Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GuiltyNL
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 21:24
WiMe65 schreef op maandag 27 december 2021 @ 14:27:
Ik kreeg gisteren klachten van mijn jonge passagiers achterin dat het geluid (radio en Spotify) zo zacht/slecht is.(Harmon Kardon in de PP) Van allerlei instellingen geprobeerd maar werd niet beter. Later via YouTube een lekker dreun opgezet en het leek alsof dit veel beter klonk. Ook de subwoofer kwam beter tot z’n recht. Meer mensen die dit ervaren ?
De subwoofer lijkt een soort filter te hebben. Bij het ene nummer doet hij vrijwel niets, terwijl het volgende nummer lekker dreunt.

De speakers achter doen het volgens mij nooit. Dat ze meer beleving ervoeren kwam denk ik doordat de subwoofer van achteruit meer leven in de brouwerij bracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:30
Ik heb 't idee dat mijn rubbers bij de voorwielen nu weer meer lawaai maken met het koude weer als ik vol instuur. Meer mensen last van? Dat is eerder dit jaar al eens bij mij gefixed, maar ik hoor nu weer een soort schurend geluid als ik 't stuur volledig draai als ik bijvoorbeeld van ons erf afrijd.

XPENG G9 Performance 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiMe65
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-09 08:43
kramon schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:12:
Ik heb 't idee dat mijn rubbers bij de voorwielen nu weer meer lawaai maken met het koude weer als ik vol instuur. Meer mensen last van? Dat is eerder dit jaar al eens bij mij gefixed, maar ik hoor nu weer een soort schurend geluid als ik 't stuur volledig draai als ik bijvoorbeeld van ons erf afrijd.
Nog niet opgevallen na 11.000 km, maar zal er eens extra op letten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22-09 16:31
GuiltyNL schreef op maandag 27 december 2021 @ 14:49:
[...]

De subwoofer lijkt een soort filter te hebben. Bij het ene nummer doet hij vrijwel niets, terwijl het volgende nummer lekker dreunt.

De speakers achter doen het volgens mij nooit. Dat ze meer beleving ervoeren kwam denk ik doordat de subwoofer van achteruit meer leven in de brouwerij bracht.
Ik heb hier al een klacht over gedumpt bij de Support.
40 jaar geleden had een béétje een radio al een FADER instelling...
en deze TOP installatie niet!
Dit moet écht opgepakt worden |:(

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjhx
  • Laatst online: 23-04 09:48
Hoe zijn de ervaringen met het vastvriezen van de deuren tijdens de koude Kerstdagen? Voor relatief verse rubbers moest ik aardig wat kracht zetten om de deuren te openen deze dagen....

PS2 LRDM MY2022 Moon 20" PPP + upgrade

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramon
pjhx schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:08:
Hoe zijn de ervaringen met het vastvriezen van de deuren tijdens de koude Kerstdagen? Voor relatief verse rubbers moest ik aardig wat kracht zetten om de deuren te openen deze dagen....
Ja ik moest zaterdag ook m'n best doen. Niet oz erg als bij de oude Ford (10+ jaar) van m'n ouders, maar ik moest wel wat kracht zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiMe65
Hansieo schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:31:
[...]

Dan zal ik ook een klacht indienen bij support!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:18
WiMe65 schreef op maandag 27 december 2021 @ 14:27:
Ik kreeg gisteren klachten van mijn jonge passagiers achterin dat het geluid (radio en Spotify) zo zacht/slecht is.(Harmon Kardon in de PP) Van allerlei instellingen geprobeerd maar werd niet beter. Later via YouTube een lekker dreun opgezet en het leek alsof dit veel beter klonk. Ook de subwoofer kwam beter tot z’n recht. Meer mensen die dit ervaren ?
Dit komt voornamelijk door de specifieke audio die HK met Volvo voor de auto heeft samengesteld en dit hangt vast aan de dolby surround optie. Zet je die optie uit, wat volgens mij bijna iedereen doet want het klinkt belabberd, dan werken de speakers achterin dus niet of nauwelijks.

Zet je dolby aan en liefst 100% dan komt er iets van geluid door achterin maar het houdt wederom niet over.

Is in de XC40 niets anders dan de P2. Zelfde systeem ook. Ze moeten dat speciaal ontworpen systeem of settting er gewoon uitknikkeren of als preset kiesbaar maken. Hoe ze het nu doen slaat nergens op. Absoluut niet premium.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WiMe65
Juancho schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:35:
[...]

Dit komt voornamelijk door de specifieke audio die HK met Volvo voor de auto heeft samengesteld en dit hangt vast aan de dolby surround optie. Zet je die optie uit, wat volgens mij bijna iedereen doet want het klinkt belabberd, dan werken de speakers achterin dus niet of nauwelijks.

Zet je dolby aan en liefst 100% dan komt er iets van geluid door achterin maar het houdt wederom niet over.

Is in de XC40 niets anders dan de P2. Zelfde systeem ook. Ze moeten dat speciaal ontworpen systeem of settting er gewoon uitknikkeren of als preset kiesbaar maken. Hoe ze het nu doen slaat nergens op. Absoluut niet premium.
Helemaal eens, en wat @GuiltyNL al zegt, een simpele fader zal al helpen. Ik ga morgen eens aan de bel trekken bij Polestar. Mocht er wat uitkomen dan zijn jullie de eerste die het weten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramon
Sinds gisteren is dit weer mijn app status: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RFS3-wL6rI8qXCHpXL1dN2t1MuQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Mh0UzVwrprv5hbVaduR27QWt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:26
kramon schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:52:
Sinds gisteren is dit weer mijn app status: [Afbeelding]
Dit de mijne. Geen problemen en ook de DK doet het sinds P1.8 weer prima, geen haperingen gehad. Alleen portieren status heeft soms even een swipe nodig.
Blijft toch raar waarom dat zo verschillend is. Polestar account in de auto al gecheckt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/txGUHii-9c3jNAdc_QbkgZAF6Bo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6vbIPCMFapglIaHLZI2vQXDU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door JTHZZ op 27-12-2021 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:46
Bij mij werkt de app vandaag ook helemaal niet. Geen Accuniveau, geen klimaat aanzetten :-(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De fiscalist
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-09 16:37
Bij mij ook niet, maar dat is niets nieuws….

Hij heeft welgeteld 1 dag een soort van gewerkt, maar nooit met digital key…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
Yup, hier piept en kraakt het bij een volledige stuuruitslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
Hansieo schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:31:
[...]

Ik denk dus dat ze het niet op kúnnen pakken, omdat die speakers achterin gewoon niet meer kunnen dan dit.

Zet in je config voor de grap eens de speakers vooraan uit en draai het volume omhoog. Dan hoor je weliswaar wat volume vanaf de achterbank komen, maar de speakers klinken alsof ze uit een auto komen met bouwjaar 1980. Ik denk dat de speakers achterin puur een kleine aanvulling zijn op de speakers voorin.

Omdat het niet verbeterd kan worden, zwijgt Polestar er al maanden over. Ik heb het aangekaart vorig jaar oktober en er gaat nooit een oplossing komen.

En als het is zoals het is, prima. Maar wat mij dus heel erg stoort is dat ze gewoon de boel doodzwijgen en negeren en daarmee denken: dan gaat het probleem zelf wel weg. Die houding nemen ze aan bij alle problemen en dat stoort me het meest. Nog veel meer dan de problemen zelf, want die overleven we wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ovipower
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-09 18:13
GuiltyNL schreef op maandag 27 december 2021 @ 14:49:
[...]

Veel mensen zetten surround aan. Dit zorgt voor een rare balans in klank. Surround uitzetten is het begin, daarna met de equalizer gaan fine tunen naar wens. Idd, er zit verschil qua klank tussen de diverse apps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
ovipower schreef op maandag 27 december 2021 @ 18:41:
[...]

Veel mensen zetten surround aan. Dit zorgt voor een rare balans in klank. Surround uitzetten is het begin, daarna met de equalizer gaan fine tunen naar wens. Idd, er zit verschil qua klank tussen de diverse apps.
Maar dan hebben je passagiers achterin dus geen geluid 😁. Komt volgens mij door het specifieke Dirac systeem.

https://www.harmankardon.nl/volvo.html

[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 27-12-2021 19:07 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervanstuiven
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 31-05 20:14
Hier ook, vorig jaar ook laten behandelen, maar dat werkte ook maar een paar dagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramon
JTHZZ schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:08:
[...]

Dit de mijne. Geen problemen en ook de DK doet het sinds P1.8 weer prima, geen haperingen gehad. Alleen portieren status heeft soms even een swipe nodig.
Blijft toch raar waarom dat zo verschillend is. Polestar account in de auto al gecheckt?
[Afbeelding]
Ben nu thuis en dan zit de auto ook op de wifi hier. Nu werkt het wel. 1 van de 3x doet hij het nu. Dus lijkt toch weer in de hobbel te zijn (met hun servers denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramon
GuiltyNL schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:43:
[...]

Yup, hier piept en kraakt het bij een volledige stuuruitslag.
Dan ga ik kijken of ze dat deze week nog kunnen fixen voor ik zondag naar Zweden rijd. Ik vind t maar irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Doe jij aan voodoo? Alles werkte prima en nu stap ik net in de auto en heb een volledige TCAM uitval; geen GPS, geen LTE. Infotainment reset helpt niet en TCAM reset werkt niet (werkte voorheen wel). Nu reken ik op de ‘self-repair pack’ die iedereen gratis meegeleverd heeft gekregen en ga ik er dus vanuit dat morgenvroeg alles weer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramon
JTHZZ schreef op maandag 27 december 2021 @ 19:48:
[...]

Doe jij aan voodoo? Alles werkte prima en nu stap ik net in de auto en heb een volledige TCAM uitval; geen GPS, geen LTE. Infotainment reset helpt niet en TCAM reset werkt niet (werkte voorheen wel). Nu reken ik op de ‘self-repair pack’ die iedereen gratis meegeleverd heeft gekregen en ga ik er dus vanuit dat morgenvroeg alles weer werkt.
🤞

Tis wat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Music
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-09 17:12
Dat heb ik ook al eens gehad, maar meer een schavend geluid. Was ook verholpen. Ik las je bericht net vanmiddag en toevallig reed mijn vriendin weg met de auto en bij volledige stuur uitslag een piepend/schavend/krakend geluid. Daar schrok ik best van. In de auto hoor ik het dus niet (wellicht vanwege de radio)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kijkeenolifant
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-08 11:26
Op kerstavond heb ik onze polestar geparkeerd met nog 8% accu. Het vroor die nacht een paar graden onder nul. De volgende dag wilde ik de auto naar de laadpaal verplaatsen. De auto gaf toen ineens aan dat de accu nog 0% over had. Bij de accu stond ook een vries (sneeuwvlok) symbool. Iemand hier ervaring mee? Snap dat koud weer van invloed is, maar 8% bij stilstand lijkt mij erg veel 🤔.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Kijkeenolifant schreef op maandag 27 december 2021 @ 23:55:
Op kerstavond heb ik onze polestar geparkeerd met nog 8% accu. Het vroor die nacht een paar graden onder nul. De volgende dag wilde ik de auto naar de laadpaal verplaatsen. De auto gaf toen ineens aan dat de accu nog 0% over had. Bij de accu stond ook een vries (sneeuwvlok) symbool. Iemand hier ervaring mee? Snap dat koud weer van invloed is, maar 8% bij stilstand lijkt mij erg veel 🤔.
Draai je al op de 1.8 software versie? Wat jij ervaart was namelijk een bug in de 1.7 update. Had er zelf ook last van (in de XC40) maar het is opgelost sinds de 1.8 update.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-09 15:34
Vandaag weer een (voor mijn doen) wat langer ritje (naar de Ikea):

80 km, -3 buiten en verwarming op 20 graden eco. —> verbruik 20,1 kWh/100km. (Gemiddelde snelheid slechts 65 km/u)

Valt me eigenlijk best mee. Bereik is dan ongeveer 375km!

App werkt de laatste tijd prima, laadtimer doet het goed, Vivaldi zorgt ervoor dat in-car entertainment helemaal top werkt als ik in de auto wacht totdat de kids klaar zij ln met zwemmen. (Speedtest.net ca 55mbps)

Heb weinig te klagen op het moment. nu de vrouw nog overtuigen dat 68pk extra noodzakelijk is en dan zijn we er helemaal 👍👍👍

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheetar
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:21
Kijkeenolifant schreef op maandag 27 december 2021 @ 23:55:
Ik denk dat het te maken heeft dat een erg koude accu niet alle opgeslagen energie beschikbaar kan stellen en dat het percentage daar dus op aangepast wordt.

Ik had hetzelfde op eerste kerstdag, ik had op kerstavond de auto weggezet met 14% met een warme accu, daar ik toen net 450km gereden had (Duitsland) en de accu dus goed op temperatuur was.
Aangezien het toen sneeuwde toen gedacht ik laad morgen de auto wel op, want met kerst zou het droog zijn.

Toen ik op eerste kerstdag dus de auto wilde aansluiten zag ik dat er nog 3% accu over was (naast dat de frunk wat hulp nodig had om open te gaan, was wat vastgevroren :o ).

De temperatuur was ongeveer -10 graden in de nacht en overdag was het nog steeds -3.

Polestar 2 LRSM '21 Magnesium 19" Pilot (P3.6.4)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
Bij mij geeft deze vaak (V1.8) een afwijkende stand aan tov de auto zelf.

vb: weggezet op 51%
Volgende dag zappi er aan... en na 2 uur..... SoC 51% jawel, die kWh zitten zeker in dashboard kastje..

dan weer na een uur.... SoC 51%........ en dan ineens POEF.... 54%...

dus ik niet gek (en ben het nog steeds GOED ZAT... loop naar de auto, check: SoC 78%

SCHIET MIJ MAAR LEK... :r :X

FIJN.. als je onderweg zit te wachten tot je met 80% weer verder kan..

[ Voor 4% gewijzigd door Hansieo op 28-12-2021 08:22 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03:19
Vreemd die veranderingen in SOC, zelf nog nooit zo extreem meegemaakt. Hoogstens 2-3% waarvan ik het niet eens zeker weet. Vooral in zo'n korte tijd, lijkt me puur een meet dingetje inderdaad.

Gister de auto weggezet met 100%, eens zien of hij daar morgen nog op staat als ik weer stuk moet rijden.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PvS_68
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:02
VidaR-9 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:10:
Vreemd die veranderingen in SOC, zelf nog nooit zo extreem meegemaakt. Hoogstens 2-3% waarvan ik het niet eens zeker weet. Vooral in zo'n korte tijd, lijkt me puur een meet dingetje inderdaad.

Gister de auto weggezet met 100%, eens zien of hij daar morgen nog op staat als ik weer stuk moet rijden.
Gisteren voor het eerst sinds lange tijd ook zelf achterin gezeten. Spotify aan en 0 geluid van achteren (daar horen 3 speakers te zitten). Toen met de geluidsinstellingen het geluid op standje 'achter' gezet en voor mij kwam het geluid nog steeds van voren. Ik hoorde de speakers achter me dus totaal niet. Die in de deur hoorde ik wel.
Ik zal idd ook een met dolby gaan spelen, maar als dat zo is zijn dat dus enkel surround-speakers die normaal voor lichte galm zorgen en idd maar erg weinig vermogen hebben.
Ik vind het geluid voor prima maar achterin is het echt onder de maat voor een auto in deze klasse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
Bedankt, vanochtend zoals verwacht alles alsof er nooit wat is geweest. Alleen de app hapert nu meer dan voorheen, trage reacties en timeouts. Die backend ligt in de knoop en de stagiaire in Zweden is natuurlijk nog met vakantie dus kan niet op de resetknop drukken.

[ Voor 6% gewijzigd door JTHZZ op 28-12-2021 10:41 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mickvanderveen
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-09 09:09
PvS_68 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:44:
[...]

Gisteren voor het eerst sinds lange tijd ook zelf achterin gezeten. Spotify aan en 0 geluid van achteren (daar horen 3 speakers te zitten). Toen met de geluidsinstellingen het geluid op standje 'achter' gezet en voor mij kwam het geluid nog steeds van voren. Ik hoorde de speakers achter me dus totaal niet. Die in de deur hoorde ik wel.
Ik zal idd ook een met dolby gaan spelen, maar als dat zo is zijn dat dus enkel surround-speakers die normaal voor lichte galm zorgen en idd maar erg weinig vermogen hebben.
Ik vind het geluid voor prima maar achterin is het echt onder de maat voor een auto in deze klasse.
Ik vind heel veel onder de maat voor een auto van deze prijsklasse…😐

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AartJW
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:40
Mickvanderveen schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:18:
[...]

Ik vind heel veel onder de maat voor een auto van deze prijsklasse…😐
Eens, zeker achterin. Zat nog eens te kijken en er zijn in totaal 7(!) speakers achter, dus daaraan kan het echt niet liggen:
- 1 Subwoofer 200W (achterbak)
- 2 Tweeters 25W (deur)
- 2 Midrange 140W (deur)
- 2 Full range 100W (C-stijl)

Maar sommige reviews zijn dan weer zeer positief (misschien niet achterin gezeten):
https://totallyev.net/pol...iew-harman-kardon-system/

Ga ook maar eens goed luisteren achterin deze week, want de drie achterin (met pijl) kan ik niet horen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vH56JmQbDceOxZmcZPCdjXaxM84=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Cna3I63WtNSoBDeyaWRWczmq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Ik word ook wel nieuwsgierig. Voorin heb ik in ieder geval niets te klagen en achterin zitten alleen 2 mannetjes van 3 en 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loen
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:04
JTHZZ schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:29:
[...]
Die backend ligt in de knoop en de stagiaire in Zweden is natuurlijk nog met vakantie dus kan niet op de resetknop drukken.
Het lijkt niet de backend te zijn (of slechts een deel....?). Hier vanochtend zonder problemen, 2x direct klimaat in kunnen schakelen, juiste charge levels, etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juancho
Ik vind het een prima systeem. Voor een cabrio achtoge auto dan 😁. Max 2 personen, die zitten voorin en thats it. Maar voor een grote/middelgrote (gezins) wagen is dit heel, heel erg slecht als je spreekt over de kwaliteit achterin de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramon
JTHZZ schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:29:
[...]

Bedankt, vanochtend zoals verwacht alles alsof er nooit wat is geweest. Alleen de app hapert nu meer dan voorheen, trage reacties en timeouts. Die backend ligt in de knoop en de stagiaire in Zweden is natuurlijk nog met vakantie dus kan niet op de resetknop drukken.
Same hier. Vanochtend werkte het weer. Nu weer niet...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweaker1975
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 02-10-2024
Heb vorige week mijn Polestar ontvangen in de prachtige Midnight kleur.
Kan niet wachten tot ik mijn 20" zomerbanden eronder heb...

Wat mij tot nu toe inderdaad opvalt is dat de app de ene keer niet werkt en dan weer wel.
Kan nu ook geen verbinding maken met de auto.
Bij mijn BMW was dit na 5 jaar eindelijk redelijk op orde, man wat een bak ellende, maar hoop toch dat dit bij Polestar niet ook 5 jaar gaat duren.

PS2 Midnight 20" DM +PSU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramon
Hebben jullie de nieuwe Plugsurfing site al gezien trouwens? https://plugsurfing.com/

Die staat echt vol met Polestar foto's. Wel tof :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerrit105
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-08 20:48
kramon schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:18:
Hebben jullie de nieuwe Plugsurfing site al gezien trouwens? https://plugsurfing.com/

Site ziet er mooi uit. Support wat minder. Zit al twee weken te wachten op een reactie op mijn melding dat de met de Polestar 2 meegeleverde charging card op disabled staat en met geen mogelijkheid meer te activeren is. Zit niet eens een knop/setting voor in de app en web portal. Kan nu dus ook geen gebruik maken van de gereduceerde Ionity tarieven. Mooi ruk met wintersport voor de boeg over paar weken.
Maar goed, de front-end is mooi voor elkaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktenolix
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-09 07:32
Ook hier ineens de DK niet meer werkend. Bluetooth verbinding is foetsie. Eigenlijk een tijdje terug al eens gehad dat DK ineens niet deed, maar na 5min wel weer. Die functie gaat bij mij dan direct uit. Kan er niet blind op vertrouwen, dan is zo’n functie al compleet nutteloos.

Ik zag trouwens ook dat de Polestar ID koppeling uit m’n profiel verdwenen was. Na het opnieuw toevoegen, zag ik ook dat account sync uit stond. Op ‘Nu synchroniseren’ deed niks. Hebben anderen dit ook?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VD6yuEbo20Fe4BgpRG5j7NanlIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xpxQPsIMyx8qQYpzBNAgFRcs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door Ktenolix op 28-12-2021 14:59 ]

Volvo EX30 SMER Core - Wallbox Pulsar Plus 22kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickvanderveen
Juancho schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:49:
Ik vind het een prima systeem. Voor een cabrio achtoge auto dan 😁. Max 2 personen, die zitten voorin en thats it. Maar voor een grote/middelgrote (gezins) wagen is dit heel, heel erg slecht als je spreekt over de kwaliteit achterin de auto.
Ben jij niet een beetje verdwaald dat je vaak op het PoleStar forum post terwijl je een XC40 hebt? Of toch spijt gekregen van de beslissing? Of niet kunnen loskomen van het oorspronkelijke forum? 😂 (gezellig hoor…!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiMe65
kramon schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:18:

Dit weekend voor het eerst geladen bij Ionity in Best met de Plugsurfing card. Ging perfect en inderdaad de beloofde 35ct/ kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Mickvanderveen schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:39:
[...]

Ben jij niet een beetje verdwaald dat je vaak op het PoleStar forum post terwijl je een XC40 hebt? Of toch spijt gekregen van de beslissing? Of niet kunnen loskomen van het oorspronkelijke forum? 😂 (gezellig hoor…!)
Nee hoor, de autos delen gewoon enorm veel zoals je vast wel weet. Daarom volg ik beide topics actief. Maargoed, als dat niet wenselijk is... stuur me gerust een PM ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 28-12-2021 17:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
Juancho schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:13:
[...]

Nee hoor, de autos delen gewoon enorm veel zoals je vast wel weet. Daarom volg ik beide topics actief. Maargoed, als dat niet wenselijk is... stuur me gerust een PM ;)
Precies. Doe ik ook andersom hoor 😛

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickvanderveen
[...]

Zou niet durven…. Geniet al sinds vorig jaar van je bijdragen…😎

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
[...]

Nee hoor, de autos delen gewoon enorm veel zoals je vast wel weet.....
Pfff en ík dacht dat het was omdat je ons miste... :N bummer.... :-(

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 00:40

MaxxMark

HT is Tof!

GuiltyNL schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:48:
[...]

Ik denk dus dat ze het niet op kúnnen pakken, omdat die speakers achterin gewoon niet meer kunnen dan dit.

Zet in je config voor de grap eens de speakers vooraan uit en draai het volume omhoog. Dan hoor je weliswaar wat volume vanaf de achterbank komen, maar de speakers klinken alsof ze uit een auto komen met bouwjaar 1980. Ik denk dat de speakers achterin puur een kleine aanvulling zijn op de speakers voorin.

Omdat het niet verbeterd kan worden, zwijgt Polestar er al maanden over. Ik heb het aangekaart vorig jaar oktober en er gaat nooit een oplossing komen.

En als het is zoals het is, prima. Maar wat mij dus heel erg stoort is dat ze gewoon de boel doodzwijgen en negeren en daarmee denken: dan gaat het probleem zelf wel weg. Die houding nemen ze aan bij alle problemen en dat stoort me het meest. Nog veel meer dan de problemen zelf, want die overleven we wel.
(en @Juancho en @ovipower en @Hansieo)

Het is al eerder benoemd en heb het ook in het oude topic al eens aangedragen. Veel hangt samen met het toepassen van Dirac (in het geval van de Polestar is dat vrijwel zeker Dirac: Unison).

Ik acht de kans groot dat ze het doodzwijgen omdat het gewoonweg heel lastig uit te leggen is aan de eindgebruiker waarom het zo'n lastige kwestie is.

Om nog even een crash course te doen. Dirac heeft software ontwikkeld waarmee naast het equalizen op volume/frequentie (volume domain, of wel harder/zachter bij een bepaalde frequentie) ook op impulse/frequentie (time domain, of wel eerder/later bij een bepaalde frequentie). De meeste concurenten (YPAO van Yamaha, ARC van Anthem , etc.) doen dit alleen op volume domain. En auto's hebben vaak alleen een PEQ (Parametric EQ) die dit in het volume domain doet en specifiek voor bepaalde frequentiebanden.

Dirac bereikt dit door met een meetmicrofoon meting op de MLP (main listening position) en/of meerdere luisterposities (tot 8 of 12 posities) te doen en op basis van die resultaten te gaan corrigeren. Correcties worden altijd gedaan op het geheel, dus bij een enkelvoudige positie (de MLP) kan dit voor heel goede resultaten zorgen, maar er voor zorgen dat op alle andere posities het effect slecht is (vanwege de akoestische eigenschappen van de auto). Bij het toepassen van meerdere posities wordt het resultaat uiteraard gemiddeld zodat er een evenredig acceptabele response is.

Voor het bepalen van het resultaat na calibratie wordt van een target curve uitgegaan. Bij een volledig vlakke target-curve krijg je een heel plat en droog resultaat. Daarnaast heb je de "house curve". Dit is wat mensen vaak als vlak beschouwen (maar dat dus objectief gezien niet is).

Na de metingen zijn er dus een hoop correcties die op veel fijnmazige frequentie-banden worden toegepast in zowel het volume- als in het tijddomein.

Waarom is dit nu relevant zal je je afvragen :?
Nou, omdat Dirac dus een erg geavanceerde EQ is die op basis van metingen bepaald heeft wat voor correctie er gedaan moet worden op basis van de akoestische eigenschappen van de auto. Deze wijzigingen hoeven niet lineair te zijn. Als je een bass boost krijgt doordate een speaker in een hoek staat kan het zijn dat die frequentie 200% versterkt, en je dus een verlaging in dat frequentiegebied nodig hebt. Ga je op het resultaat dus een eigen (P)EQ op willen doen dan wordt dat erg lastig. Want een verhoging door jou als gebruiker van, zeg +3db op 100Hz tot 200Hz kan mogelijk er voor zorgen dat omdat bij de metingen daar al een correctie op is gedaan van +10db op 100 tot 110Hz en -3 op 110 tot 120Hz, etc., etc., het netto effect compleet anders uitpakt dan verwacht. Zonder opnieuw te meten weet je niet wat het netto effect is. En aangezien er al aannames gedaan worden in het proces, wordt een PEQ daar bovenop doen nóg meer aannames doen. Een simpele look-up-table of transformatie op het calibratieprofiel zal veel te kort door de bocht zijn.

Om het resultaat te bereiken dat hier genoemd wordt moet de target curve aangepast worden. Deze curve wordt bepaald vóór je een meting doet (1: bepalen hoeveel meetpunten, 2: bepalen target curve, 3: meten, 4: opslaan van het de correcties/het profile). Ik acht de kans aanwezig dat Dirac: Unison een beperkt aantal profielen kan hebben. Één voor de bestuurder, één voor "Front seats" en één voor "allemaal" (vergelijkend met thuis bioscoop versterkers zie je dat bij high end receivers er maar een mogelijkheid is voor één profiel).

Kortom; het is niet "even" een (P)EQ of Fader toevoegen. En bovenstaande even snel aan de casual autorijder uitleggen is wat lastig :)

Disclaimer: ik baseer me hier op mijn eigen kennis met Dirac:Live! voor thuisbioscopen zoals op mijn Arcam FMJ 850 wordt toegepast. Daarnaast op basis van de kennis die Dirac beschikbaar heeft gesteld over hoe zij werken en mijn ervaring met het toepassen binnen mijn eigen luisterruimte. Dirac:Live! is géén Dirac:Unison. Daarin doe ik dus diverse aannames waaronder dat ze hun core business hebben toegepast binnen auto's en dat dit grofweg overeen zou moeten komen. Als laatste heb ik mij gebaseerd op informatie vanuit de Volvo dealer die aangaf dat Dirac gerelateerde zaken mogelijk nog in de pipeline zitten en dat hij zich daar baseerde op hoe Dirac was toegepast in de XC90 ten tijde van Sensus software

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PvS_68
MaxxMark schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:41:
[...]

Het is al eerder benoemd en heb het ook in het oude topic al eens aangedragen. Veel hangt samen met het toepassen van Dirac (in het geval van de Polestar is dat vrijwel zeker Dirac: Unison).

Ik acht de kans groot dat ze het doodzwijgen omdat het gewoonweg heel lastig uit te leggen is aan de eindgebruiker waarom het zo'n lastige kwestie is.

Om nog even een crash course te doen. Dirac heeft software ontwikkeld waarmee naast het equalizen op volume/frequentie (volume domain, of wel harder/zachter bij een bepaalde frequentie) ook op impulse/frequentie (time domain, of wel eerder/later bij een bepaalde frequentie). De meeste concurenten (YPAO van Yamaha, ARC van Anthem , etc.) doen dit alleen op volume domain. En auto's hebben vaak alleen een PEQ (Parametric EQ) die dit in het volume domain doet en specifiek voor bepaalde frequentiebanden.

Dirac bereikt dit door met een meetmicrofoon meting op de MLP (main listening position) en/of meerdere luisterposities (tot 8 of 12 posities) te doen en op basis van die resultaten te gaan corrigeren. Correcties worden altijd gedaan op het geheel, dus bij een enkelvoudige positie (de MLP) kan dit voor heel goede resultaten zorgen, maar er voor zorgen dat op alle andere posities het effect slecht is (vanwege de akoestische eigenschappen van de auto). Bij het toepassen van meerdere posities wordt het resultaat uiteraard gemiddeld zodat er een evenredig acceptabele response is.

Voor het bepalen van het resultaat na calibratie wordt van een target curve uitgegaan. Bij een volledig vlakke target-curve krijg je een heel plat en droog resultaat. Daarnaast heb je de "house curve". Dit is wat mensen vaak als vlak beschouwen (maar dat dus objectief gezien niet is).

Na de metingen zijn er dus een hoop correcties die op veel fijnmazige frequentie-banden worden toegepast in zowel het volume- als in het tijddomein.

Nou, omdat Dirac dus een erg geavanceerde EQ is die op basis van metingen bepaald heeft wat voor correctie er gedaan moet worden op basis van de akoestische eigenschappen van de auto. Deze wijzigingen hoeven niet lineair te zijn. Als je een bass boost krijgt doordate een speaker in een hoek staat kan het zijn dat die frequentie 200% versterkt, en je dus een verlaging in dat frequentiegebied nodig hebt. Ga je op het resultaat dus een eigen (P)EQ op willen doen dan wordt dat erg lastig. Want een verhoging door jou als gebruiker van, zeg +3db op 100Hz tot 200Hz kan mogelijk er voor zorgen dat omdat bij de metingen daar al een correctie op is gedaan van +10db op 100 tot 110Hz en -3 op 110 tot 120Hz, etc., etc., het netto effect compleet anders uitpakt dan verwacht. Zonder opnieuw te meten weet je niet wat het netto effect is. En aangezien er al aannames gedaan worden in het proces, wordt een PEQ daar bovenop doen nóg meer aannames doen. Een simpele look-up-table of transformatie op het calibratieprofiel zal veel te kort door de bocht zijn.

Om het resultaat te bereiken dat hier genoemd wordt moet de target curve aangepast worden. Deze curve wordt bepaald vóór je een meting doet (1: bepalen hoeveel meetpunten, 2: bepalen target curve, 3: meten, 4: opslaan van het de correcties/het profile). Ik acht de kans aanwezig dat Dirac: Unison een beperkt aantal profielen kan hebben. Één voor de bestuurder, één voor "Front seats" en één voor "allemaal" (vergelijkend met thuis bioscoop versterkers zie je dat bij high end receivers er maar een mogelijkheid is voor één profiel).

Kortom; het is niet "even" een (P)EQ of Fader toevoegen. En bovenstaande even snel aan de casual autorijder uitleggen is wat lastig :)

Disclaimer: ik baseer me hier op mijn eigen kennis met Dirac:Live! voor thuisbioscopen zoals op mijn Arcam FMJ 850 wordt toegepast. Daarnaast op basis van de kennis die Dirac beschikbaar heeft gesteld over hoe zij werken en mijn ervaring met het toepassen binnen mijn eigen luisterruimte. Dirac:Live! is géén Dirac:Unison. Daarin doe ik dus diverse aannames waaronder dat ze hun core business hebben toegepast binnen auto's en dat dit grofweg overeen zou moeten komen. Als laatste heb ik mij gebaseerd op informatie vanuit de Volvo dealer die aangaf dat Dirac gerelateerde zaken mogelijk nog in de pipeline zitten en dat hij zich daar baseerde op hoe Dirac was toegepast in de XC90 ten tijde van Sensus software
Dit klinkt goed maar vooral ook erg ingewikkeld. Het resultaat echter van dit ingewikkeld proces is belabberd en daardoor krijg ik de indruk dat deze complexe techniek niet geschikt is voor het toepassen in deze situatie.
Als je zoveel knoppen hebt om iets perfect (100%) te maken (waar de gemiddelde oplossing op 80% zit) dat het bijna niet lukt en daardoor in de praktijk in 70% van de gevallen onder gemiddeld performt, heb je voor de verkeerde oplossing gekozen, lijkt me.
Hoe moeilijk kan het zijn om zowel voor als achterin de auto 'gewoon goed' geluid te hebben? Dat doet iedere autofabrikant al jaren. Het is alsof ze een probleem willen oplossen dat er niet is (althans in mijn ogen/oren).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hansieo
MaxxMark schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:41:
[...]

SUPER blij met je duidelijke uitleg. _/-\o_ _/-\o_
Maar (zoals genoemd) als dit voor het grootste deel van de luisteraars niet naar het zin is...

is het dan moeilijk (lees makkelijker) om gewoon een UIT setting toe te voegen?
en dan gewoon plat L-R F-R te geven? zonder al die HiTech te gebruiken?

UIT zetten is meestal makkelijker dan Hi-Tech implementeren, of niet?

Zie ik (of we) iets over het hoofd waarom UIT schakelen gewoonweg niet kan?

plat of niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

PvS_68 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:54:
[...]

Dit klinkt goed maar vooral ook erg ingewikkeld. Het resultaat echter van dit ingewikkeld proces is belabberd en daardoor krijg ik de indruk dat deze complexe techniek niet geschikt is voor het toepassen in deze situatie.
Als je zoveel knoppen hebt om iets perfect (100%) te maken (waar de gemiddelde oplossing op 80% zit) dat het bijna niet lukt en daardoor in de praktijk in 70% van de gevallen onder gemiddeld performt, heb je voor de verkeerde oplossing gekozen, lijkt me.
Hoe moeilijk kan het zijn om zowel voor als achterin de auto 'gewoon goed' geluid te hebben? Dat doet iedere autofabrikant al jaren. Het is alsof ze een probleem willen oplossen dat er niet is (althans in mijn ogen/oren).
Dunning-Kruger effect at its finest :)

Dat gezegd hebbend: er is inderdaad geen "probleem". Het is het zoeken naar perfectie. Dirac is het neusje van de zalm (en dit kan ik beamen in mijn eigen thuis-situatie. Het is niet iets makkelijks of eenvoudig om te doen (je kan het het beste laten doen). Het is iets wat andere autofabrikanten nog niet toepassen en alleen mogelijk was met custom mods. Ook hier hebben Polestar en Volvo voor bleeding-edge gekozen, helaas met als gevolg dat het niet lekker uit de verf komt.

Overigens moet ik bekennen dat ik het in mijn situatie het geluid gewoon goed uit de verf vind komen. Hierin ga ik uit van bestuurderspositie en niet achterin.

Wel valt mij op dat bij het gebruik van Spotify via ofwel de native app of wel via de BT verbinding een verschil in geluidsbeleving geeft (de native auto app is iets vlakker, waar spotify via bluetooth zonder modificaties iets meer bass-y is). Dat kan ik niet verklaren, een wilde gok zou zijn dat de een níet door het Dirac filter gaat en de ander wél. Of dat er toch vóór het door Dirac heen gaat eerst ge-EQ-ed wordt (door de telefoon bijvoorbeeld).

Saillant detail is dat mensen in het algemeen de mening zijn toebedeeld dat ze bass (of de subwoofer) móeten horen en vaak de subwoofer daardoor op een te hoog volume ingesteld hebben staan. Een subwoofer hoort te integreren in het systeem. Je moet hem juist niet (bewust) kunnen horen of plaatsen. In een goede opstelling zou je hem niet horen, tot je de subwoofer uitzet en concludeert dat het geluid opeens body mist. Uiteraard kan je bij het sublaag wel wéten dat het de subwoofer is (< 50Hz wordt lastig voor een mid / tweeter, dus als je dergelijke tonen hoort weet je dat het uit de sub moet komen)

In mijn beleving doet de auto dit gewoon goed. Laag en sublaag zijn goed te horen, zeker als een nummer hier extra nadruk op legt.

Het kán dus zo zijn dat de response van de auto gewoonweg niet aansluit bij de wens van de gebruiker. Zo wordt vaak de "commerciële" of "smiley"-curve als "normaal" ervaren (boost in het laag en in het hoog, wat de "boom - tsss" extra power geeft) terwijl die eigenlijk een hoop in het mid-gebied mist. Of een van beide kanten daarin (alleen versterkt in het laag, of juist alleen in het hoog).

Dit kan ook een reden zijn dat de 'experts' lyrisch zijn over de auto terwijl de gemiddelde autorijder dat niet is.

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darwusch
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-09 09:03
Wat mij vooral opvalt is dat het geluid (zowel met surround aan als uit) niet surround klinkt, maar duidelijk localiseerbaar is van voren.
Er zijn natuurlijk grote verschillen in de geluidsbron, maar bijvoorbeeld bij een redelijke geluidsbron als skyradio gebruikt via DAB+ hoor je echt niet de kwaliteit die het dirac systeem zou kunnen maken.
Als ik dat vergelijk met mijn vorige auto (Lexus IS300h met premium sound) dan valt het erg tegen, want daarin klonk het echt alsof je midden in een concertzaal stond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobboNL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-09 18:29
darwusch schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:47:
Wat mij vooral opvalt is dat het geluid (zowel met surround aan als uit) niet surround klinkt, maar duidelijk localiseerbaar is van voren.
Er zijn natuurlijk grote verschillen in de geluidsbron, maar bijvoorbeeld bij een redelijke geluidsbron als skyradio gebruikt via DAB+ hoor je echt niet de kwaliteit die het dirac systeem zou kunnen maken.
Als ik dat vergelijk met mijn vorige auto (Lexus IS300h met premium sound) dan valt het erg tegen, want daarin klonk het echt alsof je midden in een concertzaal stond.
In een concertzaal komt het geluid toch ook van voren ? ;)
Polestar doet het naar mijn idee juist goed. De achterspeakers zijn er enkel om de ‘zaal’ te creeeren. Die drummer moet voor me staan, niet ‘rechtsachter’.

En wat MaxxMark terecht aanhaalt, een goed instelde sub hoor je niet. Je mist hem enkel als het uitstaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Hansieo schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:12:
[...]

Maar (zoals genoemd) als dit voor het grootste deel van de luisteraars niet naar het zin is...

plat of niet?
Dat is lastig in tekst te omschrijven. Dat moet je eigenlijk horen :)

Iedere speaker gedraagt zich anders. Dus compleet "uit" is waarschijnlijk ook niet iets wat je wilt.

Ik heb even wat plaatjes van Google geleend ter illustratie. Dit is bijvoorbeeld een meting door Dirac gedaan. Dit is van één speaker:

Afbeeldingslocatie: https://essentialinstall.com/wp-content/uploads/2017/07/Dirac.jpg.742448ebad8f59f267ec7cb88a909454.jpg

Lichtblauw zijn de Front Left + Front Right speakers.
De oranje lijn is de "house curve"
en groen is de voorspelde response nadat Diract heeft gecorrigeerd.

Wat je hier ziet is dat tussen de 30 en 40Hz er een enorme piek zit (+21 decibel(!)). Elke 3 decibel toename betekent dat het geluid 2x zo hard klinkt. In dit geval geldt dus dat het geluid van die piek 7x zo hard klinkt.
Bij 50Hz zie je echter een dip van -9 db. Wat dus inhoudt dat 50Hz 3x zo zacht klinkt dan de bedoeling is.

Wat hier de oorzaak is, is lastig in te schatten. Misschien ligt het aan de speaker zelf, misschien aan de ruimte waar hij in staat. Neem nu even aan dat de speaker vlak zou klinken, maar de auto er voor zorgt dat je deze lijn zou krijgen. Zonder correctie zou je dus een vrij extreme response krijgen. Bij bepaalde (sub)laag frequenties tril je je auto uit, terwijl iets hoger je helemaal niets meer hoort. Dit is dus totaal niet wenselijk. Met een normale PEQ zou je kunnen zeggen dat je in het laag (100Hz) zou kunnen boosten of afvlakken, in dat geval neem je alles van 0 tot 100Hz en daar doe je een paar decibel bij. De 35Hz geluiden worden dan nog harer, terwijl de 50Hz geluiden iets beter klinken. Doe je het omlaag, dan worden de 35Hz geluden beter, maar de 50Hz geluiden te zacht.

Laten we er nu een nemen met nog meer speakers:
Afbeeldingslocatie: https://2.bp.blogspot.com/-izBnzGfun9c/WNjkXayGSJI/AAAAAAAB_tQ/T9zphx57AokX9pdrjvyXYwM0wUInPQhnQCK4B/s640/Screen%2BShot%2B2017-03-27%2Bat%2B12.06.46.png

Nu zien we dat rond de 50Hz er speakers zijn die -15db doen, maar ook speakers die +8db doen. Dat betekent dat tussen de extreemste speakers in die opstelling ongeveer 23db verschil zit (een volumeverschil van ongeveer 8x zo hard/zacht)

Bovenstaande voorbeelden heb ik uitgekozen om zijn extremen :) zodat het duidelijk is waar het over gaat. Ik ga er van uit dat bij de HK speakers die gebruikt worden in de auto een veel homogener geluidsbeeld aanwezig zal zijn. Neemt echter niet weg dat het prima mogelijk is dat de speakers op sommige stukken dips of pieken hebben die er voor zorgen dat zónder enige vorm van EQ (of het nou dirac is of niet) het gewoon niet klinkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GuiltyNL
RobboNL schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:55:
[...]

In een concertzaal komt het geluid toch ook van voren ? ;)
Polestar doet het naar mijn idee juist goed. De achterspeakers zijn er enkel om de ‘zaal’ te creeeren. Die drummer moet voor me staan, niet ‘rechtsachter’.

En wat MaxxMark terecht aanhaalt, een goed instelde sub hoor je niet. Je mist hem enkel als het uitstaat.
Voor de mensen die voorin zitten wellicht. Maar laat de Polestar 2 nu ook een achterbank hebben.

Het geluid zweeft echt teveel boven het dashboard bij mij. Ik ben naar veel concerten geweest dan daar klonk het toch totaal anders dan dit. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cornholio24
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-07-2023
Hansieo schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:12:
[...]

plat of niet?
Mogelijk dat het in de UIT stand gewoon echt niet klinkt zonder dat filter. Mijn thuis bioscoop heeft ook dirac (arcam receiver en kamer is professioneel ingemeten en target curves laten maken op de metingen van de ruimte / het speakerset) en je hoort een enorm verschil aan of uit op diverse frequenties.
.

5.520Wp | OW(13°) + schaduw | Polestar 2 MY22 | LRSM | Snow | 20” | Pilot + Plus + trekhaak |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericzone
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-05 09:01
eLScha schreef op maandag 27 december 2021 @ 10:23:
[...]

Je bent niet de eerste die precies dit gedrag ervaart, zie ook eerder in het topic. Je on board charger moet vervangen worden. Snelladen had waarschijnlijk nog wel gegaan.
Klopt, net de auto opgehaald. De 'omvormer' is volledig vervangen. Best snel na nog geen 2 maanden rijden....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PvS_68
MaxxMark schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:33:
[...]

Dunning-Kruger effect at its finest :)

Dat gezegd hebbend: er is inderdaad geen "probleem". Het is het zoeken naar perfectie. Dirac is het neusje van de zalm (en dit kan ik beamen in mijn eigen thuis-situatie. Het is niet iets makkelijks of eenvoudig om te doen (je kan het het beste laten doen). Het is iets wat andere autofabrikanten nog niet toepassen en alleen mogelijk was met custom mods. Ook hier hebben Polestar en Volvo voor bleeding-edge gekozen, helaas met als gevolg dat het niet lekker uit de verf komt.

Overigens moet ik bekennen dat ik het in mijn situatie het geluid gewoon goed uit de verf vind komen. Hierin ga ik uit van bestuurderspositie en niet achterin.

Wel valt mij op dat bij het gebruik van Spotify via ofwel de native app of wel via de BT verbinding een verschil in geluidsbeleving geeft (de native auto app is iets vlakker, waar spotify via bluetooth zonder modificaties iets meer bass-y is). Dat kan ik niet verklaren, een wilde gok zou zijn dat de een níet door het Dirac filter gaat en de ander wél. Of dat er toch vóór het door Dirac heen gaat eerst ge-EQ-ed wordt (door de telefoon bijvoorbeeld).

Saillant detail is dat mensen in het algemeen de mening zijn toebedeeld dat ze bass (of de subwoofer) móeten horen en vaak de subwoofer daardoor op een te hoog volume ingesteld hebben staan. Een subwoofer hoort te integreren in het systeem. Je moet hem juist niet (bewust) kunnen horen of plaatsen. In een goede opstelling zou je hem niet horen, tot je de subwoofer uitzet en concludeert dat het geluid opeens body mist. Uiteraard kan je bij het sublaag wel wéten dat het de subwoofer is (< 50Hz wordt lastig voor een mid / tweeter, dus als je dergelijke tonen hoort weet je dat het uit de sub moet komen)

In mijn beleving doet de auto dit gewoon goed. Laag en sublaag zijn goed te horen, zeker als een nummer hier extra nadruk op legt.

Het kán dus zo zijn dat de response van de auto gewoonweg niet aansluit bij de wens van de gebruiker. Zo wordt vaak de "commerciële" of "smiley"-curve als "normaal" ervaren (boost in het laag en in het hoog, wat de "boom - tsss" extra power geeft) terwijl die eigenlijk een hoop in het mid-gebied mist. Of een van beide kanten daarin (alleen versterkt in het laag, of juist alleen in het hoog).

Dit kan ook een reden zijn dat de 'experts' lyrisch zijn over de auto terwijl de gemiddelde autorijder dat niet is.
Ik zal de laatste zijn die zegt verstand te hebben van goed geluid. Zo ook heb ik geen verstand van goede wijn. Dat neemt echter niet weg dat ik verdraaid goed weet welke wijn ik lekker vind. Als mijn wijnsmaak ligt op de gemiddelde fles van de lokale wijnhandel van rond de 7 EUR per fles, dan wil dat niet persé zeggen dat die exquise fles van 50 EUR mij ook bevalt.
Zo ook met geluid. Ik ben idd van de (ongeveer) 'smiley-instelling' van een equalizer en hoor graag geluid van voren en achteren omdat dat bij mij de indruk wekt er midden in te zitten en ik dat asl prettig ervaar. Dit heeft prima gewerkt in alle auto's die ik hiervoor gereden heb.
Prachtig die nieuwe techniek, maar hij werkt niet voor de zitposities achterin. Dus zolang dit niet goed werkt, ontneem me vooral niet de smiley EQ en de fader zodat ik zelf kan bepalen waar het geluid vandaan komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PvS_68
MaxxMark schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:56:
[...]

Iedere speaker gedraagt zich anders. Dus compleet "uit" is waarschijnlijk ook niet iets wat je wilt.

Ik heb even wat plaatjes van Google geleend ter illustratie. Dit is bijvoorbeeld een meting door Dirac gedaan. Dit is van één speaker:

[Afbeelding]

Wat je hier ziet is dat tussen de 30 en 40Hz er een enorme piek zit (+21 decibel(!)). Elke 3 decibel toename betekent dat het geluid 2x zo hard klinkt. In dit geval geldt dus dat het geluid van die piek 7x zo hard klinkt.
Bij 50Hz zie je echter een dip van -9 db. Wat dus inhoudt dat 50Hz 3x zo zacht klinkt dan de bedoeling is.

Wat hier de oorzaak is, is lastig in te schatten. Misschien ligt het aan de speaker zelf, misschien aan de ruimte waar hij in staat. Neem nu even aan dat de speaker vlak zou klinken, maar de auto er voor zorgt dat je deze lijn zou krijgen. Zonder correctie zou je dus een vrij extreme response krijgen. Bij bepaalde (sub)laag frequenties tril je je auto uit, terwijl iets hoger je helemaal niets meer hoort. Dit is dus totaal niet wenselijk. Met een normale PEQ zou je kunnen zeggen dat je in het laag (100Hz) zou kunnen boosten of afvlakken, in dat geval neem je alles van 0 tot 100Hz en daar doe je een paar decibel bij. De 35Hz geluiden worden dan nog harer, terwijl de 50Hz geluiden iets beter klinken. Doe je het omlaag, dan worden de 35Hz geluden beter, maar de 50Hz geluiden te zacht.

[Afbeelding]

Nu zien we dat rond de 50Hz er speakers zijn die -15db doen, maar ook speakers die +8db doen. Dat betekent dat tussen de extreemste speakers in die opstelling ongeveer 23db verschil zit (een volumeverschil van ongeveer 8x zo hard/zacht)

Bovenstaande voorbeelden heb ik uitgekozen om zijn extremen :) zodat het duidelijk is waar het over gaat. Ik ga er van uit dat bij de HK speakers die gebruikt worden in de auto een veel homogener geluidsbeeld aanwezig zal zijn. Neemt echter niet weg dat het prima mogelijk is dat de speakers op sommige stukken dips of pieken hebben die er voor zorgen dat zónder enige vorm van EQ (of het nou dirac is of niet) het gewoon niet klinkt.
Ik vind de techniek echt prachtig en ook hoe je het uitlegt. Des te meer denk ik dat 4 waterzakken van 80 kilo (ook wel mensen genoemd) in een dermate kleine autoruimte wel eens te bepalend zouden kunnen zijn voor hoe het geluid zich voortplant in de ruimte. Daarmee zou je dus eigenlijk actief moeten meten om een goed resultaat te krijgen.
Jet ziet: Ik ge me door jouw uitleg bijna expert voelen, maar ik meende die conclusie hier ook al eens eerder gelezen te hebben. Ik vind het dan toch gewaagd van Polestar om deze techniek in een auto toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P2void19noPP
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 30-06 23:05
MaxxMark schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:56:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Blijf het vreemd vinden dat op het moment dat je de voorspeakers geheel uit zet achterin de band begint te spelen. Ze doen het dus wel maar je hoort ze niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Juancho
@MaxxMark top wbt je uitleg. Ik kan er op zoveel punten op in gaan, maar dat heeft geen nut. Ik ben zelf professioneel maar helaas geen fulltime muziek producent en alles wbt het systeem staat mij tegen. Het bepaalt simpelweg het geluid voor je, ongeacht stijl en voorkeuren.

En alleen dat al vind ik vreselijk. Geef dan op zn minst de optie: alles automatisch of regel lekker de boel zelf.

Meer zal ik er voor nu niet van maken en blijf ik erbij: voorin aardige kwaliteit, achterin dramatisch. Dus overall komt het niet in de buurt van een premium systeem. Of beter gezegd, de invulling van een in potentie zijne premium systeem. 😬😉

[ Voor 18% gewijzigd door Juancho op 29-12-2021 23:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VidaR-9
De P2 ingeplugd bij 350KW lader van Fastned. Knalde in no time naar de 148KW en bleef daar hangen tot 41%. Daarna terug naar 115KW. Lekker!

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

@Juancho Ik weet dat je op genoeg in kunt (en wilt) gaan :) Ik vind er ook wat van. Evenals dat ik wat van Volvo en van Polestar vind. En jij ook. De bottom line is alleen dat Volvo en Polestar een keuze hebben gemaakt. En die keuze resulteert in de huidige situatie.

Van mijn toelichting mag je ook wat vinden want het is tenslotte niet geschreven als een rock-solid motivatie. Mijn doel was ook niet om volledig te zijn of om de keuze goed te praten. Mijn doel was om uit te leggen waarom we in deze situatie zitten en waarom het niet een kwestie is van 'een fader' of 'een (p)eq' toe te voegen.

Subjectief zal er altijd genoeg aan te merken blijven. Over smaakt valt niet te twisten. Dat het nu (nog?) niet presteert zoals het zou moeten zijn we het allemaal over eens.

Toch vraag ik me af wat het exact is dat jou tegenstaat in het systeem. Wanneer er géén Dirac wordt gebruikt ben je overgeleverd aan de klank/kleuring van zowel versterkers als van de speakers. Juist de toepassing er van zou er voor moeten zorgen dat reproductie van het geluid natuurgetrouw is. Als dat resulteert in dat iemand vindt dat dat niet is wat hij er van verwacht dan zijn er m.i. 2 mogelijkheden: 1) de artiest/producent heeft een slechte bron gemaakt Of 2) de luisteraar heeft een andere verwachtingen.

Ondanks dat het een utopie is natuurlijk (want we weten allemaal dat er gigantisch wordt gesjoemeld met audio (bijv waarom commercials harder klinken dan de rest)) zijn Dirac en Polestar/Volvo wel bezig om het te doorbreken door een stukje van de keten zo neutraal mogelijk te maken.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-09 16:20
En weer een P2 op de weg erbij...
Vanmiddag keurig thuis afgeleverd door de Volvo dealer, app gekoppeld etc en voorlopig werkt het ook nog :*)
Nu maar eens gaan ervaren hoe het elektrisch rijden gaat bevallen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/dgPz77r/20211230-151621.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/0GhBhXL/20211230-151636.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/stfj9b2/20211230-151732.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cornholio24
Veel plezier ermee!

Mooiste kleur ook gekozen ! :Y

5.520Wp | OW(13°) + schaduw | Polestar 2 MY22 | LRSM | Snow | 20” | Pilot + Plus + trekhaak |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cornholio24
Even wachten tijdens het laden en wat doe je dan, naast even tweakers checken..

Gewoon top2000 op de achtergrond kijken *O*

Zeker geen straf!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JzbA9n8wZBk7k9BPNLphbp7jNLE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cIXTSZlpEQmCXVR0wpDiFYdw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door cornholio24 op 30-12-2021 18:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
@MaxxMark misschien is het niet zozeer specifiek het Dirac gebeuren hoor. Het kan best zijn dat dat idee en invulling top is maar dat het er niet lekker uitkomt met de huidige speakers en/of settings.

Waarom het voor mij niet premium klinkt is vooral:

1. Bij surround mode aan wordt de audio aardig plat geslagen. Misschien leuk voor een thuis bioscoop of desnoods als beleving voor de 2 mensen voorin in de auto. Maar dan is het verwachte effect minimaal.
2. Surround uit is geen opties als je mensen achterin hebt. Die horen letterlijk geen muziek. Gevolg? Muziek voorin moet harder wat niet altijd prettig is en de hele beleving is dan sowieso matig. Dus tja, toch maar weer surround aan dan maar zelfs dan is het volume erg matig als je achterin zit. Bovendien mis ik details, diepte en een goede balans in de audio.
3. Ik mis vooral overal wat diepte en wat warmte in de muziek. Je kan in de XC40 een klein beetje wat aanpassing qua settings maar dst is echt minimaal.
4. Ik vraag me dus af wat Volvo en HK willen bereiken nu. Een bioscoop achtige setting? Een concertzaal achtige setting? Een systeem die moeiteloos schakelt tussen diverse stijlen? Op al dit kan ik zeggen dat ik het mislukt vindt en dat ze terug moeten na de tekentafel.

Is het dan slecht? Nee dat ook niet. Volvo heeft slim de speakers uit de deur panelen gehad bijv. Top! Het laag en de sub is ook vrij goed. Dat is het niet. Wel de overal balans, de setting opties en dat vreselijke surround gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramon
Heeft iemand de WiFi hotspot in de auto al eens gebruikt om bijvoorbeeld YouTube op een tablet te streamen? Leek me wel handig als we naar Zweden rijden met de kleine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• espro
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-09 19:26
kramon schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 08:23:
Heeft iemand de WiFi hotspot in de auto al eens gebruikt om bijvoorbeeld YouTube op een tablet te streamen? Leek me wel handig als we naar Zweden rijden met de kleine.
Volgens mij heeft de P2 geen hotspot. Die was enkel aanwezig bij de P1

Polestar 2 MY22 | LRSM | Void | 19” | Plus | Trekhaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fkeizer
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 17:22
Ik heb sinds de 28e ook een Polestar 2! Heel blij mee. Nog geen bugs of last van een vervelend zittende stoel.

Nu is het een lease auto met laadpas van de zaak, dus had nog niet serieus naar de bijgeleverde plugsurfing kaart gekeken.

Ik heb net de app gekoppeld en viel bij een lader in de buurt op dat er "Free of charge" staat. Iemand hiermee bekend? Klopt dit? Tijdens de handover is me hier in ieder geval niets over verteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XfXSeRffdUD1VbS10FfyvZBXmN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f3O8OJysOQ9wOWzSwI9uEaZg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:46
fkeizer schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:07:
Ik heb sinds de 28e ook een Polestar 2! Heel blij mee. Nog geen bugs of last van een vervelend zittende stoel.

Nu is het een lease auto met laadpas van de zaak, dus had nog niet serieus naar de bijgeleverde plugsurfing kaart gekeken.

Ik heb net de app gekoppeld en viel bij een lader in de buurt op dat er "Free of charge" staat. Iemand hiermee bekend? Klopt dit? Tijdens de handover is me hier in ieder geval niets over verteld.

[Afbeelding]
Nog geen ervaring mee of het inderdaad gratis is maar ik geloof er niets van. In de nieuwe app staat zelfs dat de snelladers bij Shell Dekkersland bij Staphorst gratis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Laatst online: 19-09 15:07
Uberprutser schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:48:
[...]
Ze gaat straks ook bellen want snelladen blijkt nu ook niet meer te werken. :F
Vervangende P2 gekregen; de eigen auto mag een maandje(!) logeren in Beesd.

Auto laadde niet meer verder dan 35% maar dat was voor Polestar initieel geen reden om de auto na te kijken want hij rijdt gewoon nog en het was erg druk dus liever niet. :?

Bij Tesla kunnen ze er wat van maar Polestar lijkt het helemaal niet op orde te hebben.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramon
espro schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 08:31:
[...]

Volgens mij heeft de P2 geen hotspot. Die was enkel aanwezig bij de P1
Och ik zie t idd. Ik had de pagina handleiding gevonden, maar was idd P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Laatst online: 22-09 16:20
fkeizer schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:07:

[Afbeelding]
Viel mij ook al op vanmorgen, dat alle Allego hier in de buurt en in andere steden Gratis aangeven.
Had de vraag al gesteld in https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70040414
Heb gisteren de app geïnstalleerd en de kaart van Polestar geregistreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Zojuist voor het eerst de Polestar aan de granny gehangen. Normaliter laad ik altijd publiek in de buurt, want ben in afwachting van mijn eigen laadpaal. Maar ik zit nu in quarantaine en wil de auto toch even iets bijladen in geval van nood (stond op 17%).

Heb de auto op 10A gezet ipv de 16A waar hij normaal standaard op staat. Hoe doen jullie dat als je de granny gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervanstuiven
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 31-05 20:14
VidaR-9 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:16:
Zojuist voor het eerst de Polestar aan de granny gehangen. Normaliter laad ik altijd publiek in de buurt, want ben in afwachting van mijn eigen laadpaal. Maar ik zit nu in quarantaine en wil de auto toch even iets bijladen in geval van nood (stond op 17%).

Heb de auto op 10A gezet ipv de 16A waar hij normaal standaard op staat. Hoe doen jullie dat als je de granny gebruikt?
Volgens mij doet de granny standaard ook maar beperkt tot iets van 10A.

PS check wel even de wandcontactdoos na een half uurtje of deze niet overmatig warm word :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
petervanstuiven schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:38:
[...]

Volgens mij doet de granny standaard ook maar beperkt tot iets van 10A.

PS check wel even de wandcontactdoos na een half uurtje of deze niet overmatig warm word :)
Ah ok dat wist ik niet. WCD al gevoeld inderdaad, maar voelt niet warm. Is ook allemaal redelijk vers spul hier aangezien het huis van 2017 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
  • Laatst online: 01-09 14:27
Dit hoort hier idd niet thuis, zie de topicwarning. Voor een Polestar 2 is de laadoplossing niet anders dan voor een andere EV.

[ Voor 83% gewijzigd door Taro op 31-12-2021 15:11 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ktenolix
Ik moest ook even met de kids in de auto wachten terwijl vrouwlief wat lekkers ging halen. :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bq-BSBhmt9yKOaz0qEukaxoNzWQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bTjx0uVXFG0NdhW6DXXSVx0m.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktenolix
Nu ik DK niet meer aan het werk krijg, zat ik te denken: waarom is er zowel op de app als in de auto niet gewoon een knop om de DK pairing opnieuw te triggeren? Ik mis nu de ‘Polestar2’ Bluetooth koppeling, maar krijg deze niet meer terug. Iets moet dat proces toch kunnen initiëren? Opnieuw inschakelen van DK in de app lijkt ook geen drol te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
Ktenolix schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:38:
Nu ik DK niet meer aan het werk krijg, zat ik te denken: waarom is er zowel op de app als in de auto niet gewoon een knop om de DK pairing opnieuw te triggeren? Ik mis nu de ‘Polestar2’ Bluetooth koppeling, maar krijg deze niet meer terug. Iets moet dat proces toch kunnen initiëren? Opnieuw inschakelen van DK in de app lijkt ook geen drol te doen.
Ja, dit is dus één van de problemen, dat Bluetoothkanaal Polestar2 crasht dus in veel gevallen. Komt pas weer online na een volledige reset van de systemen na bijvoorbeeld een bezoek aan de garage, een software update of het spanningsvrij maken van de auto door de accu los te koppelen. (Waarna hij weer uit het niets zal crashen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:33
-deleted-

[ Voor 88% gewijzigd door guido66 op 31-12-2021 12:44 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• harrewarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:05
** Zie de topicwarning **

[ Voor 96% gewijzigd door Taro op 31-12-2021 15:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-09 15:34
Ktenolix schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:36:
Ik moest ook even met de kids in de auto wachten terwijl vrouwlief wat lekkers ging halen. :+
[Afbeelding]
Hier ook wachten 🤔. Heerlijk die browser! Kan gewoon alle tv kanalen kijken, YouTube en bijna alle streamingsdiensten. Dikke kudo’s voor polestar :D.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/20opTEI9eR5JU8oZMIBj2EYZknk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uYyRIDpe3h84rEBySHaBTelD.jpg?f=fotoalbum_large

Een trage verbinding… deze keer was de data nog niet op aan het eind van de maand :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j67r6kGRqFvorswWi7-cjuW6aKU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CB0FwrovUr5YY9AZgZWvhgWs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Rene op 31-12-2021 13:25 ]

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
Rene schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:22:
[...]

Hier ook wachten 🤔. Heerlijk die browser! Kan gewoon alle tv kanalen kijken, YouTube en bijna alle streamingsdiensten. Dikke kudo’s voor polestar :D.

[Afbeelding]

Een trage verbinding… deze keer was de data nog niet op aan het eind van de maand :+

[Afbeelding]
Vanochtend moest mijn vrouw de boosterprik halen en dat duurde even, besloten om mee te gaan en de kinderen achterin te zetten. Die hebben mooi Disney+ kunnen kijken.

Ze waren onder de indruk van de subwoofer die het goed doet tijdens het kijken. Jammer inderdaad dat het scherm niet in landschape staat, maar in portrait.

Scherm in landscape had ook wat kunnen oplossen met de ventilatie die erboven nu een beetje onhandig zit. Maar dat is een ander verhaal.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• EngelbertDubois
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-09 12:42
Gisteren uit nieuwsgierigheid Stadia gespeeld via de nieuwe browser.
Controller verbonden met usb-c poort (via bluetooth ging het niet).

Ging best goed!

Toch eens aan denken om m'n controller mee te nemen in het geval ik ergens moet laden 😄

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Sb4JJH-gAEbHiggpRhlo4T8zHw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ROADGEvAiaYZDhSBUY9XTuvr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmvoges
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 22:49
Aaaand it's gone 🤯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Hier dacht ik maar weer eens om de DK te gebruiken. Vaste sleutel bij m’n pa achtergelaten, naar de auto gegaan. En m’n telefoon werd natuurlijk niet gezien… |:(

Beiden BT devices waren aanwezig en verbonden. Maar werken ho maar. Meteen weer de sleutel gehaald. Bij de volgende update maar weer eens proberen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cornholio24
MaxxMark schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:48:
[...]

Hier dacht ik maar weer eens om de DK te gebruiken. Vaste sleutel bij m’n pa achtergelaten, naar de auto gegaan. En m’n telefoon werd natuurlijk niet gezien… |:(

Beiden BT devices waren aanwezig en verbonden. Maar werken ho maar. Meteen weer de sleutel gehaald. Bij de volgende update maar weer eens proberen :)
Ik heb het soms dat de auto bij aanraking niet opengaat met alleen mn telefoon, ook herhaaldelijk. Ik kan hem dan wel openen als in ik de app ga en op ontgrendelen druk.

Starten (of eigenlijk wegrijden meer) doet hij sofar eigenlijk altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jehanthar
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04-10-2024
Vlak na de laatste OTA update heeft mijn DK korte tijd weer even gewerkt met m’n telefoon. Maar na twee dagen of zo werkte dat niet meer en moest ik de sleutel uit huis erbij halen. En in de app geeft hij nu ook weer aan ‘niet verbonden’. Ik heb het maar weer opgegeven. De rest van de app werkt meestal redelijk maar niet als de auto een tijdje ongebruikt heeft gestaan. Dan moet ik lang wachten en ‘verversen’ tot hij het een keer heeft opgepikt.
Het blijft geklungel met die app.

Polestar2 launch edition, Void, charcoal, non PP/19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Iemand anders ook het probleem dat de spiegels verkeerd staan bij instappen? Dat was na de laatste OTA bij iedereen het geval geloof ik maar bij mij is het nu een terugkerend probleem.
Mijn DK werkt bij mij dan weer heel goed sinds P1.8. Ik neem geen sleutel meer mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Al een paar maanden last van ja. Heb me bij alle problemen maar neergelegd en ook geen verwachtingen meer. Als je een simpele oplossing als een DK een jaar in beta hebt en het dan nog niet feilloos werkt heb ik eerder medelijden dan irritatie. Het begint een beetje aandoenlijk te worden. Het lijkt allemaal mee te vallen omdat de meeste zaken ‘Nice to have zijn’ maar de lijst die @GuiltyNL laatst postte met openstaande bugs waar niks mee gebeurt is fors.

Wel geef ik bij geïnteresseerden aan dat ik lekker verder zou kijken en heb ik de P2 uit ons leasebeleid geschrapt. De service is zo ongelooflijk matig, dat ga ik niet meer belonen met meer auto’s.

[ Voor 15% gewijzigd door Aghanim op 01-01-2022 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Aghanim schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:38:
Al een paar maanden last van ja.
Dus ook al voor P1.8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

JTHZZ schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:33:
Iemand anders ook het probleem dat de spiegels verkeerd staan bij instappen? Dat was na de laatste OTA bij iedereen het geval geloof ik maar bij mij is het nu een terugkerend probleem.
Mijn DK werkt bij mij dan weer heel goed sinds P1.8. Ik neem geen sleutel meer mee.
Yep! Moeilijk irritant. Ik vind het lastig voor te stellen dat het een software-issue is. Het zou me niets verbazen als het een hardware-issue is die is ontstaan doordat de software buiten het bereik van de hardware geïnstrueerd heeft.

Ik gebruik vaak de (handmatige) kantelstand van de spiegel bij het inparkeren. Vrijwel altijd staat de spiegel verkeerd als ik dan instap. Ik druk dan op mn memory 1 knop in de hoop dat het terug gaat, maar het blijkt duidelijk dat ie ergens weerstand krijgt. Meestel komt het goed door meermaals de memory toets ingedrukt te houden tot ie weer terug is waar ie hoort. Zeer irritant.

Enige voordeel is dat, zo het lijk, de positie van de spiegel niet rotaties gedreven is (ofwel: 20x nara links 40x omhoog) maar daadwerkelijk obv zijn positie. Maar ja, what good is that when it doesn't work :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
MaxxMark schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 19:43:
[...]

Yep! Moeilijk irritant. Ik vind het lastig voor te stellen dat het een software-issue is. Het zou me niets verbazen als het een hardware-issue is die is ontstaan doordat de software buiten het bereik van de hardware geïnstrueerd heeft.

Ik gebruik vaak de (handmatige) kantelstand van de spiegel bij het inparkeren. Vrijwel altijd staat de spiegel verkeerd als ik dan instap. Ik druk dan op mn memory 1 knop in de hoop dat het terug gaat, maar het blijkt duidelijk dat ie ergens weerstand krijgt. Meestel komt het goed door meermaals de memory toets ingedrukt te houden tot ie weer terug is waar ie hoort. Zeer irritant.

Enige voordeel is dat, zo het lijk, de positie van de spiegel niet rotaties gedreven is (ofwel: 20x nara links 40x omhoog) maar daadwerkelijk obv zijn positie. Maar ja, what good is that when it doesn't work :D
Ik had er voor P1.8 echt nooit last van dus wat mij betreft een software issue. Ook apart dat na de OTA bij iedereen(?) de spiegels verkeerd stonden dus er is aan geknutseld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ja ik denk vanaf 1.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MaxxMark schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 19:43:
[...]

Het is vuil dat zich ophoopt op/in/rond het draaipunt van de spiegel(s). Hierdoor vertraagt/hapert de beweging en is de spiegel, na het handmatig kantelen en vervolgens de parkeerstand, nog niet terug op de uitgangspositie op het moment dat de deur geopend wordt. Zo tref je de spiegel(s) dan de volgende keer aan.
Schoonmaken (perslucht?) en smering (siliconenspray?) was de oplossing. Wordt hoogstwaarschijnlijk wel een chronisch probleem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JTHZZ
Even voor de duidelijkheid: ik heb het dus niet over kantelen en terugkantelen van de spiegels maar de spiegels zelf zijn bij mij soms na instappen verkeerd ingesteld (te ver naar binnen). Ik moet ze dan met de pijltjestoetsen links en rechts opnieuw instellen. En dat is bij mij dus pas sinds P1.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loen
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:04
JTHZZ schreef op zondag 2 januari 2022 @ 07:57:
Even voor de duidelijkheid: ik heb het dus niet over kantelen en terugkantelen van de spiegels maar de spiegels zelf zijn bij mij soms na instappen verkeerd ingesteld (te ver naar binnen). Ik moet ze dan met de pijltjestoetsen links en rechts opnieuw instellen. En dat is bij mij dus pas sinds P1.8.
Ik weet dat het geen oplossing is voor een smerings/vuil probleem, maar heb je de parkeerstand (ingeklapt) voor de spiegels aan staan? Als je die uit zet zouden ze niet meer naar binnen moeten klappen en ook niet verkeerd staan...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xsive
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-04 08:29

xsive

ii

Loen schreef op zondag 2 januari 2022 @ 09:23:
[...]

Ik weet dat het geen oplossing is voor een smerings/vuil probleem, maar heb je de parkeerstand (ingeklapt) voor de spiegels aan staan? Als je die uit zet zouden ze niet meer naar binnen moeten klappen en ook niet verkeerd staan...
Ideaal, gewoon alle functionaliteiten waar je voor betaalt, uitzetten... Heb je ook geen last meer van nukken. 8)7
Werk jij soms voor Polestar >:)

Polestar 2 MY22 LRDM Magnesium SW2.11

Pagina: 1 ... 52 ... 219 Laatste

Let op:
Een Tesla (of ander merk) versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic. of Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.