Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Scherm reboot of 35sec defroster indrukken helpt niet.
Iemand gelijke ervaringen gehad? (en oplossing?)
Verwijderd
Ik ben van al mijn (soortgelijke) AC laadproblemen af sinds de vervanging van de OnBoardCharger afgelopen december. Ik had overigens sinds de aanschaf van de auto heel vaak, wel in 20% van de laadsessies, deze problemen. Sinds de vervanging gaat het laden uitstekend, begin nu pas echt tevreden te worden over de P2.Ktenolix schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 10:48:
[Afbeelding]
Zit ik even te kijken waarom m’n auto nog niet vol was vanmorgen, zit ie nu met 3x6 ampère te ladenM’n Wallbox heeft wel een load balancer, maar ik heb op het moment geen grootverbruikers aanstaan. Enkel een tv. Vannacht alleen een vaatwasser.
[Afbeelding]
Heeft dat iets met de laadcurve te maken? Of is dat enkel met DC laden?
Heb de laadsessie al eens afgebroken en opnieuw gestart, maar zonder verschil.
De garage kan e.e.a. doormeten maar zal waarschijnlijk niets vinden op dat moment, maar er schijnen zat logfiles te zijn die naar de Polestartechneuten gestuurd kunnen worden. Ook ik heb foto's, laadcurves en laadhistorie opgestuurd. De uitkomst van dit alles was de vervanging van de OBC.
Succes!
Nee laadcurve is alleen voor DC. Misschien even aan een publieke laadpaal testen?Ktenolix schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 10:48:
[Afbeelding]
Zit ik even te kijken waarom m’n auto nog niet vol was vanmorgen, zit ie nu met 3x6 ampère te ladenM’n Wallbox heeft wel een load balancer, maar ik heb op het moment geen grootverbruikers aanstaan. Enkel een tv. Vannacht alleen een vaatwasser.
[Afbeelding]
Heeft dat iets met de laadcurve te maken? Of is dat enkel met DC laden?
Heb de laadsessie al eens afgebroken en opnieuw gestart, maar zonder verschil.
En er was hier al eerder iemand met een bepaald merk wallbox waar default loadbalancing op 6A staat en die je dan door de installateur correct moest laten instellen.
[ Voor 7% gewijzigd door JTHZZ op 15-01-2022 12:05 ]
Je hebt toch niet per ongeluk de max. Laadstroom op 6A ingesteld?JTHZZ schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 12:04:
[...]
Nee laadcurve is alleen voor DC. Misschien even aan een publieke laadpaal testen?
En er was hier al eerder iemand met een bepaald merk wallbox waar default loadbalancing op 6A staat en die je dan door de installateur correct moest laten instellen.
Ik had dit heel recent ook. Oplossing van Polestar is het de dealer laten resetten. Ik had geen zin om hier op te wachten, afspraak maken gaat steeds vreselijk moeizaam en ik ben zo 3 uur onderweg. Ik heb zelf alles gereset - gereboot is een beter woord.RobertW3 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:32:
Maar sinds gister ochtend doen zowel gps als internet het niet meer....
Adviseren ze niet, maar 5 min werk en het verhielp het probleem.
Dank! Ga ik ook maar proberen. Helemaal naar de dealer heb ik ook geen zin in/tijd voor.Arie van Dijk schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 13:12:
[...]
Ik had dit heel recent ook. Oplossing van Polestar is het de dealer laten resetten. Ik had geen zin om hier op te wachten, afspraak maken gaat steeds vreselijk moeizaam en ik ben zo 3 uur onderweg. Ik heb zelf alles gereset - gereboot is een beter woord.
Adviseren ze niet, maar 5 min werk en het verhielp het probleem.
Bij mij grijpt het systeem alleen in als ik op ruime marge van de paaltjes de parkeergarage zit. Ik vraag me echt af of de functie ook werkt als het echt nodig is. Heeft die functie ooit iemand gered van z'n auto tegen een paaltje zetten? /rant
Yep, Al een keer heel blij dat ik niet tegen een auto reed die recht achter de oprit stond geparkeerd. Ik zat niet op te letten. Maar gaat inderdaad zo abrupt dat je juist denkt dat je er tegenaan zit. Ik was allang blij dat er dus geen schade was dat ik me niet boos heb gemaakt over het abrupte karakter van de stoptimiro schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 13:43:
Mag ik even mijn gal spuwen over de waardeloze implementatie van de break assist bij het achteruit inparkeren? Waarom remt die functie zo keihard? Kan dat niet iets geleidelijker, zodat ik me niet iedere keer de zenuwen schrik? Waarschijnlijk is het zo ingeprogrammeerd door iemand die nooit in de auto gereden heeft.
Bij mij grijpt het systeem alleen in als ik op ruime marge van de paaltjes de parkeergarage zit. Ik vraag me echt af of de functie ook werkt als het echt nodig is. Heeft die functie ooit iemand gered van z'n auto tegen een paaltje zetten? /rant
Totdat het obstakel een kind is die richting je auto rent, dan ben je hier ineens heel blij meetimiro schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 13:43:
Mag ik even mijn gal spuwen over de waardeloze implementatie van de break assist bij het achteruit inparkeren? Waarom remt die functie zo keihard? Kan dat niet iets geleidelijker, zodat ik me niet iedere keer de zenuwen schrik? Waarschijnlijk is het zo ingeprogrammeerd door iemand die nooit in de auto gereden heeft.
Polestar 2 MY22 | LRSM | Void | 19” | Plus | Trekhaak
Waarom m’n load balancer de amperage afknijpt snap ik even niet. Eens kijken of ik dat ding kan resetten oid.
In ieder geval gelukkig niks mis met de onboard charger.
[ Voor 10% gewijzigd door Ktenolix op 15-01-2022 14:15 ]
Volvo EX30 SMER Core - Wallbox Pulsar Plus 22kW
Gecheckt dat je de laatste versie al hebt? Ik heb hem vanochtend geprobeerd en had geen crashes meer. Snelheid OK, niet snel maar ook niet onbruikbaar. Hij was 1% pessimistischer dan Google Maps maar bij aankomst had ABRP gelijk. Wel jammer dat je nog steeds niet de hele route naar Google Maps kunt sturen. Eerste laadpunt op de route werkt wel goed en wordt door Maps ook als snellader herkent. Navigeren met ABRP werkte goed maar ik vind Google een stuk fijner. En ABRP heeft de beperkingen die @Rene al noemde. Het laadplanningsalgoritme is echter onovertroffen, zeker met de live data van de auto en alle instellingen die je kunt doen (voor Tweakers ideaal)Davy_Rx schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 13:05:
ABRP is zo traag dat het niet bruikbaar is bij mij. Krijg zelfs geen adres ingegeven. Andere apps werken wel gewoon 🤷🏻♂️
Weet niet of ik het al een keer had aangegeven hier.timiro schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 13:43:
Garagedeur is vrij smal, (L/R naast de spiegels pakweg 15 cm?) maar zodra ik langs de deur ben is het een stuk breder.
Ik ga echt k-r-u-i-p-e-n-d achteruit de (inpandige) garage in, maar mijn vrouw (inhuis) is toch al een paar keer flink geschrokken van de "klap" die je blijkbaar buiten kan horen.
Als de auto dan dus stil staat, mag ik gewoon weer langzaam achteruit verder de garage in, heel raar.
Van de pakweg 200x heb ik dus nu 5x (niet bijgehouden dus dit gok ik..) de rem ingreep gehad.
Ik veeg nu af-en-toe de achteruit sensoren schoon van wat wegdek stof, geen idee of het helpt,
ik zal het nog moeten ervaren.
(lol, ik vraag mij af wat mijn Fitbit Sense er van denkt :

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
LB leek vastgelopen (reageerde niet meer op touch input). Dat ding even van het stroom gehad (lees: complete huishoudenKtenolix schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 14:14:
@VidaR-9 Jep, load balancer heb ik even uitgezet en dan laad ie gewoon 3x16. Ik had daarvoor aan een publieke laadpaal getest en die deed het gewoon goed.
Waarom m’n load balancer de amperage afknijpt snap ik even niet. Eens kijken of ik dat ding kan resetten oid.
In ieder geval gelukkig niks mis met de onboard charger.
Ik heb hetzelfde probleem. En ondanks dat ik het weet en heel heel heel langzaam rijdt, verschiet ik nog geregeld als hij zonder reden alles dichtgooit.Hansieo schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 15:08:
[...]
Weet niet of ik het al een keer had aangegeven hier.
Garagedeur is vrij smal, (L/R naast de spiegels pakweg 15 cm?) maar zodra ik langs de deur ben is het een stuk breder.
Ik ga echt k-r-u-i-p-e-n-d achteruit de (inpandige) garage in, maar mijn vrouw (inhuis) is toch al een paar keer flink geschrokken van de "klap" die je blijkbaar buiten kan horen.
Als de auto dan dus stil staat, mag ik gewoon weer langzaam achteruit verder de garage in, heel raar.
Van de pakweg 200x heb ik dus nu 5x (niet bijgehouden dus dit gok ik..) de rem ingreep gehad.
Ik veeg nu af-en-toe de achteruit sensoren schoon van wat wegdek stof, geen idee of het helpt,
ik zal het nog moeten ervaren.
(lol, ik vraag mij af wat mijn Fitbit Sense er van denkt :eigenlijk nog nooit gechecked
)
Had dit vorige week ook. Alle reders/reboots hielpen niet. Uiteindelijk de auto een nacht geparkeerd zonder aan de laadpaal te hangen en het probleem was op magische wijze verdwenen.RobertW3 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:32:
Al jaar lang erg blij met mijn P2 launche edition. Maar sinds gister ochtend doen zowel gps als internet het niet meer....
Wat een geweldig auto, bij het ophalen wel problemen met de tcam(maar even via WiFi gekoppeld). Gelukkig de volgende dag dankzij een reset werkend kunnen krijgen. Vandaag al wat apps geïnstalleerd en sommige zaken al tegen gekomen waar ik hier al het eea over heb gelezen.
Voor mij is alles pure luxe en meer dan genoeg, ik kom van een VW Golf 2 uit 1984.
Volgende week de auto zijn eerste handwas beurt geven en waxen/coaten.
:strip_exif()/f/image/hUMSbhiVceAYIIzyQ0jliU54.jpg?f=fotoalbum_large)
Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium
Fraaie wagen. Geniet er vanTerrie schreef op zondag 16 januari 2022 @ 21:42:
Zaterdag mijn nieuwe PS2 SMSR met pilot pakket in de kleur magnesium mogen ophalen!
Wat een geweldig auto, bij het ophalen wel problemen met de tcam(maar even via WiFi gekoppeld). Gelukkig de volgende dag dankzij een reset werkend kunnen krijgen. Vandaag al wat apps geïnstalleerd en sommige zaken al tegen gekomen waar ik hier al het eea over heb gelezen.
Voor mij is alles pure luxe en meer dan genoeg, ik kom van een VW Golf 2 uit 1984.
[Afbeelding]
Mooi bakkie inderdaad. Enjoy!Terrie schreef op zondag 16 januari 2022 @ 21:42:
Zaterdag mijn nieuwe PS2 SMSR met pilot pakket in de kleur magnesium mogen ophalen!
[Afbeelding]
Dat T-Mobile account was bij mij ook een probleempje. Het duurde toch al snel een dag of 3 voordat die site in de lucht was en ik verder kon. Bij afleveren lukte het namelijk ook allemaal niet. Die site schijnt er wel vaker uit te liggen begreep ik. Toen kwam ik er na veel gepruts achter dat mijn T-Mobile account niet in lijn was met mijn simkaart.
Het probleem was dat ik de wagen niet kon toevoegen aan mijn account. Ik heb een Belgische wagen (met dus een Belgische simkaart erin) omdat ik een Belgische werkgever heb. Maar ik had een account aangemaakt bij T-mobile met Nederland als lokatie omdat ik daar woon. Deze combi werkte niet. Daarna heb ik een nieuw account aagemaakt bij T-Mobile met land Belgie en kon ik de wagen toevoegen aan mijn account. Toen werkte alles meteen.
In de tussentijd was de wagen aan mijn huis-wifi koppelen ook een optie, net als bij jou, om alvast iets te kunnen uitproberen met apps en de play store. Wel leuk dat Google Maps meteen alle kaarten ging downloaden voor offline access. :-)
[ Voor 8% gewijzigd door Paku op 17-01-2022 09:08 ]
Polestar 2 (Dec 2021) LRSM Moon Pilot 19"
T-Mobile account? Volgens mij is het helemaal niet de bedoeling dat je daar überhaupt iets mee doet, of moet doen, toch? Of ben ik juist diegene die daar een fout mee maakt?Paku schreef op maandag 17 januari 2022 @ 08:56:
[...]
Dat T-Mobile account was bij mij ook een probleempje.
[...]
In België is dat wel de bedoeling, in Nederland niet.Loen schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:38:
[...]
T-Mobile account? Volgens mij is het helemaal niet de bedoeling dat je daar überhaupt iets mee doet, of moet doen, toch? Of ben ik juist diegene die daar een fout mee maakt?![]()
Ah, ik wist niet dat er een verschil was in dat opzicht. Dacht dat de opzet overal wel hetzelfde zou zijn. Thanks @GuiltyNLGuiltyNL schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:39:
[...]
In België is dat wel de bedoeling, in Nederland niet.
Maar vanochtend viel mij een gat in de bekleding van de bestuurdersmat op. Na iets meer dan een jaar en maar 13.000 kilometer verder.
Voor de mensen die ook Just Carpets matten hebben, hoe zien jullie matten er nu uit?
Ik begrijp niet dat het allemaal maar "normaal" is als je een wagen koopt van enkele 10 duizende euros en er al direct een probleem optreed...Terrie schreef op zondag 16 januari 2022 @ 21:42:
[Afbeelding]
O, ik heb inderdaad wel via de Pop-up uiteindelijk aangemeld via de T-mobile website. Toen kreeg ik na 5 seconden een melding dat ik connected was..GuiltyNL schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:39:
[...]
In België is dat wel de bedoeling, in Nederland niet.
Ja, hier dus ook het e.e.a. lopen prutsen met die website. Via WiFi uiteindelijk dingen geüpdatet, maar nu werkt de interne 4G kaart prima!Paku schreef op maandag 17 januari 2022 @ 08:56:
[...]
Mooi bakkie inderdaad. Enjoy!
Dat T-Mobile account was bij mij ook een probleempje. Het duurde toch al snel een dag of 3 voordat die site in de lucht was en ik verder kon. Bij afleveren lukte het namelijk ook allemaal niet. Die site schijnt er wel vaker uit te liggen begreep ik. Toen kwam ik er na veel gepruts achter dat mijn T-Mobile account niet in lijn was met mijn simkaart.
Het probleem was dat ik de wagen niet kon toevoegen aan mijn account. Ik heb een Belgische wagen (met dus een Belgische simkaart erin) omdat ik een Belgische werkgever heb. Maar ik had een account aangemaakt bij T-mobile met Nederland als lokatie omdat ik daar woon. Deze combi werkte niet. Daarna heb ik een nieuw account aagemaakt bij T-Mobile met land Belgie en kon ik de wagen toevoegen aan mijn account. Toen werkte alles meteen.
In de tussentijd was de wagen aan mijn huis-wifi koppelen ook een optie, net als bij jou, om alvast iets te kunnen uitproberen met apps en de play store. Wel leuk dat Google Maps meteen alle kaarten ging downloaden voor offline access. :-)
Ik heb deze ook, maar met ongeveer 17k op deze matten zien er er nog goed uit. De orginelen waren met 2k al stuk.....GuiltyNL schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:47:
*snif* Ik heb van die mooie matten van Just Carpets, met geel stiksel en die passen echt perfect bij de Performance uitvoering.
Maar vanochtend viel mij een gat in de bekleding van de bestuurdersmat op. Na iets meer dan een jaar en maar 13.000 kilometer verder.
Voor de mensen die ook Just Carpets matten hebben, hoe zien jullie matten er nu uit?
Dat is zeker waar, maar door het ongenuanceerd hard remmen van het systeem, schrik je je dan extra de zenuwen. Ik denk iedere ingreep opnieuw dat ik iets geraakt heb, gelukkig nog nooit met een kind achter m'n auto.espro schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 14:06:
[...]
Totdat het obstakel een kind is die richting je auto rent, dan ben je hier ineens heel blij mee
Ik wil ik het systeem ook niet uitschakelen (als het al zou kunnen), want als je dan ooit iets raakt (hopelijk alleen een paaltje), dan sla je jezelf voor je kop. Maar ietsje geleidelijker remmen zou best kunnen, het is niet zo dat ik met 30 km per uur achteruit rij.
Je kan het systeem uitzetten als je de camera hebt geopend.timiro schreef op maandag 17 januari 2022 @ 10:16:
[...]
Dat is zeker waar, maar door het ongenuanceerd hard remmen van het systeem, schrik je je dan extra de zenuwen. Ik denk iedere ingreep opnieuw dat ik iets geraakt heb, gelukkig nog nooit met een kind achter m'n auto.
Ik wil ik het systeem ook niet uitschakelen (als het al zou kunnen), want als je dan ooit iets raakt (hopelijk alleen een paaltje), dan sla je jezelf voor je kop. Maar ietsje geleidelijker remmen zou best kunnen, het is niet zo dat ik met 30 km per uur achteruit rij.
Heb het ook een paar keer gehad, maar als hij teveel gaat piepen ga ik heel rustig rijden. Dan lijkt hij geen ingreep meer te doen. Althans ik heb al flink lang niet meer gehad.
Ook als er fietsers langsrijden (ik woon in de stad) en hij ziet dat, dan wacht ik even totdat die uit beeld zijn.
Bij mijn vorige huis was dat iets moeilijker daar woonde ik aan een "doorgaande-fiets-weg", daar was het met mijn oude auto een kwestie van de ruimte opeisen. Maar dat vond the P2 toch een minder goed idee..
Zijn er onder de nieuwe rijders (laten we zeggen 6 maanden oude Polestars) auto's waarbij er bij langzaam vooruit rijden ook een waarschuwingsgeluid afgespeeld wordt voor fietsers/voetgangers? Ik en vele ouders Polestars hebben dit alleen bij achteruit rijden.
XPENG G9 Performance 2024
Bij de eerste modellen zou er water in de speaker kunnen komen, waarna er een defect optrad.kramon schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:27:
Ik wil graag een oude discussie ophalen, omdat er in de tussentijd weer veel nieuwe Polestar-rijders bijgekomen zijn: AVAS
Zijn er onder de nieuwe rijders (laten we zeggen 6 maanden oude Polestars) auto's waarbij er bij langzaam vooruit rijden ook een waarschuwingsgeluid afgespeeld wordt voor fietsers/voetgangers? Ik en vele ouders Polestars hebben dit alleen bij achteruit rijden.
Ik heb één van de eerste modellen en bij mij deed AVAS het ook niet. Teruggegaan naar de dealer, nieuwe speaker en daarna werkte hij nog steeds niet. Dus hoewel ik een waterdichte variant kreeg, geen succes.
Een paar maanden geleden het wederom aangekaart en toen werd mij door support verteld dat er nóg een wijziging aan de speaker was doorgevoerd. Daarom weer een afspraak ingepland voor een tweede vervanging van de speaker aan de voorzijde.
Dit keer met succes en nu heb ik bij stilstand in D en bij rijden in D eindelijk AVAS geluid. Dat geluid is overigens nog steeds heel bescheiden (het mag van mij duidelijker te horen zijn). Maar het werkt nu wel bij mij.
Ik heb trouwens nu wel het idee dat de piep van achteruit rijden steeds zachter lijkt te worden, maar misschien vergis ik me daarin.
[ Voor 5% gewijzigd door GuiltyNL op 17-01-2022 11:46 ]
Ik ga volgende week voor een afspraak. Heb momenteel geen extern geluid en een foutmelding. Dealer wilde wachten omdat er een nieuwe versie zou komen welke nu aangekomen is.GuiltyNL schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:45:
[...]
Bij de eerste modellen zou er water in de speaker kunnen komen, waarna er een defect optrad.
Ik heb één van de eerste modellen en bij mij deed AVAS het ook niet. Teruggegaan naar de dealer, nieuwe speaker en daarna werkte hij nog steeds niet. Dus hoewel ik een waterdichte variant kreeg, geen succes.
Een paar maanden geleden het wederom aangekaart en toen werd mij door support verteld dat er nóg een wijziging aan de speaker was doorgevoerd. Daarom weer een afspraak ingepland voor een tweede vervanging van de speaker aan de voorzijde.
Dit keer met succes en nu heb ik bij stilstand in D en bij rijden in D eindelijk AVAS geluid. Dat geluid is overigens nog steeds heel bescheiden (het mag van mij duidelijker te horen zijn). Maar het werkt nu wel bij mij.
Ik heb trouwens nu wel het idee dat de piep van achteruit rijden steeds zachter lijkt te worden, maar misschien vergis ik me daarin.
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Super mooie auto, veel plezier ermee!Terrie schreef op zondag 16 januari 2022 @ 21:42:
[Afbeelding]
Ik ben heel erg nieuwsgierig naar jouw real life actieradius (zeker in dit weer). Zelf ben ik naar een helemaal standaard P2 SMSR aan het kijken (omdat hij dan precies binnen de SEPP valt). Mocht je dus een realistische schatting kunnen maken ben ik heel erg benieuwd!
Duidelijk verhaal, waarvoor dank! Ik heb een afspraak te maken :-)GuiltyNL schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:45:
[...]
Bij de eerste modellen zou er water in de speaker kunnen komen, waarna er een defect optrad.
Mijn P2 is van begin Augustus 2021. AVAS is inderdaad actief zolang ik langzaam rij (in woonwijk, 30 km zone). Ik merk dit met name aan het gedrag van fietsers als ze voor me rijden.kramon schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:27:
Ik wil graag een oude discussie ophalen, omdat er in de tussentijd weer veel nieuwe Polestar-rijders bijgekomen zijn: AVAS
Ze worden over het algemeen redelijk zenuwachtig als ik zo'n 200-300 meter achter ze moet blijven rijden wegens gebrek aan passeer ruimte
Toen ik wegreed was de geschatte range 330km bij de dealer. Dit zegt natuurlijk niet zoveel. Ik ga binnenkort vermoedelijk een lange rit maken, dan pas kan ik daadwerkelijk aangeven wat de range in de praktijk doet. Nu doe ik constant ritjes van 10-20km en voorverwarmen. Gemiddeld verbruik so far op 24,8kWh/100kmPluisie schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:25:
[...]
Super mooie auto, veel plezier ermee!
Ik ben heel erg nieuwsgierig naar jouw real life actieradius (zeker in dit weer). Zelf ben ik naar een helemaal standaard P2 SMSR aan het kijken (omdat hij dan precies binnen de SEPP valt). Mocht je dus een realistische schatting kunnen maken ben ik heel erg benieuwd!
Die geschatte range is vaak (lees: altijd) wat optimistisch. Geniet vooral van het rijden en sturen met je PS2Terrie schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:58:
[...]
Toen ik wegreed was de geschatte range 330km bij de dealer. Dit zegt natuurlijk niet zoveel. Ik ga binnenkort vermoedelijk een lange rit maken, dan pas kan ik daadwerkelijk aangeven wat de range in de praktijk doet. Nu doe ik constant ritjes van 10-20km en voorverwarmen. Gemiddeld verbruik so far op 24,8kWh/100km
[ Voor 19% gewijzigd door MisteRMeesteR op 17-01-2022 14:20 ]
www.google.nl
De accu van de P2 is toch ook 75 netto? Dan zou je toch: 75/22*100=340km hebben in praktijk?Ktenolix schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:33:
Mijn SMSR geeft ook 330km aan bij 100% SoC. Denk dat ik een gemiddeld verbruik heb van 21-22kWh/100km bij deze temperaturen. Dus dan een range van 290km ofzo in de praktijk denk ik.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Vanaf moment 1 al 13000km met OPD aan. Even wennen maar heerlijk relaxed rijden. Na jouw post OPD eens uitgezet en wat een verademing is dat! Veel minder schokkerig voor de passagiers en inderdaad dat uitrollen…lijkt wel of er geen weerstand is. Even wennen maar ik ben omGuiltyNL schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:06:
[...]
Ja, ik heb de eerste paar duizend kilometer op maximaal gereden. Daarna nog een paar duizend kilometer op laag en uiteindelijk dus op uit.
Het werkt echt heel goed, het went ook heel snel. Het is ook uitstekend te doseren, maar mijn persoonlijke voorkeur blijft toch bij OPD uit.
Ik rijd er ook zo'n 10% zuiniger mee, dat uitrollen met OPD uit blijft heel grappig.
Hier hetzelfde probleem. alles geprobeerd maar geen oplossing. Vrijdag maar naar de dealer voor resetRobertW3 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:32:
Al jaar lang erg blij met mijn P2 launche edition. Maar sinds gister ochtend doen zowel gps als internet het niet meer....
Klopt. Ik rij gemiddeld rond de 22 kWh/100km en merk dat ik ca. 350 kilometer kan rijden in de west-Noorse winter. Best prima vind ik zelf. Dit zijn voornamelijk korte ritten en op de wat langere ritten kom ik op ca. 20 kWh/100km uit, dan zitten we bijna aan de 400 kilometer.Juancho schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:04:
[...]
De accu van de P2 is toch ook 75 netto? Dan zou je toch: 75/22*100=340km hebben in praktijk?
De SMSR heeft een netto accu van 61kWh. Dus met 24,8kWh/100km kom je op max 250 kilometer van 100 naar 0%.
Volgende week ga ik ook een dakkoffer aanschaffen voor de ski's en toebehoren. Dan zal de P2 waarschijnlijk dezelfde Cw waarde hebben als jouw P8
[ Voor 14% gewijzigd door Rene op 17-01-2022 15:33 ]
Ik zie deze 330 km ook altijd na het laden tot 100 procent (SRSM). Wanneer ik tot 90 procent oplaad heb ik altijd een bereik van 300 km volgens de auto.Terrie schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:58:
[...]
Toen ik wegreed was de geschatte range 330km bij de dealer. Dit zegt natuurlijk niet zoveel. Ik ga binnenkort vermoedelijk een lange rit maken, dan pas kan ik daadwerkelijk aangeven wat de range in de praktijk doet. Nu doe ik constant ritjes van 10-20km en voorverwarmen. Gemiddeld verbruik so far op 24,8kWh/100km
Ik heb vanaf het moment dat ik de auto heb met lange ritten op 19 kwh / 100 km gezeten, maar heb sinds deze week winterbanden en kom nu rond de 23 kwh / 100 km uit.
[ Voor 0% gewijzigd door barryNL op 17-01-2022 15:48 . Reden: SRSM toegevoegd voor de volledigheid ]
Niet met m’n SMSRJuancho schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:04:
[...]
De accu van de P2 is toch ook 75 netto? Dan zou je toch: 75/22*100=340km hebben in praktijk?
Juist, precies mijn ervaring is dat ook. Ook bij mij was het verbruik een stuk gunstiger.WiMe65 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:24:
[...]
Vanaf moment 1 al 13000km met OPD aan. Even wennen maar heerlijk relaxed rijden. Na jouw post OPD eens uitgezet en wat een verademing is dat! Veel minder schokkerig voor de passagiers en inderdaad dat uitrollen…lijkt wel of er geen weerstand is. Even wennen maar ik ben omen inderdaad ook nog 9-10% zuiniger bij gelijke afstand en weersomstandigheden.
OPD uitschakelen is wel even wennen weer, want je remtiming is eventjes niet optimaal, maar dat komt vanzelf.
[ Voor 9% gewijzigd door GuiltyNL op 17-01-2022 18:04 ]
Is dat echt zo dat je er 10% zuiniger mee rijdt? Ik meen dat er eerder eens een testje was gepost dat OPD uit en OPD op de hoogste stand vrijwel gelijk waren kwa verbruik. Zal eens kijken of ik het nog kan vinden.GuiltyNL schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:06:
[...]
Ja, ik heb de eerste paar duizend kilometer op maximaal gereden. Daarna nog een paar duizend kilometer op laag en uiteindelijk dus op uit.
Het werkt echt heel goed, het went ook heel snel. Het is ook uitstekend te doseren, maar mijn persoonlijke voorkeur blijft toch bij OPD uit.
Ik rijd er ook zo'n 10% zuiniger mee, dat uitrollen met OPD uit blijft heel grappig.
Food for thought:GuiltyNL schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:47:
*snif* Ik heb van die mooie matten van Just Carpets, met geel stiksel en die passen echt perfect bij de Performance uitvoering.
Na een jaartje lijkt me wel heel erg snel. Icm met 12mnd en 13K op de teller aantoonbaar "normaal" gebruik lijkt me ... ik zou proberen aan te sturen op vervanging onder garantie.
Misschien een belletje aan wagen?
5.520Wp | OW(13°) + schaduw | Polestar 2 MY22 | LRSM | Snow | 20” | Pilot + Plus + trekhaak |
Aan of uit zou niet uit moeten maken. Veel beginnende EV rijders maken de denkfout dat vee regenereren gelijk staat aan optimaal/zuinig rijden.Mr_Music schreef op maandag 17 januari 2022 @ 18:37:
[...]
Is dat echt zo dat je er 10% zuiniger mee rijdt? Ik meen dat er eerder eens een testje was gepost dat OPD uit en OPD op de hoogste stand vrijwel gelijk waren kwa verbruik. Zal eens kijken of ik het nog kan vinden.
Je rijdt het zuinigst door zo weinig mogelijk te regenereren, immers is regenereren verlies in de aandrijflijn. De auto laten uitrollen is het meest efficiënt(, en mijn persoonlijke ervaring is dat dit het makkelijkst gaat met OPD uit).
Mocht je moeten remmen, dan is het sowieso regeneratief met dezelfde condities als OPD. Dat maakt dus gen verschil. Uiteraard is veiligheid en comfort ook een factor, continu laten uitrollen zal niet altijd gewaardeerd worden door de overige weggebruikers
Ik snap dat het een comfort functie is. Is jammer dat ik het testje niet meer kan vinden. Daarin werd duidelijk dat je met OPD op de hoogste stand en OPD uit vrijwel dezelfde range hebt. (dus niet verbruik, al hoewel dit natuurlijk gerelateerd is).Rene schreef op maandag 17 januari 2022 @ 18:50:
[...]
Aan of uit zou niet uit moeten maken. Veel beginnende EV rijders maken de denkfout dat vee regenereren gelijk staat aan optimaal/zuinig rijden.
Je rijdt het zuinigst door zo weinig mogelijk te regenereren, immers is regenereren verlies in de aandrijflijn. De auto laten uitrollen is het meest efficiënt(, en mijn persoonlijke ervaring is dat dit het makkelijkst gaat met OPD uit).
Mocht je moeten remmen, dan is het sowieso regeneratief met dezelfde condities als OPD. Dat maakt dus gen verschil. Uiteraard is veiligheid en comfort ook een factor, continu laten uitrollen zal niet altijd gewaardeerd worden door de overige weggebruikers
Ik ga het ook maar eens uitproberen
Je hebt gelijk, ik kan me die test ook nog herinneren, maar heb nu een dag of wat m’n woon-werk verkeer gemeten (170km/dag, veel snelweg ACC op 110, gemiddeld 89km/hr). Niks wetenschappelijks, het weer was nagenoeg gelijk (bagger) en m’n verbruik ging van 23.0 naar 20.9 (PP 20’’ winterbanden). Kan toeval zijn maar ik zal het nog wel een tijdje in de gaten houden.Mr_Music schreef op maandag 17 januari 2022 @ 18:58:
[...]
Ik snap dat het een comfort functie is. Is jammer dat ik het testje niet meer kan vinden. Daarin werd duidelijk dat je met OPD op de hoogste stand en OPD uit vrijwel dezelfde range hebt. (dus niet verbruik, al hoewel dit natuurlijk gerelateerd is).
Ik ga het ook maar eens uitproberen
Ik rij ook aanmerkelijk zuinig. Je kan meer uitrollen. Regeneren gaat ook met is van 10% verlies, dus hoe minder hoe beter.Mr_Music schreef op maandag 17 januari 2022 @ 18:37:
[...]
Is dat echt zo dat je er 10% zuiniger mee rijdt? Ik meen dat er eerder eens een testje was gepost dat OPD uit en OPD op de hoogste stand vrijwel gelijk waren kwa verbruik. Zal eens kijken of ik het nog kan vinden.
Ik heb sinds 28 december de meeste kale polestar 2 die er isPluisie schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:25:
[...]
Super mooie auto, veel plezier ermee!
Rijd 100-110 op de snelweg. Geen eco verwarming, op 20 graden. Ook geen voorverwarmen aangezien ik geen eigen laadpaal heb waar ik hem aan kan hangen.
Korte ritjes (<20km) hebben wel een stuk hoger verbruik.
Alsnog lastig om het daadwerkelijke bereik te benoemen. Het is praktisch altijd genoeg. En als dat het niet is ga ik naar een snellader. Dan kwestie van mail checken en weer door. Merk dat ik vaak iets langer blijf staan dan nodig... tot ie 80% vol is.
Al met al een super ervaring!
Mij Triggert de OPD uit om zoveel mogelijk uit te rollen en dat is efficiënter dan doorrijden en afremmen…Mr_Music schreef op maandag 17 januari 2022 @ 18:37:
[...]
Belangrijker is nog dat het veel comfortabeler is, vooral op de snelweg als je de cc gebruikt. Zet de cc uit en de auto gaat rollen. Met opd aan gaat de auto direct remmen bij uitzetten van de cc.
[ Voor 18% gewijzigd door De fiscalist op 17-01-2022 21:08 ]
Ah super bednakt voor je reactie! Ik heb er gelijk maar een proefrit in gegooid om het gewoon eens te ervaren (met mijn eigen rijstijl).fkeizer schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:59:
[...]
Ik heb sinds 28 december de meeste kale polestar 2 die er isstaat nu 2000km op de teller met een gemiddeld verbruik van 20,1kw/100km
Rijd 100-110 op de snelweg. Geen eco verwarming, op 20 graden. Ook geen voorverwarmen aangezien ik geen eigen laadpaal heb waar ik hem aan kan hangen.
Korte ritjes (<20km) hebben wel een stuk hoger verbruik.
Alsnog lastig om het daadwerkelijke bereik te benoemen. Het is praktisch altijd genoeg. En als dat het niet is ga ik naar een snellader. Dan kwestie van mail checken en weer door. Merk dat ik vaak iets langer blijf staan dan nodig... tot ie 80% vol is.
Al met al een super ervaring!
Waar ik nog een beetje over twijfel is de vakanties, vooral omdat wij vaak twee mountainbikes (die vangen nog wel wat wind) meenemen naar Oostenrijk. Als de range dan onder de 200km uitkomt wordt dat misschien wel vervelend.
Iemand hier ervaring met twee flinke fietsen op de trekhaar en dan een reis van >800km?
Ik krijg hem ook niet naar fabriekinstellingen terug. Morgen ook maar bellen voor dealer reset helaas...PS2 2020 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:30:
[...]
Hier hetzelfde probleem. alles geprobeerd maar geen oplossing. Vrijdag maar naar de dealer voor reset
Graag gedaan! Veel plezier met de proefrit. Ik heb er 3 gehad destijdsPluisie schreef op maandag 17 januari 2022 @ 21:26:
[...]
Ah super bednakt voor je reactie! Ik heb er gelijk maar een proefrit in gegooid om het gewoon eens te ervaren (met mijn eigen rijstijl).
Waar ik nog een beetje over twijfel is de vakanties, vooral omdat wij vaak twee mountainbikes (die vangen nog wel wat wind) meenemen naar Oostenrijk. Als de range dan onder de 200km uitkomt wordt dat misschien wel vervelend.
Iemand hier ervaring met twee flinke fietsen op de trekhaar en dan een reis van >800km?
Snelladen bevalt me in ieder geval goed, dus mocht het zijn dat je 20% meer verbruikt dan laad je gewoon 20% vaker... het wordt wel een probleem als je met je bereik niet meer tot de volgende snellader komt 😉
Ik ben zelf overigens van het type die elke 2-3u een pauze wil maken, niet alleen voor mezelf, maar ook voor de kleine. Dus als ik geheven de pauzes voldoende batterij heb ga ik vanzelf harder rijden... 😜
Bedenk me trouwens nog iets... mochten lange ritten je elektrisch niet aanstaan en je leased de auto, dan kan het zijn dat je tijdens je vakantie met een collega van auto mag wisselen. Ik heb begrepen dat dat bij Athlon geen probleem is.Pluisie schreef op maandag 17 januari 2022 @ 21:26:
[...]
Ah super bednakt voor je reactie! Ik heb er gelijk maar een proefrit in gegooid om het gewoon eens te ervaren (met mijn eigen rijstijl).
Hier ook zelfde issue, geen LTE, middenscherm reset lukt maar geen resultaat, defroster reset lukt niet. Vrij irritant, zal ook maar de dealer bellen. Gek dat opeens meerdere auto het zelfde fenomeen vertonen.PS2 2020 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:30:
[...]
Hier hetzelfde probleem. alles geprobeerd maar geen oplossing. Vrijdag maar naar de dealer voor reset
UPDATE: na een nachtje laden, 8 uur niet rijden werkt alles weer. Op andere fora staat een mogelijke oplossing beschreven, Tcam en 12V batterij loskoppelen, weet niet of ik daar zelf zin in heb. Verder blijft het een geweldige auto (met interessante software).
[ Voor 23% gewijzigd door EVdriver op 18-01-2022 08:12 . Reden: UPDATE ]
ik heb mezelf inmiddels aangeleerd dat ik het gaspedaal iets indruk als ik de ACC uit zet. Dat werkt ook goed. Ik kom weinig momenten tegen op de snelweg dat ik de ACC uit zet. Zonder OPD rijdt het op de snelweg wel fijner maar op binnenwegen en in de stad vind ik met OPD rijden dan weer erg fijn.De fiscalist schreef op maandag 17 januari 2022 @ 21:05:
[...]
Mij Triggert de OPD uit om zoveel mogelijk uit te rollen en dat is efficiënter dan doorrijden en afremmen…
Belangrijker is nog dat het veel comfortabeler is, vooral op de snelweg als je de cc gebruikt. Zet de cc uit en de auto gaat rollen. Met opd aan gaat de auto direct remmen bij uitzetten van de cc.
Als het echt zoveel meer range oplevert is het wellicht wel het proberen waard. Dat gaan we dus doen
Ga ik even doen!cornholio24 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 18:49:
[...]
Food for thought:
Na een jaartje lijkt me wel heel erg snel. Icm met 12mnd en 13K op de teller aantoonbaar "normaal" gebruik lijkt me ... ik zou proberen aan te sturen op vervanging onder garantie.
Misschien een belletje aan wagen?
Ja in mijn geval met meerdere test was OPD normaal minder zuinig dan OPD uit, maar OPD op laag was weer minder zuinig dan OPD normaal.Mr_Music schreef op maandag 17 januari 2022 @ 18:37:
[...]
Geen idee. Maar om de remmen uit te sluiten kan je wel zelf een paar keer flink in de ankers, dan weet je iig zeker dat de schijven schoon zijn.Duuufke schreef op maandag 17 januari 2022 @ 23:29:
Mijn Polestar doet raar. Hij heeft een paar dagen stil gestaan, en nu is er een soort gebonk bij het rijden. Dit wordt erger bij het remmen. Ik heb gelezen dat de auto de remmen laat aanlopen om de schijven schoon te maken. Maar een gebonk hoort hier niet bij lijkt me… Ik dacht eerst dat er een tak vast zat. Iemand dit al eens gehad?
Het verbruik maakt me in normale situaties ook eigenlijk vrij weinig uit. Alleen op een lange rit wanneer je zuinig wilt rijden om minder vaak te laden.
Ben met de wintersport naar Oostenrijk geweest. Naar skigebied Nassfeld, met grote dakkoffer, volle bagage ruimte en vier personen, ruim 1100 kilometer. Je moet je er op instellen. Ik heb alles door ABRP laten plannen. Gaat prima, ABRP is accuraat en toont ook live de bezetting van de laadpalen. Er zijn voldoende snelladers onderweg. Je rijdt een paar honderd kilometer per laadstop. Soms korter, soms iets langer. Mijn kruissnelheid 120 tot 130 kilometer per uur. 900 kilometer op een dag is prima te doen. (overnachting in Salzburg gedaan) Ik heb op deze trip gemerkt dat wind veel bepalender is dan kou voor je gebruik. Kortom het is echt zonder laadstress prima te doen en eigenlijk wel ontspannen.Pluisie schreef op maandag 17 januari 2022 @ 21:26:
[...]
OPD stond bij mij ook aan vanaf het begin omdat ik dacht dat het zuiniger zou zijn ivm regenereren. Maar dat blijkt niet zo te zijn dus ik ga ook eens een standje lager proberen. Vond het met name vervelend dat als je cruise control uitzet op de snelweg dat ie meteen in de ankers gaat tenzij je je voet op het gaspedaal liet rusten. Voor de rest, zeker in de stad, vond ik het wel prettig rijden. Nu maar eens standje 'laag' proberen. Dat helemaal vrij uitrollen vind ik toch nog wat te losjes.Terrie schreef op maandag 17 januari 2022 @ 23:39:
Mhh OPD uit ga ik morgen eens proberen, had dat juist op max staan omdat dat vaak werd aangeraden.
Het verbruik maakt me in normale situaties ook eigenlijk vrij weinig uit. Alleen op een lange rit wanneer je zuinig wilt rijden om minder vaak te laden.
Dit heb ik al een redelijk aantal keer geprobeerd, maar het bonken houdt aan. Dan gaan we maar langs de dealer vandaagVidaR-9 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 23:31:
[...]
Geen idee. Maar om de remmen uit te sluiten kan je wel zelf een paar keer flink in de ankers, dan weet je iig zeker dat de schijven schoon zijn.
Even een andere vraag. Het lukt mij niet meer om via de app contact met de auto te maken. Een reset in de auto (zowel LTE reset via knop voorruitverwarming als reset via de homeknop heb ik geprobeerd) helpt hierbij niets. Heeft iemand een idee? In de app zie ik gewoon mijn eigen gegevens, het heeft dus niet met inloggen te maken.
BMW I4 40 M HE Tansanit Blue, Volvo XC60 T8 R-Design Bursting Blue, Saab 95,96, 900
Hoi ik heb dit gehad na amper 3 maanden. Het bleek dat mijn performance remklauwen aan bleven lopen deze zijn uiteindelijk bij de Volvo dealer na 1,5 werk dag vervangen (onderdelen moesten uit zweden komen, die waren helaas niet op voorraad in Beesd). Ze konden mij geen verklaring geven.Duuufke schreef op maandag 17 januari 2022 @ 23:29:
Mijn Polestar doet raar. Hij heeft een paar dagen stil gestaan, en nu is er een soort gebonk bij het rijden. Dit wordt erger bij het remmen. Ik heb gelezen dat de auto de remmen laat aanlopen om de schijven schoon te maken. Maar een gebonk hoort hier niet bij lijkt me… Ik dacht eerst dat er een tak vast zat. Iemand dit al eens gehad?
Ik heb sindsdien mijn wagen altijd niet meer op OPD staan vooral als ik weet dat mijn auto langere tijd op de oprit stil staat te verpieteren. Sindsdien heb ik het niet meer meegemaakt.
Zo af en toe komt hier zo'n claim voorbij, en dat doet dan weer mijn wenkbrouwen fronsen.WiMe65 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:24:
[...]
Vanaf moment 1 al 13000km met OPD aan. Even wennen maar heerlijk relaxed rijden. Na jouw post OPD eens uitgezet en wat een verademing is dat! Veel minder schokkerig voor de passagiers en inderdaad dat uitrollen…lijkt wel of er geen weerstand is. Even wennen maar ik ben omen inderdaad ook nog 9-10% zuiniger bij gelijke afstand en weersomstandigheden.
Het is niet dat ik deze waarnemingen als fabels wegzet, eerder het tegenover gestelde, mijn nerd DNA springt gelijk in de analyse mode.
Als ik dus op de snelweg constant exact 100.0kmh zou rijden, 100% vlak zónder tegenwind of-wat-dan-ook voor invloeden van buitenaf.... met of zonder OPD aan zóu... ik 10% meer bereik hebben?
Lijkt mij sterk, en daarmee heb ik dan het éérste punt van een "externe" invloed,
ofwel het feit dat het verbruik verschil níet komt door de constante snelheid maar van het versnellen/vertragings process.
En juist dáár kan ik mij 100% in vinden. Als je OPD (max) aan hebt kan (no pun intended) je "lui" gaan rijden.
Loop je in op je voorganger, pedaal los en de auto recuperatie is een feit
(converter verliezen door mech-energie> elek-energie), om vervolgens weer te versnellen
(converter verliezen door elek-energie> mech-energie).
Héél relaxed rijden, maar de converters jojo-en.
Dán de OPD geheel uit situatie.
We weten allemaal dat de "uitrollen afstanden" enorm zijn door het gewicht zónder ook maar enige (matige?) tegenwerking van de aandrijfmotoren.
Je moet dus wel flink anticiperen om dit in de juiste cadans te krijgen en je "lui" rijden is voorgoed voorbij.
Het is zo dat je in Nederland geen-schijn-van-kans maakt om dagelijks (zeker in de randstad) met een constante snelheid te rijden en zou het dus a-n-t-i-c-i-p-e-r-e-n all the way zijn.
En áls je dus niet constant kan rijden en áls je dat GOED anticiperend doet...
dan geloof ik wél 100.0% dat hier efficientie te behalen is. (voortbewegingstechniek)
Ga ik het dan even afzetten tegen ándere EV auto's dan lees ik op het Kia EV6 forum dat zij een grandioze energie-monitor op het scherm kunnen toveren en ook hun APP watertandende stats laat zien.
Als er bij hun iemand is die wat teleur gesteld is over het bereik, dan is het éérste wat ze vragen,
HEB JE OPD AAN.. en ook op MAX?
Hún energie status informatie is VELE malen beter dan waar wij mee moet leven.
Per afstand zien zij o.a. hoeveel kWh er verbruikt is, én het recuperate % én in kWh.. jawel..
Ik zou onze gewaardeerde stamgast @Inspired willen vragen of de Tesla óók zoiets heeft en zijn bevindingen wel/niet OPD te willen delen met ons.
Vervolgens het OPD max aan, dat dit NAAR zou zijn voor de passagiers......
Als ik dit lees en koppel aan het bovenstaande kán ik mij voorstellen dat dit versnellen/vertragen,
mits in sterke mate, irritante/ misselijkmakende effecten gaat geven en ECHT wel invloed gaat hebben op de convertor verliezen van het heen-en-weer jassen van de benodigde energie, waarbij ik dan een vraagteken moet zetten bij rijstijl/voortbewegingstechniek.
Ik durf te denken (

maar vanaf haar éérste km met de polestar was zij gewend aan OPD-max en wil NOOIT meer terug.
tov onze snelle Audi's rijd zij nu als een arrenslee over een lege, vlakke Antartica vlakte zonder noemenswaardige versnelling/vertragings effecten te ondervinden.
En verder. Ik durf te stellen dat ikzelf een zéér anticiperende rijder ben (al 45+ jaren) en heb leren rijden van iemand die in oorlogstijd SNEL moest rijden zónder dat de patiënt steeds weer op de brancard gehesen moest worden. (speciale techniek/oefening om dat te leren, GAAF om te doen..
Ik heb zomers een (OPD-max) verbruik van 180/190Wh en dat zóu dus -10% kunnen worden met dezelfde gemiddelde snelheid? alleen door OPD uit te zetten en dan 160~170kWh scoren?
Ik denk dat Tesla rijders zwetende handjes krijgen als ze dit lezen als mijn Polestar verbruik vergelijkbaar is met een Tesla M3.
Oók zouden de mensen die bij Polestar geklaagd hebben over hun verbruik direct het antwoord gehad hebben : PLEUR DIE $%&%^ OPD UIT!! en probleem opgelost.
Kortom ik dénk dat het júist analyseren waaróm er een 10% lager verbruik waar te nemen is,
belangrijker is dan de luxe van OPD inleveren.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Ik kan me heel erg vinden in je analyse. Je maakt volgens mij wel de (bewuste) denkfout door die 10% op al je genoemde situaties toe te passen, terwijl het in de praktijk juist anders is, maar eigenlijk toon je dat juist aan door die situaties apart te benomen.Hansieo schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:15:
[...]
Zo af en toe komt hier zo'n claim voorbij, en dat doet dan weer mijn wenkbrouwen fronsen.
Het is niet dat ik deze waarnemingen als fabels wegzet, eerder het tegenover gestelde, mijn nerd DNA springt gelijk in de analyse mode.
Als ik dus op de snelweg constant exact 100.0kmh zou rijden, 100% vlak zónder tegenwind of-wat-dan-ook voor invloeden van buitenaf.... met of zonder OPD aan zóu... ik 10% meer bereik hebben?
Lijkt mij sterk, en daarmee heb ik dan het éérste punt van een "externe" invloed,
ofwel het feit dat het verbruik verschil níet komt door de constante snelheid maar van het versnellen/vertragings process.
En juist dáár kan ik mij 100% in vinden. Als je OPD (max) aan hebt kan (no pun intended) je "lui" gaan rijden.
Loop je in op je voorganger, pedaal los en de auto recuperatie is een feit
(converter verliezen door mech-energie> elek-energie), om vervolgens weer te versnellen
(converter verliezen door elek-energie> mech-energie).
Héél relaxed rijden, maar de converters jojo-en.
We weten allemaal dat de "uitrollen afstanden" enorm zijn door het gewicht zónder ook maar enige (matige?) tegenwerking van de aandrijfmotoren.
Je moet dus wel flink anticiperen om dit in de juiste cadans te krijgen en je "lui" rijden is voorgoed voorbij.
Het is zo dat je in Nederland geen-schijn-van-kans maakt om dagelijks (zeker in de randstad) met een constante snelheid te rijden en zou het dus a-n-t-i-c-i-p-e-r-e-n all the way zijn.
dan geloof ik wél 100.0% dat hier efficientie te behalen is. (voortbewegingstechniek)
Ga ik het dan even afzetten tegen ándere EV auto's dan lees ik op het Kia EV6 forum dat zij een grandioze energie-monitor op het scherm kunnen toveren en ook hun APP watertandende stats laat zien.
Als er bij hun iemand is die wat teleur gesteld is over het bereik, dan is het éérste wat ze vragen,
HEB JE OPD AAN.. en ook op MAX?
Hún energie status informatie is VELE malen beter dan waar wij mee moet leven.
Per afstand zien zij o.a. hoeveel kWh er verbruikt is, én het recuperate % én in kWh.. jawel..![]()
Ik zou onze gewaardeerde stamgast @Inspired willen vragen of de Tesla óók zoiets heeft en zijn bevindingen wel/niet OPD te willen delen met ons.
Vervolgens het OPD max aan, dat dit NAAR zou zijn voor de passagiers......
Als ik dit lees en koppel aan het bovenstaande kán ik mij voorstellen dat dit versnellen/vertragen,
mits in sterke mate, irritante/ misselijkmakende effecten gaat geven en ECHT wel invloed gaat hebben op de convertor verliezen van het heen-en-weer jassen van de benodigde energie, waarbij ik dan een vraagteken moet zetten bij rijstijl/voortbewegingstechniek.
Ik durf te denken () dat mijn vrouw geen "sterke" autorijder is,
maar vanaf haar éérste km met de polestar was zij gewend aan OPD-max en wil NOOIT meer terug.
tov onze snelle Audi's rijd zij nu als een arrenslee over een lege, vlakke Antartica vlakte zonder noemenswaardige versnelling/vertragings effecten te ondervinden.zou blij zijn met haar als chauffeur .
En verder. Ik durf te stellen dat ikzelf een zéér anticiperende rijder ben (al 45+ jaren) en heb leren rijden van iemand die in oorlogstijd SNEL moest rijden zónder dat de patiënt steeds weer op de brancard gehesen moest worden. (speciale techniek/oefening om dat te leren, GAAF om te doen..)
Ik heb zomers een (OPD-max) verbruik van 180/190Wh en dat zóu dus -10% kunnen worden met dezelfde gemiddelde snelheid? alleen door OPD uit te zetten en dan 160~170kWh scoren?
Ik denk dat Tesla rijders zwetende handjes krijgen als ze dit lezen als mijn Polestar verbruik vergelijkbaar is met een Tesla M3.
Oók zouden de mensen die bij Polestar geklaagd hebben over hun verbruik direct het antwoord gehad hebben : PLEUR DIE $%&%^ OPD UIT!! en probleem opgelost.
Kortom ik dénk dat het júist analyseren waaróm er een 10% lager verbruik waar te nemen is,
belangrijker is dan de luxe van OPD inleveren.
Eigenlijk zeg je dat mensen met OPD uit - gemiddeld genomen - anticiperender (is dat een Nederlands woord?) rijden. Zonder mezelf op de borst te kloppen herken ik dat in mezelf. Dat is ook de reden waarom ik zo'n hekel heb aan ACC op de snelweg omdat het veel te reactief is.
Hoe vaak ik op de snelweg niet het 'gas' loslaat en de voet boven de rem houdt en er vervolgens achter kom dat ik al voldoende snelheid heb geminderd zodat ik niet hoef te remmen. Met OPD aan kom je dan al snel in de regeneratie-stand met verlies als gevolg.
Ik vind overigens ook dat je forser kan rijden (als je wilt) met OPD uit . Als voorbeeld het landweggetje met de 30 zijstraten van rechts en slecht zicht in die zijstraten (struiken/bomen). Ik rijdt daar vaak met de voet boven de rem naartoe (de snelheid van tevoren al aangepast door te remmen) zodat ik nog net tijdig kan afremmen als er toevallig net wel die ene auto per jaar uit komt. Met OPD moet je of meer afremmen (minder zuinig) of je neemt meer risico omdat je wat later bent als je echt moet remmen.
Ik heb eerder al geschreven dat ik OPD meer voor de 'gemiddelde rijstijl' vind. Wil je echt fors of juist erg anticiperend (is eigenlijk geen tegenstelling want bij fors rijden moet je zeker anticiperen) rijden dan gaat dat beter met OPD uit is mijn ervaring.
Maar je terechte conclusie lijkt me dat OPD aan of uit an-sich niet zuiniger of minder zuinig is maar waarschijnlijk de daardoor andere rijstijl wel.
Sluit ik mij bij aan, ook dat landweggetje EN dat/je cc welke ik dan ook ZELDEN gebruik, wél LIM.PvS_68 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:39:
[...]
Ik kan me heel erg vinden in je analyse. Je maakt volgens mij wel de (bewuste) denkfout door die 10% op al je genoemde situaties toe te passen, terwijl het in de praktijk juist anders is, maar eigenlijk toon je dat juist aan door die situaties apart te benomen.
Eigenlijk zeg je dat mensen met OPD uit - gemiddeld genomen - anticiperender (is dat een Nederlands woord?) rijden. Zonder mezelf op de borst te kloppen herken ik dat in mezelf. Dat is ook de reden waarom ik zo'n hekel heb aan ACC op de snelweg omdat het veel te reactief is.
Hoe vaak ik op de snelweg niet het 'gas' loslaat en de voet boven de rem houdt en er vervolgens achter kom dat ik al voldoende snelheid heb geminderd zodat ik niet hoef te remmen. Met OPD aan kom je dan al snel in de regeneratie-stand met verlies als gevolg.
Ik vind overigens ook dat je forser kan rijden (als je wilt) met OPD uit . Als voorbeeld het landweggetje met de 30 zijstraten van rechts en slecht zicht in die zijstraten (struiken/bomen). Ik rijdt daar vaak met de voet boven de rem naartoe (de snelheid van tevoren al aangepast door te remmen) zodat ik nog net tijdig kan afremmen als er toevallig net wel die ene auto per jaar uit komt. Met OPD moet je of meer afremmen (minder zuinig) of je neemt meer risico omdat je wat later bent als je echt moet remmen.
Ik heb eerder al geschreven dat ik OPD meer voor de 'gemiddelde rijstijl' vind. Wil je echt fors of juist erg anticiperend (is eigenlijk geen tegenstelling want bij fors rijden moet je zeker anticiperen) rijden dan gaat dat beter met OPD uit is mijn ervaring.
Maar je terechte conclusie lijkt me dat OPD aan of uit an-sich niet zuiniger of minder zuinig is maar waarschijnlijk de daardoor andere rijstijl wel.
Helemaal eens met je uitleg. Bij mij haal ik met name die 10% denk ik door het anticiperen en uitrollen. Ik woon randje Randstad en werk meer naar het oosten en vertrek heel vroeg, dus heb weinig last van files en kan daarom goed anticiperen. Ik kan het anders ook niet verklaren. Belangrijker vind ik het het gevoel dat ik zelf en de passagiers hebben. Ik was heel blij met OPD en nu heel blij zonder OPD. Gewoon eens een paar duizend km proberen.Hansieo schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:15:
[...]
Hebben jullie ook het gevoel dat je met OPD je ‘gas’pedaal verder moet intrappen dan zonder OPD? Met OPD voelt het pedaal wat zwaarder.
2 opmerkingen:Hansieo schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:45:
[...]
Sluit ik mij bij aan, ook dat landweggetje EN dat/je cc welke ik dan ook ZELDEN gebruik, wél LIM.
1 het grote verschil met Tesla of Kia is dat de Polestar bij OPD uit ook regenereert als je remt net als bijv Audi. Als je bij bijv Tesla dus OPD uit zet heb je geen regeneratie. Logisch dat dat flink verschil maakt. De P2 regenereert ook bij OPD uit.
2 OPD aan of uit maakt in theorie niets uit qua verbruik omdat er in beide gevallen wordt geregenereerd. Echter, dat is alleen zo als je bij OPD je pedaal precies zo balanceert dat hij net zo uitrolt als bij OPD uit. Als je dat niet lukt, is OPD altijd slechter qua verbruik. Het beste wat je dus met OPD aan kunt halen is hetzelfde verbruik als OPD uit. Maar meestal is het dus (marginaal) slechter: 8-10% verschil lijkt me wel heel veel.
Overigens is het bij de P2 niet mogelijk echt uit te rollen. De motor wordt niet losgekoppeld. Er wordt zelfs bij uitrollen een minimale hoeveelheid stroom op de motor gezet om uitrollen te simuleren.
[ Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 18-01-2022 09:57 ]
Dank voor de headupJTHZZ schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:54:
[...]
2 opmerkingen:
1 het grote verschil met Tesla of Kia is dat de Polestar bij OPD uit ook regenereert als je remt net als bijv Audi. Als je bij bijv Tesla dus OPD uit zet heb je geen regeneratie. Logisch dat dat flink verschil maakt. De P2 regenereert ook bij OPD uit.
2 OPD aan of uit maakt in theorie niets uit qua verbruik omdat er in beide gevallen wordt geregenereerd. Echter, dat is alleen zo als je bij OPD je pedaal precies zo balanceert dat hij net zo uitrolt als bij OPD uit. Als je dat niet lukt, is OPD altijd slechter qua verbruik. Het beste wat je dus met OPD aan kunt halen is hetzelfde verbruik als OPD uit. Maar meestal is het dus (marginaal) slechter: 8-10% verschil lijkt me echter uitgesloten.
Overigens is het bij ons type motor niet mogelijk uit te rollen. Er wordt zelfs bij uitrollen een minimale hoeveelheid stroom op de motor gezet om dat te simuleren.
Knap dat deze auto's dan tóch nog zo F*#$% efficient zijn, kan je nagaan als ze het toevoegen..
Tesla heeft 1 PM en 1 SM. De laatste kan dus onbelast meedraaien als er geen behoefte voor 4WD is.
Aero levert ook een plsupunt op voor de M3.
wtf?? wist ik niet, 95% 2wd, zou voor mij een "afhaak" punt zijn. Betreft het de Model 3?Rene schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:59:
Een andere factor is het feit dat Polestar permanente 4WD heeft. Tesla rijdt eigenlijk 95% als 2WD. Zoals @JTHZZ kan de Polestar niet natuurlijk uitrollen, dit komt omdat er 2 PM motoren gebruikt worden. Je zou alleen kunnen uitrollen als er een fysieke uitkoppeling plaatsvind.
Tesla heeft 1 PM en 1 SM. De laatste kan dus onbelast meedraaien als er geen behoefte voor 4WD is.
Aero levert ook een plsupunt op voor de M3.
(ps: je zonder lullig te doen.. je bedoelde AWD?? dat is nl anders dan 4WD)
Juist dit herken ik niet, als jij met OPD uit je 'gas loslaat' blijf je gewoon evenveel verbruiken als iemand die een constante snelheid blijft rijden met OPD aan, daar zit geen winst. Als je vervolgens niet helemaal optimaal geanticipeerd hebt op bijvoorbeeld verkeer voor je, waardoor het afremmen met het gaspedaal op OPD stand niet afdoende is heb je wat mij betreft juist niet goed geanticipeerd. Er zit zoveel remkracht op het gaspedaal in OPD stand, als dat op de snelweg onder normale omstandigheden niet afdoende is is er of te veel snelheidsverschil of er zijn te veel idioten op de weg. Dat soort acties zijn voor het gemiddelde verbruik echt marginaal tijdens een trip.PvS_68 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:39:
[...]
I stand correctedHansieo schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:03:
[...]
wtf?? wist ik niet, 95% 2wd, zou voor mij een "afhaak" punt zijn. Betreft het de Model 3?
(ps: je zonder lullig te doen.. je bedoelde AWD?? dat is nl anders dan 4WD)
Of het 95% of 50% is hangt bij Tesla natuurlijk af van de situatie. Maar ik ben ervan overtuigd dat dit voor de P2 AWD nadelig uitpakt in de verschillende range testen.
Bij het afremmen op OPD zie ik namelijk achter m'n stuur rechts ook dit dan helemaal uitslaan naar CHARGE (naar links):
:fill(white):strip_exif()/f/image/LweIayj6tEjPtRmTB6JSQQxE.png?f=user_large)
Maar jullie zeggen dus eigenlijk dat ik dan dus niet laad/regenereer? Of is het:
1. Je remt zo snel af, dat je waarschijnlijk teveel afremt en dus weer gas bij moet geven om weer op snelheid te komen en dus daar 'verlies' hebt
2. Of regenereert hij evenveel op OPD 'Laag' en 'Uit', ondanks dat het voelt dat ie dan amper afremt en voor je gevoel dus nooit zoveel zal regenereren?
Ik reed vanochtend op OPD standje Uit en dat was echt wel wennen. Laag is misschien wel de gulden middenweg voor mij.
Natuurlijk regenereert hij bij OPD AAN als je het pedaal los laat. En in sommige gevallen gebruikt hij dan de remmen, bijv als de accu al vol is.kramon schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:16:
Ik vind dit een heerlijke discussie, maar ik snap het alleen niet helemaal. Ik rij altijd met OPD op Standaard (vol aan dus) en was altijd in de veronderstelling dat als ik dan het gas losliet en die OPD vol laat afremmen, dat ik dan oplaad/regenereer.
Bij het afremmen op OPD zie ik namelijk achter m'n stuur rechts ook dit dan helemaal uitslaan naar CHARGE (naar links):
[Afbeelding]
Maar jullie zeggen dus eigenlijk dat ik dan dus niet laad/regenereer? Of is het:
1. Je remt zo snel af, dat je waarschijnlijk teveel afremt en dus weer gas bij moet geven om weer op snelheid te komen en dus daar 'verlies' hebt
2. Of regenereert hij evenveel op OPD 'Laag' en 'Uit', ondanks dat het voelt dat ie dan amper afremt en voor je gevoel dus nooit zoveel zal regenereren?
Ik reed vanochtend op OPD standje Uit en dat was echt wel wennen. Laag is misschien wel de gulden middenweg voor mij.
Met OPD uit regenereert hij niet als je het stroompedaal loslaat maar zodra je de rem indrukt gaat hij regenereren en als je harder remt ook mechanisch remmen.
Als je dus van 100 tot 0 afremt kun je in theorie net zoveel regeneren alleen doe je dat in het ene geval met je rempedaal en in het andere geval door je stroompedaal los te laten. OPD is dus een comfortfunctie voor wie dit als comfort beschouwt.
Als je met OPD uit het 'gas' loslaat verbruik je wel degelijk minder dan als je met dezelfde snelheid door zou rijden. Probeer het maar uit en kijk naar je vermogensbalk in de display. Wat @JTHZZ beschrijft is dat er een minimale hoeveelheid energie naar de wielen gaat omdat de motoren niet losgekoppeld kunnen worden. Dat is echter veel te weinig om de auto op snelheid te houden.ach-jee schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:04:
[...]
Juist dit herken ik niet, als jij met OPD uit je 'gas loslaat' blijf je gewoon evenveel verbruiken als iemand die een constante snelheid blijft rijden met OPD aan, daar zit geen winst. Als je vervolgens niet helemaal optimaal geanticipeerd hebt op bijvoorbeeld verkeer voor je, waardoor het afremmen met het gaspedaal op OPD stand niet afdoende is heb je wat mij betreft juist niet goed geanticipeerd. Er zit zoveel remkracht op het gaspedaal in OPD stand, als dat op de snelweg onder normale omstandigheden niet afdoende is is er of te veel snelheidsverschil of er zijn te veel idioten op de weg. Dat soort acties zijn voor het gemiddelde verbruik echt marginaal tijdens een trip.
Zou je diezelfde snelheid met OPD willen verliezen dan schiet je al gauw in de regeneratie wat minder efficient is en dus meer verlies oplevert.
Ik zeg niet dat anticiperend afremmen met OPD niet goed zou werken. Dat werkt zeker en is voor anticiperen echt veel meer dan noodzakelijk (zelfs in de lichte stand).
Wat ik wil zeggen is echter dat je met goed anticiperen en OPD uit veel minder vaak regenereert dan met OPD aan omdat je alleen regenereert als je echt bij moet remmen en niet al bij de minste vermindering van snelheid. Daar zit de winst. Ik heb regelmatig dat ik van 130 terugzak naar bijv. 100 of soms zelfs 80 met enkel gas loslaten. Probeer dat maar eens met OPD aan zonder daarbij in de regeneratie te schieten.
Er is overigens enorm veel voordeel te halen uit het verschil tussen constant rijden en steeds optrekken en afremmen op de snelweg. Met goed anticiperen kun je daarmee structureel zuiniger door rijden. Dat geldt voor elke auto.
Dus dan zit het verlies bij nummer 1?JTHZZ schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:20:
[...]
Natuurlijk regenereert hij bij OPD AAN als je het pedaal los laat. En in sommige gevallen gebruikt hij dan de remmen, bijv als de accu al vol is.
Met OPD uit regenereert hij niet als je het stroompedaal loslaat maar zodra je de rem indrukt gaat hij regenereren en als je harder remt ook mechanisch remmen.
Als je dus van 100 tot 0 afremt kun je in theorie net zoveel regeneren alleen doe je dat in het ene geval met je rempedaal en in het andere geval door je stroompedaal los te laten. OPD is dus een comfortfunctie voor wie dit als comfort beschouwt.
1. Je remt zo snel af met OPD-Vol-aan, dat je waarschijnlijk teveel afremt en dus weer gas bij moet geven om weer op snelheid te komen en dus daar 'verlies' hebt
He, maar regeneratie is toch juist goed?PvS_68 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:21:
[...]
Wat ik wil zeggen is echter dat je met goed anticiperen en OPD uit veel minder vaak regenereert dan met OPD aan omdat je alleen regenereert als je echt bij moet remmen en niet al bij de minste vermindering van snelheid. Daar zit de winst. Ik heb regelmatig dat ik van 130 terugzak naar bijv. 100 of soms zelfs 80 met enkel gas loslaten. Probeer dat maar eens met OPD aan zonder daarbij in de regeneratie te schieten.
[ Voor 24% gewijzigd door kramon op 18-01-2022 11:25 ]
Precies. Dat is ook de enige reden waarom geadviseerd wordt op de snelweg zonder OPD te rijden. Bij het onrustige rijden op onze snelwegen schiet je met OPD aan constant in regeneratie tenzij je perfect je rechtervoet kunt doseren.PvS_68 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:21:
[...]
Als je met OPD uit het 'gas' loslaat verbruik je wel degelijk minder dan als je met dezelfde snelheid door zou rijden. Probeer het maar uit en kijk naar je vermogensbalk in de display. Wat @JTHZZ beschrijft is dat er een minimale hoeveelheid energie naar de wielen gaat omdat de motoren niet losgekoppeld kunnen worden. Dat is echter veel te weinig om de auto op snelheid te houden.
Zou je diezelfde snelheid met OPD willen verliezen dan schiet je al gauw in de regeneratie wat minder efficient is en dus meer verlies oplevert.
Ik zeg niet dat anticiperend afremmen met OPD niet goed zou werken. Dat werkt zeker en is voor anticiperen echt veel meer dan noodzakelijk (zelfs in de lichte stand).
Er is overigens enorm veel voordeel te halen uit het verschil tussen constant rijden en steeds optrekken en afremmen op de snelweg. Met goed anticiperen kun je daarmee structureel zuiniger door rijden. Dat geldt voor elke auto.
Dat dus inderdaadkramon schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:23:
[...]
Dus dan zit het verlies bij nummer 1?
[...]
Wat wij zeggen is dat er bij regenereren (net zoals bij 'gas' geven) verlies optreed. Het is niet 100% efficient.Maar jullie zeggen dus eigenlijk dat ik dan dus niet laad/regenereer? Of is het:
Wellicht is het handig als in de openings page er een stukje komt speciaal over OPD rijden en het verschil met UIT.JTHZZ schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:20:
[...]
Natuurlijk regenereert hij bij OPD AAN als je het pedaal los laat. En in sommige gevallen gebruikt hij dan de remmen, bijv als de accu al vol is.

Of je wel/niet extra bereik "krijgt"
Dan hoeven we in het vervolg alleen maar te verwijzen naar de openings page

Ook zou dit goed zijn voor de (onze

Zelf heb ik al weer wat geleerd hierover dat bv regeneratie (recuperatie) bij de Polestar anders opgezet is dan "bij die paar andere"

De app is wel heel erg onbetrouwbaar vind ik.Autowina schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:05:
Ik heb de OPD ook weer op laag gezet en het verbruik lijk inderdaad lager. Ik denk wel dat de oorzaak bij mijzelf ligt, ik merk nu dat ik met OPD aan de neiging had het gaspedaal veel later los te laten.
Even een andere vraag. Het lukt mij niet meer om via de app contact met de auto te maken. Een reset in de auto (zowel LTE reset via knop voorruitverwarming als reset via de homeknop heb ik geprobeerd) helpt hierbij niets. Heeft iemand een idee? In de app zie ik gewoon mijn eigen gegevens, het heeft dus niet met inloggen te maken.
Gisterenavond aan de lader gehangen een blok verderop. Van tevoren had ik nog contact gehad met de wagen om te checken of ik moest laden voor de rit vandaag. Daarna in de avond lukte het niet meer om te zien of dat ie daadwerkelijk aan het laden was. Ik ben zelfs nog eens naar de wagen toegelopen, ook niets.
Vanochtend toen ik opstond zag ik meteen 90% vol op mijn app. Dus geen enkel probleem meer.
Waarschijnlijk is het een Polestar portal probleem met synchronisatie.
2 P2 met 50% acculading. Beide versnellen volgas naar 100km/u. Nummer 1 rolt nu uit tot stilstand, nummer 2 gebruikt OPD tot stilstand. Beide herhalen dit trucje totdat de accu leeg is. Effektiviteitverschil is het afstandsverschil tussen wagen 1 en 2
Ja, maar niet HOEVEN TE regenereren is nog beter.
Als ik van 130 terugzak naar 100 met OPD uit zonder te remmen minder ik dus vaart over een afstand van (doe eens een gok) 500 meter .
Als je met OPD aan rijdt zul je waarschijnlijk pas later (voor het voorbeeld op 200 meter) vaart minderen en dan gaan regenereren. Je hebt dus 300 meter langer 130 gereden en dat verschil maak je niet goed met regenereren. De energie die je opslaat is niet genoeg om 300 meter te kunnen rijden met 130km/h
Interessant nieuws voor de Oostenrijk-gangers. Bij Irschenberg aan de A8 van München naar Oostenrijk is er een Polestar Powerstop gemaakt waar je gratis kunt snelladen. Onze eerste Polestar supercharger
[ Voor 5% gewijzigd door JTHZZ op 18-01-2022 11:51 ]
Ah dan ben ik abuis, ik dacht de auto min of meer op constante snelheid bleef rollen. Dus dit zou je met OPD alleen kunnen nabootsen als je een bijzonder fluwelen voet hebt, dan zit er alsnog geen verschil tussen. Ik heb inmiddels een fluwelen voet, maar ik zal ook eens een keer wat experimenteren.PvS_68 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:21:
[...]
Als je met OPD uit het 'gas' loslaat verbruik je wel degelijk minder dan als je met dezelfde snelheid door zou rijden. Probeer het maar uit en kijk naar je vermogensbalk in de display. Wat @JTHZZ beschrijft is dat er een minimale hoeveelheid energie naar de wielen gaat omdat de motoren niet losgekoppeld kunnen worden. Dat is echter veel te weinig om de auto op snelheid te houden.
En dat is ook juist het mooie aan de Polestar2, dat je kunt kiezen wat je prettig vindt met een redelijk beperkt verschil in verbruik.VidaR-9 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:49:
Ik heb OPD op laag staan. Interesseert me geen bal wat het efficiëntste is, ik kies zelf gewoon wat ik prettigste vind rijden.
En ja we zitten hier op Tweakers dus het gemiddelde 'nerd-gehalte' in onze breinen ligt waarschijnlijk wat hoger dan op een regulier gebruikers-forum, met dit soort interessante discussies als gevolg...
Uiteindelijk hetzelfde hier, ik let zelden op het verbruik, ik wil gewoon lekker rijden.VidaR-9 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:49:
Ik heb OPD op laag staan. Interesseert me geen bal wat het efficiëntste is, ik kies zelf gewoon wat ik prettigste vind rijden.
lol, nee, zoals ik al aangaf zit de efficiëntie JUIST in dit gedrag..Rene schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:38:
Dit zou wellicht een mooie test zijn:
2 P2 met 50% acculading. Beide versnellen volgas naar 100km/u. Nummer 1 rolt nu uit tot stilstand, nummer 2 gebruikt OPD tot stilstand. Beide herhalen dit trucje totdat de accu leeg is. Effektiviteitverschil is het afstandsverschil tussen wagen 1 en 2
gecontroleerd KUNNEN regenereren (aanspreken van de converters)
vs
gewoon laten uitrollen kan-me-niet-donderen-wat-er-achtermij zit (geen converters in het spel)
dit gaat 100% zeker een verschil laten zien en heeft dus NIETS te maken met de praktijk omstandigheden.
Zou je dit écht willen aantonen/testen moet het op een circuit, 200km afleggen, waarbij de 2 auto's exact naast elkaar blijven rijden, rustig wisselen van binnen/buitenbaan, én VARIEREN van snelheid zoals op de snelweg zowel als ringwegen.
Stad lijkt mij overduidelijk dat OPD-max verreweg gaat winnen.
Een Tesla (of ander merk) versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic. of Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.