Alexander1984 schreef op maandag 1 april 2024 @ 21:55:
Wat is jullie grootste motivatie/reden om een Polestar 2 te nemen boven een Tesla Model 3 Highland of BMW i4 die op het moment stevig in de korting weg mogen. Dit buiten het design/uiterlijke verschillen om.
Wellicht nog andere input of punten dan ik hier beneden noem zou welkom zijn om de besluitvorming wat makkelijker te maken.
Model 3 Highland, mooi geworden maar geen hendels voor het knipperlicht en ghost braking issues een geen normale cruise control met een vaste snelheid ipv ACC doet me wat huiveren. Je wil gewoon een vaste snelheid kunnen rijden, tenminste kunnen kiezen tussen ACC of ouderwets hem op 130 continue zetten. En dan niet een of andere remingreep om de oren krijgen uit het niets.
BMW i4, mooie bak en ziet er goed uit en rijdt denk ik heerlijk. Prijs hoog en dikke korting nodig om in de buurt van de Polestar te komen. Imago van BMW wat anders dan van de Polestar. Meer mensen die hierom wel of niet een auto hebben gekozen? Zakelijke inzet naar klanten is soms wel van toepassing maar niet heel vaak.
Ik hoor graag jullie redenen of afwegingen die gemaakt zijn.
Laatst in een Model Y (feitelijke een verhoogde Model 3) naar Oostenrijk gereden. Dit was nog niet de 'highland'-versie, dus had nog wel een normaal knipperlichthendeltje. Samenvattend vond ik het verschil met de Polestar 2 toch vrij groot. Voor mij belangrijke plus- en minpunten van de Tesla t.o.v. de Polestar:
+ Superchargernetwerk voor langere ritten. De laders zijn inmiddels ook voor andere auto's open, maar de manier waarop de Tesla navigeerde was toch net wat soepeler dan de Polestar dat doet. Vooral het stilletjes automatisch herplannen van laadstops afhankelijk van je verbruik zorgde ervoor dat je echt niet hoefde na te denken over laadstops. Dit gaat goed genoeg in de Polestar, maar Tesla was duidelijk een stapje beter hierin
+ Ruimte binnenin. De MY (maar ook de M3) zijn een stuk ruimer van binnen. Reis je vaak langere afstanden met volwassenen achterin, dan is de MY of M3 de betere keuze.
- Tesla voelde stuk goedkoper aan. Het stuur dat je vasthoudt, het dashboard, niet alleen 'leeg' maar ook plasticky. Polestar voelt een stuk meer premium aan.
- Algehele rij-ervaring. Polestar rijdt, voelt en stuurt een heel stuk strakker. Tesla stuurt schokkerig en minder verfijnd. Hier wen je na een tijdje wel aan, maar het moment dat je terug in de Polestar stapt voelt dat als een verademing
- De Auto Pilot van Tesla vond ik erg vervelend, terwijl ik de Pilot Assist in de Polestar bijna standaard gebruik
- Opvallend veel ghostbraking bij de Tesla, terwijl dit bij mij bijna nooit voor komt in de Polestar
- Geen mogelijkheid om makkelijk te switchen tussen (A)CC en Lane Assist. Bij de P2 een knopje op het stuur, bij de Tesla zijn het echt twee verschillende standen waarbij je moet switchen door de ene modus af te sluiten en de andere te activeren
- Lane Assist van Tesla werkt heel irritant bij het wisselen van rijstrook. De P2 geeft het stuur vrij wanneer je je knipperlicht aanzet, Tesla niet. Die blijft stoïcijns in de baan willen rijden. De P2 'lockt' zichzelf weer in de nieuwe rijstrook na wisselen en uitschakelen knipperlicht. De Tesla deactiveert lane assist wanneer je het stuur er 'doorheen' drukt, waardoor je bij elke inhaalmanoeuvre de lane assist opnieuw moet activeren (incl bijbehorende piepjes)
- Wanneer je door een voorganger ónder de in je ACC ingestelde snelheid rijdt, en je het linkerknipperlicht aanzet, anticipeert de P2 vast door te accelereren vóór je daadwerkelijk naar de linkerbaan gaat. Dit maakt inhalen met ACC heel soepel. Tesla doet dit niet, die detecteert pas vrij laat ná het wisselen van rijbaan dat er geen voorligger meer is, en accelereert dan vrij sloom. Hierdoor moet je veel actiever 'meerijden' door extra gas te geven
Ook het weghalen van alle sensoren tbv camera's merk je (bv in het ghost breaking, maar ook in parkeersensoren die er niet meer zitten). Let wel, bovenstaande punten zijn ook gebaseerd op mijn persoonlijke voorkeuren. Ik weet dat er mensen zijn die juist de Pilot Assist van de Polestar verschrikkelijk vinden. Met zowel de Polestar als de Tesla haal je een prima auto in huis.
De BMW i4 heb ik geen ervaring mee, maar BMW is, net als Polestar, meestal ook echt een rijdersauto. Tesla voelde voor mij meer een gadget. Ik zou vooral proefritjes gaan maken