P2Void schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:47:
[...]
Nog wel eentje m.b.t. zuinigheid.. (als men hier nog komt met lezen)
Iemand enig idee hoe het zou zitten met efficientie van re-gen vs. de mate van re-gen... Niet dat je daar veel mee gaat winnen, maar toch benieuwd.
Stel je rijdt 80 km/uur en je remt met OPD af tot stilstand over een afstand van 200 meter. De re-gen is dan vrij laag. Vergelijk dat met de situatie dat je in 50 meter (en dus meer re-gen) tot stilstand komt. Zou er dan veel verschil zitten in de energie die terug gewonnen is? Is verlies redelijk naar rato of is er een groter "basis verlies" waardoor je met dat beetje re-gen nagenoeg niets terug wint? (Dus even los van die 150 meter waarbij je met OPD mogelijk nog verbruik zou hebben)
100x dit!
Ik heb mij dit eerder in het topic ook al eens hardop afgevraagd
De reden; omdat mijn oude v60 maar heel beperkte regen had (wel inzichtelijk) was het altijd met fluwelen voetje remmen om te voorkomen dat hij niet de remblokken ging gebruiken. Gevolg daarvan is dat ik al jaren geleerd had om uit te rollen en rustig regen te gebruiken.
Het maximaal uitrollen en rustig regen gebruiken (ik denk dat ik rustig kan zeggen dat ik minder dan 2.5% van de tijd de remmen daadwerkelijk gebruik. Na woon<>werk ritjes zie ik roest op de remschijven nog wel eens zitten).
Bovenstaand rijgedrag gecombineerd met mijn hoog toch hoge verbruik deed mij jouw vraagstuk al eens afvragen.
Op papier/theoretisch ben ik er stellig van overtuigd dat OPD
uit het beste resultaat zal geven omdat het makkelijker is om in een zeer neutrale strand 'uit te rollen' en regen goed te doseren.
Ik heb echter een niet hard te onderbouwen gevoel dat er meer speelt dan die theoretische benadering.
Overdenkingen die bij mij langskomen:
- Langzaam regen gebruiken kan positiever zijn omdat je over langere tijd de elektromotor aanspreekt en dat op een lager vermogen er minder stroomverliezen zijn (grofweg zoals een ruimte opwarmen met 90gr CV water tov 35gr)
- Stevig regen gebruiken kan positiever zijn precies om omgekeerde variant als hierboven; een maximaler gebruik van de elektromotor levert minder verliezen vanuit beweging naar stroom en verliezen in rolwrijving, etc.
- Er kan een verschil zitten in hoe de auto moet de cijfers omgaat van het regenereren. Dit kan op meerdere plekken fout gaan:
-- in de regen-cijfers zelf: langzaam regen levert meerdere spot-metingen die over tijdeen beter gemiddelde leveren tov kortstondig regen die minder spot-metingen levert en daardoor door afronding een te hoog gemiddelde kan leveren. 2 spotmetingen in 2.9 seconde van 50kWh, 30kWh regen levert gemiddeld 40kWh op terwijl 3 spotmetingen in 3 seconden van 50kWh, 30 kWh 0 kWh gemiddeld 26kWh oplevert
-- In het resultaat van de regen cijfers: omdat mogelijk met spot-waarden (ipv delta-waarden) wordt gerekend kan het resultaat een vertekend beeld geven waardoor het een optimistischer is dan het ander.
- Temperatuur blijft kritisch. Zowel buiten, als batterij, als in de auto zelf
Ik rij zelf zonder OPD omdat ik het gewend ben (ook na 1400km frankrijk met OPD en thuisgekomen in de P2 OPD aangehouden ben ik n verloop van tijd weer naar "uit" gegaan) en het fijner vind rijden.
Daarnaast heb ik nog geen overtuigend bewijs voor welke van de 2 beter is. Of op welke manier het rijgedrag beter is. Anekdotisch (ofwel míjn ervaring) neig ik er naar dat een iets sportievere/agressievere rijstijl tov 'opoe rijstijl' een positiever effect lijkt te hebben. De keren dat ik niet op mn rijgedrag lette (minder anticiperen en krachtiger regen gebruiken) leken zuiniger dan wanneer ik het wél deed (en redenen voorgenoemde overdenkingen

).
Een manier om dat te staven zou zijn om de cijfers tussen laadsessies, gedrag van ritjes, en gebruik van bijv verwarming, heel precies en volledig bij te houden, en die eens uit te pluizen. Kloppen de cijfers? Of zitten er noemenswaardige verschillen. Maar ja... Aint got no time for that shit
Laten we hopen dat de "Trip log" die er aan komt net zo uitgebreid is als (of liever uitgebreider) die van mn V60 PIH, want daar kon je heel nuttige informatie uit afleiden. En zou bovenstaande controles een stuk makkelijker maken.
Voorlopig heb ik het gewoon opgegeven en geniet ik gewoon van de wagen