Ja er zitten meerdere gekke dingen in inderdaad, soms gaat de sync perfect en soms moet je dat handmatig aftrappen of een andere workaround proberen. Die komende playlist zat er echter tot voor kort wel gewoon in, dus erg vreemd dat dat nu weg isHermanbbbb schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:44:
[...]
Ja, ik gebruik hem. De Android Automotive versie mist een heleboel handige dingen, en dit ook. Soms heeft hij niet goed gesynchroniseerd met mijn telefoon of laptop en land ik in de auto bv op een podcast die ik al beluisterd heb. Je wilt dan ook je komende playlist kunnen zien, maar dat lukt me ook nooit (misschien zit het ergens, maar ik wil onder het rijden niet zoveel menuutjes doorklikken).
Wat bij mij ook een ergernis is, is dat de podcast bij het eerste opstarten altijd een paar keer opnieuw gestart moet worden. En dat hij als de podcast is afgelopen ook meestal niet vanzelf doorgaat naar de volgende (moet ik weer op play drukken).
Reed net vanuit de Achterhoek, klein stukje Duitse grens weer terug naar het oosten. Hele korte netwerk switch, LTE viel weg en kreeg later 3G terug. 2x een TCAM reset gedaan en kreeg weer LTE. Maar ook deze melding. Kent iemand die? Of gevalletje van negeren en gaat vanzelf weg... 🤔
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Het grote Polestar 2 TopicJuancho schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 17:02:
Reed net vanuit de Achterhoek, klein stukje Duitse grens weer terug naar het oosten. Hele korte netwerk switch, LTE viel weg en kreeg later 3G terug. 2x een TCAM reset gedaan en kreeg weer LTE. Maar ook deze melding. Kent iemand die? Of gevalletje van negeren en gaat vanzelf weg... 🤔
[Afbeelding]
ff zoek functie gebruiken😉
Stapte vanavond nog in de auto, melding was alweer weg.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Dat kan toch gewoon?
Ongetwijfeld, maar het leek mij wat ongewoon omdat er vaker wel dan niet wordt gezegd dat standaard een hogere actieradius aangeeft maargoed ik ben dan ook nieuw mbt een EV.Juancho schreef op zondag 17 mei 2026 @ 14:45:
Dat kan toch gewoon?
Polestar 2 LRDM Launch Edition
Nee, niet ongewoon, dit is STERK afhankelijk hoe zwaar je rechter voet is. En dát is juist de sport. Probeer "de fabriek" te verslaan.Guthfox schreef op zondag 17 mei 2026 @ 14:52:
[...]
Ongetwijfeld, maar het leek mij wat ongewoon omdat er vaker wel dan niet wordt gezegd dat standaard een hogere actieradius aangeeft maargoed ik ben dan ook nieuw mbt een EV.
Als je het performance scherm opent en dan bv de laatste 20km optie, zie je het gemiddelde van de laatste 20 km (stippellijntje)
Kijk/leer hier gerust hoe je het beste de EV kunt rijden.
Veel plezier gewenst met je EV.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
120€ voor 1 jaar connected services plus. Bende dieven zeg...
Volvo XC40 P8 20" / Polestar 2 LRDM Pilot Plus 19"
Standaard setting houdt natuurlijk ook "de boel in de gaten" zodat je niet zomaar stil komt te staan met 0km actieradius. Het schommelt alleen veel minder dan de dynamische setting. En alsnog scheelt het vaak maar 30-50km. En dat is dan een inschatting.Guthfox schreef op zondag 17 mei 2026 @ 14:52:
[...]
Ongetwijfeld, maar het leek mij wat ongewoon omdat er vaker wel dan niet wordt gezegd dat standaard een hogere actieradius aangeeft maargoed ik ben dan ook nieuw mbt een EV.
Mijn ervaring blijft gewoon dat standaard met de pre facelift DMLR modellen (en volgens mij ook de SMSR modellen) practisch altijd uit komt op 3,6 a 3,8 km per procent SOC.Guthfox schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:39:
Toch bijzonder om te zien (al vermoed ik een visuele bug) een hogere actieradius met de setting op dynamisch in vergelijking met standaard.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Die rekensom kan je ook loslaten op de vele marktplaats advertenties waar je een percentage en range left kan zien die bijna altijd op standaard staan ingesteld. Het maakt niet uit hoe de SOH is of welk seizoen of welke banden er onder die auto zitten. Ik heb honderden advertenties bekeken voordat ik de auto kocht en bij alle LRDM 78kwh was het eigenlijk 3,6 km per procent.
Je kan rustig 180 km range en dus 50% charge weg blazen in 90 km met 210km/h op de autobahn maar standaard zal dan niet zeggen dat je nog 90 km kan rijden maar 180. Enkel dynamisch zal mijns inziens na een half uurtje VMAX weergeven dat als je zo door rijd je nog maar 90 kilometer kan rijden.
Het is net wat je rijgedrag en de route is. Vandaag vanuit NH naar Sens in Frankrijk gereden. 17kwh per 100km. Met een MY24 LRSM kom ik op bijna 5 km per % SOH. Gemiddeld 95 km/u met heel wat files.tormentor1985 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 00:49:
[...]
Mijn ervaring blijft gewoon dat standaard met de pre facelift DMLR modellen (en volgens mij ook de SMSR modellen) practisch altijd uit komt op 3,6 a 3,8 km per procent SOC.
Die rekensom kan je ook loslaten op de vele marktplaats advertenties waar je een percentage en range left kan zien die bijna altijd op standaard staan ingesteld. Het maakt niet uit hoe de SOH is of welk seizoen of welke banden er onder die auto zitten. Ik heb honderden advertenties bekeken voordat ik de auto kocht en bij alle LRDM 78kwh was het eigenlijk 3,6 km per procent.
Je kan rustig 180 km range en dus 50% charge weg blazen in 90 km met 210km/h op de autobahn maar standaard zal dan niet zeggen dat je nog 90 km kan rijden maar 180. Enkel dynamisch zal mijns inziens na een half uurtje VMAX weergeven dat als je zo door rijd je nog maar 90 kilometer kan rijden.
NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, duurzaam in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Hij geeft toch ook aan 'pre facelift' modellen. Dan kom jij met een reactie over je facelift model. Dat maakt er een appels/peren discussie van vind je zelf ook niet?pietjm schreef op maandag 18 mei 2026 @ 21:37:
[...]
Het is net wat je rijgedrag en de route is. Vandaag vanuit NH naar Sens in Frankrijk gereden. 17kwh per 100km. Met een MY24 LRSM kom ik op bijna 5 km per % SOH. Gemiddeld 95 km/u met heel wat files.
IONIQ 5 Lounge 73kw & Polestar 2 LRDM Launch Edition
Het is sowieso zinloos. Niemand rijdt hetzelfde op dezelfde trajecten met dezelfde belading. Ook met hetzelfde type auto.de meester01 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 00:13:
[...]
Hij geeft toch ook aan 'pre facelift' modellen. Dan kom jij met een reactie over je facelift model. Dat maakt er een appels/peren discussie van vind je zelf ook niet?
Grappig is wel dat deze discussie vaak gevoerd wordt bij EV’s. Bij benzineauto’s gaat het zelden over verbruik, terwijl die veel duurder in gebruik zijn.
NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, duurzaam in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Ik denk dat dat is omdat het bereik van een EV veel kleiner is dan van een ICE. Dus dan doet 20% besparing er echt wel toe, niet qua Euro maar qua km's.pietjm schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 08:45:
[...]
Grappig is wel dat deze discussie vaak gevoerd wordt bij EV’s. Bij benzineauto’s gaat het zelden over verbruik, terwijl die veel duurder in gebruik zijn.
Polestar 2 (Dec 2021) LRSM Moon Pilot 19"
Ik bezit een MY2022 model en heb bij de aflevering van mijn auto destijds de mededeling gekregen dat mijn Connected services voor 6 jaar geldig zullen zijn en zijn verlengd, omdat Apple Carplay destijds meerdere keren werd uitgesteld en er bij aflevering wel op had moeten zitten. Als ik hier naar google wordt dit bevestigd en ik lees meerdere tweakers in dit forum met dezelfde afspraak, maar het lijkt erop dat dit een mondelinge toezegging van destijds is geweest.
Ik heb Polestar net gebeld en zij herkennen deze afspraak niet, maar gaan dit wel voor me uitzoeken. Heeft iemand anders hier ook mee te maken momenteel?
Ik heb Polestar net gebeld en zij herkennen deze afspraak niet, maar gaan dit wel voor me uitzoeken. Heeft iemand anders hier ook mee te maken momenteel?
Nee, maar ik ben wel erg benieuwd naar het antwoord.barryNL schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:31:
Ik bezit een MY2022 model en heb bij de aflevering van mijn auto destijds de mededeling gekregen dat mijn Connected services voor 6 jaar geldig zullen zijn en zijn verlengd, omdat Apple Carplay destijds meerdere keren werd uitgesteld en er bij aflevering wel op had moeten zitten. Als ik hier naar google wordt dit bevestigd en ik lees meerdere tweakers in dit forum met dezelfde afspraak, maar het lijkt erop dat dit een mondelinge toezegging van destijds is geweest.
bij mij idem om dezelfde reden (LRDM LE 2021); ik weet alleen niet meer voor hoe lang, maar vrees dat het binnenkort afloopt en dan wordt het dokken.....
Mijn 360 graden camera heeft "dode hoeken" voor en achter bij de stitch lines. Hele betonnen pilaren verdwijnen tijdens het parkeren. Dit is sinds de laatste update: v5.0.10. Voorheen was de 360 graden echt top.
Heeft iemand anders dit ook, en is er een methode om de camera weer te kalibreren?
Heeft iemand anders dit ook, en is er een methode om de camera weer te kalibreren?
Say what you want to say, BUT don't speak!
Ik heb ook een MY2022 en bij mij zat er deze week een mail in de box dat vanaf juni de "connected services plus" betalend zijn. Het is blijkbaar maar met 1 jaar verlengd(4 jaar ipv 3 jaar).barryNL schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:31:
Volvo XC40 P8 20" / Polestar 2 LRDM Pilot Plus 19"
Je kan je telefoon instellen met tethering zodra je verbonden bent met de auto. Dan ist ook klaar.poolster schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:43:
bij mij idem om dezelfde reden (LRDM LE 2021); ik weet alleen niet meer voor hoe lang, maar vrees dat het binnenkort afloopt en dan wordt het dokken.....
Kun je gewoon zien als je inlogt op de site van Polestar. Ik heb de beloofde 6 jaar.poolster schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:43:
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Ik heb de beloofde 6 jaar dus niet en destijds ook niet in mijn portaal gecontroleerd. Helaas zegt Polestar nu dat deze afspraken nooit in nederland zijn gemaakt, maar alleen in de VS. Dat is wat mij betreft incorrect en niet wat er destijds is gezegd. Helaas heb ik dit nergens vastgelegd en/of gecontroleerd en ging ik er vanuit dat ik de looptijd van mijn lease auto gebruik kon maken van de services... Nu moet ik voor een paar maanden iets regelen of zonder zien te overleven ben ik bang.Stimulate14 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:39:
[...]
Nee, maar ik ben wel erg benieuwd naar het antwoord.
De eerste generatie XC40/PS2 (ik weet niet of die van jou daaronder valt?) hebben onbeperkt, dat was nog dat ze fair use policy hanteerde. Later is daar een x termijn aan gekoppeld voor nieuwe modellen. Ik heb mijn MY26 eind augustus vorig jaar ontvangen en ik zie in het portaal staan:barryNL schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:44:
[...]
Ik heb de beloofde 6 jaar dus niet en destijds ook niet in mijn portaal gecontroleerd. Helaas zegt Polestar nu dat deze afspraken nooit in nederland zijn gemaakt, maar alleen in de VS. Dat is wat mij betreft incorrect en niet wat er destijds is gezegd. Helaas heb ik dit nergens vastgelegd en/of gecontroleerd en ging ik er vanuit dat ik de looptijd van mijn lease auto gebruik kon maken van de services... Nu moet ik voor een paar maanden iets regelen of zonder zien te overleven ben ik bang.
Pechhulp: Verloopt 17-08-2027
Connected services plus: Verloopt 17-08-2028
Dus slechts 3 jaar connectiviteit. Vind ik wel erg karig, dan zou ik dus 2 jaar zelf moeten betalen want ik ga er niet vanuit dat de LM dit voor mij gaat betalen. Ook erg vreemd dat de pechhulp een jaar eerder verloopt...
Polestar zegt dus dat ik mazzel moet hebben met het feit dat ik hier zo lang gratis gebruik van heb kunnen makenJuancho schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:53:
[...]
De eerste generatie XC40/PS2 (ik weet niet of die van jou daaronder valt?) hebben onbeperkt, dat was nog dat ze fair use policy hanteerde. Later is daar een x termijn aan gekoppeld voor nieuwe modellen. Ik heb mijn MY26 eind augustus vorig jaar ontvangen en ik zie in het portaal staan:
Pechhulp: Verloopt 17-08-2027
Connected services plus: Verloopt 17-08-2028
Dus slechts 3 jaar connectiviteit. Vind ik wel erg karig, dan zou ik dus 2 jaar zelf moeten betalen want ik ga er niet vanuit dat de LM dit voor mij gaat betalen. Ook erg vreemd dat de pechhulp een jaar eerder verloopt...
Je hebt jouw Polestar in november 2021 in ontvangst genomen en maakt inmiddels al vijf jaar gebruik van deze services, terwijl hier oorspronkelijk een looptijd van één tot twee jaar voor stond.
Er is destijds helemaal niet gezegd dat hier maar een tot twee jaar voor stond en weet zeker dat bij aflevering is gezegd dat de connected services door uitstel van carplay in ieder geval de gehele looptijd van de lease (5 jaar) zouden worden gedekt. Nogmaals: Helaas nergens vastgelegd.
Ik hoopte dat meer polestar rijders dit probleem ervaren en ik ergens naar kan verwijzen, maar er zit niets anders op denk ik.
ik heb idd even ingelogd en lees dat ik nog tot juli 2027 gebruik kan maken van connect services plus, inderdaad de beloofde 6 jaar
pietjm schreef op maandag 18 mei 2026 @ 21:37:
[...]
Het is net wat je rijgedrag en de route is. Vandaag vanuit NH naar Sens in Frankrijk gereden. 17kwh per 100km. Met een MY24 LRSM kom ik op bijna 5 km per % SOH. Gemiddeld 95 km/u met heel wat files.
Ik leg vooral het verschil uit tussen dynamisch en standard qua actieradius instelling in het display. En ik heb laatst nog eens de tekst gelezen en bij standaard staat ook duidelijk dat het gewoon een static value is die geen rekening houd met klimaat binnen of buiten, rijgedrag, banden etc.de meester01 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 00:13:
[...]
Hij geeft toch ook aan 'pre facelift' modellen. Dan kom jij met een reactie over je facelift model. Dat maakt er een appels/peren discussie van vind je zelf ook niet?
Volgens mij rekent standaard gewoon 3,6 kilometer per procent. Volgeladen 360 kilometer ongeacht hoe koud of warm het buiten is en of je op winter of zomerbanden rijd.
Overigens kunnen lijkt het erop dat de 82kwh dual motor variant 4,6 kilometer per procent toont in standaard. De single motor varianten durf ik niet te zeggen.
[ Voor 7% gewijzigd door tormentor1985 op 19-05-2026 18:49 ]
Nou, dat niet, de eerste modellen hebben dus 6 jaar ipv 3 jaar ivm de late Carplay upgrade. Ik heb echt een behoorlijk early model. Inschrijving 6 oktober 2020, toelating 29 oktober 2020 en de connected services vervallen 28 oktober 2026.Juancho schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:53:
[...]
De eerste generatie XC40/PS2 (ik weet niet of die van jou daaronder valt?) hebben onbeperkt, dat was nog dat ze fair use policy hanteerde. Later is daar een x termijn aan gekoppeld voor nieuwe modellen.
Dit kun je zien op de Polestar website bij je account. Wel enkel als je de eigenaar bent van het voertuig. Zo niet, neem dan contact op met Polestar. Ik kwam daar onlangs ook achter dat ik volgens hun systeem niet de eigenaar was, en dus ook deze info niet kon inzien, noch zou kunnen verlengen.
Misschien was dat bij Volvo anders dan. Ik had vormor de huidige PS2 een 1th gen xc40p8. Daar zat geen einddatum aan het data abonnement. Was echt op basis van fair use. Bij latere modellen werd er idd een einddatum aan gekoppeldGENETX schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:43:
[...]
Nou, dat niet, de eerste modellen hebben dus 6 jaar ipv 3 jaar ivm de late Carplay upgrade. Ik heb echt een behoorlijk early model. Inschrijving 6 oktober 2020, toelating 29 oktober 2020 en de connected services vervallen 28 oktober 2026.
Dit kun je zien op de Polestar website bij je account. Wel enkel als je de eigenaar bent van het voertuig. Zo niet, neem dan contact op met Polestar. Ik kwam daar onlangs ook achter dat ik volgens hun systeem niet de eigenaar was, en dus ook deze info niet kon inzien, noch zou kunnen verlengen.
Same here. Ik ben ook PS2 eigenaar van het eerste uur, en mijn connected services verlopen begin september dit jaar, precies 6 jaar nadat ik de auto in ontvangst genomen heb.GENETX schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:43:
[...]
Nou, dat niet, de eerste modellen hebben dus 6 jaar ipv 3 jaar ivm de late Carplay upgrade. Ik heb echt een behoorlijk early model. Inschrijving 6 oktober 2020, toelating 29 oktober 2020 en de connected services vervallen 28 oktober 2026.
Ik heb begin 2022 onderstaande vraag via de Polestar chat gesteld:barryNL schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:01:
[...]
Polestar zegt dus dat ik mazzel moet hebben met het feit dat ik hier zo lang gratis gebruik van heb kunnen maken:
Je hebt jouw Polestar in november 2021 in ontvangst genomen en maakt inmiddels al vijf jaar gebruik van deze services, terwijl hier oorspronkelijk een looptijd van één tot twee jaar voor stond.
Er is destijds helemaal niet gezegd dat hier maar een tot twee jaar voor stond en weet zeker dat bij aflevering is gezegd dat de connected services door uitstel van carplay in ieder geval de gehele looptijd van de lease (5 jaar) zouden worden gedekt. Nogmaals: Helaas nergens vastgelegd.
Ik hoopte dat meer polestar rijders dit probleem ervaren en ik ergens naar kan verwijzen, maar er zit niets anders op denk ik.
De reactie die ik kreeg, was:Ik heb in juli 2021 mijn Polestar 2 besteld. Op 20 september werd bekend dat Apple Carplay is uitgesteld naar 2022. Er is toen aangegeven dat de dataverbinding, die standaard 3 jaar gratis is, verlengd zou worden naar 6 jaar gratis. Ik wilde graag weten of dit ook bij mij is toegepast
Ja, u bent erbij. Al de bestellingen tot 21st September 2021
Kleine rant over de volvo dealer:
Gisteren 3e sleutel laten verwijderen, kost je toch al gauw 150 euro. Vroeg meteen of ze m'n software ook wilde updaten want ik krijg de 5.0.10 maar niet binnen (zit nog op 3.6.4), hier was geen tijd voor (fair enough had ik vooraf kunnen aangeven) maar als ik dat al zou willen dan gaat mij dat 180eu kosten excl arbeidskosten, dus werd mij aangeraden om te wachten tot mijn volgende servicebeurt (die net is geweest bij aanschaf, dus pas over 29k KM)
ik weet dat merkdealers duurder zijn maar schrok er toch een klein beetje van
is dit normaal en ben ik gewoon de classic Hollander aan het uithangen?
einde rant, monteur zelf was zeer vriendelijk.
Gisteren 3e sleutel laten verwijderen, kost je toch al gauw 150 euro. Vroeg meteen of ze m'n software ook wilde updaten want ik krijg de 5.0.10 maar niet binnen (zit nog op 3.6.4), hier was geen tijd voor (fair enough had ik vooraf kunnen aangeven) maar als ik dat al zou willen dan gaat mij dat 180eu kosten excl arbeidskosten, dus werd mij aangeraden om te wachten tot mijn volgende servicebeurt (die net is geweest bij aanschaf, dus pas over 29k KM)
ik weet dat merkdealers duurder zijn maar schrok er toch een klein beetje van
Uit eigen ervaring weet ik dat zowel bij mijn vorige Volvo als nu bij de Polestar, software-updates altijd standaard worden uitgevoerd bij de servicebeurt of een ander bezoek aan de werkplaats. Dus als dit dezelfde dealer is als waar je laatste servicebeurt is uitgevoerd, zou ik toch even teruggaan. Kijk eventueel vooraf nog even op je factuur of daar iets staat als ‘Service 2.0 – software regeleenheden downloaden’, want dan zijn ze het gewoon vergeten.Guthfox schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 07:00:
ik weet dat merkdealers duurder zijn maar schrok er toch een klein beetje vanis dit normaal en ben ik gewoon de classic Hollander aan het uithangen?
…Want nog een jaar wachten op een update is natuurlijk wel erg lang.
Van de week met moeite mijn rechter buitenspiegel laten vervangen. Deze leek eerst met een software update weer automatisch uit te klappen, maar bij het wegrijden weigerde deze opnieuw dienst. Daarna heeft de monteur alsnog een nieuwe spiegel gemonteerd. Duurde een uurtje. Nu werkt het allemaal zoals het hoort, wel zo veilig.
Ook even naar de armsteun/middenconsole laten kijken. Daar zat een lichte kraak in. Lijkt nu ook opgelost.
Inmiddels ruim 16k gereden sinds de derde week van september vorig jaar. Nu klaarmaken voor een weekend België. Zo’n 440 km voor een retour. Lijkt me het dynamisch rijbereik van 590 km en het mooie weer prima te moeten kunnen, zonder tussendoor op te laden.
Ook even naar de armsteun/middenconsole laten kijken. Daar zat een lichte kraak in. Lijkt nu ook opgelost.
Inmiddels ruim 16k gereden sinds de derde week van september vorig jaar. Nu klaarmaken voor een weekend België. Zo’n 440 km voor een retour. Lijkt me het dynamisch rijbereik van 590 km en het mooie weer prima te moeten kunnen, zonder tussendoor op te laden.
[ Voor 28% gewijzigd door NokiaFan op 22-05-2026 07:00 ]
Niet dezelfde dealer helaas. Ik zie staan "software downloaden en inprogrammeren" ik vroeg ook wat dit betekende en hij legde uit dat dit om de software ging mbt sleutel verwijderen.. vervolgens onder die regel zie ik staan "32292680 sleutelvrije sl"Square_R3 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 12:26:
[...]
Uit eigen ervaring weet ik dat zowel bij mijn vorige Volvo als nu bij de Polestar, software-updates altijd standaard worden uitgevoerd bij de servicebeurt of een ander bezoek aan de werkplaats. Dus als dit dezelfde dealer is als waar je laatste servicebeurt is uitgevoerd, zou ik toch even teruggaan. Kijk eventueel vooraf nog even op je factuur of daar iets staat als ‘Service 2.0 – software regeleenheden downloaden’, want dan zijn ze het gewoon vergeten.
…Want nog een jaar wachten op een update is natuurlijk wel erg lang.
Waarom kijk je niet gewoon in het profiel van je auto op de polestar webomgeving? Daar staat netjes wanneer je connected plus services verlopen. In mijn geval, een 2021 launchedition verloopt het november 2026. Dat zal voor jou dus ongeveer hetzelfde zijn.poolster schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:43:
ook voor jou...dit staat gewoon op de webomgeving van je auto bij 'Diensten', daar staat tot op de dag nauwkeurig wanneer het verloopt.vithar schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:13:
[...]
Ik heb begin 2022 onderstaande vraag via de Polestar chat gesteld:
[...]
De reactie die ik kreeg, was:
[...]
Dat is mij bekend; begin 2022 kon dat echter nog niet. Daarnaast heb ik mijn bericht gepost om aan een andere user (waar ik op reageerde) door te geven welke uitspraak Polestar daar indertijd over heeft gedaan.andrik1 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:29:
ook voor jou...dit staat gewoon op de webomgeving van je auto bij 'Diensten', daar staat tot op de dag nauwkeurig wanneer het verloopt.
Dat lijkt inderdaad alleen voor de sleutel. Al blijft 'software downloaden' natuurlijk een ruim begrip.Guthfox schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:10:
[...]
Niet dezelfde dealer helaas. Ik zie staan "software downloaden en inprogrammeren" ik vroeg ook wat dit betekende en hij legde uit dat dit om de software ging mbt sleutel verwijderen.. vervolgens onder die regel zie ik staan "32292680 sleutelvrije sl"
voor dat bedrag zou je eigenlijk gewoon de 3e sleutel moeten "openen" en dan de batterij zelf vervangen al zal het uiterlijk van de sleutel er niet op voorruit gaan, maar voor dat bedrag? who cares?Square_R3 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:17:
[...]
Dat lijkt inderdaad alleen voor de sleutel. Al blijft 'software downloaden' natuurlijk een ruim begrip.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Ben wel beetje jaloers op die range...NokiaFan schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 12:36:
Van de week met moeite mijn rechter buitenspiegel laten vervangen. Deze leek eerst met een software update weer automatisch uit te klappen, maar bij het wegrijden weigerde deze opnieuw dienst. Daarna heeft de monteur alsnog een nieuwe spiegel gemonteerd. Duurde een uurtje. Nu werkt het allemaal zoals het hoort, wel zo veilig.
[Afbeelding]
Dat zijn de standaardpriizen kwam ik gisteren achter. Onderhoud + exit sleutel was €540 oid. Factuur voor alleen onderhoud was €408. Sleutel zelf is iets van €150 + 135 in/uitleren.Guthfox schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 07:00:
ik weet dat merkdealers duurder zijn maar schrok er toch een klein beetje vanis dit normaal en ben ik gewoon de classic Hollander aan het uithangen?
Ik heb een nieuwe activity key besteld, is wel handig.
Ja, dat. Merk je toch dat er een goed verschil zit tussen de launch model en facelift. Ik ben benieuwd volgende week hoeveel extra range ik terug ga krijgen. Een refurbished accupakket was op voorraad in Gent, maar shippen ho maar. En nu met pinksterweekend kunnen ze pas op zijn vroegst dinsdag aan de slag. Ben ik de auto nu twee weken kwijt.
Heb de facelift. Maar ik moest het kleine jongetje in me los laten. Dus ben met een dual motor performance uit 2024 geeindigd... Maar ik heb nog niet meer dan 400km gezien.Joosie200 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 13:55:
[...]
Ja, dat. Merk je toch dat er een goed verschil zit tussen de launch model en facelift. Ik ben benieuwd volgende week hoeveel extra range ik terug ga krijgen. Een refurbished accupakket was op voorraad in Gent, maar shippen ho maar. En nu met pinksterweekend kunnen ze pas op zijn vroegst dinsdag aan de slag. Ben ik de auto nu twee weken kwijt.
Heb de facelift. Maar ik moest het kleine jongetje in me los laten. Dus ben met een dual motor performance uit 2024 geeindigd... Maar ik heb nog niet meer dan 400km gezien.Joosie200 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 13:55:
[...]
*dubbel
[ Voor 98% gewijzigd door Juancho op 23-05-2026 18:16 ]
590km actieradius is wel echt uniek hoor, dat zie je ook niet of nauwelijks bij de MY26 modellen. Ik vind dat ik met 100% vol en 540-560km range bij stabiele ritten al hoog scoort. 590 is bijna de wltp. Zou me niks verbazen als de gemiddelde snelheid vrij laag is. Dan wil het wel lukken. Ik had gister ook een rit van iets van 40-50km met een verbruik van 13,x. Puur omdat ik voor mn vader reed die een zware trailer mee had en niet harder kon.
Maar ik heb nu in de praktijk wel ervaren dat de 500km grens wel uitstekend is. Hoevaak rijd je nou verder, hooguit op vakantie maar dan stop je vaak toch al wel om de 2, 2,5 a 3 uur. Ik vind de stap van eeen 1th GEN XC40P8 naar een PS2 al geweldig . Die tikte in de zomer hooguit 350 aan ofzo. In de winter 200-250.
Maar ik heb nu in de praktijk wel ervaren dat de 500km grens wel uitstekend is. Hoevaak rijd je nou verder, hooguit op vakantie maar dan stop je vaak toch al wel om de 2, 2,5 a 3 uur. Ik vind de stap van eeen 1th GEN XC40P8 naar een PS2 al geweldig . Die tikte in de zomer hooguit 350 aan ofzo. In de winter 200-250.
[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 23-05-2026 18:17 ]
Voor mij was en is 299 pk meer dan voldoende. Ik vind dat ze de EV’s ook verder moeten optimaliseren om het rijbereik te vergroten, zonder er zomaar een grotere accu in te stoppen.thomvh schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:40:
[...]
Heb de facelift. Maar ik moest het kleine jongetje in me los laten. Dus ben met een dual motor performance uit 2024 geeindigd... Maar ik heb nog niet meer dan 400km gezien.
Ben geen sportieve rijder, maar ik rijd altijd de minimaal toegestane snelheid en daarnaast de helft van de tijd er zo’n 5 km/h boven (omdat ik dan naar huis ga).
De gemiddelde snelheid over de laatste 7.000 km is 70 km/h. Had gisteren wat file rondom Antwerpen, anders had dat nog wel een paar km/h hoger gelegen.
Ik probeer ook zoveel mogelijk te anticiperen en maximaal te regenereren en niet als een malle op te trekken. Verder kachel/airco op ECO en ventilatoren op laagste stand. Stuur- en stoelverwarming aan indien het kouder is dan 10 graden.
In de zomer zijn (zelfs met 20 inch velgen) verbruikscijfers vergelijkbaar met de Tesla te behalen. En dan rijden wij tenminste nog een mooie auto.
Ik kom van een EX30. Daar had ik het retourtje België ook niet mee gered. Voor mij is 500 km rijbereik met 90% lading meer dan prima. Daarmee moet ik nu één of twee keer laden om de week goed door te komen. Heb in acht maanden tijd nog nergens onderweg hoeven bij te laden. Snelladen ook nog niet gedaan.Juancho schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 18:16:
590km actieradius is wel echt uniek hoor, dat zie je ook niet of nauwelijks bij de MY26 modellen. Ik vind dat ik met 100% vol en 540-560km range bij stabiele ritten al hoog scoort. 590 is bijna de wltp. Zou me niks verbazen als de gemiddelde snelheid vrij laag is. Dan wil het wel lukken. Ik had gister ook een rit van iets van 40-50km met een verbruik van 13,x. Puur omdat ik voor mn vader reed die een zware trailer mee had en niet harder kon.
Bij vakanties zie ik ook weinig uitdaging. Het liefst wil ik na 2/2,5 uur sowieso wel even stoppen. Toiletbezoek, benen strekken en rijderswissel. Op dat moment kun je dan ook mooi bijladen.
Ik merk dat ik tijdens autovakanties ook veel relaxter ben. Vroeger wilde ik zo snel mogelijk op bestemming zijn. Nu rijd ik meestal 100 tot 130 km/h, afhankelijk van de toestane snelheid. Je kunt je beter instellen op een langere reis (evt. met een extra overnachting). Goed voor je mindset en gedrag op de weg. En je komt uitgerust aan op bestemming.
Ik had toch ook wat meer range gewild. Dat het er niet is ligt volledig aan mezelf en mijn eisen die ik niet gevolgd had. Wij gaan elke winter een weekend weg naar dezelfde bestemming op 320km van waar we wonen. Mijn PS2 haalt dat niet en komt zelfs niet in de buurt. Ik ben vrijdag wezen kijken naar een PS4 (tweedehands) die qua gebruikssporen helaas niet voldeed, maar daarmee zou ik op zijn minst de trip in de winter zonder stoppen kunnen maken en zou ik tijdens de zomer iets langer kunnen doorrijden. Nu moet ik naar mijn gevoel net iets te snel stoppen.
Voor mij wordt de EX60 P10/12 een echte kanshebber: meer range en 800 volt laden (wat gelijk staat aan meer range).
Voor mij wordt de EX60 P10/12 een echte kanshebber: meer range en 800 volt laden (wat gelijk staat aan meer range).
Welke Polestar komt er op hetzelfde platform uit? Want leuk die EX60 het blijft een suv vorm. Dacht dat de ES90 ook wel zou profiteren, maar niet dus. Hatchback in sedan stijl is de reden waarom ik de Polestar 2 koos. Beetje zoeken en het lijkt erop dat de Polestar 7 dus gebruik gaat maken van dezelfde features.Flying schreef op zondag 24 mei 2026 @ 08:09:
Ik had toch ook wat meer range gewild.
De Polestar 2 is zijn laatste modeljaar ingegaan. Ik vermoed dat je volgend jaar deze tijd enkel nog stockmodellen nieuw kunt kopen en dat tegen die tijd de opvolger aangekondigd is in de vorm van de 7. Ik ben zelf ook meer van deze stijl dan van een SUV, maar de features in de EX60 spreken erg aan.
Ik ben zelf niet helemaal avers tegenover een wissel van mijn SRSM naar een LRSM MY25/26. Dat zou meteen beter aansluiten bij mijn wensen en dan kan ik overbruggen tot er een waardige opvolger is.
Ik ben zelf niet helemaal avers tegenover een wissel van mijn SRSM naar een LRSM MY25/26. Dat zou meteen beter aansluiten bij mijn wensen en dan kan ik overbruggen tot er een waardige opvolger is.
@Flying , de PS2 my26 is in augustus een jaar op de markt. Wellicht komen er heel voorzichtig wat van die modellen op markt al dan niet vanuit de lease? Het informeren waard wellicht. Zeker als je de PS2 het liefst wilt houden is dat wel echt een mooie upgrade met bij de LR sowieso genoeg range voor je.
huh? niet in de buurt van 320km?Flying schreef op zondag 24 mei 2026 @ 08:09:
Ik had toch ook wat meer range gewild. Dat het er niet is ligt volledig aan mezelf en mijn eisen die ik niet gevolgd had. Wij gaan elke winter een weekend weg naar dezelfde bestemming op 320km van waar we wonen. Mijn PS2 haalt dat niet en komt zelfs niet in de buurt. Ik ben vrijdag wezen kijken naar een PS4 (tweedehands) die qua gebruikssporen helaas niet voldeed, maar daarmee zou ik op zijn minst de trip in de winter zonder stoppen kunnen maken en zou ik tijdens de zomer iets langer kunnen doorrijden. Nu moet ik naar mijn gevoel net iets te snel stoppen.
Ik heb dus een PS2 Launch... en dan nog de 476pk upgrade.
Ik ga niet beweren dat 320km in de winter op mijn (19")slofjes kan, maar niet in de buurt?
Een 320km stuk betekend dat de batterij opwarming 1-malig is over deze km's, en dan doe ik dat ook nog eens met SoC 100% start én voorverwarm aan de Zappi.
En ja, als ik dan rustig kachel, zie ik er niet zwaar tegenop, en zal zéker aankomen met een lage SoC.
Ik ken jouw uitvoering niet, en ook je voet-gewicht niet, maar doorrijden hééft gevolgen.
(al maak ik mij nooit druk over "als het écht niet haalbaar is", dan sta ik toch gewoon ff stil... en een versnapering wegwerken
Zeker niet in de buurt en wel met vrouw aan boord. Als wij stoppen onderweg op een reis van 8u dan gaan we nergens naar de wc. Plassen doen we vooraf en bij aankomst, that's it. Dat heeft minder te zien met de hoeveelheid die we drinken en meer met blaastraining en de vieze wc's langs de snelweg.
In de winter doen we toch zo'n 4u over die 320km, inclusief filerijden. Meer zelfs, als ik de route bereken via ABRP voor vandaag met vertrek op 100% thuis, dan kom ik daar aan met 5% . Moet je nagaan wat dat wordt met winterse temperaturen.
In de winter doen we toch zo'n 4u over die 320km, inclusief filerijden. Meer zelfs, als ik de route bereken via ABRP voor vandaag met vertrek op 100% thuis, dan kom ik daar aan met 5% . Moet je nagaan wat dat wordt met winterse temperaturen.
Die zijn inderdaad mondjesmaat beschikbaar en daarnet heb ik voor eentje gemaild. Prijs staat jammergenoeg te hoog ingesteld, maar we zien wel wat voor reactie er komt.Juancho schreef op zondag 24 mei 2026 @ 13:42:
@Flying , de PS2 my26 is in augustus een jaar op de markt. Wellicht komen er heel voorzichtig wat van die modellen op markt al dan niet vanuit de lease? Het informeren waard wellicht. Zeker als je de PS2 het liefst wilt houden is dat wel echt een mooie upgrade met bij de LR sowieso genoeg range voor je.
FFlying schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:34:
Zeker niet in de buurt en wel met vrouw aan boord. Als wij stoppen onderweg op een reis van 8u dan gaan we nergens naar de wc. Plassen doen we vooraf en bij aankomst, that's it. Dat heeft minder te zien met de hoeveelheid die we drinken en meer met blaastraining en de vieze wc's langs de snelweg.
Laat me raden je linkervoet rust óók op het pedaal??
Deze cijfertjes krijg ik alleen als ik (huidige temperaturen) flink doorrij op de duitse wegen.
Tja, dat doorrijden is een keuze, en ook een LRSM MY-whatever gaat flink gebruiken als je straks gewend bent en nóg wat meer gaat "leunen"
Helemaal niet...Hansieo schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:03:
[...]
F.... 95% verbruikt over 320Km met/bij huidige temperaturen ofwel 1: 4,5 ofwel 223/100km
Laat me raden je linkervoet rust óók op het pedaal??
Deze cijfertjes krijg ik alleen als ik (huidige temperaturen) flink doorrij op de duitse wegen.
Tja, dat doorrijden is een keuze, en ook een LRSM MY-whatever gaat flink gebruiken als je straks gewend bent en nóg wat meer gaat "leunen"
320km op 100% en met 5% aankomen met het huidige weer. Dan lijkt me er echt iets niet te kloppen hoor. Zelfs niet voor een PS2 SM. Dat laat je verbruik ook wel zien toch?
[ Voor 15% gewijzigd door Juancho op 24-05-2026 16:06 ]
Je hebt volgens mij iets fout gezien/berekend. Op jouw screen zie ik echt:
laatse 100km 15,1kWh en netzoals @Juancho kan er er niets anders van maken dan:
15,1kWh>100 km
75/15,1=......... 496,6km (pietsje wat vast zit in de "schilpad" niet meegenomen..)
mits.... je de huidige/afgelopen rijstijl vast weet te houden.
Dat is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen (rijdende rechter
Verbruik op de foto hierboven is toch 15,1kWh/100km? Via de app kan ik zien dat ik gemiddeld 18.7kWh/100km verbruik gemeten over 2755km met een gemiddelde snelheid van 60km/h. Ik rijd niet zo heel vaak, maar de meerderheid van die kilometers waren sinds de processorupgrade (januari tot nu). Meer verbruikscijfers kan ik niet opvragen. Autosnelweg is (in BE) altijd 129km/u op cruise control. Trip naar Frankrijk (750km) was met 4 stops om met 60% resterend aan te komen (kon niet laden bij het vakantiehuis).
Meer haal ik er toch echt niet uit. De ABRP berekening is zonder rittengeschiedenis, aan een maximum van 130km/u met een verbruik van 178Wh/km.
Meer haal ik er toch echt niet uit. De ABRP berekening is zonder rittengeschiedenis, aan een maximum van 130km/u met een verbruik van 178Wh/km.
[ Voor 9% gewijzigd door Flying op 24-05-2026 17:03 ]
ja, lol, 130 rijden en dan raar vinden dat je geen 500km kan halen...
en dan nog:18,7/100km geeft: 75,0/18,7 > 400+ km! en indien je 130 wenst te rijden in de winter, met bijbehorende weersomstandigheden (regen?sneeuw?) kan/zal dit absoluut zakken, maar ver onder 320km?
Dat zou kunnen met 130km/h én lekker door rijden, maar dan is dat je eigen keuze en weet je dus niet goed wat een EV is/doet.
(ps: om welk model gáát het nu eigenlijk? LR? sm? of heb ik dat ergens gemist?)
en dan nog:18,7/100km geeft: 75,0/18,7 > 400+ km! en indien je 130 wenst te rijden in de winter, met bijbehorende weersomstandigheden (regen?sneeuw?) kan/zal dit absoluut zakken, maar ver onder 320km?
Dat zou kunnen met 130km/h én lekker door rijden, maar dan is dat je eigen keuze en weet je dus niet goed wat een EV is/doet.
(ps: om welk model gáát het nu eigenlijk? LR? sm? of heb ik dat ergens gemist?)
Het is een SRSM. Ik ken de beperkingen van een EV en kom net tekort, waar een grotere batterij toch de afstand zou halen. Vandaar uitkijken naar een LRSM. Misschien komt die er toch niet en wacht ik nog een paar jaar. Wisselkoorts is er altijd wel
Ahh, langzaam duidelijker. Is het dan óók nog toevallig het éérste model met de 61kWh batterij?Flying schreef op zondag 24 mei 2026 @ 17:28:
Het is een SRSM. Ik ken de beperkingen van een EV en kom net tekort, waar een grotere batterij toch de afstand zou halen. Vandaar uitkijken naar een LRSM. Misschien komt die er toch niet en wacht ik nog een paar jaar. Wisselkoorts is er altijd wel
dan: 61/18,7 > 326km en dat komt goed overeen.(over die 2.755km!) en idd, filter je daar de winter uit (met dus hoger verbruik..) dan duik je met joúw rijstijl (130 kachelen..) onder jouw gewenste 320km.
Blijven 2 opties over:
1) een andere auto om een stevige rijstijl ook in de winter vast te kunnen houden én 320km makkelijk te doen.
2) een plankje ónder je e-pedaal, en gaan wennen aan rustiger (relaxed)rijden en dan gewoon die 320kM doen met deze auto. Kost je dan niets, sterker nog, je gaat geld over houden door je lagere kWh/jaarverbruik.
Ik zeg win/win. Suc6 met je keuze.
(fijn dat het raadsel opgelost is)
De EX60 is ook een leuke auto, maar toch weer een stukje duurder dan een Polestar 2.Flying schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:20:
De Polestar 2 is zijn laatste modeljaar ingegaan. Ik vermoed dat je volgend jaar deze tijd enkel nog stockmodellen nieuw kunt kopen en dat tegen die tijd de opvolger aangekondigd is in de vorm van de 7. Ik ben zelf ook meer van deze stijl dan van een SUV, maar de features in de EX60 spreken erg aan.
Heb je de ruimte nodig en wil je per se het nieuwste van het nieuwste met de kinderziektes die dat met zich meebrengt?
Of kies je voor een meer ontwikkelde maar ietwat gedateerde auto?
Als dit jouw keuzestress is, heb je een goed leven.
waarom denk je dat?Flying schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:20:
De Polestar 2 is zijn laatste modeljaar ingegaan.
Hier ook naar de volgende aan het kijken. EX60 staat op het lijstje maar niet bovenaan.NokiaFan schreef op zondag 24 mei 2026 @ 18:14:
[...]
De EX60 is ook een leuke auto, maar toch weer een stukje duurder dan een Polestar 2.
Heb je de ruimte nodig en wil je per se het nieuwste van het nieuwste met de kinderziektes die dat met zich meebrengt?
Of kies je voor een meer ontwikkelde maar ietwat gedateerde auto?
Als dit jouw keuzestress is, heb je een goed leven.
Hoop dat de i3 touring snel uit komt, anders wordt het een p4 (bij voorkeur de verwachte station), een a6 etron of een id7.
De p2 is ondertussen te klein.
No signature required.
Is al gecommuniceerd. 2027 komt de opvolger.
Polestar toont ambities: vier nieuwe modellen tot 2028 en 30% meer verkooppunten - EV Update
https://www.evupdate.nl/e...-en-30-meer-verkooppunten
[ Voor 43% gewijzigd door Juancho op 24-05-2026 19:48 ]
Zeekr 7GT overwogen? Reviews zullen binnenkort binnen komen druppelen, maar qua laadtechnologie ed ver voor op bijv een ID7. En lijkt qua uitrusting luxer/competitiever dan zowel de ID7 als A6 etron gelet op prijs.M3rcury schreef op zondag 24 mei 2026 @ 19:43:
[...]
Hier ook naar de volgende aan het kijken. EX60 staat op het lijstje maar niet bovenaan.
Hoop dat de i3 touring snel uit komt, anders wordt het een p4 (bij voorkeur de verwachte station), een a6 etron of een id7.
Hij staat in ieder geval op mijn lijstje! Polestar P2 houd ik in de gaten voor vrouwlief, dus vandaar dat je post me opviel
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Ik ben ook zwaar rustiger gaan rijden met een EV. Maar als ik 110 rijd (Ik zit er vaak 10km overheen als ik ergens heen wil) dan steekt mijn verbruik met die warme weer toch zo rond de 18kWh/100km. Rijd ook zonder OPD, om precies de reden dat ik zoveel de kinetische energie zijn werking wil laten doen. ECO heb ik eigenlijk ook altijd aan staan behalve wanneer het heel vochtig is/regent want dan beslaat alles.NokiaFan schreef op zondag 24 mei 2026 @ 07:43:
[...]
Voor mij was en is 299 pk meer dan voldoende. Ik vind dat ze de EV’s ook verder moeten optimaliseren om het rijbereik te vergroten, zonder er zomaar een grotere accu in te stoppen.
Ben geen sportieve rijder, maar ik rijd altijd de minimaal toegestane snelheid en daarnaast de helft van de tijd er zo’n 5 km/h boven (omdat ik dan naar huis ga).
De gemiddelde snelheid over de laatste 7.000 km is 70 km/h. Had gisteren wat file rondom Antwerpen, anders had dat nog wel een paar km/h hoger gelegen.
Ik probeer ook zoveel mogelijk te anticiperen en maximaal te regenereren en niet als een malle op te trekken. Verder kachel/airco op ECO en ventilatoren op laagste stand. Stuur- en stoelverwarming aan indien het kouder is dan 10 graden.
In de zomer zijn (zelfs met 20 inch velgen) verbruikscijfers vergelijkbaar met de Tesla te behalen. En dan rijden wij tenminste nog een mooie auto.
Ze zeggen dat zelfds de Dual Motor toch ook best laag moet zien te komen nu ze die voorste motor uit kunnen zetten. Maar ik heb het nog niet gezien. Misschien toch nog meer aan mijn rechter voet werken.
Ik moet eerlijk bekennen dat als ik naar 100% laad, ik dat haal met mijn P2. Dat is dan wel ongeveer wanneer ik ga laden, maar mijn eerste laadstop is afgelopen winter eigenlijk altijd rond die 300/350 km geweest.Flying schreef op zondag 24 mei 2026 @ 08:09:
Ik heb in de afgelopen twee weken drie keer een spontane herstart van het systeem gehad tijdens het rijden. Hierdoor valt zelfs de airco even uit wat nu natuurlijk wel vervelend is. Herkennen meer mensen dit?
De Polestar 4 komt naar verwachting binnenkort in een station/shooting brake versie - met echte achterruit. Dat lijkt mij wel een aardige uitvoering. Nu vind ik de achterkant vergelijkbaar lelijk met de eerste Porsche Panamera (de 'poepende hond' achterkant).M3rcury schreef op zondag 24 mei 2026 @ 19:43:
[...]
Hier ook naar de volgende aan het kijken. EX60 staat op het lijstje maar niet bovenaan.
Een DM zal door zijn extra gewicht altijd zo’n 10% minder ver komen dan een SM in vergelijkbare condities. Op basis van jouw reactie verwacht ik dat het grootste winstpunt in de gemiddelde snelheid zal zitten. Je zou een weekje maximaal 100 km/h kunnen proberen te rijden. Ik verwacht dat je dan rond de 16 kWh/100 km moet kunnen uitkomen.thomvh schreef op zondag 24 mei 2026 @ 23:36:
[...]
Ik ben ook zwaar rustiger gaan rijden met een EV. Maar als ik 110 rijd (Ik zit er vaak 10km overheen als ik ergens heen wil) dan steekt mijn verbruik met die warme weer toch zo rond de 18kWh/100km. Rijd ook zonder OPD, om precies de reden dat ik zoveel de kinetische energie zijn werking wil laten doen. ECO heb ik eigenlijk ook altijd aan staan behalve wanneer het heel vochtig is/regent want dan beslaat alles.
Ze zeggen dat zelfds de Dual Motor toch ook best laag moet zien te komen nu ze die voorste motor uit kunnen zetten. Maar ik heb het nog niet gezien. Misschien toch nog meer aan mijn rechter voet werken.
Ik heb het een enkele keer meegemaakt in mijn LRDM launch model. Verder zie ik qua verbruik nu zelfs <19kwh verschijnen op de boordcomputer. Dus zelfs het launch model op 19 inch wielen kan best zuinig omspringen. Maar 16kWh/100km en lager ga ik niet zien denk ik. En dan tijd ik gewoon 110km/u rond als max.Chillko schreef op maandag 25 mei 2026 @ 00:01:
Ik heb in de afgelopen twee weken drie keer een spontane herstart van het systeem gehad tijdens het rijden. Hierdoor valt zelfs de airco even uit wat nu natuurlijk wel vervelend is. Herkennen meer mensen dit?
Heb al in de winter gemerkt dat het verrekte weinig tijdswinst oplevert of ik nu op 130km/u de ardennen in België doorakker op weg naar Frankrijk of 110km/u. Wou het nu eens testen op zomerse temperaturen maar toen besloot mijn accupack ermee te nokken. Dus dat moet nog even wachten.
langere ritten heb ik het normaal gesproken 1 a 2 keer per rit. afgelopen vrijdag had ik echter 9 herstarts in 5 uur rijtijd. was het na 6 al zat. en heb toen de volvo dealer gebeld. die gaan komende vrijdag ochtend even uitlezenChillko schreef op maandag 25 mei 2026 @ 00:01:
Heb het vandaag met 100 voor elkaar weten te boxen om mijn rit gemiddelde op 15 te krijgen met een stuk 80 en een stuk 100. Rond de 110 is het 17/18 en 130 is rond the 20/21.NokiaFan schreef op maandag 25 mei 2026 @ 07:12:
[...]
Een DM zal door zijn extra gewicht altijd zo’n 10% minder ver komen dan een SM in vergelijkbare condities. Op basis van jouw reactie verwacht ik dat het grootste winstpunt in de gemiddelde snelheid zal zitten. Je zou een weekje maximaal 100 km/h kunnen proberen te rijden. Ik verwacht dat je dan rond de 16 kWh/100 km moet kunnen uitkomen.
Mijn Connected services is inmiddels beëindigd. In plaats van 5g/lte heb ik nu 3g. Maar voor de rest lijkt alles gewoon nog te werken met de dataverbinding van de auto.
Wow dat lijkt me inderdaad iets om gek van te worden, ben benieuwd wat daar uit komt.Tvdl2000 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:13:
[...]
langere ritten heb ik het normaal gesproken 1 a 2 keer per rit. afgelopen vrijdag had ik echter 9 herstarts in 5 uur rijtijd. was het na 6 al zat. en heb toen de volvo dealer gebeld. die gaan komende vrijdag ochtend even uitlezen
Kijk, leuk dat je het probeert en direct effect ziet. Door 10% harder te rijden, loopt het verbruik exponentieel op.thomvh schreef op maandag 25 mei 2026 @ 23:27:
[...]
Heb het vandaag met 100 voor elkaar weten te boxen om mijn rit gemiddelde op 15 te krijgen met een stuk 80 en een stuk 100. Rond de 110 is het 17/18 en 130 is rond the 20/21.
Ik heb al eens eerder geschreven dat het eigenlijk appels met peren vergelijken is, maar het zijn toch ook gewoon ervaringscijfers. Dus doe ik toch even mee.
Ik heb de MY24 LRSM nu zo’n 7 weken en ben daar nu mee op vakantie naar Spanje en Portugal. Voor het eerst een EV en dus best wel spannend. Maar so far so good. Wij zitten nu in Arouca, Portugal en dat gaf geen problemen.
Inmiddels 4700 km in totaal gereden met een gemiddelde van 16.9 kWh/100km. Ik vind dat eerlijk gezegd prachtig. Veel in het Spaanse hooggebergte gereden en altijd de airco (en muziek) vol aan. Het regenereren is helemaal perfect. Wij reden heen en weer van Potes naar Picos de Europe. Een rit van bijna 85 km en dat kostte mij exact 10% acculading. Eén dag eerder richting Potes gaf het systeem aan dat ik nog 44% over had en Google Maps gaf aan dat ik op het eind van de rit 48% over zou hebben. En dat klopte ook nog.
Kortom: zeer tevreden met de PS2 en de actieradius!
Ik heb de MY24 LRSM nu zo’n 7 weken en ben daar nu mee op vakantie naar Spanje en Portugal. Voor het eerst een EV en dus best wel spannend. Maar so far so good. Wij zitten nu in Arouca, Portugal en dat gaf geen problemen.
Inmiddels 4700 km in totaal gereden met een gemiddelde van 16.9 kWh/100km. Ik vind dat eerlijk gezegd prachtig. Veel in het Spaanse hooggebergte gereden en altijd de airco (en muziek) vol aan. Het regenereren is helemaal perfect. Wij reden heen en weer van Potes naar Picos de Europe. Een rit van bijna 85 km en dat kostte mij exact 10% acculading. Eén dag eerder richting Potes gaf het systeem aan dat ik nog 44% over had en Google Maps gaf aan dat ik op het eind van de rit 48% over zou hebben. En dat klopte ook nog.
Kortom: zeer tevreden met de PS2 en de actieradius!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5
Zeker! Alleen op de leuke wegen blijf ik toch genieten van die dual motor. 😜NokiaFan schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:53:
[...]
Kijk, leuk dat je het probeert en direct effect ziet. Door 10% harder te rijden, loopt het verbruik exponentieel op.
Ik stuur je een PM. Ik rijd nu bijna 2 jaar een LRDM Launch, en houd alles bij tot dusver.FRANQ schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 18:29:
***members only***
@DetailingBySmotske
Ik heb de auto nu een maand of 3,5 en alleen dit weekend tijdens een puzzeltocht / rally kreeg ik de auto naar de 16kwh door rustig door de omgeving te tokkelen. Zodra er snelweg in de mix zit gaat het richting de 20 en zodra het nagenoeg uitsluitend snelweg is 21-22. In de februari koude was het 23-24 snelweg. LRDM Launch Ed. op 19" Michelin Primacy 5. Misschien dat je met een E-primacy nog 5-10% van de consumptie kunt afkrijgen.FRANQ schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 18:29:
***members only***
Rijstijl vlot/sportief met soms een boy-racer uitspatting - je koopt niet voor niets iets met 408pk
@Smotske & @de meester01
Bedankt.
Ik zie dat ik de waarde kwh/100km zeker moet verhogen naar 23 voor een jaarrond gemiddelde.
Komt er 1,2 cent bij per km.
Mijn rijstijl is ook sportief te noemen.
Op de route is nogal een stuk traject controle, en samen met de drukte zal echt hard rijden toch niet lukken.
Maar kan me wel voorstellen dat tussensprintjes bij inhalen of invoegen exponentieel veel energie kosten.
Met 23kw/100km ga ik het alleen niet meer redden om met de granny charger de auto snachts bij te laden.
(uitgaande van limiteren op 9A)
Maargoed een paal kost de wereld ook niet.
Bedankt.
Ik zie dat ik de waarde kwh/100km zeker moet verhogen naar 23 voor een jaarrond gemiddelde.
Op de route is nogal een stuk traject controle, en samen met de drukte zal echt hard rijden toch niet lukken.
Maar kan me wel voorstellen dat tussensprintjes bij inhalen of invoegen exponentieel veel energie kosten.
Met 23kw/100km ga ik het alleen niet meer redden om met de granny charger de auto snachts bij te laden.
www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5
Vraagje, Maps in onze PS2 wagens hebben ook een filter voor aanbieders. Vanuit de XC40 weet ik nog dat dit voor geen meter werkte. Ik heb dit eigenlijk nog niet getest in de PS2 maar voor de mensen die dit wel hebben gebruikt, werkt dit een beetje? Dus stel je zet alles uit behalve Tesla, Fastned en Ionity... plant Maps dan ook je trip met alleen die aanbieders als laadstops?
Kan de Webasto paal die op Bol.com staat voor rond de 300 euro aanraden. Met MID meter dus kun je ERE certificaatjes verkopen.FRANQ schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:17:
@Smotske & @de meester01
Bedankt.
Ja bij mij werkt dat perfect.Juancho schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:46:
Vraagje, Maps in onze PS2 wagens hebben ook een filter voor aanbieders. Vanuit de XC40 weet ik nog dat dit voor geen meter werkte. Ik heb dit eigenlijk nog niet getest in de PS2 maar voor de mensen die dit wel hebben gebruikt, werkt dit een beetje? Dus stel je zet alles uit behalve Tesla, Fastned en Ionity... plant Maps dan ook je trip met alleen die aanbieders als laadstops?
Yep. Gevaar is wel als je dan een laadpas aanklikt die meer heeft dan alleen de eigen palen dat je weer alles krijgt. Maar Tesla en Ionity bij mij werkt prima!Juancho schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:46:
[ Voor 3% gewijzigd door thomvh op 27-05-2026 16:57 ]
Op zich valt wat spielerei wel mee, op grote afstanden is het niet echt van invloed. Als ik echt een sportieve rit maakt dan wel natuurlijk, ik rijd regelmatig door de rimboe hier met mooie bochten, dijkjes en rustige wegen. Dan loopt het wel wat op maar is van beperkt invloed op het grote geheel. Op snelwegen rijd ik 10-15km/h boven de max snelheid als het verkeer het toelaat.FRANQ schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:17:
@Smotske & @de meester01
Die tip hier om een laadpaal met MID meter voor de ERE subsidie kan ik onderschrijven. Met stroom van mijn zonnepanelen krijg ik ca 2 cent kado per gereden kilometer
Sinds gisteren lijk ik ineens geen internetverbinding meer te hebben. Google maps is offline, en ook Spotify kan ik niet meer in. Hij geeft wel LTE verbinding aan, maar ook een uitroeptekentje lijkt het. Al 3x een tcam reset gedaan, maar dat helpt niet.
Iemand een idee?
Iemand een idee?
Is je abonnement wellicht verlopen? Dat kun je terugvinden als je inlogt op de polestar website bij je account. Die van mij heb ik net moeten verlengen.Pavare schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:32:
Sinds gisteren lijk ik ineens geen internetverbinding meer te hebben. Google maps is offline, en ook Spotify kan ik niet meer in. Hij geeft wel LTE verbinding aan, maar ook een uitroeptekentje lijkt het. Al 3x een tcam reset gedaan, maar dat helpt niet.
Iemand een idee?
Had ik gisteren ook na 24+ uur niet te hebben gereden, na een ritje van 20km en enkele uurtjes stil te hebben gestaan was uitroepteken weer weg, hoop dat dit bij jou ook uiteindelijk het geval is. Wel frustrerendPavare schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:32:
Iemand een idee?
Ik denk dat dat zeker als je vergelijkt met een ICE best wel mee valt. Ja, er komt wat meer warmte vrij door de hogere stroom, maar ik heb het gevoel dat dat relatief weinig is.FRANQ schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:17:
..
..
Een verbrandingsmotor geeft "bovenin" meer PK's, maar dat gaat wel ten koste van efficiency (koppel), maar omdat een electromotor niet echt een koppelcurve heeft (is meer een lijn) zie je dit bij EV's veel minder terug.
)
Toevallig ook sinds gisteren, kan de app geen verbinding meer met de auto maken en geeft de app aan dat de auto offline is. Maar dat is niet het geval: internet aan boord doet het gewoon.Pavare schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:32:
Iemand een idee?
Polestar Support aanwijzingen opgevolgd:
1) app gedwongen stoppen (dus niet verwijderen en opnieuw installeren)
2) herstart van infotainmentsysteem
3) TCAM reset
Zonder resultaat :(
Nu dus maar advies nr. 4 volgen: de komende dagen afwachten of de app weer spontaan verbinding kan maken met de auto.
Dan hoor je alsnog geen uitroepteken te zien. De verbinding en de app horen namelijk altijd te werken (Of zoals Polestar het mooi zegt, voor de levensduur van de auto). De overige apps dat die niet werken dat kan het abbo zijn. Maar de basis functies moeten altijd werken.Chillko schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:34:
[...]
Is je abonnement wellicht verlopen? Dat kun je terugvinden als je inlogt op de polestar website bij je account. Die van mij heb ik net moeten verlengen.
Ik had gister ook opeens geen data. Gezien er meer last van hebben gehad zal het wel een storing of dergelijke geweest zijn. Gek genoeg deed maps het alleen offline maar kon ik wel Spotify afspelen...
Bij mij werkte een tcam reset overigens wel. Had direct weer LTE.
Bij mij werkte een tcam reset overigens wel. Had direct weer LTE.
Nou, ben bij de dealer geweest n.a.v. de automatische 9 voudige reboot van center console audio en teller al systeem van laatst. Week 25 staat onderhoud gepland en dan gaan ze bepaalde modules compleet opnieuw inleren of programmeren o.i.d. zou 2 a 2,5 uur duren, daar had ik geen tijd voor vandaag.
Let op:
Een Tesla (of ander merk) versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic. of Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Een Tesla (of ander merk) versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic. of Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/ZkYqKVJP7Tp6y0fXUM271G2U.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/sAb5e6yu0pLdwIavLWFV1iPC.jpg?f=fotoalbum_tile)