MaxxMark schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 19:13:
[...]
Ondanks dat mijn eigen auto het kan, heb ik dit vandaag met de proefrit van de XC40-P6 voor het eerst daadwerkelijk geprobeerd (vooral omdat mijn pa het een interessante feature vindt). Ik vind het wel ietwat overdreven om te zeggen dat de auto "vol in de ankers" gaat (tenzij de P6 MY23 net anders werkt, wat ik betwijfel). Ja hij remt af, maar het is niet mijn ervaring dat de wagen idioot hard afremt. Sowieso zit hij binnen het correctiebereik van de ACC en/of OPD afremming en volgens mij nog verre van wat hij zou kunnen als het echt moet (niet dat dat zou moeten natuurlijk).
Daarnaast bemerkte ik dat je er ook prima doorheen kunt trappen. Als je niet wilt dat hij afremt, trap je het pedaal wat verder in.
Hetzelfde geldt overigens voor wel meer situaties. Een ACC die iets anders volgt dan je verwacht kan ook stevig remmen. Als je normaal je voet bij het pedaal in de buurt hebt (ik zeg bewust niet "op het pedaal") kan je daar prima op reageren door je voet er weer op te zetten en bij te "gassen". In het geval van de limit heb je dikke kans je voet al op het pedaal en is het maar een kwestie van 'doorduwen'.
Om hem de andere kant op te trekken; bij een Tesla zit je vaak (albeit minder tegenwoordig) met phantom braking op random momenten. Daar kan je óók doorheen trappen. Maar omdat het daar onvoorspelbaar is is dat vele malen hinderlijker dan wat een p2/p6/p8 doet.
Ondanks dat ik er eigenlijk nooit mee rij en het vandaag voor het eerst ervaarde vind ík het een beetje overtrokken.
overigens zou ik aardig benieuwd zijn naar of ze de acc met deze functionaliteit gaan uitbreiden. En daarbij geef ik wel ruiterlijk toe dat het dan wat subtieler zou mogen 
Tóch is het wel behoorlijk fout.
Ik rij regelmatig over wegen waar er pakweg 4mtr! náást de hoofdrijbaan een parallel weg is voor het langzamere (woonhuizen) verkeer en fietsers. (landelijke omgeving)
Het is dan meestal 60/70/80kmh tegen de parallelweg 30kmh.
Auto's áchter je verwáchten gewoonweg NIET dat je ineens gaat afremmen, omdat er gewoonweg geen réde voor is, en dat afremmen is dan geen anker, maar snel genoeg dat de achteropkomende zomaar tegen je aan kan rijden.
Dat lijkt mij niet echt de bedoeling. Ik ben een fan van LIM rijden maar als ik dan buiten mijn eigen rijbaan óók nog eens de linker én rechter parallel banen op wel 4 mtr afstand óók nog moet gaan scannen op wat zíj mogen rijden, dan is dat gewoonweg NIET veilig meer.
Daar komt nog bij dat deze borden vanaf de parallelbaan goed te zien zijn, ivm bomen /borden plaatsing,
maar vanaf de hoofdrijbaan plotseling achter een boom zichtbaar zijn. Dat bord is er nl niet voor JOUW rijbaan, maar de polestar ziet 'm wél voorbij flitsen en reageert.
Dat ik dit goed kan omschrijven komt omdat ik er de éérste keer niet op bedacht was.. en de auto achter mij zijn neus naar beneden dook, en ik dacht dat het een BUG was.
Vervolgens op de terugweg wederom zónder dat er verkeer achter mij zat, en heb ik de rijbaan nóg een keer gereden om te kijken WTF er precies aan het handje was.
Nou dít dus.
Helaas pindakaas en op dit soort wegen dus nog wél LIM maar NIET het borden scannen.
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)