MisteRMeesteR schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:46:
[...]
Algemene vraag; rijden jullie partners/huisgenoten ook in de auto? En hoe gingen die met de >400pk (in het geval van de DM) om? Ik twijfel nog om strakjes mijn DM mee te geven aan de oudste puber die over een aantal jaar zijn rbw heeft. Voelt ergens niet fijn om zoveel vermogen aan iemand mee te geven zonder enige rijervaring, want leren rijden doe je pas echt nadat je je rbw hebt behaald imho.
Grote vermogens komen met grote verantwoordelijkheden zeg ik altijd.
Er bestaat niet zoiets als een veredelde turtle modus voor pubers helaas, zou wellicht iets voor Polestar voor op de verlanglijst, al is het maar om Sjonnies van de garage in toom te houden
***members only***
Maken jullie dan goede afspraken met je puber? Geven jullie de auto simpelweg niet mee?
mtc
Een auto met een enorm vermogen/acceleratie is "gevaarlijk" om mee te geven aan iemand zonder gedegen ervaring.
heb één keer een fout gemaakt om een collega achter het stuur van mijn toenmalige (1987 of rondom) getuned Audi 200 quattro turbo intercooler 20V (200+pk en voor die tijd best erg snel) te laten rijden van Enschede richting Apeldoorn (toen nog zo goed als lege weg.) 230+ en we stoven op een wagen af die aan het inhalen was... in de verte... maar pas op!! je komt bloedsnel dichterbij, dus ik vertel hem te gaan remmen....
"ahhh johhh die is nog een end weg.."
REMMEN zeg ik en pak de handrem (werkt bij quattro via differentieels op 4 wielen... dus best veilig)
hij begint te remmen en trapt de rem steeds dieper in.. neus steeds verder duiken en we komen nog steeds snel naderbij... nog dieper de rem en we lopen nog steeds in... pjoewww... 10mtr van de auto zijn we op gelijke snelheid, en híj een heel bleek snuitje..
Moraal van het verhaal??
zelfs collega's met best wel wat km's maken soms domme fouten
en IK dus óók met mijn 1.000.000+ km.... maar die les van 1987 vergeet ik NOOIT meer
zou IK mijn/een onervaren bestuurder loslaten met een 300+pk? 0-100 ZEER snel??
N-O-P-E
Er naast zittend ,ok maar zeker niet alleen, het gaat tegenwoordig TE snel "om de kik"
en "ze" denken allemaal dat het gewoon zoals pc spelletjes NEED_FOR_SPEED is...
lang verhaal dus
korte versie
NEE
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)