Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paku
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22-09 12:21

Paku

P2 LRSM Moon Pilot

GeForceFX_BE schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:47:
[...]

het kan natuurlijk ook zo zijn dat Google deze functie niet speciaal voor u heeft ontwikkeld maar voor de vele mensen die in een land wonen met hoogteverschillen? Daar kan het verschil tussen heen en terug wel heel wat meer zijn dan enkele procentjes. Ik herinner mij afgelopen zomer een ritje in Oostenrijk van 100km (50km heen en 50 terug) waar de heenrit 25% SOC kostte, en de terugrit maar 4%.
Stel je vertrekt met 45% SOC en moet ergens heen en terug, zonder deze functie zou je dan denken dat je onderweg moet laden als je ziet dat uw bestemming 25% enkel is, en nu weet je dat je zonder zorgen terug kan rijden.
De afgelopen jaren ben ik bijna wekelijks naar Luxemburg gereden (nog niet met een EV helaas) en telkens was het verbruik terug lager dan het verbruik heen. Hoogteverschillen hoe klein ook, doen er wel degelijk toe is mijn indruk. Net als temperatuur. Windkracht en richting spelen ook een rol maar zijn wel een stuk lastiger te meten.

Polestar 2 (Dec 2021) LRSM Moon Pilot 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13:00
guido66 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 09:43:
Het is niet voor niets dat er de laatste tijd nieuwe banden verschijnen speciaal voor elektrische auto’s.
Die hebben wij ook. Speciale Michelin banden met Polestar aanduiding

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:15
GeForceFX_BE schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:47:
[...]

het kan natuurlijk ook zo zijn dat Google deze functie niet speciaal voor u heeft ontwikkeld maar voor de vele mensen die in een land wonen met hoogteverschillen? Daar kan het verschil tussen heen en terug wel heel wat meer zijn dan enkele procentjes. Ik herinner mij afgelopen zomer een ritje in Oostenrijk van 100km (50km heen en 50 terug) waar de heenrit 25% SOC kostte, en de terugrit maar 4%.
Stel je vertrekt met 45% SOC en moet ergens heen en terug, zonder deze functie zou je dan denken dat je onderweg moet laden als je ziet dat uw bestemming 25% enkel is, en nu weet je dat je zonder zorgen terug kan rijden.
Precies dit. Het valt me op dat @Juancho vooral de problemen opzoekt en niet de mogelijkheden. Wellicht ben ik nu kritisch maar elke keer is het niet goed: geluid, prima maar achter is klote. Range assistent: mijn ramen beslaan dus waardeloos. Google maps: werkt voor de helft. Nu stop ik met zeuren maar mijn advies is om ook eens de voordelen van wijzigingen in te zien. Immers de perfecte auto is nog niet uitgevonden ;). (Wellicht interpreteer ik het fout, dan daarvoor excuses).

Nu terug naar de SOC bij retour. Prima functie. Hier is het ski seizoen in volle gang. Best lekker om dan te kunnen zien dat ik het red terug naar huis. Als ik 800 meter hoger eindig als de startpositie praten we dus over vele procenten verschil!

(Overigens is er een betere manier dan de nieuwe functie: zodra je van je bestemming wegrijdt leg je je startpunt in de navigatie, direct daarna voeg je je reisbestemming toe. Dan heb je in maps beide en zie je je terugkomst SOC real-time updaten terwijl de aankomsttijd is gebaseerd op je reisbestemming ;)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
@Rene wel grappig... Het laatste wat je zegt is PRECIES wat ik dus bedoel. Alleen is dat toevoegen van +2 bestemmingen nog zo omslachtig. Als dat is zoals op je mobiel/pc... Perfect en hoor je mij zeker niet klagen! 🙌🏼 Dus vanuit design oogpunt snap ik bepaalde dingen gewoon niet zo goed. Het lijkt soms wel alsof het software team zelf niet de boel test of vanuit praktisch oogpunt eerst eens gaat rijden om te ervaren hoe de dingen gaan.

[ Voor 39% gewijzigd door Juancho op 09-01-2022 12:25 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22-09 22:23
2w geleden digital key nog eens opnieuw geactiveerd en het werkte feilloos. Wel altijd de echte sleutel meegenomen als reserve in een RFID zakje. Gisteren stapte ik voor het eerst in die 2w in als passagier en de deuren ontgrendelden niet. Ingestapt door de sleutel uit het tasje te nemen en mijn vriendin is dan naar huis gereden met mij als passagier. Sindsdien werkt de digital key niet meer ondanks dat beide Bluetooth connecties ‘verbonden’ zijn. Zou het kunnen dat (proberen) instappen aan passagierszijde dit veroorzaakt heeft??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paku

Paku

P2 LRSM Moon Pilot

Davy_Rx schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:37:
2w geleden digital key nog eens opnieuw geactiveerd en het werkte feilloos. Wel altijd de echte sleutel meegenomen als reserve in een RFID zakje. Gisteren stapte ik voor het eerst in die 2w in als passagier en de deuren ontgrendelden niet. Ingestapt door de sleutel uit het tasje te nemen en mijn vriendin is dan naar huis gereden met mij als passagier. Sindsdien werkt de digital key niet meer ondanks dat beide Bluetooth connecties ‘verbonden’ zijn. Zou het kunnen dat (proberen) instappen aan passagierszijde dit veroorzaakt heeft??
Bij mij geen enkel probleem. DK werkt bij alle deuren naar behoren. Zelfs bij de achterklep. SW1.8.1
Soms heeft de wagen wel even, 1 of 2 seconden, nodig om te ontgrendelen.

Ik had deze week wel 2 telefoons met bluetooth gekoppeld ( die van mijn dochter voor muziek en de mijne voor spraak) en vond bluetooth een paar keer in de settings op off staan na instappen. Heb haar telefoon weer verwijderd en daarna stond bluetooth na instappen weer altijd aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Aghanim schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:32:
Vandaag sinds lange tijd weer eens een lange rit voor de boeg. Sinds 1.6 niet meer uit de stad geweest dus met 2 updates die beide improvements zouden moeten bieden aan range/laden/voorverwarmen had ik er zin in :)

100% geladen - 25 min voorverwarmd via timer.
Heen en terugrit vrijwel identiek. In totaal ongeveer 15km op 50-wegen, 15km op 80-wegen en de rest snelweg. Heen 100-110 ACC en terug 110-120 ACC (op stukken waar het mocht). Geen sprintjes gedaan.

Links de terugrit en rechts het totaal. Had nog 6% over bij thuiskomst.

[Afbeelding]

Conclusie: 290km range bij 5C gemiddeld op basis van in NL toegestane snelheden. De range ‘improvements’ hebben bij mij geen zak opgeleverd.

@Hansieo hier vorige week ook problemen met de transponder key foutmelding. Ik kon toen ook niet weg totdat ik uiteindelijk de sleutels in het bakje had gedaan. Misschien een bug in 1.8?
Je bent niet de enige met stevig verbruik. Vandaag wat meer kilometers gereden, en aangezien het lekker rustig was veel 130 op de cc gereden. Dat zie je dan wel direct terug in het verbruik met deze temperaturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WroU_17zfouvzbmwOp_SXYhepXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ws51Xv8XyUCd99ttCrw9zTzz.jpg?f=fotoalbum_large

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GuiltyNL
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 21:24
Ik heb dat verbruik meermaals aangekaart bij Polestar, maar ze reageren er algemeen of ontwijkend op.

Hun range calculator op hun site heeft altijd voorgerekend dat er tussen +15 graden en -5 graden een verschil zat in range van 30 kilometer.

Ik heb ze die screenshots gestuurd en er werd ontwijkend antwoord op gegeven.

De range calculator is door Polestar meermaals stilzwijgend aangepast, naar beneden welteverstaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Davy_Rx
GuiltyNL schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:11:
Ik heb dat verbruik meermaals aangekaart bij Polestar, maar ze reageren er algemeen of ontwijkend op.

Hun range calculator op hun site heeft altijd voorgerekend dat er tussen +15 graden en -5 graden een verschil zat in range van 30 kilometer.

Ik heb ze die screenshots gestuurd en er werd ontwijkend antwoord op gegeven.

De range calculator is door Polestar meermaals stilzwijgend aangepast, naar beneden welteverstaan.
Als je alles worst case invult komt je op 290km. Dat klopt voor mij bij temperaturen onder het vriespunt. Laat het nu nog iets te optimistisch zijn want ‘wind’ wordt natuurlijk bv ook niet meegenomen en zo zijn er nog parameters die een invloed hebben. Dat zit er dan toch allemaal niet zo ver naast? Misschien dat het wat naar beneden bijgesteld is de afgelopen maanden, maar toch niet veel volgens mij. Oprechte vraag: wat voor antwoord verwacht je van je van de mensen van support?

Opladen is geoptimaliseerd en dat zal nog wel wat beter kunnen en worden. Maar verwacht geen wonderen meer op gebied van range. De aërodynamica, gewicht,… zullen niet veranderen. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uvj6GcsmmD8JFwhZ-Qz21aNXjAY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xalOMkni1BuPjMe4iGDh7sdh.png?f=user_large
Dus de nieuwe apps en de link naar Google Assistant devices.

[ Voor 14% gewijzigd door JTHZZ op 10-01-2022 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jehanthar
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04-10-2024
Tja, en het begon ooit zo mooi (toen ik in september 2020 als EV-groentje mijn eerste EV bestelde) met de belofte van 470 km range 😢
Maar ik klaag niet (meer) hoor! Ik ben eraan gewend geraakt en weet intussen ook veel meer over accu’s en koude etc.

[ Voor 30% gewijzigd door Jehanthar op 10-01-2022 22:49 ]

Polestar2 launch edition, Void, charcoal, non PP/19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Damn dat is jammer. Hadden wij Volvo rijders eens een primeur zoals jullie met die browser en ABRP... krijg je dit weer |:( ;)

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
Jehanthar schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:47:
Tja, en het begon ooit zo mooi (toen ik in september 2020 als EV-groentje mijn eerste EV bestelde) met de belofte van 470 km range 😢
Maar ik klaag niet (meer) hoor! Ik ben eraan gewend geraakt en weet intussen ook veel meer over accu’s en koude etc.
Het Max. is idd. wel heel wat naar onder bijgesteld zie ik. Had eerst enkel worst case bekeken. 😊

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GuiltyNL
Davy_Rx schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:59:
[...]

Als je alles worst case invult komt je op 290km. Dat klopt voor mij bij temperaturen onder het vriespunt. Laat het nu nog iets te optimistisch zijn want ‘wind’ wordt natuurlijk bv ook niet meegenomen en zo zijn er nog parameters die een invloed hebben. Dat zit er dan toch allemaal niet zo ver naast? Misschien dat het wat naar beneden bijgesteld is de afgelopen maanden, maar toch niet veel volgens mij. Oprechte vraag: wat voor antwoord verwacht je van je van de mensen van support?

Opladen is geoptimaliseerd en dat zal nog wel wat beter kunnen en worden. Maar verwacht geen wonderen meer op gebied van range. De aërodynamica, gewicht,… zullen niet veranderen. 😊
Wacht even, dat is nu. Dat was niet toen ik 'm kocht! Toen ik 'm kocht gaf de range calculator 410 kilometer aan bij 5 graden celcius voor 20" met airco aan. Later zakte dat steeds en bleef toen een tijdje steken op 380 kilometer bij 5 graden.

Mijn verbruik was vorige winter gemiddeld 35 kWh/100 kilometer. Ik zak nu naar 31 kWh/100km. 🤨

Dus zullen we het wel in het juiste perspectief plaatsen. Ook @Loen en @Paku

[ Voor 4% gewijzigd door GuiltyNL op 11-01-2022 00:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
Davy_Rx schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:57:
[...]

Het Max. is idd. wel heel wat naar onder bijgesteld zie ik. Had eerst enkel worst case bekeken. 😊
Nogmaals, jij kijkt nu. Ik keek 1,5 jaar geleden. Ik heb de screenshots nog. Het verschil tussen nu en toen is dus zo'n 100 kilometer in range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
Heeft iemand trouwens al met succes de 'onderventilatie' aan de gang gekregen? Sinds 1.7 of 1.8 (weet ik even niet meer zeker) lijkt de ventilatie en dus de verwarming naar je voeten en benen toe weinig meer te doen.

Ik merk dat met dit koude weer de kou onderin bij je benen en voeten blijft hangen. Ik heb met mijn handen gevoeld onder het dashboard, maar er komt ook nergens warme lucht vandaan.

Bij de dealer is het een bekend probleem, maar ze hadden toen nog geen oplossing voor me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:30
GuiltyNL schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:15:
Heeft iemand trouwens al met succes de 'onderventilatie' aan de gang gekregen? Sinds 1.7 of 1.8 (weet ik even niet meer zeker) lijkt de ventilatie en dus de verwarming naar je voeten en benen toe weinig meer te doen.

Ik merk dat met dit koude weer de kou onderin bij je benen en voeten blijft hangen. Ik heb met mijn handen gevoeld onder het dashboard, maar er komt ook nergens warme lucht vandaan.

Bij de dealer is het een bekend probleem, maar ze hadden toen nog geen oplossing voor me.
Dat is mij eigenlijk niet opgevallen. Ook niet tijdens ons tripje naar het toen iets koudere Zweden (temperatuur varieerde van 0 tot -8).

Met eco klimaat stand voel ik het vrijwel meteen. Die gebruik ik dus ook niet, tenzij ik op een lang stuk met 5% SoC lijk aan te komen bij een laadpunt ;-)

Maar jij hebt het dus met normaal klimaat? Hoe hoog staat je gewenste temp? Recirculatie aan of uit? Wil wel even checken hoe dat bij mij 'voelt'.

XPENG G9 Performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
kramon schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:20:
[...]

Maar jij hebt het dus met normaal klimaat? Hoe hoog staat je gewenste temp? Recirculatie aan of uit? Wil wel even checken hoe dat bij mij 'voelt'.
Ja met normaal klimaat, op de 'Auto' stand, recirculatie uit. Best voelbaar als je in de ochtend of avond gaat rijden nadat de auto een tijd stil heeft gestaan. Voor het juiste effect zonder voorverwarmen gaan rijden.

De kachel is dan vrij snel op temperatuur (2 minuten ofzo), je merkt dan dat het vanaf het zitvlak van de stoelen naar boven toe warm wordt en dat het 'benendeel' ijskoud blijft, tenminste bij mij is dat zo.

Uiteindelijk mengt de lucht zich wel, maar het duurt zeker 15 tot 20 minuten voordat het zover is en dan nog voel je dat de lucht bij je voeten aanzienlijk kouder is.

Maar goed, dat is dus wellicht niet bij iedereen. Ik weet dat meer mensen er melding van hebben gemaakt, maar het kan zijn dat het gewoon bij bepaalde auto's niet optimaal werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incrediblo
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-07-2022
Davy_Rx schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:59:
[...]

Gisteren gestart met volle accu (100%)
Gereden afstand: 260km
Temperatuur rond de 0 graden
Snelheid gemiddeld 110km/uur

Bij aankomst had ik nog 10% accu over. Vanochtend toen ik naar een laadpunt wilde rijden was het nog 3%.

Conclusies:
- Erg lage range, beschamend voor een auto van deze prijsklasse
- onbetrouwbare data (10% veranderd in 1 nacht in 3%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ach-jee
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:37
incrediblo schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:51:
[...]

Bij aankomst had ik nog 10% accu over. Vanochtend toen ik naar een laadpunt wilde rijden was het nog 3%.

Conclusies:
Wat voor een P2 configuratie heb je als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incrediblo
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-07-2022
ach-jee schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:01:
[...]

Wat voor een P2 configuratie heb je als ik vragen mag?
Polestar 2 78kWh Launch Edition

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
[...]

Conclusies:
Vind ik wel meevallen eigenlijk. Het is geen top prestatie, maar om het beschamend te noemen. Het is koud en je rijdt waarschijnlijk 120 op de cc ofzo? En dan een range van 286km.

Wind mee of tegen kan ook nog best flink schelen in verbruik merk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14:56
GuiltyNL schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:24:
[...]

Ja met normaal klimaat, op de 'Auto' stand, recirculatie uit. Best voelbaar als je in de ochtend of avond gaat rijden nadat de auto een tijd stil heeft gestaan. Voor het juiste effect zonder voorverwarmen gaan rijden.

De kachel is dan vrij snel op temperatuur (2 minuten ofzo), je merkt dan dat het vanaf het zitvlak van de stoelen naar boven toe warm wordt en dat het 'benendeel' ijskoud blijft, tenminste bij mij is dat zo.

Uiteindelijk mengt de lucht zich wel, maar het duurt zeker 15 tot 20 minuten voordat het zover is en dan nog voel je dat de lucht bij je voeten aanzienlijk kouder is.

Maar goed, dat is dus wellicht niet bij iedereen. Ik weet dat meer mensen er melding van hebben gemaakt, maar het kan zijn dat het gewoon bij bepaalde auto's niet optimaal werkt.
Ik heb het ook, en ook al gemeld bij Polestar die aangaven dat het een bekend issue was na de update. Zie: https://gathering.tweaker...message/69950594#69950594

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramon
Handig van Ionity:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1er5oCXuLSAMwmn9YDrCyJCmlog=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hhOkBv9AXshpiYd0th2lHYkW.png?f=user_large

Eens kijken wat dat doet met kosten pet kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
_--[]--__ schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:39:
[...]

Ik heb het ook, en ook al gemeld bij Polestar die aangaven dat het een bekend issue was na de update. Zie: https://gathering.tweaker...message/69950594#69950594
Ja precies, maar ik ben dus benieuwd of het bij andere rijders inmiddels verholpen was bij de dealer. Mijn dealer kon er op dat moment niets mee en Polestar reageert niet op de vraag hoe het ermee staat.

Het gebrek aan communicatie vanuit Polestar en de trage probleemoplossing (als een probleem überhaupt al aangepakt en opgelost wordt) besmetten toch wel een beetje het merk helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
kramon schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:49:
Handig van Ionity:
[Afbeelding]

Eens kijken wat dat doet met kosten pet kW.
Moet je hiervoor dan een account bij Ionity zelf hebben? Maar dan loop je wel het speciale (en tijdelijke?) actietarief mis dat Polestar via Plugsurfing geregeld heeft bij Ionity laders denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramon
GuiltyNL schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:56:
[...]

Moet je hiervoor dan een account bij Ionity zelf hebben? Maar dan loop je wel het speciale (en tijdelijke?) actietarief mis dat Polestar via Plugsurfing geregeld heeft bij Ionity laders denk ik.
Ik heb nog nooit met de app betaald, maar als het via de app gaat, dan zijn mijn passen gekoppeld (neem ik aan) en zou je dus die korting moeten hebben. Ik ga 't wel even testen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
[...]

Conclusies:
Mijn vermoeden is dat er bij sommige auto's iets aan de hand is met de conditionering (verwarming) van de accu. Daar gaat soms veel energie aan verloren.

Vorige winter had ik het probleem natuurlijk ook. Ik had soms ritten van > 40 kWh/100km. Toen werd door mederijders gezegd: wacht maar tot het lente wordt dan is je probleem voorbij.

Natuurlijk werd het probleem minder, maar ik had een soort bandbreedte van een paar graden waar mijn auto een normaal verbruik had, ik weet het niet meer precies, maar het was zoiets als tussen de 20 en 22 graden.

Daaronder en daarboven ging het gebruik noemenswaardig omhoog. Dus ik denk dat zodra de conditionering van de accu ingeschakeld wordt, het meer dan evenredig misloopt omdat er een koelleiding niet goed zit ofzo. Ik dacht ook een keer ergens iets gelezen te hebben dat bij een P2 rijder dat aan de hand was en uiteindelijk hadden ze een blokkade verwijderd waardoor de koeling of verwarming van de batterij veel efficiënter verliep.

Het zal me niets verbazen als meer rijders, waaronder ik, datzelfde probleem hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:32
VidaR-9 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:30:
[...]

Vind ik wel meevallen eigenlijk. Het is geen top prestatie, maar om het beschamend te noemen. Het is koud en je rijdt waarschijnlijk 120 op de cc ofzo? En dan een range van 286km.

Wind mee of tegen kan ook nog best flink schelen in verbruik merk ik.
en van randstad?? 260 gereden.. richting limburg??

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autowina
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:36
GuiltyNL schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:15:

Ik heb dat hier ook gemeld. Ik heb wel het idee dat het bij 1.7 veel slechter was dan bij 1.8.

BMW I4 40 M HE Tansanit Blue, Volvo XC60 T8 R-Design Bursting Blue, Saab 95,96, 900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Autowina schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:06:
[...]

Ik heb dat hier ook gemeld. Ik heb wel het idee dat het bij 1.7 veel slechter was dan bij 1.8.
Ikzelf merk het duidelijk in de ECO stand, zonder eco óók wel, maar minder duidelijk.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GuiltyNL
De ECO stand is volgens mij niet heel bruikbaar, tenminste bij mij beslaat alles en ik zit de eerste 15 minuten in de vrieskou haha.

Wat dat betreft is het een geslaagde opzet en ECO, maar het is net zo ECO als je huis op 17 graden instellen, ook ECO maar niet comfortabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cello66
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-09 12:05
GuiltyNL schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:09:
[...]

Mijn vermoeden is dat er bij sommige auto's iets aan de hand is met de conditionering (verwarming) van de accu. Daar gaat soms veel energie aan verloren.

Vorige winter had ik het probleem natuurlijk ook. Ik had soms ritten van > 40 kWh/100km. Toen werd door mederijders gezegd: wacht maar tot het lente wordt dan is je probleem voorbij.

Natuurlijk werd het probleem minder, maar ik had een soort bandbreedte van een paar graden waar mijn auto een normaal verbruik had, ik weet het niet meer precies, maar het was zoiets als tussen de 20 en 22 graden.

Daaronder en daarboven ging het gebruik noemenswaardig omhoog. Dus ik denk dat zodra de conditionering van de accu ingeschakeld wordt, het meer dan evenredig misloopt omdat er een koelleiding niet goed zit ofzo. Ik dacht ook een keer ergens iets gelezen te hebben dat bij een P2 rijder dat aan de hand was en uiteindelijk hadden ze een blokkade verwijderd waardoor de koeling of verwarming van de batterij veel efficiënter verliep.

Het zal me niets verbazen als meer rijders, waaronder ik, datzelfde probleem hebben.
Dat gevoel heb ik ook (kan geen toeval zijn) Ik was aan het spelen met de batterijvoorverwarming om het te kunnen toetsen, maar had tot voor kort niet door dat de accu alleen wordt voorverwarmd wanneer je preconditioning via de timer gebruikt :?
Dus een nieuwe poging gedaan. 2 screenshots genomen op 2 afzonderlijke dagen op dezelfde route(foto van 2de dag wel 1,5 km te laat genomen)

Wie het snapt mag het zeggen:
Beide gestart op 90%SoC
eerste snapshot. Niet voorverwarmd verbruik 28,6kWh/100km. 11% verbruik. Range left: 320km
Tweede snap shot. Wel voorverwarmd verbruik 28,2kWh/100km. 16% verbruik. Range left: 300km
Dus mijn verbruik is bij voorverwarming beter(0,4kwh/100k) maar heb minder range over dezelfde afstand 8)7

Natuurlijk niet echt wetenschappelijk, maar wel voldoende om te vemoeden dat er niet veel van klopt.
Bij het voorverwarmen verbruik ik toch al snel 3kWh en die zou ik na 36 km toch moeten terug vinden in de cijfers?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AWHPCdLFGXf1UA29FYVeII7CZR0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WRLzk14hNzLi8XDziYBrtNrX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EM75tVBfrLdMKulVjlPopDuGJWg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ytZ7CN2uToY7DGgRcbZV10z.jpg?f=fotoalbum_large

P2 Launch Edition Void 20”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
GuiltyNL schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:35:
De ECO stand is volgens mij niet heel bruikbaar, tenminste bij mij beslaat alles en ik zit de eerste 15 minuten in de vrieskou haha.

Wat dat betreft is het een geslaagde opzet en ECO, maar het is net zo ECO als je huis op 17 graden instellen, ook ECO maar niet comfortabel.
Bij mij beslaat niets. Voorverwarmen aan de paal en zodra de accu’s zijn opgewarmd haal je met gemak <20kWh. Met winterjas aan en eco op 20 graden heb ik het niet koud. Buitentemp 5 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
@Cello66 Er is echt iets mee, want dat voorverwarmen aan de paal doet bij mij ook niets. Ik heb toen een keer een andere test gedaan en de auto in een verwarmde garage laten overnachten (16 graden in de garage), vervolgens gaan rijden en het verbruik was toen lager dan wanneer ik aan de paal voorverwarm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
JTHZZ schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:01:
[...]

Bij mij beslaat niets. Voorverwarmen aan de paal en zodra de accu’s zijn opgewarmd haal je met gemak <20kWh. Met winterjas aan en eco op 20 graden heb ik het niet koud. Buitentemp 5 graden.
Nou, ik niet hoor. De keren dat ik onder de 20 terecht ben gekomen zijn op één hand te tellen en alleen bij ideale lente / zomer omstandigheden. Ik denk dat dat minder dan 1% van mijn ritten betrof.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JTHZZ
GuiltyNL schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:03:
@Cello66 Er is echt iets mee, want dat voorverwarmen aan de paal doet bij mij ook niets. Ik heb toen een keer een andere test gedaan en de auto in een verwarmde garage laten overnachten (16 graden in de garage), vervolgens gaan rijden en het verbruik was toen lager dan wanneer ik aan de paal voorverwarm.
Het voorverwarmen van de accu’s aan de paal werkt nog steeds niet goed. Ik had het over het voorverwarmen van het interieur. De accu’s warmen op door de accuverwarming tijdens de eerste kilometers met hoger verbruik. Als ik na 10-20 km het verbruik reset zie ik met Eco aan <20.

[ Voor 6% gewijzigd door JTHZZ op 11-01-2022 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shorteh
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-09 11:26
Cello66 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:57:
maar had tot voor kort niet door dat de accu alleen wordt voorverwarmd wanneer je preconditioning via de timer gebruikt :?
Bedankt voor de informatie, dit wist ik ook niet. Heb nu maar een timer ingesteld voor als ik zometeen ga rijden. Ben benieuwd of het nog wat verschil maakt dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cello66
Shorteh schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:36:
[...]

Bedankt voor de informatie, dit wist ik ook niet. Heb nu maar een timer ingesteld voor als ik zometeen ga rijden. Ben benieuwd of het nog wat verschil maakt dan.
Wanneer de accu echt koud is, zie je een ijskristal symbool verschijnen. Die verdwijnt bij mij pas na 70km zonder voorverwarming. Met voorverwarming zie ik hem niet. Je zou verwachten dat de accu dan warm is en de auto efficiënter in energieverbruik, maar dat zie ik niet terug in de cijfers. Hopelijk geeft het bij jou wel een duidelijk verschil. Dan versterkt dat het gevoel dat bij sommige auto’s misschien de slangen verkeerd zijn aangesloten.

Let wel op, er was wat discussie over hoe lang de accu warm blijft. Het duurt tot wel 16 uur voordat een accu is afgekoeld, dus na een 50km rijden, blijft de accu nog uren warm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kl-8LKeed8sIBlSj2q2_JrqzOOc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/knBbcbPnHtIEeZrgSqp7Wh3q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Cello66 op 11-01-2022 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shorteh
Cello66 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:48:
[...]

Wanneer de accu echt koud is, zie je een ijskristal symbool verschijnen. Die verdwijnt bij mij pas na 70km zonder voorverwarming. Met voorverwarming zie ik hem niet. Je zou verwachten dat de accu dan warm is en de auto efficiënter in energieverbruik, maar dat zie ik niet terug in de cijfers. Hopelijk geeft het bij jou wel een duidelijk verschil. Dan versterkt dat het gevoel dat bij sommige auto’s misschien de slangen verkeerd zijn aangesloten.

Let wel op, er was wat discussie over hoe lang de accu warm blijft. Het duurt tot wel 16 uur voordat een accu is afgekoeld, dus na een 50km rijden, blijft de accu nog uren warm.

[Afbeelding]
Ik ben vanochtend inderdaad zonder voorverwarmen van Arnhem naar Rotterdam gereden en heb hier het ijskristal niet zien verdwijnen. Heb nu een timer gezet op 20 minuten voor vertrek, ben benieuwd wat het met het verbruik doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvS_68
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14:35
Shorteh schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:55:
[...]

Ik ben vanochtend inderdaad zonder voorverwarmen van Arnhem naar Rotterdam gereden en heb hier het ijskristal niet zien verdwijnen. Heb nu een timer gezet op 20 minuten voor vertrek, ben benieuwd wat het met het verbruik doet.
Waarom op 20 minuten voor vertrek? Dan is de auto al weer flink afgekoeld met deze temperaturen. De timer is bedoeld als vertrektijd. Hij rekent dan zelf wel uit wanneer hij moet gaan voorverwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shorteh
PvS_68 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:05:
[...]

Waarom op 20 minuten voor vertrek? Dan is de auto al weer flink afgekoeld met deze temperaturen. De timer is bedoeld als vertrektijd. Hij rekent dan zelf wel uit wanneer hij moet gaan voorverwarmen.
:'( het is wel duidelijk dat ik de timers nog nooit gebruikt heb. Dacht dat het de voorverwarm tijd was. Heb 'm aangepast. Thx! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
Ik heb een kraakje ergens rechtsachter welke ik hoor bij korte drempel of wat slechter wegdek. Het is behoorlijk irritant, maar weet nog niet precies waar het vandaan komt. Het lijkt van rechts van de zitplaats rechtsachter te komen. De gordel heb ik al uitgesloten. Iemand ideeën, wellicht bekende dingen?

Het doet me denken aan m’n krakende deurrubbers van mijn vorige BMW 3 serie. Was ook een bekend probleem van die auto.

[ Voor 13% gewijzigd door VidaR-9 op 11-01-2022 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
VidaR-9 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:18:
Ik heb een kraakje ergens rechtsachter welke ik hoor bij korte drempel of wat slechter wegdek. Het is behoorlijk irritant, maar weet nog niet waar het vandaan komt. Iemand ideeën, wellicht bekende dingen?

Het doet me denken aan m’n krakende deurrubbers van mijn vorige BMW 3 serie. Was ook een bekend probleem van die auto.
Wellicht dat gewichtje wat aan dat touwtje van de hoedenplank hangt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdtweak
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-05 05:31
Ik heb een kraakje ergens rechtsachter welke ik hoor bij korte drempel of wat slechter wegdek. Het is behoorlijk irritant, maar weet nog niet waar het vandaan komt. Iemand ideeën, wellicht bekende dingen?

zitten je gordels goed en zit er niks geks in je kofferbak of onder het plateau wat je kan optillen van je kofferbak?

Had eens een gek geluid steeds rechts achter, bleek de gordel te zijn die net niet goed zat en dan ergens op klapperde :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
Thanks mannen. Had later toegevoegd dat het iig niet de gordel lijkt te zijn.

Zal dat gewichtje ook eens proberen uit te sluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cello66
Ik heb een kraakje ergens rechtsachter welke ik hoor bij korte drempel of wat slechter wegdek. Het is behoorlijk irritant, maar weet nog niet precies waar het vandaan komt. Het lijkt van rechts van de zitplaats rechtsachter te komen. De gordel heb ik al uitgesloten. Iemand ideeën, wellicht bekende dingen?

Ja, iets met de ophanging van de Öhlins dempers. Je hebt toch een PP versie? Dempers zijn vervangen bij degene die er last van hadden. Ook in oude topis op internet terug te vinden: https://polestar.fans/t/k...usche-vom-fahrwerk/2113/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
Cello66 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:40:
[...]

Ja, iets met de ophanging van de Öhlins dempers. Je hebt toch een PP versie? Dempers zijn vervangen bij degene die er last van hadden. Ook in oude topis op internet terug te vinden: https://polestar.fans/t/k...usche-vom-fahrwerk/2113/2
Hmm dat zou balen zijn. Zal het later eens doorlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nepkenny
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-12-2023
Bij Volvo hebben ze nu youtube en flitsmeister wanneer kan de polestar deze verwachten, het is toch dezelfde play store?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ach-jee
nepkenny schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 18:35:
Bij Volvo hebben ze nu youtube en flitsmeister wanneer kan de polestar deze verwachten, het is toch dezelfde play store?
Wellicht krijg je meer informatie als je vijf keer @frankkie12345’s naam herhaalt voor een spiegel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:14

MaxxMark

HT is Tof!

in het XC40 topic had ik er al eens wat over gezegd, maar omdat ik toch echt een p2 heb reageer ik gewoon hier er op (maar doe wel een @Juancho omdat ik in het Xc40 topic ook op hem reageerde).

Vandaag (met de kou van rond de -1) weer gehad dat ik naar kantoor moest (<10km) en mn wagen hing aan de paal. In het Xc40 topic had ik genoemd dat je het veel sneller merkt als je de auto laat doorladen naar 100%. Ofwel dat ie de hele nacht naar 90% laadt en dat als je weg wilt je een half uur van te voren hem op 100% zet zodat hij goed gaat preconditionen. Dit in tegenstelling tot het voorverwarmen via de preconditioning. Omdat ik zelf vandaag géén zin had om naar de auto te gaan heb ik het dus met de preconditioning gedaan. Sterker, ik heb het 2x gedaan omdat ik 3 kwartier nog niet weg was (er kwam wat tussendoor) en ik dus voor een 2e keer de auto liet preconditionen.

Na het wegrijden bemerkte ik nog altijd de hoge getallen in het verbruik. Wel was het zo dat ze sneller stabiliseerden dan voorheen. Ik kwam uiteindelijk uit op de 24kWh/100km oid. Wat niet slecht was voor deze temperaturen.

Echter blijf ik er bij dat het daadwerkelijk een half uur de auto laten doorladen van 90% naar 100%, voorafgaand aan je vertrek, betere resultaten levert dan alleen preconditioning. Ik wilde echter dit alvast delen als klein datapuntje (zeker gezien ik ook vaak, maar toch niet zó erg als @Aghanim, vrij forse verbruikcijfers heb).

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx

Daar heb ik ook naar gezocht. Gordels en gewichtje uitgesloten. Polestar is iets aan mijn schokdempers komen smeren maar toen was het er nog. Ik had de indruk dat het beter was toen ik de stoelen eens naar voor en hard terug naar achter geklapt had. Even later was het echter terug. Plots hoorde ik het niet meer. (Ofwel ben in het gewoon geworden 😅) Ik ga er eens terug extra op letten maar ik dacht dan dat het toch iets was in de buurt van de schokdempers dat af en toe iets raakte dat nu na x km uitgesleten was. Al leek het echt wel eerder van binnen in de auto te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• espro
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-09 19:26
Davy_Rx schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:43:
[...]

Daar heb ik ook naar gezocht. Gordels en gewichtje uitgesloten. Polestar is iets aan mijn schokdempers komen smeren maar toen was het er nog. Ik had de indruk dat het beter was toen ik de stoelen eens naar voor en hard terug naar achter geklapt had. Even later was het echter terug. Plots hoorde ik het niet meer. (Ofwel ben in het gewoon geworden 😅) Ik ga er eens terug extra op letten maar ik dacht dan dat het toch iets was in de buurt van de schokdempers dat af en toe iets raakte dat nu na x km uitgesleten was. Al leek het echt wel eerder van binnen in de auto te komen
Heb je je ramen al gecheckt? Bij mij kraken die een beetje als ik over een hobbel/drempel rijd. Dealer heeft ze opnieuw afgesteld zodat ze beter sluiten als ze dicht zitten. De kraak is er echter nog steeds.

Polestar 2 MY22 | LRSM | Void | 19” | Plus | Trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Ik had gisteren de omgekeerde ervaring van sommigen hier: bij een snellader naar 82% geladen. Vervolgens naar huis gereden en met 78% aangekomen. Vanochtend had ik zonder te rijden of laden weer 82% toen ik bij de auto kwam.
Wat me ook opviel is dat ik na het snelladen na 10 minuten rijden door de vrieskou nog steeds de accukoeling hoorde werken. Had niet gedacht dat dat bij deze temperaturen na het snelladen nog zo lang nodig zou zijn.
Positief puntje: 151kW tot 40% zonder problemen en ook daarna bleef het snel gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door JTHZZ op 11-01-2022 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
espro schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:06:
[...]

Heb je je ramen al gecheckt? Bij mij kraken die een beetje als ik over een hobbel/drempel rijd. Dealer heeft ze opnieuw afgesteld zodat ze beter sluiten als ze dicht zitten. De kraak is er echter nog steeds.
Momenteel heb ik het niet meer denk ik. Laatst viel me wel op dat de ramen bij het instappen soms even naar boven gestuurd worden en dan terug een beetje zakken alsof ze te hard omhoog gedrukt werden. Is dit iets nieuw in een laatste update. Misschien dat dit het opgelost heeft? Ik ga het in de gaten houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervanstuiven
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 31-05 20:14
VidaR-9 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:47:
[...]

Hmm dat zou balen zijn. Zal het later eens doorlezen.
Als je PP hebt, ben ik er wel bang voor. Wij hebben al nieuwe schokdempers achter (9 maanden geleden gedaan). Nu gaan we op voor een gehele nieuwe set, voorzijde rammelt en achter kraakt weer |:(

Onderzoeksrapport is ingediend bij polestar en vastgesteld door de dealer. Nu maar hopen op een snelle afwikkeling.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dagobert1966
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-07-2024

dagobert1966

P2, nonPP, 19", leer, trekhaak

JTHZZ schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:01:
[...]

Man man man ... winterjas aan in de auto omdat de eco stand aan moet zodat je een paar km meer haalt .... pffff.
Handschoenen aan, dan kan de verwarming helemaal uit.

Kun je ook 90 km/uur gaan rijden en achter vrachtwagens gaan hangen.
Met AAC aan is dat waarschijnlijk nog comfortabeler en economischer ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
dagobert1966 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:22:
[...]

Man man man ... winterjas aan in de auto omdat de eco stand aan moet zodat je een paar km meer haalt .... pffff.

Dit dus. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
petervanstuiven schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:28:
[...]

Als je PP hebt, ben ik er wel bang voor. Wij hebben al nieuwe schokdempers achter (9 maanden geleden gedaan). Nu gaan we op voor een gehele nieuwe set, voorzijde rammelt en achter kraakt weer |:(

Onderzoeksrapport is ingediend bij polestar en vastgesteld door de dealer. Nu maar hopen op een snelle afwikkeling.
Houd me op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WassimGT
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 07-09-2024
Iemand range ervaring met de:
Single motor long range op 19 inch wieltjes?

Gemiddelde kwh/max bereik op volle accu

Bedankt :)!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VonDutch
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-09 13:18
Volvo shows off the Polestar 3’s sweet new Android Automotive interface.

Ik hoop dat de P2 dit uiteindelijk ook krijgt :P

https://arstechnica.com/c...martphone-like-than-ever/

[ Voor 36% gewijzigd door VonDutch op 12-01-2022 07:01 ]

NEW: Polestar P2 MY24 LRDM | Magnesium | Charcoal Black ASH | 20 inch | Since 09-2023 | Old: Polestar P2 | Launch Edition 2021 | Snow | Charcoal Black Ash | 20 inch | Since 09-2021 - PV: 7.5 kW | Zappy v2 |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JTHZZ
dagobert1966 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:22:
[...]

Mooie stropop redenering weer. Wat een onzin. Ik heb altijd mijn jas aan in de auto en doe ook verder niets bijzonders.
Sorry dat ik tevreden ben over een functie van de auto. Bij eco klimaat blaast hij minder warme lucht in het interieur dan op de normale stand dus ja, het werkt niet hetzelfde als de normale stand, maar dat lijkt me logisch. En je kunt eco klimaat ook gewoon weer uitzetten als het je niet bevalt. Iedereen blij.

[ Voor 27% gewijzigd door JTHZZ op 12-01-2022 07:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• harrewarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15:10
Aan die winterjas en handschoenen heb je ook niet veel als je voeten ijskoud worden met de eco-stand aan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
harrewarre schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 07:44:
Aan die winterjas en handschoenen heb je ook niet veel als je voeten ijskoud worden met de eco-stand aan :+
Ook geen last van. Rijden jullie in dezelfde auto??

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Paku

Paku

P2 LRSM Moon Pilot

JTHZZ schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 07:11:
[...]

Mooie stropop redenering weer. Wat een onzin. Ik heb altijd mijn jas aan in de auto en doe ook verder niets bijzonders.
Sorry dat ik tevreden ben over een functie van de auto. Bij eco klimaat blaast hij minder warme lucht in het interieur dan op de normale stand dus ja, het werkt niet hetzelfde als de normale stand, maar dat lijkt me logisch. En je kunt eco klimaat ook gewoon weer uitzetten als het je niet bevalt. Iedereen blij.
Inderdaad. :)

Gisteren op de snelweg (4 graden Celcius buiten, 21 graden Celcius binnen, 100 km/u) even een testje gedaan. Ik reed al 1.5 uur met de ecostand aan op 21 graden maar echt warm was het niet, maar prima te doen. En heb even de handmatige stand een paar minuten geactiveerd om te zien wat het verschil was.

Eco stand : 17 kwh/100km
Handmatig: 24 kwh/100km

Geen idee wat de eco stand precies doet behalve energie besparen maar ik heb wel de indruk dat het geen 21 graden was in de wagen, ook niet na 1.5 uur rijden. Bij aanschakelen handmatig kwam er een enorme stoot warme lucht de wagen binnen.

Verbruik gisteren viel me niet tegen. In het begin was het een graad of 6 en halverwege 4-5 graden. @WassimGT Accu was opgeladen tot 90% bij aanvang, geen voorverwarming gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oSflnjSzE8Kkhg6lzEXM1lcIqXM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LxVEmiFTaku3nKaKbxDx3w8S.jpg?f=user_large

Als je dit doortrekt: 39% voor 163km geeft 100% bij 418km als ik het goed heb. Fictieve range van toch ~400 km. _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Paku op 12-01-2022 08:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hansieo
VonDutch schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 06:59:

natúúrlijk... O-)

P45.234 OTA update heeft dat zeker na:

21.345 bugs er uit halen,
15.253 testrijders (lees eigenaren) die stug door blijven gaan met bugs rapporteren,
6.623 garage bezoekjes om de hele mikmak weer te resetten.
en dan heeft de 3e eigenaar ná jou ... :(:) een gaaf middenconsole

(disclamer: ervaringen uit de afgelopen 15 maanden liggen aan de basis van deze voorspelling, en hebben via interpolatie deze mooie cijfertjes opgeleverd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrewarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15:10
JTHZZ schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 07:46:
[...]

Ook geen last van. Rijden jullie in dezelfde auto??
Was natuurlijk een flauwe opmerking, maar ik gebruik de eco-stand nagenoeg nooit. Als ik alleen in de auto zit gaat het wel met pre-conditioning, maar de auto kan de ingestelde temperatuur niet vast houden volgens mij. Met meer personen in de auto gaan de ramen beslaan.

Ik stoor me er verder niet echt aan, comfort offeren voor iets meer range vind ik zelf een slechte ruil en met het huidige laadnetwerk in Nederland is range echt totaal geen issue.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-09 14:27
Paku schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 07:54:
[...]

Inderdaad. :)

Gisteren op de snelweg (4 graden Celcius buiten, 21 graden Celcius binnen, 100 km/u) even een testje gedaan. Ik reed al 1.5 uur met de ecostand aan op 21 graden maar echt warm was het niet, maar prima te doen. En heb even de handmatige stand een paar minuten geactiveerd om te zien wat het verschil was.

Eco stand : 17 kwh/100km
Handmatig: 24 kwh/100km

Geen idee wat de eco stand precies doet behalve energie besparen maar ik heb wel de indruk dat het geen 21 graden was in de wagen, ook niet na 1.5 uur rijden. Bij aanschakelen handmatig kwam er een enorme stoot warme lucht de wagen binnen.
Ik heb dit eerder ook getest. de workaround voor mij was om ecostand op 22 graden zetten, lijkt erop dat dan de verwarming getriggerd wordt. Dan blijft verbruik laag maar verwarmd die de auto wel echt.

Verder vandaag polestar opgestart, tijdens het rijden opeens een getik alsof er iets aanliep links achter. Garage gebeld en langsgegaan. Blijkt dat de remschijven geroest zijn. Advies: geen one pedal drive voorlopig en opletten waar ik de auto parkeer met water.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PvS_68
harrewarre schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:46:
[...]

Was natuurlijk een flauwe opmerking, maar ik gebruik de eco-stand nagenoeg nooit. Als ik alleen in de auto zit gaat het wel met pre-conditioning, maar de auto kan de ingestelde temperatuur niet vast houden volgens mij. Met meer personen in de auto gaan de ramen beslaan.

Ik stoor me er verder niet echt aan, comfort offeren voor iets meer range vind ik zelf een slechte ruil en met het huidige laadnetwerk in Nederland is range echt totaal geen issue.
Wat ik niet goed vind aan de eco-stand is dat hij volgens mijn waarneming i.i.g. inlevert op de basis. Als ik de auto op eco zet beslaan de ramen (niet veilig) en wordt het idd niet zo warm als ik eco uit zet. Dat ondanks het feit dat de temperatuur hetzelfde staat ingesteld.

Mijn verwachting is dat hij slimmer omgaat met accu-verwarming en misschien het interieur wat langzamer opwarmt. Maar het moet wel uiteindelijk dezelfde temperatuur bereik als ingesteld.

Als eco-stand bedoeld is om het interieur minder te verwarmen en ik dus uiteindelijk het klimaat 3 graden hoger zet omdat het maar niet warm wordt, schiet het zijn doel voorbij.

Een melding als: 'Met ecostand wordt het interieur 3 graden minder warm maar we schakelen voor u de stoel en stuurverwarming aan' of zoiets zou ik dan nog acceptabel vinden. En vooral: dan is duidelijk waarom ik merk dat het kouder wordt.

Het kan dus ook aan mijn verwachting liggen van de eco-stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
VonDutch schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 06:59:

Grote kans dat dit net als bij Volvo alleen vanaf de volgende generatie autos komt. Het is namelijk niet alleen software, maar ook een wat groter scherm waardoor oa splitscreen opeens wel inzet wordt. Nou is het scherm van de PS natuurlijk al iets groter dan de XC40 maar dezelfde fotos zijn ook al voorbij komen voor de nieuwe generatie Volvos. Dus reken er maar niet op :).

Ik hoop nog wel een keer op een leuke nieuwe schil wat het AAOS systeem verbetert en mooier maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
Juancho schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:32:
[...]

Grote kans dat dit net als bij Volvo alleen vanaf de volgende generatie autos komt. Het is namelijk niet alleen software, maar ook een wat groter scherm waardoor oa splitscreen opeens wel inzet wordt. Nou is het scherm van de PS natuurlijk al iets groter dan de XC40 maar dezelfde fotos zijn ook al voorbij komen voor de nieuwe generatie Volvos. Dus reken er maar niet op :).

Ik hoop nog wel een keer op een leuke nieuwe schil wat het AAOS systeem verbetert en mooier maakt.
Als de P2 en Volvo's deze update niet kunnen krijgen vanwege de hardware beperkingen dan ga ik er niet vanuit dat ze daar verder nog heel veel energie in gaan steken om die systemen door te ontwikkelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ach-jee
VidaR-9 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:12:
[...]

Als de P2 en Volvo's deze update niet kunnen krijgen vanwege de hardware beperkingen dan ga ik er niet vanuit dat ze daar verder nog heel veel energie in gaan steken om die systemen door te ontwikkelen.
We zullen ongetwijfeld niet dezelfde UI krijgen vanwege hardwarebeperkingen, maar de P2 blijft het volume model van Polestar, ze zijn pas net begonnen met het uitrollen van het ding. De P3 moet concurreren met een Porsche Macan heb ik begrepen? Die gaat bij lange na niet zoveel verkopen als een P2. Er wordt ongetwijfeld nog wel geïnvesteerd in de P2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
ach-jee schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:18:
[...]

We zullen ongetwijfeld niet dezelfde UI krijgen vanwege hardwarebeperkingen, maar de P2 blijft het volume model van Polestar, ze zijn pas net begonnen met het uitrollen van het ding. De P3 moet concurreren met een Porsche Macan heb ik begrepen? Die gaat bij lange na niet zoveel verkopen als een P2. Er wordt ongetwijfeld nog wel geïnvesteerd in de P2.
Ah ja je hebt gelijk, ik was in de war met de Polestar 4. Ook zo onlogisch dat de 3 hoger gepositioneerd wordt dan de 4.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rene
Wellicht voor de TS:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gvl07WGbP_X4z4z9cnFUKGpa8Pc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5KgyVXFg173WZQsvqWRJpF6d.png?f=fotoalbum_large

Bron: https://www.datocms-asset...or-presentation-final.pdf

Ook interessant om te zien hoe de app er in de toekomst gaat uitzien. Hopelijk ook voor de P2 (die is in ieder geval gerenderd)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RVPjLyFodM7sTcHvrHuellIgCUA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jQwPyPkwNjN7Q7ad54zJvuRJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JTHZZ
assn schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:11:
[...]Blijkt dat de remschijven geroest zijn. Advies: geen one pedal drive voorlopig en opletten waar ik de auto parkeer met water.
Weer een mooie illustratie van gebrek aan kennis bij de dealers. OPD aan of uit heeft geen enkele invloed op het gebruik van de remschijven. Ook met OPD uit wordt er zodra je de rem indrukt eerst geregenereerd en pas als je harder remt mechanisch. Met OPD aan exact hetzelfde, eerst regenereren en daarna mechanisch. Het enige verschil is dat je het rempedaal gebruikt ipv het loslaten van het gaspedaal. Remmen doet de auto op exact dezelfde manier. Blended braking heet dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
JTHZZ schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:48:
[...]

Weer een mooie illustratie van gebrek aan kennis bij de dealers. OPD aan of uit heeft geen enkele invloed op het gebruik van de remschijven. Ook met OPD uit wordt er zodra je de rem indrukt eerst geregenereerd en pas als je harder remt mechanisch. Met OPD aan exact hetzelfde, eerst regenereren en daarna mechanisch. Het enige verschil is dat je het rempedaal gebruikt ipv het loslaten van het gaspedaal. Remmen doet de auto op exact dezelfde manier. Blended braking heet dat.
Ja en nee.
Als je OPD optimaal gebruikt remt de auto uit zichzelf (niet in geval van nood, ACC, etc) enkel op de elektromotoren.

Als je OPD uit hebt (zoals ik) dan kan je dit ook simuleren met hetzelfde effect op de efficiëntie, maar je zal vaker harder remmen en dus ook je remmen gebruiken. Ik wel iig, heb er niet voor niets dikke schijven en klauwen op.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ach-jee
Top! Toegevoegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene
VidaR-9 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:52:
[...]

Ja en nee.
Als je OPD optimaal gebruikt remt de auto uit zichzelf (niet in geval van nood, ACC, etc) enkel op de elektromotoren.

Als je OPD uit hebt (zoals ik) dan kan je dit ook simuleren met hetzelfde effect op de efficiëntie, maar je zal vaker harder remmen en dus ook je remmen gebruiken. Ik wel iig, heb er niet voor niets dikke schijven en klauwen op.. :+
Als je van stoplicht naar stoplicht de 0-100 tijd probeert te verbeteren klopt het wat je zegt :+

Alle andere situaties maakt OPD aan/uit geen verschil voor regeneratief remmen. Het is gewoon een variabele waarde. Ga je eroverheen dan gebruik de de schijfremmen, ongeacht stand van de OPD ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvS_68
Juancho schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:32:
[...]

En de zwaardere processor die nodig is om 2 apps tegelijk on-screen te draaien. Dus ik vrees dat wij dit scherm niet gaan zien.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeJay
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-12-2024

PeeJay

Prutser

PvS_68 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:19:
[...]

En de zwaardere processor die nodig is om 2 apps tegelijk on-screen te draaien. Dus ik vrees dat wij dit scherm niet gaan zien.....
Ik zou bij een OS, dat nog volop in ontwikkeling lijkt, eerder verwachten dat ze wat ruimer in de hardware gaan zitten, voor de toekomstige aanpassingen.
Maar ik heb geen idee wat er qua hardware achter zit in elk geval. Lijkt mij dat Google daar wel advies gegeven heeft, hopelijk met de toekomst in het achterhoofd. En dat ze niet alleen met de financiële mensen om de tafel hebben gezeten :X

Don't play dumb with me, that's a game you can't win....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:07
Rene schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:41:
Ook interessant om te zien hoe de app er in de toekomst gaat uitzien. Hopelijk ook voor de P2 (die is in ieder geval gerenderd)

[Afbeelding]
Niet om het een of ander, maar moet gelijk aan de Volvo OnCall app denken als ik dit zie.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PvS_68
PeeJay schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:31:
[...]

Ik zou bij een OS, dat nog volop in ontwikkeling lijkt, eerder verwachten dat ze wat ruimer in de hardware gaan zitten, voor de toekomstige aanpassingen.
Maar ik heb geen idee wat er qua hardware achter zit in elk geval. Lijkt mij dat Google daar wel advies gegeven heeft, hopelijk met de toekomst in het achterhoofd. En dat ze niet alleen met de financiële mensen om de tafel hebben gezeten :X
Lees het stuk ff dan zie je het volgende:

The Polestar 2 used an x86 chip (an Intel Atom A3900), but now Volvo is pairing a Qualcomm smartphone chip with its Google smartphone OS. The Polestar 3 will ship with Qualcomm's "Snapdragon Cockpit Platform Gen 3," and while that sounds unique, it is really just a repackaged smartphone chip with a few extra features.

en

Qualcomm's Gen 3 automotive platform was actually announced back in 2019, but design wins for the platform are just now being announced at CES 2022. Qualcomm says the Gen 3 automotive platform is based on the Snapdragon 820 SoC, an ARM flagship smartphone chip from 2016. You may remember this chip from phones such as the Samsung Galaxy S7 and the Google Pixel 1. The Polestar 2's Intel Atom was also from 2016.

Gezien de ontwikkelingen in de smartphone-markt lijkt me dat niet heel erg ruim. Ondersteuning voor nieuwe technieken als 5G en wifi-6 (of nieuwe bluetooth-functie voor bijv. Digital Key) etc moet je nog maar gewaarborgd zien te krijgen op die oude chipsets..

Ik heb hier op het forum als mensen horen klagen over de trage werking van ABRP, hetgeen een 'snelle port' schijnt te zijn van Android naar AAOS. Die app gaat dus uit van de performance van een huidige smartphone en zou dus zo maar eens bijna te zwaar kunnen zijn voor de oude generatie chip in de P2.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zaterdag een proefrit. Wat moet ik sowieso proberen / inspecteren / bekijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
PeeJay schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:31:
[...]

Er zit een nogal trace Intel processor Atom A3900 in uit 2016 die zogenaamd speciaal gemaakt is voor automotive. En de A3900 zou gelijk zijn aan de E3900:

https://linuxgizmos.com/i...ns-an-automotive-version/

https://www.cpubenchmark....E3900+%40+1.60GHz&id=2943

De Polestar 3 zou naar verluid een Qualcomm Snapdragon Cockpit Platform Gen 3 krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
PvS_68 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:13:
[...]
Ik heb hier op het forum als mensen horen klagen over de trage werking van ABRP, hetgeen een 'snelle port' schijnt te zijn van Android naar AAOS. Die app gaat dus uit van de performance van een huidige smartphone en zou dus zo maar eens bijna te zwaar kunnen zijn voor de oude generatie chip in de P2.....
De A3900 is een oud en traag ding, zeker in deze wereld. En uiteraard als ze netjes programmeren en optimaliseren, dan zou je er niet zoveel last van mogen hebben. Maar dat is denk ik een utopie, als je kijkt naar de snelheid waarmee Polestar ontwikkelt.

Ze hebben ook daar, vind ik, een keuze gemaakt die in de praktijk niet zo lekker uitpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ach-jee
Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:14:
Ik heb zaterdag een proefrit. Wat moet ik sowieso proberen / inspecteren / bekijken?
Vooral of je de balk in de zitting van de stoel voelt lijkt het, daar hebben sommigen wel last van, anderen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
JTHZZ schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:48:
[...]

Dus m.a.w. het stoppen van OPD gaat het probleem niet verhelpen dat ze nu al roesten na 1 maand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ach-jee
assn schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:14:
[...]

Dus m.a.w. het stoppen van OPD gaat het probleem niet verhelpen dat ze nu al roesten na 1 maand?
De auto laat als je wegrijdt normaliter altijd even de remschijven iets aanlopen om een eventueel roestlaagje van de schijven te slijten. Een laagje roest is vrij normaal gezien die dingen nauwelijks gebruikt worden. Als je fors afremt grijpen de remklauwen wel in, misschien dat eens proberen en kijken hoe de schijven er daarna uitzien? OPD uitzetten heeft geen nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
ach-jee schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:18:
[...]

De auto laat als je wegrijdt normaliter altijd even de remschijven iets aanlopen om een eventueel roestlaagje van de schijven te slijten. Een laagje roest is vrij normaal gezien die dingen nauwelijks gebruikt worden. Als je fors afremt grijpen de remklauwen wel in, misschien dat eens proberen en kijken hoe de schijven er daarna uitzien? OPD uitzetten heeft geen nut.
Dank voor de tip. IK denk dat ik even een stukje moet gaan rijden en de remschijven fors benutten. Het aanlopen van de schijven heb ik gemerkt en is snel weg. Maar vanochtend was er gewoon een tik te horen, dit was niet gewoon een laagje roest naar mijn idee maar het is wel weg na het schoonmaken van de remschijven en even hard remmen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:31

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

assn schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:19:
[...]

Dank voor de tip. IK denk dat ik even een stukje moet gaan rijden en de remschijven fors benutten. Het aanlopen van de schijven heb ik gemerkt en is snel weg. Maar vanochtend was er gewoon een tik te horen, dit was niet gewoon een laagje roest naar mijn idee maar het is wel weg na het schoonmaken van de remschijven en even hard remmen..
Die 'kloenk' heb ik ook weleens. Verder worden mijn remmen wel degelijk gebruikt met mijn rijstijl. OPD uit, Creep aan hier overigens.

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
assn schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:19:
[...]

Je kan af en toe eens de auto in N zetten en dan remmen. Dan wordt er geen gebruik gemaakt van regeneratief remmen en gebruik je direct de schijvremmen ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• frankkie12345
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-07 14:43

frankkie12345

Android Developer (FM)

nepkenny schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 18:35:
Nee ook Volvo heeft Flitsmeister nog niet.

Een app voor Android Automotive bouwen zonder auto is knap lastig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frankkie12345
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-07 14:43

frankkie12345

Android Developer (FM)

ach-jee schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 18:52:
[...]
Wellicht krijg je meer informatie als je vijf keer @frankkie12345’s naam herhaalt voor een spiegel.
Ik kan ook geen gedachten lezen hoor!

Een app voor Android Automotive bouwen zonder auto is knap lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Rene schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:27:
[...]

Je kan af en toe eens de auto in N zetten en dan remmen. Dan wordt er geen gebruik gemaakt van regeneratief remmen en gebruik je direct de schijvremmen ;)
Dat vereist wel wat oefening omdat je ook de rem licht moet aantikken voordat je in N kunt schakelen.
Wat ook kan is bij nat of vochtig weer even voordat je parkeert flink remmen voor een stoplicht (bijv zo dat je de oranje streep op je regeneratiemeter ziet). Dan rem je zeker ook mechanisch.
Dat er vliegroest op de schijven komt is van alle tijden en geen kwaliteitsprobleem. De auto remt eens in de zoveel tijd de schijven schoon maar afhankelijk van je rijgedrag kan dat onvoldoende zijn en kunnen ze inderdaad vast gaan zitten. Het zijn schijnbaar roestdeeltjes uit de lucht en niet de schijven zelf die roesten.

[ Voor 12% gewijzigd door JTHZZ op 12-01-2022 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JTHZZ schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:35:
[...]

Dat vereist wel wat oefening omdat je ook de rem licht moet aantikken voordat je in N kunt schakelen.
Wat ook kan is bij nat of vochtig weer even voordat je parkeert flink remmen voor een stoplicht (bijv zo dat je de oranje streep op je regeneratiemeter ziet). Dan rem je zeker ook mechanisch.
Dat er vliegroest op de schijven komt is van alle tijden en geen kwaliteitsprobleem. De auto remt eens in de zoveel tijd de schijven schoon maar afhankelijk van je rijgedrag kan dat onvoldoende zijn en kunnen ze inderdaad vast gaan zitten. Het zijn schijnbaar roestdeeltjes uit de lucht en niet de schijven zelf die roesten.
Wel fijn dat die roestdeeltjes zich alleen hechten aan de remschijven en niet de gehele auto bedekken 😁.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdtweak
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-05 05:31
Is er een manier om de 12volt aansluiting aan te laten/te gebruiken terwijl de auto op slot is?
En gebruikt de 12volt aansluiting de hoofd-batterij of de normale auto-accu? (iets met kamperen en koelboxen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VonDutch
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-09 13:18
Rene schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:41:
Wellicht voor de TS:

[Afbeelding]

Bron: https://www.datocms-asset...or-presentation-final.pdf

[Afbeelding]
Ik mis de polestar scooter en Skateboard in het overzicht 😁

Ligt ook wat meer in mijn price range dan die nieuwe modellen 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door VonDutch op 12-01-2022 15:19 ]

NEW: Polestar P2 MY24 LRDM | Magnesium | Charcoal Black ASH | 20 inch | Since 09-2023 | Old: Polestar P2 | Launch Edition 2021 | Snow | Charcoal Black Ash | 20 inch | Since 09-2021 - PV: 7.5 kW | Zappy v2 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
assn schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:14:
[...]

Schijven roesten altijd als ze nat worden. Met ODP gebruik je je schijven alleen minder frequent en valt het dus meer op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kohen
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-09 18:12
GuiltyNL schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:54:
[...]

Schijven roesten altijd als ze nat worden. Met ODP gebruik je je schijven alleen minder frequent en valt het dus meer op.
Nog een reden om het uit te zetten oOo _O-

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
GuiltyNL schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:54:
[...]

Ok, ik hap voor de laatste keer. Met een elektrische auto gebruik je de schijven minder vaak. OPD wel of niet heeft daar niks mee te maken.

Met een rustige rijstijl krijg je roestige schijven (rust roest, kun je dat gezegde ook weer eens van stal halen).

Typisch dat je nooit iemand hoort klagen over dat de velgen niet meer zwart worden van het stof van de remblokken.

[ Voor 10% gewijzigd door guido66 op 12-01-2022 17:17 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Pagina: 1 ... 55 ... 220 Laatste

Let op:
Een Tesla (of ander merk) versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic. of Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.