tijdens flinkedownloads natuurlijk altijd nog aan een hub of in een dock zetten, mocht de wifi chip er echt hinder van hebben is 't alsnog geen ramp dan...
Ook hebben ze natuurlijk al 3 verschillende SSD configuraties, en het kan ook zomaar zijn dat deze binnen dezelfde opslagconfiguraties ook gewoon van verschillende fabrikanten af komen.
[ Voor 5% gewijzigd door JZX81_Drift op 04-02-2022 14:34 ]
Alles PCI-e, meerdere SKU's die op zulke punten verschillen zou alleen maar extra kosten op zich nemen qua proces en fabricage , juist logisch dat het allemaal gelijk isdhrto schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:27:
[...]
Ah ok, dat had ik niet in de gaten. Maar verder zijn ze dus ook qua protocol uitwisselbaar? De ene M.2 hoeft de andere M.2 niet te zijn, zoals bijvoorbeeld op PC moederborden dat sommige M.2 sloten alleen SATA ondersteunen.
https://www.steamdeck.com/nl/tech
Niiice, not waiting for the teardown and DIY videos,JZX81_Drift schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:11:
Ik heb een 64GB order staan, maar heb inmiddels een Kioxia BG4 1TB klaarliggen, voor 155,- kunnen scoren op eBay
Ik ben heel benieuwd hoe makkelijk het gaat. Ik denk niet dat het veel voordeliger is dan een snelle MicroSD. In de toekomst geloof ik wel dat er spellen uit gaan komen die veel SSD I/O nodig gaan hebben (als ik de PS5 devs mag geloven), maar momenteel heb je niet veel aan een dikke NVME SSD.
Had die SSD meteen na de officiele "teardown" video van oktober gekocht, nét voordat de m.2 30mm prijzen (relatief gezien) omhoog schotenXanderDrake schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 17:38:
[...]
Niiice, not waiting for the teardown and DIY videos,![]()
Ik ben heel benieuwd hoe makkelijk het gaat. Ik denk niet dat het veel voordeliger is dan een snelle MicroSD. In de toekomst geloof ik wel dat er spellen uit gaan komen die veel SSD I/O nodig gaan hebben (als ik de PS5 devs mag geloven), maar momenteel heb je niet veel aan een dikke NVME SSD.
Maar inderdaad, het zal nu nog niet heel veel uit maken qua snelheid, maar vind 1tb MicroSD kaartjes nog te duur, heb straks 1.5TB opslag met die 1tb ssd en een 512GB samsung microSD, kan ik wel even mee vooruit denk ik
Hoop dat ps3,x360 en switch/wiiu emu's een beetje vlot zullen draaien, op de originele ayaneo liep dat ook al best lekker namelijk.
Met de steamdeck hoop ik echt Yuzu, Cemu en PS3 te kunnen draaien:)
YouTube: Steam Deck & Emulation How Will It Perform? 🤔
Misschien al gedeeld, maar vindt het wel interessant beetje vergelijkbare specs om zo te meten wat de SD eventueel aankan.
Enige minpunt van de SD vindt ik persoonlijk, dat ze niet voor een mooi OLED schermpje zijn gegaan.
Add me op Stadia: Gloogle
Chunky boy!
Deze ook, GPD win blijft winnen (pun intended) als het op compactheid aan komt
[ Voor 46% gewijzigd door XanderDrake op 05-02-2022 14:45 ]
Verschil zit natuurlijk wel in ergonomie/controls. Ik heb zelf een hori splitpad pro op mijn switch en ik denk dat die ongeveer even breed zal zijn als de Steam deck.XanderDrake schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 14:38:
[Afbeelding]
Chunky boy!
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/jao9NkNGIugCw1rnYSHNkAmE.jpg?f=fotoalbum_large)
De GPD Win lijkt me overigens echt helemaal niks om te gebruiken, ziet er uit als instant pijn in je handen.
Dat is een GPD Win 3.Tadango schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 15:02:
Lijkt me een mini Gpd win?

Klopt:Finraziel schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 14:59:
[...]
Verschil zit natuurlijk wel in ergonomie/controls. Ik heb zelf een hori splitpad pro op mijn switch en ik denk dat die ongeveer even breed zal zijn als de Steam deck.
[Afbeelding]
Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW
Het verschil tussen een mooi OLED scherm op de switch en het LCD scherm op de deck is hier goed te zien.
Moge er na de eerste generatie een 'Pro' of 'Deluxe' variant komen die dit gat opvult.schumi1986 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 00:52:
[...]
Het verschil tussen een mooi OLED scherm op de switch en het LCD scherm op de deck is hier goed te zien.
Dit bewijst voor mij dat je niet veel kleiner kan gaan om compact én ergonomisch te zijn, als high end handheld.
:strip_exif()/f/image/XJSpG3myZaRFXb0UGK8elTJK.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vrees dat ik 25 februari vrij moet gaan nemen
XanderDrake schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:32:
Ik vrees dat ik 25 februari vrij moet gaan nemen

/f/image/K2tsuMc2WZmZJ4eCNCwK6yPB.png?f=fotoalbum_large)
Zo, dat is geen kleine jongen idd. Volgens de specs is hij ook nog eens 0.67 kg. Niet op per ongeluk op je smoel laten vallen als je het op je rug in bed speelt zou ik zeggenXanderDrake schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 14:38:
[Afbeelding]
Chunky boy!
[Afbeelding]
Anyway, hyped:
00:00 - Introduction
00:13 - Screenshot of Performance Improvement
02:20 - Tweaks ARE NOT Neccessary
04:36 - I HAVE COMPLETE CONTROL (Also again none of this is necessary)
10:12 - Some Of My Thoughts On Tweaking The System
11:59 - Comparison Systems Base Settings
12:53 - Synthetic Benchmarks
:fill(white):strip_exif()/f/image/xe3VUAAI19IWfi5WKHJkFSoW.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/wFq3xJss12NXYp88H51xnUOp.png?f=user_large)
Dat wordt smullen (vermoedelijk) vanavond!
Ik snap niet helemaal waarom nu al dit soort info uitkomt. Het embargo voor de reviews is 25 februari, net nog gecheckt.peternator schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:27:
ThePhawx heeft op de Steam Deck Discord wat hints gedropt over de inhoud van z'n preview. Het wordt een preview van bijna een uur waarin hij de SD unboxed en er een hele shitload aan informatie wordt gedeeld. Ik verwacht van Linus wel een vergelijkbaar diepgaand verhaal (aangezien hij bij de eerste tests al mega enthousiast was), albeit wat korter (hoop ik).
Anyway, hyped:
00:00 - Introduction
00:13 - Screenshot of Performance Improvement
02:20 - Tweaks ARE NOT Neccessary
04:36 - I HAVE COMPLETE CONTROL (Also again none of this is necessary)
10:12 - Some Of My Thoughts On Tweaking The System
11:59 - Comparison Systems Base Settings
12:53 - Synthetic Benchmarks
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat wordt smullen (vermoedelijk) vanavond!
Is er een apart embargo voor Deck previews??
Wat ik uit de verschillende posts opmaak is dat de preview 'feitelijk en objectief' moet zijn en daar inderdaad een apart embargo voor is (of onderdeel van het enige embargo for that matter). Ze mogen er dus van alles aan testen, bekijken en vergelijken (vast binnen gestelde kaders), maar nog geen oordeel over vellen, dat is voorbehouden aan de review, waar het embargo inderdaad op de 25e vervalt. Ik vind het ook allemaal wat wazig, maar we gaan het zien.XanderDrake schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:49:
[...]
Ik snap niet helemaal waarom nu al dit soort info uitkomt. Het embargo voor de reviews is 25 februari, net nog gecheckt.
Is er een apart embargo voor Deck previews??
Edit: De grote vraag is natuurlijk; gaan we vanavond dan ook een preview van Tweakers zien? /cc @Eric van Ballegoie, @Paul Hulsebosch of @Tweakjur misschien?
[ Voor 13% gewijzigd door peternator op 07-02-2022 14:39 . Reden: De grote vraag ]
Ik snap niet dat wij ons zo druk maken om previews van previews.XanderDrake schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:49:
Ik snap niet helemaal waarom nu al dit soort info uitkomt.
Eeh... vanavond komt toch een preview van een review? Of snap ik het nu niet meer?The Zep Man schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:49:
[...]
Ik snap niet dat wij ons zo druk maken om previews van previews.

Tadango schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:57:
Eeh... vanavond komt toch een preview van een review? Of snap ik het nu niet meer?
Die 'hints' zijn een preview van een preview.peternator schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:27:
ThePhawx heeft op de Steam Deck Discord wat hints gedropt over de inhoud van z'n preview.
In mijn 25 jaar naar hardware reviews kijken heb ik dit nog niet mee gemaakt. Voorbeschouwingen van samenvattingen ofzo. Drukmaken zou ik het niet noemen, eerder verbazing.The Zep Man schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:49:
Ik snap niet dat wij ons zo druk maken om previews van previews.
Verder zal ik kijken wat er gaat komen vanavond. Sowieso één voorspelling: Clickbait thumbnail en titel vanuit LTT
XanderDrake schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:44:
Sowieso één voorspelling: Clickbait thumbnail en titel vanuit LTT
Linus: YouTube: Valve Left Me Unsupervised: Steam Deck Hardware Review
Linus unboxing (via Short Circuit kanaal): YouTube: The Valve Steam Deck Unboxing Experience
Phawx: YouTube: Steam Deck Preview - I Benchmark The BEAST! Game Demos and Comparisons!
Gamers Nexus: YouTube: Valve Steam Deck Hardware Review & Analysis: Thermals, Noise, Power,...
[ Voor 12% gewijzigd door peternator op 07-02-2022 19:24 ]
Ik heb nu als eerste The Phawx gekeken. Conclusies: zo goed als we hoopte. 73% sneller dan Vega 8!
MicroSD performance: soms significant trager, vaak niet. Hij gebruikte een Sandisk Ultra A1 256gb MicroSD. Deze presteert als SLECHTSTE in de hw.info review, dus daar is veel winst te halen.
LTT heeft minder details maar wel een hoop positieve woorden.XanderDrake schreef op maandag 7 februari 2022 @ 20:03:
Daaaar gaan we.
Ik heb nu als eerste The Phawx gekeken. Conclusies: zo goed als we hoopte. 73% sneller dan Vega 8!
MicroSD performance: soms significant trager, vaak niet. Hij gebruikte een Sandisk Ultra A1 256gb MicroSD. Deze presteert als SLECHTSTE in de hw.info review, dus daar is veel winst te halen.
Linus is heeel positief. Das een goed teken.Tadango schreef op maandag 7 februari 2022 @ 20:06:
LTT heeft minder details maar wel een hoop positieve woorden.
Overal plus punten minus bij de vibratie en Forza Horizon 5, maar andere reviewers maken geen melding van Forza, dus ik schat dat het alleen hem is.
Nexus heeft goede info over temps, niet vertrouwend op de sensors van de Deck, maar met hun eigen setup. Maximum temp 91 graden bij oplaad componenten, niet geheugen of APU ofzo. Max temps zijn voor de rest vrij schappelijk.
Qua hardware, wat een beest. En wat heeft Valve een prachtig stukje hardware engineering voor elkaar gekregen; het is gewoon enorm in balans en keurig afgewerkt met de juiste keuzes voor acceptabele thermals, battery life en ergonomie. Petje (nog steeds) af. Nog steeds jammer dat er geen kick-stand ingebouwd zit, maar dat heeft Dbrand in ieder geval al aangekondigd toe te gaan voegen aan hun Killswitch (haha) case.
Qua gamen zie ik het wel goed komen. Wat ik tot nu toe heb gezien is gewoon erg indrukwekkend. Ook ben ik positief verrast over de belofte dat gamen vanaf SD kaart inderdaad gewoon erg goed te doen is (en er zullen vast uitzonderingen zijn).
Waar ik ook enthousiast over ben en wat Linus ook benoemd is het feit dat het scherm belachelijk laag qua brightness kan, wat gamen in het donker aanzienlijk fijner voor de ogen maakt. Top!
Man, ik ben zo benieuwd hoe dit ding draait als je er Windows op zet!
Waarom zou je windows willen? Ik vind het juist super dat ze zo hard aan het pushen zijn om Linux geschikt te maken voor gaming. Je hebt straks een super slicke ervaring waarbij je nooit meer gezeur hebt met het updaten van drivers, je klaar bent met de voor-ieder-spel-een-andere-launcher ongein.peternator schreef op maandag 7 februari 2022 @ 20:46:
Man, ik ben zo benieuwd hoe dit ding draait als je er Windows op zet!
Heel nieuwsgierig of dit ding zoveel tractie kan genereren dat we er straks een geduchte concurrent bij hebben op de console markt:
Xbox, Playstation, Valve en Nintendo
Ik ga de SD absoluut gewoon op Steam OS draaien, wat ik heb gezien en hoe enorm hard die ontwikkelingen nu gaan is dat wat ik gewoon ga gebruiken. Echt heel tof!Brilsmurfffje schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:06:
[...]
Waarom zou je windows willen? Ik vind het juist super dat ze zo hard aan het pushen zijn om Linux geschikt te maken voor gaming. Je hebt straks een super slicke ervaring waarbij je nooit meer gezeur hebt met het updaten van drivers, je klaar bent met de voor-ieder-spel-een-andere-launcher ongein.
Heel nieuwsgierig of dit ding zoveel tractie kan genereren dat we er straks een geduchte concurrent bij hebben op de console markt:
Maar...
de inner-Tweaker wil er ook gewoon graag mee k*tten en zien of het te dual-booten valt (ongetwijfeld, maar m'n handen jeuken al gewoon), hoe dit gaat, of alles dan een beetje goed blijft werken.
Hier hetzelfde. Verwacht dat ik hem wel gewoon Linux hou, maar heb de 512GB versie, dus dualboot is altijd wel een optie denk ik.peternator schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:11:
[...]
Ik ga de SD absoluut gewoon op Steam OS draaien, wat ik heb gezien en hoe enorm hard die ontwikkelingen nu gaan is dat wat ik gewoon ga gebruiken. Echt heel tof!
Maar...
de inner-Tweaker wil er ook gewoon graag mee k*tten en zien of het te dual-booten valt (ongetwijfeld, maar m'n handen jeuken al gewoon), hoe dit gaat, of alles dan een beetje goed blijft werken.
Op zich kan het natuurlijk ook prima dat een heleboel van wat nu nog niet werkt bij de reviewers wel al gefixt is, maar dat Valve gewoon de tijd neemt om het allemaal te polishen voordat ze de 1.0 versie waar het spul mee shipt builden en vrijgeven.peternator schreef op maandag 7 februari 2022 @ 20:46:
Alle reviewers die ik heb gehoord geven aan dat de software ook gewoon niet af voelt. Dat is aan de ene kant prima, maar pfew, over 3 weken gaan ze shippen, en ja, het is software, wat geupdate kan worden, maar toch - voelt wat kiele-kiele.
Hoeft niet zo te zijn, maar het feit dat het drie weken van tevoren dus bij de reviewers nog niet beschikbaar is hoeft ook nog niet meteen slecht nieuws te zijn.
Persoonlijk zou ik me ook nog niet direct druk maken als het ook bij release allemaal nog niet top werkt, ik vertrouw Valve er wel in dat het met wat tijd goed komt. Zolang de hardware maar helemaal goed is want dat kunnen ze niet patchen. Maar zo te horen hoeven we ons daar weinig zorgen om te maken
Edit: Steve van GN zegt wel iets over dagelijkse updates dus Valve is niet alles in de tas aan het houden... Hopen dat ze nog goede voortgang weten te maken voor de definitieve reviews dan
[ Voor 15% gewijzigd door Finraziel op 08-02-2022 09:23 ]
Belangrijke reden zou gamepass kunnen zijn.Brilsmurfffje schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:06:
[...]
Waarom zou je windows willen? Ik vind het juist super dat ze zo hard aan het pushen zijn om Linux geschikt te maken voor gaming. Je hebt straks een super slicke ervaring waarbij je nooit meer gezeur hebt met het updaten van drivers, je klaar bent met de voor-ieder-spel-een-andere-launcher ongein.
Wild guess:Tadango schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:32:
1 ding valt mij op: Ik hoor in Linus zijn video's af en toe 25W TDP, maar de deck is maar 15W? Hij maakt het vergelijk met de Neo in de unboxing en is daar heel duidelijk over. Foutje of is er iets geüpgraded? Specs pagina heeft het nog steeds over 4-15W... Uit de testen blijkt ook dat rond de 12W hij optimaal rendement heeft dus 25W lijkt mij onzin.
De chip is inderdaad 15W TDP, maar de 25W waar Linus (en andere previewers) over spreken is volgens mij de totale consumptie (dus incl het scherm etc.).
Kan, maar waarom noemt hij de Aya Neo dan 15W en de Steam Deck 25W? Dat is in het laatste stukje van de unboxing waar hij naar de koeler luistert, maar ik heb het ook gehoord in de andere preview video.iRbn schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:34:
[...]
Wild guess:
De chip is inderdaad 15W TDP, maar de 25W waar Linus (en andere previewers) over spreken is volgens mij de totale consumptie (dus incl het scherm etc.).
Omdat games die bijvoorbeeld niet of slecht speelbaar zijn via steamOS, perfect speelbaar zouden kunnen zijn via windows.
Een dualboot is voor mij essentieel omdat ik vooral ook games wil spealen die wat ouder zijn en waarschijnlijk geen compatibility updates gaan krijgen.
a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.
Noem eens wat namen van spellen.NosferatuX schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:38:
Een dualboot is voor mij essentieel omdat ik vooral ook games wil spealen die wat ouder zijn en waarschijnlijk geen compatibility updates gaan krijgen.
Nee maar is ook niet nodig lijkt mij.
Die steam lijst zegt al genoeg, heeft te maken met Proton.
Windows heeft niks met proton te maken. Spellen die niet goed via proton werken, werken perfect op windows.
Er zullen dus echt wel games zijn die beter of wel via windows werken dan via steamOS. Daar hoef ik geen voorbeelden van te geven, kan ook niet want ik heb geen steamdeck. Maar het wel of niet hebben van een deck is niet nodig om die reeele aanname te doen
[ Voor 11% gewijzigd door NosferatuX op 08-02-2022 10:11 ]
a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.
Doe eens voor de discussie. Anders kan de stelling dat '(spellen die) waarschijnlijk geen compatibility updates gaan krijgen' niet werken zonder dual boot niet getoetst worden. Proton is namelijk nu al beschikbaar, en werkt (buiten titels met brakke kopieerbeveiliging en anti-cheat) best wel goed. Voor testen is geen compatibiliteitslijstje nodig. Enkel een Linux machine met Steam.NosferatuX schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:10:
Nee maar is ook niet nodig lijkt mij.
[ Voor 24% gewijzigd door The Zep Man op 08-02-2022 10:17 ]
The Zep Man schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:14:
[...]
Doe eens voor de discussie. Anders kan de stelling dat '(spellen die) waarschijnlijk geen compatibility updates gaan krijgen' niet werken zonder dual boot niet getoetst worden. Proton is namelijk nu al beschikbaar, en werkt (buiten titels met brakke kopieerbeveiliging en anti-cheat) best wel goed. Voor testen is geen compatibiliteitslijstje nodig.
NosferatuX schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:10:
[...]
Daar hoef ik geen voorbeelden van te geven, kan ook niet want ik heb geen steamdeck. Maar het wel of niet hebben van een deck is niet nodig om die reeele aanname te doen
Kom op man, iets met common sense en ervaringThe Zep Man schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:14:
[...]
Anders kan de stelling dat '(spellen die) waarschijnlijk geen compatibility updates gaan krijgen' niet werken zonder dual boot niet getoetst worden.
Niet zo moeilijk doen in de ochtend
[ Voor 18% gewijzigd door NosferatuX op 08-02-2022 10:19 ]
Een Steam Deck is gewoon een PC, en je 'reële aanname' (zonder onderbouwing) kan gewoon getoetst worden.
Zonder spellen te noemen die je op een Steam Deck zou willen spelen is je stelling een beetje stemmingmakerij.
Spellen worden alleen bijgewerkt als controller input matig is of als tekst niet leesbaar is op kleine schermen. Dat zal op Windows niet anders zijn dan op Steam OS. Sommigen blijven daardoor onbruikbaar.
Windows is leuk voor tools en andere hele specifieke zaken zoals emulatoren. En als portable desktop voor op het werk
Adhv LTT zijn review toch maar een reservering geplaatst voor het 256 GB model. Mooie midden oplossing, en zo te zien kan je makkelijk geheugen uitbreiden met bijna geen performance degradatie. Mijn enige probleem: waar ga ik de tijd vandaan halen met een backlog op de Series X, Quest 2, Switch etc.peternator schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:04:
(Hardware) Previews zijn hier!
Linus: YouTube: Valve Left Me Unsupervised: Steam Deck Hardware Review
Linus unboxing (via Short Circuit kanaal): YouTube: The Valve Steam Deck Unboxing Experience
Phawx: YouTube: Steam Deck Preview - I Benchmark The BEAST! Game Demos and Comparisons!
Gamers Nexus: YouTube: Valve Steam Deck Hardware Review & Analysis: Thermals, Noise, Power,...
Mocht ik aan de beurt zijn en alsnog niet willen gaan voor de Steamdeck, is die 4 euro peanuts natuurlijk. Wel een mooi systeem verder op deze manier
Die 4 euro gaat dan naar je steam wallet als je annuleert. Dus nooit een verlies.Notna schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:44:
[...]
Adhv LTT zijn review toch maar een reservering geplaatst voor het 256 GB model. Mooie midden oplossing, en zo te zien kan je makkelijk geheugen uitbreiden met bijna geen performance degradatie. Mijn enige probleem: waar ga ik de tijd vandaan halen met een backlog op de Series X, Quest 2, Switch etc.
Mocht ik aan de beurt zijn en alsnog niet willen gaan voor de Steamdeck, is die 4 euro peanuts natuurlijk. Wel een mooi systeem verder op deze manier
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
Ik verwacht dat Valve de software echt wel fixt en gezien als je nu pre-ordered hij toch pas na Q2 komt, zal dat dan zeker wel OK zijn.
Game support maak ik me niet zo'n zorgen om, Proton wordt met de dag beter.
En games buiten steam worden echt wel mogelijk. Als Valve het niet doet komen er wel externe people die dat mogelijk gaan maken (zonder custom OS / Windows).
Ik vind het ook een machtig mooi apparaat, maar ik vrees dat hij gaat liggen verstoffen terwijl ik achter mijn desktop zit te gamen.
WEBN & chill (@IBKR)
Op reis/verblijf elders, lekker (bij een ander) op de bank zonder met een notebook op schoot te moeten zitten, sociale multiplayer (de één op een PC/TV, de ander met een Deck) met anderen die geen (game) PC hebben.DeadKennedy schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:25:
Wat is jullie use-case voor het Steam Deck? Wanneer/hoe gaan jullie deze gebruiken?
Dan is de Steam Deck geen apparaat voor jou.Ik vind het ook een machtig mooi apparaat, maar ik vrees dat hij gaat liggen verstoffen terwijl ik achter mijn desktop zit te gamen.
Een aspect dat mij ook aantrekt is dat je single player spellen zo kan neerleggen en weer kan hervatten. Dat maakt 'even spelen' een stuk aantrekkelijker.
Ik wil ook kijken of ik de Deck als vervanger voor een privé notebook kan gebruiken in situaties waarbij ik wel reis, maar een notebook niet onderweg gebruik. Op de betreffende locaties staan dan uiteraard een monitor, muis en toetsenbord klaar. Of ik gebruik een Nexdock 2 die ik nog heb liggen (lang leve standaardisatie via USB-C, USB-PD, en DisplayPort alt mode!). Linux draai ik sowieso al, dus dat is geen probleem voor mijn use cases.
[ Voor 43% gewijzigd door The Zep Man op 08-02-2022 13:40 ]
Gamen weg van mijn bureau, in bed, op pad, tijdens het wachten.DeadKennedy schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:25:
Wat is jullie use-case voor het Steam Deck? Wanneer/hoe gaan jullie deze gebruiken?
Ik vind het ook een machtig mooi apparaat, maar ik vrees dat hij gaat liggen verstoffen terwijl ik achter mijn desktop zit te gamen.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Persoonlijk zijn RTS en (city)building games zoals een CIV en Humankind toch toch wel games die ik liever een PC speel.
Is een steamdeck ook geschikt om volwaardig als game PC te gebruiken (dus een dock met muis, toetsenbord, beeldscherm)?
Ultra High Call of duty spelen oid is voor mij dus niet relevant.
Wij hebben 'em nog niet! Hopen er wel deze week mee aan de slag te kunnen, maar dan nog zijn we gebonden aan een embargodatum die eind deze maand ligt. Dus er zullen geen early previews op Tweakers komen.peternator schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:57:
[...]
Wat ik uit de verschillende posts opmaak is dat de preview 'feitelijk en objectief' moet zijn en daar inderdaad een apart embargo voor is (of onderdeel van het enige embargo for that matter). Ze mogen er dus van alles aan testen, bekijken en vergelijken (vast binnen gestelde kaders), maar nog geen oordeel over vellen, dat is voorbehouden aan de review, waar het embargo inderdaad op de 25e vervalt. Ik vind het ook allemaal wat wazig, maar we gaan het zien.
Edit: De grote vraag is natuurlijk; gaan we vanavond dan ook een preview van Tweakers zien? /cc @Eric van Ballegoie, @Paul Hulsebosch of @Tweakjur misschien?
(was voorheen JJJur, nickchange 4-8-2014)
V&A (of dit topic) is niet bedoeld voor animo/interesse/pre-order advertenties.
Discussies en vragen met betrekking tot reservering, bestelling en levering horen in Steam Deck - reservering, bestelling & levering
Voor informatie over de prestaties en speelbaarheid van specifieke games op de Steam Deck en tips om ze beter te laten werken, kijk op ProtonDB.