GuiltyNL schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:48:
[...]
Ik denk dus dat ze het niet op kúnnen pakken, omdat die speakers achterin gewoon niet meer kunnen dan dit.
Zet in je config voor de grap eens de speakers vooraan uit en draai het volume omhoog. Dan hoor je weliswaar wat volume vanaf de achterbank komen, maar de speakers klinken alsof ze uit een auto komen met bouwjaar 1980. Ik denk dat de speakers achterin puur een kleine aanvulling zijn op de speakers voorin.
Omdat het niet verbeterd kan worden, zwijgt Polestar er al maanden over. Ik heb het aangekaart vorig jaar oktober en er gaat nooit een oplossing komen.
En als het is zoals het is, prima. Maar wat mij dus heel erg stoort is dat ze gewoon de boel doodzwijgen en negeren en daarmee denken: dan gaat het probleem zelf wel weg. Die houding nemen ze aan bij alle problemen en dat stoort me het meest. Nog veel meer dan de problemen zelf, want die overleven we wel.
(en @
Juancho en @
ovipower en @
Hansieo)
Het is al eerder benoemd en heb het ook in het oude topic al eens aangedragen. Veel hangt samen met het toepassen van Dirac (in het geval van de Polestar is dat vrijwel zeker Dirac: Unison).
Ik acht de kans groot dat ze het doodzwijgen omdat het gewoonweg heel lastig uit te leggen is aan de eindgebruiker
waarom het zo'n lastige kwestie is.
Om nog even een crash course te doen. Dirac heeft software ontwikkeld waarmee naast het equalizen op volume/frequentie (volume domain, of wel harder/zachter bij een bepaalde frequentie) ook op impulse/frequentie (time domain, of wel eerder/later bij een bepaalde frequentie). De meeste concurenten (YPAO van Yamaha, ARC van Anthem , etc.) doen dit alleen op volume domain. En auto's hebben vaak alleen een PEQ (Parametric EQ) die dit in het volume domain doet en specifiek voor bepaalde frequentiebanden.
Dirac bereikt dit door met een meetmicrofoon meting op de MLP (main listening position) en/of meerdere luisterposities (tot 8 of 12 posities) te doen en op basis van die resultaten te gaan corrigeren. Correcties worden altijd gedaan op het geheel, dus bij een enkelvoudige positie (de MLP) kan dit voor heel goede resultaten zorgen, maar er voor zorgen dat op alle andere posities het effect slecht is (vanwege de akoestische eigenschappen van de auto). Bij het toepassen van meerdere posities wordt het resultaat uiteraard gemiddeld zodat er een evenredig acceptabele response is.
Voor het bepalen van het resultaat na calibratie wordt van een target curve uitgegaan. Bij een volledig vlakke target-curve krijg je een heel plat en droog resultaat. Daarnaast heb je de "house curve". Dit is wat mensen vaak als vlak beschouwen (maar dat dus objectief gezien niet is).
Na de metingen zijn er dus een hoop correcties die op veel fijnmazige frequentie-banden worden toegepast in zowel het volume- als in het tijddomein.
Waarom is dit nu relevant zal je je afvragen
Nou, omdat Dirac dus een erg geavanceerde EQ is die op basis van metingen bepaald heeft wat voor correctie er gedaan moet worden op basis van de akoestische eigenschappen van de auto. Deze wijzigingen hoeven niet lineair te zijn. Als je een bass boost krijgt doordate een speaker in een hoek staat kan het zijn dat die frequentie 200% versterkt, en je dus een verlaging in dat frequentiegebied nodig hebt. Ga je op het resultaat dus een eigen (P)EQ op willen doen dan wordt dat erg lastig. Want een verhoging door jou als gebruiker van, zeg +3db op 100Hz tot 200Hz kan mogelijk er voor zorgen dat omdat bij de metingen daar al een correctie op is gedaan van +10db op 100 tot 110Hz en -3 op 110 tot 120Hz, etc., etc., het netto effect compleet anders uitpakt dan verwacht. Zonder opnieuw te meten weet je niet wat het netto effect is. En aangezien er al aannames gedaan worden in het proces, wordt een PEQ daar bovenop doen nóg meer aannames doen. Een simpele look-up-table of transformatie op het calibratieprofiel zal veel te kort door de bocht zijn.
Om het resultaat te bereiken dat hier genoemd wordt moet de target curve aangepast worden. Deze curve wordt bepaald vóór je een meting doet (1: bepalen hoeveel meetpunten, 2: bepalen target curve, 3: meten, 4: opslaan van het de correcties/het profile). Ik acht de kans aanwezig dat Dirac: Unison een beperkt aantal profielen kan hebben. Één voor de bestuurder, één voor "Front seats" en één voor "allemaal" (vergelijkend met thuis bioscoop versterkers zie je dat bij high end receivers er maar een mogelijkheid is voor één profiel).
Kortom; het is niet "even" een (P)EQ of Fader toevoegen. En bovenstaande even snel aan de casual autorijder uitleggen is wat lastig
Disclaimer: ik baseer me hier op mijn eigen kennis met Dirac:Live! voor thuisbioscopen zoals op mijn Arcam FMJ 850 wordt toegepast. Daarnaast op basis van de kennis die Dirac beschikbaar heeft gesteld over hoe zij werken en mijn ervaring met het toepassen binnen mijn eigen luisterruimte. Dirac:Live! is géén Dirac:Unison. Daarin doe ik dus diverse aannames waaronder dat ze hun core business hebben toegepast binnen auto's en dat dit grofweg overeen zou moeten komen. Als laatste heb ik mij gebaseerd op informatie vanuit de Volvo dealer die aangaf dat Dirac gerelateerde zaken mogelijk nog in de pipeline zitten en dat hij zich daar baseerde op hoe Dirac was toegepast in de XC90 ten tijde van Sensus software