Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:38
Autowina schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:11:
[...]

Het voorverwarmen of koelen vergeet ik meestal. Maar is dat geen theoretisch verschil? Als je voorverwarmt of koelt gebruik je dezelfde stroom alleen komt deze niet via de accu maar uit de stekker en telt die niet mee bij het verbruik van de auto. Of zie ik dat verkeerd?
Om te beginnen : daar is discussie over... een technieker heeft mij uitgelegd dat de batterij als je niet voorverwarmd (of koelt) meteen electriciteit aan de wagen moet leveren en de airco vol laten werken wat inhoud dat er nog meer electriciteit zou verbruikt worden omdat de batterij ook meer onder stress staat en dus moet gekoeld worden... Of het waar is laat ik in het midden, maar wat wel een feit is : je gemiddelde verbruik daalt als je klimatiseert op voorhand. Automatisch gaat je maximale range in één trek ook groter zijn (wat minder belangrijk is omdat het in een lange rit meer uitvlakt)

[ Voor 3% gewijzigd door Quiller op 05-08-2025 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:22
In een benzine auto werkt de airco op de 12V accu.
Toch?
Weten wij zeker dat dat bij een EV anders is?

[ Voor 3% gewijzigd door ASS-Ware op 05-08-2025 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-09 20:44
ASS-Ware schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:50:
Toch?
Zal ook wel zo zijn bij een EV. Alleen “voedt” een ICE zijn 12V accu met meerverbruik (alternator laadt de 12V batterij op), en een EV laadt zijn 12V accu op uit de HV batterij (die dan minder range overhoudt).

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-09 15:57
Quiller schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:04:
[...]

Om te beginnen : daar is discussie over... een technieker heeft mij uitgelegd dat de batterij als je niet voorverwarmd (of koelt) meteen electriciteit aan de wagen moet leveren en de airco vol laten werken wat inhoud dat er nog meer electriciteit zou verbruikt worden omdat de batterij ook meer onder stress staat en dus moet gekoeld worden... Of het waar is laat ik in het midden, maar wat wel een feit is : je gemiddelde verbruik daalt als je klimatiseert op voorhand. Automatisch gaat je maximale range in één trek ook groter zijn (wat minder belangrijk is omdat het in een lange rit meer uitvlakt)
Die warmtepomp/airco of PTC trekt een paar kW. Rijden, mn optrekken, trekt een veelvoud daarvan.
Het kan aan mij liggen, maar dat verhaal van die technieker lijkt me dan ook erg overdreven.

Puur energetisch lijkt mij niet voorverwarmen of koelen het beste. Want voorverwarmen/koelen verlengd de tijd dat die systemen actief zijn tov het alleen aan hebben tijdens het rijden. En dat kost dan ook meer energie.
Dat het voor het rijbereik bij lange ritten beter is om wel voor te verwarmen of koelen lijkt me logisch (mits de benodigde energie niet uit de batterij komt). Plus natuurlijk het extra comfort van een auto die al op temperatuur is bij instappen. Zelf gebruik ik het dan ook regelmatig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quiller
Toch?
Lijkt mij onwaarschijnlijk dat het van de 12v accu komt. Als de airco volle bak draait (begin rit het meest duidelijk) dan is het verbruik merkbaar een pak hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:01
Quiller schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:04:
[...]

Of het waar is laat ik in het midden, maar wat wel een feit is : je gemiddelde verbruik daalt als je klimatiseert op voorhand. Automatisch gaat je maximale range in één trek ook groter zijn (wat minder belangrijk is omdat het in een lange rit meer uitvlakt)
Voorverwarmen (eventueel koelen) heeft volgende voordelen:
- het klimaat in de auto is aangenamer bij de start van de rit;
- als de auto aan de lader ligt spaart het energie uit de batterij tijdens het rijden;
- de efficiënte maar “langzame” warmtepomp wordt gebruikt, eerder dan de inefficiënte maar krachtiger heater (bij verwarmen)
- de ruiten worden eventueel ontwasemd…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Toch?
Dat lijkt me onwaarschijnlijk - een airco kan gemakkelijk een KwH en meer trekken. Dat trekt die accu niet.
Bij een EV trekken airco en warmtepomp en heater hun energie van de hoge volt batterij, niet van de 12 volt accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
Scientific schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:56:
[...]
Dat lijkt me onwaarschijnlijk - een airco kan gemakkelijk een KwH en meer trekken. Dat trekt die accu niet.
Bij een EV trekken airco en warmtepomp en heater hun energie van de hoge volt batterij, niet van de 12 volt accu.
Lijkt me ook niet onwaarschijnlijk dat het ook nog van het merk / wagen kan afhangen (niet elke merk heeft het evengoed voor elkaar is al gebleken ... (mss één van de redenen dat sommige merken abnormaal veel problemen hebben met hun 12 volt accu?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLa
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 00:33

TLa

Ik verwarm/koel momenteel niet echt voor (geen eigen laadpaal), waarschijnlijk in de winter wel.

Mijn rijstijl is niet bepaald zuinig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p22Xs8gNVajsDtYkFmPOE3ZKW6Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9MbYmtaZMR7o3kHJ9ZozPXF1.jpg?f=fotoalbum_large

Maar toch zit ik (net) onder de 18kWh/100km. De laatste tijd redelijk wat korte ritten maar ook geregeld 60-100km over de snelweg (steeds met een redelijk tempo, minstens 128km/u op de gps, dat is net toegelaten in België :D )
Valt me erg goed mee. Ben er positief mee verrast. Hopelijk gaat het in de winter ook zo goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:18
Quiller schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:24:
[...]

Lijkt me ook niet onwaarschijnlijk dat het ook nog van het merk / wagen kan afhangen (niet elke merk heeft het evengoed voor elkaar is al gebleken ... (mss één van de redenen dat sommige merken abnormaal veel problemen hebben met hun 12 volt accu?)
@ASS-Ware
Even puur technisch (en offtopic) bij een ICE auto werkt de airco op basis van een compressor die aan de accessoire riem van de motor zit. De airco werkt dus alleen als de motor draait.
Bij een EV werkt het een electrische compressor. Die werkt overigens op hoogvoltage en op basis van een PWM signaal voor aansturing van de pomp/compressor.

Bij beiden systemen komt de 12V accu dus niet van pas

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
Als ik dit goed begrijp, dan was het mogelijk om het laden adhv automatisatie in de auto te sturen?

Wanneer dat nu niet langer mogelijk zou blijken, dan kan het laden toch ook geregeld worden door de laadpaal zélf aan te sturen vanuit de huisautomatisering (vb. Loxone)? Daarvoor heb je die toch?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:33
Klopt, als je wagen ingesteld staat op maximaal laden, kan je de laadpaal afknijpen en zo sturen. Maar als je een automatisatie wil zoals bv. "zorg dat de wagen maandagochtend 80% vol is en doe dat met de goedkoopst mogelijke stroom" moet je wel de SOC van de wagen kennen, het lijkt erop dat dat dus niet meer gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
subsonik schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:34:
Klopt, als je wagen ingesteld staat op maximaal laden, kan je de laadpaal afknijpen en zo sturen. Maar als je een automatisatie wil zoals bv. "zorg dat de wagen maandagochtend 80% vol is en doe dat met de goedkoopst mogelijke stroom" moet je wel de SOC van de wagen kennen, het lijkt erop dat dat dus niet meer gaat werken.
Ok, zo kan je het in principe best wel instellen, maar nu de feedback van de SoC verdwijnt, komt het er dan enkel op neer het aantal laaduren te kennen en dit getal te gebruiken bij “day-ahead laden”. Die berekening is nu ook niet bepaald de meest ingewikkelde berekening, waarbij de domotica eveneens meehelpt ivf de laad(sterkte)instellingen?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieter81!
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22:55
Quiller schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:25:
[...]

Lijkt mij onwaarschijnlijk dat het van de 12v accu komt. Als de airco volle bak draait (begin rit het meest duidelijk) dan is het verbruik merkbaar een pak hoger.
Airco zit bij een brandstof auto op de multiriem, net als de dynamo. Wordt dus door de motor aangedreven en niet vanuit de 12 volts accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
pieter81! schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:32:
[...]

Airco zit bij een brandstof auto op de multiriem, net als de dynamo. Wordt dus door de motor aangedreven en niet vanuit de 12 volts accu.
Dat schreef ik hier: DonJunior in "Het grote BMW i4 topic" ;)

*sowieso

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Kerberos84
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-09 14:28
Zalige auto om naar/in de bergen te rijden... Foto genomen op de Arosapass

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fD17ehrYRtojgCo0JPb0XCdAk9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8S9Z1E5kgz2HOvmUWHiEjyGb.jpg?f=fotoalbum_large

No Gillette, No Minette

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Kerberos84 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:39:

[Afbeelding]
oh jaloers! Toevallig net terug van vakantie en heb daar mooie wegen gereden maar krijg de i4 pas in september.
Ga ik volgende vakantie absoluut óók doen! Tof hoor

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quiller

[Afbeelding]
Grotendeels met je eens... Behalve de (te grote) draaicirkel als je bij echte haarspeldbochten komt |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLa

TLa

Ding draait inderdaad als een tanker. Is zowat enige wat echt beter kan/moet. Verder heb je echt niet veel te klagen met de i4 (de koffer is ook wat aan de kleine kant, maar na een Superb zijn alle koffers aan de kleine kant :D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mcie
  • Laatst online: 03-09 21:41
Ik heb al een lekke band, auto is 10 dagen oud. Ik kan me niet herinneren de laatste keer dat ik dat gehad heb. Ben benieuwd of hij te repareren is hij loopt echt snel leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papabeer
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09-09 09:33
TLa schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:03:
Ding draait inderdaad als een tanker. Is zowat enige wat echt beter kan/moet. Verder heb je echt niet veel te klagen met de i4 (de koffer is ook wat aan de kleine kant, maar na een Superb zijn alle koffers aan de kleine kant :D )
Klopt. Breed indraaien in scherpe haarspeldbochten kan soms nodig zijn en dan met plezier pedaalke goed induwen en weer gezwind de baan vervolgen.
PS Anders kids thuislaten, minder bagage nodig en de achterbank beschikbaar >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
Mcie schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:31:
Ik heb al een lekke band, auto is 10 dagen oud. Ik kan me niet herinneren de laatste keer dat ik dat gehad heb. Ben benieuwd of hij te repareren is hij loopt echt snel leeg.
Lekke band staat toch los van de leeftijd van de auto? Kan toevallig zijn dat je nu een lekke band hebt gereden maar dat komt toch echt door rommel op de weg en niet door BMW

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TLa

TLa

papabeer schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 12:57:
[...]

Klopt. Breed indraaien in scherpe haarspeldbochten kan soms nodig zijn en dan met plezier pedaalke goed induwen en weer gezwind de baan vervolgen.
PS Anders kids thuislaten, minder bagage nodig en de achterbank beschikbaar >:)
Dat doen we nu ook (ook 1 van de redenen dat we de ruimte van de ID7 niet nodig hadden) Als de pubers nog vaak mee hadden gemoeten, was de i4 er waarschijnlijk niet gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Mcie schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:31:
Wellicht heb je wel op dezelfde weg gereden: melensuup in "Het grote BMW-topic #14"

..of zou het toch BMW gerelateerd zijn :+

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieter81!

[Afbeelding]
Ik rijd op dit moment door de Piemonte (Barolo) en kan dit helemaal beamen. Wat een heerlijke auto.

Toch ook wel een groot verschil met de tesla die ik tot 1.5 jaar terug had. Die stuurde direct maar zonder enige emotie of gevoel. De i4 daarentegen is heerlijk vlezig en direct (met besturing in sport) zoals je van een moderne BMW verwacht. Ik vind (zeker bij haarspeldbochten) de RDW van BMW veel en veel fijner dan de AWD van Tesla. Ben benieuwd hoe dat met een AWD i4 M50 zou zijn, dicht bij de edrive40 of meer zoals de Tesla?

Wat betreft de draaicirkel: ik stuur soms maximaal in, maar vind niet dat de draaicirkel de rijervaring negatief beïnvloed. Een boot is het zeker niet, gewicht heb ik ook bij sportiever rijder eigenlijk geen last van.

[ Voor 11% gewijzigd door pieter81! op 08-08-2025 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mcie
  • Laatst online: 03-09 21:41
DonJunior schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:20:
[...]

Lekke band staat toch los van de leeftijd van de auto? Kan toevallig zijn dat je nu een lekke band hebt gereden maar dat komt toch echt door rommel op de weg en niet door BMW
Bedoel ik ook helemaal niet, maar heb al jaren geen lekke band gehad en nu toevallig wel. Gelukkig was hij te repareren, zat een flinke stalen pen in van een cm of 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Quiller schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 19:17:
[...]
Grotendeels met je eens... Behalve de (te grote) draaicirkel als je bij echte haarspeldbochten komt |:(
Ik ben naar de i4 en A6 Sportback aan het kijken en was verwonderd dat de A6 korter draaide. De i4 is gebaseerd op hetzelfde platform als mijn G21 en begrijp niet waarom de draaicirkel groter is. Misschien voor de xdrive?

[ Voor 3% gewijzigd door poing op 09-08-2025 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
poing schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 18:56:
[...]

Ik ben naar de i4 en A6 Sportback aan het kijken en was verwonderd dat de A6 korter draaide. De i4 is gebaseerd op hetzelfde platform als mijn G21 en begrijp niet waarom de draaicirkel groter is. Misschien voor de xdrive?
Waarom boeit dit?
We kunnen toch allemaal wel een beetje sturen en mikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Niet online
ASS-Ware schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 19:22:
[...]
Waarom boeit dit?
We kunnen toch allemaal wel een beetje sturen en mikken?
Indrukwekkend en gemakkelijk hoe kort ze kunnen afdraaien. Mee rijders die denken, dit ga je niet halen… Enkele maanden geleden had mijn zoon rijexamen, de instructeur beweerde dat hij er tegen ging rijden bij het inparkeren maar ik zweeg en hij haalde het _/-\o_

Maar inderdaad, het is geen reden om de i4 af te kraken, de techniek interesseert me wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zipsop
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
poing schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 18:56:
[...]

Voor een leuk uitje, ga eens naar München voor de fabriek rondleiding en bel van te voren of er eentje is die langs de drivetrain subassembly gaat. Daar laten ze je het verschil zien. En om het alvast te verklappen alleen de bandenspanningsensoren, ventielen en ventieldopjes zijn gelijk aan de G20/G21.

Maar antwoord op je vraag de i4 (G26E) heeft een compleet ander onderstel dan de G20/21 en de G26
De voorwielophanging van de i4 is een double wishbone setup, de andere modellen hebben voor MacPherson, Double wishbone neemt een klap meer ruimte in beslag waardoor je die die 12,5m draaicirkel krijgt.

Vond de A6 e-tron sportback ook niet echt geweldig met 12,3meter moet ik zeggen, ID. 7 GTX doet het wel netjes met 10,9meter, maar ja trommelremmen achter ziet er ook niet uit op een auto van bijna 5 meter en 70K...

BMW is niet echt van de korte draai. Zelfs een 1 serie zit al op 11,7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:05
poing schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 19:30:
[...]

Indrukwekkend en gemakkelijk hoe kort ze kunnen afdraaien. Mee rijders die denken, dit ga je niet halen… Enkele maanden geleden had mijn zoon rijexamen, de instructeur beweerde dat hij er tegen ging rijden bij het inparkeren maar ik zweeg en hij haalde het _/-\o_

Maar inderdaad, het is geen reden om de i4 af te kraken, de techniek interesseert me wel.
Zo heeft de Q4 een kortere draaicirkel dan aan A1. Wonderlijk dat Audi dat lukt met EV's. Maar inderdaad, je hebt er verder weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• man-o-script
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 22:23
man-o-script schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 19:22:
[Afbeelding]

Nou de bestelling voor de M60 is eindelijk geplaatst! In individual kleur Dark Emerald metallic met Tartufo interieur en Carbon interieurlijsten. Verder alle mogelijke opties behalve de trekhaak.
Kan niet wachten! Wel wat langere levertijd helaas door de kleur.
Productieweek is eindelijk bekend, wordt helaas pas week 46 :| Totaal dus zeker 5 maanden levertijd door de individual kleur. Door de actie die ze nu hebben (individual kleur voor 2,5K) zit alles goed volgepland blijkt.

//

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter81!
Ik overweeg later deze week, door omstandigheden, in 1 dag terug naar Nederland te rijden. Circa 1400km op 1 dag. Betekent flink water kilometers en laadstops maar moet (met 2 chauffeurs) te doen zijn.

Een hele tijd terug heb ik hier berichten gelezen over issues met heel vaak snelladen op een dag (vermogen beperkt). Iemand dergelijke issues nog gehad recent?
of kan ik dit (wat dat betreft) zorgeloos doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eikrur
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-09 13:58
pieter81! schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 22:39:
Ik overweeg later deze week, door omstandigheden, in 1 dag terug naar Nederland te rijden. Circa 1400km op 1 dag. Betekent flink water kilometers en laadstops maar moet (met 2 chauffeurs) te doen zijn.

Een hele tijd terug heb ik hier berichten gelezen over issues met heel vaak snelladen op een dag (vermogen beperkt). Iemand dergelijke issues nog gehad recent?
Ik heb deze cowboy verhalen ook gelezen, ben recent van Gotenborg naar Nederland gereden (1200 km) zeer goed bevallen allemaal en bij alle laadstations (zeker als je de batterij goed leeg rijdt naar ca 10%) gaat iedere lading gewoon zo snel als je gewend bent. Daarop was 1 uitzondering toen ik stond te laden in Rodby (Denemarken) maar toen had ik nog ca 50% stroom in de accu zitten, omdat ik toch even op de boot moest wachten besloot ik te gaan laden en dat ging langzamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• papabeer

In juli in 1 trek 1300 km gereden. Leeg vertrokken en 6x opgeladen zoals de BMW nav het voorstelde. Ik heb niets gemerkt van trager opladen. Zelf heb ik de e35. Elke stop duurde circa 18 minuten. Mijn echtgenote in haar hybride (geen laadstops dus) deed dezelfde trip en was een uurtje eerder thuis. Zalig en relaxed rijden met elke 2,5u een korte stop. Mij hoor je niet klagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quiller
papabeer schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:19:
[...]

In juli in 1 trek 1300 km gereden. Leeg vertrokken en 6x opgeladen zoals de BMW nav het voorstelde. Ik heb niets gemerkt van trager opladen. Zelf heb ik de e35. Elke stop duurde circa 18 minuten. Mijn echtgenote in haar hybride (geen laadstops dus) deed dezelfde trip en was een uurtje eerder thuis. Zalig en relaxed rijden met elke 2,5u een korte stop. Mij hoor je niet klagen.
En de dag nadien jij meer uitgerust als je echtgenote? Althans zo ervaar ik het...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jausie
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17-09 11:04
eikrur schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:09:
[...]

Ik heb deze cowboy verhalen ook gelezen, ben recent van Gotenborg naar Nederland gereden (1200 km) zeer goed bevallen allemaal en bij alle laadstations (zeker als je de batterij goed leeg rijdt naar ca 10%) gaat iedere lading gewoon zo snel als je gewend bent. Daarop was 1 uitzondering toen ik stond te laden in Rodby (Denemarken) maar toen had ik nog ca 50% stroom in de accu zitten, omdat ik toch even op de boot moest wachten besloot ik te gaan laden en dat ging langzamer.
En ik meen mij ook te herinneren dat dit kan gebeuren als je bij het snelladen boven de 80% laadt.
Als je gewoon altijd laadt tot 80% zou het probleem zich niet voordoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalrick
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:52

Metalrick

tcpdump ninja

Ik ben vorige week bijna 1200 kilometer naar huis gereden, met de edrive40 + vouwwagen. Het viel mij op dat alle laders behalve Fastned niet leverden wat er beloofd was.

Voorbeeld, 400kwh geadverteerd, gelimiteerd op 155 door de lader:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7isl31fQOD6hhDpCMRljeCGwJTo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DrK5gmLjh6WHrjXA5KXRgCWA.jpg?f=fotoalbum_large

Bijbehorende curve:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vlBtpg8MPP5hazlHLINak1ylQtI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ygLrYh2yO6WuTSF9K0YV2tR.jpg?f=fotoalbum_large

Verderop een (drukke) 150kwh lader die dit kort vasthield en verder veel aan het schommelen was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pknM3rcBuBX-USNqUet2knD6KeI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8VdXKGyyPt1YsZ0DzyMkzxGS.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna een 300kwh lader die helemaal de weg kwijt was qua snelheid (het was wel 30graden, misschien te warm om sneller te laden?):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e82nAd3wUQKl2st2O6OZ6A-Ryp0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZLBO4GFsjc1URN2bNDkiFp6e.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna Fastned wat er beter uitzag en ook een stuk sneller ging :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JwnVXh9MSGm3TN-mxNt8YeUJeo0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fpgmJcvS4sWirSEnZNNFkTh3.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna nog 2 keer kort bij een Fastned gestaan aangezien de kinderen een sanitaire stop nodig hadden, mij viel op dat hij niet direct vol vermogen ging, mogelijk omdat de accu niet was voorbereid?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sDTQgpnzNfWU477LnSXhl5QSP2U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XC7jn3dYim9L56biNxC8uSzf.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-m1UFrnKaxESjOI66wOOpf0aOc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9mf56FMsn1bfxSTnZiLBaLBj.jpg?f=fotoalbum_large

Al met al was het prima te doen zo, helemaal met kinderen is het prima om wat meer rust te pakken onderweg. Mijn partner had eerder laadstress van dat de auto te snel laadt dan andersom, ze kreeg haar eten amper op in de tijd >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Metalrick schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:15:

Daarna nog 2 keer kort bij een Fastned gestaan aangezien de kinderen een sanitaire stop nodig hadden, mij viel op dat hij niet direct vol vermogen ging, mogelijk omdat de accu niet was voorbereid?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mpnr9ZlbTn0VllS7s8QRrSFayik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GzRJtIWG6yVqbQa2CxL2ciF1.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt een Fastned dingetje. Ik had net hetzelfde vorige week: het duurt even voor het naar vol vermogen ging.

Ik was nog even gestopt omdat ik onder de 5% zou thuiskomen, dus een plaspauze was genoeg voor een paar procentjes extra. Er kwam net geen 20% bij, terwijl we ons echt wel gespoed hebben om toch maar niet teveel te laden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerberos84
Mijn laatste stop naar huis was ook traag. Maar alle laders waren bezet, dus volgens mij konden ze niet meer leveren. Al bij al vond ik de lange trip veeeeeel beter meevallen dan verwacht!

No Gillette, No Minette

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
he shit.. net een mail dat de leverdatum een maand verschoven is naar oktober ipv september.. -O-

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• man-o-script
DonJunior schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:12:
he shit.. net een mail dat de leverdatum een maand verschoven is naar oktober ipv september.. -O-
Jammer, wanneer had je besteld? En standaardkleur of individual?

//

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
man-o-script schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:20:
[...]

Jammer, wanneer had je besteld? En standaardkleur of individual?
Portimau blauw, dus geen individual kleur (wel jammer maar die actie was er nog niet toen ik bezig was met de auto bestellen)
Auto is half mei besteld bij de LM. 30 mei kreeg ik mail dat deze was aangeboden bij de dealer.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• man-o-script
DonJunior schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:40:
[...]

Portimau blauw, dus geen individual kleur (wel jammer maar die actie was er nog niet toen ik bezig was met de auto bestellen)
Auto is half mei besteld bij de LM. 30 mei kreeg ik mail dat deze was aangeboden bij de dealer.
Mooie kleur! Ja dan zit je dus in totaal ook al snel op 4-5 maanden. We zullen maar gewoon af moeten wachten helaas.

//

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Metalrick

Metalrick

tcpdump ninja

Portimau blauw <3 Alvast welkom bij de club! Ik kijk er elke keer van hoe mooi hij opdroogt na het wassen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lNmtQ2LIkLghCrbSGcc8RJuVDr0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tGYxfNfy63fn0Bpw2YxeipCd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online

Het is mij gelukt vanuit Bilbao naar Amsterdam 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte_200
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-09 16:39
Metalrick schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 22:36:
Portimau blauw <3 Alvast welkom bij de club! Ik kijk er elke keer van hoe mooi hij opdroogt na het wassen :)
[Afbeelding]
Oewh… ziet er goed uit. Ben momenteel iets gelijkaardigs aan het samenstellen. Welke kleur/materiaal heeft je interieur? Twijfel tussen sensatic zwart of Cognac…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalrick

Metalrick

tcpdump ninja

Witte_200 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 22:53:
[...]

Oewh… ziet er goed uit. Ben momenteel iets gelijkaardigs aan het samenstellen. Welke kleur/materiaal heeft je interieur? Twijfel tussen sensatic zwart of Cognac…
Thanks! Interieur is sensatec zwart met blauwe stiksels en wat ///m kleuren, random foto van het internet:

Afbeeldingslocatie: https://www.i4talk.com/attachments/aba4516e-0c3d-4837-a894-a5819c06106f-jpeg.5066/

[ Voor 15% gewijzigd door Metalrick op 11-08-2025 23:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieter81!
DonJunior schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:40:
[...]

Als de auto nog niet in productie is, zou je de kleur nog kunnen wijzigen lijkt mij? Heb ook weleens wegens een aktie config aanpassingen gemaakt op een reeds bestelde BMW, voordat die in productie was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
pieter81! schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 23:32:
[...]

Als de auto nog niet in productie is, zou je de kleur nog kunnen wijzigen lijkt mij? Heb ook weleens wegens een aktie config aanpassingen gemaakt op een reeds bestelde BMW, voordat die in productie was.
Npu heb nu wel vrede met de configuratie. Hoe meer ik in dit topic lees hoe meer ik zou kunnen blijven aanpassen. Toevallig vorige week nog snel contact gehad met BMW vanwege de adaptive cruise control om dat toch nog toe te voegen. Het is nu wel prima zo. Vind Portimau wel tof. Zeker als ik die foto van @Metalrick zo zie. Prima keuze! 8)

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voodoo077
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-09 12:13
papabeer schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:19:
[...]

Zo zie je hoe alles relatief is. Ja, een EV is meer relax voor sommigen etc. maar mij stoort het te moeten wachten ... 18 minuten.
Voor 1200km heb ik meestal 2 stops onderweg rond km 400 en erna rond km 800. Ik bekijk vooraf de weg, bepaal waar gaan tanken en op plek waar wc is. Laatste keer inclusief afrijden autoweg tanken, plassen en weer door exact 16 minuten voor 2 stops. Dezelfde tocht gedaan met EV en kostte mij meer dan een uur extra.
Was ik meer relax? Nee, want ik zag dat ik pas een uur later kon starten met drinken >:)
Voor de éne start vakantie als hij voordeur toe doet, voor de andere als hij op bestemming is. Dat is imo de essentie van de discussie op vakantie met EV of ICE.
Vandaar ook weer dit jaar op vakantie met vliegtuig en me laten afzetten aan luchthaven dan begint de vakantie als ik deur toe doe.
Maar goed nu wijk ik weer af van de topic - mea culpa. 8)7

En om vanaf hier een bruggetje te maken naar volgende. Voor mij zou het ideaal zijn op 5 minuten +300km te kunnen laden. Lijkt me beter dan een rijbereik van 1000km als je toch even wil stoppen elke 300/400km.
Maar welk merk zal dit in de nabije toekomst aanbieden ...
Over de draaicirkel en Audi van supra. Ik heb nog een aantal mooie jaren voor de boeg met de M50 voor die vervangen wordt maar toch begin je al te denken aan een opvolger. Wellicht verandert er nog veel tegen dan zoals de Neue Klasse, ... Benieuwd ook hoe bv de A6 e-tron Avant is. Die vind ik wel iets hebben. Wellicht leunt die meer aan bij de i5 touring en veel minder bij een i4. Zie je al aan de prestaties die toch wel tegenvallen tov een M50.
Bij de A6 mikken ze dan eerder op een groter rijbereik (op papier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
voodoo077 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:31:
[...]

Laatste keer inclusief afrijden autoweg tanken, plassen en weer door exact 16 minuten voor 2 stops.
Dat lijkt mij extreem optimistisch. Laatst ben ik gestopt om letterlijk alleen maar heel snel te plassen (terwijl ik toch even bijlaadde). Ik heb toen 6 minuten nodig gehad om te plassen - dat betekende 19kWh en dus meer dan 100km bereik extra dus. 1 minuut om de laadsessie te starten en stoppen en je bent toch al vlug 2-3 minuten kwijt om van de autoweg af te rijden en weer op te rijden. En zeg me niet dat je niet minstens 5 minuten nodig hebt om te tanken en te betalen (vaak zie ik dat het langer duurt...).

Los daarvan is het gewoon objectief onverantwoord om meer dan 1000km te rijden, met nauwelijks een echte pauze. Niet vanuit verkeersveiligheid, niet vanuit het perspectief van gezondheid. Maar goed, gewoontes... het is vaak van jongsaf aangeleerd, men weet niet beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
eennn... ontopic?

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodoo077
Scientific schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:52:
[...]

Dat lijkt mij extreem optimistisch. Laatst ben ik gestopt om letterlijk alleen maar heel snel te plassen (terwijl ik toch even bijlaadde). Ik heb toen 6 minuten nodig gehad om te plassen - dat betekende 19kWh en dus meer dan 100km bereik extra dus. 1 minuut om de laadsessie te starten en stoppen en je bent toch al vlug 2-3 minuten kwijt om van de autoweg af te rijden en weer op te rijden. En zeg me niet dat je niet minstens 5 minuten nodig hebt om te tanken en te betalen (vaak zie ik dat het langer duurt...).

Los daarvan is het gewoon objectief onverantwoord om meer dan 1000km te rijden, met nauwelijks een echte pauze. Niet vanuit verkeersveiligheid, niet vanuit het perspectief van gezondheid. Maar goed, gewoontes... het is vaak van jongsaf aangeleerd, men weet niet beter.
Die 16 minuten was met een ICE en niet een EV uiteraard!
Als je de stops deftig plant dan is dat perfect doenbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
voodoo077 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:00:
[...]

Die 16 minuten was met een ICE en niet een EV uiteraard!
Als je de stops deftig plant dan is dat perfect doenbaar
Net wat ik wil zeggen: in de praktijk red je het niet met 16 minuten voor twee ICE stops… dat is de zaken zeer rooskleurig voorstellen.

En ik noteer dus dat je de stops van een ICE tegenwoordig moet plannen?? Oké, ik zag deze zomer een tankfile op de autosnelweg in Frankrijk maar ik zie niet in wat "plannen" in deze kan helpen...

Ik plan zelfs mijn EV-stops niet. Wel één lesje geleerd: stoppen aan een station dat met zes laadpalen beide rijrichtingen van een snelweg bedient is een slecht idee - zeker als de laadpalen volgens de navigatie (dat was blijkbaar een defect aan de laadpalen want iedereen had hetzelfde voor) allemaal onbezet zijn _/-\o_

[ Voor 41% gewijzigd door Scientific op 12-08-2025 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodoo077
Scientific schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:39:
[...]

Net wat ik wil zeggen: in de praktijk red je het niet met 16 minuten voor twee ICE stops… dat is de zaken zeer rooskleurig voorstellen.

En ik noteer dus dat je de stops van een ICE tegenwoordig moet plannen?? Oké, ik zag deze zomer een tankfile op de autosnelweg in Frankrijk maar ik zie niet in wat "plannen" in deze kan helpen...

Ik plan zelfs mijn EV-stops niet. Wel één lesje geleerd: stoppen aan een station dat met zes laadpalen beide rijrichtingen van een snelweg bedient is een slecht idee - zeker als de laadpalen volgens de navigatie (dat was blijkbaar een defect aan de laadpalen want iedereen had hetzelfde voor) allemaal onbezet zijn _/-\o_
En toch was het zo en was zelf 1 minuut meer dan de keer ervoor.
Mijn ICE doet +800km en is goedkoper tanken op plek van aankomst. Dus ik start volgeladen, tank eerste keer want goedkoopste prijs + pitstop en tweede keer is enkel plasje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• papabeer
voodoo077 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:35:
[...]

En toch was het zo en was zelf 1 minuut meer dan de keer ervoor.
Mijn ICE doet +800km en is goedkoper tanken op plek van aankomst. Dus ik start volgeladen, tank eerste keer want goedkoopste prijs + pitstop en tweede keer is enkel plasje.
Ja, dan ben je een bijna 1,5u vroeger dan ik aan de frigo voor een welverdiende pint :)
Mij maakt het allemaal niet uit. Reizen in een i4 is voor mij nog steeds verlof en geniet met volle teugen van de omgeving en de regelmatige stops voor koffie, sigaretje en een snack.
Nu ik erover nadenkt, ook de afwezigheid van mijn echtgenote droeg bij. Geen opmerking wanneer ik sneller reed dan toegelaten, geen onverwachte stop wegens een sanitaire stopje, geen opmerking over mijn spotify playlist :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodoo077
papabeer schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:59:
[...]

Ja, dan ben je een bijna 1,5u vroeger dan ik aan de frigo voor een welverdiende pint :)
Mij maakt het allemaal niet uit. Reizen in een i4 is voor mij nog steeds verlof en geniet met volle teugen van de omgeving en de regelmatige stops voor koffie, sigaretje en een snack.
Nu ik erover nadenkt, ook de afwezigheid van mijn echtgenote droeg bij. Geen opmerking wanneer ik sneller reed dan toegelaten, geen onverwachte stop wegens een sanitaire stopje, geen opmerking over mijn spotify playlist :X
Top!
Maar goed de kinderen en vrouw moet ik wel meepakken. Misschien komt de dag dat de auto zelf rijdt en we uit een koelkastje in de wagen die pint kunnen pakken >:)

Iemand feedback ivm A6 - Neur Klasse van supra

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• poing
  • Niet online
Net een i4 "Individual Tansanitblau II" zien rijden :9~
Volgens mij heb ik in mijn hoofd al beslist (een Brooklyn Grau danwel).

Morgen test rit, kijken of de 3 tieners er in passen... Lukt volgens mij wel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lCwQWEZ3QsAaw997SBzENcj4iJk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Hbfw1iTKV1FFCeZFOxVjhQaA.jpg?f=user_large

Laatste vraag; ik zag veel negatieve feedback over het opbergvak voor Wireless Charging vanwege de hitte. Ik zie echter op de BMW site dat er ingebouwde koeling is "de ingebouwde koeling beschermt uw toestel tegen oververhitting".

Is dat een update & ondertussen geen probleem meer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
@poing zelf rijd ik nu net een paar maanden met een gloednieuwe i4. En tijdens het draadloos opladen van mijn iPhone 15 wordt deze erg warm met het afdekklepje open en zonder telefoonhoes.

Dus ondanks de ingebouwde koeling blijft die hitte een dingetje. Met name als je onderweg veel belt (en vermoedelijk helemaal als je Carplay/Android Auto gebruikt).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASS-Ware
voodoo077 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:31:
[...]

Zo zie je hoe alles relatief is. Ja, een EV is meer relax voor sommigen etc. maar mij stoort het te moeten wachten ... 18 minuten.
Voor 1200km heb ik meestal 2 stops onderweg rond km 400 en erna rond km 800. Ik bekijk vooraf de weg, bepaal waar gaan tanken en op plek waar wc is. Laatste keer inclusief afrijden autoweg tanken, plassen en weer door exact 16 minuten voor 2 stops. Dezelfde tocht gedaan met EV en kostte mij meer dan een uur extra.
Was ik meer relax? Nee, want ik zag dat ik pas een uur later kon starten met drinken >:)
Voor de éne start vakantie als hij voordeur toe doet, voor de andere als hij op bestemming is. Dat is imo de essentie van de discussie op vakantie met EV of ICE.
Vandaar ook weer dit jaar op vakantie met vliegtuig en me laten afzetten aan luchthaven dan begint de vakantie als ik deur toe doe.
Maar goed nu wijk ik weer af van de topic - mea culpa. 8)7

En om vanaf hier een bruggetje te maken naar volgende. Voor mij zou het ideaal zijn op 5 minuten +300km te kunnen laden. Lijkt me beter dan een rijbereik van 1000km als je toch even wil stoppen elke 300/400km.
Maar welk merk zal dit in de nabije toekomst aanbieden ...
Over de draaicirkel en Audi van supra. Ik heb nog een aantal mooie jaren voor de boeg met de M50 voor die vervangen wordt maar toch begin je al te denken aan een opvolger. Wellicht verandert er nog veel tegen dan zoals de Neue Klasse, ... Benieuwd ook hoe bv de A6 e-tron Avant is. Die vind ik wel iets hebben. Wellicht leunt die meer aan bij de i5 touring en veel minder bij een i4. Zie je al aan de prestaties die toch wel tegenvallen tov een M50.
Bij de A6 mikken ze dan eerder op een groter rijbereik (op papier)
De 1 vindt het prima om na 400KM even de benen te strekken, te plassen, wat te drinken en 18 minuten later met een volle accu weer de weg op te gaan en de ander wil gauw tanken en direct door.
En je kan ook kijken naar alledaags gebruik.
Ik kom thuis, hang de auto aan de beademing en loop naar binnen.
De benzine-rijder tankt 24 keer per jaar en is daar per jaar 2 uur mee bezig.
Ieder zijn keuze, maar laten we daar alsjeblieft geen discussie over starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eikrur
..........en toch ging deze totaal zinloze en oninteressante discussie over hoelang een plas duurt nog even door, btw hierbij wel mijn zeer hartelijke felicitatie en een diepe buiging voor @voodoo077 dat je in 16 minuten een plas kan doen, wij lezen dat neem ik aan ook terug in het Guinness BOR want dat is echt iets waar je trots op mag zijn en logisch dat je nog even een aantal posts gebruikt om @Scientific daarvan te overtuigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voodoo077
eikrur schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:17:
[...]

..........en toch ging deze totaal zinloze en oninteressante discussie over hoelang een plas duurt nog even door, btw hierbij wel mijn zeer hartelijke felicitatie en een diepe buiging voor @voodoo077 dat je in 16 minuten een plas kan doen, wij lezen dat neem ik aan ook terug in het Guinness BOR want dat is echt iets waar je trots op mag zijn en logisch dat je nog even een aantal posts gebruikt om @Scientific daarvan te overtuigen
Wat een zielige reactie!
Wat is er nu abnormaal aan in 16 minuten 2x te stoppen met een ICE om te tanken en naar toilet te gaan?

Het is niet mijn bedoeling een polemiek op te starten, enkel aan te tonen dat wat voor de éne belangrijk is (zo snel mogelijk er te zijn voor mij), voor de andere net niet hoeft.
Over de rest van mijn reactie niks ... over feit dat een auto die sneller laadt dan een hogere actieradius voor mij belangrijker is - geen reactie
Over de Neue Klasse of A6 - geen reactie
Nee, enkel over feit dat ik +10 minuten laden puur tijdverlies vind maar dat mag niet ... begrijpelijk dat zowel op Facebook als hier mensen afhaken als je geen eigen mening meer mag hebben... we moeten toch niet allemaal de kudde volgen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Okay klaar.
En terug naar de i4.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jannen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 07:58
Franciesco schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:21:
@poing zelf rijd ik nu net een paar maanden met een gloednieuwe i4. En tijdens het draadloos opladen van mijn iPhone 15 wordt deze erg warm met het afdekklepje open en zonder telefoonhoes.

Dus ondanks de ingebouwde koeling blijft die hitte een dingetje. Met name als je onderweg veel belt (en vermoedelijk helemaal als je Carplay/Android Auto gebruikt).
Ik steek een korte usb C kabel in de middenconsole in en leid die naar de bekerhouders waar ik m’n IPhone insteek. Kabel klemt niet tussen het deksel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Niet online
Vandaag de i4 edrive40 getest met enkele gezinsleden.

Als bestuurder is het (zoals verwacht) super! Heel herkenbaar BMW (3) stuurgedrag, maar dan met heel veel power t.o.v. die 150pk diesels waar ik al 3 generaties mee rij.

Achteraan is het kleiner dan de 3 Touring (G21) en ik moet de zetel vooraan aan de hoge kant zetten om er achteraan met de voeten onder te kunnen. Het gaat met 3 tieners, goed genoeg om eens 300-400km te rijden, maar meer ook niet. De Audi A6 etron heeft meer beenruimte, maar zowel de kinderen als ik vonden de A6 slechter zitten (op de middenste plaats na).

Active cruise control, nooit eerder gehad & ik wou die wel nemen, maar anticipeert die goed? Ik stond in de file d.m.v ACC en veranderde van rijvak waarna de wagen accelereerde terwijl er daar ook fille was (het verschil in file was een 4 tal auto's). Ik kwam heel dicht aan hogere snelheid & moest ingrijpen. Wat zijn jullie ervaringen? Wat is de limit van ACC, wanneer is het nuttig, wanneer niet?

De auto zou uitgerust geweest zijn met basis audio, maar ik zag tweeters (geen equalizer). Was dit echt de basis audio of de HiFi? De verkoper is al mis geweest met meerdere zaken...

[ Voor 8% gewijzigd door poing op 13-08-2025 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• samb
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:38
poing schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:56:
De auto zou uitgerust geweest zijn met basis audio, maar ik zag tweeters (geen equalizer). Was dit echt de basis audio of de HiFi? De verkoper is al mis geweest met meerdere zaken...
Tweeters naast de zijspiegels = Hi-Fi upgrade. Anders zit daar gewoon een plastieken kap. Tenzij dit bij de facelift gewijzigd zou zijn

[ Voor 5% gewijzigd door samb op 13-08-2025 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariiiin
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-09 19:46
Het viel me laatst op dat de auto de aangegeven eindtijd van het laden niet haalde thuis (werd vaak uren later). Ik houd dit goed in de gaten omdat ik op een dynamische energiecontract zit en op goedkope momenten wil laden.

Ben terug gegaan naar de laadsessies die de auto gelogd heeft en de AC curve bekeken. Lijkt grofweg te zijn begonnen in mei dit jaar. Speelt zowel overdag als bij 's nachts laden. Ik zie in de AC laadcurve dat de auto eerst grofweg voor een uurtje op 10,5kw laadt, daarna zakt het vermogen naar 9,5kw, 8,5kw, 7,5kw en vandaag zelfs naar 6,5kw.

Hebben jullie hier ook last van? of enig idee waardoor het zou kunnen komen? :?
Mijn vermoeden is dat de omvormer, de HV batterij of iets in het laadsysteem te warm wordt tijdens het laden en dat de auto dan het vermogen terugschroeft. Sinds mei (toen dit fenomeen begon) is het steeds warmer geworden. Is ook aannemelijk omdat meestal de eerste 30-60min wél vol vermogen geladen wordt met 10,5kw. Daarnaast ben ik er ook achter dat als ik het laden even 5-10min pauzeer wanneer het vermogen gedaald is, en dan opnieuw opstart dat er weer voor een periode vol vermogen geladen wordt (heb zelfs klimatiseren op afstand aan gezet maar lijkt het probleem niet te voorkomen.

Vandaag was het erg warm, maar nogmaals zowat elke laadsessie sinds mei (overdag of 's nachts) ziet er zo uit. Laadsessies van daarvoor zijn een rechte lijn waarin uren lang met 10,5kw geladen werd.

Situatie:
  • i4 eDrive 40 - sept 2022
  • 3x25a aansluiting (garagebox)
  • haast geen andere verbruikers, alleen wat led lampen binnen
  • laadpaal Zaptec Go - laatste firmware
  • laadpaal op eigen groep/ alamat 3x20a
  • geen connectie tussen laadpaal / slimme meter
  • geen zonnepanelen
  • geen load balancer
  • laadpaal in de instellingen begrensd op 20a
  • auto in de instellingen niet begrensd op AC laden
  • originele BMW laadkabel die 22kw aan moet kunnen
Wat is het niet:
  • gebeld met Enexis - geen spanningsklachten/ storingen of iets geks
  • ook niet deelnemer aan een pilot waarin netbeheerder/ energieleverancier de laadpaal aansturen of de aansluiting knijpen
  • geen loadbalancer, of iets met zonnepanelen opwek omdat deze niet aanwezig zijn. überhaupt geen andere verbruikers dan de laadpaal op de aansluiting
  • lijkt geen verband te houden met hoe vol/ leeg de accu is bij start laden of hoe vol je hem uiteindelijk laadt. Doet zich dus voor over de hele capaciteit range van de accu
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SMgrKNldef1dLGxybzYMPts2vE4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PjIxgFpTaxi85F4eLUBQlAjo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G99VWAgballLCT-ToktWlNQLsvA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/efjyQgaEMtGMtWSTJbxX7fJJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Ariiiin in plaats van de auto zou het ook het laadstation kunnen zijn. Of heb je het ook op andere plekken waar je AC laadt? Is er mogelijk een relatie tot een datum van een geïnstalleerde firmware update?
De warmteproductie in de auto lijkt me op 11kW heel erg beperkt. Bij snelladen is het laadvermogen immers veel groter. Al is dat natuurlijk wel DC, dus misschien zou het ook de AC/DC inverter kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariiiin
Franciesco schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 22:00:
@Ariiiin in plaats van de auto zou het ook het laadstation kunnen zijn. Of heb je het ook op andere plekken waar je AC laadt? Is er mogelijk een relatie tot een datum van een geïnstalleerde firmware update?
De warmteproductie in de auto lijkt me op 11kW heel erg beperkt. Bij snelladen is het laadvermogen immers veel groter. Al is dat natuurlijk wel DC, dus misschien zou het ook de AC/DC inverter kunnen zijn.
Je hebt gelijk, om de laadpaal helemaal uit te sluiten moet ik de auto een keer bij een openbare laadpaal laden. Zaptec geeft aan dat er op meerdere punten temperatuur sensoren zitten die het vermogen terug kunnen doen schroeven als de boel te warm wordt.

Relatie tot een firmware update van de auto/ dan wel de laadpaal kan ik niet leggen op dit moment. Voor mijn gevoel heeft de BMW al heel lang geen remote update gehad en Zaptec vermeldt geen release datum van de firmwares.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Ariiiin schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 22:22:
[...]

Je hebt gelijk, om de laadpaal helemaal uit te sluiten moet ik de auto een keer bij een openbare laadpaal laden. Zaptec geeft aan dat er op meerdere punten temperatuur sensoren zitten die het vermogen terug kunnen doen schroeven als de boel te warm wordt.

Relatie tot een firmware update van de auto/ dan wel de laadpaal kan ik niet leggen op dit moment. Voor mijn gevoel heeft de BMW al heel lang geen remote update gehad en Zaptec vermeldt geen release datum van de firmwares.
Een i4 die achterloopt in updates … blader maar even terug. Dat wordt een bezoekje aan de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariiiin
ASS-Ware schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 22:30:
[...]

Een i4 die achterloopt in updates … blader maar even terug. Dat wordt een bezoekje aan de garage.
Zit nog op 07/2024.30 8)7

Gezocht in de auto en ook in de app maar beide pakken geen updates. Auto is van 2022 en iDrive 8 maar kan me niet voorstellen dat er geen updates meer zijn geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Ariiiin schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 22:53:
[...]

Gezocht in de auto en ook in de app maar beide pakken geen updates. Auto is van 2022 en iDrive 8 maar kan me niet voorstellen dat er geen updates meer zijn geweest
Daarom typte ik ook: “blader maar even terug.”.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zipsop
  • Niet online
Ariiiin schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 22:53:
[...]

Ik heb toevallig deze week 07/2025.36 gekregen in mijn 2023 iDrive 8 i4. Met best een interessante changelog voor jou situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEAzalgJf8LxEVgS1aYWxMIqOaE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/45dU8WtkDldC676d5kEzgZZf.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ariiiin
Zipsop schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 07:33:
[...]

Ik heb toevallig deze week 07/2025.36 gekregen in mijn 2023 iDrive 8 i4. Met best een interessante changelog voor jou situatie:
[Afbeelding]
Thanks! super waardevol om dit te weten. Ik ga inzetten op 07/2025 bij de dealer.

• khorions
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21:11
Zipsop schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 07:33:
[...]

[Afbeelding]
Van welke versie kwam je?

• Zipsop
  • Niet online
07/2024.37 die ik 11 maanden geleden heb gehad OTA.

• khorions
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21:11
Zipsop schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:45:
[...]

07/2024.37 die ik 11 maanden geleden heb gehad OTA.
Bedankt! Nog niet "wanhopen" hier dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poing
  • Niet online
Active cruise control, nooit eerder gehad & ik wou die wel nemen, maar anticipeert die goed? Ik stond in de file d.m.v ACC en veranderde van rijvak waarna de wagen accelereerde terwijl er daar ook fille was (het verschil in file was een 4 tal auto's). Ik kwam heel dicht aan hogere snelheid & moest ingrijpen. Wat zijn jullie ervaringen? Wat is de limit van ACC, wanneer is het nuttig, wanneer niet?
De ACC blijkt zonder de DAPP niet zo intelligent te zijn bij baanvak wissels, hij is even in de war & sprint naar de ingestelde snelheid (die was 90kmh & dus redelijk heftig in de file). Ik zou hem dan op 30 moeten gezet hebben. De stop/go is ook maar voor 1-3 seconden las ik, dan moet je zelf gas geven.

maar de kogel is door de kerk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MwyldaiRTSZwqNlFpk83QnKPVk4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ftJa5qPwVNhPcEjyClwdXcT7.jpg?f=user_large
  • i4 edrive40 met M-Pakket
  • Brooklyn Grau
  • Alu velgen styling 859 M 19"
  • Leder Vernasca Oyster met stitching | Schwarz met lendensteun & leuningbreedteverstelling
  • Edelhoutuitvoering Esche graublau offenporig
  • Zonnewerend glas achteraan
  • Adaptive LED headlights & High Beam Assist
  • Adaptieve ophanging M & Variable Sport Steering
  • HiFi-luidsprekersysteem
  • Aanhangwagenkoppeling
De vrouw wou Leder Oyster en ik moet toegeven dat het er mooier uit ziet dan zwart. Zal wel onderhoud vergen; heb al eens Oyster gehad, nooit meer dacht ik, maar na 5 jaar zwarte Sensatec is het terug tijd voor Oyster 8)7

Dan moet ik het wel stellen zonder HK & Active Cruise Control (maar ik ben zo teleurgesteld in de ACC dat ik hem niet hoef, zal voor over 5 jaar zijn in een neue klasse).

[ Voor 3% gewijzigd door poing op 14-08-2025 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zipsop
  • Niet online
poing schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:10:
[...]

De ACC blijkt zonder de DAPP niet zo intelligent te zijn bij baanvak wissels, hij is even in de war & sprint naar de ingestelde snelheid (die was 90kmh & dus redelijk heftig in de file). Ik zou hem dan op 30 moeten gezet hebben. De stop/go is ook maar voor 1-3 seconden las ik, dan moet je zelf gas geven.

maar de kogel is door de kerk
[Afbeelding]
  • i4 edrive40 met M-Pakket
  • Brooklyn Grau
  • Alu velgen styling 859 M 19"
  • Leder Vernasca Oyster met stitching | Schwarz met lendensteun & leuningbreedteverstelling
  • Edelhoutuitvoering Esche graublau offenporig
  • Zonnewerend glas achteraan
  • Adaptive LED headlights & High Beam Assist
  • Adaptieve ophanging M & Variable Sport Steering
  • HiFi-luidsprekersysteem
  • Aanhangwagenkoppeling
De vrouw wou Leder Oyster en ik moet toegeven dat het er mooier uit ziet dan zwart. Zal wel onderhoud vergen; heb al eens Oyster gehad, nooit meer dacht ik, maar na 5 jaar zwarte Sensatec is het terug tijd voor Oyster 8)7

Dan moet ik het wel stellen zonder HK & Active Cruise Control (maar ik ben zo teleurgesteld in de ACC dat ik hem niet hoef, zal voor over 5 jaar zijn in een neue klasse).
Aan deze config ga je ook prima plezier beleven denk ik zo.

De gewone ACC werkt alleen op de kleine radar sensor.
De ACC van Driving Assistant Professional werkt met een grotere lange afstand radar sensor, extra camera's in de voorruit en nog twee extra radars op de hoeken van de voorbumper. Maar goed, behoorlijke zak geld extra natuurlijk.

• ASS-Ware
poing schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:10:
[...]

Dat is onzin en is in deze post allang ontkracht door mensen die deze optie hebben, zoals ik.
En bij banenwissel, als je de afstand op 2 streepjes hebt staan, valt jouw geschetste gedrag enorm mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duzzan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 19:36
Dat is helemaal geen onzin, zonder DAPP.
Ik heb geen DAPP en herken dit gedrag voor de volle 100%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Duzzan schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:14:
Dat is helemaal geen onzin, zonder DAPP.
Ik heb geen DAPP en herken dit gedrag voor de volle 100%.
I stand corrected.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:17
Duzzan schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:35:
[...]

Terug on topic: Ik heb wel gekraak wat bij de achterbank vandaan komt. Goed hoorbaar als de muziek heel zacht staat.
Ik heb last van (denk ik) hetzelfde gekraak, ook wanneer de hoedenplank eruit is gehaald en de riemen vast zitten.

Heb je nog kunnen achterhalen hoe en wat?

Zijn er verder nog i4 rijders die de kentekenplaten met popnagels vast heeft laten zetten?
Ik heb het bij mijn vorige auto's altijd laten doen. Mijn dealer raadt het af voor de i4 vanwege mogelijk gekraak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
SjakieZulu schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:47:
[...]

Ik heb last van (denk ik) hetzelfde gekraak, ook wanneer de hoedenplank eruit is gehaald en de riemen vast zitten.

Zijn er verder nog i4 rijders die de kentekenplaten met popnagels vast heeft laten zetten?
Ik heb het bij mijn vorige auto's altijd laten doen. Mijn dealer raadt het af voor de i4 vanwege mogelijk gekraak.
Ik had gerammel, rechts achter.
Er bleek iets los te zitten achter de C stijl.
Dat is vastgezet en het gerammel is weg.

Recentelijk heb ik er wat anders voor in de plaats gekregen.
Als ik lekker “gas” geef, dan hoor ik een tik ergens rechts van me.
Rem ik dan stevig af, dan hoor ik een tok.
Het lijk of er iets naar voren en naar achteren beweegt.
Dat wordt een leuke om aan de dealer uit te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kerberos84
ASS-Ware schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 23:02:
[...]

Ik had gerammel, rechts achter.
Er bleek iets los te zitten achter de C stijl.
Dat is vastgezet en het gerammel is weg.

Recentelijk heb ik er wat anders voor in de plaats gekregen.
Als ik lekker “gas” geef, dan hoor ik een tik ergens rechts van me.
Rem ik dan stevig af, dan hoor ik een tok.
Het lijk of er iets naar voren en naar achteren beweegt.
Dat wordt een leuke om aan de dealer uit te leggen.
TikTok is dan ook gewoon vergif... Jk. Zeker dat het je passagier-gordel niet is die tegen de middenpilaar tikt en tokt? Heb ik soms ook. Erg irritant, denk dat ik op die plek wat vilt ga hangen.

No Gillette, No Minette

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Kerberos84 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 08:40:
[...]

TikTok is dan ook gewoon vergif... Jk. Zeker dat het je passagier-gordel niet is die tegen de middenpilaar tikt en tokt? Heb ik soms ook. Erg irritant, denk dat ik op die plek wat vilt ga hangen.
Nee, dat is het eerste wat ik goed zet zodra ik die hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeeHoo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-09 11:28
SjakieZulu schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:47:
[...]

Heb last van dezelfde kraak. Ben er mee naar de dealer geweest die het toen verholpen heeft (ze konden het daar zelf ook reproduceren, gelukkig) maar het is helaas al weer terug. Nog maar een keer terug naar de dealer dus. Betreft een edrive40 uit 2024 (pre LCI dus).

Valt mij wel op dat de mate van kraken varieert met het weer: als het heel warm is kraakt het beduidend meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Vandaag de i4 edrive40 getest met enkele gezinsleden.

Als bestuurder is het (zoals verwacht) super! Heel herkenbaar BMW (3) stuurgedrag, maar dan met heel veel power t.o.v. die 150pk diesels waar ik al 3 generaties mee rij.

Achteraan is het kleiner dan de 3 Touring (G21) en ik moet de zetel vooraan aan de hoge kant zetten om er achteraan met de voeten onder te kunnen. Het gaat met 3 tieners, goed genoeg om eens 300-400km te rijden, maar meer ook niet. De Audi A6 etron heeft meer beenruimte, maar zowel de kinderen als ik vonden de A6 slechter zitten (op de middenste plaats na).

Gisteren ook dezeflde auto getest, I-drive 40 met M-pakket. Maar krijg echt maar 2 tieners op de achterbank, de 3e is voor een 5 jarige max. Instap achterin zeer beperkt, maar dat wisten we dan ook wel.Maar niet te vergelijking met de Touring, en ook niet de A6 E-tron.
Voorin prima. Reed zeer goed. Nu nog paar andere testen en dan belissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:17
JeeHoo schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:33:
[...]

Heb last van dezelfde kraak. Ben er mee naar de dealer geweest die het toen verholpen heeft (ze konden het daar zelf ook reproduceren, gelukkig) maar het is helaas al weer terug. Nog maar een keer terug naar de dealer dus. Betreft een edrive40 uit 2024 (pre LCI dus).

Valt mij wel op dat de mate van kraken varieert met het weer: als het heel warm is kraakt het beduidend meer!
Wat had de dealer gedaan om het op te lossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• papabeer
Wat had de dealer gedaan om het op te lossen?
In mijn geval heeft de dealer de vilt achter de kunststofpanelen aan de C-stijl vervangen op opgedikt zodat de panelen niet tegen het glas duwt/schuurt bij torsie. Eveneens hebben ze wat vilt geplaatst aan de achterzetels.

Het is wel zo dat ik sporadisch licht gekraak, bv aan open dak. Maar het alleszins sterk verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17-09 22:19
Hoi,

Wij zijn thuis ook aan het kijken naar een nieuwe auto. Aangezien het om aanschaf gaat en geen lease is er toch aardig wat geld mee gemoeid en ben ik lekker op speurtocht. Na voorheen in meerdere leaseauto’s te hebben gehad (polo, golf7 en bmw 3 ) en nu ook privé een lekkere 1 serie uit 2016 rijdt merk ik toch dat ik aan bmw verknocht ben.

Diverse proefritten gehad in oa een polestar, a6 avant en een i4 en i5 en die laatste spreken me aan. Aangezien ik ga kopen vind een i5 te duur en kom ik op een i4 uit.

Ik begrijpmalleen soms niet zoveel van de prijsstelling van diverse modellen bijvoorbeeld deze twee. Gezien de km stand waarom zit er maar een rooitje verschil tussen. Iemand die dit kan verklaren ?

https://www.storybmw.nl/b...-stoelverwarming-46829578

En

https://www.storybmw.nl/b...arking-assistant-45598942

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quiller
Smartbikers schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 23:35:
Hoi,

Wij zijn thuis ook aan het kijken naar een nieuwe auto. Aangezien het om aanschaf gaat en geen lease is er toch aardig wat geld mee gemoeid en ben ik lekker op speurtocht. Na voorheen in meerdere leaseauto’s te hebben gehad (polo, golf7 en bmw 3 ) en nu ook privé een lekkere 1 serie uit 2016 rijdt merk ik toch dat ik aan bmw verknocht ben.

Diverse proefritten gehad in oa een polestar, a6 avant en een i4 en i5 en die laatste spreken me aan. Aangezien ik ga kopen vind een i5 te duur en kom ik op een i4 uit.

Ik begrijpmalleen soms niet zoveel van de prijsstelling van diverse modellen bijvoorbeeld deze twee. Gezien de km stand waarom zit er maar een rooitje verschil tussen. Iemand die dit kan verklaren ?

En

Vluchtig gekeken en (tenzij ik ergens overlees) : HIFI vs Harman Kardon (groot verschil) en bij die met hifi zie ik ook niet direct Head Up display bij de andere wel (ook dit is echt een zalige optie)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17-09 22:19
Quiller schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 05:17:
[...]

Vluchtig gekeken en (tenzij ik ergens overlees) : HIFI vs Harman Kardon (groot verschil) en bij die met hifi zie ik ook niet direct Head Up display bij de andere wel (ook dit is echt een zalige optie)...
Helder thanks! Dat zag ik ook inderdaad. M.i. geen reden waarom het prijsverschil minimaal met een groot verschil in km tov de extra opties. Hk is goed maar zal nog steeds een achteruitgang zijn tov mosconi wat ik nu heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zipsop
  • Niet online
Smartbikers schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 09:09:
[...]

Helder thanks! Dat zag ik ook inderdaad. M.i. geen reden waarom het prijsverschil minimaal met een groot verschil in km tov de extra opties. Hk is goed maar zal nog steeds een achteruitgang zijn tov mosconi wat ik nu heb.
Ze hebben allebei HUD, die zat toen in High Executive.

De september 2022 auto heeft ook de m-sport stoelen die elektrisch verstelbaar zijn (2345 euro), die van juli heeft de gewone sport stoelen die handmatig verstelbaar zijn. Heel persoonlijk welke je het lekkerst vindt zitten.

De juli auto heeft 19" en de september 18" op de foto, de juli auto heeft 17" in hij rijtje staan.
Die van juli heeft er wel een raar merk banden op zitten. Mocht je de juli auto overwegen zou ik dat wel zwart op wit laten zetten dat je onderstel garantie hebt, of dat ze de OEM banden er onder leggen.

Die van september heeft ook een trekhaak.

Denk dat ze in helmond gewoon minder waard zijn ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:05
Smartbikers schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 23:35:
Hoi,

En

Ik volg de premium selection ook al een jaar (tegen beter weten in O-) ). Er is eigenlijk geen peil op te trekken. Als je ook kijkt naar de M50's landelijk zit er soms met vergelijkbare uitrusting en km-stand meer dan €5k verschil tussen.

Daarnaast worden ze verrassend genoeg ook niet veel goedkoper, twijfelde in november nog om m'n Tesla te wisselen voor een i4 eDrive 40, die kostte toen met volle uitrusting +-€47k en daar zitten ze nu nog op (maar zijn over het algemeen wel ouder). Uiteindelijk maar weer een Tesla omdat elk jaar een nieuwe nemen maar een paar duizend euro kost met hun acties.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eikrur
Aldusso schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:47:
[...]

Gisteren ook dezeflde auto getest, I-drive 40 met M-pakket. Maar krijg echt maar 2 tieners op de achterbank, de 3e is voor een 5 jarige max. Instap achterin zeer beperkt, maar dat wisten we dan ook wel.Maar niet te vergelijking met de Touring, en ook niet de A6 E-tron.
Voorin prima. Reed zeer goed. Nu nog paar andere testen en dan belissen.
Ik denk dat iedereen die een i4 bestempelt als een gezinsauto voor twee volwassen en drie tieners verblind is door de schoonheid en het rijdersplezier van de auto. Daardoor alles voor de rest van zijn gezin goed praat. De i4 is een prachtige auto, voor twee volwassen en wellicht twee kleine kinderen die net uit de maxicosi zijn en nog niet ouder dan twaalf jaar zijn.(maar zelfs daarvoor zijn betere alternatieven) De i4 is geweldig in veel dingen maar niet als gezinsauto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dencoupe
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-09 17:08
prijsverschil zit hem vaak in de opties en niet zozeer in de kilometerstand (tenminste als het verschil niet meer als 15k kilometers zijn en onder de 70k kilometers).

Snap niet dat mensen een i4 M50 aanschaffen en dan gaan beknibbelen op de meest fijne opties. Snap dat je met een lease nu eenmaal aan een max bedrag zit. Maar een i4 zonder elektrische stoelen, geen HUD, geen verwarmd stuur en geen professional pakketten. Dan zou ik liever 5k meer uitgeven en echt een dikke sjaak kopen. De opties maken de auto zoveel fijner.

Maar goed, kan niet in je portemonnee kijken.

Overigens goed te horen dat de prijzen niet meer zo hard aan het zakken zijn. Voor mijn i4 kreeg ik na nog net geen 2 jaar bijna 35K minder terug als dat ie gekost had. dus die rij ik nog even een paar maanden door tot de neue klasse er is en dan gaan we weer eens kijken of Bmw nog wel bij mij past qua look en feel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dencoupe
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-09 17:08
eikrur schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:51:
[...]

Ik denk dat iedereen die een i4 bestempelt als een gezinsauto voor twee volwassen en drie tieners verblind is door de schoonheid en het rijdersplezier van de auto. Daardoor alles voor de rest van zijn gezin goed praat. De i4 is een prachtige auto, voor twee volwassen en wellicht twee kleine kinderen die net uit de maxicosi zijn en nog niet ouder dan twaalf jaar zijn.(maar zelfs daarvoor zijn betere alternatieven) De i4 is geweldig in veel dingen maar niet als gezinsauto
Hij is geweldig als gezinsauto. We zijn pas 2 weken op rondrit geweest in Denemarken en Zweden. Met zijn 3-en (waarvan 1 tiener van 12 op de achterbank en daarnaast nog een extreem grote koelbox van het formaat tiener. Kofferbak vol met tassen van Carbags.

Buiten vakanties om gaat de koelbox niet mee, maar regelmatig ook nog 2 honden, dus tja het kan wel als gezinsauto.

De illusie dat er 3 kinderen op de achterbank passen, dat gaat niet, net zoals dat niet in een 3 serie touring gaat. Dan moet je toch echt naar een groter formaat auto gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eikrur
dencoupe schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:09:
[...]

Hij is geweldig als gezinsauto. We zijn pas 2 weken op rondrit geweest in Denemarken en Zweden. Met zijn 3-en (waarvan 1 tiener van 12 op de achterbank en daarnaast nog een extreem grote koelbox van het formaat tiener. Kofferbak vol met tassen van Carbags.

Buiten vakanties om gaat de koelbox niet mee, maar regelmatig ook nog 2 honden, dus tja het kan wel als gezinsauto.

De illusie dat er 3 kinderen op de achterbank passen, dat gaat niet, net zoals dat niet in een 3 serie touring gaat. Dan moet je toch echt naar een groter formaat auto gaan kijken.
Je onderschrijft toch exact mijn verhaal, 1 tiener van 12 en op de andere plek een koelbox in de afmeting van een tiener, maar wacht nog heel even tot de 12 jarige 15 is en lange benen krijgt en grotere voeten die niet meer onder de voorstoel passen, alles kan en nogmaals ik begrijp iedere huisvader die zijn gezin (en zichzelf ) wijs maakt dat een i4 een prima gezinsauto is maar zelfs in het BMW gamma zijn daarvoor betere alternatieven die net zoveel "freude am fahren" bieden, en zolang je gezin het allemaal fijn vindt is het sws een goede keus natuurlijk
Pagina: 1 ... 120 ... 122 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.