• DeEeekhoorn
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 29-12-2025
ASS-Ware schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:58:
[...]

Ik had deze week ook de eerste beurt en een terugroep.
De beurt was voor remvloeistof en een filter en de terugroep was een verwarmingselement.
Dat element, heb je daar wat van gemerkt voordat je 'm bracht?

Mijne heeft nu volgende week een afspraak omdat de temperatuur niet meer te regelen is. Voorverwarmen is koud en als ik de temperatuur omhoog gooi (25/26gr) blaast 'ie half koele lucht.
Nu had ik een paar weken geleden al dat 'ie koele lucht ging blazen wanneer de kabine (eindelijk) op temperatuur was, maar da's nu erger geworden.. Heb het alleen door de zachtere dagen eerder niet echt gemerkt.

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
DeEeekhoorn schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:47:
[...]

Ik heb er niet op gelet, maar hij staat sowieso zelden koud.

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

ASS-Ware schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:58:
[...]

Ik had deze week ook de eerste beurt en een terugroep.
De beurt was voor remvloeistof en een filter en de terugroep was een verwarmingselement.
Dat verwarmingselement klinkt in ieder geval aardig hetzelfde als dat actienummer die met die website naar voren kwam:
Volgens Reddit zou Actienummer 0064450200 voor de aux heater zijn, tenminste in Canada. Volgens de (Duitse) site motor-talk.de gaat het om "elektrischer Zuheizer"

Kon je erop wachten? Of had je een leenauto mee?

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• ASS-Ware
  • Nu online
Pietervs schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:43:
[...]

Dat verwarmingselement klinkt in ieder geval aardig hetzelfde als dat actienummer die met die website naar voren kwam:
Volgens Reddit zou Actienummer 0064450200 voor de aux heater zijn, tenminste in Canada. Volgens de (Duitse) site motor-talk.de gaat het om "elektrischer Zuheizer"

Kon je erop wachten? Of had je een leenauto mee?
Ik kwam voor onderhoud, de bandenwissel en de terugroep, duurde de hele dag, ik kreeg een huurauto mee a €98,31 inc brandstof.
Ik mag overigens in januari terug, omdat er een storing is uitgelezen, iets met het hoogspaningsdeel, maar ze weten niet wat, dus ik ben hem 2 dagen kwijt.
Ik ga er vanuit dat de leenauto dan zonder kosten klaar staat.

[ Voor 15% gewijzigd door ASS-Ware op 19-12-2025 13:57 ]

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

ik hoop dat het maandag droog is: ik heb een leenfiets gevraagd.

Stukje fietsen op mijn vrije dag is ook leuk: die hoek van Utrecht kom ik bijna nooit. :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
ASS-Ware schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:56:
[...]

Ik kwam voor onderhoud, de bandenwissel en de terugroep, duurde de hele dag, ik kreeg een huurauto mee a €98,31 inc brandstof.
Ik mag overigens in januari terug, omdat er een storing is uitgelezen, iets met het hoogspaningsdeel, maar ze weten niet wat, dus ik ben hem 2 dagen kwijt.
Ik ga er vanuit dat de leenauto dan zonder kosten klaar staat.
Ik zou dat even goed navragen. Had laatst ook een factuur eentje waar ik achteraan moest bellen.
Ze hadden de vrijdag mijn auto een hele dag voor bandenwissel en onderzoek.
Vervolgens kreeg ik 's avonds een belletje "het is niet gelukt met de banden want bandenmachine stuk"
"Als u wilt kunt u de auto komen halen en dan halen we deze komende week weer bij u op, kunt u gewoon thuis blijven en wisselen wij uw banden"

Prima, zo gezegd zo gedaan.
Vervolgens komen ze inderdaad een week later de auto ophalen terwijl ik thuis aan t werk ben.
Krijg ik een week daarop een factuur dat ik die dag een leenauto heb gehad, of ik even 151 euro wilde aftikken. (was een BMW i5 schijnbaar)
Heb nooit een vervangende auto gezien maar de kerel die de auto kwam ophalen reed in die BMW i5, heeft hem hier in de straat geparkeerd en reed vervolgens met mijn auto op en neer.

Uiteindelijk deze ze niet moeilijk en hebben ze een creditfactuur gestuurd, maar je staat toch even te kijken.
Was mijn eerste ervaring met BMW service :D

*sowieso

• ndedecke
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-01 09:47
Ik wil nog een set 19 inch winterwielen bestellen voor mijn i4 m50i en vind online wel wat sets: nieuw of demo.
De banden zelf zijn van vaak van 2021 (DOT uit 2021) maar dat is nog ok denk ik.

Ik vind ergens niet terug of de m50i banden met extra load vereisen of niet.
Mijn zomerbanden zijn Michelin pilot sport 4S1 255/40 R19 100Y XL achter en 245/40 R19 98Y XL vooraan.

Vermoedelijk moeten de winterbanden verplicht ook een "XL" aanduiding hebben en zijn online sites waarschijnlijk niet altijd geschikt?

Is bvb 245/40/R19 98W vooraan en 255/40/R19 100V achter toegestaan ? (dus zonder XL?)

Ik vind niet direct de officiële lijsten/documentatie terug?

• Zipsop
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
ndedecke schreef op zondag 21 december 2025 @ 23:11:
Ik wil nog een set 19 inch winterwielen bestellen voor mijn i4 m50i en vind online wel wat sets: nieuw of demo.
De banden zelf zijn van vaak van 2021 (DOT uit 2021) maar dat is nog ok denk ik.

Ik vind ergens niet terug of de m50i banden met extra load vereisen of niet.
Mijn zomerbanden zijn Michelin pilot sport 4S1 255/40 R19 100Y XL achter en 245/40 R19 98Y XL vooraan.

Vermoedelijk moeten de winterbanden verplicht ook een "XL" aanduiding hebben en zijn online sites waarschijnlijk niet altijd geschikt?

Is bvb 245/40/R19 98W vooraan en 255/40/R19 100V achter toegestaan ? (dus zonder XL?)

Ik vind niet direct de officiële lijsten/documentatie terug?
De Duitse en Noorse (gens) politie zien, in mijn ervaring, de deursticker als officiële lijst. Deze maand al 5 keer controle gehad dat de sticker schoner is dan de rest van de auto.

Bij mij staat daar voor 19" 245/40 R19 98 W XL M+S en 255/40 R19 100 W XL M+S
Bij de BMW dealer zie je die ook als M50/M60 only staan en bij de andere 19" niet voor de M50/M60
Dus wel echt met XL ook achter

Geen idee hoe het verder werkt, mogelijk last wisseling in bochten ofzo? de 100 load index is 800kg per band, de max as belasting is 1550 op mijn M50 en dus 775 per band dus daar is ook al wat marge.

• DeEeekhoorn
  • Registratie: Oktober 2015
DeEeekhoorn schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:47:
[...]

Mijne heeft nu volgende week een afspraak omdat de temperatuur niet meer te regelen is. Voorverwarmen is koud en als ik de temperatuur omhoog gooi (25/26gr) blaast 'ie half koele lucht.
Nu had ik een paar weken geleden al dat 'ie koele lucht ging blazen wanneer de kabine (eindelijk) op temperatuur was, maar da's nu erger geworden.. Heb het alleen door de zachtere dagen eerder niet echt gemerkt.
Well, kapotte warmtepomp (in m'n i4M50).
Vroeg naar de recall die er momenteel is, maar daarvan zei de dealer dat dat op dit moment nog niet voor de M50's leek te gelden.
Nu onderdeel bestellen en begin volgende week repareren. Kon 'm wel meenemen nu, maar zou een koude Kerst worden dan :+

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u4KYQEnkrM_qcKPPfOw2VrsdNDg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Zy3hvvOXuuHZPZozVgQ8zqDO.jpg?f=user_large

Lijkt er op dat de bovenste deel van de achterruitverwarming niet werkt, of is dit 'normaal'? Iemand die dit kan bevestigen (alvorens ik naar de dealer ga bellen?)

*sowieso

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 31-12-2025
DonJunior schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:38:
[Afbeelding]
Lijkt er op dat de bovenste deel van de achterruitverwarming niet werkt, of is dit 'normaal'? Iemand die dit kan bevestigen (alvorens ik naar de dealer ga bellen?)
Mij viel afgelopen week hetzelfde op. Blijkbaar kijken we achteruit niet door het bovenste stukje van de achterruit. Dus het lijkt normaal zo.

• ASS-Ware
  • Nu online
Foxhill schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:12:
[...]

Mij viel afgelopen week hetzelfde op. Blijkbaar kijken we achteruit niet door het bovenste stukje van de achterruit. Dus het lijkt normaal zo.
Dat vind ik een vreemde conclusie, want er zitten boven wel strips van de verwarming.

• Hydraulic
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-01 10:29
ASS-Ware schreef op maandag 22 december 2025 @ 22:03:
[...]

Dat vind ik een vreemde conclusie, want er zitten boven wel strips van de verwarming.
Is de antenne vd radio.

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
ASS-Ware schreef op maandag 22 december 2025 @ 22:03:
[...]

Nee hoor.

• ASS-Ware
  • Nu online
Die zit toch in de haaienvin?

YouTube: Dit vind je al 30 jaar op vrijwel alle BMW's.. Wist jij waar deze sh...

[ Voor 41% gewijzigd door ASS-Ware op 24-12-2025 16:07 ]

• Sacrada
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-12-2025
Deze week mijn nieuwe BMW i4 eDrive35 opgehaald. Direct viel mij op dat ik veel moet laden — de geschatte range staat bij mij nu op rond de 319 km. Ik snap dat het winter is en het koud is, maar dat is toch wel een stuk minder dan wat ik gewend was met mijn Tesla Model 3. Hoeveel range halen jullie op dit moment (in deze temperaturen)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dlbv0z2sSKssgGxJqz3jG_Vty8k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uONvTXh63xuaKJl9FSdu3aRt.jpg?f=fotoalbum_large

• ASS-Ware
  • Nu online
Sacrada schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 17:12:
Deze week mijn nieuwe BMW i4 eDrive35 opgehaald. Direct viel mij op dat ik veel moet laden — de geschatte range staat bij mij nu op rond de 319 km. Ik snap dat het winter is en het koud is, maar dat is toch wel een stuk minder dan wat ik gewend was met mijn Tesla Model 3. Hoeveel range halen jullie op dit moment (in deze temperaturen)?
[Afbeelding]
Wat is het verschil in accu capaciteit tussen je model 3 en de i4?
De edrive 35 heeft al een kleinere accu dan de andere 2 modellen i4 he.

• man-o-script
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:59
[Afbeelding]
Viel mij ook tegen hoor in het begin, twee weken geleden m’n M60 opgehaald. De eerste week alleen maar korte (vaak te snelle) ritjes gedaan en praktisch geen snelweg. Kwam de range ook niet verder dan 340-360.
Vervolgens een paar keer de A4 afgereden (50km met +/- 100-120km/u) en beide keren kwam ik aan met meer range dan dat ik vertrok. Het is dus vaak ook een erg pessimistische inschatting, maar houdt wel rekening met wat je gemiddeld rijdt aan type ritjes. Zou me er in de praktijk niet zo druk om maken, straks in de lente/zomer heb je er zo 100km bij…

//

• Zipsop
  • Niet online
[Afbeelding]
Tesla heeft de range vast staan ten opzicht van de WLTP waarde. BMW is het een guess o meter op basis van het verbruik van de laatste 5 riten (staat nog een lijst met andere zaken in de handleiding). Maar 319 is nog niet eens heel gek als je de 2 derde regel pakt voor winter range op basis van de WLTP van 470km.

Ik heb gister nog 2 etappes gedaan vanaf 100% van 450 - 400km met mijn M50 met 300k op de teller van Oslo naar huis. 90% snelweg met 100-130km/h, -15 tot 2 graden, 18" Goodyear ultragrip performance+ winterbanden op de hoogste spanning, iDrive volle belading setting en met zn 250kg aan werk spullen in de auto. Dan zit ik rond de 80 - 90% van mijn WLTP (499 met 19") en dan ben ik niet heel vriendelijk voor mijn accu geweest.

• Mcie
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:25
Afgelopen week op en neer naar Maastricht en haalde de 350km niet eens met dit weer, 100% vol e40. Valt mij ook tegen.

[ Voor 3% gewijzigd door Mcie op 27-12-2025 16:36 ]

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:42
Mcie schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:35:
Afgelopen week op en neer naar Maastricht en haalde de 350km niet eens met dit weer, 100% vol e40. Valt mij ook tegen.
Welke banden, opties, snelheid..?

Vandaag vertrokken met 95%, 135km voornamelijk snelweg gereden aan +120km/h en nog 285 km range en 60%…

• TLa
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-12-2025

TLa

Ik haal Valkenburg ook maar net (270km heen en terug) met een e40 (en Hankook winterbanden op de kleine velgjes :D )

In de zomer kan ik bijna 2x heen en terug. Winterbanden zijn echt horror voor de range (zelfs als het warmer is)

• Mcie
Scientific schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:55:
[...]

Welke banden, opties, snelheid..?

Vandaag vertrokken met 95%, 135km voornamelijk snelweg gereden aan +120km/h en nog 285 km range en 60%…
19" zomerbanden (woensdag gaan de winterbanden er onder) snelheid 130-140 waar mogelijk maar meestal opgehouden dus dan sukkel je toch met 100 op de linkse baan. Wel met 4 man er in.

Heb nu wel schrik van de range als de winterbanden er zometeen op gaan. :|

[ Voor 17% gewijzigd door Mcie op 27-12-2025 18:08 ]

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:18
Goedemiddag,

Ik ben me aant inlezen en orienteren voor een nieuwe leaseauto, en de I4 staat hoog op het lijstje, rij nu inmiddels ruim 4 jaar met een BMW 320E plugin hybrid.

Kijkende naar de huidige brandstofprijzen, en het feit dat mijn leasebudget inclusief brandstof/electra voorschot is, lijkt het erop dat een benzine/hybride auto erg kostbaar wordt doordat zeker wel EUR 300-350 per maand opgaat aan brandstofvoorschot. Een EV kost ca EUR 150/maand aan electra (35000 km/jaar). Dus de BMW 330E valt buiten de boot vrees ik.

Het zal wel een I4 e35 M sport edition worden met 19" wielen en diverse opties, de e40 is aan de prijs, en blijven te weinig opties over dan. Het feit dat de e35 wat minder snel is kan ik wel mee leven, ik hoor ook dat het 1 van de fijnst sturende I4's is omdat het gewicht lager is en de verdeling optimaal?

Ik heb de range van beide auto's vergeleken voor een typische vakantierit naar de wintersport in Frankrijk, en het verschil valt me in de praktijke mee. 1042km, met de E35 5 laadstops, totale reisduur 12uur 1 min, en met de E40 4 laadstops, totale reisduur 11u 35min, ofwel 25min sneller, 1 laadstop minder.

Valt me dus reuze mee het verschil in de praktijk, op basis van A better Route planner inschatting.

Meer mensen met een e35 en ervaringen voor langere reizen?

E40:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3o023AYI-V4MGq6hu5J0LhlhsDQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/meOGFG44NhZABznhd9KU4aIk.png?f=fotoalbum_large

E35:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IoiGIfuv6Odn9HJjCP-osd1VkJs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YaDRclQDq8MhJXeUoZ4BaY9o.png?f=fotoalbum_large

Grt skywalker.

• Quiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:38
TLa schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:59:
Ik haal Valkenburg ook maar net (270km heen en terug) met een e40 (en Hankook winterbanden op de kleine velgjes :D )

In de zomer kan ik bijna 2x heen en terug. Winterbanden zijn echt horror voor de range (zelfs als het warmer is)
Erg kort door de bocht : mijn zomerbanden zijn pirelli 18 inch ... Mijn winterbanden zijn continental 17 inch... Mijn range is tss 25 en 40km minder in de winter... Ik vermoed dat de hankooks die U als winter heeft minder zuinig zijn in deze...

• Quiller
sky_walker schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:25:
Goedemiddag,

Ik ben me aant inlezen en orienteren voor een nieuwe leaseauto, en de I4 staat hoog op het lijstje, rij nu inmiddels ruim 4 jaar met een BMW 320E plugin hybrid.

Kijkende naar de huidige brandstofprijzen, en het feit dat mijn leasebudget inclusief brandstof/electra voorschot is, lijkt het erop dat een benzine/hybride auto erg kostbaar wordt doordat zeker wel EUR 300-350 per maand opgaat aan brandstofvoorschot. Een EV kost ca EUR 150/maand aan electra (35000 km/jaar). Dus de BMW 330E valt buiten de boot vrees ik.

Het zal wel een I4 e35 M sport edition worden met 19" wielen en diverse opties, de e40 is aan de prijs, en blijven te weinig opties over dan. Het feit dat de e35 wat minder snel is kan ik wel mee leven, ik hoor ook dat het 1 van de fijnst sturende I4's is omdat het gewicht lager is en de verdeling optimaal?

Ik heb de range van beide auto's vergeleken voor een typische vakantierit naar de wintersport in Frankrijk, en het verschil valt me in de praktijke mee. 1042km, met de E35 5 laadstops, totale reisduur 12uur 1 min, en met de E40 4 laadstops, totale reisduur 11u 35min, ofwel 25min sneller, 1 laadstop minder.

Valt me dus reuze mee het verschil in de praktijk, op basis van A better Route planner inschatting.

E40:
[Afbeelding]

E35:
[Afbeelding]

Grt skywalker.
Persoonlijk mening : als je (budgetair) voor de e35 gaat en range is één van je zorgen kies dan absoluut 18 inch.

[ Voor 6% gewijzigd door Quiller op 27-12-2025 19:19 ]

• FlorisB
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:54
Jee wat een verschil. Vorige week voorbij Maastricht wat voor mij 230km is met 120kmh: vertrokken met 100% en kom aan met 50%. Terug na 19u dus dan gaat het iets harder. eDrive40 met 17inch winterbanden.

• sky_walker
Quiller schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:18:
[...]

Persoonlijk mening : als je (budgetair) voor de e35 gaat en range is één van je zorgen kies dan absoluut 18 inch.
Hoeveel zou dat uitmaken op de range in de praktijk? 20-30km per lading?

• Zipsop
  • Niet online
sky_walker schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:40:
[...]

Als je de M-Sport wil houden en dan van zeg de 859M 19" (goedkoopste 19" optie) naar de gratis 858M 18" gaat dan gaat het om wel 2km range per lading.

Maar goed je zou het maar moeten duwen? ;-)

• sky_walker
Zipsop schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:55:
[...]

Als je de M-Sport wil houden en dan van zeg de 859M 19" (goedkoopste 19" optie) naar de gratis 858M 18" gaat dan gaat het om wel 2km range per lading.

Maar goed je zou het maar moeten duwen? ;-)
Bij dergelijke kleine verschillen ga ik wel voor 19”. Ging me meer om verschil tussen de e35/e40 in range, en dat lijkt me ook niet schokkend veel in de praktijk, zeker niet voor dagelijks gebruik, mijn woonwerk is 10km en als ik 200km op een dag rij is dat al veel. Enkel vakanties maar dan is het verschil ca 30min op 1000kmm….

• ronnie88
  • Registratie: Mei 2008
Ik heb afgelopen week een i4 e40 occasion (eind 2021) opgehaald, erg blij mee tot dusver! Mijn range met 20 inch zomerbanden is nu ongeveer 450km bij lange afstand gereden met 100km/u. Als ik korte stukjes ga planken is het zomaar de helft. Gezien ik veel snelweg rijdt en gezien de velgmaat en hogere snelheid en de kou momenteel is het iets meer dan ik op voorhand had verwacht.

Ik heb de uitgebreide assistentiesystemen maar zodra ik mijn knipperlicht op de snelweg naar links of rechts aanzet wisselt hij niet automatisch van rijstrook. Ook lukt het me niet om onder een bepaalde snelheid een soort autopilot te activeren. Ik dacht op YouTube een filmpje gezien te hebben waar dit wel kon. Is er nog een uitgebreidere versie dan lane assist met blindspot assistent, doe ik iets verkeerd, is het in NL niet toegestaan en daarom niet te activeren, of bestaat het niet op de i4? Verder werkt het systeem wel erg prettig vind ik, een stuk soepeler en comfortabeler dan ik van andere auto’s gewend ben (zowel lane assist als ACC).

• Scientific
sky_walker schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 20:04:
[...]

Bij dergelijke kleine verschillen ga ik wel voor 19”. Ging me meer om verschil tussen de e35/e40 in range, en dat lijkt me ook niet schokkend veel in de praktijk, zeker niet voor dagelijks gebruik, mijn woonwerk is 10km en als ik 200km op een dag rij is dat al veel. Enkel vakanties maar dan is het verschil ca 30min op 1000kmm….
Er is niets mis met 17”…

• sky_walker
Kan ook natuurlijk, smaak is persoonlijk.

Vindt zelf dat een dergelijke auto minimaal wel 19” mag hebben voor de juiste proporties, 18” al aan de kleine kant. Heb nu 18” op mijn 3 touring maar die vind ik ook echt mooier met 19”.

Snap dat de range optimaal is met 17” maar dan maar wat vaker laden ;-)

• dencoupe
  • Registratie: Februari 2006
Autopilot inde de 30km per uur lukt inderdaad niet. Wel gaat ie langzamer als die 30 als het nodig is.

En wisselen met knipperlicht zit er niet standaard op, kan wel geprogrammeerd worden heb ik gelezen.

En wat het verbruik betreft, nu moet ie ook nog verwarmen en dat is relatief veel op korte stukken. En dan ook nog planken… het is net als bij een ice, gebruik je het vermogen veel dan is het verbruik ook navenant

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 00:17
sky_walker schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 20:04:
[...]

Die verschillen zijn niet zo klein IRL.

Range wordt uitgedrukt via wltp, een gestandardiseerde test waarvan de gemiddelde snelheid 47 km/h bedraagt. Wanneer range er echt toe doet, met name tijdens lange ritten op de autosnelweg, wordt de luchtweerstand de voornaamste factor. En dat wordt dus niet echt getest. Dat is ook de reden waarom SUV in real life veel meer range verliezen op de snelweg dan een berline.
Maar goed, op dat vlak zitten jullie allemaal al goed, je rijdt met een i4 (y)
Terwijl het rangeverschil misschien maar enkele km is bij 47 km/h in de WLTP test, kan zo'n grotere velg (die per definitie breder is en dus minder aerodynamisch) een veel flinkere hap schelen in je werkelijke range tijdens lange ritten op de autosnelweg.
Let wel, dat hoeft niet altijd zo te zijn, maar is toch vaak het geval.
Eigenlijk is het jammer dat BMW de wlpt test waarden niet weergeeft van de verschillende testonderdelen (VW doe dat bv wel). Wanneer je dan het "zeer hoge snelheid" resultaat neemt zie je het verbruik bij 120km/h

[ Voor 11% gewijzigd door sdgs op 27-12-2025 23:59 ]

• ASS-Ware
  • Nu online
Hmm, ik red 200KM heen en 200KM terug net aan, met 100% vertrekken en met 2% terugkomen (billenknijpen).
Overdag heen, overal 100KM/Uur, ‘s avonds terug, delen 130KM/Uur, met 3 personen, bij koud weer, edrive 40.

• Quiller
sky_walker schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:40:
[...]
Het maakt verschil EN de batterij van de e35 is al kleiner... zelf heb ik dus 18 inch pirelli zomer en voor de winter 17 inch continental. Gevolg ik heb zeer weinig verlies aan range in de winter.

• man-o-script
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Dc5m5LC5DW346RUeuVt1iSfLPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fAAPmGPakruiPXA3a788omht.jpg?f=fotoalbum_large

Benieuwd hoever ik werkelijk kom vandaag.

//

• Mcie
Goedemiddag,

E40:

Grt skywalker.
Het gaat echt wel meer schelen dan 25min , dit is een theoretische berekening maar al is het een uur meer, je hebt vakantie dus wat maakt het uit. En hoe vaak ga je per jaar op wintersport.
Zou zelf ook nooit 17" nemen, 18 is al de ondergrens voor deze auto.
Als het budgettechnisch kan is de keuze tussen een 330e en een i4 wel moeilijk, dat ben ik met je eens.
330E m pakket station is een fantastische auto, meer range en veel meer laadruimte en je kan iets van 80km elektrisch rijden. Stuurt ook fijner vind ik, mijn collega heeft hem wel genomen en ik heb soms wel eens spijt.

[ Voor 7% gewijzigd door Mcie op 28-12-2025 13:18 ]

• Mcie
In de praktijk is het veel minder natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5qV2MsQwb-rLt_FmOT9UCw40B0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PJ0QksCHM61bD4HE7AJ5YHF4.png?f=fotoalbum_large

• Scientific
Mcie schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:13:
[...]

Het gaat echt wel meer schelen dan 25min , dit is een theoretische berekening maar al is het een uur meer, je hebt vakantie dus wat maakt het uit. En hoe vaak ga je per jaar op wintersport.
Zou zelf ook nooit 17" nemen, 18 is al de ondergrens voor deze auto.
Als het budgettechnisch kan is de keuze tussen een 330e en een i4 wel moeilijk, dat ben ik met je eens.
330E m pakket station is een fantastische auto, meer range en veel meer laadruimte en je kan iets van 80km elektrisch rijden. Stuurt ook fijner vind ik, mijn collega heeft hem wel genomen en ik heb soms wel eens spijt.
Heb er geen screenshot van genomen, maar ik had deze ochtend 399km bij 80% SoC.
Wel een auto met 17” wielen, zuinige Michelin Primacy 4 banden er op en geen nutteloze opties die alleen maar range kosten zoals een M-Sport pakket 🙂

• Metalrick
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:19

Metalrick

tcpdump ninja

Goedemiddag,

E40:
[Afbeelding]

E35:
[Afbeelding]

Grt skywalker.
Voor jouw info, ik heb vorige week een vergelijkbare rit gemaakt met mijn edrive40. Stops waren niet ideaal, want iets met kinderen en langere eet-stops enzo :P Routecriteria: alleen laden bij Ionity en Fastned (vanwege korting) Desondanks was de rit met z'n 13,5 uur maar een uurtje langer dan vroeger met een benzineauto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LlZgvvLS5_zOXK4V1ycPDVJaFbc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cbguCJQ9KG49pg6LzE1pK5ye.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V26Yvt2BF-2aNxwYqtCLZSJQCjM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OWPLbZWFfkqOfP8oO1x1kvvG.png?f=fotoalbum_large

• man-o-script
222km gereden, 1x geklimatiseerd voor de terugweg en nu thuis met 40% en 158km over van de voorspelde 352km. Vermoed dus ongeveer op 400km max uit te komen nu.

(Compleet met alle nutteloze opties en Goodyear zomerbanden op 20”)

[ Voor 6% gewijzigd door man-o-script op 28-12-2025 19:55 ]

//

• Mcie
Dit is dus de praktijk, temp daalt een paar graden, ritje van 5 km met achterruitverwarming aan en geen 5 maar 50km weg.
Dus als range belangrijk is kan je misschien beter naar de nieuwe ix3 kijken of wachten op de nieuwe i3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IAmWUd8QFfDBgbhGeiGMTNRwC2g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/THgIPJ6MFKznLKqBNOlDCyxB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Mcie op 28-12-2025 20:00 ]

• Scientific
Mcie schreef op zondag 28 december 2025 @ 19:58:
Dit is dus de praktijk, temp daalt een paar graden, ritje van 5 km met achterruitverwarming aan en geen 5 maar 50km weg.
Dus als range belangrijk is kan je misschien beter naar de nieuwe ix3 kijken of wachten op de nieuwe i3
[Afbeelding]
Op basis van korte ritjes kan je weinig of niets concluderen. Een ritje van 5km in koud weer lijkt inderdaad dramatisch, maar blijf 150km doorrijden en je zal een veel realistischer beeld krijgen over de “echte” range…
De opgegeven range is een schatting op basis van een aantal factoren, de belangrijkste daarvan is het verbruik van de laatste kilometers… Op heel korte ritjes is een verbruik van 35-45 kWh/100 km de eerste 1-2 km niet vreemd. Maar rijd 50km en je verbruik zal zowat halveren…

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-12-2025
Hier nu ook mijn eerste ervaring "lange ritten in de winter". Dat ging minder goed dan verwacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tc9Rk5eyjrRgH0o4Xp_hMxUloJo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cjx1OPoCSGhDmGYme7nuss47.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JN_Jj5OL48LD0yN2D4aum5Juxak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jmE0YK7ZuKIZ0Dbl5fGuKCss.jpg?f=fotoalbum_large

Dit met een 2024 edrive40 M-Sport op 18" conti wintercontact TS870P. Zonder bij te laden zou ik met 4% aangekomen zijn voor slechts 309km. (vertrokken op 97%, 3% verloren door preconditioning, auto had buiten geslapen). Het vroor wel flink, noorderwind, en ik heb het grootste stuk ca 132kmh (GPS-snelheid) gereden op de péage.

Maar toch: ik had beter verwacht. Volgens de app heb ik 67.6kWh en 93% batterij verbruikt, dat zou een totale batterijcapaciteit van slechts 72.7kWh netto impliceren. Dat zouden er 80.7 moeten zijn. No way dat er al 10% wear op zit na 25000km :) Tonen ze stiekem een verbruikscijfer in kWh wat 10% te rooskleurig is?

• Scientific
subsonik schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:34:
Hier nu ook mijn eerste ervaring "lange ritten in de winter". Dat ging minder goed dan verwacht.

[Afbeelding][Afbeelding]

Dit met een 2024 edrive40 M-Sport op 18" conti wintercontact TS870P. Zonder bij te laden zou ik met 4% aangekomen zijn voor slechts 309km. (vertrokken op 97%, 3% verloren door preconditioning, auto had buiten geslapen). Het vroor wel flink, noorderwind, en ik heb het grootste stuk ca 132kmh (GPS-snelheid) gereden op de péage.

Maar toch: ik had beter verwacht. Volgens de app heb ik 67.6kWh en 93% batterij verbruikt, dat zou een totale batterijcapaciteit van slechts 72.7kWh netto impliceren. Dat zouden er 80.7 moeten zijn. No way dat er al 10% wear op zit na 25000km :) Tonen ze stiekem een verbruikscijfer in kWh wat 10% te rooskleurig is?
De capaciteit van een NCM batterij is afhankelijk van de temperatuur. Dus ja, de capaciteit zal zeker geen 80.7 kWh geweest zijn als je bij stevige vriestemperaturen vertrok. Zelfs al is je batterij nog in perfecte conditie…

En 132 km/h en flinke tegenwind… weet dat lucht bij lage temperaturen voor meer luchtweerstand zorgt. Bij hogere snelheden speelt dat extra veel.

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-12-2025
Dat is inderdaad plausibel. Bij de heenrit had de i4 binnen geslapen bij ca 12°C. Dezelfde rit in de andere richting kostte dan 63.3kWh of 85% accu, wat dan een nettocapaciteit van 74.5kWh zou betekenen.

In ieder geval, 't was nog steeds heel comfortabel rijden, met de Y van mijn vrouw hadden we dit nooit in 1 trok gehaald. Wel de eerste keer dat de schatting van ABRP zo ver van de werkelijkheid zat. ABRP schatte aankomst met 17% restcapaciteit (in beide richtingen). Bij de heenrit 15% over (prima), terugrit zou 4% geweest zijn zonder bij te laden. We leren bij :)

• sky_walker
Ik heb op de BMW configurator eens naar de verschillende wielen gekeken en opgegeven WLTP:

e35/e40:
- 17" LM V-spaak (styling 851) in Refined Silber: 509/607km
- 17" LM aerodynamic (Styling 852) in Bicolor Midnight Grau: 513/613km
- 18" LM M Aerodynamic (Styling 858 M)in Bicolor Midnight Grau: 501/598km
- 18" LM Dubbelspaak (Styling 853) in Bicolor Gunmetal Grau 502/599km
- 18" Aerodynamisch (Styling 854) in Multicolor Gunmetal Grau 504/602km
- 19" LM M Y-spaak (styling 859 M)in Bicolor Jet Black uni: 499/595km
- 19" LM Aerodynamisch (Styling 996 M)in Jet Black: 502/599km
- 20" BMW Individual Aerodynamisch (Styling 862 I) in Bicolor Midnight Grau: 477/568km

17" uiteraard hoogste range. het verschil met 18" lijkt nog wel mee te vallen, de grootste dropoff is bij 20" (ca -40km WLTP tov 17").

Opvallend dat de 19" aerodynamische 996M vergelijkbare (zelfs iets betere) waardes heeft dan de 18" Aerodynamic 858. Misschien is deze 19" velg lichter van constructie dan de 18", dus minder massatraagheid en/of betere luchtweerstand.

breedte:
17" is 225 breed voor/achter
18" is 245 breed voor en 255 achter (winterset 245 voor/achter). aangepast.
19" is 245 breed voor en 255 achter
20" is 245 breed voor en 255 achter

Het gewicht van de velg/band speelt ook een rol, bij een grotere velgdiameter wordt het gewicht van de band/velg combinatie hoger en dit geeft een hogere onafgeveerde massa en hogere massatraagheid, dus meer energie nodig om te acceleren. Ik verwacht dus dat met stadsritjes een grotere velg grotere invloed heeft dan constante snelheid op de snelweg (dan speelt voornamelijk de breedte een rol, hogere rolweerstand en luchtweerstand).

Dit is natuurlijk allemaal theoretisch, hoe het zich in de praktijk verhoudt is een ander verhaal.

Grt skywalker.

[ Voor 4% gewijzigd door sky_walker op 29-12-2025 17:33 ]

• Zipsop
  • Niet online
sky_walker schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:54:
Ik heb op de BMW configurator eens naar de verschillende wielen gekeken en opgegeven WLTP:

e35/e40:
- 17" LM V-spaak (styling 851) in Refined Silber: 509/607km
- 17" LM aerodynamic (Styling 852) in Bicolor Midnight Grau: 513/613km
- 18" LM M Aerodynamic (Styling 858 M)in Bicolor Midnight Grau: 501/598km
- 18" LM Dubbelspaak (Styling 853) in Bicolor Gunmetal Grau 502/599km
- 18" Aerodynamisch (Styling 854) in Multicolor Gunmetal Grau 504/602km
- 19" LM M Y-spaak (styling 859 M)in Bicolor Jet Black uni: 499/595km
- 19" LM Aerodynamisch (Styling 996 M)in Jet Black: 502/599km
- 20" BMW Individual Aerodynamisch (Styling 862 I) in Bicolor Midnight Grau: 477/568km

17" uiteraard hoogste range. het verschil met 18" lijkt nog wel mee te vallen, de grootste dropoff is bij 20".
Opvallend dat de 19" aerodynamische 996M vergelijkbare (zelfs iets betere) waardes heeft dan de 18" Aerodynamic 858. Misschien is deze 19" velg lichter van constructie dan de 18".

breedte:
17" is 225 breed voor/achter
18" is 245 breed voor/achter
19" is 245 breed voor en 255 achter
20" is 245 breed voor en 255 achter

Het gewicht van de velg/band speelt ook een rol, bij een grotere velgdiameter wordt het gewicht van de band/velg combinatie hoger en dit geeft een hogere onafgeveerde massa en hogere massatraagheid, dus meer energie nodig om te acceleren. Ik verwacht dus dat met stadsritjes een grotere velg grotere invloed heeft dan constante snelheid op de snelweg (dan speelt voornamelijk de breedte een rol, hogere rolweerstand en luchtweerstand).

Dit is natuurlijk allemaal theoretisch, hoe het zich in de praktijk verhoudt is een ander verhaal.

Grt skywalker.
18" is ook mixed met 245 voor en 255 achter sinds een tijdje in NL. In de prijslijst staan de specs er helemaal bij. Alleen de winterset is nog 245 voor en achter voor 18"

Ook een aantal af fabriek band opties zijn afgelopen zomer met de modeljaar update herzien. Michelin is er helemaal uit en Bridgestone is erbij gekomen. Bridgestone en Hankook zijn nu de 19" af fabriek band loterij opties voor NL.

• Mcie
Verschillen zijn verwaarloosbaar dus tot 20", dus geen reden om met 17" te rijden, het oog wil ook wat. :)

• Mcie
Zipsop schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:57:
[...]

18" is ook mixed met 245 voor en 255 achter sinds een tijdje in NL. In de prijslijst staan de specs er helemaal bij. Alleen de winterset is nog 245 voor en achter voor 18"

Ook een aantal af fabriek band opties zijn afgelopen zomer met de modeljaar update herzien. Michelin is er helemaal uit en Bridgestone is erbij gekomen. Bridgestone en Hankook zijn nu de 19" af fabriek band loterij opties voor NL.
Vreemd dat dat per land scheelt. Die van mij is standaard geleverd met Michelin (19" Belgie)

• Zipsop
  • Niet online
Mcie schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:00:
[...]

Vreemd dat dat per land scheelt. Die van mij is standaard geleverd met Michelin (19" Belgie)
Het merk is niet regio specifiek. Michelin is gewoon helemaal uit de lijst voor de hele EU markt. Zal hooguit nog wat rest voorraad zijn geweest en veel dealers hebben ze nog als zomer sets liggen.
Zijn wel per land wat optie verschillen zo is er in Duitsland een sport band optie te bestellen (geen idee waarom je dat zou willen hebben op een EV) dat waren speciale Pirelli's en zijn nu Hankook iON Supreme banden geworden. van -75km WLTP range naar -50km WLTP range.

Ook kan je in België en Duitsland bijvoorbeeld nog altijd de 20" 868M Über Sjonnie / Porno Jetsers in 255/285 bestellen voor -100km WLTP range. In NL kon dat alleen het eerste jaar van de i4 leveringen.

• sky_walker
Zipsop schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:57:
[...]

check, bedankt en aangepast in mijn post.

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zipsop schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:17:
[...]
Ook kan je in België en Duitsland bijvoorbeeld nog altijd de 20" 868M Über Sjonnie / Porno Jetsers in 255/285 bestellen voor -100km WLTP range. In NL kon dat alleen het eerste jaar van de i4 leveringen.
Die heb ik in België, in de loop van 2025, niet gezien. De enige 20" waren/zijn de BMW Individual alu velgen styling 862 I, 20" (bicolor Midnightgrey), maar ze zijn inderdaad te groot/opvallend om als niet Sjonnie rond te rijden. Daarom ben ik voor de styling 859 M 19" (bicolor Jetblack) gegaan.

Helaas 6 maand wachten op de wagen, maar dat komt door de leasing maatschappij. Wat onbegrijpelijk is want ik moest een nieuwe wagen kiezen in augustus, september was te laat.

[ Voor 18% gewijzigd door poing op 31-12-2025 10:34 ]

• Mcie
Gisteren winterbanden laten monteren. Niet naar gekeken na de montage omdat het ook 2 uur duurde dus meteen weg gereden. Ik draai de grote weg op en ik denk wat een geluid maken deze banden. Geen trilling in het stuur maar mijn telefoon die op een houder zit trilt wel behoorlijk.
Dus parkeerplaats op gereden en even gekeken wat er nu gemonteerd is en ik loop naar achteren en zie continental. Ik loop terug en ik denk zie ik voor nu een ander profiel? Blijkt dat er voor hankook is gemonteerd.
Nog nooit meegemaakt dit. Te scherp het leasebedrag onderhandeld met Mossel denk ik? Dat wordt weer zo snel mogelijk terug naar zomerbanden dus.

• IDDQD.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:09
Zipsop schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:17:
[...]

Hier een über Sjonnie met de 20” in 285 breed achter. Ieder zijn eigen ding, ik vind het persoonlijk mooi staan. Range blijft voor mijn ritten voldoende hoewel meer altijd beter is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZwFZpujUrGGRoeuJvRAl4HKt6J0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gxztpqRYsJX20z490Gloi3Pm.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 126 127 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.