Vandaag mijn Polestar 2 opgehaald bij HVauto in Drachten (een aanrader, heel fijn bedrijf!). Het was even wennen - na 5 jaar Tesla's (Model 3 en Model Y), maar ik zet graag de voorlopige plus- en minpunten op een rij.
+ Richtingaanwijzer, heerlijk geluid en lekker licht. Een klein detail, maar toch :-) Vraagt wel wat gewenning in het begin.
+ Schermpje met navigatie achter het stuur: helemaal top. Google Maps werkt ook super.
+ Veel stiller in de cabine. Ik kwam er thuis zelfs achter dat het raampje achter de halve rit open stond... Dat zegt al genoeg. In de Model Y (de versie uit '21 weliswaar) was er soms best veel wind- en rijgeluid.
+ Vering is prima. Bij de Model Y '21 voel je ieder kuiltje in de weg. Dit is in latere versies overigens verbeterd.
+ Alarmlichten makkelijk bereikbaar in plaats van bovenin. Ik gebruik die bijna dagelijks.
+ Bereik is top. Nu heb ik wel de vernieuwde Polestar 2 met de dichte grill, dus dat speelt wellicht mee. Iets betere range dan mijn Model Y LR AWD, maar het scheelt niet veel.
+ 360 camera
+ Interieur is gezellig en voelt echt premium aan t.o.v. Tesla's kille interieur. Al heeft het scherm in het midden wel enorme bezels.
+ Mooie grote buitenspiegels, goed zicht op de weg. Heel fijn die dode hoek-lichten. Fijn rijden zo.
+/- Voor de tijd veel reviews gelezen/gekeken en daar werd de bekerhouder vaak in negatieve zin genoemd. Ik drink altijd een kopje koffie in de auto, maar moet zeggen dat het helemaal geen verkeerde houder is.
+/- In reviews gaat het ook vaak over de brede middenconsole. Ja, hij is wat breed, maar zit zeker niet in de weg tijdens het rijden. Ook wel lekker om je been tegenaan te rusten bij lange stukken.
+/- Android Automotive werkt net zo soepel als Tesla's besturingssysteem, al gebruik ik eigenlijk alleen Google Maps en Spotify.
+/- Acceleratie van de P2 LRDM Performance is vergelijkbaar met Model Y met Acceleration Boost. 0 - 100 gaat gewoon lekker snel. 100 - 140 acceleratie en decceleratie voelt iets soepeler en minder schokkerig dan in een Tesla, alsof het stroompedaal beter samenwerkt met de radar?
+/- Harman Kardon audio klinkt prima. Op lager volume wat minder indrukwekkend dan Tesla's audio. Het lijkt ook wat minder surround te zijn. Op hoger volume komt het systeem in een keer tot leven.
- Achteruitrijcamera zit heel laag, waardoor ik wat minder een overzicht heb. Kwestie van wennen.
- De auto stuurt lichter dan mijn vorige Model Y. Misschien ook een kwestie van wennen.
- Ik wil gewoon uit de auto stappen en dat de auto vergrendeld. En gewoon instappen en wegrijden. Dat gaat nog niet zo heel makkelijk. Mijn Digital Key heeft wat kuren lijkt wel. Daarnaast vind ik die autosleutels (zwarte blokjes) wat ouderwets en heb ik liever een keycard voor in de pashouder.
- Bagageruimte is natuurlijk beperkt in de P2, maar dat wist ik voor de tijd. Het zal tijdens de komende autovakanties wat meer passen en meten worden.
- In een Tesla zie je op het scherm in het midden waar je rijdt op de weg, tussen de lijntjes, waar andere auto's zich bevinden. Qua visualisatie vind ik dat altijd wel mooi, omdat je dan toch in één oogopslag de situatie kan zien.
- Bij trajectcontroles zie je in Tesla's de gemiddelde snelheid. Dat mis ik wel. Het is nu beter opletten / inschatten.
- Automatische stoelverwarming / stuurverwarming mist ook (volgens mij). Nu moet je dat actief in- of uitschakelen.
Kortom, na een rit van 3 uur heel tevreden en ik kan niet wachten om meer ritten te maken. De komende maanden tripjes gepland naar Frankrijk, Slovenië en Oostenrijk, dus dat gaat helemaal goedkomen.