Ja en nee. Hij werkt zo wel maar heeft beperkte (grafische) rekenkracht. Als je er een full HD monitor aan koppelt zal je niet altijd het spel op de native resolutie kunnen spelen en soms alleen met lage settings / framerate. Dit ligt uiteraard compleet aan het spel. De steam deck heeft ongeveer de prestaties van een GTX 1050, maar net iets minder. Daarmee kan je sommige spellen prima op FHD en goede settings op 60Fps maar niet de laatste AAA uiteraard. Een 144Hz gaming monitor is dan ook overkill en wordt niet benut.AlphaWierie schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:25:
Ik ben zelf een Console gamer en heb daarnaast alleen een basis laptop (aan een dock) om op te werken.
Persoonlijk zijn RTS en (city)building games zoals een CIV en Humankind toch toch wel games die ik liever een PC speel.
Is een steamdeck ook geschikt om volwaardig als game PC te gebruiken (dus een dock met muis, toetsenbord, beeldscherm)?
Ultra High Call of duty spelen oid is voor mij dus niet relevant.
Waar ik benieuwd naar ben, is er ruimte in de case voor een doosje met SD kaartjes? Ik wil 2x 512GB erbij kopen en ik heb een 256Gb waar wat spellen voor de kinderen op staan. Deze extra kaartjes moet je altijd erbij hebben dus ik hoop dat ergens in de case daar ruimte voor is en op een manier dat het doosje niet eenvoudig eruit valt. Zover ik op de foto's zie zit de case erg strak om de deck heen helaas. Anders hoop ik dat er snel goede 3th party cases komen zodat er wel iets extra's meegenomen kan worden.
Aan de achterkant zit een holle ruimte met een elastiek, waarachter een pouch zit met de adapter. Ik denk dat je in die pouch wel een SD card case kwijt kunt.Tadango schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:31:
Waar ik benieuwd naar ben, is er ruimte in de case voor een doosje met SD kaartjes? Ik wil 2x 512GB erbij kopen en ik heb een 256Gb waar wat spellen voor de kinderen op staan. Deze extra kaartjes moet je altijd erbij hebben dus ik hoop dat ergens in de case daar ruimte voor is en op een manier dat het doosje niet eenvoudig eruit valt. Zover ik op de foto's zie zit de case erg strak om de deck heen helaas. Anders hoop ik dat er snel goede 3th party cases komen zodat er wel iets extra's meegenomen kan worden.
Ik heb een goede game PC en gebruik daarnaast mijn Switch in bed en onderweg (in de trein of het vliegtuig).DeadKennedy schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:25:
Wat is jullie use-case voor het Steam Deck? Wanneer/hoe gaan jullie deze gebruiken?
Ik vind het ook een machtig mooi apparaat, maar ik vrees dat hij gaat liggen verstoffen terwijl ik achter mijn desktop zit te gamen.
Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW
Ik sluit me aan bij wat @Tadango zegt over performance. Het zal wel lukken op 800p.AlphaWierie schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:25:
Ik ben zelf een Console gamer en heb daarnaast alleen een basis laptop (aan een dock) om op te werken.
Persoonlijk zijn RTS en (city)building games zoals een CIV en Humankind toch toch wel games die ik liever een PC speel.
Is een steamdeck ook geschikt om volwaardig als game PC te gebruiken (dus een dock met muis, toetsenbord, beeldscherm)?
Ultra High Call of duty spelen oid is voor mij dus niet relevant.
Van wat ik begrijp van Linus Tech Tips zijn de controls (dus de touchpad met haptics en fysieke knoppen) vrij geschikt voor spellen zoals Civ, en ik ga dat ook zeker testen als ik hem binnen krijg
Goed dat je nu al nadenkt over waar je hem uiteindelijk gaat gebruiken. Ik had destijds een GPD Win gekocht om in de trein naar/van werk te gamen, maar eigenlijk werk ik altijd op mn laptop in de trein (as we speak trouwens), dus dat was een soort van een miskoop.DeadKennedy schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:25:
Wat is jullie use-case voor het Steam Deck? Wanneer/hoe gaan jullie deze gebruiken?
Ik vind het ook een machtig mooi apparaat, maar ik vrees dat hij gaat liggen verstoffen terwijl ik achter mijn desktop zit te gamen.
Nu ga ik hem gebruiken vooral op de bank naast mijn vriendin, misschien wat in bed in het weekend. De instant-on-and-gaming feature wordt daarvoor heel belangrijk, dat kan de GPD Win echt niet. Ook op reis (ik heb (schoon)familie in Belgie en Duitsland) zie ik hem als erg nuttig. Misschien een adhoc LANparty
Voor de rest heb ik een redelijke game PC (zie sig) voor typische PC games zoals multiplayer shooters of VR.
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Zit dus de live video te kijken van LTT waar die de Steam Deck aan het ontmantelen is. De SSD is gewoon simpel te vervangen en is een normale 2230, welke in een soort metalen jasje zit. Deze kan je er simpel afschuiven en op een andere 2230 nvme SSD doen.
Goede keus dus de 64GB
Goede keus dus de 64GB
Add me op Stadia: Gloogle
Ben ook best wel hyped. Was dat een maandje geleden ook.
Ik vind dit echt een apparaat zoals er niet vaak een langskomt. Echt iets nieuw. Sorry voor wie het maar gewoon 'ongeïnspireerd' vindt omdat er al gelijkaardige devices op de markt zijn.
Wat hier echt erg bijzonder is, is de engineering power van een bedrijf als valve, zowel soft- als hardware. Software heb ik geen mening over, aangezien ik niet game op linux, en ook geen voeling heb met hoe indrukwekkend Proton is (maar zo voelt het wel).
De hardware is echter een klasse apart. Een excellente engineering job. Op bijna alle afzonderlijke punten (controls, sticks, touch and feel, grootte, gewicht, scherm, touchpads, batterijduur, noem maar op) een klasse boven apparaten die gemakkelijk het dubbele kosten. En laten we de door valve mee ontworpen custom Apu niet vergeten! Welk ander start-up/kick start bedrijfje heeft daar de middelen en invloed bij amd voor?
Valve heeft ook een enorm bereik. Iedere pc gamer met steam (zowat allemaal vermoedelijk?) heeft de deck al zien geadverteerd worden in de steam client. Wie heeft al gehoord van een AYA, OneXPlayer, GPD Win behalve wij 'nerds' die op tech sites rondhangen?
Die merken kunnen nu wel inpakken vermoed ik? Wie kan een product zetten tegenover een door valve ontwikkeld, en door valve ondersteund product, op alle fronten beter, aan half de gangbare prijs voor dit soort devices (halve prijs!)
Ik ben sowieso wel fan van dit soort niche tech. Alhoewel ik vermoed dat de steam deck niet zo niche meer zal zijn over een jaar. We zullen het zien.
Dit plaats ook in context hoe zwaar overpriced een Switch wel niet is (puur op hardware). Nintendo maakt dikke winst op dat ding met een cpu/gpu uit een telefoon van vijf jaar oud. De basis Deck is bijna even duur als een switch Oled. Natuurlijk, bij nintendo heb je de hardware nodig om de games te spelen, dus koop je je in op het platform en toegang tot de exclusieve nintendo games. De deck geeft je niets exclusief, enkel toegang tot je op steam aangekochte pc catalogus.
Omdat ik erg hyped kan worden van dit soort hardware, zat ik vandaag ook alweer bijna op die bestel knop te rammen. Maar, ik ken mezelf ook goed genoeg om te weten dat dit ding binnen een week stof ligt te verzamelen en niet meer aangeraakt wordt. Zonde dan. Een soort hardware 'leukigheidje', niet meer. En dan kan zo'n deck beter naar iemand gaan die er wel gebruik van maakt.
Ik besef dat ik geen mobiele gamer ben. Consoles/tv of pc is mijn ding. Heb een switch, en gebruik die ook nauwelijks. Vind het moeten staren naar een scherm tussen m'n handen (ben ook vrij groot), niet erg ergonomisch. De switch Lite gebruik ik echt voor erg korte game sessies en nintendo exclusives (maar dus bijna nooit).
Ik zou wel erg geïnteresseerd zijn in een steam deck zonder alle hardware controls (knoppen, sticks, triggers), zonder scherm en 'mobiele' poespas. Gewoon een Steam Proton doosje, ter grootte van de deck zonder handgrepen, die ik makkelijk in een tas kan meenemen naar alle locaties waar ik me vaak bevind (of familie, kennissen, vrienden) en daar op 1 van de vele schermen kan aansluiten. Dit is ook hoe ik een deck zou gebruiken. Steeds aangesloten op een scherm. Daarom dus maar geen besteld want zonde.
Maar die AMD Zen 2 RDNA 2 Apu verdient het om in een soort steambox geplaatst te worden, en verkocht als een traditionele 'console', die op een gemakkelijke manier je steam back catalog overal beschikbaar maakt (tv, op verplaatsing). Schermen heb ik overal staan, en controllers heb ik ook meer dan genoeg.
Kleine mini pc'tjes zijn nu al duurder dan een Steam Deck, met mindere specs
Ryzen mini pc's met ryzen 3750/5700G Apu's met Vega graphics gaan voor 550 a 900 euro. En dan heb je dus geen scherm of hoesje of alle andere dingen die je met een deck extra hebt. Valve verkoopt die dingen waarschijnlijk met verlies, of nauwelijks winst.
Ik vind dit echt een apparaat zoals er niet vaak een langskomt. Echt iets nieuw. Sorry voor wie het maar gewoon 'ongeïnspireerd' vindt omdat er al gelijkaardige devices op de markt zijn.
Wat hier echt erg bijzonder is, is de engineering power van een bedrijf als valve, zowel soft- als hardware. Software heb ik geen mening over, aangezien ik niet game op linux, en ook geen voeling heb met hoe indrukwekkend Proton is (maar zo voelt het wel).
De hardware is echter een klasse apart. Een excellente engineering job. Op bijna alle afzonderlijke punten (controls, sticks, touch and feel, grootte, gewicht, scherm, touchpads, batterijduur, noem maar op) een klasse boven apparaten die gemakkelijk het dubbele kosten. En laten we de door valve mee ontworpen custom Apu niet vergeten! Welk ander start-up/kick start bedrijfje heeft daar de middelen en invloed bij amd voor?
Valve heeft ook een enorm bereik. Iedere pc gamer met steam (zowat allemaal vermoedelijk?) heeft de deck al zien geadverteerd worden in de steam client. Wie heeft al gehoord van een AYA, OneXPlayer, GPD Win behalve wij 'nerds' die op tech sites rondhangen?
Die merken kunnen nu wel inpakken vermoed ik? Wie kan een product zetten tegenover een door valve ontwikkeld, en door valve ondersteund product, op alle fronten beter, aan half de gangbare prijs voor dit soort devices (halve prijs!)
Ik ben sowieso wel fan van dit soort niche tech. Alhoewel ik vermoed dat de steam deck niet zo niche meer zal zijn over een jaar. We zullen het zien.
Dit plaats ook in context hoe zwaar overpriced een Switch wel niet is (puur op hardware). Nintendo maakt dikke winst op dat ding met een cpu/gpu uit een telefoon van vijf jaar oud. De basis Deck is bijna even duur als een switch Oled. Natuurlijk, bij nintendo heb je de hardware nodig om de games te spelen, dus koop je je in op het platform en toegang tot de exclusieve nintendo games. De deck geeft je niets exclusief, enkel toegang tot je op steam aangekochte pc catalogus.
Omdat ik erg hyped kan worden van dit soort hardware, zat ik vandaag ook alweer bijna op die bestel knop te rammen. Maar, ik ken mezelf ook goed genoeg om te weten dat dit ding binnen een week stof ligt te verzamelen en niet meer aangeraakt wordt. Zonde dan. Een soort hardware 'leukigheidje', niet meer. En dan kan zo'n deck beter naar iemand gaan die er wel gebruik van maakt.
Ik besef dat ik geen mobiele gamer ben. Consoles/tv of pc is mijn ding. Heb een switch, en gebruik die ook nauwelijks. Vind het moeten staren naar een scherm tussen m'n handen (ben ook vrij groot), niet erg ergonomisch. De switch Lite gebruik ik echt voor erg korte game sessies en nintendo exclusives (maar dus bijna nooit).
Ik zou wel erg geïnteresseerd zijn in een steam deck zonder alle hardware controls (knoppen, sticks, triggers), zonder scherm en 'mobiele' poespas. Gewoon een Steam Proton doosje, ter grootte van de deck zonder handgrepen, die ik makkelijk in een tas kan meenemen naar alle locaties waar ik me vaak bevind (of familie, kennissen, vrienden) en daar op 1 van de vele schermen kan aansluiten. Dit is ook hoe ik een deck zou gebruiken. Steeds aangesloten op een scherm. Daarom dus maar geen besteld want zonde.
Maar die AMD Zen 2 RDNA 2 Apu verdient het om in een soort steambox geplaatst te worden, en verkocht als een traditionele 'console', die op een gemakkelijke manier je steam back catalog overal beschikbaar maakt (tv, op verplaatsing). Schermen heb ik overal staan, en controllers heb ik ook meer dan genoeg.
Kleine mini pc'tjes zijn nu al duurder dan een Steam Deck, met mindere specs

Gamer Nexus teardown (boven) vs Valve. De Steam Deck lijkt een zwarte PCB en dikkere ribbon cables te hebben gekregen in de tussentijd.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW
Ik zag in de LTT teardown dat het SSD shield een soort "trui" om de kaart is, volgens mij moet je daar gewoon een andere in kunnen sliden. Dat is wel positief, geen lijm of tape.
Ik had hetzelfde met de switch lite, maar ondanks dat geupgrade naar een switch oled en daar speel ik met veel meer plezier mee. Het 7 inch scherm in plaats van 5,5" maakt een enorm verschil en op een of andere manier vind ik hem ook fijner vast houden. Ik gebruik hem daardoor nu een stuk meer. De deck heeft een even groot scherm en de controls zijn dus nog een stuk beter dan de switch.Amos_x schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 23:52:
Ik begrijp de afweging nog steeds heel goed, ben zelf ook een beetje bang dat ik hem wellicht 'te weinig' ga gebruiken... Maar in ieder geval de ervaring met de switch lite zou ik hem dus niet te veel op afrekenen, dat ding is echt te veel kinderspeelgoed in vergelijking met een wat grotere handheld imho. Voor mij bevestigt het ook weer mijn idee dat je beter iets meer geld uit kunt geven voor een echt goed product want die lite was een vlees noch vis product voor mij (maar dat is weer een ander punt).
Gamertag: FinrazielNL
Volgens mij zet Valve de Steam Deck een beetje neer zoals Microsoft de Surface producten neerzet: maak ruimte in een nieuwe markt, en geef andere fabrikanten ook de kans om mee te doen.Amos_x schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 23:52:
Op een dag kan Valve dan stoppen met het fabriceren van Decks of duurdere Decks maken, en is er meer concurrentieruimte op de markt. Nu is er eigenlijk geen markt (buiten de genoemde nerds om).
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Ik zie Valve nu niet ineens stoppen met de Deck te maken. Ik denk dat het 64gb model het eerste mogelijk stopt maar dat is een lokkertje, dus ik denk dat dat zo nog een jaar kan duren. De Decks zijn alleen maar logisch als verdien model als je er miljoenen op miljoenen hebt verkocht. De Valve Index is ook nog steeds te koop, na bijna 3 jaar.The Zep Man schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 08:12:
Volgens mij zet Valve de Steam Deck een beetje neer zoals Microsoft de Surface producten neerzet: maak ruimte in een nieuwe markt, en geef andere fabrikanten ook de kans om mee te doen.
Op een dag kan Valve dan stoppen met het fabriceren van Decks of duurdere Decks maken, en is er meer concurrentieruimte op de markt. Nu is er eigenlijk geen markt (buiten de genoemde nerds om).
Ik zie ook een opening voor Chinese producenten. Niet de OneXplayers en Neo's maar lage instap merken die nu retro handhelds voor €100 maken. Er zijn blijkbaar nog genoeg oudere AMD APUs te krijgen, met bijv een 4300U kan je ook heel ver komen, desnoods een 2500U. Goedkope behuizing, lage TDP, 6inch schermpje, 128gb eMMC? Allemaal oude gen hardware, SteamOS is gratis, 300€?
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Kan. Zo is de surface ooit begonnen, maar op dit moment zitten we aan de surface 8 of zo, en een productlijn verschilllende types breed (laptop, desktop, convertible laptops). Ze hebben de markt gecreeerd, maar zijn er gewoon blijven in zitten en leveren al jaren het beste product.The Zep Man schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 08:12:
[...]
Volgens mij zet Valve de Steam Deck een beetje neer zoals Microsoft de Surface producten neerzet: maak ruimte in een nieuwe markt, en geef andere fabrikanten ook de kans om mee te doen.
Valve is een mega corporation. Die kan gewoon bij amd aan tafel gaan zitten om custom chips te laten maken (zoals microsoft en sony dat doen voor hun consoles), die krijgen echt wel voorrang op grote orders, en noem maar op.
Nu is er idd geen markt, wegens niche en onbekend. Morgen is er geen markt wegens enkel steam deck. Als ik CEO was van 1 van deze andere bedrijven zou ik nu toch druk naar oplossingen zoeken om een goedkoper product in de markt te zetten. Maar volgens mij is dat gewoon onmogelijk. Het gaat niet over luttele procenten maar, opnieuw, half zo duur. Erg indrukwekkend.
Waar ze eventueel nog kunnen concurreren is het feit dat ze standaard met windows geleverd worden. Eventueel andere formfactors opzoeken (groter, kleiner, ...) en misschien kunnen ze over een jaar of 2 haasje over springen in performance met nieuwere gen apu's van intel of amd, indien valve er voor kiest om de specs van de deck voor 5 a 6 jaar te bevriezen, zoals consoles dat doen.
Om valve (en de software ontwikkeling van proton/gaming op linux) te steunen, zou ik maar wat graag in de rij staan voor een headless Steam Deck. Formaatje mac mini of net iets kleiner. Zoals het er nu voor staat, is het een net-niet verhaal voor het type gamer dat ik zelf ben.
Maar wie weet, misschien bestel ik 'm alsnog wel als impulse buy
Het ligt ook aan het soort apparaat. Zo worden de Link en Controller niet meer gemaakt, omdat ze respectievelijk overbodig en niet populair genoeg zijn. Ook gezien de Deck weinig/geen winst maakt, denk ik dat er in de toekomst wat gaat veranderen. Denk aan een prijsverhoging of een nieuw model Deck die een stuk duurder is. Als dat niet gedaan wordt, dan denk ik niet dat Valve eeuwig geld blijft verbranden hieraan.XanderDrake schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:22:
[...]
Ik zie Valve nu niet ineens stoppen met de Deck te maken. Ik denk dat het 64gb model het eerste mogelijk stopt maar dat is een lokkertje, dus ik denk dat dat zo nog een jaar kan duren. De Decks zijn alleen maar logisch als verdien model als je er miljoenen op miljoenen hebt verkocht. De Valve Index is ook nog steeds te koop, na bijna 3 jaar.
300 EUR lijkt mij wat prijzig als consument, maar inderdaad. Alle ondersteuning voor de Deck onder Linux is open source, en zal ook gemakkelijk gebruikt kunnen worden op andere hardware. Bovendien zijn Chinese bedrijven niet vies van iets makkelijks uit te brengen met nauwelijks ondersteuning, zodat de community het maar weet mag oplossen. Qua dat zie ik het wel gebeuren dat de eerste 'klonen' binnen korte tijd uit zullen komen.Ik zie ook een opening voor Chinese producenten. Niet de OneXplayers en Neo's maar lage instap merken die nu retro handhelds voor €100 maken. Er zijn blijkbaar nog genoeg oudere AMD APUs te krijgen, met bijv een 4300U kan je ook heel ver komen, desnoods een 2500U. Goedkope behuizing, lage TDP, 6inch schermpje, 128gb eMMC? Allemaal oude gen hardware, SteamOS is gratis, 300€?
Volgens mij begon de service als tafel (lees: Steam Controller) en eindigde het als tablet/notebook (lees: Steam Deck).Amos_x schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:29:
[...]
Kan. Zo is de surface ooit begonnen, maar op dit moment zitten we aan de surface 8 of zo, en een productlijn verschilllende types breed (laptop, desktop, convertible laptops). Ze hebben de markt gecreeerd, maar zijn er gewoon blijven in zitten en leveren al jaren het beste product.
Valve is groot, maar geen megacorp. Ze zijn niet beursgenoteerd en specialiseren zich meer dan megacorps, die zich juist meer uitspreiden en de macht in één markt gebruiken om andere markten te betreden.Valve is een mega corporation. Die kan gewoon bij amd aan tafel gaan zitten om custom chips te laten maken (zoals microsoft en sony dat doen voor hun consoles), die krijgen echt wel voorrang op grote orders, en noem maar op.
Het hoeft ook niet zo goedkoop te zijn als een Steam Deck, maar wel meerwaarde hebben. Als de Deck (en daarmee het concept van on-the-go PC spellen spelen) populair wordt en een andere grote bekende partij biedt (later) een soortgelijk apparaat aan met een krachtigere APU, een OLED scherm en een vergelijkbare accuduur voor 1000 EUR? Die gaat verkocht worden, ondanks dat de meerprijs niet in verhouding staat.Nu is er idd geen markt, wegens niche en onbekend. Morgen is er geen markt wegens enkel steam deck. Als ik CEO was van 1 van deze andere bedrijven zou ik nu toch druk naar oplossingen zoeken om een goedkoper product in de markt te zetten. Maar volgens mij is dat gewoon onmogelijk. Het gaat niet over luttele procenten maar, opnieuw, half zo duur.
Ik zie eerder problemen voor partijen als GPD en Aya Neo. Die zijn niet groot en bekend genoeg om een groot deel van de nieuwe markt te bedienen.
Het is onwaarschijnlijk dat je spoedig de hardware van een Deck voor een lagere prijs als los PC kastje kan krijgen. Je kan natuurlijk een Deck bestellen en een dock gebruiken.Om valve (en de software ontwikkeling van proton/gaming op linux) te steunen, zou ik maar wat graag in de rij staan voor een headless Steam Deck. Formaatje mac mini of net iets kleiner. Zoals het er nu voor staat, is het een net-niet verhaal voor het type gamer dat ik zelf ben.
De Deck op impuls kopen lijkt mij lastig, gezien het proces en de wachttijd om er een te verkrijgen.Maar wie weet, misschien bestel ik 'm alsnog wel als impulse buy![]()
In feite wil je dus geen Valve Switch maar een Valve Gamecube. De SteamcubeAmos_x schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 23:52:
Kleine mini pc'tjes zijn nu al duurder dan een Steam Deck, met mindere specs![]()
Ryzen mini pc's met ryzen 3750/5700G Apu's met Vega graphics gaan voor 550 a 900 euro. En dan heb je dus geen scherm of hoesje of alle andere dingen die je met een deck extra hebt. Valve verkoopt die dingen waarschijnlijk met verlies, of nauwelijks winst.
Ik heb mede door het toch wat langer moeten wachten op de Deck een Switch Oled gehaald en kan me wel vinden in het hybride gebruik. De Switch hangt ook primair aan de (OLED) TV, maar toch is het relaxed zo nu en dan even op het kleine scherm te kunnen spelen.
De Deck is voor mij ideaal om mee te nemen naar schoonouders (buitenland) waar langere tijd wordt doorgebracht dan ik aan spraakstof heb, of wanneer er gewoon weer eens ouderwets een avondje bij vrienden wordt gegamed. Het is super leuk een old school lan party te doen, maar aangezien de vaste groep internationaal is, zijn het toch altijd online PC games. Het is een stuk praktischer dan de Deck mee te nemen in plaats van de PC kast in de auto te moeten smijten. Zeker als er op locatie dus inderdaad reeds een scherm aanwezig is!
Persoonlijk zou ik hem voor die 5 euro gewoon reserveren. Als je dan eenmaal aan de beurt bent, wat nog even duurt. Kan je nog de keuze maken, wel of niet.Amos_x schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 23:52:
Kleine mini pc'tjes zijn nu al duurder dan een Steam Deck, met mindere specs![]()
"Steamcube" inderdaad.Cid Highwind schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:20:
[...]
In feite wil je dus geen Valve Switch maar een Valve Gamecube. De Steamcube![]()
Ik heb mede door het toch wat langer moeten wachten op de Deck een Switch Oled gehaald en kan me wel vinden in het hybride gebruik. De Switch hangt ook primair aan de (OLED) TV, maar toch is het relaxed zo nu en dan even op het kleine scherm te kunnen spelen.
Op dezelfde manier had ik ook liever een "switchcube" gehad. Het mobiele gedeelte is gewoon niet voor mij, en dat baseer ik inderdaad op het gebruik van een Switch Lite. Inderdaad kleiner en lichter dan de deck, maar de belangrijkste conclusies kunnen voor mij wel veralgemeend worden, denk ik.
Het gaat mij vooral om het kijken naar een (klein) scherm tussen m'n handen. Aan mijn nek/rug/houding merk ik snel genoeg dat ik het niet erg ergonomisch vind. Of dat nu groter of kleiner is verandert weinig aan het principe. Ik vind de Lite of gewone switch ook al "zwaar genoeg" voor dat soort gamen. De deck is nog eens zoveel groter en zwaarder, wat me zeker doet besluiten dat het niets voor mij is.
Opnieuw, alle reviews/previews/indrukken geven aan dat de controller hardware (touch pads, sticks, triggers, knoppen) top-tier kwaliteit zijn, dus dat zal echt het probleem niet zijn. Geen enkele reden om daaraan te twijfelen.
Ik ben ook erg onder de indruk van de herstelbaarheid/repareerbaarheid van de Deck. Vooral de delen die kunnen slijten, zoals de sticks. Geen stick drift nonsens op dit apparaat. Gewoon vervangen!
Zeker, en daarom zou ik ook erg te vinden zijn voor een "steamcube". Ik bevind me ook regelmatig op verschillende locaties, maar overal heb ik schermen. Gewoon een robuuste plastieken steamcube in een tas keilen en op verplaatsing gamen.Het is een stuk praktischer dan de Deck mee te nemen in plaats van de PC kast in de auto te moeten smijten. Zeker als er op locatie dus inderdaad reeds een scherm aanwezig is!
Heb dit ooit geprobeerd met een Fractal Node 202, maar was niet bruikbaar in die use case. Heb nu een NR200P pc, dus ook te groot voor dat soort gebruik. Dus heb eigenlijk die use-case maar volledig opgegeven.
Anyway, sorry voor de /off-topic, dit topic is voor de steam deck. Inderdaad zou ik ook gewoon de steam deck telkens aan de dock kunnen hangen.
Steamcubes bestaan toch al in de vorm van kleine nuc achtige PC's met een AMD APU? Niet optimaal, maar wel met mogelijkheden.
Klopt, ik dacht er ook meteen aan bij het volgen van het deck-nieuws.Tadango schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:46:
Steamcubes bestaan toch al in de vorm van kleine nuc achtige PC's met een AMD APU? Niet optimaal, maar wel met mogelijkheden.
De deck staat met z'n custom chip wel een trapje hoger dan alle gangbare integrated graphics oplossingen die op dit moment beschikbaar zijn. Heb zelf een beetje ervaring met een ryzen 3500G (vega 8?) en intel XE graphics in een 10th gen i5 (macbook pro op windows)
Het komt in de buurt van wat ik wil, maar ik vind het nog net wat tekort schieten. Toch iets te benepen qua kracht. Ik ben nochtans niet veeleisend. Wreckfest 800p-1080p/60hz/medium (en gelijkaardig voor 2 a 3 jaar oude games), en het kan nog net niet spijtig genoeg. E-sport games willen prima inderdaad.
Ik heb vaak gedacht dat 50 a 100% meer performance tov een 2021 intel/amd IG oplossing de sweet spot zou kunnen zijn (voor mezelf dan). En uit alles blijkt dat de hardware in de deck die sweet spot haalt.
En zoals gezegd staan alle NUCjes en mini pc'tjes van dat type te koop voor minimum 600-900 euro, dus compleet buiten proportie tov een deck, die dan nog een controller, scherm en batterij extra heeft!
Wat ik ga doen is een jaartje wachten tot intel en amd op hun gewone cpu's de deck bijbenen met hun integrated graphics, en nog eens eens een poging doen naar een NUC-type game pc'tje. Moet net goed zijn dan.
Maar daarom is de deck wel erg belangrijk!! Dit gaat de markt opentrekken voor windows-loze IGP pc's. SteamOS op 1 of andere no brand NUC-achtige pc en gaan! Dus enkel daarom juig ik het succes van de deck heel erg toe!
Even wachten op een mini PC met Ryzen 6000 APU en TDP van 30-40, DDR5 en je hebt iets erg leuks (Zen3 ipv 2 en RNDA2). De prijs zal inderdaad veel hoger zijn maar qua grafisch vermogen zal deze ook een stuk beter zijn.
Even heel wat anders, waar ik nog niet over heb gelezen...
Bij mijn weten kun je niet op 2 locaties tegelijk ingelogd zijn op Steam.
Gaan ze daar iets op verzinnen om de Deck te gebruiken naast je normale game desktop?
Ik ga het heel snel zat worden om (via 2F auth) steeds de login te moeten switchen als ik besluit om naar de bank te verhuizen voor een volgende game (en terug).
Gaan ze daar iets op verzinnen om de Deck te gebruiken naast je normale game desktop?
Ik ga het heel snel zat worden om (via 2F auth) steeds de login te moeten switchen als ik besluit om naar de bank te verhuizen voor een volgende game (en terug).
Je kan prima op 2 locaties tegelijk ingelogd zijn op Steam. Zo stream ik bijvoorbeeld weleens van mijn game PC naar de HTPC in de woonkamer, beide ingelogd in Steam met hetzelfde account.
Goede vraag. Ik heb hetzelfde account op 2 PC's en normaal staat 1 tegelijk aan met hetzelfde account (steam start niet bij default). Zodra ik 2 tegelijk opstart moet ik op 1 opnieuw het ww invullen, geen 2FA (code via email). Ook dat is al erg irritant en zal opgelost moeten worden.HTT-Thalan schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:07:
Even heel wat anders, waar ik nog niet over heb gelezen...
Maar Valve heeft aangegeven dat je op een PC verder kan gaan als je op de Deck ergens mee speelt dus ik verwacht dat er een oplossing voor komt.
Maar dan zijn ze 'verbonden' (je noemt het al: streamen) dus je speelt de game nog steeds maar op 1 locatie (wat de principiele reden is van dit systeem, het voorkomen van dubbel gebruik van dezelfde licentie).dhrto schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:09:
Je kan prima op 2 locaties tegelijk ingelogd zijn op Steam. Zo stream ik bijvoorbeeld weleens van mijn game PC naar de HTPC in de woonkamer, beide ingelogd in Steam met hetzelfde account.
Zoals @Tadango zegt zijn 2 aparte/separate logins zoals de deck zal doen, nog niet mogelijk. En dat is wel deel van mijn beoogde gebruik: Mijn kinderen dat ding in handen geven voor een potje Garfield Kart terwijl ik iets op mijn PC doe.
Uit 1 library of op 1 account kan je maar 1 spel tegelijk spelen. Inloggen kan wel zolang je maar geen spel tegelijk start, dan log je uit en stopt de synchronisatie van savegames. Offline modus op de Deck kan wel om het te omzeilen maar je mist dan synchronisatie edg.HTT-Thalan schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:12:
[...]
Maar dan zijn ze 'verbonden' (je noemt het al: streamen) dus je speelt de game nog steeds maar op 1 locatie (wat de principiele reden is van dit systeem, het voorkomen van dubbel gebruik van dezelfde licentie).
Zoals @Tadango zegt zijn 2 aparte/separate logins zoals de deck zal doen, nog niet mogelijk. En dat is wel deel van mijn beoogde gebruik: Mijn kinderen dat ding in handen geven voor een potje Garfield Kart terwijl ik iets op mijn PC doe.
Natuurlijk kun je niet op 2 apparaten tegelijk een spel uit je library spelen. Maar dat was volgens mij ook niet de vraag? Het ging puur om het ingelogd zijn toch?
Dus als je van PC > bank wilt. Eerst spel afsluiten op de PC en dan spel opstarten op de bank. Anders komen je saves ook niet mee via de cloud. Steam hoeft niet uit op de PC.
Dus als je van PC > bank wilt. Eerst spel afsluiten op de PC en dan spel opstarten op de bank. Anders komen je saves ook niet mee via de cloud. Steam hoeft niet uit op de PC.
[ Voor 34% gewijzigd door dhrto op 09-02-2022 17:04 ]
Hetzelfde spel op 2 plekken tegelijk spelen lijkt me 'natuurlijk' niet werken, want je hebt maar 1 licentie van dat spel.dhrto schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:02:
Natuurlijk kun je niet op 2 apparaten tegelijk een spel uit je library spelen. Maar dat was volgens mij ook niet de vraag? Het ging puur om het ingelogd zijn toch?
Maar 2 verschillende spellen op 2 verschillende plekken tegelijk kunnen spelen, vanaf hetzelfde Steam-account, zou mijns inziens geen gekke wens zijn (geen idee of het kan, heb geen 2 computers met Steam om het te proberen).
The devil is in the details.
Je kan je Steam Deck offline houden en een single player game spelen, terwijl iemand anders op je PC bezig is met een spel. Anders kan je inderdaad niet je library benaderen, je kan maar op een plek met een internet verbinding spelen.
Nope dit kan niet, 2 verschillende spellen met hetzelfde Steam account op 2 verschillende plekken. Is volgens mij ook wel logisch ivm licenties / tegengaan van accounts delen.
EDIT offline mode is dan een workaround, maar dat zal niet bij elk spel kunnen denk ik.
EDIT offline mode is dan een workaround, maar dat zal niet bij elk spel kunnen denk ik.
[ Voor 19% gewijzigd door dhrto op 09-02-2022 17:13 ]
Klopt, dat kan niet. Maar als je je library deelt met een ander account mag ook deze niet een spel spelen uit jouw library terwijl je zelf een ander spel speelt uit jouw library. En dat is wel heeeel jammer voor onze thuis setup met een familie account. Het is dus heel erg beperkt momenteel.dhrto schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:10:
Nope dit kan niet, 2 verschillende spellen met hetzelfde Steam account op 2 verschillende plekken. Is volgens mij ook wel logisch ivm licenties / tegengaan van accounts delen.
Heeft Marc Overmars al gereageerd voor een size comparison?g0tanks schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:51:
Een aantal additionele size comparisons:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het is wel beperkter dan hoe de consoles het momenteel al doen, daarbij is het wel mogelijk om op twee plaatsen tegelijk zelfs hetzelfde spel te starten. Lijkt me dat er dus toch wel wat bewegingsruimte in zou moeten zitten om dit te versoepelen.dhrto schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:10:
Heeft iemand al iets van een leverdatum gekregen? Langzamerhand zouden ze toch moeten gaan uitleveren.
Voor zover ik weet de 25e, dan worden er mails gestuurd naar de mensen die hem gereserveerd hebben en aan de beurt zijn om hem te kunnen kopen.Proditor schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:40:
Heeft iemand al iets van een leverdatum gekregen? Langzamerhand zouden ze toch moeten gaan uitleveren.
a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.
Ok, ben benieuwd. Bij mij reservering staat de verwachting van een Q1 shipment dus ga er vanuit dat ik bij de eerste batch zit.NosferatuX schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:45:
[...]
Voor zover ik weet de 25e, dan worden er mails gestuurd naar de mensen die hem gereserveerd hebben en aan de beurt zijn om hem te kunnen kopen.
Dezelfde als die ik met de switch heb.. ik heb twee jonge kids en een vrouw die de tv claimd. Dan kan ik gezellig samen op de bank zitten en een spelletje spelen. En dan voornamelijk games die niet op de switch verkrijgbaar zijn.DeadKennedy schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:25:
Proestg0tanks schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:51:
Een aantal additionele size comparisons:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Das wel bekend, hoor; 25 februari krijgen we de order link aan de hand van hoe vroeg je gereserveerd hebt.Proditor schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:40:
Daarna is het nog afhankelijk van de logistiek en de pakketjes bezorgers, maar misschien heb je je Deck dan de 26ste of misschien de eerste dagen van maart
[ Voor 5% gewijzigd door XanderDrake op 10-02-2022 10:31 ]
Volgens mij krijg je een order link wanneer het je beurt is om de order te plaatsen. Je kan niet eerder betalen. Vanaf het moment van dat de link verstuurd is, is er 72 uur de tijd om de Deck te kopen voordat de reservering wordt geannuleerd. Tenminste, dit is wat ik ervan begreep.XanderDrake schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:31:
Das wel bekend, hoor; vanaf 25 februari krijgen we de order link aan de hand van hoe vroeg je gereserveerd hebt.
[ Voor 41% gewijzigd door The Zep Man op 10-02-2022 10:57 ]
Zou het mogelijk zijn om de Dolphin emulator te draaien? Ik weet dat Steam dmv de "Add Non-Steam Game" de mogelijkheid biedt om Dolphin te installeren maar meen mij te herinneren dat alleen in de windows client mogelijk was. Ik kan helaas niet checken of Steam OS dat ook toe laat?
Lijkt mij heel erg leuk om Gamecube en Wii games er op te draaien :-)
PS
Is het al Q2 ;-)
PS
Is het al Q2 ;-)
Dolphin heeft gewoon een native Linux-versie, dus ja.rikoos schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:00:
Zou het mogelijk zijn om de Dolphin emulator te draaien? Ik weet dat Steam dmv de "Add Non-Steam Game" de mogelijkheid biedt om Dolphin te installeren maar meen mij te herinneren dat alleen in de windows client mogelijk was. Ik kan helaas niet checken of Steam OS dat ook toe laat?
PS
Is het al Q2 ;-)
Ja.rikoos schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:00:
Zou het mogelijk zijn om de Dolphin emulator iets dat op elke PC draait te draaien?
g0tanks schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:09:
[...]
Dolphin heeft gewoon een native Linux-versie, dus ja.
Wat een boeiendere vraag is: zullen emulators binnen SteamOS en de Steam library op Linux beschikbaar worden?
Save game synchronisatie is nu een probleem inderdaad. Als Cemu en Yuzu via Steam beschikbaar zouden worden zou dat geweldig zijn. Ik denk alleen niet dat dat snel gaat gebeuren....XanderDrake schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:08:
[...]
[...]
Wat een boeiendere vraag is: zullen emulators binnen SteamOS en de Steam library op Linux beschikbaar worden?Je wilt wel alle leuke features van de Deck gebruiken icm met de emulators.
Je hebt natuurlijk al RetroArch beschikbaar op Steam: https://store.steampowered.com/app/1118310/RetroArch/XanderDrake schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:08:
[...]
[...]
Wat een boeiendere vraag is: zullen emulators binnen SteamOS en de Steam library op Linux beschikbaar worden?Je wilt wel alle leuke features van de Deck gebruiken icm met de emulators.
Uuuuuh...XanderDrake schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:08:
Wat een boeiendere vraag is: zullen emulators binnen SteamOS en de Steam library op Linux beschikbaar worden?
[edit]
Spuit 11.
[ Voor 3% gewijzigd door The Zep Man op 10-02-2022 13:16 ]
Save games syncen zou eventueel kunnen via iets als Syncthing. Niet zo geschikt voor het grote publiek maar als tweaker heb je dat zo ingesteld.Tadango schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:11:
[...]
Save game synchronisatie is nu een probleem inderdaad. Als Cemu en Yuzu via Steam beschikbaar zouden worden zou dat geweldig zijn. Ik denk alleen niet dat dat snel gaat gebeuren....
RetroArch ondersteunt in ieder geval het syncen van savegames via de Steam Cloud: https://store.steampowere.../view/4645982290506568438Spektaculair schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:17:
[...]
Save games syncen zou eventueel kunnen via iets als Syncthing. Niet zo geschikt voor het grote publiek maar als tweaker heb je dat zo ingesteld.
Is nog geen SteamOS, hé? Moet geverifieerd worden, en inderdaad, we hebben API integratie nodig als we dingen zoals save states kunnen delen.g0tanks schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:15:
[...]
Je hebt natuurlijk al RetroArch beschikbaar op Steam: https://store.steampowered.com/app/1118310/RetroArch/
Ik heb de savegames nu op mijn synology drive staan welke ze synchroniseert tussen de 2 computers. Drive sync voor Linux kan vast ook wel met de Steam Deck. Via Steam Zelf zou wel zo nice zijn.Spektaculair schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:17:
[...]
Save games syncen zou eventueel kunnen via iets als Syncthing. Niet zo geschikt voor het grote publiek maar als tweaker heb je dat zo ingesteld.
Hoezo moet dat geverifieerd worden? Je kan nu zelf al testen of het werkt met Proton. Save states werkt wellicht nu al, daar is geen Api voor nodig. Steam weet per spel welke bestanden voor de Save states zijn en synchroniseert deze. Daar hoeft het spel zelf niets bijzonders voor te doen. Helaas heb je die optie niet voor custom games.XanderDrake schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:29:
[...]
Is nog geen SteamOS, hé? Moet geverifieerd worden, en inderdaad, we hebben API integratie nodig als we dingen zoals save states kunnen delen.
[ Voor 25% gewijzigd door Tadango op 10-02-2022 13:34 ]
Heb het base model genomen omdat ik al vermoedde dat SD-kaartjes prima snel genoeg zijn (ik heb niet zo'n moeite met een paar extra seconden laadtijd tbh), maar na het zien van de teardowns en het feit dat je voor 37 Euro een 256GB SSD kon kopen (pricewatch: Kioxia BG4 M.2 256GB) ga ik toch maar de 64GB disk vervangen. Voor dat geld eigenlijk niet de moeite om het niet te doen.
Ik vind het wel mooi dat Valve uitlegt hoe je het moet vervangen. Ze adviseren om het niet te doen (met een duidelijke uitleg waarom), maar kennen hun doelgroep maar al te goed. Daar zouden veel bedrijven wat van kunnen leren.Aiii schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:43:
maar na het zien van de teardowns en het feit dat je voor 37 Euro een 256GB SSD kon kopen (pricewatch: Kioxia BG4 M.2 256GB) ga ik toch maar de 64GB disk vervangen. Voor dat geld eigenlijk niet de moeite om het niet te doen.
Als je geen haast hebt met vervangen, dan zou ik er wel even mee wachten om te kijken wat de ervaringen van anderen zijn. Met name ben ik benieuwd naar of het effect kan hebben op draadloze netwerken. Ik verwacht dat het wel mee zal vallen, omdat 'niet getest' niet hoeft in te houden dat het minder goed werkt dan verwacht, maar hou een slag om de arm.
Overigens heb ik de 512 GB versie gereserveerd. Dat deed ik deels vanwege de opslag, maar ook omdat ik een mat scherm fijner vind.
Scroll eens iets omlaag op die pagina, en kijk naar de ondersteunde besturingssystemen... En zoals genoemd is verificatie niet nodig. Starten en draaien kan gewoon, nu en ook straks op de Deck.XanderDrake schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:29:
Is nog geen SteamOS, hé?
[ Voor 17% gewijzigd door The Zep Man op 10-02-2022 13:50 ]
Ik heb denk ik voorlopig wel genoeg aan 512GB en anders kan ik dat veel later nog wel eens doen. Inderdaad wat @The Zep Man al zegt, als anderen dat al gedaan hebben.
Mat scherm ben ik niet zo'n fan van zelf, dus vandaar dat die sowieso afviel. Daarnaast was ik ook laat met reserveren (vanwege het hoogwater was ik die dag druk met de kelder leegruimen en pas 's avonds in staat te reserveren) en nam ik (vrij correct) aan met het base model sowieso de meeste kans te maken bij de launch batch te zitten.The Zep Man schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:48:
[...]
Ik vind het wel mooi dat Valve uitlegt hoe je het moet vervangen. Ze adviseren om het niet te doen (met een duidelijke uitleg waarom), maar kennen hun doelgroep maar al te goed. Daar zouden veel bedrijven wat van kunnen leren.
Als je geen haast hebt met vervangen, dan zou ik er wel even mee wachten om te kijken wat de ervaringen van anderen zijn. Met name ben ik benieuwd naar of het effect kan hebben op draadloze netwerken. Ik verwacht dat het wel mee zal vallen, omdat 'niet getest' niet hoeft in te houden dat het minder goed werkt dan verwacht, maar hou een slag om de arm.
Overigens heb ik de 512 GB versie gereserveerd. Dat deed ik deels vanwege de opslag, maar ook omdat ik een mat scherm fijner vind.
Maar inderdaad doe ik het niet dag 1, sowieso wil ik eerst even weten hoe het zit met het OS installeren, etc. dus dan doe ik dat wel nadat Linus of Tech Jesus dat voor mij gedaan hebben. Op een later moment als de prijzen laag genoeg zijn gedaald dan wil ik ook nog wel een upgrade naar 1TB overwegen.
Het vervangen zelf is de moeite niet, als je een PC zelf in elkaar kan zetten, dan is het openen van een Steam Deck en de SSD vervangen een fluitje van een cent in vergelijking.
"Het is een PC."Aiii schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:55:
Maar inderdaad doe ik het niet dag 1, sowieso wil ik eerst even weten hoe het zit met het OS installeren, etc.
Dus gewoon een USB stick maken met je favoriete OS erop, via USB (e.v.t. via een hub) aansluiten, en booten.
Hoe goed dat OS ondersteund wordt op de Deck is een tweede.
[ Voor 8% gewijzigd door The Zep Man op 10-02-2022 13:56 ]
Zelf softwarecode in CS:GO vervangen of aanvullen vinden ze dan, gek genoeg, weer niet zo tofThe Zep Man schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:48:
Ik vind het wel mooi dat Valve uitlegt hoe je het moet vervangen. Ze adviseren om het niet te doen (met een duidelijke uitleg waarom), maar kennen hun doelgroep maar al te goed. Daar zouden veel bedrijven wat van kunnen leren.
Iemand met een Deck is eigenaar van de hardware. Iemand die CS:GO speelt is geen eigenaar van de software of bijbehorende dienstverlening. Subtiel verschil.HTT-Thalan schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:56:
Zelf softwarecode in CS:GO vervangen of aanvullen vinden ze dan, gek genoeg, weer niet zo tof.
Ook met de reserveonderdelen lijkt Valve voor 'right to repair' te gaan, nog voordat dat ergens in wetgeving is vastgelegd.
[ Voor 14% gewijzigd door The Zep Man op 10-02-2022 13:58 ]
Ik ga ervan uit dat het zo gaat inderdaad, maar ik doelde meer op de beschikbaarheid van het OS via Valve, etc.The Zep Man schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:56:
[...]
"Het is een PC."
Dus gewoon een USB stick maken met je favoriete OS erop, via USB (e.v.t. via een hub) aansluiten, en booten.
Hoe goed dat OS ondersteund wordt is een tweede.
Hoe dan ook is er geen reden zelf de frontman te zijn hier, het is meer een gemakding (eventueel voor dual boot met Windows later) om iets meer opslag erin te hebben dan noodzaak.
Daarbij, als ik hem dan onverhoopt toch kapotmaak door een domme zet, dan liever nadat de hype wat gedaald is
Gezien SteamOS 3.0 op Arch Linux is gebaseerd, zal Valve wel op dezelfde manier werken door regelmatig installation images aan te bieden.Aiii schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:59:
Ik ga ervan uit dat het zo gaat inderdaad, maar ik doelde meer op de beschikbaarheid van het OS via Valve, etc.
Maar die 64GB disk is een eMMC chip toch? Of kan je daar alsnog een M.2 in proppen? Of zie ik dat nou verkeerd?Aiii schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:43:
Heb het base model genomen omdat ik al vermoedde dat SD-kaartjes prima snel genoeg zijn (ik heb niet zo'n moeite met een paar extra seconden laadtijd tbh), maar na het zien van de teardowns en het feit dat je voor 37 Euro een 256GB SSD kon kopen (pricewatch: Kioxia BG4 M.2 256GB) ga ik toch maar de 64GB disk vervangen. Voor dat geld eigenlijk niet de moeite om het niet te doen.
What seems to be the officer, problem?
Zelfde slot.Xilvaro schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:38:
[...]
Maar die 64GB disk is een eMMC chip toch? Of kan je daar alsnog een M.2 in proppen? Of zie ik dat nou verkeerd?
Ooooh, dat wordt het makkelijker, ga ik proberen ook die goedkoopste te halen en zelf de SSD te vervangen
What seems to be the officer, problem?
Tijdens nachtdienst genoeg downtime om even de Deck aan te slingeren. Dat word mijn use-case. Thuis ben ik toch ook net als jij achter de desktop te vinden.DeadKennedy schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:25:
Deze man heeft schijnbaar ruim 8 uur Dead Cells op 30 fps kunnen spelen op één batterijlading:
BOOOOOOOOOOM!
— Cary Golomb (@carygolomb) 11 februari 2022
8.34 HOURS of battery life on the #SteamDeck Ladies and Gentlemen! 500 minutes!
ALL CORE active! (somewhat) solid 30fps! pic.twitter.com/KS4k8MQ7Tf
Ik lees dat emulators ondersteunt gaan worden, en ja dat zal vast. Maar via SteamOS, dan neem ik aan dat de emulators wel op Steam moeten staan.
Is sideloaden ook mogelijk, om buiten Steam store gewoon games en applicaties te laden? Yuzu staat bijv niet op Steam maar wel beschikbaar voor Linux.
Is sideloaden ook mogelijk, om buiten Steam store gewoon games en applicaties te laden? Yuzu staat bijv niet op Steam maar wel beschikbaar voor Linux.
Side loaden? Het is een PC met linux. Je kan doen wat je wilt.Pukson schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 10:13:
Ik lees dat emulators ondersteunt gaan worden, en ja dat zal vast. Maar via SteamOS, dan neem ik aan dat de emulators wel op Steam moeten staan.
Ik las dat valve de CAD bestanden heeft vrijgeven, waardoor je de steamdeck nu kunt 3d printen. Ook handig wanneer je een eigen case oid wilt maken! Hebt wel een 3d printer nodig 😉
Oke! Het is voor mij onbekend gebied moet ik zeggenz vandaar de vraag. Dacht misschien hebben ze het SteamOS zo afgeschermd dat je alleen via de Store zaken kan installeren.Tadango schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 10:21:
[...]
Side loaden? Het is een PC met linux. Je kan doen wat je wilt.
Nee, Steam zal gewoon als app draaien op Linux. Je kan daarnaast alles wat je normaal met linux kan. Valve schermt niets af.Pukson schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 10:29:
[...]
Oke! Het is voor mij onbekend gebied moet ik zeggenz vandaar de vraag. Dacht misschien hebben ze het SteamOS zo afgeschermd dat je alleen via de Store zaken kan installeren.
Hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik hoop dat de Steam Deck de APU/IGP markt eens heftig opschudt en op scherp stelt.
Er is anno 2022 geen excuus meer dat APU/IGP nog steeds zo 'zwak' zijn. Je zou bijna denken dat het met opzet is, om absoluut geen wind uit de zeilen te nemen van de GPU markt.
Als je ziet wat ze tegenwoordig uit een telefoon kunnen persen. Akkoord, het is niet mijn vakgebied. PC-componenten zijn meer 'general purpose' en moeten vaak grotere en diversere instructiesets ondersteunen en weet ik wat nog allemaal, maar volgens mij is de markt voor een all-in-one doosje (60-80Watt) die een beetje leuk kan gamen enorm.
Low power/all-in-one, NUC-size, onder de tv. Klaar en gaan met een veel opener platform waarop door de jaren heen veel gebruikers wel al wat games hebben aangeschaft. Er is ook meer competitie dan op de consoles (verschillende storefronts, launchers, GoG, noem maar op)
Ik denk dat er wel een groep gebruikers is die prima een beetje gebruiksgemak wil opgeven van een console (installeren en prielen met de software) voor dat extra beetje vrijheid, maar gewoon geen jota benul of zin heeft om met de hardware aan de slag te gaan. In de huidige markt is het ook gewoon geen fijne hobby meer.
Ik heb zelf ook regelmatig een (medium-) game pc in elkaar geflanst en onderhouden, maar van zodra ik dat niet meer hoef te doen, gaat 'ie ook meteen de deur uit.
Ik hoop dat die AMD zen 2 6000 APU snel beschikbaar komt in andere apparaten (of zou valve daar een soort alleen-recht op onderhandeld hebben?). Ik zit nog steeds op een nvidia 1060, net als volledige volksstammen gamers. Dat is echt een performance sweet spot voor wie niet meteen het laatste van het laatste op 4K wil gamen. Heb net FS2020 geinstalleerd, en op bescheiden settings wil dat prima op een 1060
Een steam deck opvolger met het performance niveau van een 1060 pc zou perfect zijn. Economy of scale en de volledige pc afleveren aan 500-600 euro, en dat trekt de pc gaming markt volledig open. Waar je hier in het westen prima 2000-2500 a 3000 euro kan neertellen op een pc, is dat in andere markten volstrekt onmogelijk. Een open platform (linux/proton) of zelfs windows pc, a 500-600 euro en misschien is PC gaming nog te redden.
Enkel daarom ga ik vanop de zijlijn hard supporteren voor de deck. Hoef 'm niet te kopen om valve te steunen, want elke unit die ze kunnen produceren is waarschijnlijk al 10 keer gereserveerd
Er is anno 2022 geen excuus meer dat APU/IGP nog steeds zo 'zwak' zijn. Je zou bijna denken dat het met opzet is, om absoluut geen wind uit de zeilen te nemen van de GPU markt.
Als je ziet wat ze tegenwoordig uit een telefoon kunnen persen. Akkoord, het is niet mijn vakgebied. PC-componenten zijn meer 'general purpose' en moeten vaak grotere en diversere instructiesets ondersteunen en weet ik wat nog allemaal, maar volgens mij is de markt voor een all-in-one doosje (60-80Watt) die een beetje leuk kan gamen enorm.
Low power/all-in-one, NUC-size, onder de tv. Klaar en gaan met een veel opener platform waarop door de jaren heen veel gebruikers wel al wat games hebben aangeschaft. Er is ook meer competitie dan op de consoles (verschillende storefronts, launchers, GoG, noem maar op)
Ik denk dat er wel een groep gebruikers is die prima een beetje gebruiksgemak wil opgeven van een console (installeren en prielen met de software) voor dat extra beetje vrijheid, maar gewoon geen jota benul of zin heeft om met de hardware aan de slag te gaan. In de huidige markt is het ook gewoon geen fijne hobby meer.
Ik heb zelf ook regelmatig een (medium-) game pc in elkaar geflanst en onderhouden, maar van zodra ik dat niet meer hoef te doen, gaat 'ie ook meteen de deur uit.
Ik hoop dat die AMD zen 2 6000 APU snel beschikbaar komt in andere apparaten (of zou valve daar een soort alleen-recht op onderhandeld hebben?). Ik zit nog steeds op een nvidia 1060, net als volledige volksstammen gamers. Dat is echt een performance sweet spot voor wie niet meteen het laatste van het laatste op 4K wil gamen. Heb net FS2020 geinstalleerd, en op bescheiden settings wil dat prima op een 1060
Een steam deck opvolger met het performance niveau van een 1060 pc zou perfect zijn. Economy of scale en de volledige pc afleveren aan 500-600 euro, en dat trekt de pc gaming markt volledig open. Waar je hier in het westen prima 2000-2500 a 3000 euro kan neertellen op een pc, is dat in andere markten volstrekt onmogelijk. Een open platform (linux/proton) of zelfs windows pc, a 500-600 euro en misschien is PC gaming nog te redden.
Enkel daarom ga ik vanop de zijlijn hard supporteren voor de deck. Hoef 'm niet te kopen om valve te steunen, want elke unit die ze kunnen produceren is waarschijnlijk al 10 keer gereserveerd
Klopt: https://gitlab.steamos.cloud/SteamDeck/hardwareRammz schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 10:27:
Ik las dat valve de CAD bestanden heeft vrijgeven, waardoor je de steamdeck nu kunt 3d printen. Ook handig wanneer je een eigen case oid wilt maken! Hebt wel een 3d printer nodig 😉

Als ik even af ga op tflops, wat geen echt nauwkeurige manier is van vergelijken maar wel een indicatie geeft, dan is een 1060 nog 2 a 3 keer zo krachtig als de Steam deck. Een volgende Steam deck met zoveel performance dat duurt wel even.Amos_x schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 10:51:
Hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik hoop dat de Steam Deck de APU/IGP markt eens heftig opschudt en op scherp stelt.
In een los kastje wat meer power mag gebruiken zou het wel kunnen natuurlijk. Eigenlijk zou je als ik je goed begrijp dus een Xbox series s met Windows of Linux er op willen
Ja, als je alles op low performance zet en een FPS cap op zet, verwacht ik dat je een hele dag 2D games kan spelen op de Deckg0tanks schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 23:58:
Deze man heeft schijnbaar ruim 8 uur Dead Cells op 30 fps kunnen spelen op één batterijlading:
[Twitter]
Ik denk dat @Finraziel gelijk heeft. Het zal sowieso nog lang duren eer een opvolger komt. Valve heeft meer een Nintendo focus qua hardware ondersteuningstermijnen: lang! Niet elk jaar een nieuw model, heck, meestal komt er maar één model uit van een bepaald product. Daarbij, de AMD 6000 GPU is ook gewoon RDNA 2.0, misschien met een hogere clock, shader count en TDP, maar dat zijn "diminishing returns". Met Watt/perf in gedachte wint de Deck dan alsnog.Amos_x schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 10:51:
Wat dat betreft verwacht ik juist veel software innovatie mbt prestaties van de AMD APU. Dus betere drivers, focus op een betere gamescope, FSR in alle games, een betere TDP verdeling (undervolting, kleine GPU OC?), etc. Consoles bewijzen dat je heel veel kan doen met optimalisaties, en juist omdat Valve een software bedrijf is verwacht ik daar veel van. Kijk bevoorbeeld naar de PS4, die was op CPU gebied bedroevend traag maar kon nog verrassend lang mee!
Het gaat dus niet zozeer over continue nieuwe GPU's of Deck edities. Als we meer uit onze huidige hardware kunnen halen, kunnen we sowieso lang verder.
Tussen de CAD-bestanden zitten een paar leuke tekeningen die niet mis zouden staan op een poster:

Wel met blauw als achtergrondkleur en wit als voorgrondkleur.g0tanks schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:55:
Tussen de CAD-bestanden zitten een paar leuke tekeningen die niet mis zouden staan op een poster:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
The Zep Man schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:18:
[...]
Wel met blauw als achtergrondkleur en wit als voorgrondkleur.
/f/image/SBU44O0MY2puBtmWgZNlqID0.png?f=fotoalbum_large)
nog ff uitplotten,
tig keer opvouwen en uitvouwen naar a4.
verfrommelen, paar (koffievlekken, paar aantekeningen.
netjes weer opvouwen.
inscannen.
klaar is de ‘poster’
GiTS
Via reddit, iemand die 'cartridges' heeft gemaakt van zijn Steam games:

Dat is niet eens zo'n slecht idee, zeker als je de 64 GB versie hebt. Tijd voor een site met fanart op microSD+bijbehorende doos formaat. Dat laatste kan mogelijk geautomatiseerd met downsized DVD hoes covers.g0tanks schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 15:03:
Via reddit, iemand die 'cartridges' heeft gemaakt van zijn Steam games:
[Afbeelding]
Zoiets. Nog wat kleiner misschien, en geen microsoft of xbox branding. Formaatje mac mini of zo, of net iets groter.Finraziel schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:10:
[...]
In een los kastje wat meer power mag gebruiken zou het wel kunnen natuurlijk. Eigenlijk zou je als ik je goed begrijp dus een Xbox series s met Windows of Linux er op willen
Klopt, maar het hoeft niet per se valve te zijn. Zolang valve de markt maar open trekt. Het harde werk dat ze nu verzetten om windows buiten spel te zetten en alle 'tussenlagen' te vertalen naar linux is lovenswaardig. Dat werk lijkt me ook open source te zijn, dus in principe kan vanaf nu iedereen een 'steam box' maken.XanderDrake schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:52:
Ik denk dat @Finraziel gelijk heeft. Het zal sowieso nog lang duren eer een opvolger komt. Valve heeft meer een Nintendo focus qua hardware ondersteuningstermijnen: lang! Niet elk jaar een nieuw model, heck, meestal komt er maar één model uit van een bepaald product. Daarbij, de AMD 6000 GPU is ook gewoon RDNA 2.0, misschien met een hogere clock, shader count en TDP, maar dat zijn "diminishing returns". Met Watt/perf in gedachte wint de Deck dan alsnog.
Meer uit de huidige hardware ben ik helemaal voor!Wat dat betreft verwacht ik juist veel software innovatie mbt prestaties van de AMD APU. Dus betere drivers, focus op een betere gamescope, FSR in alle games, een betere TDP verdeling (undervolting, kleine GPU OC?), etc. Consoles bewijzen dat je heel veel kan doen met optimalisaties, en juist omdat Valve een software bedrijf is verwacht ik daar veel van. Kijk bevoorbeeld naar de PS4, die was op CPU gebied bedroevend traag maar kon nog verrassend lang mee!
Het gaat dus niet zozeer over continue nieuwe GPU's of Deck edities. Als we meer uit onze huidige hardware kunnen halen, kunnen we sowieso lang verder.
Gamen op pc moet je echt wel actief 'willen doen'. Het is absoluut niet zo frictieloos als sommige die-hards willen beweren. Maar de openheid van het platform, en de games niet x maal opnieuw moeten kopen, en bijna eindeloze forwards en backwards compatibiliteit, is echt wel iets mooi.
Maar het mag, qua hardware dan, best wel iets gebruiksvriendelijker. Ook al is er al veel veranderd en verbeterd en gestandaardiseerd de laatste jaren.
In principe kan ik een deck kopen en gebruiken als NUC. Maar de target lijkt me op dit moment nog echt 720-800p 60hz medium to low voor gangbare games uit de laatste 2-3 jaar. Had dat nog graag op 1080/60hz solid medium willen zien.
Ben echt benieuwd wat de software ervaring van de deck zal zijn. Ik kijk dan ook uit naar het einde van de tweede embargo, eind februari dacht ik.
Als je kijkt hoeveel miljoenen views alle first hands-on video op youtube gezamenlijk hebben, en als van die miljoenen kijkers een klein percentage overgaat tot een aankoop zit je zo op een install base van enkele honderd duizenden Decks.
Linux gaming gaat overnacht ineens 100x zoveel users tegemoet zien
Er wordt al volop gebruik gemaakt van de CAD-bestanden. 
https://www.reddit.com/r/...out_insufficient_cooling/

Haha super mooi. Ik ben inderdaad benieuwd naar de "Cottage industry" die nu ontstaat rondom de Deck. Cases, screen protectors, bumpers, decals, skins, docks, shielded NVME drives, speciale MicroSD kaarten, eGPU extensies, custom oplossingen voor USB opslag; allemaal accessoires waar we naar uit kunnen gaan kijkeng0tanks schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 23:31:
Er wordt al volop gebruik gemaakt van de CAD-bestanden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zie het helemaal goed komen, gezien de mindshare van de Deck. Voor de GDP win 2 had je al custom koperen koeling die je kon kopen en die handheld verkocht slechts (tien)duizenden!
Ik ga niet klooien met de koeling na het bekijken van de preview van gamer nexus. Het complete plaatje is erg belangrijk en de APU is maar een deel wat gekoeld moet worden. Andere / betere APU koeling kan er voor zorgen dat de deck kapot gaat op andere punten omdat die ene koel fan veel meer doet dan alleen de APU koelen. Zou toch lullig zijn als je betere koeling hebt en na een paar maanden brandt je laad circuit door....
En aangezien alles zo ontworpen is dat de Deck niet throttled en altijd dezelfde prestaties levert zie ik ook geen voordeel in het aanpassen van de koeling, nadelen wel.
En aangezien alles zo ontworpen is dat de Deck niet throttled en altijd dezelfde prestaties levert zie ik ook geen voordeel in het aanpassen van de koeling, nadelen wel.
Zouden ze niet vanaf Februari gaan leveren (aan de eerste lucky few)? Iemand hier die hem al heeft?
Volledig dit. Alle previews lijken te suggereren dat dit een erg goed ontworpen/engineered toestel is. Hier heeft valve echt z'n beste ingenieurs op losgelaten. Moet je gewoon af blijven. Ook al heet deze website 'tweakers.net' en is de drang soms te sterk.Tadango schreef op zondag 13 februari 2022 @ 10:05:
Ik ga niet klooien met de koeling na het bekijken van de preview van gamer nexus. Het complete plaatje is erg belangrijk en de APU is maar een deel wat gekoeld moet worden. Andere / betere APU koeling kan er voor zorgen dat de deck kapot gaat op andere punten omdat die ene koel fan veel meer doet dan alleen de APU koelen. Zou toch lullig zijn als je betere koeling hebt en na een paar maanden brandt je laad circuit door....
Ik denk niet dat er 1 mod is die de performance omhoog kan halen zonder iets anders te benadelen.
Maar goed, Valve lijkt toch hard in te zetten op "als je de hardware koopt, is het van jou". In deze tijden ook niet mis!
Vanaf de 25e kan je hem kopen, ze versturen vanaf de 28e pas.CousinBoneless schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:58:
Zouden ze niet vanaf Februari gaan leveren (aan de eerste lucky few)? Iemand hier die hem al heeft?
Iemand op reddit heeft al een wat nettere variant gemaakt: https://www.reddit.com/r/...d_post_a_box_of_sd_cards/The Zep Man schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 15:11:
[...]
Dat is niet eens zo'n slecht idee, zeker als je de 64 GB versie hebt. Tijd voor een site met fanart op microSD+bijbehorende doos formaat. Dat laatste kan mogelijk geautomatiseerd met downsized DVD hoes covers.

Huh kan ik hem 25e nog kopen? Want daar zou ik wel geïnteresseerd in zijn.Tadango schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:12:
[...]
Vanaf de 25e kan je hem kopen, ze versturen vanaf de 28e pas.
Ik had juist begrepen dat alles al uitverkocht was en mensen die er in 2021 snel bij waren binnenkort geleverd gaan krijgen.
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Dat zijn stickers voor een SD naar microSD adapter, ofwel stickers op SD formaat. En daar zie ik er slechts één.g0tanks schreef op zondag 13 februari 2022 @ 13:45:
Iemand op reddit heeft al een wat nettere variant gemaakt: https://www.reddit.com/r/...d_post_a_box_of_sd_cards/
Nee, alleen de eerste reservering mogen dan kopen. Als je geen reservering hebt dan moet je wachten tot de 2e helft van het jaar.Donstil schreef op zondag 13 februari 2022 @ 13:52:
[...]
Huh kan ik hem 25e nog kopen? Want daar zou ik wel geïnteresseerd in zijn.
Ik had juist begrepen dat alles al uitverkocht was en mensen die er in 2021 snel bij waren binnenkort geleverd gaan krijgen.
Aah zo, dacht/had verwacht dat iedereen al betaald had afgelopen jaar en ze automatisch geleverd zouden worden. Nou dan wacht ik nog maar even, kan het mooi even uit kristalliserenTadango schreef op zondag 13 februari 2022 @ 13:58:
[...]
Nee, alleen de eerste reservering mogen dan kopen. Als je geen reservering hebt dan moet je wachten tot de 2e helft van het jaar.
Je moet het uiteraard helemaal zelf weten, maar een reservering kost je 4 euro en als je ook maar enigszins het idee hebt een deck te gaan willen hebben in de komende 12 maanden zou ik je aanraden er niet mee te wachten. Ik verwacht dat het namelijk heel hard zal gaan met het aantal reserveringen wanneer de eerste volledige en "user" reviews uitkomen. Het geld krijg je gewoon terug als blijkt dat je toch geen gebruik van je reservering wil maken dus daarvoor hoef je het niet te laten.Donstil schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:01:
[...]
Aah zo, dacht/had verwacht dat iedereen al betaald had afgelopen jaar en ze automatisch geleverd zouden worden. Nou dan wacht ik nog maar even, kan het mooi even uit kristalliseren
Ja dat is ook zo, alleen moet voor mijzelf ook nog even een use case verzinnen.PhWolf schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:08:
[...]
Je moet het uiteraard helemaal zelf weten, maar een reservering kost je 4 euro en als je ook maar enigszins het idee hebt een deck te gaan willen hebben in de komende 12 maanden zou ik je aanraden er niet mee te wachten. Ik verwacht dat het namelijk heel hard zal gaan met het aantal reserveringen wanneer de eerste volledige en "user" reviews uitkomen. Het geld krijg je gewoon terug als blijkt dat je toch geen gebruik van je reservering wil maken dus daarvoor hoef je het niet te laten.
Het is nu vooral “Had ik er nog ergens een kunnen krijgen dan was ik op de Hype train gesprongen”
Je krijgt het geld terug in de vorm van Steam tegoed als je geen gebruik maakt van de reservering wanneer je aan de beurt bent. Ik geloof dat je alleen de eerste 30 dagen of zo na reservering je geld letterlijk terug kan krijgen door de 'koop' terug te draaien (pin me niet vast op die 30, is even uit mijn hoofd).PhWolf schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:08:
[...]
Je moet het uiteraard helemaal zelf weten, maar een reservering kost je 4 euro en als je ook maar enigszins het idee hebt een deck te gaan willen hebben in de komende 12 maanden zou ik je aanraden er niet mee te wachten. Ik verwacht dat het namelijk heel hard zal gaan met het aantal reserveringen wanneer de eerste volledige en "user" reviews uitkomen. Het geld krijg je gewoon terug als blijkt dat je toch geen gebruik van je reservering wil maken dus daarvoor hoef je het niet te laten.
Niet dat het daarmee een probleem is lijkt me, maar mocht iemand interesse hebben die verder nooit wat bij Steam koopt dan wel een belangrijk detail.
En als je wel de Deck koopt, dan worden de reserveringskosten afgetrokken van de aanschafprijs. Sowieso krijg je dus iets van waarde met de reservering.Finraziel schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:34:
Je krijgt het geld terug in de vorm van Steam tegoed als je geen gebruik maakt van de reservering wanneer je aan de beurt bent. Ik geloof dat je alleen de eerste 30 dagen of zo na reservering je geld letterlijk terug kan krijgen door de 'koop' terug te draaien (pin me niet vast op die 30, is even uit mijn hoofd).
[ Voor 5% gewijzigd door The Zep Man op 13-02-2022 14:44 ]
Ik ben hetzelfde. Meer hype dan common sense. Ik heb 0,0 use case, dus moet me echt goed beheersen. 500 euro is het probleem niet, maar ik vind ongebruikte, stof vergarende, hardware altijd zo zonde. Zeker omdat iemand die meer gamet, of nog wat jonger is, veel meer gebruik zal halen uit deze game pc. Zeker in tijden waar pc gaming nooit slechter toegankelijk was.Donstil schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:10:
[...]
Ja dat is ook zo, alleen moet voor mijzelf ook nog even een use case verzinnen.
Het is nu vooral “Had ik er nog ergens een kunnen krijgen dan was ik op de Hype train gesprongen”
Als we pc gaming willen steunen, moeten er gewoon veel meer van dergelijke all-in-one "easy to acces and use" apparaatjes in handen vallen van beginnende pc gamers.
Niet slecht bedoeld, oprechte vraag, maar wat is de toegevoegde waarde van een deck zonder steam? Het is toch voornamelijk valve die het hele 'gaming op linux' gebeuren zal faciliteren, maar dan wel via z'n steam client.Finraziel schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:34:
Niet dat het daarmee een probleem is lijkt me, maar mocht iemand interesse hebben die verder nooit wat bij Steam koopt dan wel een belangrijk detail.
De gemiddelde gebruiker is echt niet klaar voor 'gaming op linux' zonder ondersteuning of hulp van een groter project die alles wat beheersbaar en bruikbaar maakt. Waarschijnlijk is het OS + de compatibiliteitslaag Proton gewoon geinstalleerd, en kan je andere launchers (GoG) naast steam draaien. Of games rechtstreeks installeren.
Maar ik heb in geen eeuwen meer een pc game rechtstreeks van een website kunnen kopen, of kunnen installeren zonder een storefront.
De open source community onderhouden RTCW:ET client niet te na gesproken (btw: RTCW:ET
Jammere ontwikkeling (zeker naar houdbaarheid en ownership van games) maar die boot is al lang weg, voorbij de horizon gevaren
Let op:
V&A (of dit topic) is niet bedoeld voor animo/interesse/pre-order advertenties.
Discussies en vragen met betrekking tot reservering, bestelling en levering horen in Steam Deck - reservering, bestelling & levering
Voor informatie over de prestaties en speelbaarheid van specifieke games op de Steam Deck en tips om ze beter te laten werken, kijk op ProtonDB.
V&A (of dit topic) is niet bedoeld voor animo/interesse/pre-order advertenties.
Discussies en vragen met betrekking tot reservering, bestelling en levering horen in Steam Deck - reservering, bestelling & levering
Voor informatie over de prestaties en speelbaarheid van specifieke games op de Steam Deck en tips om ze beter te laten werken, kijk op ProtonDB.