GuiltyNL schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:43:
[...]
Ik vind dat ook zo bloedirritant. Ik heb, net als jij, een heel hoog verbruik. Momenteel zit ik ook ruim boven de 30 en dan rij ik als een oude draak die tussen de 80 en schijndood is.
Maar omdat anderen een redelijker verbruik hebben, kan het in hun hoofd niet anders zijn dan dat het aan de bestuurder van de andere P2 moet liggen.

Amen!
In een eerdere post had ik al genoemd dat ik het achterhalen / corrigeren er op had opgegeven. Ik ben gewoon lekker gaan rijden. Sterker, eigenlijk ben ik voor mijn gevoel juist minder zuinig gaan rijden (qua gedrag). Minder rustig optrekken, en meer/sterker afremmen ipv uitrollen. Het resultaat is dat m'n verbruik juist beter lijkt te worden. Vandaar mijn vermoeden dat er misschien iets mis zit in het rapporteren van het verbruik icm regenereren dan dat er daadwerkelijk wat mis is met het rijgedrag.
Misschien confirmation bias, maar ik had het gevoel dat juist mensen met OPD aan de betere verbruiken meldde. En misschien dat het probleem dan juist wordt verhuld vanwege het feit dat OPD juist moet zorgen dat je minder verbruikt ("dus is het logisch dat zo iemand zuiniger rijdt dan iemand zonder OPD").
Als het inderdaad zit in hoe het verbruik gemeten wordt, dan zou het onderaan de streep niet moeten uitmaken en zou het effectieve bereik even veel moeten zijn. Als je er van uitgaat dat iedere accu gelijk is, dan zou over een bereik in SoC en gereden KM daarbij, zelf kunnen uitrekenen wat de kWh/100km is. Mogelijk dat dit onderling gelijk is, maar dat de getoonde waarden dat niet zijn.
Misschien dat het interessant is om eens te kijken en te vergelijken hoeveel KM iemand effectief rijdt tussen bepaalde percentages. Bijv van 90% naar 20%. Of, om wat minder weersafhankelijk te zijn/mensen die alleen korte afstanden rijden, van 60% naar 40% Ik zal eens wat stats bij gaan houden. Ik denk dan aan: SoC + temperatuur bij verstrek, SoC + temperatuur bij aankomst, afgelegde km's, gemiddelde snelheid en beschrijving van rijgedrag.
Hardop nadenkend: ik kan overigens meerdere redenen bedenken waarom dit verkeerd zou kunnen gaan. Vergelijk ik het bijvoorbeeld met energiemeters dan heb je daar ook meters die een 'spotwaarde' meten ipv een delta-waarde (oudere sonoff's deden dit bijvoorbeeld verkeerd, terwijl nieuwere de mogelijkheid hadden om het verbruik sinds laatste meting te tonen ipv actueel verbruik) . Ofwel; als de watt-meter iedere 10 seconde het wattage uitleest, maar een verbruikend apparaat op seconde 0 0watt verbruikt, op seconde 4 tot 9 seconde 100 watt verbruikt en op seconde 10 weer 0 watt verbruikt, dan tonen metingen op 0 en 10 0 watt, terwijl de delta-waarde in dat geval 50watt (over 10 seconden) had moeten zijn.
Als het meten hiervan daadwerkelijk plaatsvindt op het moment dat het dashboard updatet (iedere 10 seconde?) en met diezelfde waarde rekent, dan kan ik me zo voorstellen dat wanneer iemand kortstondig (2seconden) relatief hard regeneratief remt, waardoor de spotwaarde hoog is, en dat die waarde ge-extrapoleerd wordt naar 10 seconden, waardoor de regeneratieve waarde (veel) te hoog wordt ingeschat. Iemand die rustig regeneratief remt (maar in totaal net zo veel regenereert) over 30 seconden, zal dan 3 waardes hebben die relatief laag zijn, maar wel accuraat.