Allemaal heel logisch. In 2020 was alleen de Launch Edition er. Iets anders dan LRDM bestond toen nietOllie schreef op zondag 20 juli 2025 @ 23:21:
Hi allemaal! Ik ben in de markt voor een gebruikte Polestar 2 en mijn budget is 25-30k.
Ben al een tijdje het internet in de gaten aan het houden en er staan er gelukkig genoeg voor die prijs online (ook nog met een redelijke kilometerstand en vaak inclusief de pilot, plus en climate pakketten). Nu zie ik echter erg veel LRDM modellen uit 2000 of 2001. Het vermogen lijkt me fantastisch, al hoor ik vaak dat men daar na een paar keer gasgeven ook wel een beetje op uitgekeken is (of je moet echt het circuit op gaan natuurlijk). De LRSM modellen zie ik niet zo heel vaak voorbijkomen maar zijn voor mijn gevoel ook niet per se veel goedkoper in de aanschaf.
Vorige week heb ik een proefrit gemaakt bij Volvo in Veldhoven met een nieuwe SRSM (met achterwielaandrijving, de dichte gril en 200kW vermogen). Vond de auto echt heerlijk rijden en het vermogen vond ik eigenlijk meer dan genoeg. De oudere SM modellen hebben uiteraard iets minder vermogen (170kW als ik me niet vergis), maar vraag me af in hoeverre dat veel verschil gaat maken.
Wat is jullie advies? Voor een LRDM of een LRSM model gaan? Ik vermoed dat ik zelf ook niet dagelijks die 400pk ga benutten, dus ik denk eigenlijk niet dat het meeslepen van 200kg drooggewicht extra en de mindere actieradius dat het waard gaat zijn voor mij (nog even buiten het verschil in verzekeringspremie). Qua opties lijken de meeste die te koop staan vaak helemaal compleet te zijn dus ik denk dat het niet moeilijk gaat zijn een model te vinden die praktisch alle opties heeft, ongeacht de SM of DM.
Ben erg benieuwd naar jullie blik hierop!
Zelf heb ik er ook een, die eind van het jaar uit de lease gaat en dan dikke kans door de LM in de verkoop gedaan gaat worden. Dus er komen alleen maar meer van dit soort modellen op de tweedehands markt.
Ik vind de performance erg fijn, maar het zou inderdaad niet per se hoeven. Ik zit te oriënteren voor de volgende leasewagen, en als ik weer een P2 zou nemen, zou ik voor een LRSM gaan. Ik heb ook proefgereden in SM modellen (P2 en EX40) en moet zeggen dat ik het jammer vind dat ik de performance mis, maar ik kan er prima mee leven. De reden dat ik het jammer vind is niet omdat ik graag een sprintje trek, maar wel dat het erg fijn is om te weten dat je het vermogen hebt. Als ik met 90 op een 100 weg rij, en er iemand voor me rijdt die wel aan het optrekken is maar niet zo heel erg hard, dan weet ik dat ik even het pedaal kan intrappen en er in een seconde langs ben.
In de SM modellen merk in de lage snelheden niet zo'n groot verschil. Hij is misschien IETS luier, maar niet noemenswaardig. Alleen de situatie als hierboven kan je met een SM niet doen. Dan merk je dat hij écht lui is, en die 2e motor wel degelijk wat in de pap heeft te brokkelen.
Wat mijn verdere mening is na 5 jaar de launch edition:
- Neem pilot / plus! Het geeft zoveel rust om te rijden met ACC en Pilot assist.
- Ik heb nooit de ventilated nappaleer gehad. Maar merk wel dat het iets is wat ik graag zou willen op warme dagen. Zeker met een panoramadak
- Daarover... Het panoramadak klinkt leuk. Maar als bijrijder heb je er niet zo veel aan (behalve dat je warme zon op je achterhoofd kunt hebben). Het is leuk als je achterin zit. En met rijden kijk je er misschien een paar keer naar, maar ik vind het niet nodig.
- Pixel Led: Ik vind het super tof! Groot licht in het donker hebben, en zien hoe de ledjes het tegemoetkomend verkeer niet verblinden is erg leuk om te zien. Ik heb automatisch groot licht vaak aan staan en heb maar een paar keer seinend tegenverkeer gehad. En dat kwam in beide gevallen doordat er een verhoogde rijbaanafscheiding was waardoor de camera de auto's niet ziet. Daar kan je eenvoudig rekening mee houden als je weet hoe de auto zich gedraagt
- Trekhaak: handig dat ie geintegreed is. Ik heb hem in 5 jaar 1x gebruikt
Kortom: als ik een nieuwe P2 zou nemen weet ik precies wat ik wil. Is hij op papier al een kleine 9k goedkoper. En gaat mn leasebedrag drastisch omlaag.
Wat ik wel uitzonderlijk jammer vind is dat de grill van de P2 tegenwoordig dicht is

De kans is echter groot dat het géén nieuwe P2 wordt voor mij
T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...