Eerste indrukken na 10.000 km en 4 maanden met de Polestar 2
Na vier maanden rijden en ruim 10.000 kilometer ben ik nog steeds erg tevreden over de Polestar 2. De rijervaring is ontspannen, het infotainmentsysteem werkt over het algemeen vlekkeloos en het laden verloopt over het algemeen soepel.
Het betreft een PS2 LRSM Pilot & Plus Pack, en Panoramadak.
Rijden en assistentiesystemen
Adaptive cruise control en Pilot Assist maken het rijden comfortabel. De melding om het stuur vast te houden komt soms iets te snel, zeker bij ontspannen rijgedrag. Mijn oplossing: linkerhand op “10 voor 2”, licht steunend op het stuur; dat werkt prima.
In files schakel ik Pilot Assist meestal uit. Op rechte stukken laat ik de auto op alleen adaptive cruise control rijden, zonder actief te sturen. Het systeem schakelt soms nét iets te vroeg uit, en past niet bij de dynamiek van Nederlandse files. Mijn workaround: bij onrustige files kort zelf gas geven, bij rustige files volstaat de "Resume"-knop.
Wat betreft rijinstellingen gebruik ik standaard pedal drive, dat voelt voor mij het meest natuurlijk aan. One-Pedal Drive is niet mijn voorkeur; de standaardoptie biedt de juiste balans tussen comfort en controle.
Actieradius en laadefficiëntie
De actieradius is uitstekend. Tijdens een vakantie konden we na 3 uur rijden stoppen bij een snellader voor een 10 minuten sessie. Terwijl wij rustig naar het toilet gingen en wat kochten, laadde de auto door tot 90%.
Temperatuurverschillen geven ongeveer 20–30 km verschil in range. Ik rijd op de maximumsnelheden per land (100 km/h in NL, 110 in BE, 130 in FR), op cruise control. Google Maps bleek zeer accuraat qua voorspelling van accupercentages bij aankomst.
Laden onderweg
Snelladen ging vlot. Ik gebruik primair een e-flux pas, maar ook ANWB en creditcard zijn onderweg nodig geweest. Voor tolwegen gebruik ik een badge (rechts naast de binnenspiegel gemonteerd), wat vlot werkt.
Op kantoor laad ik tweemaal per week tot 90%, wat ruim voldoende is. Ik kom dan thuis aan met ongeveer 78%.
Thuis nog geen laadmogelijkheid; de VvE realiseert momenteel 20 gedeelde laadplekken in de garage.
Frustratiepunt blijft het blokkeren van laadplekken door EV’s/PHEV’s die niet laden. Gelukkig zit er bij mijn werk een betrouwbare 22 kW-paal die snel initialiseert en goed werkt met mijn tag.
Infotainment en connectiviteit
Ik gebruik geen Android Auto of Apple CarPlay. Bluetooth volstaat voor mij. Handsfreebellen via MS Teams en Google Meet is kraakhelder, ook voor gesprekspartners. Het systeem is snel, logisch en stabiel.
Comfort en interieur
De verlichting—zowel binnen als buiten—is stijlvol en draagt bij aan het ontspannen gevoel in de auto.
Geluidsbeleving is top: nauwelijks windgeruis of bandengeluid. Vergeleken met mijn eerdere auto’s is dit veruit de meest serene rijervaring.
Parkeren met de camera’s, sensoren en hulplijnen werkt uitstekend, al had ik wel wat gewenning nodig. Eén keer heeft het noodremsysteem ingegrepen tijdens parkeren. Goed om te ervaren dat dit systeem feilloos functioneert.
Onderhoud en verzorging
Wekelijks onderhoud: borstelloze wasstraat, lichte wax, stofzuigen, perslucht en een vochtige doek voor het interieur. De middenconsole heeft een screenprotector. Voor display en pianolak gebruik ik brillendoekjes van Albert Heijn, die houden het perfect schoon.
OTA-updates en betrouwbaarheid
Tot nu toe zijn alle OTA-updates positief. Heel af en toe herstart ik het scherm of de connectiviteitsmodule, vermoedelijk door de ondergrondse parkeergarage. Verbinding is meestal snel en stabiel. Ik mis een optie voor wifi accesspoint binnen de auto.
Service
Polestar Service is behulpzaam en geduldig. Ook mijn technische vragen puur uit interesse, zoals onlangs over het materiaal van het panoramadak, worden serieus en helder beantwoord.
[
Voor 0% gewijzigd door
Bamieater op 06-08-2025 11:50
. Reden: automodel toegevoegd ]