• MrMrq
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19:52
MrMrq schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 15:25:
Vandaag de handtekening gezet voor mijn eerste BMW, een i4. Portimao Blauw, edrive40.

Voor mij als schrale Harrie voelt het een beetje ongemakkelijk, zo’n luxe en prijzige auto, maar ik kon een hele mooie deal maken op een voorraadmodel.

Ik heb lang gezocht, maar eigenlijk had ik altijd bezwaren bij alle EVs in het gebied onder deze prijsklasse (SUV, range, geen schuif/kanteldak, weggedrag, …). Dus de pleister er maar even afgetrokken.

[Afbeelding]

Alle tips voor accessoires, instellingen en onderhoud zijn welkom, al ga ik hier de zoekfunctie ook actief gebruiken.
Ondertussen 10 dagen en 600km de mijne.
Wát een heerlijke cruiser…!

Wat ik wel merk… Mijn remmen en/of onderstel kraken flink wanneer ik (zeer) langzaam rijd en rem. Herkenbaar? En hoort dat bij een automaat (die zelfstandig gaat rijden wanneer de rem wordt losgelaten, maar waarbij je de rem gebruikt om te voorkomen dat de versnelling te snel gaat)?

Ik rij meestal in D en niet in B.

Maktub

• man-o-script
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:46
MrMrq schreef op zondag 3 mei 2026 @ 19:32:
[...]

Wat ik wel merk… Mijn remmen en/of onderstel kraken flink wanneer ik (zeer) langzaam rijd en rem. Herkenbaar? En hoort dat bij een automaat (die zelfstandig gaat rijden wanneer de rem wordt losgelaten, maar waarbij je de rem gebruikt om te voorkomen dat de versnelling te snel gaat)?

Waarschijnlijk gewoon je remschijven. Auto zal een tijd stil hebben gestaan? Dan gewoon een paar keer hard remmen vanaf 80 ofzo en de aanslag is weg :)

//

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:28
[...]

Geen idee wat je bedoelt. De remmen zijn uiteraard niet 100% geruisloos en bij het tot stilstand komen (en vertrekken) kan er even een miniem schokje en dito geluidje zijn. Maar gekraak is dat niet volgens mij.

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:01
Heb zowel op deze auto als op de BMW iX3 ervoor hetzelfde voor. De remmen kraken redelijk en dat ligt aan de auto-hold. Als je deze afzet dan heb je het al veel minder. Ik heb mij er nooit echt druk over gemaakt en heb er ook nog nooit issues mee gehad.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• KingsCrown
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-05 09:22
Iemand ervaring met het vervoeren van een hond in de kofferbak van de i4?
Welke hoes of kooi hanteren jullie?

Het gaat om een Cocker Spaniel...

Thx!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:37
[...]

.. En hoort dat bij een automaat (die zelfstandig gaat rijden wanneer de rem wordt losgelaten, maar waarbij je de rem gebruikt om te voorkomen dat de versnelling te snel gaat)?

Ja dat is de oude (ICE) gedachte van een automaat dat deze uit zichzelf gaat rollen. Dat doet een EV alleen in de 'D' (Drive) stand.
De B stand is meer de 'moderne' EV versie waarbij je met één pedaal accelereert én afremt.
Als je de rem niet wilt gebruiken dan gebruik je OF auto-hold OF de B-stand.

*sowieso

• spidertje
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-05 08:27
[...]

Remmen kun je wel horen, maar normaal gaan die niet “kraken” tenzij je problemen hebt met de remblokken.

Klinkt me eerder in de oren zoiets als de stabi stangetjes voor, of uitgedroogde rubbers uit het onderstel eerlijk gezegd. Even laten controleren en indien nodig vervangen en/of laten invetten.

• voodoo077
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05-05 09:00
KingsCrown schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:32:
Iemand ervaring met het vervoeren van een hond in de kofferbak van de i4?
Welke hoes of kooi hanteren jullie?

Het gaat om een Cocker Spaniel...

Thx!
Hier enkel 2x de honden van mijn dochter over kleinere afstand. Ik heb de originele BMW mat in soort rubber en daarover een oude doek. Dan heb ik honden aan leiband met speciaal systeem naar de gordel. Hoedenplank er uiteraard uit

• Speedy_Gonzalez
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

Werkt bij jullie de weerapp in de i4 nog ?
Ik heb al een dag of 3 geen ontvangst, heb zojuist idrive opnieuw gestart, maar nog steeds niks ?

• rolelael
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
je abbo is niet verlopen? Ik heb na mijn 3 jaar het niet meer verlengd.

• eikrur
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-05 14:09
[...]

Standaard in B gaan rijden lost dat op, regenereert ook nog eens beter, spaart je remblokken en schijven, is even wennen maar uiteindelijk heel relaxed

• Scientific
eikrur schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:39:
[...]

Standaard in B gaan rijden lost dat op, regenereert ook nog eens beter, spaart je remblokken en schijven, is even wennen maar uiteindelijk heel relaxed
In B rijden regenereert niet beter, en het spaart je remschijven ook niet.

In de i4 is het gebruik van de remmen alleen afhankelijk van de gewenste vertraging. Dus als je op de rem duwt, zal de auto regenereren, tenzij het regenereren niet voldoende is voor de gewenste vertraging.

D-mode is dus even zuinig met je remschijven als B-mode. Met adaptive mode actief is D-mode onbetwistbaar ook de meest relaxe manier van rijden vind ik.

De B-modus is wel fijn om sportief te rijden op kronkelige heuvelachtige wegen waar je continu accelereert en vertraagt.

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:29
Scientific schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:31:
[...]

In B rijden regenereert niet beter, en het spaart je remschijven (er zijn geen remblokken) ook niet.
Er zijn geen remblokken?
Wat wordt er dan tegen de remschijven geduwd?

• roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:51
Geloof en hoop 😊

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:48

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Grootste probleem met blokken en schijven bij elektrische auto is niet de slijtage. Eerder het gebrek ervan waardoor de schijven roesten en blokjes ook los van de backplate komen.

APK-afkeur bij elektrische auto’s ligt een stuk hoger dan vergelijkbare auto’s met verbrandingsmotor. Waarvan een aardig deel door de remmen. Just saying. Slijtage van remmen is het minste waar je zorgen over moet maken ;) Gelukkig zijn de cijfers voor BMW wel stuk beter dan Tesla :)

Een paar bronnen voor de geïnteresseerden;

https://autofinancier.nl/geld-lenen-nieuws/49procent-van-de-tesla-model-3s-faalt-de-eerste-keuring-waarom

https://autobahn.eu/artikel/675662/skoda-enyaq-tuv-rapport-afgekeurd-remproblemen-elektrische-auto-occasion

https://www.motoreasy.com/magazine/826/Electric-Cars-Dominate-List-of-Worst-First-Time-MOT-Failures

https://elbil.no/eu-kontroll-best-og-verst/

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:09
Mr Pingu schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 22:26:
Grootste probleem met blokken en schijven bij elektrische auto is niet de slijtage. Eerder het gebrek ervan waardoor de schijven roesten en blokjes ook los van de backplate komen.

APK-afkeur bij elektrische auto’s ligt een stuk hoger dan vergelijkbare auto’s met verbrandingsmotor. Waarvan een aardig deel door de remmen. Just saying. Slijtage van remmen is het minste waar je zorgen over moet maken ;) Gelukkig zijn de cijfers voor BMW wel stuk beter dan Tesla :)

Een paar bronnen voor de geïnteresseerden;

https://autofinancier.nl/geld-lenen-nieuws/49procent-van-de-tesla-model-3s-faalt-de-eerste-keuring-waarom

https://autobahn.eu/artikel/675662/skoda-enyaq-tuv-rapport-afgekeurd-remproblemen-elektrische-auto-occasion

https://www.motoreasy.com/magazine/826/Electric-Cars-Dominate-List-of-Worst-First-Time-MOT-Failures

https://elbil.no/eu-kontroll-best-og-verst/
Daar ben ik niet bang voor. Bij mijn vorige BMW 5 serie F11 gingen de remblokken minder dan een jaar mee. Ik heb mijn i4 nog geen jaar. Maar ik ben vrij zeker dat mijn remblokken en achterbanden érg snel op zullen zijn.

• Scientific
ASS-Ware schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:51:
[...]

Er zijn geen remblokken?
Wat wordt er dan tegen de remschijven geduwd?
Ha, even verward met trommels ;)

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-05 19:17
Scientific schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:31:
[...]

In B rijden regenereert niet beter, en het spaart je remschijven ook niet.

In de i4 is het gebruik van de remmen alleen afhankelijk van de gewenste vertraging. Dus als je op de rem duwt, zal de auto regenereren, tenzij het regenereren niet voldoende is voor de gewenste vertraging.

D-mode is dus even zuinig met je remschijven als B-mode. Met adaptive mode actief is D-mode onbetwistbaar ook de meest relaxe manier van rijden vind ik.

De B-modus is wel fijn om sportief te rijden op kronkelige heuvelachtige wegen waar je continu accelereert en vertraagt.
Wel grappig, ik ervaar juist het tegenovergestelde. Ik rijd rustig binnendoor overal in B en op de snelweg of een sportief dijkje pak ik altijd z'n D. Mijn gevoel is dat ik in D veel beter gedoseerd kan remmen bij sportief rijden. Het lijkt wel smaak! :P

btw; remmen is angst en gas is alles! :+

there's no tweak without the tweaker

• B1OO
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-05 07:49
virtualJac schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:38:
[...]

Wel grappig, ik ervaar juist het tegenovergestelde. Ik rijd rustig binnendoor overal in B en op de snelweg of een sportief dijkje pak ik altijd z'n D. Mijn gevoel is dat ik in D veel beter gedoseerd kan remmen bij sportief rijden. Het lijkt wel smaak! :P
Sowieso is het smaak. Ikzelf rij eigenlijk altijd en overal in stand B.
  • Volledige one-padle driving
  • Heel precies kunnen regelen wat je snelheid is
  • Alleen bijremmen wanneer het echt nodig
  • Geen invloed van automatisering die bepaalt hoe hard er moet worden afgeremd

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:29
Mr Pingu schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 22:26:
Als mijn auto een tijdje stil staat, dan zie ik inderdaad roest op de schijven, maar zodra ik wegrijd en de eerste keer op de rem trap, hoor ik een schrapend geluid uit de remmen en na die rit zijn de schijven alweer schoon.

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:48

Mr Pingu

Professioneel Prutser

ASS-Ware schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:55:
[...]

Als mijn auto een tijdje stil staat, dan zie ik inderdaad roest op de schijven, maar zodra ik wegrijd en de eerste keer op de rem trap, hoor ik een schrapend geluid uit de remmen en na die rit zijn de schijven alweer schoon.
Dat is vrij normaal ook bij ICE-aangedreven auto’s. Het ding is door regeneratief remmen, tenminste als je niet bewust af en toe hard remt, de remmen niet gebruikt worden en deze roest er dus niet af slijt. Statistisch gezien is door minder gebruik van remmen bij elektrische auto’s dus vaker problemen aan de remmerij. 8)7

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• Zipsop
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
De i4 heeft ook de features Brake Standby en Dry Braking waardoor "EV rem rot" niet echt een issue zal zijn. Ook wel fijn om gewoon schone/droge remmen te hebben mochten ze een keer echt nodig zijn.

Bron: BMW i4 press release en daar de long version PDF kiezen pagina 14.
Pagina: 1 ... 133 134 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.