papabeer schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:19:
[...]
In juli in 1 trek 1300 km gereden. Leeg vertrokken en 6x opgeladen zoals de BMW nav het voorstelde. Ik heb niets gemerkt van trager opladen. Zelf heb ik de e35. Elke stop duurde circa 18 minuten. Mijn echtgenote in haar hybride (geen laadstops dus) deed dezelfde trip en was een uurtje eerder thuis. Zalig en relaxed rijden met elke 2,5u een korte stop. Mij hoor je niet klagen.
Zo zie je hoe alles relatief is. Ja, een EV is meer relax voor sommigen etc. maar mij stoort het te moeten wachten ... 18 minuten.
Voor 1200km heb ik meestal 2 stops onderweg rond km 400 en erna rond km 800. Ik bekijk vooraf de weg, bepaal waar gaan tanken en op plek waar wc is. Laatste keer inclusief afrijden autoweg tanken, plassen en weer door exact 16 minuten voor 2 stops. Dezelfde tocht gedaan met EV en kostte mij meer dan een uur extra.
Was ik meer relax? Nee, want ik zag dat ik pas een uur later kon starten met drinken
Voor de éne start vakantie als hij voordeur toe doet, voor de andere als hij op bestemming is. Dat is imo de essentie van de discussie op vakantie met EV of ICE.
Vandaar ook weer dit jaar op vakantie met vliegtuig en me laten afzetten aan luchthaven dan begint de vakantie als ik deur toe doe.
Maar goed nu wijk ik weer af van de topic - mea culpa.
En om vanaf hier een bruggetje te maken naar volgende. Voor mij zou het ideaal zijn op 5 minuten +300km te kunnen laden. Lijkt me beter dan een rijbereik van 1000km als je toch even wil stoppen elke 300/400km.
Maar welk merk zal dit in de nabije toekomst aanbieden ...
Over de draaicirkel en Audi van supra. Ik heb nog een aantal mooie jaren voor de boeg met de M50 voor die vervangen wordt maar toch begin je al te denken aan een opvolger. Wellicht verandert er nog veel tegen dan zoals de Neue Klasse, ... Benieuwd ook hoe bv de A6 e-tron Avant is. Die vind ik wel iets hebben. Wellicht leunt die meer aan bij de i5 touring en veel minder bij een i4. Zie je al aan de prestaties die toch wel tegenvallen tov een M50.
Bij de A6 mikken ze dan eerder op een groter rijbereik (op papier)