• darwusch
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:56
Sinds gisteren kan het portier links achter niet meer open. Zowel van binnen als van buiten.
Ik hoor het wel ontgrendelen en vergrendelen.
Kinderslot een paar keer aan/uit gedaan zonder resultaat.
Via de app een paar keer ontgrendelen en vergrendelen, geen resultaat.
De hendel van buiten uitgetrokken en vervolgens vergrendelen en ontgrendelen, geen resultaat.
Iemand nog een idee voordat ik weer naar de garage ga?

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:00
GENETX schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 19:26:
Dat zit er toch echt alweer een paar weken in hoor. Ik denk ergens in januari dat ik het zag in de app. Mijn ervaring is ook dat de updates zeer infrequent zijn (soms duurt het echt uren voor het goed in Google staat). Dus vooralsnog denk ik niet dat het heel erg bruikbaar is, en zeker niet bi-directioneel om bijvoorbeeld aan preconditioning te doen.
Goed dat je meedenkt. Ik had hier nog niet gelezen dat batterijcapaciteit in Android auto Google Maps werd weergegeven, ondanks dat het al weken zo werkt. Het lijkt mij logisch dat preconditionen ook wordt ondersteund, en net zo logisch dat het later/niet werkt. Dus vandaar vroeg ik mij af of iemand dit al wel/niet heeft zien werken. Blijkbaar niet, dus ik ga het komende tijd eens proberen, maar dan moet m'n batterij eerst goed leeggereden zijn. Ik laat het weten, kan even duren. Als iemand er eerder achter kan komen, be my guest. :)

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:39
In dat kader blijf ik het zo vreemd vinden dat Polestar wel kan laten zien als de accu koud is bij wegrijden maar nog altijd niet kan tonen als de accu wordt voorverwarmd.....

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:00
ReconE schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:44:
[...]

Goed dat je meedenkt. Ik had hier nog niet gelezen dat batterijcapaciteit in Android auto Google Maps werd weergegeven, ondanks dat het al weken zo werkt. Het lijkt mij logisch dat preconditionen ook wordt ondersteund, en net zo logisch dat het later/niet werkt. Dus vandaar vroeg ik mij af of iemand dit al wel/niet heeft zien werken. Blijkbaar niet, dus ik ga het komende tijd eens proberen, maar dan moet m'n batterij eerst goed leeggereden zijn. Ik laat het weten, kan even duren. Als iemand er eerder achter kan komen, be my guest. :)
Aah my bad, ik had gemist dat het ging om Android Auto en niet om de gewone Google Maps (ik gebruik geen Android Auto). In die laatste zit het dus al een tijdje.

Maar dan nog neem ik aan dat het geen verschil maakt, omdat het hoogstwaarschijnlijk onderhuids toch dezelfde app is. Daarnaast zou ik niet snappen waarom preconditioning ineens zou moeten werken. Dan zou men echt een hele API moeten hebben opgezet met Polestar (het kan natuurlijk). Ik verwacht het niet, gezien de trage updates in de normale Google Maps op mijn telefoon. Om een indicatie te geven, mijn Google maps staat nog steeds op 30% accu (van afgelopen donderdag!), terwijl de auto alweer ca 30 uur op 90% staat... Daarnaast, ik hoop eigenlijk ook niet dat het werkt. Daarnaast lijkt het me zeker niet evident dat dit zo zou werken. Het lijkt me zeer onwenselijk als een app toegang krijgt tot essentiële functies (batterij management) van een auto via een USB kabeltje :X .

Maar ik laat me graag verrassen overigens. Ook als dit wel al bij andere merken zou werken.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
GENETX schreef op zondag 8 maart 2026 @ 21:41:
[...]

Aah my bad, ik had gemist dat het ging om Android Auto en niet om de gewone Google Maps (ik gebruik geen Android Auto). In die laatste zit het dus al een tijdje.

Maar dan nog neem ik aan dat het geen verschil maakt, omdat het hoogstwaarschijnlijk onderhuids toch dezelfde app is. Daarnaast zou ik niet snappen waarom preconditioning ineens zou moeten werken. Dan zou men echt een hele API moeten hebben opgezet met Polestar (het kan natuurlijk). Ik verwacht het niet, gezien de trage updates in de normale Google Maps op mijn telefoon. Om een indicatie te geven, mijn Google maps staat nog steeds op 30% accu (van afgelopen donderdag!), terwijl de auto alweer ca 30 uur op 90% staat... Daarnaast, ik hoop eigenlijk ook niet dat het werkt. Daarnaast lijkt het me zeker niet evident dat dit zo zou werken. Het lijkt me zeer onwenselijk als een app toegang krijgt tot essentiële functies (batterij management) van een auto via een USB kabeltje :X .

Maar ik laat me graag verrassen overigens. Ook als dit wel al bij andere merken zou werken.
Je zegt dat je verwacht dat het hetzelfde werkt omdat het dezelfde app is en daarna dat het toch niet zou moeten kunnen…

In ieder geval doet de standaard GoogleMaps app het wel
To reduce the charging time for fast charging in cold weather, the battery needs to be preconditioned, which is done by adding a fast charging station as a destination in Google Maps.
https://www.polestar.com/...7df00acac0a801512bfd5131/
Of GMaps het kan via AA weet ik niet, maar het kan wel mogelijk gemaakt worden aangezien de 2026 modellen van de Mach E van Ford het zelfs via AppleMaps in CarPlay kunnen. Het is aan de ontwikkelaars van de autosoftware om het mogelijk te maken.

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-04 17:44

Stimulate14

⭐⭐⭐

Wanneer kregen jullie de 'regulier onderhoud vereist' gepushed? Komt nu sinds een paar dagen voorbij.
29K km's inmiddels.

• marco.n
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-04 21:45
Stimulate14 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:12:
Wanneer kregen jullie de 'regulier onderhoud vereist' gepushed? Komt nu sinds een paar dagen voorbij.
29K km's inmiddels.
Bij mij vanaf het moment dat je de 29K hebt bereikt inclusief melding op je display elke keer als je gaat rijden. Helaas had bij mij de garage pas plek na 3 weken dus tot die tijd kon ik meerdere keren per dag die melding wegklikken. Eerste wereld probleem, maar toch irritant :)

• de meester01
  • Laatst online: 12:59
marco.n schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:42:
[...]

Bij mij vanaf het moment dat je de 29K hebt bereikt inclusief melding op je display elke keer als je gaat rijden. Helaas had bij mij de garage pas plek na 3 weken dus tot die tijd kon ik meerdere keren per dag die melding wegklikken. Eerste wereld probleem, maar toch irritant :)

IONIQ 5 Lounge 73kw & Polestar 2 LRDM Launch Edition

• andrik1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-04 11:46
IPeukieI schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:00:
[...]

Is het al verholpen? Ik twijfel een beetje om deze upgrade te laten uitvoeren. Er lijken toch nog wel wat kinderziektes in te zitten, zowel het proces als het "product" zelf. Ik zie het ook nergens meer aangeboden worden. Hebben jullie gewooon een Volvo dealer gebeld?
Ik heb de snapdragonupgrade nu twee weken draaien. 1 x gehad dat alle camera's het gewoon niet deden (ik las op facebook iemand die exact hetzelfde had na de snapdragon update). Dit was anders dan het gebruikelijke 'de camera is niet beschikbaar', dit was gewoon een grijs scherm. Maar goed, volgende dag deed ie het weer normaal. Kan ook aan de laatste update liggen want die kreeg ik er meteen bij.
Voor de rest zeer tevreden over de snapdragon. Alles is zoveel sneller. Hoef niet eerst een halve minuut te wachten tot google maps eens een keer is ingeladen, hij is er gewoon direct. Ook het doorsturen van routes vanaf mijn telefoon (wat ik veel gebruik) werkt nu goed, voorheen was dat een beetje hit or miss.

• Lixis
  • Laatst online: 12:24
Afgelopen zaterdag bij de Polestar dealer in Zwolle geweest voor een proefrit en meteen een deal gesloten. We kwamen eigenlijk voor een LRSM uit 2023 in de kleur Thunder met 63k op de teller. Die had dusdanig veel vlekken en krassen in het interieur dat we er niet van overtuigd waren dat dat met een goede schoonmaak opgelost kon worden. Toen zijn we gaan kijken wat ze verder nog hadden staan en werden we meteen verliefd op de kleur Magnesium. Iets meer kilometers op de teller (81k), maar daardoor ook iets goedkoper. Die kleur was me bij de zoektocht niet opgevallen, omdat het op alle foto's wit lijkt te zijn.

Eind deze maand ophalen, ik kan niet wachten! oOo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W6ytZAyxl7KgvZaKWmOeibi8-bE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kHBkaax2z1PLGwGTWkyjZLP5.jpg?f=fotoalbum_large

• marco.n
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-04 21:45
Ah thanks goed om te weten voor volgende keer! De auto is net vanmorgen opgehaald voor zijn beurt.

• Buzz_Lightyear
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:06

Buzz_Lightyear

To infinity and beyond!

Heb zelf ook magnesium, gave lak!
(daarna naast een witte bestelbus zetten en foto maken, zie je het verschil)
Lixis schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:41:
Afgelopen zaterdag bij de Polestar dealer in Zwolle geweest voor een proefrit en meteen een deal gesloten. We kwamen eigenlijk voor een LRSM uit 2023 in de kleur Thunder met 63k op de teller. Die had dusdanig veel vlekken en krassen in het interieur dat we er niet van overtuigd waren dat dat met een goede schoonmaak opgelost kon worden. Toen zijn we gaan kijken wat ze verder nog hadden staan en werden we meteen verliefd op de kleur Magnesium. Iets meer kilometers op de teller (81k), maar daardoor ook iets goedkoper. Die kleur was me bij de zoektocht niet opgevallen, omdat het op alle foto's wit lijkt te zijn.

Eind deze maand ophalen, ik kan niet wachten! oOo

[Afbeelding]

An Explanation of l33t Speak

• dakathefox
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-04 12:07
Juancho schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 23:42:
Zouden jullie onderstaande scherm/UI upgrade als positief zien voor de Polestar 2 of liever niet en houden zoals het nu is omdat bijv. het scherm daarvoor te klein zou zijn? [Afbeelding]
De onderste 3 cm van het scherm is gewoon ronduit bagger.

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:08

Ibex

^^ met stom.

Juancho schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 23:42:
Zouden jullie onderstaande scherm/UI upgrade als positief zien voor de Polestar 2 of liever niet en houden zoals het nu is omdat bijv. het scherm daarvoor te klein zou zijn?

[Afbeelding]
Ik gebruik maps nooit op de middenconsole, behalve om een bestemming in te geven of een tusseenstop in te geven ofzo. Bij mij staat het scherm altijd op de 4 overzichtskaartjes.

Dus voor mij is een nieuwe UI niet perse aanlokkelijk.

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

• Juancho
Ibex schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 07:40:
[...]

Ik gebruik maps nooit op de middenconsole, behalve om een bestemming in te geven of een tusseenstop in te geven ofzo. Bij mij staat het scherm altijd op de 4 overzichtskaartjes.

Dus voor mij is een nieuwe UI niet perse aanlokkelijk.
Ik weet alleen niet of het huidige homescreen verdwijnt. Dus die 4 tegels idd. De afbeelding die ik poste is volgens mij als je Maps opent op het grotere scherm. Maar dat weet ik niet 100% zeker. Heb wel proefgereden in de PS4 en die had ook zoiets maar dat was nog anders dan de AAOS schil van in dit geval de PS3 en wat de Volvos hebben/krijgen.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Zijn er mensen hier met de Flitsmeister DOT? Mijn vraag is dan als volgt, waar heb je hem zitten?

• Juancho
Helaas weer een issue, de laatste tijd valt het me op dat als mijn vriendin de Polestar mee heeft gehad en ik vervolgens zelf later instap met mijn eigen sleutel, de stoel niet volledig in mijn ingestelde stand gaat. Dat moet ik dan weer handmatig doen door op de 1 te drukken. Meer mensen last van?

• SirLenncelot
  • Niet online
Nee, jouw vriendin rijdt nooit in mijn auto.

• darwusch
  • Laatst online: 11:56
Juancho schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:42:
Helaas weer een issue, de laatste tijd valt het me op dat als mijn vriendin de Polestar mee heeft gehad en ik vervolgens zelf later instap met mijn eigen sleutel, de stoel niet volledig in mijn ingestelde stand gaat. Dat moet ik dan weer handmatig doen door op de 1 te drukken. Meer mensen last van?
Ja dat heb ik ook een tijdje gehad. Na een paar weken werkte het weer normaal. Dat was wel rond het moment dat de rechter buitenspiegel een smeerbeurt had gekregen want die haperde.
Kan zijn dat de volledige werking van het verstellen van de spiegels en de stoel stopte wanneer de spiegel blokkeerde. Kan ook toeval zijn geweest dat de stoel toen ook niet volledig naar de geprogrammeerde stand ging.

• dakathefox
SirLenncelot schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 14:47:
Nee, jouw vriendin rijdt nooit in mijn auto.
Ik heb het probleem inderdaad ook niet. Ben dan ook de enige bestuurder van de auto, misschien dat dat de reden is?

• FutureTrunksZ
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:54
Ik ben op zoek naar een P2 occasion en wat mij opvalt is dat er nogal wat aanbod is van ex huurauto's, ex leaseauto's en import autos. Dat zijn alle type autos waarvan je vaak hoort dat je ze beter kan vermijden, maar voor een P2 occasion lijkt dat onmogelijk. Mijn vraag is welke van deze opties mogelijk de beste keus zou zijn en waarom?

Daarnaast valt mij op dat de autos bij de merkdealer aanzienlijk duurder zijn dan bij 'gewone' Bovag garages en dat CPO of volledige Bovag garantie vaak wordt aangeboden tegen meer betaling. Heeft of zou iemand van jullie bijvoorbeeld Certified Pre Owned verkiezen boven Bovag garantie of zelfs standaard garantie en waarom?

• Lixis
  • Laatst online: 12:24
FutureTrunksZ schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:55:
Ik ben op zoek naar een P2 occasion en wat mij opvalt is dat er nogal wat aanbod is van ex huurauto's, ex leaseauto's en import autos. Dat zijn alle type autos waarvan je vaak hoort dat je ze beter kan vermijden, maar voor een P2 occasion lijkt dat onmogelijk. Mijn vraag is welke van deze opties mogelijk de beste keus zou zijn en waarom?

Daarnaast valt mij op dat de autos bij de merkdealer aanzienlijk duurder zijn dan bij 'gewone' Bovag garages en dat CPO of volledige Bovag garantie vaak wordt aangeboden tegen meer betaling. Heeft of zou iemand van jullie bijvoorbeeld Certified Pre Owned verkiezen boven Bovag garantie of zelfs standaard garantie en waarom?
Ik hoor eigenlijk nooit dat je ex-leaseauto’s moet vermijden en ik kan ook moeilijk bedenken waarom dat zo zou zijn. Ik zou denken dat het juist auto’s zijn die elk jaar netjes bij de merkdealer onderhouden zijn, want het kostte de leaserijder toch niets (zeg ik als ex-leaserijder).

• SirLenncelot
  • Niet online
FutureTrunksZ schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:55:

Volgens mij komt dat doordat slechts 1 op de 5 nieuwe auto’s door particulieren gekocht (of private lease) genomen wordt en daarnaast zit je met de duur van contracten die zo rond de 4-5 jaar ligt voor zakelijke lease. Als je kijkt naar een auto die nu 5 jaar op de markt is dan kan ik me heel goed voorstellen dat het aanbod particuliere auto’s erg klein is.

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:42
Lixis schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:03:
[...]

Ik hoor eigenlijk nooit dat je ex-leaseauto’s moet vermijden en ik kan ook moeilijk bedenken waarom dat zo zou zijn. Ik zou denken dat het juist auto’s zijn die elk jaar netjes bij de merkdealer onderhouden zijn, want het kostte de leaserijder toch niets (zeg ik als ex-leaserijder).
Ex lease auto's met een brandstofmotor kan ik mij nog indenken om deze te mijden. Veel van deze bestuurders knallen de wagen bij een koude motor al lekker vol in de toeren. Het zelfde met demo voertuigen en leenvoertuigen(auto's die je meekrijgt als jouw eigen auto in de garage staat voor onderhoud reparatie)

Maar met een ev die uit de lease komt kan toch weinig misgaan?

• Joost©
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-04 17:29
Hallo mede-tweakers,

Ik heb een vraag rondom de verzekering voor een 2022 P2 LRDM (Pilot, Plus) die ik hopelijk binnenkort aanschaf.

Mijn eigen zoektochten komen uit op een premie van circa 75~100€ per maand WA+, en 150~175€ All-risk.
(Minder dan 15.000km per jaar, 6 schadevrije jaren, 26 jaar oud en uitgaand van een klasse 3 beveiligings systeem)

Hiernaast ben ik ook recent verhuisd, op mijn vorige adres zou dit uitkomen op 65~75€ WA+, 100~130€ All-risk.

Nu vraag ik mij af of er tips zijn voor het regelen van de verzekering? Misschien dat ik het verkeerd aanpak en bij bepaalde verzekeraars een stuk lager kan uitkomen?

Laatste jaren zit ik bij promovendum, met hoogopgeleide korting en een aantal keer op het juiste moment van verzekering veranderen om schade vrije jaren omhoog te laten afronden kom ik met mijn huidige auto uit op 45€ per maand. Maar de automatische berekening laat zien dat ik met de P2 niet geaccepteerd zou worden (heb nog niet gebeld).

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:09
Joost© schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 23:25:
Hallo mede-tweakers,

Ik heb een vraag rondom de verzekering voor een 2022 P2 LRDM (Pilot, Plus) die ik hopelijk binnenkort aanschaf.

Mijn eigen zoektochten komen uit op een premie van circa 75~100€ per maand WA+, en 150~175€ All-risk.
(.......)
Er hangen veel factoren vanaf zoals je woonplaats (tot aan wijkniveau aan toe), maar een Dual Motor polestar 2 zet 410 pk naar de wielen, elke verzekeraar gaat je een (ruime) verhoging geven met zoveel vermogen, ik weet niet precies vanaf welk punt de "toeslag" ligt maar de single motor valt daar ter idee weer buiten.

• Metalman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:20
(Minder dan 15.000km per jaar, 6 schadevrije jaren, 26 jaar oud en uitgaand van een klasse 3 beveiligings systeem)

Hiernaast ben ik ook recent verhuisd, op mijn vorige adres zou dit uitkomen op 65~75€ WA+, 100~130€ All-risk.

Nu vraag ik mij af of er tips zijn voor het regelen van de verzekering? Misschien dat ik het verkeerd aanpak en bij bepaalde verzekeraars een stuk lager kan uitkomen?
Allereerst: leuk dat je overweegt de PS2 aan te schaffen!

Qua verzekering spelen inderdaad meerdere factoren. Woonplaats had je al gemerkt, maar ook het aantal pk’s en je relatief lage leeftijd maken de premie denk ik hoger.

Promovendum kwam ik idd ook niet door de berekening heen wegens teveel vermogen. Als jij daar nu al wel klant bent zou ik ze wel even opbellen. Misschien is er wel iets mogelijk dan, zeker als ze van jou al weten dat je weinig/geen schade hebt gereden tot nu toe.

Ik ben zelf bij InShared uitgekomen als goedkoopste optie (daar zat ik ook al met mijn vorige auto).

Mocht Promovendum ook niet thuisgeven dan ben ik bang dat je premie inderdaad zal uitvallen in de range die andere verzekeraars aangeven… Naarmate je nog meer schadevrije jaren opbouwt wordt het nog iets goedkoper natuurlijk, en qua leeftijd ga je op een gegeven moment ook in een lagere risicogroep komen. Maar daar koop je nu niets voor natuurlijk ;)

• De fiscalist
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:17
Ik zit met de polestar Sinds het begin 2020 bij Univé, dat was toen de beste in mijn situatie. Zij accepteerden het fabrieksalarm als voldoende.

Er was een gedoetje met de klasse 3 certificering omdat de sleutels na 2 min inactief worden ipv na 20 sec. Geen certificaat, geen dekking voor diefstal…aandachtspuntje dus…

• Joost©
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-04 17:29
Dank voor de reacties, zal inderdaad binnenkort maar even Promovendum bellen.

Ook maar eens kijken hoeveel het zou schelen als ik voor een LRSM alternatief zou gaan...

• blibby1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-04 10:46
lonehitman schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:30:
[...]

Ex lease auto's met een brandstofmotor kan ik mij nog indenken om deze te mijden. Veel van deze bestuurders knallen de wagen bij een koude motor al lekker vol in de toeren. Het zelfde met demo voertuigen en leenvoertuigen(auto's die je meekrijgt als jouw eigen auto in de garage staat voor onderhoud reparatie)

Ik denk dat het bij lease bij sommige mensen veel meer is dan alleen vol toeren met koude motor. Bij lease heeft de auto vaste kosten per maand, ongeacht hoe je er mee om gaat. Dus hard optrekken, hard remmen en hard over drempels. Dus slijtage is hoger. Verbruik maakt dan ook niets uit. Mensen gaan over het algemeen beter met spullen om als ze van zichzelf zijn en zelf moeten betalen voor de consequenties als er niet goed/zuinig mee omgegaan wordt.
Daarbij denk ik dat prive eigenaren van een nieuwe auto in deze prijsklasse ook wel gewoon naar de merkdealer gaan voor onderhoud.

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:36
Ik heb afwisselend privé en lease gereden. Het is echt niet zo dat ik plotseling in een onverschillig beest verander wanneer ik in een lease-auto rijdt en in museumbeheerder wanneer ik in een privé auto rijdt. En dat heb ik ook nooit bij collega's gezien. Dus ik zou zonder problemen een ex-lease kopen (zoals ik ook heb gedaan).

• jjkester
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:49
Zakelijk bereden EVs, zeker die met niet de grootste range, zouden nog wel eens relatief vaak tot 100% geladen kunnen hebben en veel snelladers hebben gezien, maar dat is absoluut geen regel.

Ik zie om mij heen ook dat leaserijders over het algemeen prima met auto's om gaan. Voor mij zou een deugdelijk rapport over de staat van de accu belangrijker zijn dan de herkomst van de auto.

• Bamieater
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-04 13:46
De fiscalist schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 07:19:
Ik zit met de polestar Sinds het begin 2020 bij Univé, dat was toen de beste in mijn situatie. Zij accepteerden het fabrieksalarm als voldoende.

Er was een gedoetje met de klasse 3 certificering omdat de sleutels na 2 min inactief worden ipv na 20 sec. Geen certificaat, geen dekking voor diefstal…aandachtspuntje dus…
Polestar maar één keer gestolen
Opvallend in de lijst is het merk Polestar. Hiervan werd in heel 2024 maar één auto gestolen, terwijl er de afgelopen jaren ruim 11.000 verkocht werden. Een bijzonder goede score voor dit elektrische zustermerk van Volvo.

Bron: https://www.anwb.nl/verze...t-gestolen-autos-van-2024

Say what you want to say, BUT don't speak!

• tormentor1985
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-04 21:26
Met betrekking tot de verzekering. Ik woon in Noord-Holland en rijd een Polestar 2 Dual Motor Performance met een cataloguswaarde van ongeveer €70.500. Die cataloguswaarde heeft natuurlijk ook invloed op de premie en op eventuele aanvullende beveiligingseisen.

Bij ANWB kwam ik voor all risk + inzittendenverzekering + rechtsbijstand + 2 jaar aanschafwaardegarantie uit op €142,85 per maand. Dat is op basis van 40 jaar leeftijd en 19 schadevrije jaren.

Daar zaten echter wel een paar voorwaarden aan. Ik moest jaarlijks een Kiwa SCM certificaat laten keuren, de sleutels moesten voorzien worden van een K01 keyless protect maatregel (wat neerkomt op vrij dure batterijen van samen zo’n €150), en er zat ook nog een clausule op dat bestuurders onder de 24 jaar de auto niet mogen besturen.

Dat bedrag vond ik uiteindelijk toch wat te gortig. Ik ben daarom overgestapt naar ABN AMRO met vrijwel dezelfde dekking. Daar betaal ik nu €109,79 per maand, hoef ik geen jaarlijkse Kiwa-keuring meer te doen, kan ik gewoon normale batterijen in de sleutels gebruiken, heb ik geen clausule voor jonge bestuurders en krijg ik zelfs een langere aanschafwaardegarantie.

Als je puur naar de premie kijkt scheelt dat €33,06 per maand, dus €396,72 per jaar. Tel je daar nog bij op dat ik geen €150 aan sleutel batterijen en geen Kiwa-keuring meer hoef te betalen, dan zit de totale besparing in de praktijk ergens rond de €550 per jaar.

Het loont dus wel om goed te kijken waar je het beste je auto kan verzekeren.

• de meester01
  • Laatst online: 12:59
Hallo mede-tweakers,

Laatste jaren zit ik bij promovendum, met hoogopgeleide korting en een aantal keer op het juiste moment van verzekering veranderen om schade vrije jaren omhoog te laten afronden kom ik met mijn huidige auto uit op 45€ per maand. Maar de automatische berekening laat zien dat ik met de P2 niet geaccepteerd zou worden (heb nog niet gebeld).
Bij mij was Promovendum wel behoorlijk goedkoop, zeker in relatie tot de pakketkorting (woonhuis, AP, reis etc + auto). Maar goed, ik heb 21 schadevrije jaren en betaal net geen €70 per maand voor all risk. Alarm klasse 1 was voldoende.

Maar niks zo verschillend als een verzekeringspremie. Gewoon even bellen om een beeld van de markt te krijgen. Maar let wel: 2.100 kg + 408 PK wil de premie wel opstuwen.

IONIQ 5 Lounge 73kw & Polestar 2 LRDM Launch Edition

• luke22
Eeeeeeen de cameras op de Snaldragon infotainment zijn er weer magisch mee gestopt...

• Juancho
Vanuit het XC40 Topic.... Er komt een grote Maps update aan en ook voor AAOS?

nieuws: Nieuwe 3d-navigatie in Google Maps moet afslaan en invoegen duidelijk...

• Bamieater
luke22 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:40:
Eeeeeeen de cameras op de Snaldragon infotainment zijn er weer magisch mee gestopt...
Vanmorgen stopten mijn camera's er ook even mee bij het achteruit inparkeren.

• andrik1
  • Laatst online: 04-04 11:46
lonehitman schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:30:
[...]

Ik denk dat er rond lease-rijders nog steeds een reputatie hangt van 'I don't care, tis niet mijn eigen auto'.
Ik weet niet in hoeverre dat werkelijkheid is, maar heb zelf 20 jaar leaseauto's gereden en ben er altijd erg zorgvuldig mee omgegaan. Ik rij op dit moment anderhalf jaar een ex-lease Lauchedition en die is voor zover ik kan beoordelen in prima staat. Alles netjes en SOH was 94% bij aanschaf en uiteraard netjes dealeronderhouden, dus ik zie niet zo snel een risico.
Misschien dat EV-leaserijders hun accu elke dag tot 100% laden, of alleen maar snelladen? geen idee.

• EstevanRocha
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 13-03 14:12
Juancho schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:19:
[...]

Net even gemaakt toen ik de auto van de paal haalde en (achteruit) inparkeerde op dezelfde plek als de foto van laatst. Ik vind dan alsnog het beeld eigenlijk heel slecht, maar je ziet nu iig duidelijk de witte lijnen van het parkeervak. En ja ik weet dat de camera niet mega schoon is, maar ik heb uiteraard dezelfde test ook wel gedaan met een schone camera. Overdag is het beeld dan wat scherper, maar in het donker net zo onbruikbaar als een wat bevuilde camera.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Meer nuttige informatie vind je hier
@MR. RHS dat kan je nog wat strakker weg werken he ;). #kabelmanagement. Je kan je kabel achter het scherm laten gaan, aan de achterkant van je vakjes (die 3d bakjes die ik ook heb) en dan zo via de rechterkant de USB poort in. Om het nog mooier te maken moet je eigenlijk een USB C kabel hebben met haakse poort ipv zo'n rechtopstaande :)
Eens, het beeld in het donker is echt matig. Volgens mij ligt het niet eens zozeer aan een vuile lens, maar eerder aan de sensor zelf of aan de softwarematige verwerking bij weinig licht. Het is bizar dat het overdag prima is, maar dat er 's nachts zoveel ruis ontstaat dat je de lijnen van het parkeervak amper nog ziet. Misschien de moeite waard om te checken of er een firmware-update is die de belichting van de camera aanpakt?

[ Voor 4% gewijzigd door EstevanRocha op 13-03-2026 14:12 ]

• Juancho
EstevanRocha schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:11:
[...]

Eens, het beeld in het donker is echt matig. Volgens mij ligt het niet eens zozeer aan een vuile lens, maar eerder aan de sensor zelf of aan de softwarematige verwerking bij weinig licht. Het is bizar dat het overdag prima is, maar dat er 's nachts zoveel ruis ontstaat dat je de lijnen van het parkeervak amper nog ziet. Misschien de moeite waard om te checken of er een firmware-update is die de belichting van de camera aanpakt?
Ik heb dit al bij Polestar neergelegd incl alles foto's. Ze snappen het het is doorgezet maar uiteraard doen ze er niks mee. Ik heb die hoop al opgegeven maar als jij het nog verder wil oppakken graag!

• Juancho
App had weer eens issues, geen data, voorverwarmen bleef hangen. Dacht even de cache legen van de app en nu moet ik helemaal opnieuw koppelen.

Maar in de auto is gewoon m'n profiel actief, bluetooth werkt en het middenscherm toont niks. dus wat moet ik nu in hemelsnaam doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XQHmr7d3bQoiTAukDuiyJdAret4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A1KFyUr98aA25jvNXjR2Ks4S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ae3CuVq7ELN6xSeXo_-ePvLRz1Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rDlZ7evwuNE9cpQ0WzwYswkT.jpg?f=fotoalbum_large

• Juancho
Edit: opgelost! Mijn vriendin had dezelfde storing en bij haar werkte het vanmorgen vanzelf weer. Ik heb m'n digital key connectie verwijdert en opnieuw toegevoegd en toen werkte de app weer.

Je zou maar des ebug hebben en je sleutel niet mee hebben. Kan je helemaal niks.

• Koekhapperrr
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 03-04 22:10
Juancho schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:55:
Edit: opgelost! Mijn vriendin had dezelfde storing en bij haar werkte het vanmorgen vanzelf weer. Ik heb m'n digital key connectie verwijdert en opnieuw toegevoegd en toen werkte de app weer.

Je zou maar des ebug hebben en je sleutel niet mee hebben. Kan je helemaal niks.
Bij dit soort storingen is er meestal even iets mis in de backend. In dat geval, en zelfs als je niet meer ingelogd bent in de app, blijft de digital key nog steeds werken. Behalve dus als je de app, storage of (blijkbaar?) cache verwijderd.

• About2Break
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01:32
Nieuwe software update met o.a. AAOS 13 - 5.0.10:
https://www.polestar.com/...r-2/2021/software-updates

Morgen een afspraak staan voor het vervangen van de achterassen, ik zal vragen of ze deze ook al kunnen installeren.

• Highland
About2Break schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:56:

Morgen een afspraak staan voor het vervangen van de achterassen, ik zal vragen of ze deze ook al kunnen installeren.
Met Android automotive naar Android 13. Als ik hier kijk wat dat betekent, dan vraag ik me af of ik als simpele gebruiker enig verschil ga merken.

• Juancho
Jammer, dus idd niet die nieuwe UI schil die iets van multi screen mogelijk maakt. Bij zo'n, op papier, grotere Android update verwacht je toch wel veel meer. Erg jammer. En dat hele Plug & Charge verhaal is ook leuk en aardig, maar ik kan mijn lease druppel niet toevoegen dus ik heb er ook niks aan. Of dat moet verandert zijn in de tussentijd maar dat kon ik iig niet.

Verder helaas ook geen verbetering van het zicht bij de camera in het donker, ondanks dat ik een "heel dossier" heb aangeleverd. Wat dan die "Bugfixes voor de achteruitkijkcamera" zijn is sowieso weer een raadsel.

[ Voor 23% gewijzigd door Juancho op 16-03-2026 18:08 ]

• Awesomo4k
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:12
Ik zit nog op 3.6.4 en geen update beschikbaar? Is dat normaal? En moet ik de update nu al willen?

• Juancho
Awesomo4k schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:50:
Ik zit nog op 3.6.4 en geen update beschikbaar? Is dat normaal? En moet ik de update nu al willen?
Je zou normaliter toch op 4.2.13 moeten zitten. Met die update kan je iig, als de omstandigheden goed zijn, weer 205kW laden voor korte duur.

• k-jah
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:40
Juancho schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:57:
[...]

Je zou normaliter toch op 4.2.13 moeten zitten. Met die update kan je iig, als de omstandigheden goed zijn, weer 205kW laden voor korte duur.
Geldt niet voor alle modellen. Mijn MY22 bijv. kan Max. 150kW snelladen.
Ik zit ook nog op de oude versie, geen OTA en ook niet via de garage geïnstalleerd 2 weken geleden.

• Juancho
Cross post vanuit het Volvo topic, zoals ik eerder al poste weinig tot geen visuele veranderingen/verbeteringen voor de gebruiker met die upgrade naar Android 13. Maar qua architectuur schijnt er wel veel te veranderen. Zie die post: NielsHarley in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"

Hopelijk is dit allemaal benodigd om dan hopelijk ook snel dit jaar met nieuwe OTA's te komen die de gebruiker daadwerkelijk wat "tastbaars" geeft en het systeem/gebruik ervan daadwerkelijk beter/handiger/veiliger maakt. Ik had al wat opties ingeschoten:

1. swipe omlaag op het scherm (nu alleen meldingen) uitbreiden zoals op een telefoon met handige shortcuts. Bijv. voor OPD aan/uit, rijmodus, dark/light thema kiezen, en nog veel meer opties. Ik begrijp oprecht niet waarom dit bij nota bene een Android systeem er niet in zit. 1 swipe omlaag kan flink wat klikken door het systeem schelen (lees veiligheid!)
2. verbetering van de camera, zoals in mijn vorige post al gezet heb ik ook jullie feedback incl. foto's erbij naar Volvo gestuurt. Vanuit dat architect upgrade document veel over de camera, maar 0 over het verbeteren van de kwaliteit in het donker wat volgens mij softwarematig gezien prima moet kunnen
3. UI schil die veel handiger ingedeeld kan worden met multi screen optie (en liefst zoals in de PS4 zelf te tweaken qua ruimtes)
4. Veel functioneler gebruik maken van het drivers display. Het is een groot scherm (wat je tegenwoordig al bijna niet meer ziet), prima resolutie maar ze bieden er behalve de Maps kaart helemaal niks op aan. Geen audio, geen telefoon, geen leuke thema opties, geen eigen scherm te maken... Helemaal niks. Zo zonde van zo'n mooi scherm!!!

En zo zal een ieder wellicht nog wat aanvullingen hebben die puur softwarematig gezien toch moeten kunnen. En hardwarematig voor de MY26 modellen met nieuwe processor zou daar ook veel meer mee moeten kunnen. Tis jammer dat er zo weinig gebeurt op ontwikkelingsgebied met AAOS.

• IPeukieI
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-04 15:51
Ik heb ondertussen toch ook een afspraak (wel pas eind volgende maand, het is druk natuurlijk) staan voor de Snapdragon upgrade. Ik stoor mij toch wel aan het haperige bij her routeren en het crashen/stoppen van Spotify e.d.

Ik ben wel benieuwd, zijn hier nog rijders vanaf het eerste uur? Was dit toen ook al zo of zijn de apps in de loop der jaren zwaarder geworden waardoor de cpu het niet meer aan kan.

• Juancho
De PS2 (SMLR/19") staat nu bij Profile voor de zomerbandjes. Ga de teller weer resetten dit keer en nu ga ik een geheel jaar (dus zomerbanden + winterbanden) meten. Maar afgelopen periode op winterbanden kwam ik uit op een verbruik van 19,3kWh over ruim 9000km en een gemiddelde snelheid van 64km/h. Vind ik erg netjes! Natuurlijk nog altijd niet mega top, tegenwoordig scoren auto's veel beter, maar het blijft een flinke stap vooruit ivm onze vorige XC40P8. Die haalde dit nog niet eens in de zomer ;)

• imeR
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-04 16:56
Juancho schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:08:
De PS2 (SMLR/19") staat nu bij Profile voor de zomerbandjes. Ga de teller weer resetten dit keer en nu ga ik een geheel jaar (dus zomerbanden + winterbanden) meten. Maar afgelopen periode op winterbanden kwam ik uit op een verbruik van 19,3kWh over ruim 9000km en een gemiddelde snelheid van 64km/h. Vind ik erg netjes! Natuurlijk nog altijd niet mega top, tegenwoordig scoren auto's veel beter, maar het blijft een flinke stap vooruit ivm onze vorige XC40P8. Die haalde dit nog niet eens in de zomer ;)
Let erop dat de trip count na 9999km weer op 0 begint.

• Juancho
imeR schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:03:
[...]

Let erop dat de trip count na 9999km weer op 0 begint.
Wat is dat nou weer voor onzin dan? Sowieso snap ik maar weinig van die tripmeter en hoe ze dat ingesteld hebben. Wat ik graag wil kan simpelweg niet:

1. tripmeter die gewoon altijd doorloopt
2. 2de tripmeter die ik manueel kan resetten als ik bijv. alleen een roadtrip wil tracken

Dit is gewoon niet mogelijk omdat de wagen ook na, volgens mij 8 uur, een meter weer op 0 zet. Super irritant.

• IPeukieI
Kan je dit niet eenvoudig met Home Assistant automatisch laten berekenen? Misschien zelfs per rit. Ik kan zelf mijn polestar nog niet koppelen omdat de tweede sleutel ontbreekt, die wordt ook eind volgende maand bijgemaakt (en de oude verwijderd). Maar de integratie lijkt vrij veel data te ontsluiten. Dan hoef je je helemaal geen zorgen meer te maken over de max trip count e.d. En je kan meer variabelen meenemen lokale buitentemperatuur, windsnelheid en richting tov gereden rit enzo (slaat misschien een beetje door, maar tis wel leuk 😅).

[ Voor 17% gewijzigd door IPeukieI op 17-03-2026 12:16 ]

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:16
Juancho schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:46:
Cross post vanuit het Volvo topic, zoals ik eerder al poste weinig tot geen visuele veranderingen/verbeteringen voor de gebruiker met die upgrade naar Android 13. Maar qua architectuur schijnt er wel veel te veranderen. Zie die post: NielsHarley in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"

Hopelijk is dit allemaal benodigd om dan hopelijk ook snel dit jaar met nieuwe OTA's te komen die de gebruiker daadwerkelijk wat "tastbaars" geeft en het systeem/gebruik ervan daadwerkelijk beter/handiger/veiliger maakt. Ik had al wat opties ingeschoten:

1. swipe omlaag op het scherm (nu alleen meldingen) uitbreiden zoals op een telefoon met handige shortcuts. Bijv. voor OPD aan/uit, rijmodus, dark/light thema kiezen, en nog veel meer opties. Ik begrijp oprecht niet waarom dit bij nota bene een Android systeem er niet in zit. 1 swipe omlaag kan flink wat klikken door het systeem schelen (lees veiligheid!)
2. verbetering van de camera, zoals in mijn vorige post al gezet heb ik ook jullie feedback incl. foto's erbij naar Volvo gestuurt. Vanuit dat architect upgrade document veel over de camera, maar 0 over het verbeteren van de kwaliteit in het donker wat volgens mij softwarematig gezien prima moet kunnen
3. UI schil die veel handiger ingedeeld kan worden met multi screen optie (en liefst zoals in de PS4 zelf te tweaken qua ruimtes)
4. Veel functioneler gebruik maken van het drivers display. Het is een groot scherm (wat je tegenwoordig al bijna niet meer ziet), prima resolutie maar ze bieden er behalve de Maps kaart helemaal niks op aan. Geen audio, geen telefoon, geen leuke thema opties, geen eigen scherm te maken... Helemaal niks. Zo zonde van zo'n mooi scherm!!!

En zo zal een ieder wellicht nog wat aanvullingen hebben die puur softwarematig gezien toch moeten kunnen. En hardwarematig voor de MY26 modellen met nieuwe processor zou daar ook veel meer mee moeten kunnen. Tis jammer dat er zo weinig gebeurt op ontwikkelingsgebied met AAOS.
Ik zou er niet te hard op hopen dat Polestar iets met de P2 gaat doen. P2 (eigen ervaring) was zo goed als EOL voor 2-3 jaar geleden, toen ging het aantal updates rap naar beneden. Ja er zijn wat nieuwe dingen toegevoegd maar niets revolutionairs. Een mooi voorbeeld is de camera zoals je zelf aanhaalt.

Waar de Volvo EX40 van een nieuwe UX is voorzien gaat dat bij Polestar niet gebeuren. Wat reflecties nu ik sinds 3 maanden een andere auto rij:

Punt 1: Helemaal mee eens, dit moet gewoon een vereiste zijn. Onze nieuwe auto heeft ook zo een swipe down en dan kan je zaken zoals helderheid, HUD, verbinding etc. beheren.
Punt 2: Camera is sofwarematig gewoon helemaal klote op de Polestar. In het donker onbruikbaar als er geen achtergrondverlichting is. In de nieuwe auto is het gewoon perfect, en in het donker prima (meer ruis omdat de ISO waarde omhoog gaat). het kan dus prima. Waar ik met de P2 inclusief extra licht bijna niks kon zien is het nu prima zicht.
Punt 3: Gaat niet gebeuren denk ik. Er komt geen schil zoals de EX40. Ik heb nu en horizontaal scherm in plaats van verticaal en kan gewoon Navi, muziek, en wat snelkoppeling tegelijk tonen. Ik kan ook 5!!! verschillende homescreens bouwen precies zoals ik wil.
Punt 4: Toen wij de auto kochten was er een extra scherm beschikbaar, dit is er later uitgesloopt. Polestar weigert om iets aan dat scherm te doen.

De P2 kan perfect zijn, maar is het helaas niet (voor mij). Overigens de grootste irritatie was de ACC. Welke continu aan het jojo'en is als het heuvelachtig is. Stel je 80 in rij je 75 heuvelop en 85 heuvelaf.

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

• luke22
https://www.polestar.com/...-2/2023/software-updates/

Versie 5 update is er ! met bugfixes voor de camera's dat is fijn om te lezen

also, plug and charge!

• Awesomo4k
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:12
Awesomo4k schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:50:
Weet iemand een manier of de update te pushen? Zit aan de wifi en updates staan aan.

• luke22
als je tever achterloopt met updates dan kan je er vrij zeker van zijn dat je langs de dealer mag gaan. die van ons zat ook vast en dat moest uiteindelijk met een hoop gedoe bij de dealer...

• luke22
forceren van updates kan (naar mijn weten) niet de auto doet dat wanneer hij er zin in heeft

• Bamieater
Juancho schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:43:
[..]
Verder helaas ook geen verbetering van het zicht bij de camera in het donker, ondanks dat ik een "heel dossier" heb aangeleverd. Wat dan die "Bugfixes voor de achteruitkijkcamera" zijn is sowieso weer een raadsel.
Dit klinkt alsof je camera met de verkeerde parameters is geïnitialiseerd, i.e. de white balance-, brightness- of contrast waardes. Daar heeft sowieso menig PS2 eigenaar wel last van, bijvoorbeeld dat de ene camera meer blauwtinten heeft, en de andere camera weer meer geeltinten. Ik vermoed dat met de garage software dat wel in te regelen is, er zijn wat (Poolse) video's op YouTube te vinden op dat gebied.

• Juancho
Bamieater schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:58:
[...]

Dit klinkt alsof je camera met de verkeerde parameters is geïnitialiseerd, i.e. de white balance-, brightness- of contrast waardes. Daar heeft sowieso menig PS2 eigenaar wel last van, bijvoorbeeld dat de ene camera meer blauwtinten heeft, en de andere camera weer meer geeltinten. Ik vermoed dat met de garage software dat wel in te regelen is, er zijn wat (Poolse) video's op YouTube te vinden op dat gebied.
Bij de eerst volgende keer dat ik bij de Volvo dealer ben met de PS2 zal ik dit eens navragen, of ze dat eens kunnen checken. Want ik vind het echt belachelijk dat je camera in het donker gewoon onbruikbaar is. Maargoed, zoals gezegd heb ik een dossier met ook voorbeelden van anderen hier naar Polestar gestuurd. Ze doen er alleen niks mee.

• About2Break
About2Break schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:56:

Ik moet hem nog ophalen maar in de app zie ik dat de update is geïnstalleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jkapG0e0Di4MiY-soyxRJCShwD8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2dUUWbkbbRlemwKQCO5joRVH.jpg?f=fotoalbum_large

• About2Break
About2Break schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:27:
[...]

Ik moet hem nog ophalen maar in de app zie ik dat de update is geïnstalleerd.

[Afbeelding]
Zo op het eerste gezicht idd weinig verandering. Het is voelt naar mijn idee wel wat vlotter, maar wie weet is dat een placebo.

• Juancho
Ik heb toch nog eens 1x een poging gewaagd bij Polestar om wat tips/wensen te melden en te polsen hoe zij daar in staan. Antwoorden hieronder, maar ik kan alvast zeggen dat ze met niks ook maar iets gaan doen. Teleurstellend dus, maar ik had ook niet anders verwacht. Niks kan, mag of gaan ze vanwege bewuste keuzes niet doen. Hiermee is het voor mij dan ook wel afgelopen en ga ik zelf ook geen moeite/tijd/energie meer steken om Polestar op welke manier dan ook van info te voorzien. Mijn contactpersoon daar is top hoor, daar ligt het niet aan. Maar hij kan ook niks anders dan dit doorgeven en krijgt dan vervolgens de reactie/feedback terug zoals hieronder:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• ach-jee
  • Laatst online: 04-04 22:31
Je moet er gewoon van uit gaan dat er niets meer gedaan gaat worden voor die auto (naast wat kleine bug fixes), heb ik ook gedaan toen ik hem bestelde. Het hele model is EoL, volgend jaar komt de volledig nieuwe.

• Juancho
ach-jee schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:42:
Je moet er gewoon van uit gaan dat er niets meer gedaan gaat worden voor die auto (naast wat kleine bug fixes), heb ik ook gedaan toen ik hem bestelde. Het hele model is EoL, volgend jaar komt de volledig nieuwe.
Yes eens, maar ik wilde toch nog een keer een poging wagen omdat naar mijn mening bepaalde zaken vrij simpel zijn toe te voegen en volgens mij vele rijders heel graag zouden willen hebben. Maargoed, wat je zegt, tis nu accepteren en hopen dat de PS2 stabiel blijft de komende 3-4 jaar. En om niet te negatief af te sluiten, ik blijf het een geweldig rijdende wagen vinden hoor! En ik ben al blij met de nieuwe processor + B&W audio systeem. Dat geeft de wagen alsnog wat extra's tov de P8 van hiervoor.

• Robbo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-04 22:11
Ik heb al 5,5 jaar de Launch Edition. Allles werkt prima, dus ik ga niks meer updaten. Tijdens de laatste beurt ook aan de garage gevraagd dat niet te doen.

Ja een snellere processor is wenselijk. Zeker de eerste paar minuten na vertrek is Google Maps zeer langzaam, maar daar is mee te leven. Idem de achteruitrij-camera in het donker.

Elke auto heeft wel wat. Ik vind het prima zo.

• About2Break
About2Break schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:35:
[...]

Zo op het eerste gezicht idd weinig verandering. Het is voelt naar mijn idee wel wat vlotter, maar wie weet is dat een placebo.
Vandaag wat meer gereden en m.b.t. de achteruitrijcamera valt me op dat ik nog geen één keer de foutmelding heb gehad dat de camera niet beschikbaar is. Ook niet als ik tijdens het opstarten de auto gelijk in achteruit zet. Daar lijkt i.i.g eindelijk daadwerkelijk iets te zijn verbeterd.

• JaoZeetie
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 04-04 12:48
Vraagje aan de mede P2 rijders.
Ik heb nog steeds versie 3.6.4 op mijn P2 LRSM (2022). Als ik zoek naar een software update krijg ik de melding dat er geen update beschikbaar is. Zijn er meer met dit "probleem"?

Polestar 2 LRSM Moon Pilot 19"

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07:44
JaoZeetie schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:46:
Vraagje aan de mede P2 rijders.
Ik heb nog steeds versie 3.6.4 op mijn P2 LRSM (2022). Als ik zoek naar een software update krijg ik de melding dat er geen update beschikbaar is. Zijn er meer met dit "probleem"?
zit ik ook op....

• poolster
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 04-04 18:51
ja, ik ook (PS2 LE 2021)

• dakathefox
Juancho schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:26:
Ik heb toch nog eens 1x een poging gewaagd bij Polestar om wat tips/wensen te melden en te polsen hoe zij daar in staan. Antwoorden hieronder, maar ik kan alvast zeggen dat ze met niks ook maar iets gaan doen. Teleurstellend dus, maar ik had ook niet anders verwacht. Niks kan, mag of gaan ze vanwege bewuste keuzes niet doen. Hiermee is het voor mij dan ook wel afgelopen en ga ik zelf ook geen moeite/tijd/energie meer steken om Polestar op welke manier dan ook van info te voorzien. Mijn contactpersoon daar is top hoor, daar ligt het niet aan. Maar hij kan ook niks anders dan dit doorgeven en krijgt dan vervolgens de reactie/feedback terug zoals hieronder:

***members only***
Vragen staat vrij natuurlijk, maar als ik kijk naar de vragen die je daar gesteld hebt vraag ik me bij sommige vragen echt af: WHY?!

Een vraag over de camera en het split screen snap ik nog wel, alhoewel ik me serieus afvraag of de camera-vraag wel relevant is. Als de hardware kut is, dan gaat de software dat niet fixen voor je.

Maar een vraag over Spotify bijvoorbeeld is geen vraag voor Polestar. Idem geldt voor donkere modus van Google Maps. Dat zijn gewoon vragen voor Spotify respectievelijk Google.

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Zaterdag maar weer richting de normale banden. Op naar meer KM's!

• Juancho
dakathefox schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:45:
[...]

Vragen staat vrij natuurlijk, maar als ik kijk naar de vragen die je daar gesteld hebt vraag ik me bij sommige vragen echt af: WHY?!

Een vraag over de camera en het split screen snap ik nog wel, alhoewel ik me serieus afvraag of de camera-vraag wel relevant is. Als de hardware kut is, dan gaat de software dat niet fixen voor je.

Maar een vraag over Spotify bijvoorbeeld is geen vraag voor Polestar. Idem geldt voor donkere modus van Google Maps. Dat zijn gewoon vragen voor Spotify respectievelijk Google.
Als je pretendeert een flinke samenwerking te hebben met Google ga ik er eigenlijk vanuit dat er intern idd ook genoeg lijntjes liggen tussen ontwikkelteams. Daar is niks geks aan. Dat het uiteindelijk meer bij Spotify hoort klopt, maar ik heb bijna 6 jaar geleden dan ook al hetzelfde request ingeschoten natuurlijk. Genoeg likes voor een doodnormale functie. Echter komt die er niet door heen.

Google Maps zelfde verhaal, al maakt de betreffende Polestar medewerker er zelf Maps van. Mijn vraag was juist algemeen: een simpele dark/light optie in het systeem zelf. Dus overkoepelend voor apps. Net zoals op je telefoon.

• dakathefox
Juancho schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:44:
[...]
Dat het uiteindelijk meer bij Spotify hoort klopt, maar ik heb bijna 6 jaar geleden dan ook al hetzelfde request ingeschoten natuurlijk. Genoeg likes voor een doodnormale functie. Echter komt die er niet door heen.
Tja, uiteindelijk gaat het gewoon om tijd en prioriteit. Mijn ervaring met Spotify (en andere app ontwikkelaars) in het algemeen is heel positief. Goede ideeën worden altijd wel opgepakt en minder goede ideeën hangen sterk af van de hoeveelheid likes. Als je de wens ingediend hebt bij Spotify via de daarvoor bestemde pagina, dan zie je meteen hoeveel likes 'ie heeft gekregen. Waarschijnlijk heb je daarmee meteen je antwoord waarom het nooit is opgepakt.

Als je de wens hebt ingediend bij Polestar, dan is dat in ieder geval de onjuiste route.

• Juancho
Wbt sortering optie bij Spotify ingediend idd. Kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat dit geen high prio is voor vele gebruikers. Maar het indienen is ondertussen al bijna 6 jaar geleden.

Status: Live Idea (315 votes)

Maar ik vind dat hele vote systeem echt complete bagger. Het kost mensen moeite dus een groep doet het niet of weten er niet vanaf. En als je al wat indient ben je afhankelijk van de grillen van Spotify. Vrij kansloos. Ik heb nog wel meerdere verbeteringen maar ik zie 0 waarde om die in te dienen.

[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 19-03-2026 18:45 ]

• IPeukieI
Juancho schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:44:
[...]
Google Maps zelfde verhaal, al maakt de betreffende Polestar medewerker er zelf Maps van. Mijn vraag was juist algemeen: een simpele dark/light optie in het systeem zelf. Dus overkoepelend voor apps. Net zoals op je telefoon.
Ja ik dacht al, Google maps heeft toch al een dark mode. Maar dat was dus ook niet jouw vraag.

En verder, niet geschoten is altijd mis. Blijft jammer dat ze niet het laag hangende fruit oppakken. Er zal geen positieve BuCa voor zijn.

• dakathefox
Ik snap de wens - heb 'm zelf ook. Kun je de link delen, dan ga ik ook stemmen.

• Waps61
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 04-04 23:45
Statistiek winterverbruik met winterbanden 19 inch 245/45 LRSM MY25.
Afgelegde afstand : 12.216 km
Afgenomen kWh aan de paal: 2161,601
Gem verbruik: 17,695 kWh/100 km (5,65 km/kWh)
periode 10-11 t/m 19-03 vnl snelweg kilometers met 104km/h op de GPS (106 op de klok)
Irritant dat de tripmeter maar max 9999 km aankan. De laatste 2216,4 km gem. 87 km/h en 17.0 kWh/100 km
Dat is zo'n 3kWh / 100 km meer dan op de zomerbanden.
Met de Mustang Mach-e SM SR haalde ik zelfs in de zomer gemiddeld niet beter dan 20 kWh/100 km

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Stimulate14 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:49:
Zaterdag maar weer richting de normale banden. Op naar meer KM's!
Heb je voor ons ingepland? :D wij ook zaterdag weer naar de zomer bandjes.

No signature required.

• SimTrucker
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 04-04 17:37
Mijn cijfers met een LRSM uit 2025: met 4 seizoen banden haalde ik de afgelopen maanden 18.5kWh/100km over zo'n 4500km.
Waps61 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:42:
Met de Mustang Mach-e SM SR haalde ik zelfs in de zomer gemiddeld niet beter dan 20 kWh/100 km
Mijn vorige auto was ook een Mustang Mach-e en deze verbruikscijfers komen me bekend voor. Was een fijne auto om mee te rijden maar het verbruik kwam bijna nooit onder de 20kWh/100km.

• Juancho
Plug & charge Polestar is toch alleen mogelijk met beperkte betaalwijze? (Google Pay, Credit card etc). Lukt me niet om m'n lease druppel te koppelen namelijk.

• dakathefox
Juancho schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:06:
Plug & charge Polestar is toch alleen mogelijk met beperkte betaalwijze? (Google Pay, Credit card etc). Lukt me niet om m'n lease druppel te koppelen namelijk.
Daar lijkt het wel op. Ik heb de vraag al uitstaan bij ze. Aangezien Plugsurfing's zusterbedrijf Travelcard is, heb ik goede hoop.

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

We hebben een P2 2021 LE gekocht, heel tevreden mee, maar hier onder laag snelheid regeneratief remmen (zeker bij koud/net gaan rijden) het "wheel of fortune" (of kaart in de spaken) geluid vanaf de achteras.

Deze dus: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2024/MC-10253278-0001.pdf (geluidsfragment bijgesloten)

Gekocht met garantie (inc. aandrijfas 50% materiaalkosten korting, 100% arbeidsloon korting) - dus ik ga langs de Volvo dealer en kijken wat de pijn zal zijn ...

Voor de ervarene rijders (of reparateurs) - wordt dat probleem "alleen maar erger" of kan dat beperkt kwaad?

[ Voor 9% gewijzigd door Cassius op 20-03-2026 12:27 ]

De meeste mensen deugen!

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Ik heb het nog niet voor elkaar gekregen.

• dakathefox
Cassius schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:11:
We hebben een P2 2021 LE gekocht, heel tevreden mee, maar hier onder laag snelheid regeneratief remmen (zeker bij koud/net gaan rijden) het "wheel of fortune" (of kaart in de spaken) geluid vanaf de achteras.

Deze dus: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2024/MC-10253278-0001.pdf (geluidsfragment bijgesloten)

Gekocht met garantie (inc. aandrijfas 50% materiaalkosten korting, 100% arbeidsloon korting) - dus ik ga langs de Volvo dealer en kijken wat de pijn zal zijn ...

Voor de ervarene rijders (of reparateurs) - wordt dat probleem "alleen maar erger" of kan dat beperkt kwaad?
Zelf geen last van, ondanks dat ik een ervaren rijder ben en mijn auto niet veel nieuwer dan de jouwe is. Maar inderdaad: vervangen die hap. Zeker nu je (nog) garantie hebt.

• vithar
Het Plug & Charge protocol vereist 3 partijen die dit moeten ondersteunen om het te laten werken:
1) De auto zelf: vanaf MY2026 wordt dit door de PS2 ondersteund
2) De laadpas-provider: hier wringt de schoen, want nog maar zeer weinig laadpas-providers ondersteunen Plug & Charge. Het zijn met name laadpas-providers die bij eigen automerken horen, zoals Polestar Charge, Audi charging, BMW charging, etc. Mijn laadpas is bijvoorbeeld van MTC, maar zij ondersteunen Plug & Charge niet
3) De (snel)laadpaal: dit worden er steeds meer, zoals bijvoorbeeld: Ionity, Allego en Aral Pulse

• About2Break

Ik heb een lease Polestar en er minimaal een half jaar mee gereden voordat de achterassen werden vervangen. Mijn ervaring is dat, als het er eenmaal is, het niet erger wordt.

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:42

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik heb inmiddels geen PS2 meer maar gluur zo nu en dan nog mee hier. Mijn lease PS2 heeft twee nieuwe assen gekregen omdat het geluid na opmerken steeds luider leek te worden. Begon bij ongeveer 25k km, en uiteindelijk rond 60k km beide assen vervangen. Ik dacht achter, maar dat weet ik niet meer zeker.

Heb daarna tot 110k km gereden met de polestar, en het geluid is niet meer teruggekomen.

[ Voor 4% gewijzigd door Pixeltje op 20-03-2026 14:45 ]

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:34

De mijne heeft het sinds een half jaar of zo, vooral bij koud weer, maar het klinkt nog niet verontrustend. Zit nu op 110.000 km en er is nog nooit iets vervangen.

Ik begin me langzaam wel te ergeren aan harde tikken in de ophanging bij dwarsrichels in het wegdek. Dit zullen de toplagers van de veerpoten zijn die een keer vervangen moeten worden, vermoed ik.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• interFace
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 26-03 23:32
Eindelijk op voorraad! ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w2D91MKevEstKOLckJ8EvLJHKBg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jOvivk0m025hPVlO4E50Mkuv.png?f=fotoalbum_large

• Highland
Levertijd 10 dagen?

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:42

• dakathefox
vithar schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:42:
[...]

Het Plug & Charge protocol vereist 3 partijen die dit moeten ondersteunen om het te laten werken:
1) De auto zelf: vanaf MY2026 wordt dit door de PS2 ondersteund
2) De laadpas-provider: hier wringt de schoen, want nog maar zeer weinig laadpas-providers ondersteunen Plug & Charge. Het zijn met name laadpas-providers die bij eigen automerken horen, zoals Polestar Charge, Audi charging, BMW charging, etc. Mijn laadpas is bijvoorbeeld van MTC, maar zij ondersteunen Plug & Charge niet
3) De (snel)laadpaal: dit worden er steeds meer, zoals bijvoorbeeld: Ionity, Allego en Aral Pulse
In hoeverre is Plug & Charge anders dan de Fastcharge functionaliteit die Fastned heeft? Want daar kan ik gewoon mijn P2 (uit 2022) eenmalige toevoegen en vervolgens is het een kwestie van stekker erin en laden maar.

• SirLenncelot
  • Niet online
dakathefox schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:11:
[...]

In hoeverre is Plug & Charge anders dan de Fastcharge functionaliteit die Fastned heeft? Want daar kan ik gewoon mijn P2 (uit 2022) eenmalige toevoegen en vervolgens is het een kwestie van stekker erin en laden maar.
Dat werkt dus alleen bij Fastned. P&C zou dan bij alle willekeurige palen werken ipv dat je tig registraties moet doen.

• vithar
dakathefox schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:11:
[...]
Fastned maakt geen gebruik van het Plug & Charge protocol maar van een eigen implementatie, genaamd Autocharge. Het verschil zit hem in de security:
  • Bij Plug & Charge is de connectie tussen auto en laadpaal secure en wordt er iedere keer een andere key voor de handshake gebruikt zodat een andere auto zich niet kan voordoen als jouw auto en daarmee dus op jouw kosten zou kunnen laden
  • Autocharge gebruikt het MAC adres van de auto. Dit MAC adres kan in principe vervalst worden waardoor in theorie een andere auto met jouw MAC adres gaat laden en dus op jouw kosten. Daarnaast zijn er autofabrikanten die geen vast MAC adres gebruiken, maar dat random rouleren; dan is deze methode ook niet mogelijk (omdat je dan dus geen vast MAC adres hebt dat herkend kan worden)
Omdat Autocharge dus niet secure kan zijn, heeft bijvoorbeeld MTC het gebruik hiervan onmogelijk gemaakt voor de laadpassen van MTC. Ik had bij mijn vorige auto een Shell/The New Motion laadpas en loste het insecure op door Autocharge in de Fastned app alleen te activeren als ik een lange reis ging maken en het daarna weer uit te zetten.

• Juancho
Ik heb een Travelcard van de leasemaatschappij. Die zal dan wel hetzelfde issue hebben als de MTC. Je kan het simpelweg niet toevoegen.

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-04 22:16
Juancho schreef op zondag 22 maart 2026 @ 23:55:
Ik heb een Travelcard van de leasemaatschappij. Die zal dan wel hetzelfde issue hebben als de MTC. Je kan het simpelweg niet toevoegen.
Ik heb mijn travelcard toegevoegd aan Fastned plug&charge, geen problemen mee en werkt al ruim twee jaar.
Pagina: 1 ... 238 ... 240 Laatste

Let op:
Een Tesla (of ander merk) versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic. of Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.