Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GuiltyNL
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-10 10:57
Kohen schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 08:53:
[...]

Twijfel nog altijd over die performance update ... is het echt de moeite waard? :?
Ik ben er echt wel heel tevreden over. Pedaal reageert nu zoals het 'hoort' (ik weet het dat is persoonlijk, maar de standaardconfiguratie was wel heel erg dood qua respons voor mij). En die trekkracht is echt geweldig leuk!

Eigenlijk hebben ze het heel goed gedaan, want de kracht voel je het meest tussen de 60 en 120 km/h en dat zijn toch voor mij de mooiste snelheden om lekker in je stoel gedrukt te worden.

Tot 70% lading heb je het volle extra vermogen, daaronder wordt het volgens Polestar wat minder, maar dat is echt verwaarloosbaar. Tot zo'n 55 a 60% lijkt het allemaal nog even snel, daaronder wordt het langzaam minder en onder de 40% heb je het normale vermogen tot je beschikking.

Ik vind dat het echt een betere auto erdoor is geworden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GuiltyNL
Paku schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:07:
[...]

Sinds gisterenavond heb ik 3.8.0 ook geinstalleerd en deze versie lijkt het wel erg goed te doen tot nu toe.
Klimaat popt altijd als eerste op, dan de deuren en als laatste de acculading. Zelfs de timers staan er tot nu toe steeds netjes in. _/-\o_

De sleutelfunctie moet ik nog eens goed testen, deze moet wel extreem betrouwbaar zijn wil je je echte sleutel thuislaten...
De app is hier ook heel snel, binnen twee seconden zie ik de portieren en het klimaat en binnen vier seconden de accu.

De DK moet je even goed opletten, want de problemen van de DK zitten niet in de app, maar in de auto. Het Bluetoothkanaal in je auto is instabiel en daardoor werkt het niet. Het lijkt daardoor er vervolgens op dat je app loopt te rotzooien, maar het is dus feitelijk je auto die roet in het eten gooit. Ik zou even wachten tot ze je 1.9 met waarschijnlijk Android 11 aan hebben geboden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
Juancho schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:28:
[...]
Verder is het antwoord om te janken natuurlijk. Hoe kan je nou er voor kiezen bij deze 2 wagens, toch geen kleine jongens, om het vooral voor de voorste 2 zo prettig mogelijk te maken. En de rest van de passagier hebben pech? Net als jij hoor ik bijna altijd klachten. An mensen achterin dat ze niks horen. Ik heb surround mode sowieso altijd uit staan (dan komt er al helemaal geen geluid achterin door) maar ook met surround aan is het bedroevend.

Denk alleen dat we eerder met een groep (ik zou iig zeggen bundel de krachten wat het gaar om hetzelfde systeem) naar harman Kardon moeten gaan. Zij zijn verantwoordelijk voor het systeem, dirac en alle gemaakte keuzes daarin. Ben echt benieuwd welk persoon of team dit goedgekeurd heeft. Ze hebben overduidelijk zelf iig niet achterin gezeten.... 🤣
Ik denk echt dat Polestar je de middelvinger geeft, zoals ze meermaals eerder hebben gedaan. Op Facebook krijgt iedereen enorm veel bijval, maar slechts een klein aantal rijders vindt het systeem op deze manier goed genoeg. Maar toch doet Polestar er niets mee.

Ik heb technisch geen verstand van dat systeem, maar ik vermoed dat het lastig anders kan? Het zouden full range speakers zijn achterin, maar als je de speakers vooruit uitschakelt en je zet de boel hard en hoor je het geluid alleen achterin, maar dat is zo hol, dof en ongedetailleerd dat het voor mij erop lijkt dat die speakers achterin er puur zitten om de speakers voorin te ondersteunen.

Is het jullie opgevallen dat de stereo-ervaring voorin alleen goed is als je recht vooruit kijkt? Zodra je naar links of naar rechts kijkt valt het stereo-effect grotendeels weg en merk je heel goed dat van achteruit er eigenlijk geen hoorbare ondersteuning is.

Probeer het maar eens, ga in je auto zitten en draai je hoofd naar links of rechts. Je zal meteen merken dat de muziek voor je gevoel in onbalans raakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GuiltyNL
dnns85 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:51:
Ik ben bang dat ze er qua hardware niet heel veel aan kunnen of willen doen. En gelukkig zit ik nooit achterin, dat helpt ook. Vind het geluid voorin wel prima eigenlijk.
Ik word soms dol van mijn kinderen:

"Pappa, kan hij wat harder? Pappa, ik wil het goed kunnen horen."

En doe ik dat en wordt mijn haar spreekwoordelijk geföhnd voorin (ik heb geen haar meer namelijk). :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 01:17
Paku schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:07:
[...]

Vergeleken met een BMW of Audi app is het nog steeds minimaal wat we zien en kunnen maar als ie stabiel blijft dan ben ik al blij.
Ik vind stabiliteit belangrijker dan features. Audi-rijders gooien het internet vol met reviews dat ze in de winter staan te krabben omdat de app weer allerlei foutmeldingen gaf. Dat probleem hadden sommigen hier natuurlijk ook maar er lijkt langzaam verbetering in te komen.

[ Voor 13% gewijzigd door JTHZZ op 09-02-2022 09:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ach-jee
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-10 17:53
De actuele SoC wordt tijdens het laden gelukkig ook weer goed weergegeven. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paku
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 25-10 09:21

Paku

P2 LRSM Moon Pilot

JTHZZ schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:49:
[...]

Ik vind stabiliteit belangrijker dan features. Audi-rijders gooien het internet vol met reviews dat ze in de winter staan te krabben omdat de app weer allerlei foutmeldingen gaf. Dat probleem hadden sommigen hier natuurlijk ook maar er lijkt langzaam verbetering in te komen.
Mee eens. Met de app was het wat lastig.
Regelmatig moet ik om half 6 in de ochtend op pad. De avond ervoor hang ik hem aan de laadpaal en zet de timer in de wagen op die tijd. Dat werkt tot nu toe prima en dat is zoooo lekker. :)

Polestar 2 (Dec 2021) LRSM Moon Pilot 19"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JTHZZ
GuiltyNL schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:28:
[...]
De DK moet je even goed opletten, want de problemen van de DK zitten niet in de app, maar in de auto. Het Bluetoothkanaal in je auto is instabiel en daardoor werkt het niet. Het lijkt daardoor er vervolgens op dat je app loopt te rotzooien, maar het is dus feitelijk je auto die roet in het eten gooit. Ik zou even wachten tot ze je 1.9 met waarschijnlijk Android 11 aan hebben geboden.
Kom maar door met P1.9! Bij mij werkt DK gewoon goed incl kofferbakschopje en alles… totdat het Polestar2 kanaal verdwijnt en je op je telefoon ziet dat Bluetooth niet meer verbonden is. Enige workaround die ik gevonden heb is de hulpaccu van de TCAM even loskoppelen maar dat gaat me toch echt te ver. Dan nog maar een paar weekjes op de update wachten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AartJW
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:27
Kohen schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 08:53:
[...]

Twijfel nog altijd over die performance update ... is het echt de moeite waard? :?
Al de video van Tesla Bjorn bekeken over performance update? Duidelijk verhaal met mooie data en iedereen moet zelf bepalen of deze improvement het geld waard is.
YouTube: Polestar 2 90-10 % acceleration test

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
AartJW schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:44:
[...]

Al de video van Tesla Bjorn bekeken over performance update? Duidelijk verhaal met mooie data en iedereen moet zelf bepalen of deze improvement het geld waard is.
Toch gaat het om de praktijk en je eigen gevoel. Die grafieken, waardes en cijfertjes zeggen eigenlijk niets.

Want 0-100 is minder spectaculair, terwijl het juist heel goed merkbaar is boven de 60 km/h en in de praktijk gebruik je dat veel meer (ik dan).

[ Voor 12% gewijzigd door GuiltyNL op 09-02-2022 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kohen
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-10 07:19
AartJW schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:44:
[...]

Nu wel bekeken 8)7

Lastig te zeggen zo, zou het denk ik moeten voelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
Kohen schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:30:
[...]

Nu wel bekeken 8)7

Lastig te zeggen zo, zou het denk ik moeten voelen.
De test van Bjorn is niet representatief, want de winst in vermogen is er niet of nauwelijks van 0 t/m 60 km/h. Bjorn had de tussenacceleraties met elkaar moeten vergelijken en dat doet hij niet.

Bovendien is ook gebleken dat de software van de P2 het vermogen wat terugzet als het buiten (heel) koud is. En dat was het bij Bjorn wel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnns85
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:56
Autowina schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 07:45:
[...]

Misschien heb ik die van jou wel ontvangen. Heb namelijk twee keer post gekregen (de tweede keer alleen de voordeurstickers)
Ik had via de chat navraag gedaan en daar zeiden ze dat ze alsnog (?) verstuurd waren en dat ik nog even moest wachten. Is inmiddels twee weken geleden.

De stickers op de deur gaan er bij mij sowieso niet op dus die mag je houden 😉 gaat me meer om het blokje voorop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:42
GuiltyNL schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:35:
[...]

De test van Bjorn is niet representatief, want de winst in vermogen is er niet of nauwelijks van 0 t/m 60 km/h. Bjorn had de tussenacceleraties met elkaar moeten vergelijken en dat doet hij niet.

Bovendien is ook gebleken dat de software van de P2 het vermogen wat terugzet als het buiten (heel) koud is. En dat was het bij Bjorn wel. ;)
Ik snap het verschil ook niet met de metingen van @NickSsss die zijn duidelijk beter.. :?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVoidSpecter
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20:56
JTHZZ schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:24:
[...]

Kom maar door met P1.9! Bij mij werkt DK gewoon goed incl kofferbakschopje en alles… totdat het Polestar2 kanaal verdwijnt en je op je telefoon ziet dat Bluetooth niet meer verbonden is. Enige workaround die ik gevonden heb is de hulpaccu van de TCAM even loskoppelen maar dat gaat me toch echt te ver. Dan nog maar een paar weekjes op de update wachten.
Kijk ik ook erg naar uit. Heb de DK nooit meer aan de praat gekregen helaas, probleem zit in de auto lijkt het met die BT module inderdaad. Zou mooi zijn dat ze dat fixen met een update.

Xpeng G9 Long Range 2025, 21inch, Gray + Saddle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Hansieo schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:55:
[...]

Ik snap het verschil ook niet met de metingen van @NickSsss die zijn duidelijk beter.. :?
Die -9C zal echt wel verschil maken. Je ziet zelfs in het begin nog een beetje regeneratiebeperking dus heel warm zijn de accu’s niet. Bovendien gaat er bij dat soort temperaturen continu vermogen naar de accuverwarming. Geen idee of dat van het motorvermogen af gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door JTHZZ op 09-02-2022 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
JTHZZ schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:15:
[...]

Die -9C zal echt wel verschil maken. Je ziet zelfs in het begin nog een beetje regeneratiebeperking dus heel warm zijn de accu’s niet. Bovendien gaat er bij dat soort temperaturen continu vermogen naar de accuverwarming. Geen idee of dat van het motorvermogen af gaat.
Kan je best wel eens gelijk in hebben..

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GuiltyNL
Hansieo schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:55:
[...]

Ja, voor de liefhebbers, dit waren zijn metingen:
NickSsss schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:52:
[...]
Gisteren ook de performance update binnen gekregen, eerst nog even een paar sprintjes getrokken om de “oude” performance vast te stellen, toen terug naar huis, weer aan de lader terug naar 100% geladen én de update geïnstalleerd.
Verschil is meteen merkbaar, de auto reageert veel vroeger op het “gas” -pedaal.
Resultaten; (19” velgen met winterbanden)

408pk: gemiddeld; 4,46sec beste tijd; 4,38 slechtste tijd; 4,54sec (8 sprints)

476pk: gemiddeld: 3,92 beste tijd: 3,83 slechtste tijd: 4,03
Gemeten met Draggy

Blij met de resultaten! Was het voor mij zeker waard.
En houd dan in je achterhoofd dat 0-100 minder spectaculair is, omdat het eerste stuk hetzelfde vermogen wordt geleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
GuiltyNL schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:34:
[...]

Ja, voor de liefhebbers, dit waren zijn metingen:

[...]

En houd dan in je achterhoofd dat 0-100 minder spectaculair is, omdat het eerste stuk hetzelfde vermogen wordt geleverd.
Vanuit een Duitse rastplatz de autobahn op
(moet ik regelmatig doen.. en wie kent dat niet die korte runways .. :F )
merk je écht wel verschil.... mits de batterij (nog) goed vol is.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• harrewarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 25-10 18:16
Op de vraag hoe de battery preconditioning nu precies werkt in 1.8 hier de uitleg van Polestar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3vg85HK7k_J2ldb_2RTDSiH4kE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9b3C3XtUOWzGL1QAdRkGzItG.png?f=user_large

Zodat eens en voor altijd duidelijk is hoe het zit... tot 1.9 komt :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-10 10:56
ach-jee schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:11:
[...]

Dat probleem had ik ook. In FM onder Geluidsopties > Kanaal > ‘via HFP’ aanvinken. Het klinkt er allemaal niet mooier door, maar het werkt wel.
Ik gebruik een Iphone XS en heb in de FM app geen optie om het kanaal te veranderen. Ik kan nergens HFP aan of uitzetten. Melden komen nog steeds alleen binnen op de telefoon maar geluidsignaal blijft achterwege omdat het output kanaal van de boxen gewoon Fm app of Spotify app is.

Edit: kanaal staat op automatisch dus daar zag ik geen opties totdat ik dat uitvinkte 8)7. Nu HFP aangezet en optie eens proberen.

[ Voor 11% gewijzigd door assn op 09-02-2022 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
harrewarre schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:48:
Op de vraag hoe de battery preconditioning nu precies werkt in 1.8 hier de uitleg van Polestar:

[Afbeelding]

Bedankt, dat is hoe ik het eerder al ergens had begrepen. Het werkt dus alleen nog op de timer. De uitleg klopt niet helemaal want Polestar heeft het over hoe ver vantevoren je de timer zet maar de timer is de vertrektijd en je hebt geen invloed op hoe laat de auto begint met voorverwarmen. Meestal maar 10 minuten vantevoren en dat is bij bevroren accu veel en veel te kort om de accu’s warm te krijgen. Het is dus wachten op een iets intelligentere accu voorverwarming. En in de tussentijd gewoon 5 timers zetten als je echt wilt dat je warm start :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnns85
Kan het zo zijn dat het voorverwarmen van de accu alleen op een timer werkt omdat het mogelijk (veel) langer duurt dan de 30 minuten die hij heeft als je hem handmatig aanzet via de app?

En dat de accu al veel langer van te voren wordt voorverwarmd terwijl het interieur dat nog niet wordt en pas 10 minuten voor vertrek begint? Kan me voorstellen dat zo'n accu voorverwarmen veel langer duurt dan het interieur en ze daarom gescheiden, maar alleen via de timer werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• espro
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-09 07:17
GuiltyNL schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 00:32:
[...]

Spraakherkenning is beperkt, ik zet herinneringen en afspraken via de Assistant in mijn agenda en ik kan nog veel meer verzinnen. Updates van Google Maps app krijg je niet binnen, Spotify is (denk ik) niet te bedienen via je Assistant. Overige Play Store updates mis je, ook voor de andere functies van je infotainment.

Maar goed, als je niet wil is dat prima natuurlijk, maar als ik mijn account niet zou gebruiken in de auto, dan mis ik een groot deel van de functies die ik juist zo handig vind.

De Easypark app is trouwens geniaal handig. Maar dat zal je wellicht ook niet gebruiken.

En als je niets gebruikt, tsja, dan mis je het ook niet.

Kun jij niet beter een analoge auto kopen? Of wacht je op een Apple Auto. 🤣

Ik heb trouwens niet het idee dat mijn leven sinds de Polestar heel anders is geworden. Larry Page heeft me nog steeds niet gebeld. Google heeft me nooit iets gestuurd, ze staan niet voor mijn deur en hebben mijn gegevens ook niet aan derden verkocht en als ze dat wel gedaan hebben, hebben ze me er niet mee lastig gevallen. 🤔
Kan jij Spotify bedienen via de assistent? Bij mij zegt deze dan steeds iets als "YouTube music is niet geïnstalleerd". Moet je hiervoor nog iets instellen?

Polestar 2 MY22 | LRSM | Void | 19” | Plus | Trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:48
espro schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:12:
[...]

Kan jij Spotify bedienen via de assistent? Bij mij zegt deze dan steeds iets als "YouTube music is niet geïnstalleerd". Moet je hiervoor nog iets instellen?
al eens geprobeerd om in het commando dan ook aan te geven dat het via Spotify moet? Zelfde probleem heb ik wel eens met mijn Sonos, altijd even op diverse manieren proberen om Google het juiste te laten doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EVdriver
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18-10 20:08
[...]

Google Assistent app, settings, muziek --> Spotify ipv YouTube als standard selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
[...]

Zeker, ik zeg meestal:

Hee Google, zet The Motto van Tiesto op Spotify op.

Werkt ook met playlists of een artiest:

Hee Google, zet Lenny Kravitz op Spotify op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bengelsdorp
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:15
Bij mij nu ook het TCAM probleem. Sinds vanochtend geen internetverbinding meer. En de TCAM reset procedure verhelpt dit niet. Contact met de Volvo dealer opgenomen. Die gaf aan pas 1 maart een afspraak te kunnen maken. Vond dat wel erg lang. Dus zo eigenwijs als ik ben eerst de zekering getrokken in de hoop dat het hierna weer zo werken. Helaas niet…

Voor de geïnteresseerden nr. 27 rechts onderaan (https://www.polestar.com/...en-onder-dashboardkastje/) is de TCAM zekering. Op deze foto is die zekering eruit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLSET5VPEK--2DdApJJao94vDRk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H1KCx67XRq4UvqMsW1W0aigZ.jpg?f=user_large

Het zekeringkastje zit onder het dashboardkastje en achter het vloerkleed.

Enig voordeel is dat toen ik de Volvo dealer weer belde de afspraak eerder gemaakt kon worden nu op 23 maart februari. Maar voorlopig kan ik dus geen gebruik maken van de Polestar App en ook geen navigatie in de auto.

De dealer verwacht dit te verhelpen met een software update. Wij gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kohen
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-10 07:19
Bengelsdorp schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:40:
Bij mij nu ook het TCAM probleem. Sinds vanochtend geen internetverbinding meer. En de TCAM reset procedure verhelpt dit niet. Contact met de Volvo dealer opgenomen. Die gaf aan pas 1 maart een afspraak te kunnen maken. Vond dat wel erg lang. Dus zo eigenwijs als ik ben eerst de zekering getrokken in de hoop dat het hierna weer zo werken. Helaas niet…

Voor de geïnteresseerden nr. 27 rechts onderaan (https://www.polestar.com/...en-onder-dashboardkastje/) is de TCAM zekering. Op deze foto is die zekering eruit.

[Afbeelding]

Het zekeringkastje zit onder het dashboardkastje en achter het vloerkleed.

Enig voordeel is dat toen ik de Volvo dealer weer belde de afspraak eerder gemaakt kon worden nu op 23 maart. Maar voorlopig kan ik dus geen gebruik maken van de Polestar App en ook geen navigatie in de auto.

De dealer verwacht dit te verhelpen met een software update. Wij gaan het zien.
Soms helpt het om de auto een paar uur niets te laten doen, dan opnieuw te opnenen en magisch werkt het dan weer 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harrewarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 25-10 18:16
Moest em even terugzoeken, maar hier is een handige vogel die uitlegt hoe je de TCAM batterij kunt losmaken. Die eigen accu zal ook wel de verklaring zijn waarom alleen de zekering trekken niet werkt.

Ik zou er zelf nooit aan beginnen mocht ik ook weer problemen hebben maar voor wie het zat is en het wel aandurft...

https://www.polestar-foru...dnt-work.4472/#post-83694

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:30
TheVoidSpecter schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:07:
[...]

Kijk ik ook erg naar uit. Heb de DK nooit meer aan de praat gekregen helaas, probleem zit in de auto lijkt het met die BT module inderdaad. Zou mooi zijn dat ze dat fixen met een update.
Bij mij heeft DK nooit gewerkt (vanaf september 2020) totdat ik een week of 4 geleden 1.8 in de auto kreeg. Plotseling deed DK het en het heeft me sindsdien nog niet in de steek gelaten. De gewone sleutel zit nu al weken in een aantal lagen alufolie in mijn jaszak. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Music
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-10 15:42
harrewarre schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:48:

[Afbeelding]

Dus alleen pre-heating als de kabel ook daadwerkelijk is aangesloten.

En de heating tijdens het rijden (bijvoorbeeld naar een snellader) werkt dus ook niet, of ik lees het verkeerd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arie van Dijk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:01

Heb je al geprobeerd de 12V van de auto los te halen? Bij mij heeft dat het opgelost. Je kan de min pool zo los halen.
Ze raden dat uiteraard niet aan - maar ik had ook geen zin om 3 weken te gaan wachten. Ik dacht als hij het niet meer doet komen ze hem wel halen. Maar zo te zien heb je geen koud water vrees.

[ Voor 10% gewijzigd door Arie van Dijk op 09-02-2022 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Mr_Music schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 18:37:
[...]

Dus alleen pre-heating als de kabel ook daadwerkelijk is aangesloten.
Van de accu’s inderdaad. Het interieur wordt ook zonder kabel opgewarmd (is bij sommige merken anders) maar dat gaat dan uit de accu. Voorverwarmen van de accu’s zou zonder aangesloten laadkabel geen logisch nut hebben.
En de heating tijdens het rijden (bijvoorbeeld naar een snellader) werkt dus ook niet, of ik lees het verkeerd....
Jawel dat werkt wel, nadat je de snellader als bestemming in Google Maps hebt ingesteld. Maar dat hebben ze niet genoemd omdat dat specifiek bedoeld is om meteen 150kW te kunnen laden en niet om de accu voor vertrek op te warmen voor maximale range. Hoe ik dat weet? Die functionaliteit is er nog niet zo lang en voorheen haalde je in de winter echt geen 150kW en nu wel.

[ Voor 15% gewijzigd door JTHZZ op 09-02-2022 19:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P2void19noPP
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 30-06 23:05
JTHZZ schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:08:
[...]

Van de accu’s inderdaad. Het interieur wordt ook zonder kabel opgewarmd (is bij sommige merken anders) maar dat gaat dan uit de accu. Voorverwarmen van de accu’s zou zonder aangesloten laadkabel geen logisch nut hebben.

[...]

Jawel dat werkt wel, nadat je de snellader als bestemming in Google Maps hebt ingesteld. Maar dat hebben ze niet genoemd omdat dat specifiek bedoeld is om meteen 150kW te kunnen laden en niet om de accu voor vertrek op te warmen voor maximale range. Hoe ik dat weet? Die functionaliteit is er nog niet zo lang en voorheen haalde je in de winter echt geen 150kW en nu wel.
Dat van ingeven voor snellader in Maps begrijp ik. Maar hoe pak je het nu praktisch aan als auto thuis aan de paal 11Kw staat? Stel auto bevroren bij -10C en toch niet krabben en accu optimaal bij vertrek?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
GuiltyNL schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 08:05:
[...]

Ik vind dat prima, maar je kiest ervoor om met beperkte functionaliteit te gaan rijden dat is wat ik zei en je hebt nu ook een outdatet versie van Maps waar Google juist heel hard aan werkt. Dat de kaarten zelf wel bijgewerkt worden, doet daar niets aan af.
Heb even de proef op de som genomen en een nieuw Google Account aangemaakt. Voor inloggen had ik versie 11.0.103.E van Google Maps. Na inloggen met het nieuwe account waren er geen updates beschikbaar. Heb daarna EasyPark geïnstalleerd en uitgelogd uit de PlayStore. EasyPark bleef beschikbaar. Geen idee alleen natuurlijk of die ook gewoon update.

In het inlogscherm staat onderaan wel iets van een melding over updaten als je bent uitgelogd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03iW1yEMV9gah2UYimsXyQwc3oI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HCECAbfv7RQVJNAgMjKq0MRR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsive
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-04 08:29

xsive

ii

eLScha schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 23:33:
[...]

Heb even de proef op de som genomen en een nieuw Google Account aangemaakt. Voor inloggen had ik versie 11.0.103.E van Google Maps. Na inloggen met het nieuwe account waren er geen updates beschikbaar. Heb daarna EasyPark geïnstalleerd en uitgelogd uit de PlayStore. EasyPark bleef beschikbaar. Geen idee alleen natuurlijk of die ook gewoon update.

In het inlogscherm staat onderaan wel iets van een melding over updaten als je bent uitgelogd:

[Afbeelding]
Vivaldi en videoplayer voor npo start niet nog ff meegepakt?

Polestar 2 MY22 LRDM Magnesium SW2.11

• GuiltyNL
[...]

[Afbeelding]
Dat is dan een mooie opzet, de meegeleverde apps worden dus geupdatet zonder account! Weer wat geleerd.

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:37

backupdevice

No Risk , Full Push

_--[]--__ schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:47:
[...]

Toevallig gisteren weer eens met ca 7kW geladen in de nacht. Ik heb een laadtimer staan van 23:00-07:00 en was gisteren na een rit met een snellaadstop met 6 % thuis gekomen. Vanochtend een SOC van 67% terwijl de accu in 8 uur makkelijk tot 90% geladen zou moeten worden. Ik heb dat vaker maar heb er nooit op gelet of dat altijd na een snellaad sessie is, ga ik nu eens op letten. Heb trouwens een ELVI laadpaal met 3x25A aansluiting zonder LB.

Ik check nu vaak om 11 uur 's avonds in de auto met hoeveel Ampere er wordt geladen, als dat dan op 10/16 staat ipv 15/16 of 16/16 haal ik de kabel eruit en probeer ik het nog een keer, dan gaat het eigenlijk altijd goed.

Ik heb er eerder al bij Polestar/volvo dealer en EVbox over geklaagd maar die geven elkaar de schuld. Aangezien het niet te reproduceren is, is het moeilijk iemand zo ver te krijgen dat ze er serieus naar willen kijken.
Hier vannacht weer met maar 7kW geladen. Als ik dan na afkoppelen een nieuwe sessie start gaat het weer met de volle snelheid . Heb gisterenmiddag met volle snelheid staan te laden thuis . Vannacht op de timer was het weer te langzaam.

Is wel jammer want ik wil graag gewoon via de timer opladen maar als het soms niet goed gaat dan is dat gewoon k. Is een paar dagen goed gegaan en dan in 1 x weer een sessie met halve snelheid .

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• dnns85
Ik zag gister tijdens het rijden deze melding, iemand al eerder gezien? Kon niet zien wat het was (voor mijn veiligheid) en later was het weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LjD_mgS3ICYhpaIZyo1szneaDAQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cOy9lXdSQyOZvDcr0g2ckq89.jpg?f=fotoalbum_large

Zou dit een standaard Android ding zijn en hij uiteindelijk wel de LTE verbinding gebruiken of zou het zinvol zijn toch de auto eens met WiFi te verbinden?

(en de andere waarschuwing is van een storing in het pedestrian collision avoidance system o.i.d. waarvoor ik naar de dealer moet, dus heeft hier niets mee te maken 😉)

• Magnifique
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 26-10 10:41
Ik heb dit ook al 2 keer gehad, na een paar keer een reset te hebben gedaan en 2 dagen geduld werkte het ineens weer. Misschien heb je geluk en werkt het weer na een paar dagen.

• kramon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:12
Vanochtend tijdens een 5km ritje geen internet. Voor het eerst sinds maanden weer eens gehad. Op de terugweg werkte het weer. Soms helpt niets doen dus blijkbaar ook :-)

XPENG G9 Performance 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _--[]--__
kramon schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:31:
Vanochtend tijdens een 5km ritje geen internet. Voor het eerst sinds maanden weer eens gehad. Op de terugweg werkte het weer. Soms helpt niets doen dus blijkbaar ook :-)
Dat denk ik ook, ik heb dit in anderhalf jaar tijd 3 keer gehad en elke keer was het na een halve tot een hele dag spontaan opgelost.

• Bengelsdorp
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:15
Magnifique schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:17:
[...]

Ik heb dit ook al 2 keer gehad, na een paar keer een reset te hebben gedaan en 2 dagen geduld werkte het ineens weer. Misschien heb je geluk en werkt het weer na een paar dagen.
Daar lijkt het nu bij mij ook op. Sinds vanochtend weer Data en GPS. Data is echter nog LTE en geen 4G. Dat blijkt niet snel genoeg te zijn voor de meeste online diensten en functies in de auto. Maar goed misschien dat deze vanmiddag of morgen weer naar 4G overgaat.

Kijk het komende week nog even aan. Komt het probleem terug dan is de eerdere opmerking van @Arie van Dijk om de minpool van 12V batterij even los te halen nog een goede optie om uit te proberen. En blijft het probleem weg, dan zeg ik de afspraak bij de Volvo dealer af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _--[]--__
P2void19noPP schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:28:
[...]

Dat van ingeven voor snellader in Maps begrijp ik. Maar hoe pak je het nu praktisch aan als auto thuis aan de paal 11Kw staat? Stel auto bevroren bij -10C en toch niet krabben en accu optimaal bij vertrek?
Gewoon in de planner voor klimaat je tijd van vertrek invoeren. Mijn ervaring is dat je dan in ieder geval niet hoeft te krabben. Of en hoeveel impact het heeft op je verbruik tijdens je rit durf ik niet te zeggen, mijn eigen ervaringen daarmee verschillen teveel. E zijn hier wel tweakers die zeggen geconstateerd te hebben dat je verbruik lager is bij gebruik van de klimaat planner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:32
Bengelsdorp schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:25:
[...]

Daar lijkt het nu bij mij ook op. Sinds vanochtend weer Data en GPS. Data is echter nog LTE en geen 4G. Dat blijkt niet snel genoeg te zijn voor de meeste online diensten en functies in de auto. Maar goed misschien dat deze vanmiddag of morgen weer naar 4G overgaat.

Kijk het komende week nog even aan. Komt het probleem terug dan is de eerdere opmerking van @Arie van Dijk om de minpool van 12V batterij even los te halen nog een goede optie om uit te proberen. En blijft het probleem weg, dan zeg ik de afspraak bij de Volvo dealer af.
4G = LTE

Tenminste hierzo is in android het icoon van 4G vervangen door een LTE symbool. Ik haal ook 100 Mbps met LTE ;)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:03
dnns85 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:14:
Ik zag gister tijdens het rijden deze melding, iemand al eerder gezien? Kon niet zien wat het was (voor mijn veiligheid) en later was het weg.

[Afbeelding]

Zou dit een standaard Android ding zijn en hij uiteindelijk wel de LTE verbinding gebruiken of zou het zinvol zijn toch de auto eens met WiFi te verbinden?

(en de andere waarschuwing is van een storing in het pedestrian collision avoidance system o.i.d. waarvoor ik naar de dealer moet, dus heeft hier niets mee te maken 😉)
Als ik het me goed herinner is er een instelling in de Play Store (in de auto) om deze waarschuwing niet weer te geven. Ik krijg hem in elk geval nooit.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• TheVoidSpecter
backupdevice schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:06:
[...]

Hier vannacht weer met maar 7kW geladen. Als ik dan na afkoppelen een nieuwe sessie start gaat het weer met de volle snelheid . Heb gisterenmiddag met volle snelheid staan te laden thuis . Vannacht op de timer was het weer te langzaam.

Is wel jammer want ik wil graag gewoon via de timer opladen maar als het soms niet goed gaat dan is dat gewoon k. Is een paar dagen goed gegaan en dan in 1 x weer een sessie met halve snelheid .
Ik had ook problemen met de laadtimer. Die zijn opgelost na een garagebezoekje voor wat algemeen onderhoud (waarbij ik de laatste tijdelijke update heb ontvangen) en daarna lijken de problemen opgelost. Hopelijk komt de volgende OTA er dus snel aan, dat zal wat problemen oplossen ook met de laadtimers.

• Paku

Paku

P2 LRSM Moon Pilot

....
Ook ik heb af en toe een melding dat ik ergens voor naar de garage moet (pakeersensor bv of andere zaken die een error geven). De meeste hier herkennen het wel denk ik. Maar deze verdwijnen ook weer vanzelf.

Zal wel een glitch zijn in de opstartprocedure van het system neem ik aan. Als het persistent is dan overweeg ik wel een bezoekje maar over deze eenmalige meldingen maak ik me inmiddels geen zorgen meer.

• _--[]--__
TheVoidSpecter schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:52:
[...]

Ik had ook problemen met de laadtimer. Die zijn opgelost na een garagebezoekje voor wat algemeen onderhoud (waarbij ik de laatste tijdelijke update heb ontvangen) en daarna lijken de problemen opgelost. Hopelijk komt de volgende OTA er dus snel aan, dat zal wat problemen oplossen ook met de laadtimers.
Volgens mij staan de problemen met het "2-fase laden" los van de problemen met de laadtimers. Ik heb namelijk ook wel eens dat de auto maar op 2-fasen laad terwijl ik de laadsessie gelijk start (timers uit).
Het probleem i.c.m. laadtimers is alleen groter omdat je er met een timer niet bij bent als de sessie start en je dus niet weet dat de auto te langzaam laad. Je komt er dan pas achter als je 's ochtends vroeg weg wilt gaan en te weinig geladen hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVoidSpecter
_--[]--__ schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:30:
[...]

Volgens mij staan de problemen met het "2-fase laden" los van de problemen met de laadtimers. Ik heb namelijk ook wel eens dat de auto maar op 2-fasen laad terwijl ik de laadsessie gelijk start (timers uit).
Het probleem i.c.m. laadtimers is alleen groter omdat je er met een timer niet bij bent als de sessie start en je dus niet weet dat de auto te langzaam laad. Je komt er dan pas achter als je 's ochtends vroeg weg wilt gaan en te weinig geladen hebt.
Waar ik last van had is dat het laden zelf goed ingesteld was door mij, de kabel goed op zijn plek zat maar ik vervolgens de ochtend erop een melding zag dat het laden niet was begonnen. Dat is na de huidige update die ik heb draaien, 1.8.2. meen ik, opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:37

backupdevice

No Risk , Full Push

TheVoidSpecter schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:52:
[...]

Ok dat zou mooi zijn want de auto moet de 21e voor een service beurt naar de garage. Nou gebruik ik niet de laadtimer van de auto, maar die van de lader. Ik heb wel 1 x ook dit probleem gehad met de laadtimer van de auto.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ktenolix
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-10 14:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MSDfwONEd6CXDE3ayc8vA3zyL_Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x0ro0dITYaM5An37sXt2FQgP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tK4SCwEUvu0oS-AjbvNgDMCOujM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SrbG6NY9222RIvXFuQHATjm3.jpg?f=fotoalbum_tile

Ook hier eens geprobeerd om een tijdje met OPD uit te rijden. Ik was in het begin niet overtuigd van het comfort. Juist het rijden met 1 voet vond ik erg aangenaam. Bij het uitschakelen van ACC hield ik het stroom pedaal al iets in om de ‘klap’ op te vangen en dat ging prima. Gebruikte de rem nauwelijks.

Maar nu ik net zo’n afstand gereden heb als mèt OPD, kan ik ook heel comfortabel zònder OPD rijden. De auto voelt zo licht als een veertje op de weg en rijdt niet meer met continue weerstand.

De vergelijking is wellicht niet helemaal zuiver, maar ik haalde met OPD zo’n 23.0 kWh/100km (foto rechts) en zonder OPD 19.3 kWh/100km (foto links). Ik heb rond de laatste km’s de banden opnieuw op spanning gebracht, maar toen zat het verbruik al op 19.6 kWh/100km.

Volvo EX30 SMER Core - Wallbox Pulsar Plus 22kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ach-jee
Ktenolix schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:06:
De vergelijking is wellicht niet helemaal zuiver, maar ik haalde met OPD zo’n 23.0 kWh/100km (foto rechts) en zonder OPD 19.3 kWh/100km (foto links). Ik heb rond de laatste km’s de banden opnieuw op spanning gebracht, maar toen zat het verbruik al op 19.6 kWh/100km.
Dan ga ik toch ook maar eens experimenteren denk ik, ben alleen bang dat ik de eerste paar dagen tegen dingen aan ga rijden.

Ziet er naar uit dat we tijdens de SuperBowl iets gaan zien van de Polestar 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiMe65
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 25-10 08:33
Ktenolix schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:06:
[Afbeelding][Afbeelding]

Ook hier eens geprobeerd om een tijdje met OPD uit te rijden. Ik was in het begin niet overtuigd van het comfort. Juist het rijden met 1 voet vond ik erg aangenaam. Bij het uitschakelen van ACC hield ik het stroom pedaal al iets in om de ‘klap’ op te vangen en dat ging prima. Gebruikte de rem nauwelijks.

Maar nu ik net zo’n afstand gereden heb als mèt OPD, kan ik ook heel comfortabel zònder OPD rijden. De auto voelt zo licht als een veertje op de weg en rijdt niet meer met continue weerstand.

Gelukkig kom jij tot dezelfde conclusie dat zonder OPD toch echt wat zuiniger rijdt. Zeker niet wetenschappelijk bewezen, maar toch. Uiteindelijk gaat het erom wat je het prettigst vindt rijden. Voor mij, maar ook zeker voor mijn medepassagiers, is dat zonder OPD.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVdriver
WiMe65 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 18:08:
[...]

Gelukkig kom jij tot dezelfde conclusie dat zonder OPD toch echt wat zuiniger rijdt. Zeker niet wetenschappelijk bewezen, maar toch. Uiteindelijk gaat het erom wat je het prettigst vindt rijden. Voor mij, maar ook zeker voor mijn medepassagiers, is dat zonder OPD.
Ja toch wel wetenschappelijk bewezen hoor,

Met OPD heb je altijd "meer" regenerative braking dan in vergelijking met OPD off; coasting + remmen (= ook regeneration). Regen efficiency van ~70%. Hoe minder je dit toepast hoe beter de efficiency.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
[...]

[Afbeelding]
De laatste update van Google Maps is 11.13.12.E. Die kreeg ik vandaag aangeboden. Dus je loopt nogal wat versies achter. Geen idee waarom je geen updates zag, misschien duurt dat even.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JTHZZ
EVdriver schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:19:
[...]

Ja toch wel wetenschappelijk bewezen hoor,

Met OPD heb je altijd "meer" regenerative braking dan in vergelijking met OPD off; coasting + remmen (= ook regeneration). Regen efficiency van ~70%. Hoe minder je dit toepast hoe beter de efficiency.
Hoe zit dat? Want als ik met OPD aan en een gevoelige voet ga coasten en vervolgens met mijn stroompedaal tot stilstand kom doe ik exact hetzelfde als wanneer ik met OPD uit me laat uitrollen en op het rempedaal trap en met regen tot stilstand kom.
Die gevoelige voet heeft niet iedereen, das logisch maar het is niet zo dat het altijd zuiniger is.

[ Voor 9% gewijzigd door JTHZZ op 10-02-2022 19:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GuiltyNL
JTHZZ schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:28:
[...]

Hoe zit dat? Want als ik met OPD aan en een gevoelige voet ga coasten en vervolgens met mijn stroompedaal tot stilstand kom doe ik exact hetzelfde als wanneer ik met OPD uit me laat uitrollen en op het rempedaal trap en met regen tot stilstand kom.
Die gevoelige voet heeft niet iedereen, das logisch maar het is niet zo dat het altijd zuiniger is.
OPD uit is toleranter en past beter bij echte rijomstandigheden. Ook in mijn tests is OPD uit zo'n 10% zuiniger.

Het rijdt heerlijk zonder krampachtig te moeten 'mikken' met je pedaal om het onderste uit de kan te krijgen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gerrit105
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-08 20:48
Waar het uiteindelijk om gaat en waar @JTHZZ volgens mij op doelt, is of er daadwerkelijk een wetenschappelijke basis is dat OPD aan altijd minder zuinig is. Die heb ik inderdaad ook nog niet gezien.
Of het in de praktijk gemiddeld minder zuinig lijkt, omdat het als berijder extreem moeilijk is om met OPD aan perfect de OPD-uit omstandigheden te simuleren, is een ander verhaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De fiscalist
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-10 20:50
De auto zelf doet niet echt wat anders, de bestuurder gaat zich echter anders gedragen.

Een anticiperende bestuurder zal de opd vertraging gebruiken om goed uit te komen met het andere verkeer. Zonder opd kun je makkelijker langer uitrollen, en dat is nu juist zuiniger….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVdriver
Uitrollen is de meest zuinige methode (regen heeft ongeveer 70% efficiëntie). In theorie kun je met OPD aan of uit, hetzelfde resultaat behalen, echter in praktijk is dat vrijwel onmogelijk omdat de bediening van het stroom pedaal zo gevoelig is.

De meest efficiëntie manier om te vertragen is uitrollen (zonder regen) en indien nodig minimaal bij remmen (met regen). Dezelfde vertraging realiseren met OPD aan is lastiger omdat je niet goed voelt waar je uitrolt en waar regeneration begint.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ach-jee
De fiscalist schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 21:41:
De auto zelf doet niet echt wat anders, de bestuurder gaat zich echter anders gedragen.

Een anticiperende bestuurder zal de opd vertraging gebruiken om goed uit te komen met het andere verkeer. Zonder opd kun je makkelijker langer uitrollen, en dat is nu juist zuiniger….
Dit argument snap ik nog steeds niet (maar ik ga het de komende tijd tsesten). Met OPD op maximaal kun je ontzettend krachtig afremmen door het acceleratiepedaal op te laten komen. Sterker nog, ik denk dat ik na 30.000 kilometer op OPD nog nooit in de situatie ben gekomen dat ik mijn voet in één keer van het pedaal af heb moeten halen om op tijd stil te staan, altijd gedoseerd (anders zit je ook met je neus op het stuur :)). Als wat jij zegt klopt dan zou dat betekenen dat je qua zuiniger rijden alleen het verschil kan maken in die situaties waar je nog krachtiger af zou moeten remmen dan mogelijk is met OPD. Dan rij je toch totaal niet anticiperend? Dan zit je eerder te dicht op je voorgangers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JTHZZ
EVdriver schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:11:
Uitrollen is de meest zuinige methode (regen heeft ongeveer 70% efficiëntie). In theorie kun je met OPD aan of uit, hetzelfde resultaat behalen, echter in praktijk is dat vrijwel onmogelijk omdat de bediening van het stroom pedaal zo gevoelig is.

De meest efficiëntie manier om te vertragen is uitrollen (zonder regen) en indien nodig minimaal bij remmen (met regen). Dezelfde vertraging realiseren met OPD aan is lastiger omdat je niet goed voelt waar je uitrolt en waar regeneration begint.
Uitrollen is geen echt uitrollen omdat de motor niet losgekoppeld kan worden. Er wordt een klein beetje stroom gegeven. Je kunt dat punt vrij goed met een oog op je vermogensmeter vinden. De verbruiksverschillen met OPD aan of uit komen volledig door de rijstijl. Als je met OPD-aan op hetzelfde punt begint met ‘uitrollen’ maakt het geen verschil maar de neiging is inderdaad om pas later te gaan vertragen maar dan krachtiger. Dat is minder zuinig. Toch durf ik wel te stellen dat het bij mij geen 10% verschil maakt. En dan kies ik toch voor het comfort van OPD.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVdriver
ach-jee schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:19:
[...]

Dit argument snap ik nog steeds niet (maar ik ga het de komende tijd tsesten). Met OPD op maximaal kun je ontzettend krachtig afremmen door het acceleratiepedaal op te laten komen. Sterker nog, ik denk dat ik na 30.000 kilometer op OPD nog nooit in de situatie ben gekomen dat ik mijn voet in één keer van het pedaal af heb moeten halen om op tijd stil te staan, altijd gedoseerd (anders zit je ook met je neus op het stuur :)). Als wat jij zegt klopt dan zou dat betekenen dat je qua zuiniger rijden alleen het verschil kan maken in die situaties waar je nog krachtiger af zou moeten remmen dan mogelijk is met OPD. Dan rij je toch totaal niet anticiperend? Dan zit je eerder te dicht op je voorgangers.
Met OPD aan bedien je uitrollen en regen vertraging middels een pedaal. Met OPD uit kiest de bestuurder of wel uitrollen of wel extra vertragen door gebruik van het rem pedaal (regen). Het resultaat is hetzelfde, waar het verschil zit is de anticiperende bestuurder, OPD uit maakt het makkelijker om eerst Max uit te rollen, en alleen regen te gebruiken wanneer het echt nodig is. Alles in een pedaal is wel heerlijk comfortabel.

• JTHZZ
[...]

Dit argument snap ik nog steeds niet (maar ik ga het de komende tijd tsesten). Met OPD op maximaal kun je ontzettend krachtig afremmen door het acceleratiepedaal op te laten komen. Sterker nog, ik denk dat ik na 30.000 kilometer op OPD nog nooit in de situatie ben gekomen dat ik mijn voet in één keer van het pedaal af heb moeten halen om op tijd stil te staan, altijd gedoseerd (anders zit je ook met je neus op het stuur :)). Als wat jij zegt klopt dan zou dat betekenen dat je qua zuiniger rijden alleen mooi het verschil kan maken in die situaties waar je nog krachtiger af zou moeten remmen dan mogelijk is met OPD. Dan rij je toch totaal niet anticiperend? Dan zit je eerder te dicht op je voorgangers.
Regenereren levert je niet 100% van je bewegingsenergie op, er gaat een stuk verloren. Dus als je hard regenereert ipv uitrollen en minder hard regenereren (vroeger van je pedaal gaan) ben je theoretisch minder zuinig bezig, ook al kom je precies uit.
(Hoeveel mensen zijn er ondertussen al afgehaakt in deze discussie? :O )

[ Voor 3% gewijzigd door JTHZZ op 10-02-2022 22:44 ]

• Paku

Paku

P2 LRSM Moon Pilot

[...]

Dit herken ik wel. Persoonlijk vind ik OPD best prettig rijden. Ook ik gebruik de rem niet, alleen in een noodgeval denk ik. En ik vind dat ik zelf best anticiperend rijd... :) Of het echt wel of niet zuiniger is in de praktijk is lastig te meten. De bestuurder gedraagt zich anders in beiden gevallen, verkeer is anders... er zijn teveel parameters die je niet in de hand hebt. Kris Rifa heeft er een aardige test over gedaan, voor wat het waard is.
YouTube: Polestar 2 | Is One Pedal Driving More Eifficient?

Al met al, in een lab misschien te meten maar verwacht geen wonderen van de metingen op de weg.

Overigens bij het remmen met je blokken heb je ook een hoop verloren warmte, dat hoor ik nergens. Uitrollen met OPD uit is bloedirritant en niet te doen. De wagen heeft nauwelijks weerstand. Laat hier iemand zijn 2000 kg wegende wagen uitrollen voor een bocht of een verkeerslicht? Dan ga je toch remmen en draag je bij aan global warming...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P2Void
  • Laatst online: 26-06 11:34
De fiscalist schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 21:41:

Dit...

Als je doel puur is zuinig rijden, is dat makkelijker zonder OPD. Dat is ook niet het doel van OPD volgens mij, doel is meer het gemak (en omdat het kan, lees: leuk voor de marketing teksten)

Ben zelf misschien de uitzondering op de regel, maar ik merk persoonlijk dat ik nu veel "rustiger" rijdt dan voorheen met de schakel diesel. Mogelijk doordat alles zo soepel in 1 vloeiende beweging gaat (incl. vertragen) en door de rust waarschijnlijk. (en ja ik doe ook wel eens wat sprintjes, maar dat is voor de leuk)

Wat ik bijvoorbeeld totaal niet kan plaatsen is de verschillende opmerkingen dat medepassagiers last zouden hebben van OPD.. Dat is dan toch echt de rijstijl waar men last van heeft en/of het "niet" kunnen rijden met OPD ofzo. (no offence) Soortgelijk geldt voor termen als krampachtig enzo.. Rij je normaal dan altijd met (A)CC aan ofzo?

Ieder zijn voorkeur natuurlijk.. have fun.... Maar als je normaal een constante snelheid kunt rijden (zonder ACC) dan kun je ook gewoon uitrollen met OPD.. Beide is gewoon een bepaalde positie van het pedaal vasthouden.
Afremmen kun je op zich ook vloeiender omdat je niet een andere pedaal hoeft te gaan intrappen, maar het in een constante beweging kunt met diezelfde pedaal. (Ja, met 2 pedalen kan het ook vloeiend, maar met 1 is makkelijker)

Hoe soepel en gedoseerd wil je het hebben.. Het "opvangen" van de ACC soortgelijk.. Persoonlijk doe ik dat met of zonder OPD en dan is daar ook geen verschil (buiten de stand van de pedaal).

Dus inderdaad, als je normaal ACC gewoon uit zet en meteen laat uitrollen, dan moet je inderdaad een ander gedrag aanleren, maar dat valt dan ook weer onder rijstijl / rijden met OPD..

Nog wel eentje m.b.t. zuinigheid.. (als men hier nog komt met lezen)

Iemand enig idee hoe het zou zitten met efficientie van re-gen vs. de mate van re-gen... Niet dat je daar veel mee gaat winnen, maar toch benieuwd.
Stel je rijdt 80 km/uur en je remt met OPD af tot stilstand over een afstand van 200 meter. De re-gen is dan vrij laag. Vergelijk dat met de situatie dat je in 50 meter (en dus meer re-gen) tot stilstand komt. Zou er dan veel verschil zitten in de energie die terug gewonnen is? Is verlies redelijk naar rato of is er een groter "basis verlies" waardoor je met dat beetje re-gen nagenoeg niets terug wint? (Dus even los van die 150 meter waarbij je met OPD mogelijk nog verbruik zou hebben)

• P2Void
  • Laatst online: 26-06 11:34
[...]
Dit argument snap ik nog steeds niet (maar ik ga het de komende tijd tsesten). Met OPD op maximaal kun je ontzettend krachtig afremmen door het acceleratiepedaal op te laten komen.
<KNIP>
Als wat jij zegt klopt dan zou dat betekenen dat je qua zuiniger rijden alleen het verschil kan maken in die situaties waar je nog krachtiger af zou moeten remmen dan mogelijk is met OPD. Dan rij je toch totaal niet anticiperend? Dan zit je eerder te dicht op je voorgangers.
Krachtig remmen is per definitie NIET anticiperend rijden. Daar heb je gelijk.

Het verschil tussen beide is dan ook niet zozeer de vertraging, maar meer het overbruggen van het punt waarbij je ziet dat je geen energie meer hoeft te stoppen in het bereiken van het stoplicht en het punt waar je gedoseerd gaat vertragen. Dat is namelijk het enige stuk dat verschil maakt.

De vraag is dan of het mogelijk is om die afstand met OPD te overbruggen zonder energie te gebruiken. Daar verschillen de meningen over.
Zou dat verschil echter klein zijn, blijft alleen het rijgedrag als factor over.

• GuiltyNL
Hoeveel mensen willen er nog iets aan toevoegen? 🤣

Iets anders, mijn auto lijkt niet meer in slaap te vallen na opladen (lampje naast de kabel gaat dus niet meer uit na verloop van tijd). Dus mijn kabel kan niet meer gejat worden zonder sleutel.

Iemand anders diezelfde ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lutra
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22-10 17:09
GuiltyNL schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 23:23:
Hoeveel mensen willen er nog iets aan toevoegen?
Als we alleen zuinig willen rijden hadden we toch een Tesla……?

P2 Void 19“ Launch Edition 2021-2025 Nu Audi Q4 45 etron Quattro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De fiscalist
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-10 20:50
Paku schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:44:
[...]

Dit herken ik wel. Persoonlijk vind ik OPD best prettig rijden. Ook ik gebruik de rem niet, alleen in een noodgeval denk ik. En ik vind dat ik zelf best anticiperend rijd... :) Of het echt wel of niet zuiniger is in de praktijk is lastig te meten. De bestuurder gedraagt zich anders in beiden gevallen, verkeer is anders... er zijn teveel parameters die je niet in de hand hebt. Kris Rifa heeft er een aardige test over gedaan, voor wat het waard is.
YouTube: Polestar 2 | Is One Pedal Driving More Eifficient?

Al met al, in een lab misschien te meten maar verwacht geen wonderen van de metingen op de weg.

Overigens bij het remmen met je blokken heb je ook een hoop verloren warmte, dat hoor ik nergens. Uitrollen met OPD uit is bloedirritant en niet te doen. De wagen heeft nauwelijks weerstand. Laat hier iemand zijn 2000 kg wegende wagen uitrollen voor een bocht of een verkeerslicht? Dan ga je toch remmen en draag je bij aan global warming...
Neee, je remt niet, je regenereert door het rempedaal te gebruiken ipv met opd. Als je met de blokken remt dan ben je idd energie aan het weggooien…

Nogmaals het effect komt enkel voort uit de gedragswijziging van de bestuurder. De auto doet niets anders, enkel de bediening gaat anders.

Overigens, om terug te komen op een eerdere vraag die ik eind 2021 jaar opwierp. Ik heb besloten de ohlins dempers te combineren met de standaard veren. Start op standje 14/15 en dan zien we wel of het bevalt.

Hij mag best iets effectiever gedempt worden imho, maar de standaard PP setting is duidelijk te hard (voor de andere gezinsleden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
De fiscalist schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 07:35:
[...]
Overigens, om terug te komen op een eerdere vraag die ik eind 2021 jaar opwierp. Ik heb besloten de ohlins dempers te combineren met de standaard veren. Start op standje 14/15 en dan zien we wel of het bevalt.

Hij mag best iets effectiever gedempt worden imho, maar de standaard PP setting is duidelijk te hard (voor de andere gezinsleden)
Blijft grappig die beleving.

Mijn vrouw en kinderen klagen nooit.

Sterker nog in overleg met een Olinhs specialist gaat voor een tandje harder en achter eentje zachter voor nog betere balans.

De vraag is wat is 'effectiever' jij bedoelt minder hard en sportief. Meer comfort dus en minder goede wegligging.

[ Voor 8% gewijzigd door GuiltyNL op 11-02-2022 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quark2
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-07 19:24
Goedemorgen,

wellicht een domme vraag maar ik ben er niet helemaal zeker van: ik heb (beta versie) van Flitsmeister op de P2 geïnstalleerd. Moet ik de App nou elke keer opstarten als ik ga rijden? En als ik Maps voor navigatie gebruik, werkt Flitsmeister dan op de achtergrond nog steeds?

P2 Moon non PP Android 10 P2108.3 | 1979 Landrover series III 'Stage One' V8 | Duurzaamheid is ook lang met dingen doen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
Lutra schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 23:52:
[...]

Als we alleen zuinig willen rijden hadden we toch een Tesla……?
ECHT NIE... dan ga ik voor ..

https://dutch.alibaba.com...er.d_image.5f1a165cHd22pN

_O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-10 15:39

MaxxMark

HT is Tof!

P2Void schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:47:
[...]

Nog wel eentje m.b.t. zuinigheid.. (als men hier nog komt met lezen)

Iemand enig idee hoe het zou zitten met efficientie van re-gen vs. de mate van re-gen... Niet dat je daar veel mee gaat winnen, maar toch benieuwd.
Stel je rijdt 80 km/uur en je remt met OPD af tot stilstand over een afstand van 200 meter. De re-gen is dan vrij laag. Vergelijk dat met de situatie dat je in 50 meter (en dus meer re-gen) tot stilstand komt. Zou er dan veel verschil zitten in de energie die terug gewonnen is? Is verlies redelijk naar rato of is er een groter "basis verlies" waardoor je met dat beetje re-gen nagenoeg niets terug wint? (Dus even los van die 150 meter waarbij je met OPD mogelijk nog verbruik zou hebben)
100x dit! :D

Ik heb mij dit eerder in het topic ook al eens hardop afgevraagd :)

De reden; omdat mijn oude v60 maar heel beperkte regen had (wel inzichtelijk) was het altijd met fluwelen voetje remmen om te voorkomen dat hij niet de remblokken ging gebruiken. Gevolg daarvan is dat ik al jaren geleerd had om uit te rollen en rustig regen te gebruiken.

Het maximaal uitrollen en rustig regen gebruiken (ik denk dat ik rustig kan zeggen dat ik minder dan 2.5% van de tijd de remmen daadwerkelijk gebruik. Na woon<>werk ritjes zie ik roest op de remschijven nog wel eens zitten).

Bovenstaand rijgedrag gecombineerd met mijn hoog toch hoge verbruik deed mij jouw vraagstuk al eens afvragen.

Op papier/theoretisch ben ik er stellig van overtuigd dat OPD uit het beste resultaat zal geven omdat het makkelijker is om in een zeer neutrale strand 'uit te rollen' en regen goed te doseren.

Ik heb echter een niet hard te onderbouwen gevoel dat er meer speelt dan die theoretische benadering.

Overdenkingen die bij mij langskomen:
- Langzaam regen gebruiken kan positiever zijn omdat je over langere tijd de elektromotor aanspreekt en dat op een lager vermogen er minder stroomverliezen zijn (grofweg zoals een ruimte opwarmen met 90gr CV water tov 35gr)
- Stevig regen gebruiken kan positiever zijn precies om omgekeerde variant als hierboven; een maximaler gebruik van de elektromotor levert minder verliezen vanuit beweging naar stroom en verliezen in rolwrijving, etc.
- Er kan een verschil zitten in hoe de auto moet de cijfers omgaat van het regenereren. Dit kan op meerdere plekken fout gaan:
-- in de regen-cijfers zelf: langzaam regen levert meerdere spot-metingen die over tijdeen beter gemiddelde leveren tov kortstondig regen die minder spot-metingen levert en daardoor door afronding een te hoog gemiddelde kan leveren. 2 spotmetingen in 2.9 seconde van 50kWh, 30kWh regen levert gemiddeld 40kWh op terwijl 3 spotmetingen in 3 seconden van 50kWh, 30 kWh 0 kWh gemiddeld 26kWh oplevert
-- In het resultaat van de regen cijfers: omdat mogelijk met spot-waarden (ipv delta-waarden) wordt gerekend kan het resultaat een vertekend beeld geven waardoor het een optimistischer is dan het ander.
- Temperatuur blijft kritisch. Zowel buiten, als batterij, als in de auto zelf

Ik rij zelf zonder OPD omdat ik het gewend ben (ook na 1400km frankrijk met OPD en thuisgekomen in de P2 OPD aangehouden ben ik n verloop van tijd weer naar "uit" gegaan) en het fijner vind rijden.

Daarnaast heb ik nog geen overtuigend bewijs voor welke van de 2 beter is. Of op welke manier het rijgedrag beter is. Anekdotisch (ofwel míjn ervaring) neig ik er naar dat een iets sportievere/agressievere rijstijl tov 'opoe rijstijl' een positiever effect lijkt te hebben. De keren dat ik niet op mn rijgedrag lette (minder anticiperen en krachtiger regen gebruiken) leken zuiniger dan wanneer ik het wél deed (en redenen voorgenoemde overdenkingen ;)).

Een manier om dat te staven zou zijn om de cijfers tussen laadsessies, gedrag van ritjes, en gebruik van bijv verwarming, heel precies en volledig bij te houden, en die eens uit te pluizen. Kloppen de cijfers? Of zitten er noemenswaardige verschillen. Maar ja... Aint got no time for that shit :'(

Laten we hopen dat de "Trip log" die er aan komt net zo uitgebreid is als (of liever uitgebreider) die van mn V60 PIH, want daar kon je heel nuttige informatie uit afleiden. En zou bovenstaande controles een stuk makkelijker maken.

Voorlopig heb ik het gewoon opgegeven en geniet ik gewoon van de wagen :)

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik zie dat bijna alle vergelijkingen van OPD aan/uit zijn gebaseerd op de boordcomputer van de auto. Geen idee hoe dat ding precies rekent, maar bij mij klopt er geen snars van. Op de laatste 8500km zou ik een gemiddeld verbruik gehad hebben van 1,3kw/100km.

Wellicht is een representatievere methode om gewoon te checken hoeveel km je hebt gereden op een bepaalde hoeveelheid geladen stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotreke
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:16
Ik rijd nog een paar weken in een e-Niro voordat ik mijn P2 krijg maar ik heb vorige week een stuk van 75 km snelweg zonder OPD gereden. De range nam met ongeveer 50km af (355 > 305) en ik dacht dan ook echt zuiniger te hebben gereden. Volgens de boordcomputer zat ik echter op 20kwh/100km. Ook bij andere merken zijn de cijfers dus niet altijd consistent.

2022 P2 DMLR Magnesium 19” Pilot/Plus + 2022 Cupra Leon VZ300@416PK + 2015 Ford Fiesta ST

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:32
MaxxMark schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:18:
[...]

100x dit! :D

Ik heb mij dit eerder in het topic ook al eens hardop afgevraagd :)

De reden; omdat mijn oude v60 maar heel beperkte regen had (wel inzichtelijk) was het altijd met fluwelen voetje remmen om te voorkomen dat hij niet de remblokken ging gebruiken. Gevolg daarvan is dat ik al jaren geleerd had om uit te rollen en rustig regen te gebruiken.

Het maximaal uitrollen en rustig regen gebruiken (ik denk dat ik rustig kan zeggen dat ik minder dan 2.5% van de tijd de remmen daadwerkelijk gebruik. Na woon<>werk ritjes zie ik roest op de remschijven nog wel eens zitten).

Bovenstaand rijgedrag gecombineerd met mijn hoog toch hoge verbruik deed mij jouw vraagstuk al eens afvragen.

Op papier/theoretisch ben ik er stellig van overtuigd dat OPD uit het beste resultaat zal geven omdat het makkelijker is om in een zeer neutrale strand 'uit te rollen' en regen goed te doseren.

Ik heb echter een niet hard te onderbouwen gevoel dat er meer speelt dan die theoretische benadering.

Overdenkingen die bij mij langskomen:
- Langzaam regen gebruiken kan positiever zijn omdat je over langere tijd de elektromotor aanspreekt en dat op een lager vermogen er minder stroomverliezen zijn (grofweg zoals een ruimte opwarmen met 90gr CV water tov 35gr)
- Stevig regen gebruiken kan positiever zijn precies om omgekeerde variant als hierboven; een maximaler gebruik van de elektromotor levert minder verliezen vanuit beweging naar stroom en verliezen in rolwrijving, etc.
- Er kan een verschil zitten in hoe de auto moet de cijfers omgaat van het regenereren. Dit kan op meerdere plekken fout gaan:
-- in de regen-cijfers zelf: langzaam regen levert meerdere spot-metingen die over tijdeen beter gemiddelde leveren tov kortstondig regen die minder spot-metingen levert en daardoor door afronding een te hoog gemiddelde kan leveren. 2 spotmetingen in 2.9 seconde van 50kWh, 30kWh regen levert gemiddeld 40kWh op terwijl 3 spotmetingen in 3 seconden van 50kWh, 30 kWh 0 kWh gemiddeld 26kWh oplevert
-- In het resultaat van de regen cijfers: omdat mogelijk met spot-waarden (ipv delta-waarden) wordt gerekend kan het resultaat een vertekend beeld geven waardoor het een optimistischer is dan het ander.
- Temperatuur blijft kritisch. Zowel buiten, als batterij, als in de auto zelf

Ik rij zelf zonder OPD omdat ik het gewend ben (ook na 1400km frankrijk met OPD en thuisgekomen in de P2 OPD aangehouden ben ik n verloop van tijd weer naar "uit" gegaan) en het fijner vind rijden.

Daarnaast heb ik nog geen overtuigend bewijs voor welke van de 2 beter is. Of op welke manier het rijgedrag beter is. Anekdotisch (ofwel míjn ervaring) neig ik er naar dat een iets sportievere/agressievere rijstijl tov 'opoe rijstijl' een positiever effect lijkt te hebben. De keren dat ik niet op mn rijgedrag lette (minder anticiperen en krachtiger regen gebruiken) leken zuiniger dan wanneer ik het wél deed (en redenen voorgenoemde overdenkingen ;)).

Een manier om dat te staven zou zijn om de cijfers tussen laadsessies, gedrag van ritjes, en gebruik van bijv verwarming, heel precies en volledig bij te houden, en die eens uit te pluizen. Kloppen de cijfers? Of zitten er noemenswaardige verschillen. Maar ja... Aint got no time for that shit :'(

Laten we hopen dat de "Trip log" die er aan komt net zo uitgebreid is als (of liever uitgebreider) die van mn V60 PIH, want daar kon je heel nuttige informatie uit afleiden. En zou bovenstaande controles een stuk makkelijker maken.

Voorlopig heb ik het gewoon opgegeven en geniet ik gewoon van de wagen :)
Ik kan dit een keer voor je testen ;) Onze e-golf laat de regeneratie in Wh/min zien.

Ik zal voor de gein eens remmen van 100-0 met verschillende regeneratiestanden.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
pjotreke schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:02:
Ik rijd nog een paar weken in een e-Niro voordat ik mijn P2 krijg maar ik heb vorige week een stuk van 75 km snelweg zonder OPD gereden. De range nam met ongeveer 50km af (355 > 305) en ik dacht dan ook echt zuiniger te hebben gereden. Volgens de boordcomputer zat ik echter op 20kwh/100km. Ook bij andere merken zijn de cijfers dus niet altijd consistent.
Doet die Niro ook aan regeneratie met OPD uit ? Is sowieso niet echt vergelijkbaar want volgens mij kan die ook niet tot stilstand komen met OPD, dan moet je alsnog remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotreke
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:16
JTHZZ schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:31:
[...]

Doet die Niro ook aan regeneratie met OPD uit ? Is sowieso niet echt vergelijkbaar want volgens mij kan die ook niet tot stilstand komen met OPD, dan moet je alsnog remmen.
Volgens mij wel als ik de powerbar op mijn dashboard goed interpreteer. Hij komt inderdaad niet helemaal tot stilstand met regeneratie op max.

2022 P2 DMLR Magnesium 19” Pilot/Plus + 2022 Cupra Leon VZ300@416PK + 2015 Ford Fiesta ST

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ktenolix
Ik ben nu van plan om hetzelfde aantal km te rijden met OPD op max en met een fluwelen teentje het pedaal te bedienen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UevfdzVbJzmtYwWwfuqiNC2UQXs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W0RovXpTXLtEQfjiZF6KA8WZ.jpg?f=fotoalbum_large
:P

Proberen om het powermetertje in het midden te houden en zo te laten ‘uitrollen’. Dan ben ik benieuwd of ik een beetje in dezelfde richting zit qua verbruik. Helemaal wetenschappelijk is het niet; maar het is voor mijzelf ook wel leuk om te ontdekken of ik met of zonder fijner vindt rijden.

Trouwens, als jullie het hebben over OPD aan, dan neem ik aan dat het dan op standje max staat? Zou ook nog wel wat kunnen uitmaken lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-10 21:35
Ik heb vorige week een YT filmpje zitten kijken waarin iemand een 40mile snelweg test doet over t zelfde stuk. Dit komt op 10% minder verbruik met OPD uit t.o.v. OPD aan. Ik baal er eigenlijk een beetje van dat ik dat gekeken heb. Ik vind OPD heerlijk rijden maar heb nu dus de hele tijd het gevoel dat hij eigenlijk uit moet.

Ik hou hem voorlopig maar aan maar ga wel tijdens de aankomende ski-vakantie zonder rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
Niltag schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 21:07:
Ik heb vorige week een YT filmpje zitten kijken waarin iemand een 40mile snelweg test doet over t zelfde stuk. Dit komt op 10% minder verbruik met OPD uit t.o.v. OPD aan. Ik baal er eigenlijk een beetje van dat ik dat gekeken heb. Ik vind OPD heerlijk rijden maar heb nu dus de hele tijd het gevoel dat hij eigenlijk uit moet.

Ik hou hem voorlopig maar aan maar ga wel tijdens de aankomende ski-vakantie zonder rijden.
Het rijdt zonder ook superfijn, minder lui misschien, maar ook echt heel soepel. Dus probeer het gewoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ktenolix
@Niltag gewoon uitproberen idd. En dan niet een paar km, maar gewoon even 100+km. Je moet er wel even aan wennen. Ik dacht de eerste 40km dat het juist irritant was.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-10 12:26
In het begin heb ik OPD ook aan gehad voor de 1e paar honderd kilometer. Rijdt op zich fijn, maar nu ik het uit heb gezet wil ik het eigenlijk niet meer aanzetten. Met name bij uitzetten van de CC wilde het opvangen hiervan met het pedaal niet altijd even soepel gaan (of ik vergat het gewoon) en dat is wel een minpunt.

Daarbij heb ik toch gemerkt van mezelf dat ik veel liever gewoon gas los laat ipv maar gas blijven geven en dan regenereren op het laatst. Heb ook het idee dat de auto nu met OPD uit zuiniger is, al heb ik geen harde cijfers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:11
Ik houd het vaak simpel: snelweg = OPD uit en alles daarbuiten = OPD aan 😁

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
Juancho schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 09:36:
Wil ik gaan proberen als ik in juni naar oostenrijk ga..
(maar ik hou het nog steeds op uitrol/anticiperen waar het verschil vandaan MOET komen)

[ Voor 14% gewijzigd door Hansieo op 12-02-2022 10:05 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gerrit105
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-08 20:48
Juancho schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 09:36:
Als ze zorgen dat je dat gewoon met een knop op het stuur met een klikje kunt wisselen dan zou ik dat ook doen. Of met de voice command. Maar het is nu via dat middenscherm niet echt gebruiksvriendelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
Aan iedereen die continu schakelt tussen OPD aan en uit: waarom zetten jullie OPD niet gewoon op de middelste stand? Dat is wat ik doe. Elke keer er aan denken om de instelling te veranderen en weer wennen aan de andere gaspedaalkarakteristiek is toch ook vreselijk irritant?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
guido66 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 11:33:
Aan iedereen die continu schakelt tussen OPD aan en uit: waarom zetten jullie OPD niet gewoon op de middelste stand? Dat is wat ik doe. Elke keer er aan denken om de instelling te veranderen en weer wennen aan de andere gaspedaalkarakteristiek is toch ook vreselijk irritant?
Ik vond van de twee OPD standen die middelste stand ook het fijnst, maar tegelijk voor mij het minst zuinig van de drie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsive
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-04 08:29

xsive

ii

Was vandaag ook mooi op de A2 Midden-Limburg:
Een zwarte Polestar, achterlichtbalk stond uit en kentekenplaat zo vies dat het vrijwel 1 zwart geheel was. Het leek wel een Bat Mobile. Kom ik op locatie, ik denk ff terugkijken op de dashcam, had de dashcam blijkbaar geen goed contact gehad en heel de rit niet opgenomen.

Polestar 2 MY22 LRDM Magnesium SW2.11

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• GeForceFX_BE
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-04-2022
Ik heb de OPD standen enkele dagen getest, vond de hoogste stand de leukste en heb sindsdien niet meer omgekeken. En als dat dan zou betekenen dat mijn verbruik ietsje hoger is... So be it. Als ik super zuinig wou rijden had ik wel een andere auto gekocht ook, met veel minder pk's :) De enige keer dat range voor mij echt uitmaakt is bij lange ritten, en dan doe je vooral snelweg, waar het weinig uitmaakt want dan rij ik met ACC

Vraag me trouwens echt af of mensen die met een 400pk benzine wagen rijden ook zo zitten muggenziften over dat verbruik? 7(8)7

P2 thunder 20" non-PP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
GuiltyNL schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 11:44:
[...]

Ik vond van de twee OPD standen die middelste stand ook het fijnst, maar tegelijk voor mij het minst zuinig van de drie.
Je weet dat dat heel onlogisch klinkt, toch? ;)

Het gedrag in die stand zit tussen OPD uit en aan, dus zou je het verbruik ook ergens tussenin verwachten.

[ Voor 15% gewijzigd door guido66 op 12-02-2022 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
guido66 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 15:51:
[...]

Je weet dat dat heel onlogisch klinkt, toch? ;)

Het gedrag in die stand zit tussen OPD uit en aan, dus zou je het verbruik ook ergens tussenin verwachten.
Klinkt onlogisch, maar het is echt zo. Ook op de site van Polestar Drivers kun je het zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
Die site had ik nog niet eerder gezien, maar het is zo’n visuele chaos dat het ook meteen mijn laatste bezoek was. Knap dat je het geduld hebt om daar info uit te halen, maar ik kan het niet opbrengen. En als de site zo hopeloos is, dan geeft me dat zeker geen vertrouwen in de data.

Wat misschien zou kunnen: mensen die graag zuinig willen rijden kiezen OPD op max of uit (want 1 van die 2 is het zuinigste) en gaan (onbewust) hun best doen om zuinig te zijn.

Mensen die gewoon lekker willen rijden en niet gefocust zijn op verbruik kiezen wat ze het prettigste vinden en een gedeelte daarvan kiest de middelste stand. Deze zullen dus een hoger verbruik laten zien omdat ze harder rijden remmen, niet omdat de aandrijflijn minder efficient is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickvanderveen
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 26-10 09:58
Heeft iemand een goed inbouw adres voor een dashcam voor de PoleStar? Waarbij alles goed weggewerkt wordt en er een goede camera geleverd wordt? Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-jah
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:05
Mickvanderveen schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 22:11:
Heeft iemand een goed inbouw adres voor een dashcam voor de PoleStar? Waarbij alles goed weggewerkt wordt en er een goede camera geleverd wordt? Tips?
FitcamX eens opzoeken, vind het wel een mooie oplossing, verder geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fkeizer
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09 18:40
Weet iemand of en hoe je de hoofdsteun van de bijrijder stoel kunt verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
Mickvanderveen schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 22:11:
Welke regio? Ik heb een Blackvue met parkeermodus.
Pagina: 1 ... 65 ... 223 Laatste

Let op:
Een Tesla (of ander merk) versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic. of Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.