Omdat ik met plezier verschillende reis verslagen heb gelezen van anderen deel ik hier ook graag mijn ervaringen. Hopelijk leuk voor jullie om dit stuk te lezen en misschien bevat mijn verhaal nog wat handige tips voor degene die met deze heerlijke auto op zomervakantie gaan!
Ik ben gisteravond terug gekomen van een autovakantie naar Italie met mijn Polestar (Single Motor Standard Range, 19" velgen, Pilot en Plus). Drie laadpassen (Plugsurfing van Polestar, New Motion en Shell) meegenomen, maar uiteindelijk alles met de NewMotion druppel kunnen doen. Ik heb heen en terug gereden met software versie 2.1, omdat ik 2.2 niet durfde te installeren op de camping. De auto was gevuld met 2 personen en een geklapte bank vol spullen voor op de camping. Terug was de auto nog zwaarder beladen omdat ik de achterin/onderin met 24 flesjes italiaans bier heb gevuld. Ook de ruimte onder/achter de stoelen lag vol, dus aardig bepakt zegmaar...
We hebben deze reis vaker gemaakt met onze vorige auto's, maar dit was de eerste keer electrisch. Best even spannend, maar door de routes met ABRP te plannen gingen we goed voorbereid op pad. We hebben ervoor gekozen om op de heenweg een hotel in Duitsland te boeken, zodat we de auto daar naar 100% konden laden. Als de heenreis ons goed beviel durfde we het wel aan om zonder overnachting op de terugweg naar huis te rijden.
Bij het plannen van de routes met ABRP op mijn telefoon en browser op de computer kwam ik veel onbekende namen tegen van laadstations en kwam ik tot de ontdekking dat bij het opnieuw plannen van dezelfde route er andere laadstations werden weergegeven. Opzich best logisch, maar ik wilde de laadstations ook even bekijken op google maps en de reviews lezen om er zeker van te zijn dat ik bij een werkende paal aan kom. Ik heb daarom een aantal laadstations die ik heb gecontroleerd als statische tussenstop in mijn route geplaatst en het plan opgeslagen. Onderweg heb ik losse laadstations met google maps gedeeld en nogmaals de status gecontroleerd. Ook kwam ik tot de conclusie dat ABRP mijn netwerk voorkeuren niet opslaat (ik probeerde ionity, enbw en fastned), maar ik kreeg ook andere stations te zien en mijn instellingen waren weer verdwenen.
Ik heb met de instellingen van ABRP zitten rommelen, omdat ik voor mijn gevoel met minder stops op mijn bestemming moest kunnen komen als ik het aantal kilometers bekeek maar heb toen besloten dermate veel laadstops in mijn plans te plaatsen, zodat ik onderweg naar het verbruik kon kijken en in mijn route kon kiezen om eerder of later van de weg te gaan. Achteraf misschien zonde van de tijd, want het ging allemaal gesmeerd.
We zijn met 100% van huis vertrokken (eerder die week even getest of ik wel tot 100% kon laden en ik niet met de laadbug te maken kreeg op de dag van vertrek) en de eerste laadstop stond gepland in Duitsland (Kreuz Hilden Fastned). Ik opende ABRP om mijn route erbij te pakken en de laadpaal naar google maps te delen, maar kon nergens de 'plans' knop vinden die ik op mijn telefoon en computer wel had gezien. Ook de terug knop was greyed out en ik kon alleen voor de blauwe knop kiezen (opnieuw instellen) om een nieuwe route in te stellen en kwam iedere keer in een lijst met locaties die ik eerder had opgezocht. Ik heb meerdere kort geprobeerd uit te zoeken waar die menu optie te vinden is, maar heb het niet kunnen vinden en mijn geduld raakte vrij stel op door de trage interface. Ik heb daarom iedere keer met enig gerommel mijn volgende laadlocatie in google maps gekregen, maar het is gelukt... Let wel op dat je het laadstation selecteert op je google maps destination, omdat ABRP bij mij vrijwel altijd alleen de coordinaten weergaf en je geen gebruik kunt maken van een voorverwarmde auto. Mijn tip is: voordat je vertrekt, neem ook even een kijkje in de ABRP app in je auto zodat je daar onderweg dus niet meer mee hoeft te rommelen :-).
Zie hier de eerste Fastned locatie. Misschien herkent iemand zijn zwarte Polestar daarachter?
Om op onze eerste bestemming aan te komen heb ik 2x geladen (dus 1x fastned Kreuz Hilden en 1x Ionity Bad Camberg West. In beide gevallen kwam ik met +- 30% aan en waren er voldoende vrije palen beschikbaar. Achteraf gezien had ik dus later kunnen stoppen en tijd kunnen besparen, maar dit durfde ik toen nog niet aan. Op beide locatie haalde ik directe hoge laadsnelheden van 100-120 kW en voordat ik het wist konden we weer verder. Heel relaxed.
Het idee was om met 100% te vertrekken bij dit adres en in de straat te laden. Ik heb geprobeerd iets te boeken met een laadpaal op het parkeer terrein, maar deze locatie heb ik niet kunnen vinden. Ik zag een hotel met verschillende laadpalen in de buurt en dacht; dat komt wel goed. Helaas: Bij aankomst waren er twee laadpalen beschikbaar volgens de app, maar daar stonden twee auto's geparkeerd zonder stekker. De volgende locatie was beschikbaar, maar werkte niet. We hebben besloten ons er niet druk over te maken en de volgende ochtend na een uur een lader langs de snelweg op te zoeken.
Om op onze bestemming te komen (Lugano) net over de grens Zwitserland/Italie moest er nog 2x geladen worden. Het viel mijn op dat in Duitsland en Zwitserland keurig langs de snelwegen wordt aangegeven dat er laadstations aanwezig zijn. Geen laadsnelheden, dus in sommige gevallen tref je dan alleen 50kW laders aan, maar in Nederland staat er regelmatig helemaal niets op de borden. Deze twee stops waren bij een GoFast station (voor mij onbekend en even spannend, maar ging perfect) en weer een Ionity locatie (Neuenkirch).
Zo zag de heenreis er uit volgens de Journey Log (hotel locatie er tussenuit geknipt):
Heerlijk verblijf gehad, tussendoor in het dorp nog 2x de auto geladen bij een supermarkt en na een weekje doorgereden naar het Gardameer. Dit is geen interessante rit en kon in 1x worden gereden zonder te laden. Ik had bedacht om op deze camping mijn auto aan het normale stopcontact te hangen, omdat er in de omgeving weinig openbare palen aanwezig zijn. Auto netjes op 10A gezet en kabel uit het raampje, maar dat vond het camping personeel niet zo'n goed idee en werd me vriendelijk verzocht dit niet meer te doen... Na een aantal uitstapjes met de auto heb ik in de buurt naar snellaad stations gezocht en besloten de auto naar 80% te laden. We zijn bij 2 Enel X locaties geweest en beide locaties werkte niet. Ik kreeg een foutmelding over mijn laadpas, maar alledrie mijn laadpassen die ik mee had werkte niet. Bij de eerste locatie een medewerker om hulp gevraagd, maar in dit tankstation zaten volgens mij alleen maar dronken italianen bier te drinken... geen woord engels ook. Later zag ik op google reviews over deze laadstations dat er al maanden mensen hetzelfde probleem hebben als ik en scoren deze locaties 1 ster. Zonde... zag er keurig uit en zouden allemaal 300 kW stations moeten zijn. Ik sla de Enel X snelladers voorlopig over. Mocht je hetzelfde plan hebben.. hou hier rekening mee.
Voor de terugreis hebben we besloten een klein koffertje achterin te leggen voor als we toch met een tegenslag te maken krijgen, maar we zijn overtuigd: Electrisch naar italie gaat prima, maar lokaal moet je even goed kijken hoe je er mee om gaat.
De terugreis van 1400 KM hebben we in 1x gedaan en ging prima. Lange zit, maar ben van mening dat het stoppen om te laden de reis juist relaxed maakt. Doordat je iedere keer de volgende laadstop in je google maps heb staan blijft het te overzien en 20 minuutjes uitstappen is eigenlijk heel fijn en verantwoord. We hebben op de terugweg geladen bij GoFast, EnBW en Ionity locaties die allemaal direct beschikbare palen hadden bij aankomst. De percentages die Google Maps berekende waren eigenlijk altijd incorrect en werden veel te ruim genomen. Hier durfde ik op de terugweg wat meer risico mee te nemen en ben met een -3 aankomst bij de laatste laad locatie uiteindelijk met 11% aangekomen. Hoe dit komt, geen idee... maar ik heb vervelendere dingen van andere automerken gehoord ;-)..
Dit is de Journey Log van onze terugweg (Ik heb me onderweg aan de snelheids limieten gehouden en in Duitsland veel stukken 140/150 gereden)
Met een gemiddeld verbruik van 19.1 kWh/100 KM heb ik afgelopen 2,5 week ruim 2700 kilometer afgelegd zonder echt in de problemen te zijn gekomen en was de reis echt een hele leuke ervaring!
En zeg nou eerlijk... dit wil toch iedereen?
[
Voor 0% gewijzigd door
barryNL op 03-07-2022 19:20
. Reden: typos ]