Gisteren terug gekomen van ons tripje naar Disneyland Parijs met de Polestar. Bij deze mijn ervaring.
Het was voor mij de eerste echte "lange" trip met de P2, ik had dus nog nooit tijdens mijn trip hoeven snelladen. Ik heb overigens wel 2x eerder geoefend met snelladen zodat ik niet voor verrassingen zou staan.
Trip begon in Almere met een 100% volle accu en had de route goed voorbereid en wist waar ik wilde snelladen, dit zou in Frankrijk zijn net onder Lille. Wel wat extra punten opgezocht voor het geval ik het station net niet zou halen, maar volgens ABRP zou ik met 12% aan moeten komen.
Eenmaal in de auto ingevoerd, gaf Google maps aan dat we met 9% aan zouden komen bij het laadstation. Al iets spannender maar ik dacht, dat moet nog steeds te doen zijn. Eenmaal onderweg liep het percentage alleen maar op en uit eindelijk met 13% accu aangekomen bij het laadstation (deze
https://goo.gl/maps/xnzHLron9C4w4MMg6 ).
Het was een laadstation naast de snelweg maar wel een stukje verder dan het tankstation voor ICE voertuigen, het was dus niet te doen om terug te lopen om een broodje te halen of te plassen. Een beetje in de middle of niks. Wel bijzonder hoe nieuw het laadstation was, het was zelfs een waterstof station.
Ik was niet de enige, er stond al een Nederlander met een 208-e te laden, athans een poging te doen. Het laden wilde voor hem niet lukken. Mijn P2 ging overigens als een zonnetje. Pasje ervoor en aan de kabel hangen, de laadkast begon lekker te blazen en pompte er met 150kw stroom in. Dat ging dus echt lekker, de curve nam al snel wat af. Maar uit eindelijk met 40 min precies zat de auto op 81%.
Het was de man met de 208-e uit eindelijk wel gelukt om het laden te starten, waarschijnlijk moest hij het snelladen in de auto zelf nog activeren denk ik.
Met de 81% weer vertrokken en door naar het hotel.
We hadden ervoor gekozen om een dag eerder te vertrekken om zo overdag aan te komen in Disney. Hiervoor hebben we een ander hotel voor 1 nacht geboekt, deze lag aan de rand van Disney (5min van Disney). Hier hadden ze geen laadpalen maar we kwamen aan met 16% dus voldoende om de volgende dag naar het Disney hotel te rijden.
Het was erg koud die nacht en vertrokken rond 9uur in de ochtend naar het Disney hotel. Bij het instappen viel me op dat de batterij naar 10% was gezakt, dus 6% weg door de kou? Ik dacht het zal wel. Ik kan toch laden bij het hotel.
Eenmaal aangekomen bij het Disney hotel, waren de laadpalen redelijk bezet. Alleen een invalidenplek met laadpaal was nog beschikbaar. Ik kneep hem al een beetje dus tijdens het inchecken gevraagd naar de status van de palen.
Ik moest naar de belboy lopen om te vragen voor een laadplek, deze was super aardig en zei dat ik de auto moet voorrijden en dan gooide hij de slagboom open en mocht ik op de VIP plekken mijn auto laden bij een paal. Daar waren er namelijk nog voldoende vrij.
Lekker dichtbij de ingang van het hotel de auto dus neergezet en aan de paal gehangen. Er stond nog een andere P2 te laden met een Belgisch kenteken, ik was dus niet de enige P2.
De volgende ochtend via de app gekeken wat de status was van het laden, die was maar 93%. Ik dacht huh, hoe kan dat nou. Dus ben even fysiek bij de auto gaan kijken. Die gaf inderdaad ook aan 93%. De laadpaal gaf ook nog status laden aan. Ik de boel even los gehaald en weer aangesloten, en na een uurtje stond er 95%. Dus ik dacht het werkt weer. Die avond weer gekeken of hij al 100% was. Maar nee hij was nu 89% procent.
Ik weer naar de auto om de boel opnieuw aan te sluiten, toen viel me op dat ook de andere Polestar nog aan het laden was en dus niet vol was. Ik heb nog geprobeerd om een andere aansluiting van de paal te pakken maar uit eindelijk bleef het laden steken op 93%. De laadsnelheid was ook echt 0kmh.
Ik had maar geaccepteerd dat we maar 93% hadden en de boel maar gelaten.
Na een paar dagen Disney moesten we weer terug naar huis. Met 93% in de accu toch besloten om het vooraf geplande laadstation in te plannen. Google maps gaf aan dat we dit gewoon met de geplande 9% zouden halen. Google maps had dus kennelijk wel het idee dat de auto 100% was. Tijdens het eerste uur rijden bleek ik ook de missende % weer terug te krijgen. Heb de auto van 90% naar 91% zien springen.
Na een 50km rijden leek de auto weer de juiste accu percentage aan te geven. Even heb ik overwogen om weer het zelfde laadstation te pakken in Frankrijk zoals op de heenreis om er gewoon wat extra procenten in het hebben maar mijn vrouw wilde daar liever niet stoppen omdat er niks te beleven was. Dus doorgereden naar de Total in België (deze
https://goo.gl/maps/Zw5stYTL9vn9spuA9 ).
Daar met zelfs met 18% aangekomen, ik denk omdat we veel meer naar beneden hebben gereden en de wind een stuk minder was dan op de heenreis.
Even rustig in het tankstation gezeten en terug bij de auto was hij zelfs al 85% (44min geladen). Eenmaal in de auto in één stuk door naar huis gereden. Wel een vieze file van een uur bij Antwerpen en vlak bij huis nog even het gas ingetrapt en toch nog met 20% aangekomen.
Rijden in de Polestar is zo ontzettend relaxed en file rijden stelt echt niks meer voor met adaptive cruise control. Wat een genot om te rijden.
Ik heb veel met pilot assist gereden, ik vind het ontzettend prettig rijden. Ondanks dat hij soms wel erg veel naar rechts trekt.
Ook op zondag rijden is fijn want er zijn dan bijna geen vrachtwagens te vinden in België en Frankrijk. Op de terugweg was duidelijk te merken dat het een doordeweekse dag was.
Even wat puntjes op een rij:
De auto rijdt super fijn! Niet schakelen en ACC met pilot assist zijn een geschenk.
Veel Fransen die om kijken want ze kennen daar geen Polestar.
Wel veel last gehad van ghost braking op de terug weg.
Snelladen ging zonder klachten of issues.
Laden bij het hotel ging niet helemaal goed, maar ik denk dat het combinatie van paal en auto was. Ook de andere Polestar had er last van.
Van range anxiety heb ik geen last meer. Als ik zie hoe ver ik kan komen om een lading en hoe snel het laden gaat, dikke prima. De pauzes zijn zowel lichamelijk als geestelijk ook goed voor je.
Overigens rij ik met one pedal drive op normale stand, dit heeft de hele trip ook zo gestaan. Heb bijna 85% van de trip met ACC aan gereden.
Ik ben over de trip en het laden zeer te spreken. Het is me 100% meegevallen en de wat lange pauzes om te laden hebben mij echt goed gedaan en zo is de trip eigenlijk beter vol te houden.
Ohh en de kosten om te laden? €0! Snelladen 2x gebruikt gemaakt van mijn plugsurfing pas met tegoed van Polestar en bij het hotel was het laden gratis. I love it!