• dencoupe
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-08 14:05
Bij mij blijft het filmpje na 1x kijken weg. En ik snap dat deze er komt, de iX3 zit namelijk in de film.

Maar random reclame voor bijvoorbeeld tampons, dat hoeft sowieso niet

Maar alle diensten gratis bij het tonen van reclame zou wel een mooi aanbod zijn. Niet dat ik daar gebruik van ga maken, want sinds de streaming diensten heb ik geen reclame meer gezien op tv, laat staan dat ik dit in mijn auto wil hebben ;)

[ Voor 9% gewijzigd door dencoupe op 04-08-2026 13:32 ]

• roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-08 13:27
Streaming diensten hebben ook al reclame.

Prime bijvoorbeeld, maar die zijn vrij kort, prima om even de telefoon te checken

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:56
roland kroes schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 14:02:
Streaming diensten hebben ook al reclame.

Prime bijvoorbeeld, maar die zijn vrij kort, prima om even de telefoon te checken
Sommige hebben reclame, niet alle streamingdiensten. En je kan die maandelijks opzeggen. Ik kan niet zomaar mijn auto buitengooien. Je hebt die auto gekocht, dat is jouw eigendom.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:12
Zullen we stoppen met zeuren over filmpjes die je kunt negeren en waarbij je niet wordt gedwongen om ze te kijken?

We hebben allemaal ons punt gemaakt en we zijn het niet allen eens.
Nou en?

En nu weer over de i4.

• eikrur
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11-08 13:38
Ik heb hier al eerder over geschreven, mijn auto laadt aan publieke laadpalen maar met max 3Kw ik kwam daar achter toen de laadpaal op mijn oprit kapot ging. Die is nu vervangen en nu laadt de auto op de oprit weer met 11Kw. Eerdere suggesties van een kapotte CCU zijn dus niet van toepassing. De urgentie van dit probleem is nu weg want ik kan in 95% van de gevallen op de oprit laden en de overige 5% aan een snel-lader, dat gaat wel gewoon goed. Ik ben echter wel gewoon nieuwsgierig hoe dit kan, is het een probleem van mijn BMW of mijn laadkabel of is het een maatschappelijk probleem dat ons elektriciteitsnet op constant loadbalancing staat?

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:06
eikrur schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 08:46:
Ik heb hier al eerder over geschreven, mijn auto laadt aan publieke laadpalen maar met max 3Kw ik kwam daar achter toen de laadpaal op mijn oprit kapot ging. Die is nu vervangen en nu laadt de auto op de oprit weer met 11Kw. Eerdere suggesties van een kapotte CCU zijn dus niet van toepassing. De urgentie van dit probleem is nu weg want ik kan in 95% van de gevallen op de oprit laden en de overige 5% aan een snel-lader, dat gaat wel gewoon goed. Ik ben echter wel gewoon nieuwsgierig hoe dit kan, is het een BMW probleem, is het een probleem van mijn BMW of mijn laadkabel of is het een maatschappelijk probleem dat ons elektriciteitsnet op constant loadbalancing staat?
Ik snap oprecht je vraag niet. Je bent er achter gekomen dat je laadpaal stuk was, dat het dus niet aan je BMW lag, want laadpaal vervangen en nu gaat alles weer goed. Waarom vraag je je dan nu af of het een BMW probleem is? Niemand heeft dit gehad behalve jij met een defecte laadpaal?
En wat het elektriciteitsnet i.c.m. loadbalancing van het hele net ermee te maken heeft begrijp ik al helemaal niet.

*sowieso

• Quiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-08 20:35
eikrur schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 08:46:
Ik heb hier al eerder over geschreven, mijn auto laadt aan publieke laadpalen maar met max 3Kw ik kwam daar achter toen de laadpaal op mijn oprit kapot ging. Die is nu vervangen en nu laadt de auto op de oprit weer met 11Kw. Eerdere suggesties van een kapotte CCU zijn dus niet van toepassing. De urgentie van dit probleem is nu weg want ik kan in 95% van de gevallen op de oprit laden en de overige 5% aan een snel-lader, dat gaat wel gewoon goed. Ik ben echter wel gewoon nieuwsgierig hoe dit kan, is het een BMW probleem, is het een probleem van mijn BMW of mijn laadkabel of is het een maatschappelijk probleem dat ons elektriciteitsnet op constant loadbalancing staat?
Ik neem aan dat je laadpaal (oude en nieuwe) een ingebouwde laadkabel heeft? Zo ja dan vermoed ik sterk dat het aan je bij de wagen horende laadkabel ligt... Heel eenvoudig op te lossen : elke bmw dealer heeft laadpalen. Ga naar je dealer MET je kabel en vraag dat ze eens testen (met jou erbij) met jouw kabel EN met een kabel die ze vast en zeker liggen hebben...

• eikrur
DonJunior schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:41:
[...]

Ik snap oprecht je vraag niet. Je bent er achter gekomen dat je laadpaal stuk was, dat het dus niet aan je BMW lag, want laadpaal vervangen en nu gaat alles weer goed. Waarom vraag je je dan nu af of het een BMW probleem is? Niemand heeft dit gehad behalve jij met een defecte laadpaal?
En wat het elektriciteitsnet i.c.m. loadbalancing van het hele net ermee te maken heeft begrijp ik al helemaal niet.
Ik snap het ook niet daarom stel ik de vraag, (zaken uitsluiten kan oplossingen brengen) dat is heel gebruikelijk op een forum.

Daarnaast zou het kunnen dat ik het probleem onvoldoende duidelijk omschrijf of dat jij niet helemaal goed leest, doordat mijn laadpaal kapot was moest ik gaan laden aan openbare laders en toen kwam dat probleem naar boven, op dat moment kan het aan een aantal zaken liggen waaronder bijv de CCU van de auto. Als blijkt dat het na vervanging van de laadpaal op de oprit weer is opgelost kan je de auto uitsluiten. Maar het lek is boven, het ligt aan de kabel, ook die had ik nooit gebruikt (want vaste kabel aan eigen laadpaal en aan snelladers) Kabel omgeruild, probleem opgelost. Maar hartelijk dank voor het meedenken

• eikrur
Quiller schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:50:
[...]

Ik neem aan dat je laadpaal (oude en nieuwe) een ingebouwde laadkabel heeft? Zo ja dan vermoed ik sterk dat het aan je bij de wagen horende laadkabel ligt... Heel eenvoudig op te lossen : elke bmw dealer heeft laadpalen. Ga naar je dealer MET je kabel en vraag dat ze eens testen (met jou erbij) met jouw kabel EN met een kabel die ze vast en zeker liggen hebben...
Kijk, dat zijn antwoorden waar ik wat aan heb, ik heb even de kabel van de buurman gebruikt aan de openbare laadpaal in de wijk en dat bleek de oplossing, nieuwe kabel is onderweg, eind goed al goed, hartelijk dank voor het meedenken, hier komt het nut van een forum weer even naar voren

• tc982
Nog even over de reclame, ik heb dus zoals gezegd een klacht ingediend bij BMW Financial Leasing. Ik heb dat gedaan via een formulier, en ik krijg vrijwel direct een reactie:
Beste heer xxxxxx,

Wij hebben uw feedback betreffende het filmpje goed ontvangen.
Bedankt voor uw feedback. Wij hopen dat u van het filmpje heeft genoten.

Groeten,
BMW Financial Services

Die had ik niet zien aankomen :)

• roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-08 13:27
Nou, netjes heur 🤭

• tc982
Knip

[ Voor 96% gewijzigd door Notna op 07-08-2026 08:47 . Reden: Maak een TR aan ]

• ASS-Ware
Knip

[ Voor 96% gewijzigd door Notna op 07-08-2026 08:46 . Reden: Aardig doen kost je niets ]

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-08 20:47
Goedemorgen,

Gisteren mijn nieuwe BMW i4 Edrive40 in ontvangst genomen bij Dusseldorp in Rotterdam. Keurige aflevering, en mijn BMW320E ingeleverd (lease).

Ik had me al eerder gemeld hier bij i4 topic, maar nog even de gekozen configuratie:
- Edrive 40
- M Sport Edition 250kw
- Brooklyn Grau metallic
- Adaptive LED verlichting, high beam assistance (3D laser lights achter)
- 19 inch lichtmetalen M wielen Y-spaak (styling 859M) in Bicolor Jet Black
- Hifi system
- donker getinte ramen achter
- Bekleding Sensatec geperforeerd zwart
- zwarte hemelbekleding
- Trekhaak met elektrisch wegklapbare kogel

Als je de Edrive40 kiest, dan is het pakket: Adaptive LED verlichting, high beam assistance (3D laser lights achter) gratis, maar je moet het wel aanvinken in de configuratie. Ik vind de 3D laser lights achter echt een juweel van een verlichting......

Uiteindelijk de Edrive40 gekozen boven de Edrive35 vanwege de wat langere ritten op vakantie en de winter. En we hebben ook nog een boottrailer met boot, voor de ritjes in Nederland scheelt dat ook. Verder zou ik ook prima uitkomen in Nederland met een 35 voor dagelijks ritjes en woonwerk verkeer, maar het paste in het budget dus toch maar gedaan, ten koste van wat opties zoals schuifkanteldak, HK audio, maar goed ben erg happy.

De laadklep gaat heel ver omhoog, uitkijken in parkeergarages, maar je kan de hoogte instellen in het menu, dat had ik hier al gelezen, dank! dus die hebben we gelijk even begrensd.

Er is een thuislaadpaal van Eneco is geplaatst op de oprit. Eneco connectric, dat is een laadpaal van Pebler. aangesloten op 3 fasen, met load balancing. Ik heb ook zonnepanelen en 2 thuisbatterijen, maar eens kijken hoe we dit allemaal kunnen optimaliseren. Ik zou slim moeten kunnen laden met de slim laden app van Eneco, en ik heb de laadpaal ook weten te koppelen met HomeAssistant slimme systeem in huis, maar dat moeten we verder gaan uitzoeken hoe en wat.

Voorlopig maar eens kilometers gaan maken.

Fotoserie-tje gemaakt op de Maasvlakte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJBe50d865lsA85lgzFBb8lftm0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JIC6ekB5mngvEJf3cfASt6OD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bEZVbKxLcOhccmEgFxLBuon7wAs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y7IMqg5tgKCo8C4Q3cIeGqda.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MPaR7CQ0lIr4au8TMsLKwlGJYGU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MBKmpUZ3LomWY9odAIqMiJCK.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jxkfvVRQb6s4mmXlJ0PRh1ZIAAU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q00yacrTbOcZjQIC7EcqZre8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NFhEdcs_F46bscGXQT0FKQQDYns=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lpOP3OmgrK7716UU7vEzyqnk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZqTb2LRuMIGqtdf1eZu0dZNk5A0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mJqtXDQUOhITRmfwICchbqH4.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FEASPvIvWKxlp8yAUULOj39blnE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xMHeCBHOXxRdMqQ64D4w6tgG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPeEQITH418BOF5MSDnEqjIKXRY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r8aJwKQEVeENdIuGNBHMPijR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yWqTzxLPf-x1m-kBvBTrbIlRduc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GvN4yZqjTxsrXzmoADqoE1dh.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7MBRN91cz3XnXdU3x3igI62v1-E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lnVKelXy0Hlix15Tj4z5U0Kz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wuMV5p6GawwDjOcnCOCDbP3OXyk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0vmMesqxKlPPguyUzXl4QxJN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05sY3LGOaIysWKZarjUcEoit0K0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PRT0XoX0r2vFV2YnqrG6v3YH.jpg?f=fotoalbum_tile

• DonJunior
sky_walker schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:53:
[..]
De laadklep gaat heel ver omhoog, uitkijken in parkeergarages, maar je kan de hoogte instellen in het menu, dat had ik hier al gelezen, dank! dus die hebben we gelijk even begrensd.
[..]
Ook welkom hier!

Dat laadklep aanpassen doe ik ook regelmatig. Standaard staat ie bij mij op 4. Maar in de parkeergarage moet ie echt op 3. Overigens tip: niet vergeten om hem weer terug te zetten naar de hogere stand, ik heb zelf al regelmatig mijn hoofd gestoten tegen de slothaak (of hoe je dat uitstekend kreng ook noemt)
In de parkeergarage open ik dus ook nooit de kofferklep vanuit binnen (anders wel altijd via het knopje in de bestuurdersdeur vak)
Je kan de klep namelijk nog tegenhouden met je hand (gewoon hard tegen drukken) mocht je merken dat ie toch te ver omhoog gaat.

*sowieso

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13:28
Mooie fotoshoot @sky_walker . En die laatste foto is natuurlijk gewoon leuk :)

• Ollie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11-08 10:37
Goedemorgen,

Gisteren mijn nieuwe BMW i4 Edrive40 in ontvangst genomen bij Dusseldorp in Rotterdam. Keurige aflevering, en mijn BMW320E ingeleverd (lease).

Ik had me al eerder gemeld hier bij i4 topic, maar nog even de gekozen configuratie:
- Edrive 40
- M Sport Edition 250kw
- Brooklyn Grau metallic
- Adaptive LED verlichting, high beam assistance (3D laser lights achter)
- 19 inch lichtmetalen M wielen Y-spaak (styling 859M) in Bicolor Jet Black
- Hifi system
- Bekleding Sensatec geperforeerd zwart
- zwarte hemelbekleding
- Trekhaak met elektrisch wegklapbare kogel

Als je de Edrive40 kiest, dan is het pakket: Adaptive LED verlichting, high beam assistance (3D laser lights achter) gratis, maar je moet het wel aanvinken in de configuratie. Ik vind de 3D laser lights achter echt een juweel van een verlichting......

Uiteindelijk de Edrive40 gekozen boven de Edrive35 vanwege de wat langere ritten op vakantie en de winter. En we hebben ook nog een boottrailer met boot, voor de ritjes in Nederland scheelt dat ook. Verder zou ik ook prima uitkomen in Nederland met een 35 voor dagelijks ritjes en woonwerk verkeer, maar het paste in het budget dus toch maar gedaan, ten koste van wat opties zoals schuifkanteldak, HK audio, maar goed ben erg happy.

Er is een thuislaadpaal van Eneco is geplaatst op de oprit. Eneco connectric, dat is een laadpaal van Pebler. aangesloten op 3 fasen, met load balancing. Ik heb ook zonnepanelen en 2 thuisbatterijen, maar eens kijken hoe we dit allemaal kunnen optimaliseren. Ik zou slim moeten kunnen laden met de slim laden app van Eneco, en ik heb de laadpaal ook weten te koppelen met HomeAssistant slimme systeem in huis, maar dat moeten we verder gaan uitzoeken hoe en wat.

Voorlopig maar eens kilometers gaan maken.

Fotoserie-tje gemaakt op de Maasvlakte:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Hele gave fotoshoot inderdaad, mooie foto's!
De perfecte auto is er meestal niet (binnen budget), dus een compromis moet je altijd sluiten.
Heel veel plezier met je nieuwe i4 maar dat komt vast en zeker goed. 8)

• Bboonen
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 09:59
Mooie auto!

Mooie foto’s!

Die locatie komt me bekend voor, is dat waar die van autoblog.nl ook vaker gaan???

• sky_walker
Bboonen schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:41:
Mooie auto!

Mooie foto’s!

Die locatie komt me bekend voor, is dat waar die van autoblog.nl ook vaker gaan???
Dank, dat zou best kunnen, ik vind het in ieder geval wel een fotogenieke locatie om auto's te fotograferen. en vaak rustig.

• H1MSELF1SH
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:44
Ik rijd nu sinds begin juni met m'n i4 M60 en het bevalt me elke dag meer en meer. Aangezien dit mijn eerste EV is (daarvoor had ik een 330E die ik in alle eerlijkheid nooit oplaadde) wist ik toch niet goed wat ik moest verwachten. Ik heb wel het geluk een dak vol zonnepanelen en een thuislader te hebben. Ongeveer 3000 km later heeft het laden mij nog geen cent gekost want ik heb altijd overdag geladen met de overschot van de zonnepanelen. :-)

Volgens de "july review" van de BMW app had ik een verbruik van 17,2 kWh/100 km met normale rijstijl. Dat is best netjes. Dat is een verbruik van zowel autosnelwegen als gewone wegen. Ik weet dat het mooie weer het verbruik ten goede komt maar ik had verwacht dat het verbruik hoger zou liggen. In augustus nu (ook weer gemengd gebruik autosnelwegen en gewone wegen) let ik er een beetje op en zakte het verbruik zelfs naar 16,4 kWh/100 km!

Ik heb het topic "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa" een beetje gevolgd maar omdat dit BMW i4 specifiek is vraag ik het hier liever: zijn er nog mensen die zich niet te druk maken over al dat soort apps zoals ABRP, Apple/Google Maps of Waze en geen meerdere laadpassen hebben? Ik heb de BMW Charging Card geactiveerd die ik bij m'n auto kreeg en dat is het. Zijn er nog mensen die gewoon op vakantie vertrekken met de auto en de BMW navigatie alles laten uitzoeken wat betreft laadstops voor hen of zoeken jullie echt op voorhand op waar je best kunt laden enz?

@sky_walker : mooie auto! Proficiat.

• DonJunior
Bboonen schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:41:
Mooie auto!

Mooie foto’s!

offtopic:
Jup, is inderdaad de Autoblog locatie (Wouter, van Autoblog) woont in Rotterdam. Dus opzich een logische film locatie voor hen.

*sowieso

• ASS-Ware
Ter info:
Je kan het openen en sluiten van de klep ook stoppen met dezelfde knop als waar je de klep mee opent en sluit.

En kijk uit in de Eurotunnel, mijn vrouw deed dat niet 😢

• tc982
Goedemorgen,

Mooie auto! Ik ben ook een beetje geschikt, is adaptive led verlichting gratis? Ik had graag de nieuwe taillights gehad, die zijn echt superknap. Baal ik wel even van dat ze mij dat niet hebben gezegd in de garage wanneer we dat aan het configureren waren.

• DonJunior
H1MSELF1SH schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:44:
Ik rijd nu sinds begin juni met m'n i4 M60 en het bevalt me elke dag meer en meer. Aangezien dit mijn eerste EV is (daarvoor had ik een 330E die ik in alle eerlijkheid nooit oplaadde) wist ik toch niet goed wat ik moest verwachten. Ik heb wel het geluk een dak vol zonnepanelen en een thuislader te hebben. Ongeveer 3000 km later heeft het laden mij nog geen cent gekost want ik heb altijd overdag geladen met de overschot van de zonnepanelen. :-)

Volgens de "july review" van de BMW app had ik een verbruik van 17,2 kWh/100 km met normale rijestijl. Dat is best netjes. Dat is een verbruik van zowel autosnelwegen als gewone wegen. Ik weet dat het mooie weer het verbruik ten goede komt maar ik had verwacht dat het verbruik hoger zou liggen. In augustus nu (ook weer gemengd gebruik autosnelwegen en gewone wegen) let ik er een beetje op en zakte het verbruik zelfs naar 16,4 kWh/100 km!

Ik heb het topic "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa" een beetje gevolgd maar omdat dit BMW i4 specifiek is vraag ik het hier liever: zijn er nog mensen die zich niet te druk maken over al dat soort apps zoals ABRP, Apple/Google Maps of Waze en geen meerdere laadpassen hebben? Ik heb de BMW Charging Card geactiveerd die ik bij m'n auto kreeg en dat is het. Zijn er nog mensen die gewoon op vakantie vertrekken met de auto en de BMW navigatie alles laten uitzoeken wat betreft laadstops voor hen of zoeken jullie echt op voorhand op waar je best kunt laden enz?

Met mijn vorige EV (VW ID.3) plande ik dagen vooraf al al de laadstops met ABRP en had ik meerdere laadstops als alternatief. Dat was ook wel 5 jaar geleden.
Ondertussen is er veel veranderd qua laadinfra in europa waardoor je jezelf echt geen zorgen hoeft te maken.

Met de BMW (ik heb een i4 e40) heb ik dit jaar voor het eerst gewoon de eindlocatie in de navi gezet en de BMW heeft netjes alle laadstops toegevoegd. Mocht je bij een laadstop eerder komen en wat meer laden, dan past de BMW navigatie de volgende laadstop gewoon netjes aan. Echt heel erg prettig en comfortabel.

Afgelopen week teruggekomen met de i4 vanuit Noord-Spanje. Op locatie zelf wel meerdere laadpassen nodig gehad, maar dat lag meer aan de locatie (erg ruk geregeld allemaal daar)
Verder in de landen waar ik ben geweest altijd met de multitankcard (MTc) van de weggever kunnen laden.
Als backup altijd je creditcard meenemen (omdat je in sommige locaties alleen met een app kunt laden die gekoppeld moet zijn aan je CC)
Verder kom je een heel eind met de ANWB en Shell laadpassen. (die heb ik sowieso alitjd bij me, maar eigenlijk nooit nodig)

*sowieso

• Ollie

Volgens de "july review" van de BMW app had ik een verbruik van 17,2 kWh/100 km met normale rijestijl. Dat is best netjes. Dat is een verbruik van zowel autosnelwegen als gewone wegen. Ik weet dat het mooie weer het verbruik ten goede komt maar ik had verwacht dat het verbruik hoger zou liggen. In augustus nu (ook weer gemengd gebruik autosnelwegen en gewone wegen) let ik er een beetje op en zakte het verbruik zelfs naar 16,4 kWh/100 km!

Interessant om het verbruik van iemand anders te lezen.

Ik rijd met mijn eDrive40 met name landelijke wegen (max 80 km/h) en soms snelweg maar mijn terugblik voor juli komt uit op een gemiddeld verbruik van 12,7 kWh/100km (over een totale afstand van 1530km, gemiddeld ong. 50km/u). Mijn gemiddelde verbruik is volgens de terugblikken van de laatste maanden altijd lager dan 100% van de gebruikers :? . Vraag me af waarom dat verschil zo groot is. Ik heb wel een rustige rijstijl maar trap hem zo nu en dan ook wel even flink in O-). Ik rijd wel praktisch altijd in ECO PRO en B-mode (one pedal drive), heerlijk vind ik dat. Misschien scheelt dat met regeneratie?

Hoe is het verbruik van anderen hier?

• H1MSELF1SH
DonJunior schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:53:
[...]Met de BMW (ik heb een i4 e40) heb ik dit jaar voor het eerst gewoon de eindlocatie in de navi gezet en de BMW heeft netjes alle laadstops toegevoegd. Mocht je bij een laadstop eerder komen en wat meer laden, dan past de BMW navigatie de volgende laadstop gewoon netjes aan. Echt heel erg prettig en comfortabel.
Dat is inderdaad erg geruststellend, dank je. Ik zou ook verwachten dat het zo werkt. Ook het meenemen van de creditcard is een goede tip!

Hoewel m'n vriendin en ik normaal enkel vliegvakanties doen (zij haat lange autoritten) kan ik dat wel eens proberen met die BMW navigatie.

[ Voor 24% gewijzigd door H1MSELF1SH op 07-08-2026 12:52 ]

• Clinternet
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 13:23

Reageer niet veel hier maar lees wel altijd mee.

1 laadpas (weliswaar van het werk maar alsnog)
Als je gewoon een algemene laadpas hebt en je bent zoals ik veel op de baan en buitenland dan kunnen die extra paar centen er wel vanaf. Maar zoals je al vermelde, je laad met zonne-energie op dus dat loopt prima.

Qua navigatie kijk ik gewoon eens via de bmw app waar hij stopt (soms neemt ie van de snelweg af) dan pas ik dat kort aan en dan gebruik ik pretty much altijd bmw navi.
Enkel lokaal verkeer is het waze.

• DonJunior
Ollie schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:41:
[...]

Interessant om het verbruik van iemand anders te lezen.

Ik rijd met mijn eDrive40 met name landelijke wegen (max 80 km/h) en soms snelweg maar mijn terugblik voor juli komt uit op een gemiddeld verbruik van 12,7 kWh/100km (over een totale afstand van 1530km, gemiddeld ong. 50km/u). Mijn gemiddelde verbruik is volgens de terugblikken van de laatste maanden altijd lager dan 100% van de gebruikers :? . Vraag me af waarom dat verschil zo groot is. Ik heb wel een rustige rijstijl maar trap hem zo nu en dan ook wel even flink in O-). Ik rijd wel praktisch altijd in ECO PRO en B-mode (one pedal drive), heerlijk vind ik dat. Misschien scheelt dat met regeneratie?

Hoe is het verbruik van anderen hier?
Tja, als je max 80 rijdt dan is het niet heel gek dat je verbruik zo laag is.

Hier mijn cijfers van juli [bmw i4 e40 2025]:
Totaal kms in de maand: 2627km
Gemiddeld verbruik: 16.7 kWh / 100 km (68% ecopro)

En van augustus (tot nu toe)
Totaal kms in de maand: 1427km
Gemiddeld verbruik: 19.7 kWh / 100 km (68% ecopro)

Denk dat beiden ook wel een beetje vertekend beeld geven vanwege de vakantie trip naar noord-spanje inclusief dakkoffer en volle bepakking.

Kijk ik daarom naar juni en mei dan zit ik op:
Totaal kms in de maand juni: 974km
Gemiddeld verbruik: 16.7 kWh / 100 km (90% ecopro)

Totaal kms in de maand mei: 1594km
Gemiddeld verbruik: 15.6 kWh / 100 km (87% ecopro)

Ik ga 1-2x in de week naar kantoor en dat is voornamelijk file en max 104 km/h. Altijd in standje B

*sowieso

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online

...

Ik ben terug van een aantal weken vakantie in Italië (heenreis via Frankrijk/Zwitserland en terugreis via Frankrijk). Ik heb gewoon de navigatie van de auto gebruikt, dat werkt prima, ook voor de laadvoorstellen

Tock koos ik vaak een andere snellaadstop dan de voorgestelde:
  • soms wil je vroeger of later stoppen;
  • gezien de vakantiedrukte is laden bij laadstations met slechts enkele laders vaak een slecht idee - ik probeerde alleen daar te stoppen waar er minstens 12-20 laders zijn. Het allerslechtste idee is afrijden op een plaats waar het station de beide richtingen bedient...
  • ik probeerde indien mogelijk te laden bij Ionity, daar ik met de Ionity optie van mijn BMW charging card goedkoop kon laden; idem met Electra in Frankrijk, ook al moest ik daarvoor soms kort van de snelweg
Ik heb de ganse reis gedaan met alleen maar de BMW charging pass, dat was nergens (Zwitserland, Italië, Frankrijk) een probleem - voor de Electra laders gebruikte ik wel de Electra app (wegens goedkoper).

• Ollie
DonJunior schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 13:49:
[...]

Tja, als je max 80 rijdt dan is het niet heel gek dat je verbruik zo laag is.
Tuurlijk, dat speelt natuurlijk wel een rol. Al moet ik zeggen dat ik in juli van die ong. 1500km denk ik ongeveer 300km snelweg gereden heb (met uiteraard zo nu en dan ook files). Tijdens die specifieke ritjes zat het gemiddelde verbruik ergens rond de 13-14 kWh / 100km.

• sky_walker
Franciesco schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:03:
Mooie fotoshoot @sky_walker . En die laatste foto is natuurlijk gewoon leuk :)
Haha ja dank, parking Nummer 4 op de Maasvlakte bij slufter (kite) strand. Kon het niet laten om daar even de weg te blokkeren en deze foto te maken :-)

• tc982
Scientific schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:49:
[...]

Ik ben terug van een aantal weken vakantie in Italië (heenreis via Frankrijk/Zwitserland en terugreis via Frankrijk). Ik heb gewoon de navigatie van de auto gebruikt, dat werkt prima, ook voor de laadvoorstellen

Tock koos ik vaak een andere snellaadstop dan de voorgestelde:
  • soms wil je vroeger of later stoppen;
  • gezien de vakantiedrukte is laden bij laadstations met slechts enkele laders vaak een slecht idee - ik probeerde alleen daar te stoppen waar er minstens 12-20 laders zijn. Het allerslechtste idee is afrijden op een plaats waar het station de beide richtingen bedient...
  • ik probeerde indien mogelijk te laden bij Ionity, daar ik met de Ionity optie van mijn BMW charging card goedkoop kon laden; idem met Electra in Frankrijk, ook al moest ik daarvoor soms kort van de snelweg
Ik heb de ganse reis gedaan met alleen maar de BMW charging pass, dat was nergens (Zwitserland, Italië, Frankrijk) een probleem - voor de Electra laders gebruikte ik wel de Electra app (wegens goedkoper).
Wat ik mis in de navigatie van BMW, is het instellen van een maximum tarief voor het laden. Ik wil de laders niet gebruiken die 80c vragen, ik wil dat hij een route maakt op basis van het laden aan maximaal 45c of zo. Dat zou geweldig zijn.

Ook het bewerken van de route is moeilijk, ik heb standaard instaan dat er nog 15% moet zijn bij het aankomen, maar dan heb ik soms dat hij een additionele stop inplant terwijl ik er bijna ben. Je kan dat niet gemakkelijk wijzigen voor één route.

[ Voor 8% gewijzigd door tc982 op 07-08-2026 15:59 ]

• Scientific
  • Nu online
tc982 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:57:
[...]

Wat ik mis in de navigatie van BMW, is het instellen van een maximum tarief voor het laden. Ik wil de laders niet gebruiken die 80c vragen, ik wil dat hij een route maakt op basis van het laden aan maximaal 45c of zo. Dat zou geweldig zijn.

Ook het bewerken van de route is moeilijk, ik heb standaard instaan dat er nog 15% moet zijn bij het aankomen, maar dan heb ik soms dat hij een additionele stop inplant terwijl ik er bijna ben. Je kan dat niet gemakkelijk wijzigen voor één route.
Inderdaad, dat zou geweldig zijn. Nu zie je soms de totale kost van de voorgestelde laadsessie (als je via "overzicht route" de laadstop bekijkt), maar dat is een totaalbedrag berekend op de voorgestelde laadduur/hoeveelheid. De informatie van wat het kost, heeft de navigatie dus al in sommige omstandigheden. Maar het is inderdaad de eenheidsprijs die ons interesseert.

• man-o-script
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:26

Volgens de "july review" van de BMW app had ik een verbruik van 17,2 kWh/100 km met normale rijstijl. Dat is best netjes. Dat is een verbruik van zowel autosnelwegen als gewone wegen. Ik weet dat het mooie weer het verbruik ten goede komt maar ik had verwacht dat het verbruik hoger zou liggen. In augustus nu (ook weer gemengd gebruik autosnelwegen en gewone wegen) let ik er een beetje op en zakte het verbruik zelfs naar 16,4 kWh/100 km!

Da’s laag, welke velgen/banden heb je eronder zitten dan? Met 20” Goodyear Eagle F1 is 18,5 kWh/100 het maximaal haalbare voor mij met alleen snelweg. Wat ik overigens alsnog enorm zuinig vindt voor een M60. In Nederland met 50/50 binnendoor en snelweg kom ik op 19,5.

Net terug van vakantie (DE/CH/AT) en echt enorm goed bevallen, ook gewoon op de BMW navigatie. Als we een hotel in een uithoek hadden (zwarte woud e.d.) keek ik van tevoren wel eens op ABRP om te kijken wat voor laders er in de buurt waren, zodat je dan onderweg nog wat extra kon snelladen en de volgende dag snel door.

Verder per lange rit evt. het percentage instellen waarmee je op je bestemming aan wilt komen (kun je ook een shortcut voor maken).

Maar heb 95% de BMW navi het laten bepalen en ging prima. Nergens druk geweest, overal gelijk kunnen laden.

Terugkomend op het verbruik, ik merkte praktisch amper verschil tussen 110 km/h of 140-150 rijden (+ kofferbak vol + 3 passagiers). Onder de streep kwam het voor mij dus neer op 18,5/100.

//

• H1MSELF1SH
man-o-script schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 17:04:
[...]

Da’s laag, welke velgen/banden heb je eronder zitten dan? Met 20” Goodyear Eagle F1 is 18,5 kWh/100 het maximaal haalbare voor mij met alleen snelweg. Wat ik overigens alsnog enorm zuinig vindt voor een M60. In Nederland met 50/50 binnendoor en snelweg kom ik op 19,5.

Net terug van vakantie (DE/CH/AT) en echt enorm goed bevallen, ook gewoon op de BMW navigatie. Als we een hotel in een uithoek hadden (zwarte woud e.d.) keek ik van tevoren wel eens op ABRP om te kijken wat voor laders er in de buurt waren, zodat je dan onderweg nog wat extra kon snelladen en de volgende dag snel door.

Verder per lange rit evt. het percentage instellen waarmee je op je bestemming aan wilt komen (kun je ook een shortcut voor maken).

Maar heb 95% de BMW navi het laten bepalen en ging prima. Nergens druk geweest, overal gelijk kunnen laden.

Terugkomend op het verbruik, ik merkte praktisch amper verschil tussen 110 km/h of 140-150 rijden (+ kofferbak vol + 3 passagiers). Onder de streep kwam het voor mij dus neer op 18,5/100.
De mijne heeft de bicolor JetBlack 19" velgen met daarop de meegeleverde Hankook Ventus S1 Evo3 banden. Zie https://tweakers.net/gallery/313056/fotoalbum/

Ik ben met mijn auto nog niet in het buitenland geweest maar als ik 140-150 door Duitsland ga knallen vermoed ik dat m'n verbruik ook wel hoger zou liggen dan nu.

• man-o-script
H1MSELF1SH schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 08:32:
[...]

De mijne heeft de bicolor JetBlack 19" velgen met daarop de meegeleverde Hankook Ventus S1 Evo3 banden. Zie https://tweakers.net/gallery/313056/fotoalbum/

Ik ben met mijn auto nog niet in het buitenland geweest maar als ik 140-150 door Duitsland ga knallen vermoed ik dat m'n verbruik ook wel hoger zou liggen dan nu.
Ja dan zal de velg/bandenmaat sowieso iets schelen.

Niet normaal trouwens het tempo waarmee je van 100 op 200 zit.

//

• H1MSELF1SH
man-o-script schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 22:17:
[...]

Ja dan zal de velg/bandenmaat sowieso iets schelen.

Niet normaal trouwens het tempo waarmee je van 100 op 200 zit.
Ik ben er nog niet mee in Duitsland geweest maar het staat zeker op de planning in de nabije toekomst. :)

Je hebt ongetwijfeld dit filmpje op Youtube al wel eens gezien: YouTube: Door deze BMW i4 M50 kwam de rook uit de rollenbank van die man zijn M50? Daarin wordt ook letterlijk gezegd dat die z'n volle vermogen pas los laat na 100-120 km/h. Hoewel de M60 een andere auto is, heeft die wel grotendeels hetzelfde gedrag. Mocht je het filmpje toch nog niet gezien hebben ga ik niks verklappen, maar de beloofde 544 pk van de M50 wordt ruimschoots gehaald. Ergens kriebelt het wel om eens een afspraak te maken bij Beek Auto Racing om m'n M60 op de rollenbank te zetten ...

• man-o-script
H1MSELF1SH schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 07:19:
[...]

Ik ben er nog niet mee in Duitsland geweest maar het staat zeker op de planning in de nabije toekomst. :)

Je hebt ongetwijfeld dit filmpje op Youtube al wel eens gezien: YouTube: Door deze BMW i4 M50 kwam de rook uit de rollenbank van die man zijn M50? Daarin wordt ook letterlijk gezegd dat die z'n volle vermogen pas los laat na 100-120 km/h. Hoewel de M60 een andere auto is, heeft die wel grotendeels hetzelfde gedrag. Mocht je het filmpje toch nog niet gezien hebben ga ik niks verklappen, maar de beloofde 544 pk van de M50 wordt ruimschoots gehaald. Ergens kriebelt het wel om eens een afspraak te maken bij Beek Auto Racing om m'n M60 op de rollenbank te zetten ...
Ja die had ik gezien inderdaad. Dan zal die 601 pk ook ruimschoots gehaald worden lijkt me. Jammer dat we er in Nederland in die zin zo weinig aan hebben, maar ik klaag niet ;)

//

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:00

Freakie1NL

Grote Baas

Hi,

Inmiddels mijn Polestar 2 al wat jaren gereden en nieuwe auto kan gekozen worden. Van een langere lijst een shortlist gemaakt: VW ID.7 (non Touring) vs I4 e40 Pure Edition. Neig heel erg naar de i4. Super mooie auto en techniek desondanks al wat jaren oud wat mij betreft goed. Snelladen alles boven 150 kW vind ik gewoon prima.

Alleen de ruimte achterin wat beperkt. Maar hé, ik hoef daar niet te zitten. :)

Nog tips/ideeën, aanraden of niet?

10*290 WP (2900) op ZW & 9*450 WP (4050).

• eikrur
Freakie1NL schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 00:41:
Hi,

Inmiddels mijn Polestar 2 al wat jaren gereden en nieuwe auto kan gekozen worden. Van een langere lijst een shortlist gemaakt: VW ID.7 (non Touring) vs I4 e40 Pure Edition. Neig heel erg naar de i4. Super mooie auto en techniek desondanks al wat jaren oud wat mij betreft goed. Snelladen alles boven 150 kW vind ik gewoon prima.

Wat betreft tips, zal voor iedereen anders zijn, is namelijk heel afhankelijk van wat je belangrijk vindt, ik heb tijdens de configuratie niet meegekregen dat er een verschil zit in de vormen van Cruise Control en heb dus ACC en niet ACC pro, dat mis ik dagelijks.

• DonJunior
eikrur schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 08:09:
[...]

Wat betreft tips, zal voor iedereen anders zijn, is namelijk heel afhankelijk van wat je belangrijk vindt, ik heb tijdens de configuratie niet meegekregen dat er een verschil zit in de vormen van Cruise Control en heb dus ACC en niet ACC pro, dat mis ik dagelijks.
Jup, hier idem. Nu is de standaard Adaptive Cruise Control met lane assist prima, daar niet van. Maar de Pro had ook wel fijn geweest op langere tripjes.

Ik zou verder vooral gewoon gaan passen, weet niet of je kinderen hebt die op de achterbank moeten. Die van mij zitten wat krap, omdat de jongste nog op een stoelverhoger zit, zit hij redelijk krap met zijn benen (die naar voren uitsteken). Dat probleem hadden we bij de vorige auto minder. Maar goed, de stoelverhoger mag er binnenkort uit, dus dan is dat probleem opgelost.

Kijk ook goed of de stoel goed bij je past (ook op langere ritten), ik merk dat ik mogelijk niet de beste stoel heb gekozen (standaard stoel met handmatige verstellingen en sensatec) omdat ik vrij snel last van mijn rug krijg in deze auto, terwijl ik dat voorheen nooit had. Maar ook daarvoor geld, ga vooral passen en zitten (ook even langer stukje rijden en kijken of je de stoel goed kunt verstellen zodat je zelf prettig zit)
Bij mijn vorige autos koos ik altijd stof als bekleding, persoonlijk vind ik dat wat prettiger dan dat sensatec spul. Maar ook hier, dit is vooral persoonlijk natuurlijk.

Wellicht wil je hier ook even neuzen en tips op doen: Het grote Volkswagen ID.7 topic

*sowieso

• tc982
Hi,

Pure Edition, wat een eufemisme van een instapmodel. Ik ben een fan van de BMW i4; het is een auto die niet lijkt op een elektrische auto. Het is en blijft een sportmodel. Vandaar ook de gelimiteerde achterbank.

De VW ID.7 is het meest "logische" model, niet echt mooi, ook niet lelijk. Hoge instap, veel ruimte.

Beide hebben hun eigen doelgroep.

• VidaR-9
eikrur schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 08:09:
[...]

Daarom zoek ik juist een auto met simpele ACC :+

• dencoupe
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-08 14:05
maar je kunt de adaptieve ACC toch ook uitzetten en als gewone ACC inzetten. Kwestie van modus kiezen, maakt het zoeken naar een i4 wel een stuk makkelijker / meer keuze

• eikrur
DonJunior schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:10:
[...]

Jup, hier idem. Nu is de standaard Adaptive Cruise Control met lane assist prima, daar niet van. Maar de Pro had ook wel fijn geweest op langere tripjes.

Ik zou verder vooral gewoon gaan passen, weet niet of je kinderen hebt die op de achterbank moeten. Die van mij zitten wat krap, omdat de jongste nog op een stoelverhoger zit, zit hij redelijk krap met zijn benen (die naar voren uitsteken). Dat probleem hadden we bij de vorige auto minder. Maar goed, de stoelverhoger mag er binnenkort uit, dus dan is dat probleem opgelost.

Kijk ook goed of de stoel goed bij je past (ook op langere ritten), ik merk dat ik mogelijk niet de beste stoel heb gekozen (standaard stoel met handmatige verstellingen en sensatec) omdat ik vrij snel last van mijn rug krijg in deze auto, terwijl ik dat voorheen nooit had. Maar ook daarvoor geld, ga vooral passen en zitten (ook even langer stukje rijden en kijken of je de stoel goed kunt verstellen zodat je zelf prettig zit)
Bij mijn vorige autos koos ik altijd stof als bekleding, persoonlijk vind ik dat wat prettiger dan dat sensatec spul. Maar ook hier, dit is vooral persoonlijk natuurlijk.

Wellicht wil je hier ook even neuzen en tips op doen: Het grote Volkswagen ID.7 topic
Ik vind dat er wereld van verschil zit tussen de lane assist die jij bedoelt (die de auto corrigeert als je op of over de lijn gaat) en de pro versie van ACC, die heb ik op de BMW die ik prive rijdt maar die houdt de auto gewoon keurig in het midden van de baan en dat is heel comfortabel

• DonJunior
eikrur schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:25:
[...]

Ik vind dat er wereld van verschil zit tussen de lane assist die jij bedoelt (die de auto corrigeert als je op of over de lijn gaat) en de pro versie van ACC, die heb ik op de BMW die ik prive rijdt maar die houdt de auto gewoon keurig in het midden van de baan en dat is heel comfortabel
Dat is ook, dat zeg ik ook niet. Ik heb de pro niet en wilde alleen melden dat het standaard systeem prima werkt. Ter illustratie, de VW ID3, pingpongt je echt tussen de lijnen (in ieder geval de eerste generatie die ik had). Dat doet de BMW veel minder en is daardoor ook erg prettig in gebruik.

*sowieso

• ronnie88
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:58
Hi,

Ben je op zoek naar vooral sportief en premium of vooral heel veel comfort en ruimte? Dat is mijn inziens het voornaamste verschil tussen de 2. Ik kan de i4 zeker aanraden (indien voldoende opties zoals stoelen met lenden en zijlingse verstelling, assistent professional etc).

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Oke misschien kijk ik over het hoofd maar ik zie niet dat je stoelen kan configureren bij e35 en e40?. Normaal heb je bij BMW flinke verschillen tussen stoelen. Bij i4 e35 en e40 niet?

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

ronnie88 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:16:
[...]

Ben je op zoek naar vooral sportief en premium of vooral heel veel comfort en ruimte? Dat is mijn inziens het voornaamste verschil tussen de 2. Ik kan de i4 zeker aanraden (indien voldoende opties zoals stoelen met lenden en zijlingse verstelling, assistent professional etc).
Tja eeuwige dilemma, ene moment sportief en premium en als ik bijvoorbeeld wat minder fit ben comfort en ruimte.

• DonJunior
Freakie1NL schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 19:24:
Oke misschien kijk ik over het hoofd maar ik zie niet dat je stoelen kan configureren bij e35 en e40?. Normaal heb je bij BMW flinke verschillen tussen stoelen. Bij i4 e35 en e40 niet?
Die vind je onder "pakketten" en dan "extra uitrusting".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fyh7KF44G2-1BmidsQY-_-0Ciuo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WSd5IHcgZmz9yShSmNhLNpug.jpg?f=fotoalbum_medium

*sowieso

• ronnie88
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:58
Freakie1NL schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 19:26:
[...]

Tja eeuwige dilemma, ene moment sportief en premium en als ik bijvoorbeeld wat minder fit ben comfort en ruimte.
Dan kan alleen jij bepalen welke er beter bij je past, beide zijn goede auto’s als ik de reviews van de id7 ook zie.

• Bboonen
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 09:59
Tja normaalgezien zou ik hier op het i4 forum zeggen: Wij van WC-eend adviseren WC-eend.

Maar ik zie dat je twijfelt over een best wel kale i4 vs een ID7 waar gewoon standaard al heel wat opties op zitten. Comfort is toch ook wat de aankleding van de wagen. Niet enkel de zitpositie. Een echt kale BMW … hoe fijn dien ook stuurt, toch een mindere beleving als je iedere dag veel km’s maakt

Een innovation pack lijkt me dan tegenwoordig een must have.

Hoeveel km doe je op een jaar?

• Scientific
  • Nu online
Bboonen schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 05:16:
Tja normaalgezien zou ik hier op het i4 forum zeggen: Wij van WC-eend adviseren WC-eend.

Maar ik zie dat je twijfelt over een best wel kale i4 vs een ID7 waar gewoon standaard al heel wat opties op zitten. Comfort is toch ook wat de aankleding van de wagen. Niet enkel de zitpositie. Een echt kale BMW … hoe fijn dien ook stuurt, toch een mindere beleving als je iedere dag veel km’s maakt

Een innovation pack lijkt me dan tegenwoordig een must have.

Hoeveel km doe je op een jaar?
Ik rij met wat jij wellicht een “best kale BMW” noemt (er zit “maar” voor in theorie 6000€ aan betalende opties op..), en die rijdt fantastisch. Ik zou niet weten welke optie ik mis.

Het gaat om:
  • Metaalkleur
  • Aerodynamische velgen
  • Sensatec (rood!)
  • Zonwerend glas
  • Luidsprekerpackage
  • Trekhaak (intrekbaar)
  • Antraciet hemelbekleding
  • Driving assistent pack
In België zijn de standaard zetels wel reeds de sportzetels.

Niet iedereen hecht belang aan bling-bling…

[ Voor 17% gewijzigd door Scientific op 12-08-2026 07:36 ]

• DNN!S
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:10
Scientific schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 07:20:
[...]

Ik rij met wat jij wellicht een “best kale BMW” noemt (er zit “maar” voor in theorie 6500€ aan opties op..), en die rijdt fantastisch. Ik zou niet weten welke optie ik mis.

Niet iedereen hecht belang aan bling-bling…
Ik noem het altijd maar "de val van de opties". Als je er eenmaal eentje hebt, wil je in volgende auto's niet meer zonder. Mooi voorbeeld vind ik het verwarmde stuurwiel: dat vond ik echt de meest decadente onzin-optie die ze ooit hadden bedacht. Totdat ik afgelopen winter op één van die sneeuwdagen een leenauto mee kreeg waar het op zat....

• Scharkby
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 10:29
Ik heb ook een vrij basis i4 40e, zonder m pakket, maar met mooie 18 inch wielen (zie mijn eerdere post). Verbruik afgelopen maanden zit gemiddeld tussen 13.5kWh en 14 kWh/100km. Ik pest een vriend van mij daar altijd mee met een i4 40e met m pakket en grotere wielen. Die haalt eerder 16.5-17.5kwh/100km. Standaard is het infotainmentsysteem al heel fijn vind ik, fijner dan mijn ervaring met de ID modellen van Volkswagen. Ik heb sensatec leren bekleding en sportstoelen. Die zou ik zeker selecteren, maar dan ook met volledige verstelbaarheid, zowel elektrisch als ledensteun etc. Dit is tenslotte de plek waar je de hele dag zit. Verder mis ik geen head up display, door het centrale scherm met kaartweergave (nu ook voor Google Maps). Kleine tip nog: ik heb donker eikenhout afwerking in interieur (04KA). Dit krast veel minder dan pianolak of de andere materialen, maar is wel mooi strak afgewerkt. In de folder wist ik het niet helemaal, maar in het echt prachtig! Zeker in combinatie met de zwarte dakbekleding (0775). Ook comfort acces is een relatief goedkope optie en geeft je ook de mogelijkheid de auto te openen met je telefoon. Dat laatste weten veel mensen niet.

Wij hebben ook een baby van 10 maanden en de ruimte op de achterbank is zowel voor hem, als voor mijn vrouw beperkt. Ik zit vrij laag en haar voeten passen dan niet onder mijn stoel. Mensen die meerijden vinden de instap ook diep. Deze “problemen” heb je allemaal niet in de ID7 is mijn ervaring. De achterbank is veel ruimer en je hebt ook meer ruimte voor je voeten. Ook zijn de optionele voorstoelen heel fijn in die auto. Infotainment is duidelijk minder en ook de systemen in de auto, zoals adaptieve cruise control, zitten niet op hetzelfde niveau als BMW. Toch is een ID7 een heel logische keuze als je veel reist met spullen, kinderen of lange autovakanties doet.

Maar… ik heb de auto nu vier maanden. En elke dag kijk ik even uit het raam en ben ik trots dat het mijn auto is. Bij instappen denk ik steeds: wat vet. En als je dan met hoge snelheid een klaverblad neemt en voelt wat die auto kan dan gaat je liefhebbers hart toch een beetje extra kloppen. Bij de ID modellen van Volkswagen kreeg ik dat gevoel niet.

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

DonJunior schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 23:30:
[...]

Die vind je onder "pakketten" en dan "extra uitrusting".

[Afbeelding]
Dank zie het, komt niet naar voren omdat ik de Pure aan het configureren was/in de lease configuratie zo stond.

• H1MSELF1SH
Hi,

Ik heb zelf een i4 maar ben ook bij VW geweest en heb een testritje gemaakt met een ID.7. Ik kan over de ID.7 echt niks slecht zeggen. De auto reed goed en voelde kwalitatief degelijk aan.

Kort samengevat zou ik zeggen: De ID.7 is praktisch beter dan de i4 (grotere koffer + ruimere achterbank). Volgens mij is de ID.7 ook efficiënter: een auto ontworpen als EV is vaak zuiniger dan een auto zoals een i4, wat in feite een 4serie is zonder brandstof motorblok en met elektromotoren.

De i4 voelt meer premium aan en heeft meer een rijdersgevoel.

Looks zijn uteraard subjectief en hoewel ik de ID.7 zeker niet lelijk vind, vind ik de i4 wel mooier.

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Heb de knoop doorgehakt;

i4 e35 Pure

Cape York Grün

Elektrisch bediend glazen schuif-/kanteldak (S0403)

Trekhaak

Adaptieve led

Driver Assistance

Hifi Systeem

Uiteindelijk ten opzichte van de ID.7 gewoon gekozen voor de emotie en voor de BMW gegaan. Heb heb al op het oog sinds hij op de markt kwam en hij is als een wijn goed gerijpt.

Wel voor een e35 gekozen omdat de bijtelling tegenwoordig om te huilen is en het simpelweg voor mijn gebruik niet nodig is, op vakanties na, om een grotere range te hebben. Kom van een Polestar 2 SR die een gelijke accu heeft als de e35 w.b.t capaciteit maar een enorme zuipschuit is.

• DonJunior
Scharkby schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 08:32:
..
Maar… ik heb de auto nu vier maanden. En elke dag kijk ik even uit het raam en ben ik trots dat het mijn auto is. Bij instappen denk ik steeds: wat vet. En als je dan met hoge snelheid een klaverblad neemt en voelt wat die auto kan dan gaat je liefhebbers hart toch een beetje extra kloppen. Bij de ID modellen van Volkswagen kreeg ik dat gevoel niet.
Komend van een VW ID.3 kan ik niets anders dan dit bevestigen.
Ik vind de i4 echt een mooie auto en rij er elke dag met veel plezier mee. Ik geniet écht van die auto!

@Freakie1NL Gefeliciteerd met je keuze. Daar ga je echt geen spijt van krijgen.

*sowieso

Pagina: 1 ... 136 137 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.