Klein vakantieverslagje van mijn kant, het reizen met een EV is me zeer goed bevallen.
Van tevoren natuurlijk enigszins benieuwd of het allemaal naar wens zou verlopen en dus ook wat voorbereidingen getroffen om te zorgen dat alles in kannen en kruiken zou verlopen. Onder andere ABRP premium afgesloten, extra newmotion pas aangevraagd (ter aanvulling van de Eneco mobilitypas en plugsurfing pas). Reis ging via Duitsland en Zwitserland naar Italie. In Italie meerdere locaties bezocht en daarmee in totaal een kleine 4000 km gereden. Gemiddeld kwam ik uit op een verbruik van 22.1 kWh/100Km, wat me best meeviel.
De reis zo ingesteld in ABRP dat ik elke keer met ongeveer 10% SoC wilde arriveren bij een lader, om zodoende het snelste te kunnen laden. Eigenlijk werd altijd wel minimaal de 145 kW aangetikt en het laden ging super (Ionity is top). We gingen wel buiten het seizoen, dus vaak was ik de enige die aan het laden was. Ben wel benieuwd hoe dit in het hoogseizoen is.
De verplichte laadpauzes zorgden er ook voor dat we behoorlijk ontspannen de rit maakten. De eerste dag reden we 1200 km naar Bologna, maar omdat je telkens navigeert naar de volgende laadstop ipv naar de eindbestemming lijkt het allemaal wat soepeler te gaan. Kopje koffie halen, plasje doen en je kan weer onderweg. Vaak waren we langer bezig met zelf een pitstop maken dan dat de auto nodig had om te kunnen bijladen. We zeiden beide dat we nog niet eerder zo'n ontspannen eerste reisdag hadden meegemaakt.
De auto zelf was een zeer aangename reiscompagnon, dat mag zeker gezegd worden. Heb de auto nu een jaar en vooral in het begin waren er wel eens wat zaken die niet helemaal in orde waren, maar tijdens deze trip ging alles goed(zoals het hoort). Geen enkele issue gehad en de auto heeft de trip veel aangenamer gemaakt voor ons. Of het ging om even doortrappen op de autobahn, of om een zeer steil onverhard bergweggetje in Toscane op te rijden, alles liep gesmeerd. Nimmer vermoeid uitgestapt en het hebben van altijd internet maakt het navigeren en luisteren naar muziek zeer gemakkelijk. Ik had wel redelijk snel de warmere onderrug door de Weavetech bekleding, dat was wel een minpuntje.
Ander pluspunt is dat ze in Italie amper Polestars hebben en je wordt daardoor aangestaard alsof je van Mars komt.
Daarmee kom ik ook wel gelijk bij een heikel punt, als je het noorden van Italie verlaat is de laderdichtheid erbarmelijk.
Snelladers zijn er veel minder te vinden, sommige werken niet en het gros van de hotels weten niet eens wat een EV is. Enkele voorbeelden:
- Een keer genavigeerd naar een Enel snellader met nog 13% SoC over. Bij aankomst bleken alle laders stuk, was niet aangegeven in ABRP. Dichtbijzijnde lader kostte nog 10% SoC om naartoe te rijden. Deze 50 kW lader deed het uiteindelijk wel, maar dat was wel een billenknijp momentje
- Bij een hotel wilde ik laden via het stopcontact omdat er in de plek zelf geen enkele publieke lader was. Uiteindelijk hoorde de manager dat en die was bang dat het elektriciteitsnetwerk eruit zou knallen en die heeft zonder waarschuwing de stekker eruit getrokken in de avond, terwijl de mensen van de receptie juist geholpen hadden met het laden.
- Bij het Como meer zijn er amper laders, althans waar ik zit (Cadenabbia). Uiteindelijk 1 Tesla lader ontdekt die was opengesteld voor andere EV's en daar kunnen laden. Punt was op 1,5 km loopafstand, maar dat nam ik maar voor lief.
- Vervolgens in een gigantisch klein dorpje waar geen hond woont staan er ineens 4 laadpunten, er is geen peil op te trekken.
Opvallend vond ik het overigens hoe snel je de topsnelheid van 210 bereikt, het kost gewoon bijna geen moeite. Ben benieuwd hoeveel de auto zou halen als er geen begrenzer op zit.
Nog enkele foto's om het verhaal een beetje aan te kleden
*foto's weggehaald
[
Voor 24% gewijzigd door
BartWNL op 19-02-2024 08:51
]