Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voodoo077
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-09 12:13
dencoupe schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:49:
Waarom willen jullie allemaal toch die telefoon voor je snufferd hebben?

Leg dat ding gewoon in het oplaadvak (weet dat deze heet wordt) of in de middenarmsteun, daar kun je hem ook opladen. Alles kun je bedienen via het hoofdscherm en je stuur. Voorkom je ook meteen dat je met Whatsapp, telegram, Signal bezig bent terwijl je rijdt.

Flitsmeister, Waze alles is via CarPlay te gebruiken. Overigens met zo'n lose Flitsmeister two moet je oppassen in het buitenland, sommige landen is het verboden om te gebruiken en kan het je een fikse boete opleveren. Die via CarPlay gebruikt valt moeilijker te zien.

Mocht je de gratis versie hebben en problemen met niet automatisch opstarten van Flitsmeister, met een iPhone kun je dit automatiseren dat als deze contact maakt met apple CarPlay dat ie dan flitsmeester voor je opstart (voor degene die dat nog niet wisten)
Bij mij hangt gsm zichtbaar op in een draadloze lader. Waarom?
Die lader werkt wel, de telefoon is zichtbaar ALS ik hem nodig zou hebben en vooral ik zie hem als ik uitstap dus ik vergeet de telefoon niet. Ik kan als ik naar buitenland ga en een langere trip doe een combinatie hebben van Waze op de telefoon en van BMW navigatie met laadstops voor mijn neus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dencoupe
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-09 17:08
ach ja, ieder zo zijn voorkeur. Vind alleen dat het er niet uitziet in een premium auto om nog een telefoon aan je dashboard te hebben hangen. Gelukkig heeft niet iedereen dezelfde voorkeur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodoo077
dencoupe schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:08:
ach ja, ieder zo zijn voorkeur. Vind alleen dat het er niet uitziet in een premium auto om nog een telefoon aan je dashboard te hebben hangen. Gelukkig heeft niet iedereen dezelfde voorkeur ;)
In België ben je verplicht je telefoon in zo'n houder te hebben of bv in de (nauwelijks werkende) i4 lader.
Als die gewoon los ligt of in je broek/vest dan kan je een boete krijgen.
Dus is een gewoonte en de telefoon laadt nog eens (snel) op en je kan je telefoon gebruiken indien nodig en dus bv Waze erop laten draaien naast een andere op je standaard scherm.

Maar absoluut ieder zijn ding. Voor mij zou een goed werkende lader waar telefoon gemakkelijk in kan (zoals bij Tesla) een betere optie zijn geweest.

Effe iets anders: zag onlangs iemand op Facebook iets posten van zijn i4 en die had een soort virtual reality scherm in midden voor zijn neus. Dus dan zie je de omgeving zoals bij i5 en i7. Is dat een nieuwe optie die vroeger voor de LCI er niet was? thx _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

voodoo077 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:14:
[...]

In België ben je verplicht je telefoon in zo'n houder te hebben of bv in de (nauwelijks werkende) i4 lader.
Als die gewoon los ligt of in je broek/vest dan kan je een boete krijgen.
Bijzonder, nog nooit gehoord dat je in Belgie een boete kan krijgen als je gewoon rijd met een telefoon in je broekzak die je niet gebruikt :P

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:38
YakuzA schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:16:
[...]

Bijzonder, nog nooit gehoord dat je in Belgie een boete kan krijgen als je gewoon rijd met een telefoon in je broekzak die je niet gebruikt :P
Als Belg zijnde (en met enige kennis van verkeerswetgeving) : Dat is natuurlijk ook onzin (tenzij broekzak en vasthouden taalkundig erg dicht bij elkaar zouden liggen (sic))... De juiste info in deze : Wettelijk verbod:
De Belgische wetgeving verbiedt het gebruik of vasthouden van een mobiele telefoon tijdens het rijden, tenzij deze in een vaste houder zit of je geparkeerd staat.

Sowieso zou ik een gsm tijdens het rijden NOOIT bedienen. Ja nav van wagen is ook je aandacht van de baan weg maar dat is (zou moeten) in principe ontworpen om dit zo veilig mogelijk te laten verlopen... Een gsm daarentegen zijn interface vergt veel meer aandacht die je niet meer op de baan kan richten (of hij nu in een houder zit of niet) -- kort gesteld ik ben een sterk voorstander om GSM volledig te verbieden in gebruik tijdens het rijden.

[ Voor 31% gewijzigd door Quiller op 16-07-2025 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-09 16:14
Quiller schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:38:
[...]

Als Belg zijnde (en met enige kennis van verkeerswetgeving) : Dat is natuurlijk ook onzin (tenzij broekzak en vasthouden taalkundig erg dicht bij elkaar zouden liggen (sic))... De juiste info in deze : Wettelijk verbod:
De Belgische wetgeving verbiedt het gebruik of vasthouden van een mobiele telefoon tijdens het rijden, tenzij deze in een vaste houder zit of je geparkeerd staat.

Sowieso zou ik een gsm tijdens het rijden NOOIT bedienen. Ja nav van wagen is ook je aandacht van de baan weg maar dat is (zou moeten) in principe ontworpen om dit zo veilig mogelijk te laten verlopen... Een gsm daarentegen zijn interface vergt veel meer aandacht die je niet meer op de baan kan richten (of hij nu in een houder zit of niet) -- kort gesteld ik ben een sterk voorstander om GSM volledig te verbieden in gebruik tijdens het rijden.
Ach, er zullen altijd redenen zijn om de aandacht niet bij het rijden te hebben, als de GSM verboden wordt komt er wel weer iets anders voor. Vroeger reden gewoon met het stratenboek op schoot de sloot in :)

Het probleem is dan ook niet zozeer de GSM, de navigatie of wat dan ook, het is de mens zelf die de beperking is.

Ooit is Google met autonoom rijdende technologie bezig geweest in een pilot. Deze pilot is uiteindelijk gestopt, niet omdat de techniek niet voldeed, maar omdat men geleerd had dat het gedrag van de mensen een variabele is die op dat punt technisch nog niet te compenseren was.

[ Voor 14% gewijzigd door mash_man02 op 16-07-2025 12:05 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• man-o-script
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 22:23
voodoo077 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:14:
[...]
Effe iets anders: zag onlangs iemand op Facebook iets posten van zijn i4 en die had een soort virtual reality scherm in midden voor zijn neus. Dus dan zie je de omgeving zoals bij i5 en i7. Is dat een nieuwe optie die vroeger voor de LCI er niet was? thx _/-\o_
Klopt, is de Augmented View sinds de LCI. Kan weergegeven worden op één van de twee schermen wanneer navigatie is ingeschakeld. Je ziet pijlen welke weg je in moet slaan of bijvoorbeeld lijntjes om de auto die je volgt (met adaptive cruise). YouTube: BMW i4 Augmented reality

//

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eikrur
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-09 13:58
man-o-script schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:46:
[...]

Klopt, is de Augmented View sinds de LCI. Kan weergegeven worden op één van de twee schermen wanneer navigatie is ingeschakeld. Je ziet pijlen welke weg je in moet slaan of bijvoorbeeld lijntjes om de auto die je volgt (met adaptive cruise). YouTube: BMW i4 Augmented reality
Totaal nutteloze optie, die pijlen zie je ook gewoon in je HUB of op het navigatie systeem en al het overige wat de camera weergeeft is identiek aan wat je door je voorruit ziet, ik heb geen idee of ik voor die flauwekul iets extras heb betaald maar dat zouden dan mijn meest nutteloos uitgegeven centen zijn geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• man-o-script
eikrur schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:39:
[...]

Totaal nutteloze optie, die pijlen zie je ook gewoon in je HUB of op het navigatie systeem en al het overige wat de camera weergeeft is identiek aan wat je door je voorruit ziet, ik heb geen idee of ik voor die flauwekul iets extras heb betaald maar dat zouden dan mijn meest nutteloos uitgegeven centen zijn geweest
Ja denk niet dat ik het veel zal gebruiken nee. Maar het is gewoon onderdeel van Driving Assistant Pro i.c.m. Parking Assistent Plus, dus als je dat gebruikt heb je er niets extra’s aan betaald ;)

//

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nononsense
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-09 18:57
man-o-script schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:46:
[...]

even uit interesse; Is dit vanaf 2025 model jaar of kan di al met 2024 model en zo ja welke software versie?
ik heb een 2024 model met iDrive OS 8.5 en heb deze optie nog niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• man-o-script
nononsense schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 22:12:
[...]

even uit interesse; Is dit vanaf 2025 model jaar of kan di al met 2024 model en zo ja welke software versie?
Zo exact weet ik het niet qua introductie, maar vereiste is in ieder geval dat je camera’s hebt samen met Driving Assistant Pro. Als je het hebt zou je het terug moeten zien in de instellingen van je navigatie, zie bijvoorbeeld deze video. Om het in de display achter het stuur te zien moet je het selecteren de knop op je stuur (streepjes).

//

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zipsop
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
nononsense schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 22:12:
[...]

Volgens het BMW Persbericht zou deze er vanaf de LCI bij moeten kunnen.
Op de NL prijslijst staat hij er pas sinds 03-2025 bij als onderdeel van Live Cockpit Professional waarvoor je weer het hele Innovation Pack moet mee bestellen.

Maar hij lijkt er op dat je pas recent de luxe KAFAS camera setup achter de voorruit er bij krijg bij het innovation pack in NL. Dit was voorheen alleen met Driving assistant Pro dat die er bij kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Vraagje; als ik de bmw navigatie gebruik en ik stop om te laden, moet ik daarna op de navigatie de route opnieuw instellen. Is er een mogelijkheid dat hij deze onthoudt a la Waze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zipsop
  • Niet online
Ferra schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 09:58:
Vraagje; als ik de bmw navigatie gebruik en ik stop om te laden, moet ik daarna op de navigatie de route opnieuw instellen. Is er een mogelijkheid dat hij deze onthoudt a la Waze?
Voor zover ik weet doet hij dat gewoon. Heb er zelf niet iets aan ingesteld en gaat gewoon verder met de route na het laden. Nu stop ik nooit heel lang dus mogelijk dat er wel een time out op zit. Maar dan kan je alsnog gewoon uit de geschiedenis heel snel je route hervatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik moet een nieuwe bedrijfswagen kiezen en een dikke i440 past in het budget (of minder dikke xdrive).

Ben gaan kijken en kon moeilijk uitmaken of de achterbank kleiner was dan een BMW3 Touring (G21 diesel). Ik zit namelijk nooit vanachter, maar het zal wel klein beetje kleiner zijn of ben ik mis? Ik heb ondertussen 3 tieners, maar met de 3 gaat het ook….
  • i4 eDrive40 Gran Coupé M Edition
  • M Sportpakket (tijdelijk gratis in België)
  • M Brooklyn Grau (super mooi kleur)
  • Alu velgen styling 859 M 19" (bicolor Jetblack)
  • Sensatec geperforeerd Schwarz (twijfel tussen Sensatec & Leer)
  • Zonnewerend glas achteraan
  • Lendensteun vooraan
  • High Beam Assist
  • Adaptive LED headlights (voor de achterlichten)
  • Aanhangwagenkoppeling (elektrisch wegklapbaar)
  • Variable Sport Steering & Adaptieve ophanging M (voor de Belgische wegen)
  • M Sport remmen, blau (vanwege het gewicht met 5 personen & belading)
  • HiFi-luidsprekersysteem (standaard Audio in 3 was slecht)
Domme keuzes? Ontbreekt er iets belangrijk? Twijfelde ook nog voor adaptive Active Cruise Control met Stop&Go functie, maar ten koste van iets anders.

Een xDrive blijkt niet zo plezant te sturen & dan moet ik veel in boeten op andere zaken.

[ Voor 9% gewijzigd door poing op 20-07-2025 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:22
poing schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:55:
Ik moet een nieuwe bedrijfswagen kiezen en een dikke i440 past in het budget (of minder dikke xdrive).

Ben gaan kijken en kon moeilijk uitmaken of de achterbank kleiner was dan een BMW3 Touring (G21 diesel). Ik zit namelijk nooit vanachter, maar het zal wel klein beetje kleiner zijn of ben ik mis? Ik heb ondertussen 3 tieners, maar met de 3 gaat het ook….
  • i4 eDrive40 Gran Coupé M Edition
  • M Sportpakket (tijdelijk gratis in België)
  • M Brooklyn Grau (super mooi kleur)
  • Alu velgen styling 859 M 19" (bicolor Jetblack)
  • Sensatec geperforeerd Schwarz (twijfel tussen Sensatec & Leer)
  • Zonnewerend glas achteraan
  • Lendensteun vooraan
  • High Beam Assist
  • Adaptive LED headlights (voor de achterlichten)
  • Aanhangwagenkoppeling (elektrisch wegklapbaar)
  • Variable Sport Steering & Adaptieve ophanging M (voor de Belgische wegen)
  • M Sport remmen, blau (vanwege het gewicht met 5 personen & belading)
  • HiFi-luidsprekersysteem (standaard Audio in 3 was slecht)
Domme keuzes? Ontbreekt er iets belangrijk? Twijfelde ook nog voor adaptive Active Cruise Control met Stop&Go functie, maar ten koste van iets anders.

Een xDrive blijkt niet zo plezant te sturen & dan moet ik veel in boeten op andere zaken.
Ik heb drive assist pro en park assist plus er bij en die raad ik absoluut aan.

Die extra remkracht is leuk, maar je gebruikt de remmen bijna niet he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Niet online
ASS-Ware schreef op zondag 20 juli 2025 @ 17:06:
[...]

Ja daar had ik aan gedacht, maar dan komt er al snel 3k bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quiller
@poing Ja de achterbank is aan de krappe kant... Als je drie grote tieners hebt gaan die niet blij zijn met een heel lange rit.

Dat gezegd zijnde : fantastische wagen... Je klaagt over de standaard audio in je vorige. Wat ik lees is de hifi idd een heel stuk beter dan de standaard, maar de HK (die ik heb) is voor de beperkte meerkost (althans toen ik hem kocht) tov hifi een echt serieuze upgrade... Verder zou ik toch idd voor zo een wagen driving assit pro absoluut overwegen.

[ Voor 8% gewijzigd door Quiller op 20-07-2025 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
poing schreef op zondag 20 juli 2025 @ 17:22:
[...]

Ja daar had ik aan gedacht, maar dan komt er al snel 3k bij.
Sja, jij vroeg: “Ontbreekt er iets belangrijk?”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eikrur
ASS-Ware schreef op zondag 20 juli 2025 @ 17:06:
[...]

Die extra remkracht is leuk, maar je gebruikt de remmen bijna niet he.
Ik denk dat je tieners niet de wave gaan inzetten op de achterbank van een i4(40) de ruimte is zeer beperkt, ik sluit me aan bij vorige sprekers, zo'n auto en dan geen DA pro daar ga je spijt van krijgen. Ik heb zelf alleen de DA besteld (zonder pro) en daar heb ik heel veel spijt van. Dat was overigens geen financiële overweging maar onvoldoende voorlichting. Ik dacht dat lane assist bij de DA in zou zitten maar dat is dus pro. Parking assist daar kan je dan over discussiëren, ik heb dat wel maar ik ben van de oude generatie die nog ouderwets op de spiegels achteruit rijden. Ik gebruik het dus nauwelijks

[ Voor 40% gewijzigd door eikrur op 21-07-2025 13:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mcie
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03-09 21:41
Gaat voor mij niet lang meer duren, kenteken is geregeld en de auto is verschenen in de app :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQJUXuRWSblBlqBYyKzOfvuc8So=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NaRxHBFBfPxCyDDQwMgsK5zf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samb
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:38
Mcie schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:43:
Gaat voor mij niet lang meer duren, kenteken is geregeld en de auto is verschenen in de app :)
[Afbeelding]
Mooie configuratie! Is dat BMW Individual Tansanitblau II? Deze rijd bij mij in het dorp rond, en zeker in combinatie met de nieuwe laser achterlichten is het echt een prachtige combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNaidge
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15-09 10:23
Hier mensen met ervaring met de M50 op 20 inch wielen, wat halen jullie een beetje qua range? Ik ben in de markt voor een jonggebruikte i4 (of wat anders) - een super dikke M50 is leuk maar ergens is een edrive40 "verstandiger", al kom ik nu vanaf een performance Tesla MY.

Ben ook benieuwd naar ervaringen met de "frozen" / matte lak van BMW? Vind het er super mooi uitzien maar afhankelijk wie ik het vraag lijkt het of een gigantische kopzorg te zijn of valt het juist allemaal erg mee en is een hele hoop overdreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeEeekhoorn
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16-09 19:31
DrNaidge schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:57:
Hier mensen met ervaring met de M50 op 20 inch wielen, wat halen jullie een beetje qua range? Ik ben in de markt voor een jonggebruikte i4 (of wat anders) - een super dikke M50 is leuk maar ergens is een edrive40 "verstandiger", al kom ik nu vanaf een performance Tesla MY.

Ben ook benieuwd naar ervaringen met de "frozen" / matte lak van BMW? Vind het er super mooi uitzien maar afhankelijk wie ik het vraag lijkt het of een gigantische kopzorg te zijn of valt het juist allemaal erg mee en is een hele hoop overdreven.
De 'standaard' 20 inch heb ik geen ervaring mee, de 868m variant heb ik wel. Daarmee red ik gemiddeld 400km op een volle accu. Dat is gemengd rijden (Stad/snelweg en rustig/sportief) in ongeveer een 70/30 verhouding.
Koude temperatuur (4/8 graden) -> range naar +/- 330km.
Warmer temperatuur (24+ zoals de afgelopen weken vaak) -> range richting 430/440km.

Ik switch in de winter ook naar een set 18inch winterbanden, dan blijf ik de range wel rond de 400km houden.

Let wel, de 868m velgen zijn geloof ik echt de meest on-aerodynamische velgen die je eronder kunt hangen van BMW :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mcie
samb schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:51:
[...]

Mooie configuratie! Is dat BMW Individual Tansanitblau II? Deze rijd bij mij in het dorp rond, en zeker in combinatie met de nieuwe laser achterlichten is het echt een prachtige combinatie.
Klopt, en ook met de laser achterlichten :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZddwX7Qu7780Zb3Iwd5P3hQQqxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yPsM9h4AhhAzOGEfpCm9lihX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Mcie op 21-07-2025 14:04 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• caoim
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:23
ASS-Ware schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:27:
[...]

Sja, jij vroeg: “Ontbreekt er iets belangrijk?”.
Het is maar wat je belangrijk vindt natuurlijk, zelf heb ik helemaal geen behoefte aan Driving Assistance Pro, gewoon de adaptive met stop & go is voldoende. Beste is nog altijd om eens te gaan proefrijden met een wagen die dergelijke opties heeft, en dan bekijken of je dat echt nodig hebt of niet. Ik wist uit ervaring met onze andere wagen dat ik dat echt enkel en alleen gebruik als we naar Zuid-Frankrijk rijden, en dat gebeurt niet met de i4.
ASS-Ware schreef op maandag 14 juli 2025 @ 17:09:
[...]

Ik hoef hem niet voor mijn snufferd te hebben, maar ik wil hem wel makkelijk aan de lader kunnen hangen en ergens leggen/plakken/klemmen zodat deze niet heen en weer wordt geslingerd.
In de middenarmsteun vind ik niet handig.
Ik heb mij dit aangeschaft, dat maakt de middenarmsteun al wat handiger.

https://www.amazon.de/-/nl/dp/B0CJBH41YG

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9llKwyzOjNDWzhD-M2wxynW0GHY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QjXKKAGCOVIA0IYxRSPl8D2G.png?f=fotoalbum_large

Al wat rommel is kan je eronder steken, en je gsm kan hier op liggen. En je kan nog steeds aan de USB-poort.

Voor mijn Coyote heb ik een Brodit-houder, zal eens een foto maken als ik in de auto ben.

[ Voor 44% gewijzigd door caoim op 21-07-2025 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papabeer
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09-09 09:33
Ferra schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 09:58:
Wanneer je stopt bij een door nav aangegeven laadpunt zal de batterij opgeladen worden zoals aangegeven en wordt het traject verder gezet zonder enige interferentie. Enkel wanneer je deze negeert en langer wilt laden, zal je opnieuw het einddoel moeten instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• papabeer
poing schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:55:

Je 3 tieners gaan weinig plezier beleven op de achterbank. De ruimte is best krap. e mijn thuis rijden met de mama mee en ik geniet van de rust :)
Eventuele opties te overwegen zijn;
-verwarmd stuur en zetels zijn meegenomen igv geen garage
-upgrade voorlichten (standaardlicht ontoereikend bij regen/nacht)
-open dak (persoonlijk)
-HK audio of tenminste upgrade met sub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
papabeer schreef op maandag 21 juli 2025 @ 21:54:
[...]

Je 3 tieners gaan weinig plezier beleven op de achterbank. De ruimte is best krap. e mijn thuis rijden met de mama mee en ik geniet van de rust :)
Of als je een keer ergens anders parkeert in de winter, bij familie, vrienden of je werk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TLa
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 00:33

TLa

Gisteren eens naar Duitsland met de i4.

Bewust niet volgeladen naar daar, paar keer 190km/u gereden, overal goed doorgereden (wat blijft die auto lang echt doortrekken, je voelt hem best hard in de begrenzer knallen 😁)

Op de terugweg voor de eerste keer bij een FastNed gestopt, dat viel zeker niet tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qAYjZWupgCuDQa9PW-aba0XyO60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fQH8g34Sd2jQSFfKOA9CavDR.jpg?f=fotoalbum_large

Hij begon al stevig, maar iets later ging het nog sneller:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DmhKMehWKnvklSmNGzTigVNGZmU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZeNaVJXDH3VJwxipUYrYagH.jpg?f=fotoalbum_large

We zijn iets gaan eten maar voordat we ons eten hadden, zei de app al dat er genieg inzat om terug te vertrekken (BMW navigatie gebruikt, die toch minder prettig is als Google Maps, maar het werkt wel goed)

Na 45 minuten stonden we terug aan de auto, ruim 90% opgeladen. Zelfs genoeg om vandaag de dag meer door te komen.
Zeker niet verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eikrur
[quote]caoim schreef op maandag 21 juli 2025 @ 16:31:
[...]

Het is maar wat je belangrijk vindt natuurlijk, zelf heb ik helemaal geen behoefte aan Driving Assistance Pro, gewoon de adaptive met stop & go is voldoende. Beste is nog altijd om eens te gaan proefrijden met een wagen die dergelijke opties heeft, en dan bekijken of je dat echt nodig hebt of niet. Ik wist uit ervaring met onze andere wagen dat ik dat echt enkel en alleen gebruik als we naar Zuid-Frankrijk rijden, en dat gebeurt niet met de i4.
[...]

Vanzelfsprekend bepaald ieder voor zich wat hij/zij belangrijk vind, maar juist de lane assist die de pro versie van de DA verrijkt is zo handig, neem als voorbeeld hoeveel aandacht je kwijt bent in deze auto om alleen al het scherm te bedienen, dan is stop&go en lane assist enorm handig, ik heb geen idee wat het prijsverschil is maar het lijkt mij verkeerde zuinigheid (maar ja daar staan hollanders om bekend) om dat te laten lopen, Nogmaals ik heb het op mijn i4 "vergeten" te bestellen, heb privé ondertussen een 530e waar het wel op zit, ......ben af en toe geneigd om zakelijk mijn privé auto mee te nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door eikrur op 22-07-2025 10:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• papabeer
TLa schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 06:16:
Gisteren eens naar Duitsland met de i4.
(wat blijft die auto lang echt doortrekken, je voelt hem best hard in de begrenzer knallen 😁)
Een zalige reiswagen die i4. Op lange trajecten gebruik ik louter BMW app. Niet 100% feilloos, maar dat zijn Google/Waze evenmin.

Je crasht idd echt wel op die 190 km/u begrenzer |:( :D
Ook een zalig chassis ism onderstel dat veel hogere snelheden aankan en bijgevolg steeds een veilig gevoel geeft.

Ik hoop stiekem op de M60 als volgende wagen _/-\o_ .......we zien over 2j wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poing
  • Niet online
papabeer schreef op maandag 21 juli 2025 @ 21:54:
[...]

-upgrade voorlichten (standaardlicht ontoereikend bij regen/nacht)
-open dak (persoonlijk)
-HK audio of tenminste upgrade met sub
Verwarmde zetels stonden als standaard op de offerte van de dealer, misschien is dat nieuw want in de leasing tool is het nog een optie.

Verder ben ik nu teweten gekomen dat er een 2,5cm minder beenruimte is dan in een 3 reeks. Het lijkt ons nog wel te doen, hoe dan ook is heel het gezin voorstander van de i4 en niet de A6 etron SB (corp). Hoewel we toch “road warriors” zijn, 350 heen / 350 terug op 1 dag doen we regelmatig met heel het gezin. Stad bezoeken,… leuk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dencoupe
DrNaidge schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:57:

Rij nu rond in Denemarken met de 20 inch van een 8 serie (728m) op mijn i4 m50 en haal rond de 400-425 km op een volle accu.

Die frozen kleuren zijn fantastisch. Totdat je een kras krijgt, met normale lak kun je deze vaak nog polijsten of opvullen en dan terug schuren en polijsten. Met een matte lak gaat dat niet lukken. Ook spuiten blijkt lastig te zijn om geen verschil te zien. Dus vaak moet er veel delen gespoten worden om het weer echt netjes te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dencoupe
eikrur schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:54:
[...]

[...]

Vanzelfsprekend bepaald ieder voor zich wat hij/zij belangrijk vind, maar juist de lane assist die de pro versie van de DA verrijkt is zo handig, neem als voorbeeld hoeveel aandacht je kwijt bent in deze auto om alleen al het scherm te bedienen, dan is stop&go en lane assist enorm handig, ik heb geen idee wat het prijsverschil is maar het lijkt mij verkeerde zuinigheid (maar ja daar staan hollanders om bekend) om dat te laten lopen, Nogmaals ik heb het op mijn i4 "vergeten" te bestellen, heb privé ondertussen een 530e waar het wel op zit, ......ben af en toe geneigd om zakelijk mijn privé auto mee te nemen.
Driving Assistance Pro is een fantastische optie! Gebruik het dagelijks. Maakt dat je i4 een heerlijke ontspannen rijmachine is.

Het is een dure optie, maar zou niet meer zonder willen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 18:18
dencoupe schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:05:
[...]

Driving Assistance Pro is een fantastische optie! Gebruik het dagelijks. Maakt dat je i4 een heerlijke ontspannen rijmachine is.

Het is een dure optie, maar zou niet meer zonder willen!
Ik hoop zó dat ik geen spijt ga krijgen van het NIET hebben van deze optie :/
Heb het nu wel erg vaak gelezen in dit topic maar heb het express niet gekozen omdat ik er helemaal lijp van word in mijn huidige auto (VW ID3)
Maar blijkbaar is iedereen er hier wel erg enthousiast over.
Mijn i4 komt begin september en is al besteld dus ik zal het er mee moeten doen ben ik bang.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_Gonzalez
  • Laatst online: 20:37

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

DonJunior schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:44:
[...]

Heb het nu wel erg vaak gelezen in dit topic maar heb het express niet gekozen omdat ik er helemaal lijp van word in mijn huidige auto (VW ID3)
Mijn i4 komt begin september en is al besteld dus ik zal het er mee moeten doen ben ik bang.
Je kan tot een week of 2 voor aanvang productie nog wijzigen.
Informeer bij je dealer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Laatst online: 18-09 15:57
Ieder zijn voorkeuren uiteraard. Zelf heb ik ook Driving Assistance Prof, maar meestal gebruik ik alleen de adaptieve cruise control. Dat is wat mij betreft wel een must.

Daarnaast ben ik fan van de HUD. Dit is nu mijn vierde auto met deze optie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eikrur
poing schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:16:
[...]

Verwarmde zetels stonden als standaard op de offerte van de dealer, misschien is dat nieuw want in de leasing tool is het nog een optie.

Verder ben ik nu teweten gekomen dat er een 2,5cm minder beenruimte is dan in een 3 reeks. Het lijkt ons nog wel te doen, hoe dan ook is heel het gezin voorstander van de i4 en niet de A6 etron SB (corp). Hoewel we toch “road warriors” zijn, 350 heen / 350 terug op 1 dag doen we regelmatig met heel het gezin. Stad bezoeken,… leuk :)
Weet je wat het is, een auto kopen is emotie, en als die emotie heeft gekozen voor een i4 (wat ik heel goed begrijp) dan praat je alles goed, ik hoop wel dat je 3 kleine pubers hebt of dat ze in ieder geval goed opvouwbaar zijn want anders gaat het echt een strijd worden. Daarentegen op de momenten dat je alleen op pad bent heb je zo'n heerlijke auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:01
DonJunior schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:44:
[...]

Ik vind persoonlijke gewoon in Adaptive modus rijden de max (zonder ACC en stop-and-go).
Gisteren nog een lange rit gedaan in zeer heuvelachtig gebied en ik hoefde eigenlijk alleen het gaspedaal te bedienen: gas geven, of gas lossen (de auto vertraagt/remt dan perfect in functie van voorliggers en bochten).
Maar ieder zijn ding: het is persoonlijke voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Franciesco schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:44:
Ieder zijn voorkeuren uiteraard. Zelf heb ik ook Driving Assistance Prof, maar meestal gebruik ik alleen de adaptieve cruise control. Dat is wat mij betreft wel een must.

Daarnaast ben ik fan van de HUD. Dit is nu mijn vierde auto met deze optie :)
Sorry? Zit er standaard géén adaptivr cruise control op de i4?? Heb ik dat over het hoofd gezien??
Ik rij al jaren met ACC zou eigenlijk niet zonder willen. Maar Lane Assist kan ik missen als kiespijn.
Als er inderdaad geen ACC op zit dan moet ik heel snel gaan bellen!

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:01
DonJunior schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 22:24:
[...]

Sorry? Zit er standaard géén adaptivr cruise control op de i4?? Heb ik dat over het hoofd gezien??
Ik rij al jaren met ACC zou eigenlijk niet zonder willen. Maar Lane Assist kan ik missen als kiespijn.
ACC kan je altijd bijbestellen, ook na levering, alle hardware ervoor is aanwezig.

Ik hou het op Lane Departure Warning, ik hou van assistentie maar houd liever zelf de controle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
DonJunior schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 22:24:
[...]

Inderdaad adaptieve cruise control is niet standaard (in Nederland). Active cruise control wel, maar dat is een reguliere cc die alleen/voornamelijk bijremt om de ingestelde snelheid te handhaven wanneer je bergaf rijdt. En dus geen rekening houdt met voorliggers etc.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Duzzan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 19:36
Ik heb bewust geen DAP genomen en ik mis het geen moment. Heb overigens wel ACC, maar op de NL wegen zet ik het doorgaans uit, helemaal bij trajectcontroles. Het verkeer in NL rijdt imho te dicht op elkaar waardoor de auto continue vertraagd omdat er wéér iemand in het gat duikt. Ook viel me op dat medepassagiers “klagen” over een onrustige rit. Mijn zoontje, die nergens last van heeft tijdens een auto rit, als papa het weer eens op z’n heupen heeft, werd misselijk na een tijd met ACC gereden te hebben op weg naar Frankrijk. ACC uit, en nergens meer last van.

We hebben ook een Tesla Model 3, die zelf kan rijden, maar ook daar: staat altijd uit. Ding rijdt alsof ‘ie 2 dagen z’n rijbewijs heeft plus dat de Tesla echt nog wel eens last heeft van ghosting waardoor hij denkt dat de vrachtwagen rechts plots voor je zit en hij VOL in de ankers gaat.

Ik moet ook met m’n handen aan het stuur zitten. Dus je zit niet eens relaxed, maar met je handen aan het stuur, niets te doen. Nou, dan kan ik net zo goed een beetje sturen want laten we eerlijk zijn, da’s het werk niet op de snelweg.

Kortom, heb je geen DAP, treur niet. Het is geen optie die de auto compleet waardeloos maakt.

Maar goed, zoveel mensen zoveel wensen. 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pieter81!
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22:55
Ik heb na wikken en wegen destijds ook geen DAP genomen. Nu na 1 1/2 jaar kan ik zeggen dat ik het niet mis. Ik vind de ACC wel heel erg fijn en betrouwbaar werken.

Reed voorheen een Tesla waar autosteer (de basic autopilot) op zat, gebruikte ik in het begin heel veel. Toen de nieuwigheid eraf was eigenlijk nooit meer, zwalkte toch wel heel erg over de weg en deed overwachtse dingen. De adaptive cruise control op de Tesla was ook onbetrouwbaar.

Reed recent een IX als leenauto waar wel de uitgebreide DAP op zat, vond het niets. Rijdt nog steeds als iemand die net zijn eerste rijles heeft. Doe mij maar zelf sturen, daar rijd je immers een BMW voor.

Het enige wat ik mis op de adapatieve cruise control, is dat je in een file als de auto langer dan een paar seconden stilstaat altijd het pedaal een tikje moet geven of op 'resume' moet drukken. Ik begrijp dat dit bij DAP niet nodig is. Maar om alleen daar DAP voor te nemen, gaat mij te ver.

[ Voor 19% gewijzigd door pieter81! op 25-07-2025 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
Franciesco schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:19:
[...]

Inderdaad adaptieve cruise control is niet standaard (in Nederland). Active cruise control wel, maar dat is een reguliere cc die alleen/voornamelijk bijremt om de ingestelde snelheid te handhaven wanneer je bergaf rijdt. En dus geen rekening houdt met voorliggers etc.
Dan heb ik me daar in vergist, ik dacht dat Active Cruise Control hetzelfde was als Adaptive Cruise Control (afkortingen identiek)
Heb maar even een mail gedaan richting de dealer. Thanks voor de tips.

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• voodoo077
Nochtans zou DAP net verplicht moeten zijn voor sommigen!
Nu zie je teveel weirdo's die constant zwenken van links naar rechts, soms zelf deels op je vak.

Idem met GPS en richtingsaanwijzers. Je moet afdraaien en vergeet je richtingsaanwijzer? Geen probleem, de wagen weigert af te slaan. Ze zullen het wel leren!
Tesla lijkt me tegenwoordig nog meer een plaag dan Audi of BMW en bij die wagens lijkt me dat net zeer gemakkelijk te voorzien!

Dus ja ACC is een betalende optie (of was dat?) - vriend heeft dat dus niet op zijn i4 en dacht dat het standaard was - mist hij dus wel.

DAPP genomen en wat een luxe op autosnelwegen of in verkeer. Wagen gaat bij druk verkeer mooi naar links en laat een extra baan vrij voor moto's en ambulances, ...
Op autosnelweg blijft mooi tussen de lijnen, gewoon af en toe eens beetje duwen op stuur als de gele/rode lichten beginnen te knipperen. Uiteraard blijf je verkeer in het oog houden. Had dit al op vorige twee wagens ook en kan ik echt niet missen. Is wellicht de optie die ik het meeste gebruik. (je kan nog steeds enkel ACC opzetten maar moet dan wel constant sturen). Maar uiteraard ieder zijn ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
voodoo077 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 14:28:
Dus ja ACC is een betalende optie
Was het maar zo'n feest, die van mij betaalt me nooit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mcie
Afgesproken om woensdag de auto op te halen. Mijn 320e touring ingeleverd en als voorloopauto heb ik nu al een week een tesla ei. Ik zou hier echt doodongelukkig van worden als ik hier mee zou moeten rijden, wat een armoede en 0 emotie. Wordt het nog fijner om straks weer in een BMW te stappen. ;)

De dealer plande anderhalf uur in, ik heb het veranderd naar een half uur. Dit wordt BMW nr 5 dus na ruim 15 jaar BMW rijden moet dat lukken.

[ Voor 22% gewijzigd door Mcie op 25-07-2025 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMWi4
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-07 17:35
dencoupe schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:57:
[...]
Vind driving Assistance Pro ideaal maar wel irritant dat je steeds weer je stuur moet vastpakken.
Zijn daar geen oplossingen voor?

Rij nu rond in Denemarken met de 20 inch van een 8 serie (728m) op mijn i4 m50 en haal rond de 400-425 km op een volle accu.

Die frozen kleuren zijn fantastisch. Totdat je een kras krijgt, met normale lak kun je deze vaak nog polijsten of opvullen en dan terug schuren en polijsten. Met een matte lak gaat dat niet lukken. Ook spuiten blijkt lastig te zijn om geen verschil te zien. Dus vaak moet er veel delen gespoten worden om het weer echt netjes te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zipsop
  • Niet online
Je quote is niet helemaal lekker gegaan, maar ik denk dat je een oplossing zoekt om hands free te kunnen rijden met DAP?

Voor de i4 is dat niet mogelijk en verwacht ook niet dat BMW daar de typegoedkeuringen voor gaat aanvragen.

Oplossing voor nu is naar Duitsland verhuizen en daar een i5/i7/iX te kopen met Autobahnassistent.

Dit stukje techniek noemen ze ALKS (Automated Lane Keeping System) waar de R157 regelgeving voor is opgesteld op Europees niveau. Dit is nog een behoorlijk mijnenveld omdat er land specifieke typegoedkeuring moet worden aangevraagd. Ook komen er nog wat andere verplichtingen bij.

Zelf ik ik mijn stuur zo ingesteld dat het stuur licht kan vasthouden met mijn arme op de armsteunen waardoor het prima werkt op de lange afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodoo077
ASS-Ware schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 14:40:
[...]

Was het maar zo'n feest, die van mij betaalt me nooit.
Betalende optie: Dit betekent dat de optie nog betaald moet worden of dat het om een optie gaat waarvoor een prijs staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

voodoo077 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:52:
[...]

Betalende optie: Dit betekent dat de optie nog betaald moet worden of dat het om een optie gaat waarvoor een prijs staat.
betalende != betaalde ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodoo077
Verschil Nederland - België ?

Betaalde optie: Dit betekent dat de betaling al is voldaan. De optie is al gekocht en betaald.

Je moet nog een auto kopen en dus is de optie nog niet betaald = betalende optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

voodoo077 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:34:
[...]

Betaalde optie: Dit betekent dat de betaling al is voldaan. De optie is al gekocht en betaald.

Je moet nog een auto kopen en dus is de optie nog niet betaald = betalende optie
Zal daar wel zitten, voor NL betekent 'betalende optie' dat dit een optie is die jou geld terug betaald namelijk ;)

Net zoals een betalende klant in de winkel de winkelier geld geeft.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodoo077
YakuzA schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:36:
[...]

Zal daar wel zitten, voor NL betekent 'betalende optie' dat dit een optie is die jou geld terug betaald namelijk ;)

Net zoals een betalende klant in de winkel de winkelier geld geeft.
Om af te sluiten - toch geen verschil in landen hoor - Gemini:
Je hebt hier een heel scherp punt te pakken over de nuance in taalgebruik!

Je interpretatie van "betalende optie" als "een optie waarvoor je dient te betalen" is in het algemeen Nederlands de meest gangbare en correcte betekenis. Dit is inderdaad consistent met voorbeelden zoals:

Een betalende klant (een klant die betaalt)

Een betalende parking (een parking waar je voor moet betalen)

Een betalende brug (een brug waarvoor tol betaald moet worden)

Het woord 'betalende' betekent hier dat betaling vereist is van de zijde van de gebruiker of afnemer van de dienst/product.

De interpretatie die je hoorde in Nederland, namelijk dat de optie jou geld terugbetaalt (oftewel, dat de optie een uitbetaling doet), is zeer ongebruikelijk en niet de standaardbetekenis van "betalende optie" in het Nederlands. Deze interpretatie zou kunnen voortkomen uit een zeer specifieke context, misschien binnen bepaalde financiële jargon waar "betalend" verwijst naar een 'uitbetalende' positie, maar zelfs daarvoor zijn veel duidelijkere termen.

Dus om het samen te vatten:

Jouw begrip van "betalende optie" als iets waarvoor je moet betalen, is correct voor het algemene Nederlandse taalgebruik.

De suggestie dat het een optie is die jou betaalt, is zeer afwijkend van het gangbare taalgebruik en zou hoogstens in een zeer specifieke, niche context (mogelijk financieel jargon) kunnen voorkomen, maar is ook daar geen standaardterm.

De Nederlandse taal kent wel subtiele regionale verschillen en nuances, maar in dit geval ligt de meest logische en breed geaccepteerde betekenis in lijn met jouw initiële interpretatie.
________
Nu terug on topic :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

voodoo077 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:02:
[...]

Om af te sluiten - toch geen verschil in landen hoor - Gemini:
Je hebt hier een heel scherp punt te pakken over de nuance in taalgebruik!

Je interpretatie van "betalende optie" als "een optie waarvoor je dient te betalen" is in het algemeen Nederlands de meest gangbare en correcte betekenis. Dit is inderdaad consistent met voorbeelden zoals:

Een betalende klant (een klant die betaalt)

Een betalende parking (een parking waar je voor moet betalen)

Een betalende brug (een brug waarvoor tol betaald moet worden)

Het woord 'betalende' betekent hier dat betaling vereist is van de zijde van de gebruiker of afnemer van de dienst/product.

De interpretatie die je hoorde in Nederland, namelijk dat de optie jou geld terugbetaalt (oftewel, dat de optie een uitbetaling doet), is zeer ongebruikelijk en niet de standaardbetekenis van "betalende optie" in het Nederlands. Deze interpretatie zou kunnen voortkomen uit een zeer specifieke context, misschien binnen bepaalde financiële jargon waar "betalend" verwijst naar een 'uitbetalende' positie, maar zelfs daarvoor zijn veel duidelijkere termen.

Dus om het samen te vatten:

Jouw begrip van "betalende optie" als iets waarvoor je moet betalen, is correct voor het algemene Nederlandse taalgebruik.

De suggestie dat het een optie is die jou betaalt, is zeer afwijkend van het gangbare taalgebruik en zou hoogstens in een zeer specifieke, niche context (mogelijk financieel jargon) kunnen voorkomen, maar is ook daar geen standaardterm.

De Nederlandse taal kent wel subtiele regionale verschillen en nuances, maar in dit geval ligt de meest logische en breed geaccepteerde betekenis in lijn met jouw initiële interpretatie.
________
Nu terug on topic :)
Leuk dat AI dat verzint, maar een 'betalende parking' en een 'betalende brug' bestaan dus niet in het Nederlands, maar blijkbaar wel in het Vlaams. :D

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mcie
Ik werk in België en daar zeggen ze dat betalende Nederlanders ook niet vaak voorkomen. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Mcie op 28-07-2025 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quiller
voodoo077 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:34:
[...]

Als we dan toch correct Nederlands willen gebruiken (de rest is straattaal) : 'te betalen optie'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dencoupe
Zipsop schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:28:
[...]

Je quote is niet helemaal lekker gegaan, maar ik denk dat je een oplossing zoekt om hands free te kunnen rijden met DAP?

Voor de i4 is dat niet mogelijk en verwacht ook niet dat BMW daar de typegoedkeuringen voor gaat aanvragen.

Oplossing voor nu is naar Duitsland verhuizen en daar een i5/i7/iX te kopen met Autobahnassistent.

Dit stukje techniek noemen ze ALKS (Automated Lane Keeping System) waar de R157 regelgeving voor is opgesteld op Europees niveau. Dit is nog een behoorlijk mijnenveld omdat er land specifieke typegoedkeuring moet worden aangevraagd. Ook komen er nog wat andere verplichtingen bij.

Zelf ik ik mijn stuur zo ingesteld dat het stuur licht kan vasthouden met mijn arme op de armsteunen waardoor het prima werkt op de lange afstand.
Ik heb het geluk dat ik mijn rechterknie linkerknie tegen het stuur kan zetten en dan is voldoende om het systeem “voor de gek te houden”

En voor de LCI i4’s is er een andere optie. Daar zijn inmiddels modules voor die je in je stuur kunt monteren om zo het systeem “voor de gek te houden” en dus je stuur niet meer om de zoveel seconden moet aanraken.

En nee ik zoek er geen oplossing voor, ik ben er content mee. Een i5 of iX is geen oplossing (iX = lelijk, i5 touring ben ik serieus mee bezig geweest, maar geeft me geen premium gevoel zelfs minder als in mijn i4). De bemoeienis met de auto’s vanaf juli 2024 is me een doorn in het oog. Zo erg zelfs dat het voor mij een reden is om geen nieuwe meer te kopen. Hoop dat er in de nabije toekomst daar coding opties voor komen om dat uit te kunnen zetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
dencoupe schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:38:
[...]

Ik heb het geluk dat ik mijn rechterknie linkerknie tegen het stuur kan zetten en dan is voldoende om het systeem “voor de gek te houden”
Vind je het niet enorm irritant dat je dan steeds dat stuur heen en weer voelt gaan tegen je been?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TLa

TLa

Vandaag de tijd genomen om de nieuwe grille erin te steken. Eigenlijk een werkje van 3 keer niets.
Heeft minder dan een half uur geduurd.

Rustig de tijd genomen om de nummerplaathouder te monter (2 zelftappers erin), daarop de nummerplaat (4 gaatjes voorboren en vijsjes erin)

De oude grille eruit, beetje voorzichtig maar eens het eerste clipje lost, gaat de rest vanzelf. Ik heb geen camera vanvoor dus enkel de 2 parkeersensoren eruit. De nieuwe erin, goed aanduwen en klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Onhq8r0i98tsW-Pm1kjO9Sh_Tvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zuEn9OeShNQpERaJ6VLGCYhi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XLNNUVDKoF26J7IVCgq1UBkN5fk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LfOtoFqRJTEaWza9tToP9Sfl.jpg?f=fotoalbum_large

Ziet er veel beter uit (vind ik)

Nog een vraagje voor de experts: Hoe leggen jullie dingen vast in de koffer, ik heb geen enkele velcro die blijft kleven aan het tapijt. Best vervelend eigenlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door TLa op 30-07-2025 15:21 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Mcie
Het lange wachten eindelijk voorbij. :) :)
Kleur is echt schitterend, krijg dat helaas niet mooi op de foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R7efe6XDvP-ojKzsgdE_9HzrI0c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8TD7vWci6LwDGmgLUeeUwUmG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOrXI-bcNYZMfJy6SjezYTuWARg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LzViG2oewYqloW5kHqwhFwy6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HbFTG3-6jl8dRduDPU8bP94qm3c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P3c5wlxNSbO7o46qz9bgzcRT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FVY24LjRTqn3dFVjaEGt9qtq4ws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/81kurHMXOq87cYCh6zmd4IrC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
Inderdaad, een hele mooie kleur @Mcie !
Veel pl-i4 er mee! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wenzel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:55
Mcie schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:58:
Het lange wachten eindelijk voorbij. :) :)
Kleur is echt schitterend, krijg dat helaas niet mooi op de foto.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Prachtig. Is het Portimao blue?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mcie
Nee, tansanitblauw II, maar in de zon is het veel lichter.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-W5SxxiRhCPMH8LpuWX7zHk1Pzg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jArbxLMo5wFp6wQEt3DnxhQW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eikrur
[b]
Prachtige combi ook T blauw met cognac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Feni
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-09 10:55
Ik kreeg net een bericht in de BMW app waar ik niet blij van werd, blijkbaar wordt het besturen van laden dichtgezet behalve voor een klein groepje compatible energieleveranciers, en wordt API toegang tot BMW Connected Services helemaal gesloten voor home automation.

Het heeft te maken met veiligheid zo te lezen, wat logisch is, maar blijft mooi balen. Ik had mijn BMW i4 geïntegreerd met Home Assistant voor laadbeheer, en een dashboard voor accu staat, laden, locatie, bandenspanning, etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XBgvWnS8BU87008TEf2LyUn32ec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zCTF6FSOMIPNzjqhcYficeVh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Feni schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:02:
Ik kreeg net een bericht in de BMW app waar ik niet blij van werd, blijkbaar wordt het besturen van laden dichtgezet behalve voor een klein groepje compatible energieleveranciers, en wordt API toegang tot BMW Connected Services helemaal gesloten voor home automation.

Het heeft te maken met veiligheid zo te lezen, wat logisch is, maar blijft mooi balen. Ik had mijn BMW i4 geïntegreerd met Home Assistant voor laadbeheer, en een dashboard voor accu staat, laden, locatie, bandenspanning, etc.

[Afbeelding]
Hmm, dat zou eigenlijk optioneel moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clinternet
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17-09 07:55
Wie zijn de leveranciers als ik mag vragen? (Heb zelf deze info nog niet ontvangen) Of link is ook goed :)
Feni schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:02:

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Niet online
TLa schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:20:
Nog een vraagje voor de experts: Hoe leggen jullie dingen vast in de koffer, ik heb geen enkele velcro die blijft kleven aan het tapijt. Best vervelend eigenlijk.
Wat bedoel je? Ik leg in elke auto een Gledring mat of iets dergelijks (rubber mat), dan schuift de lading niet. Vraag me nu wel af welk effect dit op de HK subwoofer gaat hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Feni
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-09 10:55
Clinternet schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:19:
Wie zijn de leveranciers als ik mag vragen? (Heb zelf deze info nog niet ontvangen) Of link is ook goed :)
Van BMW:
De laadmodus "Remote Control Charging” van uw voertuig via derden van BMW is momenteel beschikbaar bij de volgende compatibele elektriciteitsleveranciers:
  • België: Luminus, Eneco, Engie
  • Nederland: Eneco, Engie
Bron:
https://www.bmw.nl/nl/s/a...InBrowser&fullscreen=true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte_200
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-09 16:39
Hey, misschien kunnen jullie mij helpen kiezen.

Ik ben ook aan het kijken naar een i4 eDrive35. Maar heu… dat innovation pack, is dat het waard? €2500 is een smak geld dat ik misschien wel liever aan andere dingen geef (HK & 19” bv.)

Kan iemand mij wat meer details geven over wat hier juist in zit? De HUD is fijn, maar geen verplichting voor mij. De dode hoek waarschuwing is wel weer iets nuttig. En de 360° camera is eigenlijk de rede dat het momenteel toegevoegd is…

Maar ik twijfel er dus over… of mis ik iets wat een killer feature is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quiller
Witte_200 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 20:11:

Ik ben ook aan het kijken naar een i4 eDrive35. Maar heu… dat innovation pack, is dat het waard? €2500 is een smak geld dat ik misschien wel liever aan andere dingen geef (HK & 19” bv.)

Kan iemand mij wat meer details geven over wat hier juist in zit? De HUD is fijn, maar geen verplichting voor mij. De dode hoek waarschuwing is wel weer iets nuttig. En de 360° camera is eigenlijk de rede dat het momenteel toegevoegd is…

Het is maar wat je wil... HUD is (voor mij) een onmisbare feature... Daarentegen aan velgen van meer dan 18" zie IK alleen maar nadelen (ondermeer lagere range) (mijn zomerbanden zijn 18" en de winterbanden 17" gevolg is dat ik in de winter de range van de zomer benader (op 30-50 km na op autostrade)) (edrive 40 trouwens)

[ Voor 8% gewijzigd door Quiller op 01-08-2025 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zipsop
  • Niet online
Witte_200 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 20:11:

Ik ga er van uit dat het om een Belgische auto gaat? Aangezien Innovation Pack in NL 3000 euro kost.

Voor iedereen die advies vraagt, zou heel fijn zijn om wat meer achtergrond over het gebruik van de auto te hebben en waar. Dan kunnen mensen in een vergelijkbaar scenario beter advies geven.

Voor mijn situatie is Parking Assistant Plus in deze onmisbaar. Ik heb elke week een aantal uitritten met fietspad waar de "motorkap" over het fietspad is voor ik zelf zicht heb. Dus camera aan daar voor en dan perfect zicht. Tevens kom ik regelmatig in wat oudere stad centra. Dan is het camerasysteem ook regelmatig onmisbaar om schade te voorkomen door de bizarre draaicirkel van Der Pantzer.

Tevens vind ik het wel fijn om alle safety features die er zijn te hebben.

Ook HUD vind ik onmisbaar veel meer ontspannen rijden vind ik persoonlijk. En in de winter in de nacht fijn om dan het dash in comfort te zetten op de minimalistische meter stand.

Ook voor mijn situatie rij ik veel hele lange afstanden, daardoor is Driving Assistant Professional (DAP) onmisbaar.
En de laatste tijd met het "rijbewijs bij een pakje boter" vakantie verkeer heb ik ook al een paar keer nuttig gebruik gemaakt van de Avoidance Assistance in DAP.
Innovation pack is verplicht als je DAP wil kiezen.

Maar goed, koop je hem zelf om er 2 keer per maand alleen mee naar de supermarkt te rijden zouden deze opties mogelijk veel minder interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte_200
@Quiller , @Zipsop ,

Bedankt voor de uitgebreide reacties! En inderdaad wat meer achtergond info had wel gemogen. Mij excuses!

Betreft een Belgische lease wagen idd. Gebruik zal voornamelijk bestaan uit woon-werk verkeer (60km/dag) en werkelijks (soms meer) op bezoek bij vrienden/familie die wat verder wonen (50Km enkel).

Laden kan ik op het werk of overvloeit aan publieke 11Kw laders in de buurt van mijn woning. Thuis zal ik enkel laden aan 2-5Kw (1-fase en het lastige capaciteittarief in België.)

En om nu terug te komen op het innovation pack: Corigeer me als ik fout ben maar als ik driver assistent plus + parking assistant plus neem ipv het innovation pack, dan heb ik de camera’s waar jij over spreekt en de lane assist/dode hoek waarschuwingen en bespaar ik (in BE) ongeveer €1000 euro enkel voor de HUD? Of mis ik dan nog iets? (Ik vind de HUD cool, versta me niet verkeerd. Maar niet belangrijk genoeg om een €1k aan te geven…)

(Ik denk dat ik wat last heb van het bos & bomen verhaal…)

[ Voor 28% gewijzigd door Witte_200 op 02-08-2025 00:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quiller
Witte_200 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 22:37:
@Quiller , @Zipsop ,

Bedankt voor de uitgebreide reacties! En inderdaad wat meer achtergond info had wel gemogen. Mij excuses!

Betreft een Belgische lease wagen idd. Gebruik zal voornamelijk bestaan uit woon-werk verkeer (60km/dag) en werkelijks (soms meer) op bezoek bij vrienden/familie die wat verder wonen (50Km enkel).

Laden kan ik op het werk of overvloeit aan publieke 11Kw laders in de buurt van mijn woning. Thuis zal ik enkel laden aan 2-5Kw (1-fase en het lastige capaciteittarief in België.)

En om nu terug te komen op het innovation pack: Corigeer me als ik fout ben maar als ik driver assistent plus + parking assistant plus neem ipv het innovation pack, dan heb ik de camera’s waar jij over spreekt en de lane assist/dode hoek waarschuwingen en bespaar ik (in BE) ongeveer €1000 euro enkel voor de HUD? Of mis ik dan nog iets? (Ik vind de HUD cool, versta me niet verkeerd. Maar niet belangrijk genoeg om een €1k aan te geven…)

(Ik denk dat ik wat last heb van het bos & bomen verhaal…)
HUD is niet alleen cool maar ook effectief veiliger (als er druk verkeer is... Je hoeft geen enkel ogenblik je ogen van de baan te halen naar je instrumentarium (en ja dat hoeft maar een fractie van een seconde te zijn, maar ondertussen remt de idioot voor je op de linkerrijstrook van de autostrade zonder reden en kom je te laat met je remmaneuver...)...

Bijkomend met de benodigde range per dag die jij weergeeft is aan 2kw laden tijdens de nacht meer dan voldoende (zo doe ik als belg het ook maar dan vaak overdag ;) voor het captar.) Soms als ik dringend wat meer moet hebben zet ik hem hoger als er veel zon is ... En in de winter ga ik vaak een straat verder hem aan de laadpaal hangen (omdat die toevallig ongeveer dezelfde prijs heeft als onze gewone thuisprijs all in)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Mcie
Even een korte (misschien kritische) review.
Dit is voor mij BMW nr 6. na 3x 320 station en 2x 3GT. Recent reed ik dus een 320e touring.

Ik heb wat ev ervaring ik heb namelijk 6 maanden een Mustang EV gehad. Puur uit nostalgie omdat ik in mijn jeugd een echte Mustang heb gehad maar dat was dus geen succes. Ik kon niet wennen aan het laden en de algemene kwaliteit van de Ford en de vering is ook echt beneden maats waardoor het niet fijn rijden is.. Toen ik een collega kreeg die hem leuk vond dus meteen doorgeschoven en toen de 320E genomen en met veel plezier 100.000 km in gereden.

Ik zat nu dus te dubben tussen een 330E, I5 en I4 en vanwege de mooie lijnen gekozen voor de i4 maar dat lijkt me logisch.

Woensdag opgehaald en gisteren een grote rit gedaan (beetje extreem zelfs). Met een grote en extra hoge aanhangwagen (tandemasser van 3m en 1.80 hoog) op en neer naar Hamburg in 1 dag, dus bijna 1200km!
Normaal gesproken is dat 1 keer tanken maar nu dus vol vertrokken en 7x moeten laden. Ik verlies hier dus 2,5 uur die ik sta te verdoen met koffie, lekkere koeken en snoepwaren.

Positieve is dat bij 4 verschillende merken heb geladen en dat allemaal met 1 pas. 1 lader werkte niet maar de lader 10m verderop wel. Met een aanhangwagen is Fastned ideaal omdat je er gewoon naast kan staan en dus niet hoeft af te koppelen en achteruit ergens in te steken maar In Duitsland hebben ze nog een slechte dekking.

De stoelen zijn korter geworden qua zitting en imitatie leer geeft toch een minder gevoel dan echt leer. Het is natuurlijk ook een vorm van wennen omdat ik natuurlijk al 15 jaar op leren sportstoelen zit die voor mijn gevoel niet veranderd zijn. Fijn is de elektrische verstelling (ook voor de passagier) en de geheugen functie.
Ondanks mijn kritiek moet ik zeggen dat de stoelen toch goed zitten, ik stapte gisterenochtend om half 8 in de auto en was door de extreme files vannacht pas om half 4 thuis en had nergens last van dus dat is gewoon goed.

Het stuur vind ik ook net wat minder fijn, minder fijn materiaal qua voeling en de 2 spaken onderin geven een erg plastic gevoel. Kwalitatief is dit voor mij dus een minder stuur.

Verder wat opmerkingen die ik hier vaker heb gezien. Navigatie planned soms onlogisch ivm het laden dus dat is schakelen tussen Waze en bmw nav.

Telefoon wordt erg heet tijdens het draadloos laden en ik wil flitsmeister graag zien (rij altijd 130 dus dat is wel zo veilig) dus moet een fatsoenlijke bevestiging zoeken voor mijn telefoon want in de bekerhouder steken is ook niet echt charmant.

Wat me ook opviel trouwens is dat het scherm zowel aan de voor als achterzijde ook erg heet wordt, is echt een straalkacheltje, hebben jullie dat ook?

Vreemd iets wat ik nooit heb gehad, als er een aanhanger aangekoppeld is werkt de cruisecontrol niet, krijg een melding dat dit uitgeschakeld is? Nooit gehad, zal vragen aan de dealer of dit uitgeschakeld kan worden?Ik ga geregeld met mijn fiets op pad nieuwe mtb routes zoeken en dan heb ik dus een fietsdrager achterop.

Ik heb een eerste "storing" gehad, raam aan de passagierszijde reageerde niet meer. Dus uit de auto moeten gaan, afsluiten en openen en toen werkte het weer.

Wat ook fijn is dat de auto erg stil is (geen windgeruis).
Wat de radio betreft ik heb altijd de hifi upgrade gehad en nu voor het eerst HK genomen. Klinkt dat beter, ja, maar een groot verschil is het niet eerlijk gezegd.

HUD is echt fijn moet ik zeggen en heeft voor mij een grote toegevoegde waarde.

Laatste kritische noot, omdat ik erg veel optie's heb aangevinkt komt de auto op net geen 80k en dan liggen mijn verwachtingen toch wat hoger wat betreft de algemene kwaliteit.

Ondanks mijn kritische opmerking ben ik er erg blij mee en ga ik hem zo zijn eerste wasbeurt geven.
Dit is een auto waar je nog een keer naar omdraait als je wegloopt en die plezier geeft onder het rijden. Ik heb de afgelopen weken een Tesla en een Enyaq gehad als voorloper en daar heb ik dus helemaal niks mee.

Conclusie, erg fijne, stille, mooie en snelle wagen met zijn beperkingen die inherent zijn aan een EV.

Ik heb normaal gesproken natuurlijk niet dit soort ritten en straks zal mijn lichte twijfel die ontstaan is of ik toch niet beter de 330e had moeten nemen wel weer verdwijnen.

Over een paar weken naar Toscane (zonder aanhangwagen) en dat zal een stuk beter gaan. En om te zien is het natuurlijk gewoon een schitterende bak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KF8CJK4uku7xkk8mHL54LU2reQ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qpqyPR1wGoMPks19ezqI7wsd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7BatHSzY7WEuMoJXa4yEEe_SCKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vSQsX2po4C9WYhhYAWkxGdSE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FiV1hskUeyMvTCn-PPcch0sjAzg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/df8d27X8vdbiue0qiIT9W5LR.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Mcie op 02-08-2025 15:30 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mcie
Vandaag met de hand gewassen want hij was echt smerig geworden en daarna aan de gang met reload en dan zometeen de wielen nog in de was zetten dan heb ik mijn best weer gedaan vandaag.
Mooie van deze kleur is dat hij zo veranderd met het licht.

En van Sandisk de ultra fit mini memorystick gekocht en gevuld met muziek. (sorry voor slechte foto)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OXZf3o1eGkBvKJOTqRR7iygAkcQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q6HbffYL2OTDeP18UmpMVfei.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7Jpg3KIOGn5hckDxqeLALnGASc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OgUFx1laIbkpSAg5aj4KYfQJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PJmuzpu9XUnhjIo5hs7oL-z5pxw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qOhhyUpJhEF0KDA3MkfbjjcW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxmEVcBupDqtBEjjhdrBX2gxs-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v0qJzNi0L8a4EgAMcL8ak0lz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6JRr_Hmpw94fKIKkSw5ZAr_SHGo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QpP3RN13mvC8WXcCrYnXCT3F.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Mcie op 02-08-2025 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Over muziek gesproken: laatst heb ik wat muziek van cd (jaja) naar flac geripped. Hoe krijg je album afbeeldingen getoond in de i4? Is er iemand die me daarin wegwijs kan maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mcie
Franciesco schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:58:
Over muziek gesproken: laatst heb ik wat muziek van cd (jaja) naar flac geripped. Hoe krijg je album afbeeldingen getoond in de i4? Is er iemand die me daarin wegwijs kan maken?
Foto van hoesje in de map kopiëren en als naam geven folder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte_200
Quiller schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 15:02:
[...]

HUD is niet alleen cool maar ook effectief veiliger (als er druk verkeer is... Je hoeft geen enkel ogenblik je ogen van de baan te halen naar je instrumentarium (en ja dat hoeft maar een fractie van een seconde te zijn, maar ondertussen remt de idioot voor je op de linkerrijstrook van de autostrade zonder reden en kom je te laat met je remmaneuver...)...

Bijkomend met de benodigde range per dag die jij weergeeft is aan 2kw laden tijdens de nacht meer dan voldoende (zo doe ik als belg het ook maar dan vaak overdag ;) voor het captar.) Soms als ik dringend wat meer moet hebben zet ik hem hoger als er veel zon is ... En in de winter ga ik vaak een straat verder hem aan de laadpaal hangen (omdat die toevallig ongeveer dezelfde prijs heeft als onze gewone thuisprijs all in)
Ja, ik heb besloten om het innovation pack te laten zitten. Ik kan ook de 360° cameras niet toevoegen zonder dus ja... niet veel keuze jammer genoeg.

Ook goed om te lezen dat m'n laad strategie waarschijnlijk wel zal werken dus. (Maar jij hebt een eDrive40 dacht ik hé? of ook een 35?)

Andere vraag: En nu ga ik echt vloeken in de kerk (Sorry bij voorbaat!)... Heeft er iemand ervaring met All-Season banden op de i4 met 18" velgen? indien ja, doet dit veel af aan het rijplezier/range?

Rede van de vraag: Mijn werkgever verkiest all seasons bover winter/zomer banden. Maar mits extra eigen bijdrage mogen we kiezen voor Winter/zomer banden... Ik vroeg mij af het het waard is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMaes
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 22:44
Witte_200 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 08:42:
[...]

Ja, ik heb besloten om het innovation pack te laten zitten. Ik kan ook de 360° cameras niet toevoegen zonder dus ja... niet veel keuze jammer genoeg.

Ook goed om te lezen dat m'n laad strategie waarschijnlijk wel zal werken dus. (Maar jij hebt een eDrive40 dacht ik hé? of ook een 35?)

Andere vraag: En nu ga ik echt vloeken in de kerk (Sorry bij voorbaat!)... Heeft er iemand ervaring met All-Season banden op de i4 met 18" velgen? indien ja, doet dit veel af aan het rijplezier/range?

Rede van de vraag: Mijn werkgever verkiest all seasons bover winter/zomer banden. Maar mits extra eigen bijdrage mogen we kiezen voor Winter/zomer banden... Ik vroeg mij af het het waard is?
Geen antwoord op je vraag maar mijn werkgever heeft dezelfde voorkeur, echter bleek bij bestelling dat BMW "niet doet aan all season banden". Auto werd dus alsnog geleverd op zomer banden en als gevolg kreeg ik de winterbanden erbij zonder dat ik hiervoor een bijdrage moest betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quiller
[...]

Ik heb idd de 40... Langs de andere kant de 35 is iets lichter en zou dus (nog) iets zuiniger moeten zijn... (als het je eerste ev is is de kans wel groot dat je in het begin niet bepaald zuinig gaat rijden want dan is dat instant koppel toch 'zo plezant' (plezierig voor de enkele nl'ers onder ons ;))

Betreffende de werkgever en 'all-season' banden (mijn wagen is particulier gekocht btw)... Ieder zijn mening er over maar de mijne (voor wat het waard is) : all season is een compromis dat nergens uitblinkt... Betreffende de kosten : zomerbanden slijten in de zomer minder snel dan all season banden (althans vergelijkbare wat kwaliteit betreft) --- winterbanden zijn dan in de winter (bij hoge koude / regen / sneeuw) dan weer gewoon veiliger dan all season banden (één ongeluk uitgespaard is gewonnen) ... Bijkomend : ja je moet twee sets banden kopen, langs de andere kant ze gaan ook twee keer langer mee... De enige echte meerkost is de velgen (als je het goed wil doen... Band geregeld van velg wisselen is gewoon niet goed voor de band).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLa

TLa

poing schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:41:
[...]

Wat bedoel je? Ik leg in elke auto een Gledring mat of iets dergelijks (rubber mat), dan schuift de lading niet. Vraag me nu wel af welk effect dit op de HK subwoofer gaat hebben.
Ik vrees dat met mijn rijstijl niet alles gaat blijven liggen, zeker de lichtere dingen niet.

In mijn vorige auto's had ik zo'n Stayhold ding met velcro onderaan, dat bleef dan plakken op de standaard mat maar bij de BMW blijft de velcro niet plakken aan de mat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autowina
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:14
[...]

Ik heb 18 inch met Michelin all seasons. Ik vind het heerlijk rijden en ben blij dat ik geen banden hoef te wisselen. De iets hogere slijtage neem ik graag voor lief. En met de huidige winters zijn op veel winterdagen zomerbanden beter dan winterbanden. Voor die drie gladde dagen per jaar heb ik met deze banden toch een stuk extra veiligheid. Klein aandachtspunt: BMW heeft erkenning voor een beperkter aantal banden, niet voor all seasons. In de garantieperiode zou dat dus een risico kunnen zijn.

BMW I4 40 M HE Tansanit Blue, Volvo XC60 T8 R-Design Bursting Blue, Saab 95,96, 900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:15
Nou de roest is gefixt. APK helemaal niets. Paravaan is niet meer leverbaar dus dat is kut. Dat wordt ebay afstruinen denk ik :X Tips zijn welkom. Na wat snel Google werk zie ik wel zat op ali express maar dat lijk me niks eigenlijk.

[ Voor 22% gewijzigd door sig69 op 04-08-2025 02:39 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
sig69 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 02:36:
Nou de roest is gefixt. APK helemaal niets. Paravaan is niet meer leverbaar dus dat is kut. Dat wordt ebay afstruinen denk ik :X Tips zijn welkom. Na wat snel Google werk zie ik wel zat op ali express maar dat lijk me niks eigenlijk.
ik gok op hetzelfde als destijds:
??

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte_200
RobertMaes schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 10:13:
[...]

Geen antwoord op je vraag maar mijn werkgever heeft dezelfde voorkeur, echter bleek bij bestelling dat BMW "niet doet aan all season banden". Auto werd dus alsnog geleverd op zomer banden en als gevolg kreeg ik de winterbanden erbij zonder dat ik hiervoor een bijdrage moest betalen.
Dat is nog beter! Ik kan het proberen, maar vrees er voor... :)
Quiller schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 11:20:
[...]

Ik heb idd de 40... Langs de andere kant de 35 is iets lichter en zou dus (nog) iets zuiniger moeten zijn... (als het je eerste ev is is de kans wel groot dat je in het begin niet bepaald zuinig gaat rijden want dan is dat instant koppel toch 'zo plezant' (plezierig voor de enkele nl'ers onder ons ;))

Betreffende de werkgever en 'all-season' banden (mijn wagen is particulier gekocht btw)... Ieder zijn mening er over maar de mijne (voor wat het waard is) : all season is een compromis dat nergens uitblinkt... Betreffende de kosten : zomerbanden slijten in de zomer minder snel dan all season banden (althans vergelijkbare wat kwaliteit betreft) --- winterbanden zijn dan in de winter (bij hoge koude / regen / sneeuw) dan weer gewoon veiliger dan all season banden (één ongeluk uitgespaard is gewonnen) ... Bijkomend : ja je moet twee sets banden kopen, langs de andere kant ze gaan ook twee keer langer mee... De enige echte meerkost is de velgen (als je het goed wil doen... Band geregeld van velg wisselen is gewoon niet goed voor de band).
Nja, ik denk dat het lagere gewicht en dus zuiniger verwaarloosbaar is...
Autowina schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:51:
[...]

Ik heb 18 inch met Michelin all seasons. Ik vind het heerlijk rijden en ben blij dat ik geen banden hoef te wisselen. De iets hogere slijtage neem ik graag voor lief. En met de huidige winters zijn op veel winterdagen zomerbanden beter dan winterbanden. Voor die drie gladde dagen per jaar heb ik met deze banden toch een stuk extra veiligheid. Klein aandachtspunt: BMW heeft erkenning voor een beperkter aantal banden, niet voor all seasons. In de garantieperiode zou dat dus een risico kunnen zijn.
Ok. Goed om te horen. Mag ik vragen wat jou range zoal gemiddeld is op All Seasons? Of Kw/100Km?

Nog een vraagje: Ik heb nu het Comfort pack, Innovation pack & "ACC met Stop&Go functie" als opties aangeduid. Maar kan het zijn dat ik met deze config nog steeds geen Lane assist heb? Zit dit enkel in het DAPP? (Ik weet dat velen Lane Assist als iets onhandigs zien, maar op m'n huidige wagen, Peugeot 508, vind ik het super fijn werken. Ik zet het zelden uit.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Witte_200 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:21:
[...]

Dat is nog beter! Ik kan het proberen, maar vrees er voor... :)

[...]

Nja, ik denk dat het lagere gewicht en dus zuiniger verwaarloosbaar is...

[...]

Ok. Goed om te horen. Mag ik vragen wat jou range zoal gemiddeld is op All Seasons? Of Kw/100Km?

Nog een vraagje: Ik heb nu het Comfort pack, Innovation pack & "ACC met Stop&Go functie" als opties aangeduid. Maar kan het zijn dat ik met deze config nog steeds geen Lane assist heb? Zit dit enkel in het DAPP? (Ik weet dat velen Lane Assist als iets onhandigs zien, maar op m'n huidige wagen, Peugeot 508, vind ik het super fijn werken. Ik zet het zelden uit.)
ACC kan je ook nog achteraf nemen via de BMW Shop. Kost je wel 500 euro, maar kan je nu helpen om evt. voor een andere optie te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zipsop
  • Niet online
[...]
Klopt zit alleen in Driving Assistant Professional (Steering & Lane Control Assistant), standaard heb je alleen een stuur trilling (Lane Departure Warning)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autowina
[...]

Op dit moment bijna 20 Kw/100 km (ik rijd redelijk door). Ik merk qua verbruik weinig verschil met de zomerbanden die er eerder onder lagen.

BMW I4 40 M HE Tansanit Blue, Volvo XC60 T8 R-Design Bursting Blue, Saab 95,96, 900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
Autowina schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:17:
[...]

Op dit moment bijna 20 Kw/100 km (ik rijd redelijk door). Ik merk qua verbruik weinig verschil met de zomerbanden die er eerder onder lagen.
Uit nieuwsgierigheid : welke inch zijn de banden? bijkomend : is dit winter / zomer samen of 'op dit ogenblik' EN welke wagen (m50, ed40, ...)

Indien dit op dit ogenblik is : dit rij ik (met 18 inch edrive 40 zelfs niet gemiddeld op de autostrade aan 130!!!!!) (wel zomerbanden pirelli (die niet de meest zuinige zijn!!!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autowina
Quiller schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:35:
[...]

Uit nieuwsgierigheid : welke inch zijn de banden? bijkomend : is dit winter / zomer samen of 'op dit ogenblik' EN welke wagen (m50, ed40, ...)

Indien dit op dit ogenblik is : dit rij ik (met 18 inch edrive 40 zelfs niet gemiddeld op de autostrade aan 130!!!!!) (wel zomerbanden pirelli (die niet de meest zuinige zijn!!!)
E40 met 18 inch. Ik rijd relatief veel kortere afstanden en op de snelweg meest tussen 120 en 150 km/u als het kan, maar in praktijk een stuk minder. Woon-werkverkeer is een kleine 30 km, en dat heeft het meeste invloed op relatief hoger verbruik, vooral als het kouder is. Is sinds de aanschaf ruim 2,5 jaar geleden, eerst ca. 27 500 op de pirelli's waarmee hij is afgeleverd en nu ruim 10.000 op vierseizoenenbanden.

We hebben zonnepanelen en stroom over, dus ik vind het prima zo!

[ Voor 3% gewijzigd door Autowina op 04-08-2025 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tatata
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 16:06
Beste, wij zijn aan het kijken voor een BMW i4 edrive 35 M sport pakket. De enige optie die noodzakelijk is is een lane change warning (of te wel minimaal het knipperlicht in de spiegels).

Ik kom er niet goed uit of dit nu standaard is of een optie: Driving Assistent of juist Guard plus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@tatata die lampjes in de spiegels (lane change warning) zijn onderdeel van driving assistant. Niet van Active Guard Plus. Althans, in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zipsop
  • Niet online
tatata schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:59:
Beste, wij zijn aan het kijken voor een BMW i4 edrive 35 M sport pakket. De enige optie die noodzakelijk is is een lane change warning (of te wel minimaal het knipperlicht in de spiegels).

Ik kom er niet goed uit of dit nu standaard is of een optie: Driving Assistent of juist Guard plus?
Standaard vanuit Active Guard Plus is het de trilling in het stuur, voor binnen de lijnen rijden.
Driving Assistant geeft het lampje er bij, en de twee extra radar sensoren in de achterbumper voor de dodehoek en crossing traffic warning achter en botswaarschuwing achter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
Autowina schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:36:
[...]

E40 met 18 inch. Ik rijd relatief veel kortere afstanden en op de snelweg meest tussen 120 en 150 km/u als het kan, maar in praktijk een stuk minder. Woon-werkverkeer is een kleine 30 km, en dat heeft het meeste invloed op relatief hoger verbruik, vooral als het kouder is. Is sinds de aanschaf ruim 2,5 jaar geleden, eerst ca. 27 500 op de pirelli's waarmee hij is afgeleverd en nu ruim 10.000 op vierseizoenenbanden.

We hebben zonnepanelen en stroom over, dus ik vind het prima zo!
Voor je vertrek (als de wagen nog aan de paal hangt) laat je hem voorverwarmen / koelen? Zo niet : dat maakt voor kortere ritten een immens verschil (niet zozeer de eerste 1 a 2 km maar de airco moet veel minder lang hard werken wat op kort / middellange (30-50km) toch wel een grote impact heeft...)

Ik heb op de snelweg min of meer dezelfde rijstijl (125-130 cruise, maar tussendoor als ik iemand voorsteek of snel de snelweg opknal en naar links ga (:p) zit ik toch al snel even aan 150-170.

[ Voor 9% gewijzigd door Quiller op 05-08-2025 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papabeer
Quiller schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:15:
[...]

Voor je vertrek (als de wagen nog aan de paal hangt) laat je hem voorverwarmen / koelen? Zo niet : dat maakt voor kortere ritten een immens verschil (niet zozeer de eerste 1 a 2 km maar de airco moet veel minder lang hard werken wat op kort / middellange (30-50km) toch wel een grote impact heeft...)

Ik heb op de snelweg min of meer dezelfde rijstijl (125-130 cruise, maar tussendoor als ik iemand voorsteek of snel de snelweg opknal en naar links ga (:p) zit ik toch al snel even aan 150-170.
E35 hier met Michelin 4-seizoensbanden sinds een 5-tal maanden.
Gemiddeld verbruik 17,3 kWh
50% snelweg/50% korte ritten, preconditionen maar gebruik laadpaal nooit, 100% sport stand, best een zware voet.
Die 10 tot 15% meerverbruik weegt niet op tegen het plezier dat je terugkrijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autowina
Quiller schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:15:
[...]

Het voorverwarmen of koelen vergeet ik meestal. Maar is dat geen theoretisch verschil? Als je voorverwarmt of koelt gebruik je dezelfde stroom alleen komt deze niet via de accu maar uit de stekker en telt die niet mee bij het verbruik van de auto. Of zie ik dat verkeerd?

Pagina: 1 ... 119 ... 122 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.