De i3 is ook van mijn vrouw. Ze reed vroeger (toen ze nog een Toyota Corolla had) erg graag met mijn i4, maar nu vindt ze de i3 veel prettiger. Is inderdaad een merkwaardig autootje. Heel wendbaar, vinnig, je zit vrij hoog, bijna als in een SUV, en het ruimtegevoel vooraan is heel fijn. Als stadswagen onovertroffen.Kerberos84 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 16:35:
[...]
Mijn vrouw heeft een i3, en dat luciferdoosje draait bijna gewoon om zijn as(nog steeds wel onder de indruk van de "kleine" auto die zooooo ruim aanvoelt binnenin)
Voor de andere eigenaren van de i4 M60: sinds kort is de i4 M60 als model te selecteren in ABRP. Tot voor kort moest je het stellen met de i4 M50 in de ABRP.
BMW gaat, niet verrassend natuurlijk, de i4 uitfaseren.
https://www.autoweek.nl/a...en-liggen-op-het-hakblok/
*sowieso
Aan de ene kant niet verrassend, want de i3 heeft weer een stuk nieuwere techniek, maar aan de andere kant kon de 4 serie voorheen ook naast de 3 serie bestaan. Je ziet toch bij meer merken dat er gesneden wordt in het modellenaanbod wordt gesneden.DonJunior schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:42:
Ik vind de i4 vooralsnog nog steeds een stuk mooier dan de i3/neue klasse. Maar wellicht is dat nog steeds wennen.
Los van het feit dat ik de i3 van binnen niet mooi vind, misschien valt daar wel aan te wennen, vind ik het erg jammer dat de hatchback verdwijnt.DonJunior schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:42:
Ooit een keer in een sedan gereden en zo'n kleine klep wil ik nooit meer.
Er komt ook een touringASS-Ware schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:13:
[...]
Los van het feit dat ik de i3 van binnen niet mooi vind, misschien valt daar wel aan te wennen, vind ik het erg jammer dat de hatchback verdwijnt.
Ooit een keer in een sedan gereden en zo'n kleine klep wil ik nooit meer.
Helemaal mee eens! Onze Taycan gaat er waarschijnlijk uit voor iets jongers en kleiners en de enige EV waar ik op uit kom die me qua gevoel nog iets doet is de i4. Zowel qua looks als rijden is de keuze in EV land toch zeer beperkt..wimpie schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:12:
Mijns inziens één van de mooiste EV's op dit moment (klikkerdeklik voor groot)
[Afbeelding]
Sja, maar dat ziet er weer heel anders uit dan een sedan/hatchback.
Ik heb overigens 2 tourings gehad, ook fijne auto's.
Voorheen waren de 3 en 4 serie ook op hetzelfde onderstel/platform. Nu zijn de i3 en i4 2 verschillende generaties.VidaR-9 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:49:
[...]
Aan de ene kant niet verrassend, want de i3 heeft weer een stuk nieuwere techniek, maar aan de andere kant kon de 4 serie voorheen ook naast de 3 serie bestaan. Je ziet toch bij meer merken dat er gesneden wordt in het modellenaanbod wordt gesneden.
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Voorstel:Mr Pingu schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:34:
[...]
Voorheen waren de 3 en 4 serie ook op hetzelfde onderstel/platform. Nu zijn de i3 en i4 2 verschillende generaties.
Bouw een nieuwe 4 serie op het platform van de nieuwe 3.
Vooralsnog speculatie van een journalist.DonJunior schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:42:
Ze zijn net begonnen met modeljaar 2027 te verkopen dus die gaat nog wel even mee. Maar inderdaad niet heel verassend. Het model loopt al een hele poos mee en zou een stevige facelift met de neue klasse techniek moeten gaan krijgen willen ze weer een generatie door. Toen ik bij de dealer was om te bestellen vertelden ze dat de presentatie van de i3 juist een hele boost aan de i4 had gegeven omdat velen met mij nog niet kunnen wennen aan het nieuwe gezicht en interieur.... Dus hopelijk gaan de i3-cijfers tegenvalen
Ik denk ook dat nog komtASS-Ware schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:36:
[...]
Voorstel:
Bouw een nieuwe 4 serie op het platform van de nieuwe 3.
- 3' series F3x en 4'series zat ook 2 jaar ( begin 2012 en eind 2013)
- 3' series G2x en 4'series G26 zat 2 jaar (2018 en 2020)
- X3 en X4 F25 en F26 zat 3 jaar tussen.
- Tussen X5 en X6 1 jaar. (F15 en F16)
[ Voor 12% gewijzigd door Mr Pingu op 20-08-2026 11:55 ]
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Zit net even verder te zoeken en er komt regelmatig de codenaam NA2 voorbij als vervanger voor de i4 na 2028.Mr Pingu schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:44:
[...]
Ik denk ook dat nog komtMaar kost tijd.
- 3' series F3x en 4'series zat ook 2 jaar ( begin 2012 en eind 2013)
- 3' series G2x en 4'series G26 zat 2 jaar (2018 en 2020)
- X3 en X4 F25 en F26 zat 3 jaar tussen.
- Tussen X5 en X6 1 jaar. (F15 en F16)
Zou wel beter zijn. Al hoop ik dat ze die wel mooiier maken dan de neue 3. Maar goed, smaken verschillen... moest in het begin ook heel erg wennen aan de nieuwe neus van de 4.
*sowieso
Die neue Nase?DonJunior schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:15:
[...]
Zit net even verder te zoeken en er komt regelmatig de codenaam NA2 voorbij als vervanger voor de i4 na 2028.
Zou wel beter zijn. Al hoop ik dat ze die wel mooiier maken dan de neue 3. Maar goed, smaken verschillen... moest in het begin ook heel erg wennen aan de nieuwe neus van de 4.
Helemaal mee eens: prachtige auto!wimpie schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:12:
[Afbeelding]
Maar ik denk dat we ook wel gaan wennen aan de nieuwe i3 (en hopelijk straks zijn coupe broertje de i4 NK, mocht die in de planning staan).
Er zijn al spionage foto’s van een neue klasse cabrio. Dus er komt wel een vierdeurs coupé. De i4 is goed verkocht. En alle recente 3 serie generaties kregen een 4 serie broer een of twee jaar later.
Bron.
Bron.
Volgens mij is nog nergens bevestigd dat er een 4-deurs coupé (ik zou het eerder 5-deurs hatchback noemen) komt? Kom alleen berichtgeving van januari tegen dat het niet uit te sluiten is dat de variëteit aan carrosserie varianten minder wordt….
Aangezien ik geen video app in mijn idrive 8.5 heb; iemand al eens de BMW VMC Multimedia AI Box (of iets vergelijkbaars) geprobeerd?
snip: mag in vraag en aanbod
[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 23-08-2026 16:45 ]
Ik denk enkel een cabrio, geen coupe versie meer zoals we hem nu kennen. Dat zal de i3 opvullen.Foxhill schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:41:
Er zijn al spionage foto’s van een neue klasse cabrio. Dus er komt wel een vierdeurs coupé. De i4 is goed verkocht. En alle recente 3 serie generaties kregen een 4 serie broer een of twee jaar later.
[Afbeelding]
Bron.
We weten allemaal dat de verkoop het niet goed doet voor BMW en dat ze in de modellen gaan snijden.
Hoezo?Clinternet schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:49:
[...]
We weten allemaal dat de verkoop het niet goed doet voor BMW en dat ze in de modellen gaan snijden.
Een korte zoektocht geeft me dit:
📊 Vergelijking Premium- en Topmerken (Volledig Jaar 2025)
| Merk | Wereldwijd Volume 2025 | Ontwikkeling vs. 2024 | Kernkarakteristiek 2025 | Strategische focus |
|---|---|---|---|---|
| BMW | 2,24 miljoen | 📈 +1,3% | Wereldwijd marktleider in het premiumsegment. Sterke mix van benzine, hybride en de i-serie. | Rijplezier en flexibele platformstrategie (Neue Klasse). |
| Mercedes-Benz | 2,02 miljoen | 📉 -2,1% | Focus verschoven naar Top-End Luxury (Maybach, G-Klasse) voor hogere marges. | Winstgevendheid boven puur volume; luxe-ervaring. |
| Audi | 1,85 miljoen | 📈 +0,8% | Stabiel gebleven door vernieuwing van het kerngamma (A4/A6-opvolgers) en Q-modellen. | Elektrificatie (e-tron) en heroveren van marktaandeel in China. |
| Tesla | 1,74 miljoen | 📉 -3,8% | Volume licht gedaald door felle concurrentie, maar blijft een gigant in het premium EV-segment. | Kostenreductie, autonoom rijden (FSD) en de vernieuwde Model Y. |
| Lexus | 0,84 miljoen | 📈 +5,2% | Sterke groei in Noord-Amerika en Azië dankzij de extreme betrouwbaarheid van hun hybrides. | Hybride-dominantie en geleidelijke overstap naar EV's. |
| Volvo | 0,76 miljoen | 📈 +7,0% | Succesvolle volumegroei dankzij de betaalbare EX30 en sterke vraag naar de XC-hybrides. | Volledige transitie naar elektrisch en geavanceerde veiligheid. |
No Gillette, No Minette
De verkoop is niet zozeer het probleem, maar wel de kosten. Zeker voor een relatief kleine autoconstructeur als BMW is het voeren van een zeer ruim gamma erg duur, dus daarin snijden ligt voor de hand.Kerberos84 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:03:
[...]
Hoezo?
Een korte zoektocht geeft me dit:
📊 Vergelijking Premium- en Topmerken (Volledig Jaar 2025)
Merk Wereldwijd Volume 2025 Ontwikkeling vs. 2024 Kernkarakteristiek 2025 Strategische focus BMW 2,24 miljoen 📈 +1,3% Wereldwijd marktleider in het premiumsegment. Sterke mix van benzine, hybride en de i-serie. Rijplezier en flexibele platformstrategie (Neue Klasse). Mercedes-Benz 2,02 miljoen 📉 -2,1% Focus verschoven naar Top-End Luxury (Maybach, G-Klasse) voor hogere marges. Winstgevendheid boven puur volume; luxe-ervaring. Audi 1,85 miljoen 📈 +0,8% Stabiel gebleven door vernieuwing van het kerngamma (A4/A6-opvolgers) en Q-modellen. Elektrificatie (e-tron) en heroveren van marktaandeel in China. Tesla 1,74 miljoen 📉 -3,8% Volume licht gedaald door felle concurrentie, maar blijft een gigant in het premium EV-segment. Kostenreductie, autonoom rijden (FSD) en de vernieuwde Model Y. Lexus 0,84 miljoen 📈 +5,2% Sterke groei in Noord-Amerika en Azië dankzij de extreme betrouwbaarheid van hun hybrides. Hybride-dominantie en geleidelijke overstap naar EV's. Volvo 0,76 miljoen 📈 +7,0% Succesvolle volumegroei dankzij de betaalbare EX30 en sterke vraag naar de XC-hybrides. Volledige transitie naar elektrisch en geavanceerde veiligheid.
Je haalt twee dingen serieus door elkaar... De algemene verkopen (van alle merken) staan onder druk omdat ze jarenlang (blindelings) genoten hebben en investeerden op de chinese markt (grote groeimarkt) ... Deze markt is plots ingezakt omdat china ondertussen zijn eigen wagens maakt, deze zijn veel goedkoper EN vaak technisch voorlopend...Clinternet schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:49:
[...]
Ik denk enkel een cabrio, geen coupe versie meer zoals we hem nu kennen. Dat zal de i3 opvullen.
Specifiek voor BMW : ja ze hebben hier ook last van MAAR veel minder dan bv Mercedes en de VAG groep (die massaal op die markt ingezet hebben om op korte tijd veel winst te maken (waarvan ze meteen ook lekker veel uitgedeeld hebben ipv een dikke spaarpot aan te leggen)). Iedereen zag deze problemen al jaren aankomen maar er zijn sommige (managers) die verblind werden door het snelle geld.
[ Voor 6% gewijzigd door Quiller op 24-08-2026 15:40 ]
Ik lees dat er nu native YouTube Music support is! woepee
EDIT: juist update gedaan, niets van te zien 🤯
EDIT: juist update gedaan, niets van te zien 🤯
[ Voor 32% gewijzigd door tc982 op 25-08-2026 19:01 ]
Computers make very fast, very accurate mistakes.
Het is me al een aantal keer opgevallen, maar klopt het dat de LCI versie een andere UI / software heeft draaien op de head unit? In mijn i4 uit 2022 heb ik de icoontjes onderaan in het midden bijvoorbeeld niet en draai ik software van maart 2026. Lijkt me erg onhandig als ze op die manier twee systemen moeten onderhouden voor praktisch dezelfde auto.
Dat klopt. Die 2022 i4 heeft iDrive 8, de 2026 i4 heeft iDrive 8.5. Ik heb zelf een 2026 i4 en zal straks even foto's uploaden van het dashboard en navigatiescherm.Ollie schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:24:
Het is me al een aantal keer opgevallen, maar klopt het dat de LCI versie een andere UI / software heeft draaien op de head unit? In mijn i4 uit 2022 heb ik de icoontjes onderaan in het midden bijvoorbeeld niet en draai ik software van maart 2026. Lijkt me erg onhandig als ze op die manier twee systemen moeten onderhouden voor praktisch dezelfde auto.
[ Voor 8% gewijzigd door H1MSELF1SH op 27-08-2026 13:15 ]
Begrijp ik goed dat ze bij jou het kraken bij de C-stijl hebben opgelost? Weet je hoe ze dat gedaan hebben?
Bij mij kraakt het ook en ik weet zeker dat het de plastic kap op de C-stijl is (die om de drukcilinder van de achterklep zit) die kraakt bij torsie van de auto (drempels, oneffenheden). Dat kraken deed het volgens mij vanaf het begin al een beetje, maar toen het afgelopen weken zo heet was werd het steeds erger, en het gaat ook niet meer weg nu het wat koeler is. De auto gaat binnenkort naar de dealer voor een beurt en ik heb ze ook gevraagd hiernaar te kijken, het zou fijn zijn als ik beslagen ten ijs kan komen met wat suggesties.
Ze hebben iets vastgezet, werd er gezegd.ludo_ schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:40:
[...]
Begrijp ik goed dat ze bij jou het kraken bij de C-stijl hebben opgelost? Weet je hoe ze dat gedaan hebben?
Bij mij kraakt het ook en ik weet zeker dat het de plastic kap op de C-stijl is (die om de drukcilinder van de achterklep zit) die kraakt bij torsie van de auto (drempels, oneffenheden). Dat kraken deed het volgens mij vanaf het begin al een beetje, maar toen het afgelopen weken zo heet was werd het steeds erger, en het gaat ook niet meer weg nu het wat koeler is. De auto gaat binnenkort naar de dealer voor een beurt en ik heb ze ook gevraagd hiernaar te kijken, het zou fijn zijn als ik beslagen ten ijs kan komen met wat suggesties.
Binnenkort weer heen voor nog meer kraakjes en rammeltjes.
@Ollie : Hier zie je dat m'n 2026 i4 iDrive 8.5 heeft.H1MSELF1SH schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:14:
[...]
Dat klopt. Die 2022 i4 heeft iDrive 8, de 2026 i4 heeft iDrive 8.5. Ik heb zelf een 2026 i4 en zal straks even foto's uploaden van het dashboard en navigatiescherm.
Dashboard linkje hier Je ziet hier ook dat de M60 een meer hoekig lettertype heeft op het dashboard dan de eDrive35 en eDrive40. De gigantische notch is er helaas nog steeds.
Navigatiescherm met iDrive versie hier
https://www.autoweek.nl/a...t-een-cabrio-vooruitblik/Foxhill schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:41:
Er zijn al spionage foto’s van een neue klasse cabrio. Dus er komt wel een vierdeurs coupé. De i4 is goed verkocht.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Ik heb een pre-LCI eDrive40 en ook die heeft iDrive8.5 geïnstalleerd (met dus inderdaad de icoontjes in het midden zoals op het screenshot door jou gerefereerd).Ollie schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:24:
Volgens mijn is BMW ergens in 2023 de i4 uit gaan rusten met de nieuwere iDrive (8.5) release.
Die neus op de i4 plakken, techniek van de i3 erin en hij kan weer een generatie mee. (Als ze het interieur van de i3 dan maar niét overnemen)
[ Voor 6% gewijzigd door DNN!S op 30-08-2026 18:51 ]
Ik start in november met nieuw werk en zou daar het mobiliteitsbudget nemen in plaats van bedrijfswagen. Ben al een tijdje aan het uitkijken naar iets waar ik echt blij van zou worden en kom toch telkens weer op de BMW i4 uit.
Gisteren een nieuwe listing op Autoscout die eigenlijk alle hokjes wel aanvinkte. Vandaag mee gaan rijden en meteen gekocht, prijs leek mij knap genoeg om toe te happen. Stond bij een dealer gelist, op in het inschrijvingsformulier zag ik dat eerste eigenaar een vennootschap was. Bleek een bv gerund door man en vrouw, dus online telefoonnummer van de man gevonden en even 20 minuten mee aan de lijn gehangen. Was een bijzonder passionele kerel die duidelijk liefde had gehad voor de auto. Gezien hij niet de verkopende partij is (had verkocht aan zijn concessiehouder die op zijn beurt aan deze dealer verkocht) en eerlijk mocht zijn, en alleen maar positieve dingen heeft verteld, was ik overtuigd.
Is een e40 van 01/2023 met 102.000 km. Neem hem mee voor 35.990 EUR.
Alles op de optielijst aangevinkt, behalve panodak en carbon sierlijsten. Catalogusprijs ~83.000 EUR volgens Gemini.
Buiten en binnen zo goed als alles mint... Ik hoop er een goede koop aan gedaan te hebben.
Gisteren een nieuwe listing op Autoscout die eigenlijk alle hokjes wel aanvinkte. Vandaag mee gaan rijden en meteen gekocht, prijs leek mij knap genoeg om toe te happen. Stond bij een dealer gelist, op in het inschrijvingsformulier zag ik dat eerste eigenaar een vennootschap was. Bleek een bv gerund door man en vrouw, dus online telefoonnummer van de man gevonden en even 20 minuten mee aan de lijn gehangen. Was een bijzonder passionele kerel die duidelijk liefde had gehad voor de auto. Gezien hij niet de verkopende partij is (had verkocht aan zijn concessiehouder die op zijn beurt aan deze dealer verkocht) en eerlijk mocht zijn, en alleen maar positieve dingen heeft verteld, was ik overtuigd.
Is een e40 van 01/2023 met 102.000 km. Neem hem mee voor 35.990 EUR.
Alles op de optielijst aangevinkt, behalve panodak en carbon sierlijsten. Catalogusprijs ~83.000 EUR volgens Gemini.
Buiten en binnen zo goed als alles mint... Ik hoop er een goede koop aan gedaan te hebben.
[ Voor 5% gewijzigd door Th1x4nG op 02-09-2026 23:56 ]
R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 | M4 Mac Mini | M1 MBA | DS415+ 40 TB SHR | VW ID.4 sadbox | 7.200 Wp O/W | Venus A 6,24 kWh
Ik zou dat als vorige eigenaar niet op prijs gesteld hebben, maar iedereen kan daar anders in zitten.Th1x4nG schreef op woensdag 2 september 2026 @ 23:54:
Bleek een bv gerund door man en vrouw, dus online telefoonnummer van de man gevonden en even 20 minuten mee aan de lijn gehangen.
Sowieso gefeliciteerd met je nieuwe auto.
Snap ik zeker, maar ik heb het heel voorzichtig benaderd en hem uitgebreid bedankt voor zijn tijd. Het was even mezelf op de eerste plaats zetten want zonder deze info tast je als koper uiteindelijk helemaal in het duister.ASS-Ware schreef op donderdag 3 september 2026 @ 00:42:
[...]
Ik zou dat als vorige eigenaar niet op prijs gesteld hebben, maar iedereen kan daar anders in zitten.
Sowieso gefeliciteerd met je nieuwe auto.
Hij vond het niet erg denk ik want ik wou al lang ophangen en hij bleef doorpraten.
R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 | M4 Mac Mini | M1 MBA | DS415+ 40 TB SHR | VW ID.4 sadbox | 7.200 Wp O/W | Venus A 6,24 kWh
Eens.wimpie schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:12:
[Afbeelding]
Ik heb hier eens gevraagd naar ervaringen op vakantie met de EV. Vooralsnog geen centje pijn:
Maktub
Mooi wagenMrMrq schreef op donderdag 3 september 2026 @ 07:38:
[...]
Eens.
Ik heb hier eens gevraagd naar ervaringen op vakantie met de EV. Vooralsnog geen centje pijn:
[Afbeelding]
(echt een 1-op-1 kopie van de mijne
Ik moet ook nog eens een keer wat mooie plaatjes schieten inderdaad..
*sowieso
al nieuws over of er ook een gt versie komt van de cabrio I4 ?
Geen betaalbare 4(5) deurs met grote achterklep meer en daar baal ik best wel van.
Ik heb mijn i4 privé gekocht. Of het wordt straks een gewilde tweedehands, of ik raak hem aan de straatstenen niet meer kwijt...
Ik vind het jammer dat ik hem straks niet kan inruilen voor een nieuwere versie. Ik vind het echt een supermooie wagen met veel ruimte. De i3 is qua afmetingen net zo groot, maar heeft significant minder ruimte binnen. De i5 vind ik te groot, dus zal straks toch een i3 worden, denk ik.
Ik vind het jammer dat ik hem straks niet kan inruilen voor een nieuwere versie. Ik vind het echt een supermooie wagen met veel ruimte. De i3 is qua afmetingen net zo groot, maar heeft significant minder ruimte binnen. De i5 vind ik te groot, dus zal straks toch een i3 worden, denk ik.
[ Voor 52% gewijzigd door ludo_ op 03-09-2026 13:56 ]
Ik heb die van mij ook prive gekocht, maar ik moet zeggen dat ik me niet zo zorgen maak over de restwaarde. Ik kan me niet voorstellen dat specifiek de i4 zoveel minder gewild gaat zijn dan een ander willekeurig ouder model van de BMW. Het blijft in mijn ogen een onwijs fraaie auto qua uiterlijk, zeker voor een EV. Maar goed, je weet natuurlijk niet hoe de blik op EV's in de toekomst gaat veranderen. Persoonlijk vind ik de nieuwe i3 (en eigenlijk de hele neue-klasse reeks) op dit moment niet mooi, maar dat had men 10 jaar terug misschien ook over de i4 gezegd.ludo_ schreef op donderdag 3 september 2026 @ 13:54:
Ik heb mijn i4 privé gekocht. Of het wordt straks een gewilde tweedehands, of ik raak hem aan de straatstenen niet meer kwijt...
De i4 staat bij mij ook op de shortlist als vervanger van mijn f31 ergens in de toekomst. Ik denk dat die wel in trek blijft de komende tijd.
Mijn plan met de mijne (3,5 jaar oud en al 100.000 gelopen) is er nu nog 7 jaar en 100.000 km mee rijden.Ollie schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:05:
[...]
Ik heb die van mij ook prive gekocht, maar ik moet zeggen dat ik me niet zo zorgen maak over de restwaarde. Ik kan me niet voorstellen dat specifiek de i4 zoveel minder gewild gaat zijn dan een ander willekeurig ouder model van de BMW. Het blijft in mijn ogen een onwijs fraaie auto qua uiterlijk, zeker voor een EV. Maar goed, je weet natuurlijk niet hoe de blik op EV's in de toekomst gaat veranderen. Persoonlijk vind ik de nieuwe i3 (en eigenlijk de hele neue-klasse reeks) op dit moment niet mooi, maar dat had men 10 jaar terug misschien ook over de i4 gezegd.
Op 10 jaar oud en 200.000 km gaat die auto inderdaad niet 'gewild' zijn maar een first gen Model S (12+ jaar oud) met 300.000 km gaat nog voor pakweg 12.000 euro weg dus ik zou het niet raar vinden om er 12 à 15.000 voor terug te krijgen.
Dat brengt de afschrijving gemiddeld op ergens tussen de 3.000 en 3.500 per jaar (eerste jaren wat forser natuurlijk) en dat lijkt mij wel prima. Om eerlijk te zijn, zolang hij rijdt, en zelfs al heeft hij maar 60% SoH meer (hetgeen al onwaarschijnlijk is), lijkt het mij nog een prima auto, desnoods dan als tweede auto.
Ik ben met de iX3 gaan rijden en vind persoonlijk de materialen binnenin een grote stap achteruit. Ja, het rijden voelt misschien op bepaalde punten geraffineerder aan, maar de i4 is wat mij betreft toch een fijne mix van het vertrouwde en het moderne. Ik denk niet dat onze i4 overnight waardeloos wordt als je binnenkort 60/65/70K moet aftikken voor zo'n nieuwe i3 die één stap vooruit is, twee stappen achteruit.
Zeer spijtig inderdaad. De grote hatchback-klep ben je zo snel gewoon en mis je gauw. Mijn vorige voertuig was een A5. Ook deze wordt niet vervolgd.ASS-Ware schreef op donderdag 3 september 2026 @ 13:29:
[...]
Geen betaalbare 4(5) deurs met grote achterklep meer en daar baal ik best wel van.
Eind volgend jaar ga ik uitkijken voor een nieuw voertuig. Geen SUV en nog geen Chinees merk. Als ik morgen moest beslissen wordt het een BMW i5 Touring. Spijtig leveren ze deze niet meer zonder open dak
Nou, inderdaad zeg!
Geen dak meer die open kan, geen achterruitje meer die open kan (touring), geen 4 gran coupe meer. Was vroeger dan toch alles beter?
Geen dak meer die open kan, geen achterruitje meer die open kan (touring), geen 4 gran coupe meer. Was vroeger dan toch alles beter?
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/fjRoJB4V9NXPGLcCPsxJvf7l.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/G3sPeQBdgGCoG2Omj4EieoSM.jpg?f=fotoalbum_large)