• Bart_001
  • Registratie: Juli 2015
  • Nu online
Jan De Wever schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:59:
Hi, ik heb in Belgie net m'n gloednieuwe BMW i4 ontvangen, met OS8.5. 14 maanden wachten was het. En heb direct een vraag: ik bestelde hem met Driving Assistant Professional (Driving Assistance Pro). Oa omdat daarin mee de optie zit voor 'Automatic Lane Change', met andere woorden, zoals in diverse YouTube filmpjes getoond, kort even de pinker duwen (niet doorduwen), en dan verandert hij zelf van rijstrook. Correcte drive modes etc zijn gekozen, maar hij doet het gewoon niet. Ik vraag me nu af, is deze optie verboden in Belgie? Een collega die met een X3 hybrid rijdt bvb zegt dat het bij hem gewoon werkt ...

Dus: iemand hier met DAP, bij wie dit gewoon werkt?
Werkt hier inderdaad ook niet.
Kan het ook zijn dat afhankelijk van in welk land je aan het rijden bent, je andere opties hebt met die DAP?
was in NL en zag ineens "verkeerslichten herkenning" in de menustructuur dus aangevinkt ! maar nu terug in BE elke keer ik DAP activeer warning hiervan dat het niet werkt in BE. Probleem : ik zie die optie niet(meer ) in mijn menu's om het te disabelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan De Wever
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 03-10-2023
RuudHou schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:40:
[...]

Blijkbaar is de lane change inderdaad volgens BMW niet toegestaan in Belgie . Hij is overigens weggecodeerd met 8TR bij mij.
Hartelijk dank! Ik had ook al wat gezocht, en vond ook referenties naar die 8TR optie. Als ik m'n VIN decode zie ik idd dat die 'optie' erin zit. Hoe heb jij die weg gecodeerd? Bimmer Utility? Iets anders? Nog wel wat opties te enablen lijkt me?

Ik heb ook de garage al gecontacteerd omdat een collega die optie dus wél gewoon heeft. Belgische X3, geen grijze import of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan De Wever
Bart_001 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:36:
[...]

Werkt hier inderdaad ook niet.
Kan het ook zijn dat afhankelijk van in welk land je aan het rijden bent, je andere opties hebt met die DAP?
was in NL en zag ineens "verkeerslichten herkenning" in de menustructuur dus aangevinkt ! maar nu terug in BE elke keer ik DAP activeer warning hiervan dat het niet werkt in BE. Probleem : ik zie die optie niet(meer ) in mijn menu's om het te disabelen...
OK, benieuwd dan als ik volgende maand paar keer in NL rij wat er gebeurt ;-)

Hoedanook, een collega van met met een Belgische X3 heeft die Lane Change Assist wél gewoon. Niks coding, gewoon standaard. Hij toonde me filmpjes en screenshots. Dus ik wil die ook :-D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ETzPliskin
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 17:37

ETzPliskin

PS3 ID: Kretus

Hi, ik heb in Belgie net m'n gloednieuwe BMW i4 ontvangen, met OS8.5. 14 maanden wachten was het. En heb direct een vraag: ik bestelde hem met Driving Assistant Professional (Driving Assistance Pro). Oa omdat daarin mee de optie zit voor 'Automatic Lane Change', met andere woorden, zoals in diverse YouTube filmpjes getoond, kort even de pinker duwen (niet doorduwen), en dan verandert hij zelf van rijstrook. Correcte drive modes etc zijn gekozen, maar hij doet het gewoon niet. Ik vraag me nu af, is deze optie verboden in Belgie? Een collega die met een X3 hybrid rijdt bvb zegt dat het bij hem gewoon werkt ...

Dus: iemand hier met DAP, bij wie dit gewoon werkt?
Ik heb op de iX ook het Driving Assistant Pro pakket, en bij mij werkt de lane change gewoon. Hiervoor in de 330e werkte het ook niet. Ik ben ook belg trouwens :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudHou
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-03-2024
[quote]Jan De Wever schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:16:
[...]

Hartelijk dank! Ik had ook al wat gezocht, en vond ook referenties naar die 8TR optie. Als ik m'n VIN decode zie ik idd dat die 'optie' erin zit. Hoe heb jij die weg gecodeerd? Bimmer Utility? Iets anders? Nog wel wat opties te enablen lijkt me?

8TR codeert de lane change weg ... af fabriek. Ik heb inderdaad ook gelezen dat met de nodige tools en kennis ter zake dat ongedaan kan maken, maar heb het zelf niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodoo077
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-09 17:30
Cinemaskoop schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:33:
[...]
Het zijn verschillende dingen. Je hebt lendensteun ( 488) voor extra ondersteuning in de (onder-)rug en je hebt in breedte verstelbare rugleuning (491) Dat is verplicht in NL icm leder. Dat laatste zorgt ervoor dat je de zijwangen van de stoel kan verstellen voor ondersteuning van je zij. Hier is bij mij in eerste instantie ook de fout door ontstaan vannuit BMW fleetdesk
Sorry om hier nog eens op terug te komen.
Ondertussen een aantal vestigingen afgegaan om in verschillende zetels plaats te nemen en er wat mee te spelen om de verschillen te zien/ervaren.
Visueel is er nauwelijks verschil tussen full sensatec (bestaat niet meer in NL) en Vernasca leder. Sensatec is geperforeerd, Vernasca niet. Voor het overige is er dus die 491 die wel aanweziig is bij Vernasca en niet bij Sensatec. 487 is bij beiden, ik zie niet zo direct de 488. Die 488 is dan 487 maar bij beide voorzetels?
Maar wat merk ik nu? Als je in BE kiest voor M sportzetels dan valt optie 491 weg! Als je die weer aanduidt dan vallen de M Sportzetels weg 8)7
Tenzij omdat er standaard in de zetel een alternatief systeem zit?

Los daarvan in 1 van de vestigingen was een vertegenwoordiger van BMW BE. Gevraagd naar levertermijn i4 en hij zei ... wellicht als je aan verkoper vraagt dan zegt hij begin 2024 maar reken toch nog op een jaar ongeveer. Misschien iets vroeger. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baats
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-10 16:48
Eind juni een i4 e35 in BE besteld, toen leek uitlevering december nog haalbaar. Ondertussen verwachtingen al wat mogen bijstellen, ten vroegste februari nu (nog steeds status 47).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingHorseman
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-08-2023
Baats schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:58:
Eind juni een i4 e35 in BE besteld, toen leek uitlevering december nog haalbaar. Ondertussen verwachtingen al wat mogen bijstellen, ten vroegste februari nu (nog steeds status 47).
Ik was in BE gaan kijken voor een i4 e35 eind juli, toen was gezegd dat de levering eind november mogelijk zou zijn. Halverwege augustus terug langs gegaan om 'm effectief te bestellen, toen kreeg ik als nieuwe leverdatum juni 2024. Helaas te lang wachten voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baats
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-10 16:48
FlyingHorseman schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:49:
[...]

Ik was in BE gaan kijken voor een i4 e35 eind juli, toen was gezegd dat de levering eind november mogelijk zou zijn. Halverwege augustus terug langs gegaan om 'm effectief te bestellen, toen kreeg ik als nieuwe leverdatum juni 2024. Helaas te lang wachten voor mij.
Oef, wat een verschil op een paar weken tijd. Doet bij mij wel de vraag rijzen in welke mate dat echt onderbouwde inschattingen zijn - of de garage er zelf eerder het raden naar heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voodoo077
Baats schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:57:
[...]

Oef, wat een verschil op een paar weken tijd. Doet bij mij wel de vraag rijzen in welke mate dat echt onderbouwde inschattingen zijn - of de garage er zelf eerder het raden naar heeft?
Zie mijn reactie supra ... garage zegt wat ze willen maar duurtijd is nog steeds een kleine 12 maanden.
Elke garage krijgt een aantal volgens hun bestellingen. Als ze dus willen, kunnen ze om een klant te houden/krijgen spelen met levering van iemand die minder moeilijk is en kan wachten. Iemand die volle pot betaalt uit eigen zak en die niet wil wachten, kunnen ze dan voorrang geven op iemand die korting heeft of een leasing bijvoorbeeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
voodoo077 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:15:
[...]

Zie mijn reactie supra ... garage zegt wat ze willen maar duurtijd is nog steeds een kleine 12 maanden.
Elke garage krijgt een aantal volgens hun bestellingen. Als ze dus willen, kunnen ze om een klant te houden/krijgen spelen met levering van iemand die minder moeilijk is en kan wachten. Iemand die volle pot betaalt uit eigen zak en die niet wil wachten, kunnen ze dan voorrang geven op iemand die korting heeft of een leasing bijvoorbeeld...
Dat maar vermoedelijk ook het verschil tussen het verkooppraatje bij het eerste bezoek vs. verwachtingen bijstellen op het moment van bestellen zelf (omdat de garage dan weet dat zij de telefoontjes/mails zullen krijgen over "is hij er al?")

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingHorseman
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-08-2023
[...]

Zoals ik het ongeveer begrepen heb, krijgt elke dealer een bepaald aantal slots van de hoofdzetel per land om configuraties van een bepaald model te laten produceren. De dealer zal toevallig nog enkele slots over gehad hebben toen ik de eerste keer langs ging en twee, drie weken later zullen die allemaal al opgebruikt zijn door andere klanten. Nu is het weer wachten tot er opnieuw slots verdeeld worden en dat zou volgens de dealer pas in januari zijn. Vanaf dat moment is het dan weer 4-6 maanden wachten.

Het zou natuurlijk leuk geweest zijn als ze die eerste keer dat gewoon zo gezegd hadden, dan had ik wel veel sneller beslist en 'm besteld, maar ja...

Een kennis had bij dezelfde dealer eerst ook een levertijd van meer dan 12 maanden te horen gekregen, maar die had het geluk dat een andere klant het wachten beu was en een stockauto nam. Dus schoof hij een plaats op en gingen er een paar maanden van z'n wachttijd af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurgen_t
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 11:46
FlyingHorseman schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:49:
[...]

Zelfde model besteld begin maart. Aanvankelijk kreeg ik te horen dat levering eind september, begin oktober zeker realistisch was. Ondertussen via leasing te horen gekregen dat leverdatum aangepast werd naar 15 januari. Als ik mail naar de garage krijg ik in vriendelijke bewoordingen te lezen dat ik mag stoppen met te vragen naar de productiedatum en dat ze niet kunnen voorspellen wanneer dat zou gebeuren. Ik zal de mail niet quoten, maar het is te gek voor woorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael2
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 13-02 18:42
[...]

Productieslot verschilt per dealer. Zelf in april besteld en begin juli geleverd. Een andere dealer kon bv pas in oktober leveren. ( NED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lveh
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-09 10:30
ETzPliskin schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:07:
[...]

Ik heb op de iX ook het Driving Assistant Pro pakket, en bij mij werkt de lane change gewoon. Hiervoor in de 330e werkte het ook niet. Ik ben ook belg trouwens :P
Same here, werkt perfect in de ix in belgie, niet beschikbaar in de i4. Is er iemand hier die weet hie je die 8tr afzet in de code?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:46
Was hier in de markt voor een gebruikt i4, nou had ik even de accu status opgevraagd via bmw dealer test.
Ben toch wel een beetje geschrokken. Na een klein jaar en 30dkm verder nog 95,2% batterij over.

Vinden jullie dit nog in de normale range vallen? Deze zal waarschijnlijk veel snelgelaten hebben en tot 100%. Maar is wel bijna het dubbele van wat ik ingeschat had.
Het eerste jaar gaat normaal gezien altijd wel sneller.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zipsop
  • Niet online
okio schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:40:
Was hier in de markt voor een gebruikt i4, nou had ik even de accu status opgevraagd via bmw dealer test.
Ben toch wel een beetje geschrokken. Na een klein jaar en 30dkm verder nog 95,2% batterij over.

Vinden jullie dit nog in de normale range vallen? Deze zal waarschijnlijk veel snelgelaten hebben en tot 100%. Maar is wel bijna het dubbele van wat ik ingeschat had.
Het eerste jaar gaat normaal gezien altijd wel sneller.
Als je niet weet wat er met de auto is gedaan is dat natuurlijk lastig beoordelen. Als het een dealer demo zou zijn bijvoorbeeld die ze hele weken met 100% SoC aan de paal laten hangen dan zou ik dit zelfs nog netjes vinden.
Ik heb 3 i4's in de vloot die rond er 80-90k op hebben zitten die die zijn begin van de maand onafhankelijk getest op 3, 3,3 en 3,5% degradatie.
Heb ook een kleine kudde met iX3 tjes die op 120-150k zitten die hebben rond de 4 - 4,5% degradatie.
Vind ik allemaal best aardig, ondanks dat de test ook niet 100% is omdat je eigenlijk ook vanaf nieuw de accu moet testen voor een goede meting.
En ze staan natuurlijk bijna niet stil met deze afstanden. Wat ik in de laad stats kan zien zijn ze allemaal goed gemixed met AC en DC laden, DC zo te zien nooit meer dan tot 90% en AC wel regelmatig tot 100%. Meestal dan meteen een lange rit zo te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okio
Zipsop schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 12:13:
[...]

Als je niet weet wat er met de auto is gedaan is dat natuurlijk lastig beoordelen. Als het een dealer demo zou zijn bijvoorbeeld die ze hele weken met 100% SoC aan de paal laten hangen dan zou ik dit zelfs nog netjes vinden.
Ik heb 3 i4's in de vloot die rond er 80-90k op hebben zitten die die zijn begin van de maand onafhankelijk getest op 3, 3,3 en 3,5% degradatie.
Heb ook een kleine kudde met iX3 tjes die op 120-150k zitten die hebben rond de 4 - 4,5% degradatie.
Vind ik allemaal best aardig, ondanks dat de test ook niet 100% is omdat je eigenlijk ook vanaf nieuw de accu moet testen voor een goede meting.
En ze staan natuurlijk bijna niet stil met deze afstanden. Wat ik in de laad stats kan zien zijn ze allemaal goed gemixed met AC en DC laden, DC zo te zien nooit meer dan tot 90% en AC wel regelmatig tot 100%. Meestal dan meteen een lange rit zo te zien.
Dank, ja dat weet je natuurlijk niet met een gebruikt auto. Hij is niet als demo ingezet, maar is gewoon een klantauto geweest. Die 3 tot 3,5 over dit soort km standen is natuurlijk zeer netjes.
Dan is dit bijna het dubbele met een derde van de kilometers.

Zelf gok ik idd op veel tot 100% laden en veel snelladen

Brengt mij wel aan het twijfelen of ik nog voor deze moet kiezen (misschien wat ver gezocht, maar toch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phex
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-09 08:58
Als jij je er niet lekker bij voelt, gewoon laten staan. Genoeg aanbod atm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
phex schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 13:06:
Als jij je er niet lekker bij voelt, gewoon laten staan. Genoeg aanbod atm.
Zeker genoeg aanbod, maar ik was nogal selectief met wat ik erop wou hebben en dan houdt het nog niet echt over...beetje in dubio. Verder tikt hij alle boxen zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FW423130
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-07 20:51
okio schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 16:56:
[...]r

Zeker genoeg aanbod, maar ik was nogal selectief met wat ik erop wou hebben en dan houdt het nog niet echt over...beetje in dubio. Verder tikt hij alle boxen zeg maar.
Ik kan me zo een grote degradatie eigenijk niet voorstellen en vraag ma af of correct is gemeten. Bovendien geeft BMW garantie op de accu's . Als het echt zo is, zou BMW moeten vervangen lijkt mij?

In mijn P2 waar ik 160 k km in drie jaar tijd heb gereden, altijd en bijna elk dag tot 100% heb geladen, vaak een snellader heb gebruikt, was de degradatie na 3 jaar minder dan 5%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:38
FW423130 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 20:20:
[...]

Ik kan me zo een grote degradatie eigenijk niet voorstellen en vraag ma af of correct is gemeten. Bovendien geeft BMW garantie op de accu's . Als het echt zo is, zou BMW moeten vervangen lijkt mij?

In mijn P2 waar ik 160 k km in drie jaar tijd heb gereden, altijd en bijna elk dag tot 100% heb geladen, vaak een snellader heb gebruikt, was de degradatie na 3 jaar minder dan 5%.
En waar heeft Polestar die dan niet onder garantie vervangen ?

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
FW423130 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 20:20:
[...]

Het is toch echt zo. Ik heb het zwart wit op papier.
Ik zal volgende week eens met de dealer overleggen.
Aangezien het geen lease betreft wel een punt voor mij om drie keer over na te denken…wel jammer was verder een pracht auto qua config.

Het kan natuurlijk heel goed met 100 procent laden en veel aan de snellader. Wat bovenstaand ook staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milton1
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-08 19:40
Ik denk dat die degradatie meting toch wel wat "procenten interpretatie/afwijking" heeft hoor. Zag onlangs ook nog een vrij groot verschil in dat Bjorn filmpje over die M3 taxi. Zat meen ik 4 of 5% verschil op.

Ik zou er helemaal niet van wakker liggen!

[ Voor 0% gewijzigd door Milton1 op 28-08-2023 14:05 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FW423130
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-07 20:51
Milton1 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:04:
Ik denk dat die degradatie meting toch wel wat "procenten interpretatie/afwijking" heeft hoor. Zag onlangs ook nog een vrij groot verschil in dat Bjorn filmpje over die M3 taxi. Zat meen ik 4 of 5% verschil op.

Ik zou er helemaal niet van wakker liggen!
Mijn ervaring is dat er nauwelijks sprake is van degradatie.
Ik heb 160 k km gereden in 3 jaar tijd, altijd en dagelijks tot 100 % geladen en vaak met snellader en zie geen waarneembare degradatie.

Maximaal 5%, maar eerder enkele procenten die je in de praktijk totaal niet merkt. Bij een range van 450 km heb je het over ca 15 km of zo.

Als de auto die je op het oog hebt, daadwerkelijk deze degradatie heeft is het volgens mij een garantie geval.
Maar, ik trek het gemeten getal in twijfel. Als de dealer zegt dat het getal juist is, dan zou ik vragen naar de garantie cijfers inzake degradatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pspanter
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02-07 18:31
Krijg sinds kort de melding automatische pdc uitgeschakeld en parkeerhulp uitgevallen.
Bij de dealer uitgelezen, maar niets te zien. Nu nieuwe software erin gezet, maar wederom dezelfde melding. Dealer snapt er niets van, dus auto moet zeker weer een dag de garage in om te zoeken.
Iemand anders dit ook gehad en weet wat de dealer heeft gedaan om het op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:04
Pspanter schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:29:
Krijg sinds kort de melding automatische pdc uitgeschakeld en parkeerhulp uitgevallen.
Bij de dealer uitgelezen, maar niets te zien. Nu nieuwe software erin gezet, maar wederom dezelfde melding. Dealer snapt er niets van, dus auto moet zeker weer een dag de garage in om te zoeken.
Iemand anders dit ook gehad en weet wat de dealer heeft gedaan om het op te lossen?
9 op 10 één van de camera's / censors die defect is. Als je dealer dat niet vind tijd om een andere dealer te zoeken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voodoo077
voodoo077 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:40:
[...]

Ondertussen een aantal vestigingen afgegaan om in verschillende zetels plaats te nemen en er wat mee te spelen om de verschillen te zien/ervaren.
Visueel is er nauwelijks verschil tussen full sensatec (bestaat niet meer in NL) en Vernasca leder. Sensatec is geperforeerd, Vernasca niet. Voor het overige is er dus die 491 die wel aanwezig is bij Vernasca en niet bij Sensatec. 487 is bij beiden, ik zie niet zo direct de 488. Die 488 is dan 487 maar bij beide voorzetels?
Maar wat merk ik nu?
Als je in BE kiest voor M sportzetels dan valt optie 491 weg! Als je die weer aanduidt dan vallen de M Sportzetels weg 8)7
Tenzij omdat er standaard in de zetel een alternatief systeem zit?
Iemand die dit weet over de M Sportstoelen?

Mijn vriend wiens i4 volgende maand eindelijk in productie gaat heeft de 4 jaar garantie erbij genomen - Service Inclusive 4 jaar voor 670€ - Volgende diensten zijn inbegrepen:
• Onderhoud volgens BMW-richtlijnen
• Interieurfilter(s) vervangen
• Remvloeistof vervangen

Nu nooit aan gedacht maar gisteren mijn huidige ICE op onderhoud na 4 jaar en ... 700 euro dat is al 3 x 350 euro en nu 700 of 1750 dus een veelvoud van dat bedrag.
Iemand die kan zeggen hoeveel ze betaald hebben aan onderhoud na een jaar?
Thx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myaimistrue
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-01-2024
voodoo077 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:00:
[...]

Iemand die dit weet?

Mijn vriend wiens i4 volgende maand eindelijk in productie gaat heeft de 4 jaar garantie erbij genomen - Service Inclusive 4 jaar voor 670€ - Volgende diensten zijn inbegrepen:
• Onderhoud volgens BMW-richtlijnen
• Interieurfilter(s) vervangen
• Remvloeistof vervangen

Nu nooit aan gedacht maar gisteren mijn huidige ICE op onderhoud na 4 jaar en ... 700 euro dat is al 3 x 350 euro en nu 700 of 1750 dus een veelvoud van dat bedrag.
Iemand die kan zeggen hoeveel ze betaald hebben aan onderhoud na een jaar?
Thx!
Sowieso is het eerste onderhoud van een i4 pas na 2 jaar (ongeacht de kilometers). En het daaropvolgende onderhoud opnieuw na 2 jaar...

De i4 is pas uitgeleverd sinds november '21 dacht ik. In theorie heeft dus geen enkele i4 reeds een onderhoud gehad :) .

[ Voor 6% gewijzigd door Myaimistrue op 30-08-2023 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:44
jurgen_t schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 18:02:
[...]

Zelfde model besteld begin maart. Aanvankelijk kreeg ik te horen dat levering eind september, begin oktober zeker realistisch was. Ondertussen via leasing te horen gekregen dat leverdatum aangepast werd naar 15 januari. Als ik mail naar de garage krijg ik in vriendelijke bewoordingen te lezen dat ik mag stoppen met te vragen naar de productiedatum en dat ze niet kunnen voorspellen wanneer dat zou gebeuren. Ik zal de mail niet quoten, maar het is te gek voor woorden.
Bij mijn weten werkt BMW nog altijd met productieslots, dealers of groeperingen van dealers kunnen slots (Engels, slots) reserveren maar moeten daar dan wel een auto in zetten. Tot "net voor" auto effectief in productie gaat kan men de hele auto nog aanpassen en opties wegnemen of toevoegen of kleur veranderen. Een slot daar hangt normaal ook een expected delivery aan vast, mogelijk hangt er dan nu van BMW AG een datum aan die bizar ver in de toekomst ligt en zeggen ze het daarom maar op termijn zou dat slot wel een concretere datum moeten krijgen. Ik zou dus vrolijk blijven bellen of op een druk momentje even langsgaan en wat stennis stampen. :+ .

Op die manier (die van de slots) kan een BMW dealer ook auto's verschuiven of plannen, maar het gevolg is ook dat afhankelijk van hoe het clienteel zich op dat moment aanbiedt dat je slachtoffer of winnaar kan zijn van de planningscompetenties van zo een dealer of het personeel of verkopers die elkaar wat gunnen of net hun targets moeten halen.

En als ik het goed had komt het daardoor dat BMW dealers soms wat meer of minder stock wagens hebben, omdat ze een bestelling hebben die wegvalt of er minder vraag is dan men initieel gedacht had. Neemt niet weg dat als er maar 100 slots zijn dat er ook maar 100 slots zijn. Als de vraag dan nationaal of wereldwijd hoger is, ja dan krijg je minder dan wat je zou willen en schuift alles op.

Een deel van het werken bij een dealer is dat je mannen of vrouwen die als kleine kinderen naar hun auto's uitkijken happy moet houden. Als je als dealer personeel daar niet mee om kan dan ga ik wel ergens anders.

Arrogant volkje soms bij die dealers :X

[ Voor 19% gewijzigd door HyperBart op 30-08-2023 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St_frederik
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21-09 06:59
Weet iemand waar ik het schroefbare sleepoog kan terugvinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_001
  • Registratie: Juli 2015
  • Nu online
St_frederik schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:39:
Kan/mag je toch niet slepen : https://faq.bmw.be/s/arti...igen-tGh2p?language=nl_BE ?

En misschien samen met de gevarendriehoek in het ehbo tasje.

[ Voor 9% gewijzigd door Bart_001 op 30-08-2023 16:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quiller
St_frederik schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:39:
in de koffer links achter een onder klepje (helemaal onderin het vak uiterst links) (samen met de sleutel voor de wielen)

[ Voor 8% gewijzigd door Quiller op 30-08-2023 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lexvis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-05 22:53
voodoo077 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:00:
[...]

Iemand die dit weet over de M Sportstoelen?
Ik heb de M sportstoelen in combinatie met High Executive. Als onderdeel van High Executive is optie 488 vermeld voor een prijs van 0 euro. Ik heb ook optie 459, elektrisch verstelbare stoelen.
Beide stoelen zijn in alle mogelijke richtingen elektrisch verstelbaar en de bestuurdersstoel heeft daarbij de memory functie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aerez
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-08-2024
Aerez schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:31:
Omdat ik al een hele tijd meelees, plaats ik maar eens welke i4 ik heb besteld en wanneer hij wordt verwacht!

BMW i4 eDrive40
M Sportpakket Pro
Aventurinrot III
19" LM M Y-spaak velgen 859 M
Leder Vernasca Cognac (M sportstoelen)
Interieurlijsten Edelhout Eiche Maser

High Executive
BMW Personal CoPilot Pack
Safety Pack

Parking Assistant Plus
Variable Sport Steering
Adaptief M Onderstel
BMW IconicSounds
Comfort Access
Harman Kardon
Ambiance verlichting
Extra getint glas
etc.

Beeldmateriaal: https://configure.bmw.nl/nl_NL/configid/9yjjqaxh

Besteld: februari 2023, Ekris Arnhem
Verwachte levering: oktober 2023

Een foto die ik heb gemaakt van een aan de buitenkant vergelijkbare auto (op het BMW 50 jaar M logo na):

[Afbeelding]
Vorige week mijn bestelling gewijzigd, van de kleur Aventurin rot naar Sunset Orange. We hadden twee i4’s bekeken in oranje en we waren onder de indruk, het is een hele mooie kleur, beter dan op de foto’s.

Nogmaals nagevraagd wat betreft de lendensteun en mij is bevestigd dat die op beide voorstoelen geleverd zal worden. Er was wat discussie hier eerder hierover.

Ik hoop dat de auto nog steeds geleverd wordt in oktober (de verkoper zegt dat hij niks zeker weet tot de auto bij de dealer staat). M’n huidige auto staat al te koop namelijk. :+

Foto van een oranje versie die we hebben gezien, dit is dus niet onze auto, die staat nog in bestelling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WSjg2pdMkBQhV7XCxQZ_AglLn5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T5sbM2AN0JultHnWXEh5zc0k.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Aerez op 31-08-2023 10:13 . Reden: Foto bijgevoegd van de oranje i4 waardoor de order gewijzigd is ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M_G_
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-01 13:32
Aerez schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:54:
[...]

Vorige week mijn bestelling gewijzigd, van de kleur Aventurin rot naar Sunset Orange. We hadden twee i4’s bekeken in oranje en we waren onder de indruk, het is een hele mooie kleur, beter dan op de foto’s.

Nogmaals nagevraagd wat betreft de lendensteun en mij is bevestigd dat die op beide voorstoelen geleverd zal worden. Er was wat discussie hier eerder hierover.

Ik hoop dat de auto nog steeds geleverd wordt in oktober (de verkoper zegt dat hij niks zeker weet tot de auto bij de dealer staat). M’n huidige auto staat al te koop namelijk. :+

Foto van een oranje versie die we hebben gezien, dit is dus niet onze auto, die staat nog in bestelling.

[Afbeelding]
Uit ervaring kan ik zeggen: dat is een hele mooi kleur :P

• HarryHopeloos
  • Laatst online: 28-09 17:50
Hi, ik heb in Belgie net m'n gloednieuwe BMW i4 ontvangen, met OS8.5. 14 maanden wachten was het.
Hi Jan, of iemand anders die een I4 met OS8.5 heeft. Zou willen weten of het niet werken van Voice Commands, en vooral VC voor navigatie naar een POI ("Navigeer naar IKEA Delft" bijvoorbeeld, dat werkt wel als ik het intik, maar niet als ik het met VC doe) daarin is opgelost.

• Quiller
HarryHopeloos schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 14:14:
[...]
Hi Jan, of iemand anders die een I4 met OS8.5 heeft. Zou willen weten of het niet werken van Voice Commands, en vooral VC voor navigatie naar een POI ("Navigeer naar IKEA Delft" bijvoorbeeld, dat werkt wel als ik het intik, maar niet als ik het met VC doe) daarin is opgelost.
Ik heb geen 8.5 maar wat ik ervaren heb (auto sinds mei 2022) is dat ik mij hier de eerste maanden (ja maanden) ook aan ergerde maar dat het wel geleidelijk verbeterde (tussen updates door!!!!)... Kortom : naar mijn mening 'leert' het systeem (ik vermoed inzake interpretatie van wat je juist bedoelt gekoppeld aan je accent, stem etc) tot zover dat het nu perfect werkt (sinds een maand of drie vier moet ik zelfs geen adres meer ingeven als ik bv naar een specifieke ionity wil navigeren, het is nu voldoende om te zeggen 'navigeer naar ionity vilvoorde' waarna hij wel degelijk meteen het juiste adres neemt... Tevoren moest ik hier echt een adres ingeven of hij begreep niet wat ik bedoelde...

samengevat : naar mijn mening geduld hebben en het systeem jou en je gewoontes laten leren kennen.

• HarryHopeloos
Quiller schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 14:18:
[...]
ik bv naar een specifieke ionity wil navigeren, het is nu voldoende om te zeggen 'navigeer naar ionity vilvoorde' waarna hij wel degelijk meteen het juiste adres neemt... Tevoren moest ik hier echt een adres ingeven of hij begreep niet wat ik bedoelde...
Dank. Ik heb mijne nu 6 maanden en bij mij werkt dit totaal niet. Werkt VC voor jou ook voor een POI waar je nog nooit heen hebt genavigeerd? Zou willen snappen waar het aan ligt, aan de stemherkenning (jouw stem zou ie beter kunnen hebben geleerd te interpreteren dan de mijne om een of andere vage reden), of is misschien dat VC beter werkt/zoekt in eerder ingevoerde bestemmingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quiller
HarryHopeloos schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 14:53:
[...]

Dank. Ik heb mijne nu 6 maanden en bij mij werkt dit totaal niet. Werkt VC voor jou ook voor een POI waar je nog nooit heen hebt genavigeerd? Zou willen snappen waar het aan ligt, aan de stemherkenning (jouw stem zou ie beter kunnen hebben geleerd te interpreteren dan de mijne om een of andere vage reden), of is misschien dat VC beter werkt/zoekt in eerder ingevoerde bestemmingen?
Dat laatste ga ik komende dagen eens proberen op te letten (zal een keer een ionity van een andere regio proberen) -- als ik er binnen 48u nog niet op terug gekomen ben stuur me dan gerust een PM.

bijkomend : bij mij heeft het om het vlot te laten werken (zelfs met effectieve adressen ingeven) echt lang geduurd dus het zou me niet verwonderen dat het systeem nog aan het leren is.

[ Voor 11% gewijzigd door Quiller op 31-08-2023 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
[...]

Bij mij werkt dit na maanden ook nog steeds niet, kan me niet voorstellen dat dat met puur betere stemherkenning anders wordt. Hopelijk wordt eea met een nieuwe softwareupdate nog verbeterd een keer.

• HarryHopeloos
Bedankt, ben ik niet de enige er mee.

• phex
Ik vind sowieso dat de navigatie niet slim kijkt naar wat er in de buurt is.

Als ik bijvoorbeeld een naam intik, suggereert hij dingen die wel 200km ver zijn ipv wat een paar dorpen verder is. Pas als ik expliciet de plaatsnaam toevoeg krijg ik hem te zien in de lijst. Volgens mij gebruikt hij een globale populariteit volgorde.

De auto is geweldig maar het software gedeelte werkt niet altijd even intuïtief. Misschien ben ik er ook wel extra gevoelig voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan De Wever
HarryHopeloos schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 14:14:
[...]

Hi, nee, het gekke is dat deze 8.5 met een NL vrouwenstem praat (geen Vlaams), en in de navigatie me gewoon zegt dat dit niet werkt, om met mijn stem een bestemming in te geven. Andere commando's (buiten de navigatie) werken wel gewoon met mijn stem. Hij mag volledig communiceren met internet etc (een hoop van dat soort settings die dit beter zouden moeten laten werken). Maar tot nu toe moet ik dus bestemmingen intikken. Dat mag gewoon de naam van het bedrijf of zo zijn, dat snapt ie dan wel. Maar via stem-ingave lukt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryHopeloos
Was er al bang voor, BMW stapt met 9.0 naar hele andere hardware en software over, waaronder Google navigatie, 8.5 lost het niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-10 23:39
De 9 versie wordt toch ook voor de kleinere modellen, met alleen touchscreen en zonder iDrive controller? Dat zal een hele andere omgeving worden zo lijkt het nu.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quiller
[...]

Ondertussen getest met verschillende adressen die ik ooit en zelfs nooit aandeed. Werkt nu dus perfect. (wel niet 8.5 zoals ik zei) : Kortom ik blijf bij mijn bevinding : het systeem leert jou en je spraak kennen, maar je moet wel volhouden. (ideaal voor eigenaar (zoals ik) van de wagen maar mss minder voor ongeduldige leasers)

[ Voor 5% gewijzigd door Quiller op 01-09-2023 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phex
Ja ideaal...

Volgens mij heet dat cognitieve dissonantie.

[ Voor 66% gewijzigd door phex op 01-09-2023 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMaes
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:50
Quiller schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 19:17:
[...]

Ondertussen getest met verschillende adressen die ik ooit en zelfs nooit aandeed. Werkt nu dus perfect. (wel niet 8.5 zoals ik zei) : Kortom ik blijf bij mijn bevinding : het systeem leert jou en je spraak kennen, maar je moet wel volhouden. (ideaal voor eigenaar (zoals ik) van de wagen maar mss minder voor ongeduldige leasers)
Wat heeft leasen vs eigenaar er mee te maken? Gemiddelde leader rijdt er ook 4 jaar in, toch een behoorlijke tijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
RobertMaes schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 20:56:
[...]
Wat heeft leasen vs eigenaar er mee te maken? Gemiddelde leader rijdt er ook 4 jaar in, toch een behoorlijke tijd...
Mss niet duidelijk genoeg dat dit 'grappend' bedoeld was.... - maar effe serieus : half jaar tot een jaar om het systeem goed te leren werken met de bestuurder(s) betekent voor een leaser 25% van de tijd een nagenoeg onbruikbare functie tov 10% of lager voor een eigenaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMaes
Quiller schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 20:58:
[...]

Mss niet duidelijk genoeg dat dit 'grappend' bedoeld was.... - maar effe serieus : half jaar tot een jaar om het systeem goed te leren werken met de bestuurder(s) betekent voor een leaser 25% van de tijd een nagenoeg onbruikbare functie tov 10% of lager voor een eigenaar?
Als een systeem een half jaar tot een jaar nodig heeft om fatsoenlijk te werken kan het wat mij betreft linea recta de vuilbak in.
Eigenaarschap of geduld heeft hier m.i. niks mee te maken, maar dat zal wel aan mij liggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:32
Ach, er is wel meer aan BMW software wat ik niet goed vind werken.
Onder andere de RTTI met bijbehorende omleidingen, die komt soms met de meest vage alternatieve routes.
Klein voorbeeld is van de snelweg af, afrit uitrijden, rotonde 360 graden, terug naar de oprit en weer in de file aansluiten.
Ik heb RTTI een paar jaar gebruikt, maar ben nu erg blij met eigen keuze in navigatie software icm Apple Carplay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcher
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:53
Quiller schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 14:18:
[...]

Ik heb geen 8.5 maar wat ik ervaren heb (auto sinds mei 2022) is dat ik mij hier de eerste maanden (ja maanden) ook aan ergerde maar dat het wel geleidelijk verbeterde (tussen updates door!!!!)... Kortom : naar mijn mening 'leert' het systeem (ik vermoed inzake interpretatie van wat je juist bedoelt gekoppeld aan je accent, stem etc) tot zover dat het nu perfect werkt (sinds een maand of drie vier moet ik zelfs geen adres meer ingeven als ik bv naar een specifieke ionity wil navigeren, het is nu voldoende om te zeggen 'navigeer naar ionity vilvoorde' waarna hij wel degelijk meteen het juiste adres neemt... Tevoren moest ik hier echt een adres ingeven of hij begreep niet wat ik bedoelde...

samengevat : naar mijn mening geduld hebben en het systeem jou en je gewoontes laten leren kennen.
werkt idd in vele gevallen, zo-ook Ionity Wetteren, Ionity Best ... maar probeer even Ionity Sevenum :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-09 20:47
M_G_ schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:49:
[...]

Uit ervaring kan ik zeggen: dat is een hele mooi kleur :P
Maar rood ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooni
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:15
Weet iemand of de Lane Departure Warning (onderdeel van standaarduitrusting 'Active Guard Plus') altijd stuurcorrecties (steering intervention) kan uitvoeren? Of heb je hiervoor ook een andere optie nodig?

Ik moet kiezen tussen een i4 met M-Sport pakket en ACC+Stop&Go of een basismodel met 18" 853 wielen en het DAPP pakket. |:(
Op mijn huidige wagen (Audi) heb ik active lane assist en dat rijdt vaak relaxed, zeker in het donker of wanneer je vermoeid bent. Ik vrees dat ik de optie dus zou missen indien deze niet aanwezig is op mijn nieuwe wagen. Bij de i4 is die optie (Steering & Lane Control Assistant) helaas enkel beschikbaar als je het volledige Driving Assistant Pack Professional neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-10 18:28

Mojo

The Power Within

De standaard Lane Departure Warning corrigeert alleen actief als je echt de lijn over gaat. Mijn inziens echt te laat om als lane assist te gebruiken.

DAPP is daarom wel echt de moeite waard.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phex
Als je niet binnen de lijntjes kan kleuren moet je misschien het potlood terug in het etui doen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

phex schreef op maandag 4 september 2023 @ 18:19:
Als je niet binnen de lijntjes kan kleuren moet je misschien het potlood terug in het etui doen..
Heb je de i4 al eens gereden op de snelweg? ;) Goede smaak trouwens :+

Hij is gewoon wat zoekerig/nerveus. Zonder DAPP ben je constant kleine correcties aan het doen. Rijd gewoon 10x comfortabeler met.

[ Voor 3% gewijzigd door Mojo op 04-09-2023 19:46 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phex
Ik heb DAP maar kan niet zeggen dat ik het erg vertrouw. Hij doet te vaak vreemde dingen. Ik gebruik eigenlijk alleen de acc op de snelweg.

Ben met je eens dat hij "zoekerig" is, maar dat hangt ook heel erg af van de kwaliteit van het wegdek.

Ik zie eigenlijk weinig blauwe i4s, beetje kleur kan geen kwaad :*)

[ Voor 12% gewijzigd door phex op 04-09-2023 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:35
N=2 :P

Ik ben ook nog steeds heel erg blij met mijn sunset versie!
Stemherkenning kan ik echt helemaal niks mee! Werkt dus echt niet bij mij. Alles wat ik zeg wordt echt niet herkend. Hoe simpel het ook is, de wagen weet er altijd compleet wat anders van te maken. Daar zit imo niks van intelligentie achter. Zou na een paar weken, dus elke avond hier op de oprit gestaan, mijn thuisadres aanmaken, 300 km verderop in een ander land 8)7

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-09 20:47
Zorg schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 07:40:
[...]

N=2 :P

Ik ben ook nog steeds heel erg blij met mijn sunset versie!
Stemherkenning kan ik echt helemaal niks mee! Werkt dus echt niet bij mij. Alles wat ik zeg wordt echt niet herkend. Hoe simpel het ook is, de wagen weet er altijd compleet wat anders van te maken. Daar zit imo niks van intelligentie achter. Zou na een paar weken, dus elke avond hier op de oprit gestaan, mijn thuisadres aanmaken, 300 km verderop in een ander land 8)7
Ben 9 maanden onderweg met de i4, maar zelfs navigatie inspreken ging beter met mijn oude 3 serie.
Apple carplay does the trick.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HarryHopeloos
Ben ik niet de enige met niet werkende stemherkenning ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
HarryHopeloos schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 08:58:
Ben ik niet de enige met niet werkende stemherkenning ;)
Helemaal niet werkend of niet goed werkend?
Dat laatste is bij mij het geval.
Dus voor mij 2 zaken die ik niet gebruik in de i4. Spraakherkenning en wireless charging.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Laatst online: 18:35
RobbieHifi schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 08:14:
[...]

Ben 9 maanden onderweg met de i4, maar zelfs navigatie inspreken ging beter met mijn oude 3 serie.
Apple carplay does the trick.
Ga ik geen 9 maanden in discussie met een auto! Dat het een beetje moet leren tot daar aan toe maar niet één keer heb ik een adres kunnen invoeren. Dit terwijl ik echt niet naar gekke straten ofzo moet.
Heb een Samsung en ja kan natuurlijk via Android maar ik vind de opladen functies wel goed vd navigatie.
Apache4u schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:34:
[...]

Dus voor mij 2 zaken die ik niet gebruik in de i4. Spraakherkenning en wireless charging.
Helemaal niet werken is bijna onmogelijk. Dat zou betekenen dat als je functie aanspreekt met een knop dat er dan niks gebeurd. Kan me niet voorstellen dat dat bij mensen zo zou zijn?
Maar in dit geval niet goed werken = niet werken
Als ik zeg Amsterdam en dat ding maakt er Apeldoorn van dan werkt het niet voor mij.

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Laatst online: 14:46
Cooni schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:26:
Weet iemand of de Lane Departure Warning (onderdeel van standaarduitrusting 'Active Guard Plus') altijd stuurcorrecties (steering intervention) kan uitvoeren? Of heb je hiervoor ook een andere optie nodig?

Ik moet kiezen tussen een i4 met M-Sport pakket en ACC+Stop&Go of een basismodel met 18" 853 wielen en het DAPP pakket. |:(
Op mijn huidige wagen (Audi) heb ik active lane assist en dat rijdt vaak relaxed, zeker in het donker of wanneer je vermoeid bent. Ik vrees dat ik de optie dus zou missen indien deze niet aanwezig is op mijn nieuwe wagen. Bij de i4 is die optie (Steering & Lane Control Assistant) helaas enkel beschikbaar als je het volledige Driving Assistant Pack Professional neemt.
Ik heb nog niet veel gereden in de i4 (heb hem sinds vrijdag), maar de standaard lane departure corrigeert nauwelijks. Persoonlijk ben ik daar heel blij mee. Ik heb als voorloopauto een ID3 gehad die te pas en te onpas tegenstuurde. Wegen met van die teerlijnen vanwege de reparatie zag dat ding ook altijd als een lijn. Kon je zomaar ineens een ruk aan het stuur krijgen door die auto zelf omdat hij moest 'corrigeren'. Misschien dat ik gewoon een ID3 had die helemaal ruk was en dat andere mensen dat niet hebben. Maar ik moet zeggen dat ik heel blij ben dat die i4 niets doet bij het naderen / passeren van de lijn. So far heb ik hem alleen nog maar een keertje voelen trillen in het stuur als waarschuwing.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
Zorg schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:09:
[...]

Ga ik geen 9 maanden in discussie met een auto! Dat het een beetje moet leren tot daar aan toe maar niet één keer heb ik een adres kunnen invoeren. Dit terwijl ik echt niet naar gekke straten ofzo moet.
Heb een Samsung en ja kan natuurlijk via Android maar ik vind de opladen functies wel goed vd navigatie.
[...]

Helemaal niet werken is bijna onmogelijk. Dat zou betekenen dat als je functie aanspreekt met een knop dat er dan niks gebeurd. Kan me niet voorstellen dat dat bij mensen zo zou zijn?
Maar in dit geval niet goed werken = niet werken
Als ik zeg Amsterdam en dat ding maakt er Apeldoorn van dan werkt het niet voor mij.
Allemaal heel vreemd. Bij mij werkt het perfect ondertussen dus het moet toch echt ergens zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paashaas25
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 02-09 16:44
Quiller schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:47:
[...]

Allemaal heel vreemd. Bij mij werkt het perfect ondertussen dus het moet toch echt ergens zitten...
Bij mij ook 100% zoals door anderen aangegeven, snapt na 9 maanden nog steeds niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
Paashaas25 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:49:
[...]

Bij mij ook 100% zoals door anderen aangegeven, snapt na 9 maanden nog steeds niets...
Dan moeten de dealers dat oplossen want ergens moet een verschil zitten... softwareversie? andere hardware bij bepaalde producties? ... whatever. Maar als het bij mij werkt moet het dat bij anderen ook kunnen doen.

Enige wat ik kan zeggen met zekerheid : in het begin werkte het van geen kanten en geleidelijk aan werd het beter tot nu echt perfect.

[ Voor 13% gewijzigd door Quiller op 05-09-2023 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:08

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Quiller schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:09:
[...]

Dan moeten de dealers dat oplossen want ergens moet een verschil zitten... softwareversie? andere hardware bij bepaalde producties? ... whatever. Maar als het bij mij werkt moet het dat bij anderen ook kunnen doen.

Enige wat ik kan zeggen met zekerheid : in het begin werkte het van geen kanten en geleidelijk aan werd het beter tot nu echt perfect.
Bij mij was het andersom. In begin werkte het redelijk en daarna (inmiddels 11 maanden) echt nooit meer.

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMaes
We moeten natuurlijk de mogelijkheid in acht houden dat niet iedereen het systeem een jaar heeft willen trainen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
RobertMaes schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 17:27:
We moeten natuurlijk de mogelijkheid in acht houden dat niet iedereen het systeem een jaar heeft willen trainen..
Klopt maar wat mij echt wel opvalt is dat mijn systeem toch wel (geleidelijk) beter werd en dat ik hier mensen hoor die na een jaar blijkbaar nog geen verbetering hebben??? Als je het natuurlijk nooit gebruikt...

Dat gezegd zijnde : ik vind het zeer vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
  • Laatst online: 30-07 09:10
Het is mij niet helemaal duidelijk wat precies het verschil is tss "BMW Live Cockpit Navigation Professional" en "BMW Live Cockpit Navigation Plus" ?
Is dit enkel head up display of nog andere verschillen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooni
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:15
dmod schreef op woensdag 6 september 2023 @ 07:39:
Het is mij niet helemaal duidelijk wat precies het verschil is tss "BMW Live Cockpit Navigation Professional" en "BMW Live Cockpit Navigation Plus" ?
Normaal is dat inderdaad gewoon het head-up display.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlorisB
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:44
dmod schreef op woensdag 6 september 2023 @ 07:39:
Naast de HUD is het volgens mij ook een 'augmented view' weergave in de navigatie, je krijgt dan een fotobeeld van de straat met daarin 3d pijlen van de route. Ik weet in ieder geval dat ik de plus heb zonder die functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceOnFire
  • Niet online
Quiller schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 20:01:
[...]

Klopt maar wat mij echt wel opvalt is dat mijn systeem toch wel (geleidelijk) beter werd en dat ik hier mensen hoor die na een jaar blijkbaar nog geen verbetering hebben??? Als je het natuurlijk nooit gebruikt...

Dat gezegd zijnde : ik vind het zeer vreemd.
Ik geloof best dat de spraakherkenning over de tijd iets kan verbeteren, maar heel significant kunnen die verschillen toch niet zijn. Daarbij, als ik adressen inspreek snapt hij het (9 van de 10 keer) prima, het zijn specifiek de POIs die niet werken "navigeer naar de IKEA". Dat gaat bij mij letterlijk nooit goed, hij probeert er altijd een adres van te maken. Heb de auto nu een half jaar ofzo, lijkt me sterk dat hij spontaan over een paar maanden alsnog POIs gaat snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
IceOnFire schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:26:
[...]

Ik geloof best dat de spraakherkenning over de tijd iets kan verbeteren, maar heel significant kunnen die verschillen toch niet zijn. Daarbij, als ik adressen inspreek snapt hij het (9 van de 10 keer) prima, het zijn specifiek de POIs die niet werken "navigeer naar de IKEA". Dat gaat bij mij letterlijk nooit goed, hij probeert er altijd een adres van te maken. Heb de auto nu een half jaar ofzo, lijkt me sterk dat hij spontaan over een paar maanden alsnog POIs gaat snappen.
Nochtans is het sinds kort voldoende dat ik zeg : 'navigeer naar Ionity Vilvoorde' ... Zelfde met 'navigeer naar ionity Wellin' ... Dat werkt gewoon (wat het tevoren niet deed).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiriki
Wanneer ik de lijst van Engelstalige commando's bekijk, zijn er twee verschillende:
Drive to [ADDRESS]
Take me to work, [POI NAME], Home depot, address

Zou het kunnen dat er in het Nederlands ook twee commando's zijn? Mijn Mercedes had hetzelfde, "rijd naar <adres>" en "zoek <POI>". Door elkaar ging dit altijd mis.

Edit: Oh en natuurlijk de online spraakverwerking. Staat die standaard aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iywjYSHh_SKvD2WpHQXEPcgLugY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dZ8pShQWnYl0HisNjl3BIfJI.png?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door Jiriki op 06-09-2023 13:24 ]

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

FlorisB schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:49:
[...]

Naast de HUD is het volgens mij ook een 'augmented view' weergave in de navigatie, je krijgt dan een fotobeeld van de straat met daarin 3d pijlen van de route. Ik weet in ieder geval dat ik de plus heb zonder die functie.
Ik heb Professional (althans dat is onderdeel van High Exec) en dus de HUD. Heb die Augmented view nog niet gezien in de navigatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcher
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:53
FlorisB schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:49:
[...]

AV heeft de i4 niet ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
De i4 niet? De iX1 wel, ook met iDrive 8. Op de BMW site staat:
For Augmented Reality navigation on the control display, your BMW with Operating System 8 and the option "Driving Assistant Professional" (SA 5AU) uses the image of its camera systems and complements this with instructions given by the navigation system such as arrows, indications of points of interest or information about car parks and parking zones.

Dus ik was er eigenlijk van uitgegaan dat dit er straks op zit. Niet dat het heel onmisbaar is, maar het werkt best goed.

Edit: nee inderdaad, er zijn meer meldingen op internet. Schijnt aan de camera te liggen dus ik vraag me af of iDrive 8.5 daar nog iets aan kan doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Jiriki op 06-09-2023 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael2
Mojo schreef op maandag 4 september 2023 @ 19:44:
[...]

Heb je de i4 al eens gereden op de snelweg? ;) Goede smaak trouwens :+

Hij is gewoon wat zoekerig/nerveus. Zonder DAPP ben je constant kleine correcties aan het doen. Rijd gewoon 10x comfortabeler met.
Dat zoekerige gedrag is hier in geen velden of wegen te bekennen. Onze I4 rijdt superstrak. Wellicht afhankelijk van de gekozen velg / maat? Mss is de band zelf ook bepalend. BMW monteert af fabriek Michelin, Hancook en Pirelli meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phex
19 inch met Hancook hier

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:38
Maandje terug mijn i4 besteld en maar eens gebeld over de levertijd. Bleek de auto vandaag gemaakt te worden, dus volgende maand rijden volgens de dealer. Lekker vlot 😁

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Michael2 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 18:06:
[...]

Dat zoekerige gedrag is hier in geen velden of wegen te bekennen. Onze I4 rijdt superstrak. Wellicht afhankelijk van de gekozen velg / maat? Mss is de band zelf ook bepalend. BMW monteert af fabriek Michelin, Hancook en Pirelli meen ik.
Heb je toevallig een M50?

Het is trouwens niet echt extreem storend hoor, je moet maar eens kijken als je op een rechte (snel)weg rijdt zonder lane-assist. Dan zal je merken dat de auto uit het spoor begint te lopen.

Je leest het wel wat regelmatiger op de achterwiel aangedreven i4's.

Iig fijn dat je het zelf niet merkt zou ik zeggen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirmin Z
  • Registratie: Juni 2023
  • Nu online
Ben in afwachting van mijn e40, en benieuwd of ik dat ‘zoekerige’ ook kan waarnemen. Iemand al getest met n zak grind (or equal) in de frunk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phex
Welke frunk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirmin Z
  • Registratie: Juni 2023
  • Nu online
De apart aan te schaffen frunk, hier meermaals de revue gepasseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phex
Haha zo erg is het nou ook weer niet, tis niet heel extreem. Je merkt het alleen als je daar gevoelig voor bent.
Daarnaast, ik zou niet graag met een zak grind willen rondrijden :P

Ik denk ook niet dat het een gewicht gebrek is maar meer een gevoeligheid voor spoorvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lukosje
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-09 16:07
Is denk ik ook vooral kwestie van wennen en waar je je op instelt.

In begin dacht ik meh maar nu merk ik het niet echt meer. Had me er bij het leasen van deze auto al wel op ingesteld dat ik dit meer als comfortabele kilometervreter zie, en niet als sportieve stuurmansauto. Rijgedrag ben ik dus wel wat minder kritisch over dan voorheen (maar komende van een Giulia is al snel alles minder 😜)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryHopeloos
Apache4u schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:34:
[...]

Helemaal niet voor POIs, terwijl intikken prima werkt, en wel voor adressen, dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael2
Mojo schreef op woensdag 6 september 2023 @ 19:23:
[...]

Heb je toevallig een M50?

Het is trouwens niet echt extreem storend hoor, je moet maar eens kijken als je op een rechte (snel)weg rijdt zonder lane-assist. Dan zal je merken dat de auto uit het spoor begint te lopen.

Je leest het wel wat regelmatiger op de achterwiel aangedreven i4's.

Iig fijn dat je het zelf niet merkt zou ik zeggen. ;)
Heb er zelf Michelin S03FK 19 inch LM M Y-spaak (styling 859) onder liggen. En rij niet een vier wiel aangedreven (M50), maar een “ gewone”EDrive 35. Lane Assist staat hier trouwens altijd uit. Irritante optie, maar is natuurlijk erg persoonlijk😉

• IceOnFire
  • Niet online
Quiller schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:27:
[...]

Nochtans is het sinds kort voldoende dat ik zeg : 'navigeer naar Ionity Vilvoorde' ... Zelfde met 'navigeer naar ionity Wellin' ... Dat werkt gewoon (wat het tevoren niet deed).
Interessant, dat is letterlijk het commando wat je specifiek gebruikt? Ga ik vandaag gelijk eens uitproberen. Volgens mij zeg ik ook "navigeer naar" dus ben benieuwd. Misschien nog een verschil tussen BE en NL maar dat zou wel gek zijn.

• Quiller
IceOnFire schreef op donderdag 7 september 2023 @ 07:32:
[...]
Interessant, dat is letterlijk het commando wat je specifiek gebruikt? Ga ik vandaag gelijk eens uitproberen. Volgens mij zeg ik ook "navigeer naar" dus ben benieuwd. Misschien nog een verschil tussen BE en NL maar dat zou wel gek zijn.
Is idd het letterlijke commando dat ik gebruik.

-- zoals eerder gezegd ook hier in het begin van geen kanten werkend te krijgen maar geleidelijk beter en nu perfect. Laatst een adres (mondeling) ingegeven naar plaats die hij vorig jaar niet vond (Haut-fays) dus ik geef dat opnieuw in en verwachtte niks (spreek ik het wel goed uit dacht ik bij mezelf) en hij maakte er zelf het adres met als gemeente daverdisse van ... Wel dat klopte dus (blijkt gewoon een deelgemeente te zijn die hij uit zichzelf vond)

[ Voor 35% gewijzigd door Quiller op 07-09-2023 12:25 ]

• IceOnFire
  • Niet online
Quiller schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:23:
[...]

Is idd het letterlijke commando dat ik gebruik.

-- zoals eerder gezegd ook hier in het begin van geen kanten werkend te krijgen maar geleidelijk beter en nu perfect. Laatst een adres (mondeling) ingegeven naar plaats die hij vorig jaar niet vond (Haut-fays) dus ik geef dat opnieuw in en verwachtte niks (spreek ik het wel goed uit dacht ik bij mezelf) en hij maakte er zelf het adres met als gemeente daverdisse van ... Wel dat klopte dus (blijkt gewoon een deelgemeente te zijn die hij uit zichzelf vond)
Ok, getest en dat werkt gewoon helemaal niet. Niet soms niet maar nooit niet. Misschien dat de BE autos een andere config hebben? Heb nog even uitgebreid getest maar wat ik ook vraag er wordt altijd een adres van gemaakt en nooit een POI.

• Quiller
IceOnFire schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:42:
[...]
Ok, getest en dat werkt gewoon helemaal niet. Niet soms niet maar nooit niet. Misschien dat de BE autos een andere config hebben? Heb nog even uitgebreid getest maar wat ik ook vraag er wordt altijd een adres van gemaakt en nooit een POI.
Allemaal heel vreemd. Ik vraag me af wat een dealer zou doen als we beide wagens naast elkaar plaatsen en het hen laten horen... Het zal toch niet zijn dat BMW niet met een hollands accent om kan zeker??? (ik hoop echt dat we dit als een klein grapje mogen beschouwen... )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan De Wever
[Video: https://drive.google.com/file/d/122nm50pY1SXTYLseua3rPN6dFiMybyT-/view?usp=sharing]

Dit zegt bij mij iDrive als ik bestemming via voice wil ingeven (ik druk op mic-icon bij toetsenbord). Garage Tanghe gevraagd en ze gaa case in Duitsand aanmaken. De rest van de voicecontrol werkt wel netjes (als je goed oplet welke commando's je geeft en in welke vorm ...). Settings als 'online verwerking' enzo zijn aangevinkt.

Iemand hier die deze melding krijgt als hij voice-navigatie wil gebruiken?

[ Voor 14% gewijzigd door Jan De Wever op 08-09-2023 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryHopeloos
Ik heb dat niet, bij mij werkt zoeken naar een poi als het intoets prima, bijv "Ikea Breda", maar als ik inspreek "navigeer naar Ikea Breda" zie ik dat het wordt omgezet in "zoeken naar Breda Akkerlaan". Ik heb dit bij de dealer neergelegd, die kunnen er niets mee. Hun vraag was om het bij BMW neer te leggen. Daar heb ik intussen reactie van. Ze erkennen het probleem, maar zeggen niet of het verder onderzocht wordt en niet of er ooit een oplossing komt.

Denk dat iedereen die dit ook een probleem vindt zou moeten overwegen de dealer om een oplossing te vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aerez
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-08-2024
Zijn er recent nog mensen geweest hier die hun i4 hebben mogen ontvangen? Ik mis deze leuke posts! Met foto’s graag! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
HarryHopeloos schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:10:
Ik heb dat niet, bij mij werkt zoeken naar een poi als het intoets prima, bijv "Ikea Breda", maar als ik inspreek "navigeer naar Ikea Breda" zie ik dat het wordt omgezet in "zoeken naar Breda Akkerlaan". Ik heb dit bij de dealer neergelegd, die kunnen er niets mee. Hun vraag was om het bij BMW neer te leggen. Daar heb ik intussen reactie van. Ze erkennen het probleem, maar zeggen niet of het verder onderzocht wordt en niet of er ooit een oplossing komt.

Denk dat iedereen die dit ook een probleem vindt zou moeten overwegen de dealer om een oplossing te vragen.
Als het een 'probleem' is lijkt het mij toch dat er ergens (zoals ik eerder zei) andere hardware moet gebruikt zijn bij bepaalde producties aangezien het bij sommigen (mezelf ondermeer) wel werkt na een tijd... (hier denk ik tijdens de chiptekorten aan inferieur onderdeel? zo ja dat gaat geld kosten BMW)

[ Voor 5% gewijzigd door Quiller op 09-09-2023 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phex
@Quiller Volgens mij ben jij een van de weinige in dit topic waar het wel goed bij werkt.

Ik ben je echt heel blij voor je, ik zou graag willen dat het bij mij goed werkte.

Maar ik heb nogmaals een week lang alles ingesproken om hem te trainen op jouw advies en ik ben van mening dat het systeem niet beter wordt.

Misschien als je elke dag exact naar dezelfde locatie moet, dat hij dan wel leert, maar dat is niet mijn use case en waarschijnlijk ook niet zo belangrijk om daar voor navigatie te hebben.
Pagina: 1 ... 73 ... 123 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.