Hebben autobatterijen hier geen ‘beveiliging’ voor ingebakken? Ze hebben toch standaard meer dan 100% batterij en die reserve hoeveelheid wordt die dan niet gebruikt om die ‘slijtage’ op te vangen? Telefoon batterij zal na een jaar zeker geen 100% aangeven, tenminste mijn iPhone doet dat elk jaar nietQuiller schreef op zondag 1 mei 2022 @ 21:21:
[...]
Belangrijk verschil : je mag dit niet constant doen (en dan de wagen met name laten staan met een volle batterij...) Tevens : gsm batterij met auto batterij vergelijken. Dat zegt al genoeg (mea culpa). (btw gsm batterij na 1 jaar gebruik (hoe je hem ook laad of niet) zal NOOIT 100% zijn (natuurlijk wel op je schermpje)
Dan staat er toch ongeveer hetzelfde. En Lion is Lion of er nou bms en koeling/heating opzit of niet. Anyway het ging met name over laten staan op 100%, waarvan je hoopt dat de dealer dat voor jou gaat doenQuiller schreef op zondag 1 mei 2022 @ 21:21:
[...]
Belangrijk verschil : je mag dit niet constant doen (en dan de wagen met name laten staan met een volle batterij...) Tevens : gsm batterij met auto batterij vergelijken. Dat zegt al genoeg (mea culpa). (btw gsm batterij na 1 jaar gebruik (hoe je hem ook laad of niet) zal NOOIT 100% zijn (natuurlijk wel op je schermpje)
Divide and conquer.
Deze week mijn i4m50 kunnen ophalen. Uiteindelijk met een vertraging van een paar weken. De eerste indruk is fantastisch!
Komende vanuit een 3-serie (wat ook een heerlijke auto is), krijg ik het gevoel dat deze auto toch weer een stapje hoger staat. Misschien dat dat komt door het zeer grote vermogen en het hogere gewicht. Dit zorgt ervoor dat de auto zeer comfortabel rijdt. Maar als het moet ook bliksemsnel is. Het is geen circuitauto, maar dat zocht ik ook niet. Bij het uitzoeken van deze auto heb ik, ter vergelijk, ook een half uurtje in een bmw m3 gereden. Dit was voor mij een soort “heilige” graal, maar vind ik persoonlijk geen geschikte daily driver, dat is echt een hoogtoerige sportwagen voor op het circuit. Een beter vergelijkbaar alternatief voor de i4 m50 is dan toch de m440i. Toch heb ik ook daar niet voor gekozen. Qua rijden heerlijk, maar er waren 3 redenen om toch voor de i4m50 te kiezen. De eerste reden was de prijs. Ik had het idee dat ik bij de i4 meer waar voor mn geld kreeg (het verschil was ongeveer 20.000 euro), en daarnaast voelt de i4 moderner aan. Ik had bij de i4 het gevoel dat ik naar iets nieuws ging ipv een update (wat de 440 zou zijn). Als laatste punt is het hoge direct beschikbare vermogen van de i4m50 toch wel heel erg lekker. Én comfortabel. Op welk punt is de 440i dan beter? Ga je vaak dwars de bocht door of vind je het leuk om het circuit op te gaan? Dan is de i4 geen geschikte keuze denk ik. De autojournalisten benoemen dat vaak, maar ik vraag me werkelijk af hoeveel mensen nou echt in de praktijk zo gaan rijden. Mocht je dat toch willen én het geld ervoor (over) hebben, dan kun je beter deze i4 als daily driver kopen en daarnaast nog een lichte sportwagen ernaast. Voor sommige mensen zal daarnaast wellicht het laden niet ideaal zijn. Maar daar is al genoeg over geschreven. Mocht je vertegenwoordiger zijn en elke dag 800 km rijden, dan lijkt een electrische auto niet de meest geschikte keuze.
Maar goed, hoe bevalt de auto in de praktijk?
De eerste paar honderd kilometers waren zeer fijn. Het nieuwe geupdate beeldscherm ziet er zeer mooi uit, en de bediening went zeer snel. Als je eerder bmw hebt gereden herken je heel veel dingen, alleen zijn er iets meer opties. Mijn advies: loop alle menu’s 1x door voor alle instellingen. Het kost je een uurtje maar dan ken je je auto ook direct. Er zitten veel meer opties op dan je waarschijnlijk vooraf weet. Zaken die in de vorige versie niet mogelijk waren, zijn nu wel mogelijk. Daarnaast werkt het touchscreen icm de fysieke knoppen ook prettig. Let ook op de snelkoppelingen die je kunt instellen, dat werkt fijn.
Het harman kardon systeem lijkt mooier te klinken dan in de 3-serie, maar ik weet niet of dat komt doordat deze auto stiller is of dat dat echt zo is.
De afwerking is hoogwaardig en (maar dat is persoonlijk) voor mij een van de fijnste plekken om achter het stuur te zitten.
Ik heb eigenlijk nog niet gekeken wat precies de lengte is van de auto, maar hij voelt iets groter (langer) aan dan de 3-serie. Voor mij persoonlijk de sweet spot. Groter en comfortabeler dan een 1-serie, maar minder groot dan een 5-serie/7-serie (die laatste 2 zijn inmiddels zo gegroeid in de loop der jaren dat ze niet altijd meer even praktisch zijn, met name in de stad en bij het parkeren.
Het laden gaat echt super eenvoudig, zowel thuis als onderweg. Ik heb voor de zekerheid nu 2 passen, 1 van bmw zelf, en nog 1 van shell. Beide passen heb ik uitgeprobeerd en werkten vlekkeloos. In de “my-bmw-app” krijg je ook direct alle informatie over het laden.
Het bereik is ook prima. Op een rit van 120 km (60 heen, 60 terug), met de cruise-control op 127km/h was het gemiddelde gebruik over 120 km 22kw/100km. Bij een snelheid van ca 105 km/h daalt het gebruik naar ca 18 kw. De range bij mij lijkt ongeveer tussen 370-430 km uit te komen, afhankelijk van de rijstijl. Nu hou ik zelf nog wel van wat doorrijden, dus ik kan me goed voorstellen dat er ook mensen zijn die nog wel verder komen bij een behoudener rijstijl.
Wat me persoonlijk opvalt bij bmw is dat alles in de praktijk toch wel mooier is dan hoe het vooraf lijkt. De kleuren van de lak zijn in het echt mooier dan in de online configurator, de rijprestaties lijken beter, en het verbruik komt in de praktijk ook dichter in de buurt van wat ze opgeven dan bij andere merken. De neus vind ik persoonlijk ook schitterend. Vorig jaar bij het bestellen twijfelde ik nog wel een beetje, omdat ik de 3-serie gewend was en dat voor mij op dat moment de “standaard” was van hoe een bmw er aan de voorkant hoorde uit te zien. Zo zie je maar weer hoe snel je toch kunt wennen aan nieuwe ontwerpen. De 3-serie lijkt ineens nu iets gedateerd, wat hij natuurlijk niet is. Voor mij persoonlijk was de kleur van de gril wel belangrijk, ik heb m in het zwart gekozen, dan ziet ie er heel anders uit dan in het chroom.
Wat ik niet had verwacht is dat ik zoveel bekijks zou hebben met deze auto. Een 4 serie is een mooie auto, maar nou ook weer niet een exoot. Misschien dat het door de speciale kleur komt, maar ik kan de auto eigenlijk niet ergens neerzetten zonder veel bekijks te hebben of veel mensen die enthousiast vragen stellen.
Nu heb ik de auto niet voor een ander gekocht, maar het is wel leuk als iedereen zo leuk reageert. Mijn ervaring bij deze auto is dat de juiste combinatie van kleur, velgen, accenten etc een wereld van verschil maakt.
Samenvattend kan ik zeggen dat deze auto tot nu toe zeer goed bevalt. De gok om een auto “uit het boekje” te bestellen vorig jaar is dus gelukkig goed afgelopen. Ik wens iedereen nog veel voorpret, deze auto is het wachten meer dan waard.
Komende vanuit een 3-serie (wat ook een heerlijke auto is), krijg ik het gevoel dat deze auto toch weer een stapje hoger staat. Misschien dat dat komt door het zeer grote vermogen en het hogere gewicht. Dit zorgt ervoor dat de auto zeer comfortabel rijdt. Maar als het moet ook bliksemsnel is. Het is geen circuitauto, maar dat zocht ik ook niet. Bij het uitzoeken van deze auto heb ik, ter vergelijk, ook een half uurtje in een bmw m3 gereden. Dit was voor mij een soort “heilige” graal, maar vind ik persoonlijk geen geschikte daily driver, dat is echt een hoogtoerige sportwagen voor op het circuit. Een beter vergelijkbaar alternatief voor de i4 m50 is dan toch de m440i. Toch heb ik ook daar niet voor gekozen. Qua rijden heerlijk, maar er waren 3 redenen om toch voor de i4m50 te kiezen. De eerste reden was de prijs. Ik had het idee dat ik bij de i4 meer waar voor mn geld kreeg (het verschil was ongeveer 20.000 euro), en daarnaast voelt de i4 moderner aan. Ik had bij de i4 het gevoel dat ik naar iets nieuws ging ipv een update (wat de 440 zou zijn). Als laatste punt is het hoge direct beschikbare vermogen van de i4m50 toch wel heel erg lekker. Én comfortabel. Op welk punt is de 440i dan beter? Ga je vaak dwars de bocht door of vind je het leuk om het circuit op te gaan? Dan is de i4 geen geschikte keuze denk ik. De autojournalisten benoemen dat vaak, maar ik vraag me werkelijk af hoeveel mensen nou echt in de praktijk zo gaan rijden. Mocht je dat toch willen én het geld ervoor (over) hebben, dan kun je beter deze i4 als daily driver kopen en daarnaast nog een lichte sportwagen ernaast. Voor sommige mensen zal daarnaast wellicht het laden niet ideaal zijn. Maar daar is al genoeg over geschreven. Mocht je vertegenwoordiger zijn en elke dag 800 km rijden, dan lijkt een electrische auto niet de meest geschikte keuze.
De eerste paar honderd kilometers waren zeer fijn. Het nieuwe geupdate beeldscherm ziet er zeer mooi uit, en de bediening went zeer snel. Als je eerder bmw hebt gereden herken je heel veel dingen, alleen zijn er iets meer opties. Mijn advies: loop alle menu’s 1x door voor alle instellingen. Het kost je een uurtje maar dan ken je je auto ook direct. Er zitten veel meer opties op dan je waarschijnlijk vooraf weet. Zaken die in de vorige versie niet mogelijk waren, zijn nu wel mogelijk. Daarnaast werkt het touchscreen icm de fysieke knoppen ook prettig. Let ook op de snelkoppelingen die je kunt instellen, dat werkt fijn.
Het harman kardon systeem lijkt mooier te klinken dan in de 3-serie, maar ik weet niet of dat komt doordat deze auto stiller is of dat dat echt zo is.
De afwerking is hoogwaardig en (maar dat is persoonlijk) voor mij een van de fijnste plekken om achter het stuur te zitten.
Ik heb eigenlijk nog niet gekeken wat precies de lengte is van de auto, maar hij voelt iets groter (langer) aan dan de 3-serie. Voor mij persoonlijk de sweet spot. Groter en comfortabeler dan een 1-serie, maar minder groot dan een 5-serie/7-serie (die laatste 2 zijn inmiddels zo gegroeid in de loop der jaren dat ze niet altijd meer even praktisch zijn, met name in de stad en bij het parkeren.
Het laden gaat echt super eenvoudig, zowel thuis als onderweg. Ik heb voor de zekerheid nu 2 passen, 1 van bmw zelf, en nog 1 van shell. Beide passen heb ik uitgeprobeerd en werkten vlekkeloos. In de “my-bmw-app” krijg je ook direct alle informatie over het laden.
Het bereik is ook prima. Op een rit van 120 km (60 heen, 60 terug), met de cruise-control op 127km/h was het gemiddelde gebruik over 120 km 22kw/100km. Bij een snelheid van ca 105 km/h daalt het gebruik naar ca 18 kw. De range bij mij lijkt ongeveer tussen 370-430 km uit te komen, afhankelijk van de rijstijl. Nu hou ik zelf nog wel van wat doorrijden, dus ik kan me goed voorstellen dat er ook mensen zijn die nog wel verder komen bij een behoudener rijstijl.
Wat me persoonlijk opvalt bij bmw is dat alles in de praktijk toch wel mooier is dan hoe het vooraf lijkt. De kleuren van de lak zijn in het echt mooier dan in de online configurator, de rijprestaties lijken beter, en het verbruik komt in de praktijk ook dichter in de buurt van wat ze opgeven dan bij andere merken. De neus vind ik persoonlijk ook schitterend. Vorig jaar bij het bestellen twijfelde ik nog wel een beetje, omdat ik de 3-serie gewend was en dat voor mij op dat moment de “standaard” was van hoe een bmw er aan de voorkant hoorde uit te zien. Zo zie je maar weer hoe snel je toch kunt wennen aan nieuwe ontwerpen. De 3-serie lijkt ineens nu iets gedateerd, wat hij natuurlijk niet is. Voor mij persoonlijk was de kleur van de gril wel belangrijk, ik heb m in het zwart gekozen, dan ziet ie er heel anders uit dan in het chroom.
Wat ik niet had verwacht is dat ik zoveel bekijks zou hebben met deze auto. Een 4 serie is een mooie auto, maar nou ook weer niet een exoot. Misschien dat het door de speciale kleur komt, maar ik kan de auto eigenlijk niet ergens neerzetten zonder veel bekijks te hebben of veel mensen die enthousiast vragen stellen.
Nu heb ik de auto niet voor een ander gekocht, maar het is wel leuk als iedereen zo leuk reageert. Mijn ervaring bij deze auto is dat de juiste combinatie van kleur, velgen, accenten etc een wereld van verschil maakt.
Samenvattend kan ik zeggen dat deze auto tot nu toe zeer goed bevalt. De gok om een auto “uit het boekje” te bestellen vorig jaar is dus gelukkig goed afgelopen. Ik wens iedereen nog veel voorpret, deze auto is het wachten meer dan waard.
Foto's?FKees schreef op zondag 1 mei 2022 @ 22:25:toon volledige bericht
Deze week mijn i4m50 kunnen ophalen. Uiteindelijk met een vertraging van een paar weken. De eerste indruk is fantastisch!
400 km maar ? Dat valt me dan eigenlijk wel tegen eerlijk gezegd. In de configurator staat meer dan 500 kmFKees schreef op zondag 1 mei 2022 @ 22:25:toon volledige bericht
Of heb jij de 20 inch wheels ?
Ik zit aan het twijfelen om ijn bestelling nog aan te passen naar die 20 inch wheels maar als je met 19 inch maar aan 400 km komt ongeveer dan schiet er met deze nog maar 300 km bereik over
500 is goed te doen met de M50 op19", heb al een paar lange stukken getest met een verbruik rond de 15kw per 100km, dat is een theoretisch bereik van 533km. Echter, dat is met rustig rijden in de eco pro stand, en een max snelheid van 110 (tussen de 80-110). Bij een minder eco bewuste rijstijl (overigens wel in de eco pro stand) kwam ik uit op 20kw/100km.oldgrumpy schreef op maandag 2 mei 2022 @ 08:49:
[...]
400 km maar ? Dat valt me dan eigenlijk wel tegen eerlijk gezegd. In de configurator staat meer dan 500 km
Ik zit aan het twijfelen om ijn bestelling nog aan te passen naar die 20 inch wheels maar als je met 19 inch maar aan 400 km komt ongeveer dan schiet er met deze nog maar 300 km bereik over
Daarnaast is extra accu marge ook iets om rekening mee te houden, als je de i4 niet onder de 20% gebruikt en niet helemaal vol laad, dan blijft er ongeveer 60kw bruikbaar over. Met een (onrealistisch) verbruik van 15kw/100km komt dat op 400km uit en met 20kw/100km op op 300km.
Over 2 weken ga ik met de i4 naar Oostenrijk en dan hou ik stops aan van om de +-250km, zal daarna het verbruik eens posten
Ja, dat zou interessant zijnibidriv3r schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:56:
[...]
500 is goed te doen met de M50 op19", heb al een paar lange stukken getest met een verbruik rond de 15kw per 100km, dat is een theoretisch bereik van 533km. Echter, dat is met rustig rijden in de eco pro stand, en een max snelheid van 110 (tussen de 80-110). Bij een minder eco bewuste rijstijl (overigens wel in de eco pro stand) kwam ik uit op 20kw/100km.
Daarnaast is extra accu marge ook iets om rekening mee te houden, als je de i4 niet onder de 20% gebruikt en niet helemaal vol laad, dan blijft er ongeveer 60kw bruikbaar over. Met een (onrealistisch) verbruik van 15kw/100km komt dat op 400km uit en met 20kw/100km op op 300km.
Over 2 weken ga ik met de i4 naar Oostenrijk en dan hou ik stops aan van om de +-250km, zal daarna het verbruik eens posten
Het is wel zo dat het nu geen winter is, dus dan zakt de mileage ook nog wel behoorlijk denk ik.
Ik vind die 20 inchers super mooi, maar het verstand zegt, niet doen, maar ja
Het is niet dat ik dagelijks grote afstanden moet doen dus in principe is er geen probleem
En er is nog altijd als backup de wagen van de vrouw
Uw rit naar en van Oostenrijk zal voor iedereen een heel realistisch beeld geven van wat met de i4 practisch mogelijk is wat betreft verbruik / bereik. Ik kijk alvast uit naar uw rapportage en fijne vakantie gewenst alvast!!!!ibidriv3r schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:56:
[...]
500 is goed te doen met de M50 op19", heb al een paar lange stukken getest met een verbruik rond de 15kw per 100km, dat is een theoretisch bereik van 533km. Echter, dat is met rustig rijden in de eco pro stand, en een max snelheid van 110 (tussen de 80-110). Bij een minder eco bewuste rijstijl (overigens wel in de eco pro stand) kwam ik uit op 20kw/100km.
Ik zit rond de 22kw/100km met een mix van snelweg/ stad en dat in eco pro
af en toe eens iets sneller acceleren, maar niet overdreven
rij met de 861M 19" wheels ( niet de sport tires ) .
Bij koudere temps zie je idd het verbuik toenemen ( lees range afnemen ) en dat is nogal wat. Dan zat ik als ik het me goed herinnern op 315km max
Heb nu bijna 3000 km gereden. Maar ik let niet meer op de range/verbruik. Overal kan je wel snelladen als t echt nodig is, en ik plug hem gewoon normaliter dagelijks thuis in , of eens aan de supermarkt ( bij LIdl bv kan je bij ons gratis snelladen a 50kWh )
Bij koudere temps zie je idd het verbuik toenemen ( lees range afnemen ) en dat is nogal wat. Dan zat ik als ik het me goed herinnern op 315km max
Heb nu bijna 3000 km gereden. Maar ik let niet meer op de range/verbruik. Overal kan je wel snelladen als t echt nodig is, en ik plug hem gewoon normaliter dagelijks thuis in , of eens aan de supermarkt ( bij LIdl bv kan je bij ons gratis snelladen a 50kWh )
Haal er maar 40-50% af in de winter.oldgrumpy schreef op maandag 2 mei 2022 @ 08:49:
[...]
400 km maar ? Dat valt me dan eigenlijk wel tegen eerlijk gezegd. In de configurator staat meer dan 500 km
Lijkt me wel heel veel. 20-30% lijkt me al ruim om mee te rekenen in België en NL t.o.v. het zomerbereik.
T.o.v. het officiële bereik hou ik rekening met 60 tot 70% (winter - zomer).
Ter info. Een franse test toon met een 40e 334 km aan 130km/u. dit is ongeveer 57% van het geafficheerde bereik. (ik kan me de temperatuur niet meer herinneren, maar het was niet extreem).
Weet jij of je, wanneer je Google Maps als navigatie gebruikt via Android Auto of Carplay, ook kaartmateriaal ziet in je HUD en bestuurdersscherm?rolelael schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:13:
Ik zit rond de 22kw/100km met een mix van snelweg/ stad en dat in eco pro
Hier een test van een NL website (die ik verder niet ken maar er via google terecht kwam):kmser schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:06:
[...]
Lijkt me wel heel veel. 20-30% lijkt me al ruim om mee te rekenen in België en NL t.o.v. het zomerbereik.
T.o.v. het officiële bereik hou ik rekening met 60 tot 70% (winter - zomer).
Ter info. Een franse test toon met een 40e 334 km aan 130km/u. dit is ongeveer 57% van het geafficheerde bereik. (ik kan me de temperatuur niet meer herinneren, maar het was niet extreem).
http://techzle.com/bmw-i4...-at-100-km-h-and-130-km-h
Daarin komt de i4 M50 op
- 334km bij 130km/h
- 429km bij 100km/h
Nu hebben ze het in dat artikel alleen over winterse temperaturen niet precies wat deze dan is. Op 1 van de screenshots is wel een datum te zien. Uitgaande van het feit dat die ritten in NL gemaakt zijn (immers een NL kentekenplaat) en deze bron van het knmi : https://weerstatistieken.nl/de-bilt/2022/januari, zal de temperatuur zo rond de 4 graden celsius hebben gelegen.
[ Voor 3% gewijzigd door Apache4u op 02-05-2022 12:43 ]
Dat betekent, stam + t .
Die had ik nog niet gezien... Interessante gegevens maar toch een opmerking :Apache4u schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:42:
[...]
Hier een test van een NL website (die ik verder niet ken maar er via google terecht kwam):
Daarin komt de i4 M50 op
- 334km bij 130km/h
- 429km bij 100km/h
Nu hebben ze het in dat artikel alleen over winterse temperaturen niet precies wat deze dan is. Op 1 van de screenshots is wel een datum te zien. Uitgaande van het feit dat die ritten in NL gemaakt zijn (immers een NL kentekenplaat) en deze bron van het knmi : https://weerstatistieken.nl/de-bilt/2022/januari, zal de temperatuur zo rond de 4 graden celsius hebben gelegen.
De M50 moet je (mijn inziens) niet vergelijken met de model 3 long range... Eerder met de performance.
En o ja : wat een schabouwelijk engels!!!! Schoenmaker blijf bij je Nederlands zou ik zeggen...
Ik heb de BMW nog niet, maar heb video's gezien waarin je met Carplay ook Apple Kaarten in je HUD zou kunnen zien, andere Maps apps kunnen dat niet volgens mij. Ik zie dat Macrumors het ook bespreekt. Ook hier op de BMW site een stukje over CarplayArd1970 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:34:
[...]
Weet jij of je, wanneer je Google Maps als navigatie gebruikt via Android Auto of Carplay, ook kaartmateriaal ziet in je HUD en bestuurdersscherm?
Overigens kan (lees ik) Google Maps ook instructies weergeven in de HUD.Turn-by-turn prompts and Apple Maps in the second display have been supported in CarPlay as of iOS 13, but BMW is among the first to have implemented the full view of Apple Maps in the second display instrument cluster. BMW appears to be using a large number of Apple developer features such as independent night mode per H.246 stream to accomplish this close integration.
BMW has been an early adopter of Apple vehicle-related software features, such as Digital Key and Ultra Wideband Digital Key Plus, in recent years, although it only started offering CarPlay in 2016 and came under fire for charging a $80 per year fee for access to it, before reneging on the subscription following negative feedback.
[ Voor 58% gewijzigd door TheVMaster op 02-05-2022 13:12 ]
Even terug opgezocht.Apache4u schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:42:
[...]
Hier een test van een NL website (die ik verder niet ken maar er via google terecht kwam):
Daarin komt de i4 M50 op
- 334km bij 130km/h
- 429km bij 100km/h
Even terug opgezocht:
Geen gegevens over temparaturen, maar de test zal dateren van eind december in Frankrijk. Gemiddeld verbruik van 244 Wh/km.
Ik zal daaruit afleiden dat er op de snelweg aan 130 niet veel verschil zal zitten in verbruik tussen de 50 en de 40.
What the Range https://www.whattherange.com/elektrische-auto/121047/BMW-i4 lijkt me op het eerste zicht ook een goede indicatie. Exacte temperatuur, wind, neerslag, belading e.d. zullen ook wel een rol spelen, maar het geeft een idee.
Zomer
Een elektrische auto kan verder rijden in de zomer dan in de winter. Hieronder een indicatie van de BMW i4 83.9kWh in de zomer.
Actieradius Verbruik
Stad 484 km 16.47 kWh
Snelweg 443 km 18.01 kWh
Gecombineerd 438 km 17.73 kWh
Winter
Een elektrische auto kan minder ver rijden in de winter dan in de zomer. Hieronder een indicatie van de BMW i4 83.9kWh in de winter.
Actieradius Verbruik
Stad 407 km 19.58 kWh
Snelweg 366 km 21.79 kWh
Gecombineerd 378 km 21.24 kWh
Zomer
Een elektrische auto kan verder rijden in de zomer dan in de winter. Hieronder een indicatie van de BMW i4 83.9kWh in de zomer.
Actieradius Verbruik
Stad 484 km 16.47 kWh
Snelweg 443 km 18.01 kWh
Gecombineerd 438 km 17.73 kWh
Winter
Een elektrische auto kan minder ver rijden in de winter dan in de zomer. Hieronder een indicatie van de BMW i4 83.9kWh in de winter.
Actieradius Verbruik
Stad 407 km 19.58 kWh
Snelweg 366 km 21.79 kWh
Gecombineerd 378 km 21.24 kWh
Lachend naar Berlijn gereden (vertrek met 90% SoC) op één laadpauze met snack vorige week (ongepland). Op de terugweg zo hard mogelijk terug: drie korte pitstops bij supersnelladers en een nieuw record voor mijn #BerlinChallenge. Later deze week verslag per video. Met een 40, met dikke banden.kmser schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:16:
[...]
Even terug opgezocht.
Even terug opgezocht:
Geen gegevens over temparaturen, maar de test zal dateren van eind december in Frankrijk. Gemiddeld verbruik van 244 Wh/km.
Ik zal daaruit afleiden dat er op de snelweg aan 130 niet veel verschil zal zitten in verbruik tussen de 50 en de 40.
[ Voor 3% gewijzigd door fewips op 02-05-2022 14:28 ]
Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
Apple maps toont pijltjes indicatie in hud. Google maps en waze niet ( helaas )Ard1970 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:34:
[...]
Weet jij of je, wanneer je Google Maps als navigatie gebruikt via Android Auto of Carplay, ook kaartmateriaal ziet in je HUD en bestuurdersscherm?
Bij een android wel bij google maps normaalrolelael schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:36:
[...]
Apple maps toont pijltjes indicatie in hud. Google maps en waze niet ( helaas )
Weet iemand hoelang het vanaf status 182 naar dealer duurd?
Ik denk dat hij per trein naar Born gaat, en dan verder met vrachtwagen toch?
Bij mij was dat iets meer dan een week ( denk 1,5 w ) Via trein naar Genk ( BE ) en dan op de vrachtwagen naar de dealerHydraulic schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:22:
Weet iemand hoelang het vanaf status 182 naar dealer duurd?
Ik heb zelf 19 inch wielen, en bewust geen 20 inch genomen. In de configurator werd aangegeven dat 20 inch iets van 60-70 km rijbereik zou schelen, en dat vind ik wel erg veel. Qua uiterlijk zie ik hier ook weinig verschil. Meer dan 400 km is overigens makkelijk haalbaar hoor, ik heb met de i4 alleen mijn rijstijl niet aangepast tov de 3-serieoldgrumpy schreef op maandag 2 mei 2022 @ 08:49:
[...]
Overigens let ik niet op het door de auto zelf aangegeven geschatte bereik, ik hou het percentage van de batterij aan (per % ongeveer 4 km). Wil je optimaal comfort dan is een thuislader eigenlijk wel een vereiste, maar ik snap dat dat niet voor iedereen mogelijk zal zijn. Je kunt dan bijna altijd alles thuis laden en voor die paar keer dat je echt ver weg moet, is in Nederland echt overal een laadpaal te vinden. Wat met opviel in een parkeergarage is dat de parkeerplekken voor de elektrische auto's ook iets groter leken en dat er voornamelijk nieuwe auto's staan. Natuurlijk is dit geen garantie, maar het lijkt me net een iets veiligere plek om je auto te parkeren. Op je mooie nieuwe auto wil je natuurlijk zo min mogelijk krassen (vooral die eerste doet straks het meeste pijn
Wat trouwens heel fijn werkt is de B-stand van de automaat, dan win je dus echt nog wel wat extra energie terug. Tip: gebruik de B-stand in de stad, en de D-stand daarbuiten (je wilt niet dat ie op de snelweg vol in de remmen gaat
Dan zal ik een selchte batch batterijen hebben :-) of ik doe toch iets niet goed . Ik rij er echt niet overdreven mee, trek niet te snel op aan de stoplichten.
Nu ook is hij 100% vol, en staat hij op 399km . Nu dat zal zo wel gaan veranderen als ik vertrek ( hij staat ook op pre-cilimatisatie/conditioning ). Maar meer dan 415 haal ik nooit, never, niet ( op 19" )
In stad gebruik ik idd B, elders D ( gexperimenteerd met Hoog en adaptief ) . Adaptief maakt idd gebruik van gps ( en maps ) en sensors ( zie uitleg below )
Strength of recuperative braking:
In selector lever position B, the energy recovery is high and the deceleration is strong.
For driving in selector lever position D, the strength of recuperative braking can be adjusted via iDrive.
▷ Depending on the equipment adaptive energy recovery: energy recovery and deceleration are automatically adapted to the respective driving situation.
The adaptive recuperation supports an adaptive and comfort oriented driving style. Map data and various sensors analyze the current driving situation, such as the distance to the vehicle in front.
▷ High energy recovery: the vehicle decelerates fast, more energy is returned to the highvoltage battery.
▷ Average energy recovery.
▷ Low energy recovery: the vehicle decelerates more slowly, less energy is returned to the highvoltage battery.
Nu ook is hij 100% vol, en staat hij op 399km . Nu dat zal zo wel gaan veranderen als ik vertrek ( hij staat ook op pre-cilimatisatie/conditioning ). Maar meer dan 415 haal ik nooit, never, niet ( op 19" )
In stad gebruik ik idd B, elders D ( gexperimenteerd met Hoog en adaptief ) . Adaptief maakt idd gebruik van gps ( en maps ) en sensors ( zie uitleg below )
Strength of recuperative braking:
In selector lever position B, the energy recovery is high and the deceleration is strong.
For driving in selector lever position D, the strength of recuperative braking can be adjusted via iDrive.
▷ Depending on the equipment adaptive energy recovery: energy recovery and deceleration are automatically adapted to the respective driving situation.
The adaptive recuperation supports an adaptive and comfort oriented driving style. Map data and various sensors analyze the current driving situation, such as the distance to the vehicle in front.
▷ High energy recovery: the vehicle decelerates fast, more energy is returned to the highvoltage battery.
▷ Average energy recovery.
▷ Low energy recovery: the vehicle decelerates more slowly, less energy is returned to the highvoltage battery.
Weet iemand of er ook een 12 volt aansluiting zit in de kofferbak voor bijvoorbeeld een koeltas?
Ja die is aanwezig volgens mijNemeSiS-7 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:59:
Weet iemand of er ook een 12 volt aansluiting zit in de kofferbak voor bijvoorbeeld een koeltas?
Jup. Kun je gewoon vinden onder de Standaarduitrusting in de prijslijst.NemeSiS-7 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:59:
/f/image/8RWtypBfgy2h80cgzCga3vpg.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Rivanov op 03-05-2022 11:38 ]
Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Zojuist maar eens de bmw charging card geactiveerd. Ik heb nog niet onderweg moeten laden maar toch, voor de zekerheid. Blijkbaar krijg je er gratis 1 jaar Ionity Plus bij. Nu is dit voor de leaserijders niet van toepassing, maar blijkbaar kun je met dat Ionity abo laden voor 22ct / Kwh aan de snelladers. Dat is aanmerkelijk goedkoper dan ik thuis kan laden aangezien mijn energiecontract vorige maand is afgelopen en ik nu rond de 40ct Kw/h betaal. Maar ja, als ik nu iedere keer bij het snelladen een snicker en cola haal is dat voordeel alweer weg.. Plus, ik zal het sportschoolabo moeten upgraden.
Dat betekent, stam + t .
Vehicle to grid zou dan toch wel fijn zijn. Auto opladen en dan thuis de energie verbruikenApache4u schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:20:
Zojuist maar eens de bmw charging card geactiveerd. Ik heb nog niet onderweg moeten laden maar toch, voor de zekerheid. Blijkbaar krijg je er gratis 1 jaar Ionity Plus bij. Nu is dit voor de leaserijders niet van toepassing, maar blijkbaar kun je met dat Ionity abo laden voor 22ct / Kwh aan de snelladers. Dat is aanmerkelijk goedkoper dan ik thuis kan laden aangezien mijn energiecontract vorige maand is afgelopen en ik nu rond de 40ct Kw/h betaal. Maar ja, als ik nu iedere keer bij het snelladen een snicker en cola haal is dat voordeel alweer weg.. Plus, ik zal het sportschoolabo moeten upgraden.
Ik vraag mij af of ze dat (theoretisch) met een over the air update zouden kunnen toevoegen...RobbieHifi schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:43:
[...]
Vehicle to grid zou dan toch wel fijn zijn. Auto opladen en dan thuis de energie verbruiken
Nee het is niet puur softwarematig dus als het niet voorzien is qua hardware kan dit niet.Quiller schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:34:
[...]
Ik vraag mij af of ze dat (theoretisch) met een over the air update zouden kunnen toevoegen...
Das wel heel jammer (en ik veronderstel dat het niet voorzien is)springfield89 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:42:
[...]
Nee het is niet puur softwarematig dus als het niet voorzien is qua hardware kan dit niet.
Ik zit te overwegen om een I4 edrive40 te gaan leasen, maar ik heb twijfels over het verbruik/range. Een plug-in hoort ook tot de mogelijkheden maar dat vind ik toch net niks eigenlijk.
Wat verbruikt een I4 edrive40 bij 130 km/u? Als ik de video’s van Björn Nyland keek verbruikt de m50 iets van 28kWh/100km bij 120 km/u. Dat vind ik wel fors maar dat schijnt lager te liggen bij de edrive40. Maar hoeveel lager weet ik niet en ik hoop dat jullie hier ervaring mee hebben.
Ik wil zorgeloos tegen de 300 km kunnen rijden met 130 km/u ook in de winter.
Ik heb ook proefgereden in een tesla model 3 LR (die zou dat wel halen) maar ik vond het interieur helemaal niks en ze durven daar ook 60k voor te vragen. En als ik toch in die prijsrange ga shoppen dan ga ik liever voor een BMW maar dan moet die wel een goede range hebben.
Wat verbruikt een I4 edrive40 bij 130 km/u? Als ik de video’s van Björn Nyland keek verbruikt de m50 iets van 28kWh/100km bij 120 km/u. Dat vind ik wel fors maar dat schijnt lager te liggen bij de edrive40. Maar hoeveel lager weet ik niet en ik hoop dat jullie hier ervaring mee hebben.
Ik heb ook proefgereden in een tesla model 3 LR (die zou dat wel halen) maar ik vond het interieur helemaal niks en ze durven daar ook 60k voor te vragen. En als ik toch in die prijsrange ga shoppen dan ga ik liever voor een BMW maar dan moet die wel een goede range hebben.
Wat is de reden eigenlijk dat je 300km wil kunnen rijden? Kan je thuis laden? Hoeveel km doe je dagelijks?Moast schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 19:25:
Ik zit te overwegen om een I4 edrive40 te gaan leasen, maar ik heb twijfels over het verbruik/range. Een plug-in hoort ook tot de mogelijkheden maar dat vind ik toch net niks eigenlijk.
Ja ik kan thuis laden en woon werk is 50km. Ik vraag 300 km omdat mijn familie aan de andere kant van het land woont en die geen laadpaal n de buurt hebben (het is 135 km enkele rit) en grote stukken mag je 130 km/u. Die hebben alleen een gewoon stopcontact maar soms ben ik daar maar kort en ga ik door naar vrienden in de buurt. Ik kan dus niet gegarandeerd laden en ik rijd dan vaak aan het eind van de avond terug en kun je lekker doorrijden (130 km/u +)springfield89 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 19:42:
[...]
Wat is de reden eigenlijk dat je 300km wil kunnen rijden? Kan je thuis laden? Hoeveel km doe je dagelijks?
Ik wil niet met samengeknepen billen hoeven rijden en ik wil ook niet verplicht moeten laden onderweg als ik daar op bezoek wil. Als dat met een I4 niet gaat dan is de kans groot dat het een 320e/330e wordt.
Ik heb in 2016 een tijd een Leaf gereden en dat is erg slecht bevallen en ik weet dat ik dat niet met nu kan vergelijken, maar van de opgegeven 250 km range hield ik ongeveer 110 km over op de snelweg. Dat was voor mij niet werkbaar. Als de I4 in de winter nog 300 km haalt is dat prima. Haalt ie dat niet dan ga ik verder kijken.
Als je 10 minuten stopt om te snelladen ben je er sowieso. Anders zou ik voor de 330e gaan trouwens. Volgens een test die ik eerder postte was de range 334km bij 130km/u en 4 graden celsius buitentemperatuur voor de i4 m50.Moast schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:47:
[...]
Ja ik kan thuis laden en woon werk is 50km. Ik vraag 300 km omdat mijn familie aan de andere kant van het land woont en die geen laadpaal n de buurt hebben (het is 135 km enkele rit) en grote stukken mag je 130 km/u. Die hebben alleen een gewoon stopcontact maar soms ben ik daar maar kort en ga ik door naar vrienden in de buurt. Ik kan dus niet gegarandeerd laden en ik rijd dan vaak aan het eind van de avond terug en kun je lekker doorrijden (130 km/u +)
Ik wil niet met samengeknepen billen hoeven rijden en ik wil ook niet verplicht moeten laden onderweg als ik daar op bezoek wil. Als dat met een I4 niet gaat dan is de kans groot dat het een 320e/330e wordt.
Ik heb in 2016 een tijd een Leaf gereden en dat is erg slecht bevallen en ik weet dat ik dat niet met nu kan vergelijken, maar van de opgegeven 250 km range hield ik ongeveer 110 km over op de snelweg. Dat was voor mij niet werkbaar. Als de I4 in de winter nog 300 km haalt is dat prima. Haalt ie dat niet dan ga ik verder kijken.
Dat betekent, stam + t .
Tijdens mijn proefrit werd van mijn TomTom Go (Android) zelfs netjes de pijlen weergegeven in de hud.rolelael schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:36:
[...]
Apple maps toont pijltjes indicatie in hud. Google maps en waze niet ( helaas )
Beter verder kijken dan. Niemand gaat je garanderen dat je met -20 graden en 15cm sneeuw de 300km gaat halen zonder te laden.Moast schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:47:
[...]
Ja ik kan thuis laden en woon werk is 50km. Ik vraag 300 km omdat mijn familie aan de andere kant van het land woont en die geen laadpaal n de buurt hebben (het is 135 km enkele rit) en grote stukken mag je 130 km/u. Die hebben alleen een gewoon stopcontact maar soms ben ik daar maar kort en ga ik door naar vrienden in de buurt. Ik kan dus niet gegarandeerd laden en ik rijd dan vaak aan het eind van de avond terug en kun je lekker doorrijden (130 km/u +)
Maar als je in je 300 km even een stop maakt van een kwartier of toch, tijdens de tijd dat je moet wachten totdat je i4 geleverd wordt, bij je vrienden in de buurt een laadpaal word geplaatst, dan durf ik het wel aan om je te garanderen dat je die 300km gaat halen zonder natte bilnaad van angst (dat je zonder stroom komt te zitten dan)
Je kan je natuurlijk ook afvragen wie bij -20 en 15 cm sneeuw naar de andere kant van het land gaat rijden... En als je het toch doet of het zelfs verantwoord is om boven de 90 te rijden (waardoor je toch weer net wat zuiniger zou rijden)... Persoonlijk zou ik mij over die 300 km geen zorgen maken. Zeker niet met de edrive40 tenzij je in duitsland plankgas rijdt.
Ja precies, als het echt sporadisch voorkomt dat ik eens moet laden is dat prima. En ik rijd echt niet altijd 130 in de sneeuw 😅. Ik wil vooral niet dat je altijd moet laden ongeacht de omstandigheden, zolang in redelijke omstandigheden je op en neer kunt zonder laden is dat prima.Quiller schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 01:11:
Je kan je natuurlijk ook afvragen wie bij -20 en 15 cm sneeuw naar de andere kant van het land gaat rijden... En als je het toch doet of het zelfs verantwoord is om boven de 90 te rijden (waardoor je toch weer net wat zuiniger zou rijden)... Persoonlijk zou ik mij over die 300 km geen zorgen maken. Zeker niet met de edrive40 tenzij je in duitsland plankgas rijdt.
Ik had die test trouwens gezien, die stond in de autoweek zag ik.
Als ik verder video’s en testen kijk, lijkt het erop dat de range van de e40 iets van 10% groter is dan van de m50. Ik ben vooral benieuwd of e40 rijders dat herkennen.
Toch maar even een proefrit plannen
[ Voor 10% gewijzigd door Moast op 04-05-2022 06:09 ]
Okwitchdoc schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 23:33:
[...]
Tijdens mijn proefrit werd van mijn TomTom Go (Android) zelfs netjes de pijlen weergegeven in de hud.
Heb geen tomtom. Maar gisteren nog eens getest en enkel pijltjez bij apple maps. Google maps en waze dus niet. Ook niet bij abrp .
Ook in het instrumentenpaneel, zo te zien?Engineer Stewie schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:07:
[...]
Bij een android wel bij google maps normaal
:strip_exif()/f/image/Zn4ka9GiIszL9rYRaVivPZTk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Uso3yGOK1OzU1kIxr6kQSRrq.jpg?f=fotoalbum_large)
lijkt me ook logisch, google maps is default op AA. apple maps op ios
Hangt er ook vanaf hoe je rijstijl is en wat de weersomstandigheden zijn. Ik heb momenteel een gemiddeld verbuik van 17kwh met mijn I4 maar ik moet niet per se steeds 130km/u rijden. Op de autosnelweg schommel ik tussen de 110 -120km/u.Moast schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 19:25:
Toen ik gisteren mijn wagen had opgeladen, zag ik wel dat ik een rijbereik had van 571km
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/01Qg5P0hJRPfqmaV18i6OeOb.jpg?f=user_large)
En bovenstaande is geen photoshop
Maar 300km lijkt me wel doenbaar eerlijk gezegd.
Ik had ook dat dilemma. Mijn opzoekwerk heeft me geleerd: aan 130 heeft de 40e een identiek bereik als de Tesla 3.Moast schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 19:25:
De Tesla is een mooi stuk elektronica, maar geen mooie of goede wagen in mijn ogen.
De Tesla en de BMW zijn voor mij wel afgevallen omwille van de exhorbitante prijsstijgingen in leasing.
Momenteel staat dus alleen nog de Polestar 2 op mijn lijstje.
Omwille van de markt zijn hybrides ook afgevallen. Waar ik vorig jaar nog een mooie X3 30e had heb ik nu voor hetzelfde budget nog met moeite een X1 25e.
Die 300 km is een psychologische grens. Ik hanteer ook dat cijfer, maar vrees dat ik toch wat water bij de wijn zal moeten doen.
Die krengen op 4 wielen worden idd snel en fors duurder. Maar een polestar 2 blinkt ook niet uit in zuinigheid...kmser schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:43:
[...]
Ik had ook dat dilemma. Mijn opzoekwerk heeft me geleerd: aan 130 heeft de 40e een identiek bereik als de Tesla 3.
De Tesla is een mooi stuk elektronica, maar geen mooie of goede wagen in mijn ogen.
De Tesla en de BMW zijn voor mij wel afgevallen omwille van de exhorbitante prijsstijgingen in leasing.
Omwille van de markt zijn hybrides ook afgevallen. Waar ik vorig jaar nog een mooie X3 30e had heb ik nu voor hetzelfde budget nog met moeite een X1 25e.
Die 300 km is een psychologische grens. Ik hanteer ook dat cijfer, maar vrees dat ik toch wat water bij de wijn zal moeten doen.
De polestar 2 rijdt wel goed, al heb ik de 408pk versie getest terwijl ik die nietmeer mocht kiezen. Maakt ook niet want hij was wat krap op de achterbank met 3 kinderen.
Vergeet niet dat je voor een ev bij een snellader alleen maar hoeft te laden wat je nog nodig hebt om op je bestemming te geraken. Ik rij zelf in een i3 met een kleine accu en als ik binnen Nederland gebruik maak van de snellader, dan laad ik alleen wat ik nodig heb om op de bestemming aan te komen. Dat is vaak maar een aantal minuten, naar de wc en de auto kan weer van de stekker af!kmser schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:43:
[...]
Ik had ook dat dilemma. Mijn opzoekwerk heeft me geleerd: aan 130 heeft de 40e een identiek bereik als de Tesla 3.
Als je in de winter met een geklimatiseerde auto vanaf huis vertrekt en de auto op de bestemming neerzet met 150km bereik en dan na een paar uurtjes weer in de auto stapt dan haal je die 150km zeker niet. Maar goed je hoeft dan niet te krabben en de auto is wel van binnen weer warm als je instapt, even snelladen en een plaspauze en je bent weer thuis. Ik vind het zelf ideaal.
Ga nu met boycot op Russische olie maar na dat een lease van een brandstof auto helemaal een feest gaat worden.Engineer Stewie schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:54:
[...]
Die krengen op 4 wielen worden idd snel en fors duurder. Maar een polestar 2 blinkt ook niet uit in zuinigheid...
De polestar 2 rijdt wel goed, al heb ik de 408pk versie getest terwijl ik die nietmeer mocht kiezen. Maakt ook niet want hij was wat krap op de achterbank met 3 kinderen.
De Polestar 2 is absoluut niet zuinig. Ik reken hier op 250km bereik op de snelweg. Ik heb een vlottere rijstijl.Engineer Stewie schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:54:
[...]
Die krengen op 4 wielen worden idd snel en fors duurder. Maar een polestar 2 blinkt ook niet uit in zuinigheid...
Als vrijgezel kan ruimte mij iets minder schelen. Noch de i4 of de model 3 zijn ruim te noemen.
Waarom Polestar 2 vanboven op mijn lijst staat: hun prijzen zijn niet spectaculair gestegen zodat een dual motor met plus en pilot pack in budget passen. De i4 is zonder opties even duur. Daarnaast is de leveringstermijn aanvaardbaarder.
De i4 vond ik een beter wagen, maar die heeft opties nodig. Initieel paste die mooi in budget met enkele leuke pakketten, maar dat is verleden tijd.
Ik ben normaal iemand die niet stopt als de rit minder dan 500km is. Woonwerk is geen issue, de afstand is niet ver en kan thuis en op het werk laden, maar ik moet vaak op plaatsen zijn waar geen laadmogelijkheden zijn. Dus vertrek je daar vaak met een beperkte batterij.Brilsmurfffje schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:17:
[...]
Vergeet niet dat je voor een ev bij een snellader alleen maar hoeft te laden wat je nog nodig hebt om op je bestemming te geraken. Ik rij zelf in een i3 met een kleine accu en als ik binnen Nederland gebruik maak van de snellader, dan laad ik alleen wat ik nodig heb om op de bestemming aan te komen. Dat is vaak maar een aantal minuten, naar de wc en de auto kan weer van de stekker af!
Als je in de winter met een geklimatiseerde auto vanaf huis vertrekt en de auto op de bestemming neerzet met 150km bereik en dan na een paar uurtjes weer in de auto stapt dan haal je die 150km zeker niet. Maar goed je hoeft dan niet te krabben en de auto is wel van binnen weer warm als je instapt, even snelladen en een plaspauze en je bent weer thuis. Ik vind het zelf ideaal.
En of ik dat nu leuk vind, ik zal eraan moeten wennen. Dus wil ik als compensatie voor mezelf dan wel een EV met +300 pk zodat ik toch nog wat plezier heb.
Heb vanochtend het verbruik bijgehouden op mijn woon-werk route, 155km. Het verbruik van de i4 M50 (19") kwam op 16.5kw/ per 100km. De route is een mix van 80km wegen en snelweg. Dit is zonder preconditioning van de auto en accu en waar het kon 110 gereden.
Per 10% accu gaat er bijna 50km range af, wat een theoretische range van iets over de 500km biedt.
Op dezelfde route verbruikt de i3 (94ah) tussen de 75-80% van het accupakket (=tussen 20.4kw/21.8kw). Op 155km is dat zo'n 4-5kw extra voor de i4m50 (25.5kw), kortom zo'n 20% hoger verbruik voor een auto die bijna 1000kg extra meesleept en veel meer wegcontact heeft (175 vs 255 banden achter), niet slecht!
Per 10% accu gaat er bijna 50km range af, wat een theoretische range van iets over de 500km biedt.
Op dezelfde route verbruikt de i3 (94ah) tussen de 75-80% van het accupakket (=tussen 20.4kw/21.8kw). Op 155km is dat zo'n 4-5kw extra voor de i4m50 (25.5kw), kortom zo'n 20% hoger verbruik voor een auto die bijna 1000kg extra meesleept en veel meer wegcontact heeft (175 vs 255 banden achter), niet slecht!
Ik ben (nog altijd) aan het uitkijken voor een nieuwe firmawagen. De i4 komt nu een beetje laat op de radar, omdat we eigenlijk overwegen van onze vakanties gewoon met onze eigen benzine stationwagon te doen. Daardoor zou de praktische kant ineens weinig tot geen rol meer spelen.
Ben nu wat naar de optie-lijst aan het kijken en kwam daarbij op wat vragen die huidige (of misschien ook toekomstige) eigenaars ongetwijfeld gaan kunnen beantwoorden.
1. Wireless Apple Carplay/Android Auto. Zit dat er standaard op ? Ik zie op de prijslijst daar helemaal niets over terug. Ook in de configurator wordt er met geen woord over gerept.
2. Elektrische zetels met memory. Als ik het goed begrijp kan dat gekoppeld worden met de sleutels. Hoe/Wanneer worden de zetels dan aangepast ? Is dat van zodra een sleutel de deur opent ? Want dat zou wel handig zijn, van in je hall de auto openen en tegen dat je aan de wagen bent en instapt staat de zetel goed.
3. Kan de regenerative braking (adaptive/laag/mid/hoog) gekoppeld worden aan een sleutel ? Mijn vrouw heeft een veel sportievere rijstijl en zal ongetwijfeld altijd met 'laag' willen rijden.
Ben nu wat naar de optie-lijst aan het kijken en kwam daarbij op wat vragen die huidige (of misschien ook toekomstige) eigenaars ongetwijfeld gaan kunnen beantwoorden.
1. Wireless Apple Carplay/Android Auto. Zit dat er standaard op ? Ik zie op de prijslijst daar helemaal niets over terug. Ook in de configurator wordt er met geen woord over gerept.
2. Elektrische zetels met memory. Als ik het goed begrijp kan dat gekoppeld worden met de sleutels. Hoe/Wanneer worden de zetels dan aangepast ? Is dat van zodra een sleutel de deur opent ? Want dat zou wel handig zijn, van in je hall de auto openen en tegen dat je aan de wagen bent en instapt staat de zetel goed.
3. Kan de regenerative braking (adaptive/laag/mid/hoog) gekoppeld worden aan een sleutel ? Mijn vrouw heeft een veel sportievere rijstijl en zal ongetwijfeld altijd met 'laag' willen rijden.
1. Er is een lijst met standaard uitrusting en idd zit CarPlay en Android Auto er op.Twixie schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:48:
2. Weet niet wanneer. Uitgaande van de 5-serie, dan past die de stoel aan op het moment dat je de deur open doet (met de comfort acces) en dus op de aangepaste zetel kunt plaatsnemen.
3. Geen idee. Ook wel benieuwd naar.
Wat ik heb begrepen dat instellingen voor je auto aan je BMW ID gekoppeld zouden zijn? Dat zou betekenen dat dat soort instellingen dus op jouw instelling staat, zodra je met jouw sleutel (of Carkey) de deur open doet.RobbieHifi schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:33:
[...]
1. Er is een lijst met standaard uitrusting en idd zit CarPlay en Android Auto er op.
2. Weet niet wanneer. Uitgaande van de 5-serie, dan past die de stoel aan op het moment dat je de deur open doet (met de comfort acces) en dus op de aangepaste zetel kunt plaatsnemen.
3. Geen idee. Ook wel benieuwd naar.
Kan het helaas nog niet testen.
Is idd zo alle instellingen zijn gekoppeld aan je bmw id en een sleutel koppel je aan een id. Idem met de card key ( m kaart ) koppel je aan een id. De digital keys identiek, en die kan je bv nog sharen ook
Adaptieve instellingen zijn dus per bmw
Id ( lees sleutel ) in te stellen en werkt super
Voor zover ik kon zien wordt de zetel in de positie gezet vanaf t moment je de wagen ontgrendeld via de sleutel die aan dat profiel hangt. Wil het nog wel eens testen dit weekend als de dochter thuis is
Adaptieve instellingen zijn dus per bmw
Id ( lees sleutel ) in te stellen en werkt super
Voor zover ik kon zien wordt de zetel in de positie gezet vanaf t moment je de wagen ontgrendeld via de sleutel die aan dat profiel hangt. Wil het nog wel eens testen dit weekend als de dochter thuis is
Thanks, lijkt me wel super-handig dus.
Daarnet i4 eens in levende lijve gaan bekijken. Ik schrok wel even van de beperkte binnenruimte en moeilijke in/uitstap (ik ben ook niet van de magerste
). Toch wel een behoorlijk verschil met bvb een iX3 die ik ook al bekeken had voordien. Met 2 grote tieners is het toch niet optimaal.
Daarnet i4 eens in levende lijve gaan bekijken. Ik schrok wel even van de beperkte binnenruimte en moeilijke in/uitstap (ik ben ook niet van de magerste
Of je moet de twee tieners steevast thuis latenTwixie schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:02:
Thanks, lijkt me wel super-handig dus.
Daarnet i4 eens in levende lijve gaan bekijken. Ik schrok wel even van de beperkte binnenruimte en moeilijke in/uitstap (ik ben ook niet van de magerste). Toch wel een behoorlijk verschil met bvb een iX3 die ik ook al bekeken had voordien. Met 2 grote tieners is het toch niet optimaal.
Zelf heb ik een 7 jarig meisje, dus dat past eenvoudig op de toch wat krappe achterbank.
Ik heb zelf 3 kleine kinderen, de oudste is 8. Heb nog niet de kans gehad om de i4 in het echt te bekijken. Hoe denken jullie over de ruimte achterin met 3 kleintjes?
Dan hangt het af hoe klein ze zijn en welke stoeltjes je gebruikt. Heb je grote maxi Cosi stoelen dan wordt het denk ik best krap.Mr_thebrown schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:25:
Ik heb zelf 3 kleine kinderen, de oudste is 8. Heb nog niet de kans gehad om de i4 in het echt te bekijken. Hoe denken jullie over de ruimte achterin met 3 kleintjes?
Zitten ze gewoon alleen op een verhoger, dan is er echt wel meer mogelijk. Maar 3 kinderen....misschien even de leeftijdsopbouw en het gebruik van zitjes aangeven. Dat scheelt namelijk nogal in deze.
Zoek je een ruime gezinsauto, dan zou ik de KIA EV6 doen (of iX). Zitten ze als kleine vorstjes achterin. De i4 is met drie kinderen een stuk lastiger, zeker als je nog meer troep mee moet in de kofferbak. Maar het is echt wel te doen. Ken voldoende mensen die twee tot drie kinderen achterin een ford fiesta meenemen.
Ik heb een jongen van 8 en 2 meiden van 3 en 6. De meiden zitten nog in stoeltjes. Die van 6 is al bijna zover dat de op een verhoger kan.
Kofferruimte maak ik mij niet zo heel veel zorgen meer om. Kinderwagens en buggy's zijn we gelukkig al vanaf :-). Enige zou zijn als we op vakantie gaan. Kan er eigenlijk een dakkoffer op de i4?
Kofferruimte maak ik mij niet zo heel veel zorgen meer om. Kinderwagens en buggy's zijn we gelukkig al vanaf :-). Enige zou zijn als we op vakantie gaan. Kan er eigenlijk een dakkoffer op de i4?
Ja dat kan, je hebt dan uiteraard wel de dakdragers nodig.Mr_thebrown schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:14:
Ik heb een jongen van 8 en 2 meiden van 3 en 6. De meiden zitten nog in stoeltjes. Die van 6 is al bijna zover dat de op een verhoger kan.
Mijn dochters zijn 19 en 21 en die hebben gee issues als ze eens achterin zitten. Vooraan heb ik ruimte zat ( ben 1m83 )
Enkel de achterdeuren zijn wel zeer klein dus dat in en uitstappen is wel moeilijker dan voorraan
Enkel de achterdeuren zijn wel zeer klein dus dat in en uitstappen is wel moeilijker dan voorraan
Bedankt voor de reacties!
Ik zie geen dakdragers staan in de configurator op bmw site?
In mijn huidige 3-serie uit 2016 zijn alle instellingen gekoppeld aan de sleutel die de bestuurdersportier opent. Dus bij het openen passen de stoel en buitenspiegels zich aan en worden de overige instellingen (radiozender, sneltoetsen, airco, etc) meteen geladen.Twixie schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:48:
Rem-instellingen zullen dus vermoedelijk ook gekoppeld zijn aan de sleutel.
Even een luie vraag omdat ik nog niet heel veel energie in zelf zoeken heb gestoken: iemand enig idee hoe je de iconntjes van de verschillende radiostations goed krijgt? In mijn oude BMW ging dat automatisch. In deze staan ze er nog niet in.
Dat betekent, stam + t .
Accessoires, dus is geen optie. Kun je gewoon kopen.Mr_thebrown schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:46:
Bedankt voor de reacties!
Vandaag van de dealer vernomen dat de auto status 112 heeft gekregen, ook kreeg ik de vraag of ik de nieuwe emblemen erop wil. Toch maar gekozen voor de originele BMW emblemen.
Levering volgens dealer eind Juni, hopen medio juli rijden....
Keurig van de dealer dat je geïnformeerd wordtjefkuil schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:04:
Vandaag van de dealer vernomen dat de auto status 112 heeft gekregen, ook kreeg ik de vraag of ik de nieuwe emblemen erop wil. Toch maar gekozen voor de originele BMW emblemen.
ik ken andere geluiden…….
Ik had een Aventurinrot i4 M50 gekocht van een fabrieksmedewerker. Helemaal naar mijn wensen samengesteld waarbij alleen mijn eigen budget (prive rijder) de beperking was. Verwachte levering aan de medewerker zou omstreeks augustus zijn om een half jaar later (feb 2023) aan mij te worden geleverd.
Maar nu heeft de fabrieksmedewerker de kans om een bijna fully loaded Tansanitblau te kopen welke gelijk beschikbaar is? Dan zou ik deze al in november kunnen rijden. Deze heeft als extra t.o.v. degene die ik had samengesteld; panodak, HUD, trekhaak, leer bekleed dashboard, 20 inch 862 velgen, Laser lichten, Vernasca Tacorarot leder en een eSim. Per saldo is de nieuwwaarde in Duitsland ruim 10k duurder maar daarvan hoef ik maar een schijntje extra te betalen ten opzichte van de afgesproken prijs :-)
Ik ben na 1 uur nadenken en vergelijken gelijk akkooord gegaan. Nu begint opnieuw en lange wachten
Maar nu heeft de fabrieksmedewerker de kans om een bijna fully loaded Tansanitblau te kopen welke gelijk beschikbaar is? Dan zou ik deze al in november kunnen rijden. Deze heeft als extra t.o.v. degene die ik had samengesteld; panodak, HUD, trekhaak, leer bekleed dashboard, 20 inch 862 velgen, Laser lichten, Vernasca Tacorarot leder en een eSim. Per saldo is de nieuwwaarde in Duitsland ruim 10k duurder maar daarvan hoef ik maar een schijntje extra te betalen ten opzichte van de afgesproken prijs :-)
Ik ben na 1 uur nadenken en vergelijken gelijk akkooord gegaan. Nu begint opnieuw en lange wachten
:strip_exif()/f/image/BgA0ah4mjbUdImHgE9j0gB8n.jpg?f=fotoalbum_large)
BMW Dusseldorp/ Den Haag Forepark, zeer fijn contact mee👍🏻stan64 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:35:
[...]
Keurig van de dealer dat je geïnformeerd wordt
ik ken andere geluiden…….
Late namiddag mail van mijn garage gekregen : de wagen is gearriveerd!!!!! Hoezeee... Meteen rekening betaald en nu wachten op de papieren :-)
Netjes! Ik hoor eigenlijk niets van de dealer. Was de leverperiode altijd al rond eind juni?jefkuil schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:04:
Vind dit een "issue" dat meerdere BMW modellen hebben. Komt voornamelijk omdat de achterbank altijd wat verder doorloopt en in een soort "kromming" richting achterportier gaat. Het zit heerlijk, maar dat maakt de instap altijd wat lastiger. Heeft een 3-serie ook "last" van bijvoorbeeld.rolelael schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:44:
Mijn dochters zijn 19 en 21 en die hebben gee issues als ze eens achterin zitten. Vooraan heb ik ruimte zat ( ben 1m83 )
Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Nice! Is dat Aventurine Red?Quiller schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:16:
De eerste foto ... En belangrijk (en om aan te tonen dat de ene garage niet de andere is) : wij mogen (mits de nieuwe nummerplaat op tijd toekomt) de wagen dinsdag al gaan afhalen (en hun agenda zat ook vol maar ze doen iets extra voor ons).
[Afbeelding]
En gisteren een wat langere afstand gereden enkel snelweg 120-130 km/h en zit dan aal 18.7kW/100km
Is ok voor mij
Is ok voor mij
@Rivanov Dat is idd aventurinrot ... Ik dacht : hmm lijkt me mooi en gaan er niet 'te veel' mee rond rijden... En in het echt is de kleur nog mooier naar mijn mening dus ben blij met de keuze.
Is inderdaad een heel mooie kleur! Op Bimmerpost is een topic met M3/M4 in Aventurine Red en vind dat echt een prachtige kleur.Quiller schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:50:
@Rivanov Dat is idd aventurinrot ... Ik dacht : hmm lijkt me mooi en gaan er niet 'te veel' mee rond rijden... En in het echt is de kleur nog mooier naar mijn mening dus ben blij met de keuze.
https://g80.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1860366
Voor de 6e week op rij wordt de productieweek van mijn auto met een week opgeschoven, en dat hoor je dan op de laatste dag.. manmanman.
Weinig meer over van die "Deutsche pünktlichkeit".
Vindt de communicatie sowieso erg slecht. Ik hoor zelf helemaal niets en als ik dan zelf informeer, dan hoor ik alleen maar 'hij staat nog steeds voor aflevering eind juni gepland'. Je zou toch verwachten dat hij dan op dit moment wel een hogere status dan 111 zou hebben, maar daar hoor ik niets overArd1970 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:28:
Voor de 6e week op rij wordt de productieweek van mijn auto met een week opgeschoven, en dat hoor je dan op de laatste dag.. manmanman.
Overigens is die leverdatum ook de week dat hij bij de dealer staat, dus ik moet nog 14 dagen wachten.
Weet iemand ook of je in de i4 alleen de ventilator kan gebruiken zonder dat je altijd de airco aan moet hebben staan?
Och, ik heb eens een mail gestuurd over info ivm die 50 jahre emblemen.TheVMaster schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:43:
[...]
Vindt de communicatie sowieso erg slecht. Ik hoor zelf helemaal niets en als ik dan zelf informeer, dan hoor ik alleen maar 'hij staat nog steeds voor aflevering eind juni gepland'. Je zou toch verwachten dat hij dan op dit moment wel een hogere status dan 111 zou hebben, maar daar hoor ik niets over![]()
Overigens is die leverdatum ook de week dat hij bij de dealer staat, dus ik moet nog 14 dagen wachten.
Pas na een maand kreeg ik antwoord hierop
Op het antwoord op mijn 2e vraag , wacht ik nu ook al meer dan 2 weken.
Ik vraag niet eens naar de leverdatum, die is sowieso ergens tussen einde dit jaar en maart 2023 schat ik.
Maar ben not happy met de communicatie van BMW garage
En dat ga ik ze duidelijk zeggen ook bij aflevering, zal laatste BMW zijn die van die garage zal komen
Mijn auto staat al maanden op 112, met als eerste productieweek week 14. Sindsdien werd hij, telkens op het laatste moment, een week opgeschoven.TheVMaster schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:43:
[...]
Vindt de communicatie sowieso erg slecht. Ik hoor zelf helemaal niets en als ik dan zelf informeer, dan hoor ik alleen maar 'hij staat nog steeds voor aflevering eind juni gepland'. Je zou toch verwachten dat hij dan op dit moment wel een hogere status dan 111 zou hebben, maar daar hoor ik niets over![]()
Hoewel de dealers idd ook erg slecht communiceren, weten zij soms ook pas op de laatste momenten van de wijzigingen qua planning. Hoe ze daar vervolgens mee omgaan, is dramatisch. Ook over het schrappen van de grannylader. Op mijn overeenkomst staat hij er op tegen € 0,00. Wanneer ik aangeef dat ik hem wèl wil hebben, probeert men er onder uit te komen met een "Ja, ik weet niet of ik dat financieel kan regelen". Alsjeblieft, hou op met me.oldgrumpy schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:05:
[...]
Och, ik heb eens een mail gestuurd over info ivm die 50 jahre emblemen.
Pas na een maand kreeg ik antwoord hierop
Op het antwoord op mijn 2e vraag , wacht ik nu ook al meer dan 2 weken.
Ik vraag niet eens naar de leverdatum, die is sowieso ergens tussen einde dit jaar en maart 2023 schat ik.
Maar ben not happy met de communicatie van BMW garage
En dat ga ik ze duidelijk zeggen ook bij aflevering, zal laatste BMW zijn die van die garage zal komen
Het is toch gewoon een getekende koopovereenkomst waar ie op staat?Ard1970 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:45:
[...]
Hoewel de dealers idd ook erg slecht communiceren, weten zij soms ook pas op de laatste momenten van de wijzigingen qua planning. Hoe ze daar vervolgens mee omgaan, is dramatisch. Ook over het schrappen van de grannylader. Op mijn overeenkomst staat hij er op tegen € 0,00. Wanneer ik aangeef dat ik hem wèl wil hebben, probeert men er onder uit te komen met een "Ja, ik weet niet of ik dat financieel kan regelen". Alsjeblieft, hou op met me.
Dat betekent, stam + t .
De vorm van die bank is ook het gevolg. De RWD en veel ruimte voor, gaat ten koste van de achterkant. Grotere achterdeuren zouden niet kunnen, want daar zitten de wielen.Rivanov schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:20:
[...]
Vind dit een "issue" dat meerdere BMW modellen hebben. Komt voornamelijk omdat de achterbank altijd wat verder doorloopt en in een soort "kromming" richting achterportier gaat. Het zit heerlijk, maar dat maakt de instap altijd wat lastiger. Heeft een 3-serie ook "last" van bijvoorbeeld.
Bij een ouderwetse hatchback kan de deur wel langer worden gemaakt. Boven het wiel.
De achterbank is volgend aan het design en niet lijdend.
Jay: mag m'n edrive40 woensdag a.s. oppikken. Half september 21 besteld bij Smets in Lier.
[ Voor 10% gewijzigd door Yega op 06-05-2022 17:08 ]
Er is altijd aangegeven ergens in juli 2022 rijden, zie ook onderstaand bericht wat ik anderhalf maand geleden doorkreeg. Lijkt nu zelf dus eerder geleverd te worden... maar ik ga nergens meer vanuit als ik al deze berichten hier zo leesTheVMaster schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 00:31:
[...]
Netjes! Ik hoor eigenlijk niets van de dealer. Was de leverperiode altijd al rond eind juni?
Besteldatum: 12 oktober 2021
Statuscode: 111- Capacity checked
PW AG: 25/6/2022.
Status date: 30/10/2021
DW expected: 27/07/2022
jefkuil schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 17:59:
[...]
Er is altijd aangegeven ergens in juli 2022 rijden, zie ook onderstaand bericht wat ik anderhalf maand geleden doorkreeg. Lijkt nu zelf dus eerder geleverd te worden... maar ik ga nergens meer vanuit als ik al deze berichten hier zo lees![]()
![]()
Besteldatum: 12 oktober 2021
Statuscode: 111- Capacity checked
PW AG: 25/6/2022.
Status date: 30/10/2021
DW expected: 27/07/2022
:strip_exif()/f/image/byx146nuuOwg9dNWoRCjNx8E.jpg?f=fotoalbum_large)
Beetje vergelijkbaar met mijn info 😎
Komt inderdaad aardig overeen, bij welke dealer besteld? En nog steeds code 111 of inmiddels ook 112?TheVMaster schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 20:48:
[...]
[Afbeelding]
Beetje vergelijkbaar met mijn info 😎
[ Voor 4% gewijzigd door jefkuil op 06-05-2022 20:52 ]
Voor zover ik het weet nog steeds 111, maar in de laatste paar mailtjes krijg ik alleen te horen dat hij eind juni gepland staat. Hij staat in bestelling bij Van Poelgeest.jefkuil schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 20:51:
[...]
Komt inderdaad aardig overeen, bij welke dealer besteld? En nog steeds code 111 of inmiddels ook 112?
Afgelopen maandag belde mijn dealer al dat mijn i4 week 17 niet meer gehaald heeft (goh…) en hij voor deze week (18) gepland stond. Ook dat is natuurlijk niet gehaald. Staat nu voor komende week gepland om gebouwd te worden.
Ik vroeg hoeveel i4’ M50’s er al uitgeleverd waren bij hem. Hij durfde bijna niet te noemen dat hij al 3 i4 had uitgeleverd die bijna 7 weken na mijn auto zijn besteld.
Vandaag kreeg ik weer een tweede belletje van BMW NL als antwoord op mijn mail van eind vorige week aan ** Knip, geen namen van medewerkers noemen aub. **, BMW Klantenservice.
In mijn mail aangegeven dat ik niet uit ben op zoethoudertjes maar A. mijn auto wil hebben en B. een verklaring waarom auto’s die (ruim) na de mijne zijn besteld al geruime tijd op kenteken staan.
De stelling en excuses dat er hardware tekorten zijn pik ik niet meer. Dit probleem is dan ook van toepassing op auto’s die na de mijne besteld zijn en die zijn wel gewoon (bijna) full-options uitgeleverd.
Vanuit de ‘manager planning van BWM NL’ kwam ook geen sluitend antwoord en weten ze het ook niet. Weet niet of ik dat moet geloven. ** Knip, geen namen van medewerkers noemen aub. ** wilde voorzichtig de schuld geven aan de wijzigingen die ik na de bestelling nog heb aangebracht. Dit waren Comfort Access, ooplaadmatje voor de telefoon en 20” velgen. Geen wereldschokkende zaken die het verschil zouden moeten uitmaken.
Heb maar weer aangegeven dat de gang van zaken gewoon asociaal vind en dat ik geen genoegen neem met het inhoudsloze gesprek waarin er ook weer geen vaste bouwweek aangegeven kan worden.
Kijken wat de volgende week ons gaat brengen…
Ik vroeg hoeveel i4’ M50’s er al uitgeleverd waren bij hem. Hij durfde bijna niet te noemen dat hij al 3 i4 had uitgeleverd die bijna 7 weken na mijn auto zijn besteld.
Vandaag kreeg ik weer een tweede belletje van BMW NL als antwoord op mijn mail van eind vorige week aan ** Knip, geen namen van medewerkers noemen aub. **, BMW Klantenservice.
In mijn mail aangegeven dat ik niet uit ben op zoethoudertjes maar A. mijn auto wil hebben en B. een verklaring waarom auto’s die (ruim) na de mijne zijn besteld al geruime tijd op kenteken staan.
De stelling en excuses dat er hardware tekorten zijn pik ik niet meer. Dit probleem is dan ook van toepassing op auto’s die na de mijne besteld zijn en die zijn wel gewoon (bijna) full-options uitgeleverd.
Vanuit de ‘manager planning van BWM NL’ kwam ook geen sluitend antwoord en weten ze het ook niet. Weet niet of ik dat moet geloven. ** Knip, geen namen van medewerkers noemen aub. ** wilde voorzichtig de schuld geven aan de wijzigingen die ik na de bestelling nog heb aangebracht. Dit waren Comfort Access, ooplaadmatje voor de telefoon en 20” velgen. Geen wereldschokkende zaken die het verschil zouden moeten uitmaken.
Heb maar weer aangegeven dat de gang van zaken gewoon asociaal vind en dat ik geen genoegen neem met het inhoudsloze gesprek waarin er ook weer geen vaste bouwweek aangegeven kan worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 07-05-2022 17:49 ]
@bulsing Ik heb een sterk vermoeden dat jullie in NL hetzelfde hebben als in België... Niet alleen zijn er buildslots per land maar ook in elk land 'per dealer' ... Dit betekent idd dat een gelijkaardige wagen van de ene dealer later besteld kan zijn maar toch eerder gebouwd wordt dan die bij jouw (minder geliefde???) dealer...
Hoe de relatie van mijn dealer met BMW is weet ik niet precies maar ze doen wel heel veel aan sport- en race dingen van, ik denk wel, specifieke en speciale (?) BMW modellen of onderdelen. Renova is geen kleine dealergroep schat ik zo in.Quiller schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 00:02:
@bulsing Ik heb een sterk vermoeden dat jullie in NL hetzelfde hebben als in België... Niet alleen zijn er buildslots per land maar ook in elk land 'per dealer' ... Dit betekent idd dat een gelijkaardige wagen van de ene dealer later besteld kan zijn maar toch eerder gebouwd wordt dan die bij jouw (minder geliefde???) dealer...
Tijdens het bestellen/tekenen was ik de 3e klant die een i4 M50 had besteld. 1 daarvan is inmiddels al uitgeleverd. En dat was ook een M50.
In het telefoongesprek wat ik vrijdag had noemde de meneer van de klantenservice dat mijn auto nog steeds bij de 1e groep van 200 auto's voor NL zat...
Ik kan bijna niet geloven dat er in batches gewerkt wordt en dat NL er dan ook maar 200 zou krijgen (al dan niet in deze batch)
Een beetje leasemaatschappij (ik koop overigens privé) zet dat per maand of kwartaal al weg als het moet in NL
Al met al wat vreemd allemaal en weet ik niet of het allemaal wel waar is.
Heel herkenbaar verhaal, mij vergaat het vergelijkbaar. Ik was de derde bij mijn dealer, die een i4 bestelde (13 augustus 2021). Zij hebben inmiddels ook al auto's uitgeleverd die ná mij besteld waren, en die zelfs beter gespecced waren (op advies dealer liet ik HK, wireless charging en comfort access achterwege omdat die opties voor vertragingen zouden kunnen zorgen). De 20 inch velgen stonden er vanaf het begin in. Ook mijn dealer heeft geen flauw idee van de oorzaak, en probeert soms onlogische oorzaken te zoeken. De verkoopadviseur heeft nu maar vragen gesteld aan BNW NL:bulsing schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:33:toon volledige bericht
Afgelopen maandag belde mijn dealer al dat mijn i4 week 17 niet meer gehaald heeft (goh…) en hij voor deze week (18) gepland stond. Ook dat is natuurlijk niet gehaald. Staat nu voor komende week gepland om gebouwd te worden.
:strip_exif()/f/image/DpcgXyEUAgDH3mhxrFbuZPim.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 2% gewijzigd door Taro op 07-05-2022 17:49 ]
Ik zou me niet te veel zorgen make. Die van ons is half juli besteld. Zou week 18 gebouwd worden maar was een week eerder klaar. Wordt vast binnenkort bij de dealer afgeleverd.Ard1970 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 10:28:
[...]
Heel herkenbaar verhaal, mij vergaat het vergelijkbaar. Ik was de derde bij mijn dealer, die een i4 bestelde (13 augustus 2021). Zij hebben inmiddels ook al auto's uitgeleverd die ná mij besteld waren, en die zelfs beter gespecced waren (op advies dealer liet ik HK, wireless charging en comfort access achterwege omdat die opties voor vertragingen zouden kunnen zorgen). De 20 inch velgen stonden er vanaf het begin in. Ook mijn dealer heeft geen flauw idee van de oorzaak, en probeert soms onlogische oorzaken te zoeken. De verkoopadviseur heeft nu maar vragen gesteld aan BNW NL:
[Afbeelding]
Jou auto wordt vast op korte termijn gebouwd. De laatste loodjes wegen het zwaarst.
:strip_exif()/f/image/SiVFmlmd9O0H09SfJJddMwYC.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo vanochtend mijn auto op kunnen halen. M50 die ik in juli heb besteld. Het was de eerste die mijn dealer (Van Hoof in Veldhoven) uitleverde. Carplay zit er gewoon in en de telfooncharger ook.
Grannycharger zat er trouwens ook gewoon bij. Daar heb ik niet om hoeven vragen.
[ Voor 6% gewijzigd door Worra op 07-05-2022 17:07 ]
@Spiller komt net deze tegen in de wachtrij bij TOTAL #RessonsEst (A1, Paris->Lille). Iemand van hier?!
:strip_exif()/f/image/OzB3eQST2ZeS0lSByBvehode.jpg?f=fotoalbum_large)
Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
Woon je ook in omgeving Veldhoven? Want dan spot ik je misschien wel een keer.Worra schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 17:06:
[Afbeelding]
Zo vanochtend mijn auto op kunnen halen. M50 die ik in juli heb besteld. Het was de eerste die mijn dealer (Van Hoof in Veldhoven) uitleverde. Carplay zit er gewoon in en de telfooncharger ook.
Grannycharger zat er trouwens ook gewoon bij. Daar heb ik niet om hoeven vragen.
Ow wat is het toch een prachtige kleur die San Remo grun
Heel veel plezier ermee!
Ben wel jaloers op jullie, moet in het gunstigste geval nog 4 maanden wachten
Heel veel plezier ermee!
Ben wel jaloers op jullie, moet in het gunstigste geval nog 4 maanden wachten
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.