[b]
Ik overweeg om een tweedehands Polestar 2 aan te schaffen en ben benieuwd naar jullie ervaringen en inzichten. Wat ik me vooral afvraag: wat is jullie ervaring met een tweedehands Polestar 2, met name als het gaat om waardevermindering? Ik begrijp dat deze auto’s als occasion vaak een stuk voordeliger zijn, waardoor je de grootste afschrijving niet zelf hoeft op te vangen. Dat maakt een jonge tweedehands in mijn ogen juist interessant.
Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die zelf een Polestar 2 tweedehands hebben gekocht. Wat waren voor jullie de voordelen, en zijn er ook nadelen waar ik rekening mee moet houden? Daarnaast heb ik een paar praktische vragen waar ik nog geen duidelijk antwoord op heb kunnen vinden:
- Is het mogelijk om inzicht te krijgen in de status van de accu bij een tweedehands model?
- Wat is volgens jullie een gezond maximaal aantal gereden kilometers om aan te houden bij aankoop?
- Welk bouwjaar is aan te raden, bijvoorbeeld vanwege software-updates, facelift of technische verbeteringen?
- En tot slot: is er binnen een budget van €25.000 tot €30.000 een betrouwbare Polestar 2 te vinden, of betekent dat automatisch inleveren op belangrijke specificaties?
Zelf recent een gebruikte PS2 uit 2023 gekocht.
Antwoord op je vragen (mijn idee, anderen kunnen hierop aanvullen):
- ik koop nooit een splinternieuwe auto maar juist een exemplaar waar 'de kop' af is, maar wel waar nog min 1 jaar (fabrieks of BOVAG) garantie zit. Je geeft het zelf al aan...
- bij voorkeur geen ex lease auto + wel van 1e eigenaar, niet omdat dit slecht zou zijn maar omdat ik hier best wat slechte ervaringen mee heb, uitzonderingen daargelaten (1 eigenaar, netjes OH beurten gehad etc)
- accu status (State Of Health/
SOH) kan je laten controleren, en daarvoor heb je redelijk goedkope manier (minder betrouwbaar) tot een heel uitgebreide (kost wat meer). Reken bij een PS2 van bv 2 jaar oud met gem km's gereden op een SOH van ergens tussen de 90-95%, dus 5-10% minder dan vanaf fabriek.
- los van de uitvoeringen heb je grofweg twee opties qua bouwjaarrange:
1. de originele (v.a. 2020/2021) met voorwielaandrijving (of AWD uiteraard). Deze kan je optisch oa herkennen aan de grille aan de voorkant.
2. de facelift (vanaf ik dacht midden 2023) met achterwielaandrijving (of AWD uiteraard). Hiervan is de grille dicht en in carrosseriekleur gespoten.
3. Software gaat grotendeels OTA dus krijg je deze mee.
4. Tussen 25k en 30k zijn er best PS2 te vinden met behoorlijk wat opties, maar reken op het pre-facelift model, en op >50k km gereden.
Belangrijke 'divider' qua uitvoering is of je voor de enkele motor (SM) gaat (afh van het bouwjaar dus voor- of achterwielaandrijving) of voor de Dual motor (DM). Ik heb uiteindelijk gekozen voor de SM omdat ik voor mezelf te weinig meerwaarde zag maar wel hogere kosten.
Verder werkt PS vooral met optiepakketten die (tot dit jaar althans) grofweg zijn te verdelen in:
- Pilot pack (pilot assist, speciale pixel LED lampen, 360 camera etc)
- Plus Pack (panorama dak, aparte bekleding/ stoelen etc)
- Climate Pack (stuurwiel en 4x stoelverwarming, verw ruitensproeiers etc)
Maar als jij in de markt ben voor een PS 2 dan is het advies: je goed inlezen (bv in dit forum) en proefritjes maken, kijken wat bij jou het beste past....