Even een korte (misschien kritische) review.
Dit is voor mij BMW nr 6. na 3x 320 station en 2x 3GT. Recent reed ik dus een 320e touring.
Ik heb wat ev ervaring ik heb namelijk 6 maanden een Mustang EV gehad. Puur uit nostalgie omdat ik in mijn jeugd een echte Mustang heb gehad maar dat was dus geen succes. Ik kon niet wennen aan het laden en de algemene kwaliteit van de Ford en de vering is ook echt beneden maats waardoor het niet fijn rijden is.. Toen ik een collega kreeg die hem leuk vond dus meteen doorgeschoven en toen de 320E genomen en met veel plezier 100.000 km in gereden.
Ik zat nu dus te dubben tussen een 330E, I5 en I4 en vanwege de mooie lijnen gekozen voor de i4 maar dat lijkt me logisch.
Woensdag opgehaald en gisteren een grote rit gedaan (beetje extreem zelfs). Met een grote en extra hoge aanhangwagen (tandemasser van 3m en 1.80 hoog) op en neer naar Hamburg in 1 dag, dus bijna 1200km!
Normaal gesproken is dat 1 keer tanken maar nu dus vol vertrokken en 7x moeten laden. Ik verlies hier dus 2,5 uur die ik sta te verdoen met koffie, lekkere koeken en snoepwaren.
Positieve is dat bij 4 verschillende merken heb geladen en dat allemaal met 1 pas. 1 lader werkte niet maar de lader 10m verderop wel. Met een aanhangwagen is Fastned ideaal omdat je er gewoon naast kan staan en dus niet hoeft af te koppelen en achteruit ergens in te steken maar In Duitsland hebben ze nog een slechte dekking.
De stoelen zijn korter geworden qua zitting en imitatie leer geeft toch een minder gevoel dan echt leer. Het is natuurlijk ook een vorm van wennen omdat ik natuurlijk al 15 jaar op leren sportstoelen zit die voor mijn gevoel niet veranderd zijn. Fijn is de elektrische verstelling (ook voor de passagier) en de geheugen functie.
Ondanks mijn kritiek moet ik zeggen dat de stoelen toch goed zitten, ik stapte gisterenochtend om half 8 in de auto en was door de extreme files vannacht pas om half 4 thuis en had nergens last van dus dat is gewoon goed.
Het stuur vind ik ook net wat minder fijn, minder fijn materiaal qua voeling en de 2 spaken onderin geven een erg plastic gevoel. Kwalitatief is dit voor mij dus een minder stuur.
Verder wat opmerkingen die ik hier vaker heb gezien. Navigatie planned soms onlogisch ivm het laden dus dat is schakelen tussen Waze en bmw nav.
Telefoon wordt erg heet tijdens het draadloos laden en ik wil flitsmeister graag zien (rij altijd 130 dus dat is wel zo veilig) dus moet een fatsoenlijke bevestiging zoeken voor mijn telefoon want in de bekerhouder steken is ook niet echt charmant.
Wat me ook opviel trouwens is dat het scherm zowel aan de voor als achterzijde ook erg heet wordt, is echt een straalkacheltje, hebben jullie dat ook?
Vreemd iets wat ik nooit heb gehad, als er een aanhanger aangekoppeld is werkt de cruisecontrol niet, krijg een melding dat dit uitgeschakeld is? Nooit gehad, zal vragen aan de dealer of dit uitgeschakeld kan worden?Ik ga geregeld met mijn fiets op pad nieuwe mtb routes zoeken en dan heb ik dus een fietsdrager achterop.
Ik heb een eerste "storing" gehad, raam aan de passagierszijde reageerde niet meer. Dus uit de auto moeten gaan, afsluiten en openen en toen werkte het weer.
Wat ook fijn is dat de auto erg stil is (geen windgeruis).
Wat de radio betreft ik heb altijd de hifi upgrade gehad en nu voor het eerst HK genomen. Klinkt dat beter, ja, maar een groot verschil is het niet eerlijk gezegd.
HUD is echt fijn moet ik zeggen en heeft voor mij een grote toegevoegde waarde.
Laatste kritische noot, omdat ik erg veel optie's heb aangevinkt komt de auto op net geen 80k en dan liggen mijn verwachtingen toch wat hoger wat betreft de algemene kwaliteit.
Ondanks mijn kritische opmerking ben ik er erg blij mee en ga ik hem zo zijn eerste wasbeurt geven.
Dit is een auto waar je nog een keer naar omdraait als je wegloopt en die plezier geeft onder het rijden. Ik heb de afgelopen weken een Tesla en een Enyaq gehad als voorloper en daar heb ik dus helemaal niks mee.
Conclusie, erg fijne, stille, mooie en snelle wagen met zijn beperkingen die inherent zijn aan een EV.
Ik heb normaal gesproken natuurlijk niet dit soort ritten en straks zal mijn lichte twijfel die ontstaan is of ik toch niet beter de 330e had moeten nemen wel weer verdwijnen.
Over een paar weken naar Toscane (zonder aanhangwagen) en dat zal een stuk beter gaan. En om te zien is het natuurlijk gewoon een schitterende bak.
[
Voor 3% gewijzigd door
Mcie op 02-08-2025 15:30
]