• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-11 21:17

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Rene schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:32:
Mensen, vergeet de performance upgrade en de Cake bike. Gebruik je centen om een nieuwe Polestar fiets te kopen :+

Slechts 9500 euro!!! Betere conditie inclusief!

https://media.polestar.co...qMRwLaw_co29GzF3nKhKnIdfs

[Afbeelding]

Wat een grap.... 8)7 8)7 ;w ;w
In alle eerlijkheid: die prijs is zeker niet ongekend voor een full-suspension XC mountainbike met een carbon frame, top-end groepset, en nog wat Polestar-flavour op e.e.a. Het is veel geld, en meer geld dan ik als fervent fietser bereid ben om aan een MTB uit te geven, maar het kan nog veel gekker ;)

Bijvoorbeeld dit prachtige koopje van Specialized dat nota bene niet eens een dropper post heeft, maar wel 15.000 EUR mag kosten. Goed, voor dat geld krijg je wel Ceramicspeed upgrades, een power meter, en nog wat mooi spul wat ik bij de Polestar fiets niet terug zie.

En dan kan ik op diverse plekken in Nederland terecht om na een paar maanden raggen door de bossen de shock/vork te laten onderhouden, want 'gewoon' RockShox. Die Ohlins dingen zijn gaaf, maar ik kon zo snel 1 fietsenzaak Googlen die claimt Ohlins dempers te kunnen servicen. Dat is voor MTB wel een dingetje ;) Zeker voor die prijs.

Launching containers into space

• Shorteh
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-11 10:55
guido66 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:41:
[...]

Voor diagnose bij de Volvo garage geweest: de on board charger is defect en moet worden vervangen, een nieuwe is besteld.

Voorlopig houd ik de P2 maar aan de granny (als die de geest geeft door de OBC van de P2, is het ook garantie bij dezelfde partij), en mag de Fiat aan de Zappi.
Ah, mijn OBC was ook kapot inderdaad :), ik was destijds de eerste zeiden ze, maar ondertussen slijten ze al wel wat harder dus.

• PvS_68
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-11 13:07
MrLink schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:37:
Rij nu sinds een tijdje in een SMSR (my2022) zonder verdere packs, en tweede zaken vraag ik me af
- vinden jullie ook dat de parkeersensoren te veel reageren op stoepranden? Bij achteruit rijden wordt de stoeprand gezien als obstakel
- maakt jullie auto een geluidje bij langzaam voorruit rijden? De mijne niet, wel bij achteruit rijden.
De parkeersensoren slaan idd wel eens aan op een stoeprand. Ik ervaar dat niet als storend want de camera geeft dat inzicht wel.
M.b.t. het AVAS geluid, dat zou je moeten hebben vanaf release 1.9. Je moet wel goed luisteren, maar als je naast de auto staat zou je het zeker moeten horen. Er zijn hier op het forum ook al meldingen geweest van defecte AVAS-speakers. Dat zou onder garantie vervangen moeten kunnen worden. volgens mij.

• Mella1979
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16-12-2023
Sorry dat ik weer een vraag stel. Maar wat zijn AVAS speakers. Zijn dat de speakers die het deuntje maken als je achteruit rijd ????

• K2.
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14-06 11:11

K2.

Inderdaad, ook als je vooruit rijdt.

• Mella1979
Mooi weer wat geleerd. Moet zeggen dat we met de demo auto het niet echt hebben gehoord vooruit. Maar tijdens het achteruit rijden had me man het raam open en toen dacht hij al wat te horen. Stonden in parkeergarage dus dachten eerst dat het wat anders was. Ben ff uitgestapt terwijl hij achteruit reed en idd er kwam een geluidje uit :)

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-10 16:00
Mella1979 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 09:40:
Goeiemorgen hier allen.

Ik heb een hele tijd zonder me aan te melden hier rondgelezen.Maar dacht het wordt nou wel eens tijd om me aan te melden. Dus bij deze :).
Ik ben hier terrecht gekomen omdat mijn man voor zijn werk een nieuwe auto mag uitzoeken.
Mijn man heeft bij zijn vorige werk een hele mooie volvo v60 gehad.En hij heeft nu een beperkt budget waar hij een auto van mag uitzoeken.Daarbij mag het ook niet bij alle leasemaatschappijen en zit hij vast aan 3 waar hij mag kiezen.
Doordat hij de volvo heeft gereden voelde hij zich wel erg thuis in de Polestar.Het is ook wel een hele mooie wagen om te zien.
We mogen met deze auto ook prive gaan rijden waar het met de volvo v60 dan weer niet mocht.
Maar zakelijk mag ook.
We hebben nooit electrisch gereden maar de proefrit was hij al helemaal verkocht door het one pedal drive.
De keuze wordt wel een Polestar standard range single motor.
Maar we hebben een aantal vragen en hopen dat jullie polestar rijders ons een beetje kunnen helpen.
Niet allen de positieve maar ook de negatieve dingen.

Hoe ervaren jullie het om op vaklantie te gaan met de polestar.Wij gaan zelf vaak naar Oostenrijk is dat dan te doen ???
Hebben jullie veel storingen. En betekent het dan dat je echt niet kunt rijden of is het zelf te resetten. Ik vind het idee namelijk heel eng mochten we in het buitenland zitten dat je niks meer kunt.
Hier in Nederland geloof ik het wel maar buiten Nederland vraag ik me af hoe dat opgelost wordt.
Als de auto een update krijgt kan je de auto dan niet gebruiken of regelt de auto de update zo wanneer deze aan de lader staat.
Er zullen vast nog wel meer vragen komen maar laten we hier maar eens mee beginnen.Sorry voor me lange mail.Maar stel deze toch liever aan mensen die er nu in rijden dan aan de verkoper in de winkel. Alhoewel we daar supers zijn geholpen.
Maar ervaring die hebben jullie

Groetjes
Leuke mail!
Ik reageer even snel, het viel mij op dat je stelt dat je een "beperkt" budget hebt.
De Polestar is verre van goedkoop, als je iets dergelijks kan leasen is het een fijn budget!

Mijn negatieve zaken: de audio vind ik beneden maats, en ik heb de dure uitvoering. Geen showstopper! Ik mis DAB, geen showstopper. Het chip tekort is daar debet aan.
Andere negatief dingetje: het verbruik. De PS2 is niet erg zuinig, maar is erg goed mee te leven.
Ik rijd dagelijks 300 km, hoef alleen maar thuis te laden.
Weggedrag. Ik moest heel erg wennen, ik kwam van een echte aangepaste rijders auto. Maar naar een x aantal weken wordt dat verschil kleiner, je weet ook niet anders meer. En nu vind ik dit ook geen issue meer. Ik ben ook anders gaan rijden, meer op comfort dan het randje zoeken.

Positief, heel erg veel! De rest!

• Mella1979
Bedankt voor jou leuke mail terug blue eyes. Beperkt budget is ook een beetje raar woord idd voor een polestar. Maar als ik het vergelijk met andere auto’s en de opties die je er dan bij krijgt was dit voor mijn man wel erg mooi. En ja het voelde wel iets als volvo vond hij. Daarbij de mercedes die we ook geprobeert hadden was met de opties erbij qua bijtelling een stuk duurder in de maand. Rond de 125 euro duurder per maand. En vonden dan toch dat de afwerking heel plastic was. Voor dat geld dus een echte misser.
Vind het erg fijn hier van mensen echt te horen wat ze ervan vinden of juist niet. Ook het negatieve is iets om over na te denken namelijk. Of het voor ons belangerijk is om mee te nemen of juist niet.
En ik denk dat als je er een tijd mee rijd dat ook idd het laden geen issue meer wordt. Wel houden we nu even bij hoe vaak de laadpalen bij ons huis bezet zijn en oo zijn werk. Kunnen we uitrekenen of het een ding wordt met opladen. Sorry voor weer een lange mail

• PvS_68
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-11 13:07
Mella1979 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 21:46:
Bedankt voor jou leuke mail terug blue eyes. Beperkt budget is ook een beetje raar woord idd voor een polestar. Maar als ik het vergelijk met andere auto’s en de opties die je er dan bij krijgt was dit voor mijn man wel erg mooi. En ja het voelde wel iets als volvo vond hij. Daarbij de mercedes die we ook geprobeert hadden was met de opties erbij qua bijtelling een stuk duurder in de maand. Rond de 125 euro duurder per maand. En vonden dan toch dat de afwerking heel plastic was. Voor dat geld dus een echte misser.
Vind het erg fijn hier van mensen echt te horen wat ze ervan vinden of juist niet. Ook het negatieve is iets om over na te denken namelijk. Of het voor ons belangerijk is om mee te nemen of juist niet.
En ik denk dat als je er een tijd mee rijd dat ook idd het laden geen issue meer wordt. Wel houden we nu even bij hoe vaak de laadpalen bij ons huis bezet zijn en oo zijn werk. Kunnen we uitrekenen of het een ding wordt met opladen. Sorry voor weer een lange mail
Ik moet zeggen dat een laadpaal op de oprit nagenoeg alle range anxiety weghaalt. Je weet dan ook dat je niet de wijk af hoeft te struinen als je 's-avonds eens later thuis komt. Voor mij is het eigenlijk wel voorwaardelijk, maar dat heeft ook te maken met het feit dat er hier in het dorp maar een paar openbare laadpalen zijn en dat ik daarvoor echt 6 a 7 minuten zou moeten lopen.
Laadpalen op het werk is natuurlijk iets waar je je werkgever op aan kan spreken. Als hij een 'groene' uitstraling belangrijk vindt, moet hij maar voor voldoende laadgelegenheid zorgen. Het is voor de werkgever ook voordeliger dan alle auto's die naar de dure snelladers gaan.....

• Mella1979
Dat zal in de toekomst wel meer gaan worden aangezien er een nieuwe bedrijfspand gaat komen. En daar ook meer laadpalen gaan komen. Naast ons huis hebben we laadvoorziening staan met plekken voor twee auto’s en die staan 9 van de 10 keer leeg. Dus laadpunt hij huis is nu nog niet echt nodig in de toekomst idd wel handig. Maar op de oprit zou het eventueel ook lukken met normale kabel voor nood. Maar ik ben dus al bezig om van alles uit te zoeken zoals jullie merken. Als het vervelend wordt moeten jullie het zeggen hoor ;)

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:01
Mella1979 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 21:46:
Als je partner zo'n Volvo man is... hebben jullie de C40 of iets lompere XC40 al eens bekeken/proefgereden? Misschien ook nog een optie, kosten zullen denk ik niet gek veel verschillen.

Ik heb zelf ook enorm getwijfeld 1,5 jaar terug over het leasen van een Volvo of Polestar. Uiteindelijk won de XC40 het vanwege de hogere zit, ruimtelijke gevoel en gewoon omdat ik na 7 jaar V40 graag eens een SUV achtige auto wilde en de Polestar voelde toch een stuk benauwder.

Als ik de keuze nu weer zou maken zou het wellicht heel close worden omdat ik in principe de PS2 wel iets mooier vind, al heeft Volvo met de C40 een ook wat strakker model nu. Succes met de keuze en welke het ook wordt, het kan niet misgaan!

[ Voor 18% gewijzigd door Juancho op 12-07-2022 23:07 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Mella1979
Als je partner zo'n Volvo man is... hebben jullie de C40 of iets lompere XC40 al eens bekeken/proefgereden? Misschien ook nog een optie, kosten zullen denk ik niet gek veel verschillen.

Ik heb zelf ook enorm getwijfeld 1,5 jaar terug over het leasen van een Volvo of Polestar. Uiteindelijk won de XC40 het vanwege de hogere zit, ruimtelijke gevoel en gewoon omdat ik na 7 jaar V40 graag eens een SUV achtige auto wilde en de Polestar voelde toch een stuk benauwder.

Als ik de keuze nu weer zou maken zou het wellicht heel close worden omdat ik in principe de PS2 wel iets mooier vind, al heeft Volvo met de C40 een ook wat strakker model nu. Succes met de keuze en welke het ook wordt, het kan niet misgaan!
Bedankt voor je leuke reactie. Zo’n grote volvo man wil ik niet zeggen. Maar als hij moet kiezen tussen de auto’s welke binnen budget passen er is dan keuze tussen franse merken ( no hard feelings ) of idd de volvo cq polestar gaat zijn voorkeur hier toch wel naar deze uit. De XC40 vond hij iets te hoog op zijn pootjes staan waarbij hij de C40 wel een optie zou zijn. Maar hij vond de polestar heel apart en juist iets heel nieuws wat ook wat heeft. Dus we hebben daar idd ook wel naar gekeken bedankt in ieder geval voor meedenken :)

• daniel850
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 31-05-2024
helemaal mee eens ....ze verwachten dat je het zonnescherm echt nodig hebt met een indian summer

• Mella1979
Maar heel even een vraag over het bereik. Hoe ervaren jullie diegene die al wat langer een polestar hebben hoe het bereik in de winter is 🥶. Gaat deze dan heel erg omlaag en waar moet ik dan aan denken

• espro
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-09 07:17
Mella1979 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 23:43:
Maar heel even een vraag over het bereik. Hoe ervaren jullie diegene die al wat langer een polestar hebben hoe het bereik in de winter is 🥶. Gaat deze dan heel erg omlaag en waar moet ik dan aan denken
In de zomer haal ik 17.5kWh/100km gemiddeld, winter 20-21.

Polestar 2 MY22 | LRSM | Void | 19” | Plus | Trekhaak

• Mella1979
Oke 😳 ik zit nog helemaal in me hoofd met 300 km of 400 km maar zo moet ik niet denken dus. Heb sl vaker deze termen voorbij zien komen alleen snap er nog niks van wat jullie bedoelen.

• espro
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-09 07:17
Mella1979 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 07:48:
[...]

Oke 😳 ik zit nog helemaal in me hoofd met 300 km of 400 km maar zo moet ik niet denken dus. Heb sl vaker deze termen voorbij zien komen alleen snap er nog niks van wat jullie bedoelen.
De LRSM heeft een 78kWh batterij, waarvan 75kWh bruikbaar is. Indien je tussen de 90 en 20% SOC wilt blijven heb je dus 70% van 75kWh = 52.5kWh om realistisch te gebruiken. Bij een verbruik van 17.5kWh/100km is dat 300km.

Polestar 2 MY22 | LRSM | Void | 19” | Plus | Trekhaak

• Mella1979
De LRSM heeft een 78kWh batterij, waarvan 75kWh bruikbaar is. Indien je tussen de 90 en 20% SOC wilt blijven heb je dus 70% van 75kWh = 52.5kWh om realistisch te gebruiken. Bij een verbruik van 17.5kWh/100km is dat 300km.
Dus even voor mijn snappertje. Als je kWh lager is zal je afstand langer worden die je zou kunnen rijden. Is de kWh hoger dan minder. En wat is SOC die term heb ik vaker gezien maar begrijp die niet. Bedankt allemaal trouwens voor iedereen die me helpt met uitleggen. Leer hier al zoveel door jullie verhalen te lezen.

• xsive
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-04 08:29

xsive

ii

Mella1979 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:44:
Bedankt voor de reactie allemaal.

het zal idd wel wennen zijn om met electrische auto te gaan rijden.Maar als jullie al zeggen dat het naar oostenrijk toe prima te doen is dan hebben we op onze overwegingsllijst al een vinkje afgestreept :)
Dus een stuk dichter de kant op om een Polestar te gaan nemen. Hoewel ik liever zou gaan voor een long range motor.Is dat in het budget niet mogelijk.
hebben ook een proefrit gemaakt in hybride mercedes a klasse. Maar qua opties en afwerking vinden we deze mooier uitgerust en qua bijtelling 100 euro goedkoper.
En ja mijn man voelde zich toch wel happy in de polestar na en volvo gereden te hebben.
Ik vond alleen het zich naar achter een dingetje. Ben zelf helemaal niet gewend met camera rijden dus hoop dat me dat in de toekomst beter afgaat.
Maar vind het juist wel mooi hoe de lijn van de auto loopt.Met die hoge kont :)
Jullie raad en advies is meer dan welkom en ben blij dat ik het nu hoor van de mensen die er al mee rijden.

Groetjes
Wat voor mij echt een eye opener was toen ik vorige week naar Stuttgart ging, was dat de auto zijn laadstops zeer slim plant. Hij weet precies binnen welk batterijpercentages hij het snelst kan laden en vertelt je ook precies tot hoeveel % je dient te laden om de volgende stop te halen, zodat je dus onderaan de streep de minste tijd kwijtbent. Het was alles bij elkaar zo ontzettend soepel. En dit gewoon met de ingebouwde google maps, geen andere app nodig gehad.

Als je interesse hebt in een Merc A, zou ik zeker ook even een BMW1 proberen. Ongeveer een jaar geleden voor mijn zus voor geweest, voor ons was het een verschil van dag en nacht hoeveel meer solide, en technische finesse de BMW bood boven de Merc.

Zelf heb ik overigens de PS2 sinds maart dit jaar. Heb geen extra optiepakketten, alleen zuiver de DMLR + metallic lak. Ik zou hem zo weer bestellen met de basis uitrusting, mis echt helemaal niets, ondanks dat ik voorheen bijvoorbeeld wel dodehoeksensoren had en alsnog altijd mijn hoofd draaide.

Met proefrijden moest ik ook wennen aan het zicht rondom, maar ontzettend snel gewend aan de auto sinds bezit. Als ik 1 puntje moet noemen, dan mocht de draaicirkel wat mij betreft kleiner zijn, moet iets vaker steken met achteruit inparkeren, maar ook dat gaat steeds beter met inschatten en ik ben zeer zuinig op mijn auto, dus kijk/steek liever een keer extra voor de zekerheid

SOC = state of charge, oftewel je batterij percentage

Polestar 2 MY22 LRDM Magnesium SW2.11

• GuiltyNL
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-10 10:57
espro schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 07:34:
[...]

Ik denk alleen dat je niet representatief bent, haha.

In de zomer zit ik tussen de 20 en 25. In de winter zit ik tussen de 25 en 35.

Maar ook ik ben niet representatief. 😉

• Jehanthar
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04-10-2024
Mijn jaar-rond cijfer (launch-edition) was 19,8 kwh. Je rijstijl bepaalt het resultaat.

Polestar2 launch edition, Void, charcoal, non PP/19

• xsive

xsive

ii

GuiltyNL schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:14:
[...]

Ik denk dat we er ook verstandig aan doen om onze rijstijl en velgenmaat erbij te vermelden oOo

Als ik geen verre afstanden hoef te rijden, is mijn voet behoorlijk zwaar, maar interesseert het verbruik me ook vrij weinig. De PS2 mag dan een wat hoger verbruik hebben, voor mijn gevoel neemt het verbruik minder hard toe bij hogere snelheden, dan bijvoorbeeld bij een IONIQ5 of EV6. Autoreview lijkt dat ook te bevestigen.

Winterverbruikervaring heb ik nog niet, maar als ik steady 100km/h rijd met het huidige weer en 19 inch, dan haal ik 16.4kW/100km. Voor een DM lijkt me dat zeer respectabel en acceptabel. Airco op eco.

• GuiltyNL
Jehanthar schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:20:
Mijn jaar-rond cijfer (launch-edition) was 19,8 kwh. Je rijstijl bepaalt het resultaat.
Nee, niet helemaal. Ik heb een van de eerste auto's en daarin zit ook een groot verschil. Mijn verbruik is een stuk hoger dan de buurman, die ook een P2 rijdt. Op hetzelfde tracject met dezelfde rijstijl achter elkaar aan. Mijn verbruik is op dat tracject 18% hoger.

• Mella1979
Heeft Polestar ook een speciale stand voor file rijden. Ik meen dat ik gelezen had dat Tesla ( sorry moest de naam toch even zeggen ) een kampeerstand heeft voor in de file. Heeft polestar ook zoiets dat hij alles in eco zet ofzo

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-11 14:22
GuiltyNL schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:36:
[...]

Nee, niet helemaal. Ik heb een van de eerste auto's en daarin zit ook een groot verschil. Mijn verbruik is een stuk hoger dan de buurman, die ook een P2 rijdt. Op hetzelfde tracject met dezelfde rijstijl achter elkaar aan. Mijn verbruik is op dat tracject 18% hoger.
Dit merk ik ook. Heb een LRDM uit december 2020 met 20 inch velgen(performance).

De auto heb ik nu +-6 weken en heb er ondertussen 4500km me gereden en een verbruik van 21.6kw/100km. Heb dezelfde rijstijl als dat ik had met mijn model 3 sr+ maar met die auto haalde ik 17-18kw/100km.

Dus het is niet alleen je rijstijl inderdaad :>

• Mella1979
En zijn jullie veel bezig met de percentage van kWH rijden of zou het net zo gaan zoals ik nu doe met me benzine auto. Dat ik gewoon rijd wel in de gaten houdend wanneer me tank bijna leeg is dat ik moet gaan tanken. Want iedereen hier kan benoemen hoeveel die aan kWh verbruikt. Of moet ik anders gaan denken met electrisch rijden.

• GeurtG
  • Laatst online: 03-11 16:39
Mella1979 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:37:
Heeft Polestar ook een speciale stand voor file rijden. Ik meen dat ik gelezen had dat Tesla ( sorry moest de naam toch even zeggen ) een kampeerstand heeft voor in de file. Heeft polestar ook zoiets dat hij alles in eco zet ofzo
De kampeerstand in een Tesla zorgt ervoor dat enkele basisfunctionaliteiten online blijven, evenals USB en sommige interne verlichting, letterlijk om te kunnen kamperen en je de auto daarin een functie kan geven (bijvoorbeeld om een stroomvoorziening aan te bieden). Dat is niet specifiek bedoeld voor in de file (Google anders even op "Tesla kampeerstand", er is meer op het internet dan alleen dit forum ;) ).

De Polestar heeft dit niet, maar heeft wel een specifiek eco-programma dat anticipeert op wat er met de bestuurder en omgeving gebeurt (zoals een file). Dit is een paar maanden geleden via de centrale console aangeboden. De systemen zijn over het algemeen nog niet zo geavanceerd als bij Tesla, maar dat merk heeft dan ook al 12 jaar doorontwikkelen achter de rug. De software van de Polestar wordt steeds iets beter.

• GeurtG
  • Laatst online: 03-11 16:39
Mella1979 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:46:
En zijn jullie veel bezig met de percentage van kWH rijden of zou het net zo gaan zoals ik nu doe met me benzine auto. Dat ik gewoon rijd wel in de gaten houdend wanneer me tank bijna leeg is dat ik moet gaan tanken. Want iedereen hier kan benoemen hoeveel die aan kWh verbruikt. Of moet ik anders gaan denken met electrisch rijden.
Je moet hetzelfde doen als met je mobiele telefoon, moeilijker is het niet. Leegrijden heeft nadelen want dan moet je weer langer bijladen, slim laden wel (zoals thuis indien mogelijk, even bij de supermarkt, de parkeergarage, onder een bepaald percentage omdat je dan gebruik kan maken van een hogere laadsnelheid, etc). Dit forum staat vol met kWh-verbruikscijfers, dat geeft aan dat men bezig is om de aanwezige energie zo efficiënt mogelijk aan te wenden. Veel meer is er ook niet te doen met een een elektrische auto, het is bijna een sport om zo zuinig mogelijk te rijden. Maar nodig is het normaliter niet in Nederland met die korte afstanden (uitzonderingen nagelaten).

Houdt er wel rekening mee dat resultaten uit het verleden geen garantie zijn voor de toekomst. De laatste updates hebben de range al aanmerkelijk vergoot, en ook modeljaar 2023 geeft door een optimalisatie van de warmtepomp weer verbeteringen voor de mensen met een Plus-pack. Eigenlijk heb je aan het vergelijken met die gebruikscijfers niets als je niet weet of het een SR if LS is, of een SM of DM, wel of geen Plus-pack, welke software versie etc.

[ Voor 4% gewijzigd door GeurtG op 13-07-2022 09:56 ]

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:41
Ik let nooit op mijn verbruik.

Mijn regel is beetje dat als ik onder de 80% zit en thuis parkeer ik hem ‘s nachts aan de lader hang.

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Geen seconde. Ik rijd en als ‘ie leeg is laad ik op. Geen eco klimaat, airco uit of stoelverwarming uit om zuiniger te rijden.

Voor sommigen is zuinig rijden een sport, maar ik heb daar geen trek in. In de praktijk reken ik met 300km op een accu (zomer en winter) en dat heeft me de afgelopen 55.000km nog niet in de steek gelaten.

• Mella1979
Ik ben juist hier terrecht gekomen door op google te zoeken :D

• Paku
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13:22

Paku

P2 LRSM Moon Pilot

VidaR-9 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:00:
[...]

Ik let nooit op mijn verbruik.

Mijn regel is beetje dat als ik onder de 80% zit en thuis parkeer ik hem ‘s nachts aan de lader hang.
Ik ben een rustige rijder en een lager verbruik komt daarbij vanzelf (18kwh/100 km over de afgelopen 6 maanden - 18K km).

Mijn streven is om de accu een beetje rond de 50% te houden. Dan kan ik altijd een ritje maken als een van de kinderen onverwacht weer ergens heen moet. Bij lange ritten even van tevoren naar 90% of 100% vol. Maar bij huis- tuin- en keukenritjes schommelt ie bij mij tussen de 75% en 25%. Ik heb (nog) geen thuislader en moet hier om de hoek bijladen wat tot nu toe prima gaat.

Merk wel dat ik er steeds relaxter mee omga.

Polestar 2 (Dec 2021) LRSM Moon Pilot 19"

• Mella1979
Ik ben een rustige rijder en een lager verbruik komt daarbij vanzelf (18kwh/100 km over de afgelopen 6 maanden - 18K km).

Mijn streven is om de accu een beetje rond de 50% te houden. Dan kan ik altijd een ritje maken als een van de kinderen onverwacht weer ergens heen moet. Bij lange ritten even van tevoren naar 90% of 100% vol. Maar bij huis- tuin- en keukenritjes schommelt ie bij mij tussen de 75% en 25%. Ik heb (nog) geen thuislader en moet hier om de hoek bijladen wat tot nu toe prima gaat.

Merk wel dat ik er steeds relaxter mee omga.
Onze situatie zou ook zo worden geen thuislader. Gewoon hier naast ons huis staan twee laders waar we hem dan aan zouden kunnen hangen. Deze staan bijna altijd leeg wanneer mijn man thuiskomt. Er wordt weinig gebruik van gemaakt. En ben er nu nog heel erg mee bezig. Hoe alles gaat denk ik. Maar denk dat je gewoon moet gaan rijden en dan went het vanzelf. Net zoals de rest ook went

• TheVoidSpecter
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 04-11 20:46
Ik ben inmiddels ruim 40.000+ km verder met de PS2 launch edition en kijk ook niet ieder moment naar het verbruik. De auto staat ook met regelmaat thuis met bijvoorbeeld 30% in de accu of nog iets minder, je kunt dan altijd nog ruim voldoende rond komen in je eigen regio in mijn ervaring. Bereik is wat mij betreft nooit een issue geweest, ook niet op vakantie in europa. Zou nooit meer anders willen dan EV.

Xpeng G9 Long Range 2025, 21inch, Gray + Saddle

• GuiltyNL
Ik ben er niet meer mee bezig en ik rij gewoon zoals ik wil. Maar als er naar verbruik wordt gevraagd door potentiële eigenaren en er wordt een optimaal en laag verbruik vermeld in een reactie, dan wil ik wel tegengeluid geven, om teleurstellingen te voorkomen.

• Mella1979
Dan een vraag voor de zakelijke rijders onder jullie. Nou mogen wij als we deze auto prive gaan rijden ermee op vakantie. Ik lees alleen heel veel over verschillende pasjes die mensen dan meenemen om te laden. Nou zou me man een pas krijgen voor laden in NL en EU is het dan ook nog zo dat we alsnog extra passen moeten meenemen. En zo ja welke stel we zouden naar Oostenrijk gaan. Want dat is toch wel ons favoriete vakantieland.

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10:10
Nooit mee bezig. Ik plug hem standaard iedere avond in als ik thuis kom en begin iedere ochtend met 90 of 100%. 100 stel ik alleen in als ik een lange rit ga maken omdat altijd helemaal vol laden slecht is voor de accu. Zoals je ziet zijn er grote discussies over verbruik maar de meesten zijn er niet mee bezig. In de zomer haal ik met mijn Dual motor long range in Nederland 400km op lange ritten en in de winter 320-350.
Weet wel dat verbruik flink stijgt als je harder dan 100 gaat rijden en ook als je veel korte ritten maakt kun je in de winter zo op 250km op een lading komen maar als je iedere dag inplugt zal dat zelden een probleem zijn

• JTHZZ
Mella1979 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:44:
Dan een vraag voor de zakelijke rijders onder jullie. Nou mogen wij als we deze auto prive gaan rijden ermee op vakantie. Ik lees alleen heel veel over verschillende pasjes die mensen dan meenemen om te laden. Nou zou me man een pas krijgen voor laden in NL en EU is het dan ook nog zo dat we alsnog extra passen moeten meenemen. En zo ja welke stel we zouden naar Oostenrijk gaan. Want dat is toch wel ons favoriete vakantieland.
Ik heb ook een Europese laadpas van de LM en die kon ik tot nu toe overal gebruiken. Bij de auto krijg je ook een Plugsurfing laadpas. Dat is mijn backup.

• Koekhapperrr
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Echt totaal niet mee bezig. Bij dagelijks gebruik parkeer ik hem bij een laadpaal als ik terugkom en hij tussen de 50 - 60% zit. Soms wat lager, soms wat hoger. Hier in Amsterdam heb je wel de luxe dat je hem vaker goed kunt parkeren bij een laadpaal, waardoor ik hem soms 'onnodig' aan de lader hang.

Komt erop neer dat je bij gemiddeld gebruik de auto zo wel 5 - 6 dagen zonder laden kunt gebruiken. In deze periode parkeer je hem eigenlijk altijd wel een keer bij een laadpaal (rondom huis of bij je bestemming). Hierdoor hoef je er echt nooit mee bezig te zijn; de auto is altijd vol zat om een tijd vooruit te kunnen.

Als ik weet dat ik een lange rit ga maken parkeer ik hem wel bewust de nacht ervoor aan de laadpaal en zet de limiet op 100% (ipv 90% standaard).

• Koekhapperrr
  • Nu online
Ben pas drie keer naar het buitenland geweest (2x Duitsland en 1x België) met de Polestar. Moet in het buitenland mijn laadkosten ook zelf betalen (dus eigen laadpassen mee). Heb er eentje van Shell, ANWB (Eneco) en de Plugsurfing pas in de auto liggen; eigenlijk nog nooit meegemaakt dat één van die passen het niet deed.

De eerste keer Duitsland was richting Berlijn, en nog zonder eigen laadpas mee. Dit was wel een gedoe, maar werkt uiteindelijk als backup ook: je kunt bij de snelladers langs de snelweg meestal een QR-code scannen en dan éénmalig met je creditcard betalen. Dit kost je wel 5 mins gehannes bij elke laadstop.

Als je het toch spannend vind, de navigatie (Maps) in de auto geeft aan welke laadpassen werken bij de laadpaal waar je naartoe navigeert. De grote namen staan hier altijd bij.

• Mella1979
Als je het toch spannend vind, de navigatie (Maps) in de auto geeft aan welke laadpassen werken bij de laadpaal waar je naartoe navigeert. De grote namen staan hier altijd bij.
Bedankt voor de tip die wist ik nog niet zie idd heel veel namen in de arbp staan maar dat zijn dus de namen voor de laadpassen. Maar eventueel zou je daar ook andere kunnen gebruiken of begrijp ik het verkeerd

• JTHZZ
Mella1979 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:01:
[...]

Bedankt voor de tip die wist ik nog niet zie idd heel veel namen in de arbp staan maar dat zijn dus de namen voor de laadpassen. Maar eventueel zou je daar ook andere kunnen gebruiken of begrijp ik het verkeerd
De laadpas van de leasemaatschappij werkt echt overal in Duitsland of Oostenrijk. Problemen heb je soms bij obscure laders in Frankrijk of Italië maar verder is het geen probleem. In Duitsland moeten alle nieuwe laadpalen vanaf juli 2023 verplicht ook betaling met bankpas aanbieden maar dat geldt niet voor bestaande. Maar nogmaals, op weg naar Oostenrijk ga je geen problemen met je leasepas hebben.

• Koekhapperrr
  • Nu online
[...]

Die namen zijn waarschijnlijk de aanbieders van de laadpaal (Fastnet, Ionity, Shell Recharge enz.). Bij deze laadpalen kun je verschillende laadpassen gebruiken. In Google Maps (in de auto) staat bij elke laadpaal aangegeven welke laadpassen je hier kunt gebruiken.

In ABPR is het ook mogelijk aan te geven welke laadpassen jij in bezit hebt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oSsBeXM3gzkIyWVoE_ayU_qUVlc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/28SLIsMsPJxSIpuvswxbcW3F.png?f=user_large

ABPR kan dan de route zo plannen dat je enkel bij laadpalen stopt waar jouw pas ook werkt.

Maar zoals hierboven al genoemd; in de praktijk werken de passen eigenlijk altijd wel. Zeker bij de grote laadpaalaanbieders. Die hebben er natuurlijk ook belang bij zo veel mogelijk laadpasaanbieders toegang te geven tot hun laadpaalnetwerk. Het is nooit echt iets geweest waar ik actief mee bezig ben geweest.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:01
[...]

Ik zou sowieso wel een paar passen nemen, gewoon to be sure, zeker in het buiteland. Je hoort namelijk ook andere verhalen, dat bepaalde passen het niet doen etc. Ik heb zelf een leasepas en 2 backup passen. Maar je kan altijd specifiek per land nog even nakijken wat daar een beetje de standaard is. Soms is een app met je CC gekoppeld ook voldoende. En natuurlijk ook even de Tesla app downloaden en koppelen aan je CC.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• k-jah
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Er is een heel topic voor laadpassen e.d., dan kan het hier over de P2 blijven gaan..

[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

• MrLink
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-09 18:12
PvS_68 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 17:58:
[...]

De parkeersensoren slaan idd wel eens aan op een stoeprand. Ik ervaar dat niet als storend want de camera geeft dat inzicht wel.
M.b.t. het AVAS geluid, dat zou je moeten hebben vanaf release 1.9. Je moet wel goed luisteren, maar als je naast de auto staat zou je het zeker moeten horen. Er zijn hier op het forum ook al meldingen geweest van defecte AVAS-speakers. Dat zou onder garantie vervangen moeten kunnen worden. volgens mij.
An sich ook niet mega probleem dat ie de stoep ziet en dit aangeeft op de camera, maar van de week gooide de auto daarom de noodstop erop met naar achter rijden.
Begrijp nu dat het geluid naar voren heel anders is dan naar achteren, een soort ruis. Zal ik nog eens beter op letten dan.

• xsive

xsive

ii

Fastned en Ionity werken overal voor mij in BE en DE met mijn zakelijke Arval multitankpas, verder ben ik niet geweest internationaal nog.

Wat niet werkte dusver:
De laders bij vd Valk Antwerpen (Allego volgens mij)
Lokale Duitse trage lader naast een hotel (EnBW volgens mij)

• xsive

xsive

ii

k-jah schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:55:
Er is een heel topic voor laadpassen e.d., dan kan het hier over de P2 blijven gaan..

Mijn laatste reactie O-)

• eLScha
  • Niet online
MrLink schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:02:
[...]

An sich ook niet mega probleem dat ie de stoep ziet en dit aangeeft op de camera, maar van de week gooide de auto daarom de noodstop erop met naar achter rijden.
Begrijp nu dat het geluid naar voren heel anders is dan naar achteren, een soort ruis. Zal ik nog eens beter op letten dan.
Ah ja, de noodstop. Die had ik hier ook met enige regelmaat. Da’s geen subtiele ingreep.

Inmiddels een beetje gevoel gekregen wanneer die in gaat grijpen en dan maar met 1km/h achteruit. Dan houdt ‘ie zich koest.

• Mella1979
k-jah schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:55:

Sorry 😞 ik wist niet dat daar een speciaal topic over was. Dacht dat alle dingen die gerelateerd waren aan polestar hier gevraagt konden worden.
Zal daar zekers even kijken bedankt voor de tip

[ Voor 5% gewijzigd door Mella1979 op 13-07-2022 15:34 ]

• nils123
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-10 14:31
Ik heb vanochtend mijn Polestar ontvangen, maar nu ik hem net op probeer te laden bij een publieke paal (geen snellader) kom ik er achter dat de kabel niet helemaal lekker past in de paal..? Het is gewoon een standaard ccs kabel toch?

Ik heb hiervoor 2 jaar in een ander elektrische auto gereden maar heb dit nog nooit gezien. Doe ik iets verkeerd?

De kabel gaat dus maar voor 50% de laadpaal in

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:20

Reinier

\o/

Ik heb ook een vraag over laden, maar dit is wel Polestar 2-specifiek ;)

Mijn vrouw heeft de auto mee voor een weekje weg en het lukt nergens om te laden. Meerdere palen geprobeerd, maar elke paal blijft geel branden (laden initiëren). Ik moet zeggen dat ik me zelf niet eens kan herinneren wat de laatste keer is dat ik succesvol heb geladen, behalve bij mijn eigen laadpaal thuis.
Is hier nog een trucje voor om iets te resetten ofzo? Kapotte kabel?
DC-laden is op dit moment geen optie.

Ze heeft ook slechts één laadpas ter beschikking, een MTC-card van mijn werk.

• K2.

K2.

nils123 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 15:43:
Ik heb vanochtend mijn Polestar ontvangen, maar nu ik hem net op probeer te laden bij een publieke paal (geen snellader) kom ik er achter dat de kabel niet helemaal lekker past in de paal..? Het is gewoon een standaard ccs kabel toch?

Ik heb hiervoor 2 jaar in een ander elektrische auto gereden maar heb dit nog nooit gezien. Doe ik iets verkeerd?

CCS is type voor snellader, je bedoelt waarschijnlijk type 2 kabel welke met de wagen is geleverd?
De kabel heeft aan elk eind een ander type plug, ene kant is voor in de wagen, andere voor in de laadpaal.
Past de kant van de wagen goed?

Heeft de laadpaal een connector type 2?
Er bestaat ook type 1 en 3, jij hebt type 2 nodig.

https://www.autolaadkabel...aadkabels-de-verschillen/

[ Voor 11% gewijzigd door K2. op 13-07-2022 16:46 ]

• nils123
K2. schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:42:
[...]

CCS is type voor snellader, je bedoelt waarschijnlijk type 2 kabel welke met de wagen is geleverd?
De kabel heeft aan elk eind een ander type plug, ene kant is voor in de wagen, andere voor in de laadpaal.
Past de kant van de wagen goed?

Heeft de laadpaal een connector type 2?
Er bestaat ook type 1 en 3, jij hebt type 2 nodig.

https://www.autolaadkabel...aadkabels-de-verschillen/
Ja klopt ik bedoel idd type 2 die met de wagen kwam. Hij past goed in de auto en hoor hem ook vergrendelen, maar de andere kant past niet in de paal gek genoeg. Voorheen in mijn Tesla model 3 had ik een kabel met dezelfde ogende uiteindes en die werkte wel. Snap er niets van..

EDIT

Hij gaat overigens wel deels de paal in dus, en ik zie op de laadpaal dat er een groen lampje gaat branden, maar de handshake faalt. De kabel gaat echt maar hooguit 50% in de paal, en hij vergrendelt daar niet.

Er stond een andere auto naast te laden waarvan de kabel wel volledig de paal in ging

[ Voor 15% gewijzigd door nils123 op 13-07-2022 16:52 ]

• K2.

K2.

nils123 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:50:
[...]

Ja klopt ik bedoel idd type 2 die met de wagen kwam. Hij past goed in de auto en hoor hem ook vergrendelen, maar de andere kant past niet in de paal gek genoeg. Voorheen in mijn Tesla model 3 had ik een kabel met dezelfde ogende uiteindes en die werkte wel. Snap er niets van..

EDIT

Hij gaat overigens wel deels de paal in dus, en ik zie op de laadpaal dat er een groen lampje gaat branden, maar de handshake faalt. De kabel gaat echt maar hooguit 50% in de paal, en hij vergrendelt daar niet.

Er stond een andere auto naast te laden waarvan de kabel wel volledig de paal in ging
Probeer eens een andere lader, deze is misschien stuk.
Of een andere kabel.

• nils123
K2. schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:54:
[...]

Probeer eens een andere lader, deze is misschien stuk.
Of een andere kabel.
Ik heb er 2 geprobeerd, beide hetzelfde probleem.

Online lees ik iets over een chinese gb/t ac kabel die vrijwel identiek oogt aan een type 2 kabel? Vraag me af of ik die niet per ongeluk heb gekregen

• K2.

K2.

nils123 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:56:
[...]

Ik heb er 2 geprobeerd, beide hetzelfde probleem.

Online lees ik iets over een chinese gb/t ac kabel die vrijwel identiek oogt aan een type 2 kabel? Vraag me af of ik die niet per ongeluk heb gekregen
Dan zal het inderdaad aan de kabel liggen, best eens navragen bij je service center.

• nils123
K2. schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:57:
[...]

Dan zal het inderdaad aan de kabel liggen, best eens navragen bij je service center.
Hieronder zie je de kabel.. Ik ga inderdaad eens bellen, vreemd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8miXt708X-VpyWcRqSUaiF8Sgmo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IHQGsapP3dr22hsBkFxJ3nho.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door nils123 op 13-07-2022 16:58 ]

• K2.

K2.

Lijkt wel de juiste te zijn voor zover ik het kan uitmaken

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:26
nils123 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:58:
[...]

[Afbeelding]
Lijkt of de pinnen niet in center zitten... is dat gezicht bedrog door de foto??

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• K2.

K2.

Zal lensvervorming zijn

• K2.

K2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9asELWEuiXROQKeb3Vz8aRuW_-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QuJNpsIALF6i7KnqWx9fUAaT.jpg?f=fotoalbum_large

Zou dit type moeten zijn

[ Voor 3% gewijzigd door K2. op 13-07-2022 17:06 ]

• eLScha
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Dat pinnetje rechtsboven is krom zo te zien

• K2.

K2.

Moeilijk te zien met deze foto, staan de pinnen allemaal mooi centraal als je er recht op kijkt?

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:58
eLScha schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:09:
[...]

Dat pinnetje rechtsboven is krom zo te zien
Nee. Dat is de communicatiepin. Deze zit dieper verzonken. Dat is een veiligheidsfunctie.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• Rene
Daar zou het probleem weleens verklaard kunnen worden. De kabel die je laat zien is Max 20A. Dat kan op sommige laders voor problemen zorgen zodra er 32A gegeven kan worden.
Edit: zie dat het niet past. Dacht dat het om laadproblemen ging.

Ik heb deze kabel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxfVXEn5Km2rb3zjEMcz_ouehnI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ztrQRBDkQ0tBhxFFJG3bRsxB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Rene op 13-07-2022 17:25 ]

• K2.

K2.

Kwam deze met de Polestar geleverd?
Ik heb een 20A gekregen, op zich voldoende zolang het laden met 3 fasen is, maar had toch liever een 32A kabel gehad in geval van monofase laadpaal.

• k-jah
  • Nu online
nils123 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 15:43:

Geen idee of het aan polestar kabel ligt, want het is m’n eerste EV, maar ik moet de kabel thuis ook wel met wat overtuiging in de Alfen steken.
Doe ik dit niet, dan lijkt die er idd maar half in te gaan.

Enneuh…vergeet geen foto van je wagen te posten! 8)

• K2.

K2.

ging net hetzelfde nog posten lol, gezien het een nieuwe kabel is kan het zijn dat je eens flink moet doorduwen.

• Rene
K2. schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:30:
Kwam deze met de Polestar geleverd?
Ik heb een 20A gekregen, op zich voldoende zolang het laden met 3 fasen is, maar had toch liever een 32A kabel gehad in geval van monofase laadpaal.
Ja. Voordeel is dat ik 7,2 kW 1 fase kan laden. Wat hier in Noorwegen vaak voorkomt. Wellicht dat deze kabel specifiek in Noorwegen geleverd wordt.

• K2.

K2.

als ik me niet vergis is dit in de UK ook zo.
hier in België is 3 fase vrij standaard, maar toch ook weer niet overal...
in elk geval is dat wel een minpuntje bij de Polestar vind ik, want bij de wagen van mijn partner (Audi Q4) werd dan weer wel een 32A kabel mee geleverd.
we nemen die kabel dan wel mee als we op reis vertrekken :)

• Hermanbbbb
  • Laatst online: 09-10 14:10

Hermanbbbb

P2 LRSM 2022 PP

GuiltyNL schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:14:
[...]

Ik zit nu (zomer) op de snelweg (ACC, ik rij nu meestal 100-110 km/h) eerder op 16 kWh/100 km (soms lager) met een SMLR. Bereik van boven de 400 km is dan in principe wel haalbaar als je laadt tot 100% en hem vrij ver leeg rijdt (heb ik nog niet gedurfd).

Afgelopen winter had ik het idee dat het verbruik wel onder de 20 bleef, maar daarvan heb ik erg weinig snelwegdata dus dat telt niet echt.

• JTHZZ
K2. schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 18:09:
als ik me niet vergis is dit in de UK ook zo.
hier in België is 3 fase vrij standaard, maar toch ook weer niet overal...
in elk geval is dat wel een minpuntje bij de Polestar vind ik, want bij de wagen van mijn partner (Audi Q4) werd dan weer wel een 32A kabel mee geleverd.
we nemen die kabel dan wel mee als we op reis vertrekken :)
In Nederland wordt een 16A kabel meegeleverd (wel 3 fase). Ben nog nooit een 1 fase type 2 laadpunt tegengekomen dus 16A is voldoende.

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-11 18:22
Reinier schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 15:43:
Ik heb ook een vraag over laden, maar dit is wel Polestar 2-specifiek ;)

Mijn vrouw heeft de auto mee voor een weekje weg en het lukt nergens om te laden. Meerdere palen geprobeerd, maar elke paal blijft geel branden (laden initiëren). Ik moet zeggen dat ik me zelf niet eens kan herinneren wat de laatste keer is dat ik succesvol heb geladen, behalve bij mijn eigen laadpaal thuis.
Is hier nog een trucje voor om iets te resetten ofzo? Kapotte kabel?
DC-laden is op dit moment geen optie.

Ze heeft ook slechts één laadpas ter beschikking, een MTC-card van mijn werk.
Stekker goed door duwen, tenminste dat was het probleem bij mijn vrouw toe ze probeerde te laden. Dat de stekker er niet helemaal inzat

• JTHZZ
Hermanbbbb schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:15:
[...]

Ik zit nu (zomer) op de snelweg (ACC, ik rij nu meestal 100-110 km/h) eerder op 16 kWh/100 km (soms lager) met een SMLR. Bereik van boven de 400 km is dan in principe wel haalbaar als je laadt tot 100% en hem vrij ver leeg rijdt (heb ik nog niet gedurfd).
Lijkt me voor een SMLR inderdaad een normaal verbruik. Dat is met 75kWh accu toch ruim over de 450km. Tot 2% heb ik al een paar keer gedaan, Google Maps vertrouw ik volledig en met 2% en de buffer bij 0%, schat ik toch wel 10-15km speling te hebben.

• JTHZZ
daniel14 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:21:
[...]

Stekker goed door duwen, tenminste dat was het probleem bij mijn vrouw toe ze probeerde te laden. Dat de stekker er niet helemaal inzat
Normaal gezien is geel ook vaak een authenticatieprobleem met je laadpas. Al eens een andere pas geprobeerd? Misschien pasje op de verkeerde plek?

[ Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 13-07-2022 19:23 ]

• Hermanbbbb
  • Laatst online: 09-10 14:10

Hermanbbbb

P2 LRSM 2022 PP

JTHZZ schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:21:
[...]

Lijkt me voor een SMLR inderdaad een normaal verbruik. Dat is met 75kWh accu toch ruim over de 450km. Tot 2% heb ik al een paar keer gedaan, Google Maps vertrouw ik volledig en met 2% en de buffer bij 0%, schat ik toch wel 10-15km speling te hebben.
Afgelopen week was ik ermee naar Duitsland net over de grens, heen en terug een kleine 440 km. Volgens Google Maps zouden we met iets van 3% thuis aankomen (ik had hem vooraf tot 100% geladen). Op de heenweg was de GM-inschatting vrij nauwkeurig geweest, dus waarschijnlijk hadden we het wel gehaald.

Maar ik wou ook een keer het snelladen uitproberen (tot nu toe had ik alleen maar thuis geladen) dus dat heb ik toen gedaan. Wel fijn met de Plugsurfing-deal dat hij bij Ionity keurig maar 0.35 ct/kWh rekende. Dat is zelfs nog 1 ct goedkoper dan bij Shell Recharge op een reguliere lader ;)

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:20

Reinier

\o/

JTHZZ schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:22:
[...]

Normaal gezien is geel ook vaak een authenticatieprobleem met je laadpas. Al eens een andere pas geprobeerd? Misschien pasje op de verkeerde plek?
Ze heeft maar 1 pas bij zich. Denk ik. Ik ga haar morgen jullie tips doorgeven, tnx.

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:57

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Reinier schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 20:12:
[...]

Ze heeft maar 1 pas bij zich. Denk ik. Ik ga haar morgen jullie tips doorgeven, tnx.
Anders heel misschien kijken of ze bijvoorbeeld een app het kan proberen. Denk aan de Bonnet app(moet de laadpaal daar wel net op staan).

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

• nils123
[...]

[Afbeelding]
Ik ben opnieuw naar Beesd gereden en heb een nieuwe kabel gekregen. Er zat een stuk gesmolten plastic (?) in de pin rechts boven. Schijnbaar is dit een bekend probleem bij deze kabels, en heb een ander soort gekregen nu.

• daniel14
daniel14 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 16:20:
Vandaag de pech, onlangs al een E-call foutmelding gehad, t-cam gereset, niks meer aan de hand meer, auto ondertussen ook de 30.000km beurt gehad, vandaag wederom e-call storing, sleutel doet ook niks meer alleen de DK, meteen even naar de dealer gereden, de beste man deed ook alleen even een t-cam reset en het infotainment resetten (geen idee waarom, maar ja niet geschoten altijd mis). Haalde alleen niks uit (wat ik al verwachtte) de man was bezig dat ik de auto maar daar moest laten, maar toen ik vroeg om een vervangende auto werd het al lastig…. Had niks daar en was bezig dat ik dan wat moest bijbetalen, ik gaf aan dat de auto zakelijke lease was via athlon, toen werd het dat ik hem de 14e pas kan brengen, maar krijg dan wel vervangend vervoer, dus momenteel maar alleen met de DK rijden en heeft de vrouw pech. Andere slachtoffers van de e-call fout, was het binnen een dag gefixt?
Vandaag eindelijk de boel gefixt, was alleen software wat gefixt moest worden…. Wel even een ochtend met de xc40 plug in hybrid kunnen spelen, wat is de polestar toch fijn

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:47
Iedere keer dat ik nu in de auto stap, start automatisch en ongevraagd de navigatie naar de Volvo dealer, waar ik dinsdag was. Wil mijn Polestar mij iets duidelijk maken? 8)7

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• iRenik
  • Laatst online: 04-11 17:17
Nou goed nieuws zojuist ontvangen van Polestar. Het is eindelijk mogelijk om een geïmporteerde auto te voorzien van de Performance Upgrade. Met een beetje mazzel staat het erop voor m'n eerste roadtrip volgende week...

• JTHZZ
guido66 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 18:54:
Iedere keer dat ik nu in de auto stap, start automatisch en ongevraagd de navigatie naar de Volvo dealer, waar ik dinsdag was. Wil mijn Polestar mij iets duidelijk maken? 8)7
Hij mist de monteur natuurlijk. Die ging veel liever met de auto om dan jij :P

• k-jah
  • Nu online
guido66 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 18:54:
Was een bug die sommigen een tijdje geleden hadden, ik ook, maar in mijn geval 1 of andere obscure supermarkt.
Ondertussen niet meer gehad. Is je google Maps up-to-date?

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:57

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Bovenstaande bug gebeurt ook alleen als je volgens google maps niet echt tot het einde van de route bent gereden. Vaak is dit eindpunt ook niet de parkeerplaats.

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

• Koekhapperrr
  • Nu online
k-jah schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 07:45:
[...]

Was een bug die sommigen een tijdje geleden hadden, ik ook, maar in mijn geval 1 of andere obscure supermarkt.
Ondertussen niet meer gehad. Is je google Maps up-to-date?
Ben door die bug een keer bijna te laat op een afspraak gekomen. Moest naar Rotterdam, maar Maps navigeerde steeds vanzelf naar een adres in Amsterdam. Na een tussenstop onderweg naar Rotterdam had 'ie ineens ongezien dat adres in Amsterdam als tussenstop ingevoegd. 8)7

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-11 14:22
Een tijdje geleden was er hier een gesprek of dat de performance ventielen wel of niet vervangen worden onder garantie, aldus support dus wel:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qb6ZLvssgKl_p4mD79L4G5M2iKk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XkU1GlJAyErBzow80NbfGvA1.png?f=user_large

• VidaR-9
  • Laatst online: 14:41
sarlo schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:14:
Een tijdje geleden was er hier een gesprek of dat de performance ventielen wel of niet vervangen worden onder garantie, aldus support dus wel:[Afbeelding]
Klopt maar was al bekend toch. Heb zelf ook nieuwe dopjes gevraagd en gekregen tijdens m’n beurt.

• WiMe65
  • Laatst online: 25-10 08:33
Haalde vanochtend 154Kw/h al na 1 minuut bij Ionity Ohilgser Heide, Solingen. Start SOC was 17%. Met die snelheid heb je nauwelijks tijd om je koffie op te drinken. :)

• k-jah
  • Nu online
Vandaag achterste ruiten laten tinten, veel beter vind ik zelf! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gPjGvLnxs0MDoJi37fGTyvDAXQg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iRNjeB0ow8i5AUwollmYAAP3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fllls_5LQPG8mNJlGuQot5fdD_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ar5WFFkXhoENncmoFTIDbH3w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WK5UiKubSenp1od6jHg7KA8pvAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M0gRanyhICUsnw3VQ3UqJRk5.jpg?f=fotoalbum_large

• huubv
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15-05-2024
k-jah schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:52:
Vandaag achterste ruiten laten tinten, veel beter vind ik zelf! :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er goed uit, waar heb je dat laten doen?

• huubv
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15-05-2024
.

[ Voor 99% gewijzigd door huubv op 15-07-2022 22:35 ]

• dagobert1966
  • Laatst online: 08-10 23:11

dagobert1966

P2, nonPP, 19", leer, trekhaak

dagobert1966 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 13:01:
[...]

Ontkoppelen 12v en Tcam heeft niet geholpen ...
Dus toch de dealer ...
Auto terug na eCall en sleutel probleem.
Tcam had nieuwe SW nodig.
Volgens monteur is dit een bekend probleem, ook bij de xc40, na een OTA update.
Bij mij ontstond het probleem inderdaad na de V2.2 upgrade
Hij raadde mij af in de toekomst OTA updates te doen totdat PS expliciet aangeeft dat dit probleem met die OTA wordt opgelost.

• daniel14
dagobert1966 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 17:56:
[...]

Hij raadde mij af in de toekomst OTA updates te doen totdat PS expliciet aangeeft dat dit probleem met die OTA wordt opgelost.
Bij mij gebeurde het voor de 2.2 update, erna terwijl het nog niet gefixt was wel de 2.2 update gekregen en gedaan.

• JaoZeetie
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:13
dagobert1966 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 17:56:
[...]
Hier hetzelfde.
Ben ook terug geweest met zelfde probleem na de eCall foutmelding. Ik kreeg maar geen push van 2.2. Polestar support rade me af de 2.2 te installeren en te wachten op volgende release ivm het eerdere TCAM en sleutel probleem.

:?

Polestar 2 LRSM Moon Pilot 19"

• SpeedfreakR
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online

SpeedfreakR

Zoeffff.....

NickSsss schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 08:22:
[...]

Ja, doet het niet :'( Tijdje met de leverancier gebeld, hij geloofde het in eerste instantie niet. Na foto’s en video’s gedeeld, kwamen ze tot de conclusie dat het waarschijnlijk aan het schermformaat ligt. Als die dongle de eerste keer opstart meet die het scherm en start dan opnieuw op in de juiste resolutie. Probleem is dus waarschijnlijk dat de verhouding zoals die in de polestar is simpelweg niet in de settings zit. Dus nu start de dongle constant opnieuw op. In de tussentijd wordt ie overigens wel herkend door de auto.
De leverancier is nu aan het nakijken of dit in de komende firmware update opgelost kan worden.
Op het Engelse polestar forum lees is dat er een update is geweest en hij nu zou moeten werken. Zag dat Android auto zelfs werkt.

• guido66
SpeedfreakR schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 18:53:
[...]

Op het Engelse polestar forum lees is dat er een update is geweest en hij nu zou moeten werken. Zag dat Android auto zelfs werkt.
Linkje?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• guido66

Pagina: 1 ... 100 ... 224 Laatste

Let op:
Een Tesla (of ander merk) versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic. of Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.