Acties:
  • 0 Henk 'm!
Amos_x schreef op zondag 13 februari 2022 @ 15:03:
[...]

Ik ben hetzelfde. Meer hype dan common sense. Ik heb 0,0 use case, dus moet me echt goed beheersen. 500 euro is het probleem niet, maar ik vind ongebruikte, stof vergarende, hardware altijd zo zonde. Zeker omdat iemand die meer gamet, of nog wat jonger is, veel meer gebruik zal halen uit deze game pc. Zeker in tijden waar pc gaming nooit slechter toegankelijk was.

Als we pc gaming willen steunen, moeten er gewoon veel meer van dergelijke all-in-one "easy to acces and use" apparaatjes in handen vallen van beginnende pc gamers.

[...]

Niet slecht bedoeld, oprechte vraag, maar wat is de toegevoegde waarde van een deck zonder steam? Het is toch voornamelijk valve die het hele 'gaming op linux' gebeuren zal faciliteren, maar dan wel via z'n steam client.

De gemiddelde gebruiker is echt niet klaar voor 'gaming op linux' zonder ondersteuning of hulp van een groter project die alles wat beheersbaar en bruikbaar maakt. Waarschijnlijk is het OS + de compatibiliteitslaag Proton gewoon geinstalleerd, en kan je andere launchers (GoG) naast steam draaien. Of games rechtstreeks installeren.

Maar ik heb in geen eeuwen meer een pc game rechtstreeks van een website kunnen kopen, of kunnen installeren zonder een storefront.

De open source community onderhouden RTCW:ET client niet te na gesproken (btw: RTCW:ET _/-\o_ _/-\o_ ) . GoG heb ik geen ervaring mee (geen idee of je de installers die je daar binnenhaalt zonder de launcher rechtstreeks kan installeren)

Jammere ontwikkeling (zeker naar houdbaarheid en ownership van games) maar die boot is al lang weg, voorbij de horizon gevaren ;)
Ik bedoel in het scenario waar je toch geen deck besluit te kopen, koop je er wel een dan gaat die 4 euro gewoon van de prijs van de deck af natuurlijk.
Zelf heb ik bv wel nog een flinke Steam library van vroeger maar ben ik ondertussen eigenlijk volledig overgestapt op consoles. Mocht ik de deck toch niet kopen dan zou ik niet weten of ik nog eens wat op Steam ga kopen (nou ok dat klopt eigenlijk niet want ik VR ook, maar ik ben zo'n gek die alles moet hebben :+). Koop je de deck wel dan denk ik ook dat de meeste mensen lekker games bij Steam blijven kopen inderdaad.

Overigens "nooit slechter toegankelijk"... Volgens mij was het 2 a 3 decennia geleden nog altijd veel minder toegankelijk hoor. Videokaarten zijn duur inderdaad maar een pc was in die tijd ook niet goedkoop. Ik weet het niet meer heel precies maar volgens mij was ik in 98 geloof ik iets van 3000 gulden kwijt voor wat toen echt geen top of the line was (een zomer vakantiewerk dat mee bij elkaar gesprokkeld). Volgens inflatiecalculator.nl zou dat nu 2150 euro zijn waar je nog steeds een behoorlijk dikke game bak voor koopt. En heb je de pc eenmaal dan is het veel toegankelijker want games zijn nu heel goedkoop te krijgen in sales (of key- of bundelsites) en je hebt ze in een handomdraai gedownload en kunt spelen. Vroeger was het veel lastiger en duurder om aan games te komen (legaal, maar ook illegaal moest je maar net de mensen kennen om spelletjes van te kopiëren of Twilight cd's te kopen). En dan heb ik het nog niet over de benodigde technische expertise gehad, je moest toen eigenlijk wel een beetje weten wat je deed om een pc te bouwen en alles goed te configureren.

Nee, het is nog steeds een hele goede tijd om een (pc) gamer te zijn, ook al is het even iets minder dan 2 a 3 jaar geleden :)

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik heb overigens ook geen games op steam.
Zou dat ding eigenlijk alleen echt gebruiken als er een soort van Portable GamePass deck van te maken valt.

Ook een van de redenen waarom ik de knoop nog niet heb doorgehakt.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:49

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Iemand heeft een röntgenscan van de Steam Deck gemaakt:

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 19:06

Stoney3K

Flatsehats!

Donstil schreef op zondag 13 februari 2022 @ 16:56:
Ik heb overigens ook geen games op steam.
Zou dat ding eigenlijk alleen echt gebruiken als er een soort van Portable GamePass deck van te maken valt.

Ook een van de redenen waarom ik de knoop nog niet heb doorgehakt.
Windows drivers voor de APU zijn er voorlopig nog niet. Maar de Linux drivers zijn opensource, dus ik denk wel dat die Windows drivers niet lang op zich laten wachten.

Voor mij staat ie al op de planning als prima besteding van het vakantiegeld. :Y)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

XanderDrake schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:22:
[...]
Ik zie ook een opening voor Chinese producenten. Niet de OneXplayers en Neo's maar lage instap merken die nu retro handhelds voor €100 maken. Er zijn blijkbaar nog genoeg oudere AMD APUs te krijgen, met bijv een 4300U kan je ook heel ver komen, desnoods een 2500U. Goedkope behuizing, lage TDP, 6inch schermpje, 128gb eMMC? Allemaal oude gen hardware, SteamOS is gratis, 300€?
Daar zou ik als Valve toch voorzichtig mee zijn, als straks één of andere Chinees met een kreupele APU een SteamOS handheld in de markt zet voor €100, maar waar de compatibiliteit en de prestaties van om te huilen zijn, dan heeft dat ook zijn weerslag op de reputatie van SteamOS.

Eigenlijk heel gek want niemand kijkt er raar van op dat Cyberpunk 2077 echt niet meer draait op een Windows XP bak. Daar heeft Microsoft geen last van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Ondertussen wordt er nog volop gewerkt aan SteamOS:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ie8WZSJ.png

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 22:42
g0tanks schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:54:
Ondertussen wordt er nog volop gewerkt aan SteamOS:
[Afbeelding]
Ik zag deze ook voorbij komen ja! Mooi spul, nuttige features en QoL zaken. FSR upscaling controls impliceert dat FSR al werkt, geweldig!

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ambient light sensor :). Nice, wist ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 14:15
Donstil schreef op zondag 13 februari 2022 @ 16:56:
Je kan er Windows op draaien, dus op zich kan dat.

[edit]
Drivers permitting, natuurlijk, zoals anderen al noemen.

[ Voor 11% gewijzigd door The Zep Man op 15-02-2022 14:56 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
The Zep Man schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:56:
[...]

Je kan er Windows op draaien, dus op zich kan dat.
Wel te verstaan dat er nog geen Windows drivers zijn voor de APU van de Steam Deck, het ook niet geweten is wanneer die komen, en wat de prestaties gaan zijn in Windows met generieke of specifieke drivers. In SteamOS doet Valve ook aan optimalisering per game (prestaties en energieverbruik) die je met een Windows installatie zou moeten missen.

Valve heeft inderdaad wel gezegd dat het geen probleem is Windows op de Steam Deck te zetten, het is een PC, maar ik zou 2 weken wachten tot iemand het effectief test dat het evenwaardig werkt alvorens te beslissen er één te nemen als iemand echt geen SteamOS wilt draaien. Er is veel mogelijk met Proton maar Gamepass gaat zonder grote doorbraak niet lukken.

@The Zep Man
Sorry dat ik het dan nogmaals aanwijs, je krijgt op Tweakers alleen melding bij nieuwe posts tijdens het aanmaken van een post en niet van edits. Ik had deze een tijdje open staan tussen het werken door, je hebt ook 5 uur over de edit gedaan ;), maar oké had de pagina eens moeten refreshen voor het posten.

[ Voor 15% gewijzigd door MacPoedel op 15-02-2022 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
MacPoedel schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:47:
Wel te verstaan dat er nog geen Windows drivers zijn voor de APU van de Steam Deck, het ook niet geweten is wanneer die komen, en wat de prestaties gaan zijn in Windows met generieke of specifieke drivers.
Zie mijn edit, die ruim gemaakt was voor jouw post maar, niet geciteerd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:53
Ben echt benieuwd naar de full reviews.
Als ik bv AoE4 kan spelen multiplayer en andere RTS games/football manager 2022 dan is het zeker waard om lekker op de bank of op reis te spelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-04 09:29
Volgens de pre-reviews een goed apparaat. Naar aanleiding hiervan ook een pre-order gedaan, komt toch pas later in t jaar. Wel is dit meer een nice to have ding, heb ook al een switch en een laptop met Geforce now, een echte use-case heb ik nog niet gevonden. Hoewel t wel erg leuk is om GTA via een handheld te kunnen spelen. Scherm kleiner dan laptop natuurlijk, maar merk met de switch dat als je eenmaal in t spel zit, je dit niet meer merkt.
Wel benieuwd hoe t met die save games zal gaan. Spel spelen via GFN en dan verder op de SD zou mooit zijn natuurlijk.

Ben ook erg benieuwd (volgens mij vaker aan bod gekomen) hoe het zal gaan met schermteksten en andere gedetailleerde objecten op de resolutie van de SD. Voor de switch zijn alle spellen geoptimaliseerd, zodat je niet een paar pixels overhoud voor je poppetje. Maar zo te lezen is dat wel een van de voorwaarde om SD compatible te zijn. Ik vermoed dat er na de 25 genoeg reviews online zullen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Save game synchronisatie werkt alleen als je alles via steam speelt. Voortgang van gfn zal dus niet synchroniseren.

[ Voor 8% gewijzigd door Tadango op 15-02-2022 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Tadango schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 19:23:
Save game synchronisatie werkt alleen als je alles via steam speelt. Voortgang van gfn zal dus niet synchroniseren.
De steam games die je via GFN speelt, speel je ook op je eigen steam acount volgens mij?

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peternator
  • Registratie: Oktober 2002

peternator

Shoop da whoop.

NosferatuX schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:57:
[...]

De steam games die je via GFN speelt, speel je ook op je eigen steam acount volgens mij?
Ik kan dit bevestigen. Als je op GFN inlogt op Steam is het alsof je gewoon Steam op je PC gebruikt, incl. Steam Cloud dus, erg fijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasszje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 11:01

kaasszje

Live to Dare, Dare to Live

Klop ook nog even aan, kan niet wachten tot ik hem kan bestellen...
Voorlopig sta ik nog op Q2... helaas

Ik ben verstopt zoek een ander :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
ido_nl schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 19:10:
Ben ook erg benieuwd (volgens mij vaker aan bod gekomen) hoe het zal gaan met schermteksten en andere gedetailleerde objecten op de resolutie van de SD. Voor de switch zijn alle spellen geoptimaliseerd, zodat je niet een paar pixels overhoud voor je poppetje. Maar zo te lezen is dat wel een van de voorwaarde om SD compatible te zijn. Ik vermoed dat er na de 25 genoeg reviews online zullen komen.
Dit wordt wel bekeken in het Steam Deck Verified programma. Je game krijgt bijv. playable maar niet verified status als je inderdaad de text niet kan lezen. Dus dit kan je weten komen voor je favo game nog voor je de Deck koopt :)

Ik ben, zoals ik al eerder zei, niet bang voor dit probleem.

Leuk nieuwtje van de frontpage: iFixit toont binnenkant Steam Deck en gaat samenwerken met Valve voor onderdelen.

Ik ben wel een fan van iFixit, heb hun gidsen al vaker gebruikt om dingen te repareren. Hij krijgt een 7, best goed voor een dergelijk apparaat! Het is geen natuurlijk Fairphone, maar ik weet nog dat er Microsoft Surface producten waren met een score van 1 8)7

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ido_nl schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 19:10:
Ik denk echt dat dat wel meevalt... Het is niet dat 1280x800 nou zó veel minder is dan 1920x1080. Het is trouwens ook geen SD, het is een tikkie meer dan HD officieel (1280x720).
Het zou kunnen dat er bepaalde zeer tekst heavy games zijn waar het wel een issue is maar ik denk dat de overgrote meerderheid van de games het totaal geen issue gaat zijn.
Is natuurlijk ook heel simpel te testen op een gewone pc door simpelweg de resolutie op 1280x720/800 te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
XanderDrake schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 22:14:
[...]

Leuk nieuwtje van de frontpage: iFixit toont binnenkant Steam Deck en gaat samenwerken met Valve voor onderdelen.

Ik ben wel een fan van iFixit, heb hun gidsen al vaker gebruikt om dingen te repareren. Hij krijgt een 7, best goed voor een dergelijk apparaat! Het is geen natuurlijk Fairphone, maar ik weet nog dat er Microsoft Surface producten waren met een score van 1 8)7
Veel meer dan leuk nieuws zou ik zeggen. Behalve fairphone-achtige apparaten (en dingen als een framework laptop *) is dit ongezien. Met dergelijke compacte en custom hardware kan je vaak helemaal niets repareren.

Het was bij de eerste hands-on, en nu de laatste previews, al duidelijk dat dit apparaat goed te onderhouden valt, en te repareren. Van slijtage onderdelen (sticks ivm stick drift) en upgrades (nvme drives), tot repareerbaarheid van schermen, vervangen van batterij en noem maar op. Met een beetje zorg kan je die deck lang in leven houden.

En dat is gewoon positief, en getuigt van respect voor de klant. Valve kan zich dat natuurlijk erg goed veroorloven voor wat eigenlijk niet meer is dan een uit de hand gelopen hobby projectje waar ze bij niemand verantwoording moeten voor afleggen. Andere bedrijven moeten zo snel mogelijk rond de tafel bij de investeerders gaan uitleggen hoe ze zoveel mogelijk turnover en vervangingsaankopen willen realiseren. Liefst met oneindige groei natuurlijk.

Samenwerken met een bekende en grote partij (iFixit) die de business back end heeft om wel degelijk te voorzien in spare parts, en guides, is gewoon prachtig. Dit wekt vertrouwen, en hier zie ik de gewone gebruiker zich ook wel aan wagen. En indien niet zelf, dan wel een handig familielid of zo.

Ik heb nu 2x bij persoonlijke iPhones de batterij en scherm vervangen (courante slijtage onderdelen), en het voelt gewoon goed om de levensduur van die apparaten te verlengen.

Ik heb weet van een oude surface pro 4 met een gebarsten scherm. Werkt verder prima, zelfs met 4GB ram voor wat het moet doen. Maar dat scherm is gewoon verbrijzeld door een licht tikje op de hoek van het apparaat. De guide om het scherm te vervangen wordt gelabeld als "zeer moeilijk" door iFixit. Alles is compleet verlijmd, en het vervangen duurt uren als het je eerste keer is. Als je de onderdelen al kan vinden. Volledig bruikbare pc goed voor de vuilnisbelt. Totaal onaanvaardbaar.

Spijtig genoeg is een gaming handheld te niche om klanten te laten inzien wat er ook mogelijk is voor hun tech apparaten, zodat er weinig verwachtingen zullen gecreëerd worden voor andere apparaten. Wat de consument niet weet... De consument is opgevoed met wegwerp tech.

Ik ben een groot voorstander van de Deck. Het is niet voor mij, dus ik zal 'm niet kopen, maar ik hoop dat echt dat het een doorslaand succes wordt. Omwille van de software (minder afhankelijk van en concurrentie voor microsoft, eventueel ook voor andere computers) en omwille de hardware (right to repair, schematics, onderdelen, ...)

* framework laptops: ik ben nog erg sceptisch. Kan niet helemaal beschrijven waarom, maar ik ben niet helemaal overtuigd van dat verhaal. Nog net iets te proprietary denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Amos_x op 15-02-2022 23:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
Amos_x schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 23:51:
* framework laptops: ik ben nog erg sceptisch. Kan niet helemaal beschrijven waarom, maar ik ben niet helemaal overtuigd van dat verhaal. Nog net iets te proprietary denk ik.
Die dingen zijn wat overrated. Zakelijke (tweedehands) notebooks uit de bekende series kan je met losse onderdelen goedkoper onderhouden op een manier die vergelijkbaar is met de Deck. Je hebt als particulier geen centrale winkel waar je alle onderdelen kan kopen, maar eBay/AliExpress zijn een goed alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
The Phawx heeft een eerste blik geworpen op system-wide FSR, die beschikbaar is gekomen bij de laatste update van SteamOS:

Dus het werkt en heeft een vrij positieve effect op performance en/of accutijden! Het is een beetje blurry omdat je van erg lage resoluties omhoog sampled, maar dat zie je alleen als je dicht bij het scherm zit. System-wide FSR heeft wel paar nadelen: je moet zelf met custom resoluties gaan werken en game interface is ook onscherp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
XanderDrake schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:08:
The Phawx heeft een eerste blik geworpen op system-wide FSR, die beschikbaar is gekomen bij de laatste update van SteamOS:

[YouTube: Steam Deck - AMD FidelityFX Super Resolution Upscaling In Any Game... With Gamescope!]

Dus het werkt en heeft een vrij positieve effect op performance en/of accutijden! Het is een beetje blurry omdat je van erg lage resoluties omhoog sampled, maar dat zie je alleen als je dicht bij het scherm zit. System-wide FSR heeft wel paar nadelen: je moet zelf met custom resoluties gaan werken en game interface is ook onscherp.
Het heeft 1 heeeeel groot nadeel: HUD en teksten worden een stuk minder, wat bij normaal in game FSR support niet zo is. Wel mooi dat de optie er is voor oudere spellen EN voor 720p upscaling naar 1080p voor op een externe monitor. Steam Deck heeft geen gebrek aan opties en tools om het maximale eruit te halen straks, dat is echt geweldig. Ze lijken hun beloftes waar te maken, en dat beloofd wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Tadango schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:20:
Steam Deck heeft geen gebrek aan opties en tools om het maximale eruit te halen straks, dat is echt geweldig. Ze lijken hun beloftes waar te maken, en dat beloofd wat.
En al die opties en tools zijn straks ook beschikbaar voor andere partijen. Het is niet Deck exclusief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Zep Man schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:30:
[...]

En al die opties en tools zijn straks ook beschikbaar voor andere partijen. Het is niet Deck exclusief.
Nee maar gamescope edg lijken me wel SteamOS features welke niet naar Steam op Windows komen bv. Het maakt het wel aantrekkelijker om SteamOS op je gaming PC te zetten, eventueel als Dualboot. Dat is ook precies wat Valve wil natuurlijk en is ook zeker wat hier gaat gebeuren als alles soepel loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Laatst Michael McIntyre nog eens gekeken en moet nou steeds aan dit stukje denken bij de Steam 'deck' :o

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Kwam deze link tegen in de comments bij het nieuwsartikel vanochtend. Was voor mij nieuwe info, dus ik dacht ik zet 'm hier ook neer. Credits @r03n_d

720.000 tot 830.000 op de wachtlijst voor steam deck/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
En omdat de CAD files beschikbaar zijn, zal je wel een aantal fan-renders en varianten zien ook. Hier een Deck steel look

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Amos_x schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:24:
En omdat de CAD files beschikbaar zijn, zal je wel een aantal fan-renders en varianten zien ook. Hier een Deck steel look
We zijn tweakers dus ik verwacht straks wel wat gave thema's. Leent zich ook zeker voor een mooie hydrodip bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:20
kaasszje schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:54:
Klop ook nog even aan, kan niet wachten tot ik hem kan bestellen...
Voorlopig sta ik nog op Q2... helaas
Kan ook weer een voordeel zijn toch? Hoop van de 0-day issues er hopelijk uit. iig softwarematig en misschien zelfs hardwarematig? Ondanks dat ik bijvoorbeeld games graag dag 1 speel merk je toch dat de ervaring beter is 1-2 patches verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasszje

kaasszje

sbmuc schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:54:
[...]

Kan ook weer een voordeel zijn toch? Hoop van de 0-day issues er hopelijk uit. iig softwarematig en misschien zelfs hardwarematig? Ondanks dat ik bijvoorbeeld games graag dag 1 speel merk je toch dat de ervaring beter is 1-2 patches verder.
Dat is zeker waar.
Ben uberhaupt benieuwd hoe lang het duurt.
Ga hier stevig verbouwen en dan moet nodige in opslag.
Zou leuk zijn als ding binnen is voordat ik mijn pc moet afbreken enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Wellicht interessant om de Weekly direct van DF te beluisteren, vanaf sec 41.

Ze maken wel kort een goed punt, wat ik me ook al vaak bedacht heb. Gebruikers van dit forum hebben toch voonamelijk meer technische interesses dan de doorsnee consument, en kunnen vast overweg met alle kleine eigenaardigheden en software tweaking die bij pc gaming komt kijken.

Ik vraag me dan ook af hoe de deck gaat binnenkomen bij de meer casual gamer (goed bedoeld, bij gebrek aan een beter woord). Hoe goed valve het ook maakt, het lijkt mij sterk dat het volledig plug and play wordt zoals bvb een nintendo switch. Of ik heb het mis en valve heeft een mirakel verricht :)

Anderzijds, wie gaat ooit van het bestaan afweten van een Deck, die niet vertrouwd is met pc gaming? Het is enkel te koop via de store waar horden pc gamers al meer dan een decennium pc games kopen. De deck ga je zelfs niet zomaar zien in Gamemania, laat staan in mediamarkt of zo. De overlap 'ervaren pc gamer' en 'deck koper' is waarschijnlijk 99+% :+

We zullen het zien.

Ik heb mezelf nog eens gedwongen om m'n switch Lite er bij te pakken. Ligt al maanden in z'n hoesje stof te happen. Om toch nog maar eens na te gaan of dit type gaming iets voor mij is. Heb op m'n Switch Lite misschien een viertal werelden van Mario 3D land gespeeld en nog wat rocket league.

Het blijft toch niet helemaal m'n ding. Extra bevestiging dat ik niet ga zwichten voor de Deck hype, ook al wil ik erg graag :+ Ik merk dat ik het niet echt fijn vind om met de switch Lite te gamen. Ik vind het gewoon geen comfortabele positie om te kijken naar waar m'n handen zijn. Vooral niet erg ergonomisch voor de nek. Je kan ook niet echt je positie af en toe eens aanpassen, want je moet wel steeds naar dat punt tussen je handen kijken. Dit is geen kritiek ten aanzien van de Deck, het is nu immers dat type apparaat, dat besef ik ook wel 8)7

En daar komt nog bij dat de Deck absoluut gigantisch oogt. Ik vind de switch al ietwat borderline voor lange sessies, de deck gaat daar nog eens flink boven.

Misschien ben ik het wel gewoon ontgroeid. Ik speelde vroeger namelijk wel af en toe handheld. Maar dan korte ervaringen die je nu gewoon op de telefoon kan spelen. (er zijn best wel goeie games op mobile, je moet ze enkel zien te vinden).

Ik denk dat een bescheiden gamelaptop het wel zou zijn voor mat mobile betreft in mijn geval. Mobieler hoef ik niet te zijn Ik vind altijd wel een plaats waar ik een gamelaptop kan openklappen als dat nodig zou zijn, en op die manier gamen. Voor iets meer dan een deck kan je een gamelaptop vinden met een 1060/1050ti equivalent, toch flink wat meer power en minder compromis (resolutie, wel windows om alle problemen te vermijden, ...)

Compleet off-topic natuurlijk, gewoon effe luidop m'n gedachtengang delen. O-) Ik volg nog steeds met grote interesse alle Deck nieuws _/-\o_ (YouTube en elders)
Switch lite is qua comfort absoluut geen vergelijk. Daarnaast maakt 5,5 inch of 7 inch scherm een hoop uit. Een normale switch met betere joycon opzets is een goed vergelijk. Ik denk dat er niemand is die een switch lite lekker vindt gamen voor langere periodes, wellicht kinderen. Switch lite is vooral ultra portable die je zo in een jaszak gooit. Steam deck is compleet iets anders en is echt bedoeld voor de langere game sessies op de bank of trein / vliegtuig bv. Comfort staat erg voorop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
Amos_x schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:35:
Ik vraag me dan ook af hoe de deck gaat binnenkomen bij de meer casual gamer (goed bedoeld, bij gebrek aan een beter woord). Hoe goed valve het ook maakt, het lijkt mij sterk dat het volledig plug and play wordt zoals bvb een nintendo switch. Of ik heb het mis en valve heeft een mirakel verricht :)
Als je enkel Steam Deck verified spellen speelt, dan is het gewoon plug & play.

Sowieso is het op dit punt niet te vergelijken met een Switch, want bij een Switch bepaalt de fabrikant wat je wel en niet mag doen. Bij de Deck geeft de fabrikant enkel een advies. Als je daarbinnen blijft, dan is het alsof je een Switch hebt. Al ga je daarbuiten, dan is dat op eigen risico.

[ Voor 23% gewijzigd door The Zep Man op 17-02-2022 09:23 ]

Tadango schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 07:55:
Switch lite is qua comfort absoluut geen vergelijk. Daarnaast maakt 5,5 inch of 7 inch scherm een hoop uit. Een normale switch met betere joycon opzets is een goed vergelijk. Ik denk dat er niemand is die een switch lite lekker vindt gamen voor langere periodes, wellicht kinderen. Switch lite is vooral ultra portable die je zo in een jaszak gooit. Steam deck is compleet iets anders en is echt bedoeld voor de langere game sessies op de bank of trein / vliegtuig bv. Comfort staat erg voorop.
Klopt helemaal. Ik gebruik mijn switch oled ook veel liever sinds ik die heb dan de switch lite die het gewoon niet was voor mij.
De positie van waar je naar moet kijken blijft natuurlijk wel hetzelfde zou je zeggen, maar ik vraag me ook af of je door dat kleinere scherm misschien niet ook onbewust een minder natuurlijke houding aanneemt, omdat je wellicht de afstand tot het scherm wil verkleinen.
De switch oled zit ik nu soms rustig uren mee op de bank te spelen zonder problemen. Ik ben wel benieuwd hoe dat gaat met het gewicht van de deck want dat is met 669 gram wel een klap meer dan de 420 van de switch oled...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
The Zep Man schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:21:
[...]

Als je enkel Steam Deck verified spellen speelt, dan is het gewoon plug & play.

Sowieso is het op dit punt niet te vergelijken met een Switch, want bij een Switch bepaalt de fabrikant wat je wel en niet mag doen. Bij de Deck geeft de fabrikant enkel een advies. Als je daarbinnen blijft, dan is het alsof je een Switch hebt. Al ga je daarbuiten, dan is dat op eigen risico.
Mwa, helemaal zo plug & play als een switch dat geloof ik ook niet direct hoor. We zullen zien hoe goed Valve het doet, maar ik zou het ding ook niet direct aan atechnische vrienden adviseren.

• The Zep Man
Finraziel schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:27:
Mwa, helemaal zo plug & play als een switch dat geloof ik ook niet direct hoor.
Dat is dan ook niet wat ik schreef. ;)

Het is alsof. Het benadert de Switch, mits je binnen de gestelde voorwaarden blijft. Je hebt uiteraard wel een punt dat veel atechnische gebruikers niet om kunnen gaan met zoiets.

[ Voor 27% gewijzigd door The Zep Man op 17-02-2022 09:29 ]

The Zep Man schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:28:
[...]

Dat is dan ook niet wat ik schreef. ;)

Het is alsof. Het benadert de Switch, mits je binnen de gestelde voorwaarden blijft. Je hebt uiteraard wel een punt dat veel atechnische gebruikers niet om kunnen gaan met zoiets.
Weet ik nog niet. Als ze de software goed op orde hebben zou het prima in zijn voor de "switch mensen" lijkt me. Kwestie van account aanmaken en je bent klaar om in te installeren vanuit de store. Ik zie niet waarom dat moeilijker moet zijn dan op een switch je Nintendo account aanmaken. Verified spellen moeten zonder beperking of geknutsel bruikbaar zijn met default settings dus een kwestie van starten en spelen. Dat je daarnaast nog legio andere dingen kan wat op een switch niet mogelijk is is niet relevant.

• The Zep Man
Ik kan je verklappen dat als je een atechnische gebruiker twee knoppen geeft met de omschrijvingen 'druk op deze knop' en 'druk niet op deze knop', dat 60% op de laatste knop zal drukken. Daarom is het soms beter om de gebruiker geen (zichtbare) keuze te geven. :+

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

Mwa, helemaal zo plug & play als een switch dat geloof ik ook niet direct hoor. We zullen zien hoe goed Valve het doet, maar ik zou het ding ook niet direct aan atechnische vrienden adviseren.
Of dat wel of niet een goed idee is zullen we in de loop van de komende weken zien. Op dit moment is er nog een embargo voor reviewers op de software, maar als de eerste Decks 'in het wild' verschijnen dan gaan we daar snel genoeg reviews van zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
Ik zie dit wel goed komen, in ieder geval voor Steam Deck Verified games. Steam Big Screen was het gebruik al vrij soepel, en voor de Deck gaan ze waarschijnlijk nog een stap verder!

Verder zijn er weer drie grote AAA klappers bij gekomen! No Man Sky: Sentinel, Metal Gear Solid V en Forza Horizons worden (waarschijnlijk) allemaal officieel Deck optimized :)

Dit heeft ook te maken met de laatste update van Proton, versie 7. Met een beetje mazzel wordt dit de launch versie. Er zitten veel verbeteringen in, zoals build in EAC support. Apex Legends krijgt allicht ook snel proton support, wat een mooie zou zijn.

Totaal hebben we het over 600+ games die nu Validated zijn 8) Ze buffelen stevig door @ Valve HQ.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
XanderDrake schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:25:
Totaal hebben we het over 600 games die nu Validated zijn 8) Ze buffelen stevig door @ Valve HQ.
Dit zijn ongeveer 580-590 meer launch titles dan bij de meeste consoles. :+

The Zep Man schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:28:
[...]

Dit zijn ongeveer 580-590 meer launch titles dan bij de meeste consoles. :+
Dat klopt natuurlijk niet meer per deze generatie aangezien zowel PS5 als Xbox series gewoon alle voorgaande generatie games ondersteunen op een enkele uitzondering na. Eigenlijk net als de Steam deck (of pc in het algemeen eigenlijk).
Maar het is wel mooi, dat zeker :)

• The Zep Man
Finraziel schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:38:
Dat klopt natuurlijk niet meer per deze generatie
"de meeste consoles" ;)

Ja als je alle launches ooit bekijkt heb je gelijk... Maar de afgelopen jaren is er geen een console launch geweest die niet backwards compatible was. De switch was de laatste maar die is er al behoorlijk lang (en als je die meetelt is het nog steeds maar 1 van de 3).
Of ga je nu met obscure consoles komen waar geen mens ooit van gehoord heeft? :+ O-)

• The Zep Man
Finraziel schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:51:
Ja als je alle launches ooit bekijkt heb je gelijk... Maar de afgelopen jaren is er geen een console launch geweest die niet backwards compatible was.
Dat klopt. Maar de Deck is technisch gezien niet backwards compatible. Het is compatible, en daar komen steeds meer titels bij.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Finraziel schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:51:
[...]

Ja als je alle launches ooit bekijkt heb je gelijk... Maar de afgelopen jaren is er geen een console launch geweest die niet backwards compatible was. De switch was de laatste maar die is er al behoorlijk lang (en als je die meetelt is het nog steeds maar 1 van de 3).
Of ga je nu met obscure consoles komen waar geen mens ooit van gehoord heeft? :+ O-)
De Deck is strikt genomen ook geen console, want je kan er elk stuk PC software op draaien wat op een andere laptop ook draait.

Ik zou het zelf pas als een 'console' rekenen als er alleen software op draaide die specifiek voor die console is. Daarom is de originele Xbox (unmodded) ook een console en niet een generieke PC.

• XanderDrake
Stoney3K schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 15:12:
Ik zou het zelf pas als een 'console' rekenen als er alleen software op draaide die specifiek voor die console is. Daarom is de originele Xbox (unmodded) ook een console en niet een generieke PC.
Mja je komt snel in de problemen met die vergelijking, want de OG Xbox had gewoon een Intel Celeron en Nvidia Geforce als hardware :+ Draaide heel makkelijk linux op.

Ik denk dat "console" vooral een product categorie is welke producenten aan houden. Met als speerpunten; een soepele gebruikers ervaring, licenties die developers moeten betalen, "Walled garden", DRM, strikte QC op software en games, exclusives, veel PR, maandelijkse abo's, etc.

In die zin is alleen de soepele gebruikers ervaring eentje die Valve kan waarmaken met de Deck. Dus ja, met dat in gedachten is de Deck geen console.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

XanderDrake schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 16:38:
[...]

Mja je komt snel in de problemen met die vergelijking, want de OG Xbox had gewoon een Intel Celeron en Nvidia Geforce als hardware :+ Draaide heel makkelijk linux op.
Dat is dus precies het onderscheid wat ik wilde maken: De OG Xbox had een gesloten ecosysteem. Het was nooit de bedoeling om er eigen software op te draaien, hoewel je op de hardware natuurlijk prima Windows XP kon zetten.

Maar er waren geen open bootloaders, geen officiëel ondersteunde drivers. De machine slikte alleen originele Xbox discs tenzij je hacks toepaste.

Bij de Steam Deck hebben ze bewust een andere weg in geslagen om het ecosysteem zo open mogelijk te houden. Het is eigenlijk gewoon een low-power gaminglaptop in een ander huisje, en de rest van de 'secret sauce' zit in SteamOS. Wat natuurlijk ook niet beperkt is tot de Deck.

Stoney3K schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 15:12:
[...]

De Deck is strikt genomen ook geen console, want je kan er elk stuk PC software op draaien wat op een andere laptop ook draait.

Klopt, doe ik ook niet :)
Ging gewoon om een dom grapje hierboven wat gewoon niet meer echt van toepassing is en dan ben ik weer pedantisch genoeg om daar moeilijk over te doen :+

• The Zep Man
Stoney3K schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 16:46:
Dat is dus precies het onderscheid wat ik wilde maken: De OG Xbox had een gesloten ecosysteem. Het was nooit de bedoeling om er eigen software op te draaien, hoewel je op de hardware natuurlijk prima Windows XP kon zetten.
Dat kon niet, want de Xbox miste de benodigde functionaliteit (software in BIOS en hardware) om Windows te faciliteren. Zo kon de Xbox geen scan doen naar PCI apparaten. Dat was voor Linux niet nodig, uiteraard.
Maar er waren geen open bootloaders,
Er was een volledig open bootloader gemaakt die enkel Linux kon opstarten.
geen officiëel ondersteunde drivers
De Linux kernel ondersteunde de Xbox hardware voor een lange tijd officieel (mainline).
De machine slikte alleen originele Xbox discs tenzij je hacks toepaste.
De machine slikte ook standaard USB mass storage devices. Vanaf daar kon je zaken doorstarten in drie spellen, zonder de Xbox ooit maar open te maken. Not a bug, but a feature. O-) :+

Ik begrijp wat je schrijft, maar de Xbox is niet het beste voorbeeld. Er zijn heel wat mooie dingen door dat 'open' platform ontstaan (zoals Kodi). ;)

[ Voor 3% gewijzigd door The Zep Man op 17-02-2022 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
[Video: https://twitter.com/NoMansSky/status/1494303597575741440?t=_9ChFd4oYbwe1h7m--1WxQ&s=19]

Jaaah briljant. Ik ben een fan van van NMS en dit wordt een winnaar. Een combinatie van controller en touchscreen gebruik ziet eruit als de ideale manier van dit spel te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Wanneer komt de volgende golf aan nieuws? Ik wil meer lezen/zien :P

Als ik het goed heb, tegen eind febrauri? Dus meer ivm software en prestaties. Tot nu toe ging het voornamelijk om unboxings, hardware previews en games filmen vanop het scherm.

Vermoedelijk kan je dan best nog even wachten op de tech reviewers die echt gewacht hebben op de allerlaatste software en updates en die er hun tijd hebben ingestoken, ipv als eerste hun video's willen afvuren. Wat je ook mag vinden van LTT, hij zorgt er wel voor dat de ervaringen overeenkomen met wat je als normale consument uit de doos zal halen. Hij heeft al laten weten dat hij z'n echte hands-on pas zal beginnen met SteamOS "1.0" (geen idee eigenlijk welke versie dat moet zijn)

Erg benieuwd toch wel. Toch al erg lang geleden dat er een apparaatje uitkwam dat zoveel losmaakt en echt gewoon een erg verschillende invalshoek kiest tov de rest, waar het vooral gaat om meer stroom verbruiken, meer polygons, meer power, erg duur, ...

Meer variatie, prima _/-\o_

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
Het Dolphin Emulator-team heeft ook een devkit:
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/zir1yeo4dmi81.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Amos_x schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 23:52:
Wanneer komt de volgende golf aan nieuws? Ik weel meer lezen/zien :P

Als ik het goed heb, tegen eind febrauri? Dus meer ivm software en prestaties. Tot nu toe ging het voornamelijk om unboxings, hardware previews en games filmen vanop het scherm.

Vermoedelijk kan je dan best nog even wachten op de tech reviewers die echt gewacht hebben op de allerlaatste software en updates en die er hun tijd hebben ingestoken, ipv als eerste hun video's willen afvuren. Wat je ook mag vinden van LTT, hij zorgt er wel voor dat de ervaringen overeenkomen met wat je als normale consument uit de doos zal halen. Hij heeft al laten weten dat hij z'n echte hands-on pas zal beginnen met SteamOS "1.0" (geen idee eigenlijk welke versie dat moet zijn)

Erg benieuwd toch wel. Toch al erg lang geleden dat er een apparaatje uitkwam dat zoveel losmaakt en echt gewoon een erg verschillende invalshoek kiest tov de rest, waar het vooral gaat om meer stroom verbruiken, meer polygons, meer power, erg duur, ...

Meer variatie, prima _/-\o_
25 februari gaan de eerste mails de deur uit om hem te mogen bestellen en volgens mij was dat ook de nda embargo datum voor volledige reviews (hoewel ik het vreemd genoeg nergens terug kan vinden helpt als ik op het juiste woord zoek... Is nog vroeg :+ https://store.steampowere...ressions%20before%20that.). Die partijen hebben wel hun Steam deck al even dus ik verwacht gewoon op die dag een enorme drop aan reviews.

[ Voor 7% gewijzigd door Finraziel op 19-02-2022 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
Amos_x schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 23:52:
Wanneer komt de volgende golf aan nieuws? Ik wil meer lezen/zien :P
Ik begrijp jou niet helemaal. Kijke kijke kijke niet kopen :+ ?
Je bent zeer enthousiast maar wilt hem niet aanschaffen?
Heeft het te maken met wat voor games je speelt? Ik weet dat je een Switch Lite hebt maar de overlap van games tussen de Deck en de Switch is lang niet 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xlast88
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-04 18:39
g0tanks schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 00:06:
Het Dolphin Emulator-team heeft ook een devkit:
[Afbeelding]
Emulators (als ze goed werken) op de steam deck zou super zijn.

Hele reeks GameCube spellen die ik graag zou willen spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-08 01:27
Xlast88 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 13:27:
[...]

Emulators (als ze goed werken) op de steam deck zou super zijn.

Hele reeks GameCube spellen die ik graag zou willen spelen.
Denk dat je met 100% zekerheid kan stellen dat alles van Nintendo tm Wii U prima zal lopen, Switch zal ook prima lopen.

Alles TM PS2 ook

Heck zag zelf een nuc met vergelijkbare specs die PS3 redelijk draaide.

Community is groot van SD dus alle vertrouwen in :)

Add me op Stadia: Gloogle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
XanderDrake schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 12:34:
[...]

Ik begrijp jou niet helemaal. Kijke kijke kijke niet kopen :+ ?
Je bent zeer enthousiast maar wilt hem niet aanschaffen?
Heeft het te maken met wat voor games je speelt? Ik weet dat je een Switch Lite hebt maar de overlap van games tussen de Deck en de Switch is lang niet 100%.
Meer zelfs, de overlap is 0% aangezien ik de switch enkel gebruik voor nintendo games. De rest speel ik op andere platformen.

Vreemde redenering trouwens. Honderden gebruikers hier op GoT en the frontpage die dagelijks enthousiast zijn over een breed scala aan hardware en 'tech'. Die zie je toch ook niet elke gaming laptop of elk pc scherm kopen? Het is gewoon puur uit hobbymatige interesse de nieuwe ontwikkelingen volgen, zonder daarom meteen alles te willen kopen wat los of vast zit.

Ik ben ook enthousiast over sportwagens bvb, maar ik ga ook geen ferrari aanschaffen. En zo vind ik nog wel wat voorbeelden.

En iets 'nieuws' is het zeker, in de pc gaming space dan toch. Ok, niet helemaal nieuw gezien AYA, GPD, weet ik het, maar die toestellen hebben nauwelijks exposure en zijn bedoeld voor een niche van een niche.

Tot nu toe is het steeds geweest: meer cpu, meer gpu, meer dit, meer dat, meer teraflops, en maar upgraden en upgraden. Vooral als je wat ouder bent, heb je het vaak al gezien, been there, done that, en ben je soms wat afgestompt.

Een stukje hardware als de deck, die een aantal dingen probeert te realiseren die niet in de traditionele 'meer teraflops' richting gaan, maakt me gewoon blij.

De vormfactor is niets voor mij, dat staat vast. Maar ik blijf erg geïnteresseerd om te zien wat deze hardware/software combo kan doen.

Vroeger had je enkel een pc, of een laptop, en was er geen probleem om daarop ook te gamen. Nu heb ik macbooks en ipads, waar ik alles zowat mee kan (prive dan), zonder windows nodig te hebben.

Dus dat is het eerste punt. Ik draai enkel nog windows op m'n game pc, en ik zal eerlijk zijn, als ik die eens per twee weken opstart, is het veel. Nu er een groot bedrijf z'n schouders zet onder gaming op linux, met erg veel resources, met een apparaat dat nu al volgens de bronnen minstens op een miljoen pre-orders staat, brengt dit erg veel in beweging. Misschien komt het er nu eindelijk eens van om geen windows meer nodig te hebben. Zeker nu windows steeds meer van je trackt (accounts verplicht, enz...)

Aangezien wat valve doet ook voor iedereen beschikbaar wordt gesteld, en er hard gewerkt wordt aan het testen van games en aangegeven of ze compatibel zijn, kan ik misschien straks in 1 oogopslag zien welke games in m'n library kunnen werken op SteamOS. Een stuk makkelijker dan tweaken en prutsen en alles zelf moeten testen/ontdekken. Als het merendeel van m'n favoriete games over zijn, kan ik ook over.

Dus dat is de software kant van de zaak. Geen reden om de deck te willen kopen.

Het tweede punt is dat het tegenwoordig zoveel makkelijker is om even voor de tv te zitten, of de iPad er bij te nemen. Het resultaat is dat er dan een paar honderd games (licenties) 'gevangen' zitten op de pc. Een mooie library waar ik verder bijna niets meer doe of kan doen door omstandigheden. (je moet namelijk aan je desktop zitten). Erg jammer. Iedereen is er bij gebaat om het open pc-platform in stand te houden, maar de hardware waar het aan vasthangt, zit dat in de weg.

Als na verloop van tijd NUC-achtige apparaatjes even krachtig zijn als de deck, en met steamOS kunnen geleverd worden, kan dit mijn mooie library gemakkelijk ontsluiten naar de woonkamer op tv (en nee, ik ga liever niet aan de slag met streaming of laptops aansluiten of wat dan ook).

Ik denk dat gewoon vanuit het perspectief van onze gaming hobby er reden genoeg is om interesse te mogen hebben in de deck? Ik kijk alvast uit naar de benchmarks! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasszje

kaasszje

Denk dat je verbaasd bent wat streaming presteert.
Zeker kijkend naar de steam link app of de nvidia shield.
Speel bijna zonder iets in te leveren op mijn tv.

Daarnaast, kan je je desktop pc natuurlijk al aan je tv hangen.
Is dat ideaal, misschien niet, maar als je hem toch alleen opstart voor pc-gaming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
Amos_x schreef op zondag 20 februari 2022 @ 11:49:
Vreemde redenering trouwens. Honderden gebruikers hier op GoT en the frontpage die dagelijks enthousiast zijn over een breed scala aan hardware en 'tech'. Die zie je toch ook niet elke gaming laptop of elk pc scherm kopen? Het is gewoon puur uit hobbymatige interesse de nieuwe ontwikkelingen volgen, zonder daarom meteen alles te willen kopen wat los of vast zit.

Ik ben ook enthousiast over sportwagens bvb, maar ik ga ook geen ferrari aanschaffen. En zo vind ik nog wel wat voorbeelden.
Excuses ik bedoelde het niet in een negatieve zin. Natuurlijk, ik zit ook enthousiast in topics terwijl ik uiteindelijk het apparaat/gadget/service niet aanschaf.

Een ander punt is wel, dit is geen Ferrari. Een pre-order kost praktisch niets, en een 64gb model is erg goedkoop. Je zou hem kunnen kopen, proberen, er achter komen dat je hem alsnog niet gebruikt en dan verkopen als praktisch nieuw voor waarschijnlijk dezelfde prijs als je aanschaf, of misschien hoger.

Maar goed, ik ben wat biased richting de Deck. Ik zie jou enthousiasme en reflecteer daarop vanuit die van mij.
Waarschijnlijk heb je geen zin in het gedoe en gebruik je het te weinig.
Het tweede punt is dat het tegenwoordig zoveel makkelijker is om even voor de tv te zitten, of de iPad er bij te nemen. Het resultaat is dat ik dan een paar honderd games (licenties) 'gevangen' zitten op de pc. Een mooie library waar ik verder bijna niets meer doe of kan doen door omstandigheden. (je moet namelijk aan je desktop zitten). Erg jammer. Iedereen is er bij gebaat om het open pc-platform in stand te houden, maar de hardware waar het aan vasthangt, zit dat in de weg.
Ik heb zelf al veel gezegd over de Deck en de mogelijkheden voor PC gaming. Voor mij is het ook een kwestie van: 1+1=3. Steam Deck, Steam Library = Magisch
Voor mij is dat eigenlijk het revolutionaire van de Deck. De meeste mobiele consoles, en zoals die van Nintendo, hebben eigenlijk een beperkte library die amper tot niet beschikbaar komt op volgende generaties van hun consoles.
De Nintendo 3DS bijvoorbeeld, gelanceerd in 2011 met een totale library van ~800 games, daar kwamen nog in 2017 spellen voor uit. Maar deze week werd bekend dat midden dit jaar de online winkel stap voor stap gaat sluiten, met een complete sluiting in 2023. De vraag is hoe lang je daarna nog de spellen die je gekocht hebt, waar je harde knaken voor hebt betaald, nog kan installeren en kan multiplayen. Je bent totaal afhankelijk van wat Nintendo leuk vindt. Na een aantal jaar komen er dan "3DS classic game bundles" uit op de Switch XL ofzo en kan je vrolijk wéér betalen voor dezelfde games.

Bij Valve is het radicaal anders: de library is leidend, die bouw je op over jaren en jaren gebruik, en werkt op zeer veel platformen (als je OSen telt). Games zijn bijna altijd backwards en forwards compatible: verrasend veel spellen (bijv. Skyrim, Bioshock, Quake, No Man Sky, Stellaris, maar ook veel Indy games) krijgen over de jaren heen remakes, grote DLCs of engine updates waardoor het spel er veel moderner en mooier uitziet en die krijg je vaak GRATIS als je de oude game hebt in je library!
En de Deck maakt die business approach dus competatief met de Switch en Nintendo. Nu gaan we zien of Valves aanpak, welke ik veel consument vriendelijker vind, Nintendo effectief kan bestrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ido_nl
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-04 09:29
Steam deck is open, betekent dus dat je naast steam, dus ook andere software distributie platformen kan installeren. Dus Rockstar of Epic. Zou wel fijn zijn, merk dat steam niet de goedkoopste is. Neem Red read redemption, die is toch 3x zo duur bij steam...

Zoue je ook zelf spellen erop kunnen zetten. Stel je koopt een pc spel in de winkel, zou dat ook op de steam deck kunnen zetten? Weet nog niet zo goed hoe dat werkt met Linux - Proton.

Wellicht zijn dit vragen die nog niet beantwoord kunnen worden, pas na 25 feb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ido_nl schreef op zondag 20 februari 2022 @ 17:04:
Steam deck is open, betekent dus dat je naast steam, dus ook andere software distributie platformen kan installeren. Dus Rockstar of Epic. Zou wel fijn zijn, merk dat steam niet de goedkoopste is. Neem Red read redemption, die is toch 3x zo duur bij steam...

Zoue je ook zelf spellen erop kunnen zetten. Stel je koopt een pc spel in de winkel, zou dat ook op de steam deck kunnen zetten? Weet nog niet zo goed hoe dat werkt met Linux - Proton.

Wellicht zijn dit vragen die nog niet beantwoord kunnen worden, pas na 25 feb.
Het is een pc, je kunt er alles opzetten wat je wil. De enige vraag is, werkt het op Linux?

Ik heb me er nog niet echt ver in verdiept maar ik ben wel benieuwd welke launchers ik nog meer er op zal kunnen zetten. Ik verwacht dat de meesten eigenlijk wel gewoon gaan werken, tenzij er bepaalde drm trucs zijn die moeilijk doen.

En je kunt er eventueel zelfs gewoon Windows opzetten. Enige vraag daar gaat nog even zijn wanneer er goede drivers komen. Dat die komen twijfel ik niet zo aan maar wellicht niet gelijk bij release omdat de apu in de deck verder nog nergens te krijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-09 16:36

The Chosen One

Zie signature!

Dual boot moet ook mogelijk zijn, hopelijk kijken ze daar gelijk op 24 feb.
En ik wil gewoon 100% duidelijk hebben hoe het touchscreen/"muisscherm" werkt met games. (niet de trackpads)
Moet het per game door de dev er in gecode worden of simuleert het een mouse cursor zoals iemand op YT tegen me zei.

Ik twijfel nog steeds, ben "bang" dat ik wel vooraan bij de 1e wave zit. Maar dan is er nog 3 dagen om reviews te bekijken.

ps. Is er een tijd bekent eigenlijk van wanneer de 'NDA' afloopt?

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Chosen One schreef op zondag 20 februari 2022 @ 18:29:
Dual boot moet ook mogelijk zijn, hopelijk kijken ze daar gelijk op 24 feb.
En ik wil gewoon 100% duidelijk hebben hoe het touchscreen/"muisscherm" werkt met games. (niet de trackpads)
Moet het per game door de dev er in gecode worden of simuleert het een mouse cursor zoals iemand op YT tegen me zei.

Ik twijfel nog steeds, ben "bang" dat ik wel vooraan bij de 1e wave zit. Maar dan is er nog 3 dagen om reviews te bekijken.

ps. Is er een tijd bekent eigenlijk van wanneer de 'NDA' afloopt?
De 25e loopt de NDA af. En ik wil best met je van plek ruilen hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In het ergste geval denk ik dat je hem zo weer verkocht krijgt als je bij de eerste wave bestelt en er spijt van krijgt. Met winst zelfs als je dat wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drnigg
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-09 17:31
Ik heb een steam deck 512 model gepreordered, staat op Q1 (ik denk dat ik een minuutje na de opening van de kassa heb geordered), dus ik heb de verwachting dat ik de 25ste een mail krijg om hem te bestellen.

Ik heb nu op het moment echt aan antieke desktop staan (i5-6600k met een 970), en als je dan ziet voor hoe belachelijk veel die dingen op ebay staan gaat het een-scumbag-worden-en-doorverkopen toch wel kriebelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voor ik mijn Steam Deck binnen krijg als ik hem eind deze week bestel. Met name om dat ik dit weekend en maandag niet thuis ben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XanderDrake schreef op maandag 21 februari 2022 @ 19:51:
Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voor ik mijn Steam Deck binnen krijg als ik hem eind deze week. Met name om dat ik dit weekend en maandag niet thuis ben...
Ja mag hem wel hier laten bezorgen, ik zal er goed op passen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

Ben bang dat wanneer ik mijn steamdeck heb dat ik gewoon D2R blijf spelen op de Switch. :+
670 hours and counting.

[ Voor 12% gewijzigd door The Chosen One op 21-02-2022 20:16 ]

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peternator
  • Registratie: Oktober 2002

peternator

Shoop da whoop.

XanderDrake schreef op maandag 21 februari 2022 @ 19:51:
Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voor ik mijn Steam Deck binnen krijg als ik hem eind deze week. Met name om dat ik dit weekend en maandag niet thuis ben...
Ze gaan pas vanaf maandag versturen volgens hun post op de Steam Communities:
De eerste eenheden worden vanaf 28 februari naar klanten verstuurd
https://store.steampowere.../view/3117055056380003048

Dus dan zit je safe!

[ Voor 7% gewijzigd door peternator op 21-02-2022 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GranCanaria
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:19
Ik kan niet wachten totdat tweakers zo'n ding gaan ontvangen. Ben echt benieuwd hoe dit apparaatje is. Ik heb hem overigens zelf ook gereserveerd echter krijg ik hem nog lang niet. Is verder niet zo erg voor nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
Tadango schreef op maandag 21 februari 2022 @ 20:05:
Ja mag hem wel hier laten bezorgen, ik zal er goed op passen ;)
:P

The Phawx meldt zich weer! Niet tweaks voor performance, maar nu voor de accu. Normaliter vind ik het niet zo interessant, want ik ga hem met name thuis gebruiken. Maar sommige dingen zijn wel interessant.
Bijv 800p vs 540p levert een besparing van 36% op. Met de nieuwe Gamescope Hz limiter op 30hz kan je zelfs 64% van de stroom besparen (11watt total system power vs 25watt) :o . De Gamescope is ook beter dan internal Vsync, want de Deck kan dan ook de CPU downthrottlen waar nodig.

FSR is natuurlijk heerlijk _/-\o_ FSR UltraQuality levert 24% op, zonder echt effect te hebben op de graphics.
Uiteindelijk kan je voor de meeste games dankzij FSR en FPS limits 4 uur aan accutijd te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 21:45
XanderDrake schreef op maandag 21 februari 2022 @ 21:53:
[...]

:P

The Phawx meldt zich weer! Niet tweaks voor performance, maar nu voor de accu. Normaliter vind ik het niet zo interessant, want ik ga hem met name thuis gebruiken. Maar sommige dingen zijn wel interessant.
Bijv 800p vs 540p levert een besparing van 36% op. Met de nieuwe Gamescope Hz limiter op 30hz kan je zelfs 64% van de stroom besparen (11watt total system power vs 25watt) :o . De Gamescope is ook beter dan internal Vsync, want de Deck kan dan ook de CPU downthrottlen waar nodig.

FSR is natuurlijk heerlijk _/-\o_ FSR UltraQuality levert 24% op, zonder echt effect te hebben op de graphics.
Uiteindelijk kan je voor de meeste games dankzij FSR en FPS limits 4 uur aan accutijd te halen.

[YouTube: Steam Deck - How To Get The Best Battery Life In Games!]
Zojuist de video gezien. Ik herinner me nog op mijn vita dat 30fps op zon klein scherm nog wel OK was maar zal waarschijnlijk voor 600p60 gaan met low instellingen voor moderne games. 3u batterijduur lijkt me dan ook degelijk.

De meeste games die ik ga spelen zijn grafisch wat simpeler (disco Elysium, olliolli 2, don't starve together, oxygen not included) en daar hoop ik toch wel 5 a 6u mee te halen.

Vroeg me ook af of je ook kan undervolten en fine tunen om nog meer performance uit de chip te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:35
Sinds vandaag is tiny combat arena in early access: https://store.steampowere...347550/Tiny_Combat_Arena/

Als je zoals ik een old school flight sim combat fan bent is dit volgens mij een ideale game op de steam deck straks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Topicstarter
AliExpress staat ook al vol met screen protectors en enkele behuizingen voor de Steam Deck: https://nl.aliexpress.com...d=0&SearchText=steam+deck

En het bewijs dat de Steam Deck niet zo groot is maar gewoon in je broekzak past:
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/per4203g5bj81.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 23:43

MikeVM

- Baloo -

CopyCatz schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:35:
Sinds vandaag is tiny combat arena in early access: https://store.steampowere...347550/Tiny_Combat_Arena/

Als je zoals ik een old school flight sim combat fan bent is dit volgens mij een ideale game op de steam deck straks!
voor mij mag er wel een Steam Deck Games topic komen.

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MikeVM schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:13:
[...]

voor mij mag er wel een Steam Deck Games topic komen.
Dus een Games topic.... gezien alles er op werkt :9 8)7 :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 23:43

MikeVM

- Baloo -

ach, ik weet niet:
In Phawx zijn video met Forza was het ook duidelijk haperend. Wordt hopelijk opgelost. Is wel bloed irritant.

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Dan kan je dat toch gewoon in het Forza topic bespreken? Steam Deck is qua specificaties ook te vergelijken met gewone PC's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
The Phawx heeft ook de andere Handheld PCs bekeken met dezelfde settings in-game om de accutijden te vergelijken:
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/i7vxxjs039j81.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

Ik denk dat er nog wel genoeg besproken gaat worden over games die goed geschikt zijn, sommige games die het zouden moeten zijn, wat instellingen gedoe etc. Of dat een eigen topic nodig heeft is natuurlijk de vraag.
Denk dat we het gewoon even aan moeten zien of het hier allemaal kan en of we daadwerkelijk zoveel er over discussiëren.
Eerst nog paar daagjes wachten. En ik vroeg het iets eerder maar is er een (exacte) tijd dat de NDA afloopt? Middennacht? PDT? etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Laatst online: 00:54

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
The Chosen One schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:01:
Eerst nog paar daagjes wachten. En ik vroeg het iets eerder maar is er een (exacte) tijd dat de NDA afloopt? Middennacht? PDT? etc.
19.00 uur onze tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Tweakers had nog geen Steam Deck onder handen kunnen krijgen, correct?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastienVH
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-09 22:38
True schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:43:
[...]

Op de laatste podcast werd gemeld dat ze er 1 hebben kunnen lenen om filmpjes over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Laatst online: 00:54

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
True schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:43:
[...]

Zeker wel! Stay tuned dus :)

En wel wat meer dan alleen een filmpje hoor @BastienVH ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
The Zep Man schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:07:
[...]

Dan kan je dat toch gewoon in het Forza topic bespreken? Steam Deck is qua specificaties ook te vergelijken met gewone PC's.
In het forza topic speelt 80% op Xbox en 20% op pc. Of in andere verhoudingen, maar alvast 0,000% op linux/steamOS/Proton.

Dus welke boodschap hebben zij aan een voor hen random bericht, afgetakt uit een topic waar iedereen nogal hard gaat over linux gamen.

Dat gestotter in forza komt vaker terug in de verschillende previews (niet alleen LTT). Uiteraard is deze game 'hot' en zal iedereen die wel geprobeerd hebben. Grafisch intens, en een microsoft game dan ook nog zal ook wel meespelen O-)

Dat gezegd, ik had ook dat soort rubberbanding in forza horizon 3 op pc. Nooit vanaf geraakt, onspeelbaar (kleine korte "hikjes") maar hier gaat het echt wel om de proton onderlaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik zat te zoeken naar een actief Linux / Proton / Wine gaming topic maar heb er geen gevonden. Ik heb als voorbereiding op de Steam Deck nu arch linux geinstalleerd om eens te kijken of ik makkelijk een Proton Gold spel kan draaien.... na enkele uren is het antwoord NEE. Sommige spellen werken prima maar met een custom ubisoft launcher gaat het helemaal mis.

Als ik straks custom dingen wil doen met de Steam Deck wil ik wel weten hoe het inelkaar zit en niet alleen een youtube video na doen. Het is alleen nog niet zo makkelijk.

Een Linux Gaming topic opstarten lijkt me een goed idee want daar zal voor een hoop mensen erg nuttige informatie voorbij komen denk ik. Zeker voor mij :) En als iemand kan helpen met linux / steam / ubisoft dan hoor ik het graag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Amos_x schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:05:
[...]

In het forza topic speelt 80% op Xbox en 20% op pc. Of in andere verhoudingen, maar alvast 0,000% op linux/steamOS/Proton.

Dus welke boodschap hebben zij aan een voor hen random bericht, afgetakt uit een topic waar iedereen nogal hard gaat over linux gamen.

Dat gestotter in forza komt vaker terug in de verschillende previews (niet alleen LTT). Uiteraard is deze game 'hot' en zal iedereen die wel geprobeerd hebben. Grafisch intens, en een microsoft game dan ook nog zal ook wel meespelen O-)

Dat gezegd, ik had ook dat soort rubberbanding in forza horizon 3 op pc. Nooit vanaf geraakt, onspeelbaar (kleine korte "hikjes") maar hier gaat het echt wel om de proton onderlaag.
FH5 was 1 van een stuk of 5 games waar die drie Youtubers het al over mochten hebben, daarom hebben ze die alle drie bekeken. Alle andere partijen die überhaupt al een deck hebben moeten wachten tot 25-2, en dan mogen ook alle games besproken worden.

Verder wel opvallend dat dit dus een van de games is waarvan Valve gezegd heeft dat ze er prestaties en zo over mochten laten zien. Schijnbaar had Valve die problemen zelf dan nog niet op de korrel lijkt me.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Lang verwacht: een tool om je Steam library te controleren op Deck comparability!
https://store.steampowered.com/steamdeck/mygames

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-09 08:58

Qon

Edmin schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 07:28:
Lang verwacht: een tool om je Steam library te controleren op Deck comparability!
Deze tool staat ook al een tijd online, hoef je niet voor in te loggen.
https://checkmydeck.herokuapp.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Edmin schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 07:28:
Handig... Maar ik schrik van 1 ding: Halo the Masterchief collection staat op niet ondersteund? Die had ik toch wel verwacht. De rest van de niet ondersteunde spellen bij mij zijn VR spellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
Tadango schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 08:37:
Handig... Maar ik schrik van 1 ding: Halo the Masterchief collection staat op niet ondersteund? Die had ik toch wel verwacht.
Zonder anti-cheat (keuze bij het opstarten) zal die waarschijnlijk gewoon werken, gezien de Proton DB rating. Ze kunnen het niet verified/playable noemen zolang dat deel niet werkt.

Van een library van ongeveer 544 spellen (mogelijk zijn er wat dubbel geteld) is de stand op het moment:
43 verified.
34 playable.
26 unsupported.
441 untested.

[ Voor 8% gewijzigd door The Zep Man op 23-02-2022 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
The Zep Man schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 08:56:
[...]

Zonder anti-cheat (keuze bij het opstarten) zal die waarschijnlijk gewoon werken, gezien de Proton DB rating. Ze kunnen het niet verified/playable noemen zolang dat deel niet werkt.

Van een library van ongeveer 544 spellen (mogelijk zijn er wat dubbel geteld) is de stand op het moment:
43 verified.
34 playable.
26 unsupported.
441 untested.
Van jou library?
Volgens Boilingsteam zijn we namelijk al op 725 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
XanderDrake schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:30:
[...]

Van jou library?
Volgens Boilingsteam zijn we namelijk al op 725 :)
Ja, deze weergave gebruikt je persoonlijke library :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Talkan
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 24-08 06:22
Andere mensen teleurgesteld met het aantal games dat getest is? Over 2 dagen gaan de eerste betaalverzoeken eruit voor de Steam Deck en op het moment is voor de meeste mensen nog niet eens voor 10% bekend wat van hun library er nou daadwerkelijk op de console kan draaien. Ik had echt niet verwacht dat ze alle games op de Steam Store al hadden getest, maar ik had toch wel op zijn minst 30% á 40% verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Talkan schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 18:06:
Andere mensen teleurgesteld met het aantal games dat getest is? Over 2 dagen gaan de eerste betaalverzoeken eruit voor de Steam Deck en op het moment is voor de meeste mensen nog niet eens voor 10% bekend wat van hun library er nou daadwerkelijk op de console kan draaien. Ik had echt niet verwacht dat ze alle games op de Steam Store al hadden getest, maar ik had toch wel op zijn minst 30% á 40% verwacht.
Ze hebben aangegeven dat het doel is om alles draaiend te krijgen, op VR na dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spektaculair
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:46
Ik had ook wel verwacht dat het wat sneller zou gaan met het testen. Hopelijk betekent dat wel dat het heel grondig gebeurt.

Wat mij betreft staat er al wel genoeg op verified om me geen zorgen te maken. Van de 106 games die ik heb op steam zijn er 18 verified, 10 playable en 1 unsupported (VR).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Zep Man
Als jij een reservering hebt voor het 512 GB model in Q1 en je bent teleurgesteld, dan wil ik gerust mijn Q2 reservering met je ruilen, hoor. Geeft jou meer bedenktijd.

Uiteraard doe ik dat vanuit de goedheid van mijn hart. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
Tadango schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:33:
[...]

Ja, deze weergave gebruikt je persoonlijke library :)
Ik heb ook eens gekeken en inderdaad, het werkt. Natuurlijk vallen alle VR games af, maar dan komt de vraag wel naar boven: gaat SteamOS deze dan blokkeren uit de Deck library? Of komt er meer een waarschuwing?

Pagina: 1 ... 14 ... 118 Laatste

Let op:
V&A (of dit topic) is niet bedoeld voor animo/interesse/pre-order advertenties.

Discussies en vragen met betrekking tot reservering, bestelling en levering horen in Steam Deck - reservering, bestelling & levering

Voor informatie over de prestaties en speelbaarheid van specifieke games op de Steam Deck en tips om ze beter te laten werken, kijk op ProtonDB.