Nou, gisteren voor het eerst voor mij een lange rit gemaakt (300+ km) naar een vakantiebestemming. Ook de eerste keer met snelladen onderweg. Daarnaast nog eens de eerste keer met een fietsendrager. Kortom, genoeg nieuwigheid en de daarbij komende spanning
De rit begon voorspoedig, navigatie ingevoerd. 336km rijden. Google Maps gaf netjes aan dat dit niet haalbaar was en vroeg om een laadstop. Heb deze niet direct ingevoerd, maar afhankelijk van of de kids in slaap vielen in de auto de laadstop na 1,5 of 2u ingepland tijdens het rijden. Na +- 2u besloten we even een laadstop in te lassen bij Fastned. Was even spannend hoe dat ging werken. Ik zag al wel dat alle palen beschikbaar waren, dus dat scheelde. Afijn, stekker erin gedrukt, druppeltje ervoor gehouden en voilà: de auto begin te laden. Ik zat op dat moment op een SoC van 32%. Ik besloot om te blijven laden totdat ik volgens Google Maps met ongeveer 20% SoC aankwam. Eventjes beentjes strekken, kids en papa en mama even plassen en wat drinken halen en het halfuurtje was zo voorbij. Ik tikte met m’n SRSM de 105kW aan. Volgens mij is de max voor mijn uitvoering 115kW?
Van 34% naar 82% SoC in 0:29 min. Viel ons ontzettend mee. Heel fijn om de rit zo te onderbreken.
We gingen verder naar onze eindbestemming. Maps gaf een verwachte eind SoC aan van 20%, maar tijdens de rit zag je dat al naar beneden bijgesteld worden. Het was ontzettend waaierigheid, de fietsendrager ving veel wind en het was alleen maar snelweg (110km/h gereden). Verbruik lag gemiddeld rond 26kWh/100km. Uiteindelijk kwamen wij met 12% SoC bij onze eindbestemming. Althans, dat dachten wij. Bleek dat er twee parken met dezelfde naam waren, in dezelfde provincie. Een uur en 20 min van elkaar verwijderd. Dat gingen we niet redden met nog 40km actieradius. Ook geen snellader in binnen dat bereik. Gelukkig op het park nog een (langzame) laadpaal.
Het hielp natuurlijk niet dat de laadkabel achterin de auto onder de vloer lag. Laat nou net de auto volgeladen zijn met spullen
Met een snelheid van 40km/h werd er geladen. De echte eindbestemming zat op 80km. Een uurtje rondlopen hadden we niet heel veel zin in, mede ook omdat de kids graag naar het huisje wilden. Even weer plassen en over het strand gelopen, terwijl papa gestresst naar een iets snellere laadpaal in de omgeving zocht. Uiteindelijk eentje op 50km afstand gevonden, een 60kW snellader. In ieder geval eentje die ook op de route lag. Ondertussen had ik genoeg SoC om met een verwachtte SoC aan te komen van 11%. Dat durfde ik wel aan. Kids weer in de auto en gaan met die banaan.
Ergens in een grote haven zou de laadpaal moeten zitten. Het was inmiddels donker geworden. Hopen dat die er ook daadwerkelijk zit en dat die werkt. We konden hem eerst niet vinden, maar uiteindelijk wel. Hij deed het gelukkig zonder issues. Kids wilden de haven gelukkig even zien dus kon de auto ondertussen laden. Na volgens mij een half uurtje zou ik met een SoC van 30% aankomen. Prima. Die schatting bleek wel te kloppen. Uiteindelijk na een rit van 3,5u langer dan zou moeten kwamen we bij ons vakantiehuisje aan..
Als dit geen vuurdoop is, dan weet ik het niet meer
Uiteindelijk een verbruik van 24.3kWh/100km.