kom van een 330, daar was de circel echt kleinerSjakieZulu schreef op zondag 23 februari 2025 @ 15:53:
[...]
Klopt!
Al heeft het ook te maken met wat je gewend bent. Ik ga van een Volvo XC40 naar een i4; de draaircirkel van beide is ongeveer gelijk.
Zo viel me op dat de VW ID7 voor het formaat auto een relatief korte draaicircel heeft.
@richards3 Ik reageerde primair met "Klopt" op de opmerking:
"De I4 heeft de draaicircel van een tank, persoonlijk voor mij de grootste (en misschien wel enige) irritatie van deze wagen.".
"De I4 heeft de draaicircel van een tank, persoonlijk voor mij de grootste (en misschien wel enige) irritatie van deze wagen.".
Ja, ik las 12,5 meter. Ter vergelijk: de Model 3 zou een draaicirkel van 11,7 hebben.
Nou ja, dat is geen dealbreaker voor mij.
En de 330 11,4mFranciesco schreef op zondag 23 februari 2025 @ 17:14:
Ja, ik las 12,5 meter. Ter vergelijk: de Model 3 zou een draaicirkel van 11,7 hebben.
Ik vind de achteruitrij-camera het slechtste ding. In de winter moet je hem iedere dag met je vinger schoonmaken.
Hmm, ik kom van de 3GT, maar ik merk geen verschil.Duzzan schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:54:
De draaicirkel was ik idd vergeten te melden. Die is lachwekkend groot. Gaat helemaal nergens over.
Zit je single socket misschien scheef?
[ Voor 6% gewijzigd door ASS-Ware op 23-02-2025 18:06 ]
Op mijn Superb zit daar een sproeier, direct proper.Hydraulic schreef op zondag 23 februari 2025 @ 17:26:
Ik vind de achteruitrij-camera het slechtste ding. In de winter moet je hem iedere dag met je vinger schoonmaken.
Ik was ook gaan testrijden met een ID7 en daar zit dat ook niet op, dus ook direct vies.
Best wel jammer dat zoiets wordt weg bezuinigd.
Ik zal dan op de i4 er maar een gewoonte van maken om elke ochtend, wanneer ik de laptop in de koffer leg, met mijn vinger over de camera te wrijven.
<nitpick>Een tank kan volledig om zijn as draaien door de linker track bv. vooruit te laten draaien en de rechter achteruit. Dus 0 draaicirkel!</nitpick>richards3 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 15:08:
[...]
De I4 heeft de draaicircel van een tank, persoonlijk voor mij de grootste (en misschien wel enige) irritatie van deze wagen.
Niet echt last van, moet hem hoogstens om de 2-3 weken schoonmaken. Hangt misschien af van rijsnelheid en zo, en of je dicht op voorliggers rijdt?Hydraulic schreef op zondag 23 februari 2025 @ 17:26:
Het gaat hier om de achteruitrijcamera. Ik weet niet hoe jij op de snelweg rijdt, om deze smerig te krijgen door voorgangers.Scientific schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:01:
[...]
Niet echt last van, moet hem hoogstens om de 2-3 weken schoonmaken. Hangt misschien af van rijsnelheid en zo, en of je dicht op voorliggers rijdt?
De camera wordt snel nat/vies als de straten nat zijn, zeker in de winter.
Dingen die ik noemenswaardig vind die ik merk versus de Tesla:
In de app heb je geen “Nu laden” optie, dus werk je met een laadschema en je wilt een keer wel direct laden moet het je de instelling omzetten naar “onmiddellijk laden”.
Een route op navigatie valt al na 5 minuten weg. Dus ga je even koffie halen dan gaat ie alles opnieuw berekenen, er is wel een snelkoppeling in het scherm om met 1 tap de route te hervatten.
In de app zie je geen laadsnelheid, dus je kunt niet direct zien of het (snel)laden wel met een beetje acceptabele snelheid gaat, ik kan dit alleen in de auto zien.
Het ontkoppelen van de laadkabel is een verademing. Die kun je instellen op allerlei manieren wat er in mijn geval op neerkomt dat ik de kabel gewoon elke keer zo eruit kan halen wanneer de auto van de vergrendeling gaat. Bij de Tesla moest dit via de app (of andere route).
Lane keep assist blijft minder mooi tussen de lijnen. Wanneer hij de lijnen kwijt is merk je dat niet per se en kan het wel even verrassend zijn dat je opeens richting de vangrail lijkt te bewegen. Bij de Tesla werd je echter weer gek van alle piepjes. Ook hoef je het stuur effectief alleen nog maar aan te raken en niet echt gewicht erop te zetten.
Al met al, voor de basale zaken omtrent EV, dus laden en dergelijke is de ervaring met laadpalen en laadsnelheid effectief hetzelfde. BMW is comfortabeler, completer en zelfs misschien overload qua instellingen, waarbij je dan soms nog instellingen mist die je niet kunt instellen maar wel zou verwachten. Tesla is net wat ruwer, maar qua software en app wel echt een paar stappen vooruit. Qua rijden vond ik de Tesla nooit slecht maar de BMW rijdt versus een MY2020 wel noemenswaardig beter.
In de app heb je geen “Nu laden” optie, dus werk je met een laadschema en je wilt een keer wel direct laden moet het je de instelling omzetten naar “onmiddellijk laden”.
Een route op navigatie valt al na 5 minuten weg. Dus ga je even koffie halen dan gaat ie alles opnieuw berekenen, er is wel een snelkoppeling in het scherm om met 1 tap de route te hervatten.
In de app zie je geen laadsnelheid, dus je kunt niet direct zien of het (snel)laden wel met een beetje acceptabele snelheid gaat, ik kan dit alleen in de auto zien.
Het ontkoppelen van de laadkabel is een verademing. Die kun je instellen op allerlei manieren wat er in mijn geval op neerkomt dat ik de kabel gewoon elke keer zo eruit kan halen wanneer de auto van de vergrendeling gaat. Bij de Tesla moest dit via de app (of andere route).
Lane keep assist blijft minder mooi tussen de lijnen. Wanneer hij de lijnen kwijt is merk je dat niet per se en kan het wel even verrassend zijn dat je opeens richting de vangrail lijkt te bewegen. Bij de Tesla werd je echter weer gek van alle piepjes. Ook hoef je het stuur effectief alleen nog maar aan te raken en niet echt gewicht erop te zetten.
Al met al, voor de basale zaken omtrent EV, dus laden en dergelijke is de ervaring met laadpalen en laadsnelheid effectief hetzelfde. BMW is comfortabeler, completer en zelfs misschien overload qua instellingen, waarbij je dan soms nog instellingen mist die je niet kunt instellen maar wel zou verwachten. Tesla is net wat ruwer, maar qua software en app wel echt een paar stappen vooruit. Qua rijden vond ik de Tesla nooit slecht maar de BMW rijdt versus een MY2020 wel noemenswaardig beter.
[ Voor 11% gewijzigd door Fab1Man op 23-02-2025 21:47 ]
Het lijkt op het eerste zicht evident, maar het is nog maar de vraag of de waterdeeltjes dan vooral afkomstig zijn van het opspattend water van de eigen auto, of eerder van de voorganger(s)...The_DoubleU schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:28:
[...]
Het gaat hier om de achteruitrijcamera. Ik weet niet hoe jij op de snelweg rijdt, om deze smerig te krijgen door voorgangers.![]()
De camera wordt snel nat/vies als de straten nat zijn, zeker in de winter.
Zoals eerder gezegd vind ik het vuil worden van de achtercamera bij mijn wagen meevallen - en inderdaad, ik hou altijd goed afstand, zeker ook nog eens bij regenweer, ik vermoed dat dat helpt.
Ik reed vanmorgen weg en had vrij snel een druppel water op de camera voor en dus gelijk geen zicht met die camera.
Sja, problemen problemen.
Het lijkt mij vrijwel onmogelijk dat de camera op de kofferbak in het embleem vies wordt van opspattend water van je voorganger ...Scientific schreef op maandag 24 februari 2025 @ 08:51:
[...]
Het lijkt op het eerste zicht evident, maar het is nog maar de vraag of de waterdeeltjes dan vooral afkomstig zijn van het opspattend water van de eigen auto, of eerder van de voorganger(s)...
De hele achterkant van de i4 is een magneet voor viezigheid en dat heeft imho simpelweg met de aerodynamica van de wagen te maken. In de winterperiode valt het meer op en is de camera, in ieder geval in mijn geval, vrij snel vies en het zicht ernstig belemmerd. Dus ik maak er nu ook gewoonte van om even met een microvezeldoekje die ik in de kofferbak heb liggen de camera schoon te maken als ik 'm aan een lader hang.
Je ziet het overigens ook aan de verlichting die op de grond geprojecteerd wordt. Is de auto schoon dan zijn het meerdere strepen die mooi op de weg zichtbaar zijn. En na een paar dagen in de regen ... is het een blurry mess ...
Water op de voorkant? Dan ga je gewoon te langzaamASS-Ware schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:45:
Ik reed vanmorgen weg en had vrij snel een druppel water op de camera voor en dus gelijk geen zicht met die camera.
Ja, ik rijd langzaam de garage uit, de oprit af en dan de straat in.Duzzan schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:39:
[...]
Het lijkt mij vrijwel onmogelijk dat de camera op de kofferbak in het embleem vies wordt van opspattend water van je voorganger ...
De hele achterkant van de i4 is een magneet voor viezigheid en dat heeft imho simpelweg met de aerodynamica van de wagen te maken. In de winterperiode valt het meer op en is de camera, in ieder geval in mijn geval, vrij snel vies en het zicht ernstig belemmerd. Dus ik maak er nu ook gewoonte van om even met een microvezeldoekje die ik in de kofferbak heb liggen de camera schoon te maken als ik 'm aan een lader hang.
Je ziet het overigens ook aan de verlichting die op de grond geprojecteerd wordt. Is de auto schoon dan zijn het meerdere strepen die mooi op de weg zichtbaar zijn. En na een paar dagen in de regen ... is het een blurry mess ...
[...]
Water op de voorkant? Dan ga je gewoon te langzaam
Daarna gaat de single socket pas aan en kan het gas er op.
Ja het heeft uiteraard met de aerodynamica te maken. Maar ik ben er niet van overtuigd dat het de viezigheid is die je eigen wagen op doet spatten, die op je camera terechtkomt. Het is volgens mij eerder de viezigheid van je voorganger(s) die via de wervelingen aan de bovenkant/zijkant van de wagen achteraan neerkomt.Duzzan schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:39:
[...]
Het lijkt mij vrijwel onmogelijk dat de camera op de kofferbak in het embleem vies wordt van opspattend water van je voorganger ...
Goed afstand houden helpt dan. Vandaar wellicht dat ik - ondanks 500km/week meestal maar hoogstens om de 2-3 weken de camera achteraan schoon hoef te maken in de winter.
Krijg hier misschien spijt van, maar ga het toch maar vragen.... wat bedoel je in godsnaam toch steeds met Single Socket. In dit hele topic heb je de term nu al 5x gebruikt en Duzzan 3x.ASS-Ware schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:44:
[...]
Ja, ik rijd langzaam de garage uit, de oprit af en dan de straat in.
Op basis van de context slaat de term kant nog wal in elk van deze posts dus ik ben geneigd om te denken dat jullie gewoon aan het trollen zijn. Misschien niet doen, want de rest van het internet heeft geen idee waar je het over hebt.
Heb dit nog nooit gezien, wist er niet eens vanaf. Heb toch zeker een paar keer lange runs in Duitsland gemaakt van zeker een uur lange volle bak (afremmen, vol naar top, rinse/repeat). Vond dit met name zo'n verschil met m'n vorige Tesla Model S 100D, die er na 20 minuten dat gedrag echt geen zin meer in had.Zipsop schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:46:
[...]
Nee hoor heeft ie altijd al gehad. (iig de M50) In de zomer krijg ik dat wel eens met een paar 200+ sport boost runs op de autobahn, en helemaal na het snelladen als alles warm is. zeker als je een paar keer moet afremmen en dan weer door kan. Dan zie je in het sport display de motor temps met re-gen ook lekker omhoog gaan.
En nu als ik in het noorden ben bij -20 -30 als ie ff buiten staat ook een paar keer gezien dat het te koud is.
Maar kan ook als de koelvloeistof wat laag is eerder voorkomen.
Divide and conquer.
Als je niet driftend je oprit af komt en sideways de straat op .. ben je dan wel een échte BMW rijder?ASS-Ware schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:44:
[...]
Ja, ik rijd langzaam de garage uit, de oprit af en dan de straat in.
Laten we er even van uit gaan dat het regent. Je voorganger gooit zeker een hoop spray de lucht in, vandaar dat als er geen ZOAB is je ruitenwissers flink moeten werken. Maar .. jij zelf gooit natuurlijk ook een hoop spray de lucht in. In de F1 is zeer duidelijk te zien hoe de luchtstroom werkt. Er blijft best wat spray aan de kont hangen en dat is nu precies wat de auto/camera vies maakt. De diffuser helpt daar dus niet bij, integendeel.Scientific schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:55:
[...]
Het is volgens mij eerder de viezigheid van je voorganger(s) die via de wervelingen aan de bovenkant/zijkant van de wagen achteraan neerkomt.
Heb daar eigenlijk niet zoveel last van, wellicht dat de ceramic coating hier ook een positieve bijdrage in heeft?
Tja, mijn i4 ziet er in elk geval toch niet als een F1 auto uit en heeft bijvoorbeeld wielen die wegzitten in wielkasten... Zo werkt het dus niet bij een i4...Duzzan schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:41:
Laten we er even van uit gaan dat het regent. Je voorganger gooit zeker een hoop spray de lucht in, vandaar dat als er geen ZOAB is je ruitenwissers flink moeten werken. Maar .. jij zelf gooit natuurlijk ook een hoop spray de lucht in. In de F1 is zeer duidelijk te zien hoe de luchtstroom werkt. Er blijft best wat spray aan de kont hangen en dat is nu precies wat de auto/camera vies maakt. De diffuser helpt daar dus niet bij, integendeel.
[ Voor 8% gewijzigd door Scientific op 24-02-2025 16:17 ]
Hehehe, dat is een dingetje tussen Duzzan en mij, lastig uit te leggen, maar hou het maar op een verspreking door afgeleid zijn uit het verleden.RobertMaes schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:36:
[...]
Krijg hier misschien spijt van, maar ga het toch maar vragen.... wat bedoel je in godsnaam toch steeds met Single Socket. In dit hele topic heb je de term nu al 5x gebruikt en Duzzan 3x.
Op basis van de context slaat de term kant nog wal in elk van deze posts dus ik ben geneigd om te denken dat jullie gewoon aan het trollen zijn. Misschien niet doen, want de rest van het internet heeft geen idee waar je het over hebt.
We zijn absoluut niet aan het trollen, maar excuses voor het ongemak.
@dencoupe ceramic coating heeft daar zeker invloed op! Mijn F10 had dat ook, en werd lang niet zo vies als de i4 die het (nog) niet heeft. De auto schoonmaken gaat ook makkelijker met een goede coating.
@Scientific let’s agree to disagree. Mijn i4 heeft een vieze kont, die van jou heeft er minder last van.
En single socket is inderdaad een verspreking uit het verleden die is blijven hangen. Zoals ASS-Ware al zegt zijn we niet aan het trollen. Ik zal het niet meer doen. Beloofd
@Scientific let’s agree to disagree. Mijn i4 heeft een vieze kont, die van jou heeft er minder last van.
En single socket is inderdaad een verspreking uit het verleden die is blijven hangen. Zoals ASS-Ware al zegt zijn we niet aan het trollen. Ik zal het niet meer doen. Beloofd
Welke bekleding heb jij @Chrome123 ?
"M PerformTex stof Schwarz met M piping", standaard in het M sportpakket in België
Verkoos ik ook over leer.
Dacht niet dat dat ook in Nl leverbaar is, maar misschien heb ik er over heen gekeken.
Het liefste zou ik iets van alcantara of stof willen.
Het liefste zou ik iets van alcantara of stof willen.
Bij mij is het een gewoonte dat we telkens we in de koffer gaan, even met de vinger over de lens vegen, want idd, wat een vuile poep heeft die i4... Zowieso trekt een i4 net achter zijn achterste een "vacuumpje" (niet echt maar toch lagere druk dan eromheen) waardoor spray makkelijker aan de achterkant komt te hangen, komt daarbij dat ik toch echt wel in "den boerenbuiten" woon waardoor onze wegen wat minder proper zijn. Kids zijn het nu ook gewoon en doen dit graag wel eens voor hun oude man, eenmaal dat je het gewend bent valt het wel mee dan.@Scientific let’s agree to disagree. Mijn i4 heeft een vieze kont, die van jou heeft er minder last van.
edit: ik bedoel niet dat we de koffer induiken hé, maar als de schooltassen erin gaan, de boodschappen enz... IK STOP MIJN KINDEREN DUS NIET IN DE KOFFER, maar wel op de achterbank!
[ Voor 11% gewijzigd door Kerberos84 op 26-02-2025 08:58 ]
No Gillette, No Minette
Goed dat je het even benoemtKerberos84 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:57:
[...]
.. enz... IK STOP MIJN KINDEREN DUS NIET IN DE KOFFER, maar wel op de achterbank!
wel een goede tip overigens, waarvoor dank.
Mijn vorige als ook mijn huidige auto hebben de camera achter het logo. Dus die klapt naar buiten als je naar R schakelt. Nog nooit last gehad van een vieze camera. Begrijp niet dat BMW dat niet gewoon overneemt van VW (geloof dat sommige Mercedessen dat ook al hebben)
*sowieso
Is inderdaad vreemd aangezien het prima werkt bij een VW. Nu heb ik de IX1 en daar wordt de camera schoon gespoeld zodra ik de sproeier van de achterruit activeer. Maar het is niet zo ideaal als bij sommige andere merkenDonJunior schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 12:22:
[...]
Goed dat je het even benoemthahaha
![]()
Mijn vorige als ook mijn huidige auto hebben de camera achter het logo. Dus die klapt naar buiten als je naar R schakelt. Nog nooit last gehad van een vieze camera. Begrijp niet dat BMW dat niet gewoon overneemt van VW (geloof dat sommige Mercedessen dat ook al hebben)
Voor zover ik begrepen heb heeft t 2 redenen:DonJunior schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 12:22:
[...]
Goed dat je het even benoemthahaha
![]()
- is een extra dingetje dat kapot kan gaan, ook wordt de camera gebruikt voor andere zaken dan gewoon achteruit rijden, dus als het niet meer opklapt heb je geen zicht er op en dan werkt bepaalde functies niet meer.
- gevolg van dat de camera ook voor andere zaken gebruikt wordt is dat dan dat openklappen ook zichtbaar is op andere momenten, ik zie geregeld VW's en Merc's rijden die met dat klepje omhoog staan, en mijn reactie is altijd geweest (voor ik dit wist) dat het kapot is. En dat wil BMW niet. De reden waarom BMW's en Mercs bvb geen frunk hebben is (en dit zuig ik niet uit mn duim, maar is echt vanuit Munchen zo gecommuniceerd) dat ze geen wagens langs de kanten willen zien staan met de moterkap open, want dan gaan mensen denken dat er iets mis mee is. Zal uiteindelijk wel veranderen, maar in eerste instantie is dat nog niet aan de orde...
No Gillette, No Minette
*insert Michael Scott slaat op tafel "Thank you" gif*Kerberos84 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:57:
[...]
Zowieso trekt een i4 net achter zijn achterste een "vacuumpje" (niet echt maar toch lagere druk dan eromheen) waardoor spray makkelijker aan de achterkant komt te hangen
Veel beter verwoord dan mijn eerdere pogingen maar dit is imho precies de reden waarom de kont zo vies wordt van een i4.
... en de achterruit relatief vrij blijft van regenDuzzan schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:31:
[...]
*insert Michael Scott slaat op tafel "Thank you" gif*
Veel beter verwoord dan mijn eerdere pogingen maar dit is imho precies de reden waarom de kont zo vies wordt van een i4.
En de technische term is 'drag':Kerberos84 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:57:
[...]
Zowieso trekt een i4 net achter zijn achterste een "vacuumpje" (niet echt maar toch lagere druk dan eromheen) waardoor spray makkelijker aan de achterkant komt te hangen, komt daarbij dat ik toch echt wel in "den boerenbuiten" woon waardoor onze wegen wat minder proper zijn.
https://aia.springeropen....0.1186/s42774-020-00054-7
https://aia.springeropen....774-020-00054-7/figures/2
(met separated airflow die dan gaat draaien en snelheid verliest en de viezigheid op je kont achterlaat
[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 26-02-2025 17:29 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
@YakuzA Zou het gebruik van een spoiler dan juist meer of minder viezigheid achter laten?
Ik heb een spoiler (M-pakket pro). Zou dan het verschil in een vieze kont (deels) verklaard kunnen worden door het wel of niet hebben van die spoiler?
Ik kreeg net ook de melding dat er een nieuwe software update is. Ik zie niet precies welke versie het is maar hier zijn de notes:
Quicklists can now be configured
• Navigate more intuitively with direct access to important functions
• Bring the battery up to temperature with the My
BMW App
• Fast charging as usual, even on cold days
• Faster charging thanks to optimum battery temperature
• Three new icons for the BMW Intelligent Personal
Assistant
• Optimized algorithm for displaying the "Prepare battery" icon
• Quality improvements with this update:
• More stable BMW Operating System 8.5 with improved performance
Ik heb een spoiler (M-pakket pro). Zou dan het verschil in een vieze kont (deels) verklaard kunnen worden door het wel of niet hebben van die spoiler?
Ik kreeg net ook de melding dat er een nieuwe software update is. Ik zie niet precies welke versie het is maar hier zijn de notes:
Quicklists can now be configured
• Navigate more intuitively with direct access to important functions
• Bring the battery up to temperature with the My
BMW App
• Fast charging as usual, even on cold days
• Faster charging thanks to optimum battery temperature
• Three new icons for the BMW Intelligent Personal
Assistant
• Optimized algorithm for displaying the "Prepare battery" icon
• Quality improvements with this update:
• More stable BMW Operating System 8.5 with improved performance
Vind het zwarte blok mooier, komt ook nog een kentekenplaat op dus minder 1 groot vlak. Andere is toch van het vorige model en dat zou ik zonde vinden.
Smaken verschillen natuurlijk. Persoonlijk vind ik de pre-LCI gril een stuk mooier, dus ik zou zeggen dat dit "foutje" goed voor je heeft uitgepaktwimpie007 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:26:
Hmz. Morgen nieuwe edrive40 lci ophalen.
Ze zouden m50 grill erin zetten omdat ik zonder m pro pakket geen zwarte grill rand kon krijgen
Hebben ze die van de pre facelift erin gezet.... dussss
Maar neig er eigenlijk naar dat dit mooier staat dan dat zwarte blok
Wat vinden jullie?
Internet
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Op zich wel een goed idee, waarvoor mijn dank 😉Kerberos84 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:57:
[...]
Bij mij is het een gewoonte dat we telkens we in de koffer gaan, even met de vinger over de lens vegen, want idd, wat een vuile poep heeft die i4... Zowieso trekt een i4 net achter zijn achterste een "vacuumpje" (niet echt maar toch lagere druk dan eromheen) waardoor spray makkelijker aan de achterkant komt te hangen, komt daarbij dat ik toch echt wel in "den boerenbuiten" woon waardoor onze wegen wat minder proper zijn. Kids zijn het nu ook gewoon en doen dit graag wel eens voor hun oude man, eenmaal dat je het gewend bent valt het wel mee dan.
edit: ik bedoel niet dat we de koffer induiken hé, maar als de schooltassen erin gaan, de boodschappen enz... IK STOP MIJN KINDEREN DUS NIET IN DE KOFFER, maar wel op de achterbank!
Ik kijk nu naar een i4. Wat mij tegenvalt van de i4 komend van de i3 die ik nu 4 jaar heb met 265k op de teller.
Auto heeft een lange neus waar je niks mee kan(geen frunk zoals de i3 wel heeft van naaf tot naaf is de auto even groot en als bestuurder heb ik minder ruimte.) Ook is de e40 nauwelijks sneller maar wel 700kg zwaarder.
Leuk voor de buurman , maar je verbruikt meer en meer wegenbelasting. De i4 m50 is nog wel een gaaf apparaat maar ook weer bijna instap 7 serie geld.
Auto heeft een lange neus waar je niks mee kan(geen frunk zoals de i3 wel heeft van naaf tot naaf is de auto even groot en als bestuurder heb ik minder ruimte.) Ook is de e40 nauwelijks sneller maar wel 700kg zwaarder.
Leuk voor de buurman , maar je verbruikt meer en meer wegenbelasting. De i4 m50 is nog wel een gaaf apparaat maar ook weer bijna instap 7 serie geld.
[ Voor 18% gewijzigd door FireSheep op 26-02-2025 22:38 ]
@FireSheep Zie je wel positieve punten aan de i4. Zo niet dan adviseer ik je verder te kijken.
Hier geen spoiler en wel een vieze achterkant, en met name de bovenkant van de achterbumper (die de wasstraat ook niet schoon kreeg).Duzzan schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:59:
@YakuzA Zou het gebruik van een spoiler dan juist meer of minder viezigheid achter laten?
Ik ga mee met @RobertMaes, pre LCI.[b]
Hebben ze die van de pre facelift erin gezet.... dussss
Maar neig er eigenlijk naar dat dit mooier staat dan dat zwarte blok
Wat vinden jullie?
Internet
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Blijft een kwestie van smaak.
Ik had wel meer ruimte verwacht een frunk en wat meer power in een base model ook is het gewicht flink.SjakieZulu schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 22:45:
@FireSheep Zie je wel positieve punten aan de i4. Zo niet dan adviseer ik je verder te kijken.
Ik ben elke keer weer verbaasd over de power van de edrive 40.FireSheep schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 23:23:
[...]
Ik had wel meer ruimte verwacht een frunk en wat meer power in een base model ook is het gewicht flink.
Waarom heb je meer nodig?
@FireSheep Kun je iets benoemen wat je wel mooi of goed vindt aan de i4?
Ik heb bij mijn keus voor de i4 meerdere auto's overwogen. Auto's met plussen, maar ook minnen. Ik ga bewust niet bij bv. de VW ID7 threat louter de mindere punten benoemen. Daar zou ik de ID7 mee tekort doen.
Ik heb bij mijn keus voor de i4 meerdere auto's overwogen. Auto's met plussen, maar ook minnen. Ik ga bewust niet bij bv. de VW ID7 threat louter de mindere punten benoemen. Daar zou ik de ID7 mee tekort doen.
Inderdaad, een edrive 40 is al indrukwekkend. Een M50 heeft zelfs onbruikbaar veel power eigenlijk, dat was een reden voor sommige reviewers destijds om te stellen dat de edrive 40 de aangenamere auto is.ASS-Ware schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 23:35:
[...]
Ik ben elke keer weer verbaasd over de power van de edrive 40.
Waarom heb je meer nodig?
Dit is precies mijn ervaring na een proefrit in zowel de e40 als M50 twee weken geleden.Scientific schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 06:27:
[...]
Inderdaad, een edrive 40 is al indrukwekkend. Een M50 heeft zelfs onbruikbaar veel power eigenlijk, dat was een reden voor sommige reviewers destijds om te stellen dat de edrive 40 de aangenamere auto is.
Het idee dat je zoveel vermogen hebt (in een M50) is natuurlijk wel gaaf, maar als je het dan amper om de weg krijgt is wel een beetje dubbel.
*sowieso
Had je de vraag ook gelezen?FireSheep schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 23:23:
[...]
Ik had wel meer ruimte verwacht een frunk en wat meer power in een base model ook is het gewicht flink.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Ik heb teveel omgebouwd gevoel net zoals ik bij de egolf heb een drivetrain die niet volledig vanaf de grond ev is. Zo weinig moeite in de voorkant bijv een frunk gegaan kleine dingen waaraan je ziet benzineauto prima voor mensen die dat graag willen maar ze hadden toch wel een sneller base model mogen neerzetten ook de velgen zijn klein. Ding stuurt zwaar , ik snap het. Heel erg de focus op lease rijders.
Grappig, die dingen zijn voor mij juist pluspunten. Ding ziet er uit als een normale auto. Ik heb nooit begrepen waarom de EV’s er zo geforceerd “futuristisch” uit moeten zien.
De Frunk ben ik deels met je eens. Er zijn aftermarket oplossingen voor, maar je hebt dan effectief nog zo weinig ruimte onder de “motorkap” dat ik het de moeite niet vind. Overigens gebruik ik de frunk van de tesla ook nooit.
Zwaar sturen herken ik niet. Onze Model 3 stuurt zwaarder dan de i4. En zelfs dat is relatief want beide hebben ze de optie om dat aan te passen …
De Frunk ben ik deels met je eens. Er zijn aftermarket oplossingen voor, maar je hebt dan effectief nog zo weinig ruimte onder de “motorkap” dat ik het de moeite niet vind. Overigens gebruik ik de frunk van de tesla ook nooit.
Zwaar sturen herken ik niet. Onze Model 3 stuurt zwaarder dan de i4. En zelfs dat is relatief want beide hebben ze de optie om dat aan te passen …
Ik begrijp de commentaar niet echt. Mijn e40 vs een i3:FireSheep schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:28:
[...]
Ik heb teveel omgebouwd gevoel net zoals ik bij de egolf heb een drivetrain die niet volledig vanaf de grond ev is. Zo weinig moeite in de voorkant bijv een frunk gegaan kleine dingen waaraan je ziet benzineauto prima voor mensen die dat graag willen maar ze hadden toch wel een sneller base model mogen neerzetten ook de velgen zijn klein. Ding stuurt zwaar , ik snap het. Heel erg de focus op lease rijders.
- 5.7s tot 100 (6 voor de e35). De snelste i3 is 6.9
- dubbel de capaciteit van de batterij dan de grootste i3 batterij
- bereik van 515km vs maximaal 235 volgens EV database
- bijna dubbel zo grote kofferruimte (260l vs 470l)
- een lager verbruik dan de i3 (16.1 -17 kWh vs 15.6 - 15.8 kWh)
- veeel snellere laadsnelheid (50kW vs 210 kW)
- inderdaad heel wat zwaarder, maar de i4 is dan ook een volgwaardige (gran) coupe ipv een auto formaat Audi A2 + veel grotere batterij
- Topsnelheid van 190 ipv 150
- meer ruimte op achterbank
- etc etc
Ik ben het er ook mee eens dat de i4 te zwaar staat, maar dat heb je nu eenmaal met die grote zware batterijen. Hopelijk maakt BMW in de toekomst terug wat lichtere ev's.
Mijn partner heeft trouwens de iX die wel "van de grond af" werd ontworpen als EV, geef mij maar de i4 qua rijervaring.
Begrijp dit niet? een m50 heeft veel vermogen en krijgt dit juist perfect op de weg. Als ik hem in sport boost helemaal intrap , dan werkt de tractie perfect. Bijna niet doorslippen van de wielen, blijft kaarsrecht.DonJunior schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 06:33:
[...]
Dit is precies mijn ervaring na een proefrit in zowel de e40 als M50 twee weken geleden.
Het idee dat je zoveel vermogen hebt (in een M50) is natuurlijk wel gaaf, maar als je het dan amper om de weg krijgt is wel een beetje dubbel.
Bij launch control iets anders natuurlijk, maar dat lijkt me normaal
Bon dat is mijn ervaring he.
Tja sorry mijn ervaring was echt anders. Mogelijk de wat vochtige weg, dat sluit ik niet uit, maar ik kreeg niets anders dan een knipperend TC lampje als ik hem intrapte. Dan krijgt de auto het vermogen dus niet op de weg.rolelael schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:59:
[...]
Begrijp dit niet? een m50 heeft veel vermogen en krijgt dit juist perfect op de weg. Als ik hem in sport boost helemaal intrap , dan werkt de tractie perfect. Bijna niet doorslippen van de wielen, blijft kaarsrecht.
Dat de auto kaarsrecht blijft en bijna niet doorslipt is natuurlijk puur TC.
*sowieso
Euh hoe kom je hier bij?FireSheep schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 22:36:
... van naaf tot naaf is de auto even groot ..
Als ik de auto's naast elkaar zet zie ik dat de wielbasis ruim 28 centimeter scheelt tussen beiden:
https://www.carsized.com/...s-bmw-i4-2021-liftback-m/
*sowieso
Dit, met alle hulp aan doseert de M50 z'n vermogen perfect en is 'ie bloedsnel (wat 'ie overigens uberhaupt wel is).rolelael schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:59:
[...]
Begrijp dit niet? een m50 heeft veel vermogen en krijgt dit juist perfect op de weg. Als ik hem in sport boost helemaal intrap , dan werkt de tractie perfect. Bijna niet doorslippen van de wielen, blijft kaarsrecht.
Heb ik de M50 gekozen omdat het de meest verstandige keuze is? Natuurlijk niet..
Geeft 'ie me elke keer weer een grijns van oor tot oor als ik instap en wegrijd? Jazeker.
Iedereen heeft een andere motivatie bij het kiezen van een auto.
@FireSheep
Ik wil overigens wel weten waar die 'instap 7-serie' voor de prijs van een M50 staat.. gezien de basis 7 op de site van BMW staat voor een schamele 126.720,- (diesel plug-in) of 123.569 (volledig EV) of 126.215,- (PHEV).. dat kost een i4 van z'n levensdagen niet.
Maar wat anderen ook zeggen.. Als je er per direct al zoveel problemen mee hebt, waarom dan uberhaupt kijken? Er zijn meer dan genoeg andere opties op dit moment.
Ik ben 1.96m en heb echt geen problemen met de ruimte in de auto.
Zwaar sturen is een setting die je aanpast.
EV 'vanaf de grond', BMW heeft er expres voor gekozen met de i4 om zoveel mogelijk bij de 'normale' 4-serie te blijven (vandaar ook de laadklep op de plek van de standaard tankdop).
Sneller basis-model; Ben dan wel benieuwd welk 'basis'-model dan wel snel genoeg is?
Velgen; zijn zat opties vanaf fabriek + aftermarket..? Kleinere velgen worden aangeboden vanwege (oa) de range-verbetering.
over dat doorslip gedrag ; tis niet te vergelijken maar je moet eens met een BYD HAN of SEAL rijden :-) die slipt overal bijna door was mijn ervaring.. als ik dan naar de tractie controle kijk van de M50 , loving it !!!
PS dit comment doet niets ten zake indit forum, maar wou t toch effe zeggen
De ID3, welke ik nu lease, die staat ook een beetje slip toe alvorens de TC ingrijpt. Moet zeggen dat hem dat wat speels maakt. Vind ik stiekem wel leuk om af en toe net voor de bocht even wat dieper het pedaal in te drukken. Mijn vrouw is daar iets minder gecharmeerd van (wat ik begrijp)rolelael schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:34:
over dat doorslip gedrag ; tis niet te vergelijken maar je moet eens met een BYD HAN of SEAL rijden :-) die slipt overal bijna door was mijn ervaring.. als ik dan naar de tractie controle kijk van de M50 , loving it !!!
Dat doet de BMW wat dat betreft wel beter. De BMW voelt daardoor een stuk veiliger dan de ID3. (al is de ID.3 nooit echt over zijn as uitgebroken hoor.. dus niets aan het handje verder, maar de auto rijdt wel iets nerveuzer in nat weer, dat heeft de BMW totaal niet)
@DeEeekhoorn Joh ik begrijp je keuze volkomen, dat is precies de reden dat ik dit keer voor een BMW ga en niet weer voor een VW. Ik was wel klaar met de saaie keuzes en vind autorijden eigenlijk te leuk om alsmaar in een saaie auto te stappen naar mijn werk. Maar voor mij persoonlijk is het vermogen van de e40 al een flinke stap omhoog. Dus wellicht is dat het ook. Van 204 PK naar 540 is wat fors wellicht
*sowieso
Keuzes..keuzes..DonJunior schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:55:
@DeEeekhoorn Joh ik begrijp je keuze volkomen, dat is precies de reden dat ik dit keer voor een BMW ga en niet weer voor een VW. Ik was wel klaar met de saaie keuzes en vind autorijden eigenlijk te leuk om alsmaar in een saaie auto te stappen naar mijn werk. Maar voor mij persoonlijk is het vermogen van de e40 al een flinke stap omhoog. Dus wellicht is dat het ook. Van 204 PK naar 540 is wat fors wellicht
Een e40 is al snel. In veruit de meeste situaties ook snel genoeg!
Denk niet dat je echt een verkeerde keuze kan maken wat dat betreft. Je moet alleen rekening houden met wat minder range (voor de M50). Daar kan ik voor mezelf tegenover zetten dat ik vrijwel nooit meer dan 400km per dag rijd en mocht dat wel gebeuren, dan denk ik dat ik wel blij ben met even een half uurtje ergens stoppen om een bakkie te doen!
Wat ik persoonlijk zelf wel zou doen is kiezen voor 'intern comfort', ipv het vermogen als het een budget-kwestie is. Ik zou bijvoorbeeld de HUD, de M-sportstoelen en de Park Assist Pro echt niet op willen geven voor meer vermogen.
[quote]samb schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:54:
[...]
Ik begrijp de commentaar niet echt. Mijn e40 vs een i3:
[...]
Ik begrijp de commentaar niet echt. Mijn e40 vs een i3:
De daadwerkelijke acceleratie van een 40 is overigens 5,2s.• 5.7s tot 100 (6 voor de e35). De snelste i3 is 6.9
Er bestaat een (aftermarket) frunk voor de edrive40 (ik vermoed ook voor de 35) maar niet voor de 50 (geen plaats daar) -- Ik heb deze zelf geïnstalleerd en is perfect!!
Heb je daar foto's van toevallig (en wellicht een bijbehorende URL?)Quiller schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:14:
[...]
Er bestaat een (aftermarket) frunk voor de edrive40 (ik vermoed ook voor de 35) maar niet voor de 50 (geen plaats daar) -- Ik heb deze zelf geïnstalleerd en is perfect!!
*sowieso
Hier heb ik hem gekocht : https://wokeby.de/en/product-category/bmw-i4-en/DonJunior schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:19:
[...]
Heb je daar foto's van toevallig (en wellicht een bijbehorende URL?)
(in het verleden had ik hem hier al eens geplaatst)
Ze zijn in mooie kleuren te configureren,SjakieZulu schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 22:45:
Ix met de juiste kleur en interieur toch veel gaver dan een zwarte of witte bmw.samb schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:54:
[...]
Ik begrijp de commentaar niet echt. Mijn e40 vs een i3:De frunk ben ik het op zich met je eens, hier bestaan wel aftermarket oplossingen voor. Ergens eens gelezen dat BMW en Mercedes geen frunks wilt om niet de indruk te geven dat de auto kapot is als ze geparkeerd staan met de motorkap open. Imagodingetje.
- 5.7s tot 100 (6 voor de e35). De snelste i3 is 6.9
- dubbel de capaciteit van de batterij dan de grootste i3 batterij
- bereik van 515km vs maximaal 235 volgens EV database
- bijna dubbel zo grote kofferruimte (260l vs 470l)
- een lager verbruik dan de i3 (16.1 -17 kWh vs 15.6 - 15.8 kWh)
- veeel snellere laadsnelheid (50kW vs 210 kW)
- inderdaad heel wat zwaarder, maar de i4 is dan ook een volgwaardige (gran) coupe ipv een auto formaat Audi A2 + veel grotere batterij
- Topsnelheid van 190 ipv 150
- meer ruimte op achterbank
- etc etc
Ik ben het er ook mee eens dat de i4 te zwaar staat, maar dat heb je nu eenmaal met die grote zware batterijen. Hopelijk maakt BMW in de toekomst terug wat lichtere ev's.
Mijn partner heeft trouwens de iX die wel "van de grond af" werd ontworpen als EV, geef mij maar de i4 qua rijervaring.
[ Voor 6% gewijzigd door FireSheep op 27-02-2025 11:31 ]
@FireSheep Als positieve punt noem je dat de i4 in mooie kleuren te configureren is, voor de rest noem je alleen maar de minpunten.
Heb je uberhaupt ooit gereden in een i4? Of ben je aan het trollen?
Vandaag met de A6 etron gereden. Ik rij nu in mijn 5e BMW dus waarschijnlijk al teveel gehersenspoeld maar de Audi is dus niet mijn auto. Te gevoelloos sturen, snelheidsgevoel was ook minder, achtervering te stug in vergelijking met de voorvering.
Software werkte goed en was intuïtief te bedienen, stoelen (s line) zitten goed, duidelijk meer ruimte op de achterbank maar heb ik niet nodig. Dun sportstuur (ik begrijp niet dat mensen klagen over te dik bmww stuur?) En 2 kanten afgevlakt stuur zal wel wennen zijn maar vond dat niet fijn, van mij mag een stuur ook gewoon rond zijn.
Software werkte goed en was intuïtief te bedienen, stoelen (s line) zitten goed, duidelijk meer ruimte op de achterbank maar heb ik niet nodig. Dun sportstuur (ik begrijp niet dat mensen klagen over te dik bmww stuur?) En 2 kanten afgevlakt stuur zal wel wennen zijn maar vond dat niet fijn, van mij mag een stuur ook gewoon rond zijn.
@Mcie Hoe was het zicht rondom, kofferruimte en (rij)geluidsbeleving? Ik heb er met een schuin oog naar gekeken maar ik vind de i5 Touring toch echt mooier. Ondanks de beperkingen.
Ik had een uitvoering met cameras ipv spiegels dat was echt irritant en dat leidde me erg af ook moet ik zeggen en gaf me geen vertrouwd gevoel met van rijbaan wisselen. Zicht rondom was ook wat minder, wat echt opvalt is dat de neus erg af loopt en die zie je zelfs helemaal niet. Kofferruimte was ok.
Leuk dat tweede scherm voor de passagier waar je zelf niet op kan kijken tijdens het rijden. Is onderdeel van een pakket, zou het zelf niet bestellen.
Stil zoals verwacht (uitvoering had ook akoestisch glas) maar er was ook een nepgeluid op de achtergrond wat ik zo snel niet vond hoe dat uit te zetten was. Ik persoonlijk hou niet van een nep motorgeluid.
En lampen die poppetjes kunnen weergeven of driehoekjes wat ook te programmeren is, tja dat is misschien leuk als je 18 bent?
In de dynamic stand vond ik hem het fijnste rijden (twijfel nu of er 3 of 4 rijmodi waren) maar hij is echt merkbaar minder snel dan de i4. En erg veel systemen die continu ingrepen, rode strepen op de ruit projecteerden dat ik te dicht op een auto zat of een bocht afsneed en ook continu waarschuwingspiepjes. Ik neem aan dat dat allemaal uit te zetten is.
En de i5 mooier is een kwestie van smaak natuurlijk maar bmw blijft veel meer een rijdeursauto dan Audi. Ik denk dat voor de meeste autorijders dat ook gewoon ok is maar ik ben liefhebber van rijden en sturen en heb een zgn sportieve rijstijl
Met 100% geladen gaf hij nu 445 km bereik, ik dacht dat dat netjes was maar ik zie nu dat dit de performance uitvoering was met 100kWh( temp 8 graden)
Leuk dat tweede scherm voor de passagier waar je zelf niet op kan kijken tijdens het rijden. Is onderdeel van een pakket, zou het zelf niet bestellen.
Stil zoals verwacht (uitvoering had ook akoestisch glas) maar er was ook een nepgeluid op de achtergrond wat ik zo snel niet vond hoe dat uit te zetten was. Ik persoonlijk hou niet van een nep motorgeluid.
En lampen die poppetjes kunnen weergeven of driehoekjes wat ook te programmeren is, tja dat is misschien leuk als je 18 bent?
In de dynamic stand vond ik hem het fijnste rijden (twijfel nu of er 3 of 4 rijmodi waren) maar hij is echt merkbaar minder snel dan de i4. En erg veel systemen die continu ingrepen, rode strepen op de ruit projecteerden dat ik te dicht op een auto zat of een bocht afsneed en ook continu waarschuwingspiepjes. Ik neem aan dat dat allemaal uit te zetten is.
En de i5 mooier is een kwestie van smaak natuurlijk maar bmw blijft veel meer een rijdeursauto dan Audi. Ik denk dat voor de meeste autorijders dat ook gewoon ok is maar ik ben liefhebber van rijden en sturen en heb een zgn sportieve rijstijl
Met 100% geladen gaf hij nu 445 km bereik, ik dacht dat dat netjes was maar ik zie nu dat dit de performance uitvoering was met 100kWh( temp 8 graden)
Ja en het ding weegt zonder bestuurder al 2100kg+ dubbel het gewicht van een i3 onnodig zwaar en massa productie. hetzelfde met een i5 gaaf ding maar onnodig grote neus. Met carbon en lichtbesparende technieken zoals in de i3 had ieder model zeker 500kg lichter geweest.SjakieZulu schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 12:36:
@FireSheep Als positieve punt noem je dat de i4 in mooie kleuren te configureren is, voor de rest noem je alleen maar de minpunten.
2075kg vs 1345kg, niet bepaald dubbel het gewicht. Nooit geweten dat de i3 handgemaakt was.FireSheep schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:27:
[...]
Ja en het ding weegt zonder bestuurder al 2100kg+ dubbel het gewicht van een i3 onnodig zwaar en massa productie. hetzelfde met een i5 gaaf ding maar onnodig grote neus. Met carbon en lichtbesparende technieken zoals in de i3 had ieder model zeker 500kg lichter geweest.
De iX zit vol met carbon (zie je aan de binnenkant van de deuren), weegt 2500kg
De i3 wordt zeker niet met de hand gemaakt en is maar voor een deel van carbon. Het is weliswaar een arbeidsintensief maakproces vergeleken met de huidige manier van produceren. De i3 is dan ook alweer 15 jaar geleden ontwikkeld. Zie hier ook het productieproces: YouTube: BMW i3 Production - Part 1samb schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:00:
[...]
2075kg vs 1345kg, niet bepaald dubbel het gewicht. Nooit geweten dat de i3 handgemaakt was.
De iX zit vol met carbon (zie je aan de binnenkant van de deuren), weegt 2500kg
Maar wat is nu precies je hele punt? Kom je specifiek in dit i4 topic om de auto volledig af te kraken? Als ik al je berichten zo terug lees kan ik niet echt een duidelijke conclusie ontdekken wat je nu wil vragen of bereiken?FireSheep schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:27:
[...]
Ja en het ding weegt zonder bestuurder al 2100kg+ dubbel het gewicht van een i3 onnodig zwaar en massa productie. hetzelfde met een i5 gaaf ding maar onnodig grote neus. Met carbon en lichtbesparende technieken zoals in de i3 had ieder model zeker 500kg lichter geweest.
Het is natuurlijk prima als je even wil melden dat je een proefrit hebt gedaan en de auto toch niet bij je past maar die hele i3 vs i4 vergelijking vind ik maar een beetje vreemd allemaal.
*sowieso
Dit dus (volg dat stukje nog ook de afgelopen dagen) Vergelijking met een 'grote' gezinswagen met een kleine stadswagen dat eigenijk geen vergelijking is. (anders vergelijk de i3 met de cybetruck?)
i4 is een prima wagen die zeer goed verkoopt vooral BE en NL. Doet zijn ding, laad goed op, bereik is prima. heb met 2de in bestelling nu een 40 ipv 35. over paar weken mag ik hem ophalen (can't wait)
i4 is een prima wagen die zeer goed verkoopt vooral BE en NL. Doet zijn ding, laad goed op, bereik is prima. heb met 2de in bestelling nu een 40 ipv 35. over paar weken mag ik hem ophalen (can't wait)

DonJunior schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:28:
[...]
Maar wat is nu precies je hele punt? Kom je specifiek in dit i4 topic om de auto volledig af te kraken? Als ik al je berichten zo terug lees kan ik niet echt een duidelijke conclusie ontdekken wat je nu wil vragen of bereiken?
Het is natuurlijk prima als je even wil melden dat je een proefrit hebt gedaan en de auto toch niet bij je past maar die hele i3 vs i4 vergelijking vind ik maar een beetje vreemd allemaal.
:strip_exif()/f/image/cwqNYf87jsnHUJYXcd3CKpt2.jpg?f=fotoalbum_large)
Heel blij mee.
EDrive40 met M Sport. Getint glas. Hifi upgrade. Verw stuur en stoelen. En de laser achter en voorlichten
Ook heeft dealer de M50 grill erin gezet. Wel oude type maar idd blij met dat foutje
Enige irritante is die snelheidswaarschuwing en lane assist wat niet permanent uitgezet kan worden
[ Voor 7% gewijzigd door wimpie007 op 28-02-2025 20:05 ]
snip, hier eindigt de i3 vs i4 vergelijking. Dit is het i4 topic
[ Voor 93% gewijzigd door We Are Borg op 01-03-2025 08:18 ]
mooie @wimpie007
set knop op het stuur 10 seconden inhouden bij het instappen en je bent van alle irritante piepjes af 😉
overigens wist ik niet dat ze de laserkoplampen nog leverden. Was toen (2022) sprake van dat ze geen laser meer zouden leveren ivm recycling.
set knop op het stuur 10 seconden inhouden bij het instappen en je bent van alle irritante piepjes af 😉
overigens wist ik niet dat ze de laserkoplampen nog leverden. Was toen (2022) sprake van dat ze geen laser meer zouden leveren ivm recycling.
@dencoupe Dat zal eerder met component tekort te maken hebben gehad. Creatieve dealer heeft daar dan milieu van gemaakt.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Mijn Tesla M3P gaat eruit, Elon ben ik zat, ga terug naar mijn oude merk, dus ben ik in de markt voor een I4 of I5. Met mijn budget zou dat een i5 xDrive 40 worden of een i4 M50. Die laatste is qua vermogen natuurlijk vergelijkbaar met de M3P, maar met mijn kilometers zakelijk per jaar (45K) is een i5 natuurlijk wel comfortabel. Woensdag maak ik met beide auto's een proefrit, dus dan kan ik jullie ook vertellen wat het wordt (EQE staat ook nog op de shortlist, maar verwacht dat ik die te gezapig vind).
Wat ik belangrijk vind is vergelijkbare zelfrijdende eigenschappen als de Tesla autopilot, Matrix headlights, goede audio, comfort access en goede stoelen, dus M-stoelen.
Heb nu al zin in de proefrit en zal dit topic eens goed doorlezen voor de ervaringen van iedereen.
Wat ik belangrijk vind is vergelijkbare zelfrijdende eigenschappen als de Tesla autopilot, Matrix headlights, goede audio, comfort access en goede stoelen, dus M-stoelen.
Heb nu al zin in de proefrit en zal dit topic eens goed doorlezen voor de ervaringen van iedereen.
Afgelopen week een update ontvangen naar softwareversie 11/2024.65.
Nieuwe futures volgens de omschrijving:
- snelle toegang nu configureerbaar
- intuitiver navigeren door directe toegang tot belangrijke functies
- via de My BMW app de accu op temperatuur brengen
- Ook op koude dagen even snel laden als gewoonlijk
- sneller opladen danktij optimale accutemperatuur
- drie nieuwe symbolen voor BMW intelligent Personal Assistant
- geoptimaliseerd algoritme voor het weergeven van het symbool 'Accu Voorbereiden'
Ik heb eigenlijk nog niks gemerkt van de verbeteringen.
Wel vind ik dat het naviagatiescherm is vernaggeld. Was (voor mij) eerst intuintiever, en voorheen makkelijker om met de iDrive knop bijvoorbeeld de verkeersinformatie en alternatieve routes te raadplegen. Gaat nu net wat minder makkelijk. Wel makkelijker via het scherm, maar de luxe van de i4 is nou juist dat je nog de idrive knop hebt (is natuurlijk ook persoonlijke voorkeur.
Nieuwe futures volgens de omschrijving:
- snelle toegang nu configureerbaar
- intuitiver navigeren door directe toegang tot belangrijke functies
- via de My BMW app de accu op temperatuur brengen
- Ook op koude dagen even snel laden als gewoonlijk
- sneller opladen danktij optimale accutemperatuur
- drie nieuwe symbolen voor BMW intelligent Personal Assistant
- geoptimaliseerd algoritme voor het weergeven van het symbool 'Accu Voorbereiden'
Ik heb eigenlijk nog niks gemerkt van de verbeteringen.
Wel vind ik dat het naviagatiescherm is vernaggeld. Was (voor mij) eerst intuintiever, en voorheen makkelijker om met de iDrive knop bijvoorbeeld de verkeersinformatie en alternatieve routes te raadplegen. Gaat nu net wat minder makkelijk. Wel makkelijker via het scherm, maar de luxe van de i4 is nou juist dat je nog de idrive knop hebt (is natuurlijk ook persoonlijke voorkeur.
Helemaal eens!rolelael schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:59:
[...]
Voor mij was ook de xdrive een belangrijke reden toen.
Nu is die ook voor de e40 maar lees niet vaak dat deze gekozen wordt.
Mooi ding man , ik heb ongeveer dezelfde alleen met de rode remklauwen . Wel de Pre LCI en op deze foto met de huidige winterwielen. In de zomer dezelfde als jouw. Ik heb ook de M in de grille en M50 spiegelkappen.wimpie007 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:03:
[Afbeelding]
Heel blij mee.
EDrive40 met M Sport. Getint glas. Hifi upgrade. Verw stuur en stoelen. En de laser achter en voorlichten
Ook heeft dealer de M50 grill erin gezet. Wel oude type maar idd blij met dat foutje
Enige irritante is die snelheidswaarschuwing en lane assist wat niet permanent uitgezet kan worden

Valt een gebruikte i7 met 100k op de teller niet onder 90k euro?__fred__ schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:01:
Mijn Tesla M3P gaat eruit, Elon ben ik zat, ga terug naar mijn oude merk, dus ben ik in de markt voor een I4 of I5. Met mijn budget zou dat een i5 xDrive 40 worden of een i4 M50. Die laatste is qua vermogen natuurlijk vergelijkbaar met de M3P, maar met mijn kilometers zakelijk per jaar (45K) is een i5 natuurlijk wel comfortabel. Woensdag maak ik met beide auto's een proefrit, dus dan kan ik jullie ook vertellen wat het wordt (EQE staat ook nog op de shortlist, maar verwacht dat ik die te gezapig vind).
Wellicht, maar ik moet hem kwijt in een parkeergarage. Dat wordt met die lengte alleen maar lastiger. Vraag me ook af wat een i7 me ook meer biedt dan een i5 wanneer je zelf rijdt. Als je gereden wordt, is het natuurlijk anders.FireSheep schreef op zondag 2 maart 2025 @ 01:46:
[...]
Valt een gebruikte i7 met 100k op de teller niet onder 90k euro?
ik heb ook de M-grille en de originele M50 spiegelkappen, kwam zelfs met +200 PKGeorgeBfast schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:51:
[...]
Mooi ding man , ik heb ongeveer dezelfde alleen met de rode remklauwen . Wel de Pre LCI en op deze foto met de huidige winterwielen. In de zomer dezelfde als jouw. Ik heb ook de M in de grille en M50 spiegelkappen.![]()
[Afbeelding]
Ik heb zojuist mijn eigen bmw i4 40 bemachtigd. Ik heb wel een vraagje, weet iemand of er een garage is die bijvoorbeeld craftedclarity achteraf kan inbouwen in de auto of eventuele opties kan inbouwen?
Pin me er niet op vast maar het retrofitten opties op de nieuwe generaties BMW’s is niet meer zo eenvoudig. Naar mijn weten is het vanaf iDrive 8.5 zo goed als niet meer te doen. Op een paar kleine opties na.
3 seconden ook voldoendedencoupe schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 12:06:
mooie @wimpie007
Tja dan heb je een echte M50. Het is trouwens wonderbaarlijk dat er maar zo weinig uiterlijk verschil is bij de gewone i4 met een M Sport Pro pakket en de echte M50.Marcher schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:22:
[...]
ik heb ook de M-grille en de originele M50 spiegelkappen, kwam zelfs met +200 PK![]()
![]()
Eens, achteraf gezien had ik best een iets bredere auto verwacht,wat agressiever.. wat je ook hebt op een M4 ipv de gewone 4 (en uberhaupt alle M's).GeorgeBfast schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:32:
[...]
Tja dan heb je een echte M50. Het is trouwens wonderbaarlijk dat er maar zo weinig uiterlijk verschil is bij de gewone i4 met een M Sport Pro pakket en de echte M50.
En standaard levering op 255 voor /275 achter had ook best wel gemogen
Het is "gewoon" een M-Performance model zoals de M440i en M340i dus gewoon dezelfde behandeling zoals die al jaren krijgen. Daardoor minder extra ontwikkel en productie kosten waardoor ze als zoete broodjes door de BMW M GmbH boeken lopen om het hele gamma lekker te green washen :-)GeorgeBfast schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:32:
[...]
Tja dan heb je een echte M50. Het is trouwens wonderbaarlijk dat er maar zo weinig uiterlijk verschil is bij de gewone i4 met een M Sport Pro pakket en de echte M50.
Zoals ik laatst al aangaf ben ik een i4 eDrive40 aan het overwegen als vervanger voor de Tesla Model 3 LR die ik momenteel rijd. Vanwege vaak lange ritten inclusief het buitenland ligt mijn focus op comfort en rijbereik en de auto zal (vrijwel) alleen zakelijk gebruikt gaan worden.
Ik heb de volgende configuratie in gedachte:
eDrive 40 M sport Edition
Kleur: waarschijnlijk Individual Dravitgrau
Velgen: 18 inch LM M Aerodynamic (Styling 858 M)in Bicolor Midnight Grau
Bekleding: Kunstleder Sensatec Schwarz
Overige opties:
Stuurwielrand verwarmd
M Adaptief onderstel
Elektrisch bediend glazen schuif-/kanteldak
Elektrisch verstelbare stoelen
Adaptieve LED koplampen en laser achterlichten
HIFI System Harman Kardon
Innovation Pack
Comfort Pack
Driving Assistant Professional
Zijn er wat jullie betreft nog andere sterk aan te raden opties? Een van de zaken waar ik over twijfel is de bekleding. Het liefst zou ik stof of alcantara willen, maar dat lijkt niet beschikbaar.
Daarnaast: is het adaptieve onderstel comfortabeler dan zonder de optie "adaptief", dus standaard M onderstel?
/f/image/bIdTYrcJ05OqnZiWR40Wl2TT.png?f=fotoalbum_large)
Edit: ik was Driving Assistant Professional vergeten, maar is reeds onderdeel van de offerte.
Overige opties:
Stuurwielrand verwarmd
M Adaptief onderstel
Innovation Pack
Comfort Pack
Driving Assistant Professional
Zijn er wat jullie betreft nog andere sterk aan te raden opties? Een van de zaken waar ik over twijfel is de bekleding. Het liefst zou ik stof of alcantara willen, maar dat lijkt niet beschikbaar.
Daarnaast: is het adaptieve onderstel comfortabeler dan zonder de optie "adaptief", dus standaard M onderstel?
/f/image/bIdTYrcJ05OqnZiWR40Wl2TT.png?f=fotoalbum_large)
Edit: ik was Driving Assistant Professional vergeten, maar is reeds onderdeel van de offerte.
[ Voor 4% gewijzigd door Franciesco op 04-03-2025 19:37 ]
Heb ook een 40 aankomen deze maand.
Echter is stof wel een standaard optie op het M pakket? (BE levering)
:strip_exif()/f/image/lIHQD75aBhlfrWKDFsi2ubYN.png?f=user_large)
Echter is stof wel een standaard optie op het M pakket? (BE levering)
:strip_exif()/f/image/lIHQD75aBhlfrWKDFsi2ubYN.png?f=user_large)
Franciesco schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:46:
Zoals ik laatst al aangaf ben ik een i4 eDrive40 aan het overwegen als vervanger voor de Tesla Model 3 LR die ik momenteel rijd. Vanwege vaak lange ritten inclusief het buitenland ligt mijn focus op comfort en rijbereik en de auto zal (vrijwel) alleen zakelijk gebruikt gaan worden.
Overige opties:
Stuurwielrand verwarmd
M Adaptief onderstel
Innovation Pack
Comfort Pack
[Afbeelding]
@Clinternet in Nederland lijkt de optie voor stof niet te bestaan. Althans, ik kom dit niet tegen in de prijslijst en ook niet in de configurator.
Ik heb de verkoopadviseur een mail gestuurd om te vragen of het wellicht toch mogelijk is.
Ik heb de verkoopadviseur een mail gestuurd om te vragen of het wellicht toch mogelijk is.
Ben benieuwd naar het antwoord want dat zou ik ook nog interessant vinden.Franciesco schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:17:
@Clinternet in Nederland lijkt de optie voor stof niet te bestaan. Althans, ik kom dit niet tegen in de prijslijst en ook niet in de configurator.
Mijn auto is nu nog in aanvraag maar zou dat serieus nog overwegen om te wijzigen als dat kan.
*sowieso
Ik nu ook
ben wel voor het leer gegaan maar... Raar dat het niet gezien word als BENELUX maar echt aparte entiteiten en zoveel verschil... en al helemaal raar dat er geen optie is tot.
DonJunior schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:20:
[...]
Ben benieuwd naar het antwoord want dat zou ik ook nog interessant vinden.
Mijn auto is nu nog in aanvraag maar zou dat serieus nog overwegen om te wijzigen als dat kan.
Binnen enkele weken (hopelijk) mag ik ook mijn nieuwe i4 e40 M-sport in ontvangst nemen (lease in België).
Gezien mijn leasebuget het niet meer toe liet om het 'M Sport Pro' pakket te nemen met de zwarte grillranden, ben ik op zoek naar advies rond het plaatsen van een aftermarket M50 grill, of het wrappen van de grijze grill rand op de i4 LCI. De standaard LCI grill vind ik namelijk niet de mooiste.
Heeft iemand hier reeds ervaring mee? Is de grill makkelijk te swappen of wrappen en wat is de gebruikelijke kost hiervoor?
Het is ook belangrijk dat de grill geen probleem vormt voor DAPP (ik zag online dat niet alle grills hier compatibel mee zijn).
Ook zag ik reeds posts van mede-tweakers die de grill via de dealer (bij aflevering?) lieten vervangen. Hoe gaat dit in z'n werk?
Specs ter info:
Comfort Pack
Innovation Pack
M Sportpakket
Harman Kardon
Elektische zetelverstelling met geheugenfunctie voor bestuurderszetel
Adaptive LED headlights
Adaptieve M sportophanging + Variable sport steering
Driving Assistant Pack Professional
19" M lichtmetalen velgen, Y-spaak 859 M (bicolor Jetblack)
M Brooklyn Grau
Sensatec Cognac
Gezien mijn leasebuget het niet meer toe liet om het 'M Sport Pro' pakket te nemen met de zwarte grillranden, ben ik op zoek naar advies rond het plaatsen van een aftermarket M50 grill, of het wrappen van de grijze grill rand op de i4 LCI. De standaard LCI grill vind ik namelijk niet de mooiste.
Heeft iemand hier reeds ervaring mee? Is de grill makkelijk te swappen of wrappen en wat is de gebruikelijke kost hiervoor?
Het is ook belangrijk dat de grill geen probleem vormt voor DAPP (ik zag online dat niet alle grills hier compatibel mee zijn).
Ook zag ik reeds posts van mede-tweakers die de grill via de dealer (bij aflevering?) lieten vervangen. Hoe gaat dit in z'n werk?
Specs ter info:
Comfort Pack
Innovation Pack
M Sportpakket
Harman Kardon
Elektische zetelverstelling met geheugenfunctie voor bestuurderszetel
Adaptive LED headlights
Adaptieve M sportophanging + Variable sport steering
Driving Assistant Pack Professional
19" M lichtmetalen velgen, Y-spaak 859 M (bicolor Jetblack)
M Brooklyn Grau
Sensatec Cognac
Driving Assistant Pack Professional zeker toevoegen als je nu de autopilot van tesla gewend bent en vaak lange ritten rijdtFranciesco schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:46:
Overige opties:
Stuurwielrand verwarmd
M Adaptief onderstel
Innovation Pack
Comfort Pack
[Afbeelding]
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.