• Ollie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-09 14:11
Danfoss schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:43:
[...]

Was het echt de onderkant van de auto of de lip onder de voorbumber? Die plastic lip wil nog wel eens de grond raken als je te hard een drempel pakt of te laat hard remt voor de drempel.

De vering is sowieso wat zacht op een i4 wat je vooral merkt in grote snelwegkuilen. Op (te) hoge snelheid zakt hij zo ver in aan de achterkant dat je aan het einde van de veerbeweging zit wat een klap geeft. Dan volgt de reactie aan de voorkant en moet je even goed opletten ;) . Maar onder normale omstandigheden komt dat niet voor, dan ga je eigenlijk al te hard.
Ik doelde op de bodemplaat van de auto, daar zie je wat krassen op de plek waar die de drempel geraakt heeft.

• Jkroeze
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 17:34
Mr Pingu schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:11:
Rem je voor de drempel of heb je rem nog in op het moment dat je de drempel raakt? Als het laatste het geval is, dan neem je door het remmen al werkhoogte weg van de schokbreker want bij aanremmen komt er meer druk op de vooras en dus al compressie op de de veren en schokbrekers.

Daarnaast heeft BMW bij sommige modellen gewoon een belabberde configuratie / calibratie van schokbrekers / veren. Blijkbaar is de niet-adaptive onderstel op de i4 er 1 van.

Wellicht verlagingsveren van Eibach geven het gevoel waar naar je op zoek bent( Of evt. Van H&R maar deze zijn vaak nog stijver, dus ook minder comfort). Eventueel nog B8 schokbrekers maar dan ook je weer in op comfort, maar het overwegen waard als je schokbrekers op z’n einde raken :)

Trouwens, de meest mensen hebben niet door dat schokbrekers gesleten zijn, zie heel vaak auto’s die lekker op de veren nadeinzen nadat ze over een hobbel gegaan zijn, doch vaak enkel achter :)
Die verlagingsveren zouden alleen voor de voorkant passen toch? Achter heeft luchtvering, wat zou je daar aan kunnen doen?

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-09 23:23

MisteRMeesteR

Is Gek op... :)

Nog meer mensen last van dat CarData geen gegevens meer geeft? @Ophidian?

CarData-MQTT zegt 'Connected' te zijn maar krijg geen data meer binnen, MQTT topics hier dateren als laatst van gisteren terwijl er nadien al vaker met de auto is gereden.

[ Voor 12% gewijzigd door MisteRMeesteR op 11-09-2026 16:40 ]

www.google.nl

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:10
@MisteRMeesteR Nee werkt hier gewoon nog.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Gevonden, gisteren de auto ook gekoppeld aan de BMW-ID van mijn vrouw, blijkbaar zorgt dat ervoor dat de gehele stream verdwenen is? Terwijl ik hoofdgebruiker was/ben en zij gebruiker.

Moest alle 245 hokjes weer aanvinken om vervolgens de CARDATA-STREAM weer te starten op de BMW portal, nu werkt het weer maar mis ik data van vandaag :( :P

www.google.nl

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:57

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Jkroeze schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 14:42:
[...]

Die verlagingsveren zouden alleen voor de voorkant passen toch? Achter heeft luchtvering, wat zou je daar aan kunnen doen?
Je krijgt aangepaste stangetjes voor de niveausensor achter, zodat de hoogte regeling hem niet zo hoog oppompt :)

Toevoeging: het is vooral de voorkant die ook baat heeft bij stuggere veren, zodat de voorkant wat minder duikt. Voorkant wordt voorspelbaarder

[ Voor 17% gewijzigd door Mr Pingu op 11-09-2026 20:41 ]

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Iemand al voor elkaar gekregen om met bimmercode de PIEP-PIEP bij openen uit te zetten en enkel de PIEP bij sluiten van de wagen aan te laten.

Heb e.e.a. geprobeerd met bimmercode:
code:
1
2
QUIT_AKUST_SCHAERF → aktiv
QUIT_AKUST_ENTSCHAERF -> nicht_aktiv
Maar dan piept hij helemaal niet meer. Lijkt erop dat het een alles aan of alles uit optie is geworden. Op de F serie kon ik deze nog wel los van elkaar aan of uit zetten.

Heb hem nu maar op volume laag, kortdurend en frequentie laag gezet maar ik wil gewoon af van die openingspiepjes :(

www.google.nl

• eikrur
  • Registratie: Oktober 2019
  • Nu online
Quiller schreef op maandag 7 september 2026 @ 19:39:
Hier een eerste echte defect... De airco blaast geen koude lucht meer (wel lucht uit de roosters maar geen koeling :()

Wagen gaat volgende week binnen voor diagnose... Ik vrees de compressor die stuk is (ik hoor hem ook niet aanslaan als ik via de app de koeling activeer) ... Dit zou wel eens een grote kost kunnen zijn denk ik zo (geen idee wat het normaal kost).
Heb ik recent ook gehad, koelvloeistof bijgevuld, binnen een uur weer op pad, kosten weet ik niet, die gaan naar de lease maatschappij

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:10
eikrur schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:33:
[...]

Heb ik recent ook gehad, koelvloeistof bijgevuld, binnen een uur weer op pad, kosten weet ik niet, die gaan naar de lease maatschappij
Koelvloeistof heeft niet zoveel met je airco te maken eigenlijk.
Koudemiddel bedoel je wellicht?
Dan nog zou dat vreemd zijn want het aircosysteem is een gesloten systeem. Dan heb je dus ergens een lek (hoe klein ook)

*sowieso

• Quiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:55
eikrur schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:33:
[...]

Vandaag is de wagen binnen geweest en hersteld... Oorzaak : marterschade aan de communicatiekabel naar de airco (compressor) ... Al bij al valt dat nog mee (had erger verwacht) ... Ben ik gelukkig (als particulier) voor verzekerd!!!!

• Quiller
DonJunior schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:24:
[...]

Dan nog zou dat vreemd zijn want het aircosysteem is een gesloten systeem. Dan heb je dus ergens een lek (hoe klein ook)
Het is een gesloten systeem MAAR blijkbaar zijn er van 2022 wagens uit de fabriek vertrokken met te weinig koudemiddel!!!! Daar zou een tsb naar de garages over gestuurd zijn met oog op coulance...

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:54
Quiller schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:45:
[...]

Vandaag is de wagen binnen geweest en hersteld... Oorzaak : marterschade aan de communicatiekabel naar de airco (compressor) ... Al bij al valt dat nog mee (had erger verwacht) ... Ben ik gelukkig (als particulier) voor verzekerd!!!!
Gelukkig zeg.
Welke verzekering dekt dit?

• eikrur
  • Registratie: Oktober 2019
  • Nu online
DonJunior schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:24:
[...]

Koudemiddel keur ik ook goed ;-), maar inderdaad gaven ze aan dat ik het even in de gaten moest houden maar rij nu drie maanden na het incident en de airco doet het nog steeds, ze hebben wel een soort fluoriderend middel toevoegt om een evt. lek op te sporen begreep ik

• DonJunior
eikrur schreef op maandag 14 september 2026 @ 17:00:
[...]

Koudemiddel keur ik ook goed ;-), maar inderdaad gaven ze aan dat ik het even in de gaten moest houden maar rij nu drie maanden na het incident en de airco doet het nog steeds, ze hebben wel een soort fluoriderend middel toevoegt om een evt. lek op te sporen begreep ik
Ja precies, heb dit eerder ook gehad, uiteindelijk bleek het steenslag in de airco radiator. Kan gebeuren, doe je niet zoveel aan.

*sowieso

• Quiller
ASS-Ware schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:53:
[...]

Gelukkig zeg.
Welke verzekering dekt dit?
mijn kleine omnium (baloise) zit schade door dieren in...

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:54
Quiller schreef op maandag 14 september 2026 @ 19:04:
[...]

mijn kleine omnium (baloise) zit schade door dieren in...
Wat is dat?
Nooit van gehoord.

• DonJunior
ASS-Ware schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:01:
[...]

Wat is dat?
Nooit van gehoord.
verzekeringsmaatschappij in België gok ik zo

*sowieso

• H1MSELF1SH
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-09 15:57
"Omnium" = all-risk in Nederland. Een "kleine omnium" dekt geen schade aan je eigen auto bij een ongeval maar wel schade door weer, glasbreuk, aanrijding met een dier, schade door een dier zoals in dit specifieke geval enz.

Baloise is een verzekeringsmaatschappij in België.

[ Voor 13% gewijzigd door H1MSELF1SH op 14-09-2026 22:34 ]

• Quiller
ASS-Ware schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:01:
[...]

Wat is dat?
Nooit van gehoord.
Das vreemd dat je nog nooit van baloise gehoord hebt. Dit is een heel grote maatschappij die ook in andere landen bestaat (is zwitsers van de helvetia baloise groep)

edit : blijkbaar is NL één van de landen waar ze niet aanwezig zijn (zal wel met risicoanalyse te maken hebben :+ )

[ Voor 17% gewijzigd door Quiller op 15-09-2026 09:10 ]

• jpsmits
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-09 10:17
ludo_ schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:40:
[...]

De auto gaat binnenkort naar de dealer voor een beurt en ik heb ze ook gevraagd hiernaar te kijken, het zou fijn zijn als ik beslagen ten ijs kan komen met wat suggesties.
Heb je deze beurt al gehad? En is het dakraam gekraak opgelost?
Bij mij namelijk hetzelfde euvel. Was er niet in het begin (eerste jaar) maar sinds deze lente duidelijk hoorbaar op dorpswegen/lage snelheid.

• ludo_
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 13:15
@jpsmits nee, nog niet. Door werk en vakantie kan ik pas eind oktober terecht. Zul je zien dat het kraken dan is opgehouden door de lagere temperaturen, maar dat zien we dan wel weer.

• ronnie88
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-09 22:54
jpsmits schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:12:
[...]

Heb je deze beurt al gehad? En is het dakraam gekraak opgelost?
Bij mij namelijk hetzelfde euvel. Was er niet in het begin (eerste jaar) maar sinds deze lente duidelijk hoorbaar op dorpswegen/lage snelheid.
Ik heb dit gehad en bij mij is het rubber vervangen en (in ieder geval voorlopig) opgelost. Ik verwacht eerlijk gezegd wel dat het op den duur weer terug komt, maar hopelijk wordt mijn ongelijk bewezen.

• JeeHoo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 11:42
ludo_ schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 14:29:
@jpsmits nee, nog niet. Door werk en vakantie kan ik pas eind oktober terecht. Zul je zien dat het kraken dan is opgehouden door de lagere temperaturen, maar dat zien we dan wel weer.
Ik ben ook wel benieuwd naar de uitkomst - bij mij precies hetzelfde probleem (en eigenlijk ook vanaf het begin). Het lijkt inderdaad erger te worden.

• papabeer
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 10:49
ronnie88 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 22:49:
[...]

Ik heb dit gehad en bij mij is het rubber vervangen en (in ieder geval voorlopig) opgelost. Ik verwacht eerlijk gezegd wel dat het op den duur weer terug komt, maar hopelijk wordt mijn ongelijk bewezen.
Goed om te weten. Doet mij eraan herinneren dat ik een afspraak inboek.

• B1OO
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-09 16:26
Mooi statistiekje van een lange rit naar Spanje.

407km gereden met volle (100%) accu en nog 11% over bij de snellader. 113,8km/h gemiddeld.

Niet slecht voor een i4 uit '22 met 135kkm.

Blijft een fantastisch apparaat!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VOxRCOgT3ZIDTOFbO2uJHJy4_ro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HuhXiXT0lL7w4uNm2JugYHPD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAo6Lm82Woq3Q4XcySdnL-18N_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UIcsgg2VxCrFlB30Dirn44g0.jpg?f=fotoalbum_large

• Mike M
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 24-09 11:39
Beste allen,

Ik rij momenteel een 420i als lease auto. Mijn contract loopt af, en ik ga overstappen naar het kopen van een eigen auto. En daarbij denk ik aan een i4e40 met de kop eraf.

Nadeel voor mij, is dat ik thuis niet kan laden en afhankelijk ben van vrije laadplekken in de buurt etc. Op mijn werk kan ik laden tegen een redelijk hoge prijs van 69 cent per KWH. Maar zelfs daarmee, is het goedkoper dan benzine. Woon werk afstand is 26 kilometer enkele reis.

Mijn vraag is, of er op dit forum iemand is, die van benzine naar de i4e40 overgestapt is, ook afhankelijk is van commercieel laden. En of dit bevalt met betrekking tot plannen, beschikbaarheid laadmogelijkheden etc. Vooral in de winter, als de actieradius daalt.

Bij voorbaat dank, Mike

• Quiller
Mike M schreef op donderdag 24 september 2026 @ 10:21:
Beste allen,

Ik rij momenteel een 420i als lease auto. Mijn contract loopt af, en ik ga overstappen naar het kopen van een eigen auto. En daarbij denk ik aan een i4e40 met de kop eraf.

Nadeel voor mij, is dat ik thuis niet kan laden en afhankelijk ben van vrije laadplekken in de buurt etc. Op mijn werk kan ik laden tegen een redelijk hoge prijs van 69 cent per KWH. Maar zelfs daarmee, is het goedkoper dan benzine. Woon werk afstand is 26 kilometer enkele reis.

Mijn vraag is, of er op dit forum iemand is, die van benzine naar de i4e40 overgestapt is, ook afhankelijk is van commercieel laden. En of dit bevalt met betrekking tot plannen, beschikbaarheid laadmogelijkheden etc. Vooral in de winter, als de actieradius daalt.

Bij voorbaat dank, Mike
Veel hangt af wat er in je buurt / op je weg ligt van laadmogelijkheden ... Bv als je een tesla station op je weg of vlak bij je woonst hebt : niet twijfelen : abo nemen.

• pieter81!
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10:30
@Mike M ook in reactie op @Quiller:

Ik geef (als prive rijder) toch echt de voorkeur aan een langzame AC lader boven een DC-lader. In een noodsitautie een tesla supercharger gebruiken prima, maar niet als standaard vervanger voor AC laden. Veel snelladen is doorgaans slechter voor de accu, ook al lopen daarover de ervaringen uiteen.

Voor wat betreft laden in de buurt: Hier in de straat staan 4 laders van de gemeente die vrijwel altijd vrij zijn. Nogal logisch want iedereen heeft een oprit en dus een prive lader, als ze een electrische auto hebben. Vraag mij niet waarom de gemeente hier die palen heeft geplaatst overigens. Andere straten zijn weer drukker. Om maar aan te geven: is denk ik niet echt een pijl op te trekken, hangt echt af van de situatie bij jou in de buurt.

Alles valt of staat met gebruik van je auto (kilometrage per dag). Hoger verbruik in de winter zou ik mij niet zo druk over maken. Dat gaat er echt niet voor zorgen dat je plotseing laadstress hebt of dagelijks aan de lader moet in plaats van eens of tweemaal per week.

Wat betreft de 69 ct/Kwh bij je werk: zou gewoon vergelijken wat het goedkoopste is en op basis daarvan bepalen waar je het beste kunt laden - voor je woon/werk afstand is er in ieder geval geen noodzaak bij je werk te laden. Vergelijk ook zeker verschillende laadpassen: de ene pas geeft een lager tarief dan de andere. Maar daar zijn andere topics voor op Tweakers.

[ Voor 6% gewijzigd door pieter81! op 24-09-2026 13:53 ]

• Scharkby
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13:41
Mike M schreef op donderdag 24 september 2026 @ 10:21:
Beste allen,

Bij voorbaat dank, Mike
Ik ben ook prive overgestapt op een 40e en vind het laden prima gaan. Ik laad altijd AC, zowel in de straat als op kantoor indien nodig. Je hebt verschillende aanbieders en laadpassen. Daar zijn ook verschillende topics hierover op tweakers. Kwestie van even goed kijken wat voordeliger is in jouw situatie. De app van BMW geeft ook laadproces duidelijk weer, dus je weet ook goed hoe snel de auto laadt en wanneer de auto weer klaar is. Ik zou niet snel weer terug gaan voor benzine in mijn situatie.

• Quiller
pieter81! schreef op donderdag 24 september 2026 @ 13:51:
@Mike M ook in reactie op @Quiller:

Ik geef (als prive rijder) toch echt de voorkeur aan een langzame AC lader boven een DC-lader. In een noodsitautie een tesla supercharger gebruiken prima, maar niet als standaard vervanger voor AC laden. Veel snelladen is doorgaans slechter voor de accu, ook al lopen daarover de ervaringen uiteen.

Voor wat betreft laden in de buurt: Hier in de straat staan 4 laders van de gemeente die vrijwel altijd vrij zijn. Nogal logisch want iedereen heeft een oprit en dus een prive lader, als ze een electrische auto hebben. Vraag mij niet waarom de gemeente hier die palen heeft geplaatst overigens. Andere straten zijn weer drukker. Om maar aan te geven: is denk ik niet echt een pijl op te trekken, hangt echt af van de situatie bij jou in de buurt.

Alles valt of staat met gebruik van je auto (kilometrage per dag). Hoger verbruik in de winter zou ik mij niet zo druk over maken. Dat gaat er echt niet voor zorgen dat je plotseing laadstress hebt of dagelijks aan de lader moet in plaats van eens of tweemaal per week.

Wat betreft de 69 ct/Kwh bij je werk: zou gewoon vergelijken wat het goedkoopste is en op basis daarvan bepalen waar je het beste kunt laden - voor je woon/werk afstand is er in ieder geval geen noodzaak bij je werk te laden. Vergelijk ook zeker verschillende laadpassen: de ene pas geeft een lager tarief dan de andere. Maar daar zijn andere topics voor op Tweakers.
Ik ben het 'deels' met je eens... Ik neem (voor mezelf) in de winter (november tot eind januari (dus effectief tot eind februari te gebruiken) een tesla abo (het station ligt niet ver van mijn woonst) net omdat ik met name goedkoop kan laden als ik voor 9u smorgens ga (goedkoper dan thuisladen :o (vorig jaar 21 cent nu 22 cent (belgie)) EN tegelijk mijn thuisnetwerk ontlast als er weinig zon is (ook warmtepomp voor verwarming)... Dus ik laad zeker niet hele jaar door DC ...

btw ondertussen komen meer en meer studies ervan terug dat het negatief is voor betreffende dc laden ALS je niet 'te hoog' laadt ... Het is dan dat de batterij met DC met name onder stress komt te staan.

Dat gezegd zijnde : als hij NIET thuis kan laden (hele jaar) is het heel moeilijk om advies te geven door gebrek aan informatie waar we over beschikken... Welke laadpalen in zijn omgeving, de laadpalen op zijn werk zijn dit openbare laadpalen of puur van de firma, welke uitbater van de laadpalen (mogelijkheid tot lagere prijs met abo?) etc... Sowieso in zijn geval zou ik zeker en vast een goede met abo zoeken en als hij vaak ver rijdt is tesla of ionity in dat geval heel voordelig.

• pieter81!
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10:30
Quiller schreef op donderdag 24 september 2026 @ 16:03:
[...]

Ik ben het 'deels' met je eens... Ik neem (voor mezelf) in de winter (november tot eind januari (dus effectief tot eind februari te gebruiken) een tesla abo (het station ligt niet ver van mijn woonst) net omdat ik met name goedkoop kan laden als ik voor 9u smorgens ga (goedkoper dan thuisladen :o (vorig jaar 21 cent nu 22 cent (belgie)) EN tegelijk mijn thuisnetwerk ontlast als er weinig zon is (ook warmtepomp voor verwarming)... Dus ik laad zeker niet hele jaar door DC ...

btw ondertussen komen meer en meer studies ervan terug dat het negatief is voor betreffende dc laden ALS je niet 'te hoog' laadt ... Het is dan dat de batterij met DC met name onder stress komt te staan.
Snap je punt hoor, maar denk dat dit in jouw geval meer capaciteitstarief gedreven is? Dat speelt (nog) niet in NL...

• Quiller
pieter81! schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 10:30:
[...]

Snap je punt hoor, maar denk dat dit in jouw geval meer capaciteitstarief gedreven is? Dat speelt (nog) niet in NL...
captar (belgie dus) speelt zeker mee een rol , maar ook de prijs in de winter bij tesla (als ik voor 9u ga laden) is gewoon lager dan wat ik kan bereiken thuis (en ik heb dynamisch tarief)
Pagina: 1 ... 138 139 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.